54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2015 o 11:54 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:30

Erika Jurinová
Skontrolovaný text

151.
Veľmi kratučko, chcem poslancov všetkých poslancov poslať, pozvať v nedeľu o 15.00 hod. na Pochod za život, ktorý je len úctou k životu, prejavom úcty ku akémukoľvek životu.
Ďakujem.

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Ďakujem pekne.

(Krátka prestávka.)

(Po prestávke.)

Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

18.9.2015 o 11:30 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:33

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

154.
Ďakujem, pán predseda, za slovo. Predmetom vládneho návrhu zákona je najmä zosúladenie ustanovení v súčasnosti platného Colného zákona s novými colnými predpismi Európskej únie. Ide o vypustenie duplicitných alebo kontradiktórnych ustanovení, ako aj zosúladenie používania, používanej terminológie s týmito predpismi.
Ďalšími ťažiskovými bodmi vládneho návrhu zákona je najmä vyvolaná zmena koncepcie oznamovania colného dlhu, nová úprava inštitútu záruky na colný dlh s osobitným dôrazom na záruku formou ručenia, ako aj zmeny vyvolané potrebami aplikačnej praxe. Návrh zákona vychádza zo zásady elektronickej komunikácie, ktorá v Slovenskej republike bude uplatňovať sa v súlade so zákonom o e-Governmente.
V nadväznosti na navrhované zmeny sa v čl. 2 až 9 navrhuje upraviť relevantné ustanovenia dotknutých kompetenčných zákonov, zákona o DPH a zákonov upravujúcich aj spotrebné dane. Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. marca budúceho roku okrem čl. 1 až 8, ktoré nadobudnú účinnosť dňom začatia uplatňovania všetkých článkov Colného kódexu Únie, čo by malo nastať 1. mája 2016.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 11:33 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:35

Milan Mojš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

156.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, pán minister, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
V zmysle § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.9.2015 o 11:35 hod.

Ing.

Milan Mojš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:36

Miroslav Beblavý

Uvádzajúci uvádza bod 11:37

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

163.
Ďakujem veľmi pekne. Cieľom navrhovaného zákona je implementovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady o zmluvách o úvere pre spotrebiteľov týkajúcich sa nehnuteľností určených na bývanie.
Smernica o úveroch na bývanie obsahuje napríklad stanovenie podmienok pri poskytovaní úverov na bývanie, postupy a informácie pred uzatvorením zmluvy o úvere na bývanie, náležitosti zmluvy o úvere na bývanie, spôsob výpočtu celkových nákladov spotrebiteľa, stanovenie podmienok, posúdenia úverovej bonity spotrebiteľa či predčasné splatenie úveru na bývanie. To sú všetko agendy, s ktorými sme sa často pri iných typoch úverov stretávali aj v tejto, aj v našom parlamente v minulých mesiacoch a rokoch.
V súvislosti s transpozíciou smernice o úveroch na bývanie sa novelizujú aj ďalšie súvisiace zákony z oblasti finančného trhu, a to zákon o stavebnom sporení, zákon o bankách a zákon o spotrebiteľských úveroch. Súčasne sa navrhuje novelizovať aj zákon o dohľade nad finančným trhom z dôvodu efektívnejšieho výkonu tzv. Mystery shoppingu a súčasťou návrhu je aj splnomocňovacie ustanovenie pre predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení úplného znenia zákona o dohľade v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Ďakujem veľmi pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 11:37 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:39

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

165.
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážený pán minister, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady. Navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Národnej rady. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.9.2015 o 11:39 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:40

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

167.
Ďakujem, pán predseda. Takže tentokrát k správnemu bodu.
Dovoľte mi vystúpiť v prvom čítaní k návrhu zákona o úveroch na bývanie a dovoľte mi trošku širšie sa vyjadriť k tejto téme, pretože doterajší vývoj počas uplynulých piatich rokov v tejto veci, ktorá sa týka úverov na bývanie, myslím si, že je pomerne vzácnym príkladom toho, ako sa aj v tomto parlamente dá namiesto šarvátok realizovať praktická pomoc ľuďom, a to naprieč politickým spektrom, a z tohto uhla by som sa potom následne rád vyjadril aj k návrhu samotného zákona.
Na Slovensku sa trh s bývaním, teda s úvermi na bývanie poriadne začal rozbiehať až začiatkom minulého desaťročia, pretože predtým vysoké úrokové sadzby reálne znemožňovali drvivej väčšine ľudí, aby si mohli požičať na bývanie v banke. Ale od zhruba od roku 2000-2001, keď úrokové sadzby po ozdravení bánk začali prudko klesať, to začalo byť možné. Vláda sa to vtedy, vtedajšia vláda Mikuláša Dzurindu sa to rozhodla podporiť aj bonifikáciou úrokov a zaznamenali sme odpich hypotekárneho trhu. Ten potom prudko rástol, ako sa stabilizovala ekonomika, ako rástli reálne príjmy, ako aj po vstupe do Európskej únie sa zlepšovala situácia obyvateľstva v oblasti finančnej, a zároveň ale sa aj riešili potreby v oblasti bývania.
Dovtedajší právny režim však neriešil jednu dosť podstatnú záležitosť a to je konkurenciu na trhu s úvermi na bývanie po poskytnutí úveru. Teda, samozrejme, ten trh bol konkurencieschopný a plný súťaže predtým, než ste si prvýkrát požičali. Mohli ste si vybrať z viacerých bánk, ktoré hypotéky poskytovali a poskytujú, ale v okamihu, keď už raz podpísali hypotekárnu zmluvu, tak ste sa stali, keď to poviem trošku obrazne, väzňom svojej banky. Ten dôvod bol ten, že vtedajšia legislatíva nenútila banky, štandardne neumožňovali nejakým spôsobom prejsť, preniesť si úver do inej banky, ak viete nájsť iné podmienky. Naopak, ak ste chceli úver predčasne splatiť, či už preto, že ste získali peniaze, alebo pretože ste si chceli inde požičať, tak to podliehalo pomerne tvrdým pokutám, zmluvným pokutám v týchto zmluvách. Inými slovami, ak ste si raz požičali, tak za normálnych okolností ste museli 20 rokov vydržať s touto bankou alebo 10, alebo 30, podľa toho, samozrejme, na akú dĺžku ste si tú hypotéku zobrali. To by bol problém vždy. Ale obzvlášť to bol problém, keď po svetovej finančnej a hospodárskej kríze prudko klesli úrokové sadzby a začali sa dotýkať historickým miním, ale na Slovensku napriek tomu tie úrokové sadzby zotrvávali dokonca aj po vstupe do eura v roku 2009 na nepomerne vyššej úrovni, ako bolo tomu v iných krajinách Európskej únie, resp. eurozóny. A jeden z tých dôvodov bol naozaj to, že dovtedy získané hypotekárne úvery nepodliehali už ďalšej súťaži.
Preto v roku 2010 v spolupráci s ministerstvom financií a pod vedením vtedajšieho štátneho tajomníka Vladimíra Tvarošku sme pripravili a predložili do parlamentu zmeny, ktoré by umožnili dlžníkom, aby v okamihu tzv. refixácie úrokovej sadzby mohli beztrestne, mali právo beztrestne prejsť k inej banke alebo teda splatiť ten úver. Čo znamená "v okamihu refixácie"? Znamená to, že pri každom úvere je nejaká doba, na ktorú je tá úroková sadzba daná, a potom sa môže zmeniť. Ten okamih sa volá okamih refixácie. A keďže nechcem tu zaťažovať detailmi finančných trhov, ale keďže práve aj banka má svoje zdroje stabilizované na rovnaké obdobie, tak ak je predčasné splatenie v okamihu refixácie, nemôže to banke prinášať nejaké podstatné náklady. Ak je to v iných obdobiach, môže sa banka brániť, že jej to prináša významné náklady, hoci ani to nie je vždy stopercentne pravda. Ale v okamihu refixácie tie náklady nie sú, a preto dať v tej chvíli slobodu spotrebiteľovi prejsť so svojím úverom niekam inam mu dáva páku na banku a zároveň banky nemôžu argumentovať, že kvôli tomuto sa im zvyšujú náklady a celkovo budú zdražovať sa úvery na bývanie, čo je inak ich argument v ostatných prípadoch. Preto sme takúto novelu prijali. Bola účinná na jar 2011 a začala platiť. Postupom času sa však zistilo, že hoci vo všeobecnosti funguje, sú oblasti, kde vyžaduje dotiahnutie, najmä kvôli neochote niektorých bánk rešpektovať zákon alebo hľadať v ňom medzery skôr než jeho napĺňanie. Väčšina bánk zákon rešpektovala, ale poviem vám príklady.
Zákon ukladal, aby banka dala klientovi vedieť dva mesiace pred refixáciou, že sa mu blíži refixácia, že teda môže zadarmo tento úver si splatiť predčasne. Niektoré banky, a to vrátane tých niektorých najväčších síce klientom taký list poslali, ale keď klienti potom prišli, že chcú teda úver splatiť, tak mu bolo povedané, že taká žiadosť sa prijíma najneskôr jeden mesiac pred refixáciou, a pokiaľ ju pridali neskôr, tak už ju neakceptujú. Takže banka si napríklad svojvoľne stiahla z dvoch mesiacov na jeden mesiac, čo, samozrejme, pre vybavenie úveru už nie je také jednoduché, a zároveň niektoré banky síce posielajú listy z dátumom povedzme 25. novembra, ale zázrakom reálne chodili niekedy možno v polke decembra napríklad v tomto prípade. Opäť raz zopakujem, ale nechcem dávať všetkých do jedného, že bolo veľa bánk, ktoré od začiatku ten zákon dodržiavali dôsledne, ale boli aj banky, ktoré hľadali v ňom tieto typy dier alebo, poviem to tak, mali tú drzosť, že ho nerešpektovali, a snažili sa to nejako zakryť.
Preto sme postupne, a to už, už sa, medzitým sa zmenila vláda a ministrom financií sa stal tu veľa sediaci pán Kažimír, sme hľadali spôsob, ako to dotiahnuť, ako to rozšíriť aj na ďalšie typy úverov. A môžem tu konštatovať, dúfam, že ma v záverečnom slovo pán minister v tomto, by som povedal, nepotiahne stoličku spod mňa, že v spolupráci sme tie veci pripravili a schválili.
Dnes máme teda situáciu, keď, samozrejme, nikto nikdy nemôže vylúčiť, že individuálna banka alebo individuálny bankový manažér stále ten zákon nejak obíde alebo poruší, ale vo všeobecnosti aj z reakcií spotrebiteľov, aj z informácií, ktoré mám, táto zmena už je dnes pevne usadená a funkčná po teda viac zhruba 4,5 roku, odkedy bola prvýkrát účinná.
Ja som si dal dokonca vypracovať analýzu ekonómami, ktorí sa pozreli na úrokové sadzby a na Slovensku z úverov na bývanie a ktorí sa pozreli na európske sadzby, a odhadli, koľko tá úspora z titulu tejto väčšej súťaže môže byť, lebo úrokové sadzby na Slovensku a úrokové sadzby v Európskej únii, teda v eurozóne sa zbližovali tak či tak. To znamená, že keby som si, sme si chceli privlastniť s pánom ministrom, by som povedal, kompletne to zníženie, tak by to nebolo celkom spravodlivé, lebo to súvisí aj s inými faktormi, ale dá sa odhadnúť, čo je to nadštandardné zblíženie, o koľko poklesli úrokové sadzby na refinancované úvery z tohto titulu, a ten odhad je asi pol percentuálneho bodu. Pol percentuálneho bodu môže znieť laikovi ako pomerne málo, ale pol percentuálneho bodu pri úveroch, ktoré sa refinancujú v objeme niekoľko 100 mil. euro štvrťročne, znamená, že ročne takto spotrebitelia ušetria desiatky miliónov eur, a máloktoré prospotrebiteľské opatrenie zatiaľ prinieslo takýto jasný efekt.
Preto to spomínam, že to je príklad niečoho, kde vyžadovala sa regulácia, ale regulácia za účelom posilnenia súťaže, a kde to fungovalo. Fungovalo to v tom, že sa posilnilo postavenie spotrebiteľov na trhu refinancovania úverov na bývanie. Dnes medzi tie úvery patria nielen oficiálne hypotekárne úvery, ktoré sú už dokonca dneska menšinou úverov na bývanie, ale aj tie ostatné, tzv. úvery na bývanie, ktoré dneska tvoria drvivú väčšinu úverov súvisiacich s bývaním. A je to naozaj nielen jeden z mála príkladov spolupráce v tomto prípade s ministrom Kažimírom, ale aj jeden z mála príkladov, kde možno naozaj hmatateľne demonštrovať tie výhody pre ľudí. Všetky tieto zmeny boli založené na v podstate zmene dvoch paragrafov v zákone o bankách. Spolu, spolu mali možno stranu, možno dve strany tieto legislatívne zmeny, viac nie, napriek tomu ten výsledok priniesli. Dnes pán minister prináša do parlamentu zákon, ktorý je, naopak, omnoho, omnoho dlhší a obsahuje veľmi veľa ustanovení. A hoci ja som nečakal, že prinesie revolučný skok primeraný jeho dĺžke, lebo nie sú ani na stole tak zásadné nové nápady, riešenia v tejto oblasti, aby sme úplne vedeli robiť druhú revolúciu, ale musím povedať, že, že neobsahuje takmer žiadne nejaké ďalšie inovácie alebo pokroky v tomto, v tomto smere. A teda chcem veriť, že aspoň v priebehu druhého čítania takéto budú nájdené, či už spoločne, alebo individuálne.
Ten zákon totiž obsahuje niektoré veci, ktoré aj, povedal by som, komunikačne ministerstvo využilo pri komunikácii, ale ktorých efekt na ďalšie zvyšovanie súťaže a posilnenie po strane spotrebiteľa sú podľa mňa veľmi, veľmi otázne. Jeden napríklad je, že sa hovorí, že banky budú musieť umožniť predčasné splácanie aj mimo tej refixácie a budú musieť to teda umožniť za náklady, ktoré s tým preukázateľne majú. Fakt je však ten, že banky aj v takýchto prípadoch budú schopné podľa mňa zdokumentovať pomerne signifikantné náklady a v praxi sa pre spotrebiteľa nič nezmení reálne. A tá možnosť naozaj si preniesť úver, pritlačiť svoju banku bude naďalej len v tom okamihu refixácie.
Takisto je tam snaha riešiť to, aby banky podrobnejšie zvažovali situáciu spotrebiteľa. Ale tiež prináša to, že napríklad postupné zvyšovanie platu budúce, hoci je aj nejakým spôsobom zákonom garantované, napr. pri verejných zamestnancoch, nebudú banky brať do úvahy podľa tohto zákona, lebo budú musieť brať do úvahy len jeho aktuálny príjem. Takže v tomto prípade štát trochu strieľa do nohy sám sebe, lebo policajt, učiteľ a iné typy verejných zamestnancov so zmluvou na dobu neurčitú alebo so služobným a štátnozamestnaneckým pomerom sú v situácii, kde na dlhé roky dopredu je možné predikovať minimálny vývoj ich platu, minimálne na úrovni toho tarifného stupňa a počtu rokov, a tento, tento rozdiel je pri niektorých skupinách zamestnancov pomerne veľký. Napríklad pri vysokoškolských učiteľoch je to 50 % len z titulu veku. Takisto v štátnej službe je to tiež, tam to je inak definovaná, tiež je to niekoľko desiatok percent z titulu závislosti od služby. To znamená, že mladý colník, mladý učiteľ, odborný asistent alebo mladý štátny zamestnanec si vlastne nebude môcť zobrať hypotéku a ísť na to, na čo ako keby zarobí v budúcnosti už podľa ale dnes platných zákonov, nie nejakej fikcie, čo si myslím, že štát vlastne zbytočne ide nielen proti svojim vlastným zamestnancom, ale proti sebe z hľadiska atraktivity, lebo to je, naopak, jedna z vecí, ktoré bežne vo svete sú príťažlivé pre štátnych zamestnancov, že istota zamestnávania kombinovaná s predvídateľným platovým vývojom z nich robí atraktívnejších klientov finančných inštitúcií a umožňuje im požičať si aj sumu aj s úrokom lepšie ako povedzme podnikateľ, ktorý má ten istý aktuálny, ale neistejší príjem do budúcnosti.
Takisto ten zákon paušálne vylučuje spotrebiteľské úvery, pričom v zákone o spotrebiteľských úveroch tieto práva nie sú upravené rovnako, a spotrebiteľské úvery dneska tvoria pomerne veľké percentá alebo významné percento takýchto úverov financujúcich na bývanie. To znamená, že ten zákon vlastne nepomáha pomerne významnej skupine ľudí, a zároveň, aby som už uviedol posledný konkrétny príklad, keďže sa vždy snažím byť konkrétny, zákon ukladá pokuty za jeho nedodržiavanie, za povedzme klamlivé chovanie alebo porušovanie tých povinností. Ale tie pokuty sú relatívne nízke a nie sú diferencované. To znamená, tú istú pokutu môže dostať sprostredkovateľ alebo banka, ktorá, poviem to tak, že jednorazovo niekde pochybila, a podobné pokuty dostanú aj inštitúcie, ktoré, by som povedal, to robia systémovo. Z tohto hľadiska sa mi zdá dôležité, aby tie pokuty boli gradované tak, aby si jednoducho banky alebo aj iné finančné inštitúcie nezapočítali porušovanie zákona v podstate do svojich nákladov a nezobrali to ako v podstate to, čo sa v angličtine volá cost of doing business, teda cena za podnikanie, ale aby naozaj sa vyhýbali takýmto krokom.
To sú všetko konkrétne, určite by sme našli aj ďalšie, ale nechcem, nechcem príliš dlho hovoriť.
Čo som chcel len zdôrazniť, je, že tento zákon je pokračovaním, verím, príbehu, kde namiesto, namiesto konfliktov sme našli praktickú pomoc ľuďom naprieč vládami, parlamentmi a politickými stranami. A chcel by som teda vyjadriť nádej, že v rámci rokovaní medzi prvým a druhým čítaním to takto budeme schopní robiť aj pri tomto zákone.
Ďakujem veľmi pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2015 o 11:40 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

169.
Ja len krátko vo vzťahu k vášmu vystúpeniu, pán poslanec Beblavý, chcem na podporu vašich argumentov uviesť, že hoci ja sa veľmi nevenujem ochrane práv spotrebiteľov pri hypotekárnych úveroch, sem-tam pri snahe pomáhať spotrebiteľom pri spotrebiteľských úveroch sa stretávame aj s nejakými sťažnosťami, resp. pripomienkami spotrebiteľov, lepšie povedané, ľudí, mladých rodín, ktorí požiadali o hypotekárny úver. Chcem sa prihovoriť za to, že naozaj je potrebné nastavovať operatívne a dohliadať na to, aby banky operatívne nastavovali jednotlivé ponuky hypotekárnych úverov z toho dôvodu, že pre mnohých mladých ľudí, mladé rodiny je veľkým rizikom pri zabezpečení svojho vlastného bývania žiadať a vstúpiť do takejto hypotekárnej, úverovej zmluvy. Mnohí mladí ľudia, aj keď majú prácu, nie sú si istí – a naozaj tie objektívne podmienky sú veľmi premenlivé –, či dokážu tento hypotekárny úver vysplácať, takže naozaj je dôležité nastavovať objektívne podmienky tak a zmluvné podmienky tak, aby v prípade, že sa z objektívnych príčin dostane spotrebiteľ do stavu núdze, nebol rukojemníkom takejto hypotekárnej, prípadne inej bankovej finančnej inštitúcie.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2015 o 11:54 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text

171.
Ďakujem. Extrémne stručne. Len chcem poďakovať pani poslankyni za túto faktickú poznámku. A keďže sa s ňou stotožňujem, nejak ďalej ju asi nebudem komentovať.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2015 o 11:56 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:57

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

173.
Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, poviem otvorene, že som si v zásade nerobil prípravu na vaše zákony, pán minister, iba na jeden, na DPH. Ináč to tiež treba povedať, že všimnite si, jak je uložený, hej, aby proste ten impakt na spoločnosť bol čo najväčší. Je vyhradený na stredu, po vláde, proste budúca streda bude o základných potravinách, hej, bude o základných potravinách, bude o veľkej sláve, bude o zemiakoch, bude o všetkom. Je také niečo ako úcta k zakladateľovi, pán minister. Mohli by ste ma niekde spomenúť, lebo na začiatku toho príbehu, na začiatku toho príbehu som stál ja. Dobre? Naozaj, ja si naozaj myslím, že základné potraviny majú mať zníženú DPH.
Čiže na ten som sa, ale na tieto som sa nepripravoval. A viete prečo? Lebo ja v zásade myslel, že vy nedonesiete sem nejakú habaďúru. Viete, myslel som si, že bude to akože v poriadku. Ale teraz som zbežne preletel aj tie pohľadávky, mimochodom, ste mi neodpovedali na to, že prečo, hej, že prečo sa nezverejňujú tie osoby alebo resp. prečo sa ten register už nebude používať, to ma tiež zaujíma. A môže to mať súvis aj s týmto zákonom.
Vážení ľudia, ja vám niečo poviem. Ak doteraz úžerníci mohli dávať 300-500 eur úžernícke spotrebiteľské úvery, tak teraz sa z nich stávajú banky. Teraz sa z nich stávajú spoločnosti, ktoré môžu dávať úvery na bývanie už.
Prosím vás pekne, veriteľom v zmysle tohto zákona sa stávajú banky podľa zákona o bankách a veriteľom v zmysle tohto zákona sa stávajú úžerníci, podľa, ktorí prešli procesom licencovania. Pán minister, to myslíte vážne? Proste tie spoločnosti, sme sa tu teraz tešili spoločne, že sa to utriaslo na 10 % z nich. Z tých 10 budeme pozorne pozerať, čo stvárajú, a donesiete sem hneď na druhý ďalší zákon, že proste sa z nich stanú, to budú ctihodné spoločnosti, ktoré budú poskytovať úvery na bývanie. Čiže ak doteraz mohli dávať spotrebiteľské, hnusné krátkodobé pôžičky, ktoré, už sa nad nimi sťahuje mračno, hej, už sa tá, tá sieť sa zatvára, lebo už Európska únia to chráni. A my predsa len, chvalabohu, sme v tej Európskej únie a musíme aj plniť, lebo keby tu nebola Európska únia, tak tu je peklo, hej.
Čiže už spotrebiteľské úvery sa stávajú problematické. Už verím, že Najvyšší súd vydá rozhodnutie, že zmenky, spotrebitelia nemôžu platiť zmenkové úroky. Verím tomu. Ja chcem niečomu veriť v tejto krajine. Tak čo nedostanú úžerníci? Úžerníci dostanú ďalší zákon a budú mať úvery na bývanie. To znamená, oni teraz budú požičiavať nie 300 euro, 400, oni budú požičiavať 2-tisíc euro, 3-tisíc a dostanú zabezpečovacie mechanizmy presne podľa tohto zákona. Čiže nastane peklo.
Ja len zbežne hovorím, pán minister, toto ste doniesli do parlamentu? Že proste sa úžernícke spoločnosti, ktoré prešli procesom licencovania a pridelením licencie, na druhý deň tam majú stáť všetci - od NBS-ky, cez živnostenský, cez daňový, cez políciu - všetci tam majú stáť a pozerať, čo robia, aby im by bolo treba odobrať, lebo takéto spoločnosti nemajú čo na trhu robiť, tak vy donesiete sem zákon, že to sa stávajú z nich cnostné finančné domy. To znamená, že Pôžičkáreň bude cnostný ctihodný dom, však to už bude banka. Čiže áno! Proste a vy dokonca, ten úver na bývanie sa stane úverom na bývanie vtedy, keď kúpite, keď sa prevedie iný úver, ktorý bol vydaný ako na bývanie. Prosím vás, ja to presne vidím. Ja len nahlas rozmýšľam.
Ako sa toto prijme, tak Pôžičkáreň, SMSCREDITS, COFIDIS vám povedia, že vám dajú modré z neba, len si preveďte ku nim tú hypotéku. Oni vám povedia modré z neba. Keď vtáčka lapajú, tak mu budú spievať, že toho budú plné noviny.
Ja už viem, prečo je také mŕtvolné ticho okolo úžerníkov. Všimnite si to mŕtvolné ticho. Tu riešime osudy desaťtisícov ľudí, ktorí sa stali finančnými otrokmi, a v novinách ani čiarka. Dokonca Pravda uverejní PR článok. To mŕtvolné ticho je preto, lebo sa očakáva, že prijatím tohto zákona nebankovky... Koľko ich pôjde vonku? 10, 20, 30 mil. eur do reklamy? To je všetko, prosím vás, ale to je nechutné. To je na vracanie. Áno, obrovské reklamné budžety sa otvoria týmto nebankovkám. Čiže SMSCREDITS, Pôžičkáreň, Rumanovci budú požičiavať ľuďom na bývanie. Takto sme dopadli, pán minister? Takto sme dopadli? Že my spravíme z úžerníkov ctihodné finančné domy? Toto sme chceli? Toto urobíte našim ľuďom, že ten biedak z Michaloviec sa dostal tam, kde sa dostal, pôjde si požičať a už sa to nebude volať spotrebiteľský úver. Už sa to nebude volať spotrebiteľský úver. Už to bude úver na bývanie zabezpečený nehnuteľnosťou. A kde ich ubytujeme? V tom stanovom meste v Malackách tých všetkých ľudí? Ja neviem, kde ich všetkých dáme, keď ich tí úžerníci všetci vyženú z tých domov? Toto ste doniesli do parlamentu? To nemá kto v tejto krajine...? Prosím vás, aj banky na to skočia. Aj na to banky, však banky majú svoje, svoje nebankovky, keby som to už tak povedal. Tak aj banky si povedia, no načo sa ja budem trápiť, keď ma tento štát pustí do takéhoto podnikania. Načo ja sa tu budem trápiť, keď štát z úžerníkov urobí finančné domy?
Proste vy pôjdete, na novej stanici v Košiciach, tam je celá, nič tam nie je, ale už je tam Pôžičkáreň vysvietená. A tam si budete brať úvery na bývanie? Takto sme skončili? Inde to je pod zemou, inde to je mafia, u nás to bude dávať úvery na bývanie?
Ja som mal pocit, že uzavrieme ten kruh toho pekla, toho teroru, že zopár tých nebankoviek tu zostane, ale budú si dávať veľký pozor, čo budú stvárať, veľký pozor. Ale nie! Práve naopak. Veriteľom v zmysle tohto zákona sa stanú spoločnosti a si zoberte ten nepomer. To znamená, tí, čo majú bankovú licenciu podľa zákona o bankách, a nejakí šuflikanti, lúmeni, ktorí prejdú sekretárskym procesom licencovania, sú z tohto pohľadu už finančné domy.
To si chcete zobrať, pán minister, na zodpovednosť? To vám gratulujem.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2015 o 11:57 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video