90. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi na úvod povedať pár, pár slov k návrhu zákona, ktorý bude mať pozitívny vplyv hlavne na zdravie našich detí, našich budúcich generácií. Po takom krátkom vecnom úvode sa potom ešte vyjadrím krátko a odprezentujem tento návrh zákona v rozprave.
Predmetno, predmetom tohto návrhu zákona je prijať obmedzenie, ktoré sa týka opatrení ohľadom predaja a ponuky energetických nápojov osobám mladším ako 15 rokov označovaných, označovanie energetických nápojov a s tým súvisiace postihy. Zmenou zákona by sme docielili hlavne tieto potrebné opatrenia. Zakazuje sa predávať alebo podávať energetické nápoje alebo inak umožňovať ich používanie osobám mladším ako 15 rokov. Osoby mladšie ako 15 rokov nesmú požívať ani kupovať energetické nápoje. Obce môžu vo svojich územných obvodoch alebo v určitých častiach svojho územného obvodu obmedziť alebo zakázať v určitých hodinách alebo dňoch predaj, podávania alebo požívanie energetických nápojov v zariadeniach spoločného stravovania a v predajniach potravín. Obce môžu vo svojich územných obvodoch alebo v určených častiach svojho územného obvodu obmedziť alebo zakázať z dôvodu ochrany mladistvých podávania alebo požívanie energetických nápojov aj na iných verejných predajných pris... a prístupných miestach. Obce môžu určiť výnimky zo zákazu alebo obmedzenia predaja a podávania alebo požívania energeti... energetických nápojov, ktoré, ktorý ustanovili podľa odsekov 3 a 4. Osobitné povinnosti právnických a fyzických osôb oprávnených na podnikanie. To sú ďalšie z opatrení.
Právnické a fyzické osoby oprávnené na podnikanie, ktoré uvádzajú na trh alebo distribúciu energetický nápoj podľa § 2, sú povinné zabezpečiť, aby takýto nápoj obsahoval na vinete oznam v tej istej viditeľnej oblasti ako názov, pod ktorým sa výrobok predáva, "Zákaz užívanie pre osoby mladšie ako 15 rokov". Právnické a fyzické osoby, ktoré sa, na ktoré sa vzťahujú zákazy a obmedzenia uvedené v § 3 ods. 1 až, až 4 sú povinné upozorniť verejnosť na zákazy obmedzenia výrazným označením alebo oznámením umiestneným v prevádzkarniach alebo v budovách na takom mieste, kde ich verejnosť nemôže prehliadnuť, musia byť viditeľné. Text oznamu podľa ods. 1 musí byť jednoznačný, výrazný, dobre viditeľný a umiestnený na vhodnom podklade. Súčasťou tohto oznamu musí byť aj citácia tohto zákona, tak ako to býva napríklad pri alkoholických nápojoch, cigaretách a iných.
Každý, kto predáva alebo podáva energetické nápoje, na ktoré sa vzťahujú zákazy uvedené v § 3 ods. 1 a 4, je povinný odoprieť ich predaj alebo podávanie osobe, o ktorej má pochybnosť, či spĺňa podmienky veku, kým ju nepreukáže. Spomeniem ešte aj priestor pre kontrolné orgány, kontrolu dodržiavania tohto zákona sú povinné kontrolovať tieto orgány: Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna potravinová správa Slovenskej republiky, orgány štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, obce, prevádzkovatelia železničnej, autobusovej a ostatnej pravidelnej osobnej prepravy, Policajný zbor. Zistené porušenia podľa § 3 ods. 1 až 4, odseku 1, kontrolné orgány bezodkladne oznámia Slovenskej obchodnej inšpekcii zistené porušenia zákona podľa § 3 ods. 2, kontrolné orgány oznámia obci správne delikty a priestupky za porušenie týchto opatrení, právnickej alebo fyzickej osobe oprávnená, oprávnenej podnikať, ktorá nesplní povinnosť podľa § 3 ods. 1 môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť sankciu od tisíc eur do 5-tisíc eur. Tak si myslím, že si rozmyslia, že či, či budú chcieť neplnoletým do pätnásť rokov predávať tento nebezpečný a zdravie ohrozujúci nápoj. Právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá porušila zákaz obmedzenia alebo povinnosť uvedenú v § 2 ods. 1 až 3 môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia pokutu od 300 do 5-tisíc eur. Za porušenie zákazu v § 3 ods. 3 zákona mladistvo osobou do 15 rokov môže obec uložiť zákonnému zástupcu maloletému pokutu do výšky 33 eur.
Pokutu podľa ods. 1 až 3 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď zákaz, obmedzenie alebo povinnosť boli porušené. Na rozhodovanie o pokutách a na ukladanie sankcií podľa odsekov 1 až 3 sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní, miestne, miestne príslušná je obec podľa trvalého pobytu mladistvého. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu alebo obce, ktorá ich uložila. Jednorazové obaly na nápoje, na ktoré sa vzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 1 a ktoré nespĺňajú požiadavky podľa tohto zákona, môžu byť uvádzané na trh do 31. januára 2025. Takže na dopredaj týchto energetických nápojov, ja si myslím, že je dostatočne veľký časový priestor, že nie je to ako, ako to bolo v prípade napríklad zmeny kolku tabakových výrobkov alebo alkoholických, kde sám viem z môjho predchádzajúceho pôsobenia v gastronómii a v cestovnom ruchu, že niekedy tie termíny boli veľmi krátke a podnikatelia mali s tým veľké problémy, aj čo so zásobami, ktoré nestihli predať, a, samozrejme, aj s financiami, lebo veľakrát len zabezpečiť základné pokrytie týmito výrobkami stálo nemalé finančné prostriedky. Takže tuto naozaj nikto nám nemôže, ani mne, ani mojim kolegom a kolegyniam a predkladateľkám, že, že by sme, že by sme niekde do niečoho tlačili a nebola by na to primeraná, primeraný časový priestor.
Tak toľko, toľko asi takých najzákladnejších vecných argumentov a viac poviem v rozprave, do ktorej som sa prihlásil.
Rozpracované
Vystúpenia
12:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:58
Monika KozelováA ešte raz chcem poďakovať za tú dlhú cestu, ktorú ste prešli s týmto zákonom a moju podporu ste mali vždy a, a vždy ju mať budete, takže za seba ja už som sa ospravedlnila niekoľkokrát a môžem sa ospravedlniť opäť tým ženám, aj keď som nič nespravila, ale možno si to uvedomí niekto iný, ten čo by sa naozaj ospravedlniť mal.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2023 o 12:58 hod.
Mgr.
Monika Kozelová
Videokanál poslanca
No mne už by mali vymeniť káble, ale o tom som nechcela. Peter, ja som ti poďakovala už v momente, kedy ste s Jankou Vaňovou prišli s touto témou od prvého momentu, keď, keď ste hovorili o tom, že poďme sa do toho pustiť. Ja si myslím, že to je tak dôležitá vec a hlavne v tomto parlamente a hlavne v tom zložení parlamentu, aký tu máme, že to ani nejdem hovoriť. To, že sa to dostalo až sem, je, je naozaj vaša zásluha, že ste za tým išli, že ste za tým išli až dokonca, až dúfam, že pôjdeme za tým až do konca. Ja pevne verím, že sa to dostane cez prvé čítanie a že, a že to druhé čítanie naozaj podporí väčšina parlamentu, aj keď, samozrejme, tuto tie predné lavice po tej druhej strane s tými nerátam, ale to nie je také dôležité. Dôležití sú všetci tí ostatní, ktorí vedia, že tieto nespravodlivosti už treba raz a navždy urobiť. Urobiť koniec.
A ešte raz chcem poďakovať za tú dlhú cestu, ktorú ste prešli s týmto zákonom a moju podporu ste mali vždy a, a vždy ju mať budete, takže za seba ja už som sa ospravedlnila niekoľkokrát a môžem sa ospravedlniť opäť tým ženám, aj keď som nič nespravila, ale možno si to uvedomí niekto iný, ten čo by sa naozaj ospravedlniť mal.
Ďakujem.
Rozpracované
12:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:59
Milan VetrákJa som čiastočne bol s Petrom pri tom, keď sme sa snažili rokovať aj o finančných dopadoch a o ich krytí tohto návrhu zákona a Peter to mal v pláne, pán poslanec to mal v pláne predložiť už skôr, ale musím povedať, že sme vyšli v ústrety bývalému pánovi premiérovi Hegerovi, s ktorým sme sa dohodli, že to pôjde až na túto schôdzu, že to treba tiež otvorene povedať, že aj preto je to na poslednú chvíľu, lebo sme si ešte chceli dotiahnuť tie, tie dopady finančné a verím, že táto nová vláda sa k tomu postaví priamo čelom a bude to takisto podporovať a dodrží aj to, čo nám kedysi prisľúbilo ministerstvo financií, že sa to, že sa to vykryje z rozpočtu a vláda to takisto môže pripomienkovať medzi prvým a druhým čítaním, nič jej v tom nebráni.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2023 o 12:59 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja si na rozdiel od iných kolegov myslím, že tento návrh zákona by mal predkladať práve poslanec a nie vláda. Mal by to predkladať niekto, kto naozaj pozná, ako to v tej komunite funguje, čím tá komunita trpí, ktorí aj pre tú komunitu niečo spravil a dlhodobo robí a vôbec nemám napríklad obavy o to, že Peter vzhľadom na svoju prácu tu bude aj v tom ďalšom parlamente a mohol by to predkladať v ďalšom parlamente. Lenže ak sa nám tu náhodou stane, že tu budeme mať vo vláde nejakú zmesku bývalých mafiánikov a radikálnych skupín, tak si nemyslím, že tam bude podpora aj pre takýto návrh, a preto, preto je na mieste, že sa Peter snaží to ešte predložiť v tomto volebnom období.
Ja som čiastočne bol s Petrom pri tom, keď sme sa snažili rokovať aj o finančných dopadoch a o ich krytí tohto návrhu zákona a Peter to mal v pláne, pán poslanec to mal v pláne predložiť už skôr, ale musím povedať, že sme vyšli v ústrety bývalému pánovi premiérovi Hegerovi, s ktorým sme sa dohodli, že to pôjde až na túto schôdzu, že to treba tiež otvorene povedať, že aj preto je to na poslednú chvíľu, lebo sme si ešte chceli dotiahnuť tie, tie dopady finančné a verím, že táto nová vláda sa k tomu postaví priamo čelom a bude to takisto podporovať a dodrží aj to, čo nám kedysi prisľúbilo ministerstvo financií, že sa to, že sa to vykryje z rozpočtu a vláda to takisto môže pripomienkovať medzi prvým a druhým čítaním, nič jej v tom nebráni.
Rozpracované
13:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:01
Peter PollákJa ešte raz sa chcem poďakovať hnutiu SME RODINA, hnutiu OĽANO, klubu DEMOKRATI alebo teda strane DEMOKRATI a Progresívnemu Slovensku, samozrejme, za podporu tohto návrhu zákona v prvom čítaní. Verím, že to nebude posledný krok k tomu, aby alebo teda to nebude posledné, na čom sa zhodneme, a to je to prvé čítanie, ale že sa takto rovnako zhodneme aj v prípade, ak tento zákon prejde do druhého čítania, že to schválime ako zákon, ako celok.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2023 o 13:01 hod.
Mgr.
Peter Pollák
Videokanál poslanca
Veľmi pekne ďakujem všetkým za faktické poznámky, oceňujem naozaj váš konštruktívny prístup k tomu, k tejto téme a zároveň ste ľudia, ktorí majú k tejto téme blízko. Či to je Monika Kozelová, Anka Mierna alebo Milan Vetrák, ako naozaj pomocník v tejto téme pri rokovaniach či s bývalým premiérom Hegerom, alebo teda aj so zástupcami ministerstva financií, za čo ti veľmi pekne ďakujem pán kolega. Verím, že budeme vedieť motivovať aj SaS-ku k tomu, aby tento návrh zákona schválila v prvom čítaní.
Ja ešte raz sa chcem poďakovať hnutiu SME RODINA, hnutiu OĽANO, klubu DEMOKRATI alebo teda strane DEMOKRATI a Progresívnemu Slovensku, samozrejme, za podporu tohto návrhu zákona v prvom čítaní. Verím, že to nebude posledný krok k tomu, aby alebo teda to nebude posledné, na čom sa zhodneme, a to je to prvé čítanie, ale že sa takto rovnako zhodneme aj v prípade, ak tento zákon prejde do druhého čítania, že to schválime ako zákon, ako celok.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
13:02
Vystúpenie v rozprave 13:02
Anna ZáborskáJa len niekoľko poznámok k tejto téme na záver. Je to téma, ktorá je stará 20 rokov. Pred 20 rokmi v zahraničí vyšla knižka, ktorá sa volala Telo a duša a v tej knihe sa hovorilo o nútených alebo nedobrovoľných alebo, ako by som ich nazvala, sterilizáciách. Bolo to vo volebnom období 2002 - 2006, a vtedy sa, vtedy minister zdravotníctva Rudolf Zajac vymenoval vyšetrovaciu komisiu, ktorú, ktorá mala...
Ja len niekoľko poznámok k tejto téme na záver. Je to téma, ktorá je stará 20 rokov. Pred 20 rokmi v zahraničí vyšla knižka, ktorá sa volala Telo a duša a v tej knihe sa hovorilo o nútených alebo nedobrovoľných alebo, ako by som ich nazvala, sterilizáciách. Bolo to vo volebnom období 2002 - 2006, a vtedy sa, vtedy minister zdravotníctva Rudolf Zajac vymenoval vyšetrovaciu komisiu, ktorú, ktorá mala preskúmať tieto prípady. Treba povedať, že prihlásilo sa len sedem žien. Môžeme povedať, že v tých, v tom období 2002 - 2003, lebo to bolo hneď na začiatku volebnom období, volebného obdobia, sedela som vtedy v tomto parlamente, ešte žilo, hej, viacero, by sa predpokladalo, viacero žien, ktorí túto sterilizáciu podstúpili a vlastne ja nechcem hovoriť o objektívnosti, nechcem hovoriť o, o dobrej vôli alebo ja neviem, neviem podrobnom skúmaní v týchto svedectiev, ale vlastne vtedy tá komisia vlastne nepotvrdila protiprávnosť týchto sterilizácií. Bolo to aj preto, a to, čo hovoril aj Peter, že tam chýba dokumentácia. Hej? Že vlastne tá dokumentácia neexistuje, čiže sa nepokračovalo, nepokračovalo v skúmaní tohto javu a ja som rada, že to Peter znovu otvoril v tom 21. roku a vlastne po 20 rokoch môžeme uzavrieť túto kapitolu.
Dôležito je možno povedať, že to nebola štátna zdravotná politika, že to nebolo nariadenie ministerstva alebo neviem koho, aby sa v istej skupine alebo plošne na Slovenku sterilizovali ženy za istých podmienok alebo v istých situáciách, bola to iniciatíva jednotlivých lekárov, dokonca sa nedá povedať ani, že to bola iniciatíva jednotlivých zdravotníckych zariadení. Myslím si, že je to dôležité, a práve preto som si dovolila túto záverečnú poznámku.
Pán predseda, navrhujem, aby hlasovanie bolo v utorok o jedenástej hodine. Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
19.5.2023 o 13:02 hod.
MUDr.
Anna Záborská
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Ja len niekoľko poznámok k tejto téme na záver. Je to téma, ktorá je stará 20 rokov. Pred 20 rokmi v zahraničí vyšla knižka, ktorá sa volala Telo a duša a v tej knihe sa hovorilo o nútených alebo nedobrovoľných alebo, ako by som ich nazvala, sterilizáciách. Bolo to vo volebnom období 2002 - 2006, a vtedy sa, vtedy minister zdravotníctva Rudolf Zajac vymenoval vyšetrovaciu komisiu, ktorú, ktorá mala preskúmať tieto prípady. Treba povedať, že prihlásilo sa len sedem žien. Môžeme povedať, že v tých, v tom období 2002 - 2003, lebo to bolo hneď na začiatku volebnom období, volebného obdobia, sedela som vtedy v tomto parlamente, ešte žilo, hej, viacero, by sa predpokladalo, viacero žien, ktorí túto sterilizáciu podstúpili a vlastne ja nechcem hovoriť o objektívnosti, nechcem hovoriť o, o dobrej vôli alebo ja neviem, neviem podrobnom skúmaní v týchto svedectiev, ale vlastne vtedy tá komisia vlastne nepotvrdila protiprávnosť týchto sterilizácií. Bolo to aj preto, a to, čo hovoril aj Peter, že tam chýba dokumentácia. Hej? Že vlastne tá dokumentácia neexistuje, čiže sa nepokračovalo, nepokračovalo v skúmaní tohto javu a ja som rada, že to Peter znovu otvoril v tom 21. roku a vlastne po 20 rokoch môžeme uzavrieť túto kapitolu.
Dôležito je možno povedať, že to nebola štátna zdravotná politika, že to nebolo nariadenie ministerstva alebo neviem koho, aby sa v istej skupine alebo plošne na Slovenku sterilizovali ženy za istých podmienok alebo v istých situáciách, bola to iniciatíva jednotlivých lekárov, dokonca sa nedá povedať ani, že to bola iniciatíva jednotlivých zdravotníckych zariadení. Myslím si, že je to dôležité, a práve preto som si dovolila túto záverečnú poznámku.
Pán predseda, navrhujem, aby hlasovanie bolo v utorok o jedenástej hodine. Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
13:06
Vystúpenie v rozprave 13:06
Milan KuriakPredmetno, predmetom tohto návrhu zákona je prijať obmedzenie, ktoré sa týka opatrení ohľadom predaja a ponuky energetických...
Predmetno, predmetom tohto návrhu zákona je prijať obmedzenie, ktoré sa týka opatrení ohľadom predaja a ponuky energetických nápojov osobám mladším ako 15 rokov označovaných, označovanie energetických nápojov a s tým súvisiace postihy. Zmenou zákona by sme docielili hlavne tieto potrebné opatrenia. Zakazuje sa predávať alebo podávať energetické nápoje alebo inak umožňovať ich používanie osobám mladším ako 15 rokov. Osoby mladšie ako 15 rokov nesmú požívať ani kupovať energetické nápoje. Obce môžu vo svojich územných obvodoch alebo v určitých častiach svojho územného obvodu obmedziť alebo zakázať v určitých hodinách alebo dňoch predaj, podávania alebo požívanie energetických nápojov v zariadeniach spoločného stravovania a v predajniach potravín. Obce môžu vo svojich územných obvodoch alebo v určených častiach svojho územného obvodu obmedziť alebo zakázať z dôvodu ochrany mladistvých podávania alebo požívanie energetických nápojov aj na iných verejných predajných pris... a prístupných miestach. Obce môžu určiť výnimky zo zákazu alebo obmedzenia predaja a podávania alebo požívania energeti... energetických nápojov, ktoré, ktorý ustanovili podľa odsekov 3 a 4. Osobitné povinnosti právnických a fyzických osôb oprávnených na podnikanie. To sú ďalšie z opatrení.
Právnické a fyzické osoby oprávnené na podnikanie, ktoré uvádzajú na trh alebo distribúciu energetický nápoj podľa § 2, sú povinné zabezpečiť, aby takýto nápoj obsahoval na vinete oznam v tej istej viditeľnej oblasti ako názov, pod ktorým sa výrobok predáva, "Zákaz užívanie pre osoby mladšie ako 15 rokov". Právnické a fyzické osoby, ktoré sa, na ktoré sa vzťahujú zákazy a obmedzenia uvedené v § 3 ods. 1 až, až 4 sú povinné upozorniť verejnosť na zákazy obmedzenia výrazným označením alebo oznámením umiestneným v prevádzkarniach alebo v budovách na takom mieste, kde ich verejnosť nemôže prehliadnuť, musia byť viditeľné. Text oznamu podľa ods. 1 musí byť jednoznačný, výrazný, dobre viditeľný a umiestnený na vhodnom podklade. Súčasťou tohto oznamu musí byť aj citácia tohto zákona, tak ako to býva napríklad pri alkoholických nápojoch, cigaretách a iných.
Každý, kto predáva alebo podáva energetické nápoje, na ktoré sa vzťahujú zákazy uvedené v § 3 ods. 1 a 4, je povinný odoprieť ich predaj alebo podávanie osobe, o ktorej má pochybnosť, či spĺňa podmienky veku, kým ju nepreukáže. Spomeniem ešte aj priestor pre kontrolné orgány, kontrolu dodržiavania tohto zákona sú povinné kontrolovať tieto orgány: Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna potravinová správa Slovenskej republiky, orgány štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, obce, prevádzkovatelia železničnej, autobusovej a ostatnej pravidelnej osobnej prepravy, Policajný zbor. Zistené porušenia podľa § 3 ods. 1 až 4, odseku 1, kontrolné orgány bezodkladne oznámia Slovenskej obchodnej inšpekcii zistené porušenia zákona podľa § 3 ods. 2, kontrolné orgány oznámia obci správne delikty a priestupky za porušenie týchto opatrení, právnickej alebo fyzickej osobe oprávnená, oprávnenej podnikať, ktorá nesplní povinnosť podľa § 3 ods. 1 môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť sankciu od tisíc eur do 5-tisíc eur. Tak si myslím, že si rozmyslia, že či, či budú chcieť neplnoletým do pätnásť rokov predávať tento nebezpečný a zdravie ohrozujúci nápoj. Právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá porušila zákaz obmedzenia alebo povinnosť uvedenú v § 2 ods. 1 až 3 môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia pokutu od 300 do 5-tisíc eur. Za porušenie zákazu v § 3 ods. 3 zákona mladistvo osobou do 15 rokov môže obec uložiť zákonnému zástupcu maloletému pokutu do výšky 33 eur.
Pokutu podľa ods. 1 až 3 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď zákaz, obmedzenie alebo povinnosť boli porušené. Na rozhodovanie o pokutách a na ukladanie sankcií podľa odsekov 1 až 3 sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní, miestne, miestne príslušná je obec podľa trvalého pobytu mladistvého. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu alebo obce, ktorá ich uložila. Jednorazové obaly na nápoje, na ktoré sa vzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 1 a ktoré nespĺňajú požiadavky podľa tohto zákona, môžu byť uvádzané na trh do 31. januára 2025. Takže na dopredaj týchto energetických nápojov, ja si myslím, že je dostatočne veľký časový priestor, že nie je to ako, ako to bolo v prípade napríklad zmeny kolku tabakových výrobkov alebo alkoholických, kde sám viem z môjho predchádzajúceho pôsobenia v gastronómii a v cestovnom ruchu, že niekedy tie termíny boli veľmi krátke a podnikatelia mali s tým veľké problémy, aj čo so zásobami, ktoré nestihli predať, a, samozrejme, aj s financiami, lebo veľakrát len zabezpečiť základné pokrytie týmito výrobkami stálo nemalé finančné prostriedky. Takže tuto naozaj nikto nám nemôže, ani mne, ani mojim kolegom a kolegyniam a predkladateľkám, že, že by sme, že by sme niekde do niečoho tlačili a nebola by na to primeraná, primeraný časový priestor.
Tak toľko, toľko asi takých najzákladnejších vecných argumentov a viac poviem v rozprave, do ktorej som sa prihlásil.
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi na úvod povedať pár, pár slov k návrhu zákona, ktorý bude mať pozitívny vplyv hlavne na zdravie našich detí, našich budúcich generácií. Po takom krátkom vecnom úvode sa potom ešte vyjadrím krátko a odprezentujem tento návrh zákona v rozprave.
Predmetno, predmetom tohto návrhu zákona je prijať obmedzenie, ktoré sa týka opatrení ohľadom predaja a ponuky energetických nápojov osobám mladším ako 15 rokov označovaných, označovanie energetických nápojov a s tým súvisiace postihy. Zmenou zákona by sme docielili hlavne tieto potrebné opatrenia. Zakazuje sa predávať alebo podávať energetické nápoje alebo inak umožňovať ich používanie osobám mladším ako 15 rokov. Osoby mladšie ako 15 rokov nesmú požívať ani kupovať energetické nápoje. Obce môžu vo svojich územných obvodoch alebo v určitých častiach svojho územného obvodu obmedziť alebo zakázať v určitých hodinách alebo dňoch predaj, podávania alebo požívanie energetických nápojov v zariadeniach spoločného stravovania a v predajniach potravín. Obce môžu vo svojich územných obvodoch alebo v určených častiach svojho územného obvodu obmedziť alebo zakázať z dôvodu ochrany mladistvých podávania alebo požívanie energetických nápojov aj na iných verejných predajných pris... a prístupných miestach. Obce môžu určiť výnimky zo zákazu alebo obmedzenia predaja a podávania alebo požívania energeti... energetických nápojov, ktoré, ktorý ustanovili podľa odsekov 3 a 4. Osobitné povinnosti právnických a fyzických osôb oprávnených na podnikanie. To sú ďalšie z opatrení.
Právnické a fyzické osoby oprávnené na podnikanie, ktoré uvádzajú na trh alebo distribúciu energetický nápoj podľa § 2, sú povinné zabezpečiť, aby takýto nápoj obsahoval na vinete oznam v tej istej viditeľnej oblasti ako názov, pod ktorým sa výrobok predáva, "Zákaz užívanie pre osoby mladšie ako 15 rokov". Právnické a fyzické osoby, ktoré sa, na ktoré sa vzťahujú zákazy a obmedzenia uvedené v § 3 ods. 1 až, až 4 sú povinné upozorniť verejnosť na zákazy obmedzenia výrazným označením alebo oznámením umiestneným v prevádzkarniach alebo v budovách na takom mieste, kde ich verejnosť nemôže prehliadnuť, musia byť viditeľné. Text oznamu podľa ods. 1 musí byť jednoznačný, výrazný, dobre viditeľný a umiestnený na vhodnom podklade. Súčasťou tohto oznamu musí byť aj citácia tohto zákona, tak ako to býva napríklad pri alkoholických nápojoch, cigaretách a iných.
Každý, kto predáva alebo podáva energetické nápoje, na ktoré sa vzťahujú zákazy uvedené v § 3 ods. 1 a 4, je povinný odoprieť ich predaj alebo podávanie osobe, o ktorej má pochybnosť, či spĺňa podmienky veku, kým ju nepreukáže. Spomeniem ešte aj priestor pre kontrolné orgány, kontrolu dodržiavania tohto zákona sú povinné kontrolovať tieto orgány: Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna potravinová správa Slovenskej republiky, orgány štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, obce, prevádzkovatelia železničnej, autobusovej a ostatnej pravidelnej osobnej prepravy, Policajný zbor. Zistené porušenia podľa § 3 ods. 1 až 4, odseku 1, kontrolné orgány bezodkladne oznámia Slovenskej obchodnej inšpekcii zistené porušenia zákona podľa § 3 ods. 2, kontrolné orgány oznámia obci správne delikty a priestupky za porušenie týchto opatrení, právnickej alebo fyzickej osobe oprávnená, oprávnenej podnikať, ktorá nesplní povinnosť podľa § 3 ods. 1 môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť sankciu od tisíc eur do 5-tisíc eur. Tak si myslím, že si rozmyslia, že či, či budú chcieť neplnoletým do pätnásť rokov predávať tento nebezpečný a zdravie ohrozujúci nápoj. Právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá porušila zákaz obmedzenia alebo povinnosť uvedenú v § 2 ods. 1 až 3 môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia pokutu od 300 do 5-tisíc eur. Za porušenie zákazu v § 3 ods. 3 zákona mladistvo osobou do 15 rokov môže obec uložiť zákonnému zástupcu maloletému pokutu do výšky 33 eur.
Pokutu podľa ods. 1 až 3 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď zákaz, obmedzenie alebo povinnosť boli porušené. Na rozhodovanie o pokutách a na ukladanie sankcií podľa odsekov 1 až 3 sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní, miestne, miestne príslušná je obec podľa trvalého pobytu mladistvého. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu alebo obce, ktorá ich uložila. Jednorazové obaly na nápoje, na ktoré sa vzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 1 a ktoré nespĺňajú požiadavky podľa tohto zákona, môžu byť uvádzané na trh do 31. januára 2025. Takže na dopredaj týchto energetických nápojov, ja si myslím, že je dostatočne veľký časový priestor, že nie je to ako, ako to bolo v prípade napríklad zmeny kolku tabakových výrobkov alebo alkoholických, kde sám viem z môjho predchádzajúceho pôsobenia v gastronómii a v cestovnom ruchu, že niekedy tie termíny boli veľmi krátke a podnikatelia mali s tým veľké problémy, aj čo so zásobami, ktoré nestihli predať, a, samozrejme, aj s financiami, lebo veľakrát len zabezpečiť základné pokrytie týmito výrobkami stálo nemalé finančné prostriedky. Takže tuto naozaj nikto nám nemôže, ani mne, ani mojim kolegom a kolegyniam a predkladateľkám, že, že by sme, že by sme niekde do niečoho tlačili a nebola by na to primeraná, primeraný časový priestor.
Tak toľko, toľko asi takých najzákladnejších vecných argumentov a viac poviem v rozprave, do ktorej som sa prihlásil.
Rozpracované
13:13
Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:13
Peter KremskýVážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákon o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov, tlač 1602. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o...
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákon o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov, tlač 1602. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
19.5.2023 o 13:13 hod.
Mgr.
Peter Kremský
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákon o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov, tlač 1602. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
13:15
Uvádzajúci uvádza bod 13:15
Milan KuriakTak, vážené kolegyne, vážení kolegovia... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Tak, vážené kolegyne, vážení kolegovia... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
V tom prípade teda odporúčam prihlásiť sa do ústnej rozpravy namiesto písomnej.
Kuriak, Milan, poslanec NR SR
No ale ja mám písomnú.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Preto to hovorím.
Kuriak, Milan, poslanec NR SR
Dobre (povedané so smiechom), tak ďakujem.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážený pán predsedajúci, dovoľte mi týmto odprezentovať poslanecký návrh zákona o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov. Na začiatku sa chcem poďakovať celému klubu OĽANO, ktorý má od začiatku, samozrejme, po vysvetlení niektorých a odpovedaní niektorých otázok, tak môžem povedať, že tento návrh zákona podporuje celý poslanecký klub OĽANO. Tiež sa chcem poďakovať aj spolupredkladateľom, ktorí sa pridali k tomuto v prospech dobrého zákona v prospech hlavne našich detí. Aj tuto pán spravodajca kolega Peter Kremský on mal byť tiež predkladateľom, len nakoľko išiel na zahraničnú služobnú cestu, tak sa nestihol podpísať, takže nie je tu, nie je tu spomenutý medzi, medzi predkladateľmi, ale spomeniem, ktorí ma v tomto podporili: Peter Vons, Marek Šefčík, Lucia Drábiková, Marcel Mihalik, Marek Krajčí, Karol Kučera a tiež si vážim, že aj sa pridali kolegovia poslanci z poslaneckého klubu SME RODINA Miloš Svrček a Ľuboš Krajčír, takže máme podporu aj v tomto, v tomto klube SME RODINA. Takže ďakujem.
Cieľ zákona je jednoduchý a jasný. Spolu s predkladateľmi zákona chceme riešiť pálčivý problém, ktorý si všimli už mnohí z nás. Nielen my zákonodarcovia, ale aj rodičia, učitelia, ale aj drvivá väčšina obyvateľov Slovenska naozaj má s týmto problém. Viem aj, koľkí ľudia mi písali ešte predtým keď som sa rozhodoval vlastne, že kedy to načasovať, kedy predložiť tento návrh zákona, lebo potreboval som, čakal som ešte aj na nejaké štatistiky konkrétne aj z ministerstva zdravotníctva a z ďalších inštitúcií, takže nechal som tomu dlhší priestor. Tak týmto, týmto návrhom chceme zakázať predaj a podávanie energetických nápojov osobám mladších, mladším ako 15 rokov. Prezentovanú vekovú hranicu sme predložili ako kompromisné riešenie oproti pôvodne zamýšľanej vekovej hranici 18 rokov. Ja sám osobne na začiatku som práve bol za tento vek, aby bolo obmedzenie do 18 rokov, ale po komunikácii a diskusii sme sa dohodli, že začneme pätnásť... vekom 15 rokov. Takže uvidíme možno do budúcna, do budúcna sa vyriešia aj táto veková hranica.
Je už priam verejným tajomstvom, že množstvo mladistvých osôb sa stali doslova závislými na konzumácii energetických nápojov, čo je veľmi nebezpečné pre ich vývoj aj zdravie. Mnohí z nich energetické nápoje konzumujú doslova na dennej báze, tak naozaj v tomto musíme byť veľmi zodpovední a verím, že aj tento návrh zákona bude mať podporu 150 poslancov tohto pléna. Tento údaj prezentujem nielen ako osoba, ktorá dlho podnikala v gastrosektore a v cestovnom ruchu, ale aj na základe verejne dostupných štatistík európskeho úradu pre bezpečnosť potravín, EFSA, poukazujú na realitu konzumácie energetických nápojov u približne 70 osôb vo veku od 10 do 18 rokov, pričom 12 % z nich vypije až 3,5 litra energetického nápoja každý mesiac, čo je veľmi alarmujúce, a mnohí rodičia si toto vôbec neuvedomujú, ani nemajú prehľad, čo si ich dieťa za, deti za vreckové kupujú. Ale toto je naozaj, naozaj realita podložená, podložená výskumom.
Až 18 % detí od troch do desiatich rokov si tiež dopraje kofeínové nápoje. Ja osobne ešte keď som nebol poslancom Národnej rady, tak som prevádzkoval aj dvojo potravín a bol som priamo svedkom a bol som zhrozený, koľko detí aj do desať rokov si prišlo kúpiť energetický nápoj. Samozrejmé, keďže ja toto aj bez zákona považujem za, doslova za, môžem povedať tvrdé slovo - za svinstvo ohrozujúce zdravie detí, tak, tak ja som ani jednému dieťaťu, a nie do 15 rokov, ale do 18 rokov nepredal som ani jednu plechovku energetického nápoja, vždy som ich presviedčal na nejaký iný nápoj, ale naozaj vyslovene som bol proti týmto energetiko... energetickým nápojom, len mal som aj takú skúsenosť, že keď som im nepredal ja, tak v blízkosti bola, našich potravín bola predajňa, bola čerpacia stanica, tak tie deti, a vtedy som si uvedomil, že to sú už deti naozaj závislé na týchto energeťákoch, tak si išli kúpiť aj niekoľkonásobne drahší energetický nápoj na čerpaciu stanicu, kde, kde, bohužiaľ, nemali problém predať týmto deťom, hovorím, aj do desať rokov.
O tom, že energetické nápoje majú negatívny dopad na ľudské zdravie, je snáď každému jasné. Vedci často upozorňujú na zdravotné riziká, ktoré sa môžu objaviť v súvislosti s pitím týchto nápojov. Ide predovšetkým o srdcovú arytmiu, kŕče, zlyhanie obličiek, dokonca boli zaznamenané a zdokumentované aj úmrtia a boli dokázané, že boli na následky doslova predávkovania sa alebo, alebo veľkého, zvýšeného, zvýšenej konzumácie týchto nápojov. Objavili sa predovšetkým pri kombinácii energetických nápojov s vysokým fyzickým zaťažením, s intenzívnym cvičením, športovaním, s pitím alkoholu či u ľudí, ktorí patria do tzv. rizikovej skupiny a stali sa tieto prípady aj u dospelých ľudí, nielen, nielen u detí. Rizikovou skupinou sú napríklad ľudia s vysokým krvným tlakom a inými zdravotnými problémami.
Francúzska agentúra pre bezpečnosť potravín ANSES vo svojej správe týkajúcej sa energetických nápojov konštatovala, že tieto nápoje, týmto nápojom by mal byť predaj obmedzený len pred dospelé osoby, takže oni, oni dokonca sú za to a tvrdia, aby, aby to bolo umožnené až od 18 rokov. Ďalej uvádzajú: nie sú vhodné pre tehotné ženy, nemali by sa konzumovať spolu s alkoholom, mali by byť konzumované s mierou, nie sú vhodné na konzumáciu počas intenzívneho cvičenia, ťažkej fyzickej práce a iného, iného fyzického výkonu.
Mňa zaráža, keď som sa začal venovať tejto téme a som si pozeral a študoval ešte nejaké materiály, že čo, čo ešte, s čím som sa nestretol, tak ma zarazilo, že koľko reklám je na energetické nápoje a práve, práve v spojení so športom, s výkonom, ako tu často v pléne spomínam, polovicu, takmer polovicu života žije a trávim v horách a uvediem len jednu skúsenosť. Keď nám boli prednášať z horskej služby o rizikách, o rizikách v pohybe, pri pohybe v horách, a jedným popri iných nebezpečenstvách, ktoré ohrozujú v horách zdravie a životy ľudí, boli spomenuté práve energetické nápoje, doslova z úst odborníkov bolo povedané, že toto môže vyčerpaného turistu doslova zabiť. Doslova zabiť. Práve na túru, to aj mnohí, mnohí ľudia to nevedia, na túre môže zachrániť život napríklad Coca-cola kvôli cukru, ktorý obsahuje. Tak to som, tiež som nevedel o tom, ale tú informáciu som sa dozvedel priamo, priamo na prednáške od záchranárov z horskej služby.
Ďalej. Vrátim sa k tomu, k tým argumentom. Nezisková organizácia Vpredzveč (rečník to vyslovil nezrozumiteľne), neviem, ktorá sa orientuje na práva spotrebiteľov v roku 2013 uviedla, že je za zákaz predaja energetických nápojov, presnejšie tzv. energy shotov, pretože tie malé fľaše obsahujú kofeín a taurín v mimoriadne vysokých koncentráciách. Sú podozrenia, že tieto nápoje spôsobujú nepravidelný srdcový rytmus, kŕče, zlyhania obličiek a dokonca aj smrť, ako tu už bolo uvedené. Ale v týchto malých dávkach, v malých objemoch je tam ešte omnoho vyššie nebezpečenstvo predávkovania kvôli zvýšenému obsahu tých nebezpečných škodlivín. Keď sa pozriete na zloženie energetických nápojov, zistíte, že jedna 250 ml plechovka energeťáku môže obsahovať až 80 mg kofeínu, energetické nápoje ďalej obsahujú aminokyselinu taurín a obrovské množstvo cukru. Omnoho viac v prepočte ako Coca-Cola alebo Pepsi, no nejdem spomínať konkrétne výrobky, aby som nerobil reklamu. V jednom 250 ml nápoji môže byť až 27 g cukru, pričom maximálna odporúčaná denná dávka pridaného cukru pre deti je 20 g. Ďalšími látkami v energetických nápojoch sú častokrát aj extrakty z koreňa ženšena, panax, L-karinitín, L-tartarát, či extrakt zo semien guarany, taurín v kombinácii s kofeínom zlepšuje duševnú výkonnosť, ale zároveň môže spôsobovať hnačku, útlm centrálneho nervového systému alebo poruchy dokonca krátkodobej pamäti. Z toho výpočtu je zrejmé, že nadmerná konzumácia negatívne vplýva na detský, resp. vyvíjajúci sa mladý organizmus, ako som tu už pár razy spomenul. Asi za najbežnejšie zdravotné problémy, ktoré spôsobujú energetické nápoje, už tak možno zaradiť tvorbu obezity či zhoršenie stavu chrupu. Som toho názoru, že pre štát by bolo ďaleko výhodnejšie obmedziť predaj týchto produktov a ušetriť prostriedky na elimináciu týchto zdravotných rizík ako zarábať na možnosti predaja týchto nápojov mladistvých. Tak verím tomu, že naozaj bude, bude tento návrh zákona podporený.
S obmedzením predaja energetických nápojov sa stotožňuje mnoho rodičov na moje prekvapenie, iniciatívy obmedzenia predaja prichádzajú aj od mladistvých, keď vidia svojich rovesníkov, ktorých nevedenia presvedčiť a hlavne keď majú tú vedomosť, že ako je to škodlivé. Ale naozaj už kvôli závislosti nedokážu svojich kamarátov presvedčiť, aby to do seba nedávali.
Na tomto mieste by som chcel vyzdvihnúť aj iniciatívu pána Matúša Mikolaja z gymnázia na Varšavskej ulici v Žiline, ktorý vykonal veľmi podrobnú štúdiu ohľadom konzumácie energetických nápojov, a to najmä u mladých ľudí vo veku 11 až 26 rokov. Táto aktuálna štúdia na zber údajov zvolila anonymnú dotazníkovú metódu, ktorej sa zúčastnilo 2 200 respondentov, vyhodnotených bolo 2 157 odpovedí predovšetkým študentov stredných škôl na Slovensku. Výsledky dotazníka sú porovnateľné s inými podobnými štúdiami v tejto oblasti, pričom 60 % respondentov vo veku 11 až 26 rokov uviedlo, že konzumujú energetické nápoje a 20 % z celkového počtu respondentov vo veku 11 až 26 rokov ich používa pravidelne, to znamená niekoľkokrát týždenne, denne alebo aj viackrát denne. Zo štúdie vyplynula aj ďalšia alarmujúca skutočnosť a to, že títo mladiství konzumenti nemajú dostatočné informácie o energetických nápojoch, nakoľko až 76 % študujúcich respondentov totiž uviedlo, že na školách v tejto oblasti absentuje prevencia.
Určite sa tomuto návrhu zákona o obmedzení predaja a požívania energetických nápojov okrem rodičov, aj tých mladistvých, ktorých som spomenul, že majú už vedomosť o tomto, ale určite sa z tohto návrhu zákona poteší aj napríklad ministerstvo zdravotníctva, ktoré keď som si pozeral materiály a študoval, tak ktoré už roky apelovalo a upozorňovalo poslancov aj v predchádzajúcich volebných obdobiach, aby sa chopili tejto poslaneckej iniciatívy, aby predložili návrh zákona. Takže aj z toho dôvodu ma to povzbudilo, že naozaj treba, treba tento náš cieľ zrealizovať a predložiť ho v tomto pléne.
Dobre, mám tu nejaké signály, takže preskočím stranu, ukončím to nejak, počkajte. Že ako? To je ešte v pohode. A nie. Idem, dobre, 1 a pol A4 som preskočil. Obmedzenie predaja energetických nápojov nie je v eurépsk.. aha, dobre, dobre som naviazal celkom. Takže obmedzenie predaja energetických nápojov nie je v Európskej únii žiadnou novinkou. O celoplošnom zákaze na úrovní Európskej únie sa uvažovalo už v roku 2015. V súčasnosti je obdobná úprava účinná už v Litve, Lotyšsku a zakázať užívanie a predaj energetických nápojov sa plánuje rovnako v Českej republike, tam už, už to aj mali rozrokované, tam sa dohadujú o veku, to sa trošku odďaľuje, ale aj v Poľsku už riešia tento problém a čo mám informáciu poslednú, že legislatívnu úpravu plánujú aj v ďalších krajinách.
Negatívny dopad na štátny rozpočet nepredpokladám, vyvrátim tvrdenia niektorých, že to bude mať enormný, enormnú záťaž na štátny rozpočet, nepredpokladám to hlavne z dôvodu, že je pravdou, že do štátnej kasy z predaja energetických, zo zníženia predaja energetických nápojov bude menej prostriedkov, avšak vrátilo by sa to na, v znížených nákladoch štátu na zdravotnú starostlivosť mladistvých, čo je veľmi dôležité. Vieme, koľko zdravotníctvo v súčasnej dobe stojí a vieme, v akom zlom stave je naše zdravotníctvo. Takže tam sa môžu ušetriť, ale nielen prostriedky, ale aj zdravie a životy ľudí.
Návrh bude mať najmä dopad na podnikateľské prostredie z titulu potreby pridania oznámenia upozorňujúceho na zákaz predaja na energetickom nápoji, avšak aj v tomto prípade zákon umožňuje, aby jednorazové obaly na nápoje, na ktoré sa vzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 1 a ktoré nespĺňajú požiadavky podľa tohto zákona, môžu byť uvádzané na trh do 31. januára 2025 alebo distribuované do 30. júna 2025, ako som už spomenul na začiatku. Je tam teda dostatočný časový rámec na vyriešenie aj týchto pochybností. Tak teda idem k záveru.
Záverom by som chcel len dodať, že návrh zákona je koncipovaný na rovnakom princípe, ako je to v prípade zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb a zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Dovoľte mi vyjadriť presvedčenie, že pri hlasovaní o tomto návrhu zákona budete myslieť hlavne na mladistvých, na naše deti a ich zdravie a nie na politickú príslušnosť, či tlak spoločnosti, aj keď v porovnaní s týmto počtom, ktorý podporujú obmedzenie predaja a požívania tohto, energetických nápojov, tak to je naozaj minimálna časť spoločnosti.
Takže ďakujem a ďakujem aj vopred za podporu tohto návrhu zákona. Naozaj uvedomme si pri, aj pri posunutí do druhého čítania a potom aj pri schválení ako celok, že tento zákon je predložený hlavne pre naše deti.
Ďakujem.
Ďakujem za slovo. Toto je pre mňa dosť také veľmi citlivé, lebo keď mám neobmedzený čas, tak vtedy sa neviem zastaviť. Ale nie, budem sa snažiť byť čo najstručnejší, aby bol priestor prerokovať ešte aj dneska do tej šestnástej ďalšie návrhy zákona, takže budem sa snažiť byť čo najstručnejší.
Tak, vážené kolegyne, vážení kolegovia... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
V tom prípade teda odporúčam prihlásiť sa do ústnej rozpravy namiesto písomnej.
Kuriak, Milan, poslanec NR SR
No ale ja mám písomnú.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Preto to hovorím.
Kuriak, Milan, poslanec NR SR
Dobre (povedané so smiechom), tak ďakujem.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážený pán predsedajúci, dovoľte mi týmto odprezentovať poslanecký návrh zákona o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov. Na začiatku sa chcem poďakovať celému klubu OĽANO, ktorý má od začiatku, samozrejme, po vysvetlení niektorých a odpovedaní niektorých otázok, tak môžem povedať, že tento návrh zákona podporuje celý poslanecký klub OĽANO. Tiež sa chcem poďakovať aj spolupredkladateľom, ktorí sa pridali k tomuto v prospech dobrého zákona v prospech hlavne našich detí. Aj tuto pán spravodajca kolega Peter Kremský on mal byť tiež predkladateľom, len nakoľko išiel na zahraničnú služobnú cestu, tak sa nestihol podpísať, takže nie je tu, nie je tu spomenutý medzi, medzi predkladateľmi, ale spomeniem, ktorí ma v tomto podporili: Peter Vons, Marek Šefčík, Lucia Drábiková, Marcel Mihalik, Marek Krajčí, Karol Kučera a tiež si vážim, že aj sa pridali kolegovia poslanci z poslaneckého klubu SME RODINA Miloš Svrček a Ľuboš Krajčír, takže máme podporu aj v tomto, v tomto klube SME RODINA. Takže ďakujem.
Cieľ zákona je jednoduchý a jasný. Spolu s predkladateľmi zákona chceme riešiť pálčivý problém, ktorý si všimli už mnohí z nás. Nielen my zákonodarcovia, ale aj rodičia, učitelia, ale aj drvivá väčšina obyvateľov Slovenska naozaj má s týmto problém. Viem aj, koľkí ľudia mi písali ešte predtým keď som sa rozhodoval vlastne, že kedy to načasovať, kedy predložiť tento návrh zákona, lebo potreboval som, čakal som ešte aj na nejaké štatistiky konkrétne aj z ministerstva zdravotníctva a z ďalších inštitúcií, takže nechal som tomu dlhší priestor. Tak týmto, týmto návrhom chceme zakázať predaj a podávanie energetických nápojov osobám mladších, mladším ako 15 rokov. Prezentovanú vekovú hranicu sme predložili ako kompromisné riešenie oproti pôvodne zamýšľanej vekovej hranici 18 rokov. Ja sám osobne na začiatku som práve bol za tento vek, aby bolo obmedzenie do 18 rokov, ale po komunikácii a diskusii sme sa dohodli, že začneme pätnásť... vekom 15 rokov. Takže uvidíme možno do budúcna, do budúcna sa vyriešia aj táto veková hranica.
Je už priam verejným tajomstvom, že množstvo mladistvých osôb sa stali doslova závislými na konzumácii energetických nápojov, čo je veľmi nebezpečné pre ich vývoj aj zdravie. Mnohí z nich energetické nápoje konzumujú doslova na dennej báze, tak naozaj v tomto musíme byť veľmi zodpovední a verím, že aj tento návrh zákona bude mať podporu 150 poslancov tohto pléna. Tento údaj prezentujem nielen ako osoba, ktorá dlho podnikala v gastrosektore a v cestovnom ruchu, ale aj na základe verejne dostupných štatistík európskeho úradu pre bezpečnosť potravín, EFSA, poukazujú na realitu konzumácie energetických nápojov u približne 70 osôb vo veku od 10 do 18 rokov, pričom 12 % z nich vypije až 3,5 litra energetického nápoja každý mesiac, čo je veľmi alarmujúce, a mnohí rodičia si toto vôbec neuvedomujú, ani nemajú prehľad, čo si ich dieťa za, deti za vreckové kupujú. Ale toto je naozaj, naozaj realita podložená, podložená výskumom.
Až 18 % detí od troch do desiatich rokov si tiež dopraje kofeínové nápoje. Ja osobne ešte keď som nebol poslancom Národnej rady, tak som prevádzkoval aj dvojo potravín a bol som priamo svedkom a bol som zhrozený, koľko detí aj do desať rokov si prišlo kúpiť energetický nápoj. Samozrejmé, keďže ja toto aj bez zákona považujem za, doslova za, môžem povedať tvrdé slovo - za svinstvo ohrozujúce zdravie detí, tak, tak ja som ani jednému dieťaťu, a nie do 15 rokov, ale do 18 rokov nepredal som ani jednu plechovku energetického nápoja, vždy som ich presviedčal na nejaký iný nápoj, ale naozaj vyslovene som bol proti týmto energetiko... energetickým nápojom, len mal som aj takú skúsenosť, že keď som im nepredal ja, tak v blízkosti bola, našich potravín bola predajňa, bola čerpacia stanica, tak tie deti, a vtedy som si uvedomil, že to sú už deti naozaj závislé na týchto energeťákoch, tak si išli kúpiť aj niekoľkonásobne drahší energetický nápoj na čerpaciu stanicu, kde, kde, bohužiaľ, nemali problém predať týmto deťom, hovorím, aj do desať rokov.
O tom, že energetické nápoje majú negatívny dopad na ľudské zdravie, je snáď každému jasné. Vedci často upozorňujú na zdravotné riziká, ktoré sa môžu objaviť v súvislosti s pitím týchto nápojov. Ide predovšetkým o srdcovú arytmiu, kŕče, zlyhanie obličiek, dokonca boli zaznamenané a zdokumentované aj úmrtia a boli dokázané, že boli na následky doslova predávkovania sa alebo, alebo veľkého, zvýšeného, zvýšenej konzumácie týchto nápojov. Objavili sa predovšetkým pri kombinácii energetických nápojov s vysokým fyzickým zaťažením, s intenzívnym cvičením, športovaním, s pitím alkoholu či u ľudí, ktorí patria do tzv. rizikovej skupiny a stali sa tieto prípady aj u dospelých ľudí, nielen, nielen u detí. Rizikovou skupinou sú napríklad ľudia s vysokým krvným tlakom a inými zdravotnými problémami.
Francúzska agentúra pre bezpečnosť potravín ANSES vo svojej správe týkajúcej sa energetických nápojov konštatovala, že tieto nápoje, týmto nápojom by mal byť predaj obmedzený len pred dospelé osoby, takže oni, oni dokonca sú za to a tvrdia, aby, aby to bolo umožnené až od 18 rokov. Ďalej uvádzajú: nie sú vhodné pre tehotné ženy, nemali by sa konzumovať spolu s alkoholom, mali by byť konzumované s mierou, nie sú vhodné na konzumáciu počas intenzívneho cvičenia, ťažkej fyzickej práce a iného, iného fyzického výkonu.
Mňa zaráža, keď som sa začal venovať tejto téme a som si pozeral a študoval ešte nejaké materiály, že čo, čo ešte, s čím som sa nestretol, tak ma zarazilo, že koľko reklám je na energetické nápoje a práve, práve v spojení so športom, s výkonom, ako tu často v pléne spomínam, polovicu, takmer polovicu života žije a trávim v horách a uvediem len jednu skúsenosť. Keď nám boli prednášať z horskej služby o rizikách, o rizikách v pohybe, pri pohybe v horách, a jedným popri iných nebezpečenstvách, ktoré ohrozujú v horách zdravie a životy ľudí, boli spomenuté práve energetické nápoje, doslova z úst odborníkov bolo povedané, že toto môže vyčerpaného turistu doslova zabiť. Doslova zabiť. Práve na túru, to aj mnohí, mnohí ľudia to nevedia, na túre môže zachrániť život napríklad Coca-cola kvôli cukru, ktorý obsahuje. Tak to som, tiež som nevedel o tom, ale tú informáciu som sa dozvedel priamo, priamo na prednáške od záchranárov z horskej služby.
Ďalej. Vrátim sa k tomu, k tým argumentom. Nezisková organizácia Vpredzveč (rečník to vyslovil nezrozumiteľne), neviem, ktorá sa orientuje na práva spotrebiteľov v roku 2013 uviedla, že je za zákaz predaja energetických nápojov, presnejšie tzv. energy shotov, pretože tie malé fľaše obsahujú kofeín a taurín v mimoriadne vysokých koncentráciách. Sú podozrenia, že tieto nápoje spôsobujú nepravidelný srdcový rytmus, kŕče, zlyhania obličiek a dokonca aj smrť, ako tu už bolo uvedené. Ale v týchto malých dávkach, v malých objemoch je tam ešte omnoho vyššie nebezpečenstvo predávkovania kvôli zvýšenému obsahu tých nebezpečných škodlivín. Keď sa pozriete na zloženie energetických nápojov, zistíte, že jedna 250 ml plechovka energeťáku môže obsahovať až 80 mg kofeínu, energetické nápoje ďalej obsahujú aminokyselinu taurín a obrovské množstvo cukru. Omnoho viac v prepočte ako Coca-Cola alebo Pepsi, no nejdem spomínať konkrétne výrobky, aby som nerobil reklamu. V jednom 250 ml nápoji môže byť až 27 g cukru, pričom maximálna odporúčaná denná dávka pridaného cukru pre deti je 20 g. Ďalšími látkami v energetických nápojoch sú častokrát aj extrakty z koreňa ženšena, panax, L-karinitín, L-tartarát, či extrakt zo semien guarany, taurín v kombinácii s kofeínom zlepšuje duševnú výkonnosť, ale zároveň môže spôsobovať hnačku, útlm centrálneho nervového systému alebo poruchy dokonca krátkodobej pamäti. Z toho výpočtu je zrejmé, že nadmerná konzumácia negatívne vplýva na detský, resp. vyvíjajúci sa mladý organizmus, ako som tu už pár razy spomenul. Asi za najbežnejšie zdravotné problémy, ktoré spôsobujú energetické nápoje, už tak možno zaradiť tvorbu obezity či zhoršenie stavu chrupu. Som toho názoru, že pre štát by bolo ďaleko výhodnejšie obmedziť predaj týchto produktov a ušetriť prostriedky na elimináciu týchto zdravotných rizík ako zarábať na možnosti predaja týchto nápojov mladistvých. Tak verím tomu, že naozaj bude, bude tento návrh zákona podporený.
S obmedzením predaja energetických nápojov sa stotožňuje mnoho rodičov na moje prekvapenie, iniciatívy obmedzenia predaja prichádzajú aj od mladistvých, keď vidia svojich rovesníkov, ktorých nevedenia presvedčiť a hlavne keď majú tú vedomosť, že ako je to škodlivé. Ale naozaj už kvôli závislosti nedokážu svojich kamarátov presvedčiť, aby to do seba nedávali.
Na tomto mieste by som chcel vyzdvihnúť aj iniciatívu pána Matúša Mikolaja z gymnázia na Varšavskej ulici v Žiline, ktorý vykonal veľmi podrobnú štúdiu ohľadom konzumácie energetických nápojov, a to najmä u mladých ľudí vo veku 11 až 26 rokov. Táto aktuálna štúdia na zber údajov zvolila anonymnú dotazníkovú metódu, ktorej sa zúčastnilo 2 200 respondentov, vyhodnotených bolo 2 157 odpovedí predovšetkým študentov stredných škôl na Slovensku. Výsledky dotazníka sú porovnateľné s inými podobnými štúdiami v tejto oblasti, pričom 60 % respondentov vo veku 11 až 26 rokov uviedlo, že konzumujú energetické nápoje a 20 % z celkového počtu respondentov vo veku 11 až 26 rokov ich používa pravidelne, to znamená niekoľkokrát týždenne, denne alebo aj viackrát denne. Zo štúdie vyplynula aj ďalšia alarmujúca skutočnosť a to, že títo mladiství konzumenti nemajú dostatočné informácie o energetických nápojoch, nakoľko až 76 % študujúcich respondentov totiž uviedlo, že na školách v tejto oblasti absentuje prevencia.
Určite sa tomuto návrhu zákona o obmedzení predaja a požívania energetických nápojov okrem rodičov, aj tých mladistvých, ktorých som spomenul, že majú už vedomosť o tomto, ale určite sa z tohto návrhu zákona poteší aj napríklad ministerstvo zdravotníctva, ktoré keď som si pozeral materiály a študoval, tak ktoré už roky apelovalo a upozorňovalo poslancov aj v predchádzajúcich volebných obdobiach, aby sa chopili tejto poslaneckej iniciatívy, aby predložili návrh zákona. Takže aj z toho dôvodu ma to povzbudilo, že naozaj treba, treba tento náš cieľ zrealizovať a predložiť ho v tomto pléne.
Dobre, mám tu nejaké signály, takže preskočím stranu, ukončím to nejak, počkajte. Že ako? To je ešte v pohode. A nie. Idem, dobre, 1 a pol A4 som preskočil. Obmedzenie predaja energetických nápojov nie je v eurépsk.. aha, dobre, dobre som naviazal celkom. Takže obmedzenie predaja energetických nápojov nie je v Európskej únii žiadnou novinkou. O celoplošnom zákaze na úrovní Európskej únie sa uvažovalo už v roku 2015. V súčasnosti je obdobná úprava účinná už v Litve, Lotyšsku a zakázať užívanie a predaj energetických nápojov sa plánuje rovnako v Českej republike, tam už, už to aj mali rozrokované, tam sa dohadujú o veku, to sa trošku odďaľuje, ale aj v Poľsku už riešia tento problém a čo mám informáciu poslednú, že legislatívnu úpravu plánujú aj v ďalších krajinách.
Negatívny dopad na štátny rozpočet nepredpokladám, vyvrátim tvrdenia niektorých, že to bude mať enormný, enormnú záťaž na štátny rozpočet, nepredpokladám to hlavne z dôvodu, že je pravdou, že do štátnej kasy z predaja energetických, zo zníženia predaja energetických nápojov bude menej prostriedkov, avšak vrátilo by sa to na, v znížených nákladoch štátu na zdravotnú starostlivosť mladistvých, čo je veľmi dôležité. Vieme, koľko zdravotníctvo v súčasnej dobe stojí a vieme, v akom zlom stave je naše zdravotníctvo. Takže tam sa môžu ušetriť, ale nielen prostriedky, ale aj zdravie a životy ľudí.
Návrh bude mať najmä dopad na podnikateľské prostredie z titulu potreby pridania oznámenia upozorňujúceho na zákaz predaja na energetickom nápoji, avšak aj v tomto prípade zákon umožňuje, aby jednorazové obaly na nápoje, na ktoré sa vzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 1 a ktoré nespĺňajú požiadavky podľa tohto zákona, môžu byť uvádzané na trh do 31. januára 2025 alebo distribuované do 30. júna 2025, ako som už spomenul na začiatku. Je tam teda dostatočný časový rámec na vyriešenie aj týchto pochybností. Tak teda idem k záveru.
Záverom by som chcel len dodať, že návrh zákona je koncipovaný na rovnakom princípe, ako je to v prípade zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb a zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Dovoľte mi vyjadriť presvedčenie, že pri hlasovaní o tomto návrhu zákona budete myslieť hlavne na mladistvých, na naše deti a ich zdravie a nie na politickú príslušnosť, či tlak spoločnosti, aj keď v porovnaní s týmto počtom, ktorý podporujú obmedzenie predaja a požívania tohto, energetických nápojov, tak to je naozaj minimálna časť spoločnosti.
Takže ďakujem a ďakujem aj vopred za podporu tohto návrhu zákona. Naozaj uvedomme si pri, aj pri posunutí do druhého čítania a potom aj pri schválení ako celok, že tento zákon je predložený hlavne pre naše deti.
Ďakujem.
Rozpracované
13:34
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:34
Milan VetrákA teraz a možno aj taký koláčik s minerálkou, keď si človek zoberie, lebo aj tam je cukor, ale to si myslel, no. Tak však správne si povedal, aby sme tu niekomu nerobili reklamu. No a...
A teraz a možno aj taký koláčik s minerálkou, keď si človek zoberie, lebo aj tam je cukor, ale to si myslel, no. Tak však správne si povedal, aby sme tu niekomu nerobili reklamu. No a teraz k tomu samotnému textu, že ja som rád, že tento parlament má tendenciu a toto nie je prvý návrh upravovať teda vôbec voľný pohyb výrobkov na trhu určitým kategóriám osôb, osobitne teda deťom a mládeži s istými obmedzeniami, ktoré na nich môžu mať škodlivý dosah, a tak troška kuriózne až alebo paradoxne sa práve v úlohe navrhovateľa spravodajcu ocitli ľudia, ktorí tieto veci v parlamente toto volebné obdobie aj riešili, lebo Peter Kremský riešil tie nikotínové sáčky a žuvačky, ty riešiš tie energetické nápoje a medzitým ešte SME RODINA riešila, ak sa nemýlim to, čo sa dáva do tých elektronických cigariet, tie náplne a to, akým spôsobom sa majú teda ich vôbec šírenie na trhu obmedzovať vo vzťahu k mladistvým, prípadne dúfame, že nie aj deťom, ale, samozrejme, niekomu, kto má menej ako 18 rokov. Moja otázka je, že teda ty si hovoril, že ideš na 15-ročnú vekovú hranicu, myslím, že Peter pri tých výrobkoch, ktoré on upravoval, išiel na 18 rokov, teda že čo bolo takým rozhodujúcim kritériom, ak sa môžem spýtať, že 15, že keď si sa rozhodoval, ako to dať, lebo do teraz sme skôr išli na tú 18 vekovú, 18 rokov alebo ročnú vekovú hranicu.
A druhá vec je, to si chcem len overiť, že, keďže to má dopad na podnikateľov a už sme schválili novelu aj rokovacieho poriadku, hoci na tvoj zákon sa ešte nevzťahuje, ale už... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2023 o 13:34 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja začnem tak trochu odľahčene, chvíľu som sa zľakol, že na horách ma zachráni len Coca-Cola, ale som rád, že si to potom spresnil, že to je aj Pepsi, Mirinda, Sprite, Vinea a Kofola a ďalšie, to len tak naozaj na odľahčenie na začiatok.
A teraz a možno aj taký koláčik s minerálkou, keď si človek zoberie, lebo aj tam je cukor, ale to si myslel, no. Tak však správne si povedal, aby sme tu niekomu nerobili reklamu. No a teraz k tomu samotnému textu, že ja som rád, že tento parlament má tendenciu a toto nie je prvý návrh upravovať teda vôbec voľný pohyb výrobkov na trhu určitým kategóriám osôb, osobitne teda deťom a mládeži s istými obmedzeniami, ktoré na nich môžu mať škodlivý dosah, a tak troška kuriózne až alebo paradoxne sa práve v úlohe navrhovateľa spravodajcu ocitli ľudia, ktorí tieto veci v parlamente toto volebné obdobie aj riešili, lebo Peter Kremský riešil tie nikotínové sáčky a žuvačky, ty riešiš tie energetické nápoje a medzitým ešte SME RODINA riešila, ak sa nemýlim to, čo sa dáva do tých elektronických cigariet, tie náplne a to, akým spôsobom sa majú teda ich vôbec šírenie na trhu obmedzovať vo vzťahu k mladistvým, prípadne dúfame, že nie aj deťom, ale, samozrejme, niekomu, kto má menej ako 18 rokov. Moja otázka je, že teda ty si hovoril, že ideš na 15-ročnú vekovú hranicu, myslím, že Peter pri tých výrobkoch, ktoré on upravoval, išiel na 18 rokov, teda že čo bolo takým rozhodujúcim kritériom, ak sa môžem spýtať, že 15, že keď si sa rozhodoval, ako to dať, lebo do teraz sme skôr išli na tú 18 vekovú, 18 rokov alebo ročnú vekovú hranicu.
A druhá vec je, to si chcem len overiť, že, keďže to má dopad na podnikateľov a už sme schválili novelu aj rokovacieho poriadku, hoci na tvoj zákon sa ešte nevzťahuje, ale už... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
13:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:36
Marek ŠefčíkNo tak, Milan, povedal si, že budeš stručný a si to troška natiahol, ale čítal si tam odborné veci, aj zloženie tých energetických nápojov a ja veľmi oceňujem, že chceme obmedziť ich používanie hlavne deťmi a mladistvými. Na tomto mieste v tejto faktickej spomeniem jeden veľmi pekný výrok môjho bývalého riaditeľa na gymnáziu, hovoril, že dajme im toľko slobody, koľko dokážu uniesť. Tento výrok sa mi páči, pretože...
No tak, Milan, povedal si, že budeš stručný a si to troška natiahol, ale čítal si tam odborné veci, aj zloženie tých energetických nápojov a ja veľmi oceňujem, že chceme obmedziť ich používanie hlavne deťmi a mladistvými. Na tomto mieste v tejto faktickej spomeniem jeden veľmi pekný výrok môjho bývalého riaditeľa na gymnáziu, hovoril, že dajme im toľko slobody, koľko dokážu uniesť. Tento výrok sa mi páči, pretože tým deťom, keby ste povolili všetko a dali im na jednu misku čipsy a na druhú jabĺčka, tak vyberú si čipsy. Tí rodičia musia dať deťom toľko slobody, koľko dokážu uniesť, spoločnosť, štát, musí dať deťom a mladým toľko slobody, koľko dokážu uniesť. Ak tie energeťáky sú návykové, ak sú nejakým módnym trendom, tak veľmi ťažko sa proti tomu bojuje a áno, spôsobujú všelijaké zdravotné komplikácie do budúcna, čiže aj problémy v celom zdravotníckom systéme, z ktorého takto potom do budúcna tí chorí ľudia odčerpávajú financie. Navyše deti a mládež často nedokážu ustriehnuť mieru v užívaní a keď tu boli spomenuté nikotínové vrecúška, žuvačky a všelijaké takéto veci, prípadne cigarety, elektronické cigarety, tak toto patrí do tej istej kategórie, čo sa týka povedzme tej návykovosti, resp. možno tých módnych trendov.
Takže ďakujem za návrh tohto zákona, ja to, samozrejme, podporujem, aby sme to obmedzili. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2023 o 13:36 hod.
Mgr.
Marek Šefčík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
No tak, Milan, povedal si, že budeš stručný a si to troška natiahol, ale čítal si tam odborné veci, aj zloženie tých energetických nápojov a ja veľmi oceňujem, že chceme obmedziť ich používanie hlavne deťmi a mladistvými. Na tomto mieste v tejto faktickej spomeniem jeden veľmi pekný výrok môjho bývalého riaditeľa na gymnáziu, hovoril, že dajme im toľko slobody, koľko dokážu uniesť. Tento výrok sa mi páči, pretože tým deťom, keby ste povolili všetko a dali im na jednu misku čipsy a na druhú jabĺčka, tak vyberú si čipsy. Tí rodičia musia dať deťom toľko slobody, koľko dokážu uniesť, spoločnosť, štát, musí dať deťom a mladým toľko slobody, koľko dokážu uniesť. Ak tie energeťáky sú návykové, ak sú nejakým módnym trendom, tak veľmi ťažko sa proti tomu bojuje a áno, spôsobujú všelijaké zdravotné komplikácie do budúcna, čiže aj problémy v celom zdravotníckom systéme, z ktorého takto potom do budúcna tí chorí ľudia odčerpávajú financie. Navyše deti a mládež často nedokážu ustriehnuť mieru v užívaní a keď tu boli spomenuté nikotínové vrecúška, žuvačky a všelijaké takéto veci, prípadne cigarety, elektronické cigarety, tak toto patrí do tej istej kategórie, čo sa týka povedzme tej návykovosti, resp. možno tých módnych trendov.
Takže ďakujem za návrh tohto zákona, ja to, samozrejme, podporujem, aby sme to obmedzili. Ďakujem.
Rozpracované
13:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:38
Milan PotockýPán poslanec Milan Kuriak, ty si rozprával o tejto téme tak náruživo, tak energicky, že som mal pocit, že si si ešte pred rozpravou fukol nejaké dva energetické nápoje, to len tak na odľahčenie. O škodlivosti energetických nápojov sa rozpráva na Slovensku už niekoľko rokov nielen medzi odborníkmi, ale aj v radoch odbornej verejnosti. Ak si teraz dáte do Googlu nápoje energetické a problémy, ktoré...
Pán poslanec Milan Kuriak, ty si rozprával o tejto téme tak náruživo, tak energicky, že som mal pocit, že si si ešte pred rozpravou fukol nejaké dva energetické nápoje, to len tak na odľahčenie. O škodlivosti energetických nápojov sa rozpráva na Slovensku už niekoľko rokov nielen medzi odborníkmi, ale aj v radoch odbornej verejnosti. Ak si teraz dáte do Googlu nápoje energetické a problémy, ktoré spôsobujú, tak to máte sériu článkov, to znamená, že už dlhodobo o tej téme sa diskutuje, ale nikto zatiaľ neprišiel s legislatívnym návrhom, ktorý by vlastne uchránil maloletých a mladistvých, ktorým tieto energetické nápoje pri dlhodobej a veľkej konzumácii spôsobujú problémy, takže som rád, že prichádzaš spolu so skupinou poslancov s týmto návrhom. Ja osobne ako aj mnohí z vás máte osobné skúsenosti s tým, že maloletí a mladiství či už pri rôznych nákupných a obchodných centrách, vidíme ich popíjať tie energetické nápoje aj v kombinácii s alkoholom, vieme, že tie deti sa menej hýbu, menej športujú, to znamená, že chrániť túto vekovú kategóriu je dôležité, a preto tento tvoj návrh podporím.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2023 o 13:38 hod.
Milan Potocký
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec Milan Kuriak, ty si rozprával o tejto téme tak náruživo, tak energicky, že som mal pocit, že si si ešte pred rozpravou fukol nejaké dva energetické nápoje, to len tak na odľahčenie. O škodlivosti energetických nápojov sa rozpráva na Slovensku už niekoľko rokov nielen medzi odborníkmi, ale aj v radoch odbornej verejnosti. Ak si teraz dáte do Googlu nápoje energetické a problémy, ktoré spôsobujú, tak to máte sériu článkov, to znamená, že už dlhodobo o tej téme sa diskutuje, ale nikto zatiaľ neprišiel s legislatívnym návrhom, ktorý by vlastne uchránil maloletých a mladistvých, ktorým tieto energetické nápoje pri dlhodobej a veľkej konzumácii spôsobujú problémy, takže som rád, že prichádzaš spolu so skupinou poslancov s týmto návrhom. Ja osobne ako aj mnohí z vás máte osobné skúsenosti s tým, že maloletí a mladiství či už pri rôznych nákupných a obchodných centrách, vidíme ich popíjať tie energetické nápoje aj v kombinácii s alkoholom, vieme, že tie deti sa menej hýbu, menej športujú, to znamená, že chrániť túto vekovú kategóriu je dôležité, a preto tento tvoj návrh podporím.
Ďakujem.
Rozpracované