9. schôdza

7.7.2020 - 15.7.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 18:42 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 18:25

Roman Foltin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ctené plénum, v jednoduchosti by som tento návrh zákona nazval ako umožnenie vysielania politickej reklamy aj počas župných a parlamentných, počas župných a komunálnych volieb, pardon.
Napriek tomu, že súčasná legislatíva pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, do Európskeho parlamentu alebo pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky vysielanie tejto politickej reklamy umožňuje, pri župných a komunálnych voľbách, ktoré sa uskutočnia v roku 2022 ako prvýkrát ako voľby zlúčené, zákon túto možnosť z nejakých neznámych dôvodov nepripúšťa. Hoci na Slovensku máme množstvo regionálnych a lokálnych médií, ktoré sú primárne určené na to, aby verejnosť informovali o dianí v danom regióne, meste či obci, vzniká nám tu paradox, že práve tieto médiá nemôžu vysielať politickú reklamu. Tieto televízie môžu síce vysielať diskusné relácie, tému ale vždy určuje moderátor, dáva otázky, ktoré môžu byť nejakým spôsobom manipulované a kandidáti sa nemôžu vyjadrovať k témam, ku ktorým sa vyjadriť chcú a považujú ich za dôležité.
Voliči, najmä v menších obciach a mestách, majú len veľmi obmedzenú možnosť dozvedieť sa niečo viac o kandidátoch na primátorov, starostov, resp. na poslancov a sú odkázaní takmer výlučne na tlačené propagačné materiály, na bilbordové plochy, ktoré obkolesujú obec, a na predvolebné podujatia, ktoré nie vždy sú lacné. To isté platí o županoch a o župných poslancoch.
Tento predkladaný návrh je návrhom, ktorý reaguje na ohlasy z masmediálnej praxe tým, že odstraňuje spôsobenú zákonnú asymetriu tak, že ju vypĺňa a zrovnoprávňuje vysielanie politickej reklamy pri jednotlivých typoch volieb a ide teda o návrh, ktorý nikomu nič neberie, iba odstraňuje nedostatky doterajšej právnej úpravy.
Hovorím o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov, ktorý predkladám ako spoločný koaličný návrh spolu s poslancami z ostatných koaličných strán.
Takže toto je zhruba tá najzákladnejšia zmena, ktorá je v tomto nami predkladanom návrhu upravená.
Návrh sa tiež vysporiadava s viacerými detailami, ktoré ale presahujú rámec úvodného slova, a preto podrobnosti by som rád predstavil v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Zatiaľ teda z mojej strany toľko a ďakujem pekne za slovo.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.7.2020 o 18:25 hod.

Ing. PhD.

Roman Foltin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:28

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajcu k návrhu zákona (tlač 158) v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku. Podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrh je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 11. septembra 2020 a gestorský výbor do 14. septembra 2020 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

14.7.2020 o 18:28 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:30

Roman Foltin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, kolegovia, teraz už v rámci rozpravy by som vás rád oboznámil s detailami tohoto predkladaného návrhu zákona. Dovolil by som si pridať aj zopár osobných komentárov. Svoje vystúpenie by som rád urobil stručné, aby som vás dlho neobťažoval, a rozčlenil som ho do troch tematických celkov.
V prvom rade, kto je vlastne objednávateľom takejto politickej reklamy a kto dodávateľom tohoto vysielania. Za druhé, aký dlhý môže byť vysielací čas, a za tretie, za akých podmienok možno vysielať politickú reklamy.
Takže objednávateľom politickej reklamy v tomto prípade sú subjekty vedúce politickú kampaň. V tomto prípade politické strany, samotní kandidáti, a to či už nezávislí kandidáti, alebo kandidáti, ktorí si budú uhrádzať vlastnú kampaň sami podľa § 6 ods. 16 zákona o volebnej kampani.
Pokiaľ ide o dĺžku vysielacieho času, tu je pre politické strany a pre kandidátov na županov, starostov a primátorov navrhnutých 20 hodín vysielacieho času pre televízne vysielanie a 20 hodín pre rozhlasové vysielanie. Často mi je tu kladená otázka, prečo práve 20 a či to nie je málo. Domnievam sa, že je to čas, za ktorý sa dá dostatočne informovať verejnosť o cieľoch politikov vedúcich politickú kampaň. Ak by som však navrhol akúkoľvek inú hranicu, vždy by tá otázka znela, prečo práve toľko.
Ak si urobíme jednoduchú komparáciu rozsahov povoleného vysielacieho času pre politickú reklamu pri iných typoch volieb, teda voľbách do Národnej rady, volieb do Európskeho parlamentu, alebo volieb prezidenta, nájdeme tam číslo desať. Desať hodín. Pre tieto typy volieb je to povolená dĺžka vysielacieho času, teda o polovicu kratšia ako mnou alebo nami navrhovaná 20 hodín. Tu sa však bavíme len o kandidátoch na županov, primátorov a starostov, ktorých nie je až tak veľa. Naopak, pre kandidátov na poslancov, či už župných, alebo komunálnych, časové obmedzenie navrhnuté nie je, keďže týchto kandidátov je veľmi veľa a je veľmi ťažké odhadnúť potrebnú dĺžku tohoto času. Ľudia si nesadajú k televízoru nadlho pri politickej reklame a chcú počuť zásadné veci a za pomerne krátky čas.
K poslednej, najčastejšie kladenej otázke, za akých podmienok je vlastne možný nákup a vysielanie politickej reklamy, by som chcel uviesť nasledovné: Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou budú podľa predloženého návrhu povinní zabezpečiť pre všetky kandidujúce subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Zároveň na inom mieste návrhu zákona sa stanovuje, že pri rozvrhovaní vysielacieho času medzi jednotlivých objednávateľov treba postupovať tak, aby žiaden z kandidujúcich subjektov nebol znevýhodnený.
Tu by som ale rád zdôraznil, že slovné spojenie nebyť znevýhodnený treba čítať v kontexte s inými ustanoveniami zákona, a teda s povinnosťou zaplatiť za politickú reklamu. Nemožno to vnímať tak, ako to mnohí, čo sa na mňa obracajú, nesprávne chápu, že ten, kto nezaplatí, musí mať nárok na rovnaký počet minút vysielacieho času ako ten, kto zaplatí. Alebo že ten, kto chce zaplatiť, nemôže mať vysielací čas len preto, lebo niekto iný naňho nemá. Treba to čítať výlučne tak, že ak je viac záujemcov na obmedzený objem vysielacieho času, musí vysielateľ tento vysielací čas rozdeliť spravodlivo a rovnomerne.
Vážené dámy, vážení páni, ako generálny manažér politickej strany SaS som počas volieb často videl, ako ťažko sa dokážu kandidáti zviditeľniť, koľko to stojí peňazí, koľko je treba objednať bilbordov, aby si ich ľudia všimli. A mohol by som ešte dlho rozprávať o tom, akým zložitým obdobím momentálne prechádza nielen RTVS, ale aj iní, či už väčší, alebo menší vysielatelia. Táto zmena pomôže tak kandidátom, ktorí si dokážu cielene v malom teritóriu, povedzme televízii Nitrička alebo nejakého iného mesta, urobiť veľmi účinnú reklamu, cielenú presne tam, kde kandidujú, ale takisto dokáže veľmi pomôcť aj malým regionálnym vysielateľom, či už televízii, alebo rozhlasu, pretože pracuje tam často pár ľudí, ktorí robia všetko pre to, aby prežili. Koronavírus ich zrazil na kolená a napriek tomu, že majú množstvo sledovateľov tejto televízie, jednoducho niekto zákonom kedysi zakázal, aby mohli dostať ten svoj, ten svoj kúsok, ktorým môžu prispieť k tomu, aby kandidát bol viacej vnímaný verejnosťou a následne vyhral vo voľbách.
Toľko za mňa. Chcem byť vecný a stručný, ako som v úvode povedal, preto namiesto dlhého a všeobecného prejavu budem radšej reagovať na vaše vystúpenia, ak sa niekto niečo chce spýtať a budem sa snažiť zodpovedať vaše otázky. Preto zatiaľ toľko z mojej strany a ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.7.2020 o 18:30 hod.

Ing. PhD.

Roman Foltin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36

Zita Pleštinská

Vystúpenie 18:37

Roman Foltin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem. Ďakujem pekne za túto pripomienku. Viete, nie všetci, nie všetci sa budú hrnúť do vysielania, nie všetci na to budú mať prostriedky a nie všetci sa rozhodnú investovať svoje investície práve do tohoto. Kandidátov je veľa, ale takisto sa dá povedať, že keby všetci kandidáti teraz si objednali bilbordy po celom Slovensku, tak by jednoducho na niektorých z nich nevyšiel možno ani jeden. Jednoducho o tomto rozhoduje trh. Niekto sa rozhodne, že urobí stretnutie s občanmi, niekto sa rozhodne, že dá 5-tisíc euro na to, aby šiel do televíznej kampane alebo si objedná šesť bilbordov. Nemyslím si, že by toto zahltilo jednotlivé vysielania. A navyše aj samotný vysielateľ má právo výškou ceny za vysielací čas rozhodovať o tom a správne nastaviť, koľko ľudí sa prihlási do reklamy a koľko nie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

14.7.2020 o 18:37 hod.

Ing. PhD.

Roman Foltin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:39

Monika Péter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, pre výkon ústavou garantovaných práv je nevyhnutné, aby štát prijímal také normy, ktoré svojím obsahom idú týmto právam naproti, to znamená, zreálňujú ich výkon z pohľadu jednotlivcov. Právo voliť ako jedno z politických ústavných práv v sebe nesie okrem prostej možnosti prísť do volebnej miestnosti a zakrúžkovať svojho kandidáta tiež zodpovednosť zákonodarcu vytvoriť taký právny základ a také prostredie, v ktorom oprávnený volič získava všetky potrebné informácie na jeho plnohodnotné uplatnenie. Jednoducho povedané, ak mám ústavou garantované právo voliť, štát by mal zabezpečiť, aby som ako volička mala k dispozícii všetky relevantné informácie na jeho výkon, a to bez rozlišovania, o aké voľby sa jedná.
Ak sa však pozrieme na súčasnú právnu úpravu volieb v oblasti volebnej kampane a vysielania politickej reklamy, je na prvý pohľad jasné, že nie je jednotná. Pravidlá, ktoré sa v tejto oblasti uplatňujú napríklad v rámci volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, nezodpovedajú pravidlám pre voľby do orgánov územnej samosprávy. Je teda namieste otázka: Ide o voľby menej významné alebo jednoducho nepodstatné? Veď práve volebná kampaň a politická reklama slúžia na zvýšenie povedomia voličov vo vzťahu k jednotlivým kandidátom.
Pri aktuálnej úprave majú voliči v rámci týchto volieb len výrazne limitované možnosti dozvedieť sa viac o jednotlivých kandidátoch, ktorí budú na konci dňa priamo ovplyvňovať a riadiť dianie v mnohých oblastiach územnej jednotky, v ktorej žijú. Toto nepovažujem za dostačujúce a objektívne možno povedať, že sa tento nedostatok priamo zrkadlí v nízkej volebnej účasti. Veď ak sa pozrieme na priemernú účasť vo voľbách do vyšších územných celkov alebo v komunálnych voľbách, v prípade dvadsiatich percent už hovoríme, žiaľ, o naozaj dobrom výsledku.
Dovoľujem si tiež upozorniť na kontext predmetnej novely so skutočnosťou, že v roku 2022 sa voľby do vyšších územných celkov a tiež komunálne voľby uskutočnia po prvýkrát spoločne v jednom termíne. Tento fakt so sebou pre voliča prináša možnosť voliť zástupcov do týchto orgánov v jeden deň na rovnakom mieste, čo v konečnom dôsledku nielen usporí čas, ale najmä zvýši ich pozornosť vo vzťahu ku kandidátom a prirodzenému výberu tých z nich, ktorí sú spôsobilí plniť jeho predstavy v jednotlivých orgánoch. Prináša však aj premennú v podobe značného množstva kandidátov, pričom možnosť dostať sa k relevantným informáciám o konkrétnom z nich je zložité.
Práve preto navrhovanú úpravu vnímam ako krok k priamej podpore účasti voličov v týchto voľbách a tiež ako krok k posilneniu ústavného práva voliť, a preto si vás dovoľujem požiadať o hlasovanie za prijatie tohto návrhu zákona.
Ďakujem za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.7.2020 o 18:39 hod.

JUDr.

Monika Péter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:42

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pani poslankyňa, ďakujem ti za tvoje vystúpenie. Osobne súhlasím, aby sa politická reklama mohla vysielať aj počas kampane volieb do orgánov územnej samosprávy. Myslím si, že je správne, aby vysielací čas mohli získať aj kandidáti na predsedu samosprávneho kraja, primátora mesta, starostu obce či mestskej časti a politická strana, ktorá v týchto voľbách do orgánov územnej samosprávy podá kandidátnu listinu. Voliči najmä v menších obciach a mestách majú len veľmi obmedzenú možnosť dozvedieť sa podstatné informácie o kandidátoch na primátorov a starostov, resp. na poslancov a z praxe je zrejmé, že sú odkázaní takmer výlučne na tlačené propagačné materiály a na predvolebné podujatia.
Práve lokálne médiá, ktoré by mali verejnosť informovať o dianí v ich danom regióne, resp. meste či obci, nemôžu vysielať politickú reklamu, ktorá je spravidla zhrnutím volebných programov a zámerov jednotlivých kandidátov, resp. politickej strany. V súčasnosti regionálne a lokálne médiá nemôžu vysielať politickú reklamu, ktorá býva zhrnutím volebných programov a zámerov kandidátov, a je podľa môjho názoru určite účelné, aby televízia a iný vysielateľ s licenciou mohli vyhradiť najviac tých spomínaných 20 hodín času na politickú reklamu. Podľa môjho názoru je správne, že v prípade by mohli povinnosť predložiť Rade pre vysielanie a retransmisiu aj projekt programu, a to 30 dní pred začiatkom vysielania. Veď ako vieme, podobné princípy platia aj pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, Európskeho parlamentu či pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky, a som určite rád, že dôjde konečne k zjednoteniu právnej úpravy.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 18:42 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:45

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán predsedajúci, ctená snemovňa, máme za sebou hlasovanie o návrhu o zdravotníckych zákonoch, ktoré výraznou mierou riešia otázky, ktoré sme predostreli v návrhu predkladaného zákona. Tak ako som už avizoval, v prípade, že príde alebo prišlo k schváleniu zákona z dielne koalície a vzhľadom na to, že našou primárnou snahou bolo primäť koalíciu k tomu, aby oveľa skôr ako v nejakom plánovanom režime prišla s vlastnou zákonnou iniciatívou, tak sme sa logicky rozhodli, že stiahneme návrh nami predkladaného zákona.
Každý, kto ho pozná, vie, že je to zákon, ktorý v minulosti predkladal terajší minister zdravotníctva pán Krajčí. Je to návrh, ktorý sme na 100 % okopírovali len z toho dôvodu, aby nebol argument ani potenciálny, ten, ktorý tu často koalícia používa, že nemôže hlasovať za opozičné návrhy. Na druhej strane sú tu veľmi vhodné doplňujúce ustanovenia, ako je riešenie v podstate anonymizovaného pôrodu pre tie rodičky, ktoré sa rozhodnú napriek tlaku okolia porodiť svoje dieťa, a na druhej strane na to nadväzujúce riešenie cez nemocenské dávky. Preto sme sa rozhodli po tom, čo sťahujeme tento návrh zákona, že prídeme na septembrovú schôdzu s pozmeňujúcim návrhom, ktorý doplní práve to, ten návrh zákona, ktorý prešiel z dielne súčasnej koalície.
Naša pozícia je úplne jasná. My budeme hlasovať za všetky návrhy, ktoré tu zostávajú v Národnej rade, to znamená, budeme hlasovať aj za oba návrhy zo strany Kotlebovcov, nakoľko na druhej strane je to jediná zákonná iniciatíva, ktorá reálne, reálne začína aj riešiť alebo chce riešiť ochranu života, pretože zatiaľ to, čo predostrela koalícia, je iba o návrhu, ktorý vytvára nejaké predpoklady, že by malo prísť ako sekundárny následok k zvýšeniu ochrany cez v podstate nejaké ekonomické motivácie a riešenie sociálnej situácie.
Takže toto je stanovisko nás štyroch predkladateľov. A v ďalšej debate budem veľmi rád, ak ad jedna zapracujete ten pozmeňujúci návrh, ktorý zvýši štandard ochrany rodičiek, ktorý v podstate dáme na septembrovú schôdzu, a na druhej strane vás aj pozývame k tomu, aby ste reálne hlasovali za ostatné dva návrhy, ktoré predložila opozícia.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.7.2020 o 18:45 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:50

Rastislav Schlosár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, je to už po štvrtýkrát a prvý raz v tomto volebnom období, čo my poslanci za Ľudovú stranu Naše Slovensko predkladáme návrhy zákonov, ktoré by zásadne obmedzili vykonávanie umelých potratov, teda umelých ukončení tehotenstva.
Tentoraz predkladáme ale naraz hneď dva konkrétne návrhy. Povedzme to tak, jeden umiernenejší a jeden prísnejší, z ktorých si však bude môcť vybrať prakticky každý poslanec Národnej rady, ktorý má aspoň štipku svedomia na to, aby sa snažil aspoň čiastočne obmedziť súčasné bezbrehé zabíjanie nenarodených detí. Viac ale poviem už v rozprave, do ktorej sa hlásim.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

14.7.2020 o 18:50 hod.

Mgr.

Rastislav Schlosár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:52

Miroslav Urban
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 143 a tlač 144). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 11. septembra 2020 a gestorský výbor do 14. septembra 2020.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú zlúčenú rozpravu k uvedeným návrhom zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

14.7.2020 o 18:52 hod.

MUDr.

Miroslav Urban

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video