9. schôdza

6.9.2016 - 23.9.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

8.9.2016 o 14:27 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:27

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Odpoveď na túto otázku. My sme aj v rámci zdravotníckeho výboru s pánom predsedom Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou informovali členov výboru. V súčasnosti prebieha tzv. prechodná, rozpočtom neutrálna fáza implementácie DRG, počas ktorej poskytovatelia zdravotnej starostlivosti dostávajú úhradu za ukončenú hospitalizáciu ako doteraz. Zároveň vidia úhradu v systéme DRG. Zámerom je vytvorenie časového priestoru na úpravu procesov a vykazovania systému DRG bez ohrozenia finančnej stability poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Od budúceho roka počítame, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti už budú čiastočne hradení z tohto systému. Pre nás je podstatné, aby sme dokázali zabezpečiť, že všetci poskytovatelia začnú vykazovať, je to úplne iný spôsob vykazovania výkonov, kde sa nevykazujú len výkony, ale musia sa určiť aj doplnkové parametre, ako sú doplnkové diagnózy pacienta a tak ďalej.
DRG nepredstavuje samotný cenník jednotlivých diagnóz, ale je to nákladový prepočet zdravotnej starostlivosti spojený s hospitalizačným prípadom, teda môže obsahovať viacero diagnóz. Tento prepočet je definovaný relatívnou váhou, ktorá odzrkadľuje ekonomickú a medicínsku náročnosť daného hospitalizačného prípadu. Relatívne váhy sú vypočítané z reálnych ekonomických nákladov na každý hospitalizačný prípad na základe presne definovanej metodiky, tzv. kalkulačnej príručky.
Relatívne váhy sú v súčasnosti prebrané z nemeckého modelu, ktorý slúžil ako podklad pre slovenskú verziu DRG. Sú však upravené na slovenský spotrebný kôš a ako dnes, tak aj v budúcnosti bude definovať centrum pre klasifikačný systém, ktorým je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky počíta s tým, že v úvodnej fáze budeme mať viacero tzv. základných sadzieb tak, aby pre jedného poskytovateľa neexistovalo viacero základných sadzieb, to znamená na rozdiel od súčasného systému, kedy poskytovateľ má zmluvy s rôznymi zdravotnými poisťovňami v rôznej úrovni. V budúcnosti bude mať jednu základnú sadzbu rovnakú so všetkými zdravotnými poisťovňami. My uvažujeme, že v úvode budeme mať viacero základných sadzieb a v priebehu štvrťročnej a polročnej bázy budeme vyhodnocovať tzv. case mix index, to je relatívna váha, ktoré budú dosahovať jednotliví poskytovatelia a podľa nich budeme zjednocovať a upravovať takisto aj základné sadzby týmto poskytovateľom.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:27 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:30

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Áno. Ďakujem pekne. Pán minister, ja sa chcem spýtať, keďže to uvádzate ako svoj záväzok, kedy bude ten konkrétny reálny termín spustenia tohto DRG? Máme nejaký konkrétny dátum? Ďakujem.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:30 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:32

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
V zmysle programového vyhlásenia vlády a detailného rozpracovania sme sa zaviazali spustiť od 1. júna 2017 systém DRG, opakujem, v rozsahu, ktorý bude trvať možno niekoľko rokov, kým budeme mať povedzme dve, tri, štyri základné sadzby, ideme z väčšieho počtu. Ale podstatné je, aby všetci poskytovatelia prešli na vykazovanie DRG systému najneskôr od 1. júna.
Našou ambíciou v pracovnom harmonograme je zatiaľ termín 1. januára, ktorý je jednoduchší pre všetkých poskytovateľov aj pre zazmluvnenie s poisťovňou. Je potrebné ešte doladiť niektoré veci. Takže pokiaľ by mali vzniknúť akékoľvek riziká s pripravenosťou, tak máme termín 1. júna, ktorý je pre nás záväzný v zmysle programového vyhlásenia vlády.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:32 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:32

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Skúsim odpovedať na viacero otázok postupne.
Čo sa týka prevencie, my v súčasnosti vynakladáme zhruba 6 % všetkých výdajov na prevenciu. Prevencia je viacero opatrení, nielen teda v oblasti zdravotnej starostlivosti, ako je očkovanie, je to aj celý zdravý životný štýl v oblasti dietetiky, potravín, životného prostredia, pohybu a tak ďalej. Všeobecná zdravotná poisťovňa systematicky má za cieľ dlhodobo podporovať prevenciu. Súhlasím, že do budúcna prevencia je ekonomicky výhodnejšia ako následná liečba a je to jedna z priorít, kde Všeobecná zdravotná poisťovňa chce zvýšiť svoje úsilie.
Vďaka práve programu prevencie možno znižovať počet zbytočných úmrtí, priniesť pacientom vyššiu kvalitu života a šetriť teda aj prostriedky verejného zdravotného poistenia. Náklady na liečbu rozvinutých štádií rôznych ochorení sú vždy nepomerne vyššie ako náklady na ich prevenciu.
Pokiaľ ide o očkovanie proti chrípke, Všeobecná zdravotná poisťovňa v rámci podpory prevencie hradí nad povinný rámec zákona vakcíny proti chrípke všetkým poistencom, ktorí prejavia o očkovanie záujem. Je potrebné kontaktovať všeobecného lekára, s ktorým má poistenec podpísanú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a dohodnúť si s ním aj termín očkovania.
Doplňujúca informácia k očkovaniu proti chrípke, ktorá vyplýva z legislatívy v zmysle platných indikačných obmedzení, je garantovaná plná úhrada vakcíny pre vybrané cieľové skupiny pacientov so zvýšeným rizikom možných pridružených komplikácií. Ide o osoby umiestnené v zariadeniach sociálnych služieb, detí, staršie osoby, osoby so závažnými chronickými ochoreniami.
Ešte bola jedna otázka, tá sa týkala spoluzodpovednosti pacienta za svoje zdravie. Treba uviesť, že legislatíva už čiastočne upravuje túto otázku. Napríklad v zmysle platnej legislatívy zdravotná poisťovňa má právo uplatniť voči poistencovi nárok na úhradu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť, ak sa mu poskytla preukázateľne v dôsledku porušenia liečebného režimu alebo v dôsledku užitia alkoholu alebo inej návykovej látky voči tretej osobe, ak k úrazu alebo inému poškodeniu zdravia u poistenca došlo jej zavineným protiprávnym konaním.
Pokiaľ ide o čakacie listiny, tie sa v zmysle zákona vedú len na niektoré plánované zákroky a tu Všeobecná zdravotná poisťovňa napríklad len za posledné tri roky znížila počet poistencov na čakacích listinách o 75 %. Na bežné vyšetrenia, ktoré sú súčasťou stanovenia diagnózy, napríklad röntgenové vyšetrenie, sa čakacie doby nevedú. Termíny si manažuje poskytovateľ v závislosti od počtu pacientov a ich zdravotného stavu.
Ja dám len doplňujúcu ešte informáciu k tomu, že my sme si nechali teraz urobiť taký monitoring čakacích lehôt, takže budeme ho aj zverejňovať. Ukazuje sa, že skutočné čakacie doby v ambulantnej sfére, ale aj v ústavnej zdravotnej starostlivosti sú výrazne nižšie, ako ich častokrát pacienti alebo poistenci vnímajú.
Ďakujem.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:32 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:35

Katarína Macháčková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán minister. Ja by som sa chcela ešte konkrétne spýtať, že teda, keďže tá prevencia je lacnejšia, teda tým pádom výhodnejšia, aké konkrétne kroky plánujete ako ministerstvo urobiť pre to teda, aby sa tá prevencia zvýšila alebo zlepšila.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:35 hod.

JUDr.

Katarína Macháčková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:35

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Aj v rámci predsedníctva sme si dali niektoré témy, ktoré súvisia s tzv. neprenosnými ochoreniami, celosvetovo neprenosné ochorenia, teda ochorenia onkologického charakteru, kardiovaskulárne ochorenia, diabetes, predstavujú viac ako 80 % všetkých ochorení a zhruba viažu 83 % aj všetkých výdajov. Mnohé z týchto ochorení majú riziká, ktoré súvisia aj v oblasti zdravého životného štýlu, nadváha a tak ďalej. Voči všetkým týmto rizikám sa viaže otázka možnej prevencie, to znamená významného zníženia vzniku týchto rizík, a v tomto ohľade aj v rámci predsedníctva si určujeme niektoré aj zámery, ktoré v spolupráci aj s ministerkou pôdohospodárstva chceme ďalej diskutovať v rámci našich partnerov, to je zníženie napríklad počtu alebo základný rámec pre trvalé znižovanie počtu niektorých prvkov v potravinách, ako je nadmerný podiel soli, cukrov, nasýtených mastných kyselín, takisto sú to otázky, ktoré sa týkajú znižovania tabaku, alkoholu, užívanie tabakových a alkoholových produktov. To znamená, tú prevenciu nemôžme vnímať dnes len veľmi skratkovito, a to znamená, že len tým, či sa niekto zaočkuje, alebo nie, aj keď to je tiež súčasťou prevencie.
Oblasti, do ktorých treba sa zamerať, alebo na ktoré sa treba zamerať v oblasti prevencie, si vyžaduje skutočne spoluprácu asi všetkých krajín a budú si vyžadovať aj nejaký programový rámec možno na niekoľko rokov, možno dve dekády dopredu, ako trvalo udržateľným spôsobom budeme znižovať niektoré skupiny rizikové, či už potravín, v oblasti životného prostredia, disruptory a tak ďalej a tak ďalej.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:35 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:38

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ide o pomerne veľmi, veľmi citlivú tému, my evidujeme oblasti zdravotnej starostlivosti, kde existuje doplnkové alebo viaczdrojové financovanie aj v oblasti stomatológie, aj v oblasti liekov.
V rámci programového vyhlásenia vlády sme sa zaviazali v jednom bode, že chceme analyzovať vôbec možnosti posúdenia, či dokážeme vytvoriť taký systém, ktorý okrem verejných prostriedkov bude postavený aj na báze doplnkového financovania, predtým ale budeme musieť určiť niečo, čo my nazývame základný rozsah zdravotnej starostlivosti, tak, aby pre každého poistenca a pacienta existovala poskytovaná zdravotná starostlivosť bezodplatne na základe verejného zdravotného poistenia. My dnes máme oblasti, ktoré nám odoberajú finančné prostriedky a považujeme ich povedzme za overtreatment alebo za zneužívanie systému, či už ide v oblasti rádiodiagnostiky, záchrannej zdravotnej službe a podobne. Takisto môžeme uvažovať o oblasti kategorizácie liekov, kde máme definovaný tzv. QALY parameter v rámci farmakoekonomického posudzovania účinkov liečby každého kategorizovaného lieku. A pokiaľ isté lieky nedosiahnu alebo presiahnu, pardon, tento QALY index, ktorý je, myslím, 34-násobok priemernej mzdy v hospodárstve, tak takýto kategorizovaný liek nie je možné uhrádzať v plnej miere z verejného zdravotného poistenia.
To sú všetko oblasti, ktoré vytvárajú istý priestor na diskusiu o tom, či dokážeme vytvoriť diagnosticko-liečebné postupy v prvom rade preto, aby sme definovali istotu pre každého poistenca a pacienta, že mu bude poskytovaná zdravotná starostlivosť na základe verejného zdravotného poistenia bezplatne, aby sme mohli určiť aj parametre, kedy a za akých podmienok vôbec môžme uvažovať o tom, či priniesť nejaké viaczdrojové financovanie.
Skryt prepis

8.9.2016 o 14:38 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:40

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda, za slovo. Dovoľte mi položiť doplňujúcu otázku. V prvom rade, pán minister, ďakujem za vecné odpovede aj na otázky mojich kolegýň. Tie otázky, ktoré sme vám položili, sú naozaj otázky, ktoré máme od občanov. My sme ich okrem nejakých miernych formulačných úprav nijako nemenili, takže to sú veci, ktoré sa nás ľudia pýtali, keď sme hovorili, že je možnosť hovoriť o nich aj s vami. A ďakujem aj ešte raz za vaše vecné odpovede, ale dovoľte mi doplniť túto otázku práve vo väzbe na to, čo ste sám spomínali, vo väzbe na lieky, lebo ste hovorili o tom, že to je jedna z tých oblastí aj vo väzbe na práve QALY.
No a chcem sa teraz spýtať na dve konkrétne témy, ktoré dosť rezonujú. Jedna je téma toho, že na vašom ministerstve došlo, pokiaľ viem, k výmene najvyššieho predstaveného úradníka vo vzťahu k liekovej politike a zároveň došlo teda v médiách k informáciám, že či už to súvisí, alebo nesúvisí a zároveň teda, že práve pri mnohých liekoch chýbajú tieto štúdie, resp. sú nedostatočne vypracované a je tu podozrenie z toho, že vlastne štát nehospodárne nakladá s prostriedkami a prípadne dochádzalo či k lobingu, alebo k nejakým iným javom tak, aby aj lieky, ktoré by sa nemali dostať, sa dostali do zoznamu hradených. Chcem sa spýtať, že či je toto pravda, alebo čo je na tom pravdy.
A druhá doplňujúca otázka moja súvisí s tým, že pokiaľ viem, ste v súdnom spore s niektorými zdravotnými poisťovňami ohľadne niektorých konkrétnych liekov, kde ony práve tvrdia tiež, že sa tieto parametre nedodržiavajú a že teda sa hradia lieky, ktoré nespĺňajú tie parametre a nemajú ten pomer cena - výkon, aký zo zákona je. Chcem sa spýtať, aký je teda váš názor na túto vec a ako sa k týmto sporom mienite postaviť?
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

8.9.2016 o 14:40 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:42

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Čo sa týka prvej otázky, doplňujúcej otázky, mne ťažko hodnotiť, či dochádzalo, alebo nedochádzalo k nejakému konaniu z nedbanlivosti, úmyslu, akokoľvek, nebol dodržiavaný zákon v istých prípadoch, kedy mala byť vykonaná farmakoekonomická analýza a posúdenie na QALY index. Z tohto titulu sme podali podnet orgánom činným v trestnom konaní, aby preverili, či sú tam nie skutočnosti, ktoré by nasvedčovali niektorým skutkovým podstatám trestných činov. A my si počkáme na výsledky tohto šetrenia, a napriek tomu budeme musieť bez ohľadu na to v týchto oblastiach znovu spustiť rekategorizačný proces a posúdiť efektivitu zavedenia niektorých liekov.
Čo sa týka tej druhej otázky, možno, asi je úplne určitá, čo sa týka kategorizácie liekov, Vargatef, to je jeden tiež obdobný prípad, kedy farmakoekonomické posúdenie nebolo, podľa môjho názoru a názoru ľudí, ktorí sú dnes na ministerstve, v súlade so zákonom a s presným postupom, pretože bol vypočítaný, efektívna hodnota nižšia, ako mala byť vypočítaná. Dôvod, prečo to tak bolo alebo nebolo, mi rovnako ako asi neprináleží posudzovať. To znamená, že toto je tiež subsumované v rámci tohto podania.
Čo sa týka výrazu, že sa súdime so zdravotnými poisťovňami, len ja by som to chcel spresniť, že v zmysle konania v tomto prípade súdy preskúmavajú rozhodnutia orgánov štátnej správy, to znamená, že nejde o nejaký typ konania alebo žaloby, ide o preskúmanie tohto rozhodnutia.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

8.9.2016 o 14:42 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:45

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ponúknem dve odpovede.
Prvá odpoveď je. V zmysle súčasného platného zákona a ostatných všeobecne záväzných právnych noriem nariadenie vlády č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializovaných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností ustanovuje podmienky na získanie špecializácie na území Slovenskej republiky. Podľa § 70 ods. 2 predmetného nariadenia vlády žiadosť o zaradenie do špecializačného štúdia podáva zamestnávateľ, u ktorého sestra je v pracovnom pomere. V zmysle ustanovenia § 69 ods. 4 predmetného nariadenia praktickú časť špecializačného štúdia absolvuje sestra v rozsahu stanoveného pracovného času pod vedením zdravotníckeho pracovníka s príslušnou odbornou spôsobilosťou na výkon špecializačných pracovných činností, t. j. školiteľa. Sestry so špecializáciou anestéziológia a intenzívna medicína, ktorá je školiteľkou vzdelávacej ustanovizne a s akreditáciou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V zmysle § 40 zákona 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve, v zmysle uvedeného menovaná nenapĺňa podmienky právnych predpisov Slovenskej republiky pre zaradenie a absolvovanie špeciálneho štúdia. Sestra má možnosť získať špecializáciu aj v zahraničí, ako sa uvádza v otázke, ktorú ministerstvo zdravotníctva po predložení príslušných dokladov uzná na výkon špecializačných pracovných činností na území Slovenskej republiky.
Čo sa týka špecializácií, skutočne ide o špecializáciu, ktorú podáva zamestnávateľ, a tá musí byť v súlade s pracovnou činnosťou na danom pracovisku. Preto je potrebné a preto sa vykonáva len v rámci Slovenskej republiky a nie sme schopní v rámci Európskej únie uznať všetky špecializované pracovné činnosti.
Tu treba ešte podotknúť, že aj rokujeme s Komorou sestier a pôrodných asistentiek o nedostatku niektorých špecialistiek. Len pre vašu informáciu, v niektorých odboroch, ako je povedzme pediatria, neonatológia, nám ročne vyštudováva štyri až päť špecialistov, čo nám, samozrejme, vytvára obrovský problém v tej chvíli na veľmi zúžený počet špecializácií. V tejto oblasti sme sa dohodli, alebo spoločne sme sa zhodli s Komorou sestier a pôrodných asistentiek, že budeme zlučovať niektoré odborné činnosti tak, aby vznikla v príbuzných odboroch a špecializáciách univerzálnosť a zameniteľnosť.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

8.9.2016 o 14:45 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video