48. schôdza

19.10.2021 - 12.11.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.11.2021 o 12:44 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 12:20

Jaromír Šíbl
Skontrolovaný text
Ďakujem. Ďakujem, pán predsedajúci. Ďakujem pani poslankyni Jarke Halgašovej za možnosť vystúpiť v rozprave. Pozmeňujúci a doplňujúci návrh, pardon. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.11.2021 o 12:20 hod.

RNDr. PhD.

Jaromír Šíbl

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:23

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Takže prečítam pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jarmily Halgašovej k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaromíra Šíbla, Borisa Kollára, Alexandry Pivkovej a Jarmily Halgašovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 49/2018 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, tlač 590.
Bod 1. V názve zákona sa za slovami "a ktorým sa dopĺňa zákon" vkladajú slová "Národnej rady Slovenskej republiky".
Bod 2. V čl. I v nadpise pod § 9a sa slová "zvýšenie trhovej ceny nehnuteľnosti sanovanej z verejných zdrojov" nahrádzajú slovami "sanáciu environmentálnej záťaže".
Bod 3. V čl. I, 1. bode, § 9a odsek 1 znie:
"(1) Ak štát uskutoční z verejných prostriedkov sanáciu environmentálnej záťaže, ktorá sa nachádza na nehnuteľnosti, ktorej vlastníkom alebo správcom nie je štát (ďalej len ´sanovaná nehnuteľnosť´), je povinný požadovať od vlastníka sanovanej nehnuteľnosti náhradu finančných prostriedkov vynaložených na vykonanie sanácie environmentálnej záťaže (ďalej len ´finančná náhrada´); za sanovanú nehnuteľnosť sa nepovažuje nehnuteľnosť, ktorá je súčasťou kontaminačného mraku súvisiaceho s environmentálnou záťažou, ak nebola zahrnutá do projektu sanácie environmentálnej záťaže. Vlastník sanovanej nehnuteľnosti je na základe výzvy podľa odseku 5 povinný uhradiť sumu zodpovedajúcu finančnej náhrade za sanovanú nehnuteľnosť alebo v lehote podľa odseku 5 uzavrieť záložnú zmluvu".
4. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 2 sa slovo „zdroje" nahrádza slovami „prostriedky podľa ods. 1 a slovo „a" sa nahrádza slovom „alebo".
5. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 3 znie:
„(3) Výška finančnej náhrady za sanovanú nehnuteľnosť nesmie presiahnuť výšku účelne vynaložených prostriedkov na vykonanie geologického prieskumu environmentálnej záťaže a sanáciu environmentálnej záťaže financovaných z verejných prostriedkov podľa odseku 1.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 21a sa vypúšťa.
6. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 4 prvej vete sa slovo „vyplývajúcej" nahrádza slovom „vyplývajúcu" a druhá veta znie: „Pohľadávka vyplývajúca z finančnej náhrady zo sanovanej nehnuteľnosti sa premlčí po uplynutí desiatich rokov; premlčacia doba plynie odo dňa schválenia záverečnej správy zo sanácie environmentálnej záťaže.".
7. V čl. I, 1. bode § 9a sa ods. 5 vypúšťa.
Doterajšie odseky sa primerane prečíslujú.
8. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 6 znie:
„(6) Príslušné ministerstvo v lehote do 12 mesiacov odo dňa schválenia záverečnej správy projektu sanácie environmentálnej záťaže podľa odseku 4 vyzve vlastníka sanovanej nehnuteľnosti, aby v lehote do 30 dní odo dňa doručenia výzvy uhradil sumu zodpovedajúcu finančnej náhrade, ktorá je uvedená vo výzve, alebo aby v lehote 30 dní odo dňa doručenia výzvy odoslal podpísaný návrh záložnej zmluvy na sanovanú nehnuteľnosť v prospech štátu na sumu uvedenú vo výzve pre konkrétnu sanovanú nehnuteľnosť podľa odseku 3. Vo výzve podľa prvej vety je uvedená výška finančnej náhrady a súčasťou výzvy je návrh záložnej zmluvy.".
9. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 7 sa slovo „ods. 6" nahrádza slovom „ods. 5" a slová „za všetky sanované nehnuteľnosti v jeho vlastníctve, na ktorých" sa nahrádzajú slovami „za každú sanovanú nehnuteľnosť v jeho vlastníctve, na ktorej".
10. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 8 sa slová „ods. 6" (2x) nahrádzajú slovami „ods. 5" (2x) a slová „neuzavrie záložnú zmluvu" nahrádzajú slovami „nedoručí podpísaný návrh záložnej zmluvy".
11. V čl. I, 1. bode, § 9a ods. 10 znie:
„(10) Za deň doručenia výzvy podľa odseku 5 sa považuje okamih jej doručenia do elektronickej schránky podľa údajov elektronickej doručenky a deň doručenia do vlastných rúk alebo deň, kedy bolo odopreté jej prevzatie, ak sa výzva doručuje poštou. Ak vlastník sanovanej nehnuteľnosti nie je známy alebo nie je známy jeho pobyt, výzva podľa odseku 5 sa doručuje verejnou vyhláškou na webovom sídle príslušného ministerstva a súčasne sa zverejní na úradnej tabuli a webovom sídle obce, v ktorej sa environmentálna záťaž nachádza, počas 30 dní. Uplynutím 30 dní od zverejnenia vyhlášky sa výzva považuje za doručenú bez ohľadu na skutočnosť, či sa o tom vlastník sanovanej nehnuteľnosti dozvedel alebo nie.".
12. V čl. I, 1. bode, § 9a sa ods. 11 a 12 vypúšťajú.
13. V čl. I, 1. bode, § 9b znie:
„§ 9b
(1) Pre zabezpečenie pohľadávky vyplývajúcej z finančnej náhrady, ktorá presahuje u vlastníka sanovanej nehnuteľnosti sumu 1 000 eur, príslušné ministerstvo rozhodne o zriadení záložného práva k sanovanej nehnuteľnosti, ak nedošlo k uzavretiu záložnej zmluvy podľa § 9a ods. 5 a nebola uhradená pohľadávka vyplývajúca z finančnej náhrady; záložné právo k sanovanej nehnuteľnosti vznikne dňom vykonateľnosti rozhodnutia o zriadení záložného práva. Príslušné ministerstvo je oprávnené začať konanie o zriadení záložného práva do jedného roka odo dňa doručenia výzvy podľa § 9a ods. 9.
(2) Účastníkom konania o zriadení záložného práva je vlastník sanovanej nehnuteľnosti.
(3) Na konanie o vydaní rozhodnutia o zriadení záložného práva sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.23)
(4) Rozhodnutie podľa odseku 1 musí obsahovať okrem všeobecných náležitostí aj vymedzenie výšky pohľadávky vyplývajúcej z finančnej náhrady, vymedzenie predmetu záložného práva, zákaz vlastníka sanovanej nehnuteľnosti nakladať s predmetom záložného práva bez predchádzajúceho súhlasu príslušného ministerstva a náležitosti podľa osobitného predpisu.23a)
(5) Proti rozhodnutiu o zriadení záložného práva je možné podať v lehote 15 dní rozklad; podaný rozklad nemá odkladný účinok.
(6) Príslušné ministerstvo rozhodne o zrušení záložného práva, ak došlo k uhradeniu pohľadávky vyplývajúcej z finančnej náhrady.
(7) Rozhodnutie o zabezpečení pohľadávky vyplývajúcej z finančnej náhrady zriadením záložného práva na nehnuteľnosti sa vyznačí v katastri nehnuteľností.
(8) Právne úkony týkajúce sa predmetu záložného práva po vydaní rozhodnutia o zriadení záložného práva môže vlastník sanovanej nehnuteľnosti vykonať len po predchádzajúcom súhlase príslušného ministerstva. Postup podľa prvej vety sa neuplatní, ak ide o výkon záložného práva prednostným záložným veriteľom podľa osobitného predpisu v mene a na účet záložného dlžníka alebo v mene záložného veriteľa a na účet daňového dlžníka; túto skutočnosť je prednostný záložný veriteľ povinný vopred oznámiť príslušnému ministerstvu.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 23a znie:
23a) § 42 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z.".
Odsek14 (Bod 14, pozn. red.). V čl. I, 2. bode, 19a nadpise sa slová „1. septembra 2021" nahrádzajú slovami „1. decembra 2021".
15. V čl. I, 2. bode, § 19a ods. 1 sa slová „nehnuteľnosti v súkromnom vlastníctve," nahrádzajú slovami „nehnuteľnosti, ktorých vlastníkom nie je štát a" a slová „bude ukončená po 1. septembri 2021" sa nahrádzajú slovami „sa ukončí po 1. decembri 2021".
16. V čl. I, 2. bode, § 19a sa ods. 2 vypúšťa.
17. V čl. II úvodnej vete sa slová „zákona č. 128/2021 Z. z. a zákona č. 149/2021 Z. z. sa mení" nahrádzajú slovami „zákona č. 128/2021 Z. z., zákona č. 149/2021 Z. z., zákona č. 259/2021 Z. z., zákona č. 287/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z. a zákona č. 378/2021 Z. z. sa dopĺňa".
18. V čl. II, normatívnom texte, úvodnej vete sa slová „v časti OSLOBODENIE sa na konci vkladá nový bod" nahrádzajú slovami „sa časť OSLOBODENIE dopĺňa piatym bodom" a doterajší text sa označuje ako bod 5, ktorý znie:
„5. Od poplatkov podľa tejto položky sú oslobodené ministerstvá12b), ak ide o úkony spojené so zriadením záložnej zmluvy podľa § 9a alebo vydaním rozhodnutia o zriadení záložného práva podľa § 9b zákona č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2021 Z. z.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 12b znie:
12b) § 3 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.".
19. V čl. III sa slová „1. septembra 2021" nahrádzajú slovami „1. decembra 2021".
To je, myslím, že všetko. V poriadku? Ďakujem pekne za spoločnú kontrolu.
Takže skončila som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.11.2021 o 12:23 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:43

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda.
Vážené kolegyne a kolegovia, vážení poslanci a poslankyne, v druhom čítaní sa uchádzam o vašu podporu pre zákon skupiny poslancov o pomoci tehotným ženám. Od prvého čítania boli viaceré diskusie, pripravené viaceré pozmeňovacie návrhy a preto vítam každú, každý príspevok, ktorý v tejto diskusii zaznie.
Pán predseda, skončila som úvodné slovo a do rozpravy sa hlásim ako prvá.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

5.11.2021 o 12:43 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:44

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť informáciu o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám, tlač 665, vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada uznesením č. 976 zo 6. októbra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
K predmetnému návrhu, tlač 665, zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval návrh zákona 19. októbra 2021 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh zákona 18. októbra 2021 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci prerokoval návrh zákona 14. októbra 2021 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny dňa 18. októbra 2021 o uvedenom návrhu nerokovali, pretože neboli uznášaniaschopné.
Návrh spoločnej správy výborov, vrátane záverečného stanoviska k návrhu zákona, prerokoval gestorský výbor na svojej 49. schôdzi dňa 19. októbra 2021. Gestorský výbor neprijal platné uznesenie o schválení spoločnej správy výborov, nakoľko návrh nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru.
Uznesením č. 135 zo 14. októbra 2021 ma výbor určil ako spoločného spravodajcu, aby som podľa § 80 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku podal informáciu o výsledku rokovania výborov a predložil návrh na ďalší postup.
Zároveň podľa § 82 ako spoločný spravodajca navrhujem nepokračovať v rokovaní o tomto návrhu zákona.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.11.2021 o 12:44 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:49

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda.
Ctení poslanci a poslankyne, dlhšie som rozmýšľala nad tým, čo povedať v tomto úvodnom prejave. Mám reagovať na množstvo ´fake news´ a hoaxov, neprávd a otvorených klamstiev od oponentov tohto zákona? Bolo a je ich neuveriteľne veľa. Vlastne veľmi často sa pod ich spŕškou nedala ani len nájsť pravda, toľko ich naši politici, aktivisti a hlavne médiá dokázali zhromažďovať a dokola opakovať. Vlastne išlo iba o tvrdenia, ktoré nemali základ vo faktoch, ale nájsť novinára, ktorý by sa bol šíriteľov lží opýtal, odkiaľ to berú, sa prakticky nedalo. Načo si robiť poriadne svoju prácu, však stačí opakovať s davom rovnako lenivých podhodené nepravdy. A tak som si povedala, nie. Médiá a aktivisti už mali svoju príležitosť pýtať sa a využili ju poriedko. Nakoniec aj tak závisí od nás, od vás poslancov v tejto sále, čo bude zákonom na Slovensku. Nie sú to ani médiá, ani aktivisti či experti. Ste to vy, dámy a páni poslanci a poslankyne, jedine vy, teda my. Vaša-naša zodpovednosť je najväčšia či už pred národom, súdom dejín alebo pred Bohom.
Pozerám sa na našich mladších kolegov v tomto parlamente a rozmýšľam nad tým, ako budú o desať alebo dvadsať rokov posudzovať toto svoje dnešné konanie. Už budú vidieť jeho ovocie. Nechcem však hovoriť ani o nich, ani o médiách či takzvaných aktivistoch. Toto nie je na to správny čas. Treba hovoriť o ženách, o ich potrebách, keď sú v ťažkostiach, o ženách matkách, ktoré stoja pred celoživotným rozhodnutím, o ich narodených aj nenarodených deťoch. To je to, o čo tu dnes ide. Nie je to len prostá politika. Sú to osudy konkrétnych ľudí. Ľudí, ktorých sme sa zaviazali chrániť a pomáhať im.
Koľko z tých 1,6 milióna počatých a potratených detí by sa od začiatku platnosti zákona o umelom prerušení tehotenstva bolo narodilo, keby bol platil taký zákon, o akom dnes rokujeme? Keby neboli mnohé ženy ponechané napospas svojmu osudu a mnohé dokonca na potrat nahovárané. Preto namiesto svojich slov vám prečítam otvorený list viac ako pol tisícky slovenských zdravotníkov, ktorý ste všetci dostali do svojich mailových schránok od profesorky Ľudmily Matulníkovej, pôrodnej asistentky.
"Vážené poslankyne, vážení poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, dovoľujeme si vás požiadať o podporu návrhu zákona o pomoci tehotným ženám, ktorý predkladá skupina 24 poslancov z dvoch poslaneckých klubov. Je nespochybniteľný fakt, že osobitná ochrana a podpora žien pred a po pôrode je súčasťou mnohých medzinárodných a európskych zmlúv. Zároveň Dohovor OSN o právach dieťaťa hovorí: "dieťa pre svoju telesnú a duševnú nezrelosť potrebuje osobitné záruky, starostlivosť a zodpovedajúcu právnu ochranu pred narodením aj po ňom".
Návrh zákona je výrazom širokej zhody, že život matky a jej dieťaťa nie sú v rozpore. Aj napriek viacerým zavádzajúcim tvrdeniam, ktoré v nedávnej dobe odzneli v rámci verejnej diskusie, návrh nikoho nestigmatizuje ani neobmedzuje. Práve naopak. Jeho snahou je poskytnúť ženám v čase tehotenstva dostatok informácií a času pre ich rozhodovanie sa. Zároveň, ak sa rozhodnú svoje dieťa priviesť na svet, aktuálny návrh prináša konkrétne nástroje praktickej, sociálnej a finančnej pomoci. Osobitne oceňujeme, že návrh zákona:
1. Prostredníctvom predĺženia lehoty na rozmyslenie dáva ženám väčší priestor pre slobodné rozhodnutie založené na dostatočnej informovanosti. Podotýkame, že vo viacerých krajinách západnej Európy je táto časová lehota určená na kvalifikované rozhodnutie dlhšia, ako súčasný stav na Slovensku. Taliansko 168 hodín - sedem dní, Belgicko 144 hodín - šesť dní, Holandsko 120 hodín - 5 dní, Luxembursko, Nemecko a Portugalsko 72 hodín, čiže tri dni.
2. Prináša zlepšenie informovaného súhlasu, teda rozšírenie množstva informácií, ktoré žena žiadajúca o vykonanie umelého ukončenia tehotenstva dostáva.
3. Predpokladá odovzdanie informácií o možnosti pomoci pre ženu v listinnej podobe, aby si tehotná žena mohla lepšie premyslieť svoje rozhodnutie a prípadne konzultovať ho s ďalšími odborníkmi.
4. Mení názov samotného úkonu z umelého prerušenia tehotenstva na umelé ukončenie tehotenstva, čo objektívne popisuje realitu zákroku.
5. Zjasňuje termíny a prináša väčšiu istotu pri výkone zdravotnej starostlivosti.
6. Prináša nóvum v podobe každoročnej správy o potratovosti na Slovensku, ktorá už nebude len sumárom štatistík, ale analytickou správou s návrhmi opatrení na zlepšenie aktuálneho stavu založených na kvalitných a aktuálnych dátach.
7. Zavádza zisťovanie príčin umelých potratov, čo výrazne napomôže nastaveniu účinných opatrení zdravotného aj sociálneho charakteru pre tehotné ženy do budúcnosti.
Pre všetky tieto dôvody vás, poslankyne a poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, vyzývame hlasovať v prospech tohto legislatívneho návrhu a podporiť tak dôstojnosť a právo nenarodených detí na život, ktoré sú potvrdené aj Ústavou Slovenskej republiky. Zároveň vyzdvihujeme pridanú hodnotu tohto návrhu zákona z hľadiska práva žien na dobrú informovanú voľbu a lepšiu finančnú a sociálnu podporu v životnom období, kedy to najviac potrebujú."
Toľko slov lekárov, sestier, pôrodných asistentiek, farmaceutov, záchranárov a ďalších.
Myslím, že v plnosti pochopili, o čo v tomto zákone ide. Len to zhrniem. Nejde o kozmickú zrážku dvoch ideológií, progresivizmu a konzervativizmu, o vymazanie oponentov z povrchu zemského. Ide o nastavenie konkrétnych politík, ktorých ambíciou je pomáhať tehotným ženám v ťažkých situáciách sa rozhodnúť pre donosenie svojho dieťaťa. Ide o podčiarknutie toho, že každý, aj ten najchudobnejší a najpostihnutejší život matky či dieťaťa má rovnakú hodnotu a dôstojnosť. Ide o zvýraznenie toho, že interrupcia je skutočne ťažké, vážne a nezvrátiteľné rozhodnutie s trvalými následkami. Proste to nie je forma antikoncepcie.
Na začiatku som načrtla, aká som znechutená z formy debaty o tejto otázke v posledných týždňoch. Tiež si myslím, že to aj mnohé ukázalo o mentálnom stave našej verejnej debaty. Minimálne to, že opäť sa tu objavili ľudia, ktorí tvrdia, že ľudský život v istej fáze je iba zygota. Áno, mentálny komunizmus je späť. Tridsať rokov po tom, čo sme si mysleli, že sme ho porazili, sa opäť ozýva nielen na uliciach, ale dostal sa aj do parlamentu. Nuž máme na čom pracovať. Bude to výzva, naša výzva.
Zároveň chcem spomenúť dôležitú vec, ktorá aj súvisí s mojimi predchádzajúcimi slovami o veľkej výzve. Podľa reprezentatívneho prieskumu Rady mládeže Slovenska o hodnotách mladých, teda nie prieskumu, ktorý by som si sama zaplatila a zmanipulovala, ako to robia niektorí, 32 % mladých od 19 do 29 rokov zásadne odmieta umelý potrat. Ďalších 22 % ho odmieta u seba alebo svojej partnerky; 29 % ho akceptuje a zvyšok nevie. Z týchto čísiel vidno, že mladšia generácia už omnoho viac rozumie hodnote a dôstojnosti života, ako tie staršie poznamenané komunizmom. Samozrejme, stále ostáva výzva tých 29 % mladých ľudí, ale aj tak sú to dobré výsledky.
Dobrý boj bojujeme, milí priatelia, v tejto sále. Máme však pred sebou ešte cestu. Parafrázujúc Jána Pavla II. mi dovoľte povedať: "Nebojme sa. Je čas hlásať pravdu zo striech.".
Pán predseda, z diskusií, ktoré boli medzi prvým a druhým čítaním, vystalo niekoľko návrhov na zmenu textu tohto zákona a myslím si, že viacerými týmito pozmeňovacími návrhmi sme vyjasnili termíny, ktoré boli alebo sú v tom zákone používané, a týka sa to, týka sa to hlavne otázok reklamy, otázok vyhlášok. Niektoré, niektoré praktické veci, do akej kapitoly v zákone patrí zníženie registračného poplatku pre automobily pre väčšie rodiny a tak isto pozmeňovací návrh, ktorý sme zaradili medzi naše pozmeňovacie návrhy. Nakoľko v žiadnom výbore nebolo prijaté platné uznesenie, legislatívno-technické pripomienky legislatívneho odboru a odboru aproximácie práva sme zaradili ako jeden náš pozmeňujúci návrh.
Dovoľte mi, pán predseda, aby som teraz prečítala pozmeňujúce návrhy.
Doplňujúci a pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Anny Záborskej k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky o vydanie zákona o pomoci tehotným ženám, tlač 665.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám sa dopĺňa takto:
V čl. VII, § 7b sa na konci vkladá nová veta, ktorá znie:
„Za reklamu umelého ukončenia tehotenstva sa nepovažuje plnenie povinností poskytovateľa zdravotnej starostlivosti vyplývajúcej z osobitných predpisov13c)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 13c) znie:
13c) Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov; zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých predpisov.".
Druhý pozmeňovací návrh.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám sa mení takto:
1. V čl. III, text za úvodnou vetou znie: „V § 3 ods. 6 sa slová „tretieho pôrodu.6c)" nahrádzajú slovami „štvrtého pôrodu.6c)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 6c znie:
6c) § 4 ods. 1 písm. a) a § 15 zákona č. 383/2013 Z. z. v znení zákona č. .../2021 Z. z.".
2. V čl. V, 1. bode sa za slovami „vrátane nadpisu" vypúšťa čiarka a slová „§ 6c".
3. V čl. V, 3. bode, § 6b ods. 7 sa slová „podľa odseku 3" nahrádzajú slovami „podľa odseku 2".
4. V čl. IX (príloha č. 4) sa slová „za slová „sú povolené" vkladá čiarka a" sa nahrádzajú slovami „bodka na konci tretej vety nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto".
5. V čl. IX (v čl. XI, pozn. red.) (§ 2 ods. 1), poznámke pod čiarou k odkazu 2 sa slová „v znení niektorých (neskorších, pozn. red.) predpisov" nahrádzajú slovami „v znení zákona č. .../2021 Z. z.".
Tretí pozmeňujúci návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám sa mení takto:
V čl. V, 2. bode, § 6b odsek 3 sa slová „Ak nejde o bezprostredné ohrozenie zdravia alebo života ženy, umelé ukončenie tehotenstva sa môže vykonať najskôr po uplynutí lehoty 96 hodín od odoslania hlásenia o poskytnutí informácií podľa odseku 2." nahrádzajú slovami „Ak ide o umelé ukončenie tehotenstva podľa osobitného predpisu,6c) môže sa toto umelé ukončenie tehotenstva vykonať najskôr po uplynutí lehoty 72 hodín od odoslania hlásenia o poskytnutí informácií podľa odseku 2.".
Ďalší pozmeňovací návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám sa mení takto:
V čl. XII sa slová „I. VŠEOBECNÁ SPRÁVA" nahrádzajú slovami „VI. DOPRAVA", slová „sadzobníka správnych poplatkov" sa vypúšťajú a slová „Poznámka 3" sa nahrádzajú slovami „Poznámka 2".
Posledný pozmeňovací návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám sa mení takto:
V čl. V sa 7. bod vypúšťa.
Vypustenie 7. bodu sa premietne aj do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Ďakujem pekne, pán predseda. To sú všetky pozmeňovacie návrhy. Možno hlavne podčiarknem jeden, v ktorom plníme sľub, ktorý sme dali, že 92 hodín, teda štyri dni, ktoré sa ocitli v predloženom návrhu zákona, sme tak ako sme sľúbili, zmenili v pozmeňovacom návrhu na tri dni.
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.11.2021 o 12:49 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:08

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani kolegyňa, nepoviem žiadne tajomstvo, že bude ešte veľa pozmeňujúcich návrhov predložených. Preto by som teda rád v tom nemal, s prepáčením, bordel rovno na začiatku. Ja som si zobral predložené pozmeňujúce návrhy a vami predložených návrhov je na organizačnom päť a vy ste prečítali štyri. Tak len, či by ste mi teda mohli povedať alebo mohli nejako možnože zosumarizovať, že ktoré ste to prečítali a ktoré ste neprečítali, lebo aby sme v tom nemali úplný chaos. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.11.2021 o 13:08 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:09

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Áno, áno, prepočítavam to.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
V poriadku.

Záborská, Anna, poslankyňa NR SR
Dobre. Pán spravodajca, ďakujem veľmi pekne, ja sa potom prihlásim do rozpravy ako spravodajca (ako navrhovateľka, pozn. red.) a prečítam ten posledný.
Ďakujem za upozornenie. (Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.11.2021 o 13:09 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:10

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za ústretovosť aj za upozornenie pána spravodajcu.
Čiže prečítam posledný pozmeňovací návrh skupiny poslancov na vydanie zákona o pomoci tehotným ženám. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Pani poslankyňa, ja vás si dovolím prerušiť, mne tu z organizačného odboru hovoria, že ste prečítala všetkých päť, takže teraz neviem, kde sa stala chyba, pán spravodajca.

Záborská, Anna, poslankyňa NR SR
Nie, asi, asi som neprečítala ten o reklame. (Reakcia spravodajcu.) No potom som povedala ďalší a ďalší, hej, čiže už som nečíslovala. Čítala som reklamu? Tak potom som, tak potom som prečítala všetky.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.11.2021 o 13:10 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:11

Peter Cmorej

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:55

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Pán kolega Cmorej, možno sa vám zdalo, že som nepočúvala list komisárky. Počúvala som ho. Nehovoriac o tom, že ten list veľmi dobre poznám, pretože tento list pani komisárka len recykluje a píše a prepisuje dátumy. Napísala ho už niekoľkokrát. A nepíše ho len nám, ale píše ho aj iným krajinám. A možno do tých afrických krajín, keď to píše, tak tam ešte pripíše, že ak ju teda neposlúchnu, tak sa im obmedzia, obmedzí finančná pomoc v rozvojovej politike. Ja už len čakám, kedy nám povedia, že budú kvôli takémuto zákonu krátiť plán obnovy.
Tie listy, ktoré ste čítali, ja som síce pozorne prečítala aj list tých odborníkov, aj, aj tých mimovládnych organizácií, aj tie medzinárodné organizácie. Na 95 % sa to vôbec netýkalo nášho zákona. To vôbec nie je o našom zákone. Tento zákon o tom nehovorí. Ten zákon hovorí o pomoci tehotným ženám. A tie tri výtky, ktoré tam boli, no tak už sú bezpredmetné, pretože ako vyhlášky, tak reklama aj bezprostredné ohrozenie života a 92 hodín sme navrhli zmeniť v pozmeňovacích návrhoch. Čiže verím, že aj vy za tie pozmeňovacie návrhy zahlasujete, aby to nebolo tak, ako nám to vyčítajú tie mimovládne organizácie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.11.2021 o 13:55 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video