10. schôdza

11.10.2016 - 27.10.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

20.10.2016 o 14:36 hod.

Mgr.

Anna Verešová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:34

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky neorganizoval žiadnu špecifickú akciu s názvom Stop tatarákom! ani neupozorňoval samotné reštaurácie v Bratislave, že začne dôsledne dohliadať na uplatňovanie vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 533/2007, ktorá zakazuje predaj tepelne neupraveného mäsa v reštauráciách.
Je však potrebné upozorniť na všetky, či už potenciálne, alebo zásadné, zdravotné riziká a zamedziť jeho vzniku a uplatňovať ochranu zdravia na všetkých úrovniach verejného zdravotníctva. Orgány verejného zdravotníctva sa snažia najmä preventívnou činnosťou pôsobiť na prevádzkovateľov, až pri opakovanom nedodržiavaní legislatívy pristupovať k sankciám. Práve z dôvodu existujúcich potenciálnych mikrobiologických a parazitárnych rizík surového mäsa je jedným z hlavných preventívnych opatrení v praxi a pri zavedení kritérií v rámci správnej výrobnej praxe pri výrobe, manipulácii a podávaní pokrmov požiadavka zabrániť tzv. krížovej kontaminácii.
Pokiaľ berieme do úvahy zdravotné riziká z konzumácie tepelne nespracovaného mäsa, tak nemožno úplne hovoriť o striktnom až nezmyselnom preventívnom opatrení z pohľadu ochrany zdravia obyvateľov, ktoré ustanovuje táto vyhláška. Niektoré konkrétne riziká vyplývajúce z konzumácie tepelne nespracovaného mäsa sú uverejnené aj na webovej stránke Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
Napriek všetkým týmto uvedeným skutočnostiam sa Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a Úrad verejného zdravotníctva nebránia otvoreniu konštruktívnej diskusii k tejto problematike, ktorej výsledkom by bolo nájsť vhodný model aplikovateľný do praxe, avšak pri zachovaní čo najvyššej možnej ochrany zdravia.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

20.10.2016 o 14:34 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

László Sólymos
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku. Ministerstvo má informácie o vypovedaní zmlúv, niektoré OZV s obcami.
V súčasnosti nie je možné povedať, o aký počet výpovedí sa jedná, nakoľko takéto informácie jednoducho nemáme. Ide však o štandardné vypovedanie zmluvného vzťahu OZV, výrobca, zo strany výrobcu, ktoré je ustanovené v § 27 ods. 14 zákona o odpadoch, pričom zmluvu je výrobca oprávnený vypovedať k 31. decembru kalendárneho roka bez udania dôvodu a doručená musí byť 60 dní pred..., OZV, minimálne 60 dní pred ukončením zmluvného vzťahu.
K otázke neuhrádzania faktúr. OZV majú uhrádzať faktúry za nakladanie s odpadom zberovým spoločnostiam pôsobiacim na území obce a nie obciam, samosprávam samotným. OZV je povinná odobrať celé množstvo oddelene zbieraných zložiek komunálnych odpadov v obci... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Pán podpredseda Bugár, prosím vás, kľud.

Sólymos, László, minister životného prostredia SR
... ďakujem pekne (povedané so smiechom)... s ktorými má uzatvorenú zmluvu až do ukončenie, ukončenia zmluvného vzťahu. Každá obec, ktorá je v zmluvnom vzťahu s OZV, sa zarátava do zberového podielu OZV v rámci jej systému združeného nakladania. To znamená, že aj tie obce, s ktorými OZV ukončuje zmluvný vzťah, sa zarátavajú do jej zberového podielu, a to až do dátumu ukončenia zmluvného vzťahu, t. j. do 31. 12. 2016.
Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2016 o 14:36 hod.

Ing.

László Sólymos

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

László Sólymos
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani poslankyňa, zavedenie bezplatnej prepravy vybraných kategórií cestujúcich od 17. 11. 2014 spôsobilo významný nárast cestujúcich osobnou železničnou dopravu. V roku 2015 bolo prepravených o 10 mil. viac cestujúcich ako v roku 2014. Ministerstvo dopravy aj v nadväznosti na zavedenie bezplatnej prepravy navyšuje počty vlakových kilometrov, to znamená počty vlakov, a tiež dochádza k posilňovaniu vlakov, to znamená k pridávaniu vozňov.
Vzhľadom na to, aby nedošlo k situácii, že cestujúci využívajúci bezplatnú prepravu by v plnom rozsahu využili ponúkanú kapacitu vlakov, a teda platiaci cestujúci by sa nemali ako dostať do vlaku; a tiež z dôvodu zachovania istej kultúry cestovania bolo nevyhnutné prijať na vybraných diaľkových vlakoch tzv. kontingenty, čo sú limity cestujúcich, ktorí môžu v danom vlaku cestovať bezplatne. Ak je kontingent minutý, cestujúci, ktorý má záujem cestovať bezplatne, môže využiť nasledujúci vlak alebo v prípade, že sa nevyhnutne potrebuje prepraviť, môže si zakúpiť cestovný lístok. Zavedené opatrenie teda sleduje rovnomernejšie rozloženie cestujúcich využívajúcich bezplatnú prepravu do jednotlivých vlakov. Zavedenie bezplatnej prepravy v autobusoch nadväzujúcich na vlaky si vyžaduje dodatočné zdroje v štátnom rozpočte, ktoré v súčasnej dobe nie sú k dispozícii. Z tohto dôvodu sa ešte nepristupuje, nepristúpilo k realizácii tohto opatrenia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2016 o 14:36 hod.

Ing.

László Sólymos

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

Anna Verešová
Skontrolovaný text
Uviedol pán minister teda odpočty tých kontingentov?
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2016 o 14:36 hod.

Mgr.

Anna Verešová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

László Sólymos
Skontrolovaný text
Počty, že koľko? Tak ja si myslím, nie je to uvedené, ale ja si myslím, že to závisí od toho, že aký to je vlak. To znamená, niekde je to toľko, niekde to závisí od toho, že aký počet sa zmestí na ten vlak, a z toho sa podľa môjho názoru ráta kontingent, ale neni to tu uvádzané, ale ja si myslím, logicky, že to takto by malo fungovať.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2016 o 14:36 hod.

Ing.

László Sólymos

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

László Sólymos
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený poslanec, pokúsim sa vám odpovedať na túto otázku. (Povedané so smiechom.)
Takže pripravované spustenie prevádzky vlakov kategórie IC predpokladá, že pôjde o vlaky, ktoré budú komerčným produktom dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., teda nebudú zahrnuté do zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme, a teda nebudú financované zo štátneho rozpočtu. Cieľom je vytvorenie efektívneho, ekonomického modelu prevádzky so zohľadnením maximálneho vyťaženia. Zámerom je predovšetkým obnoviť rýchle spojenie na dlhých tratiach medzi západom a východom republiky a prilákať zákazníkov, ktorí cestujú na dlhú vzdialenosť. Trenčín patril v minulosti pri prevádzke IC vlakov k najmenej využívaným staniciam s minimálnym nástupom a výstupom. Vzhľadom na nízky počet cestujúcich v Trenčíne smerom na východ, ako aj relatívne nízky rozdiel v jazdnom čase rýchlikov, ktoré po Trenčín jazdia každú hodinu, a plánovanou jazdnou dobou IC vlakov, ŽSS-ka sa rozhodla sústrediť na rýchlosť a zastavovať vo významných prestupových uzloch.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2016 o 14:36 hod.

Ing.

László Sólymos

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:37

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Taktiež predložím v bode interpelácie podrobnejšiu, podrobnejšiu otázku k tomuto a myslím si, že pokiaľ práve teraz nie je dobudovaná rýchlosť 160 km v hodine práve v okolí Trenčína, si myslím, že je rozumné, aby práve teraz, pretože na tom čase nič tie InterCity neušetria z Bratislavy do Bratisla..., z Bratislavy do Košíc, resp. naspäť, pokiaľ nebude tá železnica spustená, tak by som navrhoval, aby od decembra, kedy majú byť znova spustené tieto InterCity vlaky, tie vlaky naozaj stáli v Trenčíne, pretože aj z iných skúseností, kde teda vsádzajú na ten čas, či ten rýchlik príde InterCity o 5 minút alebo o 8 minút neskôr do Bratislavy, resp. do Košíc, sa nejakým spôsobom, napr. aj v Čechách, sa to neuplatnilo, a skôr teda zastavili tie vlaky, kde stáli tieto rýchlovlaky, tak umožnilo sa ľuďom a cestujúcim nastupovať a myslím si, že aj tieto vlaky potom mali alebo tí prevádzkovatelia týchto rýchlovlakov mali potom väčšie, väčšie príjmy.
Čiže ja by som bol veľmi rád, ak by začali tieto vlaky stáť so začiatkom, teda v tom decembri, keď sa to celé spustí, aby tieto vlaky mohli zastavovať v Trenčíne, nech sa to vyhodnotí po pol roku, či teda v tom Trenčíne majú záujem cestujúci využívať tieto InterCity vlaky, alebo nie.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

20.10.2016 o 14:37 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:39

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, dovoľte mi, aby som v mene podpredsedu vlády a ministra vnútra, ktorého dnes zastupujem, si dovolil aj prečítať jeho odpoveď:
"Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom Policajného zboru plánuje počas prác na hradnom brale Strečno v rámci obchádzkovej trasy po ceste II/583 špeciálnym opatrením posilniť priamy výkon služby v dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Konkrétne pri riadení a usmerňovaní cestnej premávky, ako aj posilnenie výjazdu k prípadným dopravným nehodám, ktoré by mohli vzniknúť pri zhustenej premávke počas výkonu týchto prác so zámerom čo najrýchlejšieho odstránenia prekážky spôsobenej havarovanými vozidlami v prípade vzniku takejto situácie.
Ďalším opatrením je navrhnutie alternatívnej obchádzkovej trasy, a to po ceste II/520, ktorá je určená len pre osobné motorové vozidlá, a monitorovanie vývoja dopravnej situácie a vykonávanie operatívnych zásahov k usmerneniu cestnej premávky."
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

20.10.2016 o 14:39 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:40

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nuž škoda, že tu nie je pán minister vnútra, pretože asi pán minister zdravotníctva mi nebude vedieť odpovedať.
Ja si osobne myslím, teda aj na základe stretnutia so starostami dotknutých obcí, ktoré sídlia alebo ktoré sú popri tejto ceste 2/583, že tie opatrenia, ktoré ste aj vy teraz spomínali, budú nedostatočné. Tam by sa pýtalo, keby boli aj nejaké iné technické opatrenia. Jediné, čo nám urobili, tak nám vlastne namaľovali vodorovné dopravné značenie, ktoré teraz, samozrejme, zvýši bezpečnosť premávky. Ale v obciach, cez ktoré táto cesta prechádza, je už aj v súčasnosti veľmi zložitá dopravná situácia počas víkendov, a to sa ešte na hradnom brale nič nerobí. Stačí, keď tam, je tam nejaká nehoda.
Takže mňa by zaujímalo, že či aj nejaké technické opatrenia ďalšie, napr. svetelná signalizácia na nejakých frekventovaných prechodoch pre chodcov a niečo podobné sa neplánuje.
Nečakám od vás tú odpoveď, samozrejme, budem rád, keď ju budete tlmočiť pánovi ministrovi.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

20.10.2016 o 14:40 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:46

László Sólymos
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku. Pán poslanec, môžem vás ubezpečiť, že environmentálna záťaž Bratislava - Vrakuňa, Vrakuňská cesta a skládka Chemických závodov Juraja Dimitrova patrí medzi najvyššie priority Ministerstva životného prostredia v rámci riešenia sanácie environmentálnych záťaží.
Tvrdenie, že zo skládky uniká 440 jedovatých látok, sa ale nezakladá na pravde. Na základe výsledkov prieskumných prác ide o niekoľko látok. Nie je pravda, že ohrozujú vodárenské zdroje situované, tak, tak ako sa to podáva, na Žitnom ostrove. Tieto zdroje sú natoľko vzdialené, že najbližších desať rokov nehrozí ich poškodenie. Ohrozené sú podzemné vody severozápadnej časti Žitného ostrova, kontaminačný mrak má dĺžku približne 5 km od skládky. Obyvatelia dotknutých oblastí sú informovaní o riziku používať vodu zo studní na pitie a na polievanie.
Okresný úrad Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, vydal 6. septembra 2016 rozhodnutie o ukončení konaní týkajúce sa určovania povinnej osoby pre túto environmentálnu záťaž. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť dňa 11. októbra, pred týždňom, a Ministerstvu životného prostredia bolo doručené dňa 13. októbra.
Sekcia geológie a prírodných zdrojov pripravila materiál do vlády, ktorý sa týka 12 lokalít, kde bolo zastavené konanie o určenie povinnej osoby, jednou z lokalít spomínaná skládka vo Vrakuni. Tento materiál sa po pripomienkovom konaní dostane na vládu. Po jeho odsúhlasení ministerstvo životného prostredia predloží na schválenie Okresnému úradu Bratislava plán prác na odstránenie tejto environmentálnej záťaže. Ten bude vychádzať z podrobného projektu sanácie. Proces schvaľovania plánu práce trvá podľa zákona približne 60 dní. Plán prác v súčasnosti spracováva pre ministerstvo Slovenská agentúra životného prostredia. Tento rok ministerstvo zabezpečilo zo svojej rozpočtovej kapitoly vypracovanie niekoľkých dôležitých dokumentov. Jedným z nich je projekt sanácie predmetnej environmentálnej záťaže, ktorý obsahuje podrobný opis geologických a stavebných prác potrebných pre sanáciu environmentálnej záťaže enkapsuláciou prostredníctvom podzemnej nepriepustnej bariéry, podrobný rozpočet, harmonogram a technickú dokumentáciu pre stavebné konanie.
Ďalším je modelovanie prúdenia podzemných vôd pre potreby sanácie. Ide o podrobný matematický model prúdenia podzemných vôd pre potreby projektu sanácie. Model obsahuje podrobný opis geologických a hydrogeologických pomerov pred sanáciou a po jej ukončení. Rovnako ministerstvo zabezpečilo dva nezávislé oponentské posudky na projekt sanácie. Podrobný projekt sanácie bude podkladom pre verejné obstarávanie. Odhadujeme, že proces verejného obstarávania bude trvať minimálne päť mesiacov, poznajúc stav, jako sa to u nás chodí alebo jako to u nás chodí.
Predpokladaná cena sanácie je približne 20 až 25 mil. eur. Po doriešení problému so štátnou pomocou na úrovni Európskej komisie, keďže sa idú sanovať aj súkromné pozemky, sekcia geológie a prírodných zdrojov ministerstva podá žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Kvalita životného prostredia na realizáciu projektu, na realizáciu projektu sanácia environmentálnej záťaže.
Ministerstvo zároveň dalo žiadosť na stavebný úrad vo Vrakuni o dočasnú stavebnú uzáveru na dotknutých pozemkoch.
Po vyriešení všetkých procedurálnych vecí sa bude môcť začať so samotnou prácou a so samotnou sanáciou. Odhadovaný termín začatia prác je druhý polrok budúceho roka v závislosti od dĺžky procesu verejného obstarávania.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

20.10.2016 o 14:46 hod.

Ing.

László Sólymos

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video