51. schôdza

19.5.2015 - 21.5.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

6.5.2015 o 10:31 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 10:25

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladám na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý vláda Slovenskej republiky schválila dňa 15. apríla 2015 uznesením č. 183.
Predloženým návrhom zákona sa reaguje na zavedenie nových subjektov do sektora verejnej správy. Zároveň dochádza k úpravám rozpočtového procesu so zohľadnením platnej európskej legislatívy.
Predloženým návrhom zákona sa navrhuje najmä v rozpočtovom procese vypustiť východiská rozpočtu verejnej správy ako samostatného materiálu predkladaného na rokovanie vlády Slovenskej republiky. Pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa bude vychádzať z programu stability schváleného vládou Slovenskej republiky. Uložiť povinnosť správcom kapitol, aby Ministerstvu financií Slovenskej republiky na jeho žiadosť predkladali návrhy rozpočtov za subjekty verejnej správy. V rámci návrhu rozpočtu verejnej správy predkladať Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka namiesto samostatnej správy o plnení rozpočtu verejnej správy. V čl. II v zákone č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy spresniť poskytovanie rozpočtových údajov obcami a vyššími územnými celkami do systému RIS.SAM.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi požiadať o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v navrhovanom znení a prijatie rozhodnutia o jeho prerokovaní v druhom čítaní.
Ďakujem pekne. Skončil som, pani predsedajúca.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.5.2015 o 10:25 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 10:27

Milan Mojš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.5.2015 o 10:27 hod.

Ing.

Milan Mojš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:31

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Sme pri rozpočtových pravidlách; prepáčte, ja som práve vbehol do miestnosti. A tu snáď jedna dôležitá vec a chcem to podčiarknuť, je to, počuli ste to aj v úvodnom slove, ale kľúčovým odkazom tejto novely je zosúladenie pravidiel našich národných rozpočtových pravidiel, takéhoto procesu, ako sa tvorí rozpočet, s tým, k čomu sme sa prihlásili v posledných rokoch, mám na mysli európsky semester, aj to zosúladenie lehôt a podôb tých dokumentov.
Drvivá väčšina tých opatrení má platiť vlastne až pre budúcu vládu a z tohto pohľadu sa teda uchádzam o konsenzuálnu podporu. Predpokladám, že výbor pre financie a rozpočet sa tomuto aj naďalej bude venovať, mám ešte dokonca niekoľko ďalších tém, ktoré by sme chceli na výbore otvoriť a chceli by sme počuť naozaj názor všetkých, ktorí sa úplne legitímne môžu touto vecou zaoberať, keď si sadnú po ďalších voľbách do koaličných lavíc a budú musieť podporovať vládu. Takže toto je naozaj naprieč politického spektra a mali by sme sa teda proste dohodnúť o tom, ako bude rozpočtový proces posilnený transparentnými prvkami a trošku zaťažený tou koordináciou v rámci eurozóny a Európskej únie, ako by mal ten proces vyzerať, aby sme opustili niektoré formálne veci, ktoré sú tu prítomné 10 – 15 rokov, aby sme išli k veci. Čiže toto je posolstvo tohto zákona.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.5.2015 o 10:31 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:31

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca, za slovo.
Asi by som vám odpovedal na základnú otázku, čo chceme dosiahnuť novelou tohto zákona. A kľúčovo, my chceme naozaj zlepšiť právny rámec pre vydávanie investičných certifikátov a zjednodušiť prechod na úplný členský princíp poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov, pretože sme sa po rokoch rozhodli riešiť tiež taký zastaralý problém fungovania nášho centrálneho depozitára a po 10 rokoch v podstate od prvej ešte kupónovej privatizácie meníme systém, pretože si myslíme, že ak chceme rozprúdiť krv v našom prostredí z hľadiska používania kapitálového trhu, tak je to aj o fungovaní inštitúcií.
A či sa to niekomu bude alebo nebude páčiť, musím povedať, že starý, stále fungujúci depozitár je zväčša prekážkou fungovania kapitálového trhu a nie na jeho proste prospech. Ale nie je to otázka a možnosť rozhodovania terajších manažérov, je to proste nahromadené dedičstvo z minulosti, ten depozitár je zaťažený mnohými, mnohými žalobami, mnohými aj politickými hriechmi. Možno si pamätáte zrušenú druhú kupónovú privatizáciu, proste množstvo, množstvo nánosov, ktoré aj táto organizácia nesie so sebou. A potom na konci dňa výsledkom je neprijateľná poplatková politika, ktorá dopadá aj na samotných akcionárov a vlastníkov cenných papierov, ale dokonca aj na štát, lebo sme sa v poplatkovej politike pri zaevidovaní štátneho dlhopisu dostali do rozdielov, že vo Viedni za ten istý produkt zaplatíte 6-tisíc eur a na Slovensku 600-tisíc eur, takže toto je také asi o fungovaní nášho starého centrálneho depozitára. S týmto chceme skončiť, na to, aby sme mohli vlastne pokračovať novou modernou formou, potrebujeme aj prijať túto novelu zákona.
Navrhovaný zákon odbúrava legislatívne bariéry, ktoré bránia uvádzaniu nových finančných produktov na trh, ide napríklad o obmedzenie pri vydávaní, kde doteraz platila právna úprava, že môžu vydávať len banky, a predmetným návrhom sa toto vydávanie rozširuje aj na obchodníkov s cennými papiermi. Zavádzame úplný členský princíp poskytovania služieb centrálneho depozitára, to je to, čo som spomínal, a štandardizujeme režim finančných zábezpek, kde by sa zjednodušený režim vzniku záložných práv použitia zálohu, započítania a výkonu záložného práva podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady mohol rozšíriť aj na ďalšie protistrany.
To je všetko, ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.5.2015 o 10:31 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:34

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 1416, vo výboroch Národnej rady v druhom čítaní. Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
Národná rada uznesením č. 1635 zo 17. marca 2015 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania stanoviská poslancov Národnej rady. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi: výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 409 zo dňa 28. apríla 2015, ústavnoprávny výbor uznesením č. 584 zo dňa 30. apríla 2015, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 411 zo dňa 28. apríla 2015.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV tejto spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: O bodoch spoločnej správy č. 1 až 17 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu odporúča Národnej rade vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa bola schválená uznesením gestorského výboru č. 412 z 5. mája. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady, navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.5.2015 o 10:34 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:38

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana Hrehu, Daniela Duchoňa a Ladislava Kamenického k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 1416.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:
Za doterajší čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
Čl. IV
Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení zákona č. 92/1992 Zb., zákona č. 264/1992 Zb., ústavného zákona č. 541/1992 Zb., zákona č. 544/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 17/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 60/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 244/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 369/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 190/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 304/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 4/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 56/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 322/1996 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 352/1996 Z. z., zákona č. 210/1997 Z. z., zákona č. 211/1997 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 221/1998 Z. z., zákona č. 253/1999 Z. z., zákona č. 122/2000 Z. z., zákona č. 441/2000 Z. z., zákona č. 13/2002 Z. z., zákona č. 291/2002 Z. z., zákona č. 292/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 564/2003 Z. z., zákona č. 359/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 717/2004 Z. z., zákona č. 595/2006 Z. z., zákona č. 160/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 38/2010 Z. z., zákona č. 153/2011 Z. z., zákona č. 520/2011 Z. z., zákona č. 91/2012 Z. z., zákona č. 286/2012 Z. z., zákona č. 435/2013 Z. z. a zákona č. 197/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 47i sa vkladá § 47j, ktorý znie:
"§ 47j
(1) Po uplynutí lehoty podľa § 47h môže fyzická osoba ponúknuť bezodplatne fondu zaknihované cenné papiere podľa § 29 ods. 11 v období od 1. júla 2015 do 30. júna 2016.
(2) Informáciu o lehote podľa odseku 1 je fond povinný zverejniť v celoštátnej tlači."
Doterajšie články IV a V sa primerane prečíslujú.
Účinnosť sa navrhuje od 1. júla 2015, čo sa premietne do ustanovenia doterajšieho čl. V o účinnosti návrhu zákona.
Odôvodnenie: Cieľom je umožniť občanom, ktorým sa nepodarilo z rôznych dôvodov previesť Fondu národného majetku cenné papiere z kupónovej privatizácie bez hodnoty v pôvodnej lehote do 31. 12. 2014, aby tak mohli urobiť v nasledujúcom období do roku 2016, kedy sa predpokladá ukončenie činnosti Fondu národného majetku. Podľa údajov z Centrálneho depozitu cenných papierov je v evidencii stále cirka 300-tisíc účtov pochádzajúcich z kupónovej privatizácie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.5.2015 o 10:38 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:44

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister financií, pán spravodajca, prítomní poslanci, dovoľte mi hneď v úvode poznamenať, že dnešný môj príchod do práce bol mimoriadne radostný, keď som videla, že na mojom stole sa objavil pozmeňujúci návrh práve od poslancov pána Hrehu, pána Kamenického a pána Duchoňa, ktorý reagoval v podstate na moju požiadavku, s ktorou som už vystúpila niekedy v januári tohto roka na hospodárskom výbore, kde som predniesla pred predsedom tohto výboru pánom Hudackým požiadavku podľa jednotlivých podnetov dotknutých spotrebiteľov, občanov, ale aj podľa vlastnej skúsenosti, požiadavku na prehodnotenie uzatvorenia možnosti bezodplatného prevodu cenných papierov, ktorý bol termínovaný koncom minulého roka. Z bezprostrednej praktickej skúsenosti, z reálneho života, ale, ako aj chcem zdôrazniť, na základe vlastnej skúsenosti som videla, že ohraničovať termín na uskutočnenie bezodplatného prevodu bolo nesprávnym krokom, čoho dôkazom je aj to, že stále nám ostáva skupina 300-tisíc občanov, ľudí, ktorí sú dotknutí kupónovou privatizáciou a u ktorých sa predpokladá, že sú rovnako majiteľmi, nositeľmi bezcenných papierov.
Ja som na tomto hospodárskom výbore v januári vystúpila s tým, a to som bola veľmi rada, že predseda pán Hudacký sa stotožnil s týmto návrhom, že považujem za neprípustné a považujem to za konanie v rozpore s dobrým mravom, ak dnes fixujeme a konzervujeme stav, že umožňujeme Centrálnemu depozitáru cenných papierov vymáhať si od dotknutých občanov, ktorí sú majiteľmi bezcenných papierov, nie malé 13-eurové poplatky a ešte dokonca od toho Nového roka 2015 túto požiadavku Centrálneho depozitára spájame aj so zavedením spoplatnenej povinnosti, alebo teda podmienky, určenej podmienky na prevod týchto bezcenných papierov úhradou poplatku vo výške 40 eur.
Overovala som si skutočnosti ohľadom toho celého, už keď som vnímala, že nie je to vec, s ktorou mám ja sama osobnú skúsenosť negatívnu, overovala som si, aký je ten stav, a v podstate s tým bola spojená aj požiadavka analýzy a určenia toho budúceho stavu, budúceho vývoja administrácie cenných papierov, daná do pozornosti hospodárskemu výboru. Následne som zistila na základe tejto požiadavky, že tento stav sa dotýka ešte výrazne početnej skupiny občanov, dotýka sa to 300-tisíc občanov, a tak som si povedala, že naozaj toto je vec, ktorá je hodná osobitného zreteľa, ktorou je nevyhnutné, aby sa zaoberal hospodársky výbor. A bola som rada, keď v podstate bolo iniciované aj rokovanie na hospodárskom výbore s predsedom Fondu národného majetku pánom Bačíkom, kde som vlastne už aj predniesla ten konkrétny návrh, že za správne riešenie považujem to, ak sa prehodnotí celý zoznam majiteľov bezcenných papierov, bezcenných akcií a ak Fond národného majetku spoločne s Centrálnym depozitárom cenných papierov vyvinul proaktívne kroky, nie výzvy na úhradu 13-eurových poplatkov, ale vyvinul proaktívne výzvy, kde umožnia ľuďom, ktorí evidentne majú bezcenné papiere, umožnia im jednoducho z tohto systému vystúpiť.
Táto moja požiadavka, konkrétna požiadavka sa nestretla s nejakou konkrétnou odozvou, s nejakým záverom, a preto celkom vhod mi prišlo, keď som videla, že vo februári alebo v marci, v marci sme mali zákon o cenných papieroch práve v prvom čítaní. Už vtedy som vlastne dala na zreteľ aj zástupcovi Fondu národného majetku, aj zástupcovi Centrálneho depozitára cenných papierov to, že k tomuto pripravím pozmeňujúci a doplňujúci návrh, kde budem návrh na oslobodenie a vymanenie práve dotknutých občanov, ktorí sú zaťažení 13-eurovými poplatkami a 40-eurovými poplatkami na prevod bezcenných papierov, kde ich vymaníme vlastne z ťarchy takýchto z môjho pohľadu a presvedčenia neoprávnených a nezdôvodnených úhrad.
No a dnes som veľmi rada, že keď som tento pozmeňujúci návrh dala do pozornosti viacerým opozičným poslancom, ktorí tento návrh podporili, za čo im veľmi pekne ďakujem, lebo naozaj pozitívne a konštruktívne, ústretovo reagovali poslanci takmer zo všetkých opozičných politických klubov. Rovnako som s týmto pozmeňujúcim návrhom oboznámila aj členov hospodárskeho výboru z vládnej strany s tým, aby naozaj sme túto situáciu riešili ku spokojnosti dotknutých občanov. Naozaj chcem zvýrazniť, je to nemiestne, ak by sme za poznania skutkového stavu konzervovali stav, že na 300-tisíc občanov v našej krajine by sa vymáhali 13-eurové poplatky, čo predstavuje ročne len v týchto poplatkoch objem 4 mil. eur, čo keď prevedieme do predchádzajúcej meny, predstavuje objem 120 mil. korún, a že na 300-tisíc občanov, ak ich zaviažeme odplatným prevodom bezcenných papierov sumou 40 eur, tak to predstavuje zase objem 12 mil. eur, čo je v starej mene, predstavuje objem 360 mil. korún. Ide teda o nemalé peniaze.
A ja som naozaj z toho, ako som prerokovala danú vec so zástupcami Fondu národného majetku, zástupcom Centrálneho depozitára cenných papierov, ale potom aj s inými kompetentnými zástupcami, nadobudla pocit, že naozaj nie je v záujme kompetentných zástupcov ani tak chrániť záujmy občanov, ktorí mnohí ani nevedia v podstate, za čo platia, a ak platia, tak v mnohých prípadoch za niečo, čo nemá hodnotu, ale že primárne sa tu viac-menej sleduje záujem chrániť, poviem to profit alebo biznis či už Centrálneho depozitára cenných papierov, alebo aj Fondu národného majetku. A takýto prístup, samozrejme, považujem za neoprávnený, takýto prístup považujem za prístup, ktorý nemá s ochranou verejného záujmu nič spoločné.
Chcem podotknúť, že v skupine dotknutých 300-tisíc občanov sa nachádzajú ľudia, ktorých ja považujem za ľudí, za zraniteľných občanov, za skupinu zraniteľných občanov, pretože z analýzy a poznania možno aj vekovej štruktúry dotknutých majiteľov bezcenných papierov usudzujem, že v prevažnej miere, viac ako 60 %, ide o ľudí v dôchodkovom veku. A títo ľudia, ak aj som sa stretla mnohokrát z úrovne kompetentných zástupcov so zdôvodnením, že si majú sledovať vývoj trhu s cennými papiermi, ja viem, že nemajú skúsenosť s tým, aby takýto záber mali a aby vývoj akcií, ceny akcií na burzových trhoch sledovali. Tak túto poznámku, alebo takéto zdôvodnenie som naozaj, poznajúc reálny stav, považovala za cynické zdôvodnenie.
Rovnako chcem podotknúť, že v čase, keď dezorientovaní ľudia boli oslovení výzvami na úhradu 13-eurových poplatkov, mnohí ma upozorňovali na to, že nestihli napr. reflektovať a reagovať na výzvu a prevod, bezodplatný prevod bezcenných papierov práve z toho dôvodu, že pracujú v zahraničí, mnohí ani nemali o tom vedomosť ani informáciu, ktorá bola spustená prostredníctvom verejnoprávnych médií. Do tejto zraniteľnej skupiny však patrí aj 147-tisíc ľudí, občanov, ktorí zdedili túto príťaž úhrady vymáhaných poplatkov z titulu dedičského konania. Jednoducho tieto bezcenné papiere zdedili a teraz nevedia, čo s nimi. A rovnako sa hlásili s tým, že jednoducho nestihli zareagovať, či už na prvú, druhú alebo aj tú poslednú výzvu, ktorá mala poskytnúť možnosť bezodplatného prevodu cenných papierov.
V tejto skupine 300-tisíc ľudí sú však aj ľudia, ktorí možno dodnes žijú v mylnej predstave, že sú podielnikmi akýchsi cenných papierov, pretože aj výzvy na úhradu 13-eurových poplatkov uvádzajú nie reálnu sumu cenných – a ja to poviem – bezcenných papierov, ale uvádzajú nominálnu hodnotu týchto akcií. A jednoducho spoliehať sa na to, že títo ľudia, alebo priam uvádzať týchto ľudí do omylu tým, nominálnou hodnotou, nie reálnou hodnotou, považujem za niečo, čo je z úrovne vládnych orgánov, kompetentných zástupcov neprípustné. (Ruch v sále.)
V tejto skupine 300-tisíc dotknutých občanov sa však nachádzajú aj takí ľudia, ktorí dnes pre mnohé indispozície, či už sú to informačné indispozície, alebo pre indispozície v tom, že nevedia sa nejako orientovať na burze cenných papierov, sú to ľudia, ktorí majú časové indispozície, nestihli zareagovať vôbec na túto výzvu, a tak si možno povedali, radšej uhradia pred možnou hrozbou nejakých exekúcií alebo vymáhaní, radšej uhradia tento 13-eurový poplatok, aby mali svätý pokoj.
Takže ja veľmi pozitívne vnímam dnes predložený pozmeňujúci návrh, ktorým sa otvára možnosť a predlžuje možnosť bezodplatného prevodu bezcenných papierov na Fond národného majetku, tak ako je to uvedené v pozmeňujúcom návrhu do júna... (Ruch v sále, prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pani poslankyňa, chvíľočku.
Páni poslanci, poprosím vás, počúvajte pani poslankyňu. Ďakujem pekne.

Mezenská, Helena, poslankyňa NR SR
... do roku 2016, do júna roku 2016. Verím, že z úrovne verejnoprávnych médií bude vyvinutá iniciatíva, aby sa naozaj o tejto možnosti dozvedelo čo najviac občanov v rámci mojich informačných možností, mediálnych možností, budem o tom občanov informovať aj ja. Touto cestou by som chcela vyzvať...
Ja asi, pani predsedajúca, dokončím tento môj výstup po hlasovaní, lebo aj tak budem chcieť prečítať ešte pozmeňujúci návrh, takže...

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
V poriadku, pani poslankyňa.

Mezenská, Helena, poslankyňa NR SR
... preto, aby bol menší ruch v pléne, budem pokračovať po hlasovaní. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.5.2015 o 10:44 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 11:02

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia. Pán predseda, o tomto bode hovoríme, áno? Zaradenie do výborov. (Obrátenie sa rečníka na predsedu so zdvihnutým hárkom papiera.) Hej? (Reakcia predsedu parlamentu.) Som si ho našiel na stole, že či dobre vidím, tak dobre vidím.
Prosím vás pekne, nerobme z parlamentu resocializačný ústav. Prosím vás, naozaj ľahkú basu. Je to bezprecedentná záležitosť. Je, do nových volieb je koľko? Osem mesiacov? To už ten Pavlis nevydržal bez toho platu? To už nemohli ste tým ľuďom vyslať nejaký signál, že určitá štábna kultúra tu je? Načo je toto potrebné? Ako prichytili ste ho, pošlete ho kde, do parlamentu? Ja neviem, kde je prah citlivosti SMER-u. Alebo toto je váš odkaz, že toto je váš, že máte ho kde? Čiže keď niekto má zamrežované okná, bije ženu, má doma samopaly, tak ten si spomenie, že ten mandát tak nepotrebuje. Ale keď niekto, niekoho prichytia, že už tak nikomu nedôveruje, že aj upratovať si nechá rodine, tak to nie je problém?
Neviem, jak to rýchlo povedať, lebo som pobúrený. Som pobúrený z toho, že sem príde, som pobúrený z toho, že do mandátovo-imunitného výboru ho ideme zvoliť. Prosím vás pekne, to ste ho už, keď ste povedali, že sem príde, to ste ho nemohli dať, ja neviem kde? Do poľnohospodárskeho? Ja sa nechcem dotknúť žiadneho výboru, ale z princípu, to je ako, že ešte vám to naložíme viac. Čiže sme resocializačný ústav, ľahká basa, hej, a ešte človek, ktorý vlastne bol problémový, tak ho dáte do mandátovo-imunitného výboru. Veď to nemáte trošku citu, trošku citu pre situáciu? Že trošku by ste to vyhodnotili, že to je asi veľa, mandátovo-imunitný je fakt na hrane, dajte ho, niekde ho upracte! Nemáte trošku citu v sebe v tomto?
Neviem, či kolegovia robia alebo nerobia, pán Poliačik to avizoval, bude dychovka, nebude dychovka? Škoda, mohli ste povedať, ja by som tú dychovku zaplatil. Naozaj, dneska mala hrať dychovka na schodoch parlamentu. Normálne, nech to máte, ako ste to chceli.
Proste my sme sa tu trápili s Pavlisom predtým, Curacao nemá s tým nič, potom vidíte, Al Caponeho nechytili na to, že rezal, chytili ho na to, že nezaplatil nejaký bloček. Čiže na metle ste ho chytili a odmenou, trestom za to celé mu bude to, že tu bude s nami tých osem mesiacov sedieť? Takýto signál vysielate do verejnosti, že toto je tá kultúra, toto je ten svet? Toto je váš svet, toto nie je náš svet! Ale nemohli ste mu niekto povedať, že neblázni, nevracaj sa tam, tých osem mesiacov sa niekde schovaj? Bo viete to. Ten, jak sa volá ten váš poslanec, mne už aj meno vypadlo, ten z Prievidze, ten si spomenul, že nepotrebuje mandát, to znamená, máte silové nástroje na to, aby niekto zistil, že nepotrebuje ten mandát. Čiže viete dohovoriť. Máte mechanizmy vnútorné, ako niekoho škripnúť, nie? Čiže toto nebola tá vec, pre ktorú by ste ho mohli, že nechoď tam do toho parlamentu, nechoď tam provokovať? Však ste tu toho chudáka Cicoňa mohli nechať. Však to bol jeden človek, ktorý tu teda veľa toho nenahovoril, ale vždycky držal to, čo bolo treba, čo bolo potrebné. Aj chránil figurínu, či tú, jak sa to volalo, tú atrapu, hej, proste tu ste mali spoľahlivého človeka v tom.
A naozaj, pán predseda, ja neviem, kto to vytvára tie návrhy, s tým skončím, prosím vás pekne, po tom všetkom ho ešte navrhnúť do mandátovo-imunitného výboru je facka. Facka verejnosti.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.5.2015 o 11:02 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:06

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, pán bývalý minister Pavlis bol v tejto snemovni odvolávaný prednedávnom pre škandál so schránkovou firmou na Holandských Antilách. Bol usvedčený tu v Národnej rade, že opakovane klamal o tom, prečo vkladal peniaze na účet firmy, ktorú údajne už nevlastnil. Následne sa prevalil upratovací tender. To zistili médiá a bol odvolaný.
Mne možnože ešte viacej prekáža, že sa má zaradiť do výboru pre hospodárske záležitosti. Ako minister hospodárstva bol vážne podozrivý, a preto aj musel odísť z netransparentného potenciálne korupčného konania. Teraz má byť vo výbore, ktorý je gestorský a kontrolujúci ministerstvo hospodárstva, ktoré on nezvládol. To sa mi zdá byť naozaj veľká facka aj ľuďom, aj občanom, pretože môžme hovoriť o tom, že parlament má nízku dôveryhodnosť, ale jeden z dôvodov je práve ten, že ľudia, ktorí v exekutíve zlyhajú, ktorí sú podozriví z korupčného správania, sa sem v princípe vracajú a sú tu ďalej. Ja viem, že on má mandát, ktorý mu nikto nemôže zobrať, ale rozhodujeme my v pléne, do akých výborov pôjde, a tým tiež nejaký signál dávame verejnosti, že všetko je v poriadku a len sa niekto uprace na čas do volieb. Nie je to správne a potom sa naozaj nedivme až tak veľmi, že parlament má takú dôveryhodnosť, akú má. O tom bude aj to hlasovanie o zaradení do výborov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.5.2015 o 11:06 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:08

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Lojzo, nečuduj sa, že to robia, vieme všetci, ktorí tu upozorňujeme na to už roky, že SMER sa správa ako organizovaná zločinecká skupina, inak povedané ako mafia. Mafia nikdy nepopravuje svojich verných členov a v tomto prípade iba vernému členovi sa prišlo na niečo, čo by neustála verejnosť, tým pádom bol stiahnutý a nebol odvolaný do Bruselu, len bol teda posunutý do resocializačného zariadenia, ako si to nazval, do parlamentu. Jednoducho mafia netrestá svojich verných členov a presne tak sa SMER správa.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.5.2015 o 11:08 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video