51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.11.2021 o 9:52 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:36

Juraj Káčer
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pokúsil som sa všetko si zapísať. Presne ako teda spomenul pán poslanec Suja, našou úlohou je to vyplatiť v čo najkratšom čase a v správnej výške a, ale o tej samotnej výške my nerozhodujeme. Tehotenský príspevok by mal byť v roku 2021 niekde na úrovni 61 miliónov a platí ho Sociálna poisťovňa, čiže to ide z nemocenského poistenia. Trinásty dôchodok nám prepláca štát, resp. ministerstvo práce, čiže to je akože mimo rozpočtu Sociálnej poisťovne.
Čo sa týka ročného zúčtovania, no ak sa ide robiť daňovo-odvodová reforma, akákoľvek reforma, tak vykonať dnes drahé zúčtovanie na všetkých informačných systémoch a za rok ich, ho zmeniť nemá to moc logiku a zároveň podmienkou pre ročné zúčtovanie je to, že budeme vedieť, ako bude vyzerať zákon na konci. Čiže ak mám dnes robiť ročné zúčtovanie a má nejak vyzerať o rok, tak ja potrebujem vedieť, ako bude vyzerať zákon o rok, lebo to sa potom nedá ani vysúťažiť, hej? Čiže jednou z podmienok vôbec implementácie ročného zúčtovania bolo to, že budú legisvakačné prázdniny nejaké obdobie, kde sa Sociálna poisťovňa nastaví na nejaký zákon, ktorý bude platný. Inak s týmto máme problém aj pri rozvoji akomkoľvek, že my potrebujeme vedieť v nejakom čase, že, ja neviem, ku konci roka bude ten zákon vyzerať takto, aj teraz idú veľké súťaže, kde bude veľmi komplikované definovať zhotoviteľom, čo vlastne chceme, ak sa to má v čase meniť. Preto aj zvažujeme, že pokiaľ neni definitívne ukončené, sú debaty o zmene zákona o sociálnom poistení, že či vôbec sa do takýchto vecí púšťať, lebo meniť ich v čase asi bude veľmi náročné.
Štátny transfer. Sociálna poisťovňa, tuším, len v roku 2019 nepotrebovala dofinancovanie, ako som spomínal. Fond starobného poistenia je dlhodobo deficitný, roky, od, minimálne od roku 2010, odkedy ja sledujem štatistiky. Ak štátny transfer nepotrebujeme, väčšinou je to o tom, že sa nám naakumulovala cash z predchádzajúceho... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 9:36 hod.

Juraj Káčer

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:40

Renáta Bláhová

Vystúpenie v rozprave 9:44

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, predkladám informáciu o prerokovaní návrhu rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na roky 2022 až 2024, tlač 743, vo výboroch.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 780 z 22. októbra 2021 pridelil návrhy rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na roky 2022 až 2024 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo na prerokovanie v termíne do 19. novembra 2021. Výbory, ktorým bol návrh rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pridelený, ho prerokovali v stanovenom termíne, zobrali na vedomie návrh rozpočtu úradu na roky 2022 až 2024, súhlasili s návrhom rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na rok 2022 a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh rozpočtu úradu na rok 2022 schváliť s tým, že príjmy sa rozpočtujú vo výške 64,5 milióna eur, výdavky vo výške 23,8 milióna eur a prebytok schodok podľa metodiky ESA 2010 vo výške 490 000 eur.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor mal rokovať 23. novembra 2021. O návrhu správy vrátane stanoviska gestorského výboru Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov výbor nebol uznášaniaschopný. Predsedníčka výboru ma poverila, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a v zmysle § 80 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku budem predkladať návrh na ďalší postup.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 9:44 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:46

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Nechcel som vystúpiť v rozprave, ale tá šikmá veža ma zaujala, tých štyri a pol metra je tam náklon, takže keď pani riaditeľka použila takéto prirovnanie, tak ja by som sa rád aj niečo spýtal. Hovorili, ste že niektoré piliere, základné, boli pokrivené, tak sa pýtam, aby ste mi to definovali. Ako boli pokrivené, kto za tým stojí a prečo a čo ste vy ako nová riaditeľka urobili, aby už pokrivené neboli. Môžete mi to vysvetliť? Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 9:46 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:47

Renáta Bláhová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ja sa teda omlúvám za tú vsuvku s tou šikmou vežou, to som nemala pripravené od našeho riaditeľa sekcie ekonomiky. A ďakujem za tú otázku. To znamená, že ste pozorne počúvali. Áno, ten úrad v podstate viac než takmer dva roky nemal šéfa, takže je to aj prirodzené, že tie piliere boli pokrivené. My všetko zhrnieme podrobne v ročnej správe za činnosť úradu. To, že nemal šéfa, znamenalo najmä to, že personálne bolo treba zastabilizovať úrad. To sa za tie, za toho pol roka, čo som vo vedení, myslím si, že veľmi dobre podarilo. Ešte stále u nás v krajine sú ľudia, ktorí sú šikovní, a aj keď teda tie platy v tej verejnej správe nie sú dobré, sú motivovaní niečo pre túto krajinu urobiť. Takže podarilo sa to zastabilizovať, to považujem za toho pol roka ako veľký, veľký úspech.
Druhá vec. Podarilo sa nám zmeniť legislatívu a zastaviť cenovú špirálu v biznise s prehliadkami mŕtvych, ktorý teda sa uberal veľmi zlým smerom. Od 1. októbra môžem povedať, možno si to pamätáte, v júni ste museli krízovo o tom hlasovať v parlamente. Od 1. októbra sa podarilo jednej inštitúcii verejnej správy, myslím si, že lepšie, efektívnejšie, aj za lepšiu cenu nastaviť proces, než to dokázali súkromné spoločnosti a teda úrad zabezpečuje prehliadky mŕtvych v tomto covidovom ťažkom oddelení vo vlastnej réžii a dobre, funguje to zatiaľ bez problémov a verím, že vďaka tým ľuďom, o ktorých som rozprávala, to aj bude trvalo fungovať bez problémov. Čiže toto je taká druhá vec.
A tretia vec, čo je proces na dlhšie, a ten je hlavne vo vašich rukách. Podarilo sa nám iniciovať, a to je ten najpokrivenejší pilier, ktorý tam je, pilier dohľadu nad zdravotným poistením. Podarilo sa nám iniciovať tzv. reguláciu zisku zdravotných poisťovní. My tu totižto máme tri zdravotné poisťovne v tejto krajine, aj keď úrad je malý, tak ešte menší je počet ľudí v tom pilieri dohľadu nad zdravotným poistením, ktorý nad týmto zdravotným poistením, ktoré preteká cez tri poisťovne, z toho dve súkromné, v celkovom objeme šesť miliárd eur už takmer, tak na toto dohliada z 350 ľudí na úrade, keď som ho prebrala, osem ľudí, čo je teda značne poddimenzovaný pilier. Myslím si, že by sa to dalo nazvať aj horšie, než pokrivená veža v Pise.
My sme iniciovali proces regulácie. Sme jediná krajina v Európskej únii, kde, kde takýto veľký oligopol, šesť miliárd eur, nie je regulovaný vôbec. Takže my sme navrhli, aby predložila vláda zastropovanie zisku. Ten, ten proces bol pozastavený a je teda na vás, či sa to dotiahne. My máme pripravený pravdaže nejaký plán B. Ak sa to neuskutoční, rokujeme už s úradmi, proťajškami v tých krajinách Európskej únie, kde obdobný systém zdravotného poistenia majú, a to je teda hlavne Holandsko a Nemecko a dúfame teda, že sa podarí táto minimalistická regulácia, inak máme naplánovaný na budúci rok jeden veľký proces. Jednoducho ustriehnuť tých šesť miliárd eur, čo tečie do zdravotníctva cez zdravotné poisťovne.
Takže toto je ten najpokrivenejší pilier, keby som to mala zhrnúť stručne, ktorý bude treba vybudovať odznova.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 9:47 hod.

Ing. MBA, FCCA, LL.M.

Renáta Bláhová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:51

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Pani riaditeľka, ja sa len chcem spýtať, ste spomínali, teda jedným z tých pilierov je to súdne lekárstvo. Myslím, že vnímame, áno, že sa podarilo v tom urobiť poriadok, len keby ste ešte mohli povedať vlastne, že ako je to tiež, aj ako ste spomínali ohľadne personálu, ako sa to stíha, aké sú špeciálne teraz, bohužiaľ, v týchto časoch, keď teda je nadmerných úmrtí, teda viac než bežne, že ako sa to stíha a ako ste personálne teda dimenzovaní aj v tejto oblasti. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.11.2021 o 9:51 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:52

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za odpoveď, pani riaditeľka. Ja by som sa chcel ešte spýtať jednu vec. Ako sa staviate k tomu, že sa niekde na pohotovostiach, alebo lekári odmietajú ošetriť pacientov, ktorí nemajú alebo neboli očkovaní, alebo nemajú PCR test? Kde je potom Hippokratova prísaha a či váš úrad sa zaoberal úmrtím štvorročného chlapca v Jarovniciach, kde bol presne tento istý prípad, že či ste to začali vyšetrovať a v akom štádiu to je. Ja by som chcel aj váš osobný názor. Je možné odmietnuť ošetriť na pohotovosti človeka, ktorý má vážne zdravotné problémy a nebol očkovaný? Či je to správne, lebo vieme, že toto sa stáva, a že ako sa váš úrad k tomuto stavia. Či bude postihovať lekárov, ktorí porušujú Hippokratovu prísahu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.11.2021 o 9:52 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:53

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pani riaditeľka, súhlasím, že regulácia zisku sociálnych, teda zdravotných poisťovní by mala byť určite nejakým spôsobom korigovaná, pretože zdravotná poisťovňa, každá jedna, či je štátna alebo či pôsobia ako tieto dve súkromné, Dôvera a Union, nemali by mať len základný nejaký cieľ vyťahovať peniaze alebo finančné prostriedky zo zdravotného poistenia, ale jednoducho tieto finančné prostriedky by mali investovať do tohto zdravotného poistenia, aby sa každým dňom, každým rokom zvyšovala úroveň kvality a dostupnosti, a to, že iba, ako ste správne povedala, šesť úradníkov dohliada nad týmto obrovským oligopolom, ktorý obhospodaruje také množstvo miliárd eur, tak to je naozaj totálna finančná poddimenzovanosť a personálna poddimenzovanosť, pretože týchto šesť úradníkov, to asi musia byť nejakí supermani, ak to všetko zvládajú. Čiže klobúk dole, ak vedia tieto finančné prostriedky kontrolovať.
A druhá časť mojej takej otázky by bola zameraná, či a akým spôsobom chce Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou postupovať v jednom jednoduchom prípade. Ak človek neočkovaný, neprekonaný alebo bez testu na COVID-19 chce ísť darovať krv, ktorej nikdy nie je dosť, tak len to, že chcem ísť darovať krv, vo väčšine nemocníc, kde sú tieto transfúzne stanice, stačí na to, aby odo mňa nikto nič nechcel. Ale ak chcem ísť na vyšetrenie, tak niekedy, a vo veľkej časti nemocníc potrebujem už pri vstupe sa preukázať, potrebujem sa preukázať na nejakej chodbe a potrebujem sa ešte preukazovať priamo pred vstupom do ambulancie. Či toto nie je nejakým spôsobom diskriminačné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.11.2021 o 9:53 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:55

Ľubica Laššáková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pani riaditeľka, ja by som sa chcela opýtať na prax, ako funguje tá obhliadka mŕtvol. To znamená, že toto je v povinnosť iba obvodného lekára, ktorý pôsobí v príslušnom regióne? Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.11.2021 o 9:55 hod.

PhDr.

Ľubica Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:55

Renáta Bláhová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobre, skúsim byť stručná.
Takže k prehliadkam mŕtvych. Moja expertíza je, ja som skôr v správnej a ekonomickej oblasti. Takže ja som naozaj na úrade hlavne kvôli tomu verejnému zdravotnému poisteniu, ale prehliadky mŕtvych, tá jedna otázka smerovala k personálu, máme zastabilizované najmä vďaka patológovi, ktorého možno poznáte, pánovi Michalovi Palkovičovi, ktorý je aj riaditeľ sekcie. Naozaj odvádzajú priam nadľudské výkony pri tých prehliadkach. Nechcem tu ísť do detailov, ale odpovedáme stále médiám a niekedy treba aj v noci, uprostred noci vstať. V každom prípade to nie je o obvodných lekároch. My nikoho nenútime. Nastavili sme ceny tak, že šetríme štátny rozpočet a zároveň je o to záujem dobrovoľný z radov lekárov, ktorí sa hlásia, a pravdaže v čase, kedy je COVID a zomiera veľa ľudí, tak sa občas stane, že ten lekár, ktorý prehliada, má službu, má aj desať takýchto prehliadok za deň v šnúre a nie je to jednoduché, ale prehliadajú len tí, čo chcú. Nastavenú máme cenovú politiku tak, že je to motivujúce.
Čo sa týka odmietania nejakej zdravotnej starostlivosti, tam by som nechcela ísť do tých detailov, najmä čo sa týka zdravotnej politiky a jednotlivých odborných stanovísk, keďže nie som lekár, ale viem vám prezradiť to, že v niekoľkých tých podnetoch sa stáva, že vlastne ten, tam, kde došlo k pochybeniu, sa jednoducho nepodá správny podnet. Dôležité pre podanie podnetu: popísať ho presne, aby to bolo adresné, to znamená uviesť meno lekára a bez anonymov. Čiže neviem, o ktorom presne ste hovorili podnete, a ak to bolo takto urobené a podali ho na úrad, tak ho určite spracovávame, to by som vedela asi zariadiť, že sa na to pozrú. V každom prípade toto úrad tiež nerobil napriek tomu, že má tú možnosť. Iniciovali sme už rokovania so zástupcami, novým vedením Slovenskej lekárskej komory, a budeme sa usilovať o to, aby sa dôslednejšie robili disciplinárne konania tých lekárov, ktorí z nejakých dôvodov porušili Hippokratovu prísahu a teda to môže byť na obidvoch stranách, aj na tých, ktorí nechcú neočkovaného ošetriť, ale takisto to môže byť na tej strane, kde lekári vyzývajú otvorene k neočkovaniu a ohrozujú tak životy pacientov. Čiže to má dve strany, táto minca. My sa neprikláňame ani na jednu (povedané so smiechom), jednoducho Hippokratova prísaha znamená pri rešpektovaní vedeckých poznatkov chrániť zdravie ľudí.
Pýtali ste sa ešte na tých supermanov a na fond kvality zdravia, tu bola, myslím, nejaká otázka. Tá regulácia, ktorú sme navrhli, zahŕňala to, aby z toho zdravotného poistenia šli, aby šli prostriedky, ktoré sú nad úroveň toho zisku, ktorý sa zastropuje v prospech verejnosti, v prospech pacienta a teda aby sa vytvoril fond kvality zdravia. My sme tam navrhovali konkrétne veci, ako boli preventívne onkologické vyšetrenia a lieky na špeciálne diagnózy. Je to všetko legislatívne pripravené, sú tam stovky hodín ústavných, ústavnoprávneho tímu u nás. Myslím si, že je to pripravené dobre, stačí už len, aby sa to predložilo a schválilo. To je to, čo je vo vašich rukách a tam by som na to takto stručne odpovedala.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 9:55 hod.

Ing. MBA, FCCA, LL.M.

Renáta Bláhová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video