23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 15:29 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím číslo 552 zo 7. októbra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, tlač 529, na prerokovanie výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť aj ako gestorskému výboru.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval predmetný návrh skupiny poslancov, tlač 529, v určenej lehote a neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Prílohou tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancom.
Ďakujem pekne pán predsedajúci, otvorte prosím rozpravu.
Rozpracované
Vystúpenia
15:14
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 31. januára 2025 a gestorský výbor do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 31. januára 2025 a gestorský výbor do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Rozpracované
15:14
Vystúpenie v rozprave 15:14
Marián ViskupičKolegyne, kolegovia, tak a ako som hovoril, tak, prosím, treba vnímať tieto moje tri zákony, ktoré predkladám akoby jeden celok. Čiže keď mi bolo pri sviatkoch akoby vyčítané, že, samozrejme, základným problémom Slovenska je produktivita, absolútne súhlasím. Efektivita, produktivita to spolu súvisí. Keď si efektívnejší si produktívnejší. Čiže ale to chcem povedať, že, samozrejme, v danom...
Kolegyne, kolegovia, tak a ako som hovoril, tak, prosím, treba vnímať tieto moje tri zákony, ktoré predkladám akoby jeden celok. Čiže keď mi bolo pri sviatkoch akoby vyčítané, že, samozrejme, základným problémom Slovenska je produktivita, absolútne súhlasím. Efektivita, produktivita to spolu súvisí. Keď si efektívnejší si produktívnejší. Čiže ale to chcem povedať, že, samozrejme, v danom návrhu zákona sa produktivita neriešila, a, a preto hovorím, že teraz pri návrhu tohto zákona vlastne sa už aj bavíme o efektivite, napr. efektivite fungovania štátu, lebo to je tiež veľmi dôležité, a preto prosím vnímať ako, ako celok. Čiže, samozrejme, každý ten z troch zákonov, ktoré som predkladal, má svoje akoby cielenie a má svoje vplyvy.
No, takže teraz vlastne ale už sa posúvame, a teda predkladám tzv. daňovú brzdu. Je to vlastne rozšírenie zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý teda stráži vlastne naše verejné financie, ktorý stráži politikov, stráži nás, a hlavne teda ale, samozrejme, vždy koalíciu, ktorá rozhoduje o používaní peňazí daňových poplatníkov, pretože my tu, aj to je možno také smutné, že my tu hovoríme o verejných financiách. Sú krajiny, ktoré pojem verejné financie nahrádzajú pojmom tax payers money, čiže peniaze daňových poplatníkov. Toto majme vždy, musíme mať na pamäti. My nemáme žiadne peniaze, s ktorými sa tu my hráme, že a tam pomôžeme, tam pomôžeme. Nie. To sú občania, ktorí sa vzdali v prospech štátu financií, časti svojich príjmov a štát je povinný efektívne, hospodárne ich spravovať a míňať.
No a sú také tri piliere. Jedným je vlastne dlhová brzda. To nám funguje už od samotného roku 2011, kde teda štát, proste je stanovená nejaká výška. Tá cieľová hodnota je výška dlhu 50 % oproti hrubému domácemu produktu, a ak sa to nedodržiava, tak sú nejaké proste sankčné pásma a vláda... (rečník si odkašlal) a je povinná teda proste potom nejaké sankcie plniť. Hej? Tam je až pod to, že vláda musí napríklad požiadať o vyslovenie dôvery, takže to je jedna noha, jeden pilier.
Na konci minulého volebného obdobia bol zavedený druhý pilier, tu sú výdavkové limity. To je proste ďalší parameter, ktorý teda neumožňuje vláde míňať nad určitú hranicu, je veľmi zložitý výpočet, ktorý definuje, definuje tieto výdavkové limity, a teda hovorí, že koľko teda môžu byť výdavky verejnej správy, aby vlastne sme sa všetci správali hospodárne k peniazom našich daňových poplatníkov. To je druhý pilier. Tieto teda máme. Môžeme sa baviť o tom, že či by mohli byť nastavené lepšie, funkčnejšie. Tá debata, samozrejme, je legitímna a dokonca aj potrebná.
No a je tretí pilier. A to teraz vidíme, že čo sa stalo. My sme to predkladali aj v minulom volebnom období, skutočne nemalo to podporu. Bohužiaľ, nemalo. Ani v strane alebo v hnutí OĽANO a je to veľká škoda, pretože keby sme sa vtedy boli dokázali dohodnúť na daňovej brzde, tak dnes by nemohol ten rozpočet vyzerať takto, ako vyzeral, kedy celá konsolidácia sa vlastne preniesla len na plecia občanov, daňových poplatníkov, takže toto vlastne len ukazuje ten vývoj vlastne, že aj tento tretí pilier je extrémne dôležitý, pretože ono je to úplne prirodzené. Keď teda zákon neumožní, neumožní politikom sa nad nejakú mieru zadlžiť a nad nejakú mieru proste vynakladať, proste že je tam ten výdavkový limit.
No, tak vlastne ten únik je do toho, že musíte vybrať viacej od občanov a potom už môžete minúť viacej, hej? A toto vybrať viacej od občanov sa dostalo do absolútneho extrému práve včera schváleným rozpočtom, kedy štát sa rozhodol vybrať od občanov medziročne o 22 % viacej. To je, akože to je brutálne proste! To je, to je číslo, ktoré je podľa mňa nedosiahnuteľné, a keď bude dosiahnuteľné, tak jednoducho s obrovskými devastačnými dôsledkami pre celú produktívnu časť ekonomiky a pre každého jedného občana – starého, mladého, chudobného, bohatého, všetkých.
No a preto, preto teda tento návrh zákona, ktorý, ktorý teda nastavuje parametre, nastavuje parametre teda toho, ako môže vlastne, koľko maximálne môže štát vyberať daní. Ten základný parameter je, že je to nejaké číslo, nejaká hodnota voči celkovému ročnému hrubému domácemu produktu, aké vysoké tie dane môžu byť. To znamená, zasa napasujem to na tú realitu. Jednoducho vláda si nemôže povedať, že si pretlačí zákony, ktoré jednoducho zvýšia dane, zvýšia poplatky, zvýšia odvody a jednoducho vlastne budú občania platiť nad nejakú mieru, takže preto daňová brzda, no.
A prečo teda daňová brzda? Pretože vysoké daňové zaťaženie má jednoznačne negatívny dopad, samozrejme, už na podnikateľské prostredie, čo ruší alebo znižuje tvorbu pracovných miest, obmedzuje prístup jednotlivou k ekonomickým príležitostiam. Takisto to vysoké daňové zaťaženie, už som to tu dnes rozprával, proste odrádza podnikateľov od investícií, či už domácich, alebo vonkajších, odrádza ich od tvorby nových hodnôt, od expanzie, pretože jednoducho zvyšuje náklady na podnikanie.
No a v krajinách s nižšími daňovými sadzbami sa podniky častejšie rozhodujú investovať do nových projektov, do nových technológií, čo zase len prispieva aj k efektivite aj... (rečník si odkašlal) a, samozrejme, k ekonomickému alebo hospodárskemu rastu.
No a takisto vysoké dane, samozrejme, ovplyvňujú rozhodovanie zamestnávateľov o prijímaní nových zamestnancov. Je to úplne prirodzené. No a, samozrejme, teda vysoké dane majú dlhodobý, negatívny dopad na nezamestnanosť a takisto aj na celkovú životnú úroveň obyvateľstva.
Tu by som sa možno pozrel fakt na napríklad Írsko, ktoré má nízke daňové zaťaženie, a riešia pre nás normálne že nepredstaviteľný problém. Oni majú tak vysoké rozpočtové príjmy, tak vysoký prebytok rozpočtu, že riešia vlastne, čo s tými peniazmi, lebo vy ani nemôžete ten veľký prebytok vlastne hodiť do ekonomiky, lebo ju zasa rozvrátite a spôsobíte infláciu, ale paradox... paradoxne nízke dane im prinášajú vysoké príjmy. To je to, vlastne čo je ambíciou tohto návrhu zákona. Zakázať možno štátu proste extrémne zvyšovať a zvyšovať a zvyšovať a zvyšovať dane.
No nechcem asi veľmi ďalej zaťažovať, lebo čas letí. Skutočne keď sa pozrieme na akékoľvek ekonomické prieskumy, akékoľvek, proste ekonomickú realitu, tak jednoducho krajiny s nižším daňovým zaťažením, s väčšou voľnosťou ekonomických rozhodnutí dosahujú fakt lepšie hospodárske, to je prirodzené, ale aj sociálne výsledky v porovnaní teda s menej alebo najmenej slobodnými krajinami. Toto, toto si treba uvedomiť, že, že proste tým, ak nechajú sa tie peniaze u... viacej u podnikateľov, u občanov, oni robia lepšie ekonomické rozhodnutia, ktoré majú skutočne následne aj dosah na tú sociálnu situáciu občanov. Fakt, toto, toto je, toto je to kľúčové, že nie je to len o ekonomike.
Ja viem, že rozprávam stále o ekonomike. Ale proste ten výsledok je ten, že sa práve tí najslabší sociálne ľudia majú lepšie, ak je tá ekonomika slobodnejšia, funkčnejšia, a teda viacej rastie, pretože tá predstava, ktorú nám tu dnes hovorí aj vládna koalícia, že my teda vyberieme od všetkých veľa peňazí a potom každému jednému proste teda pomôžeme a dáme mu sociálnu dávku a zvýšime ju, jednoducho takto to, takto to nevie fungovať. Za prvé to nie je perpetuum mobile proste, pretože to nie je vytváranie novej hodnoty, to je len prerozdeľovanie tej existujúcej.
Ale ja zasa použijem slová Jožka Pročka. My máme málo tej existujúcej hodnoty. A málo jej je potom aj na prerozdeľovanie, čiže my potrebujeme, vlastne aby tá ekonomika, ekonomika mala schopnosť a možnosť rásť, a čím nižšie dane, tak tým má väčšiu šancu a schopnosť rásť.
Dobre. Takto by som to zhrnul v prvom čítaní. Samozrejme, ak sa mi podarí presvedčiť dostatok poslancov a dostaneme sa do druhého, tak potom už treba skutočne debatovať o tom, ako je to tam nastavenie, kedy sa tá daňová brzda uplatňuje, kedy, samozrejme, je aj akoby nejaká daňová proste výnimka z tej brzdy, tak ako je aj pri, pri ostatných častiach zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Toto všetko ten zákon rieši, ale myslím si, že to presahuje momentálne to prvé čítanie.
Ide o princíp, tento zákon zakazuje štátu vyberať od ľudí vyššie dane, než je nejaká hranica. A keby sme tento zákon mali dnes platný, tak jednoducho nemohol by vyzerať ten rozpočet tak, ako vyzerá. A nebol by tak zlý, ako sa tu na ňom všetci teda fakt že zhodujeme, že je to jeden z najhorších rozpočtov. Toľko za mňa.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 15:14 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Kolegyne, kolegovia, tak a ako som hovoril, tak, prosím, treba vnímať tieto moje tri zákony, ktoré predkladám akoby jeden celok. Čiže keď mi bolo pri sviatkoch akoby vyčítané, že, samozrejme, základným problémom Slovenska je produktivita, absolútne súhlasím. Efektivita, produktivita to spolu súvisí. Keď si efektívnejší si produktívnejší. Čiže ale to chcem povedať, že, samozrejme, v danom návrhu zákona sa produktivita neriešila, a, a preto hovorím, že teraz pri návrhu tohto zákona vlastne sa už aj bavíme o efektivite, napr. efektivite fungovania štátu, lebo to je tiež veľmi dôležité, a preto prosím vnímať ako, ako celok. Čiže, samozrejme, každý ten z troch zákonov, ktoré som predkladal, má svoje akoby cielenie a má svoje vplyvy.
No, takže teraz vlastne ale už sa posúvame, a teda predkladám tzv. daňovú brzdu. Je to vlastne rozšírenie zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý teda stráži vlastne naše verejné financie, ktorý stráži politikov, stráži nás, a hlavne teda ale, samozrejme, vždy koalíciu, ktorá rozhoduje o používaní peňazí daňových poplatníkov, pretože my tu, aj to je možno také smutné, že my tu hovoríme o verejných financiách. Sú krajiny, ktoré pojem verejné financie nahrádzajú pojmom tax payers money, čiže peniaze daňových poplatníkov. Toto majme vždy, musíme mať na pamäti. My nemáme žiadne peniaze, s ktorými sa tu my hráme, že a tam pomôžeme, tam pomôžeme. Nie. To sú občania, ktorí sa vzdali v prospech štátu financií, časti svojich príjmov a štát je povinný efektívne, hospodárne ich spravovať a míňať.
No a sú také tri piliere. Jedným je vlastne dlhová brzda. To nám funguje už od samotného roku 2011, kde teda štát, proste je stanovená nejaká výška. Tá cieľová hodnota je výška dlhu 50 % oproti hrubému domácemu produktu, a ak sa to nedodržiava, tak sú nejaké proste sankčné pásma a vláda... (rečník si odkašlal) a je povinná teda proste potom nejaké sankcie plniť. Hej? Tam je až pod to, že vláda musí napríklad požiadať o vyslovenie dôvery, takže to je jedna noha, jeden pilier.
Na konci minulého volebného obdobia bol zavedený druhý pilier, tu sú výdavkové limity. To je proste ďalší parameter, ktorý teda neumožňuje vláde míňať nad určitú hranicu, je veľmi zložitý výpočet, ktorý definuje, definuje tieto výdavkové limity, a teda hovorí, že koľko teda môžu byť výdavky verejnej správy, aby vlastne sme sa všetci správali hospodárne k peniazom našich daňových poplatníkov. To je druhý pilier. Tieto teda máme. Môžeme sa baviť o tom, že či by mohli byť nastavené lepšie, funkčnejšie. Tá debata, samozrejme, je legitímna a dokonca aj potrebná.
No a je tretí pilier. A to teraz vidíme, že čo sa stalo. My sme to predkladali aj v minulom volebnom období, skutočne nemalo to podporu. Bohužiaľ, nemalo. Ani v strane alebo v hnutí OĽANO a je to veľká škoda, pretože keby sme sa vtedy boli dokázali dohodnúť na daňovej brzde, tak dnes by nemohol ten rozpočet vyzerať takto, ako vyzeral, kedy celá konsolidácia sa vlastne preniesla len na plecia občanov, daňových poplatníkov, takže toto vlastne len ukazuje ten vývoj vlastne, že aj tento tretí pilier je extrémne dôležitý, pretože ono je to úplne prirodzené. Keď teda zákon neumožní, neumožní politikom sa nad nejakú mieru zadlžiť a nad nejakú mieru proste vynakladať, proste že je tam ten výdavkový limit.
No, tak vlastne ten únik je do toho, že musíte vybrať viacej od občanov a potom už môžete minúť viacej, hej? A toto vybrať viacej od občanov sa dostalo do absolútneho extrému práve včera schváleným rozpočtom, kedy štát sa rozhodol vybrať od občanov medziročne o 22 % viacej. To je, akože to je brutálne proste! To je, to je číslo, ktoré je podľa mňa nedosiahnuteľné, a keď bude dosiahnuteľné, tak jednoducho s obrovskými devastačnými dôsledkami pre celú produktívnu časť ekonomiky a pre každého jedného občana – starého, mladého, chudobného, bohatého, všetkých.
No a preto, preto teda tento návrh zákona, ktorý, ktorý teda nastavuje parametre, nastavuje parametre teda toho, ako môže vlastne, koľko maximálne môže štát vyberať daní. Ten základný parameter je, že je to nejaké číslo, nejaká hodnota voči celkovému ročnému hrubému domácemu produktu, aké vysoké tie dane môžu byť. To znamená, zasa napasujem to na tú realitu. Jednoducho vláda si nemôže povedať, že si pretlačí zákony, ktoré jednoducho zvýšia dane, zvýšia poplatky, zvýšia odvody a jednoducho vlastne budú občania platiť nad nejakú mieru, takže preto daňová brzda, no.
A prečo teda daňová brzda? Pretože vysoké daňové zaťaženie má jednoznačne negatívny dopad, samozrejme, už na podnikateľské prostredie, čo ruší alebo znižuje tvorbu pracovných miest, obmedzuje prístup jednotlivou k ekonomickým príležitostiam. Takisto to vysoké daňové zaťaženie, už som to tu dnes rozprával, proste odrádza podnikateľov od investícií, či už domácich, alebo vonkajších, odrádza ich od tvorby nových hodnôt, od expanzie, pretože jednoducho zvyšuje náklady na podnikanie.
No a v krajinách s nižšími daňovými sadzbami sa podniky častejšie rozhodujú investovať do nových projektov, do nových technológií, čo zase len prispieva aj k efektivite aj... (rečník si odkašlal) a, samozrejme, k ekonomickému alebo hospodárskemu rastu.
No a takisto vysoké dane, samozrejme, ovplyvňujú rozhodovanie zamestnávateľov o prijímaní nových zamestnancov. Je to úplne prirodzené. No a, samozrejme, teda vysoké dane majú dlhodobý, negatívny dopad na nezamestnanosť a takisto aj na celkovú životnú úroveň obyvateľstva.
Tu by som sa možno pozrel fakt na napríklad Írsko, ktoré má nízke daňové zaťaženie, a riešia pre nás normálne že nepredstaviteľný problém. Oni majú tak vysoké rozpočtové príjmy, tak vysoký prebytok rozpočtu, že riešia vlastne, čo s tými peniazmi, lebo vy ani nemôžete ten veľký prebytok vlastne hodiť do ekonomiky, lebo ju zasa rozvrátite a spôsobíte infláciu, ale paradox... paradoxne nízke dane im prinášajú vysoké príjmy. To je to, vlastne čo je ambíciou tohto návrhu zákona. Zakázať možno štátu proste extrémne zvyšovať a zvyšovať a zvyšovať a zvyšovať dane.
No nechcem asi veľmi ďalej zaťažovať, lebo čas letí. Skutočne keď sa pozrieme na akékoľvek ekonomické prieskumy, akékoľvek, proste ekonomickú realitu, tak jednoducho krajiny s nižším daňovým zaťažením, s väčšou voľnosťou ekonomických rozhodnutí dosahujú fakt lepšie hospodárske, to je prirodzené, ale aj sociálne výsledky v porovnaní teda s menej alebo najmenej slobodnými krajinami. Toto, toto si treba uvedomiť, že, že proste tým, ak nechajú sa tie peniaze u... viacej u podnikateľov, u občanov, oni robia lepšie ekonomické rozhodnutia, ktoré majú skutočne následne aj dosah na tú sociálnu situáciu občanov. Fakt, toto, toto je, toto je to kľúčové, že nie je to len o ekonomike.
Ja viem, že rozprávam stále o ekonomike. Ale proste ten výsledok je ten, že sa práve tí najslabší sociálne ľudia majú lepšie, ak je tá ekonomika slobodnejšia, funkčnejšia, a teda viacej rastie, pretože tá predstava, ktorú nám tu dnes hovorí aj vládna koalícia, že my teda vyberieme od všetkých veľa peňazí a potom každému jednému proste teda pomôžeme a dáme mu sociálnu dávku a zvýšime ju, jednoducho takto to, takto to nevie fungovať. Za prvé to nie je perpetuum mobile proste, pretože to nie je vytváranie novej hodnoty, to je len prerozdeľovanie tej existujúcej.
Ale ja zasa použijem slová Jožka Pročka. My máme málo tej existujúcej hodnoty. A málo jej je potom aj na prerozdeľovanie, čiže my potrebujeme, vlastne aby tá ekonomika, ekonomika mala schopnosť a možnosť rásť, a čím nižšie dane, tak tým má väčšiu šancu a schopnosť rásť.
Dobre. Takto by som to zhrnul v prvom čítaní. Samozrejme, ak sa mi podarí presvedčiť dostatok poslancov a dostaneme sa do druhého, tak potom už treba skutočne debatovať o tom, ako je to tam nastavenie, kedy sa tá daňová brzda uplatňuje, kedy, samozrejme, je aj akoby nejaká daňová proste výnimka z tej brzdy, tak ako je aj pri, pri ostatných častiach zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Toto všetko ten zákon rieši, ale myslím si, že to presahuje momentálne to prvé čítanie.
Ide o princíp, tento zákon zakazuje štátu vyberať od ľudí vyššie dane, než je nejaká hranica. A keby sme tento zákon mali dnes platný, tak jednoducho nemohol by vyzerať ten rozpočet tak, ako vyzerá. A nebol by tak zlý, ako sa tu na ňom všetci teda fakt že zhodujeme, že je to jeden z najhorších rozpočtov. Toľko za mňa.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Tibor GašparNa vás nereaguje nikto z hľadiska faktických poznámok, preto vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať ešte raz stanovisko navrhovateľ po? ďakujem. Spravodajca, poprosím? Tiež, nie. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pristúpime k rokovaniu o návrhu skupiny poslancov na prijatie uznesenia Národnej rady k...
Na vás nereaguje nikto z hľadiska faktických poznámok, preto vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať ešte raz stanovisko navrhovateľ po? ďakujem. Spravodajca, poprosím? Tiež, nie. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pristúpime k rokovaniu o návrhu skupiny poslancov na prijatie uznesenia Národnej rady k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, návrh má parlamentnú tlač 529. Dávam slovo pánovi poslancovi Jurajovi Krúpovi, aby za skupinu poslancov návrh uviedol.
(Rokovanie o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, tlač 529.)
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 15:29 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ja myslím si, že sa nie všetci zhodujeme, ale ďakujem vám, pán poslanec. (Povedané so smiechom.)
Na vás nereaguje nikto z hľadiska faktických poznámok, preto vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať ešte raz stanovisko navrhovateľ po? ďakujem. Spravodajca, poprosím? Tiež, nie. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pristúpime k rokovaniu o návrhu skupiny poslancov na prijatie uznesenia Národnej rady k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, návrh má parlamentnú tlač 529. Dávam slovo pánovi poslancovi Jurajovi Krúpovi, aby za skupinu poslancov návrh uviedol.
(Rokovanie o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, tlač 529.)
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Juraj KrúpaTento návrh uznesenia sme pripravovali ešte v rámci spolupráce v opozícii. Niekedy koncom septembra, ktorý sme predkladali ako také malé memento toho, že čo vlastne všetko prináša so sebou aj tie, tie úskalia možnej spolupráce s Čínskou ľudovou republikou, a chceli sme o tejto téme diskutovať ešte pred cestou vládnej delegácie do Číny. Napriek tomu, že sa tento zákon, alebo teda to uznesenie na...
Tento návrh uznesenia sme pripravovali ešte v rámci spolupráce v opozícii. Niekedy koncom septembra, ktorý sme predkladali ako také malé memento toho, že čo vlastne všetko prináša so sebou aj tie, tie úskalia možnej spolupráce s Čínskou ľudovou republikou, a chceli sme o tejto téme diskutovať ešte pred cestou vládnej delegácie do Číny. Napriek tomu, že sa tento zákon, alebo teda to uznesenie na program dostalo až teraz v decembri, šupito len tak zhruba dva a pol mesiaca s oneskorením, tak si myslím, že je ešte stála aktuálny, pretože tie hrozby sú stále aktuálne.
Ja by som sa teda potom k tomu uzneseniu rád aj prihlásil ako prvý do rozpravy.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Tento návrh uznesenia sme pripravovali ešte v rámci spolupráce v opozícii. Niekedy koncom septembra, ktorý sme predkladali ako také malé memento toho, že čo vlastne všetko prináša so sebou aj tie, tie úskalia možnej spolupráce s Čínskou ľudovou republikou, a chceli sme o tejto téme diskutovať ešte pred cestou vládnej delegácie do Číny. Napriek tomu, že sa tento zákon, alebo teda to uznesenie na program dostalo až teraz v decembri, šupito len tak zhruba dva a pol mesiaca s oneskorením, tak si myslím, že je ešte stála aktuálny, pretože tie hrozby sú stále aktuálne.
Ja by som sa teda potom k tomu uzneseniu rád aj prihlásil ako prvý do rozpravy.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Tibor GašparProsím povereného člena výboru pre obranu a bezpečnosť poslanca Gábora Grendela, aby podal správu o výsledku prerokovania návrhu vo výbore a návrh uznesenia Národnej rady.
Prosím povereného člena výboru pre obranu a bezpečnosť poslanca Gábora Grendela, aby podal správu o výsledku prerokovania návrhu vo výbore a návrh uznesenia Národnej rady.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 15:29 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán poslanec Krúpa.
Prosím povereného člena výboru pre obranu a bezpečnosť poslanca Gábora Grendela, aby podal správu o výsledku prerokovania návrhu vo výbore a návrh uznesenia Národnej rady.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Gábor GrendelVýbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím číslo 552 zo 7. októbra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti...
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím číslo 552 zo 7. októbra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, tlač 529, na prerokovanie výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť aj ako gestorskému výboru.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval predmetný návrh skupiny poslancov, tlač 529, v určenej lehote a neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Prílohou tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancom.
Ďakujem pekne pán predsedajúci, otvorte prosím rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 15:29 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím číslo 552 zo 7. októbra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, tlač 529, na prerokovanie výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť aj ako gestorskému výboru.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval predmetný návrh skupiny poslancov, tlač 529, v určenej lehote a neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Prílohou tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancom.
Ďakujem pekne pán predsedajúci, otvorte prosím rozpravu.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Tibor GašparOtváram rozpravu. Konštatujem na úvod, že nebola žiadna písomná prihláška, preto sa pýtam, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ? (Reakcia navrhovateľa.)
Tak vrátime to, rozpravu nepovažujem za skončenú, resp. dávam vám slovo ešte ako navrhovateľovi v rozprave, nech sa páči.
Otváram rozpravu. Konštatujem na úvod, že nebola žiadna písomná prihláška, preto sa pýtam, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ? (Reakcia navrhovateľa.)
Tak vrátime to, rozpravu nepovažujem za skončenú, resp. dávam vám slovo ešte ako navrhovateľovi v rozprave, nech sa páči.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 15:29 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán spravodajca.
Otváram rozpravu. Konštatujem na úvod, že nebola žiadna písomná prihláška, preto sa pýtam, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ? (Reakcia navrhovateľa.)
Tak vrátime to, rozpravu nepovažujem za skončenú, resp. dávam vám slovo ešte ako navrhovateľovi v rozprave, nech sa páči.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Juraj KrúpaA čo sa týka tohto uznesenia, toto uznesenie sa vyslovene zameriava na to a vlastne upozorňuje na tie hrozby, ktoré prichádzajú z východného vektora od našich hraníc, kde sme svedkami toho, že tu máme vmiešavanie sa cudzích mocností do nášho diania, či už politického, bezpečnostného alebo aj ekonomického. Často sa im hovorí, že sú to vplyvové operácie alebo operácie prostredníctvom... psychologické operácie...
A čo sa týka tohto uznesenia, toto uznesenie sa vyslovene zameriava na to a vlastne upozorňuje na tie hrozby, ktoré prichádzajú z východného vektora od našich hraníc, kde sme svedkami toho, že tu máme vmiešavanie sa cudzích mocností do nášho diania, či už politického, bezpečnostného alebo aj ekonomického. Často sa im hovorí, že sú to vplyvové operácie alebo operácie prostredníctvom... psychologické operácie prostredníctvom dezinformácií alebo hybridné operácie a tak ďalej.
Máme a sme svedkami toho a videli sme ich v niekoľkých správach našich spravodajských služieb, že tie najsilnejšie prichádzajú, samozrejme, z Ruskej federácie. Všeobecne aj v rámci Európskej únie a NATO panuje v tomto zhoda, že táto hrozba tu je a naďalej sa rozvíja. Teraz najnovšie sú to aj rôzne diverzné aktivity a podobné, ktoré majú ohrozovať aj našu kritickú infraštruktúru.
Čo je ale dôležité a nemali by sme na to zabúdať, že tu máme aj iných aktérov, ktorí sú aktívni v rámci Európy a dlhodobo sa snažia získať vplyv, tak aby mohli ovplyvňovať či už vnútropolitické dianie, ale najmä dianie v inštitúciách, ako je Aliancia alebo ako je Európska únia, a takým... a spôsobom, kde sa snažia získavať vplyv aj u jednotlivých členov, alebo teda v členských krajinách týchto inštitúcií alebo organizácií.
Čína sa aj v minulosti snažila získavať tento vplyv, prostredníctvom rôznych aktivít. Boli sme toho svedkami napríklad v rámci tzv. Iniciatívy 17+1, ktorá sa potom zmenšovala, bola 16+1 a tak ďalej, kde jednotlivé krajiny, ktoré boli v tejto iniciatíve, mali tú skúsenosť s Čínou, že jednoducho tie jej sľuby, tá spolupráca a tie investície, ktoré boli sľubované, neboli napĺňané. Zároveň ale tie skúsenosti, ktoré mali a získali, bolo to, že tie ekonomické investície boli častokrát spojené aj s presadzovaním bezpečnostných záujmov Číny, alebo resp. aspoň vplyvových aktivít prostredníctvom vytvárania rôznych štruktúr, či už fiktívnych, resp. policajných staníc reálnych alebo nelegálnych.
Takisto sa snažili mať vplyv aj na budovanie tzv. kritickej infraštruktúry v daných krajinách.
My, ako predkladatelia tohto uznesenia, či už sú to predstavitelia KDH, PS alebo SaS, my neodmietame ekonomickú spoluprácu s Čínou ako takou. Veď sme si plne vedomí toho, že Čína je dôležitý obchodný a ekonomický partner aj pre Európu, kde jednoznačne je potrebné mať na zreteli aj tie bezpečnostné záruky, resp. tú stránku bezpečnosti ako takú, ktorú Čína častokrát sa snaží zneužiť.
Zámerom tohto uznesenia je práve upozorniť na toto, že podľa skúseností, ktoré majú iné krajiny, či je to Poľsko, či je to Čierna Hora, či sú to iné krajiny na Balkáne, či je to Bosna Hercegovina, ktoré majú čínske investície, tie sú často sprevádzané potom nielen s dodatkami k zmluvám a častému predražovaniu a potom aj zásadnému vplyvu na dianie v týchto krajinách prostredníctvom investícií do kritickej infraštruktúry, ale, samozrejme, aj predražovaniu a potom vytváraniu aj určitých buniek, ktoré majú mať na starosti práve bezpečnosť či už tých firiem, ktoré z Číny prídu, alebo potom mať za úlohu rôzne spravodajské aktivity v daných krajinách.
Videli sme, že sú krajiny, ako je napríklad Taliansko, ktoré dokonca podľahlo takémuto čínskemu vplyvu a podpísalo zmluvu o bezpečnostnej spolupráci s Čínskou republikou, kde Čína presvedčila Taliansko, že vzhľadom na rastúci počet turistov z Čínskej republiky a s tým spojené aj problémy bude vhodné pre Taliansko, aby otvorila policajné stanice, kde bude spoločne s talianskymi policajtami hliadkovať aj čínsky policajt, alebo čínski policajti, ktorí by mali ako dohliadať na čínskych turistov.
Samozrejme, že máte aj čínsky organizovaný zločin a podobné veci, kde sa ponúkali, že budú pomáhať pri odhaľovaní tohto čínskeho organizovaného zločinu. Zhruba po asi siedmich alebo ôsmich mesiacoch Taliani pochopili, že ten účel, ktorý mali plniť tieto policajné stanice, tak ten neplnili. Plnili skôr spravodajský charakter dovnútra a navonok, to znamená, že pôsobili ako poriadková polícia pre Číňanov, ktorí sa pohybovali v Taliansku, takisto pre čínsku komunitu v Taliansku, snažili sa ich ovplyvňovať, snažili sa ich zastrašovať a zároveň robili aj spravodajskú činnosť pre Čínu ako takú, ktorá vlastne bola vyslovene zameraná na spravodajské aktivity na získavanie informácií a podobných záležitostí.
Ale to nie je nič nové. Pamätáme si aj na krízu napríklad covidovú a podobnú, kde Rusko sa tiež ponúklo Taliansku pomôcť. A Taliansko potom asi po mesiaci vypovedalo ruskú pomoc a poslalo ich naspäť domov, pretože nič iné nerobili, len spravodajskú činnosť.
Máme tu ďalšiu krajinu a tou je Maďarsko, ktoré si takisto rozhodlo ísť podobnou cestou a podobnými skúsenosťami v podstate ako Taliansko s tým, že Taliansko túto zmluvu vypovedalo (povedané so smiechom), tak Maďarsko sa zatiaľ snaží, snaží sa budovať tieto policajné stanice. Dokonca vníma Čínu ako strategického investora, ktorý má tam budovať kritickú infraštruktúru, že teda tú rýchloželeznicu zo Srbska a majú tam rôzne investície a tak ďalej, ktoré sa nakoniec ukazujú ako nie tak efektívne a nie tak ziskové pre Maďarsko, ako pôvodne plánovali.
Dokonca Čína má aj ten zvyk, že v podstate nerada dodržuje pravidlá Európskej únie, čo sa týka trhových mechanizmov a podobných záležitostí alebo zmluvy so subdodávateľmi, či už lokálnymi, alebo európskymi. Viac-menej je to tzv. kontajnerový systém, že v kontajneroch si donesú v podstate všetko aj so svojimi bezpečnostnými pracovníkmi, so strojmi, kuchármi a kompletne. Čiže tí subdodávatelia častokrát sa k týmto, k týmto kontraktom nedostávajú, a keď sa dostávajú, tak nie sú... nespĺňajú všetky štandardy, na ktoré sme zvyknutí v rámci Európskej únie.
Čiže sú tu jednoducho tieto skúsenosti, ktoré tu máme. Ale to nie sú len skúsenosti z Európy, ako napr. Čierna Hora, ktorá si nechala postaviť diaľnicu a ktorá ešte ani v podstate nie úplne dokončená, ale zadlžila sa tak, že v podstate ju z vlastného rozpočtu nevládze splácať, a požiadala Európsku úniu o pomoc, aby jej pomohla splácať tie dlžoby, ktoré vznikli.
Takisto tu máme napríklad Poľsko, ktoré malo niekoľko projektov s Čínou, ktoré nakoniec po týchto skúsenostiach, keď zistili a mali tie prvé skúsenosti s Číňanmi, ktorí síce prišli a povedali, že to postavia lacnejšie, a začali potom postupne prichádzať s ďalšími dodatkami k zmluvám, zistili, že vlastne ich to vyjde oveľa drahšie, tak tieto zmluvy s nimi vypovedali.
Ale stačí sa pozrieť do Afriky, stačí sa pozrieť do Ázie, stačí sa pozrieť na Srí Lanku, ako tá skrachovala. Stačí sa pozrieť na Papua Novú Guineu. Všetky, všetky tieto záujmové a vplyvové aktivity do kritickej infraštruktúry a podobne, ktoré Čína vykonáva, naozaj častokrát končia tak, že tie krajiny majú potom problémy sa potom vyplatiť z tých dlhov, ktoré im spôsobujú.
Čiže toto uznesenie je vyslovene o tom, aby sme sa vyvarovali takýchto chýb, ktoré už iné krajiny urobili. Ešte raz, nie je to proti rozvoju obchodnej spolupráce, ktorá ale musí byť vzájomne výhodná a musí vychádzať, samozrejme, aj z našich národných záujmov, aj bezpečnostných záujmov, ktoré by sa nemali krížiť práve so záujmami toho, tej inštitúcie alebo organizácie, ktorými sme členmi, či už je to Európska únia alebo Aliancia, aby sme tak nenarúšali a nestali sa už viac nedôveryhodným partnerom, akým sme alebo ako je vnímané napríklad Maďarsko. Takže toľko.
Preto toto uznesenie je výzva všetkým, aby sme sa vyhli takejto potencionálnej spolupráci s Čínou v oblasti bezpečnosti a v oblasti spravodlivosti, kde, samozrejme, Čínu nemôžeme považovať za krajinu, ktorá rešpektuje ľudské práva a hodnoty ako my, len preto, lebo si myslíme, že budeme mať z toho väčší ekonomický zisk, takže myslím si, že každý, kto úplne normálne uvažuje a má na srdci záujmy Slovenska, bezpečnostné, ekonomické a tak ďalej, by nemal mať s týmto uznesením žiadny problém.
Ďakujem, to je z mojej strany všetko.
Ďakujem veľmi pekne.
A čo sa týka tohto uznesenia, toto uznesenie sa vyslovene zameriava na to a vlastne upozorňuje na tie hrozby, ktoré prichádzajú z východného vektora od našich hraníc, kde sme svedkami toho, že tu máme vmiešavanie sa cudzích mocností do nášho diania, či už politického, bezpečnostného alebo aj ekonomického. Často sa im hovorí, že sú to vplyvové operácie alebo operácie prostredníctvom... psychologické operácie prostredníctvom dezinformácií alebo hybridné operácie a tak ďalej.
Máme a sme svedkami toho a videli sme ich v niekoľkých správach našich spravodajských služieb, že tie najsilnejšie prichádzajú, samozrejme, z Ruskej federácie. Všeobecne aj v rámci Európskej únie a NATO panuje v tomto zhoda, že táto hrozba tu je a naďalej sa rozvíja. Teraz najnovšie sú to aj rôzne diverzné aktivity a podobné, ktoré majú ohrozovať aj našu kritickú infraštruktúru.
Čo je ale dôležité a nemali by sme na to zabúdať, že tu máme aj iných aktérov, ktorí sú aktívni v rámci Európy a dlhodobo sa snažia získať vplyv, tak aby mohli ovplyvňovať či už vnútropolitické dianie, ale najmä dianie v inštitúciách, ako je Aliancia alebo ako je Európska únia, a takým... a spôsobom, kde sa snažia získavať vplyv aj u jednotlivých členov, alebo teda v členských krajinách týchto inštitúcií alebo organizácií.
Čína sa aj v minulosti snažila získavať tento vplyv, prostredníctvom rôznych aktivít. Boli sme toho svedkami napríklad v rámci tzv. Iniciatívy 17+1, ktorá sa potom zmenšovala, bola 16+1 a tak ďalej, kde jednotlivé krajiny, ktoré boli v tejto iniciatíve, mali tú skúsenosť s Čínou, že jednoducho tie jej sľuby, tá spolupráca a tie investície, ktoré boli sľubované, neboli napĺňané. Zároveň ale tie skúsenosti, ktoré mali a získali, bolo to, že tie ekonomické investície boli častokrát spojené aj s presadzovaním bezpečnostných záujmov Číny, alebo resp. aspoň vplyvových aktivít prostredníctvom vytvárania rôznych štruktúr, či už fiktívnych, resp. policajných staníc reálnych alebo nelegálnych.
Takisto sa snažili mať vplyv aj na budovanie tzv. kritickej infraštruktúry v daných krajinách.
My, ako predkladatelia tohto uznesenia, či už sú to predstavitelia KDH, PS alebo SaS, my neodmietame ekonomickú spoluprácu s Čínou ako takou. Veď sme si plne vedomí toho, že Čína je dôležitý obchodný a ekonomický partner aj pre Európu, kde jednoznačne je potrebné mať na zreteli aj tie bezpečnostné záruky, resp. tú stránku bezpečnosti ako takú, ktorú Čína častokrát sa snaží zneužiť.
Zámerom tohto uznesenia je práve upozorniť na toto, že podľa skúseností, ktoré majú iné krajiny, či je to Poľsko, či je to Čierna Hora, či sú to iné krajiny na Balkáne, či je to Bosna Hercegovina, ktoré majú čínske investície, tie sú často sprevádzané potom nielen s dodatkami k zmluvám a častému predražovaniu a potom aj zásadnému vplyvu na dianie v týchto krajinách prostredníctvom investícií do kritickej infraštruktúry, ale, samozrejme, aj predražovaniu a potom vytváraniu aj určitých buniek, ktoré majú mať na starosti práve bezpečnosť či už tých firiem, ktoré z Číny prídu, alebo potom mať za úlohu rôzne spravodajské aktivity v daných krajinách.
Videli sme, že sú krajiny, ako je napríklad Taliansko, ktoré dokonca podľahlo takémuto čínskemu vplyvu a podpísalo zmluvu o bezpečnostnej spolupráci s Čínskou republikou, kde Čína presvedčila Taliansko, že vzhľadom na rastúci počet turistov z Čínskej republiky a s tým spojené aj problémy bude vhodné pre Taliansko, aby otvorila policajné stanice, kde bude spoločne s talianskymi policajtami hliadkovať aj čínsky policajt, alebo čínski policajti, ktorí by mali ako dohliadať na čínskych turistov.
Samozrejme, že máte aj čínsky organizovaný zločin a podobné veci, kde sa ponúkali, že budú pomáhať pri odhaľovaní tohto čínskeho organizovaného zločinu. Zhruba po asi siedmich alebo ôsmich mesiacoch Taliani pochopili, že ten účel, ktorý mali plniť tieto policajné stanice, tak ten neplnili. Plnili skôr spravodajský charakter dovnútra a navonok, to znamená, že pôsobili ako poriadková polícia pre Číňanov, ktorí sa pohybovali v Taliansku, takisto pre čínsku komunitu v Taliansku, snažili sa ich ovplyvňovať, snažili sa ich zastrašovať a zároveň robili aj spravodajskú činnosť pre Čínu ako takú, ktorá vlastne bola vyslovene zameraná na spravodajské aktivity na získavanie informácií a podobných záležitostí.
Ale to nie je nič nové. Pamätáme si aj na krízu napríklad covidovú a podobnú, kde Rusko sa tiež ponúklo Taliansku pomôcť. A Taliansko potom asi po mesiaci vypovedalo ruskú pomoc a poslalo ich naspäť domov, pretože nič iné nerobili, len spravodajskú činnosť.
Máme tu ďalšiu krajinu a tou je Maďarsko, ktoré si takisto rozhodlo ísť podobnou cestou a podobnými skúsenosťami v podstate ako Taliansko s tým, že Taliansko túto zmluvu vypovedalo (povedané so smiechom), tak Maďarsko sa zatiaľ snaží, snaží sa budovať tieto policajné stanice. Dokonca vníma Čínu ako strategického investora, ktorý má tam budovať kritickú infraštruktúru, že teda tú rýchloželeznicu zo Srbska a majú tam rôzne investície a tak ďalej, ktoré sa nakoniec ukazujú ako nie tak efektívne a nie tak ziskové pre Maďarsko, ako pôvodne plánovali.
Dokonca Čína má aj ten zvyk, že v podstate nerada dodržuje pravidlá Európskej únie, čo sa týka trhových mechanizmov a podobných záležitostí alebo zmluvy so subdodávateľmi, či už lokálnymi, alebo európskymi. Viac-menej je to tzv. kontajnerový systém, že v kontajneroch si donesú v podstate všetko aj so svojimi bezpečnostnými pracovníkmi, so strojmi, kuchármi a kompletne. Čiže tí subdodávatelia častokrát sa k týmto, k týmto kontraktom nedostávajú, a keď sa dostávajú, tak nie sú... nespĺňajú všetky štandardy, na ktoré sme zvyknutí v rámci Európskej únie.
Čiže sú tu jednoducho tieto skúsenosti, ktoré tu máme. Ale to nie sú len skúsenosti z Európy, ako napr. Čierna Hora, ktorá si nechala postaviť diaľnicu a ktorá ešte ani v podstate nie úplne dokončená, ale zadlžila sa tak, že v podstate ju z vlastného rozpočtu nevládze splácať, a požiadala Európsku úniu o pomoc, aby jej pomohla splácať tie dlžoby, ktoré vznikli.
Takisto tu máme napríklad Poľsko, ktoré malo niekoľko projektov s Čínou, ktoré nakoniec po týchto skúsenostiach, keď zistili a mali tie prvé skúsenosti s Číňanmi, ktorí síce prišli a povedali, že to postavia lacnejšie, a začali potom postupne prichádzať s ďalšími dodatkami k zmluvám, zistili, že vlastne ich to vyjde oveľa drahšie, tak tieto zmluvy s nimi vypovedali.
Ale stačí sa pozrieť do Afriky, stačí sa pozrieť do Ázie, stačí sa pozrieť na Srí Lanku, ako tá skrachovala. Stačí sa pozrieť na Papua Novú Guineu. Všetky, všetky tieto záujmové a vplyvové aktivity do kritickej infraštruktúry a podobne, ktoré Čína vykonáva, naozaj častokrát končia tak, že tie krajiny majú potom problémy sa potom vyplatiť z tých dlhov, ktoré im spôsobujú.
Čiže toto uznesenie je vyslovene o tom, aby sme sa vyvarovali takýchto chýb, ktoré už iné krajiny urobili. Ešte raz, nie je to proti rozvoju obchodnej spolupráce, ktorá ale musí byť vzájomne výhodná a musí vychádzať, samozrejme, aj z našich národných záujmov, aj bezpečnostných záujmov, ktoré by sa nemali krížiť práve so záujmami toho, tej inštitúcie alebo organizácie, ktorými sme členmi, či už je to Európska únia alebo Aliancia, aby sme tak nenarúšali a nestali sa už viac nedôveryhodným partnerom, akým sme alebo ako je vnímané napríklad Maďarsko. Takže toľko.
Preto toto uznesenie je výzva všetkým, aby sme sa vyhli takejto potencionálnej spolupráci s Čínou v oblasti bezpečnosti a v oblasti spravodlivosti, kde, samozrejme, Čínu nemôžeme považovať za krajinu, ktorá rešpektuje ľudské práva a hodnoty ako my, len preto, lebo si myslíme, že budeme mať z toho väčší ekonomický zisk, takže myslím si, že každý, kto úplne normálne uvažuje a má na srdci záujmy Slovenska, bezpečnostné, ekonomické a tak ďalej, by nemal mať s týmto uznesením žiadny problém.
Ďakujem, to je z mojej strany všetko.
Rozpracované
15:44
Asi teda už koaliční poslanci postupne si uvedomujú, čo spáchali, a oni si to uvedomujú a najmä potom v priebehu budúceho roku, keď ich budú...
Asi teda už koaliční poslanci postupne si uvedomujú, čo spáchali, a oni si to uvedomujú a najmä potom v priebehu budúceho roku, keď ich budú oslovovať ich vlastní voliči, ktorí napríklad keď majú dve stredoškolské deti školopovinné, tak kde ich okradli o 2 160 eur.
Predstavte si vládu v histórii Slovenskej republiky, ktorá by takéto niečo spáchala, že len tak zobere rodine s dvomi stredoškolákmi 2 160 eur. Ak náhodou majú troch, že majú 15-ročné, 17-ročné a možno povedzme že 17-ročné dvojičky, tak im zoberú, keď dobre počítam, 3 240 eur len na jednom jedinom rozhodnutí, a to v čistom, to nieže niečo v hrubom, niečo a možno na konci to bude menej. V čistom. V jednom prípade 2-tisíc, v druhom 3-tisíc, keď zaokrúhľujem.
A to vôbec nehovorím o 23-percentnej dépeháčke, 50 % zvýšené poplatky, 700 rôznych poplatkov, zrušený rodičovský dôchodok a podobné zlodejiny, ktoré táto vláda organizovaného zločinu, alebo ako som to včera nazval, táto mafiánska zberba, aby teda predsedajúci mohol dať na mňa ďalší disciplinárny návrh (povedané so smiechom), ale budem to opakovať dotedy, dokedy si to uvedomí, že áno, on je súčasťou mafiánskej zberby a on je ten hlavný, korunovaný mafián, lebo vydať Policajný zbor hrubokrkej nitrianskej mafii len preto, lebo to je synovec Norbert Bödör, tak to je iná hanba. Takého nenájdete.
Takýto úkaz nenájdete, a preto tak dopadli tie rodiny. Preto tie rodiny teraz boli takto okradnuté o daňové bonusy, lebo jednoducho mali sme tu policajného prezidenta, ktorý vydal Policajný zbor do rúk mafie, a tým pádom Policajný zbor a Národná kriminálna agentúra nezabezpečovali ochranu verejných zdrojov, ale zabezpečovali rozkrádanie verejných zdrojov. Jednoducho sme si tu opačne otočili spravodlivosť a vymáhanie a zabezpečovanie spravodlivosti. A kto na to doplatil? Doplatili na to voliči SMER-u, HLAS-u, SNS.
Ešte aj pri tých voľbách pred tým rokom aj niečo ešte uverili tomu, že však to vlastne všetko bolo vymyslené a to tuto keď hovoria, že je zločinec nejaký Tibor Gašpar, jeho synovec Norbert Bödör a celá tá mafiánska zberba, ktorá to tu vo veľkom rozkrádala, systematicky terorizovala poctivých ľudí a zločincom zametala všetky zločiny pod koberec, tak ešte aj vtedy si pri tých voľbách mnoho ľudí z tých voličov SMER-u, HLAS-u, SNS hovorilo, že to asi bolo vymyslené a to na nich nejaký komplot a podobne.
Uverili tým báchorkám na bilbordoch o lacnejších potravinách, o lacnejších energiách, o lepšom, teda o sociálnych istotách, ktoré im sľuboval SMER alebo teda Fico. Volili ich – a zrazu ten stret s realitou. Áno, ten náraz je taký, by som povedal, dlhodobý, lebo je to, v podstate už ten rok približne, zisťujú aj voliči SMER-u, HLAS-u, SNS, že počkať, počkať (povedané so smiechom), akože vy ste nám sľúbili lacnejšie potraviny a my tu platíme o 50 % viac. Počkať, počkať, vy ste nám sľúbili lacnejšie energie a tá rodina bude len pri plyne platiť 450 eur. Vy ste nám sľúbili, že tu budú sociálne istoty, a vy ste mojej mame a otcovi zobrali rodičovský dôchodok a dokopy im to robilo 1 400 eur a idete im zalepiť oči, keď každému dáte po 300 eur a ešte si zvoláte slávnostnú tlačovku, že 13. dôchodok, konečne, jéj, splnili ste. Ale to, že ste dvakrát viacej im ukradli z druhého vrecka, to nepoviete. A už aj tí vaši voliči si to začínajú krásne uvedomovať. Ale toto svinstvo, toto mimoriadne svinstvo rodinám s deťmi, keď ste im ukradli z peňaženiek tisíce eur ročne, to sa vám, to vám ešte len spočítajú vaši voliči. Vaši voliči.
A to, jak som vám to povedal viackrát v priebehu tohto týždňa, vám to hovorím znova. Tá štvrtina rozmýšľajúcich vašich voličov, lebo, znova zopakujem to, za čo tu dal tento predsedajúci – v úvodzovkách – (povedané so smiechom), táto hanba, obžalovaný vagabund, predseda tejto schôdzi.
Si to viete predstaviť, v akom absurdnom štáte to žijeme? Regulérne obžalovaný zločinec predsedá momentálne tejto schôdzi a on tu káže o morálke. A keď som včera povedal, že tri štvrtina zlode... pardon (povedané so smiechom), voličov SMER-u, HLAS-u a SNS sú hlupáci, tak to zopakujem znova. Jasné, že ten obžalovaný vagabund povedal, že som povedal o všetkých voličoch SMER-u, že sú hlupáci, lebo si potreboval asi strihnúť videjko, aby to vyzeralo zaujímavo, jako on v tom 30-tisícovom obleku myslí na tých voličov SMER-u, ako si ich zastal. (Povedané štylizovaným hlasom.) Ale ja to zopakujem ešte raz teraz znova (povedané so smiechom), tri štvrtina voličov SMER-u, HLAS-u a SNS sú hlupáci.
Ale tá štvrtina rozumných voličov SMER-u, HLAS-u, SNS, ktorí si budú porovnávať vaše predvolebné sľuby a vaše povolebné skutky, a keď si k tomu dajú navyše šľahačku, jako ste si zvýšili platy o 100 %, o 5-tisíc eur, a ľuďom ste napľuli do očí, keď si k tomu dajú cukrové ešte navyše, ako Fico tým zdravotníkom, ktorí mu zachránili holú prdel, ako im potom ukradol 107 mil. eur z ich zákonne garan... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán Matovič, pán poslanec Matovič, vráťte sa k téme a k veci, pre ktorú ste sa tam postavil ako navrhovateľ. Tlačová miestnosť, už som minule povedal, je o poschodie nižšie.
Nech sa páči.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Viem, že obžalovaných zločincov sa to zle počúva... alebo obžalovaným zločincom, ale ja budem hovoriť to, čo ja uznám za vhodné pri obhajobe môjho návrhu zákona o tom, aby ste vrátili rodinám to, čo ste ich ukradli. A budem hovoriť v kontexte a budem hovoriť tak, ako si to ja predstavujem, a láskavo ma neprerušujte. Keď máte z toho mindráky, choďte si dať studenú sprchu, mne tu vadiť vôbec... alebo chýbať nebudete.
Takže keď si potom ľudia pridajú k tomu, ako ste ich okradli, ako Fico napľul do očí zdravotníkom, tým, ktorí mu zachránili holú prdel, a ako im ukradol 107 mil. eur na platoch, ktoré mali zákonom garantované, a keď sa pozrú do každej jednej rodiny, ktorú ste okradli o daňové bonusy, ktoré sme my tým rodinám dali, a to sú ich prachy, to je z ich daní, tak verte tomu, že tá štvrtina vašich rozmýšľajúcich voličov, ktorí na tie fakty budú pozerať, tak títo vás sami pochovajú, títo vás pripravia o moc a títo znova toho Gašpara postavia pred spravodlivosť. Jeho vlastní voliči, ktorých on podviedol tým, že ich klamal pred voľbami a nasľubovali ste spoločné hory-doly.
Ja viem, že sa budete ešte metať, kvičať a všetko možné budete robiť pre to, aby ste tomu zabránili, ale ten chod mašinérie alebo návratu spravodlivosti ste spustili vy tým, že ste dovolil, aby tu vo veľkom rozkrádali štát, aby za 13 rokov rozkradli 30 mld. eur, to je 30-tisíc miliónov eur, to je 30... Jak to ešte povieme inak? To je 300-tisíc trojizbových bytov, čiže inak povedané, každá rodina, ktorá sa sobášila, odkedy Fico vládne, mohla dostať od štátu zadarmo trojizbový byt, zadarmo trojizbový byt, ak vy by ste tie prachy nerozkradli. By sme tu boli raj na zemi, všetci by sa sem sťahovali, lebo by vedeli, mladá rodina, keď chce založiť si rodinu, dostane od štátu len tak byt.
Nie, vy ste si radšej povedali, že tie prachy presmerujete na svoje účty. A dnes to vidíme, Kažimírova vila za 5 mil. na francúzskej Riviére. Stromčekova za 5 mil. na francúzskej Riviére. Počiatkova za 5 mil. na francúzskej Riviére. Tam sú peniaze... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, druhá výzva podľa tridsať... § 32 ods. 1, odoberieme vám slovo, ak nebudete hovoriť k veci.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Mafii sa zrejme moje slová nepáčia, ale bol by som rád, ak by ste mi zapali mikrofón. (Povedané pri vypnutí mikrofónu.)
Mafii sa nepáči moje slová, ale ako ste si všimli, na záver som hovoril o rodinách s deťmi a že tam na tých, francúzskej Riviére sú peniaze rodín s deťmi a budem o tom hovoriť. To, že mafián, ktorý viedol Policajný zbor, miesto toho, aby zlodejov zo svojej strany klepol po prstoch a aby tie peniaze dal rodinám s deťmi, ale on chránil tých mafiánov, aby beztrestne si mohli kupovať tie haciendy na francúzskej Riviére, a teraz keď ja mu to tu poviem, on ma tu bude prerušovať a on mi bude brať slovo! On tu, zločinec, bude kázať o morálke?! To naozaj?! Voliči SMER-u, HLAS-u, SNS, kedy sa zobudíte, prosím?! To sú vaše peniaze, to sú peniaze vašich rodín s deťmi. To sú peniaze vašich detí a vnúčat. Toto tu roky robili. Každý rok ukradnú 2,5 mld., 200 mil. mesačne, 7 mil. eur denne. To je výsledok vlády doteraz, ako tu vládol Robert Fico a spol., ako ho chránil z pozície toho, kto má zabezpečovať spravodlivosť, obžalovaný zločinec Tibor Gašpar. Dovolil, aby peniaze rodín s deťmi išli na francúzsku Riviéru a podobne a rodiny treli biedu.
Verím, že si dobre pamätáte, vtedy keď boli, keď sme presadzovali aj tento daňový bonus, som zverejňoval, ako doslova oral na chrbtoch Fico a spol. s tou mafiánskou zberbou po chrbtoch rodín s deťmi. Počas ôsmich rokoch, keď nemal žiadne kríze, od roku 2012 do roku 2020 keď vládol, počas tých ôsmich rokoch zvýšil daňový bonus, keď si dobre pamätám, tuším 2,80. Chápete to? Z nejakých 21 možno na 23 eur. Tri roky tam boli také, že daňový bonus nezvýšil rodinám s deťmi ani o... (krátka pauza) daňový bonus nezvýšil rodinám s deťmi ani o jeden jediný cent.
Ešte raz. A to ste vládli vy, to bola druhá a tretia Ficova vláda. Fico s vami, ktorí ste tu boli alebo ktorí ste tejto mašin... mafiánskej zberbe pomáhali pri moci počas rokov, kedy sa mu sypali peniaze z daní, odvodov, pokút, poplatkov, ktoré platili slovenské rodiny s deťmi, počas troch rokov, kedy naozaj že prúdom mu tam tiekli peniaze, počas troch rokov nezvýšil rodinám s deťmi daňový bonus ani o jeden jediný cent. Ani o jeden jediný cent. Keď preberal vládu v roku 2006, bol daňový bonus okolo 20 eur. Keď v roku 2020 po štrnástich rokoch odovzdával moc, bol daňový bonus o nejaké štyri eurá vyšší.
My sme práve preto, že sme nekradli a sme robili presne to, čo mal robiť Gašpar, len robil presný opak, že sme zlodejom klepli po prstoch a peniaze sme nedávali na francúzsku Riviéru, ale dali sme ju, dali sme rodinám s deťmi, sme mohli zvýšiť daňový bonus, myslím, že to je o 320 % alebo poprosím Jula Jakaba, nech mi to tam rýchlo vypočíta. Každopádne z 24 približne eur na 140 eur. Však môžme to počítať spolu, to bude viac jak 320... (Reakcia z pléna.) Neni, 140 deleno 24, to je päť, skoro šesťkrát, to bude, skoro o 500 % sme zvýšili daňový bonus. A dalo sa to zrazu urobiť. A zrazu tie rodiny mali ako kopu peňazí navyše, samozrejme, teda v závislosti od počtu detí a daňový bonus ešte spravodlivý nástroj, lebo jednoducho dostane ho ten, kto pracuje. Ten, kto si pupky váľa, kašle na to, môže robiť a nerobí, daňový bonus nemá.
Čiže naozaj zásluhový princíp a urobili sme to počas tých ťažkých rokov kríz. A napriek tomu sme mali deficity 4 mld. eur v priemere. A vy rodiny idete okradnúť o daňový bonus, dôchodcov o rodičovský dôchodok, všetkým 23-percentná dépeháčka, 900 poplatkov plus 50 %, doslova idete orať po tých chrbtoch ľudí a deficit, čuduj sa svete, dvakrát vyšší. A nejako mi to nevychádza. A viete, jaký je rozdiel? Rozdiel je presne v tých haciendách na tej francúzskej Riviére. Zase, opäť ste sa dostali k moci a zase, opäť budú na to doplácať rodiny s deťmi, lebo pár z vás chce mať deň bohatší kráľov.
Viete, jak mi bolo zle pred tou Kažimírovou vilou tam stáť a vedieť, že na Slovensku budúci rok zase budú trpieť stovky tisíc rodín s deťmi, lebo áno, priznávam, niektoré to nepocítia, ale že stovky tisíc rodín s deťmi budú trpieť a vy hentakým zločincom jako Kažimír a podobní dovolíte, aby vykradli peniaze, ktoré sú určené pre práve tie rodiny s deťmi, práve tých dôchodcov, ktorí vás volili, a vy bez hanby len tak stlačíte gombíček a okradnete rodiny s deťmi o daňové bonusy a dôchodcov o rodičovské prídavky... či rodičovský dôchodok.
Nie je vám hanba? Ja viem, ja vám to tu hovorím stále, opakovane, budem vám to hovoriť, dokedy neumrem alebo ma nevynesú, alebo ma nezvolia sem. Nie je vám hanba, necítite sa tak trošku debilne, keď sa ráno pozriete do tej, do toho zrkadla? Nemáte trošku ani svedomie, nič sa to neozýva, všetko zhaslo? Predali ste? Za čo ste to predali? Za ten flek na kandidátke alebo za ten honor, za ten pocit, že ste niekto viac, že ste poslanci?
Pokračovať budem v rozprave.
Kolegovia, kolegyne, dovoľte, aby som vám predstavil návrh, ktorým, ako inak, opäť klopeme na svedomie koaličných poslancov a v tomto prípade by sme ich chceli, alebo chceli by sme im ponúknuť možnosť, ako sa dostať z bryndy, do ktorej sa dostali, keď okradli rodiny s deťmi o daňové bonusy.
Asi teda už koaliční poslanci postupne si uvedomujú, čo spáchali, a oni si to uvedomujú a najmä potom v priebehu budúceho roku, keď ich budú oslovovať ich vlastní voliči, ktorí napríklad keď majú dve stredoškolské deti školopovinné, tak kde ich okradli o 2 160 eur.
Predstavte si vládu v histórii Slovenskej republiky, ktorá by takéto niečo spáchala, že len tak zobere rodine s dvomi stredoškolákmi 2 160 eur. Ak náhodou majú troch, že majú 15-ročné, 17-ročné a možno povedzme že 17-ročné dvojičky, tak im zoberú, keď dobre počítam, 3 240 eur len na jednom jedinom rozhodnutí, a to v čistom, to nieže niečo v hrubom, niečo a možno na konci to bude menej. V čistom. V jednom prípade 2-tisíc, v druhom 3-tisíc, keď zaokrúhľujem.
A to vôbec nehovorím o 23-percentnej dépeháčke, 50 % zvýšené poplatky, 700 rôznych poplatkov, zrušený rodičovský dôchodok a podobné zlodejiny, ktoré táto vláda organizovaného zločinu, alebo ako som to včera nazval, táto mafiánska zberba, aby teda predsedajúci mohol dať na mňa ďalší disciplinárny návrh (povedané so smiechom), ale budem to opakovať dotedy, dokedy si to uvedomí, že áno, on je súčasťou mafiánskej zberby a on je ten hlavný, korunovaný mafián, lebo vydať Policajný zbor hrubokrkej nitrianskej mafii len preto, lebo to je synovec Norbert Bödör, tak to je iná hanba. Takého nenájdete.
Takýto úkaz nenájdete, a preto tak dopadli tie rodiny. Preto tie rodiny teraz boli takto okradnuté o daňové bonusy, lebo jednoducho mali sme tu policajného prezidenta, ktorý vydal Policajný zbor do rúk mafie, a tým pádom Policajný zbor a Národná kriminálna agentúra nezabezpečovali ochranu verejných zdrojov, ale zabezpečovali rozkrádanie verejných zdrojov. Jednoducho sme si tu opačne otočili spravodlivosť a vymáhanie a zabezpečovanie spravodlivosti. A kto na to doplatil? Doplatili na to voliči SMER-u, HLAS-u, SNS.
Ešte aj pri tých voľbách pred tým rokom aj niečo ešte uverili tomu, že však to vlastne všetko bolo vymyslené a to tuto keď hovoria, že je zločinec nejaký Tibor Gašpar, jeho synovec Norbert Bödör a celá tá mafiánska zberba, ktorá to tu vo veľkom rozkrádala, systematicky terorizovala poctivých ľudí a zločincom zametala všetky zločiny pod koberec, tak ešte aj vtedy si pri tých voľbách mnoho ľudí z tých voličov SMER-u, HLAS-u, SNS hovorilo, že to asi bolo vymyslené a to na nich nejaký komplot a podobne.
Uverili tým báchorkám na bilbordoch o lacnejších potravinách, o lacnejších energiách, o lepšom, teda o sociálnych istotách, ktoré im sľuboval SMER alebo teda Fico. Volili ich – a zrazu ten stret s realitou. Áno, ten náraz je taký, by som povedal, dlhodobý, lebo je to, v podstate už ten rok približne, zisťujú aj voliči SMER-u, HLAS-u, SNS, že počkať, počkať (povedané so smiechom), akože vy ste nám sľúbili lacnejšie potraviny a my tu platíme o 50 % viac. Počkať, počkať, vy ste nám sľúbili lacnejšie energie a tá rodina bude len pri plyne platiť 450 eur. Vy ste nám sľúbili, že tu budú sociálne istoty, a vy ste mojej mame a otcovi zobrali rodičovský dôchodok a dokopy im to robilo 1 400 eur a idete im zalepiť oči, keď každému dáte po 300 eur a ešte si zvoláte slávnostnú tlačovku, že 13. dôchodok, konečne, jéj, splnili ste. Ale to, že ste dvakrát viacej im ukradli z druhého vrecka, to nepoviete. A už aj tí vaši voliči si to začínajú krásne uvedomovať. Ale toto svinstvo, toto mimoriadne svinstvo rodinám s deťmi, keď ste im ukradli z peňaženiek tisíce eur ročne, to sa vám, to vám ešte len spočítajú vaši voliči. Vaši voliči.
A to, jak som vám to povedal viackrát v priebehu tohto týždňa, vám to hovorím znova. Tá štvrtina rozmýšľajúcich vašich voličov, lebo, znova zopakujem to, za čo tu dal tento predsedajúci – v úvodzovkách – (povedané so smiechom), táto hanba, obžalovaný vagabund, predseda tejto schôdzi.
Si to viete predstaviť, v akom absurdnom štáte to žijeme? Regulérne obžalovaný zločinec predsedá momentálne tejto schôdzi a on tu káže o morálke. A keď som včera povedal, že tri štvrtina zlode... pardon (povedané so smiechom), voličov SMER-u, HLAS-u a SNS sú hlupáci, tak to zopakujem znova. Jasné, že ten obžalovaný vagabund povedal, že som povedal o všetkých voličoch SMER-u, že sú hlupáci, lebo si potreboval asi strihnúť videjko, aby to vyzeralo zaujímavo, jako on v tom 30-tisícovom obleku myslí na tých voličov SMER-u, ako si ich zastal. (Povedané štylizovaným hlasom.) Ale ja to zopakujem ešte raz teraz znova (povedané so smiechom), tri štvrtina voličov SMER-u, HLAS-u a SNS sú hlupáci.
Ale tá štvrtina rozumných voličov SMER-u, HLAS-u, SNS, ktorí si budú porovnávať vaše predvolebné sľuby a vaše povolebné skutky, a keď si k tomu dajú navyše šľahačku, jako ste si zvýšili platy o 100 %, o 5-tisíc eur, a ľuďom ste napľuli do očí, keď si k tomu dajú cukrové ešte navyše, ako Fico tým zdravotníkom, ktorí mu zachránili holú prdel, ako im potom ukradol 107 mil. eur z ich zákonne garan... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán Matovič, pán poslanec Matovič, vráťte sa k téme a k veci, pre ktorú ste sa tam postavil ako navrhovateľ. Tlačová miestnosť, už som minule povedal, je o poschodie nižšie.
Nech sa páči.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Viem, že obžalovaných zločincov sa to zle počúva... alebo obžalovaným zločincom, ale ja budem hovoriť to, čo ja uznám za vhodné pri obhajobe môjho návrhu zákona o tom, aby ste vrátili rodinám to, čo ste ich ukradli. A budem hovoriť v kontexte a budem hovoriť tak, ako si to ja predstavujem, a láskavo ma neprerušujte. Keď máte z toho mindráky, choďte si dať studenú sprchu, mne tu vadiť vôbec... alebo chýbať nebudete.
Takže keď si potom ľudia pridajú k tomu, ako ste ich okradli, ako Fico napľul do očí zdravotníkom, tým, ktorí mu zachránili holú prdel, a ako im ukradol 107 mil. eur na platoch, ktoré mali zákonom garantované, a keď sa pozrú do každej jednej rodiny, ktorú ste okradli o daňové bonusy, ktoré sme my tým rodinám dali, a to sú ich prachy, to je z ich daní, tak verte tomu, že tá štvrtina vašich rozmýšľajúcich voličov, ktorí na tie fakty budú pozerať, tak títo vás sami pochovajú, títo vás pripravia o moc a títo znova toho Gašpara postavia pred spravodlivosť. Jeho vlastní voliči, ktorých on podviedol tým, že ich klamal pred voľbami a nasľubovali ste spoločné hory-doly.
Ja viem, že sa budete ešte metať, kvičať a všetko možné budete robiť pre to, aby ste tomu zabránili, ale ten chod mašinérie alebo návratu spravodlivosti ste spustili vy tým, že ste dovolil, aby tu vo veľkom rozkrádali štát, aby za 13 rokov rozkradli 30 mld. eur, to je 30-tisíc miliónov eur, to je 30... Jak to ešte povieme inak? To je 300-tisíc trojizbových bytov, čiže inak povedané, každá rodina, ktorá sa sobášila, odkedy Fico vládne, mohla dostať od štátu zadarmo trojizbový byt, zadarmo trojizbový byt, ak vy by ste tie prachy nerozkradli. By sme tu boli raj na zemi, všetci by sa sem sťahovali, lebo by vedeli, mladá rodina, keď chce založiť si rodinu, dostane od štátu len tak byt.
Nie, vy ste si radšej povedali, že tie prachy presmerujete na svoje účty. A dnes to vidíme, Kažimírova vila za 5 mil. na francúzskej Riviére. Stromčekova za 5 mil. na francúzskej Riviére. Počiatkova za 5 mil. na francúzskej Riviére. Tam sú peniaze... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, druhá výzva podľa tridsať... § 32 ods. 1, odoberieme vám slovo, ak nebudete hovoriť k veci.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Mafii sa zrejme moje slová nepáčia, ale bol by som rád, ak by ste mi zapali mikrofón. (Povedané pri vypnutí mikrofónu.)
Mafii sa nepáči moje slová, ale ako ste si všimli, na záver som hovoril o rodinách s deťmi a že tam na tých, francúzskej Riviére sú peniaze rodín s deťmi a budem o tom hovoriť. To, že mafián, ktorý viedol Policajný zbor, miesto toho, aby zlodejov zo svojej strany klepol po prstoch a aby tie peniaze dal rodinám s deťmi, ale on chránil tých mafiánov, aby beztrestne si mohli kupovať tie haciendy na francúzskej Riviére, a teraz keď ja mu to tu poviem, on ma tu bude prerušovať a on mi bude brať slovo! On tu, zločinec, bude kázať o morálke?! To naozaj?! Voliči SMER-u, HLAS-u, SNS, kedy sa zobudíte, prosím?! To sú vaše peniaze, to sú peniaze vašich rodín s deťmi. To sú peniaze vašich detí a vnúčat. Toto tu roky robili. Každý rok ukradnú 2,5 mld., 200 mil. mesačne, 7 mil. eur denne. To je výsledok vlády doteraz, ako tu vládol Robert Fico a spol., ako ho chránil z pozície toho, kto má zabezpečovať spravodlivosť, obžalovaný zločinec Tibor Gašpar. Dovolil, aby peniaze rodín s deťmi išli na francúzsku Riviéru a podobne a rodiny treli biedu.
Verím, že si dobre pamätáte, vtedy keď boli, keď sme presadzovali aj tento daňový bonus, som zverejňoval, ako doslova oral na chrbtoch Fico a spol. s tou mafiánskou zberbou po chrbtoch rodín s deťmi. Počas ôsmich rokoch, keď nemal žiadne kríze, od roku 2012 do roku 2020 keď vládol, počas tých ôsmich rokoch zvýšil daňový bonus, keď si dobre pamätám, tuším 2,80. Chápete to? Z nejakých 21 možno na 23 eur. Tri roky tam boli také, že daňový bonus nezvýšil rodinám s deťmi ani o... (krátka pauza) daňový bonus nezvýšil rodinám s deťmi ani o jeden jediný cent.
Ešte raz. A to ste vládli vy, to bola druhá a tretia Ficova vláda. Fico s vami, ktorí ste tu boli alebo ktorí ste tejto mašin... mafiánskej zberbe pomáhali pri moci počas rokov, kedy sa mu sypali peniaze z daní, odvodov, pokút, poplatkov, ktoré platili slovenské rodiny s deťmi, počas troch rokov, kedy naozaj že prúdom mu tam tiekli peniaze, počas troch rokov nezvýšil rodinám s deťmi daňový bonus ani o jeden jediný cent. Ani o jeden jediný cent. Keď preberal vládu v roku 2006, bol daňový bonus okolo 20 eur. Keď v roku 2020 po štrnástich rokoch odovzdával moc, bol daňový bonus o nejaké štyri eurá vyšší.
My sme práve preto, že sme nekradli a sme robili presne to, čo mal robiť Gašpar, len robil presný opak, že sme zlodejom klepli po prstoch a peniaze sme nedávali na francúzsku Riviéru, ale dali sme ju, dali sme rodinám s deťmi, sme mohli zvýšiť daňový bonus, myslím, že to je o 320 % alebo poprosím Jula Jakaba, nech mi to tam rýchlo vypočíta. Každopádne z 24 približne eur na 140 eur. Však môžme to počítať spolu, to bude viac jak 320... (Reakcia z pléna.) Neni, 140 deleno 24, to je päť, skoro šesťkrát, to bude, skoro o 500 % sme zvýšili daňový bonus. A dalo sa to zrazu urobiť. A zrazu tie rodiny mali ako kopu peňazí navyše, samozrejme, teda v závislosti od počtu detí a daňový bonus ešte spravodlivý nástroj, lebo jednoducho dostane ho ten, kto pracuje. Ten, kto si pupky váľa, kašle na to, môže robiť a nerobí, daňový bonus nemá.
Čiže naozaj zásluhový princíp a urobili sme to počas tých ťažkých rokov kríz. A napriek tomu sme mali deficity 4 mld. eur v priemere. A vy rodiny idete okradnúť o daňový bonus, dôchodcov o rodičovský dôchodok, všetkým 23-percentná dépeháčka, 900 poplatkov plus 50 %, doslova idete orať po tých chrbtoch ľudí a deficit, čuduj sa svete, dvakrát vyšší. A nejako mi to nevychádza. A viete, jaký je rozdiel? Rozdiel je presne v tých haciendách na tej francúzskej Riviére. Zase, opäť ste sa dostali k moci a zase, opäť budú na to doplácať rodiny s deťmi, lebo pár z vás chce mať deň bohatší kráľov.
Viete, jak mi bolo zle pred tou Kažimírovou vilou tam stáť a vedieť, že na Slovensku budúci rok zase budú trpieť stovky tisíc rodín s deťmi, lebo áno, priznávam, niektoré to nepocítia, ale že stovky tisíc rodín s deťmi budú trpieť a vy hentakým zločincom jako Kažimír a podobní dovolíte, aby vykradli peniaze, ktoré sú určené pre práve tie rodiny s deťmi, práve tých dôchodcov, ktorí vás volili, a vy bez hanby len tak stlačíte gombíček a okradnete rodiny s deťmi o daňové bonusy a dôchodcov o rodičovské prídavky... či rodičovský dôchodok.
Nie je vám hanba? Ja viem, ja vám to tu hovorím stále, opakovane, budem vám to hovoriť, dokedy neumrem alebo ma nevynesú, alebo ma nezvolia sem. Nie je vám hanba, necítite sa tak trošku debilne, keď sa ráno pozriete do tej, do toho zrkadla? Nemáte trošku ani svedomie, nič sa to neozýva, všetko zhaslo? Predali ste? Za čo ste to predali? Za ten flek na kandidátke alebo za ten honor, za ten pocit, že ste niekto viac, že ste poslanci?
Pokračovať budem v rozprave.
Rozpracované
15:59
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 255 z 4. apríla 2024 v znení neskorších rozhodnutí predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 31. januára 2025 a v gestorskom výbore do 3. februára 2025.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 252. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 255 z 4. apríla 2024 v znení neskorších rozhodnutí predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 31. januára 2025 a v gestorskom výbore do 3. februára 2025.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
