90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.5.2023 o 16:36 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:14

Milan Potocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom pre kultúru a médiá za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.5.2023 o 16:14 hod.

Milan Potocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:16

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, ctené plénum, dovoľte, aby som v krátkosti uviedol návrh zákona, ktorý je predmetom dnešnej rozpravy. Poslanci zdravotníckeho výboru Národnej rady Slovenskej republiky Marek Krajčí, Zuzana Šebová, Richard Raši a Vladimír Baláž predkladajú do legislatívneho procesu návrh zákona o postavení, pôsobnosti a financovaní Asociácie na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky.
Reagujeme tak na záväzok aj vlády, ktorá vo svojom programovom vyhlásení sa zasadí alebo sa plánovala zasadiť o podporu nezávislého financovania pacientskych organizácií. Takisto v programovom vyhlásení vlády uvádza záväzok vytvoriť pacientskeho ombudsmana. Tento návrh zákona určitým spôsobom si nedokonale ale reaguje na tieto obidve sľuby. Treba si uvedomiť, že práve Asociácia na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky už dve desaťročia vykonáva funkcie ako pacientskeho ombudsmana. Ako združenie zastrešujúce 50 organizácií v oblasti ochrany práv pacientov. Má v tejto oblasti dlhoročné praktické skúsenosti a výsledky a svoju štruktúru a metódy práce plne prispôsobené potrebám efektívnej ochrany práv pacienta. Toto nakoniec oceňujú aj ostatné pacientske organizácie a nielen tie, ktoré sú združené v tejto najväčšej strešnej organizácii, ktorá pôsobí na území Slovenskej republiky. Na môj podnet sme usporiadali niekoľko pracovných stretnutí na pôde zdravotníckeho výboru. Najprv len so samotnou strešnou organizáciou a následne na tieto pracovné stretnutia okrem poslancov zdravotníckeho výboru boli pozvané všetky pacientske organizácie, ktoré na území Slovenskej republiky pôsobia. Samozrejme, tie, ktoré sme mali možnosť pozvať. Avšak tých stretnutí, keďže tie stretnutia boli dve, tak zároveň sme pacientskym organizáciám predložili aj našu prosbu, aby na ďalšie stretnutie a zároveň, aby výsledky rokovania z toho prvého stretnutia, aby oboznámili ostatné pacientske organizácie, ktoré na území Slovenskej republiky pôsobia, o ktorých majú prehľad a vedia, že sú.
Mnohé pacientske organizácie, samozrejme, oni sú združené v treťom sektore, pôsobenia niekedy len veľmi, by som povedal, príležitostne. A preto sme nemali ani ambíciu úplne každého jedného osloviť. Nakoniec v súčasnej dobe, v súčasnej legislatíve my nemáme zadefinované zákonom, čo vlastne pacientska organizácia presne je. Ide, ako som povedal, o organizácie tretieho sektora, väčšinou občianske združenia, ktoré vo svojich stanovách definujú práve tieto svoje, svoj pôsobenie, pôsobnosti tým, že sa venujú problematike častokrát pacientov so špecifickými ochoreniami a potom ich spoločne zastupujú.
Ako som povedal programové vyhlásenie vlády obsahuje aj záväzok podporiť nezávislé financovanie pacientskych organizácií, a tým posilniť zákonom aj ich postavenie. Samozrejme, toto by vyžadovalo veľmi komplexné, by som povedal, legislatívne návrhy. Však som rád, že väčšina pacientskych organizácií, ktoré sme mali príležitosť komunikovať na pôde zdravotníckeho výboru možnosť financovania strešnej organizácie, ktorá je, samozrejme, otvorená prijímať aj ďalších členov. Ale zároveň, ktorá vytvorí tzv. neinvestičný fond, ktorý následne bude môcť byť použité na financovanie potrieb aj ostatných pacientskych organizácii na území Slovenskej republiky. Táto idea našla pochopenie, a teda aj podporu. Z tohto pohľadu potom si poslanci zdravotníckeho výboru Národnej rady Slovenskej republiky osvojili návrh, ktorý, návrh zákona, ktorý predkladáme a ktorý vznikal na pôde Asociácie na ochranu práv pacientov s tým, že tento zákon tu predkladáme, ktorý je, samozrejme, otvorený ďalšej diskusii medzi prvým a druhým čítaním.
Pokiaľ sa plénum rozhodne tento zákon podporiť v prvom čítaní a posunúť ho do druhého čítania. A ja budem na pôde zdravotníckeho výboru organizovať ďalšie pracovné stretnutia, kde budem môcť a bude možné tento návrh zákona precizovať ďalšími pozmeňujúcimi návrhmi.
Účinnosť tejto navrhovanej úpravy sa navrhuje od 1. júla 2023. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Súčasne je s právom Európskej únie. Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko predpokladá, že štát bude v rámci rozpočtu, vymedzí určité finančné zdroje, ktorým bude podporovať práve pacientske organizácie na Slovensku. Ja si osobne myslím, že pacientske organizácie, ako aj celý tretí sektor, to veľmi dobre vieme, majú nezastupiteľnú úlohu aj v rámci zdravotného systému. Mnohé organizácie sú obrovskou pomocou pacientom, ktorých zastupujú. A bez ich pomoci by mnohokrát často dochádzalo aj k porušeniu ich práv, ale zároveň mnohí títo pacienti by nemali dostatok informácií, mohli by sa strácať v tom zdravotnom systéme a zároveň vytvárajú veľmi dôležité komunitné združovanie pacientov s jednotlivými diagnózami, čo má špecifický zmysel najmä u zriedkavých chorôb, kde sú si vzájomne títo pacienti veľkou, ako aj psychickou podporou. Ale zároveň, zároveň aj veľkým, by som povedal, zdrojom inšpirácie, ako sa s daným ochorením vysporiadať a ako prechádzať aj celý našim zdravotným systémom.
Takže z tohto pohľadu ide naozaj o, o veľmi, by som povedal, zákon, ktorý je silne sociálne ladený. Nebude mať vplyv ani na podnikateľské prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nebude mať vplyvy na životné prostredie, ani sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Dovoľte mi teda, aby som vás požiadal aj o podporu tohto predmetného návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.5.2023 o 16:16 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:24

Marek Šefčík

Uvádzajúci uvádza bod 16:26

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Tak dovoľte mi ešte raz poprosiť vás o podporu tohto návrhu zákona. Ja sa ešte chcem ospravedlniť, ja som v tej dôvodovej správe zle uviedol, tento zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. januára 2024, som zle povedal, že (reakcia z pléna), áno, takto, citujem to zo zákona. A teda verím, že tým, že Národná rada posunie tento návrh zákona do druhého čítania, že sa nám podarí na tej júnovej schôdzi schváliť návrh zákona, ktorý výrazným spôsobom podporí pacientske organizácie na území Slovenskej republiky, pomôže im, pomôže im vo financovaní, ktoré nevyhnutne potrebujú a nastaví dobre procesy tak, aby sa ten tretí sektor rozvíjal, ktorý je enormne dôležitý v rámci zdravotného systému na území Slovenskej republiky. Ďakujem veľmi pekne za podporu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.5.2023 o 16:26 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:28

Anna Andrejuvová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Rada by som uviedla návrh zákona, ktorý spolu s kolegami pánom Vašečkom a pánom Lukáčom predkladáme na túto schôdzu. Je to návrh novely zákona o finančnej podpore cirkví a náboženských spoločností. Krátko uvediem.
V roku 2019 bol schválený zákon o finančnej podpore cirkví a náboženských spoločností a od roku 2020 sa upravilo indexovanie transferu cirkvám a náboženským spoločnostiam, ktoré sa skladali z 20 %, ktoré zohľadňovali rast cien v hospodárstve a z 80 % valorizovali, boli rátané z valorizácie miezd vo verejnej správe. Žiaľ, aplikačnou praxou, keď prišla kríza v roku 2020, sa zastavila valorizácia platov zamestnancov v štátnej správe, čo tvorilo až 80 % tejto valorizácie miezd duchovných a minimálna mzda pokračovala v relatívne dynamickom tempe. Pre ilustráciu, v roku 2020 mali tri štvrtiny duchovných osôb v rímskokatolíckej a gréckokatolíckej cirkvi plat v pásme do 50 eur nad úrovňou minimálnej mzdy v príslušnom stupni náročnosti práce, čo vtedy bolo asi 520, išlo na 580 eur a v roku 2021 a v roku 2022 sa ich podiel v dôsledku nízkej indexácie príspevku štátu a rastu minimálnej mzdy ešte zvýšil. Dneska je minimálna mzda 700 eur. Dneska práve platy duchovných patria k najnižším v ekonomike.
Transfer zo štátu pre väčšinu cirkví je hlavným a u viacerých prípadov jediným zdrojom financovania platov. Pretrvávajúca disproporcia medzi indexáciou transferu cirkvám a rastom minimálnej mzdy neúmerným spôsobom vytvára tlak na financovanie platov duchovných v rámci všetkých cirkví, čo by malo za následok posuvné posúvanie duchovných na hranicu sociálnej chudoby.
V rámci predkladaných zmien navrhujeme s kolegami, aby v existujúcom vzorci pre indexovanie transferu cirkvám výmena ukazovateľa valorizácie miezd štátnej správy sa vymenila za ukazovateľa rastu priemernej mzdy v hospodárstve.
A druhou zmenou je doplnenie ustanovenia, ktoré by zabezpečilo, že rast transferu v každej cirkvi nebude pod úrovňou rastu minimálnej mzdy.
Cieľom navrhovaných zmien je vlastne ošetrenie situácie, ktorá by mohla viesť k prepadu, k prepadu sociálnej úrovne duchovných a navrhovaná zmena bude prioritne pomocou pre menšie cirkvi, ktoré z dôvodu malého počtu veriacich dostávajú pomerne nižší príspevok. Nakoľko viac ako 96 % príspevku štátu je použitých na mzdové náklady, súčasný stav neumožňuje valorizovať platy ani vo výške rastu minimálnej mzdy. Je to o to naliehavejšie, že mzdy zamestnancov, hlavne duchovných, sú na úrovni minimálnej mzdy, a to aj s praxou nad 20 rokov.
Ďakujem pekne a ja sa potom krátko hlásim do rozpravy.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.5.2023 o 16:28 hod.

Mgr. et Mgr.

Anna Andrejuvová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:31

Milan Potocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom pre kultúru a médiá za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá a výbor pre verejnú správu. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre kultúru a médiá. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.5.2023 o 16:31 hod.

Milan Potocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:33

Anna Andrejuvová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi tri krátke otázky. Viete, koľko je na Slovensku minimálna mzda? Najnižšia možná mzda, ktorá musí byť na Slovensku od januára 2023 vyplatená na plný pracovný úväzok, je 700 eur. Viete, koľko ľudí na Slovensku pracuje za minimálnu mzdu? Približne 4 % zamestnancov. A viete, koľko duchovných, teda kňazov, popov či kazateľov za minimálnu mzdu pracuje? Takmer 100 %. Väčšina kňazov, pastorov, popov a kazateľov cirkví a náboženských spoločností zarába dokonca menej ako 600 eur. Nezanedbateľnú časť z nich tvoria otcovia rodín, gréckokatolícki kňazi, pravoslávni popi a kazatelia menších náboženských spoločností.
Ešte raz to zopakujem. Na Slovensku máme pracujúcich otcov rodín, ktorí zarábajú menej ako 600 eur v hrubom. To je vážne, kolegyne, kolegovia, a je to na hranici chudoby.
Začiatkom tohto roka sa téme ohrozenia chudobou venovala aj pani prezidentka, hoci po stretnutí s vtedajším ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny medzi typickými, typickými kategóriami ľudí, ktorí chudobou, ktorí sú chudobou ohrození, duchovných neuviedla, čísla hovoria jasne. Bez akýchkoľvek pochybností sú duchovní pracujúci na Slovensku ohrození chudobou.
Predložená novela, o ktorej diskutujeme, má za cieľ upraviť platy duchovných tak, aby sa dostali nad úroveň minimálnej mzdy.
Vážené kolegyne a kolegovia, rada by som vás požiadala, aby ste podporili predloženú novelu zákona a umožnili ďalej skupine našich obyvateľov žiť aspoň na hranici minimálnej mzdy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.5.2023 o 16:33 hod.

Mgr. et Mgr.

Anna Andrejuvová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:35

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Chcem poďakovať za spoluprácu pani poslankyni Anne Andrejuvovej aj spolupredkladateľovi Jozefovi Lukáčovi za to, že sa do tejto témy pustili. A nie je to tak v prípade predchádzajúceho návrhu, keď hovorila pani poslankyňa Záborská o tom, že Sviečková manifestácia nebola vec len veriacich, tak takisto toto nie je len vec veriacich. Ak cirkvi pomáhajú, tak, samozrejme, poskytujú duchovnú službu, ale poskytujú aj veľa charitatívnej služby, kde, kde pomáhajú ľuďom bez ohľadu na to, aby sa vôbec pýtali o tom, že či sú veriaci-neveriaci, alebo či sú zo Slovenska, alebo z iných krajín. Videli sme to teraz najmä pri pandémii covidu, videli sme to, samozrejme, pri tej utečeneckej kríze, ktorá stále trvá, z Ukrajiny.
Ja si pamätám, ako som volával pánovi bývalému hovorcovi Konferencie biskupov Slovenska a on mi volal späť o nejakých šesť hodín a hovoril, že no mal som službu v nemocnici, lebo išiel dobrovoľne slúžiť proste k tým, k tým covidovým lôžkam. A teraz to nie je o tom, že niekomu máme pomôcť na úkor niekoho. Dorovnajme, urobme akt spravodlivosti a podporme tých, ktorí naozaj nezištne pomáhajú. Takže som rád za to, že môžme byť v tejto fáze, že sme tento zákon mohli predložiť a ja sa tiež prihováram a prosím kolegov veriacich či neveriacich, aby tento návrh zákona pre dobro Slovenska podporili.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.5.2023 o 16:35 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:36

Ján Szőllős
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja tiež chcem poďakovať, že tento zákon je predložený. Ja som sa podieľal na jeho prerokovávaní a príprave v rámci Ekumenickej rady cirkví. Chcem potvrdiť, že všetky asi registrované cirkvi podporili tento zákon, ktorý opravuje chybu, ktorá je, ako to bolo vysvetlené a veľmi dobre to bolo zhrnuté. Ja sám som pôsobil 17 rokov ako duchovný a z toho ešte aj štyri roky ako predseda cirkvi a mal som prehľad o platoch našich kazateľov a skutočne pohybova... a boli to otcovia rodín a pohybovali sa tie platy na úrovni okolo 500 eur v čistom teda, a skutočne že situácia bola taká, že viacerých z nich živili ich manželky, ktoré hľadali lukratívnejšie zamestnania a brali to ako službu. Takže je to problém a je skutočne tento zákon iba, len možnosť, aby aspoň tú minimálnu mzdu dostali.
A chcem povedať, že pokiaľ viem, viaceré cirkvi prijali v súvislosti s týmto novým zákonom od 2019 nové modely financovania, napríklad aj naša cirkev, kde sa vlastne zvyšuje ten podiel toho, čo veriaci prispievajú na mzdu svojho kazateľa. Čiže nie je to tak, že my len chceme, aby štát nám platil, duchovných, ale v našej cirkvi tá väčšia časť toho platu alebo odmeny duchovného je financovaná samotnými veriacimi. Takže to nie je len pýtanie od štátu, to je zabezpečenie aspoň tej minimálnej mzdy.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.5.2023 o 16:36 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:38

Milan Vetrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja myslím, že tento návrh zákona by sa kľudne mohol volať aj návrh o poskytovaní finančnej pomoci nízkopríjmovým skupinám obyvateľstva z prostredia cirkvi, aby sme to spresnili, lebo tak to je. Ja sa priznám, že ja ešte skôr, než som sa tak podrobnejšie oboznámil s tým návrhom, tak už som registroval najmä v takej progresívno-liberálnej tlači, že bol označovaný ako jeden z najhorších návrhov, ktoré sú predložené na túto schôdzu. No tak potom som sa do toho naozaj zahĺbil. Ja som pôvodne myslel, že sa navrhuje dorovnanie do priemernej mzdy, čo by možno niekomu mohlo vadiť. Ale keď hovoríme, že by sa to malo vlastne upraviť tak, aby to bola iba minimálna mzda, alebo aspoň minimálna mzda, tak absolútne nechápem proste tým útokom voči tomuto návrhu zákona. A ja som rád, že ideme pomáhať aj ľuďom z prostredia cirkvi ako všetkým ostatným, ktoré, ktorí sú nízko príjmoví, že ani nie dorovnať aspoň do minimálnej mzdy, tak to už malo byť dávno, to je naozaj veľmi neskoro, to malo byť hneď prvý rok počas pandémie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.5.2023 o 16:38 hod.

JUDr. PhD.

Milan Vetrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video