6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.4.2020 o 15:55 hod.
Ing. et Ing.
Filip Kuffa
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Pani poslankyňa Halgašová, v súvislosti s podporou poľnohospodárstva ste spomenuli aj fakt, že v podstate podmienkou vyplatenia dotácií bude preukázanie právneho titulu k pôde. Ja ale upozorňujem na to, že dneska, dneska práve ten právny titul oni vedia preukázať.
Čo je problémom, je ten fakt, že v podstate my tu na Slovensku práve to vlastnícke právo zaznávame, nie ten právny titul, pretože ten právny titul je podložený v tých rôznych zákonoch, ako je o prenájme pôdy a tak ďalej. Čiže oni to dneska zdokladovať vedia.
A ešte jedna taká drobná poznámka. Povedali ste, že jednou z priorít je aj ukončenie reštitučných konaní, tak v tom vám držím palce. (Povedané so smiechom.)
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
15:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:24
Jaroslav BaškaA vrátim sa k tým financiám do zdravotníctva. Keďže veľa nemocníc robí stále dlhy, tak nie je tam niečo dobre, nie je tam niečo dobre nastavené. Niektoré nemocnice dostávajú viac finančných prostriedkov, z ktorých si môžu dovoliť zaplatiť aj zdravotný personál, lekárov, sestry a tak ďalej, a niektoré zdravotnícke zariadenia dostávajú menej finančných prostriedkov. A to je jedno, či sa spomína programové vyhlásenie vlády jednou vetou DRG s nejakými koeficientami.
A tých koeficientov sa ja naozaj veľmi bojím, pretože zasa pre niektorú nemocnicu bude ten koeficient iný a pre niektoré nemocnice iný. Ja vám držím palce, ak toto z toho programového vyhlásenia vlády, čo sa týka zdravotníctva, sa splní, tak budem skákať desať metrov do vzdu..., do vzduchu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.4.2020 o 15:24 hod.
Ing.
Jaroslav Baška
Videokanál poslanca
Ja chcem len na pani poslankyňu Kaveckú reagovať, len v dobrom. Ja si pamätám tie rokovania aj s vami v tom roku 2014, keď sestry nemali tie platy, ktoré by mali mať, a myslím, že za to obdobie sa tie platy sestrám naozaj zdvihli o hodne. Môže každý hovoriť, že je to stále málo, podobne aj v školstve, ale ako župa za tých posledných rokov sme investovali do tých našich troch nemocníc - bojnickej, považskobystrickej a myjavskej - viac ako 20 mil. eur. Hovorím a podotýkam, opakujem to znova, z vlastného rozpočtu Trenčianskej župy. A je to vidieť. A takýmto spôsobom zlepšujeme to pracovné prostredie zdravotnému personálu, ale naozaj aj tým pacientom, ktorí túto zdravotnú starostlivosť potrebujú, či je to na Hornej Nitre, na Považí, na Myjavských kopaniciach, a preto nikdy, pokiaľ ja budem županom, nikdy nedovolím, aby tieto tri nemocnice boli prenajaté alebo boli privatizované. Sú tu aj poslanci niektorí zo zastupiteľstva Trenčianskeho samosprávneho kraja, kde sme prijali aj takéto uznesenie.
A vrátim sa k tým financiám do zdravotníctva. Keďže veľa nemocníc robí stále dlhy, tak nie je tam niečo dobre, nie je tam niečo dobre nastavené. Niektoré nemocnice dostávajú viac finančných prostriedkov, z ktorých si môžu dovoliť zaplatiť aj zdravotný personál, lekárov, sestry a tak ďalej, a niektoré zdravotnícke zariadenia dostávajú menej finančných prostriedkov. A to je jedno, či sa spomína programové vyhlásenie vlády jednou vetou DRG s nejakými koeficientami.
A tých koeficientov sa ja naozaj veľmi bojím, pretože zasa pre niektorú nemocnicu bude ten koeficient iný a pre niektoré nemocnice iný. Ja vám držím palce, ak toto z toho programového vyhlásenia vlády, čo sa týka zdravotníctva, sa splní, tak budem skákať desať metrov do vzdu..., do vzduchu.
Rozpracované
15:26
Vystúpenie 15:26
Miroslav ŽiakPredložený návrh vládneho programu vznikol po vzájomných rozhovoroch a konzultáciách. Som veľmi rád, že aj keď východiská koaličných strán sa môžu ideovo a filozoficky líšiť, tak aj napriek tomu programové vyhlásenie vzniklo po vzájomnej dohode.
Dôvodom, prečo sme sa spoločne ocitli vo...
Predložený návrh vládneho programu vznikol po vzájomných rozhovoroch a konzultáciách. Som veľmi rád, že aj keď východiská koaličných strán sa môžu ideovo a filozoficky líšiť, tak aj napriek tomu programové vyhlásenie vzniklo po vzájomnej dohode.
Dôvodom, prečo sme sa spoločne ocitli vo vládnej koalícii, mnohí už určite poznáte. Pre tých, ktorí však pochybujú o odpovedi, tak vám ju rád odpoviem. Je to preto, že ľudia chceli zmenu. Výsledok volieb nám všetkým dokázal, že ľuďom nie je jedno, ako sa bude ďalej uberať budúcnosť našej krajiny. Občania Slovenskej republiky nám prejavili dôveru a my im, samozrejme, za to ďakujeme.
Dámy a páni, sľúbili sme činy a týmto programovým vyhlásením vlády ešte len začítame. Ale cítim, že je to na tej správnej ceste. Áno, parlament je miestom a má byť miestom pre diskusiu. Mnohokrát aj pre búrlivú diskusiu. Ale chcem zdôrazniť, že na toto miesto nepatrí nedôstojné správanie, ako sme mohli vidieť minulý pondelok zo strany poslancov za stranu SMER, keď sa pri predstavovaní programového vyhlásenia vlády postavili a odišli z rokovacej sály.
Dámy a páni, tento program má mnohé riešenia, ktoré nám vedia v budúcnosti pomôcť k tomu, aby sa nám tu spoločne lepšie žilo. Jednou z oblastí, ktorá je pre rozvoj Slovenska dôležitá, je vytvoriť a posilniť podmienky pre podnikateľské prostredie. Medzi jedny z ústredných dôvodov nízkych platov občanov na Slovensku môžme označiť nízku produktivitu ekonomiky ako takej. Produktivita práce meraná pridanou hodnotou je na Slovensku pod priemerom západných krajín a dosluhuje približne 55 % priemen..., priemernej úrovne Európskej únie. Ak sa ako Slovensko chceme v platoch vyrovnať západnej Európe, nezostáva nám nič iné, iba zvýšiť potenciál pridanej hodnoty. Pokiaľ majú slovenské platy aj ďalej dobiehať tie západné, je zlep..., je nutné zlepšiť potenciál pre tvorbu pridanej hodnoty. Prevaha nízkoproduktívnych firiem znamená ich silný vplyv na cenu práce v ekonomike. Ich priestor na zvyšovanie odmien za prácu je značne obmedzený a celková výška mzdových nákladov zostáva na nízkej úrovni. Tieto nízkoproduktívne firmy pritom vytvárajú len zhruba 30 % celkovej pridanej hodnoty medzi sledovanými firmami, no zamestnávajú až takmer dve tretiny všetkých zamestnancov.
Tak ako je uvedené v programovom vyhlásení vlády, čo potvrdzujú aj reálne dáta o produktivite a konkurencieschopnosti slovenských firiem, je pozitívne, že vláda Slovenskej republiky orientuje pozornosť na zvyšovanie konkurencieschopnosti slovenských firiem vytvárajúcich nízku pridanú hodnotu. Keďže deklarované firmy tvoria na jednej strane nízku pridanú hodnotu, v porovnaní so zahraničnými firmami pôsobiacimi na Slovensku, avšak na druhej strane majú vysoký vplyv na celkovú zamestnanosť.
Dámy a páni, vážení členovia vlády, dovoľte mi uzavrieť moje vystúpenie a vysloviť plnú podporu predloženému vládnemu programu, za ktorý budem, samozrejme, hlasovať ako vyslovenie dôvery vláde Slovenskej republiky. Som presvedčený, že toto programové vyhlásenie je vyhlásením ambicióznym a plným odbornosti vo všetkých oblastiach, ktoré ponúka nová koalícia na nasledujúce štyri roky. Verím, že tento program zabezpečí krajinu, Slovensko, v ktorej budeme radi pracovať, podnikať a žiť.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Vážený pán podpredseda, vážené dámy a páni, prihlásil som sa v diskusii k programovému vyhláseniu vlády, pretože cítim určitú potrebu sa vyjadriť.
Predložený návrh vládneho programu vznikol po vzájomných rozhovoroch a konzultáciách. Som veľmi rád, že aj keď východiská koaličných strán sa môžu ideovo a filozoficky líšiť, tak aj napriek tomu programové vyhlásenie vzniklo po vzájomnej dohode.
Dôvodom, prečo sme sa spoločne ocitli vo vládnej koalícii, mnohí už určite poznáte. Pre tých, ktorí však pochybujú o odpovedi, tak vám ju rád odpoviem. Je to preto, že ľudia chceli zmenu. Výsledok volieb nám všetkým dokázal, že ľuďom nie je jedno, ako sa bude ďalej uberať budúcnosť našej krajiny. Občania Slovenskej republiky nám prejavili dôveru a my im, samozrejme, za to ďakujeme.
Dámy a páni, sľúbili sme činy a týmto programovým vyhlásením vlády ešte len začítame. Ale cítim, že je to na tej správnej ceste. Áno, parlament je miestom a má byť miestom pre diskusiu. Mnohokrát aj pre búrlivú diskusiu. Ale chcem zdôrazniť, že na toto miesto nepatrí nedôstojné správanie, ako sme mohli vidieť minulý pondelok zo strany poslancov za stranu SMER, keď sa pri predstavovaní programového vyhlásenia vlády postavili a odišli z rokovacej sály.
Dámy a páni, tento program má mnohé riešenia, ktoré nám vedia v budúcnosti pomôcť k tomu, aby sa nám tu spoločne lepšie žilo. Jednou z oblastí, ktorá je pre rozvoj Slovenska dôležitá, je vytvoriť a posilniť podmienky pre podnikateľské prostredie. Medzi jedny z ústredných dôvodov nízkych platov občanov na Slovensku môžme označiť nízku produktivitu ekonomiky ako takej. Produktivita práce meraná pridanou hodnotou je na Slovensku pod priemerom západných krajín a dosluhuje približne 55 % priemen..., priemernej úrovne Európskej únie. Ak sa ako Slovensko chceme v platoch vyrovnať západnej Európe, nezostáva nám nič iné, iba zvýšiť potenciál pridanej hodnoty. Pokiaľ majú slovenské platy aj ďalej dobiehať tie západné, je zlep..., je nutné zlepšiť potenciál pre tvorbu pridanej hodnoty. Prevaha nízkoproduktívnych firiem znamená ich silný vplyv na cenu práce v ekonomike. Ich priestor na zvyšovanie odmien za prácu je značne obmedzený a celková výška mzdových nákladov zostáva na nízkej úrovni. Tieto nízkoproduktívne firmy pritom vytvárajú len zhruba 30 % celkovej pridanej hodnoty medzi sledovanými firmami, no zamestnávajú až takmer dve tretiny všetkých zamestnancov.
Tak ako je uvedené v programovom vyhlásení vlády, čo potvrdzujú aj reálne dáta o produktivite a konkurencieschopnosti slovenských firiem, je pozitívne, že vláda Slovenskej republiky orientuje pozornosť na zvyšovanie konkurencieschopnosti slovenských firiem vytvárajúcich nízku pridanú hodnotu. Keďže deklarované firmy tvoria na jednej strane nízku pridanú hodnotu, v porovnaní so zahraničnými firmami pôsobiacimi na Slovensku, avšak na druhej strane majú vysoký vplyv na celkovú zamestnanosť.
Dámy a páni, vážení členovia vlády, dovoľte mi uzavrieť moje vystúpenie a vysloviť plnú podporu predloženému vládnemu programu, za ktorý budem, samozrejme, hlasovať ako vyslovenie dôvery vláde Slovenskej republiky. Som presvedčený, že toto programové vyhlásenie je vyhlásením ambicióznym a plným odbornosti vo všetkých oblastiach, ktoré ponúka nová koalícia na nasledujúce štyri roky. Verím, že tento program zabezpečí krajinu, Slovensko, v ktorej budeme radi pracovať, podnikať a žiť.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
15:26
Vládna moc reprezentované za 30 rokov našej existencie mnohými politickými stranami trpela veľmi často bohorovnosťou a pocitom vlastne výlučnej kompetentnosti bez potreby počúvať a prizývať k rozhodovaniu tých, ktorých sa rozhodnutia týkali. Rozhodovacia činnosť súdov či orgánov verejnej správy veľakrát nerešpektovala nielen práva účastníkov konaní, no dokonca v početných prípadoch ani len elementárnu požiadavku zákonnosti svojich rozhodnutí. Právo na vzdelanie, ktoré je vstupnou bránou do života a predpokladom pre úspešné uplatnenie ostatných práv, bolo a, bohužiaľ, stále je veľmi hrubo porušované a nerešpektované, a už vôbec nie každému rovnako, tak ako to od náš vyžadujú naše medzinárodnoprávne záväzky.
Teším sa, že si súčasná vládna koalícia predsavzala aj prostredníctvom tohto programového vyhlásenia vlády tieto krivdy napraviť a zindividualizovať vzdelávanie ako celok, a tak ho prispôsobiť tým, pre ktorých by vzdelávanie malo slúžiť, pre študentov a pre deti, ktorí sú naša budúcnosť.
Dovolím si podotknúť, že základným a veľmi dôležitým faktorom každej zmeny sú ľudia, ktorí v systéme pracujú. Našim učiteľom sme toho veľmi veľa dlžní a snáď sa nám v tomto nasledujúcom volebnom období to podarí aspoň čiastočne tento dlh splniť. Vo všetkých týchto oblastiach máme naozaj veľké rezervy a veľmi veľa práce. O to viac sa teším, tak ako som povedal vo svojich predchádzajúcich vystúpeniach, že táto vláda chce byť vládou zmeny a chce tu byť aj vládou pre ľudí, ktorí boli doteraz na absolútnom okraji väčšinového záujmu. Som rád, že, ako to aj z programového vyhlásenia vlády vyplýva, táto vláda chce počas nasledujúceho obdobia priniesť pozitívnu zmenu pre osoby so zdravotným postihnutím.
Programové vyhlásenie, o ktorom sa tu už tak dlho bavíme, myslí na tieto osoby nielen kvantitatívne, keďže tieto zmeny sa nachádzajú naprieč celým jej obsahom, ale napriek kva..., ale najmä kvalitatívne, pardon. Som rád, že vláda reflektovala aj moje pripomienky a nevyradila počas rokovaní z finálneho znenia skvelé a dlho potrebné kroky, ako efektívna podpora zamestnávania, vzdelávania, zvýšenie konkurencieschopnosti na trhu práce či zavedenie inštitútu asistenta pracovného začlenenia.
Vítam, že si vláda predsavzala zrušenie nezmyslov, ako napr. naviazanie výkonu činnosti chránenej dielne na konkrétne priestory. Veď si to len predstavte pri upratovacej firme.
Dôležitým krokom, v ktorom vláde Slovenskej republiky osobitne držím palce a veľmi rád pomôžem svojimi skúsenosťami a poznatkami, sú všetky tieto vyššie zmienené zmeny. Schvaľujem, že vláda rozšírila prostredníctvom tohto veľmi ambiciózneho dokumentu okruh svojho záujmu o témy, ktoré predtým trápili málokoho, a začlenilo do svojho programu reformu duševného zdravia či pomoc obetiam domáceho násilia. Z tohto miesta chcem vyzdvihnúť prácu mnohých organizácií, ktoré v tejto oblasti dlhé roky dobrovoľnícky suplovali pasivitu štátu a jeho neochotu sa touto témou zaoberať. A často na úkor svojho rodinného, osobného, súkromného života či spánku. Dúfam, že sa nám podarí na základe tohto vládneho programu tieto organizácie účinne odbremeniť alebo im aspoň v ich dobrej práci pomôcť.
Na záver len ešte raz chcem poďakovať všetkým, ktorí prispeli ku vytvoreniu tohto dokumentu plnému veľmi dobrých a veľmi konkrétnych riešení. Moju dôveru táto vláda má a táto koalícia ju určite dostane aj mojím hlasovaním.
Vážené dámy a páni, dovoľte mi v krátkosti sa vyjadriť na tému, ktorá ja môjmu srdcu blízka, a teda tému práv osôb so zdravotným postihnutím, ktorej sa v priebehu svojho života pomerne krátkeho venujem pomerne dlhý čas, je tomu niečo viac ako päť rokov. A ako so zdravotným postihnutím mám navyše, dovolím si tvrdiť, celkom slušný prehľad o tom, k čomu sa idem vyjadriť. Ako som už vo svojich faktických poznámkach predtým uviedol, týchto osôb je 450-tisíc a veľmi veľká časť z nich sa nachádza vo veľmi zlej ekonomickej, spoločenskej či možno sociálnej situácii, uvedené v beznádejnom začarovanom kruhu chudoby, nezamestnanosti, neflexibilného vzdelávacieho systému a zlého zdravotného stavu bez možnosti, aby sa o ich problémoch vôbec niekto dozvedel alebo aby niekoho zaujímali. Mnohým sa vďaka slabej úrovni inkluzivity a prístupnosti informačných platforiem nedostávajú relevantné informácie, čo len zväčšuje ich hendikep a zároveň úroveň ich vyčlenenia.
Vládna moc reprezentované za 30 rokov našej existencie mnohými politickými stranami trpela veľmi často bohorovnosťou a pocitom vlastne výlučnej kompetentnosti bez potreby počúvať a prizývať k rozhodovaniu tých, ktorých sa rozhodnutia týkali. Rozhodovacia činnosť súdov či orgánov verejnej správy veľakrát nerešpektovala nielen práva účastníkov konaní, no dokonca v početných prípadoch ani len elementárnu požiadavku zákonnosti svojich rozhodnutí. Právo na vzdelanie, ktoré je vstupnou bránou do života a predpokladom pre úspešné uplatnenie ostatných práv, bolo a, bohužiaľ, stále je veľmi hrubo porušované a nerešpektované, a už vôbec nie každému rovnako, tak ako to od náš vyžadujú naše medzinárodnoprávne záväzky.
Teším sa, že si súčasná vládna koalícia predsavzala aj prostredníctvom tohto programového vyhlásenia vlády tieto krivdy napraviť a zindividualizovať vzdelávanie ako celok, a tak ho prispôsobiť tým, pre ktorých by vzdelávanie malo slúžiť, pre študentov a pre deti, ktorí sú naša budúcnosť.
Dovolím si podotknúť, že základným a veľmi dôležitým faktorom každej zmeny sú ľudia, ktorí v systéme pracujú. Našim učiteľom sme toho veľmi veľa dlžní a snáď sa nám v tomto nasledujúcom volebnom období to podarí aspoň čiastočne tento dlh splniť. Vo všetkých týchto oblastiach máme naozaj veľké rezervy a veľmi veľa práce. O to viac sa teším, tak ako som povedal vo svojich predchádzajúcich vystúpeniach, že táto vláda chce byť vládou zmeny a chce tu byť aj vládou pre ľudí, ktorí boli doteraz na absolútnom okraji väčšinového záujmu. Som rád, že, ako to aj z programového vyhlásenia vlády vyplýva, táto vláda chce počas nasledujúceho obdobia priniesť pozitívnu zmenu pre osoby so zdravotným postihnutím.
Programové vyhlásenie, o ktorom sa tu už tak dlho bavíme, myslí na tieto osoby nielen kvantitatívne, keďže tieto zmeny sa nachádzajú naprieč celým jej obsahom, ale napriek kva..., ale najmä kvalitatívne, pardon. Som rád, že vláda reflektovala aj moje pripomienky a nevyradila počas rokovaní z finálneho znenia skvelé a dlho potrebné kroky, ako efektívna podpora zamestnávania, vzdelávania, zvýšenie konkurencieschopnosti na trhu práce či zavedenie inštitútu asistenta pracovného začlenenia.
Vítam, že si vláda predsavzala zrušenie nezmyslov, ako napr. naviazanie výkonu činnosti chránenej dielne na konkrétne priestory. Veď si to len predstavte pri upratovacej firme.
Dôležitým krokom, v ktorom vláde Slovenskej republiky osobitne držím palce a veľmi rád pomôžem svojimi skúsenosťami a poznatkami, sú všetky tieto vyššie zmienené zmeny. Schvaľujem, že vláda rozšírila prostredníctvom tohto veľmi ambiciózneho dokumentu okruh svojho záujmu o témy, ktoré predtým trápili málokoho, a začlenilo do svojho programu reformu duševného zdravia či pomoc obetiam domáceho násilia. Z tohto miesta chcem vyzdvihnúť prácu mnohých organizácií, ktoré v tejto oblasti dlhé roky dobrovoľnícky suplovali pasivitu štátu a jeho neochotu sa touto témou zaoberať. A často na úkor svojho rodinného, osobného, súkromného života či spánku. Dúfam, že sa nám podarí na základe tohto vládneho programu tieto organizácie účinne odbremeniť alebo im aspoň v ich dobrej práci pomôcť.
Na záver len ešte raz chcem poďakovať všetkým, ktorí prispeli ku vytvoreniu tohto dokumentu plnému veľmi dobrých a veľmi konkrétnych riešení. Moju dôveru táto vláda má a táto koalícia ju určite dostane aj mojím hlasovaním.
Rozpracované
15:36
Vystúpenie v rozprave 15:36
Boris SuskoAle poďme konkrétne k niektorým vybraným bodom prvej a druhej časti a potom, pokiaľ čas dovolí, aj k časti životného prostredia.
Boj proti korupcii je, samozrejme, legitímny cieľ tejto vlády. Avšak obávam sa, že opatrenia a nástroje, ktoré vláda v programovom vyhlásení navrhuje za týmto cieľom, nevyriešia tento problém, naopak, vytvárajú politizáciu jednotlivých inštitútov, resp. možnosti ešte väčšieho zneužitia. Poviem napríklad ktoré.
„Vláda chce odpolitizovať proces kontroly majetku verejných funkcionárov, vláda Slovenskej republiky zriadi nezávislú inštitúciu, ktorá bude mať na starosti etiku verejných funkcionárov, konflikt záujmov a kontrolu majetkových priznaní.“ Nie je však jasné, kto a akým spôsobom bude kreovať takúto nezávislú inštitúciu. Vláda? Teda vládnuca strana, resp. koalícia bez zastúpenia opozície?
Toto vyvoláva oprávnené obavy, že takto kreovaná inštitúcia môže byť práve nástrojom na šikanu opozície, resp. na samotnú politizáciu. Terajšia úprava je podľa môjho názoru dostatočná a transparentná prostredníctvom výboru Národnej rady Slovenskej republiky, kde sú reprezentatívne zastúpené všetky strany vládnej moci, ako aj opozície, a takýto orgán je výsledkom moci pochádzajúcej z demokratických parlamentných volieb. Vytváranie kvázi nezávislých inštitúcií vyvoláva pochybnosti o účele takého opatrenia a sú to veľmi nebezpečné precedensy. Nie je tu ani zmienka o tom, ako si vláda predstavuje zabezpečenie nezávislosti takejto inštitúcie. Okrem samotného nominovania a personálneho obsadenia sú to nejasné otázky financovania, odmeňovania, kompetencií a tak ďalej.
Ďalej. „Vláda zavedie funkčný mechanizmus hmotnej zodpovednosti a trestania pochybení verejných funkcionárov pri nakladaní s verejnými prostriedkami.“ Čo je to funkčný mechanizmus hmotnej zodpovednosti? Toto je veľmi populárna fráza, ktorá sa objavila ako volebné heslo mnohých kandidujúcich strán v ostatných parlamentných voľbách, avšak doposiaľ nikto presne nepovedal, čo konkrétne si pod týmto predstavuje. Štatutári pôsobiaci v exekutívnych funkciách denne rozhodujú o mnohých otázkach častokrát len na základe odporúčaní úradníkov, nemajú šancu v tak širokých rezortoch byť odborníkmi vo všetkých oblastiach, teda rozhodujú sa politicky na základe odporúčaní a za to nesú aj politickú zodpovednosť. Ak by však mali zodpovedať hmotnoprávne za všetky rozhodnutia, obávam sa, že to bude mať skôr opačný efekt a štatutári nebudú chcieť v ťažkých veciach rozhodovať a budú tieto veci odsúvať. Alebo potom to asi všetci urobia tak ako pán premiér a rozdelia si bezpodielové spoluvlastníctvo manželov a všetko prepíšu pani manželke a v takom prípade by on totiž nemal čím hmotne zodpovedať.
Ďalšie heslo programového vyhlásenia vlády je odborníci namiesto „našich ľudí“ do štátnych podnikov. „Vláda Slovenskej republiky zavedie transparentný výberový proces tak, aby boli do funkcie zástupcov štátu vyberaní ľudia napĺňajúci tie najlepšie odborné a osobnostné predpoklady.“
Toto snáď ani netreba komentovať vo svetle, ako svedkami práve v týchto dňoch, ako sa obsadzujú jednotlivé miesta, napr. v NDS, SEPS, v Hlavnom banskom úrade, na niektorých ministerstvách a ďalších bez akéhokoľvek výberového konania ľuďmi, ktorí sú politicky doporučení, čiže realita je presne naopak, ako sú vznešené ciele tohto programového vyhlásenia vlády.
„Vláda Slovenskej republiky zabezpečí pravidelné informovanie občanov Slovenskej republiky prostredníctvom doručovania bezplatných informačných novín do domácností, ktoré budú obsahovať odpočet činnosti jednotlivých ministerstiev.“
Čo to znamená? Znamená to, že vláda si za peniaze daňových poplatníkov ide robiť tlačový PR. A nebude to stáť málo. To už naozaj nestačí objektívne spravodajstvo verejnoprávnych médií? Myslím si, že toto nepotrebuje ďalší komentár.
Ďalej niekoľko otázok k justícii, k voľbe členov Súdnej rady sudcami na regionálnom princípe.
„Podstatnou otázkou pri regionálnom princípe volieb členov Súdnej rady sudcami je to, že každý sudca v Slovenskej republike má v zmysle ústavy právo voliť ktoréhokoľvek z deviatich členov Súdnej rady volených sudcami, a nielen jedného z jeho obvodu.“ Ide o rovnosť volebného práva, ktoré je garantované ústavou, a je na zamyslenie, či je lepšie, aby každý sudca mohol voliť z celého územia Slovenskej republiky a zvoliť povedzme dvoch sudcov z toho istého kraja, alebo čisto len jedného z daného regiónu, pričom si treba uvedomiť, že tieto regióny nie sú proporcionálne z hľadiska zastúpenia jednotlivých sudcov.
Nominovanie členov Súdnej rady vládou, parlamentom a prezidentom: len nesudcov. Toto je otázka, o ktorej sa už veľa rozprávalo. Navrhovaná úprava by podľa nášho názoru zakotvila jednak porušenie základného práva každého na prístup k inej verejnej funkcii za rovnakých podmienok, čím by zároveň došlo k diskriminácii sudcov, ktorí by spĺňali predpoklady členstva v Súdnej rade. Uvedené by malo vplyv na nezávislosť justície od vlády, parlamentu a prezidenta. Teda išlo by o zásah do zásadného princípu trojdelenia štát..., trojdelenia moci. Okrem toho teda môžme krásne sledovať aj, ako vláda si plní tieto svoje vznešené ciele z hľadiska nominovaní svojich kandidátov, či už v parlamente, alebo vládou, kde nominovala troch sudcov práve v tomto období. Ale o tom sme už porozprávali dosť.
No a posledné v tejto oblasti, ktoré mi čas dovolí, je povedať niečo o zrušení imunity sudcov za rozhodovanie. Toto je otvorenie Pandorinej skrinky. Ide o zásah do garancie nezávislosti funkcie sudcu pri jeho rozhodovaní, a teda porušenie samotnej nezávislosti súdu. Európsky súd pre ľudské práva opakovane konštatoval, že imunita sudcov pri rozhodovaní je dôležitou garanciou nezávislosti súdnictva. V prípade, že sudca vydá svojvoľné rozhodnutie, je aj za súčasnej právnej úpravy postihnuteľný v disciplinárnom konaní. Ak sa sudca pri rozhodovaní dopustí trestnej činnosti, napr. korupčným správaním, na jeho postih sú taktiež v súčasnosti dostatočné nástroje postihu v rámci trestného konania.
Podľa môjho názoru nie je možné ani účelné kvôli pochybeniam jednotlivcov búrať základné princípy demokracie a delenia moci medzi súdnu, výkonnú a zákonodarnú moc. A takto by som mohol pokračovať ďalej v tejto časti, či už sa jedná o rozširovanie použitia odpočúvania, teda informačno-technických prostriedkov, resp. vláda sa zasadí o to, aby podnikateľské subjekty pri svojvoľnom nezaplatení faktúry páchali trestný čin, čo, si myslím, že je úplne v rozpore so zásadou ultima ratio v trestnom práve.
Ale dovoľte mi, aby som ešte povedal niečo k téme životného prostredia, keďže som v predchádzajúcom volebnom období zastával funkciu štátneho tajomníka na ministerstve životného prostredia. A musím povedať, že na to, že všetky strany deklarovali v predvolebnej kampani, že ochrana životného prostredia je pre, pre ne najvyššia priorita, tak tejto časti vláda zo 121 strán venovala až šesť aj štvrť strany. Z toho treba povedať, že je cca 90 % pokračovanie pokračovanie v tom, čo začala naša, predchádzajúca vláda, alebo sú tu veci, ktoré už boli zrealizované alebo sú v realizácii ešte na základe rozhodnutia predchádzajúcej vlády.
Napríklad vláda sa hlási k záväzku Parížskej klimatickej dohody, k Agende 2030, k Stratégii environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 a iných nadväzujúcich sektorových stratégií. To sú všetko dokumenty, ktoré boli prijaté za predchádzajúcej vlády. Okrem toho vláda v programovom vyhlásení vlády hovorí, že bude preferovaná nízka emisná forma dopravy. Navrhujeme možnosť, aby obce mohli spoplatniť viac osobných automobilov do centier. Už dávno je zavedená možnosť, aby si obce VZN-kom stanovili nízkoemisné zóny, kde môžu regulovať dopravu. Progresívne zvyšovanie zákonného poplatku za skládkovanie odpadov v miere, ktorá bude jednoznačne motivovať všetkých producentov odpadov k ich dôkladnému triedeniu. Dávno zavedené nariadením vlády. Vláda podporí budovanie verejných vodovodov v obciach do 2 000 obyvateľov. Dávno zavedené. Je uznesenie vlády pod vedením Petra Pellegriniho, ktoré schválilo 50 mil. každoročne na najbližších 10 rokov práve na budovanie vodovodov a verejných kanalizácií. A takto ďalej by som mohol pokračovať.
Na záver už len poviem, že ma veľmi mrzí, že v tejto časti sa programové vyhlásenie vlády viac nevenovalo otázkam, ktoré bolo predmetom predvolebných sľubov jednotlivých strán koalície, či už ide o presun Správy lesov pod rezort životného prostredia, ktoré, tak vehementne nás aj kritizovali, aj sa zaväzovali, že, že strany urobia ďalej. Jednotliví predstavitelia hovoria, že vyriešia situáciu s dravými chránenými zvieratami, s medveďom hnedým a ďalšími a tak ďalej.
Čiže musím povedať už len na záver, že z uvedeného vyplýva, že v oblasti životného prostredia predchádzajúca vláda to robila dobre, a držím palce novej vláde, aby v oblasti životného prostredia pokračovali v nami nastavených stratégiách a zodpovedne ich plnili.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
28.4.2020 o 15:36 hod.
JUDr. PhD.
Boris Susko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, vo svojom vystúpení k programovému vyhláseniu vlády by som sa chcel venovať len vybraným častiam vzhľadom na čas, avšak nedá mi povedať aj ako k celku, že tento dokument je zjavne nesúrodý a chýbajú mu akékoľvek merateľné ukazovatele, na základe ktorých by sa dalo odpočtovať plnenie tohto programu, ako aj na mnohých miestach uvádzaná konštrukcia, že vláda zváži, z čoho len ťažko možno usúdiť, aký má vláda zámer.
Ale poďme konkrétne k niektorým vybraným bodom prvej a druhej časti a potom, pokiaľ čas dovolí, aj k časti životného prostredia.
Boj proti korupcii je, samozrejme, legitímny cieľ tejto vlády. Avšak obávam sa, že opatrenia a nástroje, ktoré vláda v programovom vyhlásení navrhuje za týmto cieľom, nevyriešia tento problém, naopak, vytvárajú politizáciu jednotlivých inštitútov, resp. možnosti ešte väčšieho zneužitia. Poviem napríklad ktoré.
„Vláda chce odpolitizovať proces kontroly majetku verejných funkcionárov, vláda Slovenskej republiky zriadi nezávislú inštitúciu, ktorá bude mať na starosti etiku verejných funkcionárov, konflikt záujmov a kontrolu majetkových priznaní.“ Nie je však jasné, kto a akým spôsobom bude kreovať takúto nezávislú inštitúciu. Vláda? Teda vládnuca strana, resp. koalícia bez zastúpenia opozície?
Toto vyvoláva oprávnené obavy, že takto kreovaná inštitúcia môže byť práve nástrojom na šikanu opozície, resp. na samotnú politizáciu. Terajšia úprava je podľa môjho názoru dostatočná a transparentná prostredníctvom výboru Národnej rady Slovenskej republiky, kde sú reprezentatívne zastúpené všetky strany vládnej moci, ako aj opozície, a takýto orgán je výsledkom moci pochádzajúcej z demokratických parlamentných volieb. Vytváranie kvázi nezávislých inštitúcií vyvoláva pochybnosti o účele takého opatrenia a sú to veľmi nebezpečné precedensy. Nie je tu ani zmienka o tom, ako si vláda predstavuje zabezpečenie nezávislosti takejto inštitúcie. Okrem samotného nominovania a personálneho obsadenia sú to nejasné otázky financovania, odmeňovania, kompetencií a tak ďalej.
Ďalej. „Vláda zavedie funkčný mechanizmus hmotnej zodpovednosti a trestania pochybení verejných funkcionárov pri nakladaní s verejnými prostriedkami.“ Čo je to funkčný mechanizmus hmotnej zodpovednosti? Toto je veľmi populárna fráza, ktorá sa objavila ako volebné heslo mnohých kandidujúcich strán v ostatných parlamentných voľbách, avšak doposiaľ nikto presne nepovedal, čo konkrétne si pod týmto predstavuje. Štatutári pôsobiaci v exekutívnych funkciách denne rozhodujú o mnohých otázkach častokrát len na základe odporúčaní úradníkov, nemajú šancu v tak širokých rezortoch byť odborníkmi vo všetkých oblastiach, teda rozhodujú sa politicky na základe odporúčaní a za to nesú aj politickú zodpovednosť. Ak by však mali zodpovedať hmotnoprávne za všetky rozhodnutia, obávam sa, že to bude mať skôr opačný efekt a štatutári nebudú chcieť v ťažkých veciach rozhodovať a budú tieto veci odsúvať. Alebo potom to asi všetci urobia tak ako pán premiér a rozdelia si bezpodielové spoluvlastníctvo manželov a všetko prepíšu pani manželke a v takom prípade by on totiž nemal čím hmotne zodpovedať.
Ďalšie heslo programového vyhlásenia vlády je odborníci namiesto „našich ľudí“ do štátnych podnikov. „Vláda Slovenskej republiky zavedie transparentný výberový proces tak, aby boli do funkcie zástupcov štátu vyberaní ľudia napĺňajúci tie najlepšie odborné a osobnostné predpoklady.“
Toto snáď ani netreba komentovať vo svetle, ako svedkami práve v týchto dňoch, ako sa obsadzujú jednotlivé miesta, napr. v NDS, SEPS, v Hlavnom banskom úrade, na niektorých ministerstvách a ďalších bez akéhokoľvek výberového konania ľuďmi, ktorí sú politicky doporučení, čiže realita je presne naopak, ako sú vznešené ciele tohto programového vyhlásenia vlády.
„Vláda Slovenskej republiky zabezpečí pravidelné informovanie občanov Slovenskej republiky prostredníctvom doručovania bezplatných informačných novín do domácností, ktoré budú obsahovať odpočet činnosti jednotlivých ministerstiev.“
Čo to znamená? Znamená to, že vláda si za peniaze daňových poplatníkov ide robiť tlačový PR. A nebude to stáť málo. To už naozaj nestačí objektívne spravodajstvo verejnoprávnych médií? Myslím si, že toto nepotrebuje ďalší komentár.
Ďalej niekoľko otázok k justícii, k voľbe členov Súdnej rady sudcami na regionálnom princípe.
„Podstatnou otázkou pri regionálnom princípe volieb členov Súdnej rady sudcami je to, že každý sudca v Slovenskej republike má v zmysle ústavy právo voliť ktoréhokoľvek z deviatich členov Súdnej rady volených sudcami, a nielen jedného z jeho obvodu.“ Ide o rovnosť volebného práva, ktoré je garantované ústavou, a je na zamyslenie, či je lepšie, aby každý sudca mohol voliť z celého územia Slovenskej republiky a zvoliť povedzme dvoch sudcov z toho istého kraja, alebo čisto len jedného z daného regiónu, pričom si treba uvedomiť, že tieto regióny nie sú proporcionálne z hľadiska zastúpenia jednotlivých sudcov.
Nominovanie členov Súdnej rady vládou, parlamentom a prezidentom: len nesudcov. Toto je otázka, o ktorej sa už veľa rozprávalo. Navrhovaná úprava by podľa nášho názoru zakotvila jednak porušenie základného práva každého na prístup k inej verejnej funkcii za rovnakých podmienok, čím by zároveň došlo k diskriminácii sudcov, ktorí by spĺňali predpoklady členstva v Súdnej rade. Uvedené by malo vplyv na nezávislosť justície od vlády, parlamentu a prezidenta. Teda išlo by o zásah do zásadného princípu trojdelenia štát..., trojdelenia moci. Okrem toho teda môžme krásne sledovať aj, ako vláda si plní tieto svoje vznešené ciele z hľadiska nominovaní svojich kandidátov, či už v parlamente, alebo vládou, kde nominovala troch sudcov práve v tomto období. Ale o tom sme už porozprávali dosť.
No a posledné v tejto oblasti, ktoré mi čas dovolí, je povedať niečo o zrušení imunity sudcov za rozhodovanie. Toto je otvorenie Pandorinej skrinky. Ide o zásah do garancie nezávislosti funkcie sudcu pri jeho rozhodovaní, a teda porušenie samotnej nezávislosti súdu. Európsky súd pre ľudské práva opakovane konštatoval, že imunita sudcov pri rozhodovaní je dôležitou garanciou nezávislosti súdnictva. V prípade, že sudca vydá svojvoľné rozhodnutie, je aj za súčasnej právnej úpravy postihnuteľný v disciplinárnom konaní. Ak sa sudca pri rozhodovaní dopustí trestnej činnosti, napr. korupčným správaním, na jeho postih sú taktiež v súčasnosti dostatočné nástroje postihu v rámci trestného konania.
Podľa môjho názoru nie je možné ani účelné kvôli pochybeniam jednotlivcov búrať základné princípy demokracie a delenia moci medzi súdnu, výkonnú a zákonodarnú moc. A takto by som mohol pokračovať ďalej v tejto časti, či už sa jedná o rozširovanie použitia odpočúvania, teda informačno-technických prostriedkov, resp. vláda sa zasadí o to, aby podnikateľské subjekty pri svojvoľnom nezaplatení faktúry páchali trestný čin, čo, si myslím, že je úplne v rozpore so zásadou ultima ratio v trestnom práve.
Ale dovoľte mi, aby som ešte povedal niečo k téme životného prostredia, keďže som v predchádzajúcom volebnom období zastával funkciu štátneho tajomníka na ministerstve životného prostredia. A musím povedať, že na to, že všetky strany deklarovali v predvolebnej kampani, že ochrana životného prostredia je pre, pre ne najvyššia priorita, tak tejto časti vláda zo 121 strán venovala až šesť aj štvrť strany. Z toho treba povedať, že je cca 90 % pokračovanie pokračovanie v tom, čo začala naša, predchádzajúca vláda, alebo sú tu veci, ktoré už boli zrealizované alebo sú v realizácii ešte na základe rozhodnutia predchádzajúcej vlády.
Napríklad vláda sa hlási k záväzku Parížskej klimatickej dohody, k Agende 2030, k Stratégii environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 a iných nadväzujúcich sektorových stratégií. To sú všetko dokumenty, ktoré boli prijaté za predchádzajúcej vlády. Okrem toho vláda v programovom vyhlásení vlády hovorí, že bude preferovaná nízka emisná forma dopravy. Navrhujeme možnosť, aby obce mohli spoplatniť viac osobných automobilov do centier. Už dávno je zavedená možnosť, aby si obce VZN-kom stanovili nízkoemisné zóny, kde môžu regulovať dopravu. Progresívne zvyšovanie zákonného poplatku za skládkovanie odpadov v miere, ktorá bude jednoznačne motivovať všetkých producentov odpadov k ich dôkladnému triedeniu. Dávno zavedené nariadením vlády. Vláda podporí budovanie verejných vodovodov v obciach do 2 000 obyvateľov. Dávno zavedené. Je uznesenie vlády pod vedením Petra Pellegriniho, ktoré schválilo 50 mil. každoročne na najbližších 10 rokov práve na budovanie vodovodov a verejných kanalizácií. A takto ďalej by som mohol pokračovať.
Na záver už len poviem, že ma veľmi mrzí, že v tejto časti sa programové vyhlásenie vlády viac nevenovalo otázkam, ktoré bolo predmetom predvolebných sľubov jednotlivých strán koalície, či už ide o presun Správy lesov pod rezort životného prostredia, ktoré, tak vehementne nás aj kritizovali, aj sa zaväzovali, že, že strany urobia ďalej. Jednotliví predstavitelia hovoria, že vyriešia situáciu s dravými chránenými zvieratami, s medveďom hnedým a ďalšími a tak ďalej.
Čiže musím povedať už len na záver, že z uvedeného vyplýva, že v oblasti životného prostredia predchádzajúca vláda to robila dobre, a držím palce novej vláde, aby v oblasti životného prostredia pokračovali v nami nastavených stratégiách a zodpovedne ich plnili.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:46
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:46
Radovan KazdaA keď už som si pozeral teda aj programové vyhlásenie za predchádzajúce štyri roky, tak napríklad o odpadoch, my sme sa stretávali párkrát aj k problematike odpadov, tak je tam...
A keď už som si pozeral teda aj programové vyhlásenie za predchádzajúce štyri roky, tak napríklad o odpadoch, my sme sa stretávali párkrát aj k problematike odpadov, tak je tam naozaj len asi tri zmienky o takých, naozaj veľmi všeobecné, všeobecne rozjímajúce frázy o tom, že bude pokračovať vláda v implementácii prijatej odpadovej legislatívy zameranej na predchádzanie vzniku odpadov, a myslím, že ešte jedna zmienka je tam o odpadoch. To boli v podstate opatrenia, ktoré boli splnené ešte prv, než bolo programové vyhlásenie vlády schválené.
Takže domnievam sa, že v tomto našom je jednak o 40 % dlhší ten program a obsahuje oveľa viacej takých konkrétnych oblastí, napríklad aj v tej oblasti energetického zhodnocovania odpadov a napríklad zlepšenie evidencie odpadov a v ďalších oblastiach.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.4.2020 o 15:46 hod.
Ing.
Radovan Kazda
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán poslanec Susko, súhlasím s vami, že v programovom vyhlásení vlády je aj veľa takých, by som povedal, že skôr opatrení, ktoré sú všeobímajúce frázy, ale napriek tomu sa domnievam, že v tomto programovom vyhlásení je oveľa viac konkrétnych opatrení.
A keď už som si pozeral teda aj programové vyhlásenie za predchádzajúce štyri roky, tak napríklad o odpadoch, my sme sa stretávali párkrát aj k problematike odpadov, tak je tam naozaj len asi tri zmienky o takých, naozaj veľmi všeobecné, všeobecne rozjímajúce frázy o tom, že bude pokračovať vláda v implementácii prijatej odpadovej legislatívy zameranej na predchádzanie vzniku odpadov, a myslím, že ešte jedna zmienka je tam o odpadoch. To boli v podstate opatrenia, ktoré boli splnené ešte prv, než bolo programové vyhlásenie vlády schválené.
Takže domnievam sa, že v tomto našom je jednak o 40 % dlhší ten program a obsahuje oveľa viacej takých konkrétnych oblastí, napríklad aj v tej oblasti energetického zhodnocovania odpadov a napríklad zlepšenie evidencie odpadov a v ďalších oblastiach.
Rozpracované
15:48
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:48
Boris SuskoĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.4.2020 o 15:48 hod.
JUDr. PhD.
Boris Susko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán Kazda, nemôžem s tým súhlasiť úplne, čo ste povedali, pretože napríklad za našej vlády bolo prijaté, prijatý strategický dokument predchádzanie vzniku odpadu, program predchádzania vzniku odpadu a začal sa tvoriť program, ďalší strategický dokument z hľadiska odpadov, takže myslím si, že my sme za našej vlády novelizovali zákon o odpadoch, teraz si nepamätám presne koľkokrát, ale minimálne päťkrát, kde vo všetkých týchto novelách sme sa snažili práve zabezpečiť to, aby sa predchádzalo vzniku odpadu a aby sa znižovala miera ukladaného odpadu na skládky, čo, samozrejme, sa nám nepodarilo vyriešiť úplne, ale podľa programového vyhlásenia vlády aj nová vláda v tomto chce pokračovať.
Ďakujem.
Rozpracované
15:49
Vystúpenie v rozprave 15:49
Jarmila HalgašováKrátkym exkurzom do minulosti môžem konštatovať, že všetky chyby v minulosti v sektore poľnohospodárstva a...
Krátkym exkurzom do minulosti môžem konštatovať, že všetky chyby v minulosti v sektore poľnohospodárstva a potravinárstva sa nám teraz vrátia násobne viackrát. V tejto chvíli je dôležité mať dobrý záchranný plán, ktorý napraví chyby z minulosti, vytvorí férové a transparentné podmienky pre našich poľnohospodárov a potravinárov.
Predložené programové vyhlásenie vlády je podľa môjho názoru najambicióznejším programom v histórii Slovenskej republiky. Chcem vyzdvihnúť zameranie vyhlásenia v oblasti poľnohospodárstva a potravinárstva na dosahovanie skutočných a merateľných výsledkov. Program obsahuje veľmi rozsiahly zoznam cieľov, na čo sme doteraz pri minulých vyhláseniach zvyknutí neboli. Mnohé ciele ani nie sú o politike, ale o oprávnených záujmoch obyčajných ľudí, na ktoré ľudia čakajú celé roky. Teraz by sa konečne mohli dočkať, a preto si v dobrom trúfnem povedať, že by mohli získať podporu aj u opozície.
Predložené programové vyhlásenie vlády je z môjho pohľadu jednoznačným postojom vlády, že chce Slovenskú republiku vrátiť k vyspelým krajinám a vrátiť dôveru občanov v štát. Nebudem sa vyjadrovať k jednotlivým cieľom programového vyhlásenia vlády, ale vyberiem si len tie najpodstatnejšie z oblasti pôdohospodárstva, ktorému sa venujem.
Za absolútnu prioritu považujem nulovú toleranciu ku korupcii, zavedenie účinných protikorupčných opatrení v rozhodovacích procesoch v rezorte. Všetky informácie, rozhodnutia, výška podpory, ale aj metodiky na jej schvaľovanie budú transparentne zverejňované. Pri projektových podporách odstránime subjektívne kritériá hodnotenia. Vopred stanovený a každoročne aktualizovaný harmonogram výziev na celé programovacie obdobie a vyplácanie podpor bude podmienený preukázaním právneho titulu k pôde. Verím, že urobíme všetko preto, aby sme vytesnili nepoctivých špekulantov a vytvorili podmienky pre skutočných poctivých poľnohospodárov a potravinárov.
Za kľúčové považujem zvyšovanie potravinovej sebestačnosti a zvýšenie podielu domácich potravín na pultoch našich predajní, za ktoré roky bojujem a ktoré roky klesá. Dostali sme sa na úroveň 37 %. S tým súvisí aj deklarovaná pozícia vlády zabojovať za porovnateľnú úroveň dotácií naprieč všetkými krajinami pre poľnohospodárov a potravinárov, pretože všetci dobre vieme, že časť krajín dostáva stále vyššie dotácie ako my, čo zásadným spôsobom znižuje konkurencieschopnosť našej krajiny, našich poľnohospodárov a potravinárov. Rovnako veľmi dôležité je aj to, aby sme pomohli prednostnému spracovaniu surovín na Slovensku, aby sme ich nevyvážali do cudziny a aby sme ich prednostne spracovali na potraviny tu doma na Slovensku slovenskými ľuďmi.
Potravinovej sebestačnosti je treba venovať patričnú pozornosť aj z toho pohľadu, pretože správa predstaviteľov Svetového potravinového programu, ktorú ste mohli zaregistrovať v minulých dňoch, práve v nej varovali, že svet čelí v dôsledku pandémie nového koronavírusu hrozbe rozsiahlych hladomorov až biblických rozmerov. Nehovorím, že to má byť na Slovensku, ale problémy s dodávkami potravín, problémom s dodávkami potravín sa zrejme nevyhneme.
Veľké očakávania mám aj od pozemkovej legislatívy, pretože programové vyhlásenie vlády obsahuje presne tieto ciele, o ktorých sa 30 rokov len rozpráva, a ľudia by sa konečne mali dočkať. Jednak sú to pozemkové úpravy, vyváženie vzťahov vlastníkov pôdy k užívateľom, zabránenie predaja pôdy na špekulatívne účely, ukončenie reštitučných konaní, identifikácia vlastníctva k pozemkom nezistených vlastníkov, zavedenie transparentného systému prenájmu pôdy v Slovenskom pozemkovom fonde.
Dámy a páni, za problematiku poľnohospodárstva a potravinárstva, ktorému sa profesionálne roky venujem, môžem s pokojným srdcom uviesť, že ministerstvo pôdohospodárstva predložilo kvalitný materiál s konkrétnymi cieľmi, a preto za neho zahlasujem a pevne verím, že sa nám podarí tieto ciele aj naplniť.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
28.4.2020 o 15:49 hod.
Ing.
Jarmila Halgašová
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, nachádzame sa v mimoriadne náročnom období. Pandémia koronavírusu ťažko skúša zdravie našich občanov. Tvrdo zasahuje celosvetovú, ale aj domácu ekonomiku, a o čom sa už menej hovorí, je očakávaná celosvetová kríza potravín, na ktorú budeme musieť reagovať.
Krátkym exkurzom do minulosti môžem konštatovať, že všetky chyby v minulosti v sektore poľnohospodárstva a potravinárstva sa nám teraz vrátia násobne viackrát. V tejto chvíli je dôležité mať dobrý záchranný plán, ktorý napraví chyby z minulosti, vytvorí férové a transparentné podmienky pre našich poľnohospodárov a potravinárov.
Predložené programové vyhlásenie vlády je podľa môjho názoru najambicióznejším programom v histórii Slovenskej republiky. Chcem vyzdvihnúť zameranie vyhlásenia v oblasti poľnohospodárstva a potravinárstva na dosahovanie skutočných a merateľných výsledkov. Program obsahuje veľmi rozsiahly zoznam cieľov, na čo sme doteraz pri minulých vyhláseniach zvyknutí neboli. Mnohé ciele ani nie sú o politike, ale o oprávnených záujmoch obyčajných ľudí, na ktoré ľudia čakajú celé roky. Teraz by sa konečne mohli dočkať, a preto si v dobrom trúfnem povedať, že by mohli získať podporu aj u opozície.
Predložené programové vyhlásenie vlády je z môjho pohľadu jednoznačným postojom vlády, že chce Slovenskú republiku vrátiť k vyspelým krajinám a vrátiť dôveru občanov v štát. Nebudem sa vyjadrovať k jednotlivým cieľom programového vyhlásenia vlády, ale vyberiem si len tie najpodstatnejšie z oblasti pôdohospodárstva, ktorému sa venujem.
Za absolútnu prioritu považujem nulovú toleranciu ku korupcii, zavedenie účinných protikorupčných opatrení v rozhodovacích procesoch v rezorte. Všetky informácie, rozhodnutia, výška podpory, ale aj metodiky na jej schvaľovanie budú transparentne zverejňované. Pri projektových podporách odstránime subjektívne kritériá hodnotenia. Vopred stanovený a každoročne aktualizovaný harmonogram výziev na celé programovacie obdobie a vyplácanie podpor bude podmienený preukázaním právneho titulu k pôde. Verím, že urobíme všetko preto, aby sme vytesnili nepoctivých špekulantov a vytvorili podmienky pre skutočných poctivých poľnohospodárov a potravinárov.
Za kľúčové považujem zvyšovanie potravinovej sebestačnosti a zvýšenie podielu domácich potravín na pultoch našich predajní, za ktoré roky bojujem a ktoré roky klesá. Dostali sme sa na úroveň 37 %. S tým súvisí aj deklarovaná pozícia vlády zabojovať za porovnateľnú úroveň dotácií naprieč všetkými krajinami pre poľnohospodárov a potravinárov, pretože všetci dobre vieme, že časť krajín dostáva stále vyššie dotácie ako my, čo zásadným spôsobom znižuje konkurencieschopnosť našej krajiny, našich poľnohospodárov a potravinárov. Rovnako veľmi dôležité je aj to, aby sme pomohli prednostnému spracovaniu surovín na Slovensku, aby sme ich nevyvážali do cudziny a aby sme ich prednostne spracovali na potraviny tu doma na Slovensku slovenskými ľuďmi.
Potravinovej sebestačnosti je treba venovať patričnú pozornosť aj z toho pohľadu, pretože správa predstaviteľov Svetového potravinového programu, ktorú ste mohli zaregistrovať v minulých dňoch, práve v nej varovali, že svet čelí v dôsledku pandémie nového koronavírusu hrozbe rozsiahlych hladomorov až biblických rozmerov. Nehovorím, že to má byť na Slovensku, ale problémy s dodávkami potravín, problémom s dodávkami potravín sa zrejme nevyhneme.
Veľké očakávania mám aj od pozemkovej legislatívy, pretože programové vyhlásenie vlády obsahuje presne tieto ciele, o ktorých sa 30 rokov len rozpráva, a ľudia by sa konečne mali dočkať. Jednak sú to pozemkové úpravy, vyváženie vzťahov vlastníkov pôdy k užívateľom, zabránenie predaja pôdy na špekulatívne účely, ukončenie reštitučných konaní, identifikácia vlastníctva k pozemkom nezistených vlastníkov, zavedenie transparentného systému prenájmu pôdy v Slovenskom pozemkovom fonde.
Dámy a páni, za problematiku poľnohospodárstva a potravinárstva, ktorému sa profesionálne roky venujem, môžem s pokojným srdcom uviesť, že ministerstvo pôdohospodárstva predložilo kvalitný materiál s konkrétnymi cieľmi, a preto za neho zahlasujem a pevne verím, že sa nám podarí tieto ciele aj naplniť.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
15:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:55
Filip KuffaČo je problémom, je ten fakt, že v podstate my tu na Slovensku práve to vlastnícke právo zaznávame, nie ten právny titul, pretože ten...
Čo je problémom, je ten fakt, že v podstate my tu na Slovensku práve to vlastnícke právo zaznávame, nie ten právny titul, pretože ten právny titul je podložený v tých rôznych zákonoch, ako je o prenájme pôdy a tak ďalej. Čiže oni to dneska zdokladovať vedia.
A ešte jedna taká drobná poznámka. Povedali ste, že jednou z priorít je aj ukončenie reštitučných konaní, tak v tom vám držím palce. (Povedané so smiechom.)
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.4.2020 o 15:55 hod.
Ing. et Ing.
Filip Kuffa
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Pani poslankyňa Halgašová, v súvislosti s podporou poľnohospodárstva ste spomenuli aj fakt, že v podstate podmienkou vyplatenia dotácií bude preukázanie právneho titulu k pôde. Ja ale upozorňujem na to, že dneska, dneska práve ten právny titul oni vedia preukázať.
Čo je problémom, je ten fakt, že v podstate my tu na Slovensku práve to vlastnícke právo zaznávame, nie ten právny titul, pretože ten právny titul je podložený v tých rôznych zákonoch, ako je o prenájme pôdy a tak ďalej. Čiže oni to dneska zdokladovať vedia.
A ešte jedna taká drobná poznámka. Povedali ste, že jednou z priorít je aj ukončenie reštitučných konaní, tak v tom vám držím palce. (Povedané so smiechom.)
Ďakujem.
Rozpracované
15:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:56
Jarmila HalgašováTo je všetko.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.4.2020 o 15:56 hod.
Ing.
Jarmila Halgašová
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pokiaľ ide o preukazovanie právneho titulu k pôde, tak, žiaľ, toto bolo za roky vládnutia, osem rokov vládnutia SMER-u a ich partnerom veľmi podceňovaná skutočnosť, pretože inak by asi pani ek..., grófka Rošková nemohla dostávať dotácie na letiská. Proste toto sa nepreukazovalo. Teraz jedným z kritérií bude preukázanie, či už je to listu vlastníctva, alebo nájomnej zmluvy. Takže nehovorte veci, mohli ste aj vy sa k tomuto pridať, aby, aby dotácie boli vyplácané tým, ktorí skutočne na pôde pracujú. A reštitučné konania naozaj dajú sa vyriešiť. Stačí len komunikovať s tými-ktorými, s reštituentami.
To je všetko.
Rozpracované
15:58
Vystúpenie v rozprave 15:58
Jana VaľováMyslím si, že programové vyhlásenie je tak dôležitý dokument, že by si ho mali mať právo prečítať všetci poslanci, pretože všetci tu zastupujeme občanov Slovenskej republiky a mali by sme mať možnosť názory týchto občanov vyjadriť v parlamente. Zatiaľ stále žijeme v demokracii, aj keď niektoré prvky koaličných krokov a niektoré časti tohto programového vyhlásenia mi skôr pripadajú, že sa snažia túto demokraciu potlačiť. Keďže som toto volebné obdobie vo výboroch pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a pre kultúru a médiá, dotknem sa najmä týchto oblastí v tomto programovom vyhlásení.
Ale nedá mi, aby som nezačala od úvodnej časti programového vyhlásenia, hneď na začiatku predkladatelia uvádzajú: „Počas nášho vládnutia sa zaväzujeme vždy hovoriť pravdu a čestne konať.“ Tieto slová, že vláda bude vždy hovoriť pravdu a čestne konať, by som dala do pozornosti všetkým občanom, aby nezabudli, čo táto vláda ľuďom sľubuje a čo je podľa mňa - a podľa toho, keď si predkladala pani Radičová takisto svoje vyhlásenie vlády, to isté rozprávala, vieme, čo sa potom udialo. Podľa mňa je to úplne nereálne už teraz a vôbec je to nereálne v živote, ale držím im palce. Jedine, ak pravdu a čestnosť možno bude určovať vládna koalícia, pretože pohľad na pravdu je veľmi rozmanitý, uhol videnia je vždy z pohľadu sedenia. A ak by pravda bola vždy taká jednoznačná, tak sa vás pýtam, načo potrebujeme vôbec v tejto republike súdy. Ale verím, že tak si to predseda vlády nebude predstavovať ako v prípade obyčajného človeka z Prievidze (ruch v sále), z Prievidze, kedy povie, čo je pravda, a daný človek mu odkáže, obyčajný človek, že to pravda nie je, je to lož.
A tak by sme mohli pokračovať vo viacerých veciach, kde možno niekedy aj ministri, aj predseda vlády, či už z neznalosti situácie, verím, že nie úmyselne, klamali, ale už klamali. Napríklad nevedomosť určite nie je to, ak zamestnávajú rodinných príslušníkov na ministerstvách a pred tým srdcorvúco odsudzovali rodinkárstvo. Jedni môžu, jedni nie.
Aj preto mám obavy, ako sa to uvádza v programovom vyhlásení v časti média a kultúra, že vláda bude bojovať proti hoaxom. Vláda v nej tvrdí, že so znepokojením sleduje nárast dezinformácií v médiách, a najmä na sociálnych sieťach, ktoré účelovo vyvolávajú strach a nedôveru v štátne zariadenia a liberálnu demokraciu. V tejto časti neuviedli žiadne nástroje, ktoré na to použijú, a záron, zároveň neuviedli, neuviedla, kto bude ten, kto bude posudzovať, čo je hoax a čo nie je hoax.
Ja už napríklad teraz sa v parlamente stretávam s tým, že Ľuboš Blaha nie je zvolený za predsedu parlamentu, pretože šíri nepravdy a hoaxy. Kto to posudzuje? Kto? Alebo zriadia po vzore Georgea Orwella z románu 1984 ministerstvo pravdy, ktoré jasne určí, čo je pravda a čo nie? Prvý krok k tomu, že vláda má pravdu a nič len pravdu, je v tom, že idú vydávať vládne noviny. To znamená, že každý občan si v schránke nájde to, čo si má myslieť, a to, čo je podľa vlády pravda.
Aby som len nekritizovala, v programovom vyhlásení sú aj pozitívne veci, kde ma zaujala pasáž o rozvoji kultúrneho a kreatívneho priemyslu. Vo svete je kreatívny priemysel veľkým zdrojom príjmov, preto je jeho rozmach aj u nás veľmi perspektívny. Vítam, že vláda má ambíciu vytvoriť podmienky pre čo najefektívnejšie čerpanie fondov z európskych fondov určených pre túto oblasť. A keďže som z východného Slovenka, predpokladám, že kreatívne centrá rušíme aj na regionálnu úroveň. Regióny sa musia rozvíjať aj v tomto smere. Bratislava je určite centrom kultúry v rámci Slovenska, ale ide o to, aby sme tú kultúru preniesli na celoslovenskú úroveň. Je dôležité, aby sa o podporu na rozvoj kultúry mohli uchádzať aj občianske združenia a iné organizácie v jednotlivých regiónoch.
Rovnako oceňujem aj zámer ministerstva kultúry o ochranu kultúrneho dedičstva, nehnuteľných kultúrnych pamiatok a ich sanovanie a obnovu. Ale pevne dúfam, že súkromné firmy nebudú iba tie, pretože vieme, ako sme sa dočítali z médií, veľa kultúrnych pamiatok údajne vlastní pán Kollár a pán Matovič trvale. Budem so záujmom sledovať aktivity vládnej garnitúry v tejto oblasti a opäť s ohľadom na regióny.
Podľa novej vlády je základným nástrojom finančnej podpory neštátnej kultúry národnostných menšín Fond na podporu kultúry národnostných menšín. V tejto súvislosti ma bude veľmi zaujímať fungovanie tohto fondu z hľadiska rusínskej národnostnej menšiny žijúcej na Slovensku. Je to preto, že sama som napoly Rusínka a napoly Slovenka. Rusínska menšina je po maďarskej a rómskej menšine treťou najpočetnejšou národnostnou menšinou u nás, a tak verím, že túto kultúru určite obohacuje, aj keď je to majoritný národ. K rusínskej národnosti na Slovensku a k ich jazyku sa hlási vyše 55-tisíc obyvateľov, takže je to nezanedbateľná komunita, ktorá však veľmi je nespokojná, a musím povedať, že už dlhodobo s fungovaním Fondu na podporu kultúrnych, národnostných menším. Preto sa budem o túto vec intenzívne zaujímať a aj o to, ako si vláda konkrétne predstavuje implementovanie pripravovanej stratégie rozvoja miestnej regionálnej kultúry a kultúry národnostných menšín.
Pre krátkosť času sa vyjadrím stručne aj k pôdohospodárstvu, aj keď v dobrom konštatujem, že na obidvoch výboroch som položila viacero otázok ministrom, ktorí na ne odpovedali viac konkrétne. Ale, samozrejme, je mi ľúto, že viac konkrétne, konkrétnejšie tieto predstavy nie sú pretavené v programovom vyhlásení. A tak ak napíšete program všeobecne a v čase, keď sa začnú voliči pýtať, čo ste vlastne spravili, ten odpočet si vláda môže prispôsobiť ľubovoľne. Musím si vybrať vlasy. (Rečníčka si vyberá vlasy z ochranného rúška, ktoré má na tvári.)
Opäť zacitujem z vyhlásenia: „Výrazne zvýšime potravinovú sebestačnosť Slovenska.“ Je to dobré opatrenie pre ľudí rovnako ako odstránenie starých environmentálnych záťaží, kde programové vyhlásenie hovorí o konkrétne - odstrániť PCB látok na východnom Slovensku.
Budem rada, ak nastavíme aj spravodlivejší systém podpory poľnohospodárov.
Ale čo mi v programovom vyhlásení chýba, že úplne ostala nepovšimnutá problematika živočíšnej výroby, rastlinnej výroby a jej postavenia na trhu s komoditami. Samozrejme, nie je to sektor, ktorý patrí do portfólia ministerstva pôdohospodárstva, ale absolútne tu chýba akákoľvek zmienka o rozvoji vidieka, ktorý predstavuje dokonca polovicu názvu ministerstva, takže aj otázky súvisiace s plánom rozvoja vidieka úplne vypadli.
Je veľmi zvláštne, že programové vyhlásenie v tejto časti vôbec nespomína medializovaný zámer presúvať oblasť regionálneho rozvoja pod podpredsedníčku vlády pre investície. Bude sa teda tento krok realizovať alebo nebude?
A prekvapujúce je pre mňa, že programové vyhlásenie vlády absolútne mlčaním obchádza otázku súvisiacu s ekonomickými dopadmi koronavírusovej krízy na pôdohospodárstvo. Už nie je, dnes je zrejmé, že niektoré sektory budú veľmi negatívne zasiahnuté. Ide najmä o mliekarenský sektor a sektor živočíšnej výroby.
Ďalšia veta, ktorá ma v programovom vyhlásení tak trochu zaujala, ale zasa aj nadchla: „Osobitnú pozornosť budeme venovať chudobným, chorým a slabým.“ Nie som už vo výbore pre sociálne veci, ale to, čo sa deje v prípade pandémie COVID-19 v zariadeniach pre seniorov, je doslova memento a radšej by ste toto mohli naozaj z programového vyhlásenia odstrániť. Už teraz to neplníte. (Reakcia z pléna.)
Na záver mi dovoľte, na záver mi dovoľte sa pozrieť ešte na oblasť, ktorá mi ako predsedníčke Únie žien Slovenska je veľmi blízka, a tou sú práva žien a vyrovnávanie rodovej rovnosti. Z programového vyhlásenia je jasné, že toto prioritou určite nebude. V celom dokumente sa spomína iba raz a to veľmi všeobecne: „Vláda Slovenskej republiky bude realizovať politiky zamerané na znižovanie nerovnosti medzi mužmi a ženami a odstraňovať diskriminácie žien.“ Z konkrétnych opatrení som nenašla iba jedno, umožnené utajeného tehotenstva a pôrodu, čo by mohlo pomôcť ochrane nenarodeného života, predchádzajúce k domácemu násiliu, ale pri tejto citlivej téme bude veľmi dôležité vidieť konkrétny návrh zákona.
Potom som našla už iba dve veľmi vágne formulácie, že vláda by chcela zabezpečiť vyrovnanie rozdielov v platoch a dôchodkoch mužov a žien. Tak tomu tlieskam, vážení, ale považujem to za sci-fi. Pýtam sa, ako chcete zmeniť nastavenie dôchodkov, ktoré sú vypočítané na základe výšky príjmov a odpracovaných rokov, a ako chcete zabezpečiť, aby súkromné firmy vyplácali rovnaké mzdy za rovnakú prácu pre mužov a ženy? Snáď keby bolo jasne napísané, že vláda dorovná vyššou valorizáciou dôchodky ženám. Ale pýtam sa, myslíte to naozaj vážne, keď chcete zrušiť 13. dôchodky, ktoré sú dnes pre všetkých?
Veta, ktorá zaznela vo všetkých médiách k programovému vyhláseniu vlády, pretože predseda vlády je podľa mňa skôr lepší marketér ako životný praktik, je to, že programové vyhlásenie vlády je najambicióznejším plánom v histórii Slovenska. Ja k tomu dodám na záver vetu od jednej slovenskej osobnosti: „Prehnané ambície sú ako zbraň hromadného ničenia.“
Takže, občania, verme im, ale buďme v strehu.
Ďakujem.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené kolegyne, kolegovia, programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 až 2024 sme dostali do rúk úplne na poslednú chvíľu, kedy zákon ukladá predložiť ho do Národnej rady. Čas na preštudovanie bol veľmi krátky, ale aj napriek tomu som sa snažila s ním detailne oboznámiť - a to nechcem byť osobná -, ale keď sme namietali na výbore pre pôdohospodárstvo, že potrebujeme čas na zvolanie výboru aspoň dva dni, aby sme sa vedeli odborne diskutovať s ministrami, kolegyňa Anna Zemanová povedala: „Prosím vás, načo vám to je, vy aj tak zaňho nebudete hlasovať, načo je vám to čítať.“
Myslím si, že programové vyhlásenie je tak dôležitý dokument, že by si ho mali mať právo prečítať všetci poslanci, pretože všetci tu zastupujeme občanov Slovenskej republiky a mali by sme mať možnosť názory týchto občanov vyjadriť v parlamente. Zatiaľ stále žijeme v demokracii, aj keď niektoré prvky koaličných krokov a niektoré časti tohto programového vyhlásenia mi skôr pripadajú, že sa snažia túto demokraciu potlačiť. Keďže som toto volebné obdobie vo výboroch pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a pre kultúru a médiá, dotknem sa najmä týchto oblastí v tomto programovom vyhlásení.
Ale nedá mi, aby som nezačala od úvodnej časti programového vyhlásenia, hneď na začiatku predkladatelia uvádzajú: „Počas nášho vládnutia sa zaväzujeme vždy hovoriť pravdu a čestne konať.“ Tieto slová, že vláda bude vždy hovoriť pravdu a čestne konať, by som dala do pozornosti všetkým občanom, aby nezabudli, čo táto vláda ľuďom sľubuje a čo je podľa mňa - a podľa toho, keď si predkladala pani Radičová takisto svoje vyhlásenie vlády, to isté rozprávala, vieme, čo sa potom udialo. Podľa mňa je to úplne nereálne už teraz a vôbec je to nereálne v živote, ale držím im palce. Jedine, ak pravdu a čestnosť možno bude určovať vládna koalícia, pretože pohľad na pravdu je veľmi rozmanitý, uhol videnia je vždy z pohľadu sedenia. A ak by pravda bola vždy taká jednoznačná, tak sa vás pýtam, načo potrebujeme vôbec v tejto republike súdy. Ale verím, že tak si to predseda vlády nebude predstavovať ako v prípade obyčajného človeka z Prievidze (ruch v sále), z Prievidze, kedy povie, čo je pravda, a daný človek mu odkáže, obyčajný človek, že to pravda nie je, je to lož.
A tak by sme mohli pokračovať vo viacerých veciach, kde možno niekedy aj ministri, aj predseda vlády, či už z neznalosti situácie, verím, že nie úmyselne, klamali, ale už klamali. Napríklad nevedomosť určite nie je to, ak zamestnávajú rodinných príslušníkov na ministerstvách a pred tým srdcorvúco odsudzovali rodinkárstvo. Jedni môžu, jedni nie.
Aj preto mám obavy, ako sa to uvádza v programovom vyhlásení v časti média a kultúra, že vláda bude bojovať proti hoaxom. Vláda v nej tvrdí, že so znepokojením sleduje nárast dezinformácií v médiách, a najmä na sociálnych sieťach, ktoré účelovo vyvolávajú strach a nedôveru v štátne zariadenia a liberálnu demokraciu. V tejto časti neuviedli žiadne nástroje, ktoré na to použijú, a záron, zároveň neuviedli, neuviedla, kto bude ten, kto bude posudzovať, čo je hoax a čo nie je hoax.
Ja už napríklad teraz sa v parlamente stretávam s tým, že Ľuboš Blaha nie je zvolený za predsedu parlamentu, pretože šíri nepravdy a hoaxy. Kto to posudzuje? Kto? Alebo zriadia po vzore Georgea Orwella z románu 1984 ministerstvo pravdy, ktoré jasne určí, čo je pravda a čo nie? Prvý krok k tomu, že vláda má pravdu a nič len pravdu, je v tom, že idú vydávať vládne noviny. To znamená, že každý občan si v schránke nájde to, čo si má myslieť, a to, čo je podľa vlády pravda.
Aby som len nekritizovala, v programovom vyhlásení sú aj pozitívne veci, kde ma zaujala pasáž o rozvoji kultúrneho a kreatívneho priemyslu. Vo svete je kreatívny priemysel veľkým zdrojom príjmov, preto je jeho rozmach aj u nás veľmi perspektívny. Vítam, že vláda má ambíciu vytvoriť podmienky pre čo najefektívnejšie čerpanie fondov z európskych fondov určených pre túto oblasť. A keďže som z východného Slovenka, predpokladám, že kreatívne centrá rušíme aj na regionálnu úroveň. Regióny sa musia rozvíjať aj v tomto smere. Bratislava je určite centrom kultúry v rámci Slovenska, ale ide o to, aby sme tú kultúru preniesli na celoslovenskú úroveň. Je dôležité, aby sa o podporu na rozvoj kultúry mohli uchádzať aj občianske združenia a iné organizácie v jednotlivých regiónoch.
Rovnako oceňujem aj zámer ministerstva kultúry o ochranu kultúrneho dedičstva, nehnuteľných kultúrnych pamiatok a ich sanovanie a obnovu. Ale pevne dúfam, že súkromné firmy nebudú iba tie, pretože vieme, ako sme sa dočítali z médií, veľa kultúrnych pamiatok údajne vlastní pán Kollár a pán Matovič trvale. Budem so záujmom sledovať aktivity vládnej garnitúry v tejto oblasti a opäť s ohľadom na regióny.
Podľa novej vlády je základným nástrojom finančnej podpory neštátnej kultúry národnostných menšín Fond na podporu kultúry národnostných menšín. V tejto súvislosti ma bude veľmi zaujímať fungovanie tohto fondu z hľadiska rusínskej národnostnej menšiny žijúcej na Slovensku. Je to preto, že sama som napoly Rusínka a napoly Slovenka. Rusínska menšina je po maďarskej a rómskej menšine treťou najpočetnejšou národnostnou menšinou u nás, a tak verím, že túto kultúru určite obohacuje, aj keď je to majoritný národ. K rusínskej národnosti na Slovensku a k ich jazyku sa hlási vyše 55-tisíc obyvateľov, takže je to nezanedbateľná komunita, ktorá však veľmi je nespokojná, a musím povedať, že už dlhodobo s fungovaním Fondu na podporu kultúrnych, národnostných menším. Preto sa budem o túto vec intenzívne zaujímať a aj o to, ako si vláda konkrétne predstavuje implementovanie pripravovanej stratégie rozvoja miestnej regionálnej kultúry a kultúry národnostných menšín.
Pre krátkosť času sa vyjadrím stručne aj k pôdohospodárstvu, aj keď v dobrom konštatujem, že na obidvoch výboroch som položila viacero otázok ministrom, ktorí na ne odpovedali viac konkrétne. Ale, samozrejme, je mi ľúto, že viac konkrétne, konkrétnejšie tieto predstavy nie sú pretavené v programovom vyhlásení. A tak ak napíšete program všeobecne a v čase, keď sa začnú voliči pýtať, čo ste vlastne spravili, ten odpočet si vláda môže prispôsobiť ľubovoľne. Musím si vybrať vlasy. (Rečníčka si vyberá vlasy z ochranného rúška, ktoré má na tvári.)
Opäť zacitujem z vyhlásenia: „Výrazne zvýšime potravinovú sebestačnosť Slovenska.“ Je to dobré opatrenie pre ľudí rovnako ako odstránenie starých environmentálnych záťaží, kde programové vyhlásenie hovorí o konkrétne - odstrániť PCB látok na východnom Slovensku.
Budem rada, ak nastavíme aj spravodlivejší systém podpory poľnohospodárov.
Ale čo mi v programovom vyhlásení chýba, že úplne ostala nepovšimnutá problematika živočíšnej výroby, rastlinnej výroby a jej postavenia na trhu s komoditami. Samozrejme, nie je to sektor, ktorý patrí do portfólia ministerstva pôdohospodárstva, ale absolútne tu chýba akákoľvek zmienka o rozvoji vidieka, ktorý predstavuje dokonca polovicu názvu ministerstva, takže aj otázky súvisiace s plánom rozvoja vidieka úplne vypadli.
Je veľmi zvláštne, že programové vyhlásenie v tejto časti vôbec nespomína medializovaný zámer presúvať oblasť regionálneho rozvoja pod podpredsedníčku vlády pre investície. Bude sa teda tento krok realizovať alebo nebude?
A prekvapujúce je pre mňa, že programové vyhlásenie vlády absolútne mlčaním obchádza otázku súvisiacu s ekonomickými dopadmi koronavírusovej krízy na pôdohospodárstvo. Už nie je, dnes je zrejmé, že niektoré sektory budú veľmi negatívne zasiahnuté. Ide najmä o mliekarenský sektor a sektor živočíšnej výroby.
Ďalšia veta, ktorá ma v programovom vyhlásení tak trochu zaujala, ale zasa aj nadchla: „Osobitnú pozornosť budeme venovať chudobným, chorým a slabým.“ Nie som už vo výbore pre sociálne veci, ale to, čo sa deje v prípade pandémie COVID-19 v zariadeniach pre seniorov, je doslova memento a radšej by ste toto mohli naozaj z programového vyhlásenia odstrániť. Už teraz to neplníte. (Reakcia z pléna.)
Na záver mi dovoľte, na záver mi dovoľte sa pozrieť ešte na oblasť, ktorá mi ako predsedníčke Únie žien Slovenska je veľmi blízka, a tou sú práva žien a vyrovnávanie rodovej rovnosti. Z programového vyhlásenia je jasné, že toto prioritou určite nebude. V celom dokumente sa spomína iba raz a to veľmi všeobecne: „Vláda Slovenskej republiky bude realizovať politiky zamerané na znižovanie nerovnosti medzi mužmi a ženami a odstraňovať diskriminácie žien.“ Z konkrétnych opatrení som nenašla iba jedno, umožnené utajeného tehotenstva a pôrodu, čo by mohlo pomôcť ochrane nenarodeného života, predchádzajúce k domácemu násiliu, ale pri tejto citlivej téme bude veľmi dôležité vidieť konkrétny návrh zákona.
Potom som našla už iba dve veľmi vágne formulácie, že vláda by chcela zabezpečiť vyrovnanie rozdielov v platoch a dôchodkoch mužov a žien. Tak tomu tlieskam, vážení, ale považujem to za sci-fi. Pýtam sa, ako chcete zmeniť nastavenie dôchodkov, ktoré sú vypočítané na základe výšky príjmov a odpracovaných rokov, a ako chcete zabezpečiť, aby súkromné firmy vyplácali rovnaké mzdy za rovnakú prácu pre mužov a ženy? Snáď keby bolo jasne napísané, že vláda dorovná vyššou valorizáciou dôchodky ženám. Ale pýtam sa, myslíte to naozaj vážne, keď chcete zrušiť 13. dôchodky, ktoré sú dnes pre všetkých?
Veta, ktorá zaznela vo všetkých médiách k programovému vyhláseniu vlády, pretože predseda vlády je podľa mňa skôr lepší marketér ako životný praktik, je to, že programové vyhlásenie vlády je najambicióznejším plánom v histórii Slovenska. Ja k tomu dodám na záver vetu od jednej slovenskej osobnosti: „Prehnané ambície sú ako zbraň hromadného ničenia.“
Takže, občania, verme im, ale buďme v strehu.
Ďakujem.
Rozpracované