9. schôdza

7.7.2020 - 15.7.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

8.7.2020 o 11:29 hod.

Ing.

Miroslav Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:29

Miroslav Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, dovoľte mi, prosím, ako navrhnutému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu poslanca Jozefa Lukáča na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 261/2017 Z. z. o štátnej cene Jozefa Miloslava Hurbana a štátnej cene Alexandra Dubčeka (tlač 107), v druhom čítaní.
Výbor pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov. Národná rada uznesením č. 158 zo 4. júna 2020 rozhodla o tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre kultúru a médiá.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach a v stanoviskách poslancov odporúča Národnej rade uvedený návrh zákona (tlač 107) schváliť. Pozmeňujúci a doplňujúci návrh uvedený v IV. časti tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením č. 34 zo 7. júla 2020. Gestorský výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a poveril ma, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov.
Pán predseda, ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.7.2020 o 11:29 hod.

Ing.

Miroslav Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:29

Miroslav Kollár
Skontrolovaný text
Poprosím vás hlasovať o tomto návrhu v čo najskoršom termíne, ak dnes o sedemnástej, ak nie, tak zajtra o jedenástej.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.7.2020 o 11:29 hod.

Ing.

Miroslav Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:33

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, ďakujem pekne za slovo. Vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte mi, aby som uviedla návrh zákona na novelu niekoľkých zákonov, ktoré vo svojej filozofii majú neobmedzovať, ale pomáhať. Nesankcionovať, ale apelovať na spoločnosť, aby pomohla. Pomôcť žene sa rozhodnúť pre život dieťaťa. Podpora rodín, ktoré sú v nevýhodnej sociálnej alebo finančnej situácii a v takejto situácii sa rozhodujú pre narodenie dieťaťa. Podporovať najmä jednorodičovské rodiny, slobodné matky, ktoré sú v nevýhodnej sociálnej situácii.
Tento zákon nie je ani konzervatívny alebo novela týchto zákonov nie je ani konzervatívna, ani liberálna. Novela týchto zákonov je prorodinná a prosociálna. To, čo treba povedať v úvode, je, že sa nič nemení, pokiaľ ide o podmienky umelého ukončenia tehotenstva, ktoré stanovuje zákonná úprava z roku 1986. Tie podmienky, ktoré udávame v zákone, sú preto, aby rozhodnutie ženy bolo slobodné, pretože si uvedomujeme, že toto rozhodnutie je nezvratné a akonáhle sa žena raz rozhodne pre umelé ukončenie tehotenstva, nemôže ho za niekoľko dní zmeniť.
Nato, aby rozhodnutie tej ženy bolo adekvátne, aby bolo fundované, aby sme jej pomohli, tak hovoríme v zákone, že by táto žena zo zdravotného poistenia mala mať právo na druhý lekársky posudok. Nie je to preto, že by sme chceli žene privytvárať ďalšiu traumu, ako to hovoria naši oponenti, je to preto, aby tá žena dostala dostatok informácií. Vieme, že lekárska veda postupuje, že tie možnosti diagnostiky sú lepšie a že aj možnosti liečby sú lepšie. Máme x prípadov, kde pri prvom vyšetrení bolo tejto žene navrhnuté vzhľadom na jej zdravotný stav, resp. na zdravotný stav toho nenarodeného dieťaťa, toho ľudského plodu, aby ukončila tehotenstvo. Keď žena išla na vyššie pracovisko, na lepšie vybavenú ambulanciu, s lepším sonografom, tak to dieťa alebo to počaté dieťa bolo možné liečiť, bolo možné intrauterine zasiahnuť a sú stovky prípadov zdravých detí, ktoré sa narodili práve po takomto druhom vyšetrení.
My dávame, chceme, aby sme pomohli ženám sa rozhodnúť správne. V tomto naš... v tomto návrhu zákona alebo novely viacerých zákonov novelizujeme aj zákon o reklame. Treba si zvážiť, aký je rozdiel medzi informáciou a aký je rozdiel medzi reklamou. Nechceme, aby na interrupcie sa robila komerčná reklama. Nie sme jediní. V Nemecku bol v roku 1918 prijatý zákon, novela Trestného zákona, kde v Trestnom zákone je komerčná reklama na umelé potraty.
Čo chcem podčiarknuť, sú sociálne opatrenia. Keď som hovorila, že ten náš zákon je prorodinný a prosociálny, tak chceme, aby ženy, ktoré sa v období tehotenstva ocitnú v situácii, že ich rodinné alebo sociálne pomery sú také, že tá žena nemôže zostať vo svojom rodinnom prostredí, aby bola ponuka pre tehotné matky s deťmi, o mladé ženy, o študentky, ktoré napríklad chcú porodiť anonymne, čo im dovoľuje už teraz legislatíva Slovenskej republiky.
Nenahovárame ženy na anonymné pôrody, v žiadnom prípade nie, uvedomujeme si, že pre dieťa je dôležité, aby poznalo svojho otca a svoju matku, ale sú v živote situácie, kedy sa žena matka rozhodne, že chce porodiť anonymne, a treba jej na to vytvoriť podmienky. Rovnako aj tým ženám, ktoré majú nevýhodné rodinné prostredie, žijú v rodine, kde je páchané násilie alebo tie bytové podmienky sú nevýhodné, a preto by mal, by mali mať možnosť sa uchýliť do takéhoto, do takejto ustanovizne až do veku troch rokov, pokiaľ sa ony osobne starajú o to narodené dieťa.
Nie je to žiaden výmysel, nie je to nič nové, už teraz na Slovensku sú viaceré mimovládne organizácie, ktorú, ktoré takúto možnosť poskytujú. Sú to mimovládne organizácie, ktoré sú v spravovaní vyšších územných celkov, ale sú to organizácie, ktoré, ktoré, ktoré majú mnohokrát veľké finančné problémy, pretože je na ľubovôli vyššieho územného celku, ako túto organizáciu podporí, a my by sme chceli, aby štát zobral nad tým istú garanciu, že tieto mimovládne organizácie, ktoré pomáhajú, pomáhajú týmto ženám, aby mohli existovať a aby mohli byť solventné.
Vieme, že v súčasnej dobe je v zákone, ktorý platí, taký nehumánny prvok a to je, že príspevok pri narodení dieťaťa sa za... vyplatí, až keď sa to dieťa dožije dvadsiateho ôsmeho dňa. Ja si myslím, že spoločnosti, ktorá si cení každý ľudský život a ktorá chce pomôcť aj tej rodine, ktorá ocení to, že tá matka priviedla na svet dieťa, by nemala čakať dvadsaťosem dní, či sa to dieťa dožije, alebo nedožije. Ja si osobne myslím, že je to, že je to, slušne povedané, nehumánne, a preto chceme, aby v tomto zákone pri narodení dieťaťa bol vyplatený tento príspevok.
Tento príspevok, ak chceme, aby bolo možné rozdeliť, čiže matka, ktorá sa rozhodne, že polovicu štyri..., takmer polovicu, 400 euro z tohto príspevku chce využiť už počas tehotenstva, tak od 4. mesiaca bude môcť dostať príspevok 400 eur. Samozrejme, tá, ktorá to bude chcieť využiť až na záver, tak tam sa, samozrejme, prekážky nekladú, nikto ju nebude k tomu nútiť.
Keď sa dieťa narodí zdravotne nezvýhodnené, zdravotne znevýhodnené, v tom prípade ten rodičovský príspevok bude vyplatený vo výške štvornásobku príspevku, ktorý sa pri pôrode dáva.
Ja, my sme v tomto zákone navrhovali ešte viaceré veci, po dohovore s niektorými poslaneckými klubmi sme od toho ustúpili. Podľa mňa by sme sa mali zamyslieť aj na istým navádzaním na umelé ukončenie tehotenstva, vieme veľmi dobre, že nútené potraty sú trestným činom, sú trestným činom od Norimberského procesu, ale sú rôzne navádzania či zo strany rodiny, príbuzných, zamestnávateľa alebo dokonca aj lekára na to, aby žena tehotenstvo ukončila a myslíme si, že minimálne psychologicky by toto mala spoločnosť odsúdiť. Nakoniec sme to do toho zákona nedali.
Chcem zopakovať, že naše návrhy zákonov nemenia podmienky umelého ukončenia tehotenstva, zostáva právna úprava taká ako v roku 1986. Čiže reprodukčné právo alebo právo ženy, ktorej zaručuje legislatíva alebo ten, tá, to legislatívne ustanovenie, ktoré jej zaručuje legislatíva Slovenskej republiky, zostáva, zostáva nedotknuté.
Ja verím, že ešte diskusie budú, ja by som bola veľmi rada, keby tieto diskusie boli o merite veci, o tom, ako tým ženám matkám alebo tým rodinám chceme pomôcť, aby sme tu nehovorili o tom, že chceme zabrániť vykonávaniu umelých ukončení tehotenstva na Slovensku, aby sme nedezinformovali. A vtedy môžeme dospieť k záveru alebo ku konsenzu, že tým ženám pomôžeme.
Stretávame sa s veľa prípadmi, kde žena pri alebo v období, keď zistí, že čaká dieťa, zvažuje tú situáciu, v ktorej sa nachádza, a tieto novely zákonov chcú v prvom rade pomôcť tým ženám, ktoré by si dieťa alebo ktoré by dieťa chceli donosiť, ale nemajú na to podmienky. Čiže v tých zákonoch chceme v prvom rade pomôcť týmto ženám.
Vážená snemovňa, vážený pán predseda, ja si myslím, že v danej dobe by sme si mali, by sme si mali zvážiť každý život a mali by sme urobiť všetko pre to, aby sme uľahčili ženám matkám situáciu, keď dieťa chcú, ale objektívne okolnosti im bránia v tom, aby to dieťa donosili. Ja verím, že nájdeme zhodu v tejto snemovni, a veľmi si ocením, ak tento zákon posuniete do druhého čítania.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.7.2020 o 11:33 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:46

Monika Kavecká
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajkyňu k návrhu uvedeného zákona (tlač 154). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 11. septembra 2020 a gestorský výbor do 14. septembra 2020.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

8.7.2020 o 11:46 hod.

Mgr. MHA, MPH

Monika Kavecká

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:50

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda parlamentu, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som vystúpila k návrhu tohto zákona. Téma interrupcií je témou, ktorej by sa mnohí ľudia radi vyhli a je veľmi citlivá pre našu spoločnosť.
Interrupcia ako lekársky zákrok je legálna možno posledných 70 rokov, kedy sa začala robiť v Sovietskom zväze. Umelý potrat bol vždy vnímaný ako čosi negatívne a robilo sa to potaj... potajomky. Pôsobili anjeličkárky a potrat bol častokrát cestou, ako zabrániť poškvrneniu povesti, dobrej, niektorého dievčaťa, ktoré prišlo do iného stavu.
Od roku 1986 tu máme v platnosti interrupčný zákon a doteraz každý pokus, ktorý bol, aby sme tento zákon nejakým spôsobom zmenili, bol neúspešný. Náš návrh, ktorý predkladáme za OĽANO, neprináša zmenu tohto zákona v zmysle toho, ako už povedala moja kolegyňa Anna Záborská, aby sme niečo zakazovali, aby sme niečomu bránili, ako nám to aj bolo vyčítané. Nejdeme robiť obštrukcie, nejdeme komplikovať život ženám, ktoré sa v neľahkej životnej situácii rozhodujú, či sú schopné a pripravené donosiť svoje dieťatko.
Náš návrh práve chce pomôcť dvom skupinám žien prioritne, tou prvou sú ženy, ktoré sa rozhodujú pre tento v tejto neľahkej situácií práve kvôli tomu, lebo často čelia tlaku. Čelia tlaku svojej zlej finančnej situácie, čelia tlaku svojim rodičom, to sa týka najmä študujúcich alebo osamelých dievčat, čelia tlaku svojich partnerov.
Keďže roky pôsobím v neziskovom sektore a pôsobila som aj v organizáciách, ktoré aktívne týmto ženám pomáhali v tejto situácii, máme ich tu viacero na Slovensku, a môžem povedať, že mnohé príbehy s dobrým koncom vďačia za pomoc práve týmto organizáciám. Môžem povedať, že vhodne podaná pomocná ruka pomohla zachrániť životy mnohých detí, ktoré by sa inak narodiť nemohli, a takisto pomohli týmto ženám preklenúť neľahké obdobie, kedy sa ocitli bez svojho partnera alebo bez podpory okolia. Tlak okolia a tlak partnera alebo rodičov u mladých dievčat je častokrát naozaj veľmi silným faktorom. Do toho vstupuje lekár, ktorý túto ženu, ktorá žiada o umelé ukončenie tehotenstva, som veľmi rada, že náš zákon to už v návrhu nazýva pravým menom, pretože ak niečo prerušíme, môžme v tom pokračovať. Tlak okolia a k tomu stanovisko lekára, ktorý možno, možno povedal, že máte tam zlé výsledky, nemusí, nemusí to dieťatko byť zdravé. Máte tretie, štvrté dieťa, toto stanovisko lekára je veľmi dôležité.
Preto sme presvedčení, že potrebujeme zabezpečiť aj to, aby žena dostala naozaj dobré informácie, aby sa vedela dobre v tejto svojej situácií zorientovať. Poznáme mnohé prípady aj z praxe poradenskej, aj z okolia, aj z tlače. Nedávno som jeden taký príbeh čítala, kedy žene bolo odporúčaný potrat, pretože lekár diagnostikoval, že dieťatko je mŕtve. Táto žena sa s tým nevedela vnútorne zmieriť, už aj prišla do nemocnice, už aj mala ísť vlastne na tie prvé vyšetrenia na zákrok, ale rozhodla sa, že nepôjde na tú kyretáž, ale pôjde si spraviť ešte ďalšie vyšetrenie. Druhý gynekológ zistil, že srdce dieťatka bije, to dieťatko sa narodilo a tá žena je veľmi šťastná, že vyhľadala túto druhú pomoc.
Niektorí naši kritici a oponenti nášho návrhu sa snažia hovoriť o tom, že vytvárame obštrukciu a že to komplikujeme, ale poznáme príbehy, kedy prvé AFP skóre, ktoré sa robí v ranom štádiu tehotenstva, vyšlo zle. Vyšlo v nejakom percente, nejaká pravdepodobnosť, že by dieťa mohlo byť poškodené, postihnuté a tá žena na základe tejto informácie, pokiaľ jej bola podaná takým spôsobom, že naozaj je to riziko veľké alebo predstavila si do dôsledkov tú situáciu. Je to veľmi ťažké rozhodovanie a ja nepochybujem o tom, že ženy, ktoré sa pre interrupciu rozhodli, že sa rozhodovali veľmi ťažko, reagovala práve na výsledky tohto vyšetrenia. My práve chceme ponúknuť to, aby to druhé vyšetrenie mohlo vyvrátiť alebo potvrdiť vlastne to podozrenie na toto postihnutie.
Ďalší, ďalší faktor, ktorý chce náš zákon zohľadniť, je práve ten sociálny dôvod. Bolo nám namietané, že chceme sa vypytovať žien, že chceme skúmať dôvody, pre ktoré sa rozhodujú pre tento neľahký krok, a že ich tým traumatizujeme. Tá žena je traumatizovaná už samotným tým nečakaným tehotenstvom, tými okolnosťami, prebieha v nej určitý vnútorný boj. Častokrát je to aj o tom, že nevie, či sa bude môcť o to dieťa postarať. A tieto sociálne dôvody tam veľmi vstupujú a my ich nechceme skúmať preto, aby sme tie ženy pranierovali alebo aby sme získavali nejaké dáta. Chceme zistiť, ako to reálne je. Podľa niektorých štatistík 2/3 potratených detí sú deti matiek, ktoré už majú dve a viac detí a na viac sa necítia. Sama som sa stretávala s príbehmi, kedy napríklad nedostatočné bytové podmienky alebo nízky príjem manžela, alebo to, že deti boli rýchlo po sebe, boli dôvodom, prečo tá rodina sa rozhodla teda, že to ďalšie dieťa nezvládne. Čiže ja som presvedčená, že, áno, tento náš návrh zákona je prvým krokom. Prvým krokom pomoci, ktorá nám tu chýba. Nám tu chýba cielená pomoc týmto ženám. Túto pomoc roky supluje tretí sektor a mnohé mimovládne organizácie, ktoré podávajú pomocné ruky. Sú to azylové centrá, je to poradenstvo, sú to projekty konkrétnej finančnej pomoci, ktoré už umožnili záchranu mnohých pôvodne nechcených detí. Mnohé tieto ženy sa nakoniec rozhodli dieťatko si nechať a vychovať ho. Niektoré ženy sa rozhodli pre utajený pôrod a, alebo dali dieťa na adopciu.
Sú mnohé príbehy žien, ktoré naozaj trpia po interrupciách. Nikto, nikto netvrdí, že potrat je niečo dobré. Dokonca aj kritici nášho návrhu zákona a vôbec kritici akejkoľvek regulácie potratov netvrdia, že potrat je dobrá vec. Som presvedčená, že potrat nie je dobré riešenie. Náš návrh zákona tieto potraty nezakazuje. Náš návrh zákona chce umožniť, aby tie ženy, ktoré by to dieťatko aj chceli možno mať, aj boja sa, aby mali možnosť aj prostredníctvom tej finančnej a sociálnej pomoci sa rozhodnúť a dať život tomuto dieťaťu. Toto je cieľom nášho zákona.
Chceme podávať pomocnú ruku a verím, že ďalšie kroky budú nasledovať. V programovom vyhlásení vlády máme predsa tehotenský príspevok. Ja som presvedčená, že tých nástrojov rodinnej a sociálnej politiky je ešte dosť veľa. A myslím si, že toto je, toto je kľúčové, aby sme naozaj poskytli pomoc práve týmto ženám, týmto rodinám, pretože ide o ľudský život.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.7.2020 o 11:50 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ďakujem pani poslankyni za jej vystúpenie, za také veľmi konkrétne a pokojné poukázanie na konkrétnu pomoc. Ako povedala, ja s tým úplne súhlasím. Potrat, zabitie nenarodeného dieťaťa nie je riešením. A my preto ponúkame veci, ktoré riešeniami sú, ktoré pomáhajú, ktoré zároveň ukazujú, že potrat nie je dobrý, nie je riešením a že ak sa nejaké problémy vyskytnú, a vieme, tí, ktorí sme rodičia, vieme, že s narodením, s výchovou detí je veľa starostí, tak štát nakoľko môže, tak chce pomôcť. My sme preto prišli s konkrétnymi návrhmi, s konkrétnymi riešeniami.
Aj ja som spolupredkladateľom tohto návrhu zákona a som veľmi rád, že kolegyne ako Anka Záborská alebo Lucia Drábiková ako ženy, ako matky preniesli do tohto, do tohto návrhu to, čo vnímajú ako vážne problémy, a zároveň ako konkrétne riešenia, ktoré môžu v tejto veci pomôcť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.7.2020 o 11:59 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:00

Jana Cigániková
Skontrolovaný text
Ďakujem. Ja len chcem pripomenúť kolegom zo zdravotníckeho výboru, že teraz máme výbor, ak môžte, tak vás pozývam na výbor. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

8.7.2020 o 12:00 hod.

Mgr. MBA

Jana Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:01

Kristián Čekovský
Skontrolovaný text
Predbežná informácia pre členov výboru pre kultúru a médiá. Schôdza výboru bude až po vystúpení europoslancov. To znamená približne okolo štvrtej popoludní budeme informovať teda o konkrétnom čase.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

8.7.2020 o 12:01 hod.

Mgr.

Kristián Čekovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:01

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. Dovoľujem si pripomenúť kolegom z finančného výboru, že zasadáme 13.00 v miestnosti č. 31. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

8.7.2020 o 12:01 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
9. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 13:55

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, ctené dámy, vážení páni, milí kolegovia, strávil som v tejto váženej snemovni osem rokov, takže je to pre mňa určité déja vu a je mi cťou tu byť dnes s vami. (Ruch v sále.)
Dámy a páni (zaznenie gongu) Stojíme pred historickou šancou, to je názov vyhlásenia, pod ktorý sme sa podpísali dvanásti slovenskí europoslanci zo šiestich rôznych politických strán a štyroch rôznych politických zoskupení. Už to je jedinečný fakt, ktorý stojí za zmienku, pretože naozaj situácia je veľmi dôležitá a ide nám o spoločný cieľ. Ide nám o to, aby sme prostriedky, ktoré prídu v neobvykle vysokom množstve z európskej pôdy, aby sme zmysluplne vyčerpali. A to je dôvod, prečo tu dnes sme spolu s mojimi kolegami a prečo chceme upriamiť pozornosť na tento dôležitý bod.
Pandémia koronavírusu sa prejavila v tom, že na Slovensku máme naozaj veľké ekonomické ťažkosti. Práve včera Európska komisia zverejnila svoju poslednú prognózu, podľa ktorej slovenská ekonomika sa prepadne o rekordných 9 %. Od vzniku Slovenska zatiaľ sme nezaznamenali tak veľký prepad, ale stále je tu šanca, aby sme sa z tejto situácie dostali. Ako vieme, ten prepad bol spôsobený najmä tým, že boli zatvorené hranice a my ako proexportná ekonomika sme tým veľmi trpeli. Ale máme šancu sa z toho dostať. Európske inštitúcie konajú rýchlo a prichádzajú s neobvyklými riešeniami v tejto neobvyklej situácii. Jedným z nich je aj tzv. fond obnovy, ktorý je známy pod názvom Next Generation EU. Tento fond má výšku 750 mld. eur. Keď si porovnáme, že Marshallov plán po druhej svetovej vojne postavil na nohy západnú Európu, tak súčasný fond obnovy je šesťkrát väčší aj po prepočte na súčasnú menu. To len aby sme mali predstavu, aká skutočne táto výška je.
Dve tretiny z tohto objemu pôjde vo forme grantov, jedna tretina vo forme pôžičiek a Slovensko má reálnu šancu dostať za štyri roky 2021 až 2024 takmer 8 mld. eur. Chceme, aby tieto peniaze boli využité zmysluplne, aby sme pomohli týmto spôsobom transformovať Slovensko na modernú európsku krajinu, kde fungujú verejné služby, kde sa berie ohľad na životné prostredie, kde sa zlepšilo školstvo a kde sa jednoducho dobre žije. Čerpanie týchto prostriedkov je o to väčšou výzvou, že si musíme uvedomiť, že ešte sme nedočerpali všetky prostriedky z programového obdobia 2014 - 2020. Čiže máme staré zdroje. Budeme mať nové zdroje za obdobie 2021 - 2027 a okrem toho sú tu mimoriadne zdroje.
Čiže máme tu tri druhy zdrojov a ide nám naozaj o to, aby sme zmysluplne tieto prostriedky využili, osobitne z fondu obnavy, obnovy pre zlepšenie života našich občanov. Čas beží rýchlo a potrebujeme rozumnú dohodu práve na využitie týchto zdrojov, aby sme to dokázali, potrebujeme podľa môjho názoru tri veci. Potrebujeme vedieť čo, kto a ako.
Keď hovorím čo, tak potrebujeme vedieť, do čoho ideme investovať. Potrebujeme Slovenský národný plán obnovy, mimochodom musíme ho predložiť do európskych inštitúcií, do Európskej komisie do októbra tohto roku, kde by sme si mali zadefinovať naše priority.
Keď hovoríme kto, potrebujeme jasnú zodpovednosť za procesy a za čerpanie týchto prostriedkov.
No a keď hovoríme ako, potrebujeme zjednodušiť procesy, cez ktoré ideme čerpať a investovať.
Dámy a páni, Národná rada Slovenskej republiky má v tomto procese významnú úlohu, pretože môže kontrolovať a pripomienkovať celý tento proces. Tak ako Európsky parlament bude kontrolovať, pripomienkovať celú Európsku komisiu, tak Národná rada má tu istú úlohu vo, v postavení voči vláde.
Čo sa týka národného plánu obnovy, je odporúčanie, aby sme investovali do zelených technológií, do digitalizácie, do reforiem. Do reforiem, ktoré budú udržateľné. To chcem zdôrazniť slovo udržateľnosť. Záleží nám na budúcnosti, a preto potrebujeme investovať do reforiem takých, ktoré nám dokážu generovať zdroje, z ktorých budeme splácať naše záväzky.
Nesmieme zabudnúť, samozrejme, na zdravotníctvo, školstvo, malých farmárov, malých podnikateľov, ktorí tvoria najviac pracovných miest. Až 80 %, 85 % nových pracovných miest v posledných piatich rokoch je tvorených mladými podnikmi. Práve malých podnikateľov by sme mali mať na zreteli, keď budeme hovoriť o tom, kam tieto prostriedky najlepšie využiť. To je teda stále čo? Keď hovoríme o obsahu, chcem povedať, že na túto tému sme mali veľmi dobrú konferenciu organizovanú významnými kresťanskodemokratickými nadáciami pred pár dňami za účasti súčasného ministra financií, minulého ministra financií, viacnásobného premiéra, eurokomisára, predstaviteľov akademickej obce a zhodli sme sa takisto na definovaní potreby jasnej politickej zodpovednosti, definovaní priorít, ktoré by nemali byť viac ako tri. Viem, že potrebujeme veľa toho zlepšovať na Slovensku, ale je dôležité, aby sme si jasne nastavili priority a aby boli potom aj jasne tieto priority dosiahnuteľné.
Dámy a páni, aj keď celkový balík podlieha ešte jednaniu v Európskej rade a v Európskom parlamente, už teraz vieme, že dostaneme oveľa viac, ako budeme prispievať počas ďalších siedmich rokov, dohromady to bude viac než 25 mld., 25 mld. z tých troch zdrojov a ako jediní vo V4 dostaneme na obyvateľa viac ako priemer Únie. Dostaneme najviac spomedzi krajín V4, dokonca aj viac ako niektoré krajiny, ktoré boli postihnuté pandémiou, ako Taliansko. Využime túto šancu tak, aby sme mohli so cťou pozrieť do očí ďalším generáciám. Vysvetľujme, že ide o našu budúcnosť.
Želám si, aby Slovensko bolo lepším miestom pre život. Pre tento cieľ sa oplatí bojovať, pre tento cieľ sme pripravení spolupracovať a pre tento cieľ sme ochotní poskytnúť pomoc a podporu.
Ďakujem vám veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.7.2020 o 13:55 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video