51. schôdza

19.5.2015 - 21.5.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

22.5.2015 o 12:24 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:21

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vonkoncom nenamietam proti kazuistike, ktorú ste uviedli, iste sa tak stalo, keď to hovoríte, ale znova podčiarkujem, že vo vašom vystúpení zazneli opakovane "starostovia a primátori". A pravda je, ešte raz podčiarkujem, že treba aj slovenský jazyk ctiť a jeho obsahovú vernosť. Samozrejme, že mohlo to byť ruka ruku umýva.
Ale ešte raz, za tie predaje, tak ako za prijaté zákony, akokoľvek sú zlé, je zodpovedná Národná rada Slovenskej republiky. Ak ministerstvo predloží zlý návrh zákona, tak je našou úlohou ho zastaviť. Ak primátor predloží, alebo starosta, zlodejský návrh, tak je našou povinnosťou zaň nehlasovať.
Stalo sa nám viackrát i v ostatnom Mestskom zastupiteľstvo hlavného mesta Bratislavy, že sme sa priečili štyria-piati zo 43, že sme za to nehlasovali. To znamená, ale ostatní za to hlasovali. A keby tí ostatní za to nehlasovali, tak to neprejde ani dokonca tomu primátorovi alebo tomu starostovi.
Takže tá moja poznámka bola skôr taká z hľadiska významu slov slovenského jazyka a upozorňovala na to, že treba, pokiaľ sa dá, používať presne aj označovanie zodpovedných za to, čo sa stalo. Pretože správne hovorí kolega Matovič, že často je to ruka ruku umýva, starosta so svojou väčšinou, ale vždy a znova treba povedať, že ak sa ten hanebný starosta vyhovára, tak sa vyhovára správne, lebo bolo ďalších ix poslancov, ktorí mali jeho zlý návrh zastaviť. Ak tak neurobili, je to ich vina.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.5.2015 o 12:21 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:24

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predkladá na rokovanie Národnej rady skupina poslancov za stranu Sloboda a solidarita.
Predmetom predloženého návrhu zákona je zrušenie výnimky z povinne zverejňovaných zmlúv v Centrálnom registri zmlúv. Ide o výnimku vzťahujúcu sa na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Cieľom je zmena súčasného stavu, ktorý umožňuje týmito dohodami zakryť dodávku viac-menej akejkoľvek služby a vyhnúť sa tak povinnému zverejňovaniu v Centrálnom registri zmlúv.
Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vykazujú viacero špecifík, najmä pod bodom "i) nízky najvyšší prípustný počet pracovného času", to znamená, že môžeme ich odpracovať v domácom prostredí, a teda fyzická prítomnosť dohodára v priestoroch zamestnávateľa sa nevyžaduje. Potom pod "ii) dohodári nie sú limitovaní žiadnymi platovými tabuľkami" a pod "iii) na rozdiel od štátnych zamestnancov dohodári môžu podnikať".
Čo je však z hľadiska transparentnosti najvýznamnejšie, dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru majú, ako už bolo spomenuté, zo zákona výnimku pri ich zverejňovaní na Centrálnom registri zmlúv. Uvedené skutočnosti vytvárajú predpoklady na to, aby sa dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru zakrývali dodávky služieb a obchádzal sa tak Centrálny register zmlúv. Vo verejnom sektore financovanom z verejných zdrojov je tak vytvorené mimoriadne netransparentné prostredie, v ktorom sa dohody využívajú aj na činnosť, na ktorú majú tieto inštitúcie svoj aparát, alebo na činnosti, o ktorých zmysluplnosti možno mať oprávnené pochybnosti. Do tejto kategórie patrí najmä vypracovanie rôznych štúdií, analýz, stratégií, ktoré mnohokrát svojím obsahom pripomínajú skôr plytké slohové práce s prázdnym obsahom a nulovou pridanou hodnotou.
Kvôli objektivite treba spomenúť, že táto medzera v zákone nie je veľmi zaujímavá pre tzv. veľké ryby, skôr je atraktívna pre menej viditeľných nižších úradníkov, ktorí majú svojich preferovaných dohodárov.
Cieľom predloženého návrhu nie je dohody vo verejnom sektore zakázať, ale dostať ich pod verejnú kontrolu. Či dohodár vôbec niečo reálne vykonáva, či to, čo vykonáva, je na niečo potrebné, resp. využiteľné, prípadne čím je to natoľko výnimočné, že to nemožno pokryť vlastnými zamestnancami, a v neposlednom rade, či dohodnutá odmena plus-mínus zodpovedá rozsahu prác a jej náročnosti.
V záujme zníženia administratívneho zaťaženia sa v návrhu zákona ponecháva výnimka pre drobné dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. dohody s veľmi nízkou dohodnutou odmenou, nižšou ako polovica životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, čo je približne 100 eur.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Zároveň je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, životné prostredie, podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti ani sociálne vplyvy.
Ďakujem, pani podpredsedníčka, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

22.5.2015 o 12:24 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:29

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Predmetný návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Ako gestorský navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v Národnej rade v prvom čítaní. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

22.5.2015 o 12:29 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:31

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani podpredsedníčka, vážené kolegyne, kolegovia, cieľom predloženého návrhu je v zásade veľmi, veľmi jednoduchá vec, vypustenie látky kanabidiol, v skratke CBD, z prílohy č. 1 zákona č. 139/1998 o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov, kde je táto látka zaradená medzi psychotropné látky.
Kanabidiol je jeden z približne 60 druhov fytokanabidiolov nachádzajúcich sa výlučne v rastlinách druhu konope, z ktorých sú momentálne identifikované a známe mnohé ďalšie, ktoré máte možnosť si pozrieť v dôvodovej správe. CBD, ako aj ostatné kanabidioidy s výnimkou neslávne - neslávne vďaka legislatíve svetovej, nie neslávne vďaka
účinku - presláveného a najznámejšieho kanabidoidu THC, nemajú podľa odborných vedeckých štúdií absolútne žiadne omamné, psychotropné ani iné, psychiku ovplyvňujúce účinky na ľudský organizmus. Z tohto dôvodu sa na kanabidoidy s výnimkou THC, ktorý ako jediný ovplyvňuje psychiku, nevzťahuje vo väčšine významnejších štátov žiadne legislatívne obmedzenie. Výnimkou v tomto smere je Slovenská republika, ktorá v zákone č. 139/1998 o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov bez akejkoľvek indície alebo kvalifikovaného odôvodnenia zaradila CBD medzi psychotropné látky a tým obmedzila jeho využitie na liečbu mnohých závažných ochorení.
Skutočnosť, že CBD nemá žiaden vplyv na psychiku človeka, naopak, jeho využitie v prípade liečby mnohých a nezriedka i život ohrozujúcich ochorení vysoko efektívne bola potvrdená výskumom mnohých popredných inštitúcií, pritom jedna z nich získala oprávnenie liečiť ochorenie s názvom Dravetovej syndróm, čo je ťažká myoklonická epilepsia dojčiat, malých detí, práve na základe vysokej efektivity využitia CBD v liečebnom procese.
Ďalšie výskumy naznačujú, že látka CBD je potencionálne využiteľná pri tlmení kŕčov spôsobených v dôsledku ochorení, ako epilepsia alebo roztrúsená skleróza.
Ďalšie výskumy realizované na bunkových kultúrach a zvieratách dokonca ukazujú, že kanabidiol je potenciálne vhodný medikament na podpornú liečbu pri niektorých typoch rakovinových ochorení.
Z vyššie uvedených dôvodov, ako aj na základe množstva ďalších vedecky potvrdených argumentov predložený návrh rieši uvedenú situáciu úplným vypustením látky CBD zo zákona č. 139/1998 o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch, čím sa spriechodní jeho využívanie na liečbu tak závažných ochorení, ako aj menej závažných zdravotných problémov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Zároveň je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, životné prostredie, podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti ani sociálne vplyvy.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

22.5.2015 o 12:31 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:35

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán navrhovateľ, vážená snemovňa, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu, do ktorej sa hlásim.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

22.5.2015 o 12:35 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:37

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Musím povedať, pri tejto novele treba povedať v zásade tri veci.
Tá úplne prvá je, že v roku 2011 sa stala chyba. Stala sa chyba, pretože táto látka podľa žiadnych overiteľných kritérií nikdy do zoznamu psychotropných látok nemala byť zaradená. Keď si pozrieme ten legislatívny proces z roku 2011, tak vtedy pán minister Uhliarik prišiel s veľkou, obsiahlou novelou zákona o liekoch, pri ktorej sa zviezla nepriama novela zákona o psychotropných látkach, kde bol kanabidiol ako jediná látka zaradená do druhej skupiny. Bolo to na základe toho, že niekde boli zaregistrované prvé liečivá, ktoré kanabidiol obsahovali, a neviem, na základe akého logického postupu sa na ministerstve rozhodli, že tým pádom táto látka musí byť v tej istej skupine, ako je kokaín, ale z ničoho, čo sa týka jej účinkov, ani liečivých účinkov, ani iných účinkov, nevyplývalo, že by mohla byť akýmkoľvek spôsobom nebezpečná. Takže už to zaradenie bola chyba.
Ja osobne sa priznávam k tomu, že som vtedy urobil chybu, keď som za ten zákon zahlasoval. Ten jeden riadok nepriamej novely bol súčasťou asi 70-stranovej dôvodovej správy. Mal som si to všimnúť. Nevšimol som si. Mali sme vtedy možnosť vplývať priamo na ministra vo vláde za vlády Ivety Radičovej. Nestalo sa tak. A touto novelou sa snažím túto chybu napraviť. To je prvá vec.
Druhá vec je samotná látka. Od roku 2011 sa posunula aj vo využití na liečebné účely, aj v zaradení v legislatíve niekde inde, než bola vtedy. Medzitým konkrétna firma v Európskej únii získala certifikát a oprávnenie vyrábať, liečiť a skúmať, to znamená, že dnes vieme oveľa viacej vecí o CBD, než sme vedeli v roku 2011. Vieme teda napríklad aj to, že práve pri tzv. Dravetovej syndróme, čo je epilepsia u malých detí, dojčiat, práve CBD olej významným spôsobom zlepšuje ich kvalitu života. Niekde dokonca úplne ruší prítomnosť záchvatov, čo je v liečbe tejto choroby mimoriadne, mimoriadne prínosné zistenie.
CBD nikde v Európe nie je zaradená na zozname psychotropných látok. Ktorí sa téme trošku venujete, ak tu niekto taký je, tak viete, že vo všeobecnosti krajiny upravujú svoje zoznamy omamných a psychotropných látok podľa dvoch zdrojov. Tým prvým sú zoznamy, ktoré publikuje Organizácia Spojených národov, konkrétne Commission for Drugs and Narcotics (pozn. red.: správne má byť "Commission on Narcotic Drugs"), ktorá má na starosti dodržiavanie konvencií z roku ´61, ´71 a nasledujúcich. A potom sa tieto zoznamy menia aj na základe vyjadrení Európskej únie. Ani jeden z týchto zdrojov nemenuje CBD, kanabidiol, ako látku, ktorá má byť zaradená na takýto zoznam. To znamená, že Slovenská republika v roku 2011 urobila nadprácu a táto látka na ten zoznam nemala nikdy byť zaradená.
Ďalšia vec je, že je to látka, ktorá nemá psychotropné a psychoaktívne účinky. Jediný kanabidiol, pri ktorom sú popísané psychoaktívne účinky, je THC a to naďalej zostáva vo väčšine krajín sveta aj na základe konvencie OSN, aj na základe lokálnych legislatív ilegálnou substanciou. Avšak iné kanabidioly by mali byť postupne uvoľňované na to, aby sa s nimi dalo liečiť, a ten diapazón rôznych, ten diapazón rôznych diagnóz, pri ktorých buď je možné ľudí vyliečiť, alebo je možné významným spôsobom zvýšiť kvalitu ich života, je široký a myslím si, že je absolútne nezmyselné takýmto spôsobom tomu brániť.
Tretí bod je trestnoprávna zodpovednosť. Slovenský Trestný zákon sa odvoláva na zoznam, o ktorom sa práve rozprávame. Predstavte si, že látky s obsahom CBD, liečivá s obsahom CBD sú vo voľnopredajnej sieti v okolitých štátoch. V Českej republike, v Rakúsku, to znamená, že pri neexistencii hraníc v zásade človek, ktorý si v susednej krajine niečo kupuje ako výživový doplnok, sa môže dostať do situácie, že v momente, keď s tým príde do Bratislavy, tak sa stáva kriminálnikom. Ak to prinesie z inej krajiny, tak už je v zásade aj jedno, že v akom to prinesie množstve, pretože v momente, keď to prináša z inej krajiny, tak už toho ani nebude zákon kvalifikovať ako užívateľa, ale bude ho kvalifikovať ako pašeráka alebo dílera.
Predstavte si tú absolútne absurdnú situáciu, že prípravok dermatologický, lebo CBD sa, Peter, to predpokladám potvrdí, hodne využíva pri zmierňovaní prejavov psoriázy, že takýto dermatologický, alebo masti s obsahom kanabidolidov sa používajú pri zmierňovaní, zmierňovaní príznakov psoriázy, že takáto masť alebo takýto olej by bol vyhodnotený príslušným orgánom činným v trestnom konaní ako látka, ktorá je zaradená na zozname omamných a psychotropných látok a na základe tohoto by išiel nejaký expert skúmať, že či bola presiahnutá trojnásobná alebo desaťnásobná denná dávka. Ja po pravde si vôbec neviem predstaviť, že ako by tá denná dávka bola pri tej masti, pri tej masti alebo pri tom oleji určovaná, a na základe tohoto by niekto bol popoťahovaný v rámci trestného stíhania. Pre mňa je toto absolútne absurdná predstava.
Látka, ktorá nevyvoláva žiadne zmeny v psychike človeka, ktorá sa využíva na liečenie epileptických záchvatov u dojčiat, ktorou sa natierajú ľudia po celom svete, aby si uľavili pri kožných problémoch, a ktorá sa používa na ix ďalších diagnóz, bude vyhodnotená nejakým aktívnym príslušníkom na Slovensku ako psychotropná látka, na základe ktorej tu budeme popoťahovať človeka, ktorý sa ňou pri tej diagnóze lieči.
Nech sa na to pozrieme z akejkoľvek strany, toto je absurdné. A myslím si, že je úplne namieste sa naozaj oprostiť od toho vnímania, že, preboha, robí sa to z konope, to musí byť nutne zlé, a naozaj sa pozrieť, aká je to látka, na čo slúži, ako sa dostala tam, kde je. Keby tu bol dnes pán minister Uhliarik, predpokladám, že aj on by priznal, že to bolo chybou, a poďme tú chybu spoločne napraviť.
Ja som v intenzívnej komunikácii s ministerstvom zdravotníctva, pretože som presvedčený o tom, že tie argumenty jednoducho nie je možné vyvrátiť, a keďže zákon o omamných a psychotropných látkach máme práve na tejto schôdzi aj z dielne ministerstva zdravotníctva otvorený, tak verím tomu, že bude možné o tejto zmene na budúcej schôdzi hlasovať v podobe napríklad aj pozmeňovacieho návrhu, ktorý bude podaný k vládnemu návrhu zákona o omamných a psychotropných látkach. V prípade, že to tak nebude, tak, samozrejme, ja som pripravený to podať znovu a pokračovať v argumentácii.
Pre túto chvíľu to nesťahujem, čakám na odpoveď z ministerstva zdravotníctva, ale ak by prišla pozitívna v tom zmysle, že, áno, dohodneme sa, že to ako pozmeňovák môže prejsť v druhom čítaní, tak potom som pripravený túto novelu stiahnuť a v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva to spraviť v rámci novely, ktorá je podaná z jeho dielne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

22.5.2015 o 12:37 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:47

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Mňa by trocha zaujímal ten podnet, odkiaľ si dostal, že akurát túto látku si našiel. No tak to jak keby z neba spadla, takých sú milióny, ktoré snáď sú otázne.
Druhá vec, keď v dôvodovej správe hovoríš o vedeckých argumentoch, že sa dokázalo to a to, tak, samozrejme, patrilo by sa aj citovať, ktorá kniha, ktorý článok, lebo toto je taký tenký ľad, to dobre vieš.
No, tretia poznámka je, že neviem si predstaviť, že keď naozaj sa s tým dá liečiť epilepsia dojčiat, že by sa tento liek nemohol používať teda, to prečo to ministerstvo nepredložilo? A, samozrejme, z toho mi aj napadlo, čo si v závere aj povedal, že bolo by najlepšie dať to ako pozmeňovák k tomu pôvodnému a dohodnúť s ministerstvom zdravotníctva túto zmenu.
No, posledná poznámka, že v liekoch je skutočne veľa všelijakých látok, liekov je stále viac a viac, isto sú v nich aj všelijaké veci, ktoré sú samo osebe zakázané, ale v liečení sa používajú, tak už nechcem hovoriť, morfium, ópium a čo ja viem, neni som na to odborník, ale že teda z toho vyplýva, že prečo práve táto jedna, keď v liekoch je tých všelijakých prísad a látok veľmi veľa rôznych.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.5.2015 o 12:47 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:49

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka.
Jozef, prečo práve táto jedna látka, je podľa mňa logické. Na celom svete sa legislatíva v oblasti využívania kanabidoidov formuje práve v tomto čase. Práve na základe toho, že sa ich, že sa objavujú stále nové, na základe toho, že prichádzajú stále nové výskumy aj v oblasti endokanabidoidov, to znamená kanabidoidy, ktoré sú vlastné telu ľudskému a naväzujú sa na špecifické receptory, ktoré máme v tele, tak proste tento výskum je aktuálny, ten sa práve v tejto dobe deje a jemu sa musí prispôsobiť aj legislatíva.
Ja sa nebudem hrať na odborníka pri iných veciach, ale mám jednoducho dostatok informácií na to, že konkrétne pri tejto jednej látke na základe toho, že sa týka konope, bola urobená chyba. A mňa mrzí, že som bol pri tom, keď sa tá chyba stala, ja sa ju snažím napraviť a budem veľmi rád, keď to urobím touto novelou, tak budem rád, ak sa to spraví na základe pozmeňováku pri veľkej novele ministerstva, tak budem ešte radšej. Pre mňa je základné, aby sa to stalo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.5.2015 o 12:49 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:50

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán predkladateľ, vážená snemovňa, ľudská myseľ a ľudské uvažovanie je veľmi často zvádzané z podstaty človeka do vychodených koľají. A veľmi radi, keďže o mnohých veciach, ako hovoril kedysi múdry Sokrates: „Se multas res nescire dicebat, sed stulti homines se omnia intellegere arbitrantur.“ („Múdry človek vie, že mnohé veci nevie, len hlúpi ľudia sa domnievajú, že všetko chápu.“) A to teraz nie je nijaká výčitka, to je len konštatovanie, že z podstaty veci o väčšine vecí nevieme veľa, alebo vieme skôr málo. Ale aj v povrchnom mozgu sa zachová informácia, že konope je "průšvih". A to nepochybne vedie k tomu, že potom do tejto škatuľky začínajú padať veci, ktoré by pri triezvej, hlbšej a odbornejšej úvahe napríklad do tej veci nespadli.
Ak teda v civilizovaných krajinách, ktoré nás obklopujú a v ktorých iste nebudeme zákonodarcov podozrievať, že podporujú drogové závislosti a nemajú kanabidiol vo svojich zoznamoch omamných látok, a ak je faktom, že táto látka nie je psychotropnou látkou, tak je "nasnadě", že ak sa stala chyba a látka zapadla do akejsi škatuľky, kam nepatrí, tak ju z nej treba vybrať a dať ju na to miesto, kam patrí.
Samozrejme, ako som povedal, naša myseľ je už taká, že radi žijeme v nacvičených schémach, lebo nás to nenúti veľmi premýšľať, a je oveľa jednoduchšie mechanicky zasúvať veci do okienok, ako zvažovať o ich správnom mieste.
Ak ešte k tomu pridám, že tento návrh predkladá Martin Poliačik, ktorý, a to hovorím i sám ako lekár, o tejto veci vie dosť, a to nie je nič negatívne, pretože je cenné, že niekto o tejto veci vie dosť a že ho predkladá SaS, tak je zase pre ľudí povrchných očividne "nasnadě", ako hovoria bratia Češi, úvaha, no to zas sú tí marihuanisti. Samozrejme, je to hlúposť.
Všetkým tým, ktorí by takto povrchne uvažovali, by som neprial, aby zažili, ako sa ich vnúča či dieťa spína v epileptickom záchvate a ako by v tom čase veľmi dramaticky sa dožadovali takejto terapie. Ak ale tento problém nemáme a tie myoklonické kŕče dojčiat nie sú denná choroba, to nie je soplík, to je zriedkavá vec, tak, samozrejme, sa nás to tak veľmi netýka a môžme jedným šmahom zo zvyku udržať chybu, ktorá sa stala.
Ak som hovoril pri predchádzajúcich zákonoch o tom, že sú totálne nestranícke, tak si neviem predstaviť, čo je najstraníckejšie ako úprava chyby, ktorá sa stala, a uvedenie veci na pravú mieru v oblasti, ktorá sa týka aj zdravotníctva. To znamená, že zotrvávať v blude, akokoľvek posvätenom zákonom, je hlúpe, jednoducho hlúpe. A dramatickým sa to stáva vtedy, keď sa začne týkať mňa a mojej rodiny.
Takže k tomu rozsiahlemu exkurzu, ktorý robil Martin Poliačik, len dodávam, že jednoducho je hádam našou povinnosťou, a aj keď sa kolega Jožo Mikloško dožaduje citácií, no, tiež si nespomínam, že by pri predložení toho zákona bolo u tejto položky šesť-sedem impaktných citácií zo svetovej vysokošpecializovanej literatúry. Takže predpokladám, hádam, že to, čo uviedol Martin Poliačik, si nevymyslel. Že sa opiera o očividné skutočnosti. A viem si predstaviť, že keby sme si sadli teraz k počítaču, tak možno nájdeme i tie citácie, ale nebýva tu zvykom, že sa, ešte raz hovorím, zákony pod čiarou, ako by som povedal, ozdobujú citáciami z vrcholných odborných vedeckých časopisov. Takže predpokladám, že ani Jozef Mikloško si nemyslí, že Martin Poliačik si ten syndróm a tú diagnózu a tú terapiu a ten fakt, že v iných krajinách tam zaradený ten liekmi, tá látka nie je, nevymyslel preto, aby oklamal Jozefa Mikloška. To znamená, to by som mu hádam nepripisoval.
Preto sa domnievam, že ak môžme jednoducho napraviť chybu, tak by som sa riadil heslom: "Čo môžeš urobiť dnes, neodkladaj nazajtra." Nevidím dôvod, prečo by čo len o jeden deň dlhšie mala ostať v zákone chyba, keď bola pomenovaná, keď bola vysvetlená a keď je v našich rukách v utorok o jedenástej tú chybu odstrániť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

22.5.2015 o 12:50 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:56

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Osuský, ty si sčítaný človek, ktorý má aj svoje životné skúsenosti. Načo a pre koho je to potrebné, aby sme takýto, to CBD-čko, kanabidiol, zverejnili, aby bol verejne dostupný? Je to veľká podobnosť s THC-čkom. Nemáme dosť, nemáme dosť už nešťastných rodín? Nie je len veľa nástrah pre naše decká, pre mladých ľudí, musíme ešte teraz špekulovať? Pre koho to je potrebné?
Ty buď veľmi rád, že kedysi si hlasoval proti. To ťa ctí, ja som myslel, že môžeš byť len rád, že si vtedy nejaké tri roky naspäť za vlády Radičovej hlasoval proti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.5.2015 o 12:56 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video