22. schôdza

22.10.2024 - 7.11.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

22.10.2024 o 13:42 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:09

Vladimíra Marcinková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo a mám doplňujúci návrh, v rámci ktorého si dovoľujem požiadať toto plénum o informatívne vystúpenie v rámci rokovania tejto schôdze, a to vo veci nových zistení týkajúcich sa obchodu s darcovskými tkaninami a bunkami novorodencov. Mám za to, že téma matiek a novorodencov je niečo, čo by nás nemalo politicky rozdeľovať a mali by sme o to mať maximálne možné informácie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.10.2024 o 13:09 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:11

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Navrhujem, aby bol do návrhu programu 22. schôdze Národnej rady doplnený nový bod, ktorým je návrh na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky na odsúdenie hrubého zneužívania Slovenskej informačnej služby na politický boj proti opozícii.
Odôvodnenie: Predseda vlády Robert Fico dal podľa slov ministra vnútra Slovenskej republiky Matúša Šutaja Eštoka pokyn riaditeľovi SIS na vypracovanie správy o atentáte z 15. mája, pričom už sám hovorí, čo bude obsahom tejto správy. Minister vnútra na otázku, prečo tajná služba vypracováva správu o atentáte odpovedal, že citujem: „Musíte sa opýtať pána riaditeľa SIS, takéto zadanie dostal od prijímateľa tých správ, od pána premiéra, na základe toho pán riaditeľ koná." Koniec citátu. Je zrejmé, že minister vnútra Slovenskej republiky sa preriekol a prezradil, akým hrubým spôsobom sa chystá zneužiť Slovenská informačná služba na politický boj a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.10.2024 o 13:11 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:12

Martina Bajo Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Navrhujem, aby bol do programu 22. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky doplnený bod, ktorým je návrh na prijatie uznesenia Národnej rady o pomoci jednorodičovským domácnostiam a rodinám s viacerými deťmi.
Odôvodnenie: Navrhujem prijatie uznesenia, ktorým sa zaviaže vláda Slovenskej republiky, aby do 31. 12. predstavila opatrenia, ktorými v nasledujúcom roku 2025 pomôže skupinám, ktoré sú najviac ohrozené chudobou, teda jednorodičovským domácnostiam a rodinám s viacerými deťmi. Podľa nedávno zverejnených dát štatistického úradu čelilo v roku 2023 chudobe a sociálnemu vylúčeniu viac ako 940-tisíc ľudí, teda približne každý šiesty obyvateľ Slovenskej republiky. Najviac ohrozené chudobou sú jednorodičovské domácnosti a rodiny s viacerými deťmi. Je nutné pravdivo konštatovať, že vláda Slovenskej republiky za rok svojej existencie pre tieto rodiny a domácnosti neurobila nič. Naopak, schválenou konsolidáciou im výrazne zhoršila život. Na vládou ohlásené zvýšenie daní doplatia práve... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.10.2024 o 13:12 hod.

Mgr.

Martina Bajo Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:12

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Navrhujem, aby bol do návrhu programu 22. schôdze doplnený nový bod, ktorým je návrh na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k zrušeniu InterCity vlakov. Podľa verejne prístupných informácií Národný dopravca už neplánuje prevádzkovať InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami, medzi dvomi najväčšími mestami na Slovensku, a tým pádom zníži komfort cestujúcich a cesta sa predĺži až o 45 minút. Preto by sme chceli vidieť a žiadame, aby Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky zverejnilo odbornú štúdiu, na základe ktorej sa rozhodlo, že je ekonomicky výhodnejšie dotovať leteckú dopravu na trase Bratislava – Košice ako InterCity vlaky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.10.2024 o 13:12 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:12

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Navrhujem, aby bol do návrhu programu 22. schôdze Národnej rady doplnený nový bod, ktorým je návrh na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k uzavretiu zmieru medzi Slovenskou republikou a Andrejom Babišom.
Odôvodnenie: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky pristúpilo k uzavretiu zmieru medzi ministerstvom vnútra a Andrejom Babišom a vykonalo to vraj na základe zhodnotení právnej situácie a ekonomických rizík, ktoré si dalo vypracovať samotné ministerstvo. Ide vraj o dve nezávislé externé právne analýzy, ktoré majú potvrdiť, že existuje vysoké riziko prehry v predmetnom súdnom konaní. Tieto právne analýzy žiadame zverejniť, pretože z informácií Ústavu pamäti národa vieme, že Andrej Babiš bol tajný spolupracovník ŠtB a zároveň tieto analýzy boli hradené z verejných zdrojov, takže ľudia a najmä obete komunistického režimu si zaslúžia vidieť, na základe čoho minister Šutaj Eštok... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.10.2024 o 13:12 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:13

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Ja, pardon, omylom.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.10.2024 o 13:13 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:20

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán podpredseda, vážené pani poslankyne, páni poslanci, na základe poverenia Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky zo dňa 22. októbra 2024 vás informujem, že výbor prerokoval uvedenú informáciu a poveril ma, aby som predložil návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Dovoľte mi prečítať uznesenie.
Uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky z 22. októbra 2024 k informácii Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky o zániku mandátu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky a o nastúpení poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na uprázdnený a neuplatňovaný mandát poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie
1. podľa čl. 81 Ústavy Slovenskej republiky
– že Zuzana Dolinková, ktorej mandát poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu HLAS – sociálna demokracia sa neuplatňoval počas výkonu funkcie členky vlády Slovenskej republiky, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, 10. októbra 2024 doručila predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky písomné rozhodnutie o tom, že sa vzdáva mandátu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky; dňom doručenia písomného rozhodnutia jej zanikol mandát poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky, teda 10. októbra 2024;
2. že podľa čl. 102 ods. 1 písm. g) a čl. 111 Ústavy Slovenskej republiky prezident Slovenskej republiky 10. októbra 2024 prijal demisiu členky vlády Slovenskej republiky Zuzany Dolinkovej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky;
3. že prezident Slovenskej republiky 10. októbra 2024 vymenoval Kamila Šaška za člena vlády Slovenskej republiky, povereného riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorého vláda Slovenskej republiky odvolala dňom 9. októbra 2024 z funkcie štátneho tajomníka Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky; vymenovaním za člena vlády Slovenskej republiky podľa čl. 77 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky sa jeho mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky neuplatňuje;
4. vyhlásenie Jána Hrubého, narodeného 14. augusta 1987, bytom Voderady, že sa vzdáva práva nastúpiť ako náhradník podľa poradia na kandidátnej listine za politickú stranu HLAS – sociálna demokracia podľa výsledkov volieb do Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v zápisnici Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán o výsledku volieb do Národnej rady Slovenskej republiky 30. septembra 2023 na neuplatňovaný mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Erika Tomáša z dôvodu, že vykonáva funkciu generálneho tajomníka služobného úradu Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky;
5. podľa § 71 ods. 1, 4 a 5 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 10 ods. 1 a 2 písm. b) a c) a ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a podľa poradia uvedeného v zápisnici Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán o výsledku volieb do Národnej rady Slovenskej republiky 30. septembra 2023 predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 582 z 15. októbra 2024 vyhlásil dňom 11. októbra 2024 nastúpenie poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu HLAS – sociálna demokracia
– na uprázdnený mandát poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Dolinkovej nastupuje poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Štefan Gašparovič, ktorý od 25. októbra 2023 vykonáva mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ako náhradník na neuplatňovaný mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Erika Tomáša,
– na neuplatňovaný mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Erika Tomáša nastupuje poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Čellár, ktorý vykonával mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ako náhradník na neuplatňovaný mandát poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Dolinkovej;
6. že poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Zdenka Mačicová, ktorá od 2. novembra 2023 vykonáva mandát poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky ako náhradníčka na neuplatňovaný mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Kamila Šaška, ktorý vykonával funkciu štátneho tajomníka Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ostáva náhradníčkou na neuplatňovaný mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Kamila Šaška, ktorý vykonáva funkciu člena vlády Slovenskej republiky, povereného riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky;
7. informáciu Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky o zániku mandátu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky a o nastúpení poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na uprázdnený a neuplatňovaný mandát poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

22.10.2024 o 13:20 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:33

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, začnem politickým úvodom, ktorý možno bude zaujímať viacerých, vrátane médií. Musím s potešením skonštatovať, že v koalícii došlo k dohode na novele zákona o minimálnej mzde a veľmi sa teším, že časť opozície potvrdila podporu tomuto návrhu zákona aj na sociálnom výbore a chcem poďakovať všetkým opozičným poslancom, ktorí podporili novelu zákona o minimálnej mzde v prvom čítaní.
Táto novela zákona, ktorá otvára, samozrejme, aj ďalšie zákony, získala v prvom čítaní 108 hlasov, teda silnú ústavnú väčšinu, čo vytvára veľký predpoklad, aby bola s rovnakou silnou podporou schválená aj v druhom čítaní. Musím hneď na úvod povedať, že zákon, ak schválený bude, začne platiť už od 1. januára 2025, teda že už od 1. januára budúceho roka, pretože ponechávame naďalej možnosť sociálnym partnerom, teda odborárom a zamestnávateľom, sa v roku, ktorý predchádza novej minimálnej mzde, dohodnúť na výške minimálnej mzdy. Tento mechanizmus zostáva zachovaný v zákone. Jednoducho počas roka ´25 budú môcť odborári a zamestnávatelia hľadať dohodu, ten posledný termín možný dohody je na tripartite pred 31. augustom. V prípade, že sa nedohodnú, výšku minimálnej mzde určí automat. Po novom však tento automat už bude nastavený tak, že nová minimálna mzda sa stanoví nie ako 57 % priemernej mzdy, ale 60 % priemernej mzdy. Takže toto je tá najdôležitejšia zmena zo spomínaného zákona.
Zákon prináša aj ďalšie ustanovenia, opatrenia a zmeny, ktoré, samozrejme, vychádzajú aj z toho, že musíme transponovať európsku smernicu o primeranej minimálnej mzde. Hneď pri tom automate chcem povedať jednu dôležitú vec, pretože mám rád fakty a presné čísla. Tí oponenti jednoducho tvrdia, že európska smernica hovorí o tom, že teda odporúča, aby tá minimálna mzda bola buď na úrovni 60 % mediánu, mediánovej mzdy, alebo 50 % priemernej mzdy. Ale to, čo nedodávajú, je, že európska smernica odporúča, aby minimálna mzda bola 50 % priemernej mzdy z daného roka, kdežto v prípade našej minimálnej mzdy vychádzame zo 60 % z priemernej mzdy spred dvoch rokov. A keď si to dáte na papier a prepočítate, tak vám presne vyjde, že vlastne plus-mínus sledujeme cieľ, ktorý nám odporúča v tomto prípade Európska komisia.
Európska komisia ďalej odporúča vo svojej smernici posilnenie kolektívneho vyjednávania a vypracovanie teda akčného plánu pre posilnenie kolektívneho vyjednávania. My, samozrejme, ten akčný plán vypracujeme v rámci doby, ktorá je na to určená, ale už teraz v tejto legislatíve ideme posilniť kolektívne vyjednávanie a to tak, že rozširujeme tzv. kolektívne zmluvy vyššieho stupňa. Jednoducho povedané pre vás všetkých laicky, aby ste tomu pochopili, lebo nie každý sa venujete sociálnej oblasti, ak sa reprezentatívne organizácie odborov a zamestnávateľov v konkrétnom sektore dohodnú na takejto kolektívnej zmluve vyššieho stupňa, bude platiť táto kolektívna zmluva pre celý sektor. Samozrejme, sú tam výnimky. Nebude sa vzťahovať na firmy s počtom pracovníkov do 20, nebude sa vzťahovať na firmy, ktoré sú v úpadku, nebude sa vzťahovať na firmy, ktoré sú nové, ktoré sú na trhu 24 mesiacov, nebude sa vzťahovať na spoločnosti, ktoré zamestnávajú viac ako 10 % zdravotne znevýhodnených ľudí, a ešte ďalšie tri výnimky, ale toto sú tie štyri najpodstatnejšie.
No a to kolektívne vyjednávanie v samotnom zákone alebo balíku zákonov, ak chcete, posilňujeme aj tým, že zvyšujeme odmeňovanie tzv. sprostredkovateľov a rozhodcov. Kolektívne vyjednávanie, pokiaľ sa na to obe strany dohodnú, môžu mať rozhodcov alebo sprostredkovateľov. Sprostredkovateľ je ako nejaký mediátor, ktorý sprostredkováva to kolektívne vyjednávanie. Rozhodca, v prípade, že je na ňom dohoda z oboch strán, dokonca rozhodne to kolektívne vyjednávanie. Takže aj toto je napĺňaním spomínanej európskej smernice.
Samozrejme, odpoviem na akékoľvek podnety, príspevky aj vo svojej buď záverečnej reči, alebo v nejakej reakcii, s tým, že som veľmi rád, že sa podarilo napriek rôznym turbulenciám zaradiť ten zákon alebo novelu zákona o minimálnej mzde na program parlamentu tak, aby sme ju schválili ešte na tejto októbrovej schôdzi a tým pádom aj stihneme naplniť spomínanú európsku smernicu, ktorá mala byť naplnená do 15. novembra tohto roka.
Toľko na úvod odo mňa. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

22.10.2024 o 13:33 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:39

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov, ktorými sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, pod tlačou 410a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 555 z 3. októbra tohto roku pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona pod tlačou 410 prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva jeden pozmeňovací návrh. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schváleného pozmeňovacieho návrhu schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 74 z 22. októbra tohto roku. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

22.10.2024 o 13:39 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:42

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekný deň všetkým. Dobrý deň. Vážený pán minister, pán predsedajúci, ja len neviem takto rozprávať, keď tu počujem niekoho periférne. Ďakujem pekne.
Prvá vec, prepáčte mi poznámku na úvod, ja som sa dozvedel o zmene programu pred hodinou, takže tak trošku improvizujeme, pripravoval som sa na to na zajtra, nevedel som, nevadí. Keďže sme už v druhom čítaní, tak sa to dá zvládnuť, ale takáto chaotickejšia príprava programu schôdze nie úplne prospieva dobrým pracovným návykom. Ale vecne, možno by som ešte poznamenal, na konci budem mať pozmeňujúci návrh, budem ho čítať, ale teda predtým mi dovoľte niekoľko poznámok.
My sme v prvom čítaní ako poslanecký klub podporili tento návrh zvýšenia minimálnej mzdy s tým, že v druhom čítaní budeme trochu konkrétnejší a budeme hovoriť o iných veciach, o systémových opatreniach, ktoré by mali riešiť situáciu slabšie zarábajúcich pracujúcich ľudí na Slovensku.
Prvá vec je, že my sme, samozrejme, za to, aby pracujúci dostali adekvátne a čo najväčšie odmeňovanie za svoju prácu. Sme za zvyšovanie ich čistých disponibilných príjmov tak, aby sa im žilo lepšie, aby mali vyššiu životnú úroveň. Koalícia dnes životnú úroveň nezvyšuje, naopak, to, čo sme videli posledné týždne aj v parlamente, aj na verejnosti, je, že naopak oslabuje čisté disponibilné príjmy ľudí, na tej druhej strane výdavkovej, teda Ficova drahota v podobe konsolidačného balíčka a ďalšie opatrenia, ktoré spôsobia, že budeme mať menší výber daní na konci dňa kvôli daní z finančných transakcií, kvôli vyššiemu zdaňovaniu príjmov, znamená, že ľudia na Slovensku sa nebudú mať lepšie, dokonca budúci rok, a to sú oficiálne čísla, vládne. Bude životná úroveň na Slovensku stagnovať. Takzvané čistá, čistá mzda, alebo teda priemerná mzda na Slovensku budúci rok neporastie kvôli opatreniam, ktoré zavádza vláda.
Druhá vec je, že hlavnou prekážkou pre vyššie disponibilné príjmy v súčasnosti je, na Slovensku je vyššie zdaňovanie práce v porovnaní s nami blízkymi krajinami aj v porovnaní s najmodernejšími krajinami v Európskej únii. Jednoducho, keď som porovnám s vyspelým svetom, tak zdaňovanie práce je u nás vyššie a obzvlášť je vysoké pre nízkopríjmových ľudí. Čo robí vláda posledné týždne, mesiace? Zvyšuje daňovo-odvodové zaťaženie práce takmer pre všetkých pracujúcich aj pre firmy. No a z toho dôvodu, z toho dôvodu, že teda pre vyššie disponibilné príjmy potrebujeme znižovať zdaňovanie práce, opakovane navrhujeme opatrenia na zníženie toho zaťaženia ako napríklad daňovo-odvodová odpočítateľná položka, ktorú, o ktorej je môj pozmeňovák, a takéto opatrenia, môžu byť aj iné, ale toto je jeden z opatrení, ktoré zvyšujú čisté disponibilné príjmy ľudí. Nielen administratívne, tak ako to robí zákon o minimálnej mzde, pretože on prikáže ľuďom, podnikateľom zvýšiť minimálnu mzdu pre tých, ktorí ju majú v tom čase nižšiu. Ale hovorím, aby si to zaplatili sami, čo teda môže mať v niektorých prípadoch aj nejaký vplyv na zamestnanosť a na podnikateľskú aktivitu.
No a ten samotný vplyv, že ako dopadne zvyšovanie minimálnej mzdy na podnikanie, na podnikateľské miesta na Slovensku, sme teda v tej tlači, ktorá nepredložená, nevideli. Takže sa, dá sa povedať, len domnievame, že to môže mať nejaký vplyv, ale tú odpoveď sme zo strany predkladateľa ministra práce nedostali. A zároveň ale treba dodať, že v dnešnej dobe, kedy máme na Slovensku 5-, 6-percentnú nezamestnanosť, to je iná doba, akoby sme mali 20 %, alebo čokoľvek medzitým, je to relatívne nízka úroveň nezamestnanosti, takže v takom prostredí ten vplyv na zamestnanosť môže byť menší ako v prípade vyššej 10, 15, 20 % nezamestnanosti, ktorú sme tu na Slovensku relatívne nedávno zažili. Napriek tomu ale je dôležité, aby sme aj ochránili tie pracovné miesta, ktoré môžu byť týmto spôsobom zasiahnuté.
No a tiež existujú iné systémové opatrenia. Uviedol som jedno z nich, ktorými sa dá adresovať vyššia, vyššie ohodnotenie práce. Musím však konštatovať, že vláda zlyháva v oblasti základného, stredného vzdelania, ako aj aktívnych politík trhu práce, ktoré sú tiež kľúčové pre lepšiu zamestnanosť a vyššie mzdy. A iste môžete povedať, však ste na to nemali veľa času, pán minister, za posledný rok, ale všetky vlády SMER-u dokopy, ktoré trvajú 13 rokov, na to čas mali, avšak aj v tejto oblasti pomerene zásadne zlyhávajú.
No a teda prejdem postupne ku dvom našim návrhom. Teda jeden z nich je zaviesť vyššiu odvodovú odpočítateľnú položku. A druhý, ktorý prednesie neskôr kolegyňa Jaurová, sa týka toho, že v skutočnosti štát najviac zlyháva v plnení toho zákona minimálnej mzdy. Teda jedným z našich návrhov našich opatrení je, aby štát išiel tak, ako má. Príkladom, že, aby tento protiprávny stav napravil.
Teraz by som pristúpil k čítaniu pozmeňujúceho návrhu. Ďakujem pekne.
Doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Štefana Kišša k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplňujú a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujem toto doplnenie:
Za článok IV sa vkladá nový článok V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 718/2004 Z .z., zákona č. 305/2005 Z. z., zákona č. 352/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 673/2006 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 518/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 594/2007 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 581/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 533/2009 Z. z., zákona č. 121/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 499/2010 Z. z., zákona č. 133/2011 Z .z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 185/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 421/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., ešte nie som ani v polovici, zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 148/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 265/2015 Z. z., zákona č. 336/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 428/2015 Z. z., zákona č. 429/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 167/2016 Z. z., zákona č. 286/2016 Z. z., zákona č. 341/2016 Z. z., zákona č. 356/2016 Z. z., zákona č. 41/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 256/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 156/2018 Z. z., zákona č. 351/2018 Z. z., zákona č. 366/2018 Z. z., zákona č. 376/2018 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 139/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 310/2019 Z. z., zákona č. 321/2019 Z. z., zákona č. 343/2019 Z. z., zákona č. 467/2019 Z. z., zákona č. 68/2020 Z. z., zákona č.125/2020 Z. z., zákona č. 264/2020 Z. z., zákona č. 393/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 81/2021 Z. z., zákona č. 133/2021 Z. z., zákona č. 150/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 252/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 101/2022 Z. z., zákona č. 267/2022 Z. z., zákona č. 392/2022 Z. z., zákona č. 518/2022 Z. z., zákona č. 530/2023 Z. z., zákona č. 87/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 13 a) ods. 2 a 3 a odseku 4 písm. a) sa suma „4 560 eur" nahrádza slovami „50 % z 12-násobku priemernej mesačnej mzdy"
2. V § 16 ods. 16 a 18 sa slová „380 eur mesačne" nahrádzajú slovami „50 % priemernej mesačnej mzdy".
3. V § 16 ods. 17 a v § 19 ods. 1 písm. e) v druhom bode sa suma „380 eur" nahrádza slovami „50 % priemernej mesačnej mzdy" a suma „570 eur" sa nahrádza slovami „75 % priemernej mesačnej mzdy".
4. Za § 38esg, ezg, pardon, sa vkladá § 38 ezh, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 38ezh
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2025
(1) Ustanovenia § 13 a) ods. 2 a 3 a ods. 4 písmeno a), § 16 ods. 16 až 18 a § 19 ods. 1 písm. e) druhého bodu v znení účinnom od 1. januára 2025 sa prvýkrát použijú pri vykonaní ročného zúčtovania za rok 2024.
(2) Zamestnanec, ktorý má nárok na uplatnenie odpočítateľnej položky pri výpočte preddavkov na poistné podľa § 16 ods. 18, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť zamestnávateľovi prvýkrát do 25. januára 2025."."
Nasledujúce novelizačné články sa primerane preznačia.
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2025, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Mám prečítať aj to zdôvodnenie, či? (Rečník sa otočil k predsedajúcemu.) Dobre, mám za to, že som zdôvodnil vo svojej rozprave tento návrh. Zabudol som ním povedať, že je to návrh, ktorý sme už raz predkladali, má aj svoju kvantifikáciu, ktorá je zverejnená na webe Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorú sme o toto, o túto kvantifikáciu požiadali. Myslíme si, že takto sa má robiť legislatíva nielen na Slovensku, kdekoľvek v civilizovanom svete.
A posledná vec, keď budem svojim deťom rozprávať, čo bola najzaujímavejšia časť mojej kariéry, tak to bolo čítanie pozmeňovákov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.10.2024 o 13:42 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video