7. schôdza

11.9.2012 - 28.9.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 10:01 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:52

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No, Ľubo, ono to vyzeralo dramaticky, ale v zásade si hovoril tie isté veci, ktoré sme my tvrdili posledné dva roky pri pomenovávaní problémov a takisto sme pomenovávali nástroje, ktorými tie problémy treba riešiť. Keď hovoríš o tom, že treba si upratať v myšlienkach, ja ešte raz zopakujem to, čo som už povedal v prvom čítaní. Keď hovoríme o subsidiarite a o tom, že sa má rozhodovať dole, tak nech rozhodujú zákonní zástupcovia detí. Nech... (Ruch v sále.) Samozrejme, že hej. Subsidiarita je o tom, že ideš čo najbližšie, ideš čo najbližšie k tomu, koho sa ten výkon aktivity týka a ak máš byť poctivý, tak neostaneš na úrovni samosprávy, ale normálne klasicky, tak ako sa to robí aj v Škandinávii poukážkovým spôsobom. Poukážka na každé dieža jeho aktivity do rúk dieťaťa alebo študenta, alebo zákonného zástupcu. A nech to dá tomu centru voľného času alebo tomu krúžku, alebo tomu športovému klubu, ktorý si on sám vyberie. To by bola poctivá subsidiarita a nie zaseknúť sa na úrovni samosprávy, lebo to je nepoctivé.
A čo sa týka riešenia podvodov a tunelovania, ešte raz, nič by sa nestalo, keby sa počkalo pol roka alebo trištvrte roka, dotiahol sa systém centrálneho registra žiakov a tam by ti veľmi rýchlo vyskočili tie čísla, že kde je reálny problém a kde niekto nie je v poriadku. Ja viem, že tie čísla už teraz poznáme na základe nápočtov, ale keď by to bola online registrácia a živé sledovanie toho, čo sa v ktorom centre voľného času deje, tak potom by si veľmi rýchlo vedel presne konkrétnym ľuďom klepať po prstoch a nie robiť zlý nesystémový zákrok, ktorý je plošný a vylievať dieťa aj s vodou z vaničky von.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:52 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:54

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, neviem, možno došlo k nedorozumeniu, ale nikto z nás netvrdí, že do centier voľného času treba dať viacej peňazí. My to, čo tvrdíme, je, že aby peniaze išli spolu s dieťaťom tam, kam chodí. Aby reálne tie peniaze išli na jeho voľnočasové aktivity, aby nešli do chodníkov, aby nešli do budov, aby nešli do vecí, ktoré nemajú nič spoločné s dieťaťom, s jeho výchovou, s jeho voľným časom a nebudem opakovať to, čo povedal pán poslanec Poliačik, a to sa týka naozaj toho zberu tých údajov, aby to, že ten systém nie je dobrý dnes, vieme, že sú tam chyby. Ale opakujem: nemeňme alebo nerušme celý systém len preto, že sú v ňom nejakí chorí ľudia, choré prvky. Zmeňme tie veci, ktoré sú vo vnútri, ale nevylejme to dieťa s tou celou vaničkou celou. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:54 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:55

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Nuž odkiaľ zobrať na vyššie platy učiteľov v materských školách? Ja neviem, či ste nepočúvali, keď som hovoril, že z toho, čo dostávajú obce na žiaka zo sumy 1 865 eur, dávajú niektoré 1 219, 1 020, no tam sú tie peniaze, ktoré by mali ísť na platy na zvýšenie platov učiteľov v materských školách a takto to funguje aj inde a takisto, ako povedala kolegyňa Žitňanská, my nechceme, aby ste navyšovali peniaze do centier voľného času, aby ste im garantovali to, že keď tam tí žiaci chodiť budú, že tie peniaze dostanú a nie, že niekto si povie, že no a my vám dáme len za euro a urobte nám činnosť pre futbalistov alebo pre hocikoho iného. Takže, keď ste hovorili, že toto by bola cesta do hrobu. No uvidíme, aká cesta do hrobu to bude, a budeme bilancovať po konci tohto školského roka a potom na ďalší rok.
No a, že vzrastú počty detí v centre voľného času? No ako som už uvádzal, tam vzrástol počet detí, pretože tam sídli zriaďovateľ, ale zabezpečoval činnosť v celkom okrese a plus ešte v priľahlých okresoch. Tam vykonával tú činnosť. To znamená, že to nemusela zabezpečovať tá obec, ktorá na to nemala, nemá tam školské zariadenie, ale deti aj napriek tomu chceli chodiť na krúžky. To znamená, že prečo to zase bagatelizujete a beriete to, že zrazu z 200 detí narástlo na 7-tisíc. Áno, lebo tam je sídlo zriaďovateľa, ale tá činnosť sa reálne vykonávala v tých ostatných obciach a školských zariadeniach. Takže toto neberte zase, že tomu absolútne nerozumieme. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:55 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:57

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja som si zapísal takúto poučnú vec, že zákon má povedzme tri aspekty - a, b, c. Ministerstvo chce meniť, resp. zrušiť všetky tri. Poslanec opozície súhlasí, že treba zmeniť vec "b", lebo je zle nastavená. Ale že treba zachovať vec "a" alebo to bude mať likvidačné dôsledky na dobré a funkčné veci a že vo veci "c" sa dá diskutovať. Na to vystúpi vládny poslanec, vášnivo, aký opozičný poslanec mimo lebo vec "b", je zlá, zlá, zlá. Veď my sa s vami zhodujeme o tom, čo je zlé. Ja už naozaj mám niekedy pocit, že som v nejakej divnej inštitúcii, však áno veď sú tam zlé veci, veď tie poďme zmeniť a chvalabohu a chvála aj ministerstvu, že ich chce zmeniť. Ale uvedomujete si, že zrušíte aj dobrú vec, ktorá funguje a ktorá pomáha deťom, toto sa vám snažíme vysvetliť. Nie sme a priori proti ministerskému návrhu ani proti ministerstvu. Naozaj som si ešte dopísal, že či si mám dať faktickú vôbec, či to má zmysel. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:57 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja sa teda pozastavím k tým rozvráteným financiám, naozaj o rok-dva, pokiaľ by to takýmto tempom išlo aj to, čo som predtým hovoril, že aj tí, čo doteraz robili normálne, tak ako normálne, že zapisovali len naozaj tie deti ako predtým a nerobili nejaké veci navyše, tak sa pridajú k týmto ostatným a tých detí bude niekoľkonásobne viac a potom budeme mať zatvorené materské školy, keď už chceme strašiť, základné umelecké školy ale budeme mať 5 miliónov detí v centre voľného času. To centrum voľného času je potrebné, má svoje miesto, ale v určitej nejakej tej rovnováhe. No a keď sme, bola tam ja otázka asi pán poslanec Hraško aj na pána ministra, že koľko pokút sa dalo... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:58 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Jasné. Spomínali ste, pán kolega spravodajca, aj pána Hrašku, ktorý povedal, že... (Smiech v sále.), ktorý povedal, že či sú tam nejaké boli pokuty. Tak určite nie, ale tie centrá niektoré využili tú dieru v zákone a spravili to, čo spravili, pokiaľ by to spravili všetci, už tie financie by sme mali dávno rozvrátené. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:58 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:59

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja sa vrátim tak trošku od začiatku, pretože, myslím si, že tu rozprávame, že občan si tu má sám niečo financovať. Ja sa pýtam, či sú voľby legitímne, či forma demokracie, že primátori, starostovia, poslanci zastupujú občanov sú legitímne a či rozpočet obcí je legitímny. Potom nech si občania stavajú chodníky, nech si občania opravujú cesty atď. Veď predsa nemôžme my teraz pri tomto zákone od začiatku spochybniť nejakú demokraciu. Alebo niečo, čo sme nastavili od roku 2003, kedy mestá a obce zobrali priame kompetencie, to je prvá vec. Ja si myslím, že starostovia a primátori, lebo ja som primátorka, sa snažia pre svojich občanov robiť čo najlepšie, veď tí ľudia ich volia, majú priamy prístup na zastupiteľstvo, tie sú zastupiteľstvá sú otvorené, každý tam môže prísť. Majú možnosť petície, majú možnosť nejakej sťažnosti, a nie o tom, že občan, veď občan si niekoho zvolil. A ja si myslím, že ani jeden starosta a primátor nemá záujem konať voči občanovi, ak taký záujem má, tak určite nebude zvolený a určite bude množstvo kritiky na jeho hlavu, množstvo.
A ďalšiu vec, ktorú by som povedala, vážení kolegovia, veď my tu neriešime centrá voľného času, veď my tu riešime v globále školy, materské školy a tak ďalej. My sa musíme teraz na to pozerať ako na spojené nádoby, veď tu teraz nie ste rytieri a bojovníci so zástavou len za centrum voľného času, veď pán minister má na starosti školstvo a všetko ako také.
Takže jednoducho ja poviem a v Humennom sa nezrušila ani jedna škola, ani jedna materská škola, ani jedno centrum voľného času, iba pribudlo. Takže ja si myslím, že ak skutočne tí poslanci vykonávajú svoju činnosť a ešte dokonca si aj kontrolujeme tú kvalitu, veď to centrum voľného času neni na to, aby nabúchalo čím viac žiakov, a tí žiaci tam skutočne ani nechodia. My keď prídeme na kontroly, tak nemajú ani prihlášky vypísané. Veď tu musí byť aj nejaká kvalita a nielen, že ten žiak tam chodí, ktorý tam nikdy nechodí.
Takže, vážení, nechajte na samosprávu, keď ste v samospráve v roku 2003 delegovali kompetencie, nech tá samospráva skutočne môže tie financie rozdeliť tak, ako to vidí, o kvalite, nielen o kvantite, ale aj o tom, aby to mesto fungovalo, aby fungovalo školstvo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 9:59 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:01

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Ďakujem, pani predsedajúca. Pán kolega Petrák, nemyslím si, že by ste to nevedeli, ale mám pocit, že ste sa emóciami nechali uniesť, keď ste povedali, že garantujte to, že by to bol rozvrat regionálneho školstva do dvoch rokov. My tu nehovoríme o školách, tie sú financované inak, tento zákon sa ani nedotýka, týka sa to všetkých školských zariadení. Vieme to obidvaja, ale mám pocit, že sa naozaj trochu emóciou nechali uniesť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 10:01 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:02

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo a ďakujem aj za faktické poznámky. Určite, určite by sme, by sme našli aj spoločnú reč, pokiaľ ide o hľadanie hľadanie východísk v niektorých v niektorých veciach. To, v čom sa zásadne líšime, je možno filozofický možno ideologický, ja neviem, ako nazvať ten pohľad na vec, je to jednak princíp subsidiarity, kde ak bolo rozhodnuté v predchádzajúcom období, že 40 % výnosu dane z príjmov fyzických osôb bude na originálne kompetencie obcí, tak tieto originálne kompetencie obcí musia byť z tohto pokrývané. Okrem toho, čo bolo v roku 2004 presunuté v rámci originálnych kompetencií alebo zadefinované, tak obce odvtedy vyfasovali cirkevné školy, súkromné školy a školské zariadenia, ktoré ktoré v zásade sa vykrývajú z týchto peňazí, a s tým, že nemajú žiadne dodatočné zdroje na to. Niekedy boli cirkevné a súkromné školské zariadenia financované z kapitoly ministerstva školstva. A, ale, no boli presunuté, otázka znie, v akom objeme boli presunuté a či boli presunuté v dostatočnom objeme. Odpoveď je, neboli presunuté v dostatočnom objeme a bolo zadefinované, bolo zadefinované, že výber dane z príjmov fyzických osôb rastie rýchlejšie, rastie rýchlejšie, ako by mal, a tým pádom máte dodatočné zdroje, z ktorých to môžte pokryť. A tuto, ak sa má zodpovedná samospráva rozhodnúť, že tie prostriedky, ktoré mala určené zákonom, nariadením vlády presunutú a má z toho robiť jednu činnosť, druhú činnosť, tretiu činnosť, štvrtú činnosť, nemôžem z tohto objemu vytiahnuť centrá voľného času a povedať, mne sa páčia centrá voľného času a my budeme robiť len centrá voľného času, lebo okrem toho, že je to dobré, a že deti majú kde tráviť svoj voľný čas... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2012 o 10:02 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:04

Dušan Čaplovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy, vážení páni, nuž začnem, začnem... (Ruch v sále. Krátka pauza.)
Tak sa to robí na vysokej škole, profesor, keď prednáša, preruší, keď vyrušujú žiaci. (Smiech v sále.)
Vážené dámy, vážení páni, začnem tou všeobecnou poznámkou, ja som zistil, že my máme v parlamente prognostikov, futurológov, scenáristov, dramaturgov, insitných umelcov a dokonca hercov, pretože keby mnohí poslanci komplexne pochopili, o čo v podstate v tomto, v tejto novele ide, tak by sa držali "merita" veci a diskutovali by skutočne o veciach, ktoré sa dotýkajú konkrétnych zmien, s tým, že práve týmto návrhom idú peniaze na každé dieťa, ktoré je v trvalom pobyte tej-ktorej obce, a rodič, opakujem: ak sa zodpovedne stará o toto dieťa, môže tieto zdroje využiť. Či ich využije do centra voľného času, či ich použije v základnej umeleckej škole, alebo v rôznych školských kluboch, tak ich môže opakujem využiť. Ja, samozrejme, tu chcem pripomenúť, že, vážené dámy, a hlavne vy z opozície, pravicová vláda rozhodla, že toto je originálna kompetencia samospráv v rokoch 2002-2003 a ja preto budem akceptovať ako minister princíp subsidiarity. Nebudem ho meniť a nebudem Orbán, ako to vyžadujete, aby som zoštátnil školstvo a školské zariadenia, ako sa to deje teraz v Maďarskej republike. (Potlesk.) Vy ste etatista, ja tým etatistom nie som, ja prenášam väčšie kompetencie na samosprávy, lebo samospráva vie veľmi dobre rozhodnúť v tom-ktorom regióne, v tej-ktorej obci, v tom-ktorom meste, čo tú obec trápi, čo trápi tých občanov, a tí občania volia budúcich poslancov samosprávy a budúcich primátorov a starostov či županov v regionálnych parlamentoch.
Centrá voľného času nesmú byť biznisom, ale službou. A opakujem znovu - službou vo verejnom záujme tejto spoločnosti! A túto verejnú službu v záujme spoločnosti musí akceptovať tak verejné centrum voľného času, keď už hovoríme, tak cirkevné centrum voľného času, tak súkromné centrum voľného času. A, samozrejme, môžeme to dosiahnuť, aby sme mali jasné v tejto oblasti len kvalitnou, transparentnou a hlavne kompetenciou a sprevádzanou spokojnosť detí a rodičov . Mne ide o tie deti a mne ide o tých rodičov, aby tieto veci boli doriešené. Odmietam kuvičie hlasy o tom, že po tejto novele budú zanikať centrá voľného času. Možno, že niektoré zaniknú, tie, ktoré si to zaslúžia lebo nerobia kvalitnú prácu a na to ma upozornila aj pani pani predsedníčka asociácie, opakujem, súkromných škôl, ktorá povedala, sú mnohé súkromné školy, súkromné školské zariadenia, ktoré nie sú evidované v ich asociácii a často sa musí za ne hanbiť, pretože robia skutočne politiku, ktorá je v rozpore vo verejnom záujme v tejto spoločnosti.
Ak niektoré centrum zanikne, zrejme preto, lebo nedokáže fungovať cez otvorenú verejnú kontrolu a so štandardných podmienok konkurencie s inými. Okrem toho práve teraz garantujeme, že samospráva bude skutočným prevodom tých peňazí, ktorých časť si doposiaľ ponechávala, a tak ako dostane peniaze na žiaka v centre voľného času tak ich bude musieť presunúť na túto organizáciu, ktorá sa stará o zmysluplné trávenie voľnočasových aktivít žiakov. A ja som presvedčený, že práve v samospráve ide o tom, aby to boli dobré centrá a nerozlišuje či je to verejné, či je to súkromné alebo či je to cirkevné. Ak je kvalitné, množstvo súkromných škôl, súkromných materských škôl, vzniklo z popudu samosprávy, pretože mnohé kompetencie, ktoré nemohla riešiť vo verejnom záujme, ako samospráva poskytla cez súkromné, napr. materské školy alebo centrá voľného času, ktorí to zabezpečovali. Žiaden rozdiel, takto to vznikalo v minulosti a takto, samozrejme, to musí fungovať aj v budúcnosti. Ak niekto hovorí o číslach, ja poukážem na ich výpovednú hodnotu, konkrétne na obrovský záujem detí o centrá voľného času, ktorý garantuje, že deti z drvivej väčšiny miest a obcí využívajú centrá voľného času a preto sa nebojím o ich existenciu.
Za školský rok 2010 622 987 žiakov, to znamená 82,97 % využívalo túto možnosť, takže žiadne zmeny veľkých finančných transakcií, ako ste vy povedali, že sa znížia tie prostriedky a v roku 2011 610 702 žiakov, teda 85 % z celkového počtu využívalo aj centrá voľného času. Otázka je, či to boli žiaci, či to boli mŕtve duše, alebo neboli mŕtve duše, teda naviazaním na to, ako sa akým spôsobom sa to využívalo. Takže, nie je pravda, že sa zmenší normatív, alebo zmenšia tieto prostriedky. Prostriedky, ktoré idú v originálnych kompetenciách, idú nielen na centrá voľného času viazané, ale aj na základné umelecké školy, aj na materské školy, aj na školské kluby a ja, nie je dôležité aby, mi je dôležité, prepáčte, pre mňa je dôležité... (Ruch v sále.)
Pán Poliačik, vy sa vôbec neviete správať! Ja tu teraz hovorím, mám záverečnú reč, tak ma počúvajte. (Potlesk.)
Opakujem - je dôležité, aby dieťa niečo navštevovalo, aby netrávilo voľný čas na ulici pod vplyvom drog a pod vplyvom iných negatívnych aktivít. A mne je jedno, kde to dieťa bude chodiť, len aby to dieťa malo možnosť využívať športové, kultúrno-výchovné, umelecké aktivity v takýchto rôznych zariadeniach. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.9.2012 o 10:04 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Dušan Čaplovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video