38. schôdza

27.11.2018 - 7.12.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 18:03 hod.

Mgr.

Jana Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:06

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo.
Nejaké zdôvodnenie, pán poslanec?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 17:06 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:07

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Áno. Pán poslanec, pán poslanec Grendel, stojíme si týmto za vládnym návrhom, ktorý bol predložený do parlamentu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 17:07 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:27

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Stručne, jasne, výstižne. Pán predseda, vy ste tu neboli, keď som rozprával prvýkrát teda k rozpočtu. Som to otváral, teraz to zatváram, tak neviem, že či to pre pána predsedu nemám zopakovať celé a nevyžiadať si viac času. (Povedané so smiechom a reakcie z pléna.) Žartujem. (Zaznievanie gongu.) Žartujem. Mám len 9-10 minút, už mám vlastne len 9.45. Nie, ja budem kratučko.
Ja ešte by som sa chcel pristaviť pri tom, pri tej Implementačnej jednotke Útvaru Hodnoty za peniaze a pri tej priebežnej implementačnej správe z roku 2018, čiže príloha 7 rozpočtu pre tých, ktorí by si to chceli teraz otvoriť a prípadne listovať so mňou.
Ale ja som si prečítal ešte aj článok s Davidom Coudym, ktorý je z Medzinárodného menového fondu, a on je pri projekte Hodnota za peniaze od začiatku, veľmi skúsený, zaujímavý pán, a sa mi páčilo, jak tam v tom článku hovoril práve o tejto implementačnej jednotke alebo vôbec o Útvare Hodnoty za peniaze a vôbec o Hodnote za peniaze a on vlastne ocenil vznik implementačnej jednotky na úrade vlády tým, že povedal, že udržiava tlak na ministerstvá, kým neprídu reálne riešenia. Toto je podľa mňa veľmi dôležité, si naozaj uvedomiť, že táto implementačná jednotka má veľký význam, a ja som ocenil, pán minister, vlastne aj v tom prvom vystúpení toto ako veľký váš plus, že ste jednak dovolili vznik a dali ste tomu vznik, tak by som to poopravil, dali ste tomu vznik a kryjete chrbát jednak Útvaru Hodnoty za peniaze a aj tejto jednotke, a tak ako aj kolega Jurzyca povedal, že redukujete tie negatívne vplyvy vlády, riešeniu vlády, a taktiež tam povedal, že s reálnym výkonom politiky sa stretáva v rozpočte táto jednotka, a zaujímavo povedal, že tam to niekedy brzdia vedenia jednotlivých ministerstiev aj pre ich chýbajúce analytické kapacity.
A tu sú dve veci. Čiže naozaj sa tu potvrdzuje a potvrdzuje to aj človek skúsený zo zahraničia, že ministerstvá sú dnes tým brzdným, brzdným prvkom toho, aby sme dosahovali efektívnejšie výdavky.
A druhý, druhý rozmer toho je, že tam chýbajú tie analytické, analytické kapacity, ktoré jednoznačne treba tam doplniť, videli sme, že na niektorých ministerstvách aj boli, aj sa zrušili, a toto ja tiež považujem za, za veľmi negatívny úkaz, a ak naozaj vláda to myslí vážne s rozpočtom na budúci a ďalší ešte rok, ak dovládne do konca volebného obdobia, tak určite je posilnenie tých analytických kapacít veľmi dôležité, ale v tomto, si myslím, že sa s pánom ministrom zhodneme, lebo on je tiež zástancom sily a priestoru pre jednak implementačnú jednotku aj Útvar Hodnoty za peniaze, ktoré, ako som spomenul, teda im kryje chrbát. Hodnota za peniaze je formálne záväzná pre 6 rezortov, pre ministerstvo zdravotníctva, úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, dopravu, školstvo, ministerstvo práce a životného prostredia. Tieto revízie, ktoré sa urobia na týchto jednotlivých rezortoch, schvaľuje vláda.
Revízie výdavkov formulujú, dôležité si uvedomiť, že tieto revízie vlastne naformulujú jednotlivé opatrenia, ktoré by tie rezorty mali napĺňať. V tomto zatiaľ najlepšie, ako som hovoril, vychádza ministerstvo zdravotníctva, aj keď nie výborne, ale najlepšie z tých ostatných rezortov a v tom je takým príkladom tým ostatným, ostatným rezortom. Jani, super, daj faktickú, lebo to je dôležité. A ja nechám, prenechám tebe, aby si sa o tom zdravotníctve vyjadrila. Ale chcem povedať, že teda vidíme naozaj, keď to tak zjednoduším, ten semafor, tak tam vidíme podstatne menej tej červenej a viacej oranžovej a zelenej, keď už tak.
No ale tieto, teda tie ministerstvá by mali pri svojom rozpočte, pri plánovaní svojich kapitol, ktorý, to je celoročný proces, zohľadňovať tieto odporučenia a opatrenia tejto revízii výdavkov na to, aby sa dosiahli tie, tá efektivita výdavkov, ktorá je identifikovaná v jednotlivých revíziách. Ako však vidíme, a spomenul som to aj minulý týždeň, táto hodnotiaca správa nedáva teda len tie farebné ohodnotenie, ale dáva aj faktografickú odpoveď a ten dokument má vyše 160 strán, takže naozaj to neni len o tom, že nejaké ministerstvo dostane nejaké farby, to hovorím len plasticky, aby ste si to vedeli predstaviť, ale za tými farbami sú veľmi konkrétne opatrenia, ktoré títo ľudia identifikujú a navrhnú ako, ako riešenia, a preto česť ich práce v tomto.
Taktiež tam majú zjednodušene, ak by ste si chceli otvoriť ten dokument, tak sú tam vlastne v takých modrých boxoch, nazval by som to, odporúčania skrátené tým ministerstvám, čo by mali robiť, aby dokázali tie jednotlivé opatrenia naplniť.
Ja keď som tú správu čítal, tak mi vyplynulo z toho viacero vecí. To prvé je, že naozaj hodnota za peniaze nepatrí medzi priority rezortov. To som spomínal minule, chcem to zopakovať aj teraz, lebo tam je podľa mňa naozaj dôležité zapracovať, aby tieto rezorty pretavili tieto odporúčania do svojich prime..., priorít, lebo vidíme, že tie priority sú dnes nasmerované niekde inde. Pri opatreniach, ktoré presahujú na iné rezorty, sa častokrát tieto rezorty ani nevedia dohodnúť, kto ich bude robiť. Ako som spomenul, najlepšie to skončilo zdravotníctvo, ktoré ušetrilo dokopy s rokom 2017 108 mil. eur, ako sa píše v správach, ale ministerstvo zdravotníctva ich primárne použilo na ozdravenie Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Čiže nie, túto úsporu pacienti nepocítili v kvalitnejšej zdravotnej starostlivosti.
Taktiež bolo tu rozprávané o doprave. My chceme, aby tu boli buď nové, alebo opravené cesty. Ale ako, keď dodnes robíme rozhodnutia založené nie na analytických potrebách, tam, kde je potrebné cesty stavať, ale stále podľa politických zadaní? Opäť máme tu analytické výstupy, ktoré jasne identifikujú, a je to hodnota za peniaze, čiže nie sú to len nejaké tvrdé čísla, ale naozaj ukazuje sa tam aj tá hodnota pridaná, toto sa nerešpektuje na doprave a doprava naozaj vyšla v tomto dosť zle, čo sa týka hodnotenia. Čiže peniaze síce taktiež, peniaze síce na opravu ciest 1. triedy obmedzene tečú – a o tom tu bola dlhšia rozprava z úst mojich kolegov –, ale Slovensko ich čerpá pomaly a cesty opravené nemáme.
A akým spôsobom napríklad chceme teda reformovať školstvo, a opäť toto je parketa, ku ktorej sa vyjadrovali kolegovia, či už Miro Sopko, alebo zo strany SaS Braňo Gröhling ku školstvu, chýba nám tu, ja z tej správy len tak citujem, chýba nám tu racionalizácia siete škôl, pre ktorú už bolo vyprodukovaných množstvo analýz, len ministerstvo s jej implementáciou akoby váha.
Čiže toto je, toto sú také stručné výstupy práve z jednot..., z tej správy implementačnej jednotky a naozaj je to, je to, myslím si, že kvalitné čítanie nielen pre nás, pre poslancov, ale v prvom rade pre tie rezorty. A možno z tohto miesta by som chcel apelovať na ministrov jednotlivých rezortov, aby sa viacej tak zahryzli možno cez Vianoce do tejto, do tejto správy (povedané so smiechom), a v budúcom, budúci rok, v budúci rok, keď budú pripravovať rozpočet, to uľahčia aj ministerstvu financií, že už prídu vlastne so zapracovanými, zapracovanými vecami, a my sa tu budeme môcť potešiť, že veci sa pohli výrazne dopredu.
V každom prípade, pán minister, vám vďaka za to, že teda Útvar Hodnoty za peniaze stále žije, a verím, že aj bude žiť naďalej, je to určite jedna z priorít, z veľkých priorít nášho fungovania, nášho smerovania a budeme jej dávať určite priestor, pretože či už Útvar Hodnoty za peniaze, alebo implementačná jednotka si robia svoju prácu poctivo, a tak, ako som teda spomenul, verím, nie verím, apelujem na ministerstvá, aby to začali brať vážne, pretože naozaj nevidím lepší spôsob, ako to, že niekto takto transparentne vystaví vysvedčenie jednotlivým rezortom, a budeme sa teda určite pozerať aj na ďalšie tieto správy, ktoré tu budú prichádzať a budú vyhodnocovať, vyhodnocovať jednotlivé rezorty.
Ja už len na záver, keďže mám ešte chvíľočku, tak by som len odporučil, odporučil by som článok tohto, z rozhovoru na Trende s Davidom Coudym, ktorý tam veľmi pekne rozoberá ešte viacej túto problematiku, čiže na také, keby si niekto chcel naštudovať, a veľmi sa mi páčilo, že naozaj tam kládol aj dôraz na to, aby bola silná kontrola výdavkov, čiže aj on pomenoval, že výdavky sú naozaj miesto, kde tú efektivitu hľadať nieže môžeme, ale musíme.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2018 o 17:27 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:36

Jana Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, to si vypočujú tí analytici, teda že celá opozícia (povedané so smiechom) celý deň hovorí iba o nich.
A, Edko, bol si ďalší, ktorý spomenul ministerstvo zdravotníctva, tak ja len teda chcem opäť zdôrazniť, zdôrazniť už niekoľký v tento deň, takisto ako sám pán minister pochválil si ministerstvo zdravotníctva a ich analytikov.
Ja teda opäť zdôrazňujem, že pri tom, ako toto všetko hovoríme, uvedomme si, že práve zdravotníctvo, jemu bolo zobraté najviac v podstate len preto, že ľudia viac vyprodukovali. Čiže miesto, aby sa znížili odvody ľuďom a štát dal tým, ktorí pracujú najlepšie, tak ich pod svojou, vo svojej podstate potrestal, obávam sa, že do budúcna to nie je dobrým príkladom práce preto.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 17:36 hod.

Mgr.

Jana Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:36

Miroslav Sopko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda. Ďakujem za príspevok môjmu poslaneckému kolegovi Edovi Hegerovi.
Ja len doplním, ak už spomínal jednak školstvo a analýzy, tiež už sme tu mali a máme aj predloženú analytickú správu Najvyššieho kontrolného úradu, konkrétne ktorá sa týka systému financovania výskumu a vývoja. Zobrali si konkrétne ex post roky 2007, 2017. Máme tu jednoznačné zistenia. Tie sú dané. To znamená, objem finančných prostriedkov, ktoré Slovenská republika vynakladá na vedu a výskum, je v pomere k hrubému domácemu produktu jedným z najnižších spomedzi krajín Európskej únie, a to v celom sledovanom období. Slovenská republika zamestnáva v celom sledovanom období v sektore vedy a výskumu výrazne menej zamestnancov ako porovnateľné štáty. V počte patentov na hrubý domáci produkt zaostáva Slovenská republika v celom sledovanom období, pričom v roku 2016 bola Slovenská republika v tomto ukazovateli druhá najhoršia v rámci krajín Európskej únie. Podpriemerné hodnoty dosahuje Slovenská republika v celom sledovanom období v porovnaní s priemerom u krajín Európskej únie aj v počte vedeckých publikácii a ich citácií. A v úspešnosti čerpania prostriedkov programu Horizont 2020 v sume do marca 2018 je Slovenská republika z 28 štátov Európskej únie až na 25. mieste.
Ale spomínal si vysvedčenia a ten semafor, ja si myslím, že pokiaľ by farby nezaberali, možno bude treba prejsť k číselnému hodnoteniu, v školstve sa nám to oplatí, alebo resp. je to také viditeľnejšie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 17:36 hod.

Mgr.

Miroslav Sopko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:38

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za reakcie. Ja ešte k tomu zdravotníctvu chcem podotknúť, že to, že začali niečo plniť a sú v tom, by som povedal, lídrom pri iných rezortoch, neznamená, že už sú z problémov vonku. Práve naopak, to je len začiatok cesty a naozaj zdravotníctvo tú prvú úsporu, ktorú absolvovalo, ale, ako som povedal, neprenieslo do kvality služieb, potrebuje pokračovať a naozaj my potrebujeme vidieť, aby tie jednotlivé rezorty sa nie že dostali z červenej, a potom začali oranžová, ale my potrebujeme, aby všetko to tam naozaj sa zapracovalo, pretože, myslím si, že ľudia zatiaľ naozaj to, nejakú pridanú hodnotu v zdravotníctve výrazne nepociťujú, lebo tam je tak veľa problémov. A preto jednak ďakujem kolegom, ktorí sa tejto téme venujú a búšia aj tu v tomto pléne do toho, ale naozaj zdravotníctvo, nechcel som ich vyzdvihnúť v tom, že teraz áno, že už sú za vodou, ani zďaleka, ani zďaleka, ešte sa len vydali na tú plavbu a tá plavba bude dlhá a bude určite veľmi náročná, ale treba sa na ňu podujať a verím, že ďalšie ministerstvá sa na túto plavbu pridajú k nim a budeme tu mať o rok flotilu na úvode nejakého mora plávajúcu smerom k lepšej budúcnosti, keď to už tak poeticky dokončím.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 17:38 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:40

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ja by som si dovolil, ďakujem vám veľmi, pán predseda, že mi dovolíte teda vystúpiť ešte v rámci rozpravy. Ja sa pokúsim zareagovať na niekoľko, niekoľko postrehov, v zásade máme za sebou zase asi, každý rok je to rekord z hľadiska, čoraz, tá rozprava je čoraz kratšia a kratšia, ale ono je to tak, proste zodpovedá to číslam, ktoré máte pred sebou, a chcem poďakovať za korektnú atmosféru, za to, že proste absolútna väčšina príspevkov bola k veci a že sme si všetci v podstate odpustili nejaký populizmus alebo nejakú takú proste veľmi nízku argumentáciu. Tie príspevky smerovali presne tam, kam majú, to znamená po jednotlivých kapitolách, potom k čomu sa vy, páni poslanci, páni a panie poslankyne, venujete, čomu rozumiete. Z tohto pohľadu, samozrejme, opäť aj tento siedmy rok vnímam to, že najviac príspevkov smerovalo k tomu, kde všade chýbajú peniaze, a ono je to tak, je to proste prirodzené a do veľkej miery aj očakávané.
Pre nás je, samozrejme, dôležité to, že návrh rozpočtu, ktorý máte pred sebou a ktorý, predpokladám, prejde vaším hlasovaním, vašimi rukami zajtra, je výsledkom, výsledkom rokovaní s jednotlivými správcami kapitol, s jednotlivými ministrami, sú s ním stotožnené a politické strany, ktoré stoja za touto vládnou väčšinou, a z tohto pohľadu je to nástroj, pretože rozpočet je plán a nástroj na realizáciu politík, som veľmi rád, že aj otázka jednotlivých legislatívnych zmien, ktoré prechádzajú vlastne súbežne s návrhom rozpočtu, do veľkej miery sedí s našimi odhadmi, ktoré, ktoré boli zaznamenané práve v niektorých rezervách, ktoré niektorých puristov a ajatolláhov aj v tejto miestnosti neustále dráždia. Ale musím, musím povedať, že iný spôsob predpovedania (povedané so smiechom) budúcnosti legislatívy, ktorá nie je jasná, je živá - to, že je legislatíva živá, ste mohli vidieť pri poslednom hlasovaní, pri úplne inom síce zákone, ktorý nemá rozpočtový dopad, ale je to proste tak - tak aj tu sa postupne plnia plány, a či už proste pred pár hodinami schválený zákon, ktorý zdvojnásobí daňový bonus pre rodičov, ktorí sú zamestnaní a majú deti v predškolskom veku, alebo príspevok na obedy zadarmo, ktorý začne fungovať od 1. septembra na základných školách, pre deti posledného ročníka materských škôl od 1. januára budúceho roku, pri tomto opatrení hneď vidíme, že máme oproti rezerve 50-miliónovú úsporu, pretože pôvodne sme rátali so zavedením tohto opatrenia od 1. januára budúceho roku, ale vzhľadom na organizačné problémy, ktoré avizujú naše samosprávy, došlo ku dohode a spúšťa sa tento projekt od 1. septembra na základných školách, takže to, to osamote, aby som vám plasticky vysvetlil, ako to proste v živote chodí, toto jedno rozhodnutie znamená v tom-danom prípade pozitívny, pozitívne riziko, ako to voláme my na rezorte financií, pozitívne riziko vo výške 50 mil. eur, čo neznamená nič iné, len to, že je to je proste odpoveď na, na mnohé kritiky, obavy, kuvikania, ktoré sprevádzajú asi každý rozpočtový plán zrejme v každej krajine.
Chcem sa vrátiť možno k cieľom a ciele sú, opakujem, realistické, opakujem, sú založené na nezávislých hodnoteniach makroekonomického vývoja na najbližšie roky a sú založené na tzv. opečiatkovaných príjmoch výborom pre daňové a odvodové prognózy a z tohto pohľadu sú naozaj na príjmovej stránke veľmi, veľmi realistické a naplniteľné. Na, vo výdavkovej oblasti je riziko legislatívnych zmien, ktoré sa, predpokladám, nie som veštec, ale aj vzhľadom na blížiaci sa volebný, volebný rok, legislatívna aktivita sa na základe mojich skúseností, ktoré nie sú krátke, bude zrejme utlmovať, takže tých rizík bude ubúdať. Hovorím to zdvorilo a opatrne a myslím, že tomu (povedané so smiechom), tomu rozumiete.
A snáď k celkovej atmosfére a k nálade, áno, ozývajú sa, hlavne z hľadiska tretieho sveta, tretích krajín mimo Európskej únie sa, sa nám kumulujú, kumuluje zlá nálada spôsobená hlavne hroziacou možnou colnou obchodnou vojnou, ale aj mnohými ďalšími malými konfliktami aj bezprostredne v podstate na našich hraniciach v prípade ukrajinsko-ruského konfliktu, takže toto sú všetko momenty, ktoré môžu skomplikovať tento plán, ale upozorňujem, tento plán je postavený na troch nulách na najbližšie roky. A to, to je to proste unikum, to je to unikátne, rok 2019 nulový deficit v aktuálnom vyjadrení, 2020 nulový deficit, tak ako to hovorí programové vyhlásenie vlády, a potom zatiaľ plánovaný prebytok 0,2 % hrubého domáceho produktu, všetko sú to proste nevídané veci na slovenských pomeroch, pretože naša krajina nikdy ani len s vyrovnaným hospodárením neplánovala, nežila, takže toto je všetko svedectvo o tom, bez toho, aby si tu niekto pridával nejaké zásluhy, svedectvo o tom, že krajina z hľadiska verejných, kvality verejných financií sa nachádza v dobrom stave, v dobrom z pohľadu veľkých verejných financií, do ktorých, vás ale upozorňujem, vstupujú aj výsledky hospodárenia samospráv, to znamená, tak ako ste to tu spomínali, skoro 3-tisíc miest a obcí, vyšších územných celkov, ale aj mnohých stoviek, niekoľko stoviek firiem alebo subjektov verejnej správy, ktoré na základe Eurostatu boli za posledné roky na základe meniacej sa metodiky zapojené do, do verejnej správy. Opakujem, skoro nikto z vás netuší a verejnosť vôbec nemá šancu tušiť, že do výsledkov a deficitného alebo prebytkového hospodárenia štátu, za ktorý zodpovedná človek, ktorý je v pozícii ministra financií, vstupuje napríklad aj výsledok hospodárenia Dopravného podniku Bratislava alebo Dopravného podniku Košice, pretože tieto subjekty sa z hľadiska počtu zamestnancov, výsledok hospodárenia, zadlžovania sú súčasťou verejného sektora. Bodka.
Takže bez toho, aby sme hovorili o nejakom, nehovorím to preto, aby som hovoril o nejakom alibizme, hovorím o tom, že je to komplikovanejšia a zložitejšia téma, ako sa, ako sa, ako sa zdá. A je to možno na, ako odpoveď na prísne súdy o plánoch a výsledkoch a tu musím povedať, že rok ’17 a ’18 dopadnú, ’17 dopadol a ’18 dopadne lepší, ako bol rozpočtovaný cieľ, a som absolútne presvedčený, že rozpočet na rok ’19 a ’20 je založený na číslach a trendoch, ktoré každému, kto bude môcť realizovať rozpočet, či už z tejto, alebo z inej vládnej väčšiny, v roku ’20 umožní vyrovnané hospodárenie, ak sa nerozhodne inak. Ak sa nerozhodne inak, je dodatok, ktorý proste patrí ku každej manažérskej činnosti, a realizácia rozpočtu je tiež druh, druh, druh manažovania.
Takže snáď veľmi, veľmi telegraficky a bez nejakých emócií v prípade obrany. Ten raketový nástup, ktorý mnohých dráždi, je spôsobený naozaj plánovaním hotovostných výdavkov v budúcom roku na jednu zo splátok na nákup súčastí stíhacieho letectva, veľa sa o tom píše, viem, je to proste, v priamom prenose sa to proste odohráva, ak sa podarí uzavrieť kontrakt, tak v budúcom roku rátame s 500-miliónovou splátkou, s prvou zo splátok, možno len povedať, že v podstate sa, sme sa rozhodli na základe aj porady s odborníkmi na riadenie dlhu minimalizovať riziko hlavne kurzového, kurzových rozdielov, pretože cena je v USD dolári a naša fišká..., hotovostná pozícia je dobrá, to znamená, aby sme sa, nezopakovali si zahanbujúce cvičenie jedného z mojich predchodcov s kurzovou stratou vo výške 700 mil. korún, tak potrebujeme to proste fixovať tak, aby sme neprerábali v..., na swapovaní tej operácie, čo je drahé, samozrejme, vieme zaistiť tú splátku bez, bez kurzových rizík, ale je to drahšie. Kto chce takúto sumu si zaisťovať na trhoch, tak to, samozrejme, platí aj nejaké prirážky, takže my chceme vzhľadom na kondíciu, v ktorej sme, takýto typ nákupu na modernizáciu vojenskej techniky splatiť čo najskôr, v danom prípade to pôjde asi o tri roky. Nič viac za tým nie je. To znamená modernizácia slovenskej armády. Všetko ostatné si vyriešte alebo musíme vyriešiť s kolegami za to, ktorí za to vecne zodpovedajú.
V oblasti..., hneď prejdem, školstva, ešte raz opakujem, oproti peniaz..., oproti peniazom, ktoré sú priamo rozpočtované je v..., je v rezerve ešte 10 mil. eur na zvýšenie odmeňovania nastupujúcich mladých učiteľov, čo považujem naozaj za, za, z hľadiska kvality za jedno z najlepších opatrení, z ktorého, z ktorého možno nemusia mať radosť odborári, ale musia mať radosť všetci tí, ktorí sú klientami školstva, to znamená my rodičia, pretože je to, to je ten postup k tomu, aby, aby v školstve boli čoraz lepší, lepší ľudia.
Z pohľadu, ešte sme sa dotkli možno financovania alebo zábezpeky peňazí pre rekonštrukciu internátov, takže v minulom, v tomto roku sme využili rezervu 20 mil. eur, ktorá bola poskytnutá jednotlivým školám na základe kľúča, ktoré si rozhodli samotní lektori, a dávame jasne garanciu, že v budúcom roku budeme dočerpávať ďalších 30 mil. plus, pretože chceme, chceme iniciovať aj aktivizáciu tzv. EPC projektov, to znamená znižovať energetickú náročnosť na internátoch, čo je asi, ak ste niekto žili na internáte, ja teda áno, tak vieme, o čom hovoríme, že tam je priestor nekonečný.
Medziročné..., pokles výdavkov je v oblasti športu, aby sme tu nedezinterpretovali, ako to už tu, samozrejme, niekto využil, je spôsobený tým, že už nie je rozpočtovaná položka na projekty Národného futbalového štadiónu, preto ten pokles inak z hľadiska prerozdelenia peňazí z lotériových hier, tak ten náv..., tam pokračujeme vlastne v cestovnej mape a navyšovaní toho objemu.
Asistenti učiteľov, to je téma, ktorá vznikla v tejto miestnosti pred mnohými rokmi, na druhej strane bola Jana Žitňanská, terajšia europoslankyňa. Sú plnené síce nie stopercentne, ale z 8 mil. sme navýšil výdavky pre asistentov učiteľov na 24 mil. eur, to znamená, musíte, musíte cítiť, že tu je nejaký problém, proste ak sa nám behom troch rokov strojnásobil počet asistentov, čo považujeme v zásade za dobrú vec, ale, ale nemerateľnú z pohľadu toho, že či smerujeme naozaj k objektívnemu počtu, tak, tak sa proste z roka na rok navyšuje tento, tento počet.
Doprava, v prípade dopravy veľa, ja tu zopakujem, nepoču..., nebude to počuť odo mňa prvýkrát, ja nie som Ježiš Kristus, ktorý sníma hriechy sveta, z tohto pohľadu problémy našej infraštruktúry nie som schopný vyriešiť, ale, v rozpočte ani na tri roky, kľúčové je prioritizácia a prioritizovať plán investičný, to znamená, mať nejakú zásadnú politickú, možno aj nadčasovú dohodu a veľkú mieru pripravenosti výstavby, lebo peniaze, ktoré vy nevidíte, ale sa prenášajú z roka na rok, tam sú. Aj preto je, v relatívnom ako kľude je pán minister Érsek, lebo on vie, že peniaze má, vy ich nevidíte v rozpočte, ale prenášajú sa z minulých rokov, pretože líniové stavby proste proste nie sú v stave takom z hľadiska verejných obstarávaní, výkupu pozemkov a všetkých tých komplikácií, životného prostredia, konfliktov proste s tým prostredím, nie sú ich proste schopní v čase správne míňať. Platí to, čo dohodol premiér Peter Pellegrini s ministrom dopravy, o tom, o..., o tom, že budeme vlastne plánovať dodatočných 200 mil. eur na najbližšie štyri roky pre opravu ciest I. triedy, hlavne na výmenu kobercov a zvýšenie bezpečnosti na cestách.
V prípade kultúry, zápletka so 4,6 mil., tam musím len proste potvrdiť, že akonáhle splnia subjekty, ktoré majú zo zákona, dnešného platného zákona, nárok na refundácie dane z pridanej hodnoty, tak tieto peniaze budú proste vyplatené. Ale máme skúsenosti, že v minulosti sa tak nestalo a tie peniaze v podstate zostali visieť v kapitole, v kapitole rezortu kultúry.
No, telegraficky k zdravotníctvu, ktoré tu asi zaznievalo, asi ako najväčšia tragédia. Toto je téma Dr. Jakyll a Mr. Hyde. Na jednej strane asi sme si všetci, sme sa zhodli na tom, že, že sme, naozaj sme sa v oblasti dát, to znamená analýzy dát o tom, ako sa proste míňajú peniaze v tomto rezorte, dostali najďalej, sme najďalej z hľadiska 21. storočia. Sú rezorty, ktoré sú v 19. storočí, upozorňujem vás, je to proste tak a nebude ľahké to zmeniť. Tak vieme o ňom veľmi veľa. A tu si ja dovolím povedať, že návrh, za ktorým si my stojíme, aj návrh zákona, ktorý prešiel, aj keď s nejakou dramatickou zápletkou, teraz myslím na spôsob zmeny financovania, bol konzultovaný s nepolitikmi rezortu zdravotníctva a financií. Mesiace, mesiace sa ľudia z inštitútu rezortu zdravotníctva a vedcov, ktorí sú zas na ministerstve financií, dohodovali o tom, čo je optimálna potreba. A výsledok dohody máte proste na papieri. Všetko ostatné, milí priatelia, dámy a páni, je, je lobing, je politika, či vaša tu, lebo je platná, ak máte na ňu proste právo, alebo proste sú to výkriky, ja neviem, takých-onakých zástupcov asociácií, odborárov, proste každý nejaký biznis, viete, lebo aj, aj, prepáčte, aj odborárstvo je nejaký biznis, kde proste ľudia sa potrebujú dokázať, že sú užitoční, tí, ktorí proste zastupujú zamestnancov.
Zdravotníctvo je priesečníkom nekonečných záujmov, nekonečného množstva záujmov, záujmov finančných a politických, profesij..., profesných, akože proste príliš veľa vzdelaných ľudí na jednom mieste, by som povedal, a výsledok je, je, je spor o pod..., spor o podstatu. Úplne v nahote to môžete vidieť pri nekonečnom príbehu výstavby tuto tej nemocnici smerom na, na pražskú výpadovku, lebo dohoda o tom, ako taká nemocnica má byť, ak ju dostanú do rúk proste atestovaní profesori, a teda habilitovaní všetci, proste, akademici, je skoro nemožná. Je to môj osobný názor. Nemusíte s ním proste súhlasiť, ale ten spor nie je, proste nie je to vtip a nie je to ani nejaké zábavné, lebo, samozrejme, to odráža, by som povedal, istú neschopnosť dohody na veciach, ktoré sú užitočné.
Ale pravdou je, že do rezorta, do rezortu ide 5,2 mld. eur, najvyšší objem kapitálových výdavkov v histórii, 100 mil. eur mimo nedokonalý a podľa mňa veľmi neefektívny systém financovania zdravotníctva cez súkromné zdravotné poisťovne, prepáčte. A pri rozdeľovaní, každoročnom rozdeľovaní zisku, ktorý, ktorý je proste, neprehliadnuteľný a má proste, a zrejme aj morálne odsúditeľný, ale proste sme, sme v systéme, ktorý je, je legálny, a my sme sa pokúsili a pokúšame sa presadiť systém financovania, ktorý garantuje každoročný nárast financovania cez platové automaty, ktoré, vieme, že nie sú úplne správne, nemotivujú, sú plošné, nárasty platov, plnenie sľubov, navýšenie platov, historické navýšenie platov zdravotných sestier o 16 %, indexácia všetkého spotrebného materiálu, liekov. Všetko tam je. Akurát tam nie sú proste riziká, výhovorky a kadejaké záujmy, proste či už sú to manažmentov, zdravotných poisťovní, riaditeľov nemocníc, primárov, prednostov a všetkej tej, tej skupiny, ktoré riadia naše zdravotníctvo.
Takže každoročný spor.
Peňazí je dosť vo verejnom zdravotníctve na základe mnohých, mnohých benchmarkov. Snažíme sa, samozrejme, aj s rezortom zdravotníctva ich využívať efektívnejšie. A, samozrejme, stále platí aj to, že vždy, vždy budeme kryť chrbát verejnému zdravotníctvu. To je proste pravda a nepoznám vládu, ktorá by pustila zdravotníctvo k vode. Takže tak jak je obdobie dovoleniek, keď sa majú všetci radi a milujú, tak je obdobie rozpočtu, keď sa proste niektorí vydierajú, a v zdravotníctve je to proste každoročný biznis, biznis tiež. Toľko asi k týmto veciam.
Posledná vec sa týka, skôr drobnosť, účtovanie výdavkov na stíhačky a podobné veci. (Povedané so smiechom.) Úplne v súlade so štandardami Eurostatu a my vieme, o čom hovoríme, lebo sme na tom mnohokrát negatívne doplatili.
Pán Sopko zdôraznil problém Úradu pre zahraničných Slovákov. Tu vás môžem upozorniť, že v najbližších dňoch-týždňoch sa dozviete nejakú správu, ako chcem proste jednorazovo posilniť financovanie práve v tejto oblasti, a práve vo vzťahu k našim Slovákom žijúcich v Srbsku. A nechcem predbiehať viac, ale v podstate aj bez toho, aby sme plnili tento pozmeňovací návrh, sa tomuto budeme venovať a splníme sľub, ktorý dávame.
Posledná vec je snáď projekty na odvetvie financií. A začnem zákonom o rozpočtovej zodpovednosti a Rozpočtovou radou. To je proste jeden veľký projekt, ktorý existuje a bude ďalej pokračovať. A je dobre, že tu je, aj keď znervózňuje.
A ja si pamätám, budem ako poslanec - partizán, keď som sa ja pripravoval ešte ako poslanec opozičný na kritiku rozpočtu, tak som teda strávil trochu, pár dní a týždňov na to, aby som mohol nájsť nejaké dáta. Dneska, páni opoziční poslanci, si proste prečítate správu Rozpočtovej rady alebo úradu pre..., Útvaru pre Hodnotu za peniaze a máte vystarané na hodiny proste kritiky. Takže z tohto pohľadu minimálne ďakujem by tu malo smerovať k vládnemu sektoru, lebo dáva vám ten komfort. A je tu jediná výhoda, že tento komfort budeme mať aj my, keď sa náhodou dostaneme na druhú stranu, takže je to, asi je spravodlivé, len to trvá dlho. (Povedané so smiechom.) Takže to je, to je táto záležitosť. (Povedané so smiechom.)
A druhá vec je, druhá vec je ÚHP, Útvar Hodnoty za peniaze. Treba si ho, jak sa hovorí, čičíkať. Je stále proste v plienkach, ale dnes proste spôsobuje reputačné náklady a tie sú, kto si ich nevšíma, má z nich, má z toho nevšímania si proste niektoré reputačné náklady a toto je proste základná vec. To znamená transparentnosť, máte informácie, a nielen vy, ale aj celá verejnosť. A kto si to nevšíma, tak má z toho proste nejaké reputačné náklady, ale stále aj platí, že existuje politické rozhodovanie, na ktoré vláda má právo, a môže ten názor proste prehlasovať svojím rozhodnutím a vie ho aj politicky odôvodniť. A je to úplne fér. Je to úplne fér. A môže to, lebo, lebo svet čísel je jedna vec, čo je najlacnejšie, najlepšie, najmúdrejšie na základe nejakých benchmarkov, a druhá vec je život ľudí v nejakej časti krajiny, ktorý nemusí úplne sedieťM, a niekedy proste treba urobiť viac. Ale o tom ja vás poučovať nebudem, vy ste lepší politici ako ja, ja som vraj počtár, jak som počul. Nerád by som bol iba počtárom. Nikdy som iba počtárom nechcel byť.
Posledná vec, ktorá je pred nami, je veľké cvičenie, ktoré sa volá výdavkové stropy. A tu vás prosím, to bude trvať niekoľko rokov, k veľkej trpezlivosti a treba si sadnúť na ruky a nechcieť populistické kroky, lebo je to veľmi, veľmi vážna vec, ku ktorej, myslím si, že sa dôjde, že sa urobí nejaký konsenzus, dohoda a potom to bude fungovať, len treba byť múdry. Ono to nie je vždy jednoduché byť múdry.
Takže v podstate ja som úplne na, na konci. Z tohto pohľadu mňa čaká ešte zopár zákonov, takže žiadne veľké reči tu nechcem viesť. Toto je náš najlepší rozpočet za posledných sedem rokov.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2018 o 17:40 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:03

Jana Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, dvakrát ste mi ukrivdili počas vašej reči. Prvýkrát, ja som poďakovala, prvé, čo som povedala, som poďakovala za prácu analytikov a za tú možnosť. A naozaj to vyzdvihujem ešte raz, aby ste brali aj ako, ako ďakovanie vám, že takéto niečo máme. Myslím si, že je to veľmi prospešné.
No a druhýkrát, keď ste hovorili, že ako každý rok je to tu o tom, že kde chýbajú všade peniaze. Len keď ste si, možno ste nepostrehli, ale teda ja som práve, ja som nepovedala len, že, že chýbajú v zdravotníctve, ale som presne pomenovala, odkiaľ aj vziať. A pomenovala som to tak, že z, z, z obrany zobrať minimálne teda 200 mil. a z rezerv, kde máte po všetkých vašich sľuboch, po odrátaní vám zostáva 135, odtiaľ zobrať 100 mil., vrátiť to do zdravotníctva. A keď znižovať niekde, tak na strane odvodov ľudí.
No a teraz sa dostávame k tým, k tej obrane. Rozumiem tomu, že hovoríte, že je tam splátka 500 mil. za tie stíhačky. Ale plánované bolo 400 mil. v obrane, je tam 871 mil. Čiže ešte stále tam zostáva tá rezerva. A tá moja základná otázka stále smeruje k tomu, prečo zdravotníctvo nie a práve obrana áno, pokiaľ je pravda, že zdravotníctvo má jednoducho lepšie vykazovanie, lepšie, lepšiu komunikáciu. Lebo keď zoberiete zo zdravotníctva tie peniaze, a budete možno aj argumentovať súkromnými poisťovňami, tak je lepšie, sú lepšie investované peniaze, keď za to nakúpime stíhačky a nejaká súkromná spoločnosť má z toho zisk?
A máte nulový deficit, ale v zdravotníctve nemáme vyriešenú dlhodobú starostlivosť, dlh nemocníc, investičný dlh, nemáme personál, úroveň dožitia je katastrofálna. A toto sú nieže výkriky lobistických skupín, ale toto sú výkriky, výkriky práve pacientov. A jednoducho tomu zdravotníctvu by to pomohlo.
Áno, my sa zmestíme nejako prežiť, ale k tomu zlepšeniu, ja som presvedčená, že v zdravotníctve by boli tie peniaze užitočnejšie ako v obrane. Preto vravím, z obrany 200 mil. aj z rezerv... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 18:03 hod.

Mgr.

Jana Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:05

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán minister, ono je to pekné, že sa plánujú opravovať cesty I. triedy. Schvaľujem, lebo to určite potrebujeme. Len prosím ministerstvo dopravy, keď dostane tieto peniaze od ministerstva financií, nech nerobí obštrukcie a začne opravovať tieto cesty vtedy, keď na to sú vhodné klimatické podmienky. A nie ako to bolo teraz, že začali opravovať cesty I. triedy v polovičke novembra. Samozrejme, plánované úseky ciest nestihli opraviť. Takto dobrý hospodár sa nespráva.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 18:05 hod.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:06

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja som pôvodne nechcel reagovať, ale keď už ste povedali o tom Útvare Hodnoty za peniaze, tak som sa tak príjemne pobavil na tom, že naozaj teda bude to slúžiť na obidve strany.
A ja teda musím povedať, že som rád, lebo naozaj by to tak malo byť. Nemalo by byť vôbec ten útvar tendenčný podľa toho, že kto je vo vláde. Ale myslím si, že tú objektivitu zatiaľ spĺňajú. A ja teda určite im prajem, aby si tú objektivitu zachovali, nech je vo vláde ktokoľvek, pretože práve takéto, takýto útvar potrebujeme, ktorý na to jasne pozerá objektívne, nezaujato, a ide mu naozaj o dobré výsledky akejkoľvek vlády. Takže nech dopadnú najbližšie voľby akokoľvek, ja určite budem vítať prácu Útvaru Hodnoty za peniaze tak, ako ju vítam aj dnes, a týmto ich pozdravujem. Ďakujem.
A ešte, ešte, pardon, ešte len taký dôvetok. Vy ste taký biblický. Ja už len na to nadviažem ešte jednu, jednu citá..., kvotáciu, tá je tiež z Biblie, že pravda oslobodzuje. A myslím si, že naozaj my sa musíme učiť, politici sa musia učiť pozrieť pravde do očí, musia byť schopní, byť konfrontovaní nie preto, aby boli nejako zosmiešnení alebo zhodení, ale preto, aby došlo k náprave a v konečnom dôsledku k zlepšeniu, pretože to ľudia od nás očakávajú, aby sme im doniesli tie výsledky, za ktoré nás platia.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2018 o 18:06 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video