35. schôdza

27.5.2025 - 18.6.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2025 o 11:55 hod.

Mgr.

Marcela Čavojová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Marcela Čavojová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega, vychádzate zo životných skúseností a ste dlhoročný pedagóg a riaditeľ školy a preto to vítam. A ako ste povedali, uvádzate tento zákon niekoľko dní, dokonca teda po pánovi ombudsmanovi a komisárke pre ľudí so zdravotným znevýhodnením. A určite je na mieste takáto debata a zákon. Predsa keď vidíme, čo sa deje v jednotlivých okolitých krajinách aj u nás, takže veľmi to vítam a dúfam, že sa nejako zhodneme. A aj nás oslovujú riaditelia škôl, ktorí teda majú prideleného jedného policajta a jeden človek na to nestačí.
Takže ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2025 o 11:55 hod.

Mgr.

Marcela Čavojová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za vaše faktické pripomienky. Veľmi si to vážim.
Pani kolegyni Gažovičovej poviem, že áno, ide o veľmi citlivú hranu, kde môže dochádzať k porušovaniu ľudských práv a musia sa s tým jednotlivé krajiny, spoločnosť, vysporiadať, že do akej miery áno a do akej nie. Zberať citlivé informácie o človeku je za hranicou ľudských práv a tam teda nemôžme ísť, ale monitorovať perimeter tak, aby sme povedzme nerozoznávali alebo neuchovávali nejaké citlivé informácie, to vnímam ako jeden z bezpečnostných prvkov a teraz budeme musieť na miskách váh zvážiť, že kde je, kde je dôležitosť bezpečnosti a kde je dôležitosť osobnej slobody a čo vyvažuje a tam nastaviť tú hranicu, aby bola všeobecne prospešná.
Ona to, nevyriešime to a ja som zvolil takýto tón, pretože ja sa uchádzam o podporu aj vládnych strán. Ak to má prejsť, tak ja dnes sa neznížim k tomu, aby som len nakladal nejakému ministrovi, aký je neschopný, alebo že chce zarobiť. Mimochodom nemyslím si to, ale dávam, dávam do pľacu možnosť, aby sme sa o tom pobavili, aby sme možno prišli s nejakým racionálnym vysvetlením.
Pani kolegyňa Čavojová, vážim si, že ako opozičná poslankyňa tu sedíte na obed v piatok, ste ochotná počúvať a vidíte aj vy zo skúsenosti, že čosi s tou bezpečnosťou musíme urobiť. Tak možno vás chcem požiadať, aby ste aj vo svojich radoch zvážili prípadnú podporu. Zatiaľ by som vás poprosil o podporu pre druhé čít... aby sme prešli do, teda do druhého čítania a tam, tam ponúkam možnosť na takú celospoločenskú alebo diskusiu naprieč politickým spektrom, aby sme, aby sme pomohli ochrane našich detí, našich chorých a našich seniorov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2025 o 11:55 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:55

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ja sa vám dnes chcem prihovoriť s veľkým znepokojením, ktoré rezonuje vlastne v celej našej spoločnosti. Ide o bezpečnosť našich detí, pedagógov, zdravotníkov, pracovníkov v sociálnych službách. Ide o ľudí, ktorí sa dennodenne starajú o tých najzraniteľnejších a pritom často sami zostávajú bez ochrany. Len pred pár dňami došlo k šokujúcemu a brutálnemu útoku v materskej škole v Leviciach. Dvaja dospelí muži vtrhli priamo medzi malé deti. Učiteľka ich prichytila pri krádeži, okamžite zavolala políciu. Jej pohotová reakcia však viedla k násiliu. Jeden z mužov ju chytil pod krk, udrel ju do hrude a pri zápase na ňu spadli vchodové dvere. Deti boli vystavené priamemu pohľadu na útok, ktorý sa odohral v ich najbližšom prostredí, v škôlke, kde sa mali cítiť chránené. Učiteľka skončila v pracovnej neschopnosti, no ešte vážnejšie sú psychické následky pre deti. Boli svedkami násilia a útoku. A viete, čo bolo pri vchode do škôlky? Kamera. Záznam z nej máme. Vidíme na ňom, ako útočníci utekajú z miesta činu. To je všetko. Kamera nezasiahla. Kamera neochránila, nedokázala zabrániť tomu, čo sa stalo a presne to je jadro problému. Technológia sama o sebe nás neochráni. Bez človeka, bez prevencie je len svedkom násilia a nie jeho prekážkou.
A takmer súčasne polícia zasahovala na strednej škole v Nitre pre podozrenie na nosenie zbrane. Zbraň sa síce nenašla, ale študent mal pri sebe náboje. Otázka teda nestojí, či sa takéto incidenty dejú, lebo tieto incidenty sa dejú. Otázka znie, čo s tým urobíme?
Minister vnútra predstavil riešenie v hodnote 63 miliónov eur. Kamery riadené umelou inteligenciou. Povedzme si úprimne. Kamery neochránia. Nezakročia a nepostavia sa medzi vystrašené dieťa a útočníka, nezabránia mu vo vstupe, len zaznamenajú, že sa niečo stalo a častokrát už neskoro. Neexistuje jasný plán, ako reagovať pri útoku. Učitelia a zamestnanci v školách, v nemocniciach či domovoch sociálnych služieb častokrát ani netušia, čo majú v krízovej situácii urobiť. Akčný plán, ktorý predstavilo ministerstvo, je nedostatočný a povrchný. Keď ide o ochranu majetku, vytvárame špeciálne ozbrojené zložky, ale keď ide o ochranu detí, tak nám má stačiť technológia. Naozaj chceme rodičom povedať, urobili sme všetko, čo sa dalo a ukázať im kameru?
My v KDH ponúkame konkrétne a realizovateľné riešenie. Zavedenie pozície koordinátori bezpečnosti priamo do prostredia škôl, nemocníc a zariadení sociálnych služieb. Nie SBS-ku pri bráne. Hovoríme o odborne pripravenom profesionálovi, bývalom policajtovi, hasičovi, vojakovi, prípadne záchranárovi. O človeku, ktorý pozná krízové situácie, vie na ne reagovať a vie im predchádzať. Tento koordinátor bude pripravovať a aktualizovať bezpečnostné plány, organizovať nácviky a tréningy, vyhodnocovať rizikové správanie žiakov či pacientov, koordinovať technické opatrenia od uzamykania vstupov po tichý poplach. Spolupracovať s políciou a záchrannými zložkami. Vieme, že to funguje. Už kolega spomínal, že v Chorvátsku prijali podobné opatrenia po tragédii, pri ktorej zahynula žiačka. A výsledok? Školy dnes majú profesionálov, ktorí zabezpečujú prevenciu a rýchlu reakciu.
Náš návrh zákona vytvára rámec, v ktorom môžu tieto bezpečnostné pozície vznikať na dohodu na základe konkrétnych potrieb škôl, nemocníc a zariadení sociálnych služieb. Nie je to drahé riešenie, ale je funkčné. Napríklad v nemocnici na Antolskej nedávno ohrozoval muž so zbraňou, konkrétne s mečom, zdravotníkov. V Žiline len za minulý rok bolo nahlásených 85 incidentov, a to sú len tie, ktoré sa dostali do štatistík. Nie sme pripravení. A keď nie sme pripravení, sme zraniteľní.
Koordinátor bezpečnosti nie je administratívna pozícia, je to aktívna ochrana. Je to rozdiel medzi chaosom a zvládnutou situáciou, medzi záznamom na kamere a živým človekom, ktorý zasiahne. Vyzývame preto vládu a ministra vnútra, aby prestali veriť ilúzii bezpečnosti cez technológie a začali investovať do reálnych riešení. Bezpečnosť má byť prítomná na chodbe, vo vestibule, v triede. Nie na zázname, ale v reálnom čase a v konkrétnych ľuďoch.
Preto vás, kolegovia, prosím o podporu nášho návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

13.6.2025 o 11:55 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 12:05

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
!!! Vymazať nadbytočný prázdny rámček !!!
Skryt prepis

Vystúpenie

13.6.2025 o 12:05 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

12:05

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, už len kolegovia, kolegyne nám odišli, dovoľte mi, aby som uviedla návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov.
Môj návrh smeruje k tomu, aby opatrovateľom, ktorí suplujú štát a starajú sa o svojich blízkych často v náročných podmienkach, nebol krátený príspevok na opatrovanie v prípade, ak chcú byť aj inak ekonomicky aktívni. Krátenie príspevku za opatrovanie ich trestá za snahu prežiť, pomôcť a postarať sa. Zaslúžia si našu podporu a nie prekážky.
Prekladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Prosím, pán predsedajúci, aby ste otvorili rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Ďakujem.
Skryt prepis

13.6.2025 o 12:05 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:07

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani kolegyňa, kolegovia, kolegyne, bol som určený v súlade s rokovacím poriadkom výborom za spravodajcu k tomuto návrhu, tak predkladám informáciu o predloženom návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a ministerstva hospodárstva. V zmysle rokovacieho poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 889 z 12. mája 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra a gestorský výbor do 8. septembra.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

13.6.2025 o 12:07 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 12:08

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, najbližší príbuzní na seba častokrát preberajú bremeno, ktoré by mal prirodzene znášať štát, najmä v prípade ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím. Práve tým najslabším by štát mal ako prvým podať pomocnú ruku. Akékoľvek krátenie príspevku na opatrovanie preto považujem za neodôvodnené a nespravodlivé. Zrušenie tejto nesystémovej podmienky by významne pomohlo rodinám osôb so zdravotným znevýhodnením, zlepšilo postavenie opatrovateľov a vyslalo by jasný signál, že si vážime ich prácu a prínos pre spoločnosť. Ľudia na Slovensku zažívajú akútny problém s nedostatkom opatrovateľov. Dnes každý druhý človek, ktorý opatrovateľa potrebuje, ho nevie nájsť. Tento stav je alarmujúci. Musíme urobiť všetko pre to, aby sa o našich blízkych mal kto postarať. No my namiesto toho trestáme tých, ktorí sa tak rozhodnú a vezmú túto starostlivosť na svoje plecia. Dovoľte mi, aby som vám priblížila príbeh jednej z nich. Budem ju volať Janka.
Janka je matka, samoživiteľka. Celý svoj život prispôsobila tomu, aby sa starala o svojich dvoch najbližších, o chorú mamu a syna s ťažkým zdravotným postihnutím. Vstáva skoro ráno, pripraví lieky, jedlo, cvičí so synom, sprevádza ho k lekárovi. Stará sa o mamu, ktorá už nevládze vstať z postele. Počíta každé jedno euro. Nežije, ale prežíva, a pritom robí prácu, ktorú by v inštitúcii robil celý tím. Keď si chce privyrobiť cez pracovný úväzok, teda nie na dovolenku, len na to, aby zaplatila základné výdavky na bývanie, lieky a potraviny, štát jej kráti opatrovateľský príspevok. Toto je realita a tá realita nie je spravodlivá.
To, ako žije Janka, žijú aj tisícky ďalších ľudí. Ukazuje nám to, že rodičia a blízki, ktorí opatrujú svojich blízkych, jednoznačne suplujú štát a robia to bez formálneho vzdelania a bez odbornej pomoci. Musia sa sami naučiť medicínske úkony, ktoré zdravotníci študujú roky. Kŕmenie cez peksondu, aplikáciu inzulínu, podávanie liekov, zvládanie epileptických záchvatov a robia to vo dne, v noci, v strese, bez zázemia, bez pomoci už aj tak skôr spomínanej tuná v tomto pléne, nefunkčnej odľahčovacej služby a nezriedka to robia aj na úkor vlastného zdravia. Štát častokrát netuší, čím všetkým si tieto rodiny prechádzajú, nezaujíma sa o to, čo reálne funguje a čo nie. Z úrovne štátnych úradov a analytických centier prichádzajú teoretické riešenia, ktoré v praxi zlyhávajú. Typickým príkladom je odľahčovacia služba. Tá má pomôcť rodine na chvíľku si oddýchnuť, ale v skutočnosti takmer nikto túto službu nevyužíva. Pred reformou ju využívalo 150 opatrovateľov z vyše 8-tisíc, ktorí sa starali, teda 8-tisíc bolo len tých, ktorí sa starali o deti do 18 rokov veku. Celkovo máme 75-tisíc opatrovateľov.
Po reforme, ktorú vláda predstavila ako systémovú zmenu, tak za pol roka túto službu využilo len sedem opatrovateľov. Čiže dobre počujete, predtým kým nebola reforma, 150, po reforme, ktorá mala priniesť efektívnejšie využívanie, iba sedem opatrovateľov. Toto nie je pomoc, to je evidencia zlyhania. Ak Janke a tisícom ďalších nevieme dostatočne pomôcť odľahčiť ich prácu alebo významne zvýšiť príspevky, napravme aspoň systémovú chybu, ktorá im bráni zarobiť si na ich vlastný život pre ich vlastnú rodinu. Zákon v súčasnosti stanovuje, že príspevok na opatrovanie sa kráti, ak príjem opatrovateľa presiahne 2,5-násobok životného minima. Ešte donedávna to bol dvojnásobok. Tento limit je však už dnes nižší ako minimálna mzda. Navrhujem preto, aby sa táto podmienka zrušila, aby osoba, ktorá sa stará o blízkeho s ťažkým zdravotným postihnutím, mohla pracovať a neprísť o príspevok, pretože realita je taká, že ľudia sa snažia udržať rodinu nad vodou a my ich v tom nesmieme sankcionovať.
Samotné opatrovanie je služba, ktorú by v prípade inštitucionálnej starostlivosti musel hradiť štát a mnohonásobne drahšie. Tieto rodiny nám šetria štátne financie a my im ako protihodnotu komplikujeme život. Na túto nespravodlivosť upozornila aj správa komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2022. Príliš prísne príjmové limity sú v rozpore s inklúziou a rovnosťou prístupu k pomoci. Dnes sme si vypočuli ďalšiu správu pani komisárky za predchádzajúci rok. Mnohé z opatrení, ktoré navrhla, ostali aj dodnes nevyriešené.
Ja by som možno ešte upriamila pozornosť aj na to, že keďže Janka sa rozhodla, že potrebuje pracovať, aj keď nesmie zarobiť teda viac ako dva a pol násobok, tak musí si platiť, štát za ňu prestáva platiť z opatrovateľského príspevku dôchodkové poistenie a ona si ho musí platiť z toho dva a pol násobku. Čiže vedome dopredu len preto, aby prežila teraz, si znižuje príjem, aký bude môcť brať ako dôchodkyňa. Preto prosím, naozaj snažme sa vidieť v týchto ľuďoch ľudí, ktorí tomuto štátu pomáhajú, tvoria hodnoty, veď ona z toho svojho príjmu odvádza daň, platí si poistné, štát to poistné šetrí, ale my ju ešte trestáme, že jej nedovolíme zarobiť viac ako ten dva a pol násobok, čiže menej ako je dnes minimálna mzda.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, nepredkladáme návrh, ktorý by zruinoval štátny rozpočet. Predkladáme oprávnenú korekciu systému, ktorý je nespravodlivý k tým, ktorí sa rozhodli neinštitucionalizovať svojich blízkych, ale postarať sa o nich doma. Dnes hovoríme k Janke a tisícom ďalších, my vás vidíme, vážime si vás a chceme vám pomôcť. Preto prosím vás všetkých, hlavne poslancov vládnej koalície, zahlasujte za tento návrh. Nebuďme ľahostajní len preto, že to nie je politicky naše. Pomôžme ľuďom, ktorí suplujú štát. Myslím, že zdravotne ťažko postihnutí a opatrovatelia sa neriešia, nepozerajú na nás cez politické tričká. Oni sú voliči každej jednej z našich politických strán.
Ďakujem vám všetkým za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie

13.6.2025 o 12:08 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 12:26

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť tento návrh uznesenia za skupinu poslancov, ako už bolo povedané, a dovoľte mi predniesť pár slov a potom do rozpravy sa hlásim ako prvý. Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky ku hore citovanej iniciatíve občanov s názvom My Voice, My Choice navrhujeme uznesenie v tejto forme.
Národná rada Slovenskej republiky:
A. Zásadne odmieta Európsku iniciatívu občanov s názvom "My Voice, My Choice: For Safe And Accessible Abortion" na základe žiadosti o registráciu registrované ako vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) 2024/1158 z 10. apríla 2024 podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788, ktorá žiada Európsku komisiu o zavedenie mechanizmu finančnej podpory pre členské štáty poskytujúce interrupcie osobám z iných členských krajín, pretože: ide o neprijateľné zasahovanie do výlučných právomocí členských štátov v oblasti zdravotnej politiky a kultúrno-etických otázok.
Rovnako návrh iniciatívy obchádza a zneužíva právomoci Európskej únie, ktoré podľa článku 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní Európskej únie explicitne ponechávajú zdravotnú politiku na členských štátoch Európskej únie.
Po ďalšie, podpora tzv. „potratovej turistiky“ prostredníctvom európskych financií predstavuje porušenie princípu subsidiarity a proporcionality a rovnako takýto návrh ide proti základnému princípu ochrany ľudského života, ktorý je zakotvený v čl. 15 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ako aj v ďalších medzinárodných dokumentoch o ľudských právach.
B. Pripomína, že Národná rada Slovenskej republiky dňa 30. januára 2002 prijala Deklaráciu o zvrchovanosti členských štátov EÚ v kultúrno-etických otázkach, podľa ktorej majú členské štáty výlučné právo rozhodovať o ochrane života, rodine, manželstve, vzdelávaní a zdravotnej starostlivosti.
C. Žiada Európsku komisiu, aby zastavila ďalšie legislatívne kroky súvisiace s touto iniciatívou ako protiústavné, protiprávne a politicky nelegitímne, keďže podkopávajú dôveru v právny štát, narúšajú suverenitu členských štátov v citlivých oblastiach a sú v rozpore s viacerými ustanoveniami: so zásadou prenesenia právomocí a subsidiarity, s čl. 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní EÚ, s čl. 2 Zmluvy o Európskej únii, s čl. 15 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, s Dohovorom OSN o právach dieťaťa, s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie.
D. Vyzýva vládu Slovenskej republiky, aby pri rokovaniach v rámci inštitúcií Európskej únie odmietla akékoľvek návrhy vychádzajúce z iniciatívy „Môj hlas, moja voľba“, obhajovala právo Slovenskej republiky rozhodovať v otázkach interrupcie výlučne v súlade s vlastným právnym poriadkom, po tretie prijala legislatívne opatrenia chrániace suverenitu Slovenskej republiky v oblasti ochrany ľudského života.
E. Žiada predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, aby o tomto uznesení informoval predsedníčku Európskej komisie, predsedníčku Európskeho parlamentu, predsedu Európskej rady, ako aj Stále zastúpenie Slovenskej republiky pri EÚ a Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

13.6.2025 o 12:26 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:30

Ivan Hazucha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, poslanci, dovoľte mi, aby som ako spravodajca Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviedol informáciu výborov o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky uvedené pod tlačou 845.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 888 z 21. mája 2025 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti s tým, že Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorský výbor podá v stanovenej lehote Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o prerokovaní predmetného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny o návrhu uznesenia Národnej rady SR rokoval na svojej 33. schôdzi dňa 26. mája 2025, avšak neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia výboru nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov a poslankýň podľa § 52 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti do času rokovania gestorského výboru o danej tlači nerokoval.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorský výbor na svojom zasadnutí dňa 27. mája 2025 neschválil informáciu výboru o výsledku rokovania určených výborov a preto ma predsedníčka výboru poverila, aby som uviedol informáciu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a predložil návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré tvorí prílohu tejto informácie.
Ďakujem pekne, pán predseda, môžete otvoriť rozpravu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

13.6.2025 o 12:30 hod.

Ing.

Ivan Hazucha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 12:33

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Dovoľte mi, aby som predložila a zároveň vás požiadala o podporu, návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Anny Záborskej a Richarda Vašečku na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k odmietnutiu financovania tzv. potratovej turistiky a k podpore suverenity členských štátov v otázkach ochrany života, tlač 843.
Vážený pán predseda, kolegyne a kolegovia, dovoľte mi, aby som ako predkladateľka spoločne s pánom Richardom Vašečkom vás oboznámila s uznesením Národnej rady Slovenskej republiky k odmietnutiu financovania tzv. potratovej turistiky a k podpore suverenity členských štátov v otázkach ochrany života. Zároveň prednesiem stanovisko k tomuto návrhu a vysvetlím dôvody, pre ktoré považujeme prijatie tohto uznesenia za potrebné a opodstatnené.
Tento návrh vznikol ako reakcia na zaregistrovanie európskej občianskej iniciatívy s názvom „My Voice, My Choice" Európskou komisiou. Je dôležité zdôrazniť, že návrh uznesenia nie je namierený proti samotnému mechanizmu Európskej občianskej iniciatívy, ktorú považujeme za súčasť demokratického rámca Európskej únie. Bola som ako poslankyňa Európskeho parlamentu jednou z prvých iniciatív takejto, jednej z prvých iniciatív v Európskej únii a považujeme to za veľmi dôležitý nástroj.
Našou kritikou nie je samotná existencia iniciatívy, ale zneužitie inštitútu európskej iniciatívy na ciele, ktoré sú v rozpore so zmluvami Európskej únie, s princípmi subsidiarity a s národnou suverenitou. A hoci má táto iniciatíva formálne nelegislatívny charakter, jej význam a potenciálny dopad nemožno podceňovať. Iniciatíva požaduje vytvorenie finančného mechanizmu Európskej únie určeného na financovanie interrupcií pre ženy z členských štátov, kde je potrat, umelý potrat právne obmedzený. De facto ide o návrh, ktorý by umožnil čerpanie prostriedkov z rozpočtu Európskej únie na tzv. potratovú turistiku, teda prekročenie hraníc členského štátu za účelom vykonania interrupcie v inom štáte.
Tento návrh predstavuje závažný zásah do výlučných právomocí členských štátov, ktoré sú zverejnené, ktoré sú zverené výlučne členským štátom podľa čl. 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Zásadný problém spočíva v tom, že napriek tomu, že v otázkach ochrany života aj v otázkach poskytovania zdravotnej starostlivosti je to kompetencia členského štátu, tak táto iniciatíva obchádza tento jeden zo základných pilierov fungovania Európskej únie.
Podľa čl. 5 Zmluvy o Európskej únii je Európska únia oprávnená konať iba vtedy, ak ciele navrhovaného opatrenia nemôžu byť dostatočne dosiahnuté členských štátmi. Reguláciu vykonávania umelých potratov si môžu členské štáty celkom normálne a pohodlne prijať. V tomto prípade však chýba akékoľvek opodstatnenie, prečo by mala byť financovaná interrupcia na úrovni Európskej únie. Hovorí sa o tom, že táto iniciatíva nemá legislatívny charakter, nemá priamo legislatívny charakter. Keby sa prijala, tak to neznamená, že začne platiť v celej Európskej únii. Až následne sa musí pripraviť legislatíva, ktorá toto umožní. Čiže v tom druhom kroku ona má legislatívny dopad.
Zároveň mi dovoľte upozorniť ešte na jeden veľmi dôležitý aspekt, a to je tzv. mäkká politika Európskej únie, teda politika formovaná prostredníctvom nelegislatívnych aktov, odporúčaní, stanovísk, komunikácií, občianskych iniciatív, ktoré síce nie sú záväzné, ale majú skutočný a významný vplyv na smerovanie európskej politiky. Tieto akty vytvárajú politický a ideologický tlak na členské štáty často s cieľom zmeniť národnú legislatívu alebo rozhodovanie ústavných orgánov v otázkach, ktoré patria do ich výlučnej kompetencie. Boli sme toho svedkami niekoľkokrát.
Takýto tlak nie je v súlade s rovnosťou medzi členskými štátmi a inštitúciami Európskej únie. Európska komisia, ktorá pravidelne apeluje na členské štáty, aby dodržiavali právo Európskej únie, by sama mala ísť príkladom a dôsledne rešpektovať dohodnuté zmluvné kompetencie. V tomto prípade však Európska komisia prekročila svoje právomoci, keď zaregistrovala iniciatívu, ktorá je v rozpore so zmluvným rámcom a ktorá smeruje k vytvoreniu nástroja, ktorý by umožnil Európskej únii financovať niečo, čo nie je súčasťou jej kompetencií.
Zo slovenského pohľadu je potrebné uviesť, že právny poriadok Slovenskej republiky nepovažuje interrupciu za ľudské právo. Tento pohľad je zakotvený nielen v našej legislatíve, ale aj v spoločenskom a kultúrnom povedomí. Vieme veľmi dobre, že jediný štát, ktorý považuje interrupciu za ľudské právo, je Francúzsko. Všetky ostatné to za právo nepovažujú a neviem, akým spôsobom si Európska komisia vysvetľuje, akú hlavičku tomu dala, tej európskej iniciatíve, že ju vôbec zaregistrovala. Pokusy o jej zakotvenie na úrovni EÚ prestavujú aj priame ohrozenie ústavnej identity Slovenskej republiky, demokratickej legitimity, jej rozhodovania a práv členských štátov.
Vážené kolegyne a kolegovia, prijatím tohto uznesenia nedeklarujeme odmietnutie občianskej iniciatívy ako takej, opakujem, nedeklarujeme odmietnutie občianskej iniciatívy ako takej, ale odmietame jej zneužitie na účely, ktoré presahujú rámec kompetencie Európskej únie a ktorých cieľom je narušiť suverenitu členských štátov v tých najcitlivejších otázkach. Z tohto dôvodu vás chcem požiadať, aby ste návrh uznesenia podporili a tým aby Národná rada Slovenskej republiky vyslala jasný signál, že bude aktívne brániť suverenitu Slovenskej republiky, ústavné princípy a právny štát a nebude tolerovať pokusy o ideologické pretláčanie tém, ktoré sú v rozpore s naším hodnotovým rámcom a národnými kompetenciami.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

13.6.2025 o 12:33 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom