48. schôdza

19.10.2021 - 12.11.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.11.2021 o 9:44 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:25

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Ospravedlňujem sa, hlasovať sa bude vo štvrtok o sedemnástej.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.11.2021 o 9:25 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:31

Petra Krištúfková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, predkladaný návrh zákona je vypracovaný v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky, v ktorom sa vláda zasadila o podporu rodiny a prijatie s tým súvisiacich opatrení na zlepšenie finančnej situácie osamelých matiek a nekompletných rodín, explicitne aj v otázke úpravy vymáhania a vyplácania náhradného výživného.
Návrh zákona vychádza z prirodzenej nutnosti poskytovať zvýšenú ochranu nezaopatreným deťom a konať v súlade s ich najlepším záujmom. Navrhovanou novelou zákona sa zabezpečí rýchly prístup žiadateľa k náhradnému výživnému.
Tento zákon by nadobudol účinnosť 1. januára 2022 okrem čl. I bodov 15, 16, 19 a 20, ktoré nadobudnú účinnosť 1. decembra 2022.
Všetky navrhované zmeny by som rada vysvetlila v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.11.2021 o 9:31 hod.

Bc.

Petra Krištúfková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi sa ospravedlňujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 724. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 754 zo 4. októbra 2021 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

10.11.2021 o 9:32 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:33

Petra Krištúfková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som vám predstavila novelu zákona o náhradnom výživnom, rada by som vysvetlila, prečo predkladáme túto novelu a potom, čo chceme v zákone zmeniť.
Sú to práve neúplné rodiny, ktoré sú najviac ohrozené chudobou. Už výpadok jednomesačného výživného má pre neúplnú rodinu naozaj vážne následky. V neúplnej rodine je to rodič samoživiteľ, matka samoživiteľka, ktorá ma na pleciach fungovanie celej domácnosti. Okrem každodennej starostlivosti o deti musí platiť účty, stravu, náklady na byt, ošatenie pre deti, krúžky, nedajbože príde choroba, nehovoriac o tom, že jej osobný život ide absolútne do úzadia. Pre psychiku dieťaťa je veľmi zlé, keď musí zažívať finančné prepady do chudoby a rodič mu nedokáže finančne zabezpečiť jeho potreby. A preto prichádzame s novelou zákona o náhradnom výživnom, ktoré musí nastúpiť okamžite v prípade výpadku riadneho výživného.
Táto novela odstraňuje prekážky, ktoré sa v praxi ukázali ako problém, aby rodič samoživiteľ vôbec sa dostal k náhradnému výživnému, a tými sú:
1. Rodič, resp. matka sa dostane k náhradnému výživnému do 30 dní od prvého nezaplateného výživného.
2. Rušíme hranicu príjmu do domácnosti, ktorá bránila požiadať o náhradné výživné.
3. Náhradné výživné sa bude poskytovať v rovnakej výške, akou je súdom určené riadne výživné, to znamená, že rušíme stropy, ktoré bránili vôbec začať poberať náhradné výživné.
4. Rušíme polročné prehodnocovanie trvania nároku na náhradné výživné.
5. Ak súd spätne zvýši riadne výživné, úrad práce zakceptuje toto zvýšenie a spätne doplatí aj náhradné výživné v zvýšenej sume.
6. Ďalšia dôležitá pomoc, ktorú novela prináša. Sirotám, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok, budeme poskytovať náhradné výživné vo výške 70 eur a týka sa to aj sirôt, ktoré majú sirotský dôchodok nižší ako 70 eur.
A teraz sa vrátim k jednotlivým bodom v novele a vysvetlím, čo tieto zmeny budú znamenať v praxi.
Rodič sa dostane k náhradnému výživnému do 30 dní od prvého nezaplateného výživného. To znamená, že už po jednomesačnom výpadku riadneho výživného môže podať návrh u exekútora na vykonanie exekúcie na základe súdneho rozhodnutia o výživnom. Hneď po podaní návrhu u exekútora môže požiadať na príslušnom úrade práce o náhradné výživné. K žiadosti o náhradné výživné prikladá potvrdenie exekútora o podaní návrhu a súdne rozhodnutie o vyživovacej povinnosti. Úrad práce má 30 dní na spracovanie údajov. Takže celý tento proces je skrátený na dva mesiace včetne prvého mesiaca, kedy riadne výživné nepríde k rukám rodiča.
Aktuálne platí, že matka musí po podaní návrhu u exekútora počkať dva mesiace, aby mohla úrad práce požiadať o náhradné výživné, to znamená, že teraz jej celý proces trvá štyri mesiace, čo si musíme uvedomiť, že štyri mesiace bez riadneho výživného aj náhradného výživného má naozaj veľké... spôsobí v tejto rodine veľké problémy a ten čas, ktorý skracujeme na dva mesiace, je naozaj veľká pomoc pre tú rodinu.
Rušíme hranicu príjmu do domácnosti, ktorá aktuálne obmedzuje požiadať o náhradné výživné. Príjem do domácnosti nie je iba príjmom matky, ale napríklad aj samotným príjmom dieťaťa, napríklad z brigády, a je to taký základný strop, ktorý je potrebný odstrániť. To znamená, že nebude potrebné dokladovať príjmy, ako je tomu teraz. Výška náhradného výživného bude v rovnakej výške, v akej bolo určené súdom riadne výživné. To znamená, že úrad práce bude v plnej výške akceptovať potreby dieťaťa, ako to určil súd.
Ruší sa aj polročné prehodnocovanie trvania nároku na náhradné výživné. To znamená, že rodič samoživiteľ nebude musieť každých šesť mesiacov predkladať nanovo potvrdenia. Týmto sa zníži administratívna záťaž nielen matky, ale aj úradu. Ak súd rozhodne o zvýšení výživného spätne, tak aj úrad práce túto sumu zakceptuje a spätne doplatí.
A čo sa týka sirôt, ktorým nevzniká nárok na sirotský dôchodok, máme tu 2 700 sirôt, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok, napríklad z dôvodu, že rodič nemal odpracovaných dostatočný počet rokov, alebo siroty, ktoré majú sirotský dôchodok nižší ako 70 euro, tak týmto sirotám bude mesačne vyplácané náhradné výživné vo výške 70 eur. Týka sa to 2 700 detí, sirôt. Náhradné výživné bude pre siroty vyplatené úradom práce spätne odo dňa úmrtia rodiča.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, na Slovensku poberá sirotský dôchodok približne 20-tisíc sirôt a priemerná výška sirotského dôchodku je žalostných 140 eur. Práve preto zvýšenie sirotského dôchodku a upravenie súbehu poberania sirotských dôchodkov bude našou ďalšou aktivitou, ktorú sa nám podarilo ukotviť aj programovom vyhlásení vlády. Chcem sa veľmi pekne poďakovať za pozornosť, za podporu novely a špeciálne pánovi poslancovi Jozefovi Hlinkovi za pomoc pri vzniku tejto novely.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

10.11.2021 o 9:33 hod.

Bc.

Petra Krištúfková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:35

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Na vaše vystúpenie sú tri faktické poznámky.
Ako prvý pán poslanec Hlinka. Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.11.2021 o 9:35 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Jozef Hlinka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ďakujem ti, pani poslankyňa, za predložený návrh novely zákona o náhradnom výživnom, v ktorom sa okrem iného zjednodušujú pravidlá poskytovania náhradného výživného a zároveň sa zrušuje maximálna výška poskytovania náhradného výživného, ktorá bola doposiaľ v rozpore so súdnym rozhodnutím obmedzená sumou poskytovania náhradného výživného pre oprávnenú osobu maximálne 3,7-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené deti, a to znamená aktuálne 368,37 eura. Aj tým sa dosiahne cieľ, ktorý sme sľúbili ľuďom, a to poskytovanie náhradného výživného pre čo najširšiu skupinu nezaopatrených detí, aby neprepadli cez systém.
Dovolím si pripomenúť, že doposiaľ platný systém poskytovania náhradného výživného má za následok zníženie počtu poberateľov náhradného výživného. Ako vyplýva zo správ o sociálnej situácii obyvateľstva, v roku 2020 bolo náhradné výživné priemerne vyplácané 6 683 deťom, čo v porovnaní s rokom 2009 je mesačne o 229 detí. Takýto prepad bol zaznamenaný aj v roku 2019, kde v porovnaní s rokom 2018 dostalo náhradné výživné o 1 273 detí. V roku 2018 to bolo 1 509 detí, v roku 2017 to bolo mesačne 1 340 detí.
Veľmi dobre viem, že téma neúplných rodín je tvojou srdcovou záležitosťou, pani poslankyňa, preto som rád, že sa nám po šesťročnom snažení a opakovanom predkladaní návrhov novely zákona o náhradnom výživnom podarilo predložiť na rokovanie Národnej rady zákon, ktorý pomôže práve týmto rodinám a ich deťom. Verím, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.11.2021 o 9:42 hod.

Ing. PhD.

Jozef Hlinka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:44

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani kolegyňa, veľká vďaka za tento predkladaný návrh zákona. Už po včerajších takých neformálnych rozhovoroch som zistil, že vieš, o čom hovoríš, a naozaj každý jeden zákon, ktorý je pre rodinu, a každý jeden zákon, ktorý je pre tých najslabších a pre tých najzraniteľnejších, čo naozaj tieto neúplne rodiny sú, pretože strata jedného z dvoch rodičov je veľkou stratou, nielen stratou finančnou, ale stratou ľudskou a emocionálnou, čiže z tohto dôvodu naozaj tento zákon v prvom čítaní všetci piati poslanci hnutia REPUBLIKA určite podporia bez akýchkoľvek problémov a naozaj s veľkou radosťou.
Tento zákon je naozaj veľmi kvalitne a precízne spracovaný už len z niekoľkých dôvodov, ktoré musím vypichnúť. Základným dôvodom je to, že už po tridsiatich dňoch od prvého nevyplatenia alebo neuhradenia výživného tak vzniká nárok samo... samorodičovi, tak by som to jednoducho nazval, aby tento sirotský dôchodok, respektíve to náhradné výživné mohol dostávať. To, že sa odstráni to polročné zbytočné, naozaj úplne zbytočné prehodnocovanie, ktoré bolo zbytočnou len byrokraciou a byrokratickou záťažou, to je viac ako dobrý a správny krok.
Povedala si jedno zaujímavé číslo, 2 700 sirôt na Slovensku. Áno, to je naozaj vysoké číslo a tieto siroty naozaj nemôžu za to, že sa tými sirotami stali, jednoducho osud sa s nimi nepekne zahral, stratili rodiča jedného, niektorí možno oboch, takže naozaj to, že sa zvyšuje tá suma sirotského dôchodku, doteraz to bolo nejakých smiešnych 30 euro, 29,80 alebo koľko to bolo, teraz týmto zákonom ideme, ja nehovorím, že to je nejaká horibilná suma, ale určite je to oveľa lepšie, ako bolo, čiže aj týchto 70 eur týmto rodičom, ktorí sa starajú o toto jedno dieťa, určite pomôže, čiže naozaj ešte raz veľká vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.11.2021 o 9:44 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:46

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi oceňujem, pani Krištúfková, že ste predložili tento kvalitný návrh zákona. Myslím si, že konečne po tých nezmysloch, ktorými tento parlament sa musí zaoberať, je tu konečne nejaký zákon, ktorý stojí aj za to ho podporiť naprieč politickým spektrom.
Myslím si, že neni nič amorálnejšie ako to, keď nejaké siroty nemôžu dostať peniaze len preto, lebo ich rodič zomrel skôr, ako nejaké obdobie odpracoval pre štát. Veď to je úplne proti logike veci, to je, ako keby niekto nemal byť vlastne podporený, pretože, z titulu toho, že je sirota, ale z titulu toho, že nejaký predok jeho niečo voči štátu dostatočne neodrobil. Veď to je úplne amorálne a je to len dôkaz toho, že tento štát pchá svoj nos do vecí, do ktorých ho vôbec neni, štát je už prebudený úplne všade a tam, kde pomocnú ruku má dať, tak tam jednoducho úplne fatálne zlyháva.
Samozrejme, že oblasť podpory sirotám je tá, kde by štát mal byť najštedrejší, pretože tie deti si to ani nevybrali tento osud a už vôbec nie, nemajú vo svojej v podstate nejakej sile sa z toho samy len tak dostať. Takže myslím si, že toto je tá oblasť, ktorej sa treba venovať, a ešte raz vďaka, že ste sa do toho pustili.
A, paradoxne, si dovolím tak spomenúť, že v minulosti to, čo ste boli vystavená tomu lynču, tak to je len teraz dôkaz toho, že vy sa tej agende reálne venujete, nerobíte to ako PR. A veľmi oceňujem, že ten čas tomu dávate, pretože naozaj tie zákony sú takto pripravené dobre.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.11.2021 o 9:46 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:47

Petra Krištúfková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Chcem sa veľmi pekne poďakovať pánom poslancom Hlinkovi, Kočišovi a Tarabovi. A vy si naozaj neviete vôbec predstaviť, akú mám radosť, že dnes ten návrh predkladám. Je to naozaj šesťročné úsilie a musím povedať, že ja už ako opozičný poslanec som túto verziu predložila každého pol roka, tak ako mi to dovolil rokovací poriadok, takže naozaj je to pre mňa taká veľká výzva k tomu, že keď si človek niečo zaujme, tak jednoducho to vie dotiahnuť do úspešného konca aj tu v parlamente.
Čo sa týka vašich komentárov, ja vám ďakujem, vidím, že ste to pochopili všetko tak, ako to bolo podané. A naozaj budem ešte veľmi rada, ak, keď sa teraz začneme venovať tým dvadsiatim tisícom sirotám, ktoré majú naozaj ten sirotský príspevok v priemernej výške 140 euro, takže to nájde takisto podporu tu v parlamente. A tam nie je problém len ten, že tá výška je 140 euro, ale, bohužiaľ, od určitej doby je to nastavené tak, že ten súbeh dôchodkov sirotských proste nemôže presahovať určitú hranicu. To znamená, treba upraviť aj toto, lebo zbytočne navýšime sumu sirotského dôchodku, keď jednoducho nebude to možné vyplácať. Takže ja urobím všetko pre to, aby aj tento návrh bol prepracovaný tak, ako je návrh k náhradnému výživnému, a budem rada, keď podporíte aj ten.
Ďakujem veľmi pekne, prajem pekný deň.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.11.2021 o 9:47 hod.

Bc.

Petra Krištúfková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:50

Jozef Šimko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi na dnešnom rokovaní Národnej rady Slovenskej republiky uviesť návrh novely zákona o verejnom obstarávaní.
Návrh novely zákona o verejnom obstarávaní v predkladanom znení pojednáva o potrebe riešenia dôsledkov, ktoré vznikli pri nadobúdaní nájomných bytov mestami a obcami v rámci celej Slovenskej republiky. Obce a mestá tvoria základné jednotky samosprávy a tvoria piliere tohto štátu, a preto je našou povinnosťou sa postarať o ich bezproblémové fungovanie a zabezpečenie ich základných potrieb, ktoré ony následne poskytujú občanom Slovenskej republiky.
Štátna bytová politika na Slovensku sa mení, sa musí odvíjať od skúseností vyspelých európskych štátov s trhovo orientovanou ekonomikou, z ktorej praxe vychádza ako najlepší prostriedok riešenia problémov bývania funkčný trh s bytmi. Napriek tomu si problémy, ako sú prístupnosť k primeranému bývaniu, cenová dostupnosť bývania a kvalita bývania, vyžadujú určitú intervenciu štátu a ostatných verejných subjektov na trhu s bytmi a práve túto problematiku doposiaľ riešili obce a mestá, ktoré využili možnosti nadobúdania nájomných bytov formou kúpy od súkromných investorov, ktorí vo svojom mene a na vlastnú zodpovednosť vykonali realizáciu výstavby nájomných bytov, a následne ich obce a mestá odkúpili cez Štátny fond rozvoja bývania a ktoré doposiaľ anuitnými splátkami splácajú.
Úrad pre verejné obstarávanie vyhodnotil tento postup u takmer 50 obcí a miest za porušenie zákona o verejnom obstarávaní, za čo im boli uložené pokuty v rôznych výškach, ktoré visia nad týmito obcami a mestami ako Damoklov meč a ktoré sú spôsobilé narušiť ich už doposiaľ nie šťastnú ekonomickú stabilitu a priviesť ich až do nútenej správy.
Porušenie zákona o verejnom obstarávaní má podľa rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie spočívať najmä v tom, že obce a mestá pristúpili k podpisu tzv. komplexu zmlúv, teda zmlúv o budúcich kúpnych zmluvách a následne riadnych kúpnych zmlúv s jednotlivými investormi bez aplikácie ustanovení zákona o verejnom obstarávaní, čo sa však v tomto čase javí ako sporné, nakoľko možnosť nadobúdania stavieb a nehnuteľností bolo už v rámci predchádzajúceho znenia zákona, ako aj platného zákona o verejnom obstarávaní vyňaté z pôsobnosti tohoto zákona.
Úrad pre verejné obstarávanie doposiaľ argumentuje vydanými metodickými usmerneniami, pričom k tejto argumentácii chcem uviesť, že metodický pokyn ani usmernenie nepredstavuje záväzný výklad zákona o verejnom obstarávaní. Metodickou činnosťou úrad usmerňuje metodických účastníkov procesu verejného obstarávania a zverejňuje na svojom webovom sídle všetky svoje metodické usmernenia pre účastníkov procesu verejného obstarávania a všetky svoje rozhodnutia, ktoré sú výsledkom dohľadu nad verejným obstarávaním.
Metodické usmernenie je vnútorný akt verejnej správy, ktorý smeruje dovnútra určitého systému orgánov verejnej správy. Zaväzuje len podriadené útvary, prípadne adresátov. Tieto akty nie sú všeobecne záväzné, nie sú prameňom správneho práva, a preto nemôžu byť záväzné, pričom táto spoločnosť bola potvrdená súdmi, teda skutočnosť bola potvrdená súdmi v rámci Slovenskej republiky, pričom túto skutočnosť uvádza aj sám úrad vo svojich metodických usmerneniach, pričom nemusím ani spomenúť fakt, že Úrad pre verejné obstarávanie nemôže vykladať zákon.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, Úrad pre verejné obstarávanie viní mestá a obce za porušenie § 10 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, ktorý znie: "Verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní pri zadávaní zákaziek, koncesií a pri súťaži návrhu postupovať podľa tohto zákona." Pričom na druhej strane § 1 ods. 2 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní sa uvádza výnimka a to, "tento zákon sa nevzťahuje na nadobúdanie existujúcich stavieb alebo nájom existujúcich stavieb a iných nehnuteľností a nadobúdanie práv k nim".
Obce a mestá postupovali spôsobom, ktorý zákon pripúšťa, a nadobudli nájomné byty za použitia výnimky, čo je však zo strany Úradu pre verejné obstarávanie posúdené ako neoprávnená aplikácia výnimky zo zákona.
Okrem uloženia pokút Úrad pre verejné obstarávanie podal niekoľko žalôb pre neplatnosť kúpnych zmlúv, ktoré však už najmenej v dvoch prípadoch boli zo strany príslušného súdu, áno, boli zamietnuté, kde príslušný súd konštatoval, že podpisom kúpnych zmlúv nedošlo k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní. Týmto konštatovaním sa stali aj predchádzajúce rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie významne spochybnené. Práve týmito rozhodnutiami, nesúladom a nejednoznačnosťou právnych predpisov vzťahujúcich sa na danú problematiku existuje bezprecedentná nutnosť a povinnosť štátu zakročiť, zjednať nápravu a upraviť legislatívu tak, aby poskytovala jednoznačné riešenia, a ako primárne riešenie nastáva nutnosť, áno, nastáva nutnosť odpustenia pokút obciam a mestám, ktorých snahou bolo zabezpečiť základné potreby občanov tohoto štátu v oblasti bytovej politiky.
Nutnosť riešenia tejto situácie je o to závažnejšia, že nejde o pochybenie jednotlivca, ale o problematiku dotýkajúcu sa takmer 50 miest a obcí. A teda zastávam spolu s odborníkmi názor, že táto skutočnosť len potvrdzuje nedostatočný a nejednotný výklad legislatívy týkajúcej sa nadobúdania nájomných bytov. Zároveň je to potvrdením faktu, že nešlo zo strany obcí a miest o úmysel a o úmyselné protiprávne konanie.
Vo vzťahu k tomuto návrhu zákona považujem za nutné v závere uviesť, že v minulosti na tejto pôde boli prijaté viaceré zákony, ktoré odpúšťali sankcie, a to napríklad generálny pardon na, pre nález z omeškania, platby koncesií za Slovenský rozhlas a STV, štyri zbraňové amnestie, generálny pardon pre dlžníkov Sociálnej poisťovne a podobne, a teda je nevyhnutné, aby aj v tomto prípade sme ako poslanci sa postavili za obce a mestá a pomohli najmä v čase, keď túto pomoc od nás obce a mestá očakávajú.
Predkladaný návrh teda predstavuje opatrenie smerujúce k vyriešeniu problémov miest a obcí a zároveň ich stabilizácii ako kľúčovému návodu, ako v budúcnosti upraviť problematiku nájomného bývania, na ktoré sa táto vláda zaviazala v rámci Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, a teraz mi dovoľte zacitovať z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky týkajúce sa bývania. Verím, že si ma podrobne vypočujú zvlášť poslanci vládnej koalície a zvážia podporu tohto zákona, ktorý dneska predkladám. Verím, že si uvedomia, že tento zákon v prvom rade uvoľní ruky samosprávam, ktoré sa snažia vyjsť v ústrety svojim občanom, zvlášť mladým ľuďom, ktorí si chcú založiť rodiny a nemajú kde bývať.
Takže citujem Programové vyhlásenie vlády na rok 2021 až 2024: "Prioritou vlády Slovenskej republiky bude rozvinutie efektívneho, funkčného modelu výstavby ekonomicky dostupného štátneho nájomného bývania. Systém bude založený na analýzach dopytu po štátnom nájomnom bývaní v jednotlivých regiónoch Slovenska. Vláda Slovenskej republiky podnikne všetky kroky potrebné na to, aby umožnila masívnu výstavbu kvalitných štátnych nájomných bytov po celom území Slovenskej republiky tak, aby mesačné nájomné bolo pre nájomcu dostupné a bolo výrazne nižšie, ako je štandardné trhové bývanie. Účelom štátneho nájomného bývania má byť vytvorenie trvalého bývania pre občanov, pre ktorých je hypotéka neprimeranou záťažou. Časť týchto štátnych nájomných bytov bude špecificky prispôsobená pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu.
Za účelom dosiahnutia tohto cieľa vláda pripraví a zhodnotí všetky dostupné možnosti financovania mimo rozpočtu verejnej správy prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania alebo iného subjektu vrátane implementácie modelu financovania podľa vzoru spoločnosti ASFINAG a pripraví a implementuje produkčné a prevádzkové moduly bežné v krajinách západnej Európy, potrebné na výstavbu štátnych nájomných bytov. Vláda Slovenskej republiky sa zaväzuje nájsť pre výstavbu štátnych nájomných bytov taký finančný a prevádzkový model, ktorý bude udržateľný a nebude navyšovať deficit rozpočtu a dlh verejnej správy.
Budeme pokračovať v podobe obecných nájomných bytov a vytvoríme podmienky pre zapojenie súkromného sektora do výstavby nájomných bytov." A to ešte raz prečítam: "Budeme pokračovať v podpore obecných nájomných bytov a vytvoríme podmienky pre zapojenie súkromného sektora do výstavby nájomných bytov. Keďže Slovenská republika disponuje značným fondom rôznych typov nehnuteľností, často v nevhodnom stave a neefektívne využívaných, vláda ako súčasť Národného strategického plánu bude, áno, bude pokračovať, resp. začne s pasportizáciou štátnych nehnuteľností. Vláda vyhodnotí efektívnosť využívania budov štátu a pripraví analýzu ich optimálneho využitia na účely nájomných bytov alebo kancelárskych priestorov. Zároveň začne s okamžitou projektovou prípravou na zmenu ich využitia. Prestavbou týchto zastaralých nehnuteľností na nájomné (bývanie) vzniknú tisíce bytov a koncentráciou, resp. presunom čo možno najväčšieho počtu úradov do vhodných a efektívnych budov vzniknú synergie vo využívaní budov štátnou správou. Vláda vybudovaním, vlastníctvom a správou značného množstva štátnych nájomných bytov tohto druhu vytvorí nový legislatívny rámec na vznik tzv. multifamily investičného sektoru, čím vytvorí priestor pre investície kapitálu do tohto novovzniknutého druhu podnikania.
Vláda Slovenskej republiky pre účely zrýchlenia výstavby veľkého počtu nájomných bytov zriadi centralizovaný stavebný úrad v gescii Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Vláda Slovenskej republiky zvýši publicitu a atraktivitu konceptu nájomného bývania ako stabilného a flexibilného nástroja na uspokojovanie sociálnych potrieb obyvateľstva.
Vláda Slovenskej republiky bude aktívne podporovať projekty obnovy bytového fondu a zvyšovania energetickej hospodárnosti bytových a rodinných domov a zefektívni čerpanie podpory bytových a rodinných domov a zefektívni čerpanie podpory na tento účel. Z hľadiska dosiahnutia spravodlivého a rovnovážneho postavenia prenajímateľa a nájomcu bude pripravená nová právna úprava nájomných vzťahov, reflektujúca potreby trhu, stabilitu a spravodlivosť nájomného vzťahu, ako aj primeranú ochranu oprávnených nárokov nájomníkov. Úprava bude zohľadňovať aj moderné a flexibilné nastavenie pravidiel úspešne zavedených v oblasti krátkodobých nájmov bytov."
Dámy a páni, toľko k programovému vyhláseniu vlády Slovenskej republiky. A teraz mi dovoľte, aby som prečítal znenie navrhovaného zákona, ktorý teda predkladám.
Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
1. Za § 187g sa vkladá § 187h, ktorý vrátane nadpisu znie:
"1. Odpúšťa sa pohľadávka štátu vzniknutá na základe právoplatného rozhodnutia úradu o uložení pokuty podľa § 182 ods. 1 písm. a) až c) alebo § 182 ods. 2 písm. a) až g) v období od 1. januára 2016 do 31. augusta 2021 verejnému obstarávateľovi za správne delikty súvisiace s obstarávaním výstavby alebo nadobudnutím nájomných bytov, nájomných bytových jednotiek a súvisiacej technológie vybavenosti.
2. Odpúšťa sa pohľadávka štátu vzniknutá na základe právoplatného rozhodnutia úradu o uložení pokuty podľa § 182 ods. 1 písm. a) až c) alebo § 182 ods. 2 písm. a) až g) v období od 1. januára 2016 do 31. augusta 2021 obstarávateľovi za správne delikty súvisiace s obstarávaním výstavby alebo nadobudnutím nájomných bytov, nájomných bytových jednotiek a súvisiacej technickej vybavenosti.
3. Odpustenie pohľadávky štátu podľa odseku 1 a 2 sa nevzťahuje na pohľadávku štátu, ktorá bola do 31. augusta 2021 úplne splatená. Ak je pohľadávka štátu splatená len sčasti alebo jej splatenie je predmetom splátkového kalendára, odpustenie podľa odseku 1 a 2 sa uplatní na zostatok pohľadávky štátu, ktorý nie je splatený do 31. augusta 2021.
4. Vláda Slovenskej republiky môže na návrh Ministerstva financií Slovenskej republiky rozhodnúť o odpustení pohľadávky štátu, ktorá vznikla na základe právoplatného rozhodnutia úradu o uložení pokuty podľa § 182 ods. 1 a 2, ak
a) pokuta bola uložená verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi za správne delikty súvisiace s obstaraním výsledkov alebo nadobudnutím nájomných bytov, nájomných bytových jednotiek alebo súvisiacej technickej vybavenosti vykonané v období od 1. januára 2016 do 31. augusta 2021 a
b) pohľadávka štátu alebo jej časti nie je odpustená podľa odseku 1 alebo 2.
(Ustanovenia) osobitného predpisu sa v takom prípade nepoužijú."
Tak toľkoto k navrhovanému zákonu.
A teraz, vážené kolegyne, vážení kolegovia, mi dovoľte jednu takú malú uštipačnú otázku. O pár mesiacov máme za sebou polovicu nášho štvorročného volebného obdobia. Odpovie mi niekto, ako sa plní volebný program vlády Slovenskej republiky na úseku bývania? A práve preto predkladám tento zákon, aby sme umožnili jednotlivým samosprávam výstavbu nájomných bytov, aby sme ich nepokutovali za to, že robia v prospech našich občanov to, čo sa vláde Slovenskej republiky, bohužiaľ, za pomaly dva roky nedarí. Takže toľkoto v mojom úvodnom vystúpení a v ďalšom mojom vystúpení, aby na moje pripomienky, kolegyne, kolegovia, aby ste mohli reagovať, rozvediem v rozprave a hlásim sa, vážený pán predsedajúci, ako prvý.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.11.2021 o 9:50 hod.

JUDr.

Jozef Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video