10. schôdza

16.12.2010 - 16.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:35 hod.

Ing.

Stanislav Janiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:18

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán podpredseda vlády a minister, milé kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som - a na tom sa určite zhodneme - na úvod povedal, že ako to povedal pán kolega Janiš, že tu nikto zrejme nesedí taký, ktorý by nechcel, aby boli diaľnice postavené a vôbec, aby sa dopravná infraštruktúra nerozvíjala. Áno, to je pravda. Len je rozdielny prístup, ako to urobiť a kedy. To je celý problém a my si myslíme, že práve to, čím argumentuje súčasná vláda, že to bolo predražené, vlastne hovoria o sebe, že celé toto, ak to takýmto spôsobom chcú robiť do budúcnosti, bude naozaj neskutočne predražené a nevráti sa to v tých benefitoch, ktoré predovšetkým potrebujeme.
Pre jednotlivé kraje nášho Slovenska je potrebné, aby sme mali dobudovanú cestnú, diaľničnú a vôbec celú dopravnú infraštruktúru čím skôr, pretože sa ukázalo, keď máme dobudovanú infraštruktúru, to znamená diaľnicu, prichádzajú tam investori, zamestnanosť sa zvyšuje a naviac to generuje predovšetkým vyšší ekonomický rast. To tu veľmi dobre vysvetlil môj kolega pán Jahnátek, pretože má s tým skúsenosti ako bývalý minister hospodárstva.
Dovoľte mi ale, aby som predsa len pripomenul trošičku, pretože potrebujeme sa aj k tej minulosti trošku dostať, aby sme mohli do budúcnosti čosi povedať. Aký je rozdiel medzi súčasnou vládou a môžeme povedať aj vládou predchádzajúcou pána Dzurindu, pretože v tej vláde rovnako sedeli tí istí ľudia, ktorí sú tu dnes, až na malé výnimky, a s vládou, ktorá tu bola predtým?
Nuž predchádzajúca, teda vláda súčasná a vláda pána Dzurindu, za ktorú sa považujete a nadväzujete na ňu, nuž tá zastavila v ´98. roku výstavbu diaľnic doslova. Ak si dobre pamätáte niektorí, ktorí vôbec cestujete po Slovensku, tak boli úseky, ktoré viedli do poľa, a boli niekoľko rokov vôbec nevyužívané. Môžem vám pripomenúť jeden úsek na Kysuciach Oščadnica - tunel Horelica až po Čadcu, ktorý v ´98. roku bol zastavený, bol vybudovaný kompletne okrem tunela, pretože naň sa kompletne zastavili finančné prostriedky. Tento úsek bol daný do prevádzky v roku 2005, dámy a páni. Nehovoriac o tom, že miliardy slovenských korún vtedajších investícií tam boli len tak použité nanič a mohli byť využité úplne kdesi inde. Nehovoriac o tom, že keby sa vtedy dobudoval ten úsek, keď bol začatý a rozbehnutý, bol by za úplne iné peniaze, finančné náklady, ako keď ste ho dobudovali v roku 2005.
Rovnako je veľmi zaujímavý fenomén, ktorý sa ukazuje aj dnes, a to je fenomén zahmlievať a ukazovať, že veď my pracujeme, my vypracovávame nové analýzy, my vypracovávame nové trasovania, tak to bolo aj za vlády Mikuláša Dzurindu, keď sa napríklad už na pripravené vedenie trasy medzi Považskou Bystricou a Žilinou spracoval nový variant tzv. rajecký. Vynaložili sa obrovské milióny na prepracovanie tejto štúdie, aby jednoducho sme zistili, že či ten rajecký variant je dobrý. Bolo to nič iné len na to, aby sa získal čas a vytváral sa dojem, že však pracujeme na výstavbe diaľnic. Stále hovorím o vláde, na ktorú nadväzujete, o sľuboch, ktoré ste vtedy robili.
Rovnako si pamätáme diskusiu o tzv. zákone o nadradenej dopravnej infraštruktúre. Koľko tu bolo kriku z vašej strany, keď sa prijímal tento zákon, ale vy ste neboli schopní v podstate absolútne vyriešiť vtedy majetkové vzťahy, ktoré boli potrebné a základné pre prípravu výstavby diaľnic, len sa vtedy o tom rozprávalo. Dokonca rozprávalo sa aj o výstavbe tzv. PPP projektami, veľmi dobre si to pamätáte, pretože vtedy som ešte bol v parlamente, keď pán exminister Prokopovič hovoril, že už je všetko pripravené a v roku 2005, keď odchádzal, akosi to nestihol urobiť.
Nuž toto bolo v krátkosti pripomenutie toho, ako ste pripravovali výstavbu diaľnic, ale stále ste hovorili, že sa nezastavila. Nuž a teraz trošku sa vrátim k tomu, čo urobila predchádzajúca vláda.
Predchádzajúca vláda mala aspoň taký fundovaný základ, že bola schopná si do programového vyhlásenia vlády dať záväzok, že postaví 100 km diaľnic.
Vážené dámy a páni z koalície, koľkože kilometrov ste si dali vy záväzok postaviť vo vašom programovom vyhlásení vlády, že postavite? No ja si myslím, že v podstate všetci vedia, že nič, je tam veľká, veľká nula. A ja si myslím, že ono ani tak veľký záujem nebolo to, aby ste takéto niečo urobili, pretože opäť pokračujete v tých veciach, ktoré boli veľmi charakteristické aj pre vládu Mikuláša Dzurindu, ktorý aj s vládou, pravicovou vládou, na ktorú vy nadväzujete, osem rokov vládol Slovensku. Veď vypisovanie nových výberových konaní a štúdií napríklad na prepojenie Žiliny s Martinom, ktorý sa vypísal pred mesiacom v hodnote 150-tisíc eur, na prepojenie medzi Žilinou a Martinom, zopakujem, na úseku, na ktorý je dnes už vydané stavebné povolenie - o čom to je, prosím vás? Ja by som veľmi rád si vypočul stanovisko pána ministra k tejto štúdii. Možno si povieme 150-tisíc, ale veď vy ste tu hovorili o plytvaní. Aj 150-tisíc je dobrých. Ale v prvom rade si kladiem otázku, veď celá trasa na úseku medzi Hričovským Podhradím a Martinom je kompletne dnes pripravená, vykúpené pozemky. Dokonca ste spomínali, že sú tam aj tunely, ktoré sa urobili, urobili sa prieskumné štôlne, to je ten presnejší výraz, pretože nemôžeme to nazvať tunelom. Ale my vypíšeme v súčasnosti ešte jednu štúdiu, pretože ju treba spracovať. Myslíte si, že je toto úprimná snaha robiť výstavbu diaľnice? A to bolo práve v čase, keď sa finalizovali všetky rokovania o treťom balíku tzv. PPP projektov medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou. Práve v tomto čase. Toto je tá úprimnosť, o ktorej vy hovoríte.
Prijatie zákona o nadradenej infraštruktúre, už som spomínal, bolo tu naozaj veľa rečí, ktoré hovoria o tom, že sa jednoducho netreba... (Ruch za rečníkom.)
Pán minister, ak bude treba, máte priestor, ja nechám vám priestor, aby ste pokojne reagovali, teraz ma nechajte, aby som dohovoril. Ja si uctím naozaj váš príhovor a budem veľmi rád. Ja naozaj chcem byť korektný, ale nechajte mi myšlienky dokončiť.
Takže o nadradenej infraštruktúre, vraciam sa k tomu, ja som ešte nepočul, že by ste, keď ste vtedy kričali proti tomuto zákonu, že by prišiel niekto teraz alebo ste si to dali do programového vyhlásenia vlády, že zrušíte tento zákon. Zrazu je dobrý zákon pre vás.
Spustenie mýta, ktoré kritizujete, to je tiež jedna z tých klišé, o ktorých sa tu dozvedám neustále, ale pritom ste toto mýto pripravovali, my sme ho len dotiahli. A keď to môžem povedať, ešte raz pripomeniem, bolo tu povedané, že výberové konanie na mýto, nuž dobre, môžeme sa o tom baviť rôzne, ale ešte raz pripomínam. Predseda Úradu pre verejné obstarávanie mohol tento tender zrušiť bez akýchkoľvek problémov. Bolo tam 12 podaní, ktoré boli neopodstatnené. A mimochodom sa zúčastnili tohto výberu viacerí a jedného práve, ktorý sa dostal do finále, vyradil práve Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý bol z koalície za vtedajšiu Stranu maďarskej koalície.
Prečo ste vtedy napríklad vy, pán poslanec Janiš, a už som to hovoril vo faktickej poznámke, neišli a neprotestovali? Prečo ste ho nežiadali, aby zrušil ten tender? Ale ste potom išli a ste zohrievali čaj tým, ktorí, samozrejme, že prirodzene je lepšie neplatiť, ale kto bude diaľnice stavať, keď nebudú na to finančné prostriedky? Toto je systém, ktorý funguje všade inde v Európskej únii, ale vám sa to nepáči, pretože vy jednou nohou chcete byť v Európskej únii, ale druhou nohou už až tak sa vám to nepáči. Veď ste to preukázali aj pri prijímaní eura, ktoré sme rovnako dotiahli dokonca. Ale keď sme požiadali, aby sme urobili naozaj z toho konsenzus, tak vy ste k tomu ani nepripojili, aby prechod bol naozaj veľmi dobrý. Pretože vy stále ste medzi, raz tam, raz tam, ako vám to vyhovuje.
Význam výstavby diaľnic a regionálnych ciest, to znamená, môžem povedať aj rýchlostných komunikácií, je veľmi dôležitý a myslím si, že bývalá vláda to dokázala jasnými výsledkami. Tým, že sa dokončil nielen obchvat Oravského Podzámku, ale že sa vybudoval kompletne obchvat na úseku rýchlostnej komunikácie R3 Oravského Podzámku. Toto je naozaj príspevok, ako regiónu môžeme pomôcť. A verte mi, keď sa v tom bude pokračovať, tak všetky tieto regióny, ktoré dnes majú ťažkosti so zamestnanosťou a získaním investorov do tzv. hnedých parkov, sa naozaj zníži.
Ak hovoríte o výstavbe diaľnic, tak nemôžeme hovoriť len v kontexte Slovenska. A teraz mi dovoľte, aby som sa dostal do kraja, v ktorom pôsobím, a kraj veľmi dobre poznám. Hovorí sa tu veľa o Žilinskom samosprávnom kraji, hovorilo sa o tom, koľko tu nie je dobudovaných diaľnic. A to, že práve v Žilinskom samosprávnom kraji naplánovaných diaľnic je najviac nedokončených, to nie je náhoda, vážené dámy a páni. To je kvôli tomu, že jednoducho tuto historicky vedie križovatka. Križovatka, obchodná cesta z histórie, kedy ešte Jantárová cesta tadiaľ viedla a dnes sever - juh a východ - západ prechádza jednoducho cez Žilinu, či sa vám to páči, alebo nie, a preto dnes tá situácia pri náraste dopravy je taká, ako je. A preto dnes je potrebné riešiť čím skôr a naliehavejšie túto situáciu v našom kraji.
Zrušenie práve balíka, tretieho balíka nám odsúva tento problém, riešenie tohto problému o dva, o tri, možno o štyri roky. Nikto dnes nevie, pretože pán minister tu dnes a jasne povedal, na jednej strane pre médiá vyhlásil, že tunel Višňové bude postavený z eurofondov, ale na druhej strane pri tomto pulte povedal, áno, samozrejme bude treba rokovať, bude to veľa úsilia. Ale ja som mal pocit, pán minister, že už ste to mali isté, už ste to mali dohodnuté, že jednoducho tieto finančné prostriedky tam presuniete. Ja viem, že to bude ťažké, ale myslím si, že ten krok, ktorý ste urobili, bol jednoznačne zlý, neúprimný a zlý. A urobili ste to aj s tým, že ste to preukázali tým, že ste vypísali výberové konanie na novú štúdiu prepojenia medzi Martinom a Žilinou, čo dodnes neviem pochopiť a budem rád, keď mi to vysvetlíte možno v záverečnej reči.
Vážené dámy, vážení páni, ja si myslím, pán minister, že je úplne nad slnko jasné, že nedrží ten rezort plne v rukách, pretože pri diskusiách, ktoré sme aj mali, som cítil, že naozaj je veľká snaha dokončiť tretí balík, ale potom som zistil, že to bolo len niečo, čo bolo len také klišé, pretože akonáhle prišla jedna z koaličných strán a povedala, že bude mať iný záujem, tak ste ho zmenili. A dnes môžem povedať, že neťaháte naozaj za povrazy vy alebo za liace, ako sa hovorí, na ministerstve, ale niekto iný. Nebudem komentovať tých, ktorí sa vyjadrujú za vás na konferenciách, na ktorých som sa aj ja zúčastnil, absolútne nekompetentne a vôbec tomu nerozumejú, ale to už je vizitka každého z nás, akých spolupracovníkov si nájdeme, ale výsledok je katastrofálny. Naozaj musím povedať, že katastrofálny.
A nehnevajte sa na mňa, ak vy chcete nás presvedčiť o tom, že tempo, ktoré sme nasadili pri výstavbe diaľnic, že sme dali sto kilometrov do programového vyhlásenia vlády, ale postavili sme takmer stoštyridsať kilometrov a vyjadrili sme sa, že ak to všetko pôjde dobre, tak chceme do Košíc to dotiahnuť čím skôr. Netušili sme, že príde hospodárska kríza, ktorá nám to skomplikuje, čo, samozrejme, vy raz ignorujete, raz to používate ako naozaj argument. Ale toto tempo bolo určite väčším tempom, ako vy v súčasnosti máte nasadené, pretože mám taký pocit, že nás chcete presvedčiť, že tempo slimáka je v súčasnosti šprintovanie slimáka. A ja si neviem predstaviť slimáka, ktorý šprintuje už len podľa toho, čo ste si naplánovali.
Čiže, dámy a páni z koalície, naozaj vstúpte si do svedomia a postavte sa k tomu, ako už vy uznáte za vhodné, ale verte, že toto sa vráti každému z vás, každému z nás, tak ako tu sedíme. Ja plne podporujem uznesenie, ktoré je tu predložené. A mohlo by byť takým mementom na to, aby ste predsa len prehodnotili svoj postoj a neklamali ľudí týmito polopravdami, o ktorých rozprávate, ale začali konať.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 13:18 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:33

Martin Pado
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán podpredseda. Pán poslanec Blanár, ja som z východu Slovenskej republiky a minimálne jedenkrát týždenne absolvujem cestu Michalovce - Bratislava a niekedy aj trikrát za týždeň. A šoférujem si sám po týchto slovenských cestách. Všetci z vás, ktorí sa takto vyjadrujete k cestnej sieti, k diaľniciam, by ste túto trasu mali absolvovať aspoň dvakrát do mesiaca, aby ste vedeli, ako občania tejto republiky z východu Slovenska vnímajú sľubovanie a neplnenie sľubov, pán poslanec.
Môžete tu hovoriť, čo chcete, koľkíkoľvek z vás. Môžete hovoriť, čo chcete. Môžete na štvormesačného ministra dopravy Jána Figeľa kydať, koľko sa vám zachce, kľudne, ale ničím neprekryjete to, že vaše štvorročné vládnutie má za následok to, že v dnešnom čase je diaľničné prepojenie Košice - Bratislava stále v nedohľadne. Môžte naňho kydať, koľko chcete. Kľudne.
Hovorte o tom, čo mal urobiť, a neurobil, pretože už je rok 2014. Kľudne naňho kydajte, ale ničím neprekryjete to, že štyri roky vášho vládnutia bolo zlyhaním v nedostavaní diaľnice a prepojenia Bratislava - Košice. Nič viac a nič menej. Kydajte na neho vtedy a kritizujte ho vtedy, keď na to bude čas, a nie štyri mesiace po jeho vládnutí.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:33 hod.

Ing.

Martin Pado

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:35

Alexander Slafkovský
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Ja len v krátkosti v podstate chcem povedať to, čo kolega Pado, lebo tiež si pamätám sľuby, ktoré boli avizované a ktoré svojím spôsobom pomohli vašej koalícii kedysi vyhrať voľby, a dopadlo to presne tak jako v tom porekadle slovenskom, že sľuby sa sľubujú, blázni sa radujú. Takže ja očakávam od tejto vlády, že to bude skôr vláda realizácií ako sľubov a realizácií možného. To je všetko, čo mám k tomu povedať. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:35 hod.

MUDr.

Alexander Slafkovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:35

Stanislav Janiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. No mne troška pripadáte, ako by ste boli ako SMER takí chudáci, že no čo ste mali robiť. Mýto sme vám pripravili my, som sa dozvedel. PPP projekty sme vám pripravili my. No a to je pravda, tak potom čo ste robili vy?
Pán kolega, plačeš nad žilinským regiónom, ale pýtam sa, prečo plačeš nad ním až teraz, keď si v opozícii, a prečo si neplakal štyri roky, keď ste vládli? Všetko, čo ste pre Žilinu urobili, je, že ste dokončili nami pripravený, nami začatý a nami financovaný úsek D3 po Žilinu. Všetko. Vy ste tam nepohli ani prstom. Toto je všetko, čo ste dokázali pre Žilinu urobiť. A celá táto debata dnes, vracanie sa do minulosti a do minulosti mi pripadá také prirovnanie, že SMER Roberta Fica je ako Slovenská televízia s Nižňanským: samá repríza, samá repríza. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:35 hod.

Ing.

Stanislav Janiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:36

Juraj Blanár

Vystúpenie v rozprave 13:39

Peter Pelegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Na úvod veľmi krátko ešte raz chcem zopakovať, že naša vláda odovzdala počas svojho volebného obdobia do užívania viac ako 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. A takisto, keď už hovoríte o tých PPP projektoch, ktoré sa vám podarilo zastaviť, som rád, že sme zanechali jeden živý, jeden aktívny PPP projekt, ktorý medzinárodné inštitúcie ocenili ako infraštrukturálny projekt roka. Za tento projekt Slovenská republika dostala medzinárodné ocenenie a som veľmi rád, že tento projekt naozaj veľmi dynamicky napreduje a už čoskoro sa občania stredného Slovenska aj vďaka nášmu rozhodnutiu budú môcť do metropoly stredného Slovenska doviezť kompletne od Bratislavy štvorprúdovou rýchlostnou komunikáciou.
Aby táto vláda mohla splniť aspoň polovicu z toho, čo sa podarilo našej, je nevyhnutné, aby Národná rada si plnila svoju úlohu a kontrolovala vládu. A v prípade, že vláde sa nedarí napĺňať jej program, resp. jej programové ciele sú veľmi nízke, aby zasiahla a aby vládu zaviazala svojím uznesením.
Preto mi dovoľte, aby som v rozprave predniesol návrh nového uznesenia k tomuto prerokovávanému bodu programu. Dovoľte, aby som ho zacitoval.
Uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky z decembra 2010 k postupu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.
Národná rada Slovenskej republiky
A. konštatuje, že vláda Slovenskej republiky nezabezpečuje potrebnú dynamiku v príprave a výstavbe diaľnic;
B. považuje zrušenie prvého balíka PPP a zastavenie 75-kilometrového úseku výstavby na D1 za rozhodnutie spôsobujúce spomalenie hospodárskeho rastu Slovenskej republiky, poškodenie záujmov slovenského podnikateľského sektoru s dôsledkom prepúšťania veľkého počtu zamestnancov v oblasti stavebníctva. Považuje postup pri uzatváraní tretieho balíka PPP za nevhodný, spôsobujúci výrazné utlmenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Považuje výdavky štátneho rozpočtu alokované na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2013 za poddimenzované a programové ciele vlády Slovenskej republiky odovzdať v roku 2011 a 2012 iba 5,2 kilometra diaľnic ročne za neprimerane nízke;
C. žiada vládu Slovenskej republiky
1. aby ako čiastočnú kompenzáciu za zastavený tretí balík PPP v rozsahu cca 30 kilometrov okamžite, najneskôr vo februári 2011, začať proces obstarávania na zhotoviteľa časti tejto stavby tunela Višňové - Dubná Skala na D1 v rozsahu cca 8 kilometrov,
2. predložiť Národnej rade Slovenskej republiky presný časový a vecný harmonogram s primeranými finančnými alokáciami na výstavbu 75 kilometrov diaľnice D1 na zastavených úsekoch výstavby,
3. neznížiť o 272,8 mil. euro alokáciu z fondov Európskej únie na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v štátnom rozpočte na rok 2011 oproti roku 2010,
4. zmeniť záväzok, programový cieľ vlády definovaný v štátnom rozpočte na roky 2011 a 2012 odovzdať do užívania iba po 5,2 kilometra diaľnic ročne a výrazne ho zvýšiť.
Toto nové znenie predkladám z dôvodu toho, že nedávne rozhodnutie koaličnej rady rozhodlo aj o zrušení a zastavení tretieho balíka PPP, preto navrhujú sa zmeniť tie časti uznesenia pôvodného, ktoré máte predložené, ktoré sa tohto balíka dotýkali.
V časti C bod 1 sa navrhuje požiadať vládu o okamžité začatie procesu obstarávania na zhotoviteľa tunela Višňové - Dubná Skala na D1. To je len pre informáciu absolútne v súlade aj s včerajšou tlačovou konferenciou a vyjadrením predsedu parlamentu Richarda Sulíka, ktorý oznámil, že okamžite začne s verejným obstarávaním, takže dávame to tu do uznesenia.
Bod 2, ako som už spomínal, hovorí o tom, že žiadame vládu predložiť časový a vecný harmonogram, o ktorom hovoril aj pán podpredseda Národnej rady Hrušovský, že je veľmi rád, že pán Figeľ ho plánuje predložiť.
Takže všetko sú to veci, ktoré, myslím, sa na nich zhoduje aj vládna koalícia. A keďže nám všetkým ide o výstavbu diaľnic a o priority Slovenskej republiky, žiadam vás, aby ste toto nové uznesenie podporili.
A zároveň navrhujem, keďže ide o nové uznesenie, aby v prípade, že bude prijaté toto nové znenie, sme už nehlasovali o tom druhom, pretože toto ho v plnej miere nahrádza.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 13:39 hod.

Ing.

Peter Pelegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:44

Stanislav Janiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja budem veľmi stručný, lebo bol tu spomenutý perfektný, úspešný, jediný projekt Nitra - Banská Bystrica. Ja som si dnes v novinách prečítal, že sa ide navyšovať o 10 mil. eur cena z 915 mil., že sa ide pridávať. Zacitujem: "Pri zemných prácach na výstavbe severného obchvatu Banskej Bystrice sme objavili zeminu kontaminovanú" a tak ďalej. "V okolí Banskej Bystrice sme zase objavili komunálny a stavebný odpad znečistený" a tak ďalej atď. S odstraňovaním týchto problémov im vznikli náklady, ktoré im teraz preplatí štát. Ten totiž podľa zmluvy nesie zodpovednosť za nálezy čiernych skládok, munície či archeologických predmetov.
Perfektne geologicky pripravený PPP balík. Perfektne pripravený, že kde kopnú, tam nájdu niečo, čo tam nemá byť. A samozrejme, že štát potom musí preplatiť.
Takže nepovažoval by som to za super úspešný projekt, ktorý niekto chválil, možná banky, ktoré majú stopercentnú istotu návratnosti svojho úveru. Ale keď to zoberiem z tej rýdzo stavebnej a geologickej stránky, tak ste tam niečo riadne zbabrali, keď kde kopnú, tam niečo nájdu a za všetko si nechajú zaplatiť. Prečo toto riziko nesie štát?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:44 hod.

Ing.

Stanislav Janiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:45

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec, keď už teda meníte návrh uznesenia, dal by som vám ešte jeden typ, ako zmeniť to uznesenie. Čo keby znelo napríklad takto: "Národná rada Slovenskej republiky
A. konštatuje, že vláda Roberta Fica nesplnila svoj zámer postaviť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010;
B. považuje postup vlády Roberta Fica pri príprave výstavby diaľnic prostredníctvom PPP projektov za nevýhodný, neprimerane zadlžujúci Slovenskú republiku a poškodzujúci záujmy občanov Slovenskej republiky."
Nepredkladám to ako pozmeňujúci návrh, iba vám to dávam do pozornosti, či by ste si to náhodou neosvojili, lebo toto uznesenie by podľa môjho názoru lepšie vyjadrovalo stav v problematike, ktorú momentálne prejednávame.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:45 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:46

Peter Pelegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega Janiš, ide o kompenzačnú udalosť, ktorá je ukotvená v zmluve, a jednoducho geologický prieskum sa robí tak, ako sa robí, a vy možno viete, že asi v akých intervaloch sa robia geologické sondy a koľko to stojí peňazí. A jednoducho, ak je zmluva postavená tak, že ak vyskytne sa nejaká záležitosť, ako ste už spomínali, tak, samozrejme, táto navýši cenu a je potrebné ju zaplatiť.
Ja sa vás pýtam opačne, keby sme ju, túto cestu stavali štandardne, že by ju staval štát zo svojich prostriedkov a vyskytla by sa tam takáto záležitosť, kto by to zaplatil? Myslíte, že firma, ktorá vyhrala, by to zaplatila zo svojho? Predpokladám, že takisto by prišla za obstarávateľom a požiadala by ho o dodatok, keďže sa vyskytli skutočnosti, o ktorých vopred nevedela. A geologický prieskum nikdy nie je taký dokonalý, aby odhalil všetky skryté veci, či je to munícia, či je to komunálny odpad, alebo nebezpečná skládka odpadov, ktorá sa tam vyskytla.
Takže nestrašte tu ľudí, že sa ide zase niečo navyšovať a že zas niekto sa ide na tom nabaliť. Ide o kompenzačnú udalosť, kde sa zistili veci, ktoré bežne pri plánovaní stavby a vydávaní stavebného povolenia a prípravy celej stavby nebolo možné vopred zistiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 13:46 hod.

Ing.

Peter Pelegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:48

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, dámy a páni, vážený pán minister, ja si osvojujem návrh uznesenia, ktorý predniesol pán poslanec Dostál. Mne sa páči a súhlasím s ním. Naozaj by sme mohli zobrať na vedomie, že predchádzajúca vláda Roberta Fica nesplnila svoj sľub, že diaľnica bude do Košíc do roku 2010, aj tú druhú časť, v ktorej konštatujeme, že PPP projekty, tak ako ich pripravila predchádzajúca vláda, boli maximálne nevýhodné pre Slovensko.
Ale dovoľte, aby som pokračoval v niektorých reakciách aj na vystúpenia mojich predrečníkov, keďže sa niekoľko razy opakovali, a nebudem hovoriť tak, ako som pôvodne zamýšľal. Viacerí predstavitelia opozície hovorili o tom, ako oni postavili 140 kilometrov diaľnic na rozdiel od vlády, ktorá má niekoľko mesiacov.
Dámy a páni, aj minister, bývalý, Vážny či premiér Fico, alebo pán Blanár, z tých 140 kilometrov diaľnic 90 kilometrov vám pripravila predchádzajúca vláda. Vy ste nastúpili do rozbehnutého vlaku a len ste prestrihovali pásky pri ich dokončení. A práve v tom je medzi vami a nami rozdiel. Ak vyčítate ministrovi dopravy, ministrovi Figeľovi, že má v pláne dokončiť na budúci rok niekoľko kilometrov diaľnic, to je vizitka vašej práce. Vám Dzurinda pripravil a takmer dokončil 90 z tých 140. Vy ste zatiaľ pripravovali kšefty, kšefty na PPP projektoch, to bolo v prvom rade o kšeftoch. A to, že tí, ktorí o tie kšefty prišli, že reagujú a kúšu, hryzú, štekajú, to je pochopiteľné. Veď šlo o veľké miliardy. Mňa len mrzí, že vy, ktorí tu máte obhajovať a kontrolovať túto vládu, vy opozícia má posvätné právo kontrolovať vládu, aby neplytvala peniazmi daňových poplatníkov, tak vy tu obhajujete kšeftárov, vy tu obhajujete podvodníkov a zlodejov.
Prosím vás, a to teraz k hodnoteniu, keď si dovolil pán poslanec Blanár pred chvíľou hodnotiť prácu ministra Figeľa a zabudol pritom hodnotiť svojho kolegu Vážneho, ktorý bol štyri roky ministrom. Páni, veď vy ste sa správali ako teroristi a okupanti, lebo oni kladú míny. Naozaj, keď opúšťajú územie, tak nakladú míny, ktoré vybuchujú a, samozrejme, komplikujú prácu tým, ktorí prídu po nich.
A teraz sa vrátim k tomu známemu a častokrát opakovanému mýtnemu tendru. Váš minister babrák, že to tak musím povedať, nie že len pripravil krajinu o tých 6 mld. korún, ktoré musí Slovensko zaplatiť, lebo ste vybrali najdrahšieho, ale tí, ktorí boli vylúčení zo súťaže, tak dnes budú sa súdiť so Slovenskou republikou, lebo im už dala za pravdu aj Európska komisia. Naozaj, že boli neprávom vyradení zo súťaže a Slovensko možno bude ďalšie milióny, možno stovky miliónov platiť v medzinárodných arbitrážach. To je tá mína, ktorú tu nechal Vážny a musí niesť a platiť cenu za to minister Figeľ.
Dámy a páni, vy nemáte morálne právo hodnotiť túto vládu, vy nemáte morálne právo hodnotiť ministra dopravy Figeľa.
A mohol by som už aj skončiť. Myslím si, že to najpodstatnejšie, dámy a páni, som povedal. A ten návrh, opakujem, ktorý spomenul pán poslanec Dostál, tak ja si osvojujem ako návrh uznesenia pri tomto bode.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.12.2010 o 13:48 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video