59. schôdza

11.12.2015 - 11.12.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:10 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:02

Magda Košútová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, chcem vám poďakovať za dobrú správu pre Slovensko. Všetci chápeme, že ako vy, ale aj ministri majú iné povinnosti, ako sedieť v tejto sále a počúvať drísty človeka, ktorý má v očiach krv a chce za každú cenu niekoho popraviť. Je to Jano Lazár, Mišo Lazár, je mu to jedno, ale niekoho popraviť. Len zabiť a zabiť.
Pán Matovič tu bzučal ako taký starý ovad, ktorý len otravuje ľudí. Chápeme, že to je predvolebná kampaň, a chápeme aj to, že zúfalosť pána Matoviča je bezodná a chytá sa poslednej slamky.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:02 hod.

Ing.

Magda Košútová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:02

Tibor Lebocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. No, vážený pán premiér, plne sa stotožňujem s tým vaším názorom, že toto je v podstate len jedna fraška, že sa tu zneužíva parlamentná pôda na predvolebný zápas v období, keď sú tu oveľa významnejšie záležitosti na Slovensku.
Ale pár čísiel na úvod, aby ste boli informovaní, aby sa to dostalo do záznamu, tak dnes, keď sme schvaľovali program dnešného, resp. keď sme sa vyjadrovali, či teda sme uznášania..., ani nie neuznášaniaschopní, ale či sme dostatočne prítomní pre to, aby táto schôdza dneska prebehla, to znamená, prezentáciou sme vlastne preukázali, vážený pán Matovič, že ako vlastne celá tá skupina, ktorá vás podporila v počte 40 ľudí, ktorí podpísali váš návrh na odvolanie člena vlády, aká je vlastne súdržná. Viete, koľko vás tu bolo? 17 chýbalo. 23 ľudí, 17 chýbali z tých, ktorí podpísali tento váš nezmyselný návrh na odvolanie pána ministra Žigu.
Čiže to je v podstate úplne jednoznačný ukazovateľ toho, že ako to vlastne s vami vyzerá a s vašou podporou. Ale nemrzí ma to, že ani vy sám ste sa nezaregistrovali a neprezentovali, že ste tu (reakcia z pléna), ale v každom prípade upozorňujem na jednu záležitosť, že... (Reakcia z pléna.) Áno, pán Brocka, áno, reagujem ešte stále na pána premiéra. (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová Erika, podpredsedníčka NR SR
Kľud v sále poprosím. Nech sa páči.

Lebocký, Tibor, poslanec NR SR
Najviac ma mrzí to, že teda podpis, okrem iných tam boli podpisy aj predstaviteľov strany MOST - HÍD, ja sa pohybujem veľmi často na južnom Slovensku a rozprávam sa teda s voličmi v ich materinskom jazyku, a keď niekomu táto schôdza uškodí, tak to určite nebude SMER - SD, ale bude to minimálne teda MOST - HÍD a, samozrejme, OĽaNO.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:02 hod.

Ing. PhD.

Tibor Lebocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:04

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tiež budem reagovať na pána premiéra, tak ako pán kolega Lebocký, a ja sa pohybujem tiež na južnom Slovensku a musím povedať, že tak ako podaktorí Lazárovci tam kradnú, nikto nekradol. (Potlesk.)
Ale musím povedať, že pán premiér mal pravdu v tom, že je to súčasť predvolebnej kampane, však to ukázal. Vôbec sa nevyjadril k tomu, čo je dnes tuto témou - odvolanie pána ministra, preto, lebo on pred troma týždňami, keď som s ním aj hovoril, keď som mu povedal, že prečo by mal odvolať Lazára, nekonal. Preto dnes tu sedíme a vysvetľujeme mu, že mal to urobiť.
A nie my sme hovorili o kampani, ale pán premiér spomínal tu Jaguara a teraz citujem, že vraj "pán minister Žiga urobil najviac, aby prišla investícia Jaguaru". No prepáčte, ale minister hospodárstva je tu na okrasu? Keď pán minister životného prostredia to riešil, alebo snáď vy riešite štvornohého jaguára? Lebo to by som chápal, to patrí pod vaše portfólium, ale nie nejaké autá.
No a že, viete, musím povedať, že je kampaň, to znamená, že máme mlčať? Pán minister, keby ste konali, tak dnes tu nemusíme sedieť. Ja som ešte aj toto vám povedal, že zistite, prečo volajú pána Lazára vykosťovačom? A vysvetlite to tu. Len ste nič nerobili. Takže to je, ak je to kampaň, tak tá kampaň je z vašej strany, zo strany pána premiéra. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:04 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:06

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán premiér, chcem vás informovať o prebiehajúcej rozprave, resp. o tom, že niekoľkí páni poslanci z opozície a dokonca vaši vlastní vás chceli podporiť, len, bohužiaľ, ste odišli a jeden zo základných politrukov tohto pléna zavelil: "Musíme to vydržať." "Musíme to vydržať a vydržíme," hovoril pán poslanec Jarjabek.
Pani Košútová tu, keďže nemá (reakcia z pléna), hovorím, oznamujem pánovi premiérovi a reagujem na to, že tu nie je, hovorí o tom, že tu "bzučal ovad". Toto sú tie argumenty, zásadné argumenty SMER-u na obhajobu svojho ministra. Takto sa presne má obhajovať minister, ktorý kryje zlodeja. Miliardu korún, chlapci, vážené dámy a páni, alobalom rozrezané žily tejto krajiny, ktorá krváca, vy budete takto obhajovať?! Čo balíte do alobalových balíčkov, čo?! Toto, čo tu Igor ukázal, to boli čísla a fakty! A vy na to reagujete, že bzučal ovad, toto je tá vaša diskusia? A mokré sny pána Blahu? (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:06 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:07

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán premiér, je mi nesmierne ľúto, že premiérom tejto krajiny je zbabelec, ktorý sa nevie pozrieť poslancom priamo do očí a vypočuť si reakcie z lavíc parlamentu. Takto sa nespráva premiér, takto sa správa jedine zbabelec. Zbabelec, ktorý vie, že vytvoril vládu istoty a stability, stabilného prostredia na to, aby jeho nominanti mohli rozkrádať túto krajinu.
Chcem vám povedať, keby ste tu boli, aj do očí, že keby ste konali a odvolali ministra Žigu, pána Lazára, tak dnes táto schôdza sa nekoná. Minister Žiga cez predražené zmluvy tuneluje ministerstvo životného prostredia rovnako ako váš kolega Paška zdravotníctvo. Vy nechránite Slovensko, vaši nominanti ho rozkrádajú. Minister Žiga posiela ministerskú kontrolu na čele so šéfom svojej kancelárie, pán Rak, ktorý zároveň sedí v dozornej rade. A keď už tak, kto zastupuje Ponton City akcionárov? Tá istá právnička, ktorá zastupuje Úrad vlády Roberta Fica? Takto blízko takáto vysoká korupcia nikdy nebola k premiérovi ako teraz! (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:07 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:10

Pavol Abrhan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda vlády, musím povedať, že tak slabú obhajobu svojho ministra som ešte v tomto pléne Národnej rady nepočul. Ani jeden jediný argument, ani jedno jediné slovo k obvineniu. Dva argumenty zazneli, a síce, že je kampaň.
Pán premiér, ale ak sme pred voľbami, ak beží kampaň, to znamená, že sa môže kradnúť?! Že všetko je v poriadku, lebo beží kampaň?
Druhý argument sa týkal investície v Nitre. Ja sa úprimne teším, že sa podarila investícia. Nech sa podarí kdekoľvek na Slovensku, každému novému pracovnému miestu sa teším. A blahoželám každému, kto sa o to pričiní, nech je to z vašej vlády alebo aj z inej. Ale popri týchto úspechoch vy nemôžte, tieto úspechy, zakrývať rozkrádanie Slovenska. Tridsať miliónov eur. Pán premiér, to sa vám nemôže páčiť. Tridsať miliónov eur. Tu sedel pán minister Draxler. Či by sa nezišli učiteľom? Sedel tu pán minister Čislák. Či by sa nezišli zdravotným sestrám? A tridsať miliónov eur takto ste pustili.
Pán minister Žiga, ešte môžte ukončiť túto schôdzu, ak odvoláte pána Lazára. Lazár je politicky mŕtvy muž. Neoživujte ho. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:10 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:10

Marian Záhumenský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán premiér, v prvom rade chcem poďakovať za všetkých občanov Slovenska za vynikajúcu správu a vysloviť veľké uznanie za množstvo práce, ktoré ste urobili pre tú investíciu, ktorá na Slovensko prišla. A to isté poďakovanie a uznanie patrí aj pánovi ministrovi Žigovi, že urobil obrovské množstvo práce pre to, že tá investícia na Slovensko prišla.
Ja rozumiem kolegom z opozície, že to neradi počujú. A ja by som bol, pán Bugár, veľmi rád, keby ktorýkoľvek člen vášho kabinetu alebo kabinetu pána Dzurindu, alebo pani Radičovej prispel za to, aby automobilka Suzuki skončila na južnom Slovensku. Nemusela skončiť v Maďarsku. Mohla skončiť na južnom Slovensku v hladovej rovine, kde ľudia nemajú prácu, kde je rozpadnuté poľnohospodárstvo. A keby tam bola Suzuki, tak určite by tam bola iná životná úroveň, ako je to dneska.
Ale musím povedať, že arogancia z klubu OĽaNO, aká je v tomto parlamente, v tomto pléne, nemá snáď obdobu v dejinách slovenského parlamentarizmu. Už tu bol jeden politik, ktorý používal lož ako pracovný nástroj. A myslím si, že počas tejto schôdze budeme svedkami toho, že, pán Matovič, veľakrát ste klamali pri vašom vystúpení už len o tom, že spoločnosť Ponton City má obrat 7 eur. Má obrat takmer milión eur. Má obrat takmer milión eur. To znamená, že tých lží, ktoré ste tu predviedli, bolo niekoľko a sa nedá vo faktickej poznámke reagovať na všetky, ale dúfam, že dneska bude dosť priestoru na to, aby sme vám ukázali, kde všade aká lož bola vo vašom vystúpení.
A bol by som rád, keby ľudia s takto arogantným správaním a tak vulgárnym správaním v parlamente už viac nesedeli.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:10 hod.

Ing.

Marian Záhumenský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:12

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán premiér, po prvé chcem vyjadriť presvedčenie, že investície Jaguar Land Rover, ktorú ste pred chvíľou slávnostne podpísali, prinesie v konečnom dôsledku Slovensku viac škody ako úžitku. Apropo, nedostali sme sa k tejto investícii náhodou práve preto, že nik iný nebol tak ochotný podliezť latku a prispôsobiť sa akejkoľvek požiadavke tohto zahraničného investora ako práve slovenská vláda?
A po druhé trošku viacej k veci. Chcem sa vás týmto opýtať, čo konkrétne chápete pod tým, že minister Žiga dal do poriadku rezort životného prostredia? My máme totiž už konkrétnu skúsenosť s tým, ako robenie poriadku práve s týmto ministerstvom chápete vy, ktorý ste dotiahli túto svoju predstavu naozaj do dokonalosti, keď ste práve toto ministerstvo bez akejkoľvek serióznej vecnej diskusie počas svojej prvej vlády jednoducho zrušili.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:12 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:13

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán premiér, ktorý teda určite niekde ste tam v zákulisí schovaný a pozeráte na monitore, chcel by som vám poďakovať za investíciu Jaguaru na Slovensku. Hoci teda, áno, mali by sme asi pozerať aj na to, že za akú cenu. Ale chcel by som vás v tejto súvislosti upozorniť na jeden podstatný fakt, ktorý viem, že veľmi ťažko sa bude vysvetľovať vašim voličom, ale dám si zase na tom záležať, aby som ho vysvetlil, že Jaguar na Slovensko neprišiel kvôli vám, ale napriek vám. Za osem rokov vašej vlády Slovensko zaznamenalo najdramatickejší pokles zahraničných investícií zo všetkých krajín V4. Pre vašich voličov, samozrejme, to vysvetlím veľmi, veľmi jednoducho. A to znamená, že za osem rokov vašej vlády ste najviac odstrašili zahraničných investorov a mali sme najväčší pokles zahraničných investícií v porovnaní s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou. Áno, Jaguar vám jemne zlepšuje priemer. Jemne zlepšuje priemer. A môžme povedať teda zjednodušene, že ten pokles voči ostatným krajinám nebude desaťnásobný, ale bude asi štvornásobný. A myslím si, že toto je správny pohľad na vec a toto budeme vašim voličom vysvetľovať.
Čiže Jaguar na Slovensko neprišiel kvôli Robertovi Ficovi, ale napriek Robertovi Ficovi. A nie je to prejavom toho, že urobil zo Slovenska investične atraktívnu krajinu, ale musíme sa pozrieť na osem rokov jeho vlády, kedy odstrašil všetkých možných zahraničných investorov, ktorí sem chceli prísť. Toto je jediná investícia vaša za osem rokov. Tým si nezlepšíte kredit.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.12.2015 o 12:13 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:16

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení kolegovia ministri, na úvod môjho vystúpenia mi dovoľte citovať jeden výrok, ktorý sa týka tejto schôdze, a požičiam si ho od jedného pána, ktorý sedí tuná v lavici opozičnej. Citujem: "Ten človek klame. Klame tak, že keď ráno vstane, už aj to je klamstvo. S pánom Matovičom nechcem mať spoločnú ani jednu vetu. Už nehovoriac o tom, že si nahráva svojho kolegu."
Viete, kto to povedal? (Reakcie z pléna.) 3. septembra 2015 predseda strany MOST - HÍD Béla Bugár. (Potlesk.)
Návrh na odvolanie alebo na vyslovenie nedôvery ministrovi životného prostredia s jeho odôvodnením je zrkadlom toho, kto to podal - Igora Matoviča. Tam, kde majú byť fakty, sú klamstvá, polopravdy a konštrukcie. Tento návrh je v rozpore s realitou a slúži na jedinú vec: na prezentáciu a predvolebnú kampaň Igora Matoviča.
Tento návrh ma vôbec neprekvapuje, že prichádza v tomto období, pretože pán Matovič sa riadi heslom: "Čím horšie, tým lepšie." Je mi však ľúto, že do tejto svojej účelovej politickej hry zaťahuje obyvateľov obcí v blízkosti Vodného diela Gabčíkovo. (Smiech v sále, pretože poslanec Matovič vstal zo svojho miesta navrhovateľa a zostal stáť vedľa ministra.)
Návrh sa snaží navodiť dojem, že niekto mal niečo ukradnúť. Je to čistý výmysel a fabulácia pána Matoviča. Nikto nič neukradol. Štát neprišiel ani o jedno eur, pán Matovič. Ani o jedno euro. Ešte raz vám to opakujem, štát neprišiel ani o jedno euro.
Ja sa neskôr vo svojom vystúpení aj vrátim k ďalším klamstvám, ktoré pán Matovič systematicky na tlačových konferenciách podával ako pravdy. Ja ich vyvrátim a dokážem pánovi Matovičovi, že fabuluje, vymýšľa a klame.
Dámy a páni, príbeh kompy medzi Vojkou a Kyselicou nie je vôbec o tom, že niekto niečo ukradol. Presne naopak. V skutočnosti je to príbeh o tom, že jediným, kto počas posledných 15 rokov reálne pomohol obyvateľom šiestich obcí, ktoré boli negatívne dotknuté výstavbou Vodného diela Gabčíkovo, je táto vláda a konkrétne podnik Vodohospodárstva výstavba. Vodohospodárska výstavba je podnik, ktorý stojí za výstavbou najväčšieho vodného diela v strednej Európe. Jeho výstavba niektorým obciam v jeho povodí reálne sťažila podmienky pre každodenné fungovanie a dochádzanie za prácou. Či už išlo o stratu prístupovej cesty do Bratislavy alebo rozdelenie katastrálneho územia prívodným kanálom vodného diela. Aspoň čiastočne ich situáciu riešilo používanie kompy, ktorú v minulosti prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik. Obyvatelia týchto obcí sa však niekoľko rokov v minulosti snažili dosiahnuť ďalšie pozitívne zmeny. Ale bolo to márne.
Strane SMER politickí rivali často vyčítajú, že pomáha obciam, kde má starostov alebo voličov. V obciach, o ktorých hovoríme v tomto prípade, žijú prevažne občania maďarskej národnosti a tradiční voliči maďarských strán. Hoci tieto strany mali svojich nominantov v rezorte životného prostredia posledné tri obdobia a za Radičovej vlády mali dokonca aj štátneho tajomníka v rezorte dopravy, dvere pred žiadateľmi z obcí v okolí Gabčíkovo boli dôkladne zabuchnuté a zvukotesne zabezpečené.
Situácia sa preukázateľne zmenila po roku 2012, po nástupe SMER-u do vlády a výjazdovom rokovaní vlády priamo na Vodnom diele Gabčíkovo, kedy sme si pripomínali 20. výročie jeho postavenia. Na žiadosť obcí sa vybudovalo prednostné radenie pri nástupe na kompu, zvýšila sa intenzita prevádzky kompy, následne sa zakúpila modernejšia kompa s vyššou kapacitou. Zriadili sa informačné tabule. Nová kompa premáva častejšie, má minimálne o 50 % vyššiu kapacitu, je rýchlejšia, odolnejšia a môže plávať aj v horších poveternostných podmienkach. Keď neveríte mne, opýtajte sa starostov, ktorí tu sedia hore na balkóne a srdečne ich pozdravujem, že nás prišli podporiť. (Potlesk.)
Toto všetko obyvatelia obce Vojka, Dobrohošť, Kyselice, Bodíkov, Rohovce a Horný Bar a ich starostovia veľmi dobre vedia. Novú kompu otvorene privítali a sami navrhli, aké vlastnosti by mala mať. Rovnako vedia, že útoky na kompu sú obyčajné predvolebné politikárčenie a ich osud, teda osud tých ľudí v tých obciach, je pánovi Matovičovi hlboko ukradnutý.
Teraz niekoľko faktov k údajne zmanipulovanému verejnému obstarávaniu. Štandardným začiatkom každej súťaže je informatívne oznámenie. V slovenskom vestníku bolo oznámenie zverejnené 3. 11. 2014 a v európskom vestníku 4. 11. 2014. Oznámenie bolo uverejnené pod názvom Služba na zabezpečenie verejnej vodnej dopravy po Dunaji motorovou kompou medzi prístavmi Vojka - Kyselica. Čiže takmer štyri mesiace pred začiatkom súťaže bolo úplne jasné, že sa ide obstarávať nová kompa. Čas od novembra 2014 do decembra 2015 je dostatočný na to, aby dodávateľ, ktorý pôsobí v danej oblasti, mal dostatok času sa na súťaž pripraviť. Súťažné podklady boli zverejnené... (Reakcia z pléna.)
Pán Hraško, ja vám neskáčem do reči, ani vy mne neskáčte do reči, budete sa môcť vyjadriť.
Súťažné podklady boli zverejnené v slovenskom vestníku 20. 2. 2015 a v európskom vestníku 23. 2. 2015 s jasne definovanými podmienkami súťaže a presne stanoveným termínom viazanosti ponúk do 31. 12. 2015.
Treba povedať, že už takéto oznámenie zodpovedá súčasnej legislatíve a je úplne transparentné. Ale to nie je všetko, pretože pracovnou metódou navrhovateľa je prekrúcanie a polopravda.
Takže poďme ďalej. Poďme k hypotéze, že potenciálny uchádzač, ktorý by chcel prevádzkovať túto kompu, nemohol ani len tušiť, že sa bude nejaká nová kompa obstarávať a záhadou boli aj očakávané parametre podľa pána Matoviča. Zacitujem z otvorených mediálnych zdrojov, ktoré si každý dokáže veľmi jednoducho overiť.
Denník Plus jeden deň čerpal z TASR 9. 11. 2013 - 2013, pred dvomi rokmi. Názov článku bol Kompu chcú zmodernizovať. "Po 20 rokov sa podarilo konečne vyriešiť problém radenia s právom prednostnej jazdy v prístavoch kompy prívodného kanála Vodné dielo Gabčíkovo medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica. Od roku 2015 by mala premávať nová kompa pre 18 vozidiel, bude premávať častejšie a v častejších intervaloch," informovala o tom hovorkyňa Vodohospodárskej výstavby.
9. 12. 2013 TASR: "Kompa na prívodnom kanáli medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica dnes opäť nepremáva. Dôvodom odstávky je silný nárazový vietor," informoval dispečing Vodného diela Gabčíkovo. "K pozastaveniu došlo v ostatných štyroch dňoch už po druhý raz. Plavby lodí cez vodné dielo budú obnovené 7. 12. Zlá poveternostná situácia zaskočila predovšetkým ľudí bývajúcich medzi starým korytom Dunaja a prívodným kanálom. Kým sa na Dunaji doprava neobnoví, budú musieť obyvatelia si predĺžiť cestu o niekoľko desiatok kilometrov. Podľa starostu obce Vojka Donalda Állóa posledné rokovania dokazujú, že na jar 2015 začne premávať modernejšia kompa, ktorá na rozdiel od súčasného plavidla bude môcť premávať aj za hmly, zvýšenej a zníženej hladiny vody, silného vetra, ako aj v ďalších prípadoch nepriaznivého počasia."
17. 7. 2014 TASR vydal správu, aktualne.sk prebralo túto správu: "Starú kompu na prívodnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo, ktorá roky už premáva medzi obcami Vojka a Kyselica, má nahradiť nové plavidlo s vyšším počtom miest na prepravu áut a cestujúcich," informovala o tom hovorkyňa Vodohospodárskej výstavby. Ako uviedla: "Kompa, ktorá sa pravidelne využíva, brázdi Dunaj už 22 rokov, čo sa vo veľkej miere podpísalo na jej výkone. V súčasnej dobe sa stále častejšie množia prípady porúch, ktoré ju vedia vyradiť aj na niekoľko dní z prevádzky. Práve v období najvyššej turistickej sezóny si plavidlo znova vyžaduje opravu motora, ktorá môže trvať až tri týždne," zdôraznila s tým, že "aby sa v budúcnosti podobné situácie už neopakovali, plánuje Vodohospodárska výstavba investovať do novej modernejšej kompy, ktorá bude mať na rozdiel od starej dvanásťmiestnej kompy minimálne 18 miest pre osobné autá s vyšším komfortom prepravy aj pre peších a cyklistov," 17. 7. 2014.
Takýchto správ by som vám mohol ešte citovať aj viac, napríklad na portáli transport.sk, ktorý bežní ľudia nečítajú, ale čítajú to ľudia, ktorí podnikajú v doprave, či v cestnej, alebo vodnej, čítajú pravidelne portál transport.sk. Tam sa objavujú podobné články, kde sa hovorí o tom, že Vodohospodárska výstavba bude obstarávať novú kompu. Hovorilo sa o tom od konca roka 2013.
Verejne o tom hovorili aj starostovia obcí a verejne o tom hovorila aj Vodohospodárska výstavba, však tu sú slová hovorkyne, takže aké sú potom tie obvinenia, ktoré hovorí pán Matovič? Nikto nič nevedel o tom, že sa bude obstarávať nejaká kompa.
Keď len si zadáte kľúčové slovo do akéhokoľvek vyhľadávača a dáte kľúčové slovo "kompa Kyselica - Vojka", tak minimálne nájdete tieto správy, ktoré som vám tu teraz prečítal a ďalších asi 50 rovnakých alebo podobných.
Takže o akom zatajovaní a manipulácii tu hovoríme, pán Matovič?
Kompa medzi Vojkou a Kyselicou premáva desaťročia a každý, kto mal záujem, videl na vlastné oči, kde loď pristáva, a podmienky, za akých premáva. V Európe existujú stovky lodných spoločností, ktoré sa takouto prepravou zaoberajú, a kľudne sa mohli dočítať či už na odborných portáloch, alebo aj z iných všeobecne dostupných prostriedkov, že Vodohospodárska výstavba plánuje takéto verejné obstarávanie.
Čiže Igor Matovič vykonštruoval, že podľa neho bola kompa už hotová a že to má byť dôkaz akejsi dohody a znevýhodnenia iných uchádzačov. Toto nie je žiaden dôkaz, pán Matovič, to je ďalšie klamstvo.
Viazanosť ponúk bola do 31. 12. 2015 a ktorýkoľvek uchádzač mal mesiace na to, aby si zabezpečil kompu s požadovanými vlastnosťami. Kompu nemusíte len vyrábať, môžte si ju kúpiť alebo môžte si ju prenajať.
Okrem toho sa v odôvodnení opäť používa zavádzanie. Slovenská plavba a prístavy, je tu firma, ktorá vyrobila túto kompu, vyrobila len základné plavidlo, ktoré sa dodatočnou modulárnou úpravou za dva mesiace môže upraviť na kompu, ktorá zodpovedá špecifickým podmienkam a tie sa nemusia týkať len Vodného diela Gabčíkovo, ale môžu platiť aj pre iné európske mestá alebo jazerá, alebo rieky.
Technické parametre súčasnej kompy totiž v niektorých ohľadoch dokonca násobne prekračujú parametre, na aké bola vypísaná súťaž. Spomeniem len napríklad minimálnu plochu na prepravu vozidiel, požiadavka bola 250 m2, pretože sa to nepočíta na počet áut, pán Matovič, ale počíta sa to na ložnú plochu, a táto kompa má 290 m2. Minimálna nosnosť pri ponore, požiadavka bola 55 ton, existujúca kompa má 66,8 ton. Minimálna prevádzková rýchlosť 15 km, skutočnosť je 18 km.
Prečo by niekto, pán Matovič, kto vie dopredu podmienky podľa toho, čo vy tvrdíte, vyrábal kompu, ktorá má o 20, v niektorých parametroch až 30 % naddimenzované parametre? Však o 20-30 % tým pádom vyrobil drahšiu kompu. Akú to má logiku?
Okrem toho od januára, kedy sa skončí skúšobná prevádzka, bude množstvo áut, ktoré kompa prevezie, sa bude odvíjať aj od nosnosti. To znamená, nebude sa prevážať 18 áut, ale bude možné prevážať aj až 22 áut. Pokiaľ tam bude chodiť pán Érsek na autách, akými on chodieva, to znamená na bavorákoch, tak sa tam zmestí len 18 áut. Keď tam budú chodiť obyvatelia Vojky a Kyselice, tak sa tam zmestí aj 22 áut.
Opozícia spolu s Igorom Matovičom tvrdí, že dôkazom korupcie v tomto prípade a manipulácie tendra je podmienka, že išlo o veľmi vysokú zábezpeku, teda 1 mil. eur. A argumentuje aj v odôvodnení na odvolávanie, že napríklad tunel Višňové, ktorý sa obstarával za takmer 900 mil. eur, musel predložiť len 300-tisícovú zábezpeku ten uchádzač. A tento názor bezvýhradne podporila aj opozícia, a to, že sa ja nečudujem pánovi Matovičovi, to je jasné, ale čudujem sa Bélovi Bugárovi alebo pánovi Figeľovi, ktorí majú už určite nejaké skúsenosti s verejným obstarávaním a vedia aj niečo o legislatíve, ktorá sa prijíma v tejto Národnej rade, tým sa čudujem mimoriadne.
Pretože, pán Matovič, vy asi neviete, lebo vy ste poslancom parlamentu a tu sa prijímajú zákony, že od 1. 1. 2013 platí nová legislatíva, čo sa týka verejného obstarávania, a na tunel Višňové, ktorý sa obstarával niekedy pred 1. januárom 2013, ani vyššia zábezpeka nemohla byť, pretože 300-tisíc bola maximálna zábezpeka a poviem príklad. Napríklad D1, diaľnica D1 Senec - Blatné, ktorá má predpokladanú zákazku 24 mil., teda podobne ako obstarávanie na kompu, a bola vyhlásená 11. novembra 2015, výška zábezpeky, čuduj sa svete, jeden milión eur.
Dobre, to je štátna, poďme skúsiť súkromnú firmu Regionálna vodárenská spoločnosť Vlára - Váh: 38 mil. obstarávanie, zábezpeka milión eur.
Aj v týchto prípadoch sa diskriminovali uchádzači? Nemám informáciu o tom, že by Úrad pre verejné obstarávanie prerušil takéto konania alebo zastavil takéto konania, alebo vylúčil účastníkov, alebo napadol toto verejné obstarávanie, pretože tu boli diskriminovaní účastníci. Viete, prečo to neurobil? Pretože je to v súlade so zákonom, pán Matovič, je to v súlade so zákonom. Miliónová zábezpeka sa dáva preto, aby sa súťaží nezúčastňovali rôzni špekulanti. A tento zákon ste prijali tu v tejto Národnej rade.
Podobných príkladov máme na stránke Úradu pre verejné obstarávanie množstvo a ide o úplne štandardnú požiadavku, ktorá zodpovedá trvaniu obstarávania a jeho hodnote.
Podnik Vodohospodárska výstavba kládol dôraz na finančné a ekonomické postavenie poskytovateľa služby vzhľadom na dlhé obdobie pätnástich rokov trvania zmluvného vzťahu, čím chcel zabezpečiť garanciu finančnej stability víťazného uchádzača. Štandardná požiadavka je aj vyjadrenie banky na poskytnutie úveru, ktorej cieľ bol zabezpečiť garanciu finančnej stability víťazného uchádzača.
Ďalšiu vec, ktorú nás napadli, že sme manipulovali verejné obstarávanie, a to je tiež v tom odôvodnení, ktoré podal pán Matovič s kolegami, je požiadavka na kvalifikáciu kapitána I. triedy, keďže ide o oblasť medzinárodnej lodnej dopravy. Na dotknutom toku Dunaja je väčšina plavidiel vedená osobou so spôsobilosťou kapitána I. triedy, keďže ide o oblasť, kde úplne štandardne premáva medzinárodná lodná doprava, ktorá smeruje k Vodnému dielu Gabčíkovo.
V žiadnom prípade, pán Matovič, nejde o diskrimináciu. Dal som si vytiahnuť z Lodného dopravného úradu, koľko máme akých kapitánov na Slovensku. Vy ste hovorili, že sme to mohli kľudne nechať na úrovni kapitánov II. triedy a že sme znevýhodnili niektorých uchádzačov o poskytovanie takejto služby, pretože sme zvýšili požiadavku na kapitána I. triedy.
Tak. Na Slovensku je registrovaných 87 kapitánov II. triedy, pán Matovič, a 539 kapitánov I. triedy. Viete, aký je rozdiel medzi kapitánom I. triedy a kapitánom II. triedy, pán Matovič, keď už argumentujete, že sme takto chceli znevýhodniť uchádzačov? V zásade sú tie podmienky dve také zásadné, je ich tam určite viac. Aleže kapitán II. triedy má skúsenosti s lodnou dopravou dva roky a kapitán I. triedy štyri roky. A kapitán II. triedy nemôže ísť do medzinárodných vôd, to znamená, môže sa plaviť len po území Slovenska, kdežto kapitán I. triedy môže ísť aj za hranice Slovenska.
Keďže sme vypisovali, pán Matovič, medzinárodnú, európsku súťaž uverejnenú v európskom vestníku, bolo pravdepodobné, že by sa mohol takejto súťaže zúčastniť aj niekto zo zahraničia, čiže musel tú kompu priniesť alebo mohol by tú kompu priniesť či z dolného toku Dunaja, z Rumunska alebo Maďarska, kde sa takýchto kômp nachádza asi 60 len na úseku maďarskom, alebo z horného toku Dunaja, z Nemecka alebo Rakúska, a musel by mať kapitánske skúšky I. triedy. Ešte raz, na Slovensku, len na Slovensku 84 kapitánov II. triedy a 539 kapitánov I. triedy.
Faktom je, že súťažné podklady, ako som spomínal, boli zverejnené celoeurópsky a oboznámiť sa s podmienkami súťaže prejavili tri spoločnosti. Z týchto troch firiem do súťaže predložila záväznú ponuku jedna. V elektronickej aukcii bola cena za službu ešte znížená. Rovnako je faktom, že cena za jeden cyklus je 206 eur a 122 eur je za hodinu pohotovosti a tieto ceny sú výsledkom medzinárodného európskeho tendra. A tá cena v prepočte na počet prevezených áut je nižšia a náklady na prevoz áut na jeden cyklus sú nižšie ako pri starej kompe.
Napriek tomu, čo som teraz vymenoval tieto argumenty, som inicioval, keď sa objavilo podozrenie, s ktorým prišiel pán Matovič, som inicioval trojnásobnú kontrolu celého procesu. Inicioval som a začala ministerská kontrola a sám z vlastnej iniciatívy som sa obrátil na Úrad pre verejné obstarávanie, aby skontroloval proces verejného obstarávania, a zároveň som sa obrátil na Najvyšší kontrolný úrad. Obidva tieto úrady vedú nominanti súčasnej opozície.
Zachytil som v tejto súvislosti, pán poslanec Simon, a hovorili ste to aj teraz vo faktickej poznámke, že považujete kontrolu z ministerstva za zmanipulovanú, lebo v dozornej rade je riaditeľ kancelárie ministra, čo vraj znamená, že kontroluje sám seba. Zobral by som takúto invektívu od pána Matoviča, ktorý možno nevie, ako to funguje na ministerstvách, ale vy ste bol dvakrát ministrom a mali by ste vedieť, pán poslanec Simon, že odbor kontroly je samostatný odbor na ministerstve, ktorý sídli dokonca na ministerstve životného prostredia i v inej budove, ako sídli ministerstvo, aby bol nezávislý, a že je tam riaditeľ odboru kontroly, ktorý nie je riaditeľom mojej kancelárie a je riaditeľom odboru kontroly. Vy si pletiete asi niektoré pojmy a dojmy, preto sa čudujem, pán poslanec Simon, sa čudujem, pretože v istej chvíli ste bol aj ministrom životného prostredia, že neviete, ako to na ministerstve životného prostredia chodí. A ja asi na rozdiel od vás nezasahujem do činnosti odboru kontroly. Vy ste asi zasahovali, preto si myslíte, že sa dajú zmanipulovať kontroly.
A musím vám oznámiť, dámy a páni, že výsledky ministerskej kontroly už poznáme a skonštatovala táto kontrola, že postup verejného obstarávania bol v súlade so zákonom. (Potlesk a smiech v sále.)
A presne preto, pán poslanec Hraško, presne preto, pán poslanec Hraško... (Výkriky z pléna, smiech a potlesk.)
Ale, pán Brocka, ja som presne preto povedal, ja som presne preto povedal, že som inicioval z vlastnej iniciatívy aj kontrolu Úradu pre verejné obstarávanie, aj Najvyššieho kontrolného úradu, kde máte vy svojich nominantov, tak keď sme niečo my zmanipulovali, tak oni to určite vyšetria, či sme to zmanipulovali. Dobre, pán Brocka? (Reakcia z pléna a smiech v sále.) Pán Brocka, uši sa niekedy čudujú, čo ústa hovoria.
Kampaň je v plnom prúde, vidíte to, táto schôdza neslúži na nič iné, len aby sme tu počúvali tieto sprosté reči. (Reakcie z pléna. Odmlčanie sa rečníka.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Páni poslanci, nediskutujeme! Pán poslanec Hraško! Pán poslanec Hraško, ticho!
Nech sa páči, pán minister, pokračujte.

Žiga, Peter, minister životného prostredia SR
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Môžem, pán Hraško? Dovolíte mi? (Reakcia poslanca.) Milé od vás, ďakujem.
Počúvame opakovane rôzne vymyslené argumenty a rôzne čísla, koľko štát zaplatí za prevádzku novej kompy. Igor Matovič na svojich tlačových konferenciách tak postupne hovoril o rôznych číslach, že prídeme o 30 mil., o 50 mil., o 75 mil., sumy sa stále menia. Najnovšie, to je viac ako 51 mil. eur. Vyzerá, že podľa toho, ako sa pán Matovič vyspí, také hodí číslo na stôl.
No a preto ešte raz a veľmi jednoznačne poviem. Nie je pravdou, že cena za služby kompy bude viac ako 25 mil. eur. Cena nemôže túto sumu prekročiť, pretože bod 2.1. písm. c) zmluvy hovorí, že "prepravca poskytuje služby v súlade s celou súťažnou dokumentáciou". V doklade, ktorý sa nazýva Oznámenie o výsledku verejného obstarávania uverejneného v slovenskom a európskom vestníku sa jednoznačne uvádza, že celková konečná hodnota zákazky je 25 mil. eur.
Pán Matovič, neviem, ako sa dá ukradnúť 51 mil. eur z 25 mil. eur. To asi budete vedieť vy.
Okrem toho - okrem toho - aj prevádzkovateľ oznámil vo verejnom vyhlásení, že pre neho je 25 mil. eur a 15 rokov konečná hranica, ktorú jednoznačne rešpektuje. A pán... (Ruch v sále.)
Ešte raz. Navrhovateľ úmyselne odmieta pochopiť, že kompa momentálne funguje v skúšobnej prevádzke a aby sa ukázalo, kedy sú tie časy najdôležitejšie a kedy je najvyťaženejšia. Po vyhodnotení tohto skúšobného prevádzkového obdobia sa určí nový prevádzkový poriadok v zmysle požiadaviek starostov, rovnako tak ako sme postupovali pri požiadavkách na novú kompu.
Chcem len pre štatistiky, aby ste vedeli, za prvé 4 mesiace prevádzky kompa previezla takmer 77-tisíc vozidiel, stará kompa by musela zvýšiť svoj výkon o 40 %, aby dokázala takéto množstvo vozidiel reálne previezť, čo pri jej technických parametroch vôbec nie je reálne. Čiže znova sa tu stretávame s polopravdami pána Matoviča.
A poďme trošku aj k tomu, čo tuná dnes pán Matovič hovoril, a ja som si tiež doniesol nejaké podklady a materiály, teda že stará kompa bola niekoľkonásobne lacnejšia, a tu sme znova svedkami manipulácie pána Matoviča a účelovo vyberá niektoré informácie, prečíta A, neprečíta B. Podnik Vodohospodárska výstavba v skutočnosti platil Slovenskému vodohospodárskemu podniku za prevádzku kompy až od roku 2014. Neviem, či to viete, pán Matovič, Vodohospodárska výstavba platila Slovenskému vodohospodárskemu podniku za prevádzku kompy až od roku 2014. Pretože od roku 1997 do roku 2013 platila Slovenskému vodohospodárskemu podniku 14,6 mil. za zabezpečovanie prevádzky Vodného diela Gabčíkovo a jednou z položiek v rámci tejto platby bola aj prevádzka kompy. To znamená, nedá sa povedať, koľko platila Vodohospodárska výstavba v predchádzajúcom období za kompu, pretože to bolo v rámci celého balíka zmlúv, ktorá, celého balíka zmlúv a platilo 14,6 mil. eur.
A chcem ešte povedať jednu vec, pán Matovič. Vy tu hovoríte, že Slovenský vodohospodársky podnik nám podľa 211-ky odpovedal, ja mám presne tú istú správu tuná a, pán Matovič, ten Slovenský vodohospodársky podnik povedal, ešte na tej druhej strane, viete, vy ukážete len prvú stranu, povedal, že: "Cenová úroveň je od roku 2001 do roku 2013, sa výška odplaty za prevádzkovanie kompy neupravovala. V zmysle dodatku, ktorý bol uzatvorený až 6. 5. 2013, bola upravená iba inflačná zložka. V roku 2014 bola podpísaná nová zmluva o prevádzkovaní kompy, ktorá výšku odplaty za prevádzkovanie kompy zreálnila a v novej dohodnutej výške odplaty už boli zohľadnené náklady na prevádzku kompy vrátane inflácie. Pri kalkulácii cien bol taktiež zohľadnený vek plavidla a s tým súvisiace príslušné odpisy."
Takže pán Matovič prečítal prvú stranu, ale druhú stranu už neprečítal, tam, kde je to podstatné, a on tu stavia nejaké svoje argumenty na polopravde. (Reakcia z pléna.) To je, to je...
Pani predsedajúca, poprosím vás, aby mi pán Hraško neskákal do reči, už to robí tretíkrát, keby ste tu upratali trošku.

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Prosím pána poslanca, aby neskákal do reči. (Reakcia z pléna.) Nech sa páči, pán minister, môžete pokračovať. Prosím o kľud v rokovacej sále.

Žiga, Peter, minister životného prostredia SR
To je typický príklad, pán Matovič, a typický príklad štýlu vašej práce. Vyberáte si iba informácie, ktoré vám vyhovujú a vôbec vám nevadí, že manipulujete a zavádzate. Na tom istom papieri ste mali aj tú druhú vetu. (Reakcia poslanca Matoviča.) Hm, dobre.
A ešte tu hovoril pán Matovič argument o generálnej oprave, že Slovenský vodohospodársky podnik v roku 2014 robil generálnu opravu a že ho stála neviem koľko a koľko a že to bola vlastne nová kompa, ktorá mala jazdiť. No a teraz vám prečítam stanovisko SVP (Slovenského vodohospodárskeho podniku), ktoré sa vyjadrilo k tejto oprave. "Vlaňajšia oprava stála 196-tisíc eur, no treba zdôrazniť, že išlo len o nevyhnutnú opravu motorov, bez ktorej by starú kompu bolo nutné odstaviť kvôli ohrozeniu bezpečnosti osôb a chýbajúcemu jednému osvedčeniu." (Ruch v sále.) "To znamená, že takmer rok by obyvatelia okolitých obcí museli absolvovať zhruba 50-kilometrovú obchádzku."
Viete, čo sa v skutočnosti považuje za generálnu opravu? V skutočnosti, keď robíte generálnu opravu, tak robíte takú rozsiahlu opravu, kde vymieňate plášť lode, vymieňate paluby a kormidlá, elektroinštaláciu, pohonné ústrojenstvo, motor, prevodovku, hriadeľ, vrtuľu, pumpu, dýzu, výmenu navigačného systému transpondera, výmena palivových nádrží, výmena kormidla pri vrtuľovom pohone. To je generálna oprava. (Reakcia z pléna.)
SVP nerobil generálnu opravu, robil len nevyhnutnú opravu motora, pán Hraško. Teda len v jednej časti, v technologickej časti. (Reakcia z pléna.) Generálna oprava by bola teda oveľa nákladnejšia a náročnejšia, pričom by kompa bola odstavená na dlhé obdobie.
Chcem povedať, že každý, kto chcel sa zúčastniť tejto súťaže, sa mohol oboznámiť so zmluvou, ktorá bola súčasťou podmienok verejného obstarávania. Čiže akékoľvek zvýhodňovanie kohokoľvek, pán Matovič, neobstojí, pretože zmluva bola súčasťou podmienok verejného obstarávania a každý, kto sa chcel prihlásiť do tohto verejného obstarávania, by získal také isté podmienky, ako získala firma, ktorá vyhrala medzinárodný tender.
Pokiaľ som teraz odpovedal na vymyslené príbehy pána Matoviča na štýl rôznych bájok a povestí, tak pôjdeme aj teraz ďalej na kategóriu rozprávky starých materí. A skúsim prejsť ku vygenerovaniu alebo k tomu, čo vygeneroval pán Matovič a vyfantazíroval prepojenia rôznych osôb a firiem. Vycucal si z prsta prepojenie, ktoré má smerovať akože na stranu SMER - sociálna demokracia.
Pán Matovič, na túto hru vám nikto neskočí, že je to výmysel, je každému človeku jasné.
K vašej schéme poviem len toľko, že súťaž vyhrala firma, ktorá je súčasťou portfólia Slovenských plavieb a prístavov, firmy, ktorá má 90-ročnú tradíciu s výrobou, s fungovaním na Dunaji. (Reakcia rečníka na poslanca Matoviča ako navrhovateľa.) Fúha, tak to je, to sa stalo.
A keď vy začínate fabulovať... (Poslanec Matovič ako navrhovateľ podáva svoj názorný materiál rečníkovi.) Nie.
Keď vy začínate fabulovať, pán Matovič, a používate nezávislých blogerov na to, aby ste dokázali rôzne prepojenia na rôzne firmy a na rôzne osoby, a tí nezávislí blogeri sa potom náhodou stanú lídrami vašej kandidátky, tak aj ja som sa zahral na blogera, resp. na takého investigatívca a skúsil som si otvoriť Obchodný register. A pán Matovič sa netají tým, že je akcionárom alebo spoločníkom vo firme regionPRESS. Však, pán Matovič? (Reakcia poslanca.) No však vám vysvetlím, akým spôsobom sa dajú manipulovať.
Pán Matovič je spoločníkom vo firme regionPRESS. A firma regionPRESS zároveň (reakcia z pléna), bol, jeho manželka je (reakcia z pléna), a zároveň, zároveň firma regionPRESS je spoločníkom vo firme Bzzik. Niekde na nejakom blogu som čítal, že pán Matovič perie peniaze zo svojej politickej strany práve cez firmu Bzzik. A v tejto firme Bzzik má spoločníkov pána Novotu a pána Paveleka, mimochodom aj pána Glozneka, ktorý je konateľom vo firme regionPRESS, a títo páni sú tretí klik, to je tretí klik; urobil som prvý regionPRESS, druhý klik Bzzik a tretí klik ma dostal ku firme Pygmalios, kde je, viete kto spoločníkom, spoločníkom pána Matoviča? Firma G&T. (Potlesk.)
Takže pán Matovič, čo to tu hráte na nás? Vy ste nepriamo prepojený na firmu G&T, vaša firma je spoločníkom ľudí, ktorí sú spoločníci firmy G&T. A to je aktuálna informácia, lebo toto sa udialo v júli 2015. Vy tu dávate do súvislosti v prípade kompa vzťahy, ktoré boli niekedy pred tridsiatimi rokmi. (Reakcia poslanca Matoviča.) Pán Matovič, vy ste priamo prepojený na finančnú skupinu G&T. (Reakcia poslanca Matoviča.) Pán Matovič, vy ste priamo prepojený na spoločnosť G&T. Tu máte tri kliky, cez tri kliky som vás odhalil, ani som nepotreboval na to... (Reakcie z pléna.)
Pán Viskupič, vôbec to nebolo ťažké. To viete čo, na Obchodnom registri nájdete toľko prepojení. (Reakcia poslanca.) Ale však ideme ďalej.
V súvislosti s prevádzkou kompy sa objavili názory, ktoré tvrdia, že riešením bolo napríklad vybudovať most alebo bolo vybudovať tunel. A pri tuneli sa trošku pristavme, lebo ma zaujali vyjadrenia bývalého ministra životného prostredia pána Nagya, ktorý sa k tomu vyjadroval, že rezort mal už vypracovaný návrh, ktorý by dopravu medzi obcami na juhu Slovenska výrazne zjednodušil, a má ísť o tzv. tunel popod Dunaj za 2,3 mil. eur. Na pohľad veľmi úžasná vec, no tak som sa opýtal ľudí kompetentných, či vôbec tento projekt existuje. S prekvapením som sa dozvedel, že nielenže neexistuje, ale ho pán exminister Nagy ani nikdy nezadal a ani nikdy nespomenul. (Reakcia z pléna.)
Počkajte, pán Bugár, však ja sa k tomu dostanem. Pán Bugár, ja sa k tomu dostanem, nebojte sa.
A viete, prečo takéto riešenie reálne neexistuje? Pretože to nie je možné. Nehovoríme totižto o žiadnom tuneli. Tu pán Bugár ukazuje nejakú úvahu bývalého vedúceho na prevádzke Gabčíkovo, ktorý pri 20. výročí Gabčíkova napísal svoju úvahu, ako by sa možno dal riešiť prechod medzi jedným brehom a druhým brehom Dunaja, ale asi, a dúfam, že každý z vás vie, aký obrovský až priepastný rozdiel je medzi úvahou a projektom, ktorý by bol podrobený odbornej oponentúre z hľadiska dopravy, ekonomiky, výstavby, prevádzky a hlavne bezpečnosti. Preto... (Zasmiatie sa poslanca Hraška.)
Pán Hraško, máte problém so sebaovládaním alebo čo máte za problém? (Reakcia poslanca Hraška.)
No, takže poďme, čo to tam vlastne za tie otvory sú, resp. poďme sa pozrieť, aké alternatívy sme zvažovali. Čiže vodohospodárska, pán poslanec, europoslanec Nagy hovoril o nejakom tuneli, ktorý akože mal byť alternatívou. My sme v roku 2012, na konci roka, a v roku 2013 dali robiť štúdiu uskutočniteľnosti, akým spôsobom by sa dalo urobiť prepojenie medzi týmito dvoma brehmi, teda medzi Kyselicou a medzi Vojkou. Vypracovali sme takýto materiál (rečník zobral do rúk materiál, ukazujúc ho plénu), ktorý hovorí o alternatívach aj s bezpečnostnými podmienkami, aj s možnosťami napojenia na jednotlivé. Pán Bugár ukazoval tiež svoj projekt, videli ste ho? Mal tri strany. (Reakcia z pléna.) Jasné, jasné, pán Bugár, mal.
Hovoríme o riešení, ktoré hovoril pán Bugár, hovoríme o existujúcich technických otvoroch, šachtách alebo niekto ich nazýva aj diery. Hovoríme o tzv. technologických priepustoch, pán Bugár, ktoré slúžia na odvod priesakovej vody. Každá šachta z tých piatich, ktoré tam sú, každá šachta sa nachádza jeden meter pod dnom Dunaja a má výšku 2,5 metra. Viete, koľko má výšku sanitka bez nadstavby výstražného zariadenia? 2,54. Táto výška tohto tunela alebo toho priepustu, o ktorom hovorí pán Bugár, má výšku 2,5 metra a má šírku 4,5 metra. Býva v týchto priepustoch veľké množstvo vody... (Ruch a smiech v sále.) A ešte keď si predstavíte 4,5 metra šírku a 2,5 metra výšku...
Ja som rád, pán Bugár, že sa zabávate, to je veľmi milé od vás, ale trošku počúvajte aj argumenty a fakty, akými vy zavádzate ľudí a my sa to snažíme... Nič ste neurobili, za 20 rokov ste pre nich nič neurobili. (Ruch v sále.) Nič ste neurobili pre tých ľudí. Nič! Písali vám listy, písali listy pani premiérke. Sedem mesiacov ste neodpovedali na listy, sedem mesiacov ste im nevedeli odpovedať ani na list, nie, aby ste niečo pre nich urobili.
A tá šachta alebo ten priepust technologický má 499,2 metra. To je celý, má 4,5 metra šírku a 2,5 metra výšku. Ešte raz vám pripomínam, 2,5 metra má sanitka, 2,54 má sanitka, ani sanitka sa tam nezmestí a nieto ešte aj s nadstavbou, ktorá slúži na výstražné zariadenie. A zároveň ten tunel alebo tá priepust neni ani vetraná. To znamená, nie je tam ani miesto, kde by sme mali dať nejaké vetracie zariadenia alebo nejakú technológiu, ktorá by mala slúžiť na to, aby tam tie autá mohli prechádzať. A tu by bol len jednosmerný priepust.
A teraz si predstavte súvislosti s tým, čo sa udialo v Paríži alebo čo sú, aké sú hrozby v rámci bezpečnostnej situácie. Pán Bugár, ak neviete, Vodné dielo Gabčíkovo je súčasťou kritickej infraštruktúry. Je súčasťou kritickej infraštruktúry a tunel alebo priepust, ktorá sa nachádza meter pod dnom Dunaja, je vážne riziko pre obyvateľov Žitného ostrova,. Pretože keby sa tam niečo stalo, tak zaleje celý Žitný ostrov, ale ja viem, že vás asi nezaujímajú títo ľudia... (Reakcia z pléna.)
A keď si zoberieme napríklad iné tunely, ktoré by mohli slúžiť, tak ja vám poviem len príklad, pán Hraško, ja neviem, či vy viete, kde je tunel La Manche, to je tam medzi... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Pán minister, nech sa páči, rozprávajte. (Reakcia z pléna.)

Žiga, Peter, minister životného prostredia SR
Tak napríklad tunel pod La Manchom je 40 metrov pod vodou, nie jeden meter pod vodou. (Reakcia poslanca Hraška: "A čo tým chcel básnik povedať?")
A nad Vodným dielom Gabčíkovo alebo na Vodnom diele Gabčíkovo sa nachádza 100 mil. metrov kubických vody. Takže ak by sa tam stalo nejaké nešťastie, ani nechcem hovoriť, čo by to znamenalo pre ľudí. (Smiech v sále.)
Pýtal som sa, a vrátim sa k tomu (reakcia z pléna), vrátim sa k tomu, čo ešte navrhoval pán Nagy alebo pán Érsek, lebo že on o tom hovoril, že tam sú tie priepusty. Viete, koľko by stála len údržba takéhoto tunela? 550-tisíc eur ročne, len údržba toho 700-metrového tunela, ktorý by bolo nutné urobiť, by stála len 550-tisíc eur, okrem toho, že sme si dali urobiť seriózne prepočty (reakcia z pléna), koľko by stála reálne výstavba tunela, bolo by to cez (reakcia z pléna a zasmiatie sa), bolo by to viac ako 200 mil. eur. Bolo by to viac ako 200 mil. eur... (Reakcia z pléna: "Lebo vy ste boli vo vláde, keď sa tunelovali tunely. Nie?")
Takže pokiaľ niekto, pán Bugár... (Reakcia z pléna: "Vy ste s tým začali, tak nevykrikujte.")
Pán Bugár, pokiaľ niekto predloží návrh, ktorý urobí most, resp. tunel pod Vodným dielom Gabčíkovo za 2,3 mil. eur, podľa mňa by mal dostať Nobelovu cenu, a nie tuná zavádzate aj vy. Mrzí ma, že aj vy zavádzate tú verejnosť. To, že to robí Matovič, to je jeho štýl práce, to je tak, ale že to robíte vy.
Ďalšou alternatívou bol most, ktorý sme posudzovali, a keďže sa jedná o Vodné dielo Gabčíkovo, kde pláva klasická vodná doprava a to dielo je umelou stavbou, ktoré nemôžme injektovať do dna, tak by to musel byť tzv. jednopilierový most, asi také niečo ako Most SNP. A posudzovali sme asi 6 alternatív tohto mosta a náklady na výstavbu, počúvajte aj vy, pán kolega Zajac, pretože vy ste konštruktér a vy viete, koľko stoja mosty. Tá cena tých mostov by bola medzi 75 až 154 mil. eur. Záležalo by od technickej konštrukcie, ako by to bolo urobené. A, samozrejme, tá doba výstavby takéhoto mosta by trvala minimálne 6 až 8 rokov. A nehovorím o tom, že by to boli, samozrejme, potrebné peniaze. Porovnávať tuná výstavbu mosta, o čo sa snažil pán Matovič, niekde na Váhu s Vodným dielom Gabčíkovo, cez Vodné dielo Gabčíkovo prechádza, alebo cez Dunaj, pán Matovič, prechádza okolo 2- až 4-tisíc kubíkov sekundových vody. Cez Váh prechádza okolo 300. Ako posudzovať výstavbu mosta na Váhu s vybudovaním mosta na Vodnom diele Gabčíkovo, to je úplne nepochopenie situácie, pán Matovič. Ako vy sa radšej nevyjadrujte k odborným veciam, pretože im vôbec nerozumiete. (Reakcia z pléna.)
Pán Hraško, však my sa ešte uvidíme.
Dobre, poďme pokračovať ďalej a v tom návrhu na odvolanie ministra bol ešte jeden dôvod alebo dva dôvody, o ktorých, ku ktorým sa vrátim, a jeden bol ten, že Ladislav Lazár je údajne vo funkcii v rozpore so zákonom. Táto záležitosť ma zaujala, že to navrhoval, o tom hovoril pán Matovič, pretože jeho bratranec alebo neviem, aká je to rodina, pán Viskupič spolu s pánom Hlinom boli už v júni v roku 2012 na poslaneckom prieskume ohľadom vymenovania pána Lazára do funkcie a museli konštatovať... Pán Hlina, bolo to tak? Bolo to tak. Museli skonštatovať, že pán Lazár bol uvedený do funkcie úplne v súlade so zákonom. A teraz počúvajme, mám ešte aj druhú stránku tejto veci, ktorá ukazuje znova dve tváre opozície, pretože vymenovanie pána Lazára, potvrdil to aj pán Hlina, bolo v súlade so zákonom, na rozdiel od jeho predchodcu nominanta MOST-u - HÍD pána Ladislava Gála. S tým totiž vtedy poverený generálny riaditeľ štátneho podniku 27. 8. 2010 uzavrel pracovný pomer tak, že ku dňu podpisu pracovnej zmluvy účelovo zmenil organizačný poriadok, aj napriek tejto účelovej zmene bol porušený § 19 ods. 2 o štátnom podniku, pretože novovytvorená pracovná pozícia nebola pozíciou vedúceho zamestnanca, tak ako to vyžadoval zákon.
Takže je to úplne naopak, páni navrhovatelia. a obzvlášť, páni navrhovatelia z MOST-u - HÍD, vy ste ovládali rezort v roku 2010 a vy vodu kážete a víno pijete. Je nad slnko jasné, že váš nominant bol vymenovaný v rozpore so zákonom.
Ďalším dôvodom má byť, že ja som mal vedieť o tom, že takáto súťaž sa robí, takáto súťaž sa koná, pretože existuje príkaz ministra životného prostredia z 18. apríla 2012 a na základe tohto príkazu ministra majú rezortné organizácie informovať o vyhlasovaní verejnej súťaže. Pán Matovič, potvrdzujem, takýto príkaz existuje a vydal som súhlas 23. 10. 2014 na obstarávanie novej kompy na základe požiadaviek starostov, pretože starostovia hovorili, že kompa je poruchová, a tento príkaz som vydal s tým, že ide o verejné obstarávanie na 15 rokov a maximálna predpokladaná suma bude 25 mil. eur. Čiže to je dôkaz o tom (rečník zobral do rúk materiál, ukazujúc ho poslancovi Matovičovi), že, ďalší dôkaz o tom, že nikdy sme nehovorili o žiadnej sume nad 25 mil. eur. Ale aj príkaz ministra hovorí o tom, že to bolo 25 mil. eur. A zároveň hovorí o tom, že tie ceny sú 206 eur a 122 eur za pohotovosť.
A úplne zábavné bolo, keď pán poslanec Matovič navrhoval vysloviť nedôveru ministrovi za poškodzovanie finančných záujmov štátu, a počúvajte, za nepravdivé informácie poskytované občanom Slovenska v reakciách na odhalenie tejto nevýhodnej zmluvy. Tak toto je skutočne úsmevné, pretože k bombastickým tlačovým konferenciám pána Matoviča som sa ja ešte ani raz nevyjadril. Vyjadroval som sa len prostredníctvom svojho hovorcu, a síce povedal som, teda hovorca ministerstva životného prostredia povedal: "Minister životného prostredia Peter Žiga už požiadal o nezávislú kontrolu Úrad pre verejné obstarávanie a Najvyšší kontrolný úrad. Okrem toho poslal do podniku ministerskú kontrolu. Na rozdiel od poslanca Matoviča, ktorý nemá morálny problém kedykoľvek a kohokoľvek označiť za zlodeja, minister rozhodne o ďalších krokoch až po ukončení kontrol. Vystúpenia poslanca Matoviča vníma ako predvolebnú kampaň."
Nezávislé orgány teda konajú, ale pána Matoviča to nezaujíma. Ten má vo všetkom vopred jasno. Čiže je jasné, že sa tam, napriek tomu, že minister sa snaží byť úplne otvorený a urobil úplne transparentné kroky, poslal kontrolu a v prípade, že kontrolné orgány zistia niečo, že tam nebolo v súlade so zákonom alebo v poriadku, tak potom bude konať. Nie, ja mám konať na základe toho, že pán Matovič urobil bombastické tri tlačovky a ja mám na základe toho odvolať nejakého riaditeľa štátneho podniku.
Čo ste vy, pán Matovič? Vy ste nejaká morálna autorita alebo vy ste kto, že ja by som mal konať na základe vášho rozhodnutia alebo toho, čo si vy želáte? Prečo by som to mal robiť?
Ešte vás chcem informovať o jednej veci, ktorá sa stala minulý týždeň, a ja som si myslel pôvodne, že túto schôdzu ani nezvoláme, pretože v Paríži sa koná prelomový klimatický samit, ktorý je najdôležitejší za posledných 20 rokov, ktorý sa koná v oblasti klimatických zmien a má určovať pravidlá na najbližších 80 rokov. A po štyroch rokoch príprav rôzni experti pripravovali znenie dohody a má sa dosiahnuť nejaká medzinárodná dohoda, medzinárodný agreement, tak ľudia o tom normálne vedia a normálne sa o to zaujímajú. Jediného, koho to nezaujíma, je pán Matovič.
Jeho výrok, ktorý povedal v piatok, keď predkladal návrh na odvolanie, keď sa ho jeden redaktor na tlačovej konferencii opýtal, že prečo to podáva teraz, keď minister je v Paríži na klimatickom samite, tak povedal, že "minister životného prostredia si mohol odpustiť klimatický samit a producírovať sa a jesť chlebíčky", a to že je škandalózne, teda že ja tam idem jesť chlebíčky.
Takže 30. novembra sa 140 prezidentov a hláv štátov zúčastnilo otvorenia tohto samitu, aby nastavilo základné rámce dohody, tak Putin, Obama, Merkel, Pan Ki-mun sa tam išli nažrať chlebíčkov, pán Matovič. Aj 36-tisíc akreditovaných účastníkov tejto konferencie sa išlo najesť chlebíčkov na klimatický samit do Paríža.
Pán Matovič, vy sa máte v svojom, neviem, či ešte, alebo nemáte, pána Hubu, ktorý sa zaoberá životným prostredím, spýtajte sa ho, že čo to je za klimatický samit, aký je dôležitý a prečo je dôležitý pre našu planétu a či by na takej konferencii minister životného prostredia mal byť, nemal byť alebo ako mal byť. A keď vy neviete, čo to je, tak vráťte poslanecký mandát, pretože vy vôbec nepatríte do parlamentu. (Potlesk.)
Kolegyne, kolegovia, na záver svojho vystúpenia ešte niekoľko slov na záver. Skutočný a jediný dôvod, prečo sme sa tu dnes zišli, je 5. marec 2016, a jediný dôvod, prečo tu musíte sedieť, sú parlamentné voľby a predvolebná kampaň pána Matoviča. Nezáleží mu na ľuďoch, pretože je to človek, ktorý spolu so svojimi troma priateľmi z OĽaNO sa chce znovu dostať do parlamentu a je mu vcelku jednu, aké dôvody a aké spôsoby a metódy na to použije. Či si vymyslí fiktívny účet predsedu vlády na Belize, či si vymyslí fiktívneho priateľa, ktorý mu núka 20 mil. eur za položenie vlády, alebo keď povie, že sa tu ide vytunelovať nejaká kompa, nahráva si svojho kolegu z opozície a potom kričí, že tu je generálny riaditeľ alebo minister, alebo premiér je zlodej.
Chcem povedať, že nedajte sa vyviesť z rovnováhy. Je to patologický klamár, tak ako o tom hovoril pán Bugár: "Ten človek klame. Klame tak, že keď ráno vstane, už aj to je klamstvo."
Na záver, pán Matovič, ešte jeden odkaz pre vás. Máme adventný čas, blíži sa čas Vianoc, to sú sviatky pokoja a mieru. Pán Matovič, využite toto obdobie, zbavte sa toho hnevu, nenávisti a žlče. Pomôže vám to.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.12.2015 o 12:16 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video