23. schôdza

26.1.2021 - 5.2.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

3.2.2021 o 15:32 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 15:30

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené poslankyne, vážení poslanci, poslanci za stranu Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Marek Kotleba, Eduard Kočiš, Peter Krupa, Miroslav Suja predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
Cieľom uvedenej novely zákona je zatraktívniť nákup, registráciu a prestavbu vozidiel, ktoré využívajú alternatívne druhy paliva v snahe znížiť zaťaženia životného prostredia. Zvýšenie podielu vozidiel na alternatívny pohon na území Slovenskej republiky docielime radou opatrení, a to zvýhodnením v oblasti daní, poplatkov a dotácií.
Viac by som k danej novele uviedol v rozprave, do ktorej sa ako prvý hlásim.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

3.2.2021 o 15:30 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:32

Magdaléna Sulanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán predsedajúci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariana Kotlebu, Mareka Kotlebu, Eduarda Kočiša, Petra Krupu a Miroslava Suju na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 379).
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rady Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

3.2.2021 o 15:32 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:35

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážené poslankyne a vážení poslanci, všetci dobre vieme, aká je momentálne situácia na celom svete, že každý jeden štát aspoň v Európskej únii sa snaží znižovať podiel skleníkových plynov, len Slovensko v tomto smere zjavne zaostáva.
Nemyslím si to len ja, ale potvrdila to aj Európska komisia, ktorá, ktorá vo svojom rozhodnutí napísala, že využívanie alternatívnych palív na Slovensku je úplne nedostatočné. Aj keď na Slovensku sme sa posunuli k nejakej elektrifikácii a využívaniu elektrických vozidiel, ale čo sa týka alternatívnych palív, zaostávame aj za okolitými krajinami.
Napríklad pre zaujímavosť si môžme povedať, len takých staníc LPG, ktorý je na Slovensku 369, tak v Českej republike je ich 980 a v Poľsku až 7 500. Samozrejme, nemôžme to brať až tak priamou úmerou, lebo to Poľsko je naozaj veľká krajina. Ale čo sa týka aj staníc na CNG, tak na Slovensku máme vybudovaných 15 staníc, na to v Českej republike je tých staníc až 210 a v Rakúsku až 152. A čo sa týka vodíkových staníc, tak tie na Slovensku ešte nemáme, v Čechách je zatiaľ otvorená len jedna a v Rakúsku je ich 5. A novelou tohto, tohto nášho zákona chceme zatraktívniť nákup vozidiel s alternatívnym pohonom, aby naozaj ten nákup takého vozidla bol aj pre toho konečného spotrebiteľa nejako výhodný, aby mal z toho aj nejaké výhody aj pri nákupe, pretože, ako dobre vieme, nákup takéhoto vozidla v súčasnosti je porovnateľný cenovkou s dieselovým vozidlom a popritom využívanie alternatívnych palív vozidlách bolo odskúšané už napríklad v mestskej hromadnej doprave aj v iných prímestských linkách. A naozaj tieto autobusy vytvárajú oveľa menej splodín CO2 a NO.
Čiže táto podpora by mohla byť z takých viacerých smerov. V takom prvom bode by bola zmena poplatku pri evidencii vozidiel, pretože ako dobre vieme, tak v súčasnosti pri evidencii či už nových, alebo starších vozidiel sa poplatok skladá z takých dvoch zložiek. Jedna je ten základný poplatok, čo bolo 66 eur a 33, a tá druhá zložka, samozrejme, sa odvíjala podľa výkonu vozidla a koeficientom podľa veku. Ale keďže v tejto novele ide o priamy nákup nových vozidiel, tak, samozrejme, ten, tá druhá časť toho poplatku pri evidencii, tak o tejto by boli tieto vozidlá s alternatívnymi palivami oslobodené. A nešlo by iba o vozidlá, samozrejme, elektrické, prípadne hybridné vozidlá, ale takisto aj vozidlá na LPG, CNG, LNG a vodíkové vozidlá. To by bolo z takého prvého, prvého bodu.
Po druhé vychádzali sme sčasti aj z Českej republiky, kde, kde vozidlá s alternatívnymi palivami sú oslobodené od cestnej dane. V súčasnosti na Slovensku sú elektrické vozidlá, hybridné vozidlá oslobodené o 50 %. O 50 % sú teda znížené cestnú daň. My by sme práveže chceli tieto vozidlá, aby boli úplne oslobodené. V Čechách, v Čechách to funguje už dlhodobo a tým pádom aj tá infraštruktúra na alternatívne palivá je úplne niekde inde ako na Slovensku. Úplne sa to tam posunulo. To sme mohli, to môžeme aj vidieť, čo sa týka tých CNG, LPG staníc, že je tam neporovnateľné väčšie množstvo.
A poslednou takou, takou najväčšou nejakou, nejakým motivačným bodom by mohol nákup vozidla. Minulý rok bola na ministerstve hospodárstva vyhlásená výzva vo výške 5 mil. euro, kde záujemcovia sa mohli prihlásiť do elektronickej výzvy a mohli čerpať prostriedky v sume 5 000 euro na vozidlo s hybridným pohonom, ale plug-in hybridným, čiže vozidlom, ktoré sa mohlo, sa musí priamo nabíjať zo zásuvky. Alebo 8 000 euro na plne elektrické vozidlo. Táto výzva pôvodne bola plánovaná, táto výzva bola pôvodne plánovaná aj na vozidla s alternatívnym pohonom, ako je LPG a CNG, ale nakoniec sa z toho upustilo a boli to iba elektrické vozidlá a plug-in hybridné vozidlá, čiže tieto vozidlá s alternatívnym palivom boli vypustené.
Výzva bola vraj na sumu 5 mil. euro. Bolo to robené elektronicky, bolo to dosť komplikované. Záujemcovia si museli dať žiadosť. Potom bola vyhlásená priamo elektronická, ako keby taká nieže akcia, ale výzva na predkladanie tých, tých žiadostí a táto suma 5 mil. euro sa minula za niekoľko minút. Čiže záujemcovia, ktorí sa niekde, nemali niečo kompletné, tak sa nakoniec k tým peniazom ani nedostali. My by sme touto novelou chceli, chceli urobiť takú jednoduchšiu verziu, ale to by sme, o tom by sme sa mohli baviť, až ak by to prešlo do druhého čítania, aby to, aby aj tí, tí starší, starší občania si vedeli kúpiť takéto vozidlo s alternatívnym pohonom a nemuseli by popritom robiť nejaké elektronické aukcie alebo elektronické podania.
My plánujeme, že by sme chceli podporiť vozidlá s alternatívnym pohonom sumou, sumou 5-tisíc euro a bola by táto suma pre elektrické vozidlá, vozidlá s alternatívnym pohonom, čo sa týka LPG, CNG, LNG a vodíkové vozidlá a takisto aj plug-in hybridné vozidlá. Ďalšou, ďalšou by bolo ešte dotáciou, dotácia by bola na dodatočnú montáž splyňovacieho zariadenia, kde by sme dotáciou vedeli hradiť až 50 % nákladov celkovej realizácie montáže, ale, samozrejme, až do, samozrejme, maximálne do výšky 1 500 euro.
Toto by boli také body, ktoré, ktoré, ktoré by to mohli ovplyvniť, aby naozaj, naozaj bol záujem o nákup takýchto vozidiel a vedeli by sme sa aj my takou našou troškou, malou slovenskou pričiniť o to, aby sme vedeli znižovať tie CO2 a podobné emisie.
Ďakujem pekne. Prípadne, ak nejaké otázky, odpoviem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

3.2.2021 o 15:35 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:43

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážené dámy a páni, strana HLAS - sociálna demokracia predkladá návrh ústavného zákona na skrátenie volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky. Žiadame ním vypísanie predčasných parlamentných volieb na september tohto roka.
Tento návrh nie je samoúčelný. Z nášho pohľadu predstavuje riešenie krízovej situácie, v ktorej sa Slovensko ocitlo po desiatich mesiacoch vládnutia súčasnej koalície. Uznávame, že vládna moc prevzala Slovensko v krízovej situácii a táto krízová situácia doposiaľ trvá. Jej primárnou príčinou je pandémia koronavírusu, s ktorou bojujú štáty po celom svete.
Premiér Igor Matovič často a rád pripomína, že jeho vláda vo voľbách nedostala dôveru kvôli boju s koronou, ale kvôli svojim iným sľubom. Slovensko však nemôže mať mierovú vládu do dobrých čias a potom inú, vojnovú do zlých čias. Vláda, jej predseda a parlamentná vládna väčšina majú plnú zodpovednosť za vývoj na Slovensku tak počas doby pokoja, ako aj počas tých najkrízovejších situácií, ktoré nastanú. A je ich psou povinnosťou vyrovnať sa s nimi bez ohľadu na to, či tieto kritické situácie pred voľbami predvídali, alebo nepredvídali.
Z prieskumov verejnej mienky je úplne zrejmé, že vláda a jej predseda túto úlohu nezvládli. Podľa 63 % občanov Igor Matovič nie je dobrým premiérom. Podľa 60 % Igor Matovič ako premiér nezvláda boj s pandémiou. Vyše polovica občanov je presvedčená, že by sa malo ukončiť toto trápenie a uskutočniť referendum o predčasných parlamentných voľbách, a až 58 % ľudí by sa na takomto referende dnes zúčastnilo. To sú pre vládnu koalíciu alarmujúce čísla a jasné vysvedčenie, že za desať mesiacov kompletne stratila dôveru občanov Slovenskej republiky.
Áno, aj iné vlády sa môžu stať kvôli krízovému stavu nedôveryhodnými pre vlastných občanov. To sa stáva. Dnes však na Slovensku nejde len o politickú dôveru či nedôveru, situácia je dnes absolútne výnimočná a odlišná od všetkých politických kríz, ktorými Slovensko prešlo od svojej samostatnosti. Dnes totiž cenou za chyby vlády nie sú len stratené percentá preferencií, stagnujúce hospodárstvo či škody v našej spoločnej pokladni, dnes sú cenou za chyby vlády ľudské životy. Nie desiatky, nie stovky, ale tisícky.
Vláda a jej predseda si túto zodpovednosť plne uvedomujú aj priznávajú. Igor Matovič na svojej tlačovej konferencii povedal úplne jednoznačne, citujem: „Môžete mi pripisovať týchto 4-tisíc obetí, ja si ich beriem na svoje ramená.“ A aby neboli pochybnosti, dodal: „Teraz čo sa mám tváriť, že tých 4-tisíc obetiam sme nemohli zabrániť? Mohli sme zabrániť, samozrejme.“
Ak raz vláda a jej predseda bez mihnutia oka povedia, že sú zodpovední za smrť tisícok Slovákov a Sloveniek, a pritom sa ich smrti dalo zabrániť, potom nemajú na svojom úrade čo hľadať. Po takomto fatálnom zlyhaní by každá normálna vláda na svete oznámila už dávno svoju demisiu. Odchod takejto vlády a vládnej koalície v tejto situácii je nevyhnutným riešením, ak sa má zabrániť ďalším zbytočným obetiam na životoch a obrovským hospodárskym škodám.
Pripomínam, že podľa premiéra utrpela Slovenska republika nekonaním ministra hospodárstva škody vo výške 1 mld. eur. Tejto škode sa nevyrovná žiadna z iných káuz, o ktorých za týmto pultíkom tu, priamo v tejto sále, tak ohnivo a často a rád rozprával Igor Matovič ešte ako opozičný poslanec a žiadal okamžitý odchod ministrov, či dokonca viackrát aj celej vlády. Miliarda eur škody počas niekoľkých týždňov je nonsens, ktorý Slovensko doteraz nevidelo a nezažilo.
Preto opakujem, koniec tejto vlády bude pre Slovenskú republiku vyslobodením zo zmätku, amaterizmu a chaosu, ktorý v krajine počas posledného roka panuje. Je našou povinnosťou voči ľuďom na Slovensku podať návrh na konanie predčasných volieb. V tejto najväčšej kríze od druhej svetovej vojny potrebujeme dôveryhodnú a kompetentnú vládu. Ľudia musia mať právo povedať, kto má ich dôveru a komu dajú mandát na ukončenie tohto trápenia a vyvedenia Slovenska z krízy.
Je dnes bez akejkoľvek pochybnosti, že vládna koalícia boj s pandémiou nezvládla a zlyhala v ňom. Upozorňovali sme na to už pri schvaľovaní programového vyhlásenia vlády, že kabinet absolútne podceňuje krízovú situáciu, v ktorej sa Slovensko ocitlo. Programové vyhlásenie absolútne opomenulo naliehavosť boja s COVID-om po všetkých stránkach, zdravotníckej, ekonomickej a následne aj fiškálnej. Jediným pozitívnym výsledkom súčasnej vlády je to, že po svojom nástupe do funkcie bezvýhradne nadviazala na už zavedené epidemiologické opatrenia. Rázny postup predchádzajúceho kabinetu bol podľa neskoršieho hodnotenia odborníkov hlavným dôvodom, prečo bolo Slovensko počas prvej vlny pandémie premiantom s absolútnym minimom obetí na životoch.
Rozdiel v prístupe oboch vlád sa zreteľne ukázal pri druhej vlastne pandémie, v ktorej sa aktuálne Slovensko v niektorých štatistikách, žiaľ, radí medzi najhoršie štáty na svete. Predseda vlády sa v absolútnom rozpore so záujmami občanov v lete podľa vlastného vyjadrenia tri mesiace boju proti korone vôbec nevenoval. V súlade s jeho nezáujmom vláda letné mesiace trestuhodne premrhala. Na jeseň začal Igor Matovič spochybňovať rozhodnutia odborníkov a politicky do nich zasahovať. Nerešpektoval odporúčania odborníkov na vyhlásenie lockdown-u, tvrdohlavo presadzoval celoplošné testovanie nevhodnými antigénovými testami, opakovane ho vyhlasoval za zázračnú zbraň, ktorá zlomí väz korone.
Výsledky v novembri teraz v januári jasne ukázali, že žiaden zázrak sa nekonal. Minuli sme stámilióny eur, vyčerpali sme zdravotníkov, otrávili ľudí - a to všetky tieto obete ostali bez rukolapného výsledku. A nie len bez výsledku, ale aj s následnými škandálmi. Mesiac po novembrovom testovaní sa ľudia z úst premiéra dozvedeli, že vyše štvrť milióna z nich bolo vyšetrených testami, ktorými by Igor Matovič netestoval ani psa. Za obrovské peniaze z vreciek ľudí tu vláda na nich robila slovami premiéra hókusy-pókusy a dodnes za to nikto nebol braný na zodpovednosť. A dodnes nám ani nikto nevysvetlil, prečo sa milióny testov nakupovali bez súťaže priamo od malej trnavskej firmičky s väzbami na tri vládne strany.
Na rozdiel od iných krajín máme lockdown už, až od januára, pretože v decembri vláda opäť nerešpektovala odporúčania odborníkov i vlastného ministra. Bála sa nesúhlasu a protestov a jednoducho táto vláda sa bála vládnuť. Výsledkom sú preplnené nemocnice, stovky ľudí na pľúcnych ventiláciách a vysoká pozitivita vykonávaných PCR testov. Po zdravotníckej stránke boja s koronavírusom vláda definitívne zlyhala.
Vládna koalícia však nezvládla ani ekonomickú a fiškálnu oblasť boja s pandémiou. V apríli sľubovala naliať každý jeden mesiac 1 mld. do ekonomiky na zmiernenie škôd spôsobených pandémiou. Ku koncu novembra bolo v rámci projektu Prvá pomoc vyplatených len približne 700 mil. eur, teda len desatina zo sľúbenej sumy. Podľa Medzinárodného menového fondu je pomoc Slovenska svojej ekonomike po Rumunsku druhá najslabšia v Európe. Najmä po súčasnom lockdowne hrozí drastická likvidácia celých sektorov ekonomiky, ako sú napríklad gastroprevádzky, cestovný ruch či fitnescentrá. Obrovské problémy majú športové kluby čeliace bezprecedentným výpadkom vstupného, ale aj umelci, ktorí sa prepadli sitom pomoci a ostali odkázaní na vlastné úspory bez možnosti pracovať a zarábať. Nezamestnanosť, aj keď zatiaľ pomaly, ale isto rastie už niekoľko mesiacov po sebe. Fiškálna rozpočtová oblasť ukazuje, že vláda nie je pripravená v ďalších rokoch zvládnuť rozpočtovú záťaž, ktorú si boj s pandémiou vyžiada.
Slovensko preberala táto vláda v situácii, keď miera jeho zadlženia dosahovala úroveň 48 % hrubého domáceho produktu. Len v prvom rozpočte navýšil minister financií tento dlh až niekde k 60 %, 65 % HDP a v predikciách na ďalšie roky nevidieť žiadne konsolidačné úsilie. A už v minulom roku vládna väčšina tu za potlesku koaličných poslancov navýšila deficit rozpočtu skoro až k 11 % HDP. A napriek týmto hrozivým parametrom, žiaľ, nevidieť žiadnu, opakujem, žiadnu oblasť, ktorú by vláda dokázala výrazne podporiť. Práve naopak, neustále vždy a všade počúvame tvrdenie, že treba šetriť a štát nemá peniaze.
Okrem boja s koronavírosom však vláda zlyhala aj v mnohých ďalších oblastiach. Najvypuklejšie je to v sociálnej oblasti, kde minister práce, sociálnych vecí a rodiny úplne poprel všetky predvolebné postoje a sľuby svojej vlastnej strany. Vládna koalícia pristúpila v sociálnej sfére k drastickým škrtom. Zobrala ľuďom plnohodnotný 13. dôchodok, na ktorý mali všetci starobní dôchodcovia zo zákona nárok vo výške 460 eur, a vrátila sa už k prežitému systému štátnej sociálnej dávky, ktorá je vo všetkých prípadoch podstatne nižšia ako pôvodný 13. dôchodok. Vládna väčšina znížila rast minimálnej mzdy, zasiahla do mechanizmu minimálneho dôchodku a absolútne neprijateľným spôsobom vo forme prílepku odstránila z ústavy garantovaný vek odchodu do dôchodku.
Mimoriadne zreteľné je aj porušovanie všetkých predvolebných sľubov vládnych strán v oblasti transparentnosti. Občanom sľubovali transparentné výberové konania, zverejňovanie všetkého, čo nie je tajné, a zásadné odpolitizovanie štátnej a verejnej správy. Namiesto toho prvýkrát v histórii obsadila jedna strana v koaličnej vláde všetky miesta prednostov okresných úradov, na ktoré zasadli nominanti OĽANO, nehovoriac už o spôsobe, akým boli vyhľadávaní a vyberaní.
Vláda ako kolektívny orgán absolútne nezvláda svoju úlohu riadiť krajinu a plniť si svoje povinnosti. Premiér Igor Matovič je architektom komunikačného aj výkonného chaosu. Neprijateľným spôsobom rozdeľuje spoločnosť, znižuje autoritu štátu a dôveru ľudí v demokratické inštitúcie. Rovnako neprijateľné sú jeho vyhrážky opozícii trestnými stíhaniami a zneužívanie výsledkov práce orgánov činných v trestnom konaní na svoje úzke politické ciele.
O nič lepšie však na tom nie sú ani mnohí jeho kolegovia. Už dnes na svojich postoch nemajú čo hľadať vicepremiér Richard Sulík, Štefan Holý alebo Veronika Remišová. Vo svojich rezortoch zlyhali aj minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister práce Milan Krajniak aj minister pôdohospodárstva Ján Mičovský, či ministerka kultúry Natália Milanová. Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková mala okamžite odstúpiť z funkcii po tragédii generála Milana Lučanského. Je zjavné, že súčasná vláda je panoptikom osobných a profesných zlyhaní mnohých jej členov.
No aj pri takejto amatérskej a nekompetentnej vláde by bolo možné možno uskutočniť širokú rekonštrukciu kabinetu, ak by toho vládna koalícia bola schopná. Ona však túto úlohu splniť nedokáže. Parlament, ktorý by mal byť schopný kontroly, riadenia a vyvodzovania zodpovednosti voči vláde, sa stal jej poslušnou slúžkou a nie je schopný ustrážiť čoraz rozsiahlejšie deformácie nášho právneho štátu. Vláda posiela do parlamentu zákony v skrátenom legislatívnom konaní ako na bežiacom páse, hoci v opozícii tento inštitút zúrivo kritizovala. Za 10 mesiacov schválil parlament skrátene viac noriem ako za predchádzajúcich 8 rokov.
Úplne bežnými sa stali narýchlo pripravené a vopred neprediskutované zmeny ústavy, dokonca vo forme pozmeňujúcich návrhov a prílepkov, ktoré zaznejú častokrát prvýkrát až na rokovaní priamo v sále.
Vláda preniesla neprijateľnú časť kompetencií na hlavného hygienika, ktorý sa takisto stal, žiaľ, a mňa to veľmi mrzí, jej politickým sluhom. Na objednávku vlády poslal do parlamentu pozitívne testovaných poslancov, len aby mohla vládna väčšina za každú cenu a bez spolupráce s opozíciou predĺžiť núdzový stav. Parlament sa poslušne prizeral a plnil, čo mu jeho vláda prikázala.
Pri zvolávaní schôdzí prestali platiť všetky písané aj nepísané lehoty. Vláda skrátka písne, pískne a poslanci prídu. Premiér večer oznámi na svojom facebooku prijatie právneho nezmyslu, minister zdravotníctva ho na druhý deň ráno prinesie pod pazuchou na vládu a ubezpečuje poslancov, že zákon sa aj tak nebude vymáhať. Poslanci poslušne čakajú, čo im vláda o trištvrte hodinu po tom, ako boli pozvaní na schôdzu, pošle na stôl, a keď sa voči tomu ešte niektorí skúsia ohradiť, premiér sa im povyhráža demisiou.
A tak môže Igor Matovič vyriešiť a vyvesiť na kaž... na ďalší deň po 24 hodinách nový status o prijatí svojho nezmyslu a uzavrieť tak akože legislatívny proces, ktorý trval od jeho prvého statusu po jeho druhý status celých 24 hodín. Takto vyzerá legislatívny proces v Národnej rade pod vedením tejto vládnej koalície.
Je toto demokracia? Je toto naozaj právny štát? Je úplne zrejmé, že napriek silnej a nebezpečnej ústavnej väčšine sú poslanci vládnej koalície v područí vlády Slovenskej republiky a nie sú schopní plniť si voči nej svoje ústavné povinnosti. V tejto situácii, kedy vláda nedokáže vyviesť Slovensko z krízy a zároveň ju parlamentná väčšina nie je schopná kontrolovať tak, ako treba, máme jedinú možnosť, ako zabrániť ďalšej ujme občanov Slovenskej republiky.
Ukončime predčasne toto volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky a vyhlásme predčasné voľby na 4. septembra tohto roku, roku 2021. Tieto voľby nijako neznižujú možnosť súčasných vládnych strán naďalej sa podieľať na riadení krajiny.
Pokiaľ je vládna koalícia presvedčená, že svoj mandát vykonáva v prospech ľudí na Slovensku a plní svoje predvolebné sľuby a občania sú šťastní, potom sa môže oprávnene uchádzať znovu o och dôveru a možnože ju aj opäť vo voľbách získa. Parlamentné voľby sú naplnením demokratických práv občanov Slovenskej republiky a prejavom suverenity ich moci, ktorá pochádza z ľudu. A občania majú právo rozhodnúť o tom, kto má v takejto krízovej situácii dôveru a komu zveria mandát na riadenie Slovenskej republiky v súlade s jej demokratickým a ústavným zriadením.
Ak tento zákon nebude schválený, prehlasujem, že sa spolu s kolegami, a nemys... dnes, myslím, že to nebude len strana HLAS - sociálna demokracia, sa aktívne zapojíme do spoločného úsilia ľudí, občanov Slovenskej republiky, ktorí po tom volajú, o vypísanie referenda. Rozhodnutie je, vážené panie poslankyne, páni poslanci, máte ešte stále v rukách vy. Jedným hlasovaním môžeme skrátiť toto trápenie a ušetriť aj prostriedky, ktoré si samotné referendum následne vyžiada.
Vážené dámy, vážení páni, vláda vo svojej úlohe zlyhala. Cítime to tu my všetci, cítia to aj ľudia v uliciach našich slovenských obcí a miest. Dajme preto, prosím, možnosť Slovensku slobodne sa nadýchnuť a vyjsť z krízy čo najskôr von.
A ešte predtým, ako sa otvorí diskusia, vás chcem všetkých poprosiť, tých, ktorí budete vládu brániť - a máte na to legitímne právo, keby ste konečne prvýkrát sa skoro mohli dotknúť vo svojich reakciách toho, čo sa tu deje posledných 10 mesiacov, a nepokračovali vo vašich diskusiách tou štandardnou vašou zvyknutou opozičnou formou nakydať na toho, kto to hovorí. Skúste, prosím, ak sa to len trošku dá, dnes sa premôcť a komentovať vládne počiny za posledných 10 mesiacov, a nie očierňovaním tých, ktorí tento návrh podali, pretože to ľudia nepotrebujú dnes počuť.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.2.2021 o 15:43 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:00

Martin Nemky
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu ústavného zákona.
Návrh ústavného zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v Legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh ústavného zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh ústavného zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní. Zo znenia návrhu ústavného zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh ústavného zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh ústavného zákona prideliť ústavnoprávnemu výboru vrátane jeho určenia ako gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu ústavného zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.2.2021 o 16:00 hod.

Ing. MBA

Martin Nemky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:02

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, dámy a páni. Priznám sa, že som si myslel, že tento bod bude na programe v iný deň, ale príde mi úctivé aj k vám, pán predseda, aj k predkladateľom vystúpiť, lebo je to vážna téma, čo predkladáte do Národnej rady do pozornosti tohto pléna.
A na úvod chcem povedať, že možno sú kolegovia z vládnej koalície, ktorí spochybňujú tento typ vašej aktivity, ja chcem aj z tohto miesta s plnou vážnosťou povedať, že to je legitímna opozičná politika a prebieha podľa môjho názoru kultúrnym spôsobom. A tak je to správne. Bol by som rád, keby celá opozícia v tomto nasledovala váš vzor a ten politický boj prebiehal takýmto spôsobom.
Hovorili ste, aby sme poukazovali aj do vlastných radov. Ja by som bol rád, keby aj vládna koalícia, resp. niektorí jej predstavitelia, tiež používali nástroje politického boja, ktoré sú štandardné. Ja priznám sa vám, dámy a páni, som chcel vystúpiť preto, že sa mi zdá, že k tejto téme treba pristúpiť s vážnosťou aj preto, že vy a vaša strana reprezentujete značné množstvo ľudí, ktoré vám vyjadrujú podporu v prieskumoch, možnože je také ironické, že ja a naša strana so 4 % idem hovoriť k vám, ktorí máte veľa percent, nejdem vám robiť až takú reklamu.
Predkladatelia, mne sa zdá, a pri tomto, keď som si pozrel ten návrh, samozrejme, on je technický vo svojej podstate, tak v prvej časti len azda spomeniem, že je vôbec otázka, nechcem o tom hovoriť dlho, že či by to bolo ústavné konformné, keby sme si skrátili volebné obdobie, treba to povedať, pretože sa zdá, že je doteraz za tých posledných 30 rokov na Slovensku ako keby nevyriešená táto otázka úplne jasne. Je vždy závislá od politickej vôle. V Českej republike to vyriešil Ústavný súd. To hovorím ako právnik, odpustite mi, že nejdem rovno k politike.
Ale teda v politike sa mi zdá dôležité v tomto momente sa spýtať jednu vec. Že vy navrhujete, aby sme si skrátili volebné obdobie, aby prišli nové voľby. No mne napadá otázka, že čo je tá alternatíva, ktorú ponúkate. Čo je to, čo prináša aj vaša strana HLAS, aj predstavitelia opozície, ak si vás takto môžem dovoliť združiť do jedného bloku, ktorý evidentne z povahy veci sú v opozícii k tejto vládnej koalícii a k jej krokom.
Čo je tá alternatíva? Vy... A, pán Pellegrini, ja to nemyslím nejako osobne, ste veľmi zdatný rétor, právom kritizujete niektoré kroky, ja sa ich dotknem. Myslím si, že je na mieste aj tento moment využiť na nejaký typ reflexie, a verím, že tá reflexia bude pokračovať, ale ak sa pozriem hlbšie, ja nevidím z vašej strany plán, ktorý ponúkate pre Slovensko. Môžete povedať a mohli by ste mi odpovedať na to, že, samozrejme, ten plán príde, ak by ste skrátili to volebné obdobie, príde predvolebná kampaň a tam ho naplno ponúkneme. No napriek tomu predsa len sme rok od volieb a ja nevidím, že čo je tá alternatíva, čo by ste robili inak a akým spôsobom by ste riadili tú krajinu inak.
My máme nejaký typ skúseností, nebudem ju nazývať historickou skúsenosťou, lebo to nie je také veľké a také dlhé obdobie, ale zažili sme a videli sme, akým spôsobom ste riadili krajinu, aj so svojimi pozitívami, lebo si myslím, že nie všetko, čo minulá vláda urobila, je zlé. Samozrejme, to mi hádam odpustíte, ja vnímam to, že väčšina toho, čo robili minulé vlády, nebolo v súlade s najlepšími záujmami Slovenska.
A práve preto sa pýtam, teda že čo ponúkate občanom okrem marketingu, okrem politického boja, ktorý je legitímny, a to budem opakovať stále, a ktorý, a skutočnosti, ktorú by som mohol zhodnotiť, vo všeobecnosti nenávisti voči premiérovi a voči tejto vládnej koalícii. A zdá sa mi to trošku málo na to, aby sme pristúpili k takému kroku, ako je skrátenie volebného obdobia.
Tie voľby boli desať mesiacov späť, samozrejme, nie je to dlhá doba. Je tiež fér povedať, a to by som čakal, že bude znieť aj z vašich úst ako opozičných poslancov, že Slovensko sa dostalo do krízy objektívne. A objektívne hovorím preto, že pan... za pandémiu COVID nemôže Igor Matovič. Nemôže za to strana OĽANO, SaS, SME RODINA, ZA ĽUDÍ, ale rovnako za to nemôže ani strana HLAS, ani strana SMER a ani páni a dáma z ĽSNS. To je proste fakt, že my sme v kríze, celý svet s tým zápasí, celý svet a na celom svete, žiaľbohu, umierajú ľudia, rodiny prichádzajú o svojich otcov, o svoje matky, súrodenci o svojich blízkych, partnerov a mohol by som pokračovať. Toto vidíme všade vo svete bez ohľadu na to, kto je pri moci. Vidíme to v krajinách, ako je Rusko, Severná Kórea, ale aj vo vyspelých demokraciách, ako je Nemecko alebo Spojené štáty, či Holandsko.
Rovnako s týmto je spojená určitá miera nespokojnosti, ktorá je legitímna zo strany občanov. Použijem príklad Dánska, kde včera boli obrovské protesty napriek tomu, že Dánsko patrí medzi špičku v tom, akým spôsobom a ako rýchlo sa očkuje, akým spôsobom sú zavádzané opatrenia.
Ja vnímam z vašej strany a poviem to úplne na rovinu, aj keď nebudem za to úplne populárny, že právom kritizujete spôsob komunikácie tejto vládnej koalície. Sám seba sa pýtam, že či to je dostatočný argument a dostatočný dôvod na to, aby sme skončili, aby toto plénum si skrátilo obdobie. Príde mi to málo. Nebudem vám klamať. Príde mi to málo preto, že ak sa odosobním od toho, akým spôsobom miestami komunikuje premiér alebo akým spôsobom tu prebiehal konflikt medzi pánom Sulíkom a pánom premiérom, tak mimo toho sa nič tak závažné nestalo. Nie, že by sa nestalo v súvislosti s krízou, nie že by neumierali ľudia, ale nič také tvrdé, také netransparentné, také, čo úplne zlomilo Slovensko, sa nestalo v tej rovine, za čo by mohla vládna koalícia. Viem, sám si odpoviem, poviete mi argument ktorý používate, a ja ten argument považujem za hlúpy, nie preto, že ho používate vy, ale preto, že znel z úst najvyšších predstaviteľov tejto vládnej koalície. A to je argument, že niekto môže za 4 300 mŕtvych.
Za to, že ľudia zomierajú môže v prvom rade COVID, nemyslím si, že ani minister hospodárstva, alebo strana SaS, alebo nejaká iná strana za to môže. Je otázka a tá otázka je legitímna v tom, či iný manažment pandémie, či iným spôsobom ak by sa reagovalo alebo ak by boli prijímané opatrenie, sme toto číslo nemohli zmenšiť. No nebuďme, prosím, idealisti, a to verím špeciálne pri strane HLAS, že máme zdravý rozum, že ktokoľvek iný by bol v tej pozícii, že by zabránil tomu, aby na Slovenku umierali ľudia. To proste nie je pravda a od tohto by sme sa mali ako dospelí politici odosobniť, mali by sme povedať veľmi férovo, že, žiaľbohu, COVID spôsobuje smrť a že tá smrť je veľmi tragická. A ja mám v úcte a s úctou pamätám na všetkých tých, ktorí podľahli aj v mojom okolí, ktorí umreli na následky ochorenia COVID-19.
Iste, a to je chyba, ktorej sa, nemôžem povedať, že priznávam, ktorá ma mrzí, ale o ktorej hovorím veľmi priamo, a hovorím o nej už dlho, je chyba, že to je komunikované takýmto spôsobom. Pre mňa však tá komunikácia, a to označujem ako prvú chybu, nie je argumentom na to, aby sme skrátili volebné obdobie, pretože takéto chyby, ktoré sú nevynútené, ktoré robí sčasti táto vládna koalícia, sa pretavia na ich volebnom výsledku v momente, keď tie voľby prídu. Ja rozumiem a je to úplne legitímne politicky, že vy si prajete, aby tie voľby prišli skôr.
Ja ešte keď som nebol aj v politike, tiež som si prial, aby prišli voľby skôr, ale v tomto sme dodržiavali všetci ústavný rámec a to, že tie voľby prichádzajú po štyroch rokoch. Ak je dôvod na to, že kvôli komunikácii alebo kvôli nejakej prestrelke medzi dvoma pánmi má byť skrátené volebné obdobie, to mi príde jednoducho málo a zdá sa mi, že to je naozaj len taký povedzme politický, síce legitímny, ale politický argument.
V súvislosti s tými zlyhaniami, budem sa venovať najprv zlyhaniam, tým, čo sa deje, pretože ste argumentovali, pán Pellegrini, nech nehovoríme iba o minulosti, samozrejme, hovorme o súčasnosti. Vy sám a všetci politici, a teraz ich nedelím na opozíciu a na koalíciu, ich názor na protipandemické opatrenia sa nejakým spôsobom vyvíjal. Môj samotný, váš, ako tu sedíme, mohli by sme, keby sme išli osobu po osobe, tak by povedal, že v čase sa nejakým spôsobom vyvíjal. A nechcem byť taký tvrdý alebo že vám teraz idem vyťahovať vaše výroky, ospravedlňujem sa inak, že to personalizujem tak na vás, ale ste líder, vy to iste znesiete, že povedali ste, otvorme prevádzky - zavrime prevádzky. Ja tiež nie s takou pozornosťou ako vy som vnútri koalície hovoril nejaký svoj názor. Vyvíjal sa náš názor, no na konci dňa prijala vláda nejaké rozhodnutie a za to rozhodnutie nesie zodpovednosť.
Ale poďme teda k tomu, čo sa deje v rovine, že Slovensko v rámci očkovania, začnem pri očkovaní alebo od konca, dnes rokuje o nákupe ďalších miliónov vakcín. V rámci dát, tvrdých dát sme niekde v strede priemeru, alebo teda v strede toho, akým spôsobom a akou rýchlosťou očkujú krajiny Európskej únie. Rovnako si myslím, že čo sa týka opatrení, tak keď sa pozriem na okolité krajiny v rámci strednej a západnej Európy, tak Slovensko nezavádza nič neštandardné. Iste, je to ako keby podtrhnuté alebo zvýraznené tou emóciou a svojským, alebo teda takým štýlom, akým niektorí predstavitelia koalície komunikujú, no na druhej strane, ak toto by som zabudol a predstavil si kohokoľvek iného na ich mieste, tak sa mi zdá, že to, čo robia, robí aj ostatná Európa.
Rovnako čo sa týka ekonomickej pomoci. Samozrejme, že všetci, každý politik, a to mu slúži ku cti, že povie, že tá ekonomická pomoc je malá, že by mala byť väčšia, rýchlejšia, intenzívnejšia. Ale ak chceme byť v tomto féroví, tak sa pozrime opäť na tvrdé dáta. A naša pomoc v mnohých oblastiach, porovnám to s Rakúskom, je väčšia ako Rakúsko. Iste, tiež férovo poviem, že sú oblasti, kde je nižšia ako Rakúsko. Ale opäť v tomto nie sme nijakým spôsobom čierna diera Európy, čo, a to je dôsledok, trúfnem si povedať, aj 12-ročného vládnutia strany SMER, ale aj nedokončených reforiem, ktoré tu boli či za pani Radičovej, alebo predtým ešte za druhej Dzurindovej vlády, zlyháva v procesnom manažmente a doručovaní aj peňazí, aj pomoci zo strany štátu, že to je proste fakt.
Ďalšia vec, ktorá je, ďalšia vec, ktorá je iste ako keby veľkým politickým nábojom pre vás ako opozíciu a spôsobuje hnev, alebo teda negatívnu emóciu v mysliach a dušiach občanov, je testovanie. Otázka testovania je, jasné, že je aj politická, alebo spolitizovaná a je aj komplikovaná, na tom sa zhodneme nielen preto, že nie je na svete jedna štúdia, ktorá by povedala, že široké celoplošné testovanie zhoršuje situáciu, a nie je, samozrejme, aj naša skúsenosť to hovorí, sa ukazuje, že celoplošné testovanie nie je iba zázračným liekom. Ale opäť, ak sa držíme tvrdých faktov a vedcov, tak vedci nám hovoria, že je dôležité intenzívne testovať, že je dôležité testovať v ohniskách, že je dôležité trasovať kontakty a že je dôležité, aby ľudia boli potom v karanténe, resp. v izolácii. A toto sa na Slovensku deje.
Rozumiem, opäť mi poviete, ale akým spôsobom a akou formou sa to deje? Ja sám som bol toho kritikom. Vnímam, že niektoré veci by sa mohli urobiť inak, ale ak sa odosobním od tejto emócie a pozriem sa na tú intenzitu toho, intenzitu toho, aký to má dopad aj na štátny rozpočet, a to nezľahčujem váhu alebo teda hodnotu tých peňazí, akým spôsobom to má šancu pomôcť ľuďom, tak to nevidím v tom rozmere, že kvôli tomu by táto, tento parlament si mal skrátiť volebné obdobie.
A nijakým spôsobom sa nezbavujem toho, že aj to celoplošné testovanie, aj ďalšie testovania sa podarili hlavne vďaka pomoci samospráv, vďaka skvelej pomoci armády a hlavne vďaka pomoci zdravotníkov, dobrovoľníkov a ich hrdinskému nasadeniu. Ja si myslím ale, že oni to nerobili kvôli Igorovi Matovičovi, veď tu vy prví by ste súhlasili so mnou, že to nerobili kvôli Igorovi Matovičovi, ale že to robili kvôli ľuďom, kvôli svojim blízkym a kvôli krajine. Nesúhlasím s tým grafom, ktorý bol prezentovaný. Mám pochybnosti o tom, či tá krivka išla takým spôsobom, ako tam bola nakreslená, ale to neznamená, že tam nebol pozitívny efekt toho, že ľudia sa išli dať otestovať.
Rovnako vláda prijala COVID automat a ten COVID automat je podľa mňa správna vec. Je správna vec ani nie tak kvôli tomu, čo konkrétne je v ňom napísané, aby som išiel teda stranu po strane, ale kvôli tomu, že tu je jasný plán, že je úplne jasné, akým spôsobom sa má postupovať. A na to sme my tlačili. Na to ste koniec koncov aj vy poukazovali a tlačili. A to si myslím, že je správne. To vnímam ja ako hodnotenie situácie.
Azda dovolím si tak technokraticky ešte v súvislosti s peniazmi povedať dve veci. Prvá vec je tá, že napriek tomu, že Slovensko má deficit, že ten deficit nie je malý, tak nezávislými odborníkmi bol ohodnotený ten rozpočet ako najférovejší. Férový z hľadiska toho, že bolo úplne jasné, koľko peňazí máme, koľko peňazí si musíme požičať a na čo tie peniaze budú minuté. Toto považujem za úplne dôležité a kľúčové.
A potom, samozrejme, a vtedy by som bol ochotný uvažovať o vašom návrhu, pán predseda, je, či táto vláda má korupčné kauzy. Napadajú ma dve veci, ktoré naši oponenti na nás môžu vytiahnuť. Prvá vec je nákup antigénových testov, ktoré, alebo o ktorom sa hovorilo vo veľkom, no dnešného dňa vôbec nie je známe, že akým spôsobom sa mala tá firma z Trnavy obohatiť a akým spôsobom mal na tom profitovať niekto z vládnej koalície. Ja môžem povedať, že, samozrejme, boli podané trestné oznámenia. Generálny prokurátor, ktorého toto plénum naprieč politickým spektrom zvolilo, povedal, že túto vec bude vyšetrovať, ale nie je k tomu žiadny záver, žiadny.
Opäť sa držím faktov a faktom je, že Slovensko nakupovalo tie testy v porovnaní s Európou ako krajina, ktorej sa podarilo vyrokovať jednu z najlacnejších nákupných cien. To je proste fakt, ktorý je nepopierateľný a dokonca aj vrátane nejakého zisku, ak nejaký zisk tá firma mala, na to neviem odpovedať, nevyhýbam sa tej otázke, tak stále to vychádzalo ako najlacnejšia v rámci tých európskych krajín.
No a potom podľa mňa by sme sa mali právom v súvislosti s otázkou, čo je tá alternatíva, pozrieť na to aj, čo sa tu dialo, pretože v tom zas ja vidím najväčšiu alebo jednu z najväčších pridaných hodnôt tejto vládnej koalície, a to začnem tým, čo je veľmi dôležité pre ľudí, je aj plán, aj Plán obnovy, aj rekonštrukcia, ak to tak môžem povedať, eurofondov. Nielen tým, čo robí moja kolegyňa Remišová, ale tým, akým spôsobom sa ten Plán obnovy kreoval. Iste, opäť poviete, že neboli verejné diskusie, stále si myslím, že na tú diskusiu je priestor, pretože Plán obnovy pôjde na tú najvyššiu európsku úroveň až v júni, resp. v júli tohto roka. Tam sa mi zdá, že keď sa opäť pozriem na Európu, že ten trend, kde majú byť investované peniaze daňových poplatníkov Európskej únie, je úplne štandardný, normálny a správny. Čo je neštandardné, je to, že aj z toho Plánu obnovy musíme sanovať veci, ktoré neboli urobené za minulých vlád.
Ďalšia vec, ktorá je podľa mňa veľmi dôležitá a o ktorej sa musíme baviť a zaslúžila by si osobnú pozornosť, je alternatíva v súvislosti s vyšetrovaním tých najzávažnejších káuz. Niektorí kolegovia, a to oceňujem a poviem to aj verejne, som rád, že to nerobíte vy, tu vykrikujú o politických procesoch, že sú tu akési monsterprocesy, ktorých cieľom je zapchať ústa opozícii, pozatvárať všetkých opozičných politikov, resp. bývalých nominantov vládnej koalície.
Ja v tejto súvislosti si dovolím povedať to, že vyšetrovatelia, policajti, operatívci, prokurátori alebo sudcovia sa za našej vlády nezmenili. My sme volili generálneho prokurátora, budeme voliť špeciálneho prokurátora, ale to sú len dvaja ľudia. Stále sú tam tí istí sudcovia, tí istí vyšetrovatelia a tí istí prokurátori, ktorí tam boli aj za vašich vlád. Ale, a to, prosím, môžme sa o tom baviť, a je to dôležité hlavne vysvetľovať ľuďom, ako je možné, že doteraz sa pomaly nič nevyšetrovalo, ak to dám do nejakého pomyselného grafu, nech pár, pár percent, lebo iste mi môžte povedať, pán Pellegrini, že za vašej vlády bola pani Jankovská vzatá do väzby, ale to je tých pár percent, ale za tejto vlády a pod touto ako keby garnitúrou sa zrazu vyšetruje.
To je niečo, čo, priznám sa, mi úplne myseľ neberie, že zrazu sme sa dozvedeli, že pán Kováčik mal 110 spisov u seba v kancelárii a tie klebety sme všetci v nejakej miere poznali. Niektorí sme podávali aj trestné oznámenia a nič, nič sa nedialo, nič sa nevyšetrovalo. Ako je možné, že zrazu, keď je pán Kováčik vo väzbe, tak sa rozdelí tých 110 spisov medzi prokurátorov a vyšetrovatelia, už je to na ich zodpovednosti, aká je tá dôkazná situácia, si trúfajú aj na najvyššie špičky biznisu na Slovensku. Ľudia, ktorí neboli dotknutí, ktorí boli nedotknuteľní, zrazu musia čeliť spravodlivosti. Toto je pre mňa kľúčová otázka aj vo vzťahu k vám a k vašej vláde v súvislosti s tým, že čo je tá alternatíva, či... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Pán podpredseda, musím vás upozorniť, že podľa § 28 ods. 1 rokovacieho poriadku váš čas vypršal, mali ste 20 minút. Môžete sa kedykoľvek prihlásiť asi do rozpravy ešte, ale...

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Dovoľte mi, aby som len ukončil svoje vystúpenie.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Jasné, dokončite myšlienku a idú faktické poznámky. (Hovorené súbežne s rečníkom.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Ja to nechcem nijakým spôsobom zneužívať. (Hovorené súbežne s predsedajúcim.)
Boj proti korupcii, transparentnosť vo financiách je niečo, čo posilňuje túto vládnu koalíciu a je alternatívou pre Slovensko. Komunikačné chyby sú komunikačné chyby a ja ich nijako nebudem zľahčovať. No ak si dám toto na misku váh a snažím sa vážiť férovo aj vo vzťahu k tomu, čo sa deje v Európe, akým spôsobom Európa bojuje s pandémiou, nemôžem vás, vás a váš návrh podporiť.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.2.2021 o 16:02 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:23

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán podpredseda Šeliga, všeobecne ste sa obrátili na opozíciu, tak na vás zareagujem ako jeden z opozičných poslancov. Pýtate sa, prečo odvolávať túto vládu. To vážne? Vy taký inteligentný človek sa pýtate, prečo chce opozícia odvolávať túto vládu, že čo chceme ponúknuť? Pán posla... Pán podpredseda Šeliga, nič horšie tu už nemôže byť ako táto vláda. Vy ste prerazili maximálne dno. A ste dosť inteligentný na to, aby ste to sám vedel.
Poviem vám príklady. Komunikácia. To je katastrofa, to ste sám povedal. Politické obsadzovanie postov amatérmi. Keď už politicky obsadiť nejaké posty, tak aspoň nie amatérmi, napríklad Banský úrad a podobne. Najviac úmrtí na počet obyvateľov na svete, spôsob vládnutia cez sociálne siete, zvolávanie tlačoviek. Ráno zvoláte tlačovku, že večer bude druhá, na tom sa dozviete. Šikanovanie obyvateľov, absolútne nerešpektovanie odborníkov, ich dehonestovanie. A vy chcete od nás nejakú ponuku, keď odborníkov, ktorí sú apolitickí, dehonestujete a nepočúvate? Však toto je už dno.
Vy osobne nezákonne ste vykázali poslancov za sál... zo sály, obmedzili ste ich výkon mandátu. Aj takých, čo prekonali COVID, a sami ste to vedeli, lebo to bolo medializované, dané, aj takých ste vykázali, Eda Kočiša, Kotlebu a podobne. Pán podpredseda Šeliga, aj toto.
Testy kupovať na priamo, neviem, či Maďarsko, alebo ktoré kupujú na priamo. Veď tam zarobila tá firma, je jasné, neviem koľko miliónov euro. Prečo nemohol štát zarobiť tie milióny euro? Už natoľko sme odkázaní, lebo neschopná je táto vláda, je tak neschopná, že malú firmičku z Trnavy musí požiadať, aby zachránila Slovensko, sama nedokáže nakúpiť testy na priamo?
Zbraň č. 1, čo tu Matovič vykrikoval, doteraz ste ju nepoužili... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.2.2021 o 16:23 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:25

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda Šeliga, príliš ste to zjednodušili. To naozaj myslíte vážne, že my chceme odvolávať vládu len kvôli nejakým komunikačným prešľapom? Toto je len jeden z dôvodov a veľmi malý. Ten svedčí skôr o nejakej osobnej výbave pána premiéra a ďalších členov vlády.
Chcem vám pripomenúť, že my chceme odvolávať vládu kvôli tomu, že fatálne nezvláda riešenie koronakrízy, 4 889 obetí, toto je aktuálne číslo obetí koronakrízy na Slovensku. Opakujem, 4 889, pán Šeliga, a vy tvrdíte, že sa nedalo zabrániť týmto obetiam, pretože je to podobné po celom svete, tak vám pripomeniem výrok samotného pána premiéra, ktorý sa priznal k týmto obetiam, ktorý povedal doslova, že si to berie na svoje ramená a že sa dalo zabrániť tým obetiam. Rozumiete? Keby sa toto stalo v nejakej inej krajine, keby toto povedal premiér inej krajiny, už nemôže byť premiérom, a preto my nechceme, aby bol premiérom pán Matovič a aby vládla táto vláda.
Hovoríte o nejakých objektívnych faktoroch, ktoré, opäť opakujem, sú všade na svete, ale aj pani prezidentka povedala, že už tu nie sú objektívne, ale aj subjektívne faktory, takže v tom nie je samotná opozícia. Hovoríte o precedense, resp. hovoríte o tom, že nemusí to byť v súlade s ústavou, že žiadame skrátenie volebného obdobia, ako keby ste vopred avizovali, že chcete nami avizované referendum napadnúť, ale, pán Šeliga, máme tu precedens z roku 2004, kde takéto referendum s takouto otázkou bolo uskutočnené bez problémov.
A ak tvrdíte, že nevidíte alternatívu, tak vám chcem povedať, že alternatíva sa vždy tvorí až vo voľbách. A súčasné preferencie ukazujú, že táto vláda už určite alternatívou pre Slovensko nie je, takže nájdime alternatívu vo voľbách a potom sa bavme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.2.2021 o 16:25 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:27

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán podpredseda, na úvod naozaj chcem oceniť úroveň a spôsob vášho vystúpenia, ktorý ste zvolili, a som veľmi rád, že ste, dúfam, tak prednaznačili z vašej strany vládnej koalície nejakú latku, ako by mohlo vystúpenie vyzerať.
Ale chcem vám pripomenúť, že tak ako vy na tej svojej stoličke, tak aj aj na tejto mojej tu sedím z vôle ľudu a z vôle toho, že občania Slovenskej republiky povedali, že chcú, aby sme tu sedeli, a vo voľbách nám dali hlas a niektorých nás aj veľmi intenzívne sem potlačili svojimi preferenčnými krúžkami, a preto to, čo som dnes predniesol, nie je zbožným želaním Petra Pellegriniho alebo novej politickej strany HLAS - sociálna demokracia, ale vám pripomeniem ešte raz, 63 % občanov tejto krajiny tvrdí, že Igor Matovič nie je dobrým premiérom, 60 % ľudí tejto krajiny tvrdí, že Igor Matovič nezvláda boj s pandémiou, viac ako polovica občanov našej krajiny je presvedčených, že by sa malo uskutočniť referendum o predčasných voľbách a až 58 % ľudí sa ho chce zúčastniť, preto musíme a je našou povinnosťou ako opozície urobiť to, čo si želajú občania Slovenskej republiky.
A takéto vysoké čísla a takúto obrovskú nespokojnosť občanov s vlastnou vládou tu sme už dávno, dávno nemali a naozaj takéto vysoké čísla neboli dokonca ani po tej tragickej udalosti novinára a priateľky. Fakt. A to sú prieskumy verejnoprávnej televízie a prezentované vo verejnoprávnych médiách, preto ja som len prezentoval to, čo hovoria ľudia.
A ja by som vám raz doprial, len vďaka COVID-u, teraz to nemôžte zažiť, je to veľká škoda, ja dúfam, že sa čoskoro COVID skončí a budete nieže môcť, ale musieť ísť medzi ľudí a prechádzať sa po uliciach a potom som zvedavý, čo tam všetko zažijete. Ale želám vám všetko len to najlepšie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.2.2021 o 16:27 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Šeliga, ja som myslel, že tu spadnem zo stoličky, že tomu skrátka neverím. Tak vy poviete, že vy nevidíte nejaké zásadné dôvody pre pád tejto vlády a predčasné voľby? Vy si reálne myslíte, že po tom všetkom, čo ste na Slovensku predviedli, tu neexistujú iné dôvody ako nejaký, ako vy hovoríte, komunikačný šum alebo nejaké prešľapy Igora Matoviča? Veď celý národ vidí vašu tragickú personálnu politiku od ministerstiev až po poslednú nemocnicu, ako napr. v Poprade, kde sa vzbúrilo osadenstvo na základe toho, koho vy tam obsadzujete, ľudí bez kvalifikácie, ľudí s otrasnou minulosťou.
Všetci ľudia vidia, že ste sa úplne vykašľali na predvolebné sľuby. Kde je hmotná, trestnoprávna zodpovednosť politikov, kde je to, že vy nebudete papaláši? Videli sme, čo predviedol Boris Kollár. Kde je to, že plagiátori nemajú byť vo vedúcich pozíciách štátu? Kde sú tieto sľuby, keď tu Matovič behal ohľadne pána Danka, veď my máme plagiátorov prakticky vo všetkých dôležitých ústavných funkciách.
Pán Šeliga, čo tie nezákonné Mikasove vyhlášky? Veď vy ste terorizovali celý národ, povinné štátne karantény, rúška, pokuty. Koľko ľudí dostalo pokuty a potom bývalý generálny prokurátor povedal, že všetky tie vyhlášky pána Mikasa, to znamená porušenie ústavných práv miliónov ľudí na Slovensku bolo vykonané v rozpore so zákonom. A čo ste urobili potom? Prijali ste návrhy zákonov, ktoré pánovi Mikasovi dali väčšie kompetencie ako Národnej rade! Nikým nevolený úradník môže ovplyvňovať výkon mandátu poslancov Národnej rady!
A potom prišiel nový generálny prokurátor a skonštatoval opäť to isté, že vaša vláda je tak neuveriteľne neschopná a nekompetentná, že ste opäť porušili zákony v prípade výnimky pána Holého, v prípade toho, že ste tu naposielali pozitívnych poslancov, ľuďom dávate 1 600-eurové pokuty za porušenie nejakých nezmyselných nariadení a tu si pozvete pozitívnych poslancov.
O likvidácii ekonomiky, podnikateľov, živnostníkov, o tom všetkom bez nejakých adekvátnych náhrad, to by sme tu vedeli hovoriť celé hodiny, veď vaša vláda musí skončiť čo najrýchlejšie, ako je to možné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.2.2021 o 16:29 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video