28. schôdza

4.5.2021 - 28.5.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2021 o 9:32 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 9:06

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Teraz dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti pánovi poslancovi Petrovi Vonsovi, aby informoval Národnú radu o výsledku rokovania výborov o tomto návrhu zákona a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru. (Krátka pauza.)
Vyhlasujem päťminútovú prestávku.

(Päťminútová prestávka.)

(Po prestávke.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

11.5.2021 o 9:06 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:10

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže teraz dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti pánovi poslancovi Petrovi Vonsovi, aby nás informoval o výsledku rokovania výborov o tomto návrhu zákona a aby odôvodnil aj návrh a stanovisko gestorského výboru.

(Pokračovanie rokovania o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov, tlač 450.)
Skryt prepis

11.5.2021 o 9:10 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:17

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, výbor Národnej rady Slovenskej republiky... podávam správu výborov Národnej repu... Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej dopravy, doprave v znení neskorších predpisov (tlač 450) v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 660 z 30. marca 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu.
Návrh zákona odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: na ústavnoprávny výbor uznesením č. 269 z 28. apríla 2021, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 166 z 27. apríla 2021, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 165 z 29. apríla a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 85 z 29. apríla 2021.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených bodom III tejto správy vyplývajú tri pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 3 spoločne s odporúčaním schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov (tlač 450), schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákonov v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 171 zo 4. mája 2021. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spravodajcu predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.5.2021 o 9:17 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:17

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Otváram rozpravu, do ktorej som dostal jednu písomnú prihlášku, a to od pána poslanca Mareka Hattasa, ktorému týmto dávam slovo.
Skryt prepis

11.5.2021 o 9:17 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:21

Marek Hattas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Budem hovoriť o pozmeňujúcom návrhu, ktorý bol podaný do podateľne.
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov (tlač č. 450), má iba jeden, jeden bod. Predkladám ho kvôli tomu, kvôli dvom veciam a to je, že navrhovaná zmena má za účel uplatnenie núdzového opatrenia aj na dobu od uzavretia novej zmluvy o dopravných službách po dobu dosiahnutia plného rozsahu dopravných služieb v zmysle novej zmluvy o službách.
Inak povedané, v praxi sa často stáva, že tá nábehová krivka, ktorá je potrebná k tomu, aby nový dopravca zaujal miesto v samospráve, alebo teda aby mohol, aby mohol poskytovať svoje služby, je okolo deviatich mesiacov. To znamená, že, že niekedy sa tento proces môže natiahnuť, niekedy, niekedy to trvá kratšie, ale potrebujeme riešiť práve, práve tento stav, ktorý sa v praxi jednoducho môže, môže vyskytnúť alebo vyskytuje.
Čo sa týka ďalšieho, ďalšieho takého bodu, ktorý, alebo ďalšej veci, ktoré tu riešim, je, že v poznámke pod čiarou 44b) je potrebné vnímať nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 v rozsahu čl. 5 ods. 5 v prípade aplikovania núdzového opatrenia v kontexte koncesných zmlúv a v prípade aplikovania núdzového opatrenia v kontexte odplatných zmlúv aplikovanie smernice 214/24/EU o verejnom obstarávaní, ktorá bola transponovaná zákonom č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Čo to znamená? Ľudskou rečou povedané, že momentálne sme mali alebo máme dva typy zmlúv, jedny sú koncesné a jedny sú odplatné. Tie odplatné si môžte predstaviť tak, že pre samosprávu jazdí alebo poskytuje služby, služby dopravca v zmysle ekonomicky oprávnených nákladov a potom si na to zarátava určitý zisk, a to tu riešené nebolo. Bolo tu riešené v tomto prípade núdzový stav len pre koncesné zmluvy. Koncesné zmluvy, to sú väčšinou zmluvy, kde je jasne povedané, že za kilometer platí dopravca na nejakú, alebo resp. mesto, alebo samospráva platí konkrétnu sumu za, za kilometer. To znamená, že navrhujem tam doplniť aj tento, tento prípad, ktorý sa vyskytuje vo viacerých samosprávach.
Teraz prečítam ten pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. I bod 6 znie:
„Za § 21 sa vkladá § 21a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 21a
Núdzové opatrenia na zamedzenie prerušenia poskytovania dopravných služieb
(1) Ak dôjde k prerušeniu alebo ukončeniu poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme alebo ak takéto prerušenie alebo ukončenie bezprostredne hrozí, môže objednávateľ podľa osobitného predpisu 44b) na dobu nevyhnutnú na zabezpečenie výberu dopravcu a poskytovania plného rozsahu dopravných služieb dopravcom, ktorá nesmie presiahnuť dva roky
a) uzatvoriť zmluvu o poskytovaní verejných služieb priamym zadaním,
b) doplniť uzatvorenú zmluvu o službách bez verejnej súťaže alebo
c) rozhodnúť o uložení poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme dopravcovi, ktorý je spôsobilý na prevádzkovanie dopravných služieb.
(2) Bezprostredne hroziacim nebezpečenstvom podľa odseku 1 sa rozumie najmä, ak
a) dopravca oznámil prerušenie poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme,
b) dopravca preukázateľne prestal spĺňať podmienku dostatočnej technickej základne na poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme,
c) dopravca vykonal iný preukázateľný úkon smerujúci k ukončeniu alebo prerušeniu poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme alebo
d) na poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme bola vyhlásená verejná obchodná súťaž alebo verejné obstarávanie, ktoré nebolo ku dňu ukončenia trvania existujúcej zmluvy o službách ukončené uzavretím novej zmluvy o službách, alebo
e) preukázateľne nebude ku dňu ukončenia trvania existujúcej zmluvy o službách ukončené uzavretím novej zmluvy o službách, alebo ak preukázateľne nebude ku dňu skončenia doby trvania poskytovania dopravných služieb podľa existujúcej zmluvy o službách zabezpečené poskytovanie plného rozsahu dopravných služieb v zmysle novej zmluvy o službách.
(3) Správne konanie podľa odseku 1 písm. c) začína na podnet správneho orgánu, ktorým je objednávateľ, a to dňom, keď tento správny orgán urobil voči účastníkovi konania prvý úkon.
(4) Oznámenie o začatí konania podľa odseku 1 písm. c) objednávateľ zverejní na úradnej tabuli spôsobom umožňujúcim diaľkový prístup.
(5) V rozhodnutí podľa odseku 1 písm. c) objednávateľ vymedzí rozsah poskytovaných dopravných služieb vo verejnom záujme a spôsob výpočtu príspevku podľa osobitného predpisu 44b). Lehota podľa § 15 ods. 5 sa neuplatní. Vydané rozhodnutie podľa odseku 1 písm. c) v plnom rozsahu nahrádza zmluvu o službách. Dopravca a objednávateľ sú oprávnení v lehote 1 mesiaca od právoplatnosti rozhodnutia podľa odseku 1 písm. c) uzatvoriť dohodu, ktorou si upravia ostatné náležitosti týkajúce sa dopravných služieb vo verejnom záujme.
(6) Odvolanie proti rozhodnutiu podľa odseku 1 písm. c) nemá odkladný účinok.
(7) Na zmluvu podľa odseku 1 písm. a), rozhodnutie podľa odseku 1 písm. c) a na dohodu podľa odseku 5 sa primerane vzťahujú ustanovenia upravujúce zmluvy o službách.“
Ďalej. Poznámka pod čiarou k odkazom 44b) znie:
„44b) Nariadenie (ES) č. 1370/2007 v platnom znení zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Tento pozmeňujúci návrh bol odsúhlasený aj s ministrom dopravy, taktiež bol konzultovaný aj s ďalšími zainteresovanými, ktorých sa toto opatrenie dotkne.
Ešte tu mám jednu poznámku a je to, nakoľko... je potrebné, keďže nám koliduje bod 2 spoločnej správy, chcel by som požiadať spoločného spravodajcu o vyňatie bodu 2 spoločnej správy na osobitné hlasovanie.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.5.2021 o 9:21 hod.

Marek Hattas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:25

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán poslanec. Teraz dávam možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Nikto nemá záujem, vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Chce, hop, tak predsa len, beriem späť a v rozprave vystúpi pán poslanec Radovan Sloboda.
Skryt prepis

11.5.2021 o 9:25 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:29

Radovan Sloboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v tejto novele zákona o cestnej doprave sa konkrétne venujeme vzťahom medzi objednávateľmi dopravných služieb a dopravcami.
Do tejto témy vstupujeme prvýkrát po 15 rokoch. Za ten čas sa u nás etablovali samosprávne kraje, vďaka čomu sme nazbierali, lepšie povedané, tieto kraje, vďaka čomu nazbierali množstvo lepších, ale aj horších skúseností v oblasti obstarávania dopravy vo verejnom záujme, a preto by malo byť aj v našom záujme a hlavne vo verejnom záujme navrhnúť a prijať že celkom nový, moderný zákon o cestnej doprave. Je potrebné veľa vecí narovnať vo vzťahu medzi obstarávateľmi verejnej dopravy a zmluvnými dopravcami. Potrebujeme vyriešiť možnosť kontroly. Dnes sú objednávatelia do veľkej miery odkázaní na ochotu a ústretovosť dopravcov. Pokiaľ takáto ústretovosť neexistuje, v praxi je kontrola reálnych nákladov a poskytovaných služieb veľmi komplikovaná.
Ďalej je potrebné riešiť možnosť prístupu ku dátam všetkého druhu, ktoré vznikajú pri prevádzke verejnej dopravy, online prístup k GPS súradniciam autobusov, dáta o počte prepravených cestujúcich na jednotlivých linkách a spojoch. Tieto podklady sú potrebné k efektívnej integrácii so všetkými druhmi verejnej dopravy vrátane aj vlakovej dopravy.
Aj v tomto prípade, ak dnes neexistuje ústretovosť zo strany dopravcov, zo strany poskytovateľov dopravných služieb a prepravy aj napriek tomu, že verejná doprava je z veľkej časti financovaná z verejných zdrojov, súkromní dopravcovia sa k dátam častokrát správajú ako k súkromnému majetku. A toto je neprijateľné. Máme síce zákony, existujú aj zmluvy, lenže vymáhateľnosť práva je u nás slabá a transparentnosť stále nie je silnou vlastnosťou verejného ani obchodného života a postavenie dopravcov voči objednávateľom je po uzavretí zmluvy dominantné a silné. Pritom sa tu bavíme o verejných peniazoch.
Toto všetko ale bude potrebné citlivo a presne vyriešiť v novom zákone. Verím, že v dohľadnom čase sa podarí tento nový a moderný zákon odborne a vecne pripraviť a prediskutovať v rámci spoločenskej a odbornej diskusie.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.5.2021 o 9:29 hod.

Ing.

Radovan Sloboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:29

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
S faktickou poznámkou, pán poslanec Miroslav Suja.
Skryt prepis

11.5.2021 o 9:29 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:32

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja sa chcem len krátko spýtať. Neni možné niektoré veci zahrnúť normálne do zmluvy a tým pádom, keď sa uzatvára, pred ako jeho podpisom, lebo hovorí, hovoril si, kolega, že potom je už vydaný napospas a nepo... a ne... alebo svojvôľu toho dopravcu, ale ak sa na začiatku zahrnie do zmluvy a podpíše sa, tak si myslím, že to je právne vymožiteľné a že nemôžeme hovoriť, že zmluvy sú neplatné, keď sa podpíšu. Ja si myslím, že to je len amaterizmus alebo možno úmysel na začiatku niektoré veci, ktoré dopravcovi až tak nevyhovujú, tam nedávať. Takže neviem, tie zmluvy, ja si myslím, že sú v poriadku, keď sa to tam dá, ale skús ma opraviť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2021 o 9:32 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:32

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
S reakciou, aha, ešte pán, no, neskoro. (Reakcia z pléna.) Nešlo to stlačiť.
Nech sa páči, tak s faktickou, pán poslanec Hattas.
Skryt prepis

11.5.2021 o 9:32 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom