44. schôdza

4.4.2019 - 5.4.2019
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:53 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:29

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pokúsim sa veľmi rýchlo za dve minúty, keď nie, potom si zoberem slovo.
Pani kolegyňa Sárközy, ja, samozrejme, nechcem bagatelizovať tie tabule národnostných menšín alebo názvov v jazyku národnostných menšín, povedal som to k tej téme železničnej infraštruktúry, ale viem aj o tom, že mnoho starostov týchto obcí sa vyjadrovalo vtedy, boli by sme radšej, keby do našej obce bola nová linka zavedená vlaková ako, ako len tabule.
Pán Hrnčiar, vám som aj včera k tomu povedal, k tej dlhovej brzde, v diskusii v televízii, v čase, kedy sme tu mali predložený návrh na uvoľnenie dlhovej brzdy z tých projektov, ktoré v tom zozname boli, bolo pripravených do výstavby, na ktoré peniaze sa žiadali od poslancov, 10 km diaľnic. Takže to bol aj základný dôvod, prečo sme to odmietli.
Pán Antal, dva a pol roka; ja si myslím, že dva a pol roka pôsobenia pána Érseka na funkcii ministra je dostatok na to, aby si hneď v prvých sto dňoch kvantifikoval najväčšie problémy, ktoré sú na, v jeho rezorte, a keby sa od začiatku venoval týmto problémovým úsekom, predovšetkým tomu Višňovému napríklad, tak by určite mal viac informácií. A ja si myslím, že v tomto prípade jednoducho sa celý tento prípad unáhlil, mal sa do toho viacej vložiť a bol by to, bol by to vyriešil lepšie. Máme skúsenosti alebo príklady z Českej republiky, kde sa podobné niečo prihodilo, keď z konzorcia jeden skrachoval, minister vyvolal stretnutie s veľvyslancom krajiny daného člena konzorcia, našli dohodu, nakoniec ten obchvat, konkrétne Třinca, sa podarilo dokončiť. Čiže tu sa žiadalo len to, aby minister do toho viac, viac, viac vstúpil.
Viac potom teda; ako vidím, nestíham; potom v rozprave.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:29 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:31

Andrej Hrnčiar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážené kolegyne, kolegovia, musím povedať, že som veľmi prekvapený, že ste zvolali schôdzu, túto mimoriadnu schôdzu na odvolanie ministra Érseka, a musím sa priznať, že to je jedna z najnudnejších schôdzí na odvolanie člena vlády, akú som kedy zažil, a zrejme je to preto, že je zvolaná absolútne bezdôvodne.
A ja vás chápem, ide o vašu povinnú jazdu, nakoľko volebné obdobie sa nezadržateľne blíži ku koncu. My sme v koalícii a je povinnosťou opozície minimálne aspoň raz za volebné obdobie odvolávať aspoň jedného člena vlády, takže bol na rade MOST – HÍD vzhľadom na to, že neboli žiadne škandály na našich ministerstvách, že nebol žiadny škandál s eurofondami, žiadny škandál s verejným obstarávaním, žiadny korupčný škandál, jednoducho sa využila neschopnosť zhotoviteľa dokončiť tunel Višňové a vtedy ste vycítili, že toto by môže byť, toto môže byť ten neuralgický bod, ktorý, ktorý traumatizuje slovenskú motoristickú verejnosť a že toto by mohol byť ten inicializačný moment, kedy sa zvolá mimoriadna schôdza. O tom svedčí aj fakt, že nebol žiadny dôvod, že asi prvýkrát sa nespojila ani celá opozícia, ani vaši kolegovia opoziční vám nedali podpisy pod túto schôdzu. Čiže považujem zvolanie tejto; dôvodom; dôvod je čisto účelový podľa systému alebo podľa pravidla "kto chce psa biť, palicu si nájde".
Ale tak poďme si naliať, kolegovia, čistého vína a keď vy ste, pán poslanec Ivan, vo svojom príhovore hovorili o tom najvážnejšom dôvode, tak ja sa chcem venovať práve tomuto najvážnejšiemu dôvodu, a to je kauza tunel Višňové.
Ale poďme sa vrátiť do histórie. Pred nástupom vlády Ivety Radičovej vláda, v ktorej bol SMER, pripravila PPP projekt na dostavbu tohto tunela. No ja som vás aj včera, pán poslanec, vyzýval, že nájdime v sebe tú silu, a vy ste ju včera nenašli a vyzýval som vás asi trikrát, a priznajme si aj svoje chyby a dokážme pomenovať veci pravým menom. Vtedy aj SaS-ka a KDH; to ani nehovorím, to bol, ku KDH špeciálne sa ešte vrátim; kritizovali ministra Počiatka o tom, že aká zlodejina sa chystá, aké to je predražené, ako sa tam ide kradnúť, proste bol veľký mediálny tlak. Politicky sa táto situácia zneužila pred voľbami a Ján Figeľ sľuboval, ako to celé zmení. Žiaľ, aj to zmenil a nebojme sa priznať, že škoda, že tento PPP projekt nebol spustený, pretože keby bol spustený, už teraz sa ukázalo, že by bol oveľa lacnejší ako to riešenie celkové, ktoré príde teraz. Nemuseli by vyhasínať životy motoristov pod Strečnom, nemuseli by ľudia stáť v nekonečných kolónach a už by sme dávno jazdili po tuneli Višňové. Po zmene vlády v roku 2010 bola výstavba diaľnice s PPP projekty novým ministrom dopravy Jánom Figeľom zrušená a celý úsek bol, bolo nutné súťažiť nanovo.
V krátkej minulosti sme zažili najväčšie dva problémy pri výstavbe diaľnic, bola to Dubná Skala – Turany a tunel Višňové. A politickú zodpovednosť za toto jednoznačne nesie Kresťanskodemokratické hnutie a to si treba jednoznačne povedať nahlas. Ja som bol včera šokovaný, keď som, keď som videl pána Zajaca z KDH, ako tu mal tlačovku a čo rozprával namiesto toho, aby sa hanbil v kúte, naschvál nerozprávam o kolegovi Janckulíkovi, lebo on vtedy s KDH nemal nič. Ale namiesto toho, aby sa hanbil v kúte a priznal si, že za toto môže pán Figeľ a KDH, tak ešte tu mal tlačovku a moralizoval.
V roku 2010 nastala hlboká kríza v našom stavebníctve, pretože kríza v strojárenstve už končila alebo, resp. už bola stabilizovaná, lenže v stavebníctve sa tá kríza, lebo sa ešte dokončovali predtým rozbehnuté projekty, prejavila až v roku 2010. A pán Figeľ politicky stlačil všetkých dodávateľov a firmy na tak, že išli a museli robiť a vykonávať stavby pod svojimi nákladmi. Vyhlásil súťaž žltým FIDIC-om. Táto súťaž dobehla – treba priznať – už za vlády, vtedy, keď bol minister dopravy pán Počiatek. A tu treba povedať, že aj on urobil chybu, že nenašiel politickú odvahu povedať, že cena, ktorá bola vysúťažená za tunel Višňové, je neprimerane nízka a že firma, ktorá to bude stavať, tak jednoducho buď túto stavbu nedokončí, alebo bude žiadať dodatky od štátu. Presne tak ako Dubná Skala – Turany, keď pán Figeľ a KDH vykrikovalo, že aký, aká transparentnosť, ako sa dokázali stlačiť ceny a ako minulá vláda, vláda predtým kradla a súťažila za drahé ceny. Tak už vtedy, keď sa takto politicky oslavovalo a robil politický marketing, tak si stavebníci a ľudia z brandže klepali na čelo a povedali: Preboha, za takéto peniaze sa to postaviť nedá. Nie je normálne, ak firma vysúťaží zákazku pod svoje náklady. Tak buď to nedokončí, buď sa spolieha na to, že pritlačí štát, aby boli podpísané dodatky, aby sa to dielo mohlo dokončiť, alebo sa nevyplatia subdodávatelia.
Nebudem teraz hovoriť, lebo vy ste to vo svojom príhovore povedali presne, že kedy sa začalo súťažiť, ako bolo vysúťažené. Ja dávam za vinu aj pánovi Počiatkovi, že nenašiel politickú odvahu, že podpísal tú zmluvu, lebo už vtedy bolo jasné, že za takúto sumu sa tunel dokončiť nedá.
Je paradoxné, že sme, že takmer na deň presne pred štyrmi rokmi VÁHOSTAV dlhoval zhruba 104 mil. eur svojim veriteľom práve preto, že podpísal so štátom zmluvu na dielo Dubná Skala – Turany, aj keď vedel, že nebude vedieť za túto sumu dielo dokončiť a že jediným spôsobom, ako dokončiť toto dielo, je nevyplatiť subdodávateľov.
Všetci si pamätáme; a ja som tam stál, pán Ivan, lebo som z toho regiónu a ja som tam stál s tými živnostníkmi na tej nedokončenej diaľnici a vypočul som si tie smutné príbehy ľudí, ktorých, ktorým celoživotné podnikanie v momente skončilo v nevyplatených dlhoch vzniknutých na výstavbe diaľnice, ktorú financuje štát. Rozpadli sa tam rodiny, dokonca niektorí ľudia aj ukončili svoj život. Naozaj bola to, bola to tragédia. A v tom čase nebol ministrom dopravy Árpád Érsek, politickú zodpovednosť opäť nesie alebo by mal niesť úplne niekto iný. A riešenie, ako týmto ľuďom pomôcť, sa začalo hľadať až v momente, kedy firma išla do konkurzu a ľudia, a hrozilo, že ľudia nedostanú za svoju prácu nič zaplatené. A vieme, ako to dopadlo, ľudia dostali iba naozaj malé percento z toho, čo by mali dostať. A dovolím si tvrdiť, že príbeh výstavby tohto úseku je dodnes zlým snom každého staviteľa a veľa podnikateľov sa vtedy rozhodlo, že nebude viac pracovať pre štát. A navyše nás to všetkých stálo viac ako 12 mil. eur.
A prečo o tom hovorím? Vráťme sa do prítomnosti opäť k tunelu Višňové. Áno, komplikovaný úsek s veľmi nízkou cenou zhotoviteľ nezvládol. Časť subdodávateľov, už poučená z kauzy VÁHOSTAV, pre neho prestala pracovať hneď, keď nedostala zaplatené prvé faktúry, ale, samozrejme, že veľká časť firiem verila a verí, že štát nedovolí, aby sa dvakrát zopakoval rovnako katastrofický scenár, a tak ďalej pracovali, aj keď nedostali zaplatené. Na subdodávkach tak vzniká dlh viac ako 40 mil. eur. Zas ide o prevažne malé a stredné firmy prevažne z regiónu Turca. A niekedy sú to živnostníci, ktorí na stavbu vozia štrk alebo robia drobné práce. Títo ľudia svoju prácu splnili a celé Slovensko bude po dokončení diaľnice celé desaťročia využívať hodnotu, ktorú svojimi rukami vytvorili. Ale za svoje podnikanie ručia – ako všetci živnostníci – celým svojím majetkom. Aj teraz im reálne hrozí, že prídu nielen o svoje podnikanie, ale aj o svoje domy, súkromné úspory, skrátka o všetko.
A ja som vám to včera v tej relácii v TA3 povedal, pán poslanec, a vy ste mi vtedy povedali, budem to parafrázovať, nebudem to presne citovať, že či budeme donekonečna sa pozerať na živnostníkov a podnikateľov. A ja hovorím, že áno, pretože štát, ak niekto urobil chybu, tak ju urobil štát, že nedokázal urobiť politickú, nenašiel politickú odvahu, vtedajšie vedenie ministerstiev, že jednoducho nie je normálne a konečne treba prestať súťažiť stavebné zákazky, kde hlavným kritériom je cena, pretože všetci vieme, ktorí robili vo verejnej sfére, a ja som 12 rokov bol primátorom Martina a musel som, museli sme obstarávať a veľa sme stavali a tam som zistil, že jednoducho – na vlastnej skúsenosti, že nedá sa súťažiť stavebná zákazka len na to, aby bola najnižšia cena. Aj keď si budete stavať rodinný dom, nedáte si ho postaviť firme, ktorá to urobí za najnižšiu cenu a použije do základov a do armovania málo železa, aby sa ušetrilo, lebo bude vám záležať, aby vám ten dom nespadol.
Ale mňa šokuje, že práve poslanci zo strany SaS, ktorá o sebe rada hovorí, že obhajuje záujmy malých podnikateľov, ako ste sa mohli podpísať za návrh na odvolanie ministra. Vlastne vy ste to iniciovali v podstate za to, že ochránil podnikateľov a malých živnostníkov a ich rodiny. Ako môžete tvrdiť, že štát sa mal ďalšie roky prizerať na to, ako veľký zhotoviteľ neplatí subdodávateľom a ako sú na tejto stavbe ničené ľudské životy, pán Ivan? Pre mňa je to absolútne nepochopiteľné.
Treba si totižto uvedomiť ešte jednu vec. Zhotoviteľ na tejto stavbe žiadal ďalšie peniaze, aby ju zvládal dokončiť, ale neviem, či to viete, ale suma, o ktorej hovoril, bola viac ako dvojnásobkom toho, čo už dnes dlžil subdodávateľom. Viete, čo to znamená? Že s najväčšou pravdepodobnosťou by sa dlh voči malým firmám nafúkol až na rovnakú úroveň, ako to bolo pri VÁHOSTAV-e, a znova by sme tu mali obrovský problém. A ja už obrovský problém považujem aj tú sumu 37 mil. cca, ktorá je tam teraz. A to je, prosím pekne, to riešenie, ktoré z opozičných lavíc navrhujete. Pretože vaše, váš návrh riešenia bol taký, aby sme prišli o eurofondy, aby sa tunel zakonzervoval a aby drobní živnostníci a podnikatelia prišli o svoje peniaze. A treba to takto povedať, lebo je to tak.
Samozrejme, že by bolo lepšie, aby sme nič takéto nemuseli riešiť, a preto bolo treba spraviť veci, ktoré už ministerstvo dopravy urobilo. Nové súťaže na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú konečne – a budú – vyhodnocované multikriteriálne a cena už nie je jediným faktorom. Aj vďaka tomu verím, že k podobným excesom už nepríde. Ale túto situáciu bolo treba riešiť. A ja si myslím, že minister Érsek mal len zlé a horšie riešenie a vybral si to riešenie, ktoré zabezpečí, aby sa v čo najkratšej dobe začal tunel opäť stavať, aby sa zreálnila cena. A predpokladám, že keď tá cena zo súťaže vyjde, tak opäť budete zvolávať návrh na odvolanie, pretože ja verím, že už nikto nikdy nepripustí, aby bola vysúťažená cena pod reálne náklady.
Ale čo je pre mňa dôležité, že sa urobila taká zmluva, ktorá zabezpečí vyplatenie všetkých subdodávateľov, malých a drobných živnostníkov, pretože tá suma je už z bankovej garancie na účte, pán poslanec, a to riešenie, ktoré ste navrhovali vy, by, by, by toto jednoducho vylučovalo a tí ľudia by naozaj prišli o svoje peniaze a toto už nemôžme po kauze VÁHOSTAV druhýkrát pripustiť.
Ja sa chcem pánovi ministrovi Érsekovi poďakovať, že dokázal vyrokovať; to nie je, tá zmluva nebola vyrokovaná tak, že si Érsek sadol s tými firmami a že urobili nejakú dohodu v kancelárii niekde na ministerstve, bolo to odkonzultované aj s Európskou komisiou, ktorá urobila ústupky, vyšla nám v ústrety, čiže je to s vedomím Európskej komisie. A treba sa poďakovať aj za to, že sme neprišli o eurofondy, pretože to vaše navrhované riešenie by presne znamenalo to isté, že by sme prišli o eurofondy. Čiže neexistuje absolútne žiadny dôvod. A ak má niekto niesť politickú zodpovednosť za to, v akej situácii sa nachádzame, tak by to mala niesť strana KDH a bolo by dobré, keby pán Zajac, ktorý včera kritizoval vládnu koalíciu, sa ospravedlnil a priznal si, pretože je to kresťanské, že si treba priznať aj chyby a neklamať.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.4.2019 o 10:31 hod.

Mgr. art.

Andrej Hrnčiar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:46

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tak toto vystúpenie bola naozaj silná káva, lebo vy ste v tom svojom vystúpení moralizovali, hovorili ste, aby sa niekto hanbil v kúte, aby prebral zodpovednosť, politickú zodpovednosť, ale toto je pre mňa akože hrubé zrno farizeizmu od človeka, ktorý bol v strane SIEŤ. Tak si len pripomeňme, že v strane SIEŤ bol aj Brecely, ktorý podpísal obchvat D4/R7 za tak podseknutú cenu, že jednoducho v tejto chvíli je jasné, že sa to nedostavia za tie peniaze. Takže prvá vec, pán Hrnčiar.
Druhá vec, pokiaľ ide o tunel Višňové, tiež zavádzate, klamete. Tender vyhodnocoval Počiatek, cena, za ktorú to bolo vysúťažené, nebola podseknutá v tom zmysle, že by bola najnižšia, keby to prvá v poradí firma Skanska a STRABAG dostali, chceli to postaviť za 338,3 mil., dnes sme mohli jazdiť. Druhá v poradí bol Doprastav, Metrostav za 382,8 a dostalo to združenie Salini Impregilo – DÚHA ako tretí v poradí so sumou takmer 410 mil. eur. Takže tiež zavádzate, klamete, že to bola podseknutá cena.
Áno, je pravda, že predpokladaná hodnota zákazky bola oveľa vyššia, ale bol to normálny súťažný tender a každá firma si vie projekty tak zoptimalizovať, aby to dielo dokončila. Ale aby hovoril nominant SIET-e, ktorý teraz nesie priamu zodpovednosť aj za tieto problémy, ktoré v doprave sú, že sa má niekto hanbiť, ktorý s tým nemá nič čo dočinenia, tak to je, to je hrubá káva, to je farizeizmus a je to naozaj odsúdeniahodné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:46 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:47

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Nuž, pán predseda, hovoríte, že ide o najnudnejšiu schôdzu, tak verím, že tu vydržíte a budete počuť ďalšie argumenty a nebudú vás nudiť. A už som čakala, len kedy, kedy tu príde na stôl Radičova vláda. Nuž nebola strana MOST – HÍD náhodou súčasťou Radičovej vlády? Nuž tak ako keď hovoríte, že mala podiel, tak teda aj vaša súčasná politická strana.
Povedali ste, že zhotoviteľ tunel nezvládol. Ako ho nezvládol? Technicky, odborne? Alebo za nezvládnutie považujete osemmesačné meškanie? Už som povedala, to žiadna stavba z diaľnic nemeškala, teda nebola urobená načas a všetky boli ďaleko, s ročnými meškaniami, nie osemmesačným meškaním. Ten tunel je prerazený, tunel je vystrojený na dve tretiny a práve tie škody, ktoré teraz nastanú z dôvodu nevystrojenia zvyšných častí, budú veľké.
Spomenuli ste VÁHOSTAV a že to už nedopustíte. Nuž tak prečítam vám: Rok 2015. VÁHOSTAV, jedna z najväčších stavebných firiem na Slovensku, oznámila, že pri stavbe diaľničného úseku Dubová Skala – Turany nezvládne vyplatiť drobných dodávateľov. Na úseku prerobila 35 mil. a je pred konkurzom. Rok 2019. VÁHOSTAV sa vracia na scénu a plánuje sa uchádzať o ďalšiu veľkú diaľničnú zákazku. Chce dokončiť tunel Višňové, ktorý sa nachádza len kúsok od problémového úseku Dubná Skala. "O nové zákazky sa spoločnosť zaujíma aj preto, aby naďalej dokázala riadne a včas splniť si všetky svoje záväzky zo schváleného reštrukturalizačného plánu," povedal mediálny zástupca spoločnosti Tomáš Halán.
Tak tu hľadajme dôvod ukončenia zmlúv. Tu hľadajme dôvod ďalších kšeftov, ktoré nominanti vašich ľudí na všetkých miestach, ktoré sa starajú, majú záujem, aby táto spoločnosť sa dostala na stavbu, dostala sa do hry a dostala kšeft, ktorý, za diaľnicu, za ktorú budú ľudia, naši ľudia čakať ďalšie roky a mohli pone... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:47 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:49

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Len poprosil by som pána Érseka, aby pána Hrnčiara teraz nevyrušoval, aby potom mohol pán Hrnčiar na mňa reagovať. Môžem, áno?
Andrej, Andrej, bezdôvodné zvolávanie schôdze, to snáď nemyslíš vážne. Ty nejazdíš po našich cestách? Ty nevieš, v akom stave sú? Za ministra Figeľa kto bol štátny tajomník, 2010 – 2012? Andrej, kto bol štátny tajomník? Tu pán Érsek, ktorý sedí, on bol štátny tajomník, to by si mal vedieť. Zhotoviteľa kto vybral? Figeľ alebo Počiatek? To by si tiež mal vedieť. Andrej, povedal by som ešte niečo, ale to si radšej povieme medzi štyrmi očami, a ty vieš dobre, na čo myslím.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:49 hod.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:50

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Som rád, pán podpredseda, že ste uviedli niektoré veci na správnu mieru. Tie tanečky tu už boli, keď sa stavalo PP projekt na Banskú Bystricu, Žiar nad Hronom. Najlacnejšia diaľnica, aká kedy na Slovensku bola postavená a nikdy lacnejšia diaľnica nebude postavená. Ale to, čo predviedol pán Figeľ v roku, keď nastúpila, nastúpil na ministerstvo dopravy, to ešte budeme opravovať ďalších 10 rokov. To je tak, ako keď vyrokoval prístupové podmienky z hľadiska Európskej únii a nás v poľnohospodárstve.
Chcem vám len podotknúť, páni, že keď hovoríte o stavebníctve, v stavebníctve bolo k tridsiatemu, keď som mal čísla, keď som tu vtedy vystupoval, 9 520 firiem, zamestnaných 143-tisíc ľudí, z tých 9 520 firiem boli všetky, skoro 95 % v červených číslach. Veľké firmy, ako bol Doprastav, VÁHOSTAV, Skanska, ZIPP-ka, vymenujte mi, ktorá firma neprechádzala reštrukturalizáciou? Každá jedna. Každá jedna mala podseknutý rozpočet. Skúste; a aj tie konzorciá, ktoré tu boli, lebo tak, ako dopadla, dopadol tento tunel, tak dopadol, keď si zoberiete a sledujete Českú republiku, Strahovský tunel. Strahovský tunel, rozpočet je o 240 % predražený. Tento tunel bude takisto predražený, keby sa bol staval PP projektom tak, jak ho bolo navrhnuté.
Ale chcem sa vrátiť potom vo svojom diskusnom príspevku aj k ďalším veciam, ktoré ste tu povedali, pán predkladateľ, pretože ste vôbec nepoznali, že Slovensko podpísalo dohovor z hľadiska dopravy pre zamestnancov a pre našich občanov, či to je železničná doprava, čiže vlaková, autobusová, alebo aj lodná doprava, letecká.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:50 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:52

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Hrnčiar, históriu výstavby tunela Višňové si tak účelovo začal až po roku 2010 a snažil si sa vinu zvaliť na Ivetu Radičovú, na jej vládu, ale zabudol si na jeden dôležitý fakt, že tunel Višňové bol plánovaný ďaleko skôr, keď Robert Fico tvrdil, že už v roku 2010 sme mali jazdiť po diaľnici z Bratislavy do Košíc, a určite to bolo plánované cez tunel Višňové.
Tvrdíš, že zodpovednosť má niekto iný. No určite máš pravdu. Sú to vlády SMER-u a jednu z nich, z týchto vlád, vládu kontinuity, podporujete aj vy s MOST-om – HÍD.
Včera, keď som predkladal tento bod na výbore pre obranu a bezpečnosť, tak jeden koaličný poslanec sa tak sarkasticky spýtal, že prečo vlastne odvolávame ministra Érseka, keď nič neurobil. No práve to je ten dôvod, že mal niečo urobiť a nič neurobil.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:52 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:53

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán kolega, ja sa vyjadrím len k dvom veciam. Ste tuná celý čas hovorili o zodpovednosti úplne iných politických strán, ako tu momentálne máme v parlamente, a úplne inom ministrovi, ktorý ale už dávno je neviem kde. Máme tu pána ministra Érseka, ten je dva a pol roka vo svojej funkcii a toto tu teraz hodnotíme, nehodnotíme tu niekoho iného.
Opravím vás v jednej veci, nie pod nákladové, ale tie ponuky boli pod expertíznymi cenami, neboli; a teda vy hovoríte, že všetci už išli len že do strát, lebo išli akože kamikadze asi, ja neviem.
K tým ďalším veciam, ako ochrana podzhotoviteľov a tak ďalej, už som vám to aj včera hovoril, ale je to na dlhšie, ja som si tu napísal viaceré veci, k ktorým sa chcem vyjadriť k vášmu, k vášmu prejavu, a potom si vezmem čas ako predkladateľ a vysvetlím to podrobne alebo spýtam sa na ďalšie veci.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:53 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:54

Peter Antal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Ďakujem, Andrej, že si dokončil to, čo som ja vo faktickej poznámke ani nestihol povedať, ale budem to opakovať dosť často asi tu. Lebo Višňové je ten dôvod, ako ste, pán Ivan, aj vy povedali, že; ten hlavný dôvod. A budem sa opakovať asi častejšie; viete, čo bolo najdôležitejšie pre mňa na tom Višňovom? Že dostanú zaplatené všetci, ktorí tam robili. Tým odstúpením, o ktorom vy teraz hovoríte, ja neviem, či to myslíte ako úplne, že teraz sa malo odstúpiť a podľa žltého FIDIC-u aj s Obchodným zákonníkom, že ho máme na vymáhanie sankcií a tak ďalej. Toto všetko je fajn a na papieri to aj pekne vyzerá. Ale realita v živote je úplne iná, keď sa dostanete do sporu s dodávateľom a máte skutočne riešiť vážne problémy, ktoré sú zdvojnásobené tým, že je to financované z prostriedkov fondov Európskej únie, ktoré skutočne majú svoje jasné pravidlá, kde nemôžte cent vynaložiť nejakým iným spôsobom, ktorý by nebol odobrený.
A preto ja hovorím, pre mňa je najdôležitejšie z tejto dohody, že bola urobená, práve to, že bola zložená banková záruka na zaplatenie všetkých dodávateľov. Nebudeme mať tu druhý VÁHOSTAV, nebudeme mať tu ďalšie osudy, o ktorých si, Andrej, ty hovoril.
Takže toto treba viackrát vyzdvihnúť a k tomuto by ste sa mali, pán predkladateľ, vyjadriť, že ako by ste riešili po odstúpení práve vyplatenie týchto záväzkov, ktoré tu jednoducho už boli.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:54 hod.

Mgr.

Peter Antal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:56

Andrej Hrnčiar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Marosz, ja neviem, že či ste ma pozorne počúvali, ale ja som hovoril o tom, ako pán Figeľ zrušil PPP projekt, ako urobil súťaž žltým FIDIC-om, a povedal som, že pán Počiatek nesie tiež politickú zodpovednosť, že nedokázal odolať politickému a mediálnemu tlaku a podpísal takúto zmluvu. A keď vy hovoríte, že to nebolo podhodnotené, tak ak raz niečo má byť postavené a predpokladaná cena je 900 mil. a je podpísaná zmluva so subjektom, ktorý to vysúťaží za 400 mil., tak ja som vtedy sedel so stavebníkmi, ktorí si klepali na čelo a už vtedy vedeli, že jednoducho sa to postaviť nebude dať, presne tak ako sa nedala postaviť za tú sumu Dubná Skala – Turany.
Pani poslankyňa Zemanová, v čom zlyhal zhotoviteľ? Napríklad v tom, že v žltom FIDIC-u mal tunel Višňové 226 stavebných objektov. Stavebné povolenie mal iba na 75 a fyzicky pracoval iba na pätnástich a pri poslednej kontrole až s 30 zamestnancami. Takže napríklad v tom.
A, pán poslanec Laurenčík, absolútna pravda, absolútny súhlas a už som to povedal aj vo svojej faktickej poznámke, keď vystupoval v rozprave pán poslanec Ivan, že za súčasný stav nesú vinu a zodpovednosť všetky vládne garnitúry od roku ´89.
A, kolega Igor Janckulík, áno, Árpád Érsek bol štátnym tajomníkom a, Igor, ale ty dobre vieš, aké právomoci má štátny tajomník. A ja som povedal, aby sme si dokázali všetci priznať svoj podiel chyby a včera som to aj v TA3 aj za MOST – HÍD povedal. Ale tvojou optikou, ty si to povedal presne tak, ako keby si ty ako splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty za tie dva roky, čo si tam bol, bol zodpovedný za stav rýchlostných ciest... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 10:56 hod.

Mgr. art.

Andrej Hrnčiar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video