51. schôdza

19.5.2015 - 21.5.2015
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.5.2015 o 9:14 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:06

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Nie celkom som rozumel tej poznámke pána Fronca, lebo ja som tu mal poznačené tie závodné jedálne. Dakedy bol systém závodných jedálni a bol dobrý, lebo ľudia sa tam stretli, porozprávali, socializovali, a teda už je na ústupe a možno je to škoda. Ale ideálny stav nebude, to znamená, nie všetci môžu mať závodnú jedáleň. A podľa mňa je to lepší systém, keď existuje. Keď neexistuje, tak sa teda hľadala tá alternatíva a urážali sa ľudia, že teda keď nemajú závodnú, tak musia mať gastrolístok, lebo keď nedostanú gastrolístok, tak si nedajú teplé jedlo. To je podľa mňa, mňa to uráža, keby si to niekto o mne myslel, že ja si nedám teplo jedlo preto, že si nedám gastrolístok.
Prosím vás pekne, ale možno som to zle vypočítal a možno sa začnem tomu venovať. Ak v tejto krajine ešte chodí ešte milión ľudí do roboty a hodnotu, len keby to bola, aby sa nám to ľahko počítalo, len tisíc korún za ten mesiac, tak milión krát tisíc je miliarda, z toho 10 % je 100 miliónov korún, za rok to je viac ako miliarda korún, vážení. Proste miliarda.
Ale teraz povedzme, to neni za to, že niekto prehradil Dunaj, to je za to, že tlačí na tlačiarni gastrolístky, tam nie je absolútne žiadna pridaná hodnota. Neexistuje tam pridaná hodnota! Proste to sú tlačiarenské služby a služby toho servisu tou babou za prepážkou, ktoré sú už čoraz arogantnejšie, a tí, čo ich tam donesú, tak musia to mať spočítané, musia to mať nabalíčkovane, neviem čo všetko musia mať, aby vôbec sa domohli svojich peňazí.
Takže, áno, tak poďme rozprávať, keď tak neveríme našim ľuďom, že si nekúpia teplú polievku, tak poďme povedať, že nech je tu jeden štátny emitent, ktorý bude robiť gastrolístky, tam nie je čo pokaziť, tam nie je čo ukradnúť. Viete, že ak by sme sa báli, že vytvoríme niečo štátne a znova to skrachuje, rozkradnú to. Tam nie je čo pokaziť, tam nie je čo ukradnúť. A bude mať, ten emitent môže dať ministerstvu na činnosť domovov a ťažkých prípadov miliardu ročne. A je ju kde dať. Verím, že by sa uplatnil.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.5.2015 o 14:06 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:06

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Prerušujem rozpravu a rokovanie o tomto bode programu.
Končím dnešné rokovanie a prajem všetkým šťastnú cestu domov a príjemný, pekný víkend.
Dovidenia na budúci týždeň.

(Prerušenie rokovania o 14.08 hodine.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

22.5.2015 o 14:06 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
51. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia
 

8:55

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Dobré ráno prajem všetkým, dámy a páni.

Vážené panie poslankyne, páni poslanci, otváram dvanásty rokovací deň 51. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.

Na dnešnom rokovacom dni o ospravedlnenie požiadali poslanci Mikuláš Huba, Magda Košútová, Ivan Mikloš, Emília Müllerová. Na zahraničnej pracovnej ceste je predseda Národnej rady Peter Pellegrini, podpredseda Národnej rady Miroslav Číž a poslanci Igor Choma, Maroš Kondrót a Jozef Mikuš.

Budeme pokračovať v prerušenej rozprave v prvom čítaní o

návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Juraja Drobu a Miroslava Kadúca na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.

Je to tlač 1529.

Pán Juraj Droba a spravodajkyňa pani podpredsedníčka Erika Jurinová sú na svojich miestach.

Do rozpravy bol ústne prihlásený poslanec Jozef Viskupič, ale nie je v sále, takže týmto končím aj rozpravu.

Vyhlasujem všeobecnú rozpravu... (Reakcia z pléna.)

Aha, tak, nech sa páči, ešte, pardon, do rozpravy navrhovateľ Juraj Droba v rámci rozpravy.

Skryt prepis

26.5.2015 o 8:55 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:03

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ctení kolegovia, téma gastrolístkov je na pôde Národnej rady už po niekoľkýkrát. A ja úplne na úvod chcem poďakovať kolegom Matovičovi a Mihálovi za to, že sa ňou zaoberali v minulosti. Ja som sa rozhodol tú pochodeň chytiť do ruky a skúsiť tú tému potiahnuť ďalej s tým, že viem, že viacerí z vás sa touto témou zaoberajú a pracujú na nej, za čo im tiež ďakujem. A verím, že tá téma bude ešte živá a bude fungovať. Ja mám k nej taký veľmi pragmatický vzťah.

Rozmýšľal som, čo vlastne v rozprave sa dá na túto tému povedať. A veľa z tých myšlienok som už zosumarizoval v niekoľkých článkoch, ale dovoľte, aby som začal tým, že gastrolístky považujem za zbytočnosť. Považujem ich za sekundárne obeživo, ktoré supluje peniaze v situáciách, kde by tie peniaze suplovať nemalo a kde jednak znepríjemňuje podnikanie majiteľom reštaurácií gastronomických prevádzok.

Asociácia emitentov gastrolístkov argumentuje, že reštaurácie by tak mali ekonomické problémy, lebo ľudia by prestali do nich chodiť. Tak samotní majitelia týchto prevádzok si to vôbec nemyslia. Naopak, hovoril som s majiteľmi troch reštaurácií v Bratislave. Jeden z nich gastrolístky odmieta brať a je v situácii, kde si to môže dovoliť. Tí ďalší dvaja sú nútení ich brať. Takisto som hovoril s dvomi prevádzkovateľmi gastronomických zariadení nižších cenových skupín, z nich jedným zo Zvolena a jedným z Prešova. A tí tiež povedali, že, samozrejme, ak by gastrolístky neboli, tak je to pre nich omnoho lepšie, je to zjednodušenie podnikania.
Tam je asi hlavný problém, hlavne pokiaľ ide o tie veľké prevádzky, nebodaj ešte ak niekto vlastní viacero reštaurácií. Tak konkrétny príklad z Bratislavy je ten, že majiteľ tejto gastrosiete musí zamestnávať jedného človeka špeciálne iba na to, aby tie poukážky triedil, nehovoriac o tom teda, že po skončení zmeny sa musí nejaký zo zamestnancov ešte hodinu zaoberať tým, že roztriedi na štyri kôpky gastrolístky, ktoré vyzbiera, potom ich musí dať do trezoru a ďalšie ráno tieto gastrolístky poverený zamestnanec, ktorý je zamestnaný len ako triedič a odovzdávač gastrolístkov, zanesie späť, do firmy, ktorá emituje gastrolístky, a tá ich s maržou 3 až 8 % vykúpi naspäť. Čiže drobný podnikateľ majiteľ gastronomickej prevádzky v podstate prichádza o 3 až 8 % svojej čistej marže, nehovoriac o tom, že ak tento pracovník a zamestnanec donesie gastrolístky a odovzdá ich späť emitentovi, tak nedostane okamžite hotovosť naspäť. Tú hotovosť mu emitent zadržiava približne dva týždne.

Takže dovoľte mi, aby som povedal ešte pár slov a prečítal niekoľko múdrych vecí, ktoré už na tému gastrolístkov odzneli. Myslím si, že je dôležité, aby sa o tejto téme hovorilo.

Štatistické údaje niektoré. Používa gastrolístky dnes 750-tisíc zamestnancov. Tu sa odvolávam na údaje, ktoré zhromaždil analytik inštitútu INESS Ján Dinga. Priemerná hodnota gastrolístkov je 3,5 eura. Ak teda štandardný zamestnanec pracuje približne dvadsať pracovných dní v mesiaci, dostane každý mesiac stravné lístky v hodnote približne 70 eur. Je to niektoré miesiace dvadsaťdva pracovných dní, niektoré mesiace dokonca dvadsaťtri pracovných dní. Na týchto nákladoch sa podľa zákonných pravidiel delí so svojím zamestnávateľom, keď 45 % sa strhne zamestnancovi z čistej mzdy a 55 % zaplatí zamestnávateľ nad rámec superhrubej mzdy.

Existencia gastrolístkov však komplikuje život takmer všetkým. Sú to ceniny, ktoré vyžadujú špeciálny režim. Kolega Zajac ma upozornil na takú zaujímavosť, že štát je najväčším zákazníkom gastrolístkov. V prípade, ak by niektorých z emitentov skrachoval, tak štát v podstate skončí s bezcennými papierikmi, ktoré nakúpil. Bolo by to také veľmi zaujímavé a veľmi rozporuplné, čo by sa vlastne potom dialo, ako by sa s tým štát musel vysporiadať.

Zamestnanci de facto dostávajú časť výplaty vo forme účelovo viazaných stravných lístkov, čo obmedzuje spôsob nakladania s ich vlastnými peniazmi. Namieste je otázka, prečo dávame takto účelovo viazané príspevky na stravu, prečo napríklad ich nedávame aj na ošatenie a na niektoré ďalšie základné ľudské potreby.

Gastrolístky, samozrejme, zvyšujú náklady reštauráciám a obchodom, lebo tie získané stravné lístky vymieňajú za hotovosť a robia to u emitentov lístkov a robia to za poplatok.

Čo sa týka trhu s gastrolístkami, emitenti sú v súčasnosti štyria. Celkový približný odhadovaný ročný objem gastrolístkov je asi 600 mil. eur. Samozrejme, gro z toho je samotná hodnota toho lístka, ale tieto štyri firmy hospodária tak, že majú rádovo 20 mil. až 30 mil. hrubého zisku. A to záleží, samozrejme, na roku, ale sú to peniaze, ktoré bezprácne iba za to, že vydávajú nejaké okolkované papieriky, tieto firmy získavajú.

Je tam aj argument zamestnanosti a toho, že zamestnanci týchto štyroch firiem by museli byť prepustení, ale nie som ekonóm, aby som to presne vedel teraz vyčísľovať, ale o čo menej by zarábali emitenti gastrolístkov, tak tie pracovné miesta by sa, samozrejme, o to viac vytvorili v reštauráciách. Tí ľudia, ktorí tam robia, navyše sú zväčša šikovní, vysokoškolsky vzdelaní, takže neobávam sa, že by na trhu práce sa nejakým spôsobom stratili.
Jediný, kto má prospech z gastrolístkov, sú štátom licencované spoločnosti, od ktorých zamestnanci prostredníctvom zamestnávateľov musia gastrolístky nakupovať. Gastrolístky sa nakoniec vždy vrátia k ich licencovanému vydavateľovi, ktorý ich preplatí za eurá, no až po odrátaní svojej provízie. O výške tej provízie som už hovoril, je rádovo 3 až 8 %. Pri predaji gastrolístkov je tá výška regulovaná zákonom na 3 %, avšak pri ich spätnom výkupe neexistuje žiadna regulácia, takže tieto firmy v závislosti od veľkosti toho, ktorý prinesie lístky naspäť, tak im účtujú tento typ marže. Len pre príklad uvediem, také Metro alebo Tesco platia 3-percentnú maržu, ale ak je majiteľ nejakej malej dedinskej reštaurácie alebo krčmy, ktorá podáva jedlo, tak ten platí 6 až 8 % marže. Ešte raz, sú to peniaze, ktoré idú z jeho hrubého zisku, priamo z jeho vrecka.
Gastrofirmy majú garantované príjmy takmer 20 mil. eur a tieto príjmy pochádzajú z miezd zamestnancov, to nie sú nejaké peniaze, ktoré padajú zo stromov, jednoducho je to suma, o ktorú menej dostanú zamestnanci, zisk týchto spoločností často prevyšuje milión eur ročne, zisková marža tu môže dosahovať až 30 %.

Z môjho pohľadu na mieste nie je ani obava, že by ľudia prestali obedovať. Podobný argument skutočne zaznel. Bol od šéfa Asociácie emitentov stravovacích poukážok. Nemal by potom štát povinne vyplácať vo forme gastrolístkov aj časť starobného dôchodku? U dôchodcov nehrozí, že si namiesto potravín budú kupovať alkohol alebo cigarety? Alebo nemala by vláda uvažovať nad úplným nahradením meny poukážkami, ktoré budú určené na konkrétny cieľ, napríklad na dovolenku, na oblečenie, na vybavenie domácnosti? To je spôsob, akým štát zasahuje do autonómneho rozhodovania toho-ktorého človeka, ako naloží s peniazmi, ktoré dostáva za svoju prácu od zamestnávateľa.
Gastrolístky sú pre zamestnanca úplne zbytočným medzičlánkom už len preto, že v praxi dokáže ktokoľvek vymeniť stravné lístky za hotovosť u kolegu, ktorý sa chystá spraviť väčší nákup. Ono sa to nakoniec deje tak, že tí majitelia najmenších prevádzok aby predišli plateniu tej spätnej marže, tak radšej nakúpia potravinový a iný tovar u veľkých predajcov typu Metro alebo Tesco a potom vlastne zostáva na tomto veľkom hráčovi na trhu, aby dojednal s emitentom gastrolístkov čo najlepšie podmienky, ale aj tak či už Metro alebo Tesco škoduje 3 % na tom, že tie lístky spätne musí vykupovať a potom ich dáva. Opäť platí to, že emitent gastrolístkov pri spätnom výkupe zadržiava hotovosť rádovo cca dva týždne.
Základnou otázkou pre mňa zostáva, či má rozhodovať o použití svojich zarobených peňazí zamestnanec alebo či majú o tom rozhodovať štátni úradníci spolu s Asociáciou emitentov stravovacích poukážok. Gastrolístky ostávajú každodennou pripomienkou toho, ako vyzerá oblasť, v ktorej sú záujmové skupiny prepojené so štátom, sú silnejšie ako záujmy občanov. Ako pri iných sociálnych opatreniach, tak treba mať aj tu na zreteli, či politikom naozaj leží na srdci viac komfort pracujúcich alebo biznis spriatelených firiem na úkor nás všetkých.

Ja som veľmi stručne zosumarizoval argumenty, prečo by gastrolístky mali byť zrušené, a som si vedomý toho, že to asi nezíska väčšinovú podporu v prvom kroku. Zároveň z tohto miesta hovorím, že sa nevzdávam a idem bojovať ďalej a idem nájsť dostatočne širokú názorovú koalíciu, ktorá dospeje k tomu, aby nejakým spôsobom tento biznis, ktorý zaváňa kartelovým správaním, bol eliminovaný. A nebudem tvrdiť, že je to kartelové správanie až do momentu, pokým tak nerozhodne príslušný úrad, ale budem bojovať za to, aby to bolo viac v prospech občanov a menej v prospech štyroch vybraných podnikateľských subjektov, ktoré majú úplne na mieru ušitý zákon, ktoré takýmto spôsobom podnikajú.
Ďakujem veľmi pekne za vašu pozornosť a ak motyka vystrelí, tak snáď túto tému posunieme aspoň do druhého čítania, kde potom môžeme reálne argumentovať a hovoriť o tom, čo je najvýhodnejšie pre ľudí, ktorých zastupujeme. Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.5.2015 o 9:03 hod.

Mgr. MBA M.A.

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:10

Ján Figeľ
Skontrolovaný text

Ďakujem veľmi pekne za vystúpenie pána navrhovateľa Drobu.

V tejto chvíli sú štyri faktické poznámky.

Nech sa páči, Eugen Jurzyca s prvou faktickou.

Skryt prepis

26.5.2015 o 9:10 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:14

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem pekne. Považujem tento návrh za veľmi dôležitý. Pomáha odstrániť ďalšiu tehličku byrokracie. A pekne na ňom vidno, ako byrokracia vzniká, najprv sa vymyslí nejaký zákon, potom sa vytvorí loby, ktorá je už na takýto krok naviazaná finančne, a proti tej sa potom ťažko, ťažko bojuje.

Pripomeniem, že zo 144 krajín, ktoré monitoruje Svetové ekonomické fórum, sme v rebríčku byrokracie na 137 mieste. To znamená, sme krajina s veľmi vysokou byrokraciou.

Tiež chcem pripomenúť, že podľa správy o zdravotnom stave obyvateľstva máme asi 35 % ľudí s nadváhou, z toho zvyšok sú ľudia s bežnou váhou, tá správa ľudí s podváhou ani neuvádza, v zásade je to asi na úrovni štatistickej chyby, čiže nehovorím, že tie lístky nemôžu viesť k tomu, že ľudia sa stravujú zdravšie, ale väčšina ľudí asi potvrdí to, že sa stravujú viac. Čiže ani tento cieľ sa celkom neplní.
A potom ešte chcem pridať jeden príklad k tomu, čo hovoril pán poslanec Droba, že keď teda máme gastrolístky, tak by sme mali mať lístky aj na odevy a ďalšie potreby základné. Pripomeniem, že tak ako má žalúdok potrebu jesť, tak mozog má informačnú potrebu, potrebu dostávať informácie. Čiže by mali byť asi nejaké lístky aj na to, zrejme na rýchle pripojenie k internetu alebo nákup laptopov alebo tabletov. Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.5.2015 o 9:14 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:14

Ján Figeľ
Skontrolovaný text

Nech sa páči, Zsolt Simon.

Skryt prepis

26.5.2015 o 9:14 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:16

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem. Pán kolega Droba, som rád, že tento návrh ste do parlamentu predložili a musím povedať, že možnože gastrolístky, forma špeciálnej meny na Slovensku, bavme sa o tom, že to je mena, platobný prostriedok, boli opodstatnené kedysi dávno. Ale ja si myslím, tak ako aj vy si myslíte, že táto doba je už za nami a prekonaná. A je nemysliteľné, keď firmy, ktoré poskytujú gastrolístky za sprostredkovanie tejto platby, niečo podobné ako platobná karta, účtujú násobne viac ako banky. A práve preto by to malo byť zrušené. Ďakujem. A preto podporím tento návrh.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.5.2015 o 9:16 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:16

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Nech sa páči, Alojz Hlina.
Skryt prepis

26.5.2015 o 9:16 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:16

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem veľmi pekne. Výnimočne aj z dielne alebo rukou pána Drobu môže prísť niečo, čo môže byť zaujímavé. A pre túto chvíľu to tak je. A ja som to koniec koncov tlmočil aj v piatok, stotožňujem sa s týmto návrhom a stotožňujem sa aj s časťou tej argumentácie, ktorú použil a ktorú som počul. Naozaj je až urážajúce, že niekto proste tak neverí svojim ľuďom, že im hovorí, že keď im nedá gastrolístky, že oni nebudú jesť, oni nebudú nič teplé jesť. Čiže my sme tu také hoviadka božie s tým, že proste im musíte dať všetko. Dáte im tie lístky. Vtedy oni vedia, že si majú kúpiť polievku. Keď im nedáte gastrolístky, oni si nekúpia polievku. Naozaj je hlboko urážajúce toto aj tá komunikácia. Ja viem, že táto vláda by nedbala dať lístky na všetko a každému, aby teda minimálne všetci emitenti boli od nich. A vtedy by to už mali, už by boli možno o niečo spokojnejší.
Ešte len jedna taká poznámka k tomu, čo pán kolega hovoril. Je to tá ziskovosť 30 %. S tým si dovolím nesúhlasiť. Podľa mňa je rádovo vyššia, lebo tie tímy v zásade nič nerobia, len spustia rotačky, na ktorých vytlačia tú ceninu, hej, ktorá má nejaké ochranné prvky, a potom majú menej alebo viac príjemné baby za prepážkou, keď to takto zjednodušene poviem, a veľkých lobistov, ktorí chodia z jedného luxusného hotela do druhého luxusného hotela a dohadujú s ministerskými úradníkmi, koho ešte treba prestravovať. Čiže to nie sú firmy, ktoré majú chlapov v montérkach. To nie sú firmy, ktoré vozia niekde betón s tým, že majú vŕtačky, to nie sú firmy, ktoré niekde niečo dodajú, musia niečo kúpiť. Tá ziskovosť je obrovská. Naozaj za nič dostávajú veľké peniaze. A myslím, že to tu už aj zaznelo, že aj sme prispeli do európskeho sveta s tým, že čo sme my tu schopní vytvoriť pre to, aby sa niekomu žilo v našej krajine ľahšie. Len sú to iba štyri skupiny.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.5.2015 o 9:16 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom