50. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené pani poslankyne a páni poslanci, po vystúpení pána poslanca Baláža som mal taký dojem, že sa zvečerieva, ale zároveň tak nejak zmäkla tu atmosféra a zdala sa mi táto debata hodná zdravotníctva, pretože prechádzali sme k samotnej podstate veci, a to je, myslím si, že nakoniec pacient a zdravotnícky pracovník, a napriek tomu, že ak budeme hovoriť o akejkoľvek silnej ekonomike a akýchkoľvek prístrojoch, ktoré máme, ktoré môžme mať alebo budeme mať, myslím si, že to nikdy nenahradí práve ten kontakt a v konečnom dôsledku kontakt pacient a zdravotník. Takže takýto pozitívny postreh som mal.
Chcel by som povedať toľko, že viem, že cesta k zmenám a k nejakým aj radikálnym zmenám v rámci nových projektov nie je ľahká, samozrejme, človek nemôže očakávať uznanie, slávu, práve naopak. To, čo som si dnes vypočul od opozičných poslancov, ma v niektorých prípadoch neprekvapilo, v niektorých ma veľmi prekvapilo. Chcel by som povedať jednu konkrétnu vec, a teraz na záver to povedal aj pán poslanec Uhliarik, že tú správu o stave zdravotníctva som si pravdepodobne nečítal. Tak ja som si ju práve čítal a chcel by som zareagovať na jeho otázku, keď sa pýtal, že kde je tá reforma, ktorú navrhujeme. Tak je práve tam, ale asi vy, pán poslanec, ste si ju nevšimli, pretože netýka sa žiadneho biznisu, netýka sa liekov, ale týka sa pacienta. Týka sa pacienta a je to tam jasne v jednom odstavci napísané, že našou snahou je, aby sme zmenili prístup zdravotníctva na Slovensku, a síce posun smerom a zmena zdola, ale posun pacientov z nemocníc do ambulancií, zo špecializovaných ambulancií ku všeobecným lekárom. A je tam aj stať o verejnom zdravotníctve, ktorej sa nikto nevenoval v rozsiahlej miere na ministerstve zdravotníctva asi desať rokov, aby sme tu boli natoľko a zaviedli natoľko prevenciu, aby sme čím dlhšie udržali zdravého pacienta, pardon, zdravého občana, aby pacient žiadny nemusel byť.
Takže je to veľmi dôležité a to je zásadná zmena v našom zmýšľaní, vo filozofii, ako s pacientom budeme nakladať a starať sa o to, aby čím dlhšie bol občan zdravý.
Nechcem pokračovať zase v slovách a v invektívach, ktoré vlastne tu zazneli, a osočovaní, pretože okrem nás, myslím si, že toto počúvajú aj pacienti, toto počúvajú občania, rodinní príslušníci a, myslím si, že ich hlavne zaujíma, že aký je ten stav zdravotníctva na Slovensku toho času, aby náhodou nenastal alebo nemali ten dojem z toho, že ako sme tu mali možnosť vidieť nemocnice, ktoré boli odfotené, ako sme tu mali možnosť počuť situácie, ktoré sa stali niektorým pacientom. Nebol by som rád a myslím, a ako lekára ma to naozaj uráža, ak takto demonštrujeme slovenské zdravotníctvo a našim občanom hlásime, že je tesne pred kolapsom. V žiadnom prípade to tak nie je.
Už tu bolo viackrát spomínané, ale ako lekár to zopakujem takisto. Máme veľmi kvalitných lekárov, máme veľmi kvalitné zdravotné sestry, poskytujeme zdravotnú starostlivosť, dennodenne zachraňujeme ľudské životy, dennodenne priam vraciame zdravie. A dôkazom toho je aj to, čo tu bolo spomínané, že naši nielen lekári, ale aj sestry a zdravotníci často odchádzajú preč smerom na západ. Ale takýto trend je všade, keď si to zoberieme, tak všetci putujú smerom na západ. Takže niečo špecifické v rámci Slovenska v tomto prípade v tomto netreba hľadať.
Ale ak dovolíte, ak som už spomínal pacientov, ak som spomínal občanov a spomínal som rodinných príslušníkov, všetkých, rád by som spomenul pozitíva, ktoré sme za ten čas urobili a ktoré s tým súvisia, ako Ozdravný plán, ktorý som jednak navrhol v decembri a ktorý sa pomaly rozbieha, pri ňom sa zastavím, ale, samozrejme, aj opatrenia, ktoré sa začali už mojou predchodkyňou.
Pán poslanec Uhliarik tu spomínal, že zdravotníctvo je zadlžené, viacerí tu spomínali čísla, myslím si, že o grafoch a číslach by sme sa mohli jednoducho nejakým spôsobom tu určite že predháňať. Ale čo je dôležité, je dôležité to, že tempo rastu zadlžovania sa znížilo. Sa znížilo. To znamená, že ak vy, pán poslanec Uhliarik, ste oddlžili svoje nemocnice v hodnote 300 mil. eur hneď v prvom roku fungovania alebo v polroku vášho fungovania, ak by sme išli takýmto tempom ďalej, tak dnes tá hodnota alebo tá výška tých peňazí, zadlženia je omnoho vyššia. A môžme povedať, že od roku 2011 sme znížili dlh zo 156 mil. na 75 mil. a to tempo sa znižuje. To je, to je veľmi podstatné si povedať. Ja tu nemaľujem nič naružovo, hovorím, aké sú jednoducho problémy, ale v tých intenciách, v ktorých sme doteraz, robiť, tak tak sa nám to podarilo. To je jedna vec.
Chcem povedať ďalej. V trinástich našich veľkých nemocniciach, univerzitných a fakultných, tento pozitívny trend pokračuje ďalej. Dokonca tri nemocnice netvoria nový dlh, ďalšie dve sú na tom pozitívne. To súvisí aj s následným možným selektívnym oddlžením, ktoré avizoval takisto aj minister financií. Poviem, selektívnym oddlžením. Pretože ak tu niekto spomínal pána ministra Zajaca a pána ministra Uhliarika, tak aj vtedy, aj vtedy sa oddlžovalo, a nie systematicky. Oddlžovali sa všetci. My ideme teraz tým smerom, aby nemocnice, ktoré si to zaslúžia, ktoré to jednoducho urobili tak, že si to môžu dovoliť, tak budú jednoducho oddlžené. A súvisí to aj s neoprávnenou štátnou pomocou.
Čo sa týka obnovy infraštruktúry našich nemocníc, ako tu už bolo spomínané, desať rokov na infraštruktúru sa nedali žiadne finančné prostriedky. Po desiatich rokoch táto vláda dáva 30 mil. eur v rámci kapitálových výdavkov, ktoré budú použité na rekonštrukciu zdravotníckych zariadení, ako napríklad už spomínaná Žilina. Veľakrát tu bola spomínaná Žilina, že tam bol štrajk, že tam bol nepokoj, ktorý vypukol tohto roku. Ale málokedy tu zaznie, že v minulom roku v jeseni na výjazdovom zasadaní vlády už bolo vyčlenených 650-tisíc eur práve na tento pavilón a na rekonštrukciu. Skúste mi povedať, ako vy ste, ako vy ste pomohli napríklad tejto nemocnici? Lebo to sa nestalo zo dňa na deň. Tak priznajme si, že - ako to už zaznelo - tieto nemocnice sú zastaralé, ale tak sa, z večera do rána jednoducho takýto stav nenastal. (Potlesk.) Takže chcem povedať, že kapitálové výdavky budú využité práve na tento účel.
Bola tu spomínaná Univerzitná nemocnica v Bratislave a nová. Mnoho výhrad. Pán doktor Osuský, vy ste spomínali mestá a štáty, kde ste boli a kde sú staré nemocnice a ktoré fungujú, ale aj keď ste spomínali štáty, tak tie isté štáty takisto si formou PPP projektu, a preto verejno-súkromného partnerstva, postavili nemocnice a sú takisto úspešné a fungujú.
Chcem povedať jednu vec, štúdie, ktoré tu boli spomínané, jedna štúdia spred desiatich rokov, druhá štúdia z roku 2013, myslím, spomínaná, pán poslanec, chcem povedať toľko, že aj tá druhá štúdia, teda tá novšia spomína, že neodsudzuje teda verejno-súkromný projekt ako taký, ale záleží, či sa iba postaví ten projekt alebo či sa aj prevádzkuje. A to je zásadný rozdiel, kedy tu spomínané, kritizované tieto projekty z Anglicka spred dvadsiatich rokov boli iba postavené, ale prevádzkoval ich štát, a preto boli náročné pre prevádzku a preto sa považujú za to, že sú neekonomické. Ale nové projekty, ktoré sú v štátoch v Holandsku, v Nemecku, tu jednoducho fungujú a fungujú dobre, pretože ten, kto ich naprojektoval, kto ich financuje, kto ich, takisto ich aj prevádzkuje, jednoducho je za ne zodpovedný a fungujú pozitívne. Takže toľko k novej nemocnici v Bratislave.
Častokrát tu bolo povedané, že jedná sa o nejaký biznis. Keď som tu referoval o novej nemocnici, som vám spomínal, že odkedy ja mám túto vedomosť o tejto novej nemocnici, snažím sa, aby táto nemocnica naozaj že bola transparentná, ale vravel som, vráťme sa na začiatok. Zadanie spred dvoch rokov bolo také, aby sme postavili nemocnicu, aby sme nezaťažili finančne štát, aby sme neurobili dlh. Prebehli konštruktívne debaty v rámci tohto projektu. Mali sme stretnutie s pánom Kollárom, rozprávame, ako hovorí, s pánom Kadúcom. Pán poslanec Lipšic, takisto ja vás pozývam na pôdu ministerstva zdravotníctva, kľudne príďte, sadneme si, vaši odborníci, naši odborníci, a môžme si to prejsť, že kde je ten problém a v čom sa vlastne zhodujeme. Jednoducho som za to, povedzme si to takto, aby sme neriešili tieto zásadné odborné problémy iba na tejto pôde. (Potlesk.)
Ďalší problém, ktorý sa neriešil dlhé roky, sú všeobecní lekári. Všeobecní lekári boli pred pätnástimi rokmi nejakým spôsobom vyriešení, dovtedy sa o nich nikto nestaral, samozrejme, bol to pálčivý problém, ale zase musíme povedať, že my sme mali tú odvahu a začali sme ich nejakým spôsobom riešiť. Áno, využili sme na to európsky projekt, eurofondy, a z týchto peňazí v súčasnosti 160 študentov mladých študuje a pripravuje sa, aby boli všeobecní lekári, aby sa dostali jednoducho do terénu. To je jeden krok.
Ďalší krok, ktorý robíme pre to, aby táto vážnosť všeobecných lekárov, lebo musíme si všetci uvedomiť, ako sme tu, ako v súčasnosti ich vnímame, ako jednoducho berieme. Veľakrát ich vnímame iba tak, že jednoducho dajú papierik a ideme ku svojmu špecialistovi, alebo k nim vôbec jednoducho nejdeme, a je to strašná chyba. Je to strašná chyba, pretože oni majú byť tí, ktorí sú záchytní a ktorí majú zachytiť a poznať svojho pacienta, má mať o ňom agendu, má o ňom vedieť najviac. A tým, že sme zvýšili kompetencie a dali sme do rúk týchto lekárov, v súčasnosti je to predoperačné vyšetrenie, v priebehu niekoľkých mesiacov ich zrealizovali v počte 10-tisíc. Teraz sme riešili diagnostiku a liečbu hypertenzie. Rozpracovaný je diabetes mellitus. Proste ideme ďalej, kedy vonku je to vlastne bežné, a ide nám o to, aby ten pacient mal dôveru v svojho lekára, aby nemusel behať často za špecialistami, aby bol tam ošetrovaný. A čo je dôležité pre systém ako taký v rámci zdravotníctva, je to aj to najlacnejšie. Aby bol šetrený a vyšetrovaný a liečený u svojho všeobecného lekára. A aby títo lekári, ešte raz opakujem, mali svoju vážnosť a aby sa medzi nimi to povolanie a medzi študentami medicíny stalo opäť atraktívne.
Dámy a páni, urobili sme poriadok v poplatkoch. Samozrejme, v súčasnosti sú na to rôzne názory, ale myslím si, že po dlhej debate a dvoch rokoch práce a stretnutia s pacientmi, s pacientskymi organizáciami sme sa rozhodli a zrealizovali v praxi v rámci novely zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti a urobili sme poriadok a v tejto chvíli je jasné pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pre ambulantných, za čo môžu a za čo nemôžu vyberať poplatky a či môžu, alebo nemôžu, a hlavne tými poplatkami nemôžu obmedzovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti, hlavne tej, ktorú majú zazmluvnenú, daný pacient, vo svojej zdravotnej poisťovni.
Dámy a páni, prerozdeľovanie peňazí v rámci náročnosti alebo v rámci chronických ochorení svojich kmeňov, tzv. PSG mechanizmu, tu už spomínaný, v prvom roku veľa ukázal. Je to mechanizmu, ktorý prerozdeľuje peniaze a spravodlivo ich dáva tým poisťovniam, ktoré majú pacientov, ktorí sú viacej chorí. 38 mil. v prvom roku sa prerozdelilo, resp. prešlo zo súkromných poisťovní do Všeobecnej poisťovne a tam sa aj ukázalo to, že súkromné poisťovne majú vo väčšej miere zdravých a mladých pacientov a, samozrejme, keď je pacient chorý a je starý a tá liečba je náročnejšia, tak potom sa dostane do Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Dámy a páni, spomínaný reexport. Sme jediní v Európe, ktorí máme zákon, ktorý zabraňuje, aby lieky, ktoré by pre našich pacientov mohli chýbať, lieky neopustia územie Slovenskej republiky. Len za určité obdobie Štátny ústav pre kontrolu liečiv zaznamenal, že 200-tisíc balení takýchto liekov práve kvôli tomuto zákonu, ktorý máme a ktorý chráni našich pacientov, sa nedostalo mimo územia Slovenska. To len na margo toho, ako pán minister, vtedajší, Uhliarik práve napomohol tomuto reexportu v čase, keď bol ministrom.
Dámy a páni, postavili sme sa k problematike a usporiadania platov zdravotníckych pracovníkov. Vyše desať rokov tu nikto neriešil platy zdravotníckych pracovníkov, a nielen lekárov, sestier, ale všetkých, to znamená 24 kategórií. A máme pripravený zákon, bol by som veľmi rád, ak by sme už tohto roku predložili aj schválili pre všetkých zdravotníckych pracovníkov v rámci tých 24 kategórií. A v našich zdravotníckych zariadeniach, samozrejme, kde je diferencovaná náročnosť, je diferencovaná jednotlivá kategória, aby jednoducho podľa tých tabuliek mzdy dostávali, to je ďalšia vec.
Dámy a páni, dnes tu zaznelo už viackrát spomínané CT Piešťany a môj výrok pseudokauza. Áno, spomenul som ho v relácii, v ktorej som bol, pred týždňom som tu aj citoval, z čoho som vychádzal, a veľmi sa čudujem, že dnes, väčšinou sú to predstavitelia opozičných strán, aj v rámci zdravotníckeho výboru mi hovoria, že čo to vlastne čítam. No čítam to, čo ste dostali aj vy, a teda list od majiteľa alebo konateľa Medical Groupu a ktorý tam píše to, čo píše, vy veľmi dobre viete, čo tam je napísané. Ale netreba to vytrhávať z kontextu, pretože aj v danej relácii, aj minule som tu povedal, že do tejto chvíle máme iba túto informáciu, a to je ten rozdiel medzi dodávateľom a distribútorom, tam je ten rozdiel tých 132-tisíc a 93-tisíc, čiže 6 % a 7 %, ale zároveň som dodal, ale v tejto chvíli to rieši Generálna prokuratúra, Národná kriminálna agentúra, Úrad pre verejné obstarávanie a NKÚ.
Ja sa chcem spýtať, ja nie som právnik, ale povedzte mi, akým spôsobom, ak toto šetria dané orgány, akým spôsobom ja môžem k tomuto pristupovať a byť nejakým spôsobom aktívny? Veď ja ich predsa nemôžem ovplyvňovať. Ja absolútne budem rešpektovať ten záver toho vyšetrenia, ktorý tam vlastne bude.
Čiže ešte raz na to dovysvetlenie tej pseudokauzy, povedal som iba, po šiestich týždňoch, keď dodal konateľ danej firmy to vysvetlenie, k tomu som sa vyjadril. Ale sú veci pred tým a za tým. Čiže, prosím vás pekne, nevytrhávajte veci z kontextu a nemajte mi to za zlé, ja veci nezľahčujem, ale myslím si, že existuje aj prezumpcia neviny, a pokiaľ niečo nie je vyšetrené, pokiaľ niečo nie je uzavreté, tak ja si myslím, že iný spôsob, nemôžme sa tváriť, že jednoducho nič nevieme. To je, čo sa týka CT Piešťan.
Boli tu spomínané kuchyne. A pán poslanec Baláž mi v tejto veci pomohol, keď vlastne tu vysvetlil, ako to bolo v tej chvíli, naozaj išlo o porušenie, resp. nedodržanie zákona, a kedy som vlastne odvolal troch riaditeľov, kedy vlastne sa nedodržal zákon takým spôsobom, áno, tá koncesná zmluva, keď je nad 5 mil. eur, tak musí ísť cez vládu, a tým pádom ministerstvo nedostalo túto informáciu. Takže ja som vtedy konal, keď som sa o tom okamžite dozvedel, okamžite som konal.
Dámy a páni, čo sa týka neziskových organizácií a tu už spomínaná nezisková organizácia aj v Piešťanoch. Koncom roka som avizoval, že v neziskových organizáciách urobím zmeny, a to takým spôsobom, že správne rady, kde sú nominovaní členovia za štát, pozvem zástupcov miest, pozvem zástupcov odborov a zástupcov tretieho sektora. So všetkými som sa osobne stretol. Tretí sektor mi poďakoval za aktivitu, ale povedal, že pre kapacity, čo sa týka ľudí, nemá také množstvo, takže člena oni nenominujú, čiže všetci ostatní nominovali. Tak chcem povedať, že k 28. 2. 2015 som odvolal všetkých členov správnych rad, ktorí sú nominovaní za štát, a vymenoval som k 1. 3. nových okrem Piešťan. Okrem Piešťan. Ale v Piešťanoch, treba zasa povedať pravdu, tam nie sú tí absolútne pôvodní, ale sú tam členovia, ktorí boli v jeseni vymenení. Ja som menoval štyroch členov, ktorí sú profesionálni, ktorí robia na ministerstve zdravotníctva stále a nepodliehajú žiadnym jednoducho politickým zmenám, oni sú tam a stále ma informujú o tom, čo sa v nemocnici deje, aby boli súčinní s vyšetrovacími orgánmi. To som odôvodnil. A v čase, keď bude vyšetrovanie dokončené, nemám problém, aby som na základe nominácie takej, ako mi dali, a na základe kľúča, kde som konal aj inde, aby som to jednoducho takýmto spôsobom vymenil. Takže to je to, čo sa týka správnych rád.
Dámy a páni, už veľakrát spomínaný Ozdravný plán nemocníc, na ktorý sa pýtal aj niekoľkokrát pán poslanec, pán poslanec Uhliarik. No, ak on to prezentoval, že čo som s tým urobil, aby zrazu za štyri mesiace sme mohli zázračne kupovať špeciálny zdravotný materiál, energetiku, plyn a ináč, jednoducho okamžite cez centrálny nákup, keď vie, ako fungujú nemocnice, tak ja si myslím, že to, čo chceme riadiť, najprv musíme vedieť spočítať. A chcem povedať, že v tejto chvíli pokračujú práce na príprave novej účtovnej osnovy nemocníc, je to už funkčné v štyroch nemocniciach, a to bude zrealizované a ukončené ešte v tomto roku. To znamená, že budeme mať niečo štandardizované, také, čo doteraz nemocnice verzus nemocnice, nemocnice verzus ministerstvo nebolo.
Tu už spomínaná otvorená nemocnica Banská bystrica, dnes som vravel novinárom, že ich srdečne pozývam budúci týždeň na tlačovku do Banskej Bystrice. Je to prvá nemocnica, kde budú zverejnené údaje a kde sa dostanú k údajom takým, ku ktorým doteraz prístup ani nemali, pretože nemáme absolútne čo tajiť - a prečo máme tajiť? -, preto sme pripravení, aby sme tieto veci jednoducho ponúkli aj verejnosti, aj novinárom.
To, čo v tejto chvíli funguje, bolo spomínané z mojej strany, bol spomínaný pacient, a to je to, že veľakrát ten problém a tie sťažnosti, či už u nás, alebo Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, alebo inde vzniká v rámci zlej komunikácie pacient verzus zdravotníci. V mnohých prípadoch bola, alebo v častých prípadoch je poskytnutá kvalitná zdravotná starostlivosť, ale tá komunikácia je niekedy na bode mrazu, niekedy sa niečo nepodarí a potom celá práca, celá tá starostlivosť vyjde nazmar, a preto sme sa rozhodli v tejto nemocnici dať do činnosti alebo sfunkčniť tzv. mediátora, ktorý bude pre pacientov. Takže toto už vo všetkých nemocniciach je.
Ďalej pripravujeme komfort pre čakajúcich návštevníkov v ambulanciách, to znamená, aby v ambulanciách pacient, keď čaká, aby vedel, aký je v poradí, to znamená, aby na obrazovke videl svoje poradie, aby jednoducho vedel, že kde patrí a kde ho niekto jednoducho čaká.
Čo sa týka štandardizácie a systematizácie zberu zdrojových údajov a indikátorov do nemocníc, tak toto bude pripravené v júni roku 2015. A je to veľmi potrebné aj z toho dôvodu, a to súvisí aj s tým, na čo sa pýtate, aby sme jednoducho my ako ministerstvo zdravotníctva vedeli ad hoc, to znamená, že v tej danej chvíli kontrolovať a porovnávať personalistiku, napríklad priemerné mzdy, to znamená, opäť to, čo doteraz za celý čas nikdy za celých 25 rokov nebolo, nemocnica verzus ministerstvo zdravotníctva.
Už tu spomínané audity, takisto v júni tohto roku bude realizovaný finančný audit, ale, pán poslanec, my tento audit chceme zrealizovať na základe verejného obstarávania. To znamená, že najprv prebehne riadne výberko a potom bude zrealizovaný audit. Preto to nejaký čas trvá, takže hovorím, že jún tohto roku.
A už spomínané selektívne oddlženie, ktoré tu vlastne, ktoré tu sme už spomínali.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, stručne som vymenoval pozitíva, ktoré sa nám podarilo zrealizovať, spomínal som aj to, na čom pracujeme, ako sme ďaleko, čo sme vlastne urobili a čo sme pripravili. A povedal by som, že nezabúdajme na to a nestrašme pacientov, že na Slovensku je zdravotníctvo v katastrofálnom stave, pretože pacient má z toho zmätok, aj z dnešnej debaty možno, a určitým veciam nerozumie, jedná sa nám hlavne o to, aby bolo prinavrátené zdravie.
Dámy a páni, nedá mi ešte jednu vec nepovedať, pretože od novembra alebo od decembra tu často počúvame slovo transparentnosť a schránkové firmy.
Pri slove transparentnosť by som sa rád zastavil zase pri pánovi poslancovi Uhliarikovi. Pred týždňom som tu prezentoval nahrávku a nedá mi nezopakovať, že nezdalo sa mi, že je to korektné, a je to oficiálna nahrávka z pôdy ministerstva zdravotníctva, kde pán minister vtedajší mal stretnutie s 30 riaditeľmi a odporúčal im, ako môžu podpísať zmluvu, resp. vykonať u nich audit za 1,2 mil. eur s tým, že keď to podpíšu, tak budú oddlžení, podotýkam, oddlžení z peňazí daňových poplatníkov, v hodnote 300 mil. eur, a že keď to prebehne, tak sa to urobí tak rýchlo, že ani Brusel si nevšimne tú neoprávnenú štátnu pomoc. Takže ja si myslím, že s transparentnosťou to nemá nič spoločné.
Za ďalšie, vaše schránkové firmy. Áno, ja som to už dnes novinárom hovoril, pán poslanec, a síce to, že boli ste konateľom v jednej firme a v tej firme ste sa v júli, alebo 24 hodín pred tým, ako ste sa stali ministrom, v júli 2010, stali ministrom zdravotníctva, ste končili svoje pôsobenie a tá firma počas prvého roka vášho pôsobenia zvýšila obrat z 2,5 mil. eur na 7,1 mil. eur. Takže keď bola spomenutá schránková firma, a nebola spomenutá, že to je tá vaša, ale bolo to na adrese, však nakoniec na internete to je, bola spomenutá, že to je na adrese, kde vznikajú schránkové firmy. Takže to k tomu, aby som to doplnil. Takže nedá mi to nepovedať.
Takže, dámy a páni, na záver mi dovoľte, aby som vám povedal, že pracujeme na ministerstve zdravotníctva, pracujeme na tom, aby naozaj to zdravotníctvo bolo efektívne, aby sme prinavracali ľuďom zdravie a naozaj aby na konci dňa sme mohli povedať, že máme vyliečeného pacienta, máme spokojných zdravotníkov a máme zdravého občana.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Neautorizovaný
Vystúpenia
18:33
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33
Otto BrixiJe veľkým paradoxom, že pod návrhom na odvolanie pána ministra Čisláka, pod tento návrh sa podpísali...
Je veľkým paradoxom, že pod návrhom na odvolanie pána ministra Čisláka, pod tento návrh sa podpísali kolegovia poslanci, ktorí ešte pred niekoľkými rokmi vehementne bojovali proti tomu, aby sa zvýšili platy lekárov a zdravotníckych pracovníkov, tých, ktorí zabezpečujú elementárnu a každodennú činnosť, ktorá sa týka zdravia pacientov a starostlivosti o samotné zdravotnícke zariadenia. Tí, ktorí ste bojovali proti pacientom, keďže ste nezaplatili lekárov, dnes vy idete odvolávať ministra zdravotníctva? Veď to je celé, je to úbohé!
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:33 hod.
JUDr. Ing.
Otto Brixi
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda. Pán predseda Raši veľmi správne podotkol, že problémy v zdravotníctve slovenskom začali v dvoch momentoch, a prvý bol ten, kedy sa predali alebo prelízingovali najlukratívnejšie časti zdravotníctva do súkromných rúk a, žiaľbohu, bolo to práve v obdobiach, kedy na Slovensku vládli alebo vládla pravicová vláda.
Je veľkým paradoxom, že pod návrhom na odvolanie pána ministra Čisláka, pod tento návrh sa podpísali kolegovia poslanci, ktorí ešte pred niekoľkými rokmi vehementne bojovali proti tomu, aby sa zvýšili platy lekárov a zdravotníckych pracovníkov, tých, ktorí zabezpečujú elementárnu a každodennú činnosť, ktorá sa týka zdravia pacientov a starostlivosti o samotné zdravotnícke zariadenia. Tí, ktorí ste bojovali proti pacientom, keďže ste nezaplatili lekárov, dnes vy idete odvolávať ministra zdravotníctva? Veď to je celé, je to úbohé!
Ďakujem.
Neautorizovaný
18:34
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:34
Anton MartvoňTo, čo tu bolo povedané, správne si skonštatoval, že...
To, čo tu bolo povedané, správne si skonštatoval, že neexistujú nejaké relevantné dôvody na odvolanie pána Čisláka, pán Uhliarik to aj vo svojom vystúpení spomenul, jediný v podstate dôvod, a to, že starne populácia. Čiže ak má byť starnutie populácie dôvodom pre odvolanie pána Čisláka, tak ďakujem pekne.
Pán Čislák neurobil žiaden verejný prieskum alebo prieskum verejnej mienky, ako v roku 2006 pán Lipšic s otázkami typu "Čo sa vám páči na Lipšicovi?", čiže ani takýto dôvod tu nie je na odvolávanie.
Čiže, pán Raši, dobre si povedal, nie je tu žiaden dôvod a v podstate opozícia je už zúfalá, lebo jednoducho už budú pomaly našich ministrov odvolávať aj za starnutie populácie, podľa toho, ako to povedal pán Uhliarik.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:34 hod.
Mgr. PhD.
Anton Martvoň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Raši, myslím si, že výborné vystúpenie, pomenoval si jasné veci, len jedna taká nepresnosť, lebo pán Uhliarik ťa obvinil, že klameš a tak. No, tá nepresnosť je v tom, že, áno, pán Uhliarik a jeho manželka sa už nevenujú zdravotníctvu, ale venujú sa predaju a podnikajú s vínom, ktoré ponúkajú ešte aj po Orave podľa časopisu Plus 7 dní alebo Plus jeden deň.
To, čo tu bolo povedané, správne si skonštatoval, že neexistujú nejaké relevantné dôvody na odvolanie pána Čisláka, pán Uhliarik to aj vo svojom vystúpení spomenul, jediný v podstate dôvod, a to, že starne populácia. Čiže ak má byť starnutie populácie dôvodom pre odvolanie pána Čisláka, tak ďakujem pekne.
Pán Čislák neurobil žiaden verejný prieskum alebo prieskum verejnej mienky, ako v roku 2006 pán Lipšic s otázkami typu "Čo sa vám páči na Lipšicovi?", čiže ani takýto dôvod tu nie je na odvolávanie.
Čiže, pán Raši, dobre si povedal, nie je tu žiaden dôvod a v podstate opozícia je už zúfalá, lebo jednoducho už budú pomaly našich ministrov odvolávať aj za starnutie populácie, podľa toho, ako to povedal pán Uhliarik.
Neautorizovaný
18:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:35
Miroslav KadúcA musím povedať, že ja voči pánovi ministrovi nemám nejakú osobnú animozitu,...
A musím povedať, že ja voči pánovi ministrovi nemám nejakú osobnú animozitu, pretože pri zámere realizácie nemocnice mi vyšiel v ústrety a sme stále v intenzívnej komunikácii. Ale moje dôvody, prečo som podpísal a prečo budem hlasovať za odvolanie, sú nasledovné, a to je, že pri odvolaní pána riaditeľa žilinskej nemocnice pôsobil veľmi vajatavo, až sa javilo, že kryje tohto pána riaditeľa, čo nebolo úplne v poriadku, to bude ten prvý dôvod.
A druhý dôvod, namiesto toho, aby vyvodil zodpovednosť voči tým, ktorí pochybili a poškodili zdravotníctvo, bol garantom toho, je ministrom rezortu, ktorý zabezpečil týmto ľuďom teplé miesta v Bruseli alebo na Úrade pre dohľad nad zdravotníckou starostlivosťou. Toto považujem za úplne neprípustné.
A možno by som mu aj odpustil, alebo bol by som zmierlivejší, ak by bol pán minister nepopísaný list. Lenže pán minister nie je nepopísaný list, pán minister bol predtým vysoký štátny úradník, bol štátny tajomník, bol výkonná zložka ministerstva. To nie je žiadny nováčik, pán minister bol na ministerstve od začiatku.
Čiže treba na to podľa mojej mienky pozerať pomerne prísne a práve preto ja za odvolanie budem hlasovať.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:35 hod.
JUDr. Ing.
Miroslav Kadúc
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán predseda výboru, vy ste nie malú, pomerne veľkú časť svojho prejavu venovali tomu, aká bola opozícia zlá, teda vzájomnému obviňovaniu, čo urobili oni, čo teda vy nie, čo áno. A, viete, keď budeme stále pracovať takýmto spôsobom, nebude priestor na výsledky, na riešenia, na poukázanie chýb a ich nápravu. Takto to proste nemôže fungovať.
A musím povedať, že ja voči pánovi ministrovi nemám nejakú osobnú animozitu, pretože pri zámere realizácie nemocnice mi vyšiel v ústrety a sme stále v intenzívnej komunikácii. Ale moje dôvody, prečo som podpísal a prečo budem hlasovať za odvolanie, sú nasledovné, a to je, že pri odvolaní pána riaditeľa žilinskej nemocnice pôsobil veľmi vajatavo, až sa javilo, že kryje tohto pána riaditeľa, čo nebolo úplne v poriadku, to bude ten prvý dôvod.
A druhý dôvod, namiesto toho, aby vyvodil zodpovednosť voči tým, ktorí pochybili a poškodili zdravotníctvo, bol garantom toho, je ministrom rezortu, ktorý zabezpečil týmto ľuďom teplé miesta v Bruseli alebo na Úrade pre dohľad nad zdravotníckou starostlivosťou. Toto považujem za úplne neprípustné.
A možno by som mu aj odpustil, alebo bol by som zmierlivejší, ak by bol pán minister nepopísaný list. Lenže pán minister nie je nepopísaný list, pán minister bol predtým vysoký štátny úradník, bol štátny tajomník, bol výkonná zložka ministerstva. To nie je žiadny nováčik, pán minister bol na ministerstve od začiatku.
Čiže treba na to podľa mojej mienky pozerať pomerne prísne a práve preto ja za odvolanie budem hlasovať.
Neautorizovaný
18:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:37
Vladimír BalážVystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:37 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Pán predseda Raši, nedá sa dostatočne potvrdiť to, čo ste povedali na začiatku, že to odvolávanie je veľmi pochybné. A ja sa teším na debatu aj s pánom poslancom Uhliarikom, aj s ostatnými členmi výboru zdravotníckeho na výbore o tom, čo obsahuje správa, aby sme sa mohli pohnúť ďalej. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
18:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:37
Štefan KuffaČo sa týka toho prenajímania tých ako prístrojov, no, ono je to taká bolestivá stránka. Ak by sme prenajímali prístroje a ten prenájom by bol drahší ako samotný prístroj, tak určite vieme do dvoch rátať a neni to správne a navodzuje to naozaj nejaké podozrenia.
No a len tak na okraj chcem na záver ako spomenúť to dobré vínko, myslím si, že veľmi súvisí takisto s dobrým zdravím, takže keď niekto sa stará aj o tú distribúciu toho vína, tak súvisí to aj so zdravím nás všetkých.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:37 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Lekári prvého kontaktu v skutočnosti v celej našej krajine sú veľmi starí, myslím, že sa to niekde pohybuje, osciluje to okolo 55 rokov. Rovnako sú to jak pediatri, tak všeobecní lekári pre dospelých. Je to naozaj veľmi bolestivá stránka a je to dlhodobý proces už u nás na Slovensku a samotní lekári na to poukazovali. A ja som rád, že je tuná snaha alebo úsilie čosi zmeniť niečo na tom. Pritom títo lekári prvého kontaktu sú práve tí, ktorí robia prevenciu. Robia tú záslužnú činnosť, záslužnú prácu a veľakrát odbúravajú tú prácu tým lekárom špecialistom, alebo tie sekundárne veci, ktoré vystávajú, tak obyčajne primárne sa nezachytia práve na tých obvodoch.
Čo sa týka toho prenajímania tých ako prístrojov, no, ono je to taká bolestivá stránka. Ak by sme prenajímali prístroje a ten prenájom by bol drahší ako samotný prístroj, tak určite vieme do dvoch rátať a neni to správne a navodzuje to naozaj nejaké podozrenia.
No a len tak na okraj chcem na záver ako spomenúť to dobré vínko, myslím si, že veľmi súvisí takisto s dobrým zdravím, takže keď niekto sa stará aj o tú distribúciu toho vína, tak súvisí to aj so zdravím nás všetkých.
Ďakujem.
Neautorizovaný
18:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39
Magdaléna VášáryováJa len toto som chcela povedať, že uvedomme si, čo to bola za sila, keď tri a pol roka tu počúvame, že všetko spôsobila Radičovej vláda, a vy za vyše 3 roky, a nedarí sa.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:39 hod.
Mgr.
Magdaléna Vášáryová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Ja len v krátkosti. Ja tu sedím a počúvam tú diskusiu a čím ďalej, tým viacej aj po prejave pána predsedu výboru nadobúdam dojem, že tá Radičovej vláda, teda to bola sila, 18 mesiacov. A za vyše 3 roky nedokážete opraviť to, čo tá vláda urobila. A z kečky sa vám parí! Ja vám to neberiem. Snažíte sa, ako sa len dá, a nemôžete to napraviť, čo to všetko urobili. Ešte aj Váhostav odstavili. A vy sa snažíte, a nedarí sa.
Ja len toto som chcela povedať, že uvedomme si, čo to bola za sila, keď tri a pol roka tu počúvame, že všetko spôsobila Radičovej vláda, a vy za vyše 3 roky, a nedarí sa.
Neautorizovaný
18:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:40
Richard RašiVážená pani poslankyňa, naozaj tá Radičovej vláda bola sila, ale, samozrejme (reakcia z pléna), samozrejme, spomenul som aj Dzurindovu vládu, lebo tá tej sile, ktorú ona potom v tom ťahu sprivatizovať všetko štátne, tak tam jej nabila druhá Dzurindova vláda, takže, ale bola to sila a sme radi, že tá sila je už nenávratne preč.
Pán poslanec Kadúc, súhlasím s vami. Naozaj mal by tento priestor byť využívaný na...
Vážená pani poslankyňa, naozaj tá Radičovej vláda bola sila, ale, samozrejme (reakcia z pléna), samozrejme, spomenul som aj Dzurindovu vládu, lebo tá tej sile, ktorú ona potom v tom ťahu sprivatizovať všetko štátne, tak tam jej nabila druhá Dzurindova vláda, takže, ale bola to sila a sme radi, že tá sila je už nenávratne preč.
Pán poslanec Kadúc, súhlasím s vami. Naozaj mal by tento priestor byť využívaný na konštruktívne návrhy riešení, chcel by som vás ale poprosiť, lebo vy ste naozaj seriózny človek, aby ste to povedali svojmu šéfovi, ktorý si tu v tej taške zabudol pyžamo (smiech v sále), keď tu robil vystúpenie, lebo ten ani zmienku konštruktívnosti. Bolo to osočovanie, napádanie a klamanie, klamanie, klamanie. Ja súhlasím s vami, že malo by to byť oveľa serióznejšie, a verím, že tento váš, neviem, ako sa volá, sa tiež tak začne správať.
Pán poslanec Uhliarik, na zopakovanie. Ja som vo svojom príhovore žiadnu schránku nespomenul, ale asi trafená hus zagágala a ste sa ozvali. Ale opäť pripomínam jednu vec. Nahrávka, ktorá tu odznela, bola autentická, vaša, tam už trestné išlo, pokiaľ mám informáciu. A rád by som zopakoval pár dátumov, najmä, Štefan, počúvaj:
2. november 2011 - podpis pána ministra Uhliarika, prenájom CT prístroja pre nemocnicu Svidník za 1,75 mil. eur.
18. október 2011 - prenájom prístrojov na rehabilitáciu za 800-tisíc eur za 21 mesiacov.
2. 10. 2012 - prenájom, pokus našťastie sa zastavil, strojov na cvičenie za 890-tisíc eur, a to je tam, kde boli tie bicykle na štyri dni za 30-tisíc eur. Takže, bohužiaľ, našťastie sa, teda našťastie sa to podarilo zastaviť, ale toto je realita, kde podpisy figurujú.
Ďakujem veľmi pekne ešte raz všetkým. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 18:40 hod.
MUDr. PhD. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Začnem od konca.
Vážená pani poslankyňa, naozaj tá Radičovej vláda bola sila, ale, samozrejme (reakcia z pléna), samozrejme, spomenul som aj Dzurindovu vládu, lebo tá tej sile, ktorú ona potom v tom ťahu sprivatizovať všetko štátne, tak tam jej nabila druhá Dzurindova vláda, takže, ale bola to sila a sme radi, že tá sila je už nenávratne preč.
Pán poslanec Kadúc, súhlasím s vami. Naozaj mal by tento priestor byť využívaný na konštruktívne návrhy riešení, chcel by som vás ale poprosiť, lebo vy ste naozaj seriózny človek, aby ste to povedali svojmu šéfovi, ktorý si tu v tej taške zabudol pyžamo (smiech v sále), keď tu robil vystúpenie, lebo ten ani zmienku konštruktívnosti. Bolo to osočovanie, napádanie a klamanie, klamanie, klamanie. Ja súhlasím s vami, že malo by to byť oveľa serióznejšie, a verím, že tento váš, neviem, ako sa volá, sa tiež tak začne správať.
Pán poslanec Uhliarik, na zopakovanie. Ja som vo svojom príhovore žiadnu schránku nespomenul, ale asi trafená hus zagágala a ste sa ozvali. Ale opäť pripomínam jednu vec. Nahrávka, ktorá tu odznela, bola autentická, vaša, tam už trestné išlo, pokiaľ mám informáciu. A rád by som zopakoval pár dátumov, najmä, Štefan, počúvaj:
2. november 2011 - podpis pána ministra Uhliarika, prenájom CT prístroja pre nemocnicu Svidník za 1,75 mil. eur.
18. október 2011 - prenájom prístrojov na rehabilitáciu za 800-tisíc eur za 21 mesiacov.
2. 10. 2012 - prenájom, pokus našťastie sa zastavil, strojov na cvičenie za 890-tisíc eur, a to je tam, kde boli tie bicykle na štyri dni za 30-tisíc eur. Takže, bohužiaľ, našťastie sa, teda našťastie sa to podarilo zastaviť, ale toto je realita, kde podpisy figurujú.
Ďakujem veľmi pekne ešte raz všetkým. (Potlesk.)
Neautorizovaný
18:42
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:42
Alojz HlinaUpozornili ste kolegu, že konzumuje jedlo. Ja som videl, že pozeráte tým smerom, z úcty k jeho veku nebudem ho menovať, ale jeden z najaktívnejších rečníkov-čítačov pil z dvojlitrovej plastovej fľašky v pléne, čo sa mi tiež, teda poviem pravdu, nehodí. Dobre?...
Upozornili ste kolegu, že konzumuje jedlo. Ja som videl, že pozeráte tým smerom, z úcty k jeho veku nebudem ho menovať, ale jeden z najaktívnejších rečníkov-čítačov pil z dvojlitrovej plastovej fľašky v pléne, čo sa mi tiež, teda poviem pravdu, nehodí. Dobre? Tak, naozaj, keď spravodlivo, tak ku každému pristupujte, prosím vás, napriek úcte aj k veku, aj ku všetkému, naozaj sa to nehodí piť z dvojlitrovej plastovej fľašky v pléne.
Ďakujem.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
24.4.2015 o 18:42 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán predseda, existuje taký žalm, že "nevidel som spravodlivého opusteného a jeho deti žobrať o chlieb"... (Reakcia z pléna.) Však ho idem položiť, moment. No.
Upozornili ste kolegu, že konzumuje jedlo. Ja som videl, že pozeráte tým smerom, z úcty k jeho veku nebudem ho menovať, ale jeden z najaktívnejších rečníkov-čítačov pil z dvojlitrovej plastovej fľašky v pléne, čo sa mi tiež, teda poviem pravdu, nehodí. Dobre? Tak, naozaj, keď spravodlivo, tak ku každému pristupujte, prosím vás, napriek úcte aj k veku, aj ku všetkému, naozaj sa to nehodí piť z dvojlitrovej plastovej fľašky v pléne.
Ďakujem.
Neautorizovaný
18:43
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:43
Štefan KuffaAle inú vec chcem povedať, že naozaj to pitie tuná v tom parlamente, aby sme to tolerovali, lebo tak ja som aj v minulosti tiež som sa napil ako vody a myslím si, že to je normálne, aj keď sa tu voľakto napije.
Ale inú vec chcem povedať, že naozaj to pitie tuná v tom parlamente, aby sme to tolerovali, lebo tak ja som aj v minulosti tiež som sa napil ako vody a myslím si, že to je normálne, aj keď sa tu voľakto napije.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
24.4.2015 o 18:43 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ja to len chcem doplniť, pán predseda. V rámci toho procesu environmentalistického, tak aby sa nepilo z plastových fliaš, ale zo sklenených fliaš. (Smiech v sále.) Ale treba zmeniť zákon.
Ale inú vec chcem povedať, že naozaj to pitie tuná v tom parlamente, aby sme to tolerovali, lebo tak ja som aj v minulosti tiež som sa napil ako vody a myslím si, že to je normálne, aj keď sa tu voľakto napije.
Neautorizovaný
18:44
Vystúpenie v rozprave 18:44
Viliam ČislákChcel by som povedať toľko, že viem, že cesta k zmenám a k nejakým aj radikálnym zmenám v rámci nových projektov nie je ľahká, samozrejme, človek nemôže očakávať uznanie, slávu, práve naopak. To, čo som si dnes vypočul od opozičných poslancov, ma v niektorých prípadoch neprekvapilo, v niektorých ma veľmi prekvapilo. Chcel by som povedať jednu konkrétnu vec, a teraz na záver to povedal aj pán poslanec Uhliarik, že tú správu o stave zdravotníctva som si pravdepodobne nečítal. Tak ja som si ju práve čítal a chcel by som zareagovať na jeho otázku, keď sa pýtal, že kde je tá reforma, ktorú navrhujeme. Tak je práve tam, ale asi vy, pán poslanec, ste si ju nevšimli, pretože netýka sa žiadneho biznisu, netýka sa liekov, ale týka sa pacienta. Týka sa pacienta a je to tam jasne v jednom odstavci napísané, že našou snahou je, aby sme zmenili prístup zdravotníctva na Slovensku, a síce posun smerom a zmena zdola, ale posun pacientov z nemocníc do ambulancií, zo špecializovaných ambulancií ku všeobecným lekárom. A je tam aj stať o verejnom zdravotníctve, ktorej sa nikto nevenoval v rozsiahlej miere na ministerstve zdravotníctva asi desať rokov, aby sme tu boli natoľko a zaviedli natoľko prevenciu, aby sme čím dlhšie udržali zdravého pacienta, pardon, zdravého občana, aby pacient žiadny nemusel byť.
Takže je to veľmi dôležité a to je zásadná zmena v našom zmýšľaní, vo filozofii, ako s pacientom budeme nakladať a starať sa o to, aby čím dlhšie bol občan zdravý.
Nechcem pokračovať zase v slovách a v invektívach, ktoré vlastne tu zazneli, a osočovaní, pretože okrem nás, myslím si, že toto počúvajú aj pacienti, toto počúvajú občania, rodinní príslušníci a, myslím si, že ich hlavne zaujíma, že aký je ten stav zdravotníctva na Slovensku toho času, aby náhodou nenastal alebo nemali ten dojem z toho, že ako sme tu mali možnosť vidieť nemocnice, ktoré boli odfotené, ako sme tu mali možnosť počuť situácie, ktoré sa stali niektorým pacientom. Nebol by som rád a myslím, a ako lekára ma to naozaj uráža, ak takto demonštrujeme slovenské zdravotníctvo a našim občanom hlásime, že je tesne pred kolapsom. V žiadnom prípade to tak nie je.
Už tu bolo viackrát spomínané, ale ako lekár to zopakujem takisto. Máme veľmi kvalitných lekárov, máme veľmi kvalitné zdravotné sestry, poskytujeme zdravotnú starostlivosť, dennodenne zachraňujeme ľudské životy, dennodenne priam vraciame zdravie. A dôkazom toho je aj to, čo tu bolo spomínané, že naši nielen lekári, ale aj sestry a zdravotníci často odchádzajú preč smerom na západ. Ale takýto trend je všade, keď si to zoberieme, tak všetci putujú smerom na západ. Takže niečo špecifické v rámci Slovenska v tomto prípade v tomto netreba hľadať.
Ale ak dovolíte, ak som už spomínal pacientov, ak som spomínal občanov a spomínal som rodinných príslušníkov, všetkých, rád by som spomenul pozitíva, ktoré sme za ten čas urobili a ktoré s tým súvisia, ako Ozdravný plán, ktorý som jednak navrhol v decembri a ktorý sa pomaly rozbieha, pri ňom sa zastavím, ale, samozrejme, aj opatrenia, ktoré sa začali už mojou predchodkyňou.
Pán poslanec Uhliarik tu spomínal, že zdravotníctvo je zadlžené, viacerí tu spomínali čísla, myslím si, že o grafoch a číslach by sme sa mohli jednoducho nejakým spôsobom tu určite že predháňať. Ale čo je dôležité, je dôležité to, že tempo rastu zadlžovania sa znížilo. Sa znížilo. To znamená, že ak vy, pán poslanec Uhliarik, ste oddlžili svoje nemocnice v hodnote 300 mil. eur hneď v prvom roku fungovania alebo v polroku vášho fungovania, ak by sme išli takýmto tempom ďalej, tak dnes tá hodnota alebo tá výška tých peňazí, zadlženia je omnoho vyššia. A môžme povedať, že od roku 2011 sme znížili dlh zo 156 mil. na 75 mil. a to tempo sa znižuje. To je, to je veľmi podstatné si povedať. Ja tu nemaľujem nič naružovo, hovorím, aké sú jednoducho problémy, ale v tých intenciách, v ktorých sme doteraz, robiť, tak tak sa nám to podarilo. To je jedna vec.
Chcem povedať ďalej. V trinástich našich veľkých nemocniciach, univerzitných a fakultných, tento pozitívny trend pokračuje ďalej. Dokonca tri nemocnice netvoria nový dlh, ďalšie dve sú na tom pozitívne. To súvisí aj s následným možným selektívnym oddlžením, ktoré avizoval takisto aj minister financií. Poviem, selektívnym oddlžením. Pretože ak tu niekto spomínal pána ministra Zajaca a pána ministra Uhliarika, tak aj vtedy, aj vtedy sa oddlžovalo, a nie systematicky. Oddlžovali sa všetci. My ideme teraz tým smerom, aby nemocnice, ktoré si to zaslúžia, ktoré to jednoducho urobili tak, že si to môžu dovoliť, tak budú jednoducho oddlžené. A súvisí to aj s neoprávnenou štátnou pomocou.
Čo sa týka obnovy infraštruktúry našich nemocníc, ako tu už bolo spomínané, desať rokov na infraštruktúru sa nedali žiadne finančné prostriedky. Po desiatich rokoch táto vláda dáva 30 mil. eur v rámci kapitálových výdavkov, ktoré budú použité na rekonštrukciu zdravotníckych zariadení, ako napríklad už spomínaná Žilina. Veľakrát tu bola spomínaná Žilina, že tam bol štrajk, že tam bol nepokoj, ktorý vypukol tohto roku. Ale málokedy tu zaznie, že v minulom roku v jeseni na výjazdovom zasadaní vlády už bolo vyčlenených 650-tisíc eur práve na tento pavilón a na rekonštrukciu. Skúste mi povedať, ako vy ste, ako vy ste pomohli napríklad tejto nemocnici? Lebo to sa nestalo zo dňa na deň. Tak priznajme si, že - ako to už zaznelo - tieto nemocnice sú zastaralé, ale tak sa, z večera do rána jednoducho takýto stav nenastal. (Potlesk.) Takže chcem povedať, že kapitálové výdavky budú využité práve na tento účel.
Bola tu spomínaná Univerzitná nemocnica v Bratislave a nová. Mnoho výhrad. Pán doktor Osuský, vy ste spomínali mestá a štáty, kde ste boli a kde sú staré nemocnice a ktoré fungujú, ale aj keď ste spomínali štáty, tak tie isté štáty takisto si formou PPP projektu, a preto verejno-súkromného partnerstva, postavili nemocnice a sú takisto úspešné a fungujú.
Chcem povedať jednu vec, štúdie, ktoré tu boli spomínané, jedna štúdia spred desiatich rokov, druhá štúdia z roku 2013, myslím, spomínaná, pán poslanec, chcem povedať toľko, že aj tá druhá štúdia, teda tá novšia spomína, že neodsudzuje teda verejno-súkromný projekt ako taký, ale záleží, či sa iba postaví ten projekt alebo či sa aj prevádzkuje. A to je zásadný rozdiel, kedy tu spomínané, kritizované tieto projekty z Anglicka spred dvadsiatich rokov boli iba postavené, ale prevádzkoval ich štát, a preto boli náročné pre prevádzku a preto sa považujú za to, že sú neekonomické. Ale nové projekty, ktoré sú v štátoch v Holandsku, v Nemecku, tu jednoducho fungujú a fungujú dobre, pretože ten, kto ich naprojektoval, kto ich financuje, kto ich, takisto ich aj prevádzkuje, jednoducho je za ne zodpovedný a fungujú pozitívne. Takže toľko k novej nemocnici v Bratislave.
Častokrát tu bolo povedané, že jedná sa o nejaký biznis. Keď som tu referoval o novej nemocnici, som vám spomínal, že odkedy ja mám túto vedomosť o tejto novej nemocnici, snažím sa, aby táto nemocnica naozaj že bola transparentná, ale vravel som, vráťme sa na začiatok. Zadanie spred dvoch rokov bolo také, aby sme postavili nemocnicu, aby sme nezaťažili finančne štát, aby sme neurobili dlh. Prebehli konštruktívne debaty v rámci tohto projektu. Mali sme stretnutie s pánom Kollárom, rozprávame, ako hovorí, s pánom Kadúcom. Pán poslanec Lipšic, takisto ja vás pozývam na pôdu ministerstva zdravotníctva, kľudne príďte, sadneme si, vaši odborníci, naši odborníci, a môžme si to prejsť, že kde je ten problém a v čom sa vlastne zhodujeme. Jednoducho som za to, povedzme si to takto, aby sme neriešili tieto zásadné odborné problémy iba na tejto pôde. (Potlesk.)
Ďalší problém, ktorý sa neriešil dlhé roky, sú všeobecní lekári. Všeobecní lekári boli pred pätnástimi rokmi nejakým spôsobom vyriešení, dovtedy sa o nich nikto nestaral, samozrejme, bol to pálčivý problém, ale zase musíme povedať, že my sme mali tú odvahu a začali sme ich nejakým spôsobom riešiť. Áno, využili sme na to európsky projekt, eurofondy, a z týchto peňazí v súčasnosti 160 študentov mladých študuje a pripravuje sa, aby boli všeobecní lekári, aby sa dostali jednoducho do terénu. To je jeden krok.
Ďalší krok, ktorý robíme pre to, aby táto vážnosť všeobecných lekárov, lebo musíme si všetci uvedomiť, ako sme tu, ako v súčasnosti ich vnímame, ako jednoducho berieme. Veľakrát ich vnímame iba tak, že jednoducho dajú papierik a ideme ku svojmu špecialistovi, alebo k nim vôbec jednoducho nejdeme, a je to strašná chyba. Je to strašná chyba, pretože oni majú byť tí, ktorí sú záchytní a ktorí majú zachytiť a poznať svojho pacienta, má mať o ňom agendu, má o ňom vedieť najviac. A tým, že sme zvýšili kompetencie a dali sme do rúk týchto lekárov, v súčasnosti je to predoperačné vyšetrenie, v priebehu niekoľkých mesiacov ich zrealizovali v počte 10-tisíc. Teraz sme riešili diagnostiku a liečbu hypertenzie. Rozpracovaný je diabetes mellitus. Proste ideme ďalej, kedy vonku je to vlastne bežné, a ide nám o to, aby ten pacient mal dôveru v svojho lekára, aby nemusel behať často za špecialistami, aby bol tam ošetrovaný. A čo je dôležité pre systém ako taký v rámci zdravotníctva, je to aj to najlacnejšie. Aby bol šetrený a vyšetrovaný a liečený u svojho všeobecného lekára. A aby títo lekári, ešte raz opakujem, mali svoju vážnosť a aby sa medzi nimi to povolanie a medzi študentami medicíny stalo opäť atraktívne.
Dámy a páni, urobili sme poriadok v poplatkoch. Samozrejme, v súčasnosti sú na to rôzne názory, ale myslím si, že po dlhej debate a dvoch rokoch práce a stretnutia s pacientmi, s pacientskymi organizáciami sme sa rozhodli a zrealizovali v praxi v rámci novely zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti a urobili sme poriadok a v tejto chvíli je jasné pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pre ambulantných, za čo môžu a za čo nemôžu vyberať poplatky a či môžu, alebo nemôžu, a hlavne tými poplatkami nemôžu obmedzovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti, hlavne tej, ktorú majú zazmluvnenú, daný pacient, vo svojej zdravotnej poisťovni.
Dámy a páni, prerozdeľovanie peňazí v rámci náročnosti alebo v rámci chronických ochorení svojich kmeňov, tzv. PSG mechanizmu, tu už spomínaný, v prvom roku veľa ukázal. Je to mechanizmu, ktorý prerozdeľuje peniaze a spravodlivo ich dáva tým poisťovniam, ktoré majú pacientov, ktorí sú viacej chorí. 38 mil. v prvom roku sa prerozdelilo, resp. prešlo zo súkromných poisťovní do Všeobecnej poisťovne a tam sa aj ukázalo to, že súkromné poisťovne majú vo väčšej miere zdravých a mladých pacientov a, samozrejme, keď je pacient chorý a je starý a tá liečba je náročnejšia, tak potom sa dostane do Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Dámy a páni, spomínaný reexport. Sme jediní v Európe, ktorí máme zákon, ktorý zabraňuje, aby lieky, ktoré by pre našich pacientov mohli chýbať, lieky neopustia územie Slovenskej republiky. Len za určité obdobie Štátny ústav pre kontrolu liečiv zaznamenal, že 200-tisíc balení takýchto liekov práve kvôli tomuto zákonu, ktorý máme a ktorý chráni našich pacientov, sa nedostalo mimo územia Slovenska. To len na margo toho, ako pán minister, vtedajší, Uhliarik práve napomohol tomuto reexportu v čase, keď bol ministrom.
Dámy a páni, postavili sme sa k problematike a usporiadania platov zdravotníckych pracovníkov. Vyše desať rokov tu nikto neriešil platy zdravotníckych pracovníkov, a nielen lekárov, sestier, ale všetkých, to znamená 24 kategórií. A máme pripravený zákon, bol by som veľmi rád, ak by sme už tohto roku predložili aj schválili pre všetkých zdravotníckych pracovníkov v rámci tých 24 kategórií. A v našich zdravotníckych zariadeniach, samozrejme, kde je diferencovaná náročnosť, je diferencovaná jednotlivá kategória, aby jednoducho podľa tých tabuliek mzdy dostávali, to je ďalšia vec.
Dámy a páni, dnes tu zaznelo už viackrát spomínané CT Piešťany a môj výrok pseudokauza. Áno, spomenul som ho v relácii, v ktorej som bol, pred týždňom som tu aj citoval, z čoho som vychádzal, a veľmi sa čudujem, že dnes, väčšinou sú to predstavitelia opozičných strán, aj v rámci zdravotníckeho výboru mi hovoria, že čo to vlastne čítam. No čítam to, čo ste dostali aj vy, a teda list od majiteľa alebo konateľa Medical Groupu a ktorý tam píše to, čo píše, vy veľmi dobre viete, čo tam je napísané. Ale netreba to vytrhávať z kontextu, pretože aj v danej relácii, aj minule som tu povedal, že do tejto chvíle máme iba túto informáciu, a to je ten rozdiel medzi dodávateľom a distribútorom, tam je ten rozdiel tých 132-tisíc a 93-tisíc, čiže 6 % a 7 %, ale zároveň som dodal, ale v tejto chvíli to rieši Generálna prokuratúra, Národná kriminálna agentúra, Úrad pre verejné obstarávanie a NKÚ.
Ja sa chcem spýtať, ja nie som právnik, ale povedzte mi, akým spôsobom, ak toto šetria dané orgány, akým spôsobom ja môžem k tomuto pristupovať a byť nejakým spôsobom aktívny? Veď ja ich predsa nemôžem ovplyvňovať. Ja absolútne budem rešpektovať ten záver toho vyšetrenia, ktorý tam vlastne bude.
Čiže ešte raz na to dovysvetlenie tej pseudokauzy, povedal som iba, po šiestich týždňoch, keď dodal konateľ danej firmy to vysvetlenie, k tomu som sa vyjadril. Ale sú veci pred tým a za tým. Čiže, prosím vás pekne, nevytrhávajte veci z kontextu a nemajte mi to za zlé, ja veci nezľahčujem, ale myslím si, že existuje aj prezumpcia neviny, a pokiaľ niečo nie je vyšetrené, pokiaľ niečo nie je uzavreté, tak ja si myslím, že iný spôsob, nemôžme sa tváriť, že jednoducho nič nevieme. To je, čo sa týka CT Piešťan.
Boli tu spomínané kuchyne. A pán poslanec Baláž mi v tejto veci pomohol, keď vlastne tu vysvetlil, ako to bolo v tej chvíli, naozaj išlo o porušenie, resp. nedodržanie zákona, a kedy som vlastne odvolal troch riaditeľov, kedy vlastne sa nedodržal zákon takým spôsobom, áno, tá koncesná zmluva, keď je nad 5 mil. eur, tak musí ísť cez vládu, a tým pádom ministerstvo nedostalo túto informáciu. Takže ja som vtedy konal, keď som sa o tom okamžite dozvedel, okamžite som konal.
Dámy a páni, čo sa týka neziskových organizácií a tu už spomínaná nezisková organizácia aj v Piešťanoch. Koncom roka som avizoval, že v neziskových organizáciách urobím zmeny, a to takým spôsobom, že správne rady, kde sú nominovaní členovia za štát, pozvem zástupcov miest, pozvem zástupcov odborov a zástupcov tretieho sektora. So všetkými som sa osobne stretol. Tretí sektor mi poďakoval za aktivitu, ale povedal, že pre kapacity, čo sa týka ľudí, nemá také množstvo, takže člena oni nenominujú, čiže všetci ostatní nominovali. Tak chcem povedať, že k 28. 2. 2015 som odvolal všetkých členov správnych rad, ktorí sú nominovaní za štát, a vymenoval som k 1. 3. nových okrem Piešťan. Okrem Piešťan. Ale v Piešťanoch, treba zasa povedať pravdu, tam nie sú tí absolútne pôvodní, ale sú tam členovia, ktorí boli v jeseni vymenení. Ja som menoval štyroch členov, ktorí sú profesionálni, ktorí robia na ministerstve zdravotníctva stále a nepodliehajú žiadnym jednoducho politickým zmenám, oni sú tam a stále ma informujú o tom, čo sa v nemocnici deje, aby boli súčinní s vyšetrovacími orgánmi. To som odôvodnil. A v čase, keď bude vyšetrovanie dokončené, nemám problém, aby som na základe nominácie takej, ako mi dali, a na základe kľúča, kde som konal aj inde, aby som to jednoducho takýmto spôsobom vymenil. Takže to je to, čo sa týka správnych rád.
Dámy a páni, už veľakrát spomínaný Ozdravný plán nemocníc, na ktorý sa pýtal aj niekoľkokrát pán poslanec, pán poslanec Uhliarik. No, ak on to prezentoval, že čo som s tým urobil, aby zrazu za štyri mesiace sme mohli zázračne kupovať špeciálny zdravotný materiál, energetiku, plyn a ináč, jednoducho okamžite cez centrálny nákup, keď vie, ako fungujú nemocnice, tak ja si myslím, že to, čo chceme riadiť, najprv musíme vedieť spočítať. A chcem povedať, že v tejto chvíli pokračujú práce na príprave novej účtovnej osnovy nemocníc, je to už funkčné v štyroch nemocniciach, a to bude zrealizované a ukončené ešte v tomto roku. To znamená, že budeme mať niečo štandardizované, také, čo doteraz nemocnice verzus nemocnice, nemocnice verzus ministerstvo nebolo.
Tu už spomínaná otvorená nemocnica Banská bystrica, dnes som vravel novinárom, že ich srdečne pozývam budúci týždeň na tlačovku do Banskej Bystrice. Je to prvá nemocnica, kde budú zverejnené údaje a kde sa dostanú k údajom takým, ku ktorým doteraz prístup ani nemali, pretože nemáme absolútne čo tajiť - a prečo máme tajiť? -, preto sme pripravení, aby sme tieto veci jednoducho ponúkli aj verejnosti, aj novinárom.
To, čo v tejto chvíli funguje, bolo spomínané z mojej strany, bol spomínaný pacient, a to je to, že veľakrát ten problém a tie sťažnosti, či už u nás, alebo Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, alebo inde vzniká v rámci zlej komunikácie pacient verzus zdravotníci. V mnohých prípadoch bola, alebo v častých prípadoch je poskytnutá kvalitná zdravotná starostlivosť, ale tá komunikácia je niekedy na bode mrazu, niekedy sa niečo nepodarí a potom celá práca, celá tá starostlivosť vyjde nazmar, a preto sme sa rozhodli v tejto nemocnici dať do činnosti alebo sfunkčniť tzv. mediátora, ktorý bude pre pacientov. Takže toto už vo všetkých nemocniciach je.
Ďalej pripravujeme komfort pre čakajúcich návštevníkov v ambulanciách, to znamená, aby v ambulanciách pacient, keď čaká, aby vedel, aký je v poradí, to znamená, aby na obrazovke videl svoje poradie, aby jednoducho vedel, že kde patrí a kde ho niekto jednoducho čaká.
Čo sa týka štandardizácie a systematizácie zberu zdrojových údajov a indikátorov do nemocníc, tak toto bude pripravené v júni roku 2015. A je to veľmi potrebné aj z toho dôvodu, a to súvisí aj s tým, na čo sa pýtate, aby sme jednoducho my ako ministerstvo zdravotníctva vedeli ad hoc, to znamená, že v tej danej chvíli kontrolovať a porovnávať personalistiku, napríklad priemerné mzdy, to znamená, opäť to, čo doteraz za celý čas nikdy za celých 25 rokov nebolo, nemocnica verzus ministerstvo zdravotníctva.
Už tu spomínané audity, takisto v júni tohto roku bude realizovaný finančný audit, ale, pán poslanec, my tento audit chceme zrealizovať na základe verejného obstarávania. To znamená, že najprv prebehne riadne výberko a potom bude zrealizovaný audit. Preto to nejaký čas trvá, takže hovorím, že jún tohto roku.
A už spomínané selektívne oddlženie, ktoré tu vlastne, ktoré tu sme už spomínali.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, stručne som vymenoval pozitíva, ktoré sa nám podarilo zrealizovať, spomínal som aj to, na čom pracujeme, ako sme ďaleko, čo sme vlastne urobili a čo sme pripravili. A povedal by som, že nezabúdajme na to a nestrašme pacientov, že na Slovensku je zdravotníctvo v katastrofálnom stave, pretože pacient má z toho zmätok, aj z dnešnej debaty možno, a určitým veciam nerozumie, jedná sa nám hlavne o to, aby bolo prinavrátené zdravie.
Dámy a páni, nedá mi ešte jednu vec nepovedať, pretože od novembra alebo od decembra tu často počúvame slovo transparentnosť a schránkové firmy.
Pri slove transparentnosť by som sa rád zastavil zase pri pánovi poslancovi Uhliarikovi. Pred týždňom som tu prezentoval nahrávku a nedá mi nezopakovať, že nezdalo sa mi, že je to korektné, a je to oficiálna nahrávka z pôdy ministerstva zdravotníctva, kde pán minister vtedajší mal stretnutie s 30 riaditeľmi a odporúčal im, ako môžu podpísať zmluvu, resp. vykonať u nich audit za 1,2 mil. eur s tým, že keď to podpíšu, tak budú oddlžení, podotýkam, oddlžení z peňazí daňových poplatníkov, v hodnote 300 mil. eur, a že keď to prebehne, tak sa to urobí tak rýchlo, že ani Brusel si nevšimne tú neoprávnenú štátnu pomoc. Takže ja si myslím, že s transparentnosťou to nemá nič spoločné.
Za ďalšie, vaše schránkové firmy. Áno, ja som to už dnes novinárom hovoril, pán poslanec, a síce to, že boli ste konateľom v jednej firme a v tej firme ste sa v júli, alebo 24 hodín pred tým, ako ste sa stali ministrom, v júli 2010, stali ministrom zdravotníctva, ste končili svoje pôsobenie a tá firma počas prvého roka vášho pôsobenia zvýšila obrat z 2,5 mil. eur na 7,1 mil. eur. Takže keď bola spomenutá schránková firma, a nebola spomenutá, že to je tá vaša, ale bolo to na adrese, však nakoniec na internete to je, bola spomenutá, že to je na adrese, kde vznikajú schránkové firmy. Takže to k tomu, aby som to doplnil. Takže nedá mi to nepovedať.
Takže, dámy a páni, na záver mi dovoľte, aby som vám povedal, že pracujeme na ministerstve zdravotníctva, pracujeme na tom, aby naozaj to zdravotníctvo bolo efektívne, aby sme prinavracali ľuďom zdravie a naozaj aby na konci dňa sme mohli povedať, že máme vyliečeného pacienta, máme spokojných zdravotníkov a máme zdravého občana.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené pani poslankyne a páni poslanci, po vystúpení pána poslanca Baláža som mal taký dojem, že sa zvečerieva, ale zároveň tak nejak zmäkla tu atmosféra a zdala sa mi táto debata hodná zdravotníctva, pretože prechádzali sme k samotnej podstate veci, a to je, myslím si, že nakoniec pacient a zdravotnícky pracovník, a napriek tomu, že ak budeme hovoriť o akejkoľvek silnej ekonomike a akýchkoľvek prístrojoch, ktoré máme, ktoré môžme mať alebo budeme mať, myslím si, že to nikdy nenahradí práve ten kontakt a v konečnom dôsledku kontakt pacient a zdravotník. Takže takýto pozitívny postreh som mal.
Chcel by som povedať toľko, že viem, že cesta k zmenám a k nejakým aj radikálnym zmenám v rámci nových projektov nie je ľahká, samozrejme, človek nemôže očakávať uznanie, slávu, práve naopak. To, čo som si dnes vypočul od opozičných poslancov, ma v niektorých prípadoch neprekvapilo, v niektorých ma veľmi prekvapilo. Chcel by som povedať jednu konkrétnu vec, a teraz na záver to povedal aj pán poslanec Uhliarik, že tú správu o stave zdravotníctva som si pravdepodobne nečítal. Tak ja som si ju práve čítal a chcel by som zareagovať na jeho otázku, keď sa pýtal, že kde je tá reforma, ktorú navrhujeme. Tak je práve tam, ale asi vy, pán poslanec, ste si ju nevšimli, pretože netýka sa žiadneho biznisu, netýka sa liekov, ale týka sa pacienta. Týka sa pacienta a je to tam jasne v jednom odstavci napísané, že našou snahou je, aby sme zmenili prístup zdravotníctva na Slovensku, a síce posun smerom a zmena zdola, ale posun pacientov z nemocníc do ambulancií, zo špecializovaných ambulancií ku všeobecným lekárom. A je tam aj stať o verejnom zdravotníctve, ktorej sa nikto nevenoval v rozsiahlej miere na ministerstve zdravotníctva asi desať rokov, aby sme tu boli natoľko a zaviedli natoľko prevenciu, aby sme čím dlhšie udržali zdravého pacienta, pardon, zdravého občana, aby pacient žiadny nemusel byť.
Takže je to veľmi dôležité a to je zásadná zmena v našom zmýšľaní, vo filozofii, ako s pacientom budeme nakladať a starať sa o to, aby čím dlhšie bol občan zdravý.
Nechcem pokračovať zase v slovách a v invektívach, ktoré vlastne tu zazneli, a osočovaní, pretože okrem nás, myslím si, že toto počúvajú aj pacienti, toto počúvajú občania, rodinní príslušníci a, myslím si, že ich hlavne zaujíma, že aký je ten stav zdravotníctva na Slovensku toho času, aby náhodou nenastal alebo nemali ten dojem z toho, že ako sme tu mali možnosť vidieť nemocnice, ktoré boli odfotené, ako sme tu mali možnosť počuť situácie, ktoré sa stali niektorým pacientom. Nebol by som rád a myslím, a ako lekára ma to naozaj uráža, ak takto demonštrujeme slovenské zdravotníctvo a našim občanom hlásime, že je tesne pred kolapsom. V žiadnom prípade to tak nie je.
Už tu bolo viackrát spomínané, ale ako lekár to zopakujem takisto. Máme veľmi kvalitných lekárov, máme veľmi kvalitné zdravotné sestry, poskytujeme zdravotnú starostlivosť, dennodenne zachraňujeme ľudské životy, dennodenne priam vraciame zdravie. A dôkazom toho je aj to, čo tu bolo spomínané, že naši nielen lekári, ale aj sestry a zdravotníci často odchádzajú preč smerom na západ. Ale takýto trend je všade, keď si to zoberieme, tak všetci putujú smerom na západ. Takže niečo špecifické v rámci Slovenska v tomto prípade v tomto netreba hľadať.
Ale ak dovolíte, ak som už spomínal pacientov, ak som spomínal občanov a spomínal som rodinných príslušníkov, všetkých, rád by som spomenul pozitíva, ktoré sme za ten čas urobili a ktoré s tým súvisia, ako Ozdravný plán, ktorý som jednak navrhol v decembri a ktorý sa pomaly rozbieha, pri ňom sa zastavím, ale, samozrejme, aj opatrenia, ktoré sa začali už mojou predchodkyňou.
Pán poslanec Uhliarik tu spomínal, že zdravotníctvo je zadlžené, viacerí tu spomínali čísla, myslím si, že o grafoch a číslach by sme sa mohli jednoducho nejakým spôsobom tu určite že predháňať. Ale čo je dôležité, je dôležité to, že tempo rastu zadlžovania sa znížilo. Sa znížilo. To znamená, že ak vy, pán poslanec Uhliarik, ste oddlžili svoje nemocnice v hodnote 300 mil. eur hneď v prvom roku fungovania alebo v polroku vášho fungovania, ak by sme išli takýmto tempom ďalej, tak dnes tá hodnota alebo tá výška tých peňazí, zadlženia je omnoho vyššia. A môžme povedať, že od roku 2011 sme znížili dlh zo 156 mil. na 75 mil. a to tempo sa znižuje. To je, to je veľmi podstatné si povedať. Ja tu nemaľujem nič naružovo, hovorím, aké sú jednoducho problémy, ale v tých intenciách, v ktorých sme doteraz, robiť, tak tak sa nám to podarilo. To je jedna vec.
Chcem povedať ďalej. V trinástich našich veľkých nemocniciach, univerzitných a fakultných, tento pozitívny trend pokračuje ďalej. Dokonca tri nemocnice netvoria nový dlh, ďalšie dve sú na tom pozitívne. To súvisí aj s následným možným selektívnym oddlžením, ktoré avizoval takisto aj minister financií. Poviem, selektívnym oddlžením. Pretože ak tu niekto spomínal pána ministra Zajaca a pána ministra Uhliarika, tak aj vtedy, aj vtedy sa oddlžovalo, a nie systematicky. Oddlžovali sa všetci. My ideme teraz tým smerom, aby nemocnice, ktoré si to zaslúžia, ktoré to jednoducho urobili tak, že si to môžu dovoliť, tak budú jednoducho oddlžené. A súvisí to aj s neoprávnenou štátnou pomocou.
Čo sa týka obnovy infraštruktúry našich nemocníc, ako tu už bolo spomínané, desať rokov na infraštruktúru sa nedali žiadne finančné prostriedky. Po desiatich rokoch táto vláda dáva 30 mil. eur v rámci kapitálových výdavkov, ktoré budú použité na rekonštrukciu zdravotníckych zariadení, ako napríklad už spomínaná Žilina. Veľakrát tu bola spomínaná Žilina, že tam bol štrajk, že tam bol nepokoj, ktorý vypukol tohto roku. Ale málokedy tu zaznie, že v minulom roku v jeseni na výjazdovom zasadaní vlády už bolo vyčlenených 650-tisíc eur práve na tento pavilón a na rekonštrukciu. Skúste mi povedať, ako vy ste, ako vy ste pomohli napríklad tejto nemocnici? Lebo to sa nestalo zo dňa na deň. Tak priznajme si, že - ako to už zaznelo - tieto nemocnice sú zastaralé, ale tak sa, z večera do rána jednoducho takýto stav nenastal. (Potlesk.) Takže chcem povedať, že kapitálové výdavky budú využité práve na tento účel.
Bola tu spomínaná Univerzitná nemocnica v Bratislave a nová. Mnoho výhrad. Pán doktor Osuský, vy ste spomínali mestá a štáty, kde ste boli a kde sú staré nemocnice a ktoré fungujú, ale aj keď ste spomínali štáty, tak tie isté štáty takisto si formou PPP projektu, a preto verejno-súkromného partnerstva, postavili nemocnice a sú takisto úspešné a fungujú.
Chcem povedať jednu vec, štúdie, ktoré tu boli spomínané, jedna štúdia spred desiatich rokov, druhá štúdia z roku 2013, myslím, spomínaná, pán poslanec, chcem povedať toľko, že aj tá druhá štúdia, teda tá novšia spomína, že neodsudzuje teda verejno-súkromný projekt ako taký, ale záleží, či sa iba postaví ten projekt alebo či sa aj prevádzkuje. A to je zásadný rozdiel, kedy tu spomínané, kritizované tieto projekty z Anglicka spred dvadsiatich rokov boli iba postavené, ale prevádzkoval ich štát, a preto boli náročné pre prevádzku a preto sa považujú za to, že sú neekonomické. Ale nové projekty, ktoré sú v štátoch v Holandsku, v Nemecku, tu jednoducho fungujú a fungujú dobre, pretože ten, kto ich naprojektoval, kto ich financuje, kto ich, takisto ich aj prevádzkuje, jednoducho je za ne zodpovedný a fungujú pozitívne. Takže toľko k novej nemocnici v Bratislave.
Častokrát tu bolo povedané, že jedná sa o nejaký biznis. Keď som tu referoval o novej nemocnici, som vám spomínal, že odkedy ja mám túto vedomosť o tejto novej nemocnici, snažím sa, aby táto nemocnica naozaj že bola transparentná, ale vravel som, vráťme sa na začiatok. Zadanie spred dvoch rokov bolo také, aby sme postavili nemocnicu, aby sme nezaťažili finančne štát, aby sme neurobili dlh. Prebehli konštruktívne debaty v rámci tohto projektu. Mali sme stretnutie s pánom Kollárom, rozprávame, ako hovorí, s pánom Kadúcom. Pán poslanec Lipšic, takisto ja vás pozývam na pôdu ministerstva zdravotníctva, kľudne príďte, sadneme si, vaši odborníci, naši odborníci, a môžme si to prejsť, že kde je ten problém a v čom sa vlastne zhodujeme. Jednoducho som za to, povedzme si to takto, aby sme neriešili tieto zásadné odborné problémy iba na tejto pôde. (Potlesk.)
Ďalší problém, ktorý sa neriešil dlhé roky, sú všeobecní lekári. Všeobecní lekári boli pred pätnástimi rokmi nejakým spôsobom vyriešení, dovtedy sa o nich nikto nestaral, samozrejme, bol to pálčivý problém, ale zase musíme povedať, že my sme mali tú odvahu a začali sme ich nejakým spôsobom riešiť. Áno, využili sme na to európsky projekt, eurofondy, a z týchto peňazí v súčasnosti 160 študentov mladých študuje a pripravuje sa, aby boli všeobecní lekári, aby sa dostali jednoducho do terénu. To je jeden krok.
Ďalší krok, ktorý robíme pre to, aby táto vážnosť všeobecných lekárov, lebo musíme si všetci uvedomiť, ako sme tu, ako v súčasnosti ich vnímame, ako jednoducho berieme. Veľakrát ich vnímame iba tak, že jednoducho dajú papierik a ideme ku svojmu špecialistovi, alebo k nim vôbec jednoducho nejdeme, a je to strašná chyba. Je to strašná chyba, pretože oni majú byť tí, ktorí sú záchytní a ktorí majú zachytiť a poznať svojho pacienta, má mať o ňom agendu, má o ňom vedieť najviac. A tým, že sme zvýšili kompetencie a dali sme do rúk týchto lekárov, v súčasnosti je to predoperačné vyšetrenie, v priebehu niekoľkých mesiacov ich zrealizovali v počte 10-tisíc. Teraz sme riešili diagnostiku a liečbu hypertenzie. Rozpracovaný je diabetes mellitus. Proste ideme ďalej, kedy vonku je to vlastne bežné, a ide nám o to, aby ten pacient mal dôveru v svojho lekára, aby nemusel behať často za špecialistami, aby bol tam ošetrovaný. A čo je dôležité pre systém ako taký v rámci zdravotníctva, je to aj to najlacnejšie. Aby bol šetrený a vyšetrovaný a liečený u svojho všeobecného lekára. A aby títo lekári, ešte raz opakujem, mali svoju vážnosť a aby sa medzi nimi to povolanie a medzi študentami medicíny stalo opäť atraktívne.
Dámy a páni, urobili sme poriadok v poplatkoch. Samozrejme, v súčasnosti sú na to rôzne názory, ale myslím si, že po dlhej debate a dvoch rokoch práce a stretnutia s pacientmi, s pacientskymi organizáciami sme sa rozhodli a zrealizovali v praxi v rámci novely zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti a urobili sme poriadok a v tejto chvíli je jasné pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pre ambulantných, za čo môžu a za čo nemôžu vyberať poplatky a či môžu, alebo nemôžu, a hlavne tými poplatkami nemôžu obmedzovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti, hlavne tej, ktorú majú zazmluvnenú, daný pacient, vo svojej zdravotnej poisťovni.
Dámy a páni, prerozdeľovanie peňazí v rámci náročnosti alebo v rámci chronických ochorení svojich kmeňov, tzv. PSG mechanizmu, tu už spomínaný, v prvom roku veľa ukázal. Je to mechanizmu, ktorý prerozdeľuje peniaze a spravodlivo ich dáva tým poisťovniam, ktoré majú pacientov, ktorí sú viacej chorí. 38 mil. v prvom roku sa prerozdelilo, resp. prešlo zo súkromných poisťovní do Všeobecnej poisťovne a tam sa aj ukázalo to, že súkromné poisťovne majú vo väčšej miere zdravých a mladých pacientov a, samozrejme, keď je pacient chorý a je starý a tá liečba je náročnejšia, tak potom sa dostane do Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Dámy a páni, spomínaný reexport. Sme jediní v Európe, ktorí máme zákon, ktorý zabraňuje, aby lieky, ktoré by pre našich pacientov mohli chýbať, lieky neopustia územie Slovenskej republiky. Len za určité obdobie Štátny ústav pre kontrolu liečiv zaznamenal, že 200-tisíc balení takýchto liekov práve kvôli tomuto zákonu, ktorý máme a ktorý chráni našich pacientov, sa nedostalo mimo územia Slovenska. To len na margo toho, ako pán minister, vtedajší, Uhliarik práve napomohol tomuto reexportu v čase, keď bol ministrom.
Dámy a páni, postavili sme sa k problematike a usporiadania platov zdravotníckych pracovníkov. Vyše desať rokov tu nikto neriešil platy zdravotníckych pracovníkov, a nielen lekárov, sestier, ale všetkých, to znamená 24 kategórií. A máme pripravený zákon, bol by som veľmi rád, ak by sme už tohto roku predložili aj schválili pre všetkých zdravotníckych pracovníkov v rámci tých 24 kategórií. A v našich zdravotníckych zariadeniach, samozrejme, kde je diferencovaná náročnosť, je diferencovaná jednotlivá kategória, aby jednoducho podľa tých tabuliek mzdy dostávali, to je ďalšia vec.
Dámy a páni, dnes tu zaznelo už viackrát spomínané CT Piešťany a môj výrok pseudokauza. Áno, spomenul som ho v relácii, v ktorej som bol, pred týždňom som tu aj citoval, z čoho som vychádzal, a veľmi sa čudujem, že dnes, väčšinou sú to predstavitelia opozičných strán, aj v rámci zdravotníckeho výboru mi hovoria, že čo to vlastne čítam. No čítam to, čo ste dostali aj vy, a teda list od majiteľa alebo konateľa Medical Groupu a ktorý tam píše to, čo píše, vy veľmi dobre viete, čo tam je napísané. Ale netreba to vytrhávať z kontextu, pretože aj v danej relácii, aj minule som tu povedal, že do tejto chvíle máme iba túto informáciu, a to je ten rozdiel medzi dodávateľom a distribútorom, tam je ten rozdiel tých 132-tisíc a 93-tisíc, čiže 6 % a 7 %, ale zároveň som dodal, ale v tejto chvíli to rieši Generálna prokuratúra, Národná kriminálna agentúra, Úrad pre verejné obstarávanie a NKÚ.
Ja sa chcem spýtať, ja nie som právnik, ale povedzte mi, akým spôsobom, ak toto šetria dané orgány, akým spôsobom ja môžem k tomuto pristupovať a byť nejakým spôsobom aktívny? Veď ja ich predsa nemôžem ovplyvňovať. Ja absolútne budem rešpektovať ten záver toho vyšetrenia, ktorý tam vlastne bude.
Čiže ešte raz na to dovysvetlenie tej pseudokauzy, povedal som iba, po šiestich týždňoch, keď dodal konateľ danej firmy to vysvetlenie, k tomu som sa vyjadril. Ale sú veci pred tým a za tým. Čiže, prosím vás pekne, nevytrhávajte veci z kontextu a nemajte mi to za zlé, ja veci nezľahčujem, ale myslím si, že existuje aj prezumpcia neviny, a pokiaľ niečo nie je vyšetrené, pokiaľ niečo nie je uzavreté, tak ja si myslím, že iný spôsob, nemôžme sa tváriť, že jednoducho nič nevieme. To je, čo sa týka CT Piešťan.
Boli tu spomínané kuchyne. A pán poslanec Baláž mi v tejto veci pomohol, keď vlastne tu vysvetlil, ako to bolo v tej chvíli, naozaj išlo o porušenie, resp. nedodržanie zákona, a kedy som vlastne odvolal troch riaditeľov, kedy vlastne sa nedodržal zákon takým spôsobom, áno, tá koncesná zmluva, keď je nad 5 mil. eur, tak musí ísť cez vládu, a tým pádom ministerstvo nedostalo túto informáciu. Takže ja som vtedy konal, keď som sa o tom okamžite dozvedel, okamžite som konal.
Dámy a páni, čo sa týka neziskových organizácií a tu už spomínaná nezisková organizácia aj v Piešťanoch. Koncom roka som avizoval, že v neziskových organizáciách urobím zmeny, a to takým spôsobom, že správne rady, kde sú nominovaní členovia za štát, pozvem zástupcov miest, pozvem zástupcov odborov a zástupcov tretieho sektora. So všetkými som sa osobne stretol. Tretí sektor mi poďakoval za aktivitu, ale povedal, že pre kapacity, čo sa týka ľudí, nemá také množstvo, takže člena oni nenominujú, čiže všetci ostatní nominovali. Tak chcem povedať, že k 28. 2. 2015 som odvolal všetkých členov správnych rad, ktorí sú nominovaní za štát, a vymenoval som k 1. 3. nových okrem Piešťan. Okrem Piešťan. Ale v Piešťanoch, treba zasa povedať pravdu, tam nie sú tí absolútne pôvodní, ale sú tam členovia, ktorí boli v jeseni vymenení. Ja som menoval štyroch členov, ktorí sú profesionálni, ktorí robia na ministerstve zdravotníctva stále a nepodliehajú žiadnym jednoducho politickým zmenám, oni sú tam a stále ma informujú o tom, čo sa v nemocnici deje, aby boli súčinní s vyšetrovacími orgánmi. To som odôvodnil. A v čase, keď bude vyšetrovanie dokončené, nemám problém, aby som na základe nominácie takej, ako mi dali, a na základe kľúča, kde som konal aj inde, aby som to jednoducho takýmto spôsobom vymenil. Takže to je to, čo sa týka správnych rád.
Dámy a páni, už veľakrát spomínaný Ozdravný plán nemocníc, na ktorý sa pýtal aj niekoľkokrát pán poslanec, pán poslanec Uhliarik. No, ak on to prezentoval, že čo som s tým urobil, aby zrazu za štyri mesiace sme mohli zázračne kupovať špeciálny zdravotný materiál, energetiku, plyn a ináč, jednoducho okamžite cez centrálny nákup, keď vie, ako fungujú nemocnice, tak ja si myslím, že to, čo chceme riadiť, najprv musíme vedieť spočítať. A chcem povedať, že v tejto chvíli pokračujú práce na príprave novej účtovnej osnovy nemocníc, je to už funkčné v štyroch nemocniciach, a to bude zrealizované a ukončené ešte v tomto roku. To znamená, že budeme mať niečo štandardizované, také, čo doteraz nemocnice verzus nemocnice, nemocnice verzus ministerstvo nebolo.
Tu už spomínaná otvorená nemocnica Banská bystrica, dnes som vravel novinárom, že ich srdečne pozývam budúci týždeň na tlačovku do Banskej Bystrice. Je to prvá nemocnica, kde budú zverejnené údaje a kde sa dostanú k údajom takým, ku ktorým doteraz prístup ani nemali, pretože nemáme absolútne čo tajiť - a prečo máme tajiť? -, preto sme pripravení, aby sme tieto veci jednoducho ponúkli aj verejnosti, aj novinárom.
To, čo v tejto chvíli funguje, bolo spomínané z mojej strany, bol spomínaný pacient, a to je to, že veľakrát ten problém a tie sťažnosti, či už u nás, alebo Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, alebo inde vzniká v rámci zlej komunikácie pacient verzus zdravotníci. V mnohých prípadoch bola, alebo v častých prípadoch je poskytnutá kvalitná zdravotná starostlivosť, ale tá komunikácia je niekedy na bode mrazu, niekedy sa niečo nepodarí a potom celá práca, celá tá starostlivosť vyjde nazmar, a preto sme sa rozhodli v tejto nemocnici dať do činnosti alebo sfunkčniť tzv. mediátora, ktorý bude pre pacientov. Takže toto už vo všetkých nemocniciach je.
Ďalej pripravujeme komfort pre čakajúcich návštevníkov v ambulanciách, to znamená, aby v ambulanciách pacient, keď čaká, aby vedel, aký je v poradí, to znamená, aby na obrazovke videl svoje poradie, aby jednoducho vedel, že kde patrí a kde ho niekto jednoducho čaká.
Čo sa týka štandardizácie a systematizácie zberu zdrojových údajov a indikátorov do nemocníc, tak toto bude pripravené v júni roku 2015. A je to veľmi potrebné aj z toho dôvodu, a to súvisí aj s tým, na čo sa pýtate, aby sme jednoducho my ako ministerstvo zdravotníctva vedeli ad hoc, to znamená, že v tej danej chvíli kontrolovať a porovnávať personalistiku, napríklad priemerné mzdy, to znamená, opäť to, čo doteraz za celý čas nikdy za celých 25 rokov nebolo, nemocnica verzus ministerstvo zdravotníctva.
Už tu spomínané audity, takisto v júni tohto roku bude realizovaný finančný audit, ale, pán poslanec, my tento audit chceme zrealizovať na základe verejného obstarávania. To znamená, že najprv prebehne riadne výberko a potom bude zrealizovaný audit. Preto to nejaký čas trvá, takže hovorím, že jún tohto roku.
A už spomínané selektívne oddlženie, ktoré tu vlastne, ktoré tu sme už spomínali.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, stručne som vymenoval pozitíva, ktoré sa nám podarilo zrealizovať, spomínal som aj to, na čom pracujeme, ako sme ďaleko, čo sme vlastne urobili a čo sme pripravili. A povedal by som, že nezabúdajme na to a nestrašme pacientov, že na Slovensku je zdravotníctvo v katastrofálnom stave, pretože pacient má z toho zmätok, aj z dnešnej debaty možno, a určitým veciam nerozumie, jedná sa nám hlavne o to, aby bolo prinavrátené zdravie.
Dámy a páni, nedá mi ešte jednu vec nepovedať, pretože od novembra alebo od decembra tu často počúvame slovo transparentnosť a schránkové firmy.
Pri slove transparentnosť by som sa rád zastavil zase pri pánovi poslancovi Uhliarikovi. Pred týždňom som tu prezentoval nahrávku a nedá mi nezopakovať, že nezdalo sa mi, že je to korektné, a je to oficiálna nahrávka z pôdy ministerstva zdravotníctva, kde pán minister vtedajší mal stretnutie s 30 riaditeľmi a odporúčal im, ako môžu podpísať zmluvu, resp. vykonať u nich audit za 1,2 mil. eur s tým, že keď to podpíšu, tak budú oddlžení, podotýkam, oddlžení z peňazí daňových poplatníkov, v hodnote 300 mil. eur, a že keď to prebehne, tak sa to urobí tak rýchlo, že ani Brusel si nevšimne tú neoprávnenú štátnu pomoc. Takže ja si myslím, že s transparentnosťou to nemá nič spoločné.
Za ďalšie, vaše schránkové firmy. Áno, ja som to už dnes novinárom hovoril, pán poslanec, a síce to, že boli ste konateľom v jednej firme a v tej firme ste sa v júli, alebo 24 hodín pred tým, ako ste sa stali ministrom, v júli 2010, stali ministrom zdravotníctva, ste končili svoje pôsobenie a tá firma počas prvého roka vášho pôsobenia zvýšila obrat z 2,5 mil. eur na 7,1 mil. eur. Takže keď bola spomenutá schránková firma, a nebola spomenutá, že to je tá vaša, ale bolo to na adrese, však nakoniec na internete to je, bola spomenutá, že to je na adrese, kde vznikajú schránkové firmy. Takže to k tomu, aby som to doplnil. Takže nedá mi to nepovedať.
Takže, dámy a páni, na záver mi dovoľte, aby som vám povedal, že pracujeme na ministerstve zdravotníctva, pracujeme na tom, aby naozaj to zdravotníctvo bolo efektívne, aby sme prinavracali ľuďom zdravie a naozaj aby na konci dňa sme mohli povedať, že máme vyliečeného pacienta, máme spokojných zdravotníkov a máme zdravého občana.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Neautorizovaný