23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 12:25 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:57

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 11:57 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:57

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ešte nás čaká päť bodov, ktoré musím predložiť.
Čiže návrh súhrnnej výročnej správy za rok ´23. Schodok verejnej správy bol vo výške 6,39 mld., čo predstavuje 5,21 % HDP. Na revíziu schodku v celkovej výške 390 mil. eur pôsobili viaceré vplyvy, či už aktualizácia údajov na základe daňových priznaní auditovaných účtovných uzávierok subjektov verejnej správy a metodických usmernení štatistiky. Časťou tohto rozdielu je aj solidárny príspevok Slovnaftu, ktorý finančná správa rieši. Viem, že započali aj nejaké daňové kontroly. Lepšia daň z príjmu právnických osôb, lepšia dépeháčka, lepšia daň z príjmu fyzických osôb a čo sa týka celkový, negatívne vplyvy bolo zhoršenie hospodárenia spoločnosti Valaliky o 44 mil. a iné zmeny.
Dlh verejnej správy ku koncu roku dosiahol bez 0,1 mld. 69 mld. eur, čo predstavuje 56,1 % HDP. Revízia dlhu je tak minimálna, že nebudem o nej hovoriť. Je to 0,01 percentuálneho bodu.
Takže asi toľko, potom v rozprave, ak bude mať niekto záujem o debatu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 11:57 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:00

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu Súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023, tlač 590a.
Návrh Súhrnnej výročnej správy za rok 2023 prerokúva Národná rada v zmysle § 23, pardon, § 29a ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov.
Predmetný návrh pridelil predseda Národnej rady rozhodnutím č. 643 zo dňa 14. novembra 2024 na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj a zároveň určil lehotu na prerokovanie. Predseda Národnej rady zároveň ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prerokoval návrh Súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023 výbor pre financie rozpočet, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Uvedené výbory predloženú správu svojím uznesením zobrali na vedomie. Zároveň odporučili Národnej rade navrhnúť Súhrn výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023 vziať na vedomie.
Zo strany výborov Národnej rady ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, podmienky či pozmeňujúce návrhy v súlade s § 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Gestorský výbor podľa § 79 ods. 4 a 5 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady schválil spoločnú správu uznesením č. 177 zo dňa 26. novembra 2024 a určil ma za spoločného spravodajcu.
Gestorský výbor ma zároveň poveril predniesť spoločnú správu na schôdzi Národnej rady. Po druhé, navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov. Návrh uznesenia Národnej rady je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 12:00 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:03

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekný deň všetkým. Pán predsedajúci, vážený pán minister, ja len krátko. Ukončili sme relatívne dlhú rozpravu o rozpočte. Tento materiál, ktorý tu máme, je dá sa povedať odpočet rozpočtu toho minuloročného. A kým by sme tomu nadchádzajúcemu rozpočtu dali niekoľko prívlastkov, napríklad rozpočet minulosti, Ficovej drahoty alebo rastúceho dlhu, tak v rozprave teda vystúpilo pomerne málo, resp. skoro žiadni koaliční poslanci, ale vystúpil minister financií, tak tie vystúpenia by som nazval vystúpenia výhovoriek a celá tá rozprava sa opäť niesla v duchu, kto za to môže, nie aké máme riešenia. Takže pán minister si možno pomýlil rozpravu, že teraz by mal hovoriť o tom, že kto za to môže, kto sa pričinil akými peniazmi o zhoršenie alebo zlepšenie stavu. Tak ak dovolíte, tak pár poznámok k tomu. Ak dovolíte. (Rečník sa otočil za seba.) Hej, dobre, ale nedá sa tak rozprávať.
Ak dovolíte, tak v tomto, v tomto materiáli sa hovorí, že deficit v roku 2023 končí vo výške 5,2 %, keď ste preberali moc, preberali vládu, tak očakávaný deficit bol 4,7 %. A zároveň v priebehu tohto roka sa ten deficit ešte zvýšil, ako sme viackrát v tejto rozprave hovorili. A na konci budúceho roka sa vlastne oproti tomu východisku, odkedy ste prebrali moc, ani vlastne nezníži. To najdôležitejšie, a ja by som si želal, aby som o tomto hovoril poslednýkrát v živote, asi sa mi to nenaplní, ale už sme to tu párkrát omieľali a minister financií to opäť pred chvíľou nám začal rozprávať o tom znovu, že za jeho posledného ministrovania mala vláda deficit 1 % HDP. Akurát opäť vám nepovedal, že to bolo v lepších časoch a tom čase 17 krajín Európskej únie malo prebytky. To znamená, šetrilo si na tie horšie časy, ktoré veľmi rýchlo, bohužiaľ, prišli, a nenašetril na tie ťažké opatrenia, ktoré prirodzene museli nastať.
No a v tejto súvislosti opäť, pán minister rád rozpráva o MOM-kách, o vakcínach a ďalších opatreniach, ale napríklad nehovorí o tom, že počas covidu išli masívne peniaze, obrovské sumy, stovky miliónov, miliardy eur na pomoc priamo firmám, priamo ľuďom. Pretože, a spomeňte si na to, podniky boli zatvorené, teda firmy, podniky, ale aj podniky v zmysle reštaurácie a krčmy. A jednoducho v tom čase išli obrovské peniaze na to, aby sme vôbec prežili my ako ľudia, aj firmy ako svoje podnikanie. Prečo nehovoríte aj o týchto výdavkoch, ktoré prirodzene stáli nejaké peniaze. A ja som za to, že nech sa vyšetria MOM-ky. Ale ako to chcete, pán minister, dosiahnuť, keď na čele vyšetrovania covidu je dezinformátor a propagátor kadečoho, plochej Zemi, neviem, hovorí tu, niečo tu blúzni o bioterorizme v súvislosti s vakcínami a neviem, čo všetkom. Ako môžme viesť normálnu, slušnú diskusiu o proticovidových opatreniach, keď s takýmito ľuďmi vládnete a takýto ľudia vám dávajú rozpočtové požiadavky, ktoré potom musíme naplniť a potom máme deficity a dlh také, ako tu o nich hovoríme.
Ďalšia poznámka. Aj v tomto reporte sa nachádzajú údaje o tom, a minister financií o tom pred chvíľou hovoril, že aký by sme mali dlh, keby vláda nerobila nič. Dovolím si povedať, že vašou úlohou nie je nerobiť nič, ste vláda, ste pri moci, nemali by ste sa vyhovárať, ale robiť opatrenia, ktoré zabezpečia to, aby tu nenastala tá Ficova drahota alebo takéto, takéto zvyšovanie dlhu, ktoré ešte stále aj napriek dvom rokom uťahovania opaskov kvôli nezodpovednosti vlády nastanú.
Ďalšia, ďalšia vec. Opäť predmetom aj tejto správy je tá legislatívna smršť, ktorá nastala na konci minulého parlamentného obdobia, kedy parlament, ten predchádzajúci, prijal rôzne opatrenia, myslím, že boli dokopy za 1,3 mld. eur, ak sa nemýlim, štrukturálne, to znamená, očakávali výdavky aj do ďalších rokov. A pán minister financií rád hovorí, že vlastne on za to nemôže, pretože za minulej vlády sa schválili nejaké opatrenia. Tak potom prečo ste ich nezrušili, keď teda sú také, také škodlivé. Mohli ste prísť, tento parlament vám ešte vtedy schvaľoval veci, ktoré, ktoré ste chceli, tak ste mohli prísť a povedať, že tieto opatrenia sú nesprávne, môže za nich zlý predchádzajúci parlament a mohli ste ich zrušiť. Neurobili ste to, tak sa dnes nevyhovárajte.
Takisto sme počuli, že na školstvo ide o 240 mil. eur viac, tak som sa zasmial. Fakticky je to asi správne, akurát, že, akurát, že inflácia zje viacej ako tých 240 mil. eur, to znamená v reálnom vyjadrení, tak ako sme hovorili, výdavky na vzdelávanie, tak ako je na zdravotníctvo, rásť a mnohé ďalšie, kde to potrebujeme, rásť nebudú. A naopak budú rásť výdavky na platy vlády, aj pána ministra financií, na doživotné renty, jedného dôchodcu sme, teda tento parlament už schválil, druhý dôchodca je ešte v legislatívnom procese pred druhým čítaním. Takisto sa našli peniaze na kamerové systémy, našli sa peniaze na luxusné business jety za 80 mil., našli sa na, peniaze na mnohé nepotrebné priority od ministerstva športu pána Danka až po kadečo všetko, avšak na to, aby sa rozumne nastavili peniaze na priority, na to sa peniaze nenašli. (Ruch v sále.) No však keď...
No a ďalšia vec, pán minister sa nám pochválil, že v správe z roku ´23 sa zlepšuje výber niekoľkých daní. Opäť, keby sme to premostili, v tomto roku sa výber daní zhoršuje. S tým sa nepochválil. Takže tu platí tá otázka, veľmi sa teším na tie, na skutočnú stratégiu lepšieho výberu daní, zatiaľ sme videli len tlačovku, kde sa budeme môcť teda pozrieť na to, že akým spôsobom sa vláda chystá bojovať s výberom daní. Z toho, čo vidíme na základe dát za posledné štyri štvrťroky, vidíme, že sa jej to veľmi nedarí. A ja sa opäť pýtam, že ako v konštelácii s touto krehkou sedemdesiat šestkou tu v parlamente, kedy ledva prechádzajú zákony, koaliční, koaličníci sa hádajú, určite sa hádajú ešte viacej v kuloároch ako na verejnosti, ale teda nemohli sme si nevšimnúť, ako v tejto konštelácii chce minister financií zabezpečiť lepší výber daní. Neviem si to úplne predstaviť, aj keď by som si rád želal, aby sa mu to podarilo.
A posledná poznámka, ešte pán minister rád rozpráva o tom, jak vehementne konsoliduje, že ho za to pochválil Brusel, tak ja si dovolím povedať, že konsolidujete, lebo musíte a konsolidujete toľko, koľko musíte, kvôli tomu, aby vám ešte finančné trhy požičali. Zatiaľ sa nám to darí a pevne verím, že sa to, že v tom budete pokračovať takým spôsobom, aby ste našli aj financie na financovanie štátneho rozpočtu aj na budúci rok, ale opäť sa pýtam, ako to chcete dosiahnuť v krehkej koalícii so sedemdesiat šestkou, kedy tu každý má svoje, svoje požiadavky a dokopy budú tvoriť až makroekonomický vplyv, a ako to chcete dosiahnuť, keď nepoznáme žiadnu stratégiu riadenia dlhu. Zatiaľ po roku, vyše roku vládnutia len avizujete lepší výber daní, seriózny plán šetrenia na sebe či už v podobe komplexnejšej revízie výdavkov alebo vôbec zmysluplných auditov sme nevideli a jednoducho chýba koncepcia a chýba vízia riadenia verejných financií.
Ako už bolo spomenuté, jednak v závere roka ´23, takisto v tomto roku aj v ďalších vláde, vláde chýba vízia a tie priority, ako nastavuje verejné financie, veľmi nepomáhajú tomu, aby sa na Slovensku žilo lepšie, to, čo ste ľuďom sľubovali, skôr to pomáha tomu, aby sa im žilo horšie, aby doľahla na ľudí tá Ficova drahota a rastúce zadlžovanie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 12:03 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:13

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Števo, ty si sa venoval v tvojej rozprave aj výdavkom počas covidu a keď sme sa rozprávali o rozpočte, tak ja som pánovi ministrovi narátal, keď to tak zhruba zrátam, nejakých 250 mil. na potenciálnych úsporách, ktoré by táto vláda mohla spraviť v budúcoročnom rozpočte, aby na ľudí nemusela uvaliť drahotu a zvýšené dane a poplatky. Na toto minister reagoval, na toto moje vystúpenie, v záverečnom slove, nemohli sme vtedy reagovať faktickou, tak teraz sa k tomu vraciam, tak vlastne povedal, že oni si teda kupujú tie triskáče a rozhadzujú na IT-čko a kupujú predražené hasičské autá, lebo MOM-ky. Tak neviem úplne, že ako mám tomu teda rozumieť. Tak možno teraz je ten čas, pán minister, či by ste mi teda na to vedeli zareagovať, lebo mne z toho vychádza, že jediný argument, ktorý máte, je, že lebo aj tí druhí. A ja si myslím, že vaši voliči toto veľmi ľahko prekuknú a kritizujete tých druhých za výdavky počas pandémie, za chaos, ale v skutočnosti robíte presne to isté. Rozhadzujete tu peniaze na luxusné triskáče, máme tu chaos v parlamente, keď každú chvíľu je neuznášaniaschopný a nedokáže prijímať zákony, a neviem, tak skúste mi možno v tejto rozprave odpovedať na tú moju otázku z tej predošlej, lebo ste sa teda hotovali, že mi to vysvetlíte, ako je to s tými úsporami, ktoré by ste mohli robiť, ale ich nerobíte, a jediné, čo ste povedali, bolo, že teda lebo MOM-ky. Nerozumiem tomu, že teda prečo kupujete triskáče, keď teda, fakt nechápem, hej, že vy kupujete teraz triskáče za 80 mil. zo štátneho rozpočtu, lebo MOM-ky? Nerozumiem tomu. Tak veľmi by som bol rád, keby ste na to riadne reagovali. Ideálne teda, aj sme vás viacerí za to ocenili, aj to oceňujeme, reálne hovorím, že je to korektné, keď vystúpite v rámci rozpravy, aby sa dalo faktickou potom reagovať a nie v záverečnom slove. Tak budem čakať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2024 o 12:13 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

12:16

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Návrh rozpočtu Eximbanky na rok 2025 sa predkladá na schvaľovanie Národnej rady Slovenskej republiky a je založený na predpoklade pokračujúceho zintenzívnenia obchodných aktivít súvisiacich s podporou exportu slovenských podnikateľských subjektov s dôrazom na sektor malých a stredných podnikov.
Hlavnou snahou v rámci produktového portfólia bude kontinuálne zjednodušovanie produktovej štruktúry, lepšia adaptácia na potreby exportérov, vytváranie priestoru na poradenstvo, poradensko-partnerské vzťahy, kde Eximbanka zastáva pozíciu významného partnera pre slovenských exportérov. Ku koncu roku 2025 dosiahne celková majetková angažovanosť financovania úveru a poskytovania záruk 886 mil., čo predstavuje nárast o 0,7, teda o 7 % oproti očakávanej skutočnosti za rok ´24. V oblasti poistenia obchodovateľných a neobchodovateľných rizík Eximbanka predkladá ku koncu roku ´25 a predpokladá upísať riziká brutto vo výške 530 mil., čo predstavuje nárast oproti očakávanej skutočnosti o 11 %. Celková majetková angažovanosť bankového a poistného portfólia Eximbanky ku koncu roka ´25 v objeme 1,4 mld. sa v porovnaní s predkladanou celkovou majetkovou angažovanosťou ku koncu roku ´24 zvýši o 8,5 %.
Eximbanka predpokladá za rok ´25 dosiahnuť zisk po zdanení 600-tisíc eur. V priebehu roka ´25 predpokladá v rámci rozvoja očakávaného za rok, zisku za rok ´24 umorenie časti neuhradenej straty dosiahnutej v roku 2021. Súčasťou rozdelenia disponibilného zisku bude aj návrh odvodu do štátneho rozpočtu v predpokladanej výške 250-tisíc eur.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

2.12.2024 o 12:16 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

12:18

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani kolegyne, vážení páni kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol správu výboru o výsledku prerokovania návrhu rozpočtu Exportno-importnej banky Slovenskej republiky na rok 2025, tlač 556a.
Výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 6 ods. 6 a § 31 ods. 1 zákona č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto správu výboru o prerokúvaní vyššie uvedeného návrhu rozpočtu.
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 581 z 21. októbra 2024 pridelil návrh rozpočtu Exportno-importnej banky Slovenskej republiky na rok 2025, tlač 556, na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet. Zároveň určil výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, ktorý predloží Národnej rade správu a výsledky prerokovania uvedeného návrhu vo výbore.
Výbor Národnej rady uznesením č. 160 z 19. novembra 2024 súhlasil s návrhom rozpočtu, ktorý vykazuje výnosy vo výške 41 137 euro a náklady vo výške 40 537 euro. Zároveň odporučil Národnej rade tento návrh rozpočtu schváliť.
Výbor pre financie a rozpočet následne schválil svojím uznesením č. 176 z 26. novembra 2024 správu výboru. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril:
1. predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady,
2. pri rokovaní o predmetnom návrhu predkladať návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

2.12.2024 o 12:18 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 12:21

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V podstate o tomto sme sa tiež bavili pri pätnásťhodinovej rozprave k rozpočtu, myslím, že som sa k tomu dostatočne vyjadril. Chcem len zdôrazniť to, že cieľom tohto plánu, je to nové, je to nový štrukturálny strednodobý plán, ktorý predkladáme Európskej komisii na schválenie. Bol odsúhlasený Európskou komisiou ako realistický a ambiciózny. Z hľadiska tohoto ideme, chceme v roku ´27 otočiť dlh, aby pri úrovni nejakých 60,5 %, s tým, že musíme dodržiavať limity verejných výdavkov a ostatné pravidlá, ktoré sme si na Ecofine odsúhlasili.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie

2.12.2024 o 12:21 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:22

Igor Válek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol správu výborov o výsledku prerokovania Národného strednodobého fiškálno-štrukturálneho plánu Slovenskej republiky na roky 2025 až 2028, tlač 558a.
Národný strednodobý fiškálno-štrukturálny plán Slovenskej republiky na roky 2025 - 2028 bol predložený Národnej rade podľa § 14 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetný návrh pridelil predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 585 zo dňa 22. októbra 2024 na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet a zároveň ho určil ako gestorský výbor, ktorý pripraví správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady aj s lehotou na prerokovanie tohto návrhu v predmetnom výbore.
Predmetný návrh prerokoval gestorský výbor a prijal k nemu uznesenie č. 168 zo dňa 19. novembra 2024, v ktorom uvedený dokument odsúhlasil a odporučil ho Národnej rade vziať na vedomie. Zo strany výboru Národnej rady ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, pripomienky či pozmeňujúce návrhy v súlade s § 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Gestorský výbor podľa § 79 ods. 4 a 5 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady schválil správu výboru uznesením č. 178 zo dňa 26. novembra 2024 a určil mňa za spravodajcu výboru a poveril ma zároveň:
1. predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady,
2. navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1993 (správne 350/1996, pozn. red.) o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Návrh uznesenia Národnej rady je prílohou tejto správy.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.12.2024 o 12:22 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:25

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň ešte raz, ďakujem pekne. Ja som sa do tejto rozpravy prihlásil hlavne preto, lebo som nedostal odpovede na otázky, na ktoré sa pýtam. A to, o čom teraz rokujeme, je tiež rozpočet. V podstate sme si, sme sa porozprávali o mnohom posledné, posledné vyše dva dni a tuto argumenty už nebudeme opakovať s výnimkou jedného, o chvíľu poviem, ale teda sedí, že tento dokument je, je rozpočet, ktorý posielame do Bruselu, sú to tie isté veci, o ktorých sme sa rozprávali, len napísané trošku iným jazykom, nazvime to analytickejšie a viacej, viacej zhora. Pojednáva o tom, aký bude dlh, aký bude deficit a čo s tým, čo sa k tomu vláda zaväzuje spraviť. A v tomto dokumente sa najlepšie a najpriamejšie môžete dočítať o tom, o čom sme hovorili aj v rozprave k tomu, teda k tomu riadnemu rozpočtu, a to, že to je rozpočet rastúceho dlhu. Aj v tomto dokumente, a teda tuná si môžete nájsť ten kontrast, kde vláda hovorí, že dlh bude naďalej rásť, napriek svojmu sľubu stabilizovať verejný dlh, a to vôbec zadlžovanie, ktoré každý občan Slovenskej republiky dlhuje, keď to prerátame na hlavu.
A takisto si tu môžete pozrieť, že vláda je optimistickejšia ako všetci ostatní naokolo, najmä teda Európska komisia, kde opäť na konci dokumentu vidíme, ako to vidí Komisia s vývinom dlhu, a v inom materiáli, ktorý teda nebol predložený do pléna, ale rozprávali sme sa o ňom na výbore, a v tom materiáli Rady pre rozpočtovú zodpovednosť vidíme, že ten dlh bude rásť ešte rýchlejšie, ako predpokladá ministerstvo financií. Keď to zhrniem, tak na konci toho obdobia dosiahne podľa RRZ, resp. podľa Európskej komisie niekde okolo 64 %. Ministerstvo financií si myslí, že to bude „iba" 60,5 %. No ale ja som sa nedozvedel teda odpoveď, že čo s tým ide vláda robiť, pretože sa očakáva, že 2 % HDP nájde v predvolebnom roku, to sú asi 2 mld. a viacej sme sa nedozvedeli o tom, ako to chce dosiahnuť.
Ale tuto, v tomto materiáli, a na to sa chcem teda špecificky opýtať pána ministra, keď môžem na chvíľku vyrušiť, vám ušla taká jedna veta, že vláda v rámci konsolidácií plánuje výraznejší príklon k zdaňovaniu majetku, kde zváži okrem iného zavedenie transakčnej dane a environmentálnym daniam, kde zváži úpravy v registračnom poplatku motorových vozidiel, ktoré by malo zohľadňovať množstvo vyprodukovaných emisií, na strane 18. A teda tu sa to dá akože z rôznych uhlov na to, na to našliapnuť. Jeden je, že, neviem, či to tam iba zabudli akože vypustiť alebo, alebo prečo sa len tak mimochodom taká veta objavila, ale každopádne mňa by zaujímala tá stratégia, že teda aj keď ste tu len mimochodom, ale tak mohli by ste nám povedať, že ako nad tým rozmýšľate, že či toto je súčasťou toho balíčka, ktorý očakávame, alebo teda aká je tá stratégia na ďalšie, na ďalšie tri roky. Pretože idete z roka na rok, z ruky do úst, ale tu chýba nejaká, nejaká výraznejšia alebo teda zrozumiteľnejšia koncepcia, pretože systémové veci, pán minister, sa nedajú urobiť spôsobom z ruky do úst, potrebujete k nim pristúpiť systematickejšie, napríklad aj rozdať úlohy, ktoré trvajú dlhšie, ale na konci nejakého obdobia, nejakého projektového plánu prinášajú, prinášajú nejaké výsledky. Takže budem rád, keď mi rozvediete túto vetu z vášho materiálu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 12:25 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom