51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.12.2021 o 18:56 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:02

Katarína Hatráková
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán podpredseda, neviem, či je to teda procedurálny návrh, dúfam, že neporušujem rokovací poriadok. Ja som sa len veľmi chcela poďakovať kolegom za podporu. Je pre mňa veľkým záväzkom a dúfam, že tak ako doteraz, tak aj ďalej bude tu spolu pracovať pri ochrane práv detí. Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

9.12.2021 o 18:02 hod.

PhDr.

Katarína Hatráková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:03

Peter Pollák
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Chcem dať na vedomie členom ľudskoprávneho výboru vzhľadom na to, že nebola úspešná ani druhá voľba, že v blízkej dobe im určite príde nejaký informačný mail k tomu, akým spôsobom teda zaujmeme stanovisko k ďalšej voľbe, a teda možno aj k ďalšiemu vypočúvaniu, čiže v blízkej dobe očakávajte mail od tajomníčky výboru, kde si určíme teda pravidlá k tomu, ako bude prebiehať ďalší výbor. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

9.12.2021 o 18:03 hod.

Mgr.

Peter Pollák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:22

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, ctený pán minister, kolegyne, kolegovia, ide o príspevok do rozpravy, ktorý má, má čisto odborný charakter, a poviem to aj preto, lebo tento zákon bol pripravovaný relatívne dlho, je to naozaj odborný zákon a napriek tomu sa... bolo potrebné dnes ešte dávať množstvo pozmeňujúcich návrhov, čo je vždy riziko, ešte keď sa pozmeňujúci návrh dáva do... v pléne, že sa nestihne skontrolovať poslancami v parlamente, a vždy je riziko toho, že sa tam niečo vyskytne, čo potom môže celému zákonu, v celom zákone urobiť problém. Videli ste, pani poslankyňa Kavecká tu čítala návrh zákona, pozmeňujúci návrh, ktorému teda naozaj nemohol rozumieť vôbec nikto.
Ale prejdem k tomu, čo považujem za problém a čo verím, že ma potom ešte pán poslanec Krajčí doplní a nejako to vyriešime. Bol som oslovený odborníkmi, ktorí robia v oblasti transfuziológie, že zákon vytvára stav, ktorý môže spôsobiť problém v Slovenskej republike. V súčasnej dobe, keď Slovensko vyváža plazmu dohodnutému spracovateľovi, tak tento je povinný mať zakategorizovaný liek v Slovenskej republike, čo v preklade znamená, že teda má súhlas k tomu, aby liek na Slovensku dodával, ten liek má danú úhradu a indikácie na diagnózy, ktoré má mať. Možno je to komplikované, ale naozaj je to dôležité preto, aby ten, kto slovenskú plazmu, ktorá je nadbytočná na Slovensku, vyváža preč za účelom ďalšieho spracovania a predaja (ruch v sále a zaznievanie gongu), aby lieky, ktoré z plazmy sa vyrábajú, aby sa na Slovensko reálne aj dodali. Okrem toho, že má ten liek registrovaný, má v zmluve aj podmienku, že na požiadanie Slovenskej republiky môže, resp. musí tento liek, ktorý sa vyrába z plazmy a je kategorizovaný u nás, dodať.
Bol som upozornený, že v tomto návrhu zákona ustanovenie, alebo resp. že tento zákon nepojednáva o tom, ako toto môže Slovenská republika zabezpečiť do budúcnosti, a teda že v prípade, že ktokoľvek dostane a bude mať zmluvu o vývoze plazmy zo Slovenskej republiky, že chýba nám záruka toho, že bude mať aj liek z plazmy na Slovensku kategorizovaný, a teda chýba nám záruka toho, že v prípade potreby lieku v Slovenskej republike nám ho dodá. A je to najmä preto, že lieky v Slovenskej republike, keď ich porovnáme s ostatnými krajinami Európskej únie, sú výrazne lacné. Máme špeciálny systém znižovania cien liekov, robíme referencovanie, a keby sme túto záruku nejako zmluvne alebo zákonne podchytenú nemali, tak sa môže stať, že sa oplatí tomu vývozcovi lieku tú plazmu predávať ďalej. A keď nebudeme mať, keď nebude nútený dodať liek z plazmy na Slovensko, tak sa mu to biznisovo vyplatí v iných krajinách oveľa viac.
Takže je to taký naozaj vyslovene odborný, odborný dotaz a žiadosť, aby sa na to myslelo, alebo keď sa to dá legislatívne upraviť, aby sa to legislatívne upravilo, aby, keď plazmu, ktorej tu máme viac, ako vieme spracovať a spotrebovať, vyvážame vonku, a teda dávame hocikomu, kto ju môže vyviezť mimo Slovenska a predať, spracovať, aby sme mali záruku toho, že budeme vedieť zohnať lieky z plazmy pre našich pacientov za ceny, ktoré sú tu dané, ktoré nie sú tak atraktívne napriek tomu, že biznisovo sa to tomu vývozcovi s dohodou oplatí inde, hej.
Čiže naozaj ide o to, aby sme si nevytvorili stav, keď nebudeme môcť dať lieky z plazmy od našich pacientov našim pacientom. Toľko z mojej strany.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.12.2021 o 18:22 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:26

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ďakujem pekne za slovo. Dovoľte, aby som aj ja pri tejto príležitosti predniesol dva pozmeňujúce návrhy.
Prvý pozmeňujúci návrh sa zaoberá vládnym návrhom, ktorý v zákone zavádza zodpovednosť štátu za škodu spôsobenú podaním očkovacej látky proti ochoreniu COVID-19, ktorá je predmetom monitorovania podľa osobitného predpisu, alebo inými slovami ide vakcínu, ktorá má podmienenú registráciu Európskou liekovou agentúrou.
Ja spolu s ďalšími predkladateľmi tohto pozmeňujúceho návrhu navrhujeme, aby túto zodpovednosť štát neprevzal dňom uvedenia tohto zákonu do platnosti, ale aby tú zodpovednosť štát prevzal dňom, dátumom, kedy začalo očkovanie podmienené registrovanými vakcínami na území Slovenskej republiky, teda od 26. decembra 2020, a tak rozšírili, tak sme rozšírili túto zodpovednosť štátu za škodu spôsobenú podaním očkovacej látky proti ochoreniu COVID-19, ktorá má podmienenú registráciu Európskou liekovou agentúrou.
Takže dovoľte, aby som najprv teda tento pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky prečítal, Mareka Krajčího, Anny Záborskej, Evy Horváthovej, Moniky Kaveckej a Mareka Šefčíka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 705).
V čl. I bode 250 sa za slová „V § 143j ods. 7“ vkladajú slová „sa za slová zdraví spôsobenú“ vkladajú slová „od 26. decembra 2020“ a slová „sa za slová zdravotníctva... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Pán spravodajca, myslím si, že sme už túto vec verifi... alebo by sme ju ujasnili a ustálili na poslaneckom grémiu. Môžete voľne predniesť bez toho, aby ste konkretizovali, že úvodzovky dole alebo hore, keď sa niečo nahrádza, tak je jasné z toho, že ako je to, aby sme to zjednodušili, takže nech sa páči.

Krajčí, Marek, poslanec NR SR
Áno, dobre, takže pokračujem ďalej:
... „zdravotníctva podľa § 46 ods. 4 sa vkladá čiarka“ sa nahrádzajú slovami „a za slová „zdravotníctva podľa § 46 ods. 4“ sa vkladá čiarka.
Koniec. Skončil som, čo sa týka tohto pozmeňujúceho návrhu.
A potom tu mám druhý pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý v sebe rozoberá viacero tém. Viaceré z nich boli konzultované na pôde Ministerstva zdravotníctva a takýmto spôsobom ja som si ich osvojil.
V bode 1 ide o osobitný právny predpis, zákon č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol prijímaný s úmyslom ochrany podnikateľov v potravinárskom priemysle pred znevýhodňovaním spôsobeným uplatňovaním neprimeraných podmienok kladených obchodnými reťazcami a korporáciami. Za subjekty podliehajúce tejto regulácii sa považujú aj držitelia povolenia na veľkodistribúciu liekov, a to aj napriek tomu, že predmetom ich distribúcie nie sú kaziace sa potraviny, potraviny s krátkou dobou spotreby alebo potraviny, ktoré sa dodávajú na veľmi frekventovanej báze. Naopak, predmet ich distribúcie tvoria najmä špecifické dietetické potraviny (vrátane kategorizovaných dietetických potravín hradených z verejného zdravotného poistenia) a potraviny na osobitné výživové účely.
Regulácia zákona č. 91/2018 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov nezohľadňuje charakter obchodného vzťahu medzi poskytovateľom lekárenskej starostlivosti a dodávateľom potravín, ktorý sa míňa jej účinku, pričom spôsobuje značné administratívne a finančné náklady pre poskytovateľa lekárenskej starostlivosti najmä v spojení so zmenou fakturácie vyvolanou skrátením lehoty splatnosti kúpnej ceny potravín.
Napriek tomu, že v zmysle deklarovaného účelu osobitnej právnej úpravy nie je opodstatnené, aby sa táto osobitná právna úprava potravín uplatňovala na právne vzťahy dodávateľského reťazca medzi držiteľmi povolenia na veľkodistribúciu liekov a poskytovateľmi lekárenskej starostlivosti, podľa súčasnej právnej úpravy sa aplikuje na držiteľov povolenia na veľkodistribúciu liekov.
Táto osobitná právna úprava sa vzťahuje výlučne na držiteľov povolenia na veľkodistribútorov liekov, a nie na poskytovateľov lekárenskej starostlivosti ako ďalší článok dodávateľského reťazca, nakoľko zákonom č. 383/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, bola vylúčená aplikácia osobitnej právnej úpravy potravín na poskytovateľov lekárenskej starostlivosti. Týmto zákonom však nebola vylúčená aplikácia osobitnej právnej úpravy vo vzťahu k držiteľom povolenia na veľkodistribúciu liekov, a to aj napriek tomu, že v zmysle odôvodnenia poslaneckého pozmeňujúceho návrhu v znení: „Navrhovaná úprava zabezpečí vyňatie vzťahu medzi poskytovateľom lekárenskej starostlivosti a dodávateľmi, vo väčšine držiteľ povolenia na veľkodistribúciu,“ z pôsobnosti uvedeného zákona bolo cieľom vylúčiť aplikáciu osobitnej právnej úpravy tak vo vzťahu k poskytovateľom lekárenskej starostlivosti, ako aj držiteľov povolenia na veľkodistribúciu, čím došlo k neopodstatnenej diskrepancii práv a povinností jednotlivých článkov dodávateľského reťazca - poskytovateľov lekárenskej starostlivosti a držiteľov povolenia na veľkodistribúciu liekov. Z vyššie uvedených dôvodov sa teda navrhuje zrovnoprávniť postavenie oboch subjektov dodávateľského reťazca v tomto pozmeňujúcom návrhu v bode 1.
Nasledujúci bod 2 sa venuje a navrhuje zrušiť povinnosť ošetrujúceho lekára požiadať o udelenie povolenia na terapeutické použitie registrovaného lieku nad rámec stanovený súhrnom charakteristických vlastností lieku. Návrhom novely zákona sa udeľuje ošetrujúcemu lekárovi právomoc rozhodnúť o terapeutickom použití lieku. Túto navrhovanú úpravu a v jej súvislosti navrhované zmeny - navrhované zmeny ustanovenia § 73a ods. 2) navrhujeme vypustiť. Používanie liekov v súlade so súhrnnom charakteristických vlastností lieku považujeme za zásadné a základné pravidlo pre bezpečné a účelné zaobchádzanie s liekmi. Registrovanie indikácie a jej uvedenie v súhrne charakteristických vlastností lieku je založené na výsledkoch komplexného procesu klinického skúšania, ktorým sa preukázala účinnosť a bezpečnosť lieku pre pacienta. Zrušením základnej povinnosti lekára používať liek v registrovaných indikáciách sa umožní, aby sa bez kontroly štátnych autorít Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv, Ministerstvom zdravotníctva SR rozšírilo používanie registrovaných liekov v neregistrovaných indikáciách.
Z uvedeného dôvodu sa navrhuje ponechať súčasná právna úprava.
Potom v bode 3 sa vypúšťajú ustanovenia novelizácie zákonu o vývoze plazmy. Následne v ďalších bodoch ide o legislatívnotechnické úpravy, reflektujúce zmeny navrhnuté v súvislosti s preskripciou lieku nad rámec súhrnu charakteristických vlastností liekov.
A potom je tu ešte v čl. 10, zmena sa navrhuje vzhľadom na nové znenie položky 152 v zákone o správnych poplatkoch podľa návrhu zákona. Zmena sa navrhuje z dôvodu, že po vypustení písmen by došlo k nesprávnemu zapracovaniu po nadobudnutí účinnosti zákona v termíne stanovenom zákonom č. 156/2018 Z. z.
A na záver v poslednom 12. bode ide o návrh na posunutie účinnosti ustanovení v § 121 ods. 15, 16, 17 a 18 na 1. 4. 2022 s cieľom poskytnutia primeranej lehoty pre zdravotné poisťovne a NCZI na vykonanie úprav v procesoch a informačných systémoch v súvislosti so zavedením výdaja náhradnej zdravotníckej pomôcky pre inkontinenciu alebo náhradnej bezlepkovej potraviny.
Takže dovoľte mi, aby som teraz prečítal tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Krajčího k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 705).
1. V čl. I bode 65 § 18 sa za ods. 22 vkladá nový ods. 23, ktorý znie:
„(23) Ak je predmetom činnosti držiteľa povolenia na veľkodistribúciu potravina, ustanovenia osobitného predpisu sa na jej dodanie nevzťahujú.“
Doterajšie ods. 23 až 28 sa označujú ako 24 až 29.
2. V čl. I sa vypúšťa bod 84.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
3. V čl. I sa vypúšťajú body 95 až 97. Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4. V čl. I sa vypúšťajú body 98 a 99. Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
5. V čl. I bode 140 § 104 ods. 2 znie:
„(2) Súkromný veterinárny lekár je povinný najneskôr do 15. júla za prvý polrok príslušného roka a najneskôr do 15. januára za druhý polrok predchádzajúceho roka poskytnúť v elektronickej podobe príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe informáciu o spotrebe veterinárnych liekov u potravinových zvierat na základe údajov v evidencii podaných veterinárnych liekov, ktorú súkromný veterinárny lekár vedie v knihe veterinárnych úkonov podľa prílohy č. 3.“
6. V čl. I sa vypúšťa bod 155.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
7. V čl. I bode 171 sa vypúšťajú slová „humánny liek indikovaný v súlade s postupom podľa § 73a ods. 2“.
8. V čl. I sa vypúšťa bod 211.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
9. V čl. I bode 212 sa vypúšťajú slová „humánneho lieku predpísaného v súlade s postupom podľa § 73a ods. 2 alebo“.
10. Čl. VIII a IX sa vypúšťajú.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
11. Za čl. IX sa vkladá nový čl. X, ktorý znie:
„Čl. X
Zákon č. 156/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa mení takto:
V čl. II druhom bode sa označenie písm. „ak)“ nahrádza označením písm. „ad)“. Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
12. Ustanovenie čl. X sa upraví tak, aby v čl. 1 bode 170 § 121 ods. 15 až 18 nadobudli účinnosť 1. apríla 2022.
Pán predsedajúci, dovoľte mi, aby som požiadal o vyňatie bodu 3 z tohto pozmeňujúceho návrhu na samostatné hlasovanie.
No, čo sa týka poslanca Rašiho, tak, samozrejme, ja som si preštudoval túto problematiku a naozaj majú práve vyňatím bodu 3 poslanci možnosť tejto snemovne sa rozhodnúť, či sú za ponechanie novelizácie zákona o vývoze plazme, tak ako ich navrhoval vládny zákon v tomto zákone, alebo nie práve hlasovaním osobitne o tomto bode 3. Chcem podotknúť, že tak ako je vládny zákon napísaný v podstate rozširuje len možnosť vývozu plazmy výrobcom registrovaných podľa § 46 ods. 1, ktorí nie sú zaradení v zozname kategorizovaných liekov a sú používané na terapiu v ústavných zdravotníckych zariadeniach v Slovenskej republike, teda garantuje z tohto pohľadu návratnosť práve využitej alebo produktov využitých z ľudskej plazmy na Slovenskú republiku, a teda ja osobne navrhujem, aby, za ten bod 3 a odporúčam, aby hlasovali poslanci proti, teda aby zostali tie navrhnuté ustanovenia z vládneho návrhu zákona o vývoze ľudskej plazmy v tomto zákone zachované. Ostatné pozmeňujúce návrhy, ktoré mali ešte viac liberalizovať tento vývoz, som ja zastavil.
Ďakujem veľmi pekne. Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2021 o 18:26 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:43

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Pán poslanec, ja len krátko. Hovoril si, že doporučuješ nehlasovať, hovoríme o tej plazme, áno? O tej plazme, a teda je tam pozmeňujúci návrh, ktorý si dal ty, dobre hovorím? Čiže by sme mali zaňho hlasovať za. Áno? Dobre. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.12.2021 o 18:43 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:44

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
V mojom pozmeňovacom návrhu vyhadzujem von kompletne celé nové ustanovenie vládneho zákonu o vývoze plazmy.
Takže kto tam nechce mať ani toto ustanovenie, tak, samozrejme, by mal hlasovať za, kto tam to ustanovenie vládneho návrhu zákona chce mať, bude hlasovať proti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.12.2021 o 18:44 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:45

Vladimír Lengvarský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, návrh zákona o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá na základe položky č. 40 Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021, z ktorého vyplýva ministerstvu zdravotníctva úloha predložiť návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v zdravotníctve. Navrhovaná právna úprava, tzv. optimalizácia siete nemocníc predstavuje novú koncepciu ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorej cieľom je zabezpečenie kvalitnej a dostupnej ústavnej starostlivosti pre pacienta.
Koncepcia vychádza z prístupu Hodnota za peniaze a z Plánu obnovy a odolnosti. Jej cieľom je vykonať v ústavnej starostlivosti všetky potrebné zmeny nevyhnutné na to, aby finančné prostriedky z verejného zdravotného poistenia vynakladané na ústavnú starostlivosť prinášali pacientovi vyššiu hodnotu v podobe kvalitnejšej a dostupnejšej ústavnej starostlivosti. Navrhované zmeny vyplývajú aj z Programového plánu vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie 2021 až 2024, podľa ktorého má každý pacient nárok na kvalitnú, bezpečnú a dostupnú ústavnú starostlivosť.
Zámerom predkladaného návrhu zákona je aj reforma siete všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktorou sa zavádza nový spôsob definovania minimálnej siete poskytovateľov, ktorí prevádzkujú ambulanciu všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých a všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast s dôrazom na zabezpečenie dostatku všeobecných lekárov pre obyvateľov z hľadiska ich časovej dostupnosti na úrovni okresov. Navrhovanou úpravou sa tiež posilňuje stabilita a nezávislosť postavenia predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ako súčasť opatrení smerujúcich k naplneniu cieľa deklarovaného v programovom vyhlásení vlády v oblasti starostlivosti o zdravie obyvateľstva, ktorým je posilnenie pozície pozície štátu v oblasti zdravotného poistenia a zvýšenie kvality zdravotníctva.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás týmto požiadať o podporu predloženého návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.12.2021 o 18:45 hod.

brig. gen. MUDr. MPH

Vladimír Lengvarský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:48

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ako spoločná spravodajkyňa výboru... prepáčte, len sa mi toto šmýka... (rečníčka si upravuje respirátor na tvári) ako spoločná spravodajkyňa výboru predkladám spoločnú správu k vládnemu návrhu zákona o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 706).
Vládny návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre zdravotníctvo. Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj nerokoval o návrhu zákona, nakoľko v zmysle zákona o rokovacom poriadku nebol uznášaniaschopný. Ústavnoprávny výbor NR SR súhlasí s návrhom zákona a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť. Výbor pre zdravotníctvo súhlasil s predloženým návrhom zákona a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade vládny návrh zákona (tlač 706) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa obsahuje 237 pozmeňujúcich návrhov. Súčasne výbor navrhol, aby sa o bodoch 1 až 237 hlasovalo spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 120 z 9. decembra 2021, kde ma výbor poveril za spoločnú spravodajkyňu k predloženému návrhu zákona a poslancov Mareka Krajčího a Mareka Šefčíka za náhradníkov za spravodajcu.
Ešte by som chcela poprosiť, aby bol upravený v spoločnej správe v bode 8 preklep, namiesto slov 16 až 18 má byť správne 16 a 17.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2021 o 18:48 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:51

Martin Čepček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, ja trošku pochybujem o kvalite tohto zákona, keďže sme počuli už na začiatku, že návrh zákona má 237 pozmeňujúcich bodov. No, máme tu aj nemocnice, ktoré nie sú dokončené, nefungujú, napríklad taká nemocnica Rázsochy. Chceme mať 30 funkčných nemocníc, no otázka je, že za akým účelom, komu to pomôže, a vidím za tým aj evidentný cieľ získať prakticky neobmedzený mandát na rušenie oddelení či nemocníc pre ministerstvo od parlamentu.
Ministerstvo si síce vymenovalo rôzne orgány, ale bude tlak na to, aby sa rušili nemocnice tie, ktoré bude ministerstvo chcieť. Ďalej ma utvrdzuje v mojich obavách list, ktorý zaslala, resp. otvorený list, ktorý napísala nemocnica v Snine, je to mesto zhruba s 20-tisíc obyvateľmi, kde reaguje na pani poslankyňu Cigánikovú, a ja z neho budem citovať niektoré časti.
„Vážená pani poslankyňa Bittó Cigániková, poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky, dovoľujeme si zareagovať na vaše vyjadrenie na adresu Nemocnice v Snine, s. r. o., ktoré odzneli v relácii O päť minút 12 na RTVS dňa 17. 10. 2021.“
Nemocnica vám vyčíta, že bez hlbších znalostí problematiky ste spochybnili dobré meno nemocnice. Nemocnica ďalej píše: „Za celú dobu existencie Nemocnice v Snine, ktorá je v stopercentnom vlastníctve mesta, táto nemocnica nedostala od štátu žiadne finančné prostriedky a rovnako sa nemohla uchádzať o žiadnu podporu z fondov Európskej únie. Napríklad aj kúpu CT prístroja roku 2018 sme realizovali z prostriedkov mesta, Nemocnica Snina, s. r. o., z darov podnikateľských subjektov a obyvateľov regiónu. Podobne podiel pacientov, o ktorých ste spomínali, čerpajúcich zdravotnú starostlivosť mimo okresu, je porovnateľný s okolitými nemocnicami. V nemocnici v Snine bolo za rok 2019 prevedený podobný počet a v mnohých prípadoch aj vyšší počet operačných výkonov v porovnaní s okolitými nemocnicami s podstatne vyššou spádovou oblasťou.“
Ďalej nemocnica píše: „Máme za to, že vaše vyjadrenie, pani poslankyňa, voči našej nemocnici v hlavnom vysielacom čase vo verejnoprávnej televízii na základe niekoľkých vybraných parametrov bez hlbších znalostí problematiky, bez pozorovania s inými nemocnicami a bez poukázania na iné kvalitatívne parametre v náš prospech neboli vôbec vhodné a spochybnili dobré meno našej nemocnice. Zároveň si vás dovoľujem informovať, že údaje týkajúce sa Nemocnice, s. r. o., spádová oblasť, počty hospitalizácií, počty operácií uvádzané v dokumente Analýzy regiónov východného Slovenska, východná oblasť, z dielne Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, z ktorých ste zrejme pri vašich vyjadreniach čerpali, sú mnohé nepresné. Na túto skutočnosť sme ministerstvo upozorňovali.“
Ja teda z tohto listu mám zmiešané pocity a nesúhlasím, aby o nemocniciach rozhodovali súkromní prevádzkovatelia, čím sa zvyšuje možnosť korupcie. Iba tam, kde budeme mať známych, priateľov, nemocnice ostanú. O mnohých nemocniciach budú rozhodovať teda úradníci. Potom ako má byť takýto zákon dôveryhodný, keď máme takéto pochybnosti? Preto dávam procedurálny návrh podľa rokovacieho poriadku, aby sa nepokračovalo v rokovaní o tomto zákone.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.12.2021 o 18:51 hod.

Mgr. et Mgr.

Martin Čepček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:56

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán poslanec Čepček, to treba vnímať možno aj inak, keď je 237 pozmeňovacích bodov v rámci pozmeňovákov, ktoré tu dneska odzneli, resp. ktoré boli schvaľované dneska na, na výbore, že ten zákon je o to kvalitnejší, lebo je dolaďovaný, a treba povedať, že ten proces tvorby tých pozmeňujúcich návrhov zahŕňal širokú diskusiu všetkých koaličných strán, ktorá bola veľmi odborná a veľmi dobrá, a nakoniec došlo k dohode. To znamená, že ja to vnímam skôr z toho opačného pohľadu, že tie pozmeňujúce návrhy, ktoré boli pre vás na poslednú chvíľu, pre mňa v rámci nejakého procesu, ktorý, ktorý bol ukončený v nejakom čase, tak výrazným spôsobom skvalitnili ten návrh.
A druhá vec je, aby nedošlo, nedošlo teda ku klamstvám a k zavádzaniu verejnosti. Vy ste spomenuli vo svojom vystúpení, že teda týmto zákonom dávame mandát ministerstvu na rušenie oddelení. To ale nie je pravda. Je potrebné si prečítať ten zákon veľmi podrobne. Tie komisie, ktoré ste tak bagatelizovali, sú veľmi dôležité. Hneď tá prvá - kategorizačná komisia pre ústavnú zdravotnú starostlivosť je záväzná pre ministerstvo a ministra a tá hovorí o tom, že budú nastavené jasné ukazovatele, či už kvalitatívne, kvantitatívne, ktoré budú definovať jednotlivé zdravotnícke výkony, zdravotnícke programy, ktoré budú patriť do jednotlivých kategórií nemocníc. A toto je maximálne dôležité, pretože ak tu sa odborná verejnosť zhodne v rámci tej kategorizačnej komisie, ktorá má, mimochodom, 13 členov, tak tieto pravidlá budú pre ministra záväzné – aj ministerstvo, potom ďalej pri tvorbe siete. To znamená, že to vôbec nie je tak, že minister, ministerstvo má nejakú možnosť svojvôle pri tvorbe siete.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.12.2021 o 18:56 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video