53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2015 o 10:31 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

10:26

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

48.
Ďakujem pekne. Mne sa bude trošku ťažšie vyjadrovať k návrhu, lebo ho predložili moji kolegovia poslanci a je takou nepísanou povinnosťou návrh podporiť. Ale diskutoval som s jedným z navrhovateľov kolegom Přidalom a vidím, že aj táto rozprava sa nám vymkla z rúk, lebo ona sa míňa cieľu, ktorý sledujeme. A mňa tak trošku mrzí, že sme si vytiahli len jednu kategóriu povolaní, a to sú advokáti, ktorí možno bijú do očí, a ja si viem predstaviť prienik do tohto zákona vtedy, keď napríklad zastupujú záujmy súkromných klientov proti záujmom štátu. Tam ten konflikt záujmov asi reálne aj nastáva.
A spomenul si, pán kolega, konkrétnu kauzu, paroplynový cyklus verzus štát alebo Penta verzus štát. A to sú teda kauzy, kde zo zákona môžete účtovať také sumy, že sa vám hlava zakrúti, a tam si viem predstaviť hľadať riešenie, ktoré by zamedzilo konfliktu záujmov, ktoré ja ako advokát, zároveň ústavný činiteľ, som pri skladaní poslaneckého sľubu sľúbil, že budem chrániť verejný záujem tohto štátu a budem sa starať o blaho občanov a tak ďalej a tak ďalej. Ale tu keď som v spore so štátom a zastupujem záujmy súkromnej firmy proti štátu, tak idem do istej miery aj proti duchu poslaneckého sľubu, a tam ten konflikt záujmov reálne nastáva. Teda chcem len povedať, že hľadajme riešenie, ktoré by možno obmedzilo právo zastupovať advokáta vo veciach, kde sa jedná o záujem štátu, kde je žalovaný štát, povedzme o náhradu škody, ale nerobme rozhodnutia, ktoré sú paušálne na všetko, čo to povolanie advokáta so sebou prináša.
Padol tu aj taký návrh, že nechajme ich podnikať alebo ako to nazvať, lebo samotná činnosť výkonu advokáta nie je sama osebe podnikaním, to nie je živnosť, to je založené na samostatnej právnej úprave, že nech to robia zadarmo.
Pani kolegyňa, máme s tým svoje skúsenosti, že ak si myslíme, že niekomu robíme niečo zadarmo, tak je to to najdrahšie. Zadarmo vám nikto nič neurobí a potom nastávajú tie reťazenia všelijakých podozrení z klientelizmu, z prepojenia záujmových skupín dokonca, až sa to zacyklí niekde v organizovanom zločine nazvanom mafia.
Tak snáď len toľko by som chcel v prvom čítaní, ako politický, ale aj osobný názor prejaviť, resp. zaujať k predloženému návrhu zákona. Skúsme hľadať riešenie, ktoré by bolo dobré, ktoré by príliš, poviem to tak, nediskriminovalo jednu skupinu našich kolegov poslancov, a každý sme tak, buďme úprimní, pri schvaľovaní ktoréhokoľvek zákona v istom podprahovom osobnom konflikte záujmov. Každý máme nejaké povolanie a keď tu schvaľujeme, či nové alebo zmeny legislatívy, tak do istej miery rozhodujeme aj o sebe, o istých výhodách, ktoré, alebo nevýhodách, ktoré tá zmena môže priniesť.
Toľko k návrhu zákona, ktorý predložili kolegovia poslanci. A by som bol rád, keby sme nejakú dohodu našli, ale tadiaľto cesta, aspoň to tak cítim, nevedie.

Skryt prepis

19.6.2015 o 10:26 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:31

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

50.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Prepáčte, pán poslanec, kľud v sále vás poprosím, páni poslanci!

Galko, Ľubomír, poslanec NR SR
... vážení páni poslanci, predkladám vám návrh novely zákona o správnych poplatkoch. Tie dôvody, kvôli ktorým ho predkladám, uvediem len stručne, lebo sú uvedené podrobne v dôvodovej správe.
Cieľom navrhovanej úpravy je znížiť správny poplatok pre návrh na začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnostiam do katastra nehnuteľností v súvislosti s prevodom pôdy s nižšou výmerou v extravilánoch obcí a napomôcť tak riešeniu súčasného stavu mimoriadnej rozdrobenosti vlastníckych vzťahov k pôde. Tento návrh pomôže každému účastníkovi budúceho zmluvného vzťahu, pomôže jednak kupujúcim, najmä prvovýrobcom, ako aj predávajúcim, drobným vlastníkom, ktorí by sa po dlhom čase konečne mohli dostať k určitým finančným prostriedkom.
Napriek zníženiu poplatkov predpokladám pozitívny vplyv na štátny rozpočet, pretože ak si vezmeme, že doteraz sa niektoré prevody vlastníctva pôdy jednoducho neuskutočnili, lebo hodnota správnych poplatkov, kolkových známok bola vo viacerých prípadoch vyššia ako cena samotnej pôdy, štát z toho nemal ani cent, ak by sa ale teraz uskutočnilo napr. stotisíc prevodov, ktoré by sa inak neuskutočnili pri najnižšej mnou navrhnutej sadzbe 5 eur, štát z toho bude mať pol milióna eur ako bonus, ktoré by inak nezískal.
V návrhu zákona navrhujeme tri znížené pásma, do 500 metrov štvorcových poplatok 5 eur, od 501 metrov štvorcových do 2 000 metrov štvorcových poplatok 15 eur a od 2 001 metrov štvorcových do 5 000 metrov štvorcových poplatok 30 eur. Nad 5 000 metrov štvorcových zostáva dnešný poplatok 66 eur.
Návrh zákona je ošetrený aj voči prípadným špekuláciám rozdeľovania existujúcich listov vlastníctva, na ktorých sa nachádza viac parciel, rozdeľovaním listov vlastníctva na viac listov vlastníctva, resp. k rozdeľovaniu parciel na spoluvlastnícke podiely alebo k zmenšeniu spoluvlastníckeho podielu tak, aby neprišlo k enormnej záťaži katastrálnych úradov. Takýchto prípadov sa navrhnuté znížené pásma netýkajú.
Dámy a páni, tento návrh zákona som predkladal zhruba pred pol rokom, vtedy získal podporu celej opozície a úplne čiste náhodou a zhodou okolností práve na tejto schôdzi prerokúvame dokonca v skrátenom konaní zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších predpisov. To je ten návrh zákona, ktorý sme prerokúvali včera. Konštatujem, že schválenie tohto môjho návrhu zákona by významne uľahčilo aplikačnú prax zákona, ktorý sme včera prerokovali v skrátenom legislatívnom konaní, a preto pevne verím, že tento návrh zákona získa teraz nielen podporu celej opozície, ale aj podporu vládnej strany SMER.
Ďakujem pekne, skončil som.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2015 o 10:31 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:35

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

52.
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, dámy a páni, dovoľte, aby som predložil ako spravodajca informáciu k predmetnému návrhu zákona.
Konštatujem, že návrh spĺňa všetky náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa vyplývajú ako pre spravodajcu z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh prerokuje v druhom čítaní.
Skončil som. Vážená pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.6.2015 o 10:35 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:36

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

54.
Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán navrhovateľ, spravodajca, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi niekoľko slov. Ja tento návrh zákona podporím, ja som ho podporil aj pred pol rokom, pamätám si to veľmi dobre. Myslím si, že tie správne poplatky pri tých možno darovacích zmluvách, kúpnopredajných zmluvách, naozaj sú veľmi vysoké. Tých 66 eur, tá suma je skutočne vysoká. Myslím si, že treba sa nad tým zamyslieť, lebo tá rozdrobenosť pozemkov v našej krajine je naozaj veľmi veľká a veľakrát sú to jednoduchí ľudia, ktorí možno by aj chceli predať tie pozemky alebo resp. kupovať a proste tie prevody a posuny keby boli, ale nemajú na tie správne poplatky.
Jedna vec, ktorú mi nedá, aby som si ju tu neodpustil, tak ja to pripomeniem, a to budem pripomínať stále, až kým sa ten zákon nezruší, a to je zákon o nadobudnutí poľnohospodárskeho pozemku, ktorý sme prijali viac než pred rokom, ktorý považujem za diskriminačný. Je možné v podstate tuná, ja som to minule, pán kolega, spomínal, že aby si tam dal tú výmeru do 2 000 štvorcových metrov, nie do 2 001, lebo do 2 000 štvorcových metrov nemusí byť tá peripetia, ktorá v podstate je prijatá tým zákonom o nadobudnutí poľnohospodárskeho pozemku. Občania do 2 000 štvorcových metrov poľnohospodárskeho pozemku výmery môžu kupovať bez toho, že by prechádzali tými registrami, a register, ktorý je vedený ministerstvom poľnohospodárstva, teda pôdohospodárstva.
Navrhovaný zákon aj ja podporím a odporúčam kolegom, aby sa nad tým naozaj zamysleli, z vládnej strany, a aby tento návrh zákona podporili. Ale myslím si, že tá drobná úprava by tam mohla byť.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2015 o 10:36 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:38

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text

56.
Ja len veľmi krátko. Štefan, ďakujem pekne za podporu a sľubujem, že keď to prejde do druhého čítania, tak tam v rámci pozmeňovacieho návrhu môžeme túto úpravu urobiť.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2015 o 10:38 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:39

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Už len krátka poznámka, lebo som to zabudol povedať v úvodnej reči. Chcem povedať, že veľmi dobre si uvedomujem, že skorej spadne meteorit tuto do Národnej rady, ako by poslanci SMER-u podporili niečo, čo navrhne Galko. Takže budem naozaj akceptovať, ak si toto osvojíte ako pozmeňovací návrh a predložíte to ako svoj vlastný návrh v druhom čítaní skráteného legislatívneho konania toho zákona, o ktorom som hovoril, ktorý prerokúvame, pretože my v SaS zastávame tú tézu, že nie je dôležité to, kto čo navrhuje, ale je dôležité, aby sa dobré veci prijali.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2015 o 10:39 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:40

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

60.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi predložiť poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Presne tento poslanecký návrh zákona som už raz v tomto funkčnom období predkladal v Národnej rade, vtedy nezískal dôveru kolegov poslancov z poslaneckého klubu SMER-u, prešla už zákonná lehota, aby som znovu mohol predložiť tento návrh zákona, a preto sa budem dnes znovu uchádzať o možnú vašu podporu a budem sa snažiť čo najlepšie vysvetliť, o čom je tento návrh zákona, že je to návrh zákona v prospech pacientov. A verím, že dáte šancu mne a dáte šancu aj tomuto poslaneckému návrhu zákona.
Cieľom tohto zákona je totižto zlepšiť definovanie nároku poistenca v oblasti plánovanej zdravotnej starostlivosti. V snahe sprehľadniť proces tvorby a vedenia zoznamov poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť sa navrhujú tieto legislatívne zmeny: Povinnosť zdravotných poisťovní viesť čakacie zoznamy na všetky chirurgické, operačné a plánované hospitalizácie, to znamená nielen na tri okruhy diagnóz, na ktoré sa dnes vedú zoznamy. Transparentné a flexibilné informovanie poistencov o ich poradí v zozname, o termíne plánovanej hospitalizácie, o možnostiach čerpania starostlivosti od iných poskytovateľov. Ďalej povinnosť poskytovateľov bezodkladne po indikácii plánovanej starostlivosti nahlásiť poistenca zdravotnej poisťovni do čakacieho zoznamu. Ďalej sa navrhuje jednotný formulár pre zaradenie alebo vyradenie poistenca do alebo zo zoznamu na plánovanú zdravotnú starostlivosť. A ďalej sa navrhuje predĺženie lehoty, dokedy poskytovateľ musí informovať poistenca o termíne nástupu na plánovanú zdravotnú starostlivosť z terajších 10 kalendárnych dní na 15 pracovných dní pred nástupom.
Rozšírením povinného vedenia čakacích zoznamov sa predovšetkým posilní nárok poistenca na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Ďalej sa zvýši transparentnosť pri plánovaní a poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zvýši sa aj zodpovednosť zdravotnej poisťovne za zabezpečenie nároku poistenca.
Povinnosť zdravotnej poisťovne účtovať technické rezervy na zdravotnú starostlivosť o pacientov čakajúcich na čakacích zoznamoch bude po rozšírení povinnosti viesť čakacie zoznamy viesť k zníženiu hospodárskeho výsledku zdravotných poisťovní a k zlepšeniu a prísnejšej regulácii zisku zdravotných poisťovní, ako aj k efektívnejšiemu využitiu zdrojov verejného zdravotného poistenia v prospech poistencov.
V prípade, že zdravotná poisťovňa nie je schopná zabezpečiť poistencovi plánovanú ústavnú zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov od indikácie, poistenec bude môcť čerpať zdravotnú starostlivosť aj u nezmluvného poskytovateľa, respektíve v ktorejkoľvek z členských krajín v Európskej únii s právom na plnú refundáciu nákladov zo strany zdravotnej poisťovne.
Čakacie zoznamy sa budú viesť podľa jednotlivých zdravotných výkonov. Zdravotné poisťovne aj poskytovatelia zdravotnej starostlivosti budú povinní zverejňovať zoznamy na svojich webových sídlach.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi Európskej únie.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

19.6.2015 o 10:40 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:44

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

62.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca.
Vážená snemovňa, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 1591. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy a za seba dodávam, že to považujem za krok správnym smerom.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 10. septembra 2015 a gestorský výbor do 11. septembra 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, aby ste otvorili všeobecnú rozpravu. Ďakujem.

Skryt prepis

19.6.2015 o 10:44 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:46

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

64.
Ďakujem pekne za slovo. Vystupujem z dvoch dôvodov. Ten prvý dôvod je, aby som možno tak viac po slovensky vysvetlil to, čo som prečítal vo všeobecnej časti dôvodovej správy, aby ste možno lepšie rozumeli tomu, o čom je tento návrh zákona, takou jednoduchšou slovenčinou. A ten druhý dôvod je, aby ste na mňa mohli reagovať, pretože na vystúpenie predkladateľa sa reagovať nedá. Takže kto chce reagovať len krátko faktickou poznámkou, bude mu to teda umožnené.
Takže, vážené dámy, vážení páni, podľa dnes platnej legislatívy v zdravotníctve sú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti povinní poskytnúť neodkladnú akútnu zdravotnú starostlivosť v celom rozsahu každému poistencovi ihneď a zdravotné poisťovne sú ju povinné tak isto preplatiť. To je v poriadku. O tom nepojednáva tento poslanecký návrh zákona. Len problém je s plánovanou odkladnou zdravotnou starostlivosťou. To znamená, že ste naplánovaný na nejaký chirurgický operačný výkon. Ste naplánovaný na hospitalizáciu na neurologickom oddelení v nemocnici. Tu zákon nestanovuje, kedy takúto službu máte od zdravotníctva ako poistenec, jedno ktorej poisťovne, dostať.
Áno, stanovuje sa, že zdravotné poisťovne sú povinné viesť zoznam čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť v prípade troch výkonov, a to sú: operácie srdca, operácie šedého zákalu, respektíve operácie rázštepu podnebia a s tým spojených komplikácií.
Pôvodne sme sa snažili za vlády Ivety Radičovej rozširovať tento zoznam o ďalšie vyšetrenia, ako mamografické vyšetrenie alebo vyšetrenie rádioaktívnymi izotopmi a tak ďalej. Faktom je, že za súčasnej vlády sme sa vrátili v podstate do právneho stavu, keď sa zoznamy čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť vedú iba na tri výkony, zopakujem: operácie srdca, operácie šedého zákalu a operácie rázštepov.
No a teraz, ak čakáte na totálnu endoprotézu kolena, nemáte žiadnu právnu oporu ako poistenec, kedy tento výkon dostanete. V danej nemocnici vás zapíšu na ortopedickom oddelení do čakacej listiny a dostanete túto službu. Niekedy niekde za 2 mesiace, niekedy za 6 mesiacov, niekedy za 1,5 roka. Samozrejme, je na to nevyhnutný, keďže ide o plánovaný výkon v niektorých prípadoch alebo skoro v každom prípade, aj súhlas zdravotnej poisťovne. Nejdem do detailov. Ale čas, kedy to máte dostať, sa nikde v zákone nereguluje ani neudáva. Potom tu máme ešte výkony, kde sa ani takéto zoznamy nevedú, ale vedú sa iba zoznamy v rámci daného oddelenia, iba tam, kde budete operovaní. A to sú napríklad operácie chrbtice, to sú napríklad bežné chirurgické plánované operačné výkony. Tam vám pán primár povie, že budete operovaný, ja neviem, budúci mesiac dvadsiateho druhého, dvadsiateho prvého príďte na príjem.
Dámy a páni, myslím si, že cieľom legislatívy by malo byť posilniť nárok poistenca, posilniť nárok poistenca aj na plánovanú odkladnú zdravotnú starostlivosť. Naším cieľom je, aby poistenec vedel, kedy má plánovanú zdravotnú starostlivosť dostať, aby vedel, aký má na ňu nárok. Preto prichádzame podľa mňa s ľahko aplikovateľným návrhom, aby maximálna čakacia lehota na akúkoľvek plánovanú zdravotnú starostlivosť, hospitalizáciu na neurologickom oddelení, operačný výkon, teraz jedno, akýkoľvek, bola maximálne jeden rok. Myslím si, že za jeden rok zdravotná poisťovňa, ktorá dostáva poistku od daného poistenca, vie zmanažovať zdravotnú starostlivosť, či už v zdravotníckom zariadení, v ktorom si to vybral pacient, ale aj v inom zdravotníckom zariadení. Nechajme trošku zdravotné poisťovne sa s tým trápiť, nech platia viacej poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, nech si s nimi dohodnú iný režim platenia, ale skrátka dajme im povinnosť zabezpečiť do jedného roka plánovanú zdravotnú starostlivosť pre poistenca. Poistencovi to dáva istotu, že starostlivosť dostane, pretože mali sme tu prípady, keď sa čakalo na totálnu endoprotézu na Slovensku v niektorých nemocniciach viac než dva roky. Musím povedať, že po zmene financovania zo strany hlavne Všeobecnej zdravotnej sa tie lehoty začali skracovať. Čiže dá sa to. Tento zákon hovorí presne o tom istom. Takúto povinnosť dajme zdravotným poisťovniam na celú plánovanú zdravotnú starostlivosť, teda na všetky plánované hospitalizácie a operačné výkony.
Má to ale, samozrejme, aj ďalšie pozitíva.
Pozitívum, o ktorom budem hovoriť za chvíľu, je pozitívum, ktoré je témou v tejto Národnej rade, veľmi spolitizovanou témou už niekoľko funkčných období, a to je zisk zdravotných poisťovní. Viete, keď niekomu vadí zisk zdravotných poisťovní a chce ho zakázať alebo znárodniť zdravotné poisťovne, alebo ich zlúčiť do jednej zdravotnej poisťovne, alebo zrušiť, tak je to veľmi násilná a veľmi drahá cesta. Máme omnoho elegantnejšiu a jednoduchšiu cestu a hlavne výhodnejšiu pre pacientov. A to je cesta, dajme im ďalšie povinnosti. Tak napríklad už na tejto schôdzi sme hovorili o tom, že rozšírme ochranný limit na doplatky za lieky. Dobrá cesta. Teraz sa môžme sporiť o tom, či ten návrh, tak ako bol daný, je dobrý. Či by tam nemali byť iní poistenci, širšia skupina, užšia, aká by mala byť výška limitu. Ale filozofia, že dajme im ďalšiu povinnosť, teda rozšírme ochranný limit na doplatky za lieky, je správna. A o tom je aj filozofia tohto poslaneckého návrhu zákona, dajme im ďalšie povinnosti. Dajme im povinnosť zabezpečiť pacientom plánovanú zdravotnú starostlivosť do jedného roka, ako budú zapísaní na zoznam čakajúcich. Viesť zoznam čakajúcich nielen v nemocnici, ale aj v zdravotnej poisťovni, manažovať tohto pacienta. Koniec koncov toto je povinnosť zdravotných poisťovní.
A ten benefit je v tom, že dnes zákon hovorí o zdravotných poisťovniach, že zdravotná poisťovňa si musí účtovať technické rezervy na celú plánovanú zdravotnú starostlivosť. No ale keď technické rezervy plánuje iba na tri výkony, o ktorých som hovoril, tak nemusia byť také veľké, ako keď ich plánuje na všetkých, ktorí čakajú na čakacích zoznamoch. O to bude nižší hospodársky výsledok, o to budú mať nižší zisk v prospech pacientov. To je podľa mňa dobré riešenie. Preto sa uchádzam o vašu podporu.
A samozrejme, teraz keby ste sa logicky mali opýtať, že no dobre, ale keď zdravotná poisťovňa neurobí, tak čo sa stane. Odpoveď je v tomto návrhu zákona. Poistenec, ak mu nebude zabezpečená plánovaná zdravotná starostlivosť do jedného roka, môže ísť čerpať zdravotnú starostlivosť kdekoľvek na Slovensku u zmluvného aj u nezmluvného poskytovateľa a dokonca, podľa toho, čo sme už prijali do slovenskej legislatívy, kdekoľvek v členských krajinách v Európskej únii. S tým rozdielom, že dnes tiež môžete čerpať zdravotnú starostlivosť kdekoľvek v členských krajinách Európskej únie, k niečomu potrebujete súhlas poisťovne, k niečomu nie, ale filozofia je tá istá: Vždy vám ju zaplatia iba do výšky obvyklej na Slovensku. Čiže zaplatia vám za zdravotnú starostlivosť, ktorú čerpáte v Rakúsku toľko, ako by zaplatili slovenskej nemocnici.
V tomto návrhu sa hovorí, ak vám zdravotná poisťovňa nie je schopná zabezpečiť zdravotnú starostlivosť do jedného roka, vy si vyberiete poskytovateľa kdekoľvek v Európskej únii a všetky náklady s vašou liečbou, plnú výšku, musí zaplatiť zdravotná poisťovňa. Znižujeme zisk, dávame jej trest, motivujeme ich, aby stíhali pacientom zabezpečiť u poskytovateľov plánovanú zdravotnú starostlivosť do jedného roka. A koniec koncov je to veľmi výhodné pre poskytovateľov, lebo zdravotné poisťovne sa nebudú naťahovať s poskytovateľmi, s nemocnicami, čo im nezaplatia, ale, naopak, budú hľadať také úhradové mechanizmy a bonusy, aby poskytovatelia stihli poskytnúť celú plánovanú zdravotnú starostlivosť do jedného roka.
Takže, dámy a páni, myslím si, že sa mi podarilo maximálne jednoducho vysvetliť, o čom je tento poslanecký návrh zákona, a znovu vás chcem poprosiť, aby ste mu vyjadrili svoju podporu hlasovaním v prvom čítaní, aby sme v druhom čítaní možno mali aj možnosť dať nejaké pozmeňovacie návrhy, ak by nejaké pozmeňovacie návrhy v pléne vznikli. Je to dobrý návrh zákona, ktorý posilní nárok pacienta. Dámy a páni, dajte mu šancu.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

19.6.2015 o 10:46 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:56

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

66.
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca.
Vážená snemovňa, nebudem sa šíriť k návrhu zákona. Opäť opakujem to, čo som povedal. Je to krok správnym smerom. Ak poisťovňa bude mať nad sebou Damoklov meč, že si rok neuspokojený čakateľ na operáciu pôjde absolvovať operáciu do Mníchova, do Amsterdamu alebo do Štokholmu, bude to dostatočným pobádacím momentom na to, aby konala, aby zazmluvnila, aby uhradila, aby splnila svoj záväzok voči poistencom.
Tento návrh zákona kolegu Novotného je nepochybne jedným pre mňa z dôkazov toho, o čom sa dnes hovorilo, že je dobré, že v tomto parlamente sedia aktívni ľudia z nejakej branže, ktorí vedia, ako beží svet a čím sa dá prospieť dobrej veci. Pri striktnom prijatí toho, že by tu nemali sedieť ľudia aktívni v nejakej branži, ktorá im umožňuje mať lepší vhľad ako laikovi do problematiky, by podľa mňa tento parlament nefungoval lepšie, i keby nebol tzv. konflikt záujmov. Myslím si, že aj prítomnosť Viliama Novotného je dôkazom toho, že je ďaleko väčší prospech z ľudí, ktorí do toho vidia, ako je riziko z konfliktu záujmov, ktorý vzniká veľmi často nie na základe odbornosti a príslušnosti, ale na základe prostej korupcie.
A ešte jednu vec by som povedal takisto všeobecne. Môj priateľ Ľubo Galko tu hovoril o pomere pravdepodobnosti pádu meteoritu a prijatia jeho zákona. Neviem si predstaviť, milí kolegovia z vládnucej strany, že by tento návrh zákona mohol neprospieť pacientom, ktorí volia SMER. Neviem si predstaviť, že by ich nepotešilo, že nebudú čakať dva roky na operáciu. Neviem si predstaviť, že by zdravý rozum umožnil postaviť sa proti takémuto návrhu zákona len preto, že jeho autor je Šanca. Teda myslím si, že je dobré, aby sa prijímali zákony podľa prospechu pre občana, ktorého máme zväčša plnú hubu, ale ktorého vlastne neopatríme tým, že odmietame návrhy zákonov podľa predkladateľa.
Ďakujem.

Skryt prepis

19.6.2015 o 10:56 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video