54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

25.9.2015 o 8:58 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

8:50

Peter Šuca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

18.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán minister, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, (tlač 1680). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a... (Reakcia z pléna.) Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Ďakujem pekne. Pani predsedajúca, skončil som, otvorte rozpravu k predmetnému bodu rokovania.

Skryt prepis

25.9.2015 o 8:50 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:52

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

20.
Ďakujem veľmi pekne. Musím si dať pozor, že či mám ten správny papier.
Takže, vážené poslankyne, poslanci, poslankyňa, predkladám vám... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Dve sme.

Glváč, Martin, minister obrany SR
Prosím? (Reakcia predsedajúcej: "Dve sme.") Aha. Tak pani podpredsedníčka, poslankyňa a poslanci, predkladám vám na prekovanie vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení zákona č. 319/2012 Z. z.
Cieľom tohto návrhu zákona je zriadenie dvoch nových pracovných orgánov Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky, a to Výboru pre energetickú bezpečnosť a Výboru pre kybernetickú bezpečnosť, a ustanoviť ich úlohy, kompetencie a zloženie.
Návrhom zákona sa upravuje aj termín predkladania plánu práce Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky a jej výborov na príslušný kalendárny rok.
Tento vládny návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Žiadam vás o prerokovanie tohto návrhu zákona a jeho postúpenie na ďalšie prerokovanie vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem.

Skryt prepis

25.9.2015 o 8:52 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:53

Rastislav Čepák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

24.
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, pán minister, dámy a páni, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pani predsedajúca, otvorte všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

25.9.2015 o 8:53 hod.

Bc.

Rastislav Čepák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:55

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

26.
Ďakujem veľmi pekne. Predkladám na prerokovanie návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorého účelom je prispôsobiť štátnu službu profesionálnych vojakov novým podmienkam, zapracovať poznatky aplikačnej praxe a prejsť na filozofiu celoživotného povolania pre najkvalitnejších profesionálnych vojakov s dôrazom na veliteľský zbor a špičkových odborníkov.
Teraz budem ešte trošku viac o tomto zákone hovoriť, o porovnaní nového a starého zákona, čo sa zavádza v tomto zákone, pretože tento zákon sa pripravoval viac ako dva roky. Rok bol tuná v parlamente a sú doňho zapracované aj pripomienky a návrhy, ktoré vzišli z výborov.
V porovnaní s doterajšou právnou úpravou návrh zákona obsahuje tieto najdôležitejšie zmeny:
- Rozširujú sa súčasné druhy štátnej služby o stálu štátnu službu a krátkodobú štátnu službu.
- Menia sa maximálne doby štátnej služby a predlžujú sa vekové hranice pre jednotlivé vojenské hodnosti.
- Zavádzajú sa nové pravidlá vytvárania služobnej kariéry profesionálneho vojaka a posilňujú sa právomoci veliteľov pri povyšovaní a pri ustanovení profesionálnych vojakov do funkcií prostredníctvom personálnych zámerov.
- Menia sa ustanovenia o vojenských hodnostiach a hodnostných zboroch, zrušuje sa hodnostný zbor práporčíkov, pričom vojenské hodnosti práporčíkov sa transformujú do hodnostného zboru poddôstojníkov.
- Zavádza sa nový spôsob ukladania disciplinárnych opatrení formou rozkazového konania, ktorým sa sleduje zjednodušenie a zrýchlenie disciplinárneho konania.
- Rozširuje sa tabuľka hodnostných platov o dva platové stupne, keďže sa predpokladá, že štátna služba v časti profesionálnych vojakov bude trvať až do veku 55 rokov.
- Sprísňujú sa podmienky a obmedzuje sa doba poberania náhrady cestovných výdavkov na návštevu rodiny.
V nadväznosti na novú právnu úpravu sa navrhujú aj zmeny súvisiacich právnych predpisov.
Zohľadnili sme okrem pripomienok poslancov a legislatívy aj požiadavky v združení vojenských zoskupení a naozaj tento zákon prešiel diskusiou vyše dvojročnou.
Ďakujem.

Skryt prepis

25.9.2015 o 8:55 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:58

Peter Šuca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

28.
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister obrany, ctené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi teda, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049), druhé čítanie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1851 z 26. júna 2015 pridelila vládny návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
Bod II. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
Bod III. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 645 z 8. septembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 185 z 8. septembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 205 z 10. septembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto: o bodoch 1 až 82 hlasovať spoločne a tieto schváliť.
Bod IV. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Petra Šucu vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 217 na svojej 80. schôdzi.
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka, skončil som, otvorte rozpravu k predmetnému bodu rokovania.

Skryt prepis

25.9.2015 o 8:58 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:03

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

30.
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážení iba páni poslanci, dámu tu už nemáme žiadnu... (Reakcia z pléna.) Je, ale to je pani predsedajúca, takže tú už som oslovil.
Skôr ako prednesiem pozmeňovací návrh, ktorý sme pripravili spolu s kolegom Ľubom Galkom, bývalým ministrom obrany, ktorý dnes nie je prítomný, lebo je na zahraničnej pracovnej ceste. Vystupujem v mene všetkých poslancov zastupujúcich stranu SaS, oceňujeme, že súčasné vedenie ministerstva obrany Slovenskej republiky si osvojilo podstatnú časť návrhu tohto zákona tak, ako bol pripravovaný na rezorte obrany ešte pod vedením bývalého ministra Galka v roku 2011. Dobré je, že ho konečne máme v pléne v druhom a treťom čítaní. Pre vojakov je dôležitý a už dlho naňho čakajú. Zároveň kladne hodnotím doterajší priebeh tvorby definitívnej podoby návrhu zákona, či už na branno-bezpečnostnom výbore, alebo po vzájomnej korešpondencii sa podarilo nájsť kompromisy týkajúce sa našich pripomienok v prvom čítaní. Niektoré sme si vydiskutovali a niektoré boli aj zapracované.
Zákon určite nie je vodotesný a prax zrejme ukáže, kde a kedy ho bude treba ešte vylepšiť. Naďalej si myslíme, že rôzne príplatky alebo príspevky, či už za ohrozenie života, stabilizačné, na cestovanie za rodinou a podobne, sú nesystémové opatrenia a treba ich v budúcnosti zahrnúť do základných platov. Dnes sa z nich neplatia niektoré odvody a zároveň sa nepočítajú vojakom do výsluhových dôchodkov.
Vieme, že bude potrebné prekopať celú legislatívu, lebo ak by sme to spravili jednoducho a narýchlo, tak to nabúra vojenský osobitný dôchodkový účet, resp. opakovanie bude navyšovať jeho deficit. Ale už dlhodobo je to na podobnej úrovni, ako keby zamestnávateľ dával svojmu zamestnancovi niečo oficiálne a niečo bokom a toto považujeme pri našom ekonomickom myslení za nesystémové.
Takže v budúcnosti by sme mali pristúpiť k úplnému prehodnoteniu tabuliek funkčných platov a zároveň aj zohľadniť problematické pozície, kde je vysoká konkurencia v súkromnom sektore a ťažšie sa na ne zháňajú ľudia.
Som rád, že ste súhlasili s tým, že dnes zmeníme, predpokladám teda, dve pre stranu SaS neprijateľné ustanovenia pôvodného návrhu zákona. Prvým bolo privilegovanie príslušníkov Vojenského spravodajstva oproti ostatným vojakom pri ich vymenovaní do vojenskej hodnosti alebo pri ich povýšení. Pozmeňovacím návrhom, ktorý predkladáme s kolegom Galkom, podmienky nastavíme pre všetkých vojakov rovnako.
Druhým bola možnosť dosiahnutia 100-percentného príplatku k služobnému hodnostnému platu výlučne pre príslušníkov Vojenského spravodajstva navyše za nejasne formulovaných podmienok s možnosťou, že by si o nich rozhodovali len priamo v rámci služby, to znamená, dávali by ich nadriadení svojim podriadeným. Toto sme tiež nepovažovali za prijateľné.
Na výbor bol predložený pozmeňovací návrh, kde sa táto možnosť už neviaže explicitne na dôstojníkov Vojenského spravodajstva, ale na všetkých príslušníkov ozbrojených síl, čo znamená aj pyrotechnikov, lekárov a výsadkárov. Zároveň ste už presnejšie vyšpecifikovali, kedy ho bude možné udeliť teda ako príplatok za ohrozenie života alebo zdravia pre vojakov, ktorí sú vystavení najväčším rizikám. Hlavne ste ako hlavného zodpovedného za prípadne takto poskytnuté príplatky v zákone definovali priamo ministra obrany, čo bola tiež jedna z našich požiadaviek. Tento návrh branno-bezpečnostný výbor jednohlasne schváli.
Pred pár dňami sa v jednom médiu objavili podozrenia, že táto úprava slúži len na zakrytie príplatkov pre vojenských tajných. Osobne si to nemyslím, lebo ako zákonom definovaný ich hlavný takpovediac udeľovateľ ste sebe a vašim nasledovníkom v podstate strčili hlavu do slučky a pevne verím, že každý minister si rozmyslí každý jeden udelený príplatok za ohrozenie života, komu a za akých okolností ho udelí.
Pán minister, v SaS si naďalej myslíme, že nielen tento príplatok do výšky 100 %, ale všetky príplatky a príspevky pre príslušníkov ozbrojených síl potierajú filozofiu hodnostného platu a v budúcnosti treba tak povedať, tak povedané vymakať hodnostné tabuľky. Napriek tomu chceme ukázať kooperatívnosť, ako sme pri tomto zákone cítili aj z prístupu vás a vedenia vášho rezortu. Zároveň chceme vyslať signál, že naši poslanci zo strany Sloboda a solidarita si ctia zásadu, že bezpečnosť štátu, a ja osobne dodám, že a zahraničná politika by mali byť takpovediac apolitické a takéto zákony by mali byť v záujme nás všetkých, hlavne tie, ktoré sa týkajú bezpečnosti a presahujú niekoľko volebných období. Mali by sme ich prijímať v zhode a spolupráci a dodržíme sľub, ktorý sme si navzájom dali.
Takže ak nám prejde náš pozmeňovací návrh, všetci prítomní poslanci za SaS budú hlasovať v druhom aj treťom čítaní za tento vládny návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov.
Teraz prečítam znenie nášho pozmeňovacieho návrhu, ktorý sa týka odstránenia privilegovania príslušníkov Vojenského spravodajstva pri vymenovaní do vojenskej hodnosti alebo povýšení a zrovnoprávnenia podmienok pre všetkých vojakov. Podotýkam, že sú pod ním podpisy zástupcov všetkých opozičných politických strán zastúpených v parlamente, tak verím v jeho širokú podporu.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Galka a Juraja Drobu k vládnemu návrhu zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049).
1. V čl. 1 § 47 znie:
"Profesionálneho vojaka, ktorý je alebo bude ustanovený do funkcie do vojenskej odbornosti vojenské spravodajstvo, služobný úrad uvedený v § 6 ods. 1 písm. d) vymenuje do vojenskej hodnosti alebo povýši, ak
a) od jeho posledného vymenovania do vojenskej hodnosti povýšenia alebo priznania vojenskej hodnosti alebo nahradenia vojenskej hodnosti uplynula minimálna doba štátnej služby vo vojenskej hodnosti,
b) podľa priemeru bodových hodnotení v služobnom hodnotení za obdobie výkonu štátnej služby v dosiahnutej vojenskej hodnosti dosahuje mimoriadne dobré alebo dobré výsledky,
c) spĺňa vzdelanie na vojenskú hodnosť, požiadavky na vojenskú hodnosť a úroveň znalosti cudzieho jazyka, aké sa na vojenskú hodnosť vyžadujú,
d) je na funkcii plánovaná vyššia vojenská hodnosť, než akú dosiahol."
2. V čl. 1 § 49 ods. 1 sa za slovami "lebo § 47" vypúšťa text "ods. 1".
3. V čl. 1 § 91 ods. 1 písm. b) sa za textom "§ 47" vypúšťa text "ods. 1".
Odôvodnenie: Podľa § 47 ods. 1 písm. a) vládneho návrhu profesionálneho vojaka, ktorý je alebo bude ustanovený do funkcie vo vojenskej odbornosti vojenské spravodajstvo, služobný úrad uvedený v § 6 ods. 1 písm. d) vymenuje do vojenskej hodnosti alebo povýši, ak od jeho posledného vymenovania do vojenskej hodnosti povýšenia alebo priznania vojenskej hodnosti, alebo nahradenia vojenskej hodnosti uplynula minimálna doba štátnej služby vo vojenskej hodnosti.
V odseku 2 vládneho návrhu je stanovená výnimka, že profesionálneho vojaka podľa odseku 1 možno vymenovať do vojenskej hodnosti alebo povýšiť aj pred splnením podmienky podľa odseku 1 písm. a).
Ide o dve zacyklené a vzájomne sa negujúce ustanovenia, keďže jedno ustanovenie stanovuje podmienku a druhé ustanovenie hovorí, že tá podmienka sa nemusí dodržať. Podmienka, ktorá sa nemusí dodržať, nie je podmienkou, a preto sa navrhuje vypustenie výnimky vypustením odseku 2.
Predložený pozmeňujúci návrh tiež dopĺňa § 47 o nové písmeno b), ktoré pre vymenovanie alebo povýšenie stanovuje podmienku dosiahnutia dobrých alebo mimoriadne dobrých výsledkov podľa priemeru bodových hodnotení v služobnom hodnotení za obdobie výkonu štátnej služby dosiahnutej vojenskej hodnosti. Dôjde tým k vyrovnaniu podmienok pre vymenovanie alebo povýšenie profesionálnych vojakov ustanovených do funkcie vo vojenskej odbornosti Vojenské spravodajstvo s podmienkami pre vymenovanie alebo povýšenie iných skupín profesionálnych vojakov uvedených v § 46.
V bodoch 2 a 3 pozmeňujúceho návrhu sú legislatívnotechnické úpravy, ktoré reagujú na vypustenie odseku 2; § 47 sa už nebude deliť na odseky.
Vážený pán minister, ďakujeme za spoluprácu a ostatným ďakujem za pozornosť.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.9.2015 o 9:03 hod.

Mgr. MBA M.A.

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:12

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

32.
Ďakujem za slovo. Nebudem dlho, ďakujem. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, vážený pán spravodajca, ja som sa chcel opýtať, nakoľko to tu tak nepadlo, pán minister to v tom úvode tak spomenul, že tie práporčícke hodnosti sa rušia, teda budeme mať poddôstojníkov, dôstojníkov a generálov, z tohoto tak asi vyplýva.
Ale chcem sa opýtať, lebo aj pri profesionálnych vojakoch aj v podstate boli v práporčíckych hodnostiach a oni sú v zálohách, či aj tam sa to bude meniť. (Reakcia ministra.) Hej, už to nie. To je jedna vec.
A chcel som sa opýtať potom ešte na tak, dáva to logiku, ja som sa tak nad tým zamyslel, však my tá generácia stredná alebo staršia tak sme zažili tú vojenčinu, vojenskú službu, tak myslím si, že poddôstojníci sú dostatočne pripravení aj fundovaní na to, aby aj zabezpečovali ten tyl (pozn.: správne má byť "to tylo"), lebo tie práporčícke hodnosti väčšinou boli to vojaci takí, ktorí zabezpečovali ten tyl (pozn.: správne má byť "to tylo").
Ale prepáčte mi, pán minister, ja ešte predsa len nastolím teda jednu otázku. No a je to také, tak som sa nad tým dosť vážne ako zamyslel a teraz je tá príležitosť, ono to tak súvisí s tým prvým celkom návrhom zákona a otvárame ústavný zákon. Ja som sa už častejšie nad tým zamýšľal a zvlášť teraz, keď sú také pnutia vo svete, aj vojny a konflikty a v podstate aj susedná krajina Ukrajina je tiež, dá sa povedať, veľmi ťažko skúšaná, zomierajú tam ľudia. Je tam naozaj otvorená vojna, teda to prímerie je stále také otázne, aj cez tie médiá čo tu preniká.
Ale chcel som sa opýtať a nastoľujem takú otázku, že vrchným veliteľom ozbrojených síl v zmysle ústavy čl. 102 je prezident Slovenskej republiky. (Reakcia ministra.) Hlavný veliteľ, tak, hlavný veliteľ. A chcel som sa opýtať: A nebolo by to lepšie, ak by boli to traja ľudia, traja ústavní činitelia? Bol by to prezident, predseda vlády a predseda parlamentu. V tak vážnej situácii, ako vypovedať vojnu a, samozrejme, je to so súhlasom Národnej rady, ale predsa sa mi zdá pri tých napätých situáciách, keď je predsa, keď sú to traja ľudia, tak myslím si, že bolo by to aj pre našu krajinu, si myslím, teda že by to mohlo byť teda bezpečnejšie.
Pán minister sa usmieva, ale takáto otázka nie raz, nie dva razy ma naozaj prenasledovala priam alebo napadla pri tých situáciách, ktoré dnes zažívane na tých vojnových konfliktoch, ktoré sú tuná. Možno by sme sa dnes tak usmievali, že však nás sa to tak netýka, ale v podstate s Ukrajinou máme my bezprostredne ako túto hranicu. Aj vidíme, že čo sa deje, veď aj občania sa sťažujú, že lietadlo pri tých manévroch sa nízko vznieslo a išlo nad tou našou krajinou.
Vidíme pobaltské krajiny a aj to napätie, ktoré tuná je v podstate medzi, teraz poviem, tak Západom a Ruskom, ani nie medzi Východom a Západom, jak to kedysi bolo, ale tým Ruskom.
Ja tento postoj, a to už tak všeobecne poviem a tým aj skončím, ja som za to, aby sa zmierňovalo toto napätie, aby naša krajina nebola tá, ktorá hrozí Rusku, veď nedávno mali sme osláviť 70. výročie ukončenia druhej svetovej vojny a naši vojaci, a vtedy to boli sovietski vojaci, v podstate patrili medzi víťazov. A teraz neviem si to ani predstaviť reálne, pán minister, aj keď sme začlenení teraz vo vojskách NATO. Ja keď som bol ako záklaďák, ako vojak, vojská NATO pre nás boli najväčším nepriateľom, najväčším nepriateľom a to každú chvíľu mala vypuknúť vojna. My sme boli cvičení tak, aj sme mali aj v noci, aj koľkokrát aj v zime tie poplachy a naša životnosť, nášho útvaru, ja som slúžil v Západovojenskom okruhu, tak bola päť minút. Päť minút sme mali a my sme boli nárazniková zóna. My sme boli nárazníková zóna. A nie že vojna má vypuknúť, ale atómová vojna. Ja si myslím, že ja už som tak poznačený hlboko ako aj tým výcvikom, aj tým všetkým, človek na to nemôže ako zabudnúť a v podvedomí stále mám, tak to mám hlboko zakódované, tú hrozbu tej vojny, preto ja aj veľakrát tieto veci nepodceňujem aj v tej susednej krajine.
Ja si myslím, že naša krajina by nemala nepriateľsky vystupovať voči Rusku, a tak sa stále nad tým usmievam, ten najväčší nepriateľ, ktorí my sme boli tak v podstate pripravovaní a cvičení, a to bolo práve NATO, tak dneska my sme jeho spojencami a s tými, s ktorými sme spojencami boli, tak odrazu sme na tej opačnej strane brehu. Určite aj keď sú aj také medzinárodné konflikty alebo možno napätia, ja budem stále ten, ktorý bude vyzývať k tomu, aby sa viedol dialóg a dialóg do vyčerpania, priam do omdletia, aby naozaj nerinčali zbrane. Lebo akonáhle sa rozpúta konflikt a vojnový konflikt, tak veľmi ťažko sa to utícha. A samozrejme aj naša krajina aby mala profesionálnu armádu a profesionálnych vojakov, ale aby títo vojaci aj tá naša armáda predovšetkým slúžila ako obranná jednotka a aby sme sa nezaradzovali medzi nejakých agresorov.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie

25.9.2015 o 9:12 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:19

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Začnem pánom poslancom Kuffom: dialóg do vyčerpania - po tejto rozprave si môžme niektoré veci povedať. Len na margo, ako ste povedali, vypovedania vojny, tak hoci je prezident hlavný veliteľ ozbrojených síl, tak takúto právomoc nemá, ústava o tom jasne hovorí, kto, kedy a aké právomoci má. Ale môžme sa o tom rozprávať, ale myslím si, že tento zákon je trošku o niečom inom.
V prvom rade chcem reagovať na návrh poslancov, je to výsledkom toho nášho spoločného dialógu. My s týmto návrhom, s touto zmenou legislatívnou, a teda s tým pozmeňovákom súhlasíme.
Ja len vnútorne poviem, že niektoré tie návrhy boli vždy nie zlepšujúce, ale proti niekomu, to mi trošku na tejto politike vadí, ale s týmto dokážeme, s týmto dokážeme žiť, aj keď sú tam určité obmedzujúce možné faktory. A to napríklad, keď prijmeme takýto návrh, teda tento pozmeňovák, tak napríklad môže byť trošku problém, keď budú prechádzať z civilnej služby do vojenskej, pretože tam tie hodnotenia budú chýbať, ale naučíme sa s tým žiť.
To znamená pozmeňovák, áno, akceptovaný a naozaj ten dialóg na tom výbore bol dobrý a ukazoval, že teda tá obrana by mohla byť nadstranícka.
Čo mi však trošku vadí, a teraz budem osobný a keby poslanec Droba bol sám si pripravil úplne ten príhovor, tak určite by tam nestálo, a teraz to nehovorím za seba, nie som ješitný, ale za kolegyne, ktoré možno tri roky pracovali na tomto návrhu zákona, že je to z dielne z roku 2011, pán poslanec Galko o tom často rozpráva. Tu sedia tí ľudia (rečník ukázal rukou na balkón), ktorým chcem poďakovať za to, že dva roky na tom robili, pretože ten zákon je už z roku 2004 a je prežitý, a vedia, že ho robili celý nanovo, to znamená, len by som im nechcel nejakým spôsobom brať zásluhu na tomto znení zákona.
A ešte jednu vec, ktorú by som chcel povedať, ten 100-percentný príplatok všetkým vojakom, ktorí spĺňajú určité náležitosti, tak tento návrh nepredložil pán poslanec Galko, ale po dohode s našimi legislatívcami, ekonómami a vojakmi v prvom rade, lebo tento zákon je hlavne o vojakoch, to znamená, vyšiel, dve tretiny tohto zákona a návrhov a formulácií vyšlo z ozbrojených síl, tak tento 100-percentný príplatok a možnosť ho udeliť prišiel na základe návrhu pána poslanca Kovačócyho na branno-bezpečnostnom výbore.
Ďakujem. Ale oceňujem konštruktívnu debatu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.9.2015 o 9:19 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:22

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

36.
Vážená pani predsedajúca, už aj pani poslankyne, páni poslanci, Slovenská republika sa podieľa na vojenskej operácii EUFOR ALTHEA v Bosne a Hercegovine už od jej začiatku z roku 2004. V súčasnosti pôsobia príslušníci ozbrojených síl Slovenskej republiky v tejto operácii a na veliteľstve NATO v Sarajeve na základe uznesení Národnej rady Slovenskej republiky č. 1358/2004 a 194/2010. Od roku 2013 ozbrojené sily Slovenskej republiky ich vyčleňujú pre túto operáciu v súlade s každoročným rozhodnutím vlády Slovenskej republiky aj príspevok do okamžitých záloh vo veľkosti mechanizovanej roty v počte 125 príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky.
V rámci svojho súčasného pôsobenia v operácii zabezpečujú príslušníci ozbrojených síl Slovenskej republiky úlohy styčných a pozorovateľských tímov, ktoré zahŕňajú najmä monitorovaciu činnosť, zabezpečovanie styku s predstaviteľmi miestnej správy vo vymedzenom regióne tejto operácie, vykonávanie tzv. styčnej činnosti a spolupráce s vládnymi, mimovládnymi organizáciami a štruktúrami medzinárodných organizácií, ako aj úlohy v rámci ich pôsobenia na veliteľstve.
V súlade so zámerom ozbrojených síl Slovenskej republiky zapojiť sa do medzinárodnej jednotky Vojenskej polície sa predloženým materiálom navrhuje doplnenie úloh schválených Národnou radou Slovenskej republiky o úlohy, ktoré budú plniť príslušníci Vojenskej polície Slovenskej republiky v rámci svojho zaradenia v tejto jednotke. Z dôvodu, že v súčasnosti pôsobí v Bosne a Hercegovine z celkového schváleného mandátového počtu 51 príslušníkov len 36 príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky, nedochádza týmto schválením k navýšeniu počtov.
Vzhľadom na to nemá tento návrh žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy a žiadam vás o podporu tohto materiálu.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.9.2015 o 9:22 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:25

Milan Géci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

38.
Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, predkladám správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o výsledku prerokovania návrhu na doplnenie úloh príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskej operácie EUFOR ALTHEA v Bosne a Hercegovine.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu na doplnenie úloh príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskej operácii EUFOR ALTHEA v Bosne a Hercegovine (tlač 1623) podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 1641 z 23. júna 2015 pridelil návrh Zahraničnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Oba výbory prerokovali návrh a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 12 ods. 5 zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a v súlade s čl. 86 písm. k) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s doplnením úloh príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskej operácii EUFOR ALTHEA v Bosne a Hercegovine.
Prílohou tejto správy je aj návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani podpredsedníčka, prosím, otvorte k tomuto bodu rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.9.2015 o 9:25 hod.

Mgr.

Milan Géci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video