45. schôdza

12.12.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:29 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:23

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán minister, blahoželám, že ste najsilnejší muž tejto planéty. Všetky banky ste odhovorili, aby sa neprihlásili, dokonca ani z Ameriky nikto neprišiel a neprihlásil sa. Gratulujem vám!
Pán minister, oceňujem, čo ste povedali, že je tu istá kontinuita, a ak si občania Slovenskej republiky pozorne všímajú kroky KDH a kroky opozičných niektorých poslancov, teda väčšiny opozičných poslancov, pozrite si, mínus asi dva týždne bola kauza CT nemocnica Piešťany. Pamätáte sa, vtedy čo tu hovorili kolegovia z KDH, že vývar je milión euro, slovenskí občania sú okradnutí, a pacienti, o milión euro. Viete, čo sa našlo? Cétečko stálo 1 000 100, 100 bola úhrada splátok, navýšenie percent, a 93-tisíc mala firma zisk. Pozrel sa niekto na toto? Teraz hovoríme, že ideme okradnúť občanov o 135 mil., myslím. Zaručene je to pravda. Nech sa pozrú slovenskí občania, čo sa tu deje, kto to hovorí a ako to je.
Pán minister, veľmi dobre ste povedali, prihlásila sa jedna firma, je zle. Na cétečko sa prihlásilo, vybralo si podklady osem firiem, prihlásili sa dve firmy, ale zase to nemôže byť, pretože jedna firma tam nemala podľa KDH a podľa asi pána Figeľa tam byť.
Tak prosím vás, pán Figeľ, ktoré firmy sa môžu prihlásiť a kam? Urobte jeden zoznam a asi sa budeme podľa neho riadiť a nebudú tu platiť žiadne... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:23 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:27

Ľuboš Martinák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážení iniciátori tejto účelovej schôdze, pán minister Počiatek jasne deklaroval vyjadrenie Európskej komisie k predmetnému tendru. Ja len pevne verím, že veríte aj vy, že sme členmi Európskej únie. Európska komisia jasne schválila postupy, schválila postupy predmetného tendra, ako aj jeho výsledok.
Pre mňa je však zarážajúca ďalšia skutočnosť, ktorá tu bola z úst pána ministra spomenutá. Za vašej vlády len posunutie splátok za mýto a rozdiel na úrokových sadzbách predstavoval 4,6 mil. eur. Áno, 4,6 mil. eur išlo do vzduchu len tak, sú to dane našich občanov. To už ste nepovedali nič k tomu. A najväčší gól bol to, že to rokovanie bolo s firmou SkyToll bez súťaže, opakujem, bez súťaže.
Ďalej ma prekvapilo, že ste nesúhlasili s nízkou cenou, podľa vás neobvykle nízkou cenou. No ale čerešničkou na torte bolo vyjadrenie prvého podpredsedu vlády, vášho predsedu, predsedu KDH, o tom, že je pripravený na to, aby Národná diaľničná spoločnosť priamo bez súťaže vstúpila do zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay, priamo bez súťaže. Koniec koncom dva roky ste mali na to, aby ste to zrušili, upravovali. Vy ste nezrobili nič.
Moje krátke zhrnutie napriek vašej nervozite je to, že dlhodobé preferencie vám klesajú, pravicové strany rastú ako huby po daždi. Nemáte chuť podať procedurálny návrh na zrušenie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:27 hod.

Ing.

Ľuboš Martinák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:27

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja na rozdiel od vašich poslancov budem reagovať na vás, pán minister Počiatek, pretože nebudem sa tuná obracať na iných poslancov a nebudem sa ani veľmi obhliadať do minulosti.
Hovorili ste o verejnom obstarávaní, s tým sa dá vždy súhlasiť, keď sa ide niečo vyberať. Ale ešte raz, za ako nastavených podmienok? A vy určite viete, ako sa dajú podmienky nastaviť, len, samozrejme, neviem, nemôžete to povedať rovno, že, viete, áno, nastavili sme si ich presne tak, aby to vyhrala jedna firma a nie druhá, tretia, štvrtá atď. A ešte vopred sme museli vylúčiť aj tie banky, aj tie ďalšie firmy, pretože jednoducho takto sme to dostali nadiktované.
Takisto nechcem sa zastávať bývalej vlády, lebo som sa, nebol som jej súčasťou, vy ste hovoril, že sme boli je súčasťou, nie, ja som nebol súčasťou bývalej vlády. Tak ešte raz vám to poviem, ja som nebol súčasťou bývalej vlády, ale ak bývalá vláda nekonala za rok a pol svojho pôsobenia - aký čas máme teraz? Nemali ste vy reagovať hneď, okamžite na začiatku po vašom nástupe na takúto situáciu? Alebo ak ste nereagovali, tak potom ste asi buď nevedeli, alebo neviete riadiť svoj rezort, takže tým pádom je jasné, že nemáte tam čo robiť.
Hovorili ste aj o tom, že úspešne konsolidujete, viete, to je síce pekné povedať to, ale, žiaľ, tí občania to necítia, necítia zlepšenie aj napriek tomu, že vy ohromne konsolidujete. Zazmluvnili ste viac projektov a buduje sa, áno, ale to, že subdodávatelia nemajú zaplatené za svoju robotu, to vám asi tiež nevadí. A keby dostali zaplatené, tak je to úplne super, pretože naozaj by sa mohol naštartovať ďalší celý rad procesov.
Ale ešte raz, to, že vy sa tuná chválite a poukazujete to na nejaké pozitívne zmeny, ktoré ste tuná vykonali, ktoré sa teda očakávajú, len občania to necítia, občania to nejak necítia, lebo sú stále chudobnejší.
A dal ste si to skontrolovať ešte na ÚVO, no to je síce pekné, ale ja vám potom vo svojej rozprave poviem, že kto na tom ÚVO sedí. Kto.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:27 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:29

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Som rád, pán minister, že ste vysvetlili celú kauzu, ktorú tuná predkladateľ sa snaží vyfabrikovať. Prečo? Pretože, samozrejmá vec, vo Verejnom vestníku, v Obchodnom vestníku, vonku to bolo oznámené, každý sa mohol prihlásiť. Zaujímavé, že banky, keby zistili, že môžu získať, sa neprihlásia alebo nenájdu sa iné firmy, ktoré ten zisk, ktoré vy tu deklarujete, by proste nemali oň záujem.
Sami ste svojím listom potvrdili do Bruselu, že proste táto situácia nie je jednoduchá, že ten softvér treba spracovať a že to bude trvať minimálne pol roka. Vy sami uvádzate vo svojich veciach, proste ako to celé fungovalo na ministerstve dopravy.
Dneska sa, keď prebehla súťaž a keby nebola bývala regulérna, tak by boli prišli iste námietky. No ale, bohužiaľ, účel svätí prostriedky a vám tým, že klesajú preferencie, takže hľadáte akékoľvek možnosti, aby ste ich zvrátili a šaškujete tu proste v parlamente.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:29 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:31

Ján Senko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, vaše vystúpenie jasne na základe argumentov, na základe materiálov a korešpondencie medzi Európskou komisiou a podpredsedom vlády, vtedajším, pánom Figeľom odhalilo účelové zavádzanie predkladateľov, ktorých momentálne tu sedí iba desať, niekde odišli, tak ako sme si už zvykli, zvolať schôdzu, odísť preč, potom iba simulovať, že im záleží na situácii. Takže odhalilo, že bol vtedajší minister pán Figeľ ochotný vstúpiť do priameho zmluvného vzťahu bez verejnej zákazky, bez súťaže s firmou, ktorá je predmetom ich dnešnej kritiky, firmou Fleetpay. Mali možnosť, nekonali.
Sám pán Figeľ potvrdil, že potencionálny poskytovateľ tejto služby bude potrebovať šesť mesiacov na to, aby systém vybudoval. Aj vyjadrenie bánk svedčí o falošnosti a falošnom obviňovaní, ale na to sme si už zvykli. Účelovým spôsobom tu niekto sa snaží vytvoriť kauzu, potom s ňou zahlcovať verejnosť a vytvárať medzi ňou nespokojnosť. Lenže takáto taktika sa časom určite obráti proti nim a verejnosť ich prekukne.
Je zaujímavé, že o korupcii rozprávajú tí, ktorí vytvorili pre korupciu podmienky za ich vládnutia a sami boli pri nej. Spomeňme si: sitká, daňový úrad, vláčiky - ďalej mám menovať? Predaj strategických podnikov a tak ďalej atď.
Takže, vážená verejnosť, zamyslite sa nad tým, kto chce koho odvolávať a či práve tí, ktorí ich odvolávajú, nemali byť dávno odvolaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:31 hod.

PhDr.

Ján Senko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:33

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, vy iste viete, kto stojí za firmou Paywell, a mne je ľúto, že sa títo ľudia schovávajú za schránku v Nikózii na Cypre. Veď oni, pán minister, aj vďaka vám 9 dní po podpise zmluvy sa vzdali dobrovoľne, dobrovoľne znížením poplatku zo 6,75 eura na 100 eur mýta na 6,15 eura počas 13 rokov. Veď to sú filantropi, to sú dobročinci, to je charita jednoducho!
My sme voľakedy v Trnave, keď som chodil na strednú školu, od evanjelického dómu k Trnávke bola taká alej, tam boli vzorní funkcionári, komunistickí predstavitelia, my sme tomu hovorili, že zverinec. Ja si myslím, že títo ľudia by tam mali byť vystavení, v takomto zverinci, jednoducho oni si naozaj zaslúžia našu vďaku a ich fotografie by mali byť vo všetkých novinách. Dobrovoľne sa vzdali 39 mil. korún.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:33 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:34

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán minister, normálne uvažujúci človek, myslím, že z toho vystúpenia pochopil a zobral si svoje, a ja som si istý, že drvivá väčšina aj opozičných kolegov chápe, o čo ide, a viacerí aj konštatovali, keby som tak parafrázoval, že zvolanie schôdze je blbosť, ale keď už sme začali, tak by bolo prehrou len tak skončiť. A navyše hlavne "Zajac silou-mocou chcel, aby schôdza bola, lebo sa chce pretŕčať", koniec citátu.
Ale ešte by som aj doplnil Dušana Jarjabka, ja si myslím naozaj, že ste si strelili do kolena touto schôdzou, a dokonca si myslím, že ešte aj vyššie.
Ale keby som mal vrátiť sa k podstate a keby sa ma na skúške opýtali, čo z tohto celého by sa dalo zhrnúť do jednej vety, a už to bolo spomínané: za minulej vlády 6,72, teraz 6,15.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:34 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:34

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Nuž, myslel som si, že bude možné túto schôdzu viesť aj vecne, ale vidím, že je to naozaj už len v čisto politickej rovine, ale zareagujem aj tak. A opäť zopakujem.
Podmienky neboli vôbec diskriminačné, kritériá rozsahu služby, ktoré boli zverejnené vo verejnom obstarávaní, vyplývali zo skutočného rozsahu služby, čo je logické. Súťaže sa mohli zúčastniť firmy z celého sveta, aj banky, pretože mohli technickú referenciu alebo referencovať tú službu na základe zúčtovania platobných kariet. Viaceré banky to verejne potvrdili. A to je celý kľúč k tomu. Nikto nič nenamietal, najzásadnejšie, že sa ani neopýtali. To naozaj by bola výnimočná súťaž a je to aj výnimočná súťaž tým, že toto nie je bežný štandard, že sa nikto ani len neopýta, čo samo osebe nasvedčuje, že nemal s tým nikto žiadny zásadný problém.
A teraz k tým miliardám, ktoré, vy hovoríte, že pôjdu na Cyprus a kdekade. Už zavádzate minimálne v tom, že zmluvná cena 135 mil. je ale so súčasne s opciami. Opcie bude niekto riešiť o 8 rokov, či ich uplatní, neuplatní, to je už na ňom. V súčasnosti je to aj tak len 75 mil. a vy hovoríte tú sumu tak, ako keby naozaj k tomu neexistovali žiadne náklady. Ja viem, že vy ste si vyfabrikovali ten náklad na úrovni 1 až 1,5 %, čo ale samy banky spochybňujú, pretože hovoria, že musí sa budovať nový systém, čo vy úplne ignorujete.
Ale ja to chápem, vy ste si proste vytvorili momentálne konštrukciu, ktorá vám vyhovuje, so všetkými možnými prepojeniami a konšpiračnými teóriami o tom, ako sme naozaj, alebo niekto záhadne ovplyvnil všetkých potenciálnych uchádzačov na celom svete, aby sa ani len neopýtali na to, čo tým myslela Národná diaľničná spoločnosť v súťažných podkladoch.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2014 o 12:34 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:38

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, pán minister, ctené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi prispieť niekoľkými pohľadmi na dnešnú nielen situáciu, ale aj tému, ktorou je elektronické mýto a jeho časť, ktorá sa týka palivových kariet, aj keď hovorím, že by sa dalo oveľa širšie, možno tam začnem.
Každá krajina, demokratická a slobodná, potrebuje stabilnú a zodpovednú vládu pre správu vecí verejných a konštruktívnu a dôslednú opozíciu. Je to v jej záujme, tak ako športové podujatia, tak ako iné či súťaže, alebo udalosti, kde sa rozhoduje o vážnych veciach, potrebujú túto či polaritu, alebo zdieľanú zodpovednosť. O toto som sa usiloval, aj keď som bol pri tom bližšie, a o to sa usilujeme aj teraz. Teda chcem povedať aj z pohľadu bývalého ministra, pretože konať vo verejnom záujme je naša zodpovednosť, dokonca vyjadrená sľubom, sľubom či člena vlády, alebo poslanca parlamentu. Len nie všetci a nie vždy sa koná vo verejnom záujme, a zistiť to alebo dokázať to nie je ľahké.
Keď som nastupoval na ťažký post a na najväčší rezort, ktorý, som rád, že táto vláda nedemontovala, aj keď boli také vyhlásenia na úvod vtedajšieho pôsobenia v roku 2010, lebo je tam veľký priestor na nielen ekonomický rast a rozvoj, ale aj pre rast zamestnanosti, modernizáciu regiónov, pre synergiu. Bez toho, že sme pýtali viac peňazí, dá sa aj viac muziky za menej peňazí robiť, na tom rezorte je to možno a je to aj potrebné.
Keď som nastupoval, zdedil som mínové pole a len dve agendy chcem z neho spomenúť, lebo sa týkajú dnešnej situácie, ako príklad a ako svedectvo, lebo to považujem za dôležité svedectvo.
Bol som atakovaný, že som zastavil výstavbu diaľnic. Ja som zastavil predražené kšefty a rozvinul výstavbu, ktorá dnes pokračuje, a som rád, že ide klasickou metódou za iné ceny a platené z európskych peňazí, je to dvakrát výhodné pre ľudí. Je to bonus za tú zmenu, ku ktorej sme pristúpili, ku ktorej som mal odvahu prikročiť.
Ako príklad vám spomeniem tri balíky, ktoré boli inak nastavené, a môj postoj bol adekvátny ako ministra. Tri balíky PPP projektov, ktorými sa malo stavať vyše 50 km na R1 a vyše 100, 105 konkrétne, na D1. Ten jeden bol v rozbehu a ten druhý bol v rokovaniach. Ten v rozbehu sme zrealizovali a vždy budem pripomínať, že za tých 30 rokov nás vyjde na necelé 4 mld. po splátkach každý rok za všetko, čo znamená nielen projektovanie a financovanie, ale aj výstavba, prevádzka a údržba, namiesto zhruba 400 mil., ak prepočítame zhruba náklady na slovenských rýchlostných cestách typy R, ktoré by boli už zaplatené a cesty by boli naše a boli by väčšinovo zaplatené z európskych peňazí. Takto to budeme platiť čisto zo svojich a deti ešte po nás.
Napriek tomu, že to hovorím kriticky, som na otvorenie, na zahájenie prevádzky pozval vedenie parlamentu, aj prezidenta republiky, aj premiérku. A potom mi bolo vytýkané, že som pozval Roberta Fica na tribúnu. Ja som to považoval za súčasť politickej kultúry, ktorá na Slovensku je vzácna, veľmi vzácna, priatelia. Veľmi vzácna. Keď sa dokončil štvrtý úsek pri Bystrici, lebo to boli štyri úseky, kamaráti, mňa už nepozval nikto. Zahajoval som ho, ale už tej kultúry z 83-ky nebolo. Nie je mi to ľúto, len vám hovorím svedectvo, obraz.
Tie dva balíky 105 km na D1 od Žiliny až po Prešov nás mali vyjsť za 30 rokov na necelých 17 mld. eur, nie korún, eur. Na čo všetko to chcete prepočítať, nech sa páči,. Neviem, koľko je to kamiónov bankoviek, ale my sme to zastavili. A zároveň spustili súťaže, ktoré dnes znamenajú reálnu výstavbu, a ceny, ktoré sú vysúťažené, to nie sú lacné diaľnice, to sú vysúťažené ceny, nie vždy bola prijatá najnižšia, napr. pri Fričovciach sme odmietli najlacnejšiu ponuku. Vraciam sa k tomu citátu: "Nie všetko najlacnejšie alebo lacné je dobré." Tej demagógie tu bolo vždy dosť veľa.
Ale ako jeden príklad, jeden jediný, a prejdem na mýto, nech slúži výstavba tunela Višňové, ktorý je spätý aj s pozemným, teda s povrchovým úsekom Lietavská Lúčka - Dubná Skala. V PPP kontrakte boli stavebné, len stavebné náklady podpísané na úrovni 1 150 mil. eur; 1 150 mil. eur. Teraz sú vo výstavbe za sumu presahujúcu 400 mil. eur, mierne. Kam malo ísť tých 700? Hovorím len o stavebných nákladoch, lebo stavebné sa počítajú inak ako finančné. Spomínam to práve preto, lebo striedmy, gazdovský, hospodársky prístup a hospodárne narábanie s verejnými financiami, či našimi slovenskými, alebo aj európskymi, je našou zodpovednosťou v záujme ľudí.
Ďalší príbeh je ten dnešný okolo mýta. Keď som ho zdedil, keď sme v parlamente dostali dôveru, bol august 2010. Zmluva bola podpísaná v januári 2009, systém nabiehal s problémami od nového roku 2010. Niektorí mali názor: odpíliť, zrušiť, zrušiť zmluvu, odpíliť systém. Ja som skôr bol za uvážlivejší prístup, moderný, taký progresívny, naozaj 21. storočia, systém zachovať. Je to satelitný systém, ktorý je veľmi flexibilný, dá sa rozširovať, dá sa adaptovať, je to rozumná technológia. Radšej vylepšiť, teda prijať to ako status, ako stav, ktorý je, ktorý sa už rozbehol. Nie rušiť, ale vylepšiť, aby ľudia neplatili dvakrát.
Keďže podľa nás cena bola vysoká, tak sme to, teda aj ja osobne, som to obhajoval ako záujem Slovenska vo vzťahu k Bruselu, k Európskej komisii. Pretože už v jeseni, myslím, že v októbri vtedy, prišiel prvý list a potom prichádzali ďalšie, ktoré súviseli so situáciou, ktorá bola aj spochybňovaná z hľadiska súťaže aj niektorými súčasťami toho projektu. A o jednej súčasti dnes hovoríme, tie boli v podstate štyri, ktoré Brusel riešil, dve z nich boli viac na strane Bruselu, a to hodnotenie samotného tendra, alebo mýta, mýtneho systému a druhým bola tá, ten generátor, dieselgenerátor pre systém pri výpadkoch napájania.
A potom dva zostali na nás, tu doma na Slovensku doriešiť tak, aby to bolo v poriadku. A to bol ticketing, to znamená služba mimo toho satelitného nastavenia, keď si prepravca kúpi lístok na hraničnom priechode a s určenou trasou vystúpi z územia Slovenskej republiky. To sme vlastne riešili a doriešili.
No a potom boli palivové karty, tam, áno, potvrdzujem, aj súhlasím s tým, že tak ako to bolo urobené, to nebolo v poriadku, lebo koncesionár si urobil bokovku a urobil si dohodu s firmou Fleetpay. Preto sme obhajovali jednu z možností, že štát vstúpi do priameho vzťahu s týmto poskytovateľom a pokúsi sa tento vzťah dať do poriadku. Ako? No veď o tom mali byť ďalšie kroky, buď rokovaním, ktoré by, samozrejme, za istých kritérií nastavilo primeranú službu aj z hľadiska ceny, resp. prípravou verejného obstarávania úplne nanovo pod gesciou už dneska nie SkyTollu, ale štátu, to znamená Národnej diaľničnej spoločnosti. A týmto smerom sa to potom aj odvíjalo v konzultáciách a v príprave ďalších krokov.
Tým vám chcem povedať, že my potrebujeme konštruktívny prístup aj z hľadiska minulosti, aj z hľadiska budúcnosti, ak zdedíme nejaké deficity, nejaké otázky, nejaké rozrobené roboty, tak čo je lepšie, ako to riešiť? Či odrezávaním systému, alebo jeho úpravou, adaptáciou, ak je to možné. Áno, vždy si to vyžaduje čas, aj príprava dobrej súťaže si vyžaduje čas. Aj k tomu citátu sa hlásim aj do budúcnosti.
V rámci rokovaní s koncesionárom, ktorý dostal zmluvu na 13 rokov a veľmi dôležitú úlohu, lebo dnes už je to aj európska spolupráca, systém, ktorý by mal byť kompatibilný, nadväzovať na ostatné krajiny, už aj európske pravidlá sú vytvárané pre infraštruktúru, takže aj do budúcnosti je to veľmi dôležitý vzťah.
Chcem povedať, že práve korektným a konštruktívnym úsilím sa nám podarilo rokovať tak, že vznikol dodatok ku koncesnej zmluve. Ten tu nebol spomínaný, má číslo 4. Je to pozitívny dodatok pre štát, pre ľudí, pretože prináša úpravu tej pôvodnej koncesnej zmluvy, ktorú sme nezrušili, ale o ktorej spory prebiehali aj na medzinárodnej alebo európskej úrovni, a vylepšili sme ju práve rokovaním tak, aby z toho nákladu celkového sa niečo vrátilo aj naspäť. A úroveň dosahovala zhruba 72 mil. na celých 13 rokov alebo ďalších rokov, ktoré plynú v rámci koncesného vzťahu do obdobia 2022.
Áno, a v rámci toho bol záujem štátu aj presunúť dve splátky z aktuálneho obdobia na neskoršie, pretože sme zdedili tak veľké deficity po roku 2009 a 2010, na úrovni zhruba 8 % HDP, že bolo treba hľadať priestor, kde sa dá trochu nadýchnuť verejným financiám. A v rámci tých rokovaní aj táto možnosť a položka vznikla so súhlasom ministerstva financií v rámci celkovej konsolidácie a hlavne získania pozitívneho dodatku č. 4 celkovo ku koncesnej zmluve, presahujúcom 70 mil. eur. Dá sa aj lacnejšie, dá sa.
Takže, priatelia, nechcem veľa hovoriť, to nie je cieľom. Často tu padá taká zjednodušená floskula, boli ste tam, a dva roky. Nie, dva roky nie. Od augusta, keď vláda dostala dôveru po júnových voľbách, v júli nástup a v auguste dôvera do októbra, keď tu hlasovaním dôvera nebola potvrdená, to bolo 15 mesiacov plus, samozrejme, dokončenie obdobia do nástupu novej vlády, resp. volieb, ale podarilo sa veľa dobrého. Aj veľa sa nepodarilo, lebo to je krátke obdobie. 56 km nových úsekov diaľnic zahájiť za tak krátky čas, a pritom vycúvať zo slepej uličky, vrátiť sa na cestu využívania eurofondov. Na druhej strane dokončiť vyše 70 km rozostavaných úsekov. To boli náročné obdobia a ja som rád, že sa zadarili, aj keď sú často spochybňované, ale to už tak v živote chodí a ja to skôr vnímam, viete, ako súčasť toho nášho stavu politickej či nekultúry, alebo slabučkej kultúry. A o jednom príklade som vás informoval. Dá sa aj inakšie, nielen súťažiť, ale aj komunikovať v tomto štáte.
Takže vylúčenie uchádzačov z dôvodu neobvykle nízkej ceny je obhájiteľné, a už som spomenul, na D1 som to aj sám realizoval v tom zmysle, keď ma prišli informovať, že sú neobhájiteľné referencie víťaza, ktorý mal najlepšiu cenu, alebo teda najnižšiu cenu, že bude zo súťaže vylúčený.
Dokončím to skôr ešte jedným odkazom na to, čo znamená odkaz na Úrad pre verejné obstarávanie. To, ako je dnes obsadený, to, ako je štruktúrovaný a zároveň je zmenené obstarávanie, nám nevytvára predpoklady pre dôveru. Sú rôzni rozhodcovia aj na futbale a sú rôzni hodnotitelia aj pri obstarávaní.
Pán podpredseda Andrej Holák, váš kolega, neviem, či ešte je predseda okresného centra SMER-u 3, alebo teda okresnej organizácie SMER-u, ale bol vedúcim služobného úradu a členom výberovej komisie na elektronické mýto, keď sa ono súťažilo. Pani Zita Táborská, ktorá ho vedia a ktorá ho navrhla vláde na schválenie, pracovala na príprave tohto tendra. Myslíte si, že tí, čo to robia predtým, sú najlepší kontrolóri potom? Či to bolo v poriadku?
Mohol by som pokračovať v mennom zozname, ale nebudem to robiť aj kvôli tomu, že mám rád čas, je nám daný. Je to dar, a chcem byť aj korektný, aby som nikoho zbytočne nemenoval alebo nespochybňoval.
Ale aj tento odkaz nie je pre nás dostatočnou odpoveďou na to, aby sme dôverovali konaniu ministra, ktorý bol požiadaný o to, aby túto súťaž, aby túto zmluvu, tak ako bola pripravená narýchlo a potom upravovaná teraz v novembri, zrušil, nechal znova presúťažiť, možno by vyšla rovnako. Ale on sa rozhodol, že to dá na úrad posúdiť tým, ktorí s ňou majú veľa do činenia z hľadiska minulosti.
Náš nástroj je tu v parlamente. A som presvedčený, že Slovensko potrebuje konštruktívnu a dôslednú opozíciu, preto táto schôdza, preto potom aj hlasovanie o dôvere, resp. nedôvere, ale v tomto zmysle som presvedčený, že plníme v záujme ľudí svoju kontrolnú úlohu - a to je dobre.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2014 o 12:38 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:56

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán exminister Figeľ, mohol by ste mi, prosím vás, vysvetliť a povedať, čo je podľa vás väčší problém: Ak niektorý minister vytendruje pre štát lepšiu cenu a výhodnejšiu zmluvu, ako bola pred jeho nástupom, tak ako to spravil pán minister Počiatek, alebo je podľa vás väčší problém, ak minister dovolí v deň svojho odchodu z funkcie, ako keď ste odchádzal vy, podpísať zmluvu na nepotrebný softvér za 4 mil. eur? A to ste urobil vy Železničnej spoločnosti Slovensko.
Prosím vás, pán Figeľ, musím vám pripomenúť, že súťaž na SkyToll bola podľa vás a podľa dokumentu, ktorý ste podpísal, bola okej, bola v poriadku. Mohli by ste nám dať porozdávať všetkým prítomným ten dokument, aby sme si ho mohli prečítať? Lebo veľmi by ma zaujímal. A viete, prečo, pán Figeľ, subdodávatelia nemajú zaplatené? Lebo vy ste si spravili z nízkych cien marketing.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:56 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video