54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2015 o 10:40 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:06

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 472 určil za spravodajkyňu k návrhu poslanca Národnej rady Ivana Uhliarika na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 147/2001 o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ja si dovolím v tejto spravodajskej informácii uviesť aj svoje stanovisko. Z môjho pohľadu a z pohľadu ochrany zdravia spotrebiteľa ja tento návrh poslanca považujem za účelný a prínosný. Budem veľmi rada a prihováram sa za to, aby bol podporený.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory, a to: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, rovnako aj Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 9. novembra 2015 a v gestorskom výbore do 10. novembra 2015.
Ďakujem.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.10.2015 o 10:06 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:09

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

41.
Ďakujem. Ten môj návrh zákona sme diskutovali na výbore pre zdravotníctvo a vzišiel práve z tejto diskusie, ktorá hovorí o tom, že lekári a zdravotnícki pracovníci, ktorí sa zúčastňujú vzdelávacích programov alebo vzdelávacích nejakých akcií v rámci Slovenskej republiky, tak lekári, ktorí sedia tuto v sále, vedia, že povinne musia sa na jednej strane vzdelávať a na druhej strane podľa zákona z dielne ministerstva zdravotníctva, ktorý je dnes platný, musia odvádzať alebo zdaňovať tzv. nepeňažné plnenia a tieto nepeňažné plnenia sú na relatívne nízkej úrovni. To znamená, to, čo sme aj minulý týždeň rozprávali na tejto schôdzi, o čom sme sa rozprávali na tejto schôdzi, že keď ide lekár na nejaký kongres a na tomto kongrese dostane rozlievanú kávu, prípadne nejakú minerálku, on musí z tohto zaplatiť daň. Je pravdou, že minulý týždeň poslanec SMER-u pán Kamenický dal pozmeňovací návrh, ktorý sme schválili takisto aj z veľkej časti opozície a ktorý je myslím, že správny, ktorý hovorí o tom, že v prípade, že tá výška bude vo výške podľa zákona o cestovných náhradách, neviem presne, koľko je to eur, ale hovorí o tom, že v prípade, že to bude do určitej malej výšky, tak lekári si to nemusia nejakým spôsobom dávať do zdaňovacieho alebo teda do dane z príjmu.
Je to pravda, je to dobrý návrh, na druhej strane stále ešte v tom pôvodnom zákone ostáva niekoľko negatív. Prvé negatívum je to, že lekári musia hlásiť každý mesiac a každý mesiac musia urobiť toto, toto prihlasovanie najneskôr do 15. dňa každého mesiaca za akcie, z ktorých by sa zúčastnili predchádzajúci kalendárny mesiac. A súčasne sú povinní každý mesiac predložiť správcovi dane oznámenie o zrazení a odvedení dane. Mnohokrát sa stáva v prípade povedzme lekárov na oddelení, že idú na seminár, ktorý je povinný, ktorý im z hľadiska vzdelávania ukladá, ukladá povinnosť sa vzdelávať a napríklad dostanú päť kreditov, tak na tomto seminári vypijú jednu minerálku alebo si dajú kávu, povedzme majú nepeňažné plnenie o niečo vyššie, ako je teraz novela zákona o zamestnaneckých náhradách, napríklad za 4 eurá a musia každý mesiac toto zahlásiť na daňový úrad. Myslím si, že je to niečo, čo je jednak obťažujúce, jednak naozaj zvyšuje administratívnu náročnosť, a na druhej strane to, čo je veľký problém je to, že títo, táto hodnota je veľmi, veľmi nízka, a myslím si, že toto je niečo, čo sa môže zmeniť.
Ja navrhujem, aby sa ten mesačný interval zmenil na štvrťročný interval, aby skrátka každý kalendárny štvrťrok sa predĺžil tento interval, ktorý je teraz príliš krátky. Zároveň zvyšujem aj úhrnnú sumu nepeňažného plnenia za príslušný kalendárny štvrťrok z 10 na 25 eur. Myslím si naozaj, že mesačne 3,30 je suma, ktorá je relatívne nízka a to moje zvýšenie na 25 eur je zvýšenie, ktoré je primerané a ktoré pokrýva možno tie naozaj malé občerstvenia a nikomu ani nejakým spôsobom nemôže, nie je podozrivé z toho, že by dochádzalo k nejakému uplácaniu lekárov, pretože nejde len o lekárov, ale ide o všetkých zdravotníckych pracovníkov, aj tých, ktorí nepredpisujú lieky.
Takže podľa môjho názoru tento návrh zákona zlepšuje aj ten stav, ktorý sme minulý týždeň odsúhlasili, odhlasovali, ale ešte znižuje administratívnu záťaž a zmierňuje dopad na povinné vzdelávanie zdravotníkov v Slovenskej republike.
Ďakujem pekne za podporu.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.10.2015 o 10:09 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 10:17

Ivan Švejna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

43.
Vážená pani predsedajúca, dovoľte, aby v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol, som určený predsedom výboru k spravodajcovaniu uvedeného zákona, predkladám informáciu.
Návrh spĺňa všetky náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú zo zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada vo všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím Národnej rady navrhujem, aby tento návrh zákona prerokovali výbor pre financie a rozpočet a ústavnoprávny výbor. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet, aby predmetný návrh prerokovali do 9. novembra a gestorský do 10. novembra tohto roku.
Prosím, otvorte diskusiu, rozpravu k tomuto bodu.

Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

1.10.2015 o 10:17 hod.

Ing.

Ivan Švejna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:24

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

45.
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť tento návrh, ktorý predkladám spolu s pánom Abrhanom, a hovorí o tom, s čím sme konfrontovaní.
Niekedy sa tu niekto zjaví, že to chce riešiť, ale výsledky sa nedostavujú. Neviem, ktorí sa asi pamätáte, ktorí nie, vo veľkej sláve tu pán Choma s pani Zmajkovičovou povedali, že jak idú riešiť bilbordový smog, a vieme, jak to dopadlo. Dopadlo to tak, že nieže sa nerieši, ale bilbordy pribúdajú a my v priebehu blízkej doby zverejníme aj napríklad v Bratislave, že ktoré aj po prijatí tej novely, koľko bilbordov pribudlo. Hej? Ale bolo by to zaujímavé zistiť. Čiže aj to, čo sa deklaruje, a to je systém práce, hej, že deklarujeme niečo, ale v praxi to, samozrejme, vôbec nefunguje.
Dokonca, dokonca ten návrh, ktorý tu predkladali pán Choma a pani Zmajkovičová, ktorý bol prezentovaný ako boj proti bilbordovému smogu, viete, čo urobil? To mi dovoľte uviesť, lebo to je podstatné pre ten náš návrh. Do dovtedy platného znenia zákona platilo, že bilbordy, teda reklamné zariadenia nemôžu byť umiestnené v križovatke, a ak zabraňujú rozhľadovému poľu vodiča. Čiže bolo povedané, že nemôžu byť v križovatke, a ak zabraňujú rozhľadovému poľu. Prísne vzaté, podľa dovtedy platného zákona tam bilbordy nemali čo robiť. Len tá formulácia nebola celkom dobrá, ale keby si dopravné inšpektoráty, keby tí, čo sú za to zodpovední, robili svoju robotu, tak v križovatkách bilbordy nemajú čo robiť. A to, že to, že to malo byť funkčné, nebolo z politických dôvodov alebo z tých silových dôvodov, že si to nikto nedovolil vyhádzať bilbordy J&T, tak svedectvom toho celého je, že v tom návrhu pani Zmajkovičovej a pána Chomu sa táto formulácia zmenila a v súčasnosti platná formulácia je, že bilbordy, teda reklamné zariadenia nemôžu byť v križovatke, ak zabraňujú rozhľadovému poľu vodiča. Všimnite si, zasa akože maličká zmena, ale významovo veľmi silná.
No, zjednodušenie, novelou zákona poslancov SMER-u pani Zmajkovičovej a pána Chomu sme zabetónovali bilbordy na križovatkách. To znamená, ak dovtedy boli položené, by som povedal, v takom štrku, z ktorého sa dali vybrať, keby si niekto robil poriadne robotu, tak touto novelou sme ich zabetónovali. To ste urobili, ale predávali ste to ľuďom ako boj proti billboardovému smogu. Čo my navrhujeme? My navrhujeme jednoznačný výklad a skutočný boj proti bilbordovému smogu. My hovoríme v našom návrhu, že zákon o pozemných komunikáciách sa má upraviť tak, že reklamné zariadenie nemôže byť umiestnené v tele križovatky a 20 m od hranice križovatky. Je veľmi dôležité to takto definovať, lebo ten nie celkom dobrý, dobré ustanovenie toho zákona pred Zmajkovičovej zmenou umožňoval tú dvojakosť výkladu, lebo bolo povedané, že nemôže byť v križovatke. My definujeme presne, lebo poznáme telo križovatky. Telo križovatky je definované cez rôzne predpisy, smernice, vieme, čo je telo križovatky, čiže keď do zákona napíšeme, že nemôže byť bilbord v tele križovatky, ergo nemôže byť billboard v tele križovatky. Viete, ja niekedy žasnem, čo je v tejto krajine možné. Takže hovoríme jasne, nemôže byť v tele križovatky a nemôže byť 20 m od hranice križovatky. A znova, hranica križovatky nie je nejaká pocitová hranica, kde ja cítim, že tu už končí. Nie. Znova je to predpis, ktorý je jasne definovaný. Je v predpisoch, je v smerniciach, je vo vyhláškach. Vieme ho uchopiť, vieme ho zamerať. Vie niekto prísť a povedať bez toho, že to je Fero, Jano alebo Mišo, povie, tu je hranica križovatky, lebo je to predpis. A my hovoríme, že od tej hranice 20 metrov ďalej, teda od križovatky, nemôže byť bilbord.
Vážení občania, ak máte pocit, že je tento návrh správny, tak prípadne, že keď stretnete nejakého poslanca SMER-u, tak sa ho spýtajte, že prečo ho nepodporil. Lebo v tejto krajine je možné to, čo inde v krajinách nie je možné, že vám, do križovatiek nevidíte daj prednosť, neviete, či tam je stopka, či tam je prikázaný smer, ale vidíte reklamu na pančuchy. Viete, že to je, my sme naozaj, lebo však križovatky sú vďačné, obzvlášť keď máte dopravnú situáciu takú, ako máte u nás, že na tých križovatkách furt stojíte, tak sa vám tam všetci tlačia. Ten bilbordový smog je naozaj besný. Hej? To, že tu niekoho nezaujíma bezpečnosť cestnej premávky, to už tiež vieme. Prosím vás, to už tiež vieme. Minister Kaliňák sem príde a povie, že stromy pri cestách sú proste problémom, lebo pri zrážke dochádza možno k úmrtiu. Stromy na cestách boli veľmi dlho a, chvalabohu, dúfam, že ešte budú. To sa dá riešiť zvodidlami v slušných krajinách. Hej?
Ale všimnite si, že minister vnútra nepovedal, a to by som sa možno spýtal, že koľko ľudí zahynulo nárazom do bilbordu. Ja si pamätám, to ináč znova bola taká šťastná zhoda náhod, keď tu raz bol, a pred, dva-tri týždne nato bolo niekde v Košiciach, že sa nejaký mladý človek zabil, že vrazil do bilbordu, ktorý bol v meste. Viete, to by tiež stálo za to. Čiže stromy vadia, lebo keď dáte súhlas, poviete, že kvôli bezpečnostnej situácii vyrúbete stromy popri cestách, vôbec to nie je bezpečnostná situácia. To je kvôli tomu, aby ste nakŕmili niekoho bioplynky. To sa tu bude javiť, že kvôli bezpečnosti. Ale všimnite si, jak je tichúčko, keby sa to malo náhodou týkať nejakého bilbordu. Lebo bilbord je cenná vec. Hej? Proste viete, ja milujem ten boj proti bilbordom, ktorý je, nie je bojom. Ja fakt milujem ten boj. Bojujeme proti bilbordom, a pritom si tam vycapíme svoje ksichty. Pardon za výraz, hej. Proste jak my všetci bojujeme, hej, bojujeme proste, uznávame, že to je hrozné, ale keď teda príde na to, tak tam tú svoju peknú vo Fotoshope upravenú tvár vycapíme. Hej? To je úplne fantastické.
A preto napríklad oceňujem aj stanovisko KDH. Stanovisko, KDH je vlastne prvá strana, ktorá sa jasne vyslovila, a teraz to dávam do pozornosti aj kolegom, ktorí proste okupujú bilbordy už viac jak Vizir, že, že či náhodou tiež by neurobili skutočný boj s billbordmi a išli príkladom. Tak ak vieme, že bilbordy v križovatkách proste sú bezpečnostným rizikom, tak nebudem posväcovať ten bilbord mojou tvárou.
Som rád, a že naozaj KDH je v tomto prvé, ako strana dala verejný záväzok, a to treba oceniť a treba to povedať, dala záväzok, že ona proste na bilbordoch, ktoré sú umiestnené takto nevhodne, teda v zmysle tohto návrhu, to znamená v križovatke a zacláňajú výhľadu na národný kultúrny park alebo kultúrnu pamiatku, že oni ich používať nebudú. To treba oceniť. A bol by som rád prípadne, kolegovia, ktorí milujete bilbordy, že či by ste sa nezamysleli aj nad týmto. Ja viem, že v tejto krajine, táto krajina je ťažko skúšaná krajina, lebo tu človek, ktorý sa zjaví, keď si nakúpi bilbordy, tak má zrazu 1 %. A ešte, keď stretne dvoch analytikov niekde v Holiday Inn, tak má aj 2,5 %.
Viete, že to je, to je, tu sú, tu sú funkčné mechanizmy, tu nie, nie, ľudí nezaujíma, že služba, že kto to je, čo to je, ako to hovorí, či to hovorí dlho, alebo si teraz na to spomenul. Má bilbord? A namerala ho jedna agentúra? Namerala. To znamená, ergo je to politik. Vôbec to tak nie je, prosím vás, hej, že vôbec to tak nie je. Ak niekto chce bojovať proti bilbordom a tomu, čo ste z našich miest urobili, tak sa dá aj takým spôsobom.
Tak keď sa, prosím vás, bude niekto na mňa škeriť z nejakej križovatky, tak si na mňa spomeňte, že s tými komfortmi, teda čo sa mňa týka, aspoň ja, ja nebudem.
My hovoríme, že bilbordy tam nemajú byť v týchto, ako som spomínal, križovatkách, a ešte to dopĺňam na jednu, naozaj, lebo aj to sa stalo v tejto krajine, my to dopĺňame, že bilbordy nemôžu byť umiestnené tam, kde zacláňajú výhľadu na kultúrnu pamiatku alebo zacláňajú výhľadu na národný kultúrny, na národný park. Viete, vy idete po ceste, nevidíte Kriváň. Vidíte reklamu na nejakú vodku. Hej? Podľa mňa tisíce rokov tam ten Kriváň bol, tisíce rokov sa ľudia na ten Kriváň pozerali, prečo by nám malo byť odopreté sa pozerať na Kriváň a musíme sa pozerať na nejaký škaredý, škaredú reklamu? (Reakcia z pléna.) No. Čiže tento návrh hovorí, že ani tam by to nemalo byť. A hovoríme aj o tom, že aj pri pohľade, lebo keď vám bráni vo výhľade na kultúru pamiatku. Všimnite si most SNP. Vážení, choďte po, bratislavské reálie vám poviem, lebo tie sú naozaj pekne uchopiteľné. Keď pôjdete z Petržalky smerom do Bratislavy, tak vám zacláňa vo výhľade na Bratislavský hrad a na Dóm sv. Martina niekoľko krásnych bilbordov, ktoré spĺňajú všetky podmienky, že tam nemajú čo robiť. Sú v križovatke a zacláňajú výhľad.
Viete, ja vám poviem. Viete, prečo ja mám obavu, že tento zákon neprejde? Nie ani preto, že ho predkladám ja (povedané so smiechom), ono neprejde aj preto, že keby sa náhodou tuná niekto urval od kolegov zo SMER-u a povedal, že chce zabojovať, a predložil by ho on, tak by ho upratali veľmi rýchlo, veľmi rýchlo by ho upratali aj s týmto návrhom, lebo most SNP okupujú chlapci z J&T. Proste napchali tam tie svoje bilbordy, napchali ich tam do križovatiek, napchali ich tam tak, že zacláňajú výhľadu na Hrad. Každý turista, každý, kto prejde Berg, každý, kto prejde hraničný prechod z viedenského letiska, príde do Bratislavy, tak vo výhľade na Hrad, na Dóm svätého Martina mu bránia tri alebo štyri bilbordy firmy J&T.
Proste tak to je. A jeden špeciálny vám poviem, ktorý je mimoriadne zaujímavý, a to už apelujem aj na možné ohrozenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. My sme jeden bilbord, ktorý je na križovatke na moste SNP, okupovali. Osem hodín sme ho okupovali. Na to, aby sme proste plasticky vyjadrili to, že čo je možné v tejto krajine, že umiestnite bilbord do križovatky.
A prosím vás pekne, ja vám poviem, každý druhý autobus, ktorý prechádzal popri tej komunikácii, trúbil, lebo viete, čo urobili dopravní inžinieri tejto krajiny? Dopravní inžinieri tejto krajiny urobili to, že, mne to potom vysvetľovali tí, čo tomu rozumejú, že máte napájací pás, hej, že keď sa chcete napojiť, tak máte napájací pás. U nás sa napájací pás vozidiel z križovatky zmenil na prednostný pruh pre autobusy a ešte vám do toho vrazili bilbord. Hej?
Čiže čo sa stane v praxi? Že každý druhý autobus trúbi, lebo ten, ten, kto ide autom, sa napája na komunikáciu, medzitým sa valí autobus z Petržalky, ktorý využíva právo jeho pruhu, a ešte ten šofér, keď, alebo aj jeden, aj druhý šofér pozerá na bilbord, tak je tam kolízia. Ja hovorím, že ten, kto podpísal ten bilbord, by ho mali zavrieť, na päť rokov by ho mali zavrieť, prosím vás, a pritlačiť tým bilbordom, lebo hazarduje so zdravím ľudí.
Mne moja dcéra chodí do Petržalky na strednú školu. Mne tam každý deň chodí ráno a večer sa vracia, poobede. Moja dcéra tam chodí. Preto vám hovorím a avizujem, že si mimoriadne dám záležať napríklad na tieto konštrukcie, ktoré sú tam umiestnené. Ja kvôli bezpečnosti mojej dcéry, lebo moja dcéra v tom autobuse, ktorá je takto ohrozená kvôli nezodpovednosti dopravných inžinierov, kvôli nezodpovednosti mestských úradníkov, ktorí to povolili, kvôli chamtivosti majiteľa tej konštrukcie, je ohrozená. Moja dcéra je ohrozená, vážení! Keď vám je to jedno, vám nech je to jedno, ale ja vám hovorím, že tie konštrukcie ešte dostanú zabrať, lebo kvôli tej konštrukcii je moja dcéra ohrozená na zdraví. A to chcem apelovať. Keď vám je to jedno, tak mne to jedno nebude. Hovorím, ten, kto to podpísal, ten, kto to podpísal, ten, kto to dovolil, mali by ho zavrieť. Mali by ho zavrieť. Som sa to pokúsil vysvetliť. Nezáleží vám na tom? Nezáleží. Jasné, že vám nezáleží, na ničom vám nezáleží.
Keď sa tam, Dušan Bublavý, tvoja dcéra keby tam bola zrazená, potom by ti záležalo? Potom by si sa ozval a spýtal by si sa slabučkým hláskom: "Nedalo by sa s tým niečo robiť?"
V našom návrhu hovoríme, že bilbordy by nemali byť v križovatke, nemali by byť pri hranici križovatky. Chcete počuť dôvody alebo vám stačí, čo som vám povedal doteraz? A ešte hovoríme aj ďalšiu vec, že by nemali byť umiestnené tak, aby zacláňali výhľadu na národné parky a kultúrne pamiatky. Ja si dovolím tvrdiť, že to je návrh, ktorý tu už dávno mal byť, ktorý tu už dávno mal byť.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2015 o 10:24 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:31

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

47.
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, pán navrhovateľ, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 472 určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Hlina a Pavla Abrhana na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách, známy tiež ako cestný zákon, v znení neskorších predpisov. Je to tlač 1774.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že tento návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam tiež, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 9. novembra 2015 a aby bol prerokovaný následne v gestorskom výbore do 10. novembra 2015.
Pani podpredsedníčka Národnej rady, skončil som.
Prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

1.10.2015 o 10:31 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:34

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

49.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán navrhovateľ, pán spravodajca, kolegyne, kolegovia, vážení hostia, niekoľko slov aj z mojich úst k tomuto pozmeňujúcemu návrhu kolegu Hlinu.
Ja ho vítam. Ja osobne ho vítam a chcel by som ešte trošku rozšíriť z konkrétneho znenia, že nie iba reklamné stavby, ale aj skládky materiálov. Skládky materiálov, ktoré, žiaľ, v mnohých prípadoch vidíme popri našich cestách, kde proste kadečo sa dáva. Takže ja hovorím, že áno, dobre.
A to, čo pán kolega povedal v závere, že ideme tam zakazovať aj reklamné stavby, ktoré bránia v akomkoľvek rozsahu a akýmkoľvek spôsobom vo výhľade na národnú kultúrnu pamiatku alebo národný park, takže to už je taký vyšší level, by som povedal, toho zákazu tých bilbordov, lebo keď začneme ísť po diaľnici popod Tatry, tak neviem si predstaviť, že akýmkoľvek spôsobom a v akomkoľvek rozsahu aby som nevidel Vysoké Tatry, je teda veľký problém v súčasnosti.
Takže ja by som sa chcel opýtať, že ako si pán navrhovateľ predstavuje konkrétnu, by som povedal, že realizáciu tohto, kto by to mal kontrolovať, akým spôsobom je tam nejaký sankčný postih, čo by za to malo byť. A myslím si, že je to jeden z počinov urobiť v tej našej demokracii nie iba cez biznis, ale cez ten udržateľný rozvoj do budúcna tiež aspoň taký minikrôčik.
Pán navrhovateľ hovoril, že jeho dcéra chodí do Petržalky na školu, že on tam bude mať problém s tou dopravou. Ja hovorím, pán kolega, že my sme zodpovední momentálne za 5,4 mil. národa slovenského, ktorý žije na tejto zemi. To znamená tak, ako vaša dcéra, moja dcéra, kolegov dcéra, všetkých dcéra, všetkých my, nemusia to byť iba dcéry, musia to byť aj všetci, to znamená, pokiaľ by to malo ohrozovať našich občanov aj občanov, teda všetkých, ktorí to využívajú, tak malo by to, myslím, že zarezonovať v každom svedomí, a tieto bilbordy, resp. iné zariadenia, ktoré takto, by som povedal, znehodnocujú bezpečnosť našich cestných komunikácií, tak myslím si, že mali by si povedať, že áno, je to správny, správna novela zákona a myslím si, že naprieč politickým spektrom by sme sa mali k tomu jednoznačne vo svojom svedomí vyhradiť a povedať, čo tu chceme mať. Či stále nejaké havárie a stále ten biznis bude prevažovať ostatné, alebo si povieme, že stačilo, a ukážme aj tú inú cestu, ktorú tu máme.
Musím povedať, že keď som sa dozvedel, že udržateľný rozvoj v rámci Európskej únie, ktorý zadefinovala pani Gro Harlem Brundtlandová, a povedala, že udržateľný rozvoj je taký rozvoj, v každej oblasti je taký rozvoj, ktorý zabezpečuje súčasné potreby generácií bez toho, aby ponižoval možnosti uspokojovania potrieb ďalších generácií. Keď to Európska únia berie tak, že pokiaľ nie je dotknutý ekonomický zámer alebo ekonomické rozvitie územia, tak hovorím, že, vážení, to nie je udržateľný, to je neudržateľný rozvoj potom a ja s tým nemôžem súhlasiť. Tak dúfam, že keď budeme mať takýto pohľad na ten udržateľný rozvoj aj v doprave, aj v životnom prostredí, aj v ďalšom, tak myslím si, že nebudeme sa musieť hanbiť pred našimi deťmi a vnúčatami, čo sme im tu zanechali, keď sme raz mohli rozhodovať o tejto krajine, a mohli sme im niečo pripraviť do budúcnosti.
Ďakujem veľmi pekne za tento návrh, pán kolega, ja sa zaňho teda prihováram. Budem tiež za a končím tak ako zvyčajne, naši predkovia nám odkazujú to, aby sme žili tak, aby bolo aj chleba, aj neba.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2015 o 10:34 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:38

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

51.
Snáď to stihnem aj za tých jedna päťdesiat. Dobre. Takže rád podporím každý návrh, ktorý tejto krajine a jej obyvateľom aspoň trochu pomôže vymaniť sa z toho pomaly už neznesiteľného zajatia vizuálnym smogom, ktorého sme svedkami u nás.
Naozaj nepoznám krajinu, a prešiel som ich pomerne veľa, kde by tento vizuálny smog, tento les bilbordov umiestnených na každom možnom i nemožnom mieste, dosahoval také ozrutné rozmery ako práve na Slovensku.
Pred týždňom minister Počiatek stiahol z rokovania Národnej rady návrh nového stavebného zákona, ktorý popri mnohých sporných - a myslím si, že až zlých ustanoveniach - obsahoval aj niekoľko pozitívnych, a medzi ne možno zaradiť aj tú snahu o reguláciu tohto problému, teda vizuálneho smogu, reguláciu umiestňovania bilbordov.
Hovorím to aj preto, lebo stále ešte je šanca aj v tomto volebnom období stihnúť formou malej novely platného stavebného zákona zakotviť do nášho právneho systému tieto pozitívne zmeny, a rád sa budem v tomto smere angažovať, ale ako je známe, žiadny smer v tomto parlamente bez podpory SMER-u - SD nemá šancu na úspech, takže čakám, či sa ku mne pripoja aj niektorí poslanci a poslankyne SMER-u, a v tom prípade myslím, že sme schopní pomerne rýchlo a efektívne malou novelou dostať tieto pozitíva z návrhu stavebného zákona do praxe.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2015 o 10:38 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:40

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

53.
Ďakujem veľmi pekne. Pán poslanec Fecko Martin, ďakujem pekne za obhajobu tohto návrhu, pretože si myslím, že ten návrh si zaslúži ďaleko väčšiu pozornosť, akú zrejme bude budiť do budúcna, lebo vidím, že žiadny z poslancov SMER-u sa k nemu asi neprihlási. Ten návrh je skvelý a je správny a ja mu držím palce, dúfam, že sa bude v tomto pléne objavovať častejšie alebo tak často, ako sa len bude dať.
Ale nedá mi povedať ešte jednu viac osobnú poznámku ako vecnú a to je, v tomto sa ukazuje tvoja veľkosť, lebo potom ako ťa navrhovateľ opakovane počastoval nevyberavými slovami a urážkami, ty si jeho návrh pochválil. Za toto ti ďakujem a som veľmi rád, že si sa k tomu takto postavil, a očakávam možno od pána Hlinu osobitú pochvalu za to, čo si urobil.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2015 o 10:40 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
S týmto ja nemám najmenší problém, páni kolegovia, naučme sa robiť že poriadne a potom sa môžeme sústrediť na podstatu. Viete, že by sme sa nezdržiavali.
No, kolega Martin Fecko vyjadril určitú obavu, že ako sa to bude realizovať, a to je presne to, že jednoznačne my hovoríme v tomto návrhu, bilbord, reklamné zariadenie nemôže byť v križovatke, v oblasti križovatky, to je definované vyhláškou a nemôže byť 20 metrov od hranice križovatky. To sú znova pojmy, ktoré zmeria každý, kto vie držať meter v ruke.
A ak hovoríme, že čo sa týka výhľadu, tak hovoríme akýmkoľvek spôsobom, v akomkoľvek rozsahu. To znamená, ak idete po diaľnici a namiesto Kriváňa vidíte nejaký bilbord, tak to vám garantujem, že to spĺňa túto podmienku.
A ja len spomeniem takú poznámku, raz som bol v Londýne a nám tam vysvetľovali, že na brehoch Temže jedna strana, druhá strana, žiaden bilbord, a ten človek hovorí, že, samozrejme, že tam je zákaz. Ale tam, viete, čo riešili? Že jeden investor si postavil budovu na brehu Temže a do stavby intarzoval svoje logo. Hej, proste okno spravil v tvare svojho loga, akože to a mal veľký problém s mestskou radou. Mal veľký problém s mestskou radou, proste bolo konanie, bolo neviem čo ohľadom toho, že či porušil, alebo neporušil to ustanovenie. Viete, čiže v slušných krajinách sa zaoberajú takýmito vecami a u nás vám vrazia, normálne vám vrazia do križovatky, vám vrazia bilbord. Čo tam po tom, že to ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky!? Čo tam po tom!? Je tam reklamný odkaz, to je v tejto krajine primerané. Je tam Vizir, je tam politik, je tam presne to, čo má byť.
Čo tam po tom, že bezpečnosť cestnej premávky je ohrozená.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2015 o 10:41 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, páni kolegovia, za vaše reakcie a myslím si, že vystihli ste to presne, to, čo ja som si myslel, a to osobné už nechávam na svedomí každého poslanca, takže nechám to asi tak. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2015 o 10:43 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video