40.
Ďakujem. Dovoľte mi vystúpiť aj v rozprave hlavne z úcty k obrovskému množstvu ľudí, ktorí vyvinuli nemalé úsilie, aby sa zákonný stav zmenil, a ja len stručne chcem sa venovať v tejto časti osobitej, niektorým osobitým ustanoveniam, ktoré v zákone predkladáme, alebo v novele predkladáme.
Zároveň chcem povedať, že z hľadiska tohto procesu boli použité asi všetky nástroje, ktoré opozičný poslanec v rukách má, či už inštitút interpelácie, alebo sa chcem poďakovať aj 48 opozičným poslancom, ktorí sa podpísali pod podanie na Ústavný súd, ktorý bude nesúlad ustanovení zákona o tepelnej energetike s ústavou posudzovať, a za to patrí aj moja vďaka ľuďom, ktorí si ctia jednak ústavu a jednak vlastnícke práva ľudí, ktorí žijú v bytových priestoroch vykurovaných centrálnymi zdrojmi tepla, a chcem len veriť, že Ústavný súd rozhodne rýchlo.
Ďalší inštitút využitý bol petičný z hľadiska ľudí, ktorí kandidovali aj v regionálnych, aj v lokálnych voľbách za naše hnutie a spolu s ďalšími viem, že sa táto iniciatíva dostala aj na rokovanie niektorých zastupiteľstiev. Veľmi úspešní boli tu v Bratislave, kde prijali uznesenie, ktoré zaväzuje, resp. vyväzuje, keď to mám tak povedať, z druhej strany starostov z povinností dávať negatívne stanoviská pri vôli ľudí odpájať sa od centrálnych zdrojov tepla. A spomínaný aj prezident, ako aj novoobsadený minister hospodárstva, ktorí boli v tejto veci niekoľkonásobne kontaktovaní. Čiže z hľadiska všetkých parametrov, ktoré ako opozícia máme, je tým posledným využiť legislatívnu iniciatívu a deje sa tak teraz.
Návrh zákona, ako som hovoril pri uvádzaní, sa venuje problematike zmeny parametrov zákona o tepelnej energetike aj širšie. Jedna z tém sú tieto odpájačky, nazvem ich ľudovo, s ďalšou témou, ktorú navrhujeme, je bod 2, kde v oblasti novej úpravy pri § 10 chcem povedať o minimálne troch tematických okruhoch, ktoré sa snažíme zmeniť. Budem to nazývať tzv. zákonné vecné bremeno, čiže prvý okruh, ktorý sa snažíme zmeniť v navrhovanej právnej úprave, spočíva v jasnom vymedzení jednotlivých nárokov na primeranú náhradu, ktoré prislúchajú vlastníkom nehnuteľnosti voči držiteľom povolenia, ktoré používa ich nehnuteľnosť pri vykonávaní svojho vlastného biznisu. Čiže uplatnením zákonného vecného bremena držiteľom povolenia, t. j. súvislosti so zavedením vecného bremena, vzniká nárok na primeranú jednorazovú náhradu za zriadenie vecného bremena. Myslíme si, že tento nárok by mal byť upravený lepšie a viac v prospech priamo k vlastníkom bytov a nebytových priestorov v bytových spoločenstvách alebo priamo vlastníkov, akokoľvek majú organizovaný tento výkon svojich vlastníckych práv.
Myslíme si, že by bolo dobré, aby nútené obmedzenie obvyklého využívania nehnuteľnosti, kde toto vecné bremeno vzniká, zakladal nárok na primeranú opakovanú náhradu za nútené obmedzenie využívania nehnuteľnosti.
Tretím, nútené obmedzovanie využívania pozemkov v ochrannom pásme, takisto si myslíme, že nárok na primeranú opakovanú náhradu za nútené obmedzenie užívania pozemkov v ochrannom pásme patrí vlastníkom. Čiže zmena stavu, ľudskou rečou povedané, by mala zmeniť to, ak niekto si zriadi kotolňu pre účely nielen vykurovania alebo KOS-ku jedného bytového domu, kde priamo je, ale slúži aj iným bytovým jednotkám, resp. slúži priamo k centrálnemu zdroju tepla, nemalo by sa jednať o jednorazovú náhradu, ale primeranú opakovanú náhradu. Poznáme to štandardne, ak niekto vlastní nejaký majetok a niekto si ho prenajme a požíva ho k účelu tvorenia zisku, inými slovami na podnikanie, je predsa absolútne dôvodné predpokladať, že má za to platiť nájom. Toto sa podľa súčasného nastavenia parametrov zákona nedeje a myslíme si, že by sa to malo zmeniť.
Druhá časť, tej som sa venoval aj v úvode, sa zaoberá hlavne dosiahnutím zmeny parametrov pri odpájaní sa od centrálnych zdrojov tepla a myslím si, že vzhľadom na to, že som to uviedol v úvode, je absolútne jasné, aby sme tento zákonný stav zmenili čím skôr a urobili sme z vlastníkov bytov rovnocenných partnerov pri možnosti riešenia ich dodávok teplej vody alebo tepla aj spôsobom zriadenia malej efektívnej kotolne u nich doma.
A tretia časť sa venuje aj tzv. povinnosti montovať meracie zariadenia, ktoré, myslíme si, že ak by sme uviedli parametre, ktoré sú v Českej republike, pretože ten bytový fond je vzhľadom na spoločnú históriu výstavby, jedná sa hlavne o staré bytové jednotky, tí, ktorí sa tej téme venujú, to poznajú pod problémom tzv. jednotrúbkových obvodov, aby povinnosť, ktorú určil zákon, čiže mať meracie zariadenia na každú bytovú jednotku, treba zo zákona odstrániť, pretože to, čo sa tam dostalo, je povinnosť namontovať meranie na každú bytovú jednotku aj tam, kde sa to nielen z parametrov zdravého rozumu, ale ani z parametrov fyziky celkom urobiť nedá, pretože ak vám vstúpi jedna stúpačka cez všetky byty hore a následne ide dolu, je veľmi ťažko namontovať meracie zariadenie pre každý byt zvlášť. Táto povinnosť, neviem, ako to vzniklo, myslím si, že je to tiež jedna z absurdít, ktoré tento zákon v sebe obsahuje, a podľa medializovaných informácií, či už som sledoval diskusie na energoportáli, alebo podobne, sa toto dotýka 10 až 15 % bytového fondu a spôsobuje to nemalé problémy vlastníkom bytov, pretože tieto meracie zariadenia nie je možné nainštalovať a nie je možné vyhovieť parametrom zákona.
Chcem povedať ešte úplne na záver, s prosbou o podporu tejto novely, že v tejto predmetnej veci sme sa dohodli s pánom poslancom Jurzycom, že ešte budeme iniciovať možno analytickú štúdiu a možno rozhodnutie v tejto veci z hľadiska fungovania alebo gescie Protimonopolného úradu, a to v jednej veci, pretože ak sa pozrieme na vykurovacie systémy, tak možno nevytvárajú monopol celoplošný alebo celoslovenský, ale minimálne v oblastiach, kde pôsobia, sa môžu dostávať do monopolnej situácie, kde máme zato, že môžu svoje postavenie zneužívať. Preto ešte možno s ďalšími kolegami vypracujeme podania aj na Protimonopolný úrad, a to bude asi tá posledná inštitúcia, ktorá by sa v tejto predmetnej veci mohla vyjadriť.
Záverom poviem, i keď si myslím, že deklarovaná politická nevôľa z vládnej úrovne by nemusela byť tým zásadným problémom pri prijímaní tejto novely zákona pre toto plénum, a ak chceme vyhovieť desaťtisícom ľudí, ktorí nás žiadajú v tejto situácii o pomoc, mohli by sme sa zamerať presne tam, komu je táto snemovňa zodpovedná, a to sú voliči. A veľká časť žijúca v bytových priestoroch vykurovaných centrálnymi zdrojmi tepla nás žiada o to, aby mala možnosť si zvoliť iný alebo alternatívny spôsob riešenia tejto otázky.
Preto vás opätovne a naposledy žiadam o podporu.
Ďakujem.