6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Nie, ja to musím, vážení, zdôvodniť, lebo nehnevajte sa, hoci je to, doslova je to, neni to nejaký marginálny problém proste, ale keď sa do toho dostanete, potom zistíte, že ako ma štát ochraňuje. Štát, ty by si mal byť ten predvídateľ tých sporov medzi ľuďmi, aké môžu vzniknúť. Ty by si mal byť ten predvídavý štát, ktorý chráni ľudí. Keď už sa ti niečo stane, potom už darmo budeš nariekať, že moje decko je mŕtve, moje decko má odkúsanú ruku, vážení. Už to bude darmo. Tak máme proste, budete sa súdiť, áno, ešte 50 rokov sa budete súdiť, aj tak zomriete a nič z toho.
Takže, vážení, pokiaľ by sme takýmto spôsobom už preventívne pôsobili v území cez samosprávy, myslím si, že by sme tento život ľudí na našom území zjednodušili a urobili, že sú bezpečné, že môžu žiť na Slovensku bezpečne. Takže ja si za týmto budem stáť až do konca môjho pôsobenia v Národnej rade. Takže je iba na vás, ako, čo bude hovoriť vaše svedomie.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
9:48
Takže, vážení, pokiaľ by sme takýmto spôsobom už preventívne pôsobili v území cez samosprávy, myslím si, že by sme tento život ľudí na našom území zjednodušili a urobili, že sú bezpečné, že môžu žiť na Slovensku bezpečne. Takže ja si za týmto budem stáť až do konca môjho pôsobenia v Národnej rade. Takže je iba na vás, ako, čo bude hovoriť vaše svedomie.
Ďakujem pekne.
Nie, ja to musím, vážení, zdôvodniť, lebo nehnevajte sa, hoci je to, doslova je to, neni to nejaký marginálny problém proste, ale keď sa do toho dostanete, potom zistíte, že ako ma štát ochraňuje. Štát, ty by si mal byť ten predvídateľ tých sporov medzi ľuďmi, aké môžu vzniknúť. Ty by si mal byť ten predvídavý štát, ktorý chráni ľudí. Keď už sa ti niečo stane, potom už darmo budeš nariekať, že moje decko je mŕtve, moje decko má odkúsanú ruku, vážení. Už to bude darmo. Tak máme proste, budete sa súdiť, áno, ešte 50 rokov sa budete súdiť, aj tak zomriete a nič z toho.
Takže, vážení, pokiaľ by sme takýmto spôsobom už preventívne pôsobili v území cez samosprávy, myslím si, že by sme tento život ľudí na našom území zjednodušili a urobili, že sú bezpečné, že môžu žiť na Slovensku bezpečne. Takže ja si za týmto budem stáť až do konca môjho pôsobenia v Národnej rade. Takže je iba na vás, ako, čo bude hovoriť vaše svedomie.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
9:50
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Petra Krištúfková, Zuzana Šebová a Boris...
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Petra Krištúfková, Zuzana Šebová a Boris Kollár.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zvýšiť sumu rodičovského príspevku na rovnakú výšku, ako je suma uhrádzaná za poskytovanú starostlivosť o dieťa podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Dôvodom predloženia takejto legislatívnej úpravy je snaha o finančné zrovnoprávnenie rodičovského príspevku, súčasne vo výške 203,20 eura mesačne, s príspevkom na starostlivosť o dieťa, súčasne 280 eur mesačne.
Rôzna výška príspevkov pri starostlivosti o dieťa do troch rokov je diskriminačná a nemá žiadnu opodstatnenosť. Sme toho názoru, že každý rodič má nárok na rovnaký príspevok od štátu, či zverí svoje dieťa do troch rokov do starostlivosti v príslušnom súkromnom zariadení, alebo do starostlivosti inej osobe, alebo rodič zostane s dieťaťom doma na rodičovskej dovolenke do troch rokov dieťaťa.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. Návrh zákona bude mať vplyv na verejné financie, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, bude mať sociálny vplyv a nebude mať vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Ďakujem pekne. Dobrý deň prajem. Takže ja premostím z krokodílov na deti. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, prečítam dôvodovú správu.
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Petra Krištúfková, Zuzana Šebová a Boris Kollár.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zvýšiť sumu rodičovského príspevku na rovnakú výšku, ako je suma uhrádzaná za poskytovanú starostlivosť o dieťa podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Dôvodom predloženia takejto legislatívnej úpravy je snaha o finančné zrovnoprávnenie rodičovského príspevku, súčasne vo výške 203,20 eura mesačne, s príspevkom na starostlivosť o dieťa, súčasne 280 eur mesačne.
Rôzna výška príspevkov pri starostlivosti o dieťa do troch rokov je diskriminačná a nemá žiadnu opodstatnenosť. Sme toho názoru, že každý rodič má nárok na rovnaký príspevok od štátu, či zverí svoje dieťa do troch rokov do starostlivosti v príslušnom súkromnom zariadení, alebo do starostlivosti inej osobe, alebo rodič zostane s dieťaťom doma na rodičovskej dovolenke do troch rokov dieťaťa.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. Návrh zákona bude mať vplyv na verejné financie, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, bude mať sociálny vplyv a nebude mať vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Rozpracované
9:52
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:52
Jana NehézováVychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 134 z 30. mája 2016 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2016 a gestorský výbor do 6. septembra 2016.
Pán predsedajúci, skončila som. Otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
17.6.2016 o 9:52 hod.
Ing.
Jana Nehézová
Videokanál poslanca
Dobrý deň. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod bodom, tlačou 140. V menovanom súvise si dovoľujem predložiť informáciu k tomu, k tomuto návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku aj legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 134 z 30. mája 2016 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2016 a gestorský výbor do 6. septembra 2016.
Pán predsedajúci, skončila som. Otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
9:54
Som presvedčená, že minimálne vy, panie poslankyne, ale keď pozerám, vidím, že momentálne vás tu je málo, prítomné v rokovacej sále, určite chápete, že vychovávať dieťa do troch rokov z 203,20 eur mesačne je viac ako náročné. Pripomínam vám v tejto súvislosti, že Štatistický úrad Slovenskej republiky stanovil na rok 2015 hranicu chudoby pre jednočlennú domácnosť vo výške 347 eur. Suma 203,20 eur mesačne predstavuje menej ako 60 % tejto sumy, ktorá je deklarovaná ako hranica chudoby. Nezabúdajte, že viac ako polovica manželstiev na Slovensku sa rozvádza a že máme množstvo osamelých matiek, ktoré vychovávajú jedno alebo viac detí, z ktorých je minimálne jedno vo veku do troch rokov. Suma 280 eur mesačne by významným spôsobom pomohla mladým slovenským rodinám, 203,20 eur je almužna, ktorú predkladá mladým rodinám tento štát. Ak sa pozrieme na túto sumu optikou mladej rodiny, zistíme, že aktuálne vyplácaný rodičovský príspevok neodráža v dostatočnej miere finančné nároky rodiny pri výchove dieťaťa. Táto suma nepokrýva ani základné nároky rodiny pri zabezpečovaní jej základných funkcií a fungovania. Zároveň je absolútne demotivujúca pre mladých ľudí, aby si zakladali rodiny, mali deti a aby sa z tejto sumy vedeli o ne postarať. Navrhujeme preto, aby sa táto suma zvýšila na 280 eur mesačne.
Dovoľte mi pripomenúť, že v roku 2009 bola Národnou radou Slovenskej republiky schválená suma rodičovského príspevku pre rodičov, ktorí boli poistencami pred príchodom dieťaťa na svet vo výške 256 eur mesačne, pričom uvedená suma sa mala každoročne valorizovať. V uvedenom období sa táto suma rovnala minimálnej mzde. Je rok 2016 a rodičovský príspevok je naviazaný na životné minimum. Je to o 52,8 eur menej než pred 7 rokmi. Ak by sme pokračovali podľa výpočtu z roku 2009 a rodičovský príspevok by bol naviazaný na minimálnu mzdu a valorizoval by sa, dnes by bol viac ako 350 eur mesačne.
Dôvodom predloženia takejto legislatívnej úpravy je snaha o finančné zrovnoprávnenie rodičovského príspevku s príspevkom na starostlivosť o dieťa. Súčasný stav vytvára dve kategórie matiek starajúcich sa o deti do troch rokov. Ak matka dá dieťa do súkromného zariadenia, má nárok na príspevok 280 euro. Ale ak sa stará o dieťa doma, poberá 203. Ak berieme do úvahy stále to isté dieťa, prečo dostáva matka iba 203, ale súkromné zariadenie dostane za toto dieťa 280 euro? V našom návrhu argumentujeme, že rôzna výška príspevkov pri starostlivosti o dieťa do troch rokov je diskriminačná a nemá žiadnu opodstatnenosť. Máme za to, že každý rodič má nárok na rovnaký príspevok od štátu, či zverí svoje dieťa do troch rokov do starostlivosti v príslušnom zariadení alebo zostane s dieťaťom doma na rodičovskej dovolenke do troch rokov.
Ako isto viete, Slovensko čelí v krátkej budúcnosti demografickej kríze. Dokonca niektorí odborníci hovoria, že Slovensko demograficky umiera. Obyvateľstvo starne a vymiera. Rodí sa málo detí a tento vývoj je nezvratný. Prirodzený prírastok obyvateľov v súčasnosti existuje už len v necelej polovici slovenských okresov. Je preto našou povinnosťou ako zodpovedných politikov čeliť tejto výzve a prijať také opatrenia, ktoré pomôžu zvrátiť tento stav. Pri prognóze demografie do roku 2035 možno hovoriť o dvoch hlavných trendoch, starnutí a znižovaní počtu obyvateľov, čiže tzv. depopulácii. Starnutie sa pritom týka všetkých okresov a od začiatku deväťdesiatych rokov populácia u nás zostarla o päť a pol roka. Na 100 detí dnes pripadá až 88 seniorov. Výrazne klesá aj pôrodnosť. Až pre dve tretiny Slovenska platí, že na jednu matku v priemere pripadá 1,3 dieťaťa. Slovensko sa postupne stáva jednou z najrýchlejšie starnúcich populácií v Európe. Náš návrh na zvýšenie príspevku na 280 eur mesačne považujeme vzhľadom na stav, v akom sa nachádzajú slovenské rodiny, za okamžite potrebný. Máme za to, že by výška vyplácaného rodičovského príspevku mala byť rozdielna pre občanov, ktorí neprispievajú do sociálneho systému. Ak by prešiel tento náš návrh, tak máme na septembrovú schôdzu pripravenú novelu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení. Touto novelou budeme riešiť aj vyplácanie rodičovského príspevku, bude v nej aj možnosť, aby sa každý mladý človek pripoistil po dobu 270 dní. Platil by poistenie vo výške približne 15 eur mesačne a mohol by tak poberať vyšší rodičovský príspevok.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, som presvedčená, že moje argumenty vás presvedčili a že návrh pomôže mladým rodinám s deťmi do veku troch rokov zvýšiť životnú úroveň a zároveň motiváciu zakladať si rodiny a mať deti. Je to určitá, určite je to jedna z ciest, ako im pomôcť.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som sa vyjadrila k návrhu, ktorý podporí rodiny s malými deťmi. V tejto súvislosti sa odvolávam na programové vyhlásenie vlády, v ktorom sa vláda zaviazala podporovať rodinu, a napriek tomu jediným reálnym finančným opatrením pre mladé rodiny malo byť navýšenie materskej o 5 percent. Musím byť veľmi kritická, pretože už po krátkej dobe od prijatia programového vyhlásenia vlády sa ministerstvo práce dištancovalo od tohto deklarovaného zvýšenia materskej. Považujem to za klamstvo nielen na poslancoch koalície a opozície, ale najmä za klamstvo na mladých rodinách. Ministerstvo uprednostnilo valorizáciu dôchodkov pred podporou mladých rodín. Mám za to, že máme dostatok prostriedkov na obe tieto opatrenia, tak isto ako som presvedčená, že by sa našlo na budúci rok 131 mil. eur na zvýšenie rodičovského príspevku.
Som presvedčená, že minimálne vy, panie poslankyne, ale keď pozerám, vidím, že momentálne vás tu je málo, prítomné v rokovacej sále, určite chápete, že vychovávať dieťa do troch rokov z 203,20 eur mesačne je viac ako náročné. Pripomínam vám v tejto súvislosti, že Štatistický úrad Slovenskej republiky stanovil na rok 2015 hranicu chudoby pre jednočlennú domácnosť vo výške 347 eur. Suma 203,20 eur mesačne predstavuje menej ako 60 % tejto sumy, ktorá je deklarovaná ako hranica chudoby. Nezabúdajte, že viac ako polovica manželstiev na Slovensku sa rozvádza a že máme množstvo osamelých matiek, ktoré vychovávajú jedno alebo viac detí, z ktorých je minimálne jedno vo veku do troch rokov. Suma 280 eur mesačne by významným spôsobom pomohla mladým slovenským rodinám, 203,20 eur je almužna, ktorú predkladá mladým rodinám tento štát. Ak sa pozrieme na túto sumu optikou mladej rodiny, zistíme, že aktuálne vyplácaný rodičovský príspevok neodráža v dostatočnej miere finančné nároky rodiny pri výchove dieťaťa. Táto suma nepokrýva ani základné nároky rodiny pri zabezpečovaní jej základných funkcií a fungovania. Zároveň je absolútne demotivujúca pre mladých ľudí, aby si zakladali rodiny, mali deti a aby sa z tejto sumy vedeli o ne postarať. Navrhujeme preto, aby sa táto suma zvýšila na 280 eur mesačne.
Dovoľte mi pripomenúť, že v roku 2009 bola Národnou radou Slovenskej republiky schválená suma rodičovského príspevku pre rodičov, ktorí boli poistencami pred príchodom dieťaťa na svet vo výške 256 eur mesačne, pričom uvedená suma sa mala každoročne valorizovať. V uvedenom období sa táto suma rovnala minimálnej mzde. Je rok 2016 a rodičovský príspevok je naviazaný na životné minimum. Je to o 52,8 eur menej než pred 7 rokmi. Ak by sme pokračovali podľa výpočtu z roku 2009 a rodičovský príspevok by bol naviazaný na minimálnu mzdu a valorizoval by sa, dnes by bol viac ako 350 eur mesačne.
Dôvodom predloženia takejto legislatívnej úpravy je snaha o finančné zrovnoprávnenie rodičovského príspevku s príspevkom na starostlivosť o dieťa. Súčasný stav vytvára dve kategórie matiek starajúcich sa o deti do troch rokov. Ak matka dá dieťa do súkromného zariadenia, má nárok na príspevok 280 euro. Ale ak sa stará o dieťa doma, poberá 203. Ak berieme do úvahy stále to isté dieťa, prečo dostáva matka iba 203, ale súkromné zariadenie dostane za toto dieťa 280 euro? V našom návrhu argumentujeme, že rôzna výška príspevkov pri starostlivosti o dieťa do troch rokov je diskriminačná a nemá žiadnu opodstatnenosť. Máme za to, že každý rodič má nárok na rovnaký príspevok od štátu, či zverí svoje dieťa do troch rokov do starostlivosti v príslušnom zariadení alebo zostane s dieťaťom doma na rodičovskej dovolenke do troch rokov.
Ako isto viete, Slovensko čelí v krátkej budúcnosti demografickej kríze. Dokonca niektorí odborníci hovoria, že Slovensko demograficky umiera. Obyvateľstvo starne a vymiera. Rodí sa málo detí a tento vývoj je nezvratný. Prirodzený prírastok obyvateľov v súčasnosti existuje už len v necelej polovici slovenských okresov. Je preto našou povinnosťou ako zodpovedných politikov čeliť tejto výzve a prijať také opatrenia, ktoré pomôžu zvrátiť tento stav. Pri prognóze demografie do roku 2035 možno hovoriť o dvoch hlavných trendoch, starnutí a znižovaní počtu obyvateľov, čiže tzv. depopulácii. Starnutie sa pritom týka všetkých okresov a od začiatku deväťdesiatych rokov populácia u nás zostarla o päť a pol roka. Na 100 detí dnes pripadá až 88 seniorov. Výrazne klesá aj pôrodnosť. Až pre dve tretiny Slovenska platí, že na jednu matku v priemere pripadá 1,3 dieťaťa. Slovensko sa postupne stáva jednou z najrýchlejšie starnúcich populácií v Európe. Náš návrh na zvýšenie príspevku na 280 eur mesačne považujeme vzhľadom na stav, v akom sa nachádzajú slovenské rodiny, za okamžite potrebný. Máme za to, že by výška vyplácaného rodičovského príspevku mala byť rozdielna pre občanov, ktorí neprispievajú do sociálneho systému. Ak by prešiel tento náš návrh, tak máme na septembrovú schôdzu pripravenú novelu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení. Touto novelou budeme riešiť aj vyplácanie rodičovského príspevku, bude v nej aj možnosť, aby sa každý mladý človek pripoistil po dobu 270 dní. Platil by poistenie vo výške približne 15 eur mesačne a mohol by tak poberať vyšší rodičovský príspevok.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, som presvedčená, že moje argumenty vás presvedčili a že návrh pomôže mladým rodinám s deťmi do veku troch rokov zvýšiť životnú úroveň a zároveň motiváciu zakladať si rodiny a mať deti. Je to určitá, určite je to jedna z ciest, ako im pomôcť.
Ďakujem.
Rozpracované
10:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:01
Natália GrausováĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.6.2016 o 10:01 hod.
MUDr.
Natália Grausová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Považujem tento návrh za veľmi dobrý a naozaj si a som presvedčená, že treba zrovnoprávniť teda rodičov, hlavne matky, ktoré sa starajú doma o dieťa, pretože je práca a nie je to ľahká práca a zaslúžia si v podstate, nevidím tiež dôvod, prečo by mal byť tento rozdiel. Chcem povedať, a teraz, a toto sa netýka pani poslankyne Krištúfkovej, ale celého nášho pléna, že nenazývala by som to ani materskou dovolenkou, pretože myslím si, že starať sa o malé deti nie je žiadna dovolenka. Ale toto sa netýka teraz práve tohto zákona.
Ďakujem.
Rozpracované
10:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:02
Jozef MihálChcem zareagovať na tú časť, kedy ste hovorili, že v roku 2009 bol rodičovský príspevok 256 eur. Áno, bolo to tak, chcem ale upozorniť, že pani ministerka Tomanová, ktorá ho v tom čase takto...
Chcem zareagovať na tú časť, kedy ste hovorili, že v roku 2009 bol rodičovský príspevok 256 eur. Áno, bolo to tak, chcem ale upozorniť, že pani ministerka Tomanová, ktorá ho v tom čase takto presadila, nezabezpečila žiadne zdroje v rozpočte na jeho vyplácanie, čiže bol to čiste predvolebný ťah. To po prvé. A po druhé, chcem pripomenúť, aby to bolo jasné, tá suma 256 eur sa podľa Tomanovej zákona mala vyplácať len do dovŕšenia dvoch rokov veku dieťaťa, čiže nie tri roky, ale len vlastne dva, a mala sa týkať len tých matiek, ktoré predtým mali nárok na materskú. To znamená, matka je pol roka na materskej a potom rok a pol, pozor, poberá takýto relatívne štedrý rodičovský príspevok. Potom pri veku dieťaťa od dvoch rokov do troch, čiže ten ďalší, tretí, posledný rok poberania rodičovského príspevku sa táto suma znižovala na 164 eur. Čiže keby sme si to dôsledne prepočítali, tak by sme zistili, že až také veľké terno to zo strany ministerky Tomanovej, respektíve prvej vlády Roberta Fica nebolo. Váš návrh ide niekde úplne ďalej a k tomu sa teda vyjadrím vo svojom vystúpení.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.6.2016 o 10:02 hod.
RNDr.
Jozef Mihál
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Chcem oceniť prejav pani kolegyne poslankyne, bol veľmi dobrý a veľmi správnym spôsobom, trefným spôsobom charakterizoval podstatu toho, čo sa deje. Ja teda ešte niektoré veci doplním vo svojom vystúpení.
Chcem zareagovať na tú časť, kedy ste hovorili, že v roku 2009 bol rodičovský príspevok 256 eur. Áno, bolo to tak, chcem ale upozorniť, že pani ministerka Tomanová, ktorá ho v tom čase takto presadila, nezabezpečila žiadne zdroje v rozpočte na jeho vyplácanie, čiže bol to čiste predvolebný ťah. To po prvé. A po druhé, chcem pripomenúť, aby to bolo jasné, tá suma 256 eur sa podľa Tomanovej zákona mala vyplácať len do dovŕšenia dvoch rokov veku dieťaťa, čiže nie tri roky, ale len vlastne dva, a mala sa týkať len tých matiek, ktoré predtým mali nárok na materskú. To znamená, matka je pol roka na materskej a potom rok a pol, pozor, poberá takýto relatívne štedrý rodičovský príspevok. Potom pri veku dieťaťa od dvoch rokov do troch, čiže ten ďalší, tretí, posledný rok poberania rodičovského príspevku sa táto suma znižovala na 164 eur. Čiže keby sme si to dôsledne prepočítali, tak by sme zistili, že až také veľké terno to zo strany ministerky Tomanovej, respektíve prvej vlády Roberta Fica nebolo. Váš návrh ide niekde úplne ďalej a k tomu sa teda vyjadrím vo svojom vystúpení.
Ďakujem.
Rozpracované
10:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04
Milan KrajniakĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.6.2016 o 10:04 hod.
Bc.
Milan Krajniak
Videokanál poslanca
Ďakujem pani poslankyni za jej vystúpenie. Ja nerozumiem jednej veci, lebo bez ohľadu na to, či je nikto člen vládnej koalície alebo opozície, nerozumiem tomu, ako môže byť rozdiel, takýto zásadný, v tom, či matka sa stará o svoje dieťa sama doma, alebo ho dá do jaslí? Aký bol vlastne účel toho, že matka, ktorá sa stará doma, dostane 203 eur, a keď niekto dá svoje dieťa do jaslí, tak dostane príspevok 280 eur. Neviem, že vôbec prečo to niekto takto vymyslel. Nerozumiem tomu, zdá sa mi to úplne nelogické.
Ďakujem.
Rozpracované
10:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:05
Irén SárközySlovensko by malo okrem jasieľ investovať aj do predškolských zariadení pre deti vo veku od troch do piatich rokov. Programové vyhlásenie vlády hovorí o rozširovaní starostlivosti v predškolských zariadeniach. Každému z nás je jasné, že finančné zdroje štátu sú obmedzené a musíme preto určiť priority a nefinancovať dva protichodné ciele. V európskych krajinách, rovnako ako tu u nás dneska v parlamente, prebiehajú diskusie o tom, ako vieme najvhodnejším spôsobom podporovať rodiny s cieľom zvýšiť pôrodnosť a zlepšiť postavenie žien na trhu práce. Mnohé krajiny sa snažia prejsť od konzervatívneho modelu, ktorý dáva peniaze matkám za to, aby zostávali dlho s deťmi doma, smerom k tomu, čo aj ja považujem za modernejší model, to jest model, ktorý pomáha matkám vrátiť sa skôr do práce a podporuje rodiny v starostlivosti o deti. Takže riešenie tohto problému vnímam ako riešenie, ktoré má byť racionálne a určite nie ideologické.
Ďakujem pekne za slovo.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.6.2016 o 10:05 hod.
Ing. JUDr.
Irén Sárközy
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ja si myslím, že sociálne slabším rodinám by skôr pomohlo zvýšenie dostupnosti jasieľ, aby obaja rodičia mohli mať príjem z práce. Hlavným sociálnym problémom mladých matiek je podľa mňa nedostatok možností zamestnať sa. Dámy a páni, tento problém nie je možné vyriešiť rodičovským príspevkom, lebo jeho výška je na tento účel aj tak nedostatočná. Toto je aj odporúčaná politika medzinárodnými inštitúciami ako OECD a Európska komisia.
Slovensko by malo okrem jasieľ investovať aj do predškolských zariadení pre deti vo veku od troch do piatich rokov. Programové vyhlásenie vlády hovorí o rozširovaní starostlivosti v predškolských zariadeniach. Každému z nás je jasné, že finančné zdroje štátu sú obmedzené a musíme preto určiť priority a nefinancovať dva protichodné ciele. V európskych krajinách, rovnako ako tu u nás dneska v parlamente, prebiehajú diskusie o tom, ako vieme najvhodnejším spôsobom podporovať rodiny s cieľom zvýšiť pôrodnosť a zlepšiť postavenie žien na trhu práce. Mnohé krajiny sa snažia prejsť od konzervatívneho modelu, ktorý dáva peniaze matkám za to, aby zostávali dlho s deťmi doma, smerom k tomu, čo aj ja považujem za modernejší model, to jest model, ktorý pomáha matkám vrátiť sa skôr do práce a podporuje rodiny v starostlivosti o deti. Takže riešenie tohto problému vnímam ako riešenie, ktoré má byť racionálne a určite nie ideologické.
Ďakujem pekne za slovo.
Rozpracované
10:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06
Anna VerešováTakže nepleťme si dve veci, zosúladenie rodiny a práce a zároveň vlastné rozhodnutie matky. Konečne by sme si mali, mali uvedomiť, že nechajme sa ženy rozhodnúť a v žiadnom prípade ich nijako finančne nediskriminujme za niektoré rozhodnutie, za to, či zostane doma s dieťaťom, alebo pôjde do práce. A ohodnoťme konečne prácu ženy, ktorá sa stará o deti, a hoci to bude mať vplyv na rozpočet, tieto deti nám raz v tomto rozpočte, týmto rozpočtom pomôžu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.6.2016 o 10:06 hod.
Mgr.
Anna Verešová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Pani poslankyňa, pani navrhovateľka, ja som pochopila váš návrh a našu takú odvahu ísť do toho, aby sme pomohli dobre, alebo aby sme nechali slobodnú voľbu na matkách a aby v žiadnom prípade taká matka, ktorá zostala, ktorá chce zostať doma s dieťatkom, nebola nijak finančne alebo morálne diskriminovaná za svoje rozhodnutie. Myslím si, že zosúladenie rodiny a práce to je trošku o inom. Myslím si, alebo môžete mi na to odpovedať, že toto ste v tejto chvíli neriešili, pretože ja myslím, že ani jedna žena v pléne, však sme tu matky a chodíme do práce a myslím si, že sme aj išli do práce, aj počas detí možno, aj do troch rokov, nepochybuje o tom, že žena sa má rozhodnúť, keď sa chce rozhodnúť a chce ísť do práce, že treba všetky nástroje prijať v našej krajine na to, aby ona spokojne odišla do práce a zároveň zostala spokojná, že starostlivosť o dieťa je dobrá. Ale myslím si, že v tejto chvíli v návrhu sa riešilo to, aby nejakým spôsobom bola konečne ocenená práca matky, ktorá sa rozhodne starať do troch rokov o dieťa doma sama a mať ho v osobnej starostlivosti.
Takže nepleťme si dve veci, zosúladenie rodiny a práce a zároveň vlastné rozhodnutie matky. Konečne by sme si mali, mali uvedomiť, že nechajme sa ženy rozhodnúť a v žiadnom prípade ich nijako finančne nediskriminujme za niektoré rozhodnutie, za to, či zostane doma s dieťaťom, alebo pôjde do práce. A ohodnoťme konečne prácu ženy, ktorá sa stará o deti, a hoci to bude mať vplyv na rozpočet, tieto deti nám raz v tomto rozpočte, týmto rozpočtom pomôžu.
Rozpracované
10:09
Vystúpenie v rozprave 10:09
Jozef MihálSúčasný stav je nasledujúci: Začnem rodičovským príspevkom. Rodiny majú nárok na rodičovský príspevok v zásade vo výške 203 eur 20 centov dnes, pokiaľ majú dieťa vo veku do troch rokov, výnimočne až do šiestich, pokiaľ je dieťa zdravotne postihnuté. Ak ide o dvojičky alebo, nebodaj, trojičky, tak tam je ten rodičovský príspevok o istú sumu vyšší, ale to je len špecifická situácia niekoľko málo rodín. To je prvá vec.
Druhá, rodiny majú nárok na prídavok na dieťa, teraz neviem, či poviem z hlavy presne, 23 eur a plus-mínus 50 centov na jedno dieťa, v závislosti od počtu detí. Čiže 23,52, tuším, to je dnes, rodičovský príspevok. Pokiaľ je dieťa nezaopatrené, čiže tam nie je rozhodujúci vek, tri roky alebo šesť rokov, ale tento rodičovský príspevok sa poberá v zásade až dovtedy, pokým dieťa nedoštuduje na vysokej škole.
Ďalšou formou podpory je daňové zvýhodnenie v podobe daňového bonusu, to znamená, rodič platí fakticky nižšie dane. Tu je suma 21 eura 41 alebo 42 centov mesačne na jedno dieťa. Je to spojené s filozofiou prídavku na dieťa, čiže táto daňová výhoda, daňový bonus sa poskytuje, až pokiaľ dieťa nedoštuduje.
Ďalšou formou podpory je podpora zo systému sociálneho poistenia vo forme materského. Pozor, materské sa poskytuje len tej osobe, ktorá splní pomerne prísne podmienky, pomerne prísne podmienky, ktoré v súčasnosti, podľa toho, ako to prebieha, spĺňa približne polovica rodičov, teda najmä matiek a len ten, zhruba polovica matiek má na tento materský príspevok, materské, nárok. Ten sa poskytuje v zásade tridsaťštyri týždňov, čiže v prepočte je to zhruba osem mesiacov. A poskytuje sa vo výške 70 % predchádzajúceho hrubého príjmu, keď to poviem zjednodušene. Chcem upozorniť, tí, čo nevedia, na materské má nárok matka dieťaťa pred a po narodení dieťaťa po dobu tých ôsmich mesiacov, pokiaľ spĺňa podmienky, je nemocensky poistená, bola nemocensky poistená aspoň 270 dní v predchádzajúcich dvoch rokoch, ale na materské má nárok následne aj otec dieťaťa, ak je nemocensky poistený, ak bol dva roky dozadu poistený aspoň 270 dní s tým, že otec dieťaťa de facto môže ísť na materskú svoju v období, kedy matka skončila materskú, čiže približne vo veku pol roka dieťaťa a môže si tú svoju materskú čerpať v období, pokiaľ dieťa nedosiahne vek tri roky. Otcova materská je v zásade v rozsahu 28 týždňov, to znamená 6 mesiacov, čiže ak obidvaja rodičia pracujú alebo pracovali, tak najskôr si osemmesačnú materskú vo výške 70 % príjmu čerpá matka, po nej, ak má záujem, môže si materskú v rozsahu šiestich mesiacov čerpať otec takisto vo výške 70 % svojho predchádzajúceho príjmu.
Čiže toto sú tie zásadné základné piliere, na ktorých stojí štátna podpora rodinám. Samozrejme, sú to aj ďalšie špecifickejšie formy pomoci, ako napr. príspevky pri náhradnej starostlivosti, ale tie sa týkajú len špecifických prípadov a nebudem o nich hovoriť.
Samozrejme aj mladé rodiny častokrát padajú do systému sociálnej siete, sociálnych dávok, pokiaľ rodina nemá takéto príjmy ani príjmy z nejakých pracovných, zárobkových aktivít, spĺňa podmienky v zásade teda v tom, že je tu nízky príjem, atď., tak dostáva ešte určité sumy dávok v hmotnej núdzi, ale to tiež nepovažujem teraz za zásadné v tejto diskusii.
Diskusia je teda o tom, či rodičovský príspevok vo výške momentálne 203,20 je adekvátny tomu, čo by vlastne rodina potrebovala. Špecifickým problémom sú osamelé matky, ktoré ak majú vyžiť z 203 eur 20 a z prídavku na dieťa 23 eur, ak tie deti sú povedzme dve, tak ten príjem je na úrovni 250 eur mesačne, tá matka nepracuje, čiže nejaké daňové výhody nebudeme riešiť, čiže skutočne spadá do, zrejme do sociálnej siete, kde ešte pár eur pribudne zo sociálnych dávok, dávok v hmotnej núdzi, ale jednoducho takáto rodina, osamelá matka, jedno, dve, dieťa musia prežiť, musia prežiť oficiálne z príjmu na úrovni niekde okolo 250, 260 eur, a to sa bez pomoci okolia, rodiny, príbuzných, známych jednoducho, jednoducho nedá, to nie je jednoducho možné. Uvedomme si, že nehovoríme o nikom inom, ako o matke, ktorá má malé dieťa, malé dieťa alebo malé deti. Takže to je, tam je to veľmi, veľmi vypuklé.
No, ale aby som ešte pripomenul, zabudol som povedať, príspevok na starostlivosť o dieťa, ten sa poskytuje takej rodine, kde rodičia pracujú, dieťa je vo veku troch rokov. Dieťa je umiestnené v nejakom zariadení alebo sa oň stará opatrovateľka, tak vtedy vlastne štát vo forme príspevku na starostlivosť o dieťa, prepláca vykázané náklady na tú starostlivosť, čiže poplatok v tom predškolskom zariadení alebo opatrovateľke, do maximálnej výšky 280 eur mesačne. Ak to dieťa je v súkromnom zariadení alebo u opatrovateľky, maxima, a druhá vec, pozor, to ste nepovedali, tak ja to dopĺňam, maximálne 80, len 80 eur, ak to dieťa je v zariadení obecnom, resp. štátnom.
Čiže, pozor, tá výška, o ktorej ste hovorili, že nie je jednotná, ona v troch bodoch vlastne nie je jednotná. Ešte raz, rodičovský príspevok 203, ak teda zanedbáme, že je vyšší pri dvojičkách. Po druhé, príspevok na starostlivosť o dieťa v súkromnom zariadení, ktorý môže byť do výšky 280, čiže on nemusí byť presne 280, to môže byť aj menej, keby tá škôlka bola lacnejšia. No v praxi je to naozaj tých 280 dnes. A po tretie, je to príspevok na starostlivosť v obecnom zariadení, ktorý je maximálne 80 eur. A to sme, tú nerovnosť sme tu už v posledných dňoch kritizovali, prečo je to takto.
Pani kolegyňa, vo faktickej poznámke veľmi som s vami súhlasil, potichučky, keď som vás počúval, áno, treba podporovať, treba podporovať rodinný tím, že sa bude budovať viac zariadení pre malé deti škôlok, jasiel a pod., tých miest je nedostatok, tých zariadení je veľmi málo. Súhlasím s vami a my v SaS navrhujeme takú cestu, aby, a pozor teraz, pani kolegyňa, možno nebudete súhlasiť, aby sa ten príspevok na starostlivosť z 280 eur o niečo zvýšil, nie zásadne, možno na 300, možno na 320 eur, ale zároveň, zároveň, a to je dôležité, aby sa poskytoval aj pri deťoch starších ako dva roky. To znamená troj-, štvor-, päťročných, lebo práve tam je jednoznačná potreba toho, aby dieťa bolo v zariadení, keďže vtedy už skutočne matky v drvivej väčšine prípadov pracujú a majú problém s umiestnením dieťaťa. Tých zariadení je málo, súkromné sú drahé. Čiže je potrebné, aby sa ten príspevok na starostlivosť prekonfiguroval v tom zmysle, aby sa poskytoval vo vyššom veku dieťaťa, nielen do troch rokov. A samozrejme, keď sa vrátime k tým obecným zariadeniam, no ony keď teraz vlastne môžu kalkulovať, že teda môžu touto formou dostať od rodičov akože zadarmo 80 eur, tak príliš nenakalkulujú, pretože výsledkom je to, že tie zariadenia vlastne dotujú z rozpočtu obce. A ktorá obec je natoľko bohatá, aby mohla takýmto spôsobom dotovať všetky deti, ktoré by sa do tohto zariadenia rady, teda ktorých by radi rodičia prihlásili.
Čiže tam to jednoducho nie je dobre nastavené a v tom sa treba zamyslieť. To, že štát investuje desať miliónov ročne do výstavby obecných alebo štátnych škôlok, to je, ako ja hovorím, psovi mucha. Predstavte si, čo už len postavíte za desať miliónov? Nechcem tu sa vracať k pánovi Bašternákovi, čo on dokáže postaviť za desať miliónov, ale je to možno pár bytov v Bonaparte, ale tým naozaj škôlky po celom Slovensku nepostavíte. To je málo. Cesta je podpora napr. súkromných zariadení cez príspevok na starostlivosť. Ja mám malé dieťa, teda dve malé deti a takisto to vnímam na vlastnej koži. Keď chodíte po našom regióne, a ten môj región je región Pezinok, Slovenský Grob, Grinava, tak vidíte, vidíte, ako vám pred očami vyrastajú malé súkromné zariadenia takého skôr komunitného typu, kde majú desať, pätnásť detí, kde si nejaká mladá žena, ktorá si to celé prešla, povedala, že začne poskytovať túto službu vo svojom okolí verejnosti, a vytvárajú takéto malé mikrozariadenia. A ak by ten príspevok na starostlivosť o dieťa, bol trošku štedrejší a poskytovaný aj v tom veku tri, štyri, päť rokov dieťaťa, tak by takéto zariadenia, ktoré aj tak rastú, rástli s ešte väčšou rýchlosťou a nemusí štát stavať vôbec nič. Ľudia si to vyriešia, ten akýsi, prepáčte za pojem, trh vyrieši úplne sám.
Ono to aj funguje. Viete, ako to funguje? Funguje to napr. tak, že keď tam majú dvojročné dieťa, kde teda je možné čerpať tých 280 eur, tak ten poplatok za dvojročné dieťa je jednoducho 280 eur a poplatok už za trojročné dieťa, ak ten príspevok už nie je, je nižší. Skrátka a dobre, je to, je to trošku zvláštne a trošku pokrivené, ale to prostredie sa správa tak, ako pokrivené sú naše zákony, bohužiaľ. Čiže skúsme to potom niekedy napraviť.
No a ešte jedna poznámka k tým financiám. To tu nezaznelo a ja to chcem veľmi dôrazne teraz vlastne povedať. Poprosím, rodičovský príspevok 203 eur, prídavok na dieťa 23 eur, daňový bonus 21 eur už tri roky po sebe stagnuje, stojí to na rovnakej výške. Prečo? No preto, lebo legislatívne je to naviazané na potenciálne zvyšovanie životného minima a životné minimum sa už tri roky nezvyšovalo, čiže tieto tri príspevky pre rodiny sú tri roky zafixované na rovnakej výške. A neviem, či viete, ale k 1. 7., teda o dva týždne, by sa malo zvyšovať znovu, každoročne sa takto tento proces odohráva. K 1. 7. by sa malo zvyšovať životné minimum, tým pádom by sa mali tieto tri formy podpory rodín zvyšovať. Lenže, ako to bude? Ak neviete, životné minimum sa znova zvyšovať nebude ani o cent. Čiže z toho vyplýva, že tieto tri formy podpory, rodičovský príspevok, prídavok na dieťa, daňový bonus, sa k 1. januáru 2017 znova nebude zvyšovať ani o jeden jediný cent.
Chápete to? Viete to vysvetliť mladým rodinám, prečo sa im nezvyšujú tieto dávky, tieto príspevky? Znova sa im to nebude zvyšovať ani o cent. Prepáčte, ale keď sa pozrieme na dôchodcov, keď sa pozrieme na dôchodcov poberajúcich dôchodok, tak dôchodky sa im valorizujú, naposledy to bolo euro 90, veľmi, veľmi mizerne, prakticky skoro nula. Euro 90, čo si o tom pomyslíte? Vláda, vláda opakovane hovorí o tom, že s tou valorizáciou treba niečo urobiť. Dobre. Čiže chystá sa projekt, chystá sa zmena zákona, podľa ktorého sa majú dôchodky zvyšovať najmenej, ak som to dobre zachytil, opravte ma, ak sa mýlim, najmenej o 2 % ročne. Čiže vláda chce vlastne garantovať dôchodcom, aj keď životné minimum nerastie, aj keď inflácia je záporná, vláda chce garantovať dôchodcom rast ich dôchodkov najmenej o 2 % ročne. Čiže pri priemernom dôchodku niečo vyše 400 eur to bude garantovaných najmenej 8 eur a niečo. Takže fajn, vláda sa chce takto venovať a postarať o dôchodcov.
Dobre. Prosím vás, prestaňme konečne pozitívne zvýhodňovať dôchodcov a poďme pozitívne zvýhodňovať aj mladé rodiny. Ak neprijmete návrh pani poslankyne, alebo iným návrh zo strany opozície, tak poprosím, tlačte na vládu, tlačte na ministra práce, sociálnych vecí a rodiny pána Richtera a jeho aparát, aby tak ako sa zaujímajú o situáciu dôchodcov, sa zaujímali aj o situáciu mladých rodín a aby došlo zmenou zákona, lebo cez to životné minimum to nedosiahneme, aby došlo zmenou zákona k zvýšeniu tých dávok, ktoré patria mladým rodinám. Čiže nielen to, čo sme si prečítali v programovom vyhlásení, že niekedy o tri roky sa bude zvyšovať materská, ale aby sa zvyšovali tieto príspevky, ktoré sa týkajú prakticky všetkých rodín. Ak sa nič neudeje, tak upozorňujem ešte raz, štvrtý rok po sebe, zostanú tieto formy podpory mladých rodín zafixované na rovnakej úrovni. Tam jednoducho treba ísť do zmeny zákona.
Prosím vás, ak neprijmete tuto tento návrh, buďte iniciatívni vy ako vláda a navrhnite niečo, urobte niečo. Ja osobne sa veľmi rád pridám aj pomôžem, poradím, ale hlavne ako poslanec budem hlasovať za to, aby vládny návrh o zvýšení rodičovského príspevku o zvýšení prídavkov na deti, o zvýšení materskej, o zvýšení daňového bonusu, aby prijatý bol aj mojím hlasom, respektíve hlasom opozície.
Finančné dopady, netrúfam si hovoriť presné čísla, naozaj nie. Nechytajte ma, prosím, za slovo, odhadujem. Rodičovský príspevok dnes poberá plus-mínus 150-, 160-tisíc poberateľov, 140, dokonca, 140... Pardon? Takže máme, myslím, presné číslo, 143-tisíc poberateľov. Ak tento návrh by prešiel, tak to bude znamenať plus-mínus necelých tisíc eur ročne na jedného. No keď to teda prenásobíme, dostaneme sumu 131 mil. ročne, ktoré by to stálo. No, 131 mil. ročne je dosť veľká suma, samozrejme. Len zase, keď to porovnám s dôchodcami, na vianočných príspevkoch sa každý rok vyplatí okolo 80 mil. eur. Táto valorizácia, o ktorej som pred chvíľou hovoril, že teda bude garantovaná valorizácia o tých 8 až 9 eur dôchodku zmenou zákona, tak to vlastne znamená, že dôchodcom sa garantovane pridá okolo 100 eur, okolo 100 eur za rok takto zmenou zákona. Keď to prepočítate, teraz neviem, či sa to bude týkať aj invalidných dôchodcov a ako, ale starobných je vyše milióna. Keď ste počúvali včera pána generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne, tak ten to hovoril. Čiže to je suma okolo 110, možno sa mýlim, miliónov, ktoré pôjdu na zvyšovanie dôchodku, hoci by podľa platnej legislatívy nemuseli ísť, ale pôjdu, hej. Čiže to je porovnateľná suma, o ktorej hovoríme tu pri návrhu pani poslankyne na zvýšenie rodičovského príspevku na 280 eur.
Ďalej chcem upozorniť na ešte jednu pikantériu, ktorú si nájdete, keď si pozriete spätne včera účtovnú závierku Sociálnej poisťovne. Fond nemocenského poistenia, na ktorý sa skladáme pod nemocenskými odvodmi a z ktorého sa vypláca materská najmä, tam je prebytok 120 mil. eur, 120 mil. eur je prebytok na nemocenskom poistení, ktorý by mal ísť formou materskej napríklad, teda najmä materskej mladým rodinám, ale nejde. Ide to na dôchodky, ide to na dôchodky jednoducho. My sa tu tvárime, že tu máme nejaké fondy, ale to ide na dôchodky. Tam je vlastne suma 120 mil., ktorá sa dnes presúva na dôchodky. Opakujem, ja nechcem závidieť dôchodcom 400-eurové dôchodky alebo 300-eurové, ani náhodou. Ale ak tu je niekto poškodený naším sociálnym systémom, tak sú to mladé rodiny. Tam je zdroj 120 miliónov. Keby to nešlo na dôchodky, menšie dotácie štátu, môže sa to presunúť na rodičovské príspevky. Čiže aj keď mi to trochu vŕtalo v hlave, budem úprimný, pani kolegyňa, že odkiaľ na to zobrať peniaze, keď to porovnávam s tým, ako to chce vláda urobiť niekde inde, keď to porovnávam s tým, aké sú zdroje v Sociálnej poisťovni, tak vidím, že tie zdroje jednoducho sú a netreba tento návrh odbiť tým, že na to nie sú peniaze. Sú na to peniaze, sú na to peniaze.
Ešte jeden argument, veď sme tu mali pána ministra Kažimíra pred dvoma dňami, ktorý hrdo rozprával o tom, ako je štátny rozpočet v dobrej kondícii, ako sa lepšie vyberajú dane, napríklad dépeháčka, ako sa lepšie vyberá, pravda, pán Bašternák, ten si tú dépeháčku vie dobre vybrať, a akým spôsobom štátny rozpočet nabral na sile. Čiže je to otázka, v konečnom dôsledku je toto všetko otázka priorít. Tak si teda povedzme otvorene, je skutočne prioritou tejto vlády podpora mladých rodín? Ak si dobre spomínam, tak napríklad strana SIEŤ to mala vo svojom programe ako nosný pilier svojej politiky, že chce podporovať mladé rodiny. Je tu, prosím, niekto zo strany SIEŤ? No bola tu pani predsedníčka výboru, pardon. (Reakcie z pléna.) Ach, áno, pán podpredseda, takže, pán podpredseda, obraciam sa konkrétne na vás, určite si dobre pamätáte, je to krátka história troch mesiacov dozadu, vo vašom programe veľký pilier vašej politiky bola podpora mladých rodín. Mali ste to dokonale prepracované, ja som si to čítal s úžasom a v duchu som si hovoril: skvelé, táto strana, keď bude vo vláde, tak mladé rodiny sa nemajú čoho báť.
Čiže apelujem napríklad a najmä na vás, zamyslite sa, prosím, zodpovedne nad týmto návrhom. Dobre, ste koalícia, koaličná rada možno nepustí, opozičné návrhy sa predsa odmietajú, ale ak sa tak stane, ak tento návrh odmietnete, prídete, prosím, s vaším návrhom, presaďte, presaďte to v rámci vášho programu. Rodičovské príspevky, ale aj ďalšie príspevky určené na podporu rodín sa jednoducho musia zvýšiť a nepozerajme na to, či to bude 100 miliónov, 130 miliónov alebo 30 miliónov. Tieto rodiny dnes štyri roky tieto príspevky zvýšené nemali a bude veľmi správne a veľmi spravodlivé, ak sa na to, ak nie podporou tohto návrhu, ale optikou vládnej koalície pozriete.
Ďakujem. (Potlesk.)
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážená pani poslankyňa predkladateľka, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, tento návrh, ktorý ste predložili, považujem za veľmi dôležitý a za veľmi vhodný na to, aby sa otvorila diskusia v parlamente o tom, ako má vyzerať politika štátu, pokiaľ ide o podporu rodín, zvlášť rodín mladých s malými deťmi. Ja, ak dovolíte, budem možno vystupovať trošku dlhšie a najskôr v úvode popíšem súčasný stav a popíšem aj pozíciu, ktorú má SaS, a návrhy, ktoré má strana Sloboda a Solidarita.
Súčasný stav je nasledujúci: Začnem rodičovským príspevkom. Rodiny majú nárok na rodičovský príspevok v zásade vo výške 203 eur 20 centov dnes, pokiaľ majú dieťa vo veku do troch rokov, výnimočne až do šiestich, pokiaľ je dieťa zdravotne postihnuté. Ak ide o dvojičky alebo, nebodaj, trojičky, tak tam je ten rodičovský príspevok o istú sumu vyšší, ale to je len špecifická situácia niekoľko málo rodín. To je prvá vec.
Druhá, rodiny majú nárok na prídavok na dieťa, teraz neviem, či poviem z hlavy presne, 23 eur a plus-mínus 50 centov na jedno dieťa, v závislosti od počtu detí. Čiže 23,52, tuším, to je dnes, rodičovský príspevok. Pokiaľ je dieťa nezaopatrené, čiže tam nie je rozhodujúci vek, tri roky alebo šesť rokov, ale tento rodičovský príspevok sa poberá v zásade až dovtedy, pokým dieťa nedoštuduje na vysokej škole.
Ďalšou formou podpory je daňové zvýhodnenie v podobe daňového bonusu, to znamená, rodič platí fakticky nižšie dane. Tu je suma 21 eura 41 alebo 42 centov mesačne na jedno dieťa. Je to spojené s filozofiou prídavku na dieťa, čiže táto daňová výhoda, daňový bonus sa poskytuje, až pokiaľ dieťa nedoštuduje.
Ďalšou formou podpory je podpora zo systému sociálneho poistenia vo forme materského. Pozor, materské sa poskytuje len tej osobe, ktorá splní pomerne prísne podmienky, pomerne prísne podmienky, ktoré v súčasnosti, podľa toho, ako to prebieha, spĺňa približne polovica rodičov, teda najmä matiek a len ten, zhruba polovica matiek má na tento materský príspevok, materské, nárok. Ten sa poskytuje v zásade tridsaťštyri týždňov, čiže v prepočte je to zhruba osem mesiacov. A poskytuje sa vo výške 70 % predchádzajúceho hrubého príjmu, keď to poviem zjednodušene. Chcem upozorniť, tí, čo nevedia, na materské má nárok matka dieťaťa pred a po narodení dieťaťa po dobu tých ôsmich mesiacov, pokiaľ spĺňa podmienky, je nemocensky poistená, bola nemocensky poistená aspoň 270 dní v predchádzajúcich dvoch rokoch, ale na materské má nárok následne aj otec dieťaťa, ak je nemocensky poistený, ak bol dva roky dozadu poistený aspoň 270 dní s tým, že otec dieťaťa de facto môže ísť na materskú svoju v období, kedy matka skončila materskú, čiže približne vo veku pol roka dieťaťa a môže si tú svoju materskú čerpať v období, pokiaľ dieťa nedosiahne vek tri roky. Otcova materská je v zásade v rozsahu 28 týždňov, to znamená 6 mesiacov, čiže ak obidvaja rodičia pracujú alebo pracovali, tak najskôr si osemmesačnú materskú vo výške 70 % príjmu čerpá matka, po nej, ak má záujem, môže si materskú v rozsahu šiestich mesiacov čerpať otec takisto vo výške 70 % svojho predchádzajúceho príjmu.
Čiže toto sú tie zásadné základné piliere, na ktorých stojí štátna podpora rodinám. Samozrejme, sú to aj ďalšie špecifickejšie formy pomoci, ako napr. príspevky pri náhradnej starostlivosti, ale tie sa týkajú len špecifických prípadov a nebudem o nich hovoriť.
Samozrejme aj mladé rodiny častokrát padajú do systému sociálnej siete, sociálnych dávok, pokiaľ rodina nemá takéto príjmy ani príjmy z nejakých pracovných, zárobkových aktivít, spĺňa podmienky v zásade teda v tom, že je tu nízky príjem, atď., tak dostáva ešte určité sumy dávok v hmotnej núdzi, ale to tiež nepovažujem teraz za zásadné v tejto diskusii.
Diskusia je teda o tom, či rodičovský príspevok vo výške momentálne 203,20 je adekvátny tomu, čo by vlastne rodina potrebovala. Špecifickým problémom sú osamelé matky, ktoré ak majú vyžiť z 203 eur 20 a z prídavku na dieťa 23 eur, ak tie deti sú povedzme dve, tak ten príjem je na úrovni 250 eur mesačne, tá matka nepracuje, čiže nejaké daňové výhody nebudeme riešiť, čiže skutočne spadá do, zrejme do sociálnej siete, kde ešte pár eur pribudne zo sociálnych dávok, dávok v hmotnej núdzi, ale jednoducho takáto rodina, osamelá matka, jedno, dve, dieťa musia prežiť, musia prežiť oficiálne z príjmu na úrovni niekde okolo 250, 260 eur, a to sa bez pomoci okolia, rodiny, príbuzných, známych jednoducho, jednoducho nedá, to nie je jednoducho možné. Uvedomme si, že nehovoríme o nikom inom, ako o matke, ktorá má malé dieťa, malé dieťa alebo malé deti. Takže to je, tam je to veľmi, veľmi vypuklé.
No, ale aby som ešte pripomenul, zabudol som povedať, príspevok na starostlivosť o dieťa, ten sa poskytuje takej rodine, kde rodičia pracujú, dieťa je vo veku troch rokov. Dieťa je umiestnené v nejakom zariadení alebo sa oň stará opatrovateľka, tak vtedy vlastne štát vo forme príspevku na starostlivosť o dieťa, prepláca vykázané náklady na tú starostlivosť, čiže poplatok v tom predškolskom zariadení alebo opatrovateľke, do maximálnej výšky 280 eur mesačne. Ak to dieťa je v súkromnom zariadení alebo u opatrovateľky, maxima, a druhá vec, pozor, to ste nepovedali, tak ja to dopĺňam, maximálne 80, len 80 eur, ak to dieťa je v zariadení obecnom, resp. štátnom.
Čiže, pozor, tá výška, o ktorej ste hovorili, že nie je jednotná, ona v troch bodoch vlastne nie je jednotná. Ešte raz, rodičovský príspevok 203, ak teda zanedbáme, že je vyšší pri dvojičkách. Po druhé, príspevok na starostlivosť o dieťa v súkromnom zariadení, ktorý môže byť do výšky 280, čiže on nemusí byť presne 280, to môže byť aj menej, keby tá škôlka bola lacnejšia. No v praxi je to naozaj tých 280 dnes. A po tretie, je to príspevok na starostlivosť v obecnom zariadení, ktorý je maximálne 80 eur. A to sme, tú nerovnosť sme tu už v posledných dňoch kritizovali, prečo je to takto.
Pani kolegyňa, vo faktickej poznámke veľmi som s vami súhlasil, potichučky, keď som vás počúval, áno, treba podporovať, treba podporovať rodinný tím, že sa bude budovať viac zariadení pre malé deti škôlok, jasiel a pod., tých miest je nedostatok, tých zariadení je veľmi málo. Súhlasím s vami a my v SaS navrhujeme takú cestu, aby, a pozor teraz, pani kolegyňa, možno nebudete súhlasiť, aby sa ten príspevok na starostlivosť z 280 eur o niečo zvýšil, nie zásadne, možno na 300, možno na 320 eur, ale zároveň, zároveň, a to je dôležité, aby sa poskytoval aj pri deťoch starších ako dva roky. To znamená troj-, štvor-, päťročných, lebo práve tam je jednoznačná potreba toho, aby dieťa bolo v zariadení, keďže vtedy už skutočne matky v drvivej väčšine prípadov pracujú a majú problém s umiestnením dieťaťa. Tých zariadení je málo, súkromné sú drahé. Čiže je potrebné, aby sa ten príspevok na starostlivosť prekonfiguroval v tom zmysle, aby sa poskytoval vo vyššom veku dieťaťa, nielen do troch rokov. A samozrejme, keď sa vrátime k tým obecným zariadeniam, no ony keď teraz vlastne môžu kalkulovať, že teda môžu touto formou dostať od rodičov akože zadarmo 80 eur, tak príliš nenakalkulujú, pretože výsledkom je to, že tie zariadenia vlastne dotujú z rozpočtu obce. A ktorá obec je natoľko bohatá, aby mohla takýmto spôsobom dotovať všetky deti, ktoré by sa do tohto zariadenia rady, teda ktorých by radi rodičia prihlásili.
Čiže tam to jednoducho nie je dobre nastavené a v tom sa treba zamyslieť. To, že štát investuje desať miliónov ročne do výstavby obecných alebo štátnych škôlok, to je, ako ja hovorím, psovi mucha. Predstavte si, čo už len postavíte za desať miliónov? Nechcem tu sa vracať k pánovi Bašternákovi, čo on dokáže postaviť za desať miliónov, ale je to možno pár bytov v Bonaparte, ale tým naozaj škôlky po celom Slovensku nepostavíte. To je málo. Cesta je podpora napr. súkromných zariadení cez príspevok na starostlivosť. Ja mám malé dieťa, teda dve malé deti a takisto to vnímam na vlastnej koži. Keď chodíte po našom regióne, a ten môj región je región Pezinok, Slovenský Grob, Grinava, tak vidíte, vidíte, ako vám pred očami vyrastajú malé súkromné zariadenia takého skôr komunitného typu, kde majú desať, pätnásť detí, kde si nejaká mladá žena, ktorá si to celé prešla, povedala, že začne poskytovať túto službu vo svojom okolí verejnosti, a vytvárajú takéto malé mikrozariadenia. A ak by ten príspevok na starostlivosť o dieťa, bol trošku štedrejší a poskytovaný aj v tom veku tri, štyri, päť rokov dieťaťa, tak by takéto zariadenia, ktoré aj tak rastú, rástli s ešte väčšou rýchlosťou a nemusí štát stavať vôbec nič. Ľudia si to vyriešia, ten akýsi, prepáčte za pojem, trh vyrieši úplne sám.
Ono to aj funguje. Viete, ako to funguje? Funguje to napr. tak, že keď tam majú dvojročné dieťa, kde teda je možné čerpať tých 280 eur, tak ten poplatok za dvojročné dieťa je jednoducho 280 eur a poplatok už za trojročné dieťa, ak ten príspevok už nie je, je nižší. Skrátka a dobre, je to, je to trošku zvláštne a trošku pokrivené, ale to prostredie sa správa tak, ako pokrivené sú naše zákony, bohužiaľ. Čiže skúsme to potom niekedy napraviť.
No a ešte jedna poznámka k tým financiám. To tu nezaznelo a ja to chcem veľmi dôrazne teraz vlastne povedať. Poprosím, rodičovský príspevok 203 eur, prídavok na dieťa 23 eur, daňový bonus 21 eur už tri roky po sebe stagnuje, stojí to na rovnakej výške. Prečo? No preto, lebo legislatívne je to naviazané na potenciálne zvyšovanie životného minima a životné minimum sa už tri roky nezvyšovalo, čiže tieto tri príspevky pre rodiny sú tri roky zafixované na rovnakej výške. A neviem, či viete, ale k 1. 7., teda o dva týždne, by sa malo zvyšovať znovu, každoročne sa takto tento proces odohráva. K 1. 7. by sa malo zvyšovať životné minimum, tým pádom by sa mali tieto tri formy podpory rodín zvyšovať. Lenže, ako to bude? Ak neviete, životné minimum sa znova zvyšovať nebude ani o cent. Čiže z toho vyplýva, že tieto tri formy podpory, rodičovský príspevok, prídavok na dieťa, daňový bonus, sa k 1. januáru 2017 znova nebude zvyšovať ani o jeden jediný cent.
Chápete to? Viete to vysvetliť mladým rodinám, prečo sa im nezvyšujú tieto dávky, tieto príspevky? Znova sa im to nebude zvyšovať ani o cent. Prepáčte, ale keď sa pozrieme na dôchodcov, keď sa pozrieme na dôchodcov poberajúcich dôchodok, tak dôchodky sa im valorizujú, naposledy to bolo euro 90, veľmi, veľmi mizerne, prakticky skoro nula. Euro 90, čo si o tom pomyslíte? Vláda, vláda opakovane hovorí o tom, že s tou valorizáciou treba niečo urobiť. Dobre. Čiže chystá sa projekt, chystá sa zmena zákona, podľa ktorého sa majú dôchodky zvyšovať najmenej, ak som to dobre zachytil, opravte ma, ak sa mýlim, najmenej o 2 % ročne. Čiže vláda chce vlastne garantovať dôchodcom, aj keď životné minimum nerastie, aj keď inflácia je záporná, vláda chce garantovať dôchodcom rast ich dôchodkov najmenej o 2 % ročne. Čiže pri priemernom dôchodku niečo vyše 400 eur to bude garantovaných najmenej 8 eur a niečo. Takže fajn, vláda sa chce takto venovať a postarať o dôchodcov.
Dobre. Prosím vás, prestaňme konečne pozitívne zvýhodňovať dôchodcov a poďme pozitívne zvýhodňovať aj mladé rodiny. Ak neprijmete návrh pani poslankyne, alebo iným návrh zo strany opozície, tak poprosím, tlačte na vládu, tlačte na ministra práce, sociálnych vecí a rodiny pána Richtera a jeho aparát, aby tak ako sa zaujímajú o situáciu dôchodcov, sa zaujímali aj o situáciu mladých rodín a aby došlo zmenou zákona, lebo cez to životné minimum to nedosiahneme, aby došlo zmenou zákona k zvýšeniu tých dávok, ktoré patria mladým rodinám. Čiže nielen to, čo sme si prečítali v programovom vyhlásení, že niekedy o tri roky sa bude zvyšovať materská, ale aby sa zvyšovali tieto príspevky, ktoré sa týkajú prakticky všetkých rodín. Ak sa nič neudeje, tak upozorňujem ešte raz, štvrtý rok po sebe, zostanú tieto formy podpory mladých rodín zafixované na rovnakej úrovni. Tam jednoducho treba ísť do zmeny zákona.
Prosím vás, ak neprijmete tuto tento návrh, buďte iniciatívni vy ako vláda a navrhnite niečo, urobte niečo. Ja osobne sa veľmi rád pridám aj pomôžem, poradím, ale hlavne ako poslanec budem hlasovať za to, aby vládny návrh o zvýšení rodičovského príspevku o zvýšení prídavkov na deti, o zvýšení materskej, o zvýšení daňového bonusu, aby prijatý bol aj mojím hlasom, respektíve hlasom opozície.
Finančné dopady, netrúfam si hovoriť presné čísla, naozaj nie. Nechytajte ma, prosím, za slovo, odhadujem. Rodičovský príspevok dnes poberá plus-mínus 150-, 160-tisíc poberateľov, 140, dokonca, 140... Pardon? Takže máme, myslím, presné číslo, 143-tisíc poberateľov. Ak tento návrh by prešiel, tak to bude znamenať plus-mínus necelých tisíc eur ročne na jedného. No keď to teda prenásobíme, dostaneme sumu 131 mil. ročne, ktoré by to stálo. No, 131 mil. ročne je dosť veľká suma, samozrejme. Len zase, keď to porovnám s dôchodcami, na vianočných príspevkoch sa každý rok vyplatí okolo 80 mil. eur. Táto valorizácia, o ktorej som pred chvíľou hovoril, že teda bude garantovaná valorizácia o tých 8 až 9 eur dôchodku zmenou zákona, tak to vlastne znamená, že dôchodcom sa garantovane pridá okolo 100 eur, okolo 100 eur za rok takto zmenou zákona. Keď to prepočítate, teraz neviem, či sa to bude týkať aj invalidných dôchodcov a ako, ale starobných je vyše milióna. Keď ste počúvali včera pána generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne, tak ten to hovoril. Čiže to je suma okolo 110, možno sa mýlim, miliónov, ktoré pôjdu na zvyšovanie dôchodku, hoci by podľa platnej legislatívy nemuseli ísť, ale pôjdu, hej. Čiže to je porovnateľná suma, o ktorej hovoríme tu pri návrhu pani poslankyne na zvýšenie rodičovského príspevku na 280 eur.
Ďalej chcem upozorniť na ešte jednu pikantériu, ktorú si nájdete, keď si pozriete spätne včera účtovnú závierku Sociálnej poisťovne. Fond nemocenského poistenia, na ktorý sa skladáme pod nemocenskými odvodmi a z ktorého sa vypláca materská najmä, tam je prebytok 120 mil. eur, 120 mil. eur je prebytok na nemocenskom poistení, ktorý by mal ísť formou materskej napríklad, teda najmä materskej mladým rodinám, ale nejde. Ide to na dôchodky, ide to na dôchodky jednoducho. My sa tu tvárime, že tu máme nejaké fondy, ale to ide na dôchodky. Tam je vlastne suma 120 mil., ktorá sa dnes presúva na dôchodky. Opakujem, ja nechcem závidieť dôchodcom 400-eurové dôchodky alebo 300-eurové, ani náhodou. Ale ak tu je niekto poškodený naším sociálnym systémom, tak sú to mladé rodiny. Tam je zdroj 120 miliónov. Keby to nešlo na dôchodky, menšie dotácie štátu, môže sa to presunúť na rodičovské príspevky. Čiže aj keď mi to trochu vŕtalo v hlave, budem úprimný, pani kolegyňa, že odkiaľ na to zobrať peniaze, keď to porovnávam s tým, ako to chce vláda urobiť niekde inde, keď to porovnávam s tým, aké sú zdroje v Sociálnej poisťovni, tak vidím, že tie zdroje jednoducho sú a netreba tento návrh odbiť tým, že na to nie sú peniaze. Sú na to peniaze, sú na to peniaze.
Ešte jeden argument, veď sme tu mali pána ministra Kažimíra pred dvoma dňami, ktorý hrdo rozprával o tom, ako je štátny rozpočet v dobrej kondícii, ako sa lepšie vyberajú dane, napríklad dépeháčka, ako sa lepšie vyberá, pravda, pán Bašternák, ten si tú dépeháčku vie dobre vybrať, a akým spôsobom štátny rozpočet nabral na sile. Čiže je to otázka, v konečnom dôsledku je toto všetko otázka priorít. Tak si teda povedzme otvorene, je skutočne prioritou tejto vlády podpora mladých rodín? Ak si dobre spomínam, tak napríklad strana SIEŤ to mala vo svojom programe ako nosný pilier svojej politiky, že chce podporovať mladé rodiny. Je tu, prosím, niekto zo strany SIEŤ? No bola tu pani predsedníčka výboru, pardon. (Reakcie z pléna.) Ach, áno, pán podpredseda, takže, pán podpredseda, obraciam sa konkrétne na vás, určite si dobre pamätáte, je to krátka história troch mesiacov dozadu, vo vašom programe veľký pilier vašej politiky bola podpora mladých rodín. Mali ste to dokonale prepracované, ja som si to čítal s úžasom a v duchu som si hovoril: skvelé, táto strana, keď bude vo vláde, tak mladé rodiny sa nemajú čoho báť.
Čiže apelujem napríklad a najmä na vás, zamyslite sa, prosím, zodpovedne nad týmto návrhom. Dobre, ste koalícia, koaličná rada možno nepustí, opozičné návrhy sa predsa odmietajú, ale ak sa tak stane, ak tento návrh odmietnete, prídete, prosím, s vaším návrhom, presaďte, presaďte to v rámci vášho programu. Rodičovské príspevky, ale aj ďalšie príspevky určené na podporu rodín sa jednoducho musia zvýšiť a nepozerajme na to, či to bude 100 miliónov, 130 miliónov alebo 30 miliónov. Tieto rodiny dnes štyri roky tieto príspevky zvýšené nemali a bude veľmi správne a veľmi spravodlivé, ak sa na to, ak nie podporou tohto návrhu, ale optikou vládnej koalície pozriete.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované