44. schôdza

25.11.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

11.12.2014 o 18:31 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 18:20

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky, vážené kolegyne, kolegovia, vážení občania, novelu, doplnenie a pozmenenie niektorých ustanovení zákona o voľbách do samosprávnych orgánov obcí a miest predkladáme vo vedomí, že v tomto zákone je zakomponovaná zjavná nespravodlivosť. Ale je tu ešte jedna nespravodlivosť a tá je daná tým, že tento zákon patrí medzi tie, ktoré mohli byť prerokované ešte pred tohtoročnými komunálnymi voľbami a mohla sa tak táto zjavná nespravodlivosť odstrániť v prípade, že by sa snemovňa na tom uzhodla. Žiaľ, to nevkusné rozhodnutie väčšiny parlamentu, ktoré vyradilo mnoho zákonov, postihlo aj tento tu a ostáva teda veriť, že čas, ktorý máme k dispozícii, bude využitý na to, aby nespravodlivosť, o ktorej som hovoril, bola odstránená a znenie tohto zákona napravené tak, aby bolo skutočne dobrým riešením pre všetky subjekty, ktoré sa uchádzajú o dôveru občanov v komunálnych voľbách.
V čom je tá nespravodlivosť? Jedná sa o triviálnu vec, ktorú možno napraviť pri dobrej vôli jednoduchým upravením tohto zákona. Tá nespravodlivosť spočíva v tom, že nezávislí kandidáti, ktorí sa uchádzajú o post poslancov, príp. primátorov a starostov, nemajú tú istú možnosť, ako majú politické strany a hnutia, ktoré vstupujú do tohto volebného zápasu. Tá nerovnosť podmienok je daná tým, že nemôžu nezávislí kandidáti si vybrať a mať svojich zástupcov vo volebných komisiách. Ak teda na jednej strane uznávame, že zástupcovia vo volebných komisiách sú vážnymi účastníkmi volebného procesu a že teda nie sú tam zbytočne a že zastupujú oprávnené záujmy všetkých, ktorí sa uchádzajú o dôveru voličov, nuž potom je veľmi jasná otázka, prečo by sme aj nezávislým kandidátom na poslancov neumožnili, aby mali rovnaké podmienky pre vstup do tohto volebného zápasu. Nie je to úplne jednoduché, ale je to riešiteľné.
Tá úplná nejednoduchosť spočíva v tom, že naozaj pokiaľ uznáme, že je tu určité obmedzené množstvo politických strán a hnutí a počet nezávislých kandidátov môže za istých okolností dosiahnuť aj množstvo, ktoré by bolo z technického hľadiska pri naplnení požiadavky každého nezávislého poslanca mať svojho zástupcu vo volebnej komisii, tak v tomto prípade naozaj musíme hľadať riešenie, ktoré by umožnilo spravodlivým spôsobom podeliť si svojich zástupcov. Ten spravodlivý spôsob vidíme v jednoduchom návrhu, ktorý je daný tým, že všetci, to znamená aj politické strany a hnutia, aj nezávislí kandidáti, si majú právo nanominovať svojho zástupcu do volebnej komisie a z tohto množstva, ktoré bude k dispozícii takto vytvoreným postupom, je možné, aby sme zvolili potrebný počet zástupcov vo volebných komisiách na určité konkrétne obmedzené množstvo, a to množstvo navrhujeme v našom návrhu zákona, ktorý predkladám za skupinu poslancov z hnutia Obyčajných ľudí a nezávislých osobností, aby bolo ustálené a ustanovené na päť. Množstvo päť sa zistí a určí žrebovaním, ktoré sa uskutoční na základe dohľadu predchádzajúceho starostu, ktorý zvolá takéto prvé rokovanie volebnej komisie, a samotné žrebovanie v zmysle nášho návrhu urobí zapisovateľ.
Máme niekoľko typov komisií. V našom návrhu riešime komisiu miestnu a okrskovú a z istých dôvodov opomíname komisiu obvodnú a ústrednú. Ak by sme totižto chceli meniť aj tento spôsob aj vo volebných komisiách ústredných a obvodových, vyžadovalo by to pomerne zložitý zásah do celého volebného systému, ktorý nepovažujeme v tejto súvislosti za účelný. Ale za účelné považujeme, aby bolo možné obmeniť tak, aby bolo možné stanoviť zástupcov jednotlivých kandidátov vo volebných komisiách miestnych a okrskových. Pri miestnej by sa rokovanie, prvé zasadnutie uskutočnilo 55 dní pred konaním volieb do samosprávnych orgánov, pri okrskových 20 dní. Je to dané istou logikou, ktorá vychádza z toho, že tie komisie je potrebné ustanoviť tak, aby bola tam istá časová náväznosť. Toto sú základné atribúty nami navrhovaného znenia úpravy zákona o voľbách do samosprávnych orgánov obcí a miest, a teda v závere tohto predloženia len zdôrazním, že takýmto návrhom sa odstraňuje zjavná a úplne neprehliadnuteľná nespravodlivosť, ak na jednej strane sme uznali, že nezávislí kandidáti majú právo vstupovať do volebného zápasu, potom je na mieste otázka, prečo by títo nezávislí kandidáti nemohli mať svojho zástupcu aj vo volebných komisiách. Toľko na úvod.
Vážená pani podpredsedníčka, skončil som túto časť svojho vystúpenia.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.12.2014 o 18:20 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:30

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu zákona č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov, ktorý máme pod tlačou 1195. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií a zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla, že prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní.
Pani podpredsedníčka, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.12.2014 o 18:30 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:31

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Kolegyne, kolegovia, dovoľte mi krátko sa vyjadriť k predmetnému návrhu zákona, ktorý sme predkladali opakovane a hovorí o tom, aby kontrolný proces, ktorý by mali zabezpečovať okrskári nad veľmi dôležitým procesom, volebným procesom, pretože všelijaké nekalé praktiky, ktoré dokonca sa vyskytnú aj na YouTube-ových streamoch, kde vidíme nejakú nekalú praktiku typu vláčik a podobne, kde často si, nieže často, ale mám pocit, že nikto za toto nebol nejakým spôsobom odsúdený, i keď orgány činné v trestnom konaní by mali konať, a kde by občianska spoločnosť mohla zabezpečiť tú kontrolu, sú práve títo okrskári, a preto, keďže toto predkladáme opakovane, vymysleli sme ten mechanizmus losu. Jednak by to ušetrilo prostriedky, jednak by tam bola zabezpečená vyššia miera transparentnosti a hlavne by sme do kontroly volebného procesu dostali aj ďalšieho úplne legitímneho účastníka politického boja, a to je nezávislý kandidát.
To, že si politická strana ustráži svoj záujem a vie nominovať svojho okrskára do volebnej komisie, je jeden fakt, ale do reálneho politického boja, a po posledných lokálnych voľbách to vidíme, čím viacej sa zapája nový element, a to sú nezávislí kandidáti. A nezávislí kandidáti nevedia kontrolovať volebný proces. Toto je, ak sa nad tým nebudeme zamýšľať v dlhodobejšom horizonte, tak nám z toho môže vyjsť, lebo sú už niektoré mestá a obce, kde sú len títo. Čiže je absolútne paradoxné, že volebný proces kontrolujú zástupcovia politických strán, i keď celé zastupiteľstvá a primátori alebo starostovia sú obsadení nezávislými kandidátmi. Čiže ak má, ak mám byť absolútne spravodlivý, alebo sa o toto aspoň pokúsiť, tak to nedáva absolútne žiadnu logiku. Či bude mechanizmus losu a pevného stanovenia, ktorý navrhujeme teraz, pevného stanovenia počtu okrskárov na päť, pri ambícii sa zúčastniť toho, tejto kontroly volebného procesu, by sme mohli pristúpiť teda k losovaniu a bolo by to minimálne "padni, komu padni", to znamená, mohol by nominovať pod nejakým podpisovým cenzom, ktorý máme a poznáme pri nezávislých kandidátoch, svojho zástupcu do volebnej komisie a potom, ak by ich bolo 40, 50, lebo môže sa stať, že budú tam teda súťažiť politickí nominanti alebo nominanti politických projektov, strán a hnutí, a teda aj nezávislí, tak aby ich nebolo nakoniec, na východe to je dosť dobre vidieť, že tam, ak kandidovalo v európskych voľbách 39 či koľko subjektov, tak boli aj komisie, kde bolo viacej okrskárov ako obyvateľov. Ale toto vieme vyriešiť tým pevným bodom, čiže by ich bolo päť a losovalo sa. Losovalo by sa, ktorí by to boli. Nič spravodlivejšie sa vymyslieť nedá.
A máme druhú poznámku a dúfam, že si ju čím skôr osvojíme, vážení páni poslanci a pani poslankyne aj z nášho klubu, a dúfam, že aj zo širšieho spektra. Asi pri ostatnej zmene volebného zákona unikla všeobecnej pozornosti jedna nasledujúca vec a bazálne sa týka nezávislých kandidátov, pravdepodobne sa ich niekto zľakol. Viete, čo je v súčasnom znení volebného zákona? V súčasnom znení volebného zákona sa presadila zmena, že ak budete zbierať podpisy pod svoju nezávislú kandidatúru, tak vám môže občan dať iba jeden v tom volebnom obvode, kde kandidujete, môže podpísať iba jednému kandidátovi. To znamená, že politická strana môže urobiť jednoduchú vec, nanominuje si ľudí, ktorí majú byť kvázi NEKA, ľudia, ktorí im podávajú podpisy, bude tam bývať 1 000 ľudí, bude treba, vymyslím, nech sa to ľahko ráta, desať nezávislých kandidátov, každý nazbiera 100 podpisov unikátnych a ďalší sa tam nedostane. Toto dovolil, toto proste prijala vládna strana SMER, aby jedenásty, dvanásty, trinásty, štrnásty kandidát v danom volebnom obvode nemohol kandidovať.
Ja vás upozorňujem, že v komunálnych voľbách, myslím, že je to percento blížiace sa k 40 %, obsadili nezávislí kandidáti v zastupiteľstvách a niekto sa na tento podľa mňa nekalý boj, lebo upravil pravidlá volebné, nejde sa reálne pýtať ľudí na ich vôľu, ale zakáže kandidatúru, obmedzí, pretože presadil absolútne totálny, brutálny návrh, že obmedzíme podpisovým cenzom možnosť kandidatúry.
Budeme sa snažiť predložiť novelu tohto a zároveň z hľadiska využitia pasívneho volebného práva iniciovať aj podanie na Ústavný súd, pretože si myslím, že ak si tu niekto myslí, že politická súťaž má byť naozaj spravodlivá, tak ju máme minimálne umožniť. Zákaz kandidovať ľuďom na základe toho, že niektoré volebné obvody alebo všetky volebné obvody majú horný strop ľudí, ktorí tam bývajú, a akonáhle môžem udeliť len jeden podpis, lebo ja napríklad môžem udeliť podpis aj štyrom ľuďom, lebo by som chcel vedieť, či pri volebnej súťaži každý jeden z nich, ktorý z nich nadobudne väčšinu. Tak potom obmedzme, dajme politickým stranám na to, aby mohli vzniknúť, miliónový cenzus, nie desaťtisíc, ale dajme milión podpisov a tvárme sa tak, že môžu dať iba jeden, čiže nám tu vzniknú len štyri, lebo je 4 200 000 oprávnených voličov, čiže reálne. A toto ste spravili nezávislým kandidátom. Alebo dajte rovno štyri, nech tu máme teda, nemusíme dať do článku IV ústavy vedúcu úlohu komunistickej strany alebo strany SMER, ale dajme, že politická strana musí nazbierať štyri milióny podpisov a občan môže dať iba jeden a budeme mať jednu, máme vystarané. Nebudeme mať reálnu súťaž. Ten, kto sa bojí nezávislého kandidáta, toto presadil do zákona.
Kritizovali sme to vtedy a podľa mňa by sme sa mali čím skôr zamyslieť nad úpravou a hlavne to všetkým tým úspešným nezávislým kandidátom v komunálnych voľbách treba oznámiť, že nabudúce, ak nepríde k zmene zákona, to budú mať omnoho ťažšie nie preto, že nebudú mať dôveru ľudí, ale že preto, že niekto zmenil ich pravidlá a nebudú sa vôbec môcť uchádzať o hlasy voličov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.12.2014 o 18:31 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:39

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Pán poslanec, na vaše vystúpenie sú dve faktické poznámky. Uzatváram možnosť prihlásiť sa.
Nech sa páči, pani poslankyňa Vaľová.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.12.2014 o 18:39 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja chcem povedať, že opäť je tu predkladaný nejaký návrh, ktorý je len vytrhnutý z kontextu, alebo ako riešiť volebný zákon. Pretože toto, čo je tu predkladané, môžu ľudia povedať, že to je nejaká časť, ktorá potom, a o chvíľu vysvetlím, podporí ďalšiu inú časť alebo inú lavínu a môžu to ľudia hovoriť, ktorí prakticky nerobia voľby alebo nerobia v samospráve, ktorí teoreticky niečo počujú a vidia na livestreamoch a na facebookoch. To poviem úplne jasne. U nás v mestskom zastupiteľstve, keď som teraz kandidovala za primátorku, bolo 30 členov okrskovej komisie. Ja sa pýtam, čím ďalej, tým viac sú pre štát drahšie voľby. Áno, povedzme si, že môžu všetci kandidovať, povedzme si, že môže byť aj nezávislý, ale nech tam idú bezodplatne. Viete, čo to stojí štát, mestá a obce? Aké podvody sa tam môžu konať? O čom to rozprávate? Tridsať členov.
Ja som si pozrela, na Slovensku je 132 politických strán. A teraz si predstavte, že to začnú využívať ako na východe, že za jeden deň dostanete 50 euro, to je skoro ako dávka v hmotnej núdzi na mesiac, 60 eur za odpracovanú prácu, a ešte sú takí špekulanti ako u nás, že tí, ktorí si založia politickú stranu, veď vznikajú nám strany ako huby po daždi, tak zoberú od tých ľudí po 10 euro a keď dajú 300 ľudí, tak 3-tisíc euro zarobia každé voľby. To sa bežne deje. A vy ešte rozprávate, aby aj nezávislí kandidáti mali, aj hentakí kandidáti. Veď do Európskeho parlamentu kandidovalo 29 politických strán. U nás v meste 30 - 40 ľudí v okrsku, veď my ich nemáme kde dať. Tak si povedzme, že áno, ale riešme situáciu ako takú. Nech si to platia strany, alebo nech idú títo ľudia robiť zdarma, ak to takí sú cítiaci a to cítia. Pretože zase tu vnášate niečo, čo vôbec v praxi spustí ďalšiu lavínu a precedens, lebo už naozaj my tých ľudí nemáme v okrskoch kde dať a štát to stojí toľko peňazí, že každý zakladá strany ako huby po daždi a nakoniec zistíme, že ich budeme dávať na chodby, že ich bude 70, 80 a ešte aj 500 nezávislých. Tak sa pozrite na to pragmaticky, vážení! (Reakcia z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2014 o 18:39 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:41

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán kolega, myslím, že mali by sme sa zamyslieť nad viacerými vecami týkajúcimi sa volebného zákona, ako kto môže kandidovať, aj nad tým, že prečo nemôžu do Národnej rady Slovenskej republiky kandidovať nezávislí, keď do komunálu môžu, do VÚC-ky môžu, prečo do parlamentu nemôžu? Takže verím, že raz sa toho dožijeme, že aj nezávislí budú môcť kandidovať do Národnej rady Slovenskej republiky. Ďakujem pekne za tvoje vystúpenie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2014 o 18:41 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:41

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Niektoré vystúpenia proste sú iba na rezignáciu, navyše keď ešte sú odmenené potleskom. Nieže pani poslankyňa Vaľová nečítala (povedané so smiechom) ten návrh, ale ona, ako 50 % toho som hovoril o obmedzení členov okrskových komisií na počet päť. Náš návrh hovorí, obmedzme, umožnime, aby volebný proces kontrolovali aj nezávislí kandidáti, obmedzme to na počet päť a vylosujme ich, lebo aj príliš veľké množstvo straníckych projektov a zároveň sú paradoxné situácie, milión straníckych projektov a, čudujme sa svete, v niektorých magistrátoch a v niektorých zastupiteľstvách sú len nezávislí kandidáti, ale ich zástupcovia volebný proces kontrolovať nemohli, len tam bude nacvakaných 20 straníckych zástupcov. Čiže hovoríme nie, ušetríme na volebnom procese aj pri jeho kontrole. Rozhodnime to, čo sme nevymysleli ani vy, ani ja, ale proste starí Rimania a Grékovia, volá sa to los, čiže padni, komu padni, a tí budú reálne kontrolovať volebný proces.
Kde ste vy zobrali 500, či čo tu splietate? Keby ste aspoň počúvali, čo hovorím v tej rozprave, keď už na mňa reagujete, nieže ešte čítali návrh zákona opozície.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2014 o 18:41 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:43

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Nie stanovisko, ale v podstate len chcem doplniť to, čo som mal povedať a vlastne ďakujem kolegovi Viskupičovi, že to zdôraznil. Ja som síce hovoril o tom počte päť vylosovaných zástupcov, len som mohol ešte povedať to, čo je vlastne výsledkom, že dochádza tu zjavne k úspore miezd aj k úspore nákladov, až som si do istej miery myslel, či nebudeme za to až príliš kritizovaní, že to je vlastne ako keby siahnutie na ten úmysel, ktorý, naozaj pripúšťam, niektoré strany môžu mať, že teda vytvárajú zo zástupcov vo volebných komisiách akési zaujímavé posty, ktoré sú naplnené odmenou. Náš návrh vedie k zjavnej úspore.
Ďakujem pekne, len toľko.
Skryt prepis

11.12.2014 o 18:43 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:44

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, ospravedlňujem sa aj ja, že som sa tak zarozprával, možno som mierne niekoho vyrušoval, ospravedlňujem sa, lebo na to som citlivý. Ale je už taká možno predvianočná nálada, však sa nečudujme, je.
Len dovoľte na začiatok uviesť, zajtra zas budem v určitom rozpore tak jak minulý rok. Dneska schôdza skončila, dneska, keď mali zaznieť, tak dneska mali zaznieť koledy. Zajtra máme mimoriadnu schôdzu, odvolávanie ministra Počiatka. Neviem, či päť hodín, či desať hodín tu budeme hovoriť o tom, čo urobil zle, a ja budem hovoriť, vám garantujem, intenzívne, že 5 mld. korún našich ľudí poslali na Cyprus úplne za nič, a po tom všetkom by asi, taký je plán, že vláda zahlasuje, že podrží ministra Počiatka vo funkcii, po tom všetkom a potom tu budú spievať koledníci? Nehodí sa to, kolegovia. Bolo by to výrazom ohromného pokrytectva a ľudia by to podľa mňa veľmi zle vnímali, lebo už teraz nás majú za pokrytcov, hej, že jak tu bojujeme a potom spolu, ja neviem, pijeme kávu. Však prečo by sme nemohli koniec koncov, ale ten zápas by mal byť taký proste dôsledný. Ja neviem, ja to nezvládnem. Čiže ja za seba hovorím, ja zajtra nezvládnem po ukončení a po tom, čo zahlasujete, že minister Počiatek zostane vo funkcii, tak nezvládnem spievať koledy. Takže sa ospravedlňujem, čiže ja zajtra s vami, ak to bude tak, tie koledy spievať s vami nebudem. Takže ja ich budem spievať, možno sa s niekým dohodnem, s nejakým mojím známym a zaspievam si ich v sále. Ale nechcem tým nič povedať, že ich spievajte so mnou, mne je to fakt jedno. Nemajte mi to len, prosím vás, za zlé, dobre?
Čiže vyzerá, že sme sa poučili, že už to nebudú anglické nieže koledy, pesničky, lebo minulý rok sme tu spievali anglické pesničky a české muzikálové pesničky, hej, to bol úplný nonsens, to som tu tiež nemohol, nezvládol byť. Zajtra vyzerá, že by to dramaturgicky mohlo byť lepšie, že to budú koledy, ale nehodí sa to. Naozaj, po hlasovaní vlády, že necháte Počiatka vo funkcii, sa nehodí spievať koledy. To som chcel na to (reakcia z pléna), to som chcel na to upozorniť. Mali ste si to lepšie zorganizovať. Keby ste ma neboli vymkli, tak som vám to mohol poradiť, teraz je už neskoro.
Prosím vás, ja predstavím dva návrhy zákonov. Budem sa snažiť byť naozaj veľmi krátky a stručný. Prvý hovorí o novele zákona o štátnom občianstve. Reaguje aj na aktuálne skutočnosti, ktoré, ste s tým boli určite aj vy konfrontovaní. Vznikajú tu rôzne ozbrojené skupiny, jedna z takých aj mediálne najznámejších je ten, ani neviem, čo to je, ale údajne je to nejaký Islamský štát, len sa dozvedáme, že čo sú to za persóny, ťažko je aj povedať, že ľudia, hej, že čo sú to za persóny a čo stvárajú, a dozvedáme sa, že rekrutujú žoldnierov, alebo to sú aj boží bojovníci, to znamená aj z presvedčenia, z európskych krajín, čo je zarážajúce, hej? To je mimoriadne zarážajúce a tú situáciu intenzívne vyhodnocujú aj v Nemecku, aj v Rakúsku, aj v iných krajinách sa tým zaoberajú. Nemci sú dosť ďaleko, Nemci prijali novelu svojho zákona, Rakúšania ju pripravujú.
A ja som si dovolil, aby sme zas neboli na konci, jak býva dobrým zvykom v našej krajine tak byť, dajme tomu relatívne v tom hlavnom prúde reagovania na tieto skutočnosti. Čiže tá zmena zjednodušene hovorí o tom, že aj keby sa u nás nejaký náš občan rozhodol ísť bojovať za Islamský štát, tak by okrem toho, že by bol, a to treba korektne povedať, že by mohol čeliť už aj podľa existujúcich platných predpisov ustanoveniam Trestného zákona, tak by mohol byť vystavený aj rizikám správneho zákona, čo by sa prejavilo odobratím štátneho, pardon, nie odobratím, ale stratením, to treba uviesť presne, lebo tu kolegovia z MOST-u – HÍD s tým majú problém. Čiže terminologicky správne je, že stratili by štátne občianstvo, aj naše, v prípade, že by slúžili v takýchto ozbrojených silách.
Je to, nechcem povedať, že úplne to isté, ale je to, poznatkový zdroj na tú novelu bol čerpaný z nemeckého návrhu a z nemeckej zmeny. Čiže ja to zjednoduším pre ľudí, ktorých by to prípadne zaujímalo. Zjednodušene by to bolo tak, že keby sme zistili, že niektorý od nás išiel bojovať za Islamský štát, tak by stratil slovenské občianstvo.
Treba však povedať a jedným dychom to poviem, možno si nepomôžem, známy je napríklad Islamský štát, ale ja si myslím, že by sa to malo týkať, a to potom bude tá debata, trebárs aj maďarských gárd. Lebo Maďarská garda je tiež ozbrojená skupina, ktorá pôsobí na juhu v Maďarsku a údajne regrutuje aj v našich geografických podmienkach. A viete, keď s Maďarskou gardou majú problémy v samotnom Maďarsku a priznávajú ich, tak ja si myslím, že my máme ako svojbytná a samostatná krajina plné právo sa tiež tomu postaviť. Čiže možno na niekoho prekvapenie, možno nie, nehovoríme len o ozbrojených skupinách, zložkách ako Islamský štát, ale v tomto prípade aj trebárs napríklad Maďarská garda.
Čiže toto je predmetom novely zákona. Ja nebudem apelovať, že apelujem na vás. Viete čo, v zásade robte, čo chcete. Ja som považoval za dôležité to uviesť, lebo je to potrebné.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

11.12.2014 o 18:44 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:50

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu zákona o štátnom občianstve. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť a Výbor Národnej rady pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pani podpredsedníčka, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

11.12.2014 o 18:50 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video