46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

5.2.2015 o 14:43 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:43

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ďakujem, pán minister. Aby som priblížil svoje rozmýšľanie, prečo som túto otázku položil, vy ste naznačili, že je to mimo pôsobnosti ministerstva, prípadne ste povedali, že je to neslušné.
Ja som presvedčený, že ako poslanec zastupujem občanov, občanov to zaujíma, sme verejní činitelia, preto som si dovolil položiť tú otázku. Samozrejme, keďže si uvedomujem aj jej osobný charakter, tak akceptujem váš spôsob alebo kohokoľvek spôsob odpovede na túto otázku. Myslím si, že občanov to zaujíma, a som veľmi rád, že ministri za vládu SMER-u odpovedajú pozitívne v zmysle úcty k inštitútu referenda a povzbudzujú občanov a zároveň že rešpektujú slobodu toho, ako sa každý rozhodne.
Takže ja osobne považujem tú otázku za relevantnú a ďakujem vám za odpoveď.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

5.2.2015 o 14:43 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:44

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

38.
Ďakujem za slovo. Vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, Najvyšší súd Slovenskej republiky v decembri 2014 nerozhodol o tom, že Železnice Slovenskej republiky majú zaradiť firmu Skanska do súťaže na zákazku, Najvyšší súd rozhodol, že Železnice Slovenskej republiky ako obstarávateľ majú súťaž nanovo vyhodnotiť, teda vykonať nové vyhodnotenie splnenia podmienok účasti a vyhodnotenie ponúk.
Železnice Slovenskej republiky rešpektujú rozhodnutie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a v každom prípade budú postupovať podľa platného právneho poriadku Slovenskej republiky. Železnice zároveň pokračujú v realizácii modernizácie tretej etapy Trenčianska Teplá - Zlatovce v zmysle uzatvorenej zmluvy a stanoveného harmonogramu prác. Európska komisia definitívne nezastavila eurofondy na tento projekt a Slovensko o žiadne peniaze ergo neprišlo. Ale vzhľadom na dlhotrvajúce vnútroštátne súdne spory, ktoré súvisia s verejným obstarávaním na tento projekt, ako aj proces tzv. infringementu, ktorý vedie Európska komisia voči Slovenskej republike, ministerstvo dopravy uvažuje o stiahnutí tohto projektu z financovania v aktuálne končiacom programovom období.
Po ukončení týchto sporov môže byť tento projekt rekonštrukcie železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá prefinancovaný z peňazí v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 a 2020. Voľné peniaze v Operačnom programe Doprava namiesto projektu Zlatovce - Trenčianska Teplá budú na Slovensku využité na iné železničné projekty, keďže máme nadkontraháciu. Projektov, ktoré by mohli nahradiť tento projekt, má ministerstvo dopravy pripravených niekoľko. Projekty modernizácie železničnej infraštruktúry sa pripravujú paralelne a môžu byť financované buď z tohto končiaceho programového obdobia, alebo z nového programového obdobia eurofondov, v ktorom sú na financovanie oprávnené projekty, ktoré sa realizujú od 1. januára 2014. Viete, že existuje inštrument jednak fázovania, ale aj refundácií, keď už by sme sa k tomuto projektu vracali či v jednom, alebo v druhom programovom období.
Slovenská republika má hustú železničnú sieť, ktorá obsahuje trate viacerých kategórií z pohľadu ich významu. Značnú časť týchto tratí tvoria medzinárodné koridory, ktorých financovanie je oprávnené z európskych peňazí. Slovenská republika doteraz modernizovala z predvstupového fondu ISPA viaceré úseky od Bratislavy po Piešťany a následne z obdobia 2004 až 2006 bol financovaný úsek medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom. Počnúc programovým obdobím 2007 až 2013 modernizácia plynulo prebiehala od Nového Mesta nad Váhom po Púchov a okrem toho bolo zmodernizovaný aj úsek Žilina - Krásno nad Kysucou a začala sa aj modernizácia úseku Považská Teplá - Dolný Hričov.
Z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, ako aj z finančného nástroja CEF bude pokračovať modernizácia ďalších úsekov pripravených na realizáciu smerom na Košice a bude sa pripravovať aj modernizácia úseku Kúty - Bratislava - Nové Zámky - Štúrovo.
Ako som už spomínal, Slovenská republika má hustú sieť, a ak chceme, aby železničná doprava na Slovensku bola konkurencieschopná a zároveň zodpovedala trendom v 21. storočí, je potrebné ju postupne celú zmodernizovať. To však nie je možné z finančného aj časového hľadiska robiť výlučne z eurofondov. Ak vami spomínaný úsek nebude nakoniec teoreticky preplatený z eurofondov, bude na vyčerpanie alokácie Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 zmodernizovaný iný úsek, ktorý by sme inak z dôvodu nedostatku finančných zdrojov z eurofondov skôr či neskôr tak či tak museli financovať zo štátneho rozpočtu. A takých úsekov je naozaj obrovské množstvo.
Uvedený úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá sa nachádza na medzinárodnom koridore č. 5, na ktorom sme už úspešne zmodernizovali úseky Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce vrátane nového moderného 1,7 km dlhého tunela, ako aj nasledujúce úseky Trenčianska Teplá - Beluša a Beluša - Púchov. To znamená, že tento úsek v rámci už zmodernizovaných úsekov je jediný, ktorý nie je zmodernizovaný a chýba. Čiže urgencia a potreba výstavby tohto úseku je zrejmá.
Ďakujem za slovo, skončil som.

Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

5.2.2015 o 14:44 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:49

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

40.
Ďakujem veľmi pekne, pán minister. Vaša odpoveď ma, musím sa priznať, prekvapila a dávam ju do pozornosti aj celej verejnosti, lebo som presvedčený, že to rozhodnutie v decembri 2012, keď firma Skanska s najlacnejšou ponukou bola vylúčená zo súťaže a podpísala sa zmluva s druhým uchádzačom, ktorý by bol drahší o 42 mil., nebolo dobré rozhodnutie, lebo tam boli ešte opravné prostriedky, ktoré boli skončené teraz v decembri 2014 rozhodnutím Najvyššieho súdu, áno, železnice majú nanovo vyhodnotiť túto súťaž a firme Skanska s najlacnejšou ponukou, ak rozhodnú, že ona mala vyhrať v tej súťaži, tak budeme musieť - občania Slovenska - zaplatiť ušlý zisk.
Z Európskej komisie nám hrozila pokuta alebo nepreplatenie z eurofondov. Vy ste to stiahli z Operačného programu Doprava, to znamená, chcem sa vás spýtať, stihneme tých 200 mil. v tomto roku, v roku 2015 prestavať na iných projektoch a stihneme tých 200 mil. z Operačného programu Doprava vyčerpať na iných železničných projektoch, ktoré ste spomínali? Pretože čas sa kráti.
A po ďalšie, podľa mojich informácií, čo som si prečítal v médiách, občania Trenčína aj samospráva Trenčína sú veľmi nespokojní s tým, ako prebiehajú práce na tejto zákazke. Chcem sa vás spýtať, ako ste spokojný vy s dodržiavaním termínov na týchto prácach na tejto zákazke, lebo ja si to pôjdem v pondelok overiť do Trenčína osobne. Chcem sa stretnúť s primátorom Trenčína, so zástupcami investorského jeho oddelenia, ale aj s občanmi a chcem sa ich pýtať, ako sú spokojní s prebiehajúcimi prácami.

Skryt prepis

5.2.2015 o 14:49 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:51

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

42.
Ďakujem za slovo. Vaša otázka, ktorá padla aj vlastne v tej pôvodnej otázke, že kto a z akých zdrojov zaplatí sankcie, je hypotetická, pretože, keďže sa musí súťaž vyhodnotiť nanovo podľa rozhodnutia, nikto nevie, ako bude nanovo vyhodnotená, takže počkajme si na to, aby bol dodržaný zákon v každom postupe tak, ako to dodnes železnice robili. Železnice podpísali tú zmluvu presne v súlade so zákonom a v daný moment, keď sa podpisovala, nebol dôvod ju nepodpísať podľa zákona.
Taktiež chcem upriamiť vašu pozornosť, že tento projekt, iste viete, sa ťahá od roku 2010 naprieč tromi vládami, ak nie ’9, a zrušiť alebo nejakým spôsobom zmeniť vývoj tejto súťaže, keďže tie komplikácie, ktoré s touto súťažou vznikli, boli známe aj za vašej vlády, ste mohli aj vy. Železnice konali v podstate kontinuálne počas toho projektu, tak ako im káže zákon. Viete, že tam bolo množstvo, je to tak komplikovaný spor, že ani si netrúfam ho tu rekapitulovať narýchlo, aby som náhodou na nejaký z detailov nezabudol. Faktom zostáva, že je tam množstvo revíznych postupov, vyjadrení ÚVO, častokrát protichodných, súdne spory, ktoré sú s tým spojené na jednu stranu aj na druhú stranu, v každom prípade aj tento rozsudok Najvyššieho súdu len svedčí o tom, že súdy nie sú schopné držať tempo so samotnými súťažami, aj keď súťaž v tomto prípade, keďže týmto pádom nie je uzavretá, trvá už päť rokov, čo je absurdné. Ale je to tiež možno námet na zamyslenie a treba si zobrať aj tento prípad ako vzorový, ako ešte vylepšiť zákon o verejnom obstarávaní, aby sa takéto niečo nestávalo, pretože na druhej strane to môže byť aj precedens, ako sa dajú niektoré súťaže zablokovať naveky a akékoľvek.
Čiže je to hypotetická otázka, počkáme si na to, ako teda skončí táto súťaž. Našou ambíciou, a preto vždy opakujem, že zazmluvnenosť Operačného programu Doprava je na 110 % práve preto, že má Operačný program Doprava jednu veľkú výhodu, a to, že môže fázovať projekty a veľa projektov sa fázuje, čo nám dáva veľkú flexibilitu v tom, z ktorého programového obdobia bude projekt financovaný dominantne. Tým pádom stále našou jednoznačnou ambíciou je, že celý Operačný program Doprava bude vyčerpaný vrátane všetkých prioritných osí.
A čo sa týka konkrétnej realizácie, viem, že viete, ako na každej stavbe sú komplikácie rôzneho typu a operatívne sa riešia, je úplne evidentné, že v súvislosti s takou rozsiahlou stavbou, ktorá prebieha v intraviláne mesta, vlastne v centre, v srdci mesta, veľkého mesta, určite nebude bezproblémová. Takže jasné, že nejaké problémy tu sú, ale viem, že vždy sa operatívne riešia aj s predstaviteľmi samosprávy, a pán primátor napríklad, s ktorým som v pravidelnom kontakte, neavizoval, že by bol nejaký zásadný problém. Ak bude, budeme ho, samozrejme, riešiť.
Ďakujem, skončil som.

Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

5.2.2015 o 14:51 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Pavol Pavlis
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

44.
Ďakujem za vašu otázku, pán poslanec. Poskytnutie investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmu pre spoločnosť Duslo, akciová spoločnosť, bolo na vnútroštátnej úrovni schválené v čase, keď som nezastával funkciu ministra hospodárstva. Konanie o schválení investičnej pomoci prebiehalo v súlade s procedurálnymi pravidlami v oblasti štátnej pomoci. Slovenská republika v zastúpení Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky využila tzv. prednotifikačné konanie na Európskej komisii, a to pred vydaním rozhodnutia. Slovenská republika teda využila všetky právne prostriedky, aby národné rozhodnutie bolo v súlade s ochranou hospodárskej súťaže Európskej únie.
Žiadateľ o investičnú pomoc splnil zákonné podmienky na poskytnutie pomoci vrátane motivačného účinku štátnej pomoci a preukázal, že v prípade neposkytnutia pomoci by žiadateľ o investičnú pomoc nerealizoval investičný zámer "Rozšírenie a modernizácia výroby čpavku v spoločnosti Duslo, akciová spoločnosť, tzv. čpavok 4", v Slovenskej republike, čo by v konečnom dôsledku malo jednoznačný negatívny vplyv na stav zamestnanosti v danom regióne.
Ako som už ako štátny tajomník alebo už ako minister obhajoval podporu akéhokoľvek investičného zámeru s cieľom udržať zamestnanosť, naďalej túto politiku presadzujem a budem, nakoľko som si ako verejný činiteľ, že politika zamestnanosti je pre nás dôležitá a týka sa všetkých rezortov vrátane ministerstva hospodárstva.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.

Skryt prepis

5.2.2015 o 14:55 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:58

Jozef Bobík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

46.
Ďakujem za slovo. Vážený pán minister, ďakujem za to, čo ste doteraz odpovedali, ale chcem ešte položiť nejakú podotázku alebo dať imperatív možno na niektoré skutočnosti. Samozrejme, že takéto podpory podnikateľom nie sú problematikou jednoduchou, ktorá sa dá vyriešiť akože malá násobilka, dvakrát dva je štyri, kto povie, že áno, tak má pravdu, a kto nie, tak nemá pravdu. Hej, ten problém je zložitejší. Čiže ja, ani mojou úlohou teraz tu nie je nejako zložito dokazovať, že výrobňa čpavku je taká výrobňa, ktorá je strategická pre takú firmu, ako je Duslo Šaľa, a na druhej strane, výrobňa čpavku sa nedá postaviť o sto či päťsto kilometrov zase len tak jednoducho. Čiže moje presvedčenie napríklad je také, že firma, ktorá takúto výrobňu vlastní, ak dospeje k názoru, že už je táto výrobňa technologicky zastaralá, tak jednoducho je, sama sa rozhodne, že takúto výrobňu bude modernizovať. Takže ale to už je otázka nejakého presvedčenia či znalosti problematiky.
Druhá vec je tá, že vy ste boli s majiteľom bývalým tejto firmy v blízkom vzťahu, takže o to pre mňa je to tá, toto také neprijateľnejšie, že v krátkom čase, vzhľadom na nejaké okolnosti vzťahu k majiteľovi firmy ja by som teda akceptoval to rozhodnutie skôr, ak by bolo prijaté na základe rozhodnutia vlády, a nie na základe toho, že krátko predtým bola, bol novelizovaný systém v Slovenskej republike, keď tu umožňoval vlastne pre ministra, a zhodou okolností ste, teraz ste ministrom vy.
Koniec otázky či pripomienky.

Skryt prepis

5.2.2015 o 14:58 hod.

Ing.

Jozef Bobík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:58

Pavol Pavlis
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

48.
Ďakujem za doplnenie otázky. Z toho technického hľadiska, tak ako si spomenul, samozrejme, ja tiež nie som chemik, nie som odborník na čpavok, ale asi tak, jak ste spomenuli, čo ja viem, moje informácie sú, výroba čpavku, ale celkovo výroba v Dusle má tradíciu viac ako 30 alebo 40 rokov. Tá technológia, ktorá je, je tam takisto viac ako 20 alebo 30 rokov a v tomto prípade sa nejedná o modernizáciu, ale o úplne novú výrobu na inom mieste, ako je táto stará výroba, aj keď je to v tom istom areáli.
Ale vzhľadom na to, že sa rozprávame alebo bavíme o tom, že má sa jednať o novú výrobu, tak je tu ten predpoklad, že by mohla byť kľudne postavená aj niekde inde, či už v Nemecku, alebo v Českej republike, a druhý faktor je to, že tak ako v minulosti bolo, že tá produkcia, tá výroba tu mala trvácnosť 20 alebo 30 rokov, tak pri takejto veľkej investícii je predpoklad, že táto investícia zostane a bude zamestnávať aj naďalej týchto ľudí 20 alebo 30 rokov, pretože tú fabriku alebo tú výrobu toho čpavku asi neodnesiete.
Tak ako som aj v mojom, vo vašej odpovedi spomenul, si stojím za tým tvrdením, ktoré som stál, že budem podporovať také technológie, také investície, ktoré, či už zachovajú pracovné miesta, a nielen Duslo, môžu to byť automobilky, môžu to byť iné fabriky, tak budem podporovať také investície, také technológie, ktoré aj zachovajú, ale aj prinesú nové pracovné miesta, samozrejme, to je ešte pridaná hodnota toho, tej investície, ale tak, jak si za tým stojím, naďalej tvrdím a tvrdiť budem, ako štátny tajomník som do žiadneho rozhodovacieho procesu vo fáze schvaľovania investičnej pomoci Dusla Šaľa nezasahoval, nebol som pri žiadnom konaní a ani ako minister som nepodpisoval žiadne rozhodnutie. Do dnešného dňa sme neobdržali oficiálne rozhodnutie z Európskej komisie. Zatiaľ som túto žiadosť alebo toto rozhodnutie neobdržal, takže ani doteraz som ako minister žiadne rozhodnutie v súvislosti s týmto nepodpísal.
Ale tvrdím, že budem takéto investície naďalej podporovať.

Skryt prepis

5.2.2015 o 14:58 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:58

Marek Maďarič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda. Pán poslanec, dovoľte, aby som vám prečítal odpoveď pána ministra Draxlera:
"Ministerstvo školstva plánuje naštartovať proces zefektívnenia práce rezortu a zvýšenie kvality služieb dodávaných priamo riadenými organizáciami verejnosti. V poslednom kvartáli minulého roku prebehla analýza výstupov, procesov a niektorých základných aktív všetkých priamo riadených organizácií, ktorej výsledky sú základom pre prípravu celkového postupu v tejto oblasti v budúcnosti.
Primárnym cieľom je zlepšenie kvality výstupu, odstránenie duplicitných aktivít a zníženie nákladov. V tomto roku plánujeme začať s odstraňovaním duplicitných činností a zlepšením využívania priestorov jednotlivých priamo riadených organizácií tak, aby sme okrem zlepšenia ich fungovania zabezpečili aj rozpočtové ciele rezortu v oblasti optimalizácie budov, t. j. v tomto roku dôjde k zlúčeniu tých priamo riadených organizácií, ktorých aktivity sa prekrývajú." (Reakcia z pléna.)
Pokiaľ sa dívam na vašu otázku, tak asi by bola na mieste doplňujúca, že ktorých, ale ja vám, pán poslanec, na to neviem odpovedať.
Ale skončil som, pán podpredseda.
Skryt prepis

5.2.2015 o 14:58 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:04

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

52.
Ďakujem pekne. Pán minister, žiaľbohu, že tu nie je minister školstva, ale fakt je, že prenikli šumy, že ide o zlučovanie niektorých priamo riadených organizácií s cieľom ako zlacniť štátnu správu. Proti tomu nič nemám, akurát by som rád povedal, že lacná štátna správa ešte neznamená dobrá štátna správa, a jednoducho tá dobrá je predsa len podľa mňa podstatnejšia.
A druhá moja poznámka je v tom, že ak k tomu dôjde tohto roku, tieto priamo riadené organizácie sú nositeľmi projektov z eurofondov, nemalých finančných prostriedkov. Administratívne úkony, ktoré treba vykonať, ktoré súvisia so zlučovaním, spôsobia s veľkou pravdepodobnosťou to, že tieto prostriedky nebudeme schopní vyčerpať. Ja budem túto problematiku sledovať, pretože ide o nemalý objem peňazí, čo sa týka priamo rezortu školstva, ktorý nie je bohatý, rovnako ako aj rezort ministerstva kultúry, a nebol by som rád, ak by sme kvôli tomu prišli o nejaké financie. Nič sa nestane, ak nakoniec k takémuto zlučovaniu by došlo neskôr, o rok, keď už skončí možnosť čerpania finančných prostriedkov z programovacieho obdobia 2007 - 2013.
Ďakujem.

Skryt prepis

5.2.2015 o 15:04 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:04

Marek Maďarič
Skontrolovaný text
Áno, to je určite relevantná poznámka a asi si ju s pánom ministrom vykonzultujete.
Skryt prepis

5.2.2015 o 15:04 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video