51. schôdza

19.5.2015 - 21.5.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

12.5.2015 o 10:09 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:58

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Nech sa páči, pani podpredsedníčka.
Skryt prepis

12.5.2015 o 9:58 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:00

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Lucia, ty máš takú schopnosť, že naozaj častokrát vnášaš do svojho vystúpenia emócie, aj teraz ten príspevok. Prípad, ktorý si popísala, navodil takú emocionálnu atmosféru. Všetko, čo si povedala, podpisujem, myslím, že do poslednej bodky, plus teda navyše okrem toho, že zdieľam tvoje obavy o tom, že či naozaj ten post komisára bude reálne schopný výkonu, možno aj práve v takom prípade, aký si ty hovorila, plus pridávam teda ešte aj tú obavu, že či naozaj takýto samostatný inštitút nie je v našich podmienkach možno zbytočný luxus, ak už teraz vlastne tie obavy o tom, že či to nebude len figúrka, či naozaj bude mať reálny dosah na prácu iných orgánov, že toto je veľmi dôležité. Veľmi dobre si to aj popísala, takže podčiarkujem a znova dávam do pozornosti, že nebolo by rozumnejšie zväčšiť kompetencie a rozšíriť možnosť pôsobenia, či už ombudsmana, alebo strediska, národného strediska pre ľudské práva? Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.5.2015 o 10:00 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

10:00

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
S reakciou, nech sa páči, pani poslankyňa.
Skryt prepis

12.5.2015 o 10:00 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:01

Lucia Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, predovšetkým pani podpredsedníčke Jurinovej za jej faktickú poznámku. Ja myslím, že keď sa rozprávame o deťoch, teda ja priznávam, ja mám problém teda udržať tie emócie, ale možno je to aj na niečo dobré.
No a k pánovi Mikloškovi asi len toľko, že nie, nie je to ojedinelý prípad, inak by som o tom nehovorila. A sám ste si vlastne odpovedali v druhej vete, keď ste povedali, že ste čítali o množstve takýchto prípadov, takže ako neviem presne, že čo dodať k tej vašej faktickej. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.5.2015 o 10:01 hod.

Lucia Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

10:01

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú.
Pán minister, chcete zaujať stanovisko? Nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

12.5.2015 o 10:01 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 10:02

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

22.
Ďakujem pekne za slovo. Pani podpredsedníčka Národnej rady, panie poslankyne, páni poslanci, chcem poďakovať za tú diskusiu, ktorá tu prebehla k návrhu zákona ako takého. Sme v prvom čítaní, kde sa skôr základná filozofia zákona má preberať. Ja som osobne presvedčený, keď mám zhodnotiť obsah tej diskusie, že nikto nespochybnil potrebu riešenia, a to osobitne problematiky ľudských práv smerom k deťom, prípadne k zdravotne postihnutým. Možno sa líšime skôr v názore, kto by to mal vykonávať. Pani podpredsedníčka Jurinová apeluje, že by to mohli byť rozšírené kompetencie terajšej verejnej ochrankyne práv, prípadne hľadanie spôsobu cez iné inštitúcie. Preto, ak dovolíte, možno 2-3 vety, ako sa vôbec dospelo k takémuto riešeniu.
Tento návrh zákona sme úzko spolupracovali, keď sme ho pripravovali, ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, ministerstvo spravodlivosti a ministerstvo zahraničných vecí, prečo, za akých okolností. V konečnej miere hociktorý z týchto troch rezortov mohol ten návrh zákona predložiť. Tu chcem povedať jednu vec, že to nie je agenda len ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. My riešime tú vecnú stránku z hľadiska postavenia rodiny, detí, zdravotne postihnutých, máme k tomu isté mechanizmy, sociálne dávky a ďalšie vecí.
To znamená, toto je problematika ministerstva práce, ale sú tu inštitúcie, ktoré by sa mali vyjadrovať a ochraňovať aj práva dieťaťa, aj práva zdravotne postihnutých. No a to sú jednotlivé výbory, ktoré pôsobia pri Rade vlády pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť, to znamená výbor pre práva dieťaťa a výbor pre práva osôb so zdravotným postihnutím. Tieto výbory sú zložené tak, že 50 % členov tvoria zástupcovia štátu a 50 % občianske spoločnosti. A boli to hlavne predstavitelia občianskej spoločnosti, ktorí od začiatku nášho funkčného obdobia naliehali, a treba povedať, že veľmi konkrétne, aby takéto inštitúcie, samostatné, oddelené od verejnej ochrankyne práv, aj od iných organizácií, ktoré sa zaoberajú ľudskými právami, vznikli. Štát len akceptoval požiadavku občianskej spoločnosti. To je dôležité tu povedať.
A tu treba povedať jednu vec konkrétne k výhradám, k finančným a ďalším. No nie je to asi štát, ktorý iniciuje zriadenie akýchkoľvek inštitúcií, ktoré sú náročné, alebo majú dopady na rozpočet. Jednoducho po tom, čo som akceptoval závery a rozhodnutia týchto výborov, som presviedčal svojich kolegov, rokoval aj s ministrom financií, až sme dospeli k názoru, že ideme aplikáciu dohovorov, ale aj parížskych princípov realizovať týmto spôsobom, že zriadime samostatné inštitúcie, to znamená komisára pre práva detí a komisára pre zdravotne postihnutých. Nevidím v tom absolútne žiadne politikum a preto hlavne z vystúpenia pani podpredsedníčky Jurinovej ma trošku vyrušilo to, že dáva do toho príliš politickú otázku z hľadiska fungovania polície, súdov, toto nerieši tento problém. My neberieme práva verejnej ochrankyne práv, ani z hľadiska fungovania. Treba povedať, verejná ochrankyňa práv tento zákon podporuje, ona ho uvítala. Súčasťou tej občianskej spoločnosti v tých jednotlivých výboroch sú aj nominanti kancelárie verejnej ochrankyne práv, oni tiež iniciovali tento postup, aj spôsob a formu.
To znamená, toto je dôležité a pokiaľ tu vznikajú nejaké obavy z hľadiska rizika prekrývania, lebo áno, verejná ochrankyňa práv je zriadená z ústavy, má iné kompetencie a postavenie, ako navrhujeme my u týchto komisárov. Tu absolútne nevylučuje, naopak ja som osobne presvedčený, bude nevyhnutná komunikácia a spolupráca, lebo tu sa nedá ľuďom rozkázať, že s takýmito problémami sa musíte obrátiť len na tú inštitúciu. Pokiaľ využijú kompetenciu a obrátia sa na verejnú ochrankyňu práv, som veľmi konkrétne presvedčený, že bude konkrétna spolupráca, prípadne odstúpenie problému, pokiaľ sa bude týkať detí, alebo zdravotne postihnutých na komisárov a ich úrady.
To znamená, že to riziko prekrývania tu v žiadnom prípade nevidím a dôležité je treba povedať, že ani verejný ochranca práv, ale ani komisári nemajú rozhodovacie práva a povinnosti. Tie nemajú. To znamená, ich postavenie je úplne iné, no a tu jednoznačne garantujem, že nebude porušený princíp právnej istoty s tým, že by sa súbežne riešila problematika aj na jednom inštitúte, aj na druhom inštitúte. To je dôležité a samozrejme, v zmysle medzinárodných záväzkov, ktoré sme prijali, a to hlavne dohovory má komisár alebo bude mať komisár, či už jeden alebo druhý, veľmi významnú kompetenciu, a to je právo obracať sa na výbory OSN. Samozrejmá vec, že aj právo spracovať a predkladať správu sem do pléna Národnej rady k tejto problematike je veľmi významné, aby aj zákonodarný orgán sa touto problematikou zaoberal.
To znamená, že ja som presvedčený o tom, že zriadenie takýchto inštitúcií je potrebné. Tu je treba povedať aj ďalšiu vec, akonáhle budú zriadené, úloha smerom k týmto inštitúciám ministerstva práce končí. My budeme asi vážnym partnerom, ktorý bude spolupracovať s týmito inštitúciami pri riešení konkrétnych problémov, ktoré život prinesie, ale nebudeme žiadnou formou, ja neviem, nadriadenosti alebo podriadenosti. To bude partnerská inštitúcia, s ktorou budeme veľmi úzko spolupracovať v záujme detí, resp. zdravotne postihnutých, ktorých máme prostredníctvom týchto zákonov jednoducho záujem riešiť a obhajovať.
Toľko, ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.5.2015 o 10:02 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

10:02

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Chce sa k rozprave vyjadriť pani spravodajkyňa? (Reakcia spravodajkyne). Nie. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Ďalším bodom programu je

návrh na odvolanie a voľbu zástupcu navrhnutého vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne.

Tento návrh má tlač 1500 a správa o výsledku prerokovania návrhu vo výboroch má označenie 1500a.
Dávam teraz znovu slovo pánovi ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny Jánovi Richterovi na uvedenie návrhu vlády.
Skryt prepis

12.5.2015 o 10:02 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 10:09

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

24.
Ďakujem pekne za slovo. Pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, pôsobnosť dozornej rady, členstvo v dozornej rade, ako aj práva a povinnosti jej členov ustanovuje § 123 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Členov dozornej rady s výnimkou predsedu volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky. Za člena dozornej rady môže byť navrhnutá a zvolená fyzická osoba, ktorá má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, je bezúhonná a má skončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Bezúhonná fyzická osoba je fyzická osoba, ktorá nebola právoplatné odsúdená za trestný čin, bezúhonnosť sa preukazuje s výpisom z registra trestov nie starším ako tri mesiace. Člena dozornej rady môže Národná rada odvolať z jeho funkcie na základe návrhu toho, kto podal návrh na zvolenie člena dozornej rady alebo na návrh orgánu dozoru štátu podľa § 246. Na základe uvedeného je Národná rada Slovenskej republiky predložený návrh na odvolanie a voľbu člena Dozornej rady Sociálnej poisťovne jednoducho akceptovať. Tá navrhnutá kandidátka spĺňa všetky predpoklady z hľadiska bezúhonnosti, ktoré preukázala aj s výpisom z registra trestov. Vláda tento návrh podporila, uchádzam sa o podporu tohto návrhu aj v Národnej rade Slovenskej republiky. Ďakujem. Skončil som.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.5.2015 o 10:09 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

10:10

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Dávam teraz slovo poverenej členke Výboru Národnej rady pre sociálne veci pani poslankyni Márii Janíkovej, aby podala správu o prerokovaní tohoto návrhu vo výbore. Nech sa páči.
Skryt prepis

12.5.2015 o 10:10 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:11

Mária Janíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ctení kolegovia. Dovoľte mi predniesť správu Výboru Národnej rady pre sociálne veci o výsledku prerokovania návrhu na odvolanie a voľbu zástupcu navrhnutého vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne, ktorú máte uvedenú pod tlačou 1500a. Podľa § 123 ods. 4 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov členov Dozornej rady Sociálnej poisťovne s výnimkou predsedu volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky. Vláda Slovenskej republiky predložila Národnej rade návrh na odvolanie a voľbu zástupcu navrhovaného vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne, tlač 1500.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1501 zo 16. apríla 2015 pridelil návrh na odvolanie a voľbu zástupcu navrhovaného vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne na prerokovanie Výboru Národnej rady pre sociálne veci. Výbor Národnej rady pre sociálne veci prerokoval dňa 5. mája 2015 predložený návrh a uznesením č. 170 odporúča Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 123 ods. 4 zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov:
1. Odvolať Mareka Lendackého, zástupcu navrhovaného vládou Slovenskej republiky z Dozornej rady Sociálnej poisťovne.
2. Zvoliť Janu Kolesárovú, zástupkyňu navrhovanú vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne.
Výbor Národnej rady pre sociálne veci odporúča Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s volebným poriadkom o voľbe a odvolaní funkcionárov, aby sa odvolanie a voľba zástupcu navrhnutého vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne vykonali verejným hlasovaním pomocou technického zariadenia. Opakovaná voľba sa nekoná, ak bol na funkciu navrhnutý len jeden kandidát, ktorý z dôvodu, že nezískal potrebnú väčšinu hlasov, nebol zvolený. V takom prípade sa vykoná nová voľba na niektorej z ďalších schôdzí Národnej rady.
Výbor Národnej rady pre sociálne veci má predložiť Národnej rade návrh na odvolanie a voľbu zástupcu navrhovaného vládou Slovenskej republiky do Dozornej rady Sociálnej poisťovne a predložiť návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky, ktorá je súčasťou tejto správy, tlač 1500.
Ďakujem, skončila som. Poprosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.5.2015 o 10:11 hod.

PhDr.

Mária Janíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom