19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, ctené dámy, vážení páni.
Pán poslanec Hargaš, vy žartujete! Nie, pán poslanec Hargaš, vy žartujete. Tak vy máte tú odvahu rozprávať niečo o debyrokratizácii? Vy, ktorý ste boli poradca ministerky Remišovej pre informatizáciu, ktorý ste boli štátny tajomník na ministerstve Remišovej pre informatizáciu? Vy, ktorý ste tento zákon mali nami pripravený na ďalšie pokračovanie a rok ste ho držali v šuflíku? Rok ste to mali pripravené, ste to mali v šuflíku, ani ste nepípli. A čo urobila po roku Remišová? Troška ho prepleskla a dala ho v takom istom znení do... (Reakcia z pléna.). Ale, pán poslanec, ukľudnite sa! Ja som vám neskákal do reči. Je to pravda, ste rok nerobili vôbec nič. Vyslovene ste tam boli len taký pajác pri Remišovej.
Ale čo ste stihli za ten rok urobiť, za ten rok ste stihli urobiť Slovensko IT. Slovensko IT, kde sa vám vydarilo osem mesiacov nedať ľuďom žiadnu prácu. Osem mesiacov ste nedali ľuďom žiadnu prácu a zaplati... (Poslanec Hargaš pristúpil k rečníckemu pultu a hovoril niečo ministrovi.) Vyprosujte si kľudne ... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zaujmite ...
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Nie, ostaňte, pán poslanec, ja len začínam. (Výkriky z pléna.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Zaujmite svoje miesto a chcem všetkých upozorniť ...
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Pán poslanec, poďte, poďte sem. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
... aby používali skutočne slovník, ktorý prináleží do Národnej rady. Ďakujem.
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Áno, ospravedlňujem sa, pán predsedajúci, ale také klamstvá, čo tu tento teda poradca pre informatizáciu a štátny tajomník hovoril, to je vrchol. Čiže ja vám to aspoň rozpoviem, dobre.
Čiže mal pripravený, čiže kritizuje to, že sme nedali zákon o debyrokratizácii. Takže, rok to mali pripravené v šuflíku, neurobili nič, Remišová a Hargaš, poradca pre informatizáciu a potom štátny tajomník. Ale medzitým stihli urobiť Slovensko IT, kde osem mesiacov nedali ľuďom žiadnu prácu, prijali sto ľudí, nedali im žiadnu prácu. Vyplatili im mzdy na úrovni 2,7 mil. eur. Žiadna robota, mzdy 2,7 mil. eur. Podarilo sa im prenajať priestory za 240-tisíc eur, ktorý nový manažment, ktorý prišiel po zmene vlády, za týždeň znížil cenu na 120-tisíc eur. Podarilo sa im vyplatiť tu pánovi Hargašovi, poradcovi ministerky Remišovej a potom štátnemu tajomníkovi pre informatizáciu, vyplatiť odmeny 400-tisíc eur manažmentu pri trojmiliónovej strate. Štyristotisíc eur odmeny manažmentu a vybraným ľuďom pri trojmiliónovej strate. Podarilo sa im urobiť to, že išlo o Slovensko IT, čiže firmu, ktorá bola zodpovedná za vytváranie produktov IT štátu, lebo nič iné nemohla robiť.
Takže táto firma, ktorá bola expertom štátu na informačné technológie, tak táto firma si za 10-tisíc eur prenajala, vybrala súkromnú firmu, aby jej urobila čo? Webovú stránku. Chápete? Toto sa tam dialo. Toto urobil poslanec Hargaš a toto urobila Remišová a štátny tajomník Hargaš. Takže aby vám bolo jasné, ako IT nie riadili, ale doriadili.
Ospravedlňujem sa mu aj takto verejne, že som mu povedal "pajác", áno, mrzí ma to, nezvyknem takto hovoriť, ale takéto kecy, čo tu rozprával, to je naozaj vrchol drzosti, lebo po nich sme našli jeden, nechcem použiť vulgárne slová, ale obrovský neporiadok. Obrovský neporiadok.
Čo sme tam ešte našli? Našli sme Slovensko IT, ktoré zariaďoval pán Hargaš s pani Remišovou, napríklad že napriek tomu, že boli home officey, tak si za tisíc eur objednali barbera do roboty. Páni, čo máte brady, chodíte k barberom, viete, čo to stojí, za tisícku barbera pre zamestnancov napriek tomu, že sú home officey.
A potom sme našli ešte aj na pracovisku napr. hrazdu, hej? Čiže toto bolo ich riadenie informatizácie a tu sa bude teraz urážať ako malý chlapec za to, čo spôsobil.
Ale vráť... prejdem ešte aj k zákonu, samozrejme, to celé vyústilo trestným oznámením a myslím si, že sa ešte manažmenty aj všetci, čo za to boli zodpovední, poriadne zapotia.
Pán poslanec Hargaš mal aj tú drzosť, že sa pýta a naozaj, fakt ma úprimne mrzí, že som ho urazil, lebo keby neodišiel, tak mu to poviem rovno do očí, hej? Takže a pýta sa pán poslanec Hargaš, že prečo my posúvame účinnosť zákona o zaručenej konverzii. On sa to pýta? No takže, posúvame to preto, lebo to pripravili tak, že nebolo pripravené vôbec nič. Však toto je už druhé a tretie čítanie o tomto zákone, a predsa keby to bolo pripravené, tak to neposunieme, nie? Však neposúvame to preto, lebo to bolo pripravené. A keď tu bola rozprava v prvom čítaní, tak pán poslanec Hargaš sa pýtal, že prečo to posúvame o dva roky. Áno, zapli tímy, oprášili všetko, čo sa dalo. Dnes predložil pán poslanec Malatinec návrh pozmeňujúceho návrhu, ktorý sme vybrali a pripravili my, že to bude len o rok, ale aj vtedy, keď tu pán poslanec Hargaš vystupoval, tak sa pýtal, prečo až o dva roky, prečo nie až o rok, pretože on vedel, že to vôbec nepripravili, a preto vedel, že to jednoducho posunuté musí byť. Pretože keby to bolo pripravené, tak to mohli urobiť oni a keby to bolo pripravené, tak to dáme už dávno, tak predsa nebudeme posúvať účinnosť niečoho, čo pripravené na ministerstve bolo.
Takže ja len pripomínam to preto, lebo pán poslanec Hargaš sa teraz tvári, ako keby padol z neba, ako keby prišiel čistý nepopísaný list. Nie. On je popísaný list, páni, je to list, súčasť knihy pani Remišovej, je to čierna kniha diela regionálneho rozvoja a informatizácie a pán poslanec Hargaš ako jej poradca pre informatizáciu a potom štátny tajomník sa zapísal do tejto knihy hrubými písmenami.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
13:49
Vystúpenie v rozprave 13:49
Jaroslav SpišiakSamozrejme, že tých dôvodov je viac, pri každom, pri každej zmene vládnej garnitúry vždy dochádza k takýmto polemikám v Policajnom zbore a to, pretože... a, nebudem hovoriť, budem hovoriť až k meritu veci. Čiže skrátené, paradoxom tohto návrhu je ten, že ak sa tento zákon, alebo táto novela zákona neprijme v skrátenom legislatívnom konaní, tak v podstate absolútne stratí svoj zmysel. Buď sa to prijme hneď a nejakým spôsobom sa ubrzdí odliv tých policajtov, ak sa neprijme hneď, tak v podstate už bude po funuse, už potom to bude absolútne bezpredmetné. Preto vyzerá, že odôvodnenosť tohto skráteného legislatívneho konania je daná, problém je len v tom, že daná musí byť aj zákonne, čiže musia fakt existovať dôvody na skrátené legislatívne konanie, ktoré sú definované v zákone.
Tu už sa schválili zákony v skrátenom legislatívnom konaní dokonca až do takej formy, že dokonca Ústavný súd konštatoval, že v rozpore so zákonom, ale nie až tak veľmi, že by to bolo v rozpore s ústavou. Čiže toto už v podstate ako keby sme ani nemuseli brať vážne, že pri skrátenom legislatívnom konaní je nevyhnutné dodržiavať zákon, ktorý určuje, kedy a ako sa toto skrátené legislatívne konanie môže aplikovať. Minister vnútra uviedol, že tie dôvody dané sú, čiže zrejme dôvody, nebezpečenstvo vzniku vážnych hospodárskych škôd alebo rapídnym spôsobom sa zhoršujúca bezpečnostná situácia v štáte.
Takže to, keď to tvrdí minister vnútra, že tieto okolnosti sú dané, on je najkompetentnejší sa takto vyjadriť, my ostatní nepoznáme súvislosti, môžme mať proti tomu nejaké výhrady, ale musíme konštatovať, že keď to hovorí minister vnútra, tak je to tak. A teraz len už zostáva uvažovať, že keď je to tak, prečo je to tak? Či nebolo namieste uvažovať o tom rapídnom odchode policajtov už možno pred pol rokom alebo ešte skôr, keď už bolo jasné, že tie výsluhové dôchodky, ako aj ďalšie okolnosti a skutočnosti môžu mať vplyv na ten hromadný odchod do dôchodku. Takže to je všetko, čo som k tomu chcel povedať, ostatné k tomuto zákonu poviem o chvíľu pri prerokovaní samotného tela toho zákonu.
My, strana Progresívne Slovensko, nepodporíme toto skrátené legislatívne konanie.
Vystúpenie v rozprave
10.9.2024 o 13:49 hod.
JUDr.
Jaroslav Spišiak
Videokanál poslanca
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, som zistil, že som sám prihlásený, nebudem veľmi dlho ťahať čas, lebo či sa tento návrh zákona schváli, alebo neschváli, podľa mňa sa schváli, v skrátenom legislatívnom konaní budeme, budeme pokračovať, len tu chcem naznačiť to, že tu vidieť to, že keď sa zákony prijímajú čiste s účelom politikárčenia, v snahe získať nejakých podporovateľov vo voľbách, tak sa prijímajú také opatrenia, ktoré možno jednorazovo okamžite sú vnímané pozitívne, ale nezanalyzuje sa a nepremyslí sa stratégia ako niekde niekedy inokedy, v inom čase, v inom priestore a v iných súvislostiach toto môže spôsobiť problém pre celú spoločnosť. Tu napríklad hovoríme o tých výsluhových dôchodkoch, že to mal byť jeden z dôvodov, prečo teraz hromadne odchádzajú policajti do civilu.
Samozrejme, že tých dôvodov je viac, pri každom, pri každej zmene vládnej garnitúry vždy dochádza k takýmto polemikám v Policajnom zbore a to, pretože... a, nebudem hovoriť, budem hovoriť až k meritu veci. Čiže skrátené, paradoxom tohto návrhu je ten, že ak sa tento zákon, alebo táto novela zákona neprijme v skrátenom legislatívnom konaní, tak v podstate absolútne stratí svoj zmysel. Buď sa to prijme hneď a nejakým spôsobom sa ubrzdí odliv tých policajtov, ak sa neprijme hneď, tak v podstate už bude po funuse, už potom to bude absolútne bezpredmetné. Preto vyzerá, že odôvodnenosť tohto skráteného legislatívneho konania je daná, problém je len v tom, že daná musí byť aj zákonne, čiže musia fakt existovať dôvody na skrátené legislatívne konanie, ktoré sú definované v zákone.
Tu už sa schválili zákony v skrátenom legislatívnom konaní dokonca až do takej formy, že dokonca Ústavný súd konštatoval, že v rozpore so zákonom, ale nie až tak veľmi, že by to bolo v rozpore s ústavou. Čiže toto už v podstate ako keby sme ani nemuseli brať vážne, že pri skrátenom legislatívnom konaní je nevyhnutné dodržiavať zákon, ktorý určuje, kedy a ako sa toto skrátené legislatívne konanie môže aplikovať. Minister vnútra uviedol, že tie dôvody dané sú, čiže zrejme dôvody, nebezpečenstvo vzniku vážnych hospodárskych škôd alebo rapídnym spôsobom sa zhoršujúca bezpečnostná situácia v štáte.
Takže to, keď to tvrdí minister vnútra, že tieto okolnosti sú dané, on je najkompetentnejší sa takto vyjadriť, my ostatní nepoznáme súvislosti, môžme mať proti tomu nejaké výhrady, ale musíme konštatovať, že keď to hovorí minister vnútra, tak je to tak. A teraz len už zostáva uvažovať, že keď je to tak, prečo je to tak? Či nebolo namieste uvažovať o tom rapídnom odchode policajtov už možno pred pol rokom alebo ešte skôr, keď už bolo jasné, že tie výsluhové dôchodky, ako aj ďalšie okolnosti a skutočnosti môžu mať vplyv na ten hromadný odchod do dôchodku. Takže to je všetko, čo som k tomu chcel povedať, ostatné k tomuto zákonu poviem o chvíľu pri prerokovaní samotného tela toho zákonu.
My, strana Progresívne Slovensko, nepodporíme toto skrátené legislatívne konanie.
Rozpracované
13:56
Vystúpenie 13:56
Richard RašiVýhradným a jediným cieľom tohto zákona je posun účinnosti ustanovení týkajúcich sa zmien v zaručenej...
Výhradným a jediným cieľom tohto zákona je posun účinnosti ustanovení týkajúcich sa zmien v zaručenej konverzii zavedených zákonom č. 325/2022. Tieto zmeny boli schválené za účelom zjednodušiť výkon zaručenej konverzie pre osoby, ktoré zaručenú konverziu vykonávajú, a ktorých výsledkom má byť posilnenie dôveryhodnosti výstupov z tejto konverzie. A tieto zmeny si vyžadujú úpravu aktuálneho technického riešenia centrálnej evidencie záznamov vo vykonanej zaručenej konverzii, ktorej správcom je Ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Keď som to uvádzal v prvom čítaní, bola tu rozprava, bol dotaz, prečo sa zaručená konverzia posúva o dva roky. V tejto súvislosti pán poslanec Malatinec predložil na výbore poslanecký pozmeňujúci návrh, s ktorým sa stotožňujeme a ktorý sme teda pripravili na našom ministerstve a ktorého cieľom je, alebo teda ktorého obsahom je, že pôvodný návrh zákona, teda posun z 1. októbra ´24 na 1. októbra ´26 sa mení z 1. októbra ´24 na 1. októbra ´25, teda posun tohto návrhu zákona sa skracuje, jeho platnosti, a bude teda platný od, tento posun teda nebude dva roky, ale bude iba jeden rok.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Príjemný deň prajem, ctené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, aby som uviedol vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výhradným a jediným cieľom tohto zákona je posun účinnosti ustanovení týkajúcich sa zmien v zaručenej konverzii zavedených zákonom č. 325/2022. Tieto zmeny boli schválené za účelom zjednodušiť výkon zaručenej konverzie pre osoby, ktoré zaručenú konverziu vykonávajú, a ktorých výsledkom má byť posilnenie dôveryhodnosti výstupov z tejto konverzie. A tieto zmeny si vyžadujú úpravu aktuálneho technického riešenia centrálnej evidencie záznamov vo vykonanej zaručenej konverzii, ktorej správcom je Ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Keď som to uvádzal v prvom čítaní, bola tu rozprava, bol dotaz, prečo sa zaručená konverzia posúva o dva roky. V tejto súvislosti pán poslanec Malatinec predložil na výbore poslanecký pozmeňujúci návrh, s ktorým sa stotožňujeme a ktorý sme teda pripravili na našom ministerstve a ktorého cieľom je, alebo teda ktorého obsahom je, že pôvodný návrh zákona, teda posun z 1. októbra ´24 na 1. októbra ´26 sa mení z 1. októbra ´24 na 1. októbra ´25, teda posun tohto návrhu zákona sa skracuje, jeho platnosti, a bude teda platný od, tento posun teda nebude dva roky, ale bude iba jeden rok.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
13:58
Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:58
Roman MalatinecNárodná rada uznesením č. 373 z 19. júna 2024 pridelila predmetný návrh na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 138 z 5. septembra 2024 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 44 z 5. septembra 2024 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III spoločnej správy vyplynul jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča o návrhu výboru Národnej rady, ktorý je uvedený v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať o bode zo spoločnej správy s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schváleného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 49 dňa 10. septembra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril za spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
10.9.2024 o 13:58 hod.
Mgr. art.
Roman Malatinec
Videokanál poslanca
Ďakujem vám veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z., tlač 309, podáva Národnej rade v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 373 z 19. júna 2024 pridelila predmetný návrh na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 138 z 5. septembra 2024 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 44 z 5. septembra 2024 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III spoločnej správy vyplynul jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča o návrhu výboru Národnej rady, ktorý je uvedený v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať o bode zo spoločnej správy s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schváleného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 49 dňa 10. septembra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril za spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
14:02
Vystúpenie v rozprave 14:02
Ján HargašOceňujem, že teda namiesto posunu o dva roky, sa to posunie iba o rok, ale stále, z princípu ja nemám veľmi rád tieto posuny účinnosti, pretože potom to aj nejak sa stáva takým precedensom a úradníci sa príliš začnú spoliehať na to, že to, čo je napísané v zákone, nakoniec aj tak nebude platiť, lebo veď keď nestihneme, tak si to posunieme. Takže z toho dôvodu sme aj na výbore sa v tomto prípade zdržali.
A teda je to dobrá vec, ktorá uľahčí život, uľahčí život ľuďom, ktorí využívajú elektronické služby štátu, ale aj tým, ktorí, ktorí chcú fungovať nejak v papierovom styku, ale potrebujú nejaký výstup z elektronickej komunikácie nejak sformalizovať, o tom je tá zaručená konverzia, ale nie o tom som chcel.
Ja už tu mám taký zvyk, ktorý sa týka odstraňovania byrokracie, a povedal som si, že do tretice všetko dobré, tak teraz to bude tretí pokus, keďže máme otvorený zákon o e-Governmente, tak by som na záver svojho vystúpenia, pán predsedajúci, rád predniesol doplňujúci návrh, ktorý teraz následne teda by som rád odôvodnil.
No, situácia je teda taká a zopakujem to už aj tretíkrát, naozaj ma veľmi bude zaujímať, že aké sú dnes tie dôvody pre to, ak by sa to koalícia rozhodla nepodporiť. Situácia je taká, že pán Raši, tu sediaci, všetka česť za to, v roku 2018 zaviedol taký systém, že úrady si medzi sebou začali vymieňať údaje a vďaka tomu občania nemusia na tie úrady nosiť papiere, veľmi zjednodušene povedané, lebo tie úrady si medzi sebou vymenia údaje, tak nemusíte tam behať medzi nimi, medzi okienkami s papierom vy. Je to fajn vec, je to zabehnuté. Dvadsať takto, dvadsať výpisov sa takto podarilo odstrániť, že ľudia už nemusia dvadsať výpisov nosiť medzi úradmi. Čo ale nie je dotiahnuté, je, že stále tie úradné výpisy potrebujete niekde pri kontakte s komerčným sektorom, napríklad v banke, poisťovni, u telekomunikačného operátora. Tam stále od vás môžu chcieť výpis z obchodného registra, výpis z registra trestov, výpis z listu vlastníctva a tak ďalej a tak ďalej. Čiže vy aj tak na ten úrad musíte ísť, musíte si vyžiadať ten papier, doniesť ho do tej banky a tam si ho nejak zaarchivujú. No a je to riešiteľné. IT systémy na to štát má pripravené, úrady si tie dáta vedia vymieňať, takže tie dáta sú správne, sú korektné.
Čo potrebujeme spraviť, je zaviesť legislatívu, ktorá by umožnila tieto informácie zdieľať aj týmto tretím subjektom. Čiže namiesto toho, aby ste vy ako občan nosili tie papiere medzi úradom a tou pobočkou, pobočkou banky, poisťovne a tak ďalej, tak tá pobočka banky, poisťovne a tak ďalej s vaším súhlasom bude môcť nahliadnuť do tých štátnych evidencií a pozrieť si, že aké údaje máte napríklad v obchodnom registri, v registri trestov a tak ďalej. Čiže systémy na to máme. Je to zabehnuté v rámci štátnej správy, stačí to rozšíriť do komerčnej sféry, aj záujem z tej komerčnej sféry o takéto niečo je.
A že to nie je nejaká malichernosť, tak o tom svedčia dáta, ktoré sme si vyžiadali aj z pobočiek Slovenskej pošty, pretože keď chcete takýto výpis získať a zaniesť ho niekam, tak často chodíte práve na pobočku Slovenskej pošty, kde takéto výpisy vydávajú: výpis z obchodného registra, registra trestov a tak ďalej. No a platí už niekoľko rokov, že takýchto výpisov sa každoročne vydá asi 350-tisíc. Čiže 350-tisíc papierov si ľudia musia požiadať, lebo ich niekde potrebujú. Nepotrebujú ich na úradoch, lebo tie úrady už tieto dáta majú, čiže potrebujú ich práve tam, kde dneska štátne údaje nedotekajú.
Celkovo na poplatkoch ľudia zaplatia za týchto 350-tisíc výpisov jeden a pol milióna eur za rok 2023, podobne to bolo aj v roku 2022. Keď sme predkladali tento náš návrh zákona, aby sme tieto údaje sprístupnili aj komerčnej sfére a ľudí odbremenili od toho zbytočného nosenia papierov, vypočítali sme pomerne precízne v doložke vplyvov, že zavedením takejto zmeny by sa podarilo ľuďom na Slovensku ušetriť štyri a pol milióna eur. To je hodnota strateného času, to je hodnota správnych poplatkov, cestovného a tak ďalej. Jednoducho kalkulácia, ktorá sa štandardne robila pri iných zákonoch, tak v tomto prípade sme ju spravili tiež. Vychádza nám to na úsporu štyri a pol milióna eur.
No a s týmto tu už chodíme pomaly ako na klavír, pretože mne to príde naozaj veľmi zvláštne. Toto nie je nejaká téma, ktorá je politicky nejak zafarbená, že to nie je nejaká progresívna agenda alebo veľmi sociálna agenda alebo národnostná agenda. Ja neviem, či má prívlastok byrokracia. Byrokracia je za mňa, teda jediný prívlastok má, že je otravná. Čiže toto je návrh, ktorý pomôže ľuďom odstrániť otravnú byrokraciu bez ohľadu na to, koho v tejto sále volili.
Priniesli sme to v januári, vo februári sa o tom rokovalo. Vtedy dokonca niektorí koaliční poslanci boli proti, to ma teda naozaj prekvapilo, že niektorých takých tvrdých zástancov byrokracie tu máme, že dokonca ju chránia vlastným telom v tomto parlamente, že boli proti tomuto návrhu zákona. Potom sa už trošku polepšili. Mali sme druhú šancu, keď pani ministerka Saková predkladala zákon na boj proti byrokracii, tak sme teda dali tiež tento pozmeňujúci návrh, že keď bojujeme proti byrokracii, tak bojujme aj s touto časťou byrokracie. Vtedy tu pani Saková bola ako navrhovateľka alebo teda predkladateľka zákona a povedala, že teda ona by aj veľmi rada, že jej sa to páči. Hovorila aj za vás, pán minister, že aj vám sa to teda páči, dovolila to povedať, že teda aj vám sa to páči a že teda určite s nami budete diskutovať a že si to osvojíte, keď najbližšie budete robiť novelu zákona o e-Governmente. Tí bystrejší a ktorí ma počúvajú teraz, si všimli, že vlastne rokujeme o zákone o e-Governmente, máme tu vládny návrh zákona o e-Governmente, ale, žiaľ, toto odstraňovanie byrokracie tam stále nevidím. Takže prešlo šesť mesiacov, odkedy naposledy sme sa o tomto rozprávali, v marci pani ministerka Saková hovorila, že jej sa to páči, vám sa to páči, pán minister, a že teda keď najbližšie otvoríte zákon o e-Governmente, tak to tam teda zapracujete, lebo je to super vec. A ja s vami súhlasím, že je to super vec, len ste to tam nezapracovali.
Takže na tretí pokus to teda navrhnem ako doplňujúci návrh k tomuto, k tomuto, k tomuto zákonu. A keď som teda dal prívlastok tej byrokracii, že je otravná, ja možno aj rozumiem, že aj vás to otravuje, keď stále s tým takto chodím, pán minister, že už tretíkrát s tým istým. Tak budeme aj my musieť byť otravní ako tá byrokracia, lebo to považujem za nejaké plnenie našej, nášho poslania, s čím nás sem ľudia vyslali, že ľudia nás sem vyslali, aby sme im pomáhali zlepšovať život. A ja si myslím, že toto by im pomohlo, že by im to zlepšilo život. A teda budem otravný ako byrokracia a budem s tým chodiť dovtedy, kým si ten návrh buď neosvojíte, alebo neprídete ešte s niečím lepším, čo ja veľmi rád, veľmi rád podporím. Takže už teraz avizujem, že v prípade, že tento pozmeňujúci návrh alebo doplňujúci návrh neprejde, tak na októbrovej schôdzi sa vidíme opäť a opäť budem pripomínať to, že už sme tu dávno mohli mať odstránených 350-tisíc výpisov, ktoré sa dneska zbytočne vydávajú, zbytočne ľudia chodia na úrady tieto papiere si pýtať a potom ich niekam nosiť. Už sme to mohli mať dávno spravené, keby ste chceli.
A všimol som si, že teraz posledné dni strana HLAS má takú veľkú kampaň, ako robí pre ľudí. Údajne teda oveľa viac ako tá zlá progresívna vláda úradníkov okolo pána premiéra Ódora, že teda HLAS robí pre ľudí. No tak ja tu mám jeden konkrétny príklad, kde už ste to dávno mohli zimplementovať, keby sa vám chcelo, už ste dávno mohli tým ľuďom uľahčiť životy.
A najabsurdnejšie na tom mne príde to, že je to v skutočnosti iba rozšírenie iniciatívy, ktorú tu sám pán minister Raši v roku 2018 začínal. Stavať na tom, čo ste sám začali, mne príde akoby zmysluplné, jedine, že by ste to neprijali len preto, že to je opozičný návrh a proste ješitnosť vám možno nedovolí. Už naozaj neviem, že ktorá výhovorka, lebo už sú to výhovorky. Viete, už keď sa o tom bavíme trištvrte roka, už mi to prídu ako výhovorky. Či to je rozpočet, no tak za trištvrte roka sa dá vyriešiť aj rozpočet. Navyše toto opatrenie sa samo zaplatí.
Hovorili ste, že čas, že potrebujete čas si to premyslieť. No tak pol roka prešlo, za pol roka nikto z ministerstva nás nejak nekontaktoval, že by sa o tom chcel nejak rozprávať. Návrh tam máte, máte tam dôvodovku, stačí to okopírovať, prepísať hlavičku, že to neni poslanecký návrh pána Hargaša, ale je to vládny návrh.
Hovorili ste, že to chcete do návrhu novely zákona o e-Governmente, no tak máme tu novelu zákona o e-Governmente, nedali ste to tam, tak neviem, čo ešte bude, neviem, počasie možno ešte môže byť dôvod, prečo sa vám to nechce robiť. Naozaj mi to príde už trochu, trochu zvláštne.
Takže ja som pripravený na konštruktívnu debatu. Ak sa chcete o tom rozprávať, ten zákon, ako som hovoril, prvýkrát som ho navrhoval v januári, čiže osem mesiacov už to, už to je na stole, je to domyslené, je to len stavanie na tých systémoch, ktoré už dneska ministerstvo má. Je to pokračovanie iniciatívy, ktorú ste sám začali.
Veľmi rád si vypočujem nejaké konštruktívne návrhy alebo konštruktívnu oponentúru k tomuto návrhu. Naozaj budem, budem, budem tomu rád. Ja si myslím, že ak padne argument peniazmi, tak opakujem, tento zákon sa sám vráti na základe tej analýzy prínosov a nákladov. A asi by som povedal, že nepoďme radšej do debaty o peniazoch, pretože sa budeme musieť baviť o tom, že keď sú peniaze na lietanie vládnym špeciálom na futbal, alebo na ministerstvo športu s predraženým nájmom, tak si myslím, že peniaze na odstraňovanie zbytočnej byrokracie, ktorá ľudí otravuje, by sa tu nájsť mohli.
Ďakujem a teraz by som pristúpil k prečítaniu doplňujúceho návrhu.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (tlač 309).
Vo vládnom návrhu zákona navrhujem tieto doplnenia:
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014 Z. z., zákona č. 29/2015 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 374/2016 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 325/2022 Z. z. a zákona č. 301/2023 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 10 sa odsek 11 dopĺňa písmenom k), ktoré znie:
„k) poskytovanie údajov podľa písmena j), so súhlasom osoby, ktorej sa takéto údaje týkajú, tretej strane,”.
2. § 55 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Správca modulu procesnej integrácie a integrácie údajov poskytuje údaje z informačných systémov, z ktorých sú orgány verejnej moci pri svojej úradnej činnosti povinné a oprávnené získavať a používať údaje,29aa) vždy aj spôsobom a v rozsahu podľa § 10 ods. 11 písm. j) a k); na poskytovanie týchto údajov vytvorí správca modulu procesnej integrácie a integrácie údajov verejne dostupné aplikačné rozhranie. Údaje podľa prvej vety sú použiteľné na právne účely rovnako, ako sú použiteľné na právne účely pre orgán verejnej moci podľa osobitného predpisu. 29ab)
Poznámky pod čiarou k odkazom 29aa a 29ab znejú:
„29aa) § 1 ods. 3 a 4 zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
29ab) § 1 ods. 1 zákona č. 177/2018 Z. z. v znení zákona č. 310/2021 Z. z.”
3. Za § 60j sa vkladá § 60k, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 60k
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2025
(1) Správca modulu procesnej integrácie a integrácie údajov zabezpečí plnenie povinnosti podľa § 55 ods. 6 najneskôr od 1. septembra 2025, pričom aplikačné rozhranie a popis jeho použitia sprístupní najneskôr do 1. júla 2025.
(2) Postup a podmienky, ktoré musia byt' podľa predpisov o informačných technológiách vo verejnej správe a tohto zákona splnené na poskytovanie údajov podľa § 10 ods. 11 písm. k) zverejňuje ministerstvo investícií na svojom webovom sídle a na ústrednom portáli."."
Nasledujúci novelizačný článok sa primerane prečísluje.
Nový čl. II nadobúda účinnosť' 1. júla 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som s čítaním doplňujúceho návrhu.
Ďakujem pekne za slovo. Pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážený pán minister, rád by som sa vyjadril k tomu návrhu, ktorý tu máme dnes v druhom čítaní. Vyjadril som sa aj v prvom čítaní, už vtedy som povedal, že v zásade ide o dobrú vec. Je to iniciatíva, ktorá vznikla ešte za predošlej vlády. Mrzí ma, že tá implementácia sa nestíha v tom pôvodne navrhovanom termíne, preto sme sa aj v prvom čítaní k tomuto návrhu zdržali.
Oceňujem, že teda namiesto posunu o dva roky, sa to posunie iba o rok, ale stále, z princípu ja nemám veľmi rád tieto posuny účinnosti, pretože potom to aj nejak sa stáva takým precedensom a úradníci sa príliš začnú spoliehať na to, že to, čo je napísané v zákone, nakoniec aj tak nebude platiť, lebo veď keď nestihneme, tak si to posunieme. Takže z toho dôvodu sme aj na výbore sa v tomto prípade zdržali.
A teda je to dobrá vec, ktorá uľahčí život, uľahčí život ľuďom, ktorí využívajú elektronické služby štátu, ale aj tým, ktorí, ktorí chcú fungovať nejak v papierovom styku, ale potrebujú nejaký výstup z elektronickej komunikácie nejak sformalizovať, o tom je tá zaručená konverzia, ale nie o tom som chcel.
Ja už tu mám taký zvyk, ktorý sa týka odstraňovania byrokracie, a povedal som si, že do tretice všetko dobré, tak teraz to bude tretí pokus, keďže máme otvorený zákon o e-Governmente, tak by som na záver svojho vystúpenia, pán predsedajúci, rád predniesol doplňujúci návrh, ktorý teraz následne teda by som rád odôvodnil.
No, situácia je teda taká a zopakujem to už aj tretíkrát, naozaj ma veľmi bude zaujímať, že aké sú dnes tie dôvody pre to, ak by sa to koalícia rozhodla nepodporiť. Situácia je taká, že pán Raši, tu sediaci, všetka česť za to, v roku 2018 zaviedol taký systém, že úrady si medzi sebou začali vymieňať údaje a vďaka tomu občania nemusia na tie úrady nosiť papiere, veľmi zjednodušene povedané, lebo tie úrady si medzi sebou vymenia údaje, tak nemusíte tam behať medzi nimi, medzi okienkami s papierom vy. Je to fajn vec, je to zabehnuté. Dvadsať takto, dvadsať výpisov sa takto podarilo odstrániť, že ľudia už nemusia dvadsať výpisov nosiť medzi úradmi. Čo ale nie je dotiahnuté, je, že stále tie úradné výpisy potrebujete niekde pri kontakte s komerčným sektorom, napríklad v banke, poisťovni, u telekomunikačného operátora. Tam stále od vás môžu chcieť výpis z obchodného registra, výpis z registra trestov, výpis z listu vlastníctva a tak ďalej a tak ďalej. Čiže vy aj tak na ten úrad musíte ísť, musíte si vyžiadať ten papier, doniesť ho do tej banky a tam si ho nejak zaarchivujú. No a je to riešiteľné. IT systémy na to štát má pripravené, úrady si tie dáta vedia vymieňať, takže tie dáta sú správne, sú korektné.
Čo potrebujeme spraviť, je zaviesť legislatívu, ktorá by umožnila tieto informácie zdieľať aj týmto tretím subjektom. Čiže namiesto toho, aby ste vy ako občan nosili tie papiere medzi úradom a tou pobočkou, pobočkou banky, poisťovne a tak ďalej, tak tá pobočka banky, poisťovne a tak ďalej s vaším súhlasom bude môcť nahliadnuť do tých štátnych evidencií a pozrieť si, že aké údaje máte napríklad v obchodnom registri, v registri trestov a tak ďalej. Čiže systémy na to máme. Je to zabehnuté v rámci štátnej správy, stačí to rozšíriť do komerčnej sféry, aj záujem z tej komerčnej sféry o takéto niečo je.
A že to nie je nejaká malichernosť, tak o tom svedčia dáta, ktoré sme si vyžiadali aj z pobočiek Slovenskej pošty, pretože keď chcete takýto výpis získať a zaniesť ho niekam, tak často chodíte práve na pobočku Slovenskej pošty, kde takéto výpisy vydávajú: výpis z obchodného registra, registra trestov a tak ďalej. No a platí už niekoľko rokov, že takýchto výpisov sa každoročne vydá asi 350-tisíc. Čiže 350-tisíc papierov si ľudia musia požiadať, lebo ich niekde potrebujú. Nepotrebujú ich na úradoch, lebo tie úrady už tieto dáta majú, čiže potrebujú ich práve tam, kde dneska štátne údaje nedotekajú.
Celkovo na poplatkoch ľudia zaplatia za týchto 350-tisíc výpisov jeden a pol milióna eur za rok 2023, podobne to bolo aj v roku 2022. Keď sme predkladali tento náš návrh zákona, aby sme tieto údaje sprístupnili aj komerčnej sfére a ľudí odbremenili od toho zbytočného nosenia papierov, vypočítali sme pomerne precízne v doložke vplyvov, že zavedením takejto zmeny by sa podarilo ľuďom na Slovensku ušetriť štyri a pol milióna eur. To je hodnota strateného času, to je hodnota správnych poplatkov, cestovného a tak ďalej. Jednoducho kalkulácia, ktorá sa štandardne robila pri iných zákonoch, tak v tomto prípade sme ju spravili tiež. Vychádza nám to na úsporu štyri a pol milióna eur.
No a s týmto tu už chodíme pomaly ako na klavír, pretože mne to príde naozaj veľmi zvláštne. Toto nie je nejaká téma, ktorá je politicky nejak zafarbená, že to nie je nejaká progresívna agenda alebo veľmi sociálna agenda alebo národnostná agenda. Ja neviem, či má prívlastok byrokracia. Byrokracia je za mňa, teda jediný prívlastok má, že je otravná. Čiže toto je návrh, ktorý pomôže ľuďom odstrániť otravnú byrokraciu bez ohľadu na to, koho v tejto sále volili.
Priniesli sme to v januári, vo februári sa o tom rokovalo. Vtedy dokonca niektorí koaliční poslanci boli proti, to ma teda naozaj prekvapilo, že niektorých takých tvrdých zástancov byrokracie tu máme, že dokonca ju chránia vlastným telom v tomto parlamente, že boli proti tomuto návrhu zákona. Potom sa už trošku polepšili. Mali sme druhú šancu, keď pani ministerka Saková predkladala zákon na boj proti byrokracii, tak sme teda dali tiež tento pozmeňujúci návrh, že keď bojujeme proti byrokracii, tak bojujme aj s touto časťou byrokracie. Vtedy tu pani Saková bola ako navrhovateľka alebo teda predkladateľka zákona a povedala, že teda ona by aj veľmi rada, že jej sa to páči. Hovorila aj za vás, pán minister, že aj vám sa to teda páči, dovolila to povedať, že teda aj vám sa to páči a že teda určite s nami budete diskutovať a že si to osvojíte, keď najbližšie budete robiť novelu zákona o e-Governmente. Tí bystrejší a ktorí ma počúvajú teraz, si všimli, že vlastne rokujeme o zákone o e-Governmente, máme tu vládny návrh zákona o e-Governmente, ale, žiaľ, toto odstraňovanie byrokracie tam stále nevidím. Takže prešlo šesť mesiacov, odkedy naposledy sme sa o tomto rozprávali, v marci pani ministerka Saková hovorila, že jej sa to páči, vám sa to páči, pán minister, a že teda keď najbližšie otvoríte zákon o e-Governmente, tak to tam teda zapracujete, lebo je to super vec. A ja s vami súhlasím, že je to super vec, len ste to tam nezapracovali.
Takže na tretí pokus to teda navrhnem ako doplňujúci návrh k tomuto, k tomuto, k tomuto zákonu. A keď som teda dal prívlastok tej byrokracii, že je otravná, ja možno aj rozumiem, že aj vás to otravuje, keď stále s tým takto chodím, pán minister, že už tretíkrát s tým istým. Tak budeme aj my musieť byť otravní ako tá byrokracia, lebo to považujem za nejaké plnenie našej, nášho poslania, s čím nás sem ľudia vyslali, že ľudia nás sem vyslali, aby sme im pomáhali zlepšovať život. A ja si myslím, že toto by im pomohlo, že by im to zlepšilo život. A teda budem otravný ako byrokracia a budem s tým chodiť dovtedy, kým si ten návrh buď neosvojíte, alebo neprídete ešte s niečím lepším, čo ja veľmi rád, veľmi rád podporím. Takže už teraz avizujem, že v prípade, že tento pozmeňujúci návrh alebo doplňujúci návrh neprejde, tak na októbrovej schôdzi sa vidíme opäť a opäť budem pripomínať to, že už sme tu dávno mohli mať odstránených 350-tisíc výpisov, ktoré sa dneska zbytočne vydávajú, zbytočne ľudia chodia na úrady tieto papiere si pýtať a potom ich niekam nosiť. Už sme to mohli mať dávno spravené, keby ste chceli.
A všimol som si, že teraz posledné dni strana HLAS má takú veľkú kampaň, ako robí pre ľudí. Údajne teda oveľa viac ako tá zlá progresívna vláda úradníkov okolo pána premiéra Ódora, že teda HLAS robí pre ľudí. No tak ja tu mám jeden konkrétny príklad, kde už ste to dávno mohli zimplementovať, keby sa vám chcelo, už ste dávno mohli tým ľuďom uľahčiť životy.
A najabsurdnejšie na tom mne príde to, že je to v skutočnosti iba rozšírenie iniciatívy, ktorú tu sám pán minister Raši v roku 2018 začínal. Stavať na tom, čo ste sám začali, mne príde akoby zmysluplné, jedine, že by ste to neprijali len preto, že to je opozičný návrh a proste ješitnosť vám možno nedovolí. Už naozaj neviem, že ktorá výhovorka, lebo už sú to výhovorky. Viete, už keď sa o tom bavíme trištvrte roka, už mi to prídu ako výhovorky. Či to je rozpočet, no tak za trištvrte roka sa dá vyriešiť aj rozpočet. Navyše toto opatrenie sa samo zaplatí.
Hovorili ste, že čas, že potrebujete čas si to premyslieť. No tak pol roka prešlo, za pol roka nikto z ministerstva nás nejak nekontaktoval, že by sa o tom chcel nejak rozprávať. Návrh tam máte, máte tam dôvodovku, stačí to okopírovať, prepísať hlavičku, že to neni poslanecký návrh pána Hargaša, ale je to vládny návrh.
Hovorili ste, že to chcete do návrhu novely zákona o e-Governmente, no tak máme tu novelu zákona o e-Governmente, nedali ste to tam, tak neviem, čo ešte bude, neviem, počasie možno ešte môže byť dôvod, prečo sa vám to nechce robiť. Naozaj mi to príde už trochu, trochu zvláštne.
Takže ja som pripravený na konštruktívnu debatu. Ak sa chcete o tom rozprávať, ten zákon, ako som hovoril, prvýkrát som ho navrhoval v januári, čiže osem mesiacov už to, už to je na stole, je to domyslené, je to len stavanie na tých systémoch, ktoré už dneska ministerstvo má. Je to pokračovanie iniciatívy, ktorú ste sám začali.
Veľmi rád si vypočujem nejaké konštruktívne návrhy alebo konštruktívnu oponentúru k tomuto návrhu. Naozaj budem, budem, budem tomu rád. Ja si myslím, že ak padne argument peniazmi, tak opakujem, tento zákon sa sám vráti na základe tej analýzy prínosov a nákladov. A asi by som povedal, že nepoďme radšej do debaty o peniazoch, pretože sa budeme musieť baviť o tom, že keď sú peniaze na lietanie vládnym špeciálom na futbal, alebo na ministerstvo športu s predraženým nájmom, tak si myslím, že peniaze na odstraňovanie zbytočnej byrokracie, ktorá ľudí otravuje, by sa tu nájsť mohli.
Ďakujem a teraz by som pristúpil k prečítaniu doplňujúceho návrhu.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (tlač 309).
Vo vládnom návrhu zákona navrhujem tieto doplnenia:
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014 Z. z., zákona č. 29/2015 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 374/2016 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 325/2022 Z. z. a zákona č. 301/2023 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 10 sa odsek 11 dopĺňa písmenom k), ktoré znie:
„k) poskytovanie údajov podľa písmena j), so súhlasom osoby, ktorej sa takéto údaje týkajú, tretej strane,”.
2. § 55 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Správca modulu procesnej integrácie a integrácie údajov poskytuje údaje z informačných systémov, z ktorých sú orgány verejnej moci pri svojej úradnej činnosti povinné a oprávnené získavať a používať údaje,29aa) vždy aj spôsobom a v rozsahu podľa § 10 ods. 11 písm. j) a k); na poskytovanie týchto údajov vytvorí správca modulu procesnej integrácie a integrácie údajov verejne dostupné aplikačné rozhranie. Údaje podľa prvej vety sú použiteľné na právne účely rovnako, ako sú použiteľné na právne účely pre orgán verejnej moci podľa osobitného predpisu. 29ab)
Poznámky pod čiarou k odkazom 29aa a 29ab znejú:
„29aa) § 1 ods. 3 a 4 zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
29ab) § 1 ods. 1 zákona č. 177/2018 Z. z. v znení zákona č. 310/2021 Z. z.”
3. Za § 60j sa vkladá § 60k, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 60k
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2025
(1) Správca modulu procesnej integrácie a integrácie údajov zabezpečí plnenie povinnosti podľa § 55 ods. 6 najneskôr od 1. septembra 2025, pričom aplikačné rozhranie a popis jeho použitia sprístupní najneskôr do 1. júla 2025.
(2) Postup a podmienky, ktoré musia byt' podľa predpisov o informačných technológiách vo verejnej správe a tohto zákona splnené na poskytovanie údajov podľa § 10 ods. 11 písm. k) zverejňuje ministerstvo investícií na svojom webovom sídle a na ústrednom portáli."."
Nasledujúci novelizačný článok sa primerane prečísluje.
Nový čl. II nadobúda účinnosť' 1. júla 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som s čítaním doplňujúceho návrhu.
Rozpracované
14:17
Vystúpenie v rozprave 14:17
Ján Hargaš.
Rozpracované
14:17
Uvedený pozmeňujúci návrh rieši úpravu režimu členstva v DataCentre elektronizácie územnej samosprávy, tzv. DEUS. Režim sa navrhuje nastaviť tak, že ministerstvo, ktoré ma byť členom združenia DEUS, bude určené rozhodnutím vlády Slovenskej republiky, nie tak, ako je to...
Uvedený pozmeňujúci návrh rieši úpravu režimu členstva v DataCentre elektronizácie územnej samosprávy, tzv. DEUS. Režim sa navrhuje nastaviť tak, že ministerstvo, ktoré ma byť členom združenia DEUS, bude určené rozhodnutím vlády Slovenskej republiky, nie tak, ako je to momentálne, že je tam len ministerstvo financií. Pokiaľ sa v budúcnosti vláda rozhodne, že namiesto súčasného ministerstva bude členom združenia iné ministerstvo, určí tak svojím rozhodnutím. Cieľom je zabezpečenie flexibilnej a efektívnej realizácie informatizácie spoločnosti a verejnej správy zo strany zainteresovaných subjektov. Zároveň na uvedené reaguje aj úprava režimu financovania v prípade zmeny člena.
A teraz prikročím k samotnému pozmeňujúcemu a doplňujúcemu návrhu.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Zahorčáka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (tlač 309).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (tlač 309):
Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014 Z. z., zákona č. 29/2015 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 374/2016 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 325/2022 Z. z. a zákona č. 301/2023 Z. z. sa mení takto:
1. V § 9a ods. 1 druhej vete sa slová "jedinými členmi sú ministerstvo financií” nahrádzajú slovami „členmi sú ministerstvo určené rozhodnutím vlády Slovenskej republiky”.
2. V § 9a odsek 6 znie:
„(6) Členovia záujmového združenia právnických osôb DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska prispievajú v súlade s osobitnými predpismi,9b) na činnosť správcu dátového centra v rozsahu a spôsobom podľa vnútorných predpisov správcu dátového centra. Ministerstvo určené podľa odseku 1 môže poskytnúť správcovi dátového centra príspevok zo štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok určený na zabezpečenie činností správcu dátového centra."."
Nový čl. II nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne aj do ustanovenia o nadobudnutí účinnosti zákona.
Pôvodný čl. II sa prečísluje ako čl. III.
Vložením nového článku sa primerane upraví názov návrhu zákona.
Pán predsedajúci, skončil som.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľujem si vo svojom vystúpení v krátkosti zdôvodniť pozmeňujúci návrh, ktorý predložím o chvíľu.
Uvedený pozmeňujúci návrh rieši úpravu režimu členstva v DataCentre elektronizácie územnej samosprávy, tzv. DEUS. Režim sa navrhuje nastaviť tak, že ministerstvo, ktoré ma byť členom združenia DEUS, bude určené rozhodnutím vlády Slovenskej republiky, nie tak, ako je to momentálne, že je tam len ministerstvo financií. Pokiaľ sa v budúcnosti vláda rozhodne, že namiesto súčasného ministerstva bude členom združenia iné ministerstvo, určí tak svojím rozhodnutím. Cieľom je zabezpečenie flexibilnej a efektívnej realizácie informatizácie spoločnosti a verejnej správy zo strany zainteresovaných subjektov. Zároveň na uvedené reaguje aj úprava režimu financovania v prípade zmeny člena.
A teraz prikročím k samotnému pozmeňujúcemu a doplňujúcemu návrhu.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Zahorčáka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (tlač 309).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (tlač 309):
Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014 Z. z., zákona č. 29/2015 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 374/2016 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 325/2022 Z. z. a zákona č. 301/2023 Z. z. sa mení takto:
1. V § 9a ods. 1 druhej vete sa slová "jedinými členmi sú ministerstvo financií” nahrádzajú slovami „členmi sú ministerstvo určené rozhodnutím vlády Slovenskej republiky”.
2. V § 9a odsek 6 znie:
„(6) Členovia záujmového združenia právnických osôb DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska prispievajú v súlade s osobitnými predpismi,9b) na činnosť správcu dátového centra v rozsahu a spôsobom podľa vnútorných predpisov správcu dátového centra. Ministerstvo určené podľa odseku 1 môže poskytnúť správcovi dátového centra príspevok zo štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok určený na zabezpečenie činností správcu dátového centra."."
Nový čl. II nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne aj do ustanovenia o nadobudnutí účinnosti zákona.
Pôvodný čl. II sa prečísluje ako čl. III.
Vložením nového článku sa primerane upraví názov návrhu zákona.
Pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
14:22
Vystúpenie 14:22
Richard RašiPán poslanec Hargaš, vy žartujete! Nie, pán poslanec Hargaš, vy žartujete. Tak vy máte tú odvahu rozprávať niečo o debyrokratizácii? Vy, ktorý ste boli poradca ministerky Remišovej pre informatizáciu, ktorý ste boli štátny tajomník na ministerstve Remišovej pre informatizáciu? Vy, ktorý ste tento zákon mali nami pripravený na ďalšie pokračovanie a rok ste ho držali v...
Pán poslanec Hargaš, vy žartujete! Nie, pán poslanec Hargaš, vy žartujete. Tak vy máte tú odvahu rozprávať niečo o debyrokratizácii? Vy, ktorý ste boli poradca ministerky Remišovej pre informatizáciu, ktorý ste boli štátny tajomník na ministerstve Remišovej pre informatizáciu? Vy, ktorý ste tento zákon mali nami pripravený na ďalšie pokračovanie a rok ste ho držali v šuflíku? Rok ste to mali pripravené, ste to mali v šuflíku, ani ste nepípli. A čo urobila po roku Remišová? Troška ho prepleskla a dala ho v takom istom znení do... (Reakcia z pléna.). Ale, pán poslanec, ukľudnite sa! Ja som vám neskákal do reči. Je to pravda, ste rok nerobili vôbec nič. Vyslovene ste tam boli len taký pajác pri Remišovej.
Ale čo ste stihli za ten rok urobiť, za ten rok ste stihli urobiť Slovensko IT. Slovensko IT, kde sa vám vydarilo osem mesiacov nedať ľuďom žiadnu prácu. Osem mesiacov ste nedali ľuďom žiadnu prácu a zaplati... (Poslanec Hargaš pristúpil k rečníckemu pultu a hovoril niečo ministrovi.) Vyprosujte si kľudne ... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zaujmite ...
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Nie, ostaňte, pán poslanec, ja len začínam. (Výkriky z pléna.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Zaujmite svoje miesto a chcem všetkých upozorniť ...
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Pán poslanec, poďte, poďte sem. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
... aby používali skutočne slovník, ktorý prináleží do Národnej rady. Ďakujem.
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Áno, ospravedlňujem sa, pán predsedajúci, ale také klamstvá, čo tu tento teda poradca pre informatizáciu a štátny tajomník hovoril, to je vrchol. Čiže ja vám to aspoň rozpoviem, dobre.
Čiže mal pripravený, čiže kritizuje to, že sme nedali zákon o debyrokratizácii. Takže, rok to mali pripravené v šuflíku, neurobili nič, Remišová a Hargaš, poradca pre informatizáciu a potom štátny tajomník. Ale medzitým stihli urobiť Slovensko IT, kde osem mesiacov nedali ľuďom žiadnu prácu, prijali sto ľudí, nedali im žiadnu prácu. Vyplatili im mzdy na úrovni 2,7 mil. eur. Žiadna robota, mzdy 2,7 mil. eur. Podarilo sa im prenajať priestory za 240-tisíc eur, ktorý nový manažment, ktorý prišiel po zmene vlády, za týždeň znížil cenu na 120-tisíc eur. Podarilo sa im vyplatiť tu pánovi Hargašovi, poradcovi ministerky Remišovej a potom štátnemu tajomníkovi pre informatizáciu, vyplatiť odmeny 400-tisíc eur manažmentu pri trojmiliónovej strate. Štyristotisíc eur odmeny manažmentu a vybraným ľuďom pri trojmiliónovej strate. Podarilo sa im urobiť to, že išlo o Slovensko IT, čiže firmu, ktorá bola zodpovedná za vytváranie produktov IT štátu, lebo nič iné nemohla robiť.
Takže táto firma, ktorá bola expertom štátu na informačné technológie, tak táto firma si za 10-tisíc eur prenajala, vybrala súkromnú firmu, aby jej urobila čo? Webovú stránku. Chápete? Toto sa tam dialo. Toto urobil poslanec Hargaš a toto urobila Remišová a štátny tajomník Hargaš. Takže aby vám bolo jasné, ako IT nie riadili, ale doriadili.
Ospravedlňujem sa mu aj takto verejne, že som mu povedal "pajác", áno, mrzí ma to, nezvyknem takto hovoriť, ale takéto kecy, čo tu rozprával, to je naozaj vrchol drzosti, lebo po nich sme našli jeden, nechcem použiť vulgárne slová, ale obrovský neporiadok. Obrovský neporiadok.
Čo sme tam ešte našli? Našli sme Slovensko IT, ktoré zariaďoval pán Hargaš s pani Remišovou, napríklad že napriek tomu, že boli home officey, tak si za tisíc eur objednali barbera do roboty. Páni, čo máte brady, chodíte k barberom, viete, čo to stojí, za tisícku barbera pre zamestnancov napriek tomu, že sú home officey.
A potom sme našli ešte aj na pracovisku napr. hrazdu, hej? Čiže toto bolo ich riadenie informatizácie a tu sa bude teraz urážať ako malý chlapec za to, čo spôsobil.
Ale vráť... prejdem ešte aj k zákonu, samozrejme, to celé vyústilo trestným oznámením a myslím si, že sa ešte manažmenty aj všetci, čo za to boli zodpovední, poriadne zapotia.
Pán poslanec Hargaš mal aj tú drzosť, že sa pýta a naozaj, fakt ma úprimne mrzí, že som ho urazil, lebo keby neodišiel, tak mu to poviem rovno do očí, hej? Takže a pýta sa pán poslanec Hargaš, že prečo my posúvame účinnosť zákona o zaručenej konverzii. On sa to pýta? No takže, posúvame to preto, lebo to pripravili tak, že nebolo pripravené vôbec nič. Však toto je už druhé a tretie čítanie o tomto zákone, a predsa keby to bolo pripravené, tak to neposunieme, nie? Však neposúvame to preto, lebo to bolo pripravené. A keď tu bola rozprava v prvom čítaní, tak pán poslanec Hargaš sa pýtal, že prečo to posúvame o dva roky. Áno, zapli tímy, oprášili všetko, čo sa dalo. Dnes predložil pán poslanec Malatinec návrh pozmeňujúceho návrhu, ktorý sme vybrali a pripravili my, že to bude len o rok, ale aj vtedy, keď tu pán poslanec Hargaš vystupoval, tak sa pýtal, prečo až o dva roky, prečo nie až o rok, pretože on vedel, že to vôbec nepripravili, a preto vedel, že to jednoducho posunuté musí byť. Pretože keby to bolo pripravené, tak to mohli urobiť oni a keby to bolo pripravené, tak to dáme už dávno, tak predsa nebudeme posúvať účinnosť niečoho, čo pripravené na ministerstve bolo.
Takže ja len pripomínam to preto, lebo pán poslanec Hargaš sa teraz tvári, ako keby padol z neba, ako keby prišiel čistý nepopísaný list. Nie. On je popísaný list, páni, je to list, súčasť knihy pani Remišovej, je to čierna kniha diela regionálneho rozvoja a informatizácie a pán poslanec Hargaš ako jej poradca pre informatizáciu a potom štátny tajomník sa zapísal do tejto knihy hrubými písmenami.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, ctené dámy, vážení páni.
Pán poslanec Hargaš, vy žartujete! Nie, pán poslanec Hargaš, vy žartujete. Tak vy máte tú odvahu rozprávať niečo o debyrokratizácii? Vy, ktorý ste boli poradca ministerky Remišovej pre informatizáciu, ktorý ste boli štátny tajomník na ministerstve Remišovej pre informatizáciu? Vy, ktorý ste tento zákon mali nami pripravený na ďalšie pokračovanie a rok ste ho držali v šuflíku? Rok ste to mali pripravené, ste to mali v šuflíku, ani ste nepípli. A čo urobila po roku Remišová? Troška ho prepleskla a dala ho v takom istom znení do... (Reakcia z pléna.). Ale, pán poslanec, ukľudnite sa! Ja som vám neskákal do reči. Je to pravda, ste rok nerobili vôbec nič. Vyslovene ste tam boli len taký pajác pri Remišovej.
Ale čo ste stihli za ten rok urobiť, za ten rok ste stihli urobiť Slovensko IT. Slovensko IT, kde sa vám vydarilo osem mesiacov nedať ľuďom žiadnu prácu. Osem mesiacov ste nedali ľuďom žiadnu prácu a zaplati... (Poslanec Hargaš pristúpil k rečníckemu pultu a hovoril niečo ministrovi.) Vyprosujte si kľudne ... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zaujmite ...
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Nie, ostaňte, pán poslanec, ja len začínam. (Výkriky z pléna.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Zaujmite svoje miesto a chcem všetkých upozorniť ...
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Pán poslanec, poďte, poďte sem. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
... aby používali skutočne slovník, ktorý prináleží do Národnej rady. Ďakujem.
Raši, Richard, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Áno, ospravedlňujem sa, pán predsedajúci, ale také klamstvá, čo tu tento teda poradca pre informatizáciu a štátny tajomník hovoril, to je vrchol. Čiže ja vám to aspoň rozpoviem, dobre.
Čiže mal pripravený, čiže kritizuje to, že sme nedali zákon o debyrokratizácii. Takže, rok to mali pripravené v šuflíku, neurobili nič, Remišová a Hargaš, poradca pre informatizáciu a potom štátny tajomník. Ale medzitým stihli urobiť Slovensko IT, kde osem mesiacov nedali ľuďom žiadnu prácu, prijali sto ľudí, nedali im žiadnu prácu. Vyplatili im mzdy na úrovni 2,7 mil. eur. Žiadna robota, mzdy 2,7 mil. eur. Podarilo sa im prenajať priestory za 240-tisíc eur, ktorý nový manažment, ktorý prišiel po zmene vlády, za týždeň znížil cenu na 120-tisíc eur. Podarilo sa im vyplatiť tu pánovi Hargašovi, poradcovi ministerky Remišovej a potom štátnemu tajomníkovi pre informatizáciu, vyplatiť odmeny 400-tisíc eur manažmentu pri trojmiliónovej strate. Štyristotisíc eur odmeny manažmentu a vybraným ľuďom pri trojmiliónovej strate. Podarilo sa im urobiť to, že išlo o Slovensko IT, čiže firmu, ktorá bola zodpovedná za vytváranie produktov IT štátu, lebo nič iné nemohla robiť.
Takže táto firma, ktorá bola expertom štátu na informačné technológie, tak táto firma si za 10-tisíc eur prenajala, vybrala súkromnú firmu, aby jej urobila čo? Webovú stránku. Chápete? Toto sa tam dialo. Toto urobil poslanec Hargaš a toto urobila Remišová a štátny tajomník Hargaš. Takže aby vám bolo jasné, ako IT nie riadili, ale doriadili.
Ospravedlňujem sa mu aj takto verejne, že som mu povedal "pajác", áno, mrzí ma to, nezvyknem takto hovoriť, ale takéto kecy, čo tu rozprával, to je naozaj vrchol drzosti, lebo po nich sme našli jeden, nechcem použiť vulgárne slová, ale obrovský neporiadok. Obrovský neporiadok.
Čo sme tam ešte našli? Našli sme Slovensko IT, ktoré zariaďoval pán Hargaš s pani Remišovou, napríklad že napriek tomu, že boli home officey, tak si za tisíc eur objednali barbera do roboty. Páni, čo máte brady, chodíte k barberom, viete, čo to stojí, za tisícku barbera pre zamestnancov napriek tomu, že sú home officey.
A potom sme našli ešte aj na pracovisku napr. hrazdu, hej? Čiže toto bolo ich riadenie informatizácie a tu sa bude teraz urážať ako malý chlapec za to, čo spôsobil.
Ale vráť... prejdem ešte aj k zákonu, samozrejme, to celé vyústilo trestným oznámením a myslím si, že sa ešte manažmenty aj všetci, čo za to boli zodpovední, poriadne zapotia.
Pán poslanec Hargaš mal aj tú drzosť, že sa pýta a naozaj, fakt ma úprimne mrzí, že som ho urazil, lebo keby neodišiel, tak mu to poviem rovno do očí, hej? Takže a pýta sa pán poslanec Hargaš, že prečo my posúvame účinnosť zákona o zaručenej konverzii. On sa to pýta? No takže, posúvame to preto, lebo to pripravili tak, že nebolo pripravené vôbec nič. Však toto je už druhé a tretie čítanie o tomto zákone, a predsa keby to bolo pripravené, tak to neposunieme, nie? Však neposúvame to preto, lebo to bolo pripravené. A keď tu bola rozprava v prvom čítaní, tak pán poslanec Hargaš sa pýtal, že prečo to posúvame o dva roky. Áno, zapli tímy, oprášili všetko, čo sa dalo. Dnes predložil pán poslanec Malatinec návrh pozmeňujúceho návrhu, ktorý sme vybrali a pripravili my, že to bude len o rok, ale aj vtedy, keď tu pán poslanec Hargaš vystupoval, tak sa pýtal, prečo až o dva roky, prečo nie až o rok, pretože on vedel, že to vôbec nepripravili, a preto vedel, že to jednoducho posunuté musí byť. Pretože keby to bolo pripravené, tak to mohli urobiť oni a keby to bolo pripravené, tak to dáme už dávno, tak predsa nebudeme posúvať účinnosť niečoho, čo pripravené na ministerstve bolo.
Takže ja len pripomínam to preto, lebo pán poslanec Hargaš sa teraz tvári, ako keby padol z neba, ako keby prišiel čistý nepopísaný list. Nie. On je popísaný list, páni, je to list, súčasť knihy pani Remišovej, je to čierna kniha diela regionálneho rozvoja a informatizácie a pán poslanec Hargaš ako jej poradca pre informatizáciu a potom štátny tajomník sa zapísal do tejto knihy hrubými písmenami.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:29
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:29
Roman MalatinecVystúpenie spoločného spravodajcu
10.9.2024 o 14:29 hod.
Mgr. art.
Roman Malatinec
Videokanál poslancaĎakujem. O tomto bode budeme hlasovať pri najbližšom hlasovaní. Ďakujem.
Rozpracované
14:29
Vystúpenie 14:29
Richard RašiJe to druhé čítanie, čiže povieme len, čo je cieľom. Cieľom je vytvoriť vnútroštátny právny základ nadväzujúci na nové nariadenia Európskej únie, ktoré upravujú novú spoločnú poľnohospodársku politiku Európskej únie s ohľadom na projektové intervencie v...
Je to druhé čítanie, čiže povieme len, čo je cieľom. Cieľom je vytvoriť vnútroštátny právny základ nadväzujúci na nové nariadenia Európskej únie, ktoré upravujú novú spoločnú poľnohospodársku politiku Európskej únie s ohľadom na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka na roky 2023 až 2027, ustanoviť vo vzťahu k projektovým intervenciám postupy a podmienky poskytovania príspevku a príspevku na finančný nástroj, nadviazať na poznatky z doterajšej aplikačnej praxe v rámci programu rozvoja vidieka a znížiť administratívnu záťaž.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Ešte raz príjemný dobrý deň, dovoľte mi, aby som teda ospravedlnil pána ministra, ale je na zahraničnej služobnej ceste na stretnutí ministrov a uvediem teda jeho vládny návrh zákona.
Je to druhé čítanie, čiže povieme len, čo je cieľom. Cieľom je vytvoriť vnútroštátny právny základ nadväzujúci na nové nariadenia Európskej únie, ktoré upravujú novú spoločnú poľnohospodársku politiku Európskej únie s ohľadom na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka na roky 2023 až 2027, ustanoviť vo vzťahu k projektovým intervenciám postupy a podmienky poskytovania príspevku a príspevku na finančný nástroj, nadviazať na poznatky z doterajšej aplikačnej praxe v rámci programu rozvoja vidieka a znížiť administratívnu záťaž.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Rozpracované
14:30
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:30
Igor ŠimkoVážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada uznesením č. 376 z 19. júna 2024 pridelila vládny návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 310, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a...
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada uznesením č. 376 z 19. júna 2024 pridelila vládny návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 310, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbor, výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor uznesením č. 140 z 5. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 63 z 10. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona Národnej rady o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pripomienkami. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 16 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
Spoločná správa výborov o prerokovaní predmetného návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 69 zo dňa 10. septembra 2024. V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
10.9.2024 o 14:30 hod.
Ing. PhD. MBA
Igor Šimko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada uznesením č. 376 z 19. júna 2024 pridelila vládny návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 310, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbor, výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor uznesením č. 140 z 5. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 63 z 10. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona Národnej rady o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pripomienkami. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 16 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
Spoločná správa výborov o prerokovaní predmetného návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 69 zo dňa 10. septembra 2024. V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem.
Rozpracované