35. schôdza

27.5.2025 - 18.6.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 9:03 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:53

Ondrej Prostredník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Kolegyne, kolegovia, túto zmenu, ktorú navrhujeme, dlhujeme našim deťom ako spoločnosť. Príbehy detí, ktoré sú obeťou rodičovského násilia, sú zároveň ich volaním o pomoc. Volaním doliehajúcim aj k nám zákonodarcom, ktorí máme možnosť nastaviť legislatívne prostredie tak, aby sme ako spoločnosť čo najúčinnejšie dokázali násilie na deťoch v domácom prostredí odsúdiť, predchádzať mu, pomôcť obetiam a pomôcť aj rodičom, aby viac ako po trestajúcej výchove siahali po výchove rešpektujúcej dôstojnosť detí ako ľudských bytostí. Je dobré, že v posledných mesiacoch, možno rokoch je stále viac ľudí, ktorí prelomili svoje mlčanie a hovoria o tom, ako zažívali fyzické násilie zo strany svojich rodičov, fyzické tresty. Je to signál o rastúcom povedomí v spoločnosti o nevhodnosti takejto výchovy. Bližšie o týchto príbehoch bude vo svojom vystúpení hovoriť spolupredkladateľka Lucia Plaváková.
Stále je však viac tých, čo o týchto traumách nehovoria a v duši si nosia svoje traumy z detstva. Nehovoria o nich, vyrástli v predstave, že takto má vyzerať rodičovská výchova. A kedykoľvek niekto otvorí tému fyzických trestov v rodinách, vždy sa v alarmujúcej miere ozvú ľudia, ktorí obhajujú nevyhnutnosť telesných trestov vo výchove. Poznáte to, možno aj teraz by mnohí z vás povedali – no a čo, veď aj ja som v detstve dostal od rodičov bitku za zlé známky alebo neskorý príchod domov, a aha, tu som, nejako mi to neuškodilo, neubudlo zo mňa, možno dokonca dodajú – naučilo ma to disciplíne. Áno, je to obvyklý argument obhajcov telesných trestov v rodinnej výchove. Je to však mylný argument a poviem prečo.
Národná stratégia na ochranu detí pred násilím, ktorá má názov Detstvo bez násilia pre všetky deti pre roky 2023 až 2029, ktorú schválila vláda na svojom zasadnutí 13. novembra 2023, obsahuje veľké množstvo dát poukazujúcich na škodlivosť násilia páchaného na deťoch pre ich ďalší psychický vývoj. Napríklad výskum výskytu retrospektívne udávanej traumatizácie v detstve skúmal dospelých obyvateľov Slovenskej republiky s cieľom zmapovať prevalenciu všetkých typov retrospektívne udávanej traumatizácie z detstva a posúdenia súvislosti medzi jednotlivými typmi traumatizácie a zdravím v dospelosti. A tento výskum dospieva k záveru, že je tu veľmi jasná súvislosť. Ten, kto prežíval traumy, traumy spôsobené aj fyzickým trestaním, má zhoršené zdravie aj fyzické, aj psychické v dospelosti.
Zároveň Národná stratégia Detstvo bez násilia uvádza aj mieru výskytu násilia na deťoch na Slovensku. Konštatuje, že od roku 1999 síce nebol vykonaný reprezentatívny výskum v tejto veci, v roku 2013 však bola zadaná výskumná úloha, ktorá dospela k záveru, že fyzickému násiliu bolo vo vzorke vystavených 23 % detí. Odhad na celú populáciu detí 8. a 9. ročníka je medzi 21 až 25 %, v oblasti rizika sa nachádzalo približne 5 až 7 % detí. Celkovo sa v populácii detí 8. a 9. ročníka nachádza v riziku alebo priamo vystavených situáciám fyzického násilia 26 až 31 % detí.
Môžeme teda konštatovať, že na Slovensku zaznamenávame vysokú mieru tolerancie aj výskytu voči telesnému tres... výskytu telesného trestania a tolerancie voči takémuto trestaniu v rodinách. Pokiaľ ide o mieru výskytu telesných trestov, podľa staršieho výskumu agentúry Focus z roku 2003 takmer 70 % Slovákov považuje za prirodzené udrieť dieťa po zadku vždy, keď to rodič uzná za vhodné.
Zároveň máme k dispozícii dáta preukazujúce škodlivosť násilných výchovných prostriedkov pre ďalší výchov dieťaťa. O tom je niekoľko výskumov, ktoré uvádzame v našej predkladacej správe. Napriek tomu Slovensko stále nepristúpilo k zásadnému legislatívnemu riešeniu, ktoré by telesný trest ako výchovný prostriedok odsúdilo a postavilo do kategórie neprijateľných. Podľa analýzy, ktorú pre nás vypracoval Parlamentný inštitút Národnej rady Slovenskej republiky väčšina európskych štátov vo svojej legislatíve jednoznačne odmieta používanie akýchkoľvek, teda aj miernych telesných trestov v rodinách. Slovensko, žiaľ, patrí medzi jediné štyri štáty v rámci EÚ, ktoré majú nejednozna... pardon, nejednoznačné odsúdenie telesných trestov na deťoch v domácom prostredí. Sú to štáty: Belgicko, Česko, Taliansko a Slovensko. Treba však poznamenať, že Česká republika tento problém práve v týchto mesiacoch tiež rieši.
Slovenská republika čelí tiež medzinárodnej kritike pre nedostatočnú ochranu detí pred fyzickým násilím. Výbor OSN pre práva dieťaťa opakovane upozorňuje, že Slovensko má tento nedostatok. Napriek tomu, že naša legislatíva hovorí o najlepšom záujme dieťaťa, naďalej ponecháva rodičom právo používať primerané výchovné prostriedky. Slovenský zákon teda nedostatočne chráni deti pred telesným trestaním v rodinách a nepredstavuje jednoznačné odsúdenie akéhokoľvek telesného alebo duševného trestania, tak ako sa Slovenská republika k tomu zaviazala v Dohovore o právach dieťaťa. Preto, kolegyne, kolegovia, je najvyšší čas, aby sme urobili významné kroky smerom k zabezpečeniu práva detí na detstvo bez násilia. Jedným z nich je aj zmena aktuálneho znenia zákona o rodine tak, aby poskytoval deťom právo na detstvo bez násilia, preto vás prosím o podporu tohoto návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.5.2025 o 13:53 hod.

doc. Mgr. PhD.

Ondrej Prostredník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
35. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:03

Matúš Šutaj Eštok
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, vláda Slovenskej republiky schválila návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o pobyte cudzincov. Cieľom vládneho návrhu zákona je stabilizovať nepriaznivú situáciu pri riešení rôznych životných situácií cudzincov na našom území, nápor ľudí na oddeleniach cudzineckej polície, Policajného zboru, ich zhlukovania a vznikajúce konfliktné situácie, problémy pri výbere termínu na cudzineckej polícii a neistá životná situácia cudzincov sú dôvodmi na prijatie opatrení, ktoré sú, ktoré chceme čo najskôr prijať na zefektívnenie a urýchlenie prijímania žiadostí o konaní o nich. Vzhľadom na to sa navrhuje predĺženie platnosti národný víz, vypustenie preukazovania finančného zabezpečenia pri väčšine pobytov, povinné využívanie rezervačného systému a v rámci neho možnosť výberu oddelenia cudzineckej polície podľa aktuálnej obsadenosti a regulácie počtu podnikateľov z tretích krajín zavedením maximálneho počtu žiadostí, ktoré môžu prijať zastupiteľské úrady. Tieto opatrenia by mali znížiť administratívnu a časovú náročnosť vybavovania pobytu cudzincov na našom území, a to tak na strane samotných cudzincov, ako aj na strane cudzineckej polície, teda umožniť v čo najkratšom čase prijať a vyriešiť čo najväčší počet žiadostí cudzincov. Pretrvávajúca súčasná situácia môže ohroziť základné ľudské práva a slobody cudzincov a taktiež bezpečnosť, čo sú podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky dôvody na skrátené legislatívne konanie.
Vážený pán predsedajúci, dámy poslankyne, páni poslanci, záverom si vás dovoľujem požiadať o prerokovanie predloženého návrhu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 9:03 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:04

Michal Bartek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predsedajúci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 918 z 28. mája 2025 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z . o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 862, na prerokovanie Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 59. schôdzi dňa 3. júna 2025 a prijal uznesenie č. 120, ktorým odporúča Národnej rade vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v skrátenom legislatívnom konaní na 35. schôdzi Národnej rady.
Vážený pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 9:04 hod.

Michal Bartek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:06

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja sa chcem teda vyjadriť jednak k tým dôvodom skráteného legislatívneho konania tejto zásadnej a dôležitej novely zákona o pobyte cudzincov, ale verím, že aj pán minister, aj pán predsedajúci mi umožnia aj sa vyjadriť vecne, keďže mám doma trojtýždňové dieťa, nemôžem úplne všetky čítania absolvovať, tak by som rada aj k vecnej stránke tejto novely niečo povedala a navrhla nejaké postupy.
V prvom rade chcem povedať, že áno, že situácia na cudzineckej polícii je už od minulého leta katastrofálna. Naozaj je pravda, že je potrebné veľmi rýchle riešenie. Za viac ako rok sa nepodarilo vyriešiť situáciu, ktorú správne popisuje aj ministerstvo vnútra, že tu máme cez 40-tisíc ľudí, ktorí čakajú na obnovenie povolenia na pobyt, a cez 20-tisíc EÚ občanov a ich rodinných príslušníkov, ktorí tiež potrebujú vybaviť svoju vec na cudzineckej polícii, plus tu máme ďalšie tisíce prvožiadateľov, máme tu ľudí, ktorí žiadajú alebo potrebujú teda dostať dočasné útočisko, a ďalšie, ďalšie stovky alebo tisíce ľudí, ktorí potrebujú nejakú svoju inú vec vybaviť na oddelení cudzineckej polície. K tomu tu máme online registračný rezervačný systém, cez ktorý by sa mali teda prideľovať termíny. Vieme, že tento rezervačný systém mal dlhodobo výpadky a problémy, zároveň neobsahuje dostatok termínov na pokrytie týchto desiatok tisíc cudzincov, ktorí to momentálne už dlhé mesiace potrebujú. Tých príčin je veľmi veľa. Hlavnou príčinou je jednak nedostatok príslušníkov Policajného zboru, ktorí by dokázali spracovať také kvantum, potom taký ten backlog, ktorý tam teda nastal práve vďaka tým problémom s tým systémom, to znamená, že ľudia sa vlastne hromadia, hromadia, hromadia a ten kapacitný stav cudzineckej polície tak ako celej polície je taký, aký je, to znamená, že nie je dostatočný na pokrytie takéhoto veľkého množstva požiadaviek.
Ja teda viem, aj som bola na viacerých cudzineckých políciách tu v Bratislave, ale napríklad aj v Rimavskej Sobote a podobne pozrieť, ako vyzerá tá situácia. Ministerstvo vnútra dalo od začiatku roka niekoľko termínov, kedy umožnilo cudzincom prísť bez objednania na oddelenie cudzineckej polície a vybaviť svoje záležitosti. Toto je viac-menej úspešné v tých krajoch a okresoch, kde je menší nápor, v Bratislave napriek tomu, že to je dobrá iniciatíva, to zďaleka nepokrýva tie požiadavky a tie potreby, ktoré tu sú, keďže vieme, že v Bratislavskom kraji, ale aj v Trnavskom a Nitrianskom žije početne najväčší počet cudzincov, ktorí tu pracujú alebo podnikajú, alebo študujú, a teda nápor na cudzinecké polície či už v Bratislave, v Dunajskej Strede, v Trnave alebo v Nitre je enormný.
Naozaj tá situácia je katastrofálna a mnohí z nás, ktorí sa tejto téme venujú, dostávajú v podstate na týždennej báze správy od cudzincov, ktorí sú zúfalí, ktorí si nevedia získať ten termín, ktorí mi napríklad ale aj píšu, že s termínmi sa obchoduje, čo je teda ďalšia, ďalšia výrazná problematická vec, ktorú je potrebné riešiť. Obchodovanie s tými nedostatočnými termínmi, kedy sú tu ľudia, ktorí sa nejakým spôsobom k termínu vedia dostať, vybaviť ho za peniaze pre konkrétneho cudzinca a týmto spôsobom vlastne podľa môjho názoru neoprávnene podnikajú a môžu tam byť teda aj v súčinnosti možno s trestnou činnosťou, keďže teda sa treba pýtať, že ako sa vedia k tomuto termínu dostať. To by bolo potrebné vyšetriť. Ministerstvo vnútra mi niekoľkokrát tvrdilo, že teda sa táto vec vyšetruje, zatiaľ som výsledok nevidela.
Ale teda v sumári všetky tieto dôvody by boli dostatočnými dôvodmi na skrátené legislatívne konanie, pretože situáciu je potrebné riešiť jednak organizačnými opatreniami na cudzineckej polícii tak, aby sa tie kapacity nejakým spôsobom navýšili dočasne, aby bolo možné vybaviť v nejakom časovom okamihu alebo období tento backlog, neviem teraz slovenské slovo (povedané s pobavením), ktorý tam teda nastal, ten počet tých cudzincov, ktorí visia v tom systéme a zároveň... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Máme malý unfall, ale už je to okej. Vylial som vodu.
Nech sa páči.


Števulová, Zuzana, poslankyňa NR SR
... a zároveň treba prijať zásadné legislatívne opatrenia, pretože áno, je pravda, že problémom, ďalším problémom, ktorý prispieva k tejto nelichotivej situácii, je to, že zákon o pobyte cudzincov je veľmi, veľmi komplikovane napísaný, vyžaduje množstvo administratívnych podmienok, ktoré tí cudzinci musia splniť, predlžuje sa tým vlastne konanie a cudzinecká polícia notoricky nestíha vydávať rozhodnutia či už prvožiadateľom alebo ľuďom, ktorí si obnovujú pobyty alebo žiadajú o zmenu účelu v stanovenej 90-dňovej lehote. Čiže naozaj ten kapacitno-administratívno-byrokratický problém je tam veľmi veľký a treba ho riešiť legislatívne.
Teraz v tomto návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie vláda, teda ministerstvo vnútra tvrdí, že túto situáciu, ktorú som teda popísala, na ktorej sa viac-menej zhodneme, bude riešiť týmto návrhom novely, ktorý vlastne prináša niektoré ako keby administratívne úľavy. Z môjho pohľadu tá najvýznamnejšia, ktorá tam je, je zmena pre EÚ občanov, pretože doteraz, len teda krátko odbočím, ak teda boli, keď boli problémy na cudzineckej polícii, väčšinou sa týkali štátnych občanov krajín mimo Európskej únie, nazývajú sa v zákone o pobyte cudzincov štátni príslušníci tretích krajín, a v zásade, však povedzme si, ako je to na Slovensku, až tak veľmi to mnohých ľudí nezaujímalo. Väčšinou teda EÚ občania, keďže oni tu môžu byť, samozrejme, aj bez registrácie svojho pobytu, nehrozia im z toho žiadne sankcie, nemali doteraz žiadne problémy, pokiaľ ide o ich zotrvanie na území Slovenskej republiky.
Lenže táto kritická situácia, ktorá je už niekoľko mesiacov na cudzineckej polícii, sa dotkla už aj EÚ občanov, čo je veľmi vážna vec, pretože ani oni sa nevedia vlastne dostať k termínom na cudzineckej polícii, lebo keď ten veľký systém prosto nemá dostatok termínov, tak nemá ani pre nich a pre ich rodinných príslušníkov, ktorí aj z hľadiska práva Európskej únie majú mať oveľa zjednodušenejšie podmienky, zjednodušenejšie konanie na to, aby tu mohli vlastne pobývať, keď už teda sa chcú registrovať.
A tým pádom, keďže sa to týka už aj EÚ občanov, tí začali volať na svoje veľvyslanectvá, začali sa vlastne sťažovať a teda ten problém sa ako keby navyšuje, a preto z môjho pohľadu tá najzásadnejšia zmena, ktorá tu naozaj prinesie nejaký hmatateľný výsledok časti týchto cudzincov, sa týka práve EÚ občanov a ich rodinných príslušníkov, ktorí budú môcť, ak teda táto novela bude účinná, podať žiadosť o to povolenie na pobyt o registráciu práva občana Európskej únie a rodinného príslušníka na ktorejkoľvek cudzineckej polícii. Dnes to môžu spraviť len na miestne príslušnej, a, znova, keďže najviac ich žije tam, kde žije najviac cudzincov, Bratislava, Nitra, Trnava a podobne, Košice, samozrejme, tak nemajú šancu, sú v balíku s tými ostatnými cudzincami, nemajú šancu ten svoj termín získať, pretože ministerstvo primárne uvoľňuje aj termíny na zamestnanie, čo je pochopiteľné, keďže zamestnávatelia najviac tlačia na vládu a potrebujú, aby tí ich zamestnanci mali platnú pobytovú kartu, lebo inak im to spôsobuje problémy. A tým pádom vlastne EÚ občania, ktorí trebárs žijú v Bratislavskom kraji, nemôžu ísť do menej vyťaženého regiónu, dajme tomu do tej Rimavskej Soboty alebo Žiliny, alebo niekde inde, kde by aj ten termín bol, ale zákon ich viaže vlastne k miestne príslušnému oddeleniu cudzineckej polície. To sa teraz zmení a to je v podstate jediné opatrenie, ktoré pomôže tejto skupine cudzincov na Slovensku a naozaj zefektívni pre nich proces.
Pokiaľ ale ide o tie ostatné opatrenia, také veci ako to, že nebudú musieť cudzinci preukazovať finančné zabezpečenie pobytu alebo konečne dávať fotky, ktoré sú vlastne zbytočné, keďže biometria sa odoberá na oddelení cudzineckej polície, to sú také drobnosti, ktoré, dobre, je fajn, že to tam ministerstvo dalo, ale vlastne ten problém s tým nedostatkom termínov a s tým obrovským množstvom cudzincov, ktorý tam visí, vlastne v skutočnosti nevyriešia.
To, o čo v tejto novele v podstate ide najviac, sa týka prechodného pobytu za účelom podnikania, a tomu sa aj ja chcem venovať v rámci môjho príspevku, pretože teda ministerstvo vnútra tvrdí, že teda týmito opatreniami by vzájomnej kombinácii vlastne vyrieši túto situáciu, vyrieši potenciálne ohrozenie ľudských práv cudzincov a teda otázku nejakej bezpečnosti Slovenska, lebo údajne sa teda cudzinci zhromažďujú nekontrolovateľne na oddeleniach cudzineckej polícii, to si dovolím rozporovať, ešte teda odbočím v tej bezpečnosti. Podľa mňa tento argument nie je správny, pretože odkedy už roky funguje rezervačný systém, tak tí cudzinci tam chodia len na termín, a to môžete sa ísť hocikedy pozrieť tu do Bratislavy, keď prosto nie je deň otvorených dverí, tak vlastne tá cudzinecká polícia je poloprázdna, sú tam len ľudia, ktorí majú termín, lebo všetci cudzinci vedia, že keď tam prídu bez termínu, tak ich nevybavia. A jediný čas, kedy sa tam naozaj zhromažďujú ľudia, keď ministerstvo dalo tie dni bez objednania, tak vtedy áno, tam od noci ako kedysi cudzinci v podstate stáli a čakali, prevažne teda v Bratislave, v iných okresoch to taký problém nie je. Čiže tento argument s bezpečnosťou ja nepovažujem za správny, pretože toto sa vlastne už nedeje.
Ale teda ministerstvo tvrdí, že jedno z tých najzásadnejších opatrení, ktoré momentálne teda navrhuje, sa týka povolenia na prechodný pobyt za účelom podnikania, čo je najvyužívanejší inštitút prechodného pobytu na Slovensku, my ho touto novelou ideme drasticky obmedziť. Aby sme si povedali nejaké štatistiky, dnes tu máme ku koncu minulého roka cez viac ako 300-tisíc cudzincov žijúcich na Slovensku, obrovský počet, pretože realita na Slovensku je taká, že dnes keď idete do Lidla, keď idete MHD, keď idete, potrebujete stavebnú firmu, prosto my nemáme slovenských štátnych občanov, ktorí by tieto pozície obsadzovali, to isté sa týka IT, zdravotníctva, však teraz som bola v pôrodnici, personál bol z mnohých krajín, prevažne z Ukrajiny, Srbska takisto, sestra, sestrička u mojej gynekologičky je Slovenka narodená v Srbsku, pretože my už prosto nemáme na všetkých pozíciách, ktoré si viete predstaviť, nemáme dostatok kvalifikovaného alebo menej kvalifikovaného personálu, a preto už niekoľko rokov, približne od roku 2015, vidíme prudký nárast počtu cudzincov, ktorí prichádzajú na Slovensko či už za účelom zamestnania alebo podnikania. To vláda SMER-u aj HLAS-u, samozrejme, vie, pretože to sa stalo ešte za pôsobenia ministra Kaliňáka na poste ministra vnútra a teda tento trend je kontinuálny a bude pokračovať, keďže my na Slovensku vlastne tú pracovnú silu reálne nemáme a potrebujeme ju. Najviac ľudí k nám tradične vždy chodilo z Ukrajiny, z Vietnamu, z Gruzínska, zo Srbska a z týchto krajín, takže toto sú v zásade krajiny, ktoré sú u nás dlhodobo etablované, čiže tu v podstate my nemáme problém, ako niektorí poukazujú na západnú Európu, že by sme tu mali veľké komunity ľudí, ktorí sú nám kultúrne alebo eticky vzdialení, práveže nie, väčšina z týchto ľudí, teda vlastne všetci sú či už teda z okolitých krajín a v prípade Vietnamu je to vlastne uznaná národnostná menšina na Slovensku.
No a jedným z najvyužívanejších povolení na pobyt na Slovensku je povolenie na podnikanie, a súhlasím v tomto s ministerstvom vnútra, že tu máme problém s fiktívnymi podnikateľmi, ktorí majú radšej povolenie na podnikanie, ako by si vybavili povolenie na zamestnanie a v rámci fiktívnej živnosti v skutočnosti sú v zamestnaneckom pomere. Prečo je to tak? No, povedzme si, že keď toto robia Slováci, čo je bežný problém na Slovensku, prosto fiktívne živnosti sú vďaka daňovo-odvodovému vysokému zaťaženiu, vďaka rôznym ďalším podmienkam na trhu práce a na práci daní a sociálnych odvodov výhodnejšie tak pre Slovákov, ako aj, žiaľ, pre cudzincov, kde k tomu prispieva aj to, že získať povolenie na zamestnanie je enormne ťažké, enormne nákladné a enormne dlhé. To znamená, že slovenskému zamestnávateľovi častokrát sa neoplatí čakať, kým dostane povolenie na zamestnanie vo vzťahu k cudzincovi, ktorého on potrebuje v priebehu mesiaca-dvoch fakt že zamestnať na tej prevádzke, a preto častokrát radšej volia tú cestu povolenia na podnikanie a potom teda ten človek vykonáva tú prácu v kvázi pracovnom pomere, ale má teda živnosť alebo založenú firmu. Toto je fakt.
Dnes máme na Slovensku teda ku koncu minulého roka cez 40-tisíc platných povolení na podnikanie pre cudzincov. To sú ľudia, ktorí podali prvú žiadosť minulý rok, a tí, ktorí majú povolenie na podnikanie z predchádzajúcich rokov. Čiže máme tu viac ako 40-tisíc zahraničných podnikateľov, z ktorých, áno, časť zrejme nevykonáva podnikanie ako také, ale pracuje ako keby teda v pracovnom pomere, že je teda v rámci tej fiktívnej živnosti, ale veľká časť z nich tu reálne podniká. Minulý rok, len za rok 2024 podalo prvú žiadosť o povolenie na prechodný pobyt na podnikanie viac ako 10-tisíc cudzincov z okolitých krajín. Ministerstvo vnútra teraz navrhuje zaviesť kvóty, ktoré budú každý rok stanovovať, že koľko podnikateľov k nám teda môže podať žiadosť o povolenie na podnikanie a koľkých teda tie veľvyslanectvá vybavia. Pretože druhá zásadná zmena je, že nielenže budú kvóty, ale už teraz nebude možné podať žiadosť o povolenie na prechodný pobyt za účelom podnikania na Slovensku, bude to možné len na našich zastupiteľských úradoch v zahraničí a každý zastupiteľský úrad bude mať určený počet žiadostí, ktoré môže prijať. Tá vyhláška je už teraz pripojená k novele zákona a keď si to pozriete, tak vidíme, že najviac tam dostali teda veľvyslanectvá na Ukrajine, vo Vietname, v Gruzínsku a potom teda tie ostatné veľvyslanectvá v jednotkách alebo v desiatkach miest. Dokopy bude táto kvóta, ak by od 1. 7. začal zákon platiť, na cudzincov podnikateľov, prvožiadateľov 700 miest od 1. júla. Porovnajte to s tým, že minulý rok, za celý minulý rok bolo podaných 10-tisíc žiadostí o povolenie na podnikanie. To znamená, že týmto krokom sa drasticky, ale drastickým spôsobom obmedzí príchod inovatívnosti a podnikania na Slovensko, v podstate viac-menej o 99 %, čo bude mať aj zásadné dopady nielen na to, že kto k nám príde a že či budeme ešte vôbec ako krajina atraktívni pre ľudí, ktorí k nám prichádzajú inovovať, pretože podnikanie je spojené, dobre, sú to mnohokrát ľudia, ktorí sú napr. kaderníčkami, ktorí majú nejaký stavebný biznis alebo kamiónovú dopravu, alebo ja neviem čo, ale okrem toho podnikanie sú aj predsa inovácie, sú vytváranie nových pracovných miest, vytváranie, platenie daní a odvodov, pretože môžme sa tváriť, že, dobre, vadia nám fiktívne živnosti, na to by sme mali mať lepšie inšpektoráty práce, ktoré by to lepšie odhaľovali a skúmali, ale v skutočnosti bez ohľadu na to, či ten podnikateľ alebo podnikateľka tu fiktívne je v pracovnom pomere, ktorý kryje tým povolením na podnikanie či už cez eseročku alebo živnosť, tak on alebo ona stále musí platiť dane, stále musí platiť odvody. A pri podnikateľoch je potrebné si povedať, že oni sú povinní zo zákona, keď sú cudzincami a potrebujú si predĺžiť povolenie na pobyt, preukázať, že dosiahli zisk. To znamená, že zahraniční podnikatelia na Slovensku si nemôžu svoje daňové priznanie optimalizovať tak ako Slováci, že sú radšej trebárs v strate alebo podobne, aby im to lepšie vyšlo v rámci daní. Oni ak prídu do toho obdobia, kedy si musia podať žiadosť o obnovenie povolenia na pobyt, musia preukázať zisk. Čiže tam vidíme znova peniaze pre slovenský daňový, daňovo-odvodový systém, pre slovenské hospodárstvo.
A my teraz ideme spraviť to, že touto novelou bez toho, aby bola predložená najskôr odbornej verejnosti, keďže sme tu v skrátenom legislatívnom konaní, o takom drastickom a novom opatrení, ktoré na Slovensku nikdy nebolo, ako sú kvóty, sa vlastne vôbec nevyskytovalo, že ideme to schváliť z týždňa na týždeň. Ideme v postate dramaticky obmedziť príchod podnikateľov z 10-tisíc na 700. Ministerstvo vnútra v rámci teda doložiek vyrátalo, že toto opatrenie nás v podstate bude stáť tento rok teda mínus 9-tisíc žiadostí o povolení na pobyt, čo je teda približne 3 mil. eur. Len pripomínam, že 3 mil. eur je suma, ktorú sme chceli dať na covidové amnestie, ale my tu teraz vlastne týmto opatrením ideme rovnakú sumu, ideme sa jej vzdať tento rok len preto, lebo prosto z nejakého dôvodu máme pocit, že toto je to správne opatrenie. Za tri rok vyrátali, že medzi rokmi ´25 až ´28 príde štát o približne 11 mil. na nevybratých správnych poplatkoch. Toto máme v rámci finančnej doložky tohto návrhu zákona, ale chýba tam akékoľvek napr. vyčíslenie toho, o koľko štát príde na daniach, na odvodoch, na zisku a na všetkých poplatkoch, ktoré tí cudzinci tu, lebo však oni musia niekde bývať, niekomu platia nájom, niekde si kupujú potraviny, niekde si kupujú pohonné hmoty, niekde si kupujú šaty a všetko ostatné pre svoju domácnosť, že to, o koľko vlastne štát príde, keď z 10-tisíc žiadostí pustíme na Slovensko iba 700, to vyčíslenie vlastne v tejto doložke chýba. Jediné, čo tam je vyčíslené, je, o koľko prídeme na správnych poplatkoch za podanie týchto žiadostí, čo už je tiež dosť veľká suma.
Čiže ja si myslím, že pokiaľ teda zavádzame takéto dramatické opatrenie, že tak výrazne meníme systém žiadostí o povolenie na prechodný pobyt pri najvyužívanejšom povolení, mala by byť aj finančná doložka spracovaná kvalitne a mali by sme poznať my ako zákonodarný zbor skutočne všetky ekonomické dopady na podnikateľský sektor, ale aj dopady na podnikateľský sektor, ktoré sa týkajú tých inovácií. Lebo ja sa pýtam, že tých 700 bude ako vybraných, že to bude prvých 700, ktorí požiadajú, alebo tam bude nejaká súťaž inovatívnosti, alebo čo? Že ministerstvo hospodárstva bude posudzovať nejaké teda podnikateľské zámery, ktoré teraz bude každý žiadateľ povinný predložiť, čo doteraz nebolo, čiže tým sa ešte predĺži to konanie, a teda nejako bude to podľa nejakých kritérií, alebo že kto z tých, keby sme si povedali, že teda očakávame, že je 10-tisíc záujemcov ako minulý rok o to prvé povolenie a my z nich chceme teda od 1. júla do decembra vybrať iba 700, že ma zaujíma ako, na základe čoho? Čo sú tie kritériá, že kto to bude v tých 700? To by tiež bolo treba tam popísať, pretože nám reálne hrozí, že sa nám tam prosto dostanú ľudia, ktorí si to nejakým spôsobom budú vedieť vybaviť.
To je moja ďalšia výhrada, že zavedenie tohto systému bez toho, aby bol reálne premletý medzirezortným pripomienkovým konaním a tým, že by sa k nemu vyjadrila odborná verejnosť, v podstate vytvára priestor aj na tých veľvyslanectvách na korupciu. Keď teraz tu vidíme, že agentúry dočasného zamestnávania a všetky tie agentúry, ktoré sprostredkúvajú zamestnanie na Slovensku, ryžujú na tom, že zákon o pobyte cudzincov je komplikovaný a že v podstate tie povolenia na pobyt vybavujú tým cudzincom ony, lebo by si to sami nevedeli vybaviť, tak prosto sa len preorientujú na to, že na jednotlivých veľvyslanectvách budú mať obsadené tieto spoty a budú v podstate dílovať s tými cudzincami, ktorí budú chcieť získať povolenie na podnikanie. Takisto to nakoniec bolo v Čechách.
V Čechách mali pred možno desiatimi rokmi tiež všeobecné kvóty, dalo sa podávať žiadosti len na veľvyslanectvách v zahraničí a potom tam bol teda veľký škandál s tým, že jednak to dlho trvalo, čakacie lehoty boli aj tri roky, a jednak vlastne tam bola veľká korupcia. Dnes v Čechách majú kvóty len na zamestnanecké karty, pretože sa im to tiež nejakým spôsobom neosvedčilo a pri podnikateľoch nemali, myslím, kvóty nikdy, pretože je úplne absurdné limitovať takýmto spôsobom príchod podnikateľov a celej tejto ako keby inovatívnej časti ekonomiky na naše územie. Že to je naozaj ako keby taký ťah od stola, ktorý by sme možno čakali v socializme a podobne, ale nie vlastne v ekonomike, ktorá hovorí, že máme veľký problém s odchodom ľudí zo Slovenska a že potrebujeme prosto ľudí na Slovensku, ktorí tu budú niečo vymýšľať, niečo tvoriť, ktorí tu budú len obyčajne pracovať a prinášať nám ten komfort.
No a tým sa dostávame ale teda k najdôležitejšej otázke. Pomôže toto opatrenie vyriešiť katastrofálnu situáciu na cudzineckej polícii s tým, že teda nemáme dosť kapacít a nemáme dosť termínov? No nepomôže, pretože toto, táto kvóta sa týka prvožiadateľov, my tu ale máme znova, však ministerstvo to tu samo píše, 40-tisíc ľudí, ktorí čakajú na obnovenie povolenia na pobyt. A teraz mi povedzte, že ako títo ľudia získajú výhodu tým, že drasticky obmedzíme príchod podnikateľov o 9-tisíc žiadostí. Prosto toto sa nijako nespojí. Zákon zavádza zároveň povinnosť, že už odteraz budete musieť prísť na cudzineckú políciu len s termínom, že vás nevybavia bez termínu. Ale teda budete mať povinnosť prísť s termínom a stále tých termínov nie je dosť. Čiže kde sa tu zmatchujú teda tie pohľady a tie potreby? Z môjho pohľadu to tak nie je a ani v návrhu na skrátené legislatívne konanie, ani vlastne v tom vecnom návrhu som prosto nikde nenašla popis toho, akým spôsobom presne pomôže súbor týchto opatrení a najmä to drastické obmedzenie príchodu podnikateľov na Slovensko k tomu, aby bolo viac termínov pre ľudí, ktorí žijú na Slovensku a potrebujú trebárs si obnoviť povolenie na prechodný pobyt alebo zmeniť, lebo už majú päť rokov, prechodný pobyt na trvalý pobyt. To sú úplne iné životné situácie, ktorým nepomôže, keď znížime počty vybavovaných prvožiadateľov, pretože tam potrebujeme úplne iné konania riešiť ako konania, ktoré sa týkajú prvožiadateľov.
Čiže ja si myslím, že v tomto prípade toto najzásadnejšie opatrenie, ktoré táto novela obsahuje, vlastne nematchuje tie potreby, ktoré tu na Slovensku momentálne máme, ktoré vyplývajú z tých nedostatkov, ktoré sú tu na cudzineckej polícii a na tom systéme. To, čo podľa mňa by bolo vhodné a potrebné spraviť v prvom rade, je legislatívne opatrenie, ktoré by prosto jednorazovo vyriešilo tie povolenia na pobyt, ktoré visia v systéme. Je prosto situácia taká, že za celé mesiace sa nám nepodarilo spojazdniť ten registračný systém tak, aby mal dostatok termínov, je to problém na strane štátu. Tí cudzinci sú tu bez platných povolení na pobyt vďaka tomu, že je stále vyhlásená mimoriadna situácia kvôli Ukrajine, tak oni majú platné povolenie na pobyt, kým je táto situácia platná, plus dva mesiace po jej zrušení, ale nemajú tie doklady, lebo nevedia sa objednať na tú cudzineckú políciu. Toto je chyba na strane štátu. Ja si myslím, že štát by prosto si mal povedať, že, vybrať nejakú skupinu ľudí, napríklad tých, ktorí potrebujú obnoviť povolenie na prechodný pobyt, a automaticky im ho obnoviť, poslať im tie doklady a prosto rezignovať tento jeden raz na poctivé preskúmanie tých žiadostí, pretože na to nie sú kapacity. To znamená, že to sú ľudia, ktorí tu už sú, ktorí boli preverení Slovenskou informačnou službou, keď si podali žiadosť o povolenie na prechodný pobyt. Majú toto všetko absolvované a teraz viac-menej trpia tým, že nie sú tie termíny a že cudzinecká polícia ich nedokáže včas vybaviť, tak si myslím, že štát by mal urobiť niečo takéto a že vybrať si niektoré kategórie, kde môže teda s čistým svedomím automaticky predĺžiť to povolenie a poslať im prosto ten doklad, čím by si ako keby odobral časť tých ľudí, ktorí mu tam visia v systéme. Ale to nie je jediné, to sa dá spraviť iba pri časti ľudí, kde si vieme zvážiť, že teda benefit z takéhoto opatrenia je, samozrejme, oveľa vyšší ako nejaké bezpečnostné alebo iné riziko.
Ďalej by malo jednorazovo podľa mňa ministerstvo vnútra zorganizovať podobnú akciu ako keď teda sme mali prílev cudzincov z Ukrajiny pri dočasnom útočisku, to znamená, povedať si, že si dáme tri týždne, mesiac, alebo ja neviem, kde zmobilizujeme Akadémiu Policajného zboru, všetky možné jednotky a jednorazovo vybavíme veľký počet žiadostí, pretože iným spôsobom, ako kombináciou legislatívnych a organizačných opatrení, sa nám to vlastne vyriešiť nepodarí, lebo táto novela to nevyrieši. To je jednoznačné. Táto novela prinesie veľa nových situácií, ale nevyrieši to, čo momentálne máme v tom systéme.
A tretie opatrenie, ktoré je potrebné a nevyhnutné spraviť z dlhodobého hľadiska, je reorganizácia cudzineckej polície, kde dlhodobo sa navrhuje scivilnenie. Neexistuje v súčasnosti žiaden dôvod, prečo by ľudia, do ktorých vkladáme nemalé množstvo finančných prostriedkov na to, aby boli vychovaní ako policajti, ktorí majú oprávnenie na nosenie zbraní, trávili svoj policajný čas a čas, ktorý sa im narátava do výsluhového dôchodku, úradníčinou na cudzineckej polícii. Áno, hraničná polícia má byť políciou, však strážia hranice, tam je to oprávnené, ale oddelenia cudzineckej polície sú zbytočný prežitok, kde zamestnávame policajtov s oprávnením držať zbraň na to, aby preberali a kontrolovali papiere. To treba konečne zmeniť. Treba vlastne presunúť týchto policajtov normálne do výkonu, čo by aj teda tej polícii, ktorá je výrazne oslabená a pre ktorú tu chceme mať žandárov, pomohlo a reálne treba na oddeleniach cudzineckej polície zamestnať čo najviac civilov, ktorí nemajú nárok na výsluhový dôchodok a budú prosto normálne, reálne úradníci.
Ja si myslím, že len kombináciou takýchto odvážnych opatrení sa dá vyriešiť táto mimoriadna krízová situácia, ktorá tu pretrváva už od minulého leta a ktorú kritizoval aj bývalý predseda HLAS-u, premiér (prezident, pozn. red.) Peter Pellegrini, keď bol na stretnutí so zamestnávateľmi v Nitre. To len teda pripomínam. A preto naozaj si myslím, že táto novela môže ostať, pokiaľ ide o tie opatrenia, ktoré sa netýkajú kvót. Tie kvóty by mali vypadnúť, tie kvóty by mali ísť jednoznačne medzirezortným pripomienkovým konaním. Dobre, ak chce Slovensko mať kvóty na príchod podnikateľov alebo zamestnancov, dá sa o tom baviť, ale nedá sa to podľa mňa zaviesť tak, že zrušíte 90 % žiadostí trojdňovým skráteným legislatívnym konaním bez toho, aby k tomu vôbec mala čo povedať odborná verejnosť, a bez toho, aby sme tomu mali podrobne spracované finančné a všetky ostatné dopady na hospodárenie štátu a vplyv na podnikateľské prostredie. Takže apelujem na vás, aby ste túto časť odtiaľ dali preč, pretože ona ničomu nepomôže, spôsobí len zbytočný chaos... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 9:06 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:36

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pani poslankyňa, ja sa vám chcem na úvod poďakovať za vaše vecné vystúpenie a takisto budem na to vecne reagovať a rozdelím to do dvoch oblastí.
Jedna vec je rezervačný systém. Áno, máte pravdu, má svoje nedostatky, má desať rokov, treba ho vylepšiť. A to isté, má na to vplyv, čo sa týka tých termínov, aj počet policajtov slúžiacich na cudzineckej polícii, ale bola debata na výbore, že bude to riešené v rámci týchto stavov, súčasných stavov, plus doplnené o občianskych zamestnancov. Ale je tam aj dôležitý faktor, o ktorom ste presne hovorili aj vy a na ten som sa pýtal aj ja, že ako je možné, že existuje, hovorí sa na Slovensku o organizovanej skupine, ktorá či už legálnym spôsobom dokáže, poviem to, hacknúť ten systém a pracovať v prospech nejakej skupiny cudzincov. Ja som sa aj dokonca pýtal, lebo však prirodzene je tu najviac Ukrajincov, tak hovorí sa o nich, že či to robia oni a poznajú dieru v systéme a vedia ten systém tak zahltiť, že nikto iný nedostane ten voľný termín, alebo je to v spolupráci s policajtami. Ale to je, bola mi odpoveď daná taká istá ako vám, že orgány činné v trestnom konaní to vyšetrujú a sa týmto zaoberajú. Ale na to doplácajú poctiví zamestnávatelia aj občania EÚ. Čiže súhlas.
Druhá oblasť je oblasť udelenia pobytu na podnikanie, respektíve zamestnávanie. Ja fandím poctivým ľuďom a doprajem im, aby pracovali. Lenže celý problém prideľovania pobytu za účelom podnikania na Slovensku je v tom, že ak si porovnáte počet pobytov udelených a počet podaných daňových priznaní, tak tu hovoríme o desaťtisícoch a tu možno o stovkách. A možno ani nie o tom. Ak by existovala možnosť, že zaviažem toho človeka, že keď mu udelím pobyt za účelom zamestnania alebo podnikania na Slovensku, ale mu poviem, že musíš u toho zamestnávateľa robiť rok, lebo jeho to stálo náklady vybaviť tie papiere a on... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 9:36 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:38

Peter Kalivoda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pani kolegyňa, rovnako ďakujem za vecné vystúpenie. Vy ste naozaj jedna z mála tých poslankýň alebo poslancov, ktorí sa snažia vystupovať vecne. Skúsim vám odpovedať na to, čo ste spomenuli vo vašom príspevku. Chcem asi aj doplniť pána kolegu Saloňa, lebo ma predbehol v tom povoľovaní pobytov na podnikanie. Ono naozaj to nie je tak, že 40-tisíc takýchto povolení bolo vydaných a my sme tu získali 40-tisíc podnikateľov, ktorí prinášali nové pracovné miesta a inovácie. Faktom je, že z tých 40-tisíc bolo reálnych podnikateľov, ktorí tu ostali, možno niekoľko stoviek, ak vôbec, aj to som možno prehnal. Takže preto z toho vychádzala aj táto nová, toto nové číslo, táto nová kvóta, aby sa zreálnili tieto čísla.
A keď sa pýtate, že v čom to pomôže, no pomôže to napríklad v tom, že sa drasticky zníži administratívna záťaž tých pracovníkov. Pretože my dnes dávame, alebo minulý rok sme dali 40-tisíc povolení ľuďom, ktorí okamžite na druhý deň odišli a išli do úplne inej krajiny, ale zaťažili naše kapacity, náš systém a aj toto je problém. A ja si myslím, že v tom zákone je mnoho ďalších vecí, ktoré, ktoré môžu napomôcť zrýchliť tento proces, či už je to možnosť presunu civilných zamestnancov z jedného, z jednej pobočky na druhú tam, kde bude väčší nápor, alebo teda aj úpravou v systéme, ktorý sa upravuje, ako ste už počuli, je to desaťročný systém počítačový, ktorý bol zanedbaný. Čiže ja si myslím, že je to prospešná novela. Ja by som bol rád, keby možno aspoň tá racionálnejšia časť opozície ju podporila, lebo naozaj riešime problém, ktorý tu máme, ktorý sme zdedili, treba to jasne povedať a naozaj robíme všetko preto, aby sme to vyriešili.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 9:38 hod.

Mgr.

Peter Kalivoda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:40

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani kolegyňa. Myslím si, že ste pekne vystihli tie nedostatky, ktoré táto novela so sebou prináša. A keďže sme ešte len v diskusii o skrátenom legislatívnom konaní, tak ste štandardne vystihli v podstate to, čo tu je večný problém, a to je ten, že táto vládna koalícia prichádza s rekordným množstvom skrátených legislatívnych konaní, ktoré nie sú prediskutované do hĺbky, nevyjadrovali sa k nim dané inštitúcie alebo verejná, odborná verejnosť, alebo ktokoľvek iný, ktorý by mal k tomu sa vyjadriť a poukázať aj na určité nedostatky, ktoré so sebou môže prinášať táto novela, lebo vo svojej podstate nerieši kopec problémov, ktoré sú už chronické. Nebudem hovoriť teraz o IT systéme, ktorý je zastaraný a o ktorom nám na výbore dnes hovorili, že teda ho aktualizovali a že už je pripravený, ale že je toľko záujemcov a toľko žiadostí, že aj tak nefunguje, hej. Takže v podstate sme zase, to je také limbo, že zase sme sa nikam nepohli. Taktiež, presne, podnikateľská činnosť, tam ste poukázali presne, akože my sme sa dostali na číslo 700. Prečo 700, prečo nie 500, prečo nie 1 000? Kto to bude vyberať? Sú tí ľudia na našich veľvyslanectvách dostatočne skúsení, aby boli schopní vyselektovať, že ty áno, ty nie? Alebo sa presne tak robí priestor na korupciu, taký, ktorý sme už aj v minulosti mali, viď naše zastupiteľstvo vo Vietname, ktoré malo kauzy a podobné veci. Čiže toto sú tie veci, ktoré ako, ku ktorým sa znova vraciame, neriešime situáciu.
A áno, ďalší problém takisto, že tu máme kopec ľudí, ktorí žiadajú o predĺženie pobytu, a sú to ľudia, sú to študenti a tak ďalej, ja som sa pýtal na výbore, prečo to nešlo na nejakú inú inštitúciu, prečo sa to nezjednoduší. Na to som odpoveď nedostal, ale ja sa rád k tomu ešte vrátim v rámci prvého čítania.
Takže ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 9:40 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:43

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. No, ďakujem vám všetkým, kolegovia, za vecné pripomienky. Ja len teda by som ešte dodala k tomuto, že ja nepopieram, že tu je problém s fiktívnymi živnosťami, to som povedala už na úvod, ale nemyslím si, že je taký enormný, aby sme vlastne mohli si povedať s čistým svedomím, že tu za tri dni bez nejakej odbornej diskusie ideme zrušiť vlastne o 90 % príchod nových podnikateľov na Slovensko. Lebo znovu podotýkam, minulý rok bolo podaných nových žiadostí 10-tisíc plus. Teraz bude tá kvóta na zvyšok roka 700, hej. Čiže to je v podstate 10 %, alebo koľko, z toho minuloročného objemu, plus teda nejakí ľudia tam budú za prvý polrok. A ja súhlasím, že nejaké percento tých fiktívnych živnostníkov tu je, ale podľa mňa to treba riešiť iným opatrením. Určite sa nestotožňujem s tým, že všetkých 40-tisíc plus ľudí s povolením na podnikanie, ktorí sú na Slovensku ku koncu minulého roka, to teda nie sú len tí, ktorí dostali minulý rok prvé povolenia, ale všetci tí za predchádzajúce roky, ktoré ho majú obnovený, že väčšina z nich tu nie je. Nakoniec samotné ministerstvo vnútra tento argument, ktorý ste povedali, že bolo iba 700 daňových priznaní, ja počujem prvý raz. To nie je vlastne v tej dôvodovej správe, alebo som to teda niekde prehliadla, neviem. Ak to tam je, sa ospravedlňujem, ale čítala som to niekoľkokrát a ak teda toto je naozaj pravda, tak by sme chceli k tomu vidieť riadne spracovanú analýzu a dáta z daňového úradu, kde nám naozaj ukážu, že zo 43-tisíc podnikateľov zahraničných len 700 podalo daňové priznanie. Ja si prosto myslím, že toto opatrenie ako keby je tak zásadné a tak bude mať výrazné dopady, že by sme mali toto konkrétne prejsť s odbor... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 9:43 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:45

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa vyjadril pár vetami k skrátenému legislatívnemu konaniu k tomuto návrhu zákona. Začnem asi tým, čo bolo povedané, a chcem poďakovať aj kolegyni poslankyni z Progresívneho Slovenska, ktorá, si myslím, že zhrnula aj to merito samotnej novely a absolútne podčiarkujem a súhlasím s tým, čo ste povedali, že táto novela žiadnym spôsobom nevyrieši ten problém, ktorý vznikol, a ani tie opatrenia, o ktorých môžme, alebo nemusíme diskutovať a môžme o nich povedať niektoré, že áno, keď vypadne povinnosť nerobiť fotku, keď sa berú biometrické dáta, fajn, ale naozaj táto novela nevyrieši ten podstatný problém.
Ale ja sa chcem vrátiť do roku 2023, keď nová vláda prevzala teda svoj mandát a aj pán minister prevzal ministerstvo vnútra, tak ja si nepamätám, že vtedy by bol nejaký signál o tom, že cudzinecká polícia nefunguje, že by sa nevybavovali žiadosti cudzincov. A povedzme si úprimne, kolegovia a kolegyne, že to bolo po období, kedy my sme zažili obrovský príliv, keď to tak mám povedať, cudzincov, najmä z Ukrajiny po vypuknutí vojnového konfliktu. A ten systém fungoval, my sme ho, samozrejme, upgradovali, my sme navýšili počty teda policajtov, ktorí vybavovali túto agendu cudzineckej polície, my sme dokonca vytvorili pracoviská, ktoré boli vysunuté v Košiciach, ak sa nemýlim, v Nitre a v Žiline, ktoré fungovali a vybavili tisíce žiadostí a nikto z tých cudzincov, ktorí sem prichádzali, a plus tých cudzincov, o ktorých tu bola aj reč, ktorí už tu boli a potrebovali tú agendu vybavovať, nikto z nich problém nemal.
Tak ja sa pýtam, prosím vás pekne, verejne aj, pán minister, lebo dnes teda ste odôvodňovali tento návrh skráteného legislatívneho konania tým, že môže dochádzať k porušovaniu ľudských práv. Skrátené legislatívne konanie môže byť použité v troch prípadoch, ak hrozia hospodárske škody, to teda asi sa zhodneme, že nehrozia, ak sú nejaké bezpečnostné riziká, to sa tiež asi zhodneme že nehrozia, a porušovanie ľudských práv. Ja sa pýtam verejne a chcel by som na toto odpoveď, či niekto z vás, kolegovia, kolegyne, zaznamenal nejaký podnet na súd pre ľudské práva, alebo akýkoľvek verdikt ktoréhokoľvek súdu, judikát, čokoľvek, že by nefunkčnosťou alebo postupom cudzineckej polície došlo k porušovaniu ľudských práv. Ja o takomto rozsudku neviem a preto sa pýtam, prečo toto teraz je dôvodom na skrátené legislatívne konanie?
Z môjho pohľadu na toto absolútne dôvod nie je, ale ten systém jednoducho od roku, alebo teda po prevzatí mandátu tejto vlády, trvalo rok do októbra 2024, kedy sme na to začali viacerí upozorňovať, že cudzinecká polícia je opäť v problémoch, že sa tam začína kšeftovať s termínmi a predávajú sa za 250 a viac euro ľuďom, ktorí teda, bohužiaľ, sa potom nemôžu k tým termínom dostať a potrebujú to. No ale toto, nehnevajte sa na mňa, nie je spôsobené ani žiadnym dedičstvom, ako sme tu počuli, pretože ten systém, už som spomenul, fungoval a fungoval za oveľa, by som povedal, vyťaženejších podmienok, ale toto je spôsobené tým, pán minister, že vy ste povyhadzovali, bohužiaľ, po vašom nástupe veľmi veľa ľudí, manažérov, ľudí, ktorí fungovali v cudzineckej polícii roky a ktorí vedeli, ako ten systém jednak nastaviť. Samozrejme, ste povyhadzovali aj mnohých IT systémových inžinierov a manažérov, ktorí sa starali o ten systém. No a toto je dôsledok. Toto nie je dôsledok toho, že ten systém, tak ako sme počuli, počítačový systém mal desať rokov a teraz zrazu, no tak ak mal ten systém desať rokov, tak ja sa pýtam, prečo ho pani ministerka Saková, keď bola poste, alebo pán minister Kaliňák ešte, pretože to je aj obdobie, ktoré pokrýva ich funkčné zaradenie, prečo ho teda, ten systém, nevymenili.
Ale opakujem, to nie je chyba počítačového systému, ktorý fungoval a fungoval aj v roku 2022 po vypuknutí vojny na Ukrajine až ´23 bez toho, aby sme zaregistrovali akékoľvek problémy na cudzineckej polícii. Tento problém vznikol preto, že pán minister Matúš Šutaj Eštok povymieňal mnohých ľudí, povyhadzoval naozaj aj tých, ktorí sa starali o systém, a ja uvediem aj príklad, že potom vyhodil napríklad aj svojho vlastného šéfa cudzineckej, hraničnej cudzineckej polície, ktorého si tam sám dal. Však, samozrejme, že potom ak povyhadzujete ľudí, ktorí vedia s tými systémami, ktorí vedia aj manažérsky riešiť veci, no tak potom ten systém, samozrejme, že fungovať nebude.
No a potom to trvalo, trvalo to od októbra 2023, 2024, pardon, kedy sme na to začali upozorňovať, to trvalo koľko? Máme dneska jún, iks mesiacov na to, aby sa pán minister a ministerstvo vnútra zobudilo a prišlo s nejakými návrhmi, o ktorých si myslím, že sa tu väčšina zhodneme, že, bohužiaľ, ten problém aj tak nevyriešia a prišli so skráteným legislatívnym konaním. Ja nevidím dôvod na skrátené legislatívne konanie v tomto zmysle a pri tejto novele zákona, a preto môžem aj povedať, že za naše hnutie my tento, toto skrátené legislatívne konanie nepodporíme. Áno, môžeme sa potom baviť v prvom čítaní o samotnom, o samotných návrhoch, ale jednoducho na skrátené legislatívne konanie nemá byť dôvod preto, lebo zlyháva manažment ministerstva vnútra, ľudí, ktorí boli podosadzovaní do funkcií a nevedia a nedokážu s tým systémom robiť, nedokážu manažérsky riešiť to, aby napríklad neboli predávané veci, alebo teda tie termíny ľuďom, ktorí to potrebujú.
No a na záver dovoľte, kolegovia, kolegyne, najmä sa obraciam na poslancov z koalície, si predstavte, keď teda častokrát tu tak odoznieva, že urobte si kontrolu Robertom Ficom, alebo urobte si kontrolu neviem kým. No tak urobte si kontrolu, keby my sme prišli s návrhom takéhoto zákona v minulom volebnom období, veď by ste nás, by ste nás rozniesli na topánkach, že čo my tu ideme robiť, že my tu chceme teraz zjemňovať kritériá na udeľovanie pobytových víz pre cudzincov, že my sem chceme teraz navážať nebodaj cudzincov len preto, aby sme zobrali prácu Slovenkám a Slovákom. No ja, samozrejme, toto robiť nebudem, pretože my nie sme vy a ja chápem, že tak ako tu aj odznelo, a to už je tu roky, že, bohužiaľ, mnohé zamestnania nedokážeme pokryť bez toho, aby teda tie funkcie nezastávali cudzinci. Takže ja určite za to som a som aj za to, aby sa tá agenda a vôbec cudzineckej, hraničnej polície riešila tým spôsobom, aby to zvládali. Ale opakujem, nie je dôvod na skrátené legislatívne konanie ten, aby, alebo respektíve to, že zlyhával manažment ministerstva vnútra. Žiadne porušovanie ľudských práv nebolo zaznamenané a ani z môjho pohľadu nehrozí.
Ďakujem pekne, dámy a páni.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 9:45 hod.

Ing.

Roman Mikulec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:59

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán bývalý minister Mikulec, tiež za ďalší pohľad na to, kde leží jeden koreňov problému. A naozaj treba povedať, že niekoľkokrát, keď som bola na cudzineckej polícii, som sa rozprávala so samotnými policajtmi a policajtkami, oni sú zúfalí z tejto situácie. Tam nie je problém medzi nimi a medzi tými, čo riešia tých cudzincov dennodenne, oni ani nemajú prístup k tomu systému, lebo rezervačný systém je na stránke ministerstva vnútra a spravuje ho ministerstvo vnútra. Čiže tam bude problém niekde inde. A presne si myslím, že je ten jeden z problémov, je nedostatok manažérskych a IT kapacít na samotnom ministerstve. Pretože systém fungoval, dobre, nebolo to možno ideálne, ale takýto problém nebol. Niečo sa stalo v lete 2024 a odvtedy nevieme, sme nevideli žiadne výsledky vyšetrovania. Ja sa pýtam, keď ja som si vedela na Telegrame nájsť četbota, firmu, ktorá mi ponúkala za peniaze sledovanie termínov, a keď som sa ich pýtala, ako im mám zaplatiť, tak v kryptomene, čiže oni nie sú registrovaní na Slovensku. Je to podľa mňa neoprávnené podnikanie alebo minimálne prosto nejaké daňové úniky. Vedela som si to sama jednoducho nájsť, tá firma tam dodnes funguje, nikto proti nej nič neurobil. Takisto mám tu v telefóne kontakt na priekupníka, ktorý jednému môjmu známemu sľuboval termín za peniaze, aj mu ho teda vybavil.
Čiže keď ja sa viem dostať k takýmto veciam, pýtam sa, prečo tu nebol žiaden záťah polície alebo daňových úradov, alebo kohokoľvek za tie mesiace, že by sme videli nejaký výsledok tohto podozrenia s obchodovaním s termínom. Toto naozaj je potrebné riešiť a je to ďalší z problémov a teda nemám dostatok času, v ďalšej faktickej sa k tomu dostanem. V decembri sme tu schválili online podávanie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 9:59 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom