12. schôdza

16.4.2024 - 14.5.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

23.4.2024 o 11:15 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:52

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani poslankyňa Remišová, za zhrnutie tých rizík obrovských, ktoré hrozia prijatím tohto zákona. Samozrejme, keď si začala hovoriť o tom, že aké riziká vzniknú a že tu vzniká priestor na korupciu a na to, že si budú môcť niektorí predstavitelia upravovať, respektíve nastavovať tie pravidlá tak, že nebudú vidieť, vyše polovica všetkých zákazok, zrazu nebude ich vidieť, pretože bude to spadať pod limit, tak sa tu niektorí kolegovia z koalície, z HLAS-u a zo SMER-u tak pousmievali, takým úškrnkom, že no, však, už aby to bolo, aby už konečne mohli gazdovať tak, ako to bolo v minulosti, kde ich orgány činné v trestnom konaní, viac ako stovku ľudí, ich nominantov súdy odsúdili, respektíve obvinili a teraz potrebujú rýchlo hasiť. Vidíme, čo sa deje so zákonom o znižovaní trestných sadzieb, rušením špeciálnej prokuratúry. A toto je také, také nové prijatie ich pravidiel, aby do budúcna sa im takéto veci nestávali. Aby si mohli pekne, potichučku rozdávať zákazky svojim kamarátom, známym, svojim kamarátkšeftom, aby takto potichučku sa pekne mohli rozkrádať naše spoločné financie.
Takže ďakujem za všetky upozornenia, tu je evidentne vidieť, že keď si porovnávame len s okolitými krajinami, tak tie limity sú nastavené oveľa vyššie ako v okolitých krajinách a tým pádom je tu priestor a obrovské riziko na korupciu a obzvlášť pri čerpaní eurofondov. Lebo oni možno teraz budú argumentovať, že starostom, primátorom, županom, že teraz sa tie limity zvýšia, všetko bude okej. Len potom, keď prídu európske peniaze, potom bude obrovský problém.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 10:52 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:54

Michal Bartek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pani Remišová, aj som rozmýšľal, či budem reagovať, pretože to vaše vystúpenie v tejto rozprave bol premárnený čas ako tých tri a pol roka, čo ste bačovali na poste ministerky regionálneho rozvoja a investícií. A fakt si vyprosím, aby ste sa tu navážali do starostov a primátorov a z každého jedného robili nejakého podvodníka alebo zlodeja. Vy asi beriete tú frázu podľa seba súdim teba naozaj vážne.
A ja pevne verím, že slovenské regióny a ich zástupcovia pozerali toto, čo ste vy tu teraz nadovádzali, pretože, pani Remišová, veď tí starostovia a primátori v tých jednotlivých mestách a obciach sú najstráženejšími občanmi v rámci tých svojich komunít. Keď majú nové okná, nové auto, tí ľudia hneď pozerajú, hneď si to povedia, čiže tá verejná kontrola, ktorá je aj napríklad voči zástupcom samospráv, je skutočne vysoká. Je neuveriteľne nehanebné, že si tu otierate vaše ústa o týchto ľudí, ktorí poctivo pracujú a vytvárajú hodnoty naprieč celým Slovenskom. A ja pevne verím, že vám to nezabudnú, a pevne verím aj v to, že už nikdy taká katarzia na slovenské regióny nepadne ako za vášho bačovania.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 10:54 hod.

Michal Bartek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:56

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Milá Veronika, ja som vôbec nepočul, že by si hovorila o nejakých starostoch, že sú grázli, ale ja som ako poslanec obecného zastupiteľstva zažil starostu, ktorý predražil zákazku, ktorý predražil obecné pozemky, predražil, predražil, ale pozor(!) potom predal obecné pozemky. Vieš, Veronika, ja som zažil starostov, ktorí smerácke kšefty robia a robili a potom populisticky mladí poslancovia chodia do starobincov a rozdávajú im tam čokoládičky a tvária sa, ako idú pomáhať, a potom populistické žvásty rozprávajú v parlamente.
Samozrejme, ujo Paľo, ujo Paľo, vy volič smerákov, veď preboha idú vám, idú zakryť zákazky, rozumiete, normálnu zákazku, ktorá má byť normálna, tak títo darebáci to idú zakryť! Ujo Paľo, keby ste vy svojej žene Anče zakryli nejaké peniaze, tak vás zmláti, ale toto títo grázli idú urobiť, títo kšeftári! Samozrejme, no prečo idú skryť do výšky 1,5 milióna? No, lebo to sa výborne kšeftuje. Samozrejme, že pre kšefty vládnej koalície dostaneme od Európskej únie po papuli, ale oni by si zaslúžili, oni by si zaslúžili.
Riziko, že nám EÚ stopne veci, no vieš, Veronika, Fico to tu už predviedol, Fico už to tu predviedol pri Trestnom zákone, jemu to je jedno, on to tu láme, ako chce, najprv ochrániť svojich zlodejov a potom tým zlodejov vytvoriť podmienky. No a potom tu budú rozprávať, Veronika, ako ste tu za tri a pol roka kšeftovali a už a už vám to národ vráti! Dvanásť rokov tu kradli a idú opäť kradnúť! Vieš, ten ich populizmus je nezmerateľný, nezmerateľný! To keď vystúpia s úsmevom na jamkách, ich drakonickí drakoni rozprávajú o tom ako, no veď my ideme pomáhať tým ľuďom, tým samosprávam. Idú pomáhať zlodejom, idú pomáhať kšeftárom, normálni a slušní starostovia to nepotrebujú, idú kradnúť!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 10:56 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:58

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani kolegyňa, ďakujem, ďakujem za príhovor a ja doplním to, čo si možno nepovedala, ale teda rád by som vyzval pána ministra, aby teda ukázal, že tú diskusiu myslí vážne, napríklad aj tak, že vystúpi aj teraz v rámci rozpravy, aby sme naňho mohli reagovať, nielenže teraz pôjde záverečné slovo, ja to volám že posledné, posledné slovo, povie si svoje a ide preč. Čiže naozaj, aj my v Progresívnom Slovensku sme ukázali, že chceme o tomto diskutovať, že aj nám záleží na tom, aby samosprávam sa obstarávalo ľahšie aj jednoduchšie, dali sme konkrétne konštruktívne návrhy, ako si my predstavujeme, že by sme sa k tomu vedeli, vedeli dostať, takže budem veľmi rád, keď ukážete, že za tými vašimi slovami, že chcete s nami diskutovať, je aj nejaká hmota a budeme diskutovať napríklad tak, že teraz vystúpite a môžme na vás aj, aj nejak reagovať a prípadne tú diskusiu posunúť, posunúť ďalej.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 10:58 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:59

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ďakujem kolegom a k pánovi poslancovi Bartekovi len toľko, že vy keď sa pomýlite, pán poslanec, aj pravdu poviete. Citujem vás, povedali ste, že veríte, že už nikdy tu nebude taká katarzia, ako bola za našej vlády. (Smiech v pléne.) No tak katarzia, pán poslanec, znamená očista a ja viem, že vy dúfate, že už nikdy nepríde taká očista, ako bola za našej vlády, ale taká očista príde, pretože ľuďom sa otvoria oči. A chcela by som len podotknúť, že keď používate cudzie slová, tak najprv si prečítajte v slovníku cudzích slov, čo takéto slová znamenajú. Ale ďakujem, pán poslanec Bartek, ste hrdina dnešného dňa.
A druhá vec ešte, nie, ja som nespomínala, pán Bartek, žiadnych primátorov ani starostov, ja som spomínala kšefty vašich nominantov a spomínala som to ako sa na obrane, vnútre tešia, ako budú môcť napríklad využívať výnimku, že obranné záujmy alebo bezpečnostné záujmy Slovenskej republiky, to som v prvom rade spomínala. Keď chcete komentovať, treba aj počúvať.
Takže ďakujem všetkým a naozaj ja by som si želala, aby tento, táto novela verejného zá... verejného obstarávania bola zjednodušením, zrýchlením, ale tak ako moji kolegovia, či už pán poslanec Dostál, pán poslanec Hargaš, upozorňujem na to, že najmä v eurofondových projektoch to môže spôsobiť obrovské problémy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 10:59 hod.

Mgr. art. M.A., ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:01

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec... ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pán poslanec Hargaš, v prvom rade sa chcem vám ospravedlniť, lebo naozaj ja s vami chcem diskutovať, ale po tom, čo som tu videl, ja naozaj chcem diskutovať s vami, ale nebudem diskutovať v tomto pléne s každým, hej, nemyslím vás ani nemyslím vašu stranu, to hovorím otvorene, lebo pokiaľ sme tu boli my, tak tá debata bola konštruktívna, potom tu prišli nejaké prvky, ku ktorým sa nemôžem vyjadriť, lebo nechcem urobiť nič, čo teda nie je vhodné, a chcem to udržať konštruktívne, ale s vami debatovať budem.
Zareagujem aj na predrečníkov, sme v prvom čítaní, naozaj máme čas medzi prvým čítaním, máme čas do druhého čítania, máme čas v rámci druhého čítania v rámci výborov a pozmeňujúcich návrhov, ktoré môžu byť prednesené v pléne.
Začal by som krátkou reakciou na pani poslankyňu Remišovú. Tento zákon je naozaj o tom, že dávame dôveru a pozeráme sa na všetkých, ktorí obstarávajú, s prezumciou neviny a nie viny. Je to dôvera voči starostom, je to dôvera voči primátorom, teda budem to hovoriť vám, keďže pani Remišová už odišla. Je to dôvera napríklad k tým, ktorí vedú naše vysoké školy, ktorí musia obstarávať v materských školách, základných školách, domovoch sociálnych služieb, všetkým, ktorí obstarávať musia, je to len o tom, o ničom inom tento zákon.
A chcem povedať teda tým zvyškom ZA ĽUDÍ, ktoré existujú, že tento zákon je dôvere pani primátorke Lučenca, pani Pivkovej, ja verím, že ona kradnúť nebude, ja som o tom presvedčený, že v novom zákone kradnúť nebude. Takisto som presvedčený, že starosta obce Hertník pán Semanek, ktorý je nominantom ZA ĽUDÍ, kradnúť nebude. Som o tom presvedčený. Ani starosta obce Baškovce Tamáš, on v mojich očiach zlodej nie je, ako to odznelo vo faktickej pripomienke pána poslanca Pročka, ktorý povedal, že je to na to, aby všetci kradli, tak ja verím, že nominant ZA ĽUDÍ z obce Baškovce pán Tamáš kradnúť nebude ani pán Šandala z Nižnej Jedľovej kradnúť nebude, nominant ZA ĽUDÍ, nebude kradnúť ani pán Vrchota, ktorého, je to starosta mestskej časti Košice-západ, kde som dlhé roky žil a je nominantom aj strany ZA ĽUDÍ, a nebude kradnúť napríklad ani pán starosta Srnčok, ktorého takisto podporila aj strana ZA ĽUDÍ, bohužiaľ, z 2 900 starostov a primátorov som našiel vlastne asi len dvoch-troch, ktorí sú čisto nominanti ZA ĽUDÍ, ale napriek tomu verím, že to nie sú zlodeji. Pretože, pretože naozaj v našich mestách a obciach sú všetci kontrolovaní oveľa viac ako ktokoľvek iný a som o tom presvedčený a som presvedčený, že tá kontrola, ale aj tí starostovia, ktorí boli navolení v roku 2022, čiže nemajú žiaden súvis a primátori nemajú žiaden súvis s tým, s novou vládnou koalíciou, budú spravovať veci verejné tak, ako ich spravovať majú.
Dám pár reakcií k nepravdám, ktoré uviedla pani Remišová, pretože bolo by férové, keby si aspoň zákon prečítala, keď o ňom hovorí. Lebo vy ste to, pán Hargaš, povedali presne, lebo vy ste si ho prečítali a vy ste komentovali fakty, ona – ako obyčajne – buď to nemá načítané, alebo to nevie, alebo ústa predbiehajú myseľ, pretože povedala, že do milióna a pol sa nebude zverejňovať nič. No nie je to pravda, keby si prečítala zákon, tak vie, že od 800-tisíc bez DPH na stavebné práce ide normálne návrh, teda každé verejné obstarávanie do vestníka, čiže neprečítala si, zase tu len zamútila, zašpinila priestor bez toho, aby vedela, hej? Ale asi sme si na to zvykli, keďže nevie, koľko je DPH, tak asi je to úplne v poriadku.
Za ďalšie, hovorila tu nezmysly o tom, že eurofondy budú ohrozené a že nebude žiadna kontrola, ale však predsa Úrad pre verejné obstarávanie novým SOR-om je, novým sprostredkovateľským orgánom a je zaimplementovaný do hodnotenia eurofondov. Zase keby čítala, keby si dala tú námahu, aby si to prečítala, tak by vedela, že ÚVO ako sprostredkovateľský orgán v zmysle zákona bude vykonávať kontrolu verejných obstarávaní, povinnú predbežnú kontrolu dokumentácie pri nadlimitných zákazkách, môže robiť dobrovoľnú kontrolu podlimitnej zákazky, robí kontrolu po uzavretí zmluvy o nadlimitných zákazkách vrátane dodatkov a tak ďalej a tak ďalej, čiže zase keby chcela byť konštruktívna a nechcela by robiť iba zle, tak si to prečíta.
Ale poviem vám, aké ja cítim riziko najväčšie tohto zákona. Hovorilo sa tu o tom, že keď, povedal to pán Dostál, že som ja povedal, keď niekto to zneužiť chce, tak to vie zneužiť aj teraz. Áno, je faktom, že zneužitie zákona o verejnom obstarávaní sa dá urobiť aj pri nadlimitných zákazkách a napríklad aj pri objednávaní si nových priestorov, v ktorých naše MIRRI sídli. Pretože predpokladám, že nikto z vás sa nepostaví za pani Remišovú a nebude obhajovať to, že v kancelárii, ktorú som po nej zdedil, kde mám teda najkrajší výhľad na Slovensku, je sedačka za 9-tisíc eur, sedačka za 9-tisíc eur, úplne obyčajná, ani sa nedá oprieť, čiže tam, kde máme porady, a neviem, či ste to zažili aj vy, asi áno, keď ste boli pán štátny tajomník, máme stôl za 14-tisíc eur, ktorý bol vybratý, počúvajte, na základe kritéria, že pani Remišová zadefinovala, že obyčajný stôl, na ktorom sú porady, musí mať hranu skosenú s 15 stupňami. Choďte hocikde do jedálne, do reštaurácie, choďte domov a pozrite si, aké máte stoly, aj tu keď stojíme, je pultík, tu je stôl, bežne majú tie hrany 90 stupňov, ale podmienka pre MIRRI bola, že stôl má mať hranu skosenú 15 stupňami, tak povedzte mi, kto je tu zlodej, však zlodej kričí: chyťte zlodeja! Ona míňala financie opisom predmetu zákazky tak, aby jej vyhoveli jej luxusnému zbytočnému nábytku. Viete, na čom oddychujú vodiči, ktorých máme pridelených, keď teda práve nejazdíme? Na hovníkoch, ktoré musia mať čierne matné kovové nožičky. Lebo viete, môj vodič by si nesadol na sedačku a neoddychoval by, ktorá by mala lesklé biele nožičky, on musí mať čierne matné kovové nožičky. Toto je pani Remišová, normálne rozkradla kvôli svojim papalášskym manierom verejné peniaze a ona tu má odvahu sa ozvať?
A ten jej kolega, ktorý teda, už sa naňho neviem ako pozerať ako na kolegu, alebo z pozície svojho bývalého povolania tu vykrikuje, že to robíme preto, aby všetci starostovia kradli? Tak keď vie o tých, ktorí kradnú, tak nech dá na nich trestné. Doteraz tak neurobil ani raz a ešte aj sedí v mestskom zastupiteľstve.
A teraz pár faktografických vecí k tomu, čo ste povedali vy vo vašom príhovore. Myslím si, že sa všetci zhodneme na tom, že filozofia, že treba niečo s verejným obstarávaním urobiť, je v poriadku a vidím aj od vás, že máte niektoré tendencie, že niektoré časti si viete predstaviť podporiť, niektoré časti možno so zmenami. Však keby nebol problém s verejným obstarávaním, tak to tu nedávame, ale zmenu zákona o verejnom obstarávaní dával kedysi, predkladal aj pán predseda ÚVO Hlivák, ja som ju ako podpredseda vlády uvádzal, lebo som bol za to zodpovedný, a vystúpili dvaja ľudia, pán poslanec Dostál a pani poslankyňa Remišová. A čo urobili? Hovorili o tom, že uvoľnenie limitov, ktoré bolo ešte menšie, ako je teraz platné, bolo na to, aby mohli starostovia a primátori kradnúť. Viete, ja vám to nevyčítam, pán Dostál, to ste vy, vy ste v živote starostom neboli a ani nebudete, ani primátorom, vy ste nikdy neobstarávali, vy to máte v sebe, a to hovorím konštruktívne, lebo ja mám s vami normálny pracovný vzťah, vy to máte v sebe, vy proste nebudete veriť nikomu, aj keby všetci starostovia a primátorovi na Slovensku boli zo SaS-ky. A to je, viete, to je, ako sa hovorí, viete, už raz máte takú povahu, ale je to v poriadku, máte takú povahu, ale tá kontrola verejných financií je šialená, však predsa aj obce a mestá, keď niečo idú obstarávať, však je nejaký plán úloh, aj inštitúcie majú plán verejného obstarávania, však to tu nie je, že sa starosta ráno zobudí a povie si, že si niečo ide obstarať. Tá kontrola je naozaj v mestách a obciach veľká. Ja som povedal aj včera na tlačovke, máme v Bratislave primátora Valla, ktorý je, neviem, SaS, PS a nejaká strana Slovensko alebo ako sa volá, alebo neviem, Bratislava, niečo je, hej. (Reakcia z pléna.) PS, no tak PS, ja som povedal, pre mňa Vallo zlodej nie je, ja som nepočul, že by kradol pri každom verejnom obstarávaní, a predpokladám, že nebude kradnúť, ani keď bude tento zákon, no však predsa je kontrolovaný. Nehovorím o cyklochodníkoch, hovorím o verejnom obstarávaní. Čiže ja to vnímam tak, že bez ohľadu na to, za koho ste nominovaný, pristupujeme ku každému s prezumpciou neviny, nie s prezumpciou viny.
Budeme sa musieť naozaj rozprávať o tom, čo je pri obstarávaní najdôležitejšie, lebo videli ste aj z vystúpení iných poslancov, že sa hovorí o úspore a o cene. Uvedomme si, že najnižšia cena sa nerovná kvalita a nehovorím o zákazkách špecifických: informatizácia, know how alebo keď sa zohľadňujú iné veci, ale hovoríme aj o stavebných prácach, pretože máme obce, v druhom čítaní to budem čítať, kde päťkrát prebehlo verejné obstarávanie, päťkrát prebehla iná firma a päťkrát to robili tí istí ľudia z danej obce. Ale čo vnímame a čo si myslím a som presvedčený, že je správne, a to hovorím aj v zmysle k malým a stredným podnikom, ja som presvedčený o tom, že starosta alebo primátor, keď ide do hranice, keď vie osloviť tri firmy, že osloví firmy, u ktorých je istá kvalita, keďže sú to minimálne tri firmy a viaceré firmy, tak bude jasné, že tam bude aj nejaká súťaž s cenami, aby to niekto vyhral, ale pre mňa je podstatné to, že keď to urobí zákazku, ktorá, ktorú dá regionálnej firme, potraviny, ovocie, hocičo, alebo aj nejaká stavebná práca, tak som presvedčený o tom, že keď to urobí ten regionálny poskytovateľ, tak to urobí za primeranú cenu, ale hlavne za maximálnu kvalitu, lebo tam žije. Lebo keď žijete v danom regióne a niečo urobíte, rekonštrukciu chodníka, škôlky, tak medzi tých ľudí sa budete hanbiť prísť, keď to neurobíte dobre, a keď bude problém a reklamácia, tak to urobíte ihneď. A ešte tie peniaze ostanú aj doma na podporu lokálneho podnikania.
Čiže preto to robíme, my sme ho nepísali, ja obstarávať nebudem, naše ministerstvo nemá žiadne, teda malo dve organizácie, už má len jednu, lebo jedna ide do likvidácie, my nemáme žiadne majetky, my, my obsta... a keď niečo obstarávame, tak väčšinou prekračujeme tieto hranice, ale robíme to pre všetkých, ktorí sa trápia pri bežných obstarávaniach a nevedia zachovať chod svojich inštitúcií, miest, obcí, krajov a tak ďalej.
Už len krátka taká faktografia ku tým 221-tisícom, ktoré ste sa pýtali, že ako to vzniklo, na tovary a služby. Vybrali sme si, pozreli sme si, aké sú limity Európskej únie, aby ste vedeli, to, čo je u nás podlimitka pod milión a pol na stavebné práce, tak Európska únia nám umožňuje ísť do takmer päť a pol milióna eur. Čiže sme ní... sme vyso... teda sme naozaj s veľkým rozdielom pod tým limitom, ktoré nám dávajú. Na tovary a služby sme si vzali limit, ktorý dáva Európska únia, je to 221-tisíc, a sme presvedčení, že aj tovary a služby a ich obstarávanie práve využitím limitu, ktorý Európska únia zadefinovala, nám výrazne pomôže.
No a čo sa týka otázok k bezpečnosti a využitia toho paragrafu, ktoré navrhlo ministerstvo vnútra, ide o to, že v mimoriadnych situáciách štát nevedel rýchlo konať. A pamätáte si, keď sme tu mali zemetrasenie v obci Ďapalovce vo vranovskom okrese, bola tu úradnícka vláda, ktorá neurobila nič. Pretože nevedela to vyriešiť, dobre, ani nešla na miesto, kde sa to stalo, čo bola veľká chyba, ale neurobila nič. A toto je presne o tom, aby keď príde mimoriadna situácia, zemetrasenie, povodeň a tak ďalej, aby ministerstvo vnútra, armáda, hasiči alebo ktokoľvek treba, aby vedeli zabezpečiť ochranu života, zdravia a majetku.
Čiže ja ešte raz ďakujem pekne všetkým za konštruktívne návrhy. Netreba sa na zákon pozerať očami, že je všetko negatívne, ten zákon sme naozaj nevymysleli my, ale vyšiel ako reakcia na regióny. Nie je to zákon o tom, aby starostovia a primátori kradli, lebo naozaj pýtajte sa svojich primátorov a starostov, keď budú chcieť a zákon nastavíme na nejaké limity, budú ho vedieť využiť, keď nebudú chcieť, môžu pokračovať tak ako doteraz, vo vestníku, a akúkoľvek cestu komplikovanejšiu si zvoľniť môžu.
A už len posledná otázka technického charakteru ohľadom platforiem na verejné obstarávanie, teraz tam máme iba štátnu platformu, pretože bol podpísaný plán obnovy, kde sa to hovorí. Samozrejme, požiadavka z terénu je aj na súkromné platformy, budeme sa snažiť s Európskou komisiou vykomunikovať to, čo môžme a čo nemôžme, lebo... a aj, aj sa vrátiť k časom, viete, keď dáte časy 24 hodín, niekto povie, že je to preto, aby sa to udialo v noci, čiže tam sa budeme snažiť nájsť kompromis, ktorý bude akceptovateľný z EÚ z hľadiska všetkého, čo sme podpísali v pláne obnovy a zároveň, aby to vyhovovalo tým, ktorí obstarávať musia.
Takže ďakujem ešte, pekne ešte raz, ospravedlňujem sa, že som teda, nemáte možnosť reagovať, že som vystúpil v záverečnej reči, ale máme času dosť do ďalšieho čítania druhého aj v medzipriestore, ale hlavne myslíme na to, že snažme sa ten zákon urobiť tak, aby naozaj priniesol efekt našim obstarávateľom a je jedno, skadiaľ sú. A už len posledná veta, keď si pozreme štruktúru primátorov a starostov, tak najväčšia skupina z nich sú nezávislí, čiže tú najväčšiu mieru dôvery dávame voči tým, ktorí nemali podporu žiadnych politických strán. A ja verím, že či ju mali, či ju nemali, že budú robiť všetko tak, ako robiť majú.
Ďakujem pekne ešte raz všetkým, ktorí ste počúvali, a teším sa na ďalšie stretnutia. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

23.4.2024 o 11:01 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:15

Igor Šimko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Ja zaujmem stanovisko ako spravodajca, pretože myslím si, že je to namieste, je to jeden z výrazne strategických prvkov v rámci Slovenska a v rámci toho, že naozaj vláda preberá zodpovednosť a poviem aj cez ktoré zákony. Výrazne preberá zodpovednosť zákonom o verejnom obstarávaní, výrazne preberá zodpovednosť zákonom EIA, výrazne preberá zodpovednosť zákonom o strategických investíciách a tieto zákony majú za cieľ nielen malé zákazky nejakým spôsobom dostať do regiónov, aby, aby mohli z nich žiť lokálne firmy, ktoré by to de facto aj tak robili, lebo keď tu sedí 70 poslancov z Bratislavy, tak oni nerozumejú tomu, že nejaký, nejaká skupina robotníkov na Spiši alebo na Gemeri pracuje pre subdodá... ako subdodávka pre firmu, ktorá to aj tak, tú väčšiu zákazku, vysúťažila z Bratislavy, lebo to je realita dnes. Tá firma z Bratislavy, ktorá to vyhrala doteraz na základe tých limitov, ktoré dnes boli platné, aj tak objednala len lokálnu firmu. Je to úplne prirodzené a normálne. Tak prečo by mala oberať Slovenská republika o zisk lokálnu firmu, ktorá to reálne aj tak urobí? Toto je, predpokladám, že celý účel zákona, aby toto, naozaj sa financie dostali do regiónov. Ale to asi vadí niektorým lobistom za veľké bratislavské stavebné firmy a rôzne, rôzne holdingy.
Ja som počas tej rozpravy počul takú zvláštnu, zvláštnu závisť v hlase niektorých, nie všetkých, samozrejme, lebo tu sa tri a pol roka, alebo takmer štyri roky v núdzovom stave a v mimoriadnom stave obstarávalo takmer bez pravidiel. A táto závisť pramení z toho, že predošlá vláda neurobila žiadnu reformu verejného obstarávania, ale robila kšefty počas núdzového a mimoriadneho stavu v úplne inom režime a robila presne to, na čo teraz poukazuje, že by sa mohlo diať. Ale toto naozaj nemá zapotreby táto vláda a ja som úprimne rád, že sa ide zákonným spôsobom robiť reforma verejného obstarávania a naozaj sa idú robiť veci čisto a odstraňuje sa goldplating, ktorý sa tu zdôrazňuje. Čiže odstraňujú sa bariéry, ktoré sa na Slovensku vytvoria umelo a sú pápežskejšie ako európske pravidlá.
Spomeniem ešte jednu vec pri zákone o strategických investíciách, bola tam nejaká polemika aj včera ohľadom podpredsedu ÚVO. No áno, však čo je na tom, že vláda systémom zákonov preberá zodpovednosť za hospodárstvo krajiny a za to, ako na Slovensku sa bude žiť. Tak bude tam podpredseda Úradu pre verejné obstarávanie menovaný šéfom úradu vlády a bude plne zodpovedný za to, aby to bolo zákonné a aby úrad vlády následne vedel napĺňať aj s vládou všetko to, čo si zadal a čo si dal za cieľ, aby sa naozaj na Slovensku zákonne preinvestovalo. Je to naozaj čistý spôsob, ako prevziať zodpovednosť za Slovensko a urobiť naozaj všetko pre to, aby sa každé euro na Slovensku preinvestovalo tam, kde patrí, a nevracali sa finančné prostriedky naspäť do Európskej únie alebo ostali nevyužité.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Skryt prepis

23.4.2024 o 11:15 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:19

Denisa Saková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom vládneho návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých predpisov je modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať do slovenskej legislatívy tri smernice. Slovenská republika je v omeškaní s touto transpozíciou už viac ako dva roky a zatiaľ úspešne sa nám darí odvracať hrozbu súdneho konania za porušenie povinností.
Návrh zákona nahradí celý rad súčasných povinností a kompetencií, ktoré nám vyplývajú zo zákona o ochrane spotrebiteľa. Z obsahového hľadiska sa odstraňujú duplicity, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení, zohľadňuje sa aplikačná prax.
A ako sa uvádza v doložke vplyvov, návrh zákona má aj pozitívne, aj negatívne dopady na podnikateľské prostredie vrátane vplyvov na malé a stredné podniky a má tiež pozitívne sociálne vplyvy a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené.
Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana ani manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o schválenie tohto vládneho návrhu zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

23.4.2024 o 11:19 hod.

Ing. PhD.

Denisa Saková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:20

Igor Šimko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani ministerka, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, predkladám spoločnú správu, 53a, výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 53, v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 121 z 13. februára 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rady Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 56 z 11. apríla 2024, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 49 z 9. apríla 2024, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 32 z 9. apríla 2024.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva 35 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 35 spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 53, schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe gestor... ktorý gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 41 zo 16. apríla 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrh v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

23.4.2024 o 11:20 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:23

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené dámy, vážení páni, Progresívne Slovensko tento návrh zákona v prvom čítaní podporilo a v zásade akože s jeho obsahom nemáme veľmi veľký problém. Čo nás ale vyrušilo za posledné dni a ktorú tému by sme v tejto, v tomto pléne ešte chceli pred tým, ako dôjde k hlasovaniu o tomto návrhu, otvoriť, sú vyjadrenia predsedu vlády, ktorý pred pár dňami na mimoriadnom zasadnutí Európskej rady opäť otvoril tému dvojakej kvality potravín a vyzval predsedu Európskej rady, aby tejto problematike venoval náležitú pozornosť. Zároveň uviedol, že teda budeme sledovať, či táto úprava Európskej únie je dostatočná a v prípade, ak sa tak ukáže, že nie je a tento problém náležite nerieši, tak budeme žiadať o nejakú novelizáciu smerníc Európskej únie alebo sprísnenie. A zároveň táto vláda v pléne Národnej rady predložila návrh zákona, zákona o ochrane spotrebiteľov, ktorým transponuje smernice Európskej únie. A ten obsah toho zákona je v zásade v rozpore s tým, aké obavy náš premiér na pôde Európskej rady predniesol, pretože jednak je to návrh zákona, ktorý je totožný obsahovo, ako bol predložený v predchádzajúcom volebnom období, a ak je to teda ten problém dvojakej kvality potravín tak vážny, tak potom tento návrh zákona ani nevyužíva kapacitu a priestor, ktorý smernice Európskej únie umožňujú členským štátom, aby vytvorili taký právny rámec, ktorý dokáže kvalitnejšie, lepšie a prísnejšie riešiť túto problematiku.
Tak moja otázka pred tým, ako prídeme k hlasovaniu, je, že teda či ministerstvo hospodárstva zohľadňuje obavy pána premiéra, ktoré predniesol na zasadnutí Európskej rady, a ak nie, tak potom či náš návrh úpravy, tak ako je predložený, je nedostatočný a nedostatočne rieši problém duálnej kvality potravín, alebo pán premiér z tejto problematiky robí len tému pred európskymi voľbami, a teda ten problém nie je taký, ako prezentuje na pôde Európskej rady. To sú moje otázky na pani ministerku, že či teda môžme hlasovať o tomto návrhu, či môžeme s čistým svedomím zahlasovať za a teda s vedomím toho, že náležite riešime problém dvojakej kvality potravín, alebo nám uniká niekde komunikácia medzi ministerstvom a predsedom vlády, lebo ten prezentoval túto tému a z jeho prezentácia ja som mala pocit, že je ďaleko vážnejšia ako, ako návrh zákona prináša riešenia tejto témy.
Faktom tiež je, že spoločné výskumné centrum Európskej komisie opakovane, opakovane urobilo štúdiu a výskum, a teda dospeli k záveru, že dvojaká kvalita potravín síce problémom je, ale nie je tak, nie takým, ako prezentuje náš predseda vlády, a teda že nie je dvojaká kvalita v rozdiele v tom, že či sú kvalitnejšie potraviny na západe v porovnaní s členskými štátmi na východe, ale že je to problém naprieč, naprieč krajinami a nerozlišuje sa tým, či sú viac na západ, alebo na východ. A zároveň Európska únia a Európsky parlament aktívne pristúpili k riešeniu tohto problému, schválili niekoľko smerníc, naposledy v roku 2019. Jedna z nich je vlastne aj, všetky tieto smernice sú vlastne aj obsahom transpozície a obsahom tohto návrhu zákona, len potom nás vyrušuje tá disproporcia medzi predloženým návrhom a vyjadreniami premiéra na pôde Európskej rady, lebo je to také až úsmevné a možno až amatérske, keď na jednej strane vláda predkladá návrh zákona, ktorý v zásade sa stotožňuje aj s názorom, ktorý je väčšinový na pôde Európskeho parlamentu, ale náš premiér tvrdí, že je to väčší problém, ako vlastne jeho vláda predkladá riešenie.
Tak pred tým, ako budeme o tomto návrhu hlasovať, ja by som bola rada, aby nám tieto otázky boli zo strany ministerstva hospodárstva zodpovedané.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 11:23 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video