4. schôdza

24.7.2012 - 2.8.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:06 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:50

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. V zmysle § 24 ods. 1 rokovacieho poriadku navrhujem, aby bol z programu 4. schôdze vypustený bod č. 8 (tlač 141), vládny návrh zákona o sociálnom poistení. Ako dôvod uvádzam, že pri prerokovaní tohto návrhu v rámci medzirezortného pripomienkového konania boli porušené legislatívne pravidlá vlády. Návrh nebol vôbec zverejnený na portáli. Pripomienkovali ho len vybrané subjekty, nie verejnosť, lehota sa z 15 dní skrátila, hoci na to nebol dôvod, ktorý predpokladajú pravidlá. A lehota sa dokonca skrátila na 3 pracovné dni, hoci pravidlá predpokladajú, že skrátiť ju možno najmenej na 7 pracovných dní. Keďže ide o porušenie ústavou garantovaného práva občanov obracať sa na štátne orgány s návrhmi a pripomienkami, považujem toto porušenie za natoľko závažné, že navrhujem materiál stiahnuť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

24.7.2012 o 13:50 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:50

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vládny návrh zákona o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá v súvislosti s uplatňovaním nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1005/2009 o látkach, ktoré poškodzujú ozónovú vrstvu, ktoré nahradilo dovtedy platné nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2037/2000 o látkach, ktoré poškodzujú ozónovú vrstvu.
Predložený návrh zákona upravuje povinnosti podnikov, ktoré nakladajú s látkami poškodzujúcimi ozónovú vrstvu, výrobkami a zariadeniami, pôsobnosť orgánov štátnej správy, zodpovednosť a sankcie za porušenie ustanovení nariadenia (ES) č. 1005/2009 a tohto zákona. Stanovuje požiadavky kontroly úniku uvedených látok, ukladá povinnosť evidencie a oznamovacej povinnosti, upravuje podmienky na získanie odbornej spôsobilosti na nakladanie s látkami poškodzujúcimi zónovú vrstvu a na vydávanie odborných posudkov.
Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vládny návrh zákona má pozitívny vplyv na verejné financie a na životné prostredie.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, verím, že predložený vládny návrh zákona schválite a postúpite do druhého čítania. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 13:50 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:06

Ján Babič

Vystúpenie v rozprave 14:06

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší, sa predkladá hlavne z dôvodov povinnosti transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady 2001/81/ES o národných emisných stropoch pre určité znečisťujúce látky a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/75/EÚ o priemyselných emisiách do nášho právneho systému.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými právnymi predpismi, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh je v súlade s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, najmä s protokolmi vydanými k Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov.
Návrh nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Úpravou nových povinností dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia v podnikateľskom prostredí, avšak bez zvyšovania nákladového zaťaženia v porovnaní s doterajším zákonom o ovzduší.
Vplyv zákona na životné prostredie bude pozitívny.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, verím, že predložený návrh zákona schválite a postúpite do druhého čítania. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:06 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:16

Magda Košútová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 23 z 23. júna 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 o rokovacom poriadku.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej, 4. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy, o hospodárskom a finančnom dopade a vplyve na štátny rozpočet.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú zo zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky zo 6. júla 2012 č.124 navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predseda, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:16 hod.

Ing.

Magda Košútová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:17

Martin Glváč

Vystúpenie v rozprave 14:19

Peter Šuca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, ctené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, prosím, aby som predniesol spravodajskú informáciu v prvom čítaní k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 119). Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 29. júna 2012 č. 105 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predseda, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:19 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:21

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážený pán minister vlády istôt pre občanov, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, hneď na úvod chcem oznámiť, že poslanecký klub SaS nepodporí tento vládny návrh zákona v médiách prezentovaný aj ako takzvaný „zákon o zlučovaní vojenských tajných služieb“, nie preto, že by sme s tým, čo je v texte napísané principiálne nesúhlasili alebo by to bolo vyslovene škodlivé pre spoločnosť, ale preto, že návrh pokladáme, povedané miernejším jazykom, za populistický a zavádzajúci občanov.
Najprv teda o tom, čo je v návrhu zákona v poriadku. Sú to v podstate legislatívnotechnické úpravy. V návrhu sú staré pojmy používané v zákone o Vojenskom spravodajstve č. 198/1994 Z. z. nahrádzané novými v súčasnosti používanými pojmami. Ďalej, sú v ňom aktualizované rôzne poznámky, odkazy zo starých legislatívnych noriem na nové legislatívne normy, ktoré zákon o Vojenskom spravodajstve obsahuje. Pre príklad, teraz si to musím posunúť, aby som to presne odcitoval, „zákon č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy je nahradený zákonom č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov“. Alebo druhý príklad, „zákon č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva je nahradený zákonom č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností“. Ďalej, nanovo sú definovaní príslušníci Vojenského spravodajstva. Predtým to boli „tí, čo sú v služobnom pomere podľa osobitného predpisu". Teraz sú to tí, čo vykonávajú štátnu službu v ozbrojených silách Slovenskej republiky a sú dočasne vyčlenení na plnenie úloh Vojenského spravodajstva podľa osobitného predpisu.
Zaujímavejšia novinka je to, že na plnení úloh Vojenského spravodajstva sa budú môcť podľa predloženého návrhu už podieľať aj zamestnanci v štátnozamestnaneckom pomere, čo je v poriadku a je to akceptovateľné. Toto sme mali v pláne zaviesť aj my.
A teraz, čo je problémom. V médiách, ako som už spomínal, je návrh tohto zákona prezentovaný ako zákon o zlúčení vojenských tajných služieb, teda zákon, na ktorom si strana SMER robila P. R. niekoľko týždňov po voľbách, keď sa spamätávala z volebného úspechu a zistila, že bude zodpovedná za všetky rezorty. A viete, v čom je, dámy a páni, „skryté“ celé to zlúčenie v tomto návrhu? V tom, že všetky paragrafy predmetného zákona, kde sa hovorilo o riaditeľovi Vojenského obranného spravodajstva a riaditeľovi Vojenskej spravodajskej služby, boli zmenené tak, že tieto dva pojmy boli nahradené jedným pojmom, a to riaditeľ Vojenského spravodajstva. Tam, kde je pojem organizačné zložky Vojenského spravodajstva, aby ste tomu rozumeli, čiže dve tajné vojenské služby, tento sa nahrádza tak, že slová organizačné zložky vypadávajú.
Ešte aby som nezabudol. Už nebudeme vyplácať príplatky príslušníkom VOS a VSS, v skratke, ale len príplatky príslušníkom VS. A ani medaily, čo budú vojakom udeľované, sa nebudú volať medaily VOS a medaily VSS, ale medaily VS. A tým je tzv. „zlučovanie“ dvoch vojenských spravodajských služieb skončené. Počujete dobre, dámy a páni.
Takže žiadna sľubovaná väčšia a efektívnejšia kontrola spravodajských služieb a ostatných zložiek pracujúcich spravodajskými metódami, žiadne predchádzanie úniku utajovaných skutočností, žiadne zabezpečenie rastu dôveryhodnosti tajných služieb, žiadne vytvorenie podmienok pre uskutočnenie reformy Vojenského spravodajstva zameraných na podporu rozhodovania na všetkých úrovniach riadenia obrany a zlepšenie kontroly jeho činnosti. Toto všetko som citoval z programového vyhlásenia vlády a obsahuje to aj dôvodová správa k návrhu tohto zákona.
Chcel by som sa úplne vážne spýtať, ktorý paragraf v tomto návrhu zákona niektoré z uvedených atribútov programového vyhlásenia vlády zabezpečí alebo aspoň čo len trocha podporí. Žiaden, dámy a páni. Takže v dôvodovej správe sú popísané v tejto časti len bludy. A týmito bludmi kŕmite prostredníctvom médií pri prezentácii tohto návrhu zákona aj občanov. Pán minister Glváč, čo vy na to? Veď tí borci od pána Tibenského, riaditeľa Vojenskej spravodajskej služby, čo vám toto pripravili, si z vás normálne robia srandu, keď vás s niečím takýmto pošlú do vlády a následne do parlamentu. Ja už vidím, ako by to vyzeralo, keby trebárs v minulom volebnom období Daniel Krajcer predložil zákon o zlučovaní Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie s tým, že zákon by obsahoval len paragraf, že sa ruší pozícia riaditeľa Slovenskej televízie, ruší sa pozícia riaditeľa Slovenského rozhlasu a vytvára sa nová pozícia riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska a to by bolo všetko. No asi by ste si viacerí ťukali na čelo. A tí najaktívnejší zo strany SMER by priam prskali. Tým, čo tento zákon v rukách nedržali, si ho odporúčam prečítať, mám na mysli ten zákon o zlučovaní televízie a rozhlasu, aby vedeli, čo všetko takéto zlúčenie môže obsahovať (poslanie, úlohy, činnosť Rozhlasu a televízie Slovenska, podnikanie, orgány, postavenie riaditeľa, hospodárenie, inštitúcie, financovanie, no proste všetko možné). Má spolu, prosím pekne, pätnásť strán. A takýchto príkladov zlučovania inštitúcií by som mohol použiť viac aj z vášho obdobia. Ja som ešte nikdy nevidel prebehnúť „zlučovanie“ tak, že sa zrušia pozície riaditeľov dvoch zlučovaných organizácii a nahradia sa jednou pozíciou. A toto je celé zlučovanie. Úplne vážne sa vás, pán minister Glváč, spýtam, čo toto má znamenať. A pritom viem, že na Vojenskej spravodajskej službe je návrh zákona o zlučovaní tajných služieb rozpracovaný, robili ho tí istí ľudia, čo vám teraz toto podstrčili, ešte odvtedy, keď som bol na čele rezortu ja a malo to celkom hlavu a pätu. Len sme to nestihli dokončiť. Poučiť ste sa mohli ale napríklad aj v zahraničí, napríklad v takom Poľsku, kde pri zlučovaní tajných služieb v predmetnom zákone o zlúčení poľský zákonodarca definoval všetko a veľmi podrobne rozsah a organizáciu služby, právomoci, povinnosti príslušníkov zlúčeného Vojenského informačného spravodajstva, tak sa to v Poľsku volá, a tak ďalej. Zhodou okolností aj tento poľský zákon má pätnásť strán, a nie ako toto trojstranové čudo, čo nám tu predkladáte dnes. V podobnom duchu je ladený ale napríklad aj maďarský zákon.
No v médiách som sa dočítal, že okrem proklamovanej väčšej kontroly, čo, ako už som teraz jasne ukázal, je hlúposť, tento zákon sľubuje vraj ekonomické úspory. Myslím, že ste hovorili, pán minister, o nich aj vy v úvodnej reči, o predpoklade, že 19 % rozpočtu tajných služieb bude usporených.
Úspory získané napríklad aj spoločným verejným obstarávaním, druhá hlúposť. Ktorý paragraf zabezpečí toto v tom zákone? Spoločné obstarávanie môže byť predsa bez ohľadu na to, či má vojenská tajná služba jedného alebo dvoch riaditeľov. Veď na vrchu stále je len jeden minister, či sú tieto tajné služby dve alebo jedna. Takže to je ďalšia hlúposť alebo, lepšie povedané, zavádzanie ľudí. Áno, áno, ja viem, že ste deklarovali, že v budúcnosti pripravíte nový komplexný návrh zákona o spravodajských službách, ale na čo potom predkladáte toto? Je to z toho dôvodu, lebo v skutočnosti nový zákon o Vojenskom spravodajstve nemáte záujem prijať? A toto je práve tá kamufláž? Ja viem, aká je anabáza zákona o Vojenskom spravodajstve. Každá opozičná strana už viac ako desať rokov deklaruje, že ho treba prijať nový. Ale sotva sa dostane do vlády, akosi na túto potrebu „zabudne“, pretože jej ten nedokonalý zákon vyhovuje. Viem o tom svoje, pretože v minulom volebnom období sme nový zákon o Vojenskom spravodajstve pripravili v spolupráci rezortu obrany a Slovenskej informačnej služby a napriek tomu sa koaličná vôľa na jeho prijatie nenašla. Alebo navrhujete tento nesystémový a čiastkový zákon len preto, aby ste si spravili čiaročku a mohli sa pred ľuďmi tváriť, že ste ďalšiu „istotu“ z vášho programového vyhlásenia vlády splnili, a to ešte ako rýchlo? Ale to je potom podvod na občanoch, pretože schválením tohto zákona z programového vyhlásenia vlády nesplníte ani čiarku. A my v opozícii sme tu na to, aby sme to verejnosti takto otvorene povedali. Ale zároveň tu určite nie sme na to, aby sme sa na takom zavádzaní občanov mlčky zúčastnili. A preto poslanecký klub SaS predmetný návrh zákona, ako som už spomenul v úvode, nepodporí. Ďakujem vám za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:21 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:21

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda. Presne to je dôvod, pre ktorý za takýto návrh nehlasujeme, lebo zákony nemajú byť čiarkou v súbore záväzkov. Zákony by mali mať reálny zmysel. A predložený návrh na rozdiel už od zmieneného zákona o zlučovaní rozhlasu a televízie neprináša nič ďalšieho, čo by stálo za to, aby dostal náš hlas. Proste zákony nie sú čiarky v legislatívnom pláne. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.7.2012 o 14:21 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:21

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vo faktickej poviem len jednu vec. Potom sa prihlásim ešte do rozpravy. Pán poslanec Galko, ja nechápem to porovnanie zlučovania vojenských spravodajských služieb a zlučovania rozhlasu a televízie. To sú úplne iné inštitúcie zo zákona stvorené úplne na niečo iné a dôležité je to, že nerozhoduje o počtoch a tabuľkách a organizačnej štruktúre parlament, Národná rada, o Vojenskom spravodajstve, či už je to VOS alebo VSS, ale o tom rozhoduje úplne niekto iný, schvaľuje to Bezpečnostná rada tejto krajiny na návrh vlastne ministra obrany. Takže to je úplne niečo iné.
Hovorili ste o zákone o spravodajských službách, že sa pripravuje. No my sme ho mali tiež pripravený v rokoch 2006 – 2010 a tiež nebola možno koaličná vôľa ako za vlády Ivety Radičovej za ten rok a pol. A teraz ja si myslím, že ten zákon, ktorý sa pripravuje, prejde do zdarného konca. O tom budem hovoriť viac v rozprave. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.7.2012 o 14:21 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video