9. schôdza

30.11.2010 - 15.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2010 o 10:28 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

10:22

Jozef Burian
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. V každom prípade veľmi pekne ďakujem za to, že som dostal možnosť niečo povedať.
Skryt prepis

2.12.2010 o 10:22 hod.

Ing.

Jozef Burian

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:22

Jozef Burian
Skontrolovaný text
Áno, idem k veci, pán predseda. Myslím, že toľko, čo tu bolo povedané mimo veci, myslím, že môžem aj ja povedať niečo.
Skryt prepis

2.12.2010 o 10:22 hod.

Ing.

Jozef Burian

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:22

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Dobre. Vypnite prosím mikrofón, pánovi Burianovi. Končíme a slovo má ďalší rečník v rozprave pán poslanec Jurčík, nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2010 o 10:22 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:28

Ľudovít Jurčík
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predseda. Neviem, môžem? Asi zrejme hej.
Skryt prepis

2.12.2010 o 10:28 hod.

Ing.

Ľudovít Jurčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:28

Ľudovít Jurčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som tiež zopár slov, kým poviem k tomu jednoduchý pozmeňujúci návrh.
Elektronické registračné pokladnice sú dobrá vec. Samozrejme pre toho, kto dodržuje zákon. Na Slovensku to funguje tak, že nie pre toho platia zákony, čo ich nedodržuje, ale pre toho, kto ich dodržuje. Čiže, kto nechce, môže mať pokladnicu aj zo zlata, môže byť pribetónovaná, môže tam byť päť kontrolórov a fungovať to nebude.
Ale asi, aby to bolo možno, tak bližšie povedané alebo vysvetlené, že prečo si to takto môžem dovoliť povedať, a prečo to hovorím, tak poviem takú krátku pasáž. V deväťdesiatych rokoch začiatkom som bol spoločníkom vo firme, ktorá prvá na Slovensku začala fyzicky vyrábať funkčné fiškálne moduly. Fyzicky vyrábať, nie kupovať zo zahraničia, ale fyzicky vyrábať. Vyvinúť, urobiť softvér, nechať si to na príslušnom certifikačnom úrade certifikovať a tak ďalej. Možno ste videli, boli to pokladnice v lekárňach, také maličké deväť palcové monitory, pri nich boli také podlhovasté tlačiarne. To bolo niečo nové, boli to systémy založené na PC, čiže na osobnom počítači. Takže, pokiaľ ide o samotnú realizáciu fiškálnych modulov, niečo o tom viem.
Ale, kde je najväčší problém, možno taký, ktorý by sme si mali uvedomiť. Medzi podnikateľa, ktorý vlastní pokladnicu s fiškálnym modulom a štát, vstupuje tretia osoba. Vstupuje ďalší súkromný subjekt, ktorý je poverený tým, že bude kontrolovať. Čiže nie daňový úrad, nie štát, ale ďalšia osoba súkromná, ktorá bude kontrolovať, či nie je porušená plomba, či tie všetky údaje sú tam fér. Čiže inými slovami povedané, extrémna možnosť korupcie. O čom sa bavíme?
My obmedzujeme jedných podnikateľov druhými. My dávame možnosť týmto spôsobom, že podnikatelia xy budú ovplyvňovať všetkých ostatných. O to tu hlavne ide. Keby daňový úrad bol ten schopný, ktorý ja neviem, či diaľkovým spôsobom bude zberať dáta alebo svojimi vlastnými ľuďmi, bolo by to trošku iné, ale aj tam je riziko určitej korupcie. Viete veľmi dobre, akonáhle dáte niekomu možnosť pohybovať sa v nejakej pokute, nemusíte mu dať ani plat. To je štandardná vec.
No, a ja si osobne myslím, že ten biznis je hlavne v tom servise. V tom, že jednoducho neustále je možnosť ovplyvňovať cez kamarátov, cez známych a pomáhať si navzájom. Veď, čo si budeme rozprávať. Ale, aby sme jednoducho trošku aj k tomu zákonu sa dostali, tak by som si dovolil jeden taký krátky pozmeňujúci návrh.
Ide o pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľudovíta Jurčíka, Jozefa Kollára k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. V súlade s ustanoveniami zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujem toto doplnenie.
K čl. I nový bod.
Za doterajší bod 2 sa vkladá nový bod 3, ktorý znie:
"3. V § 12 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: "Podnikateľ je povinný vyhotoviť dennú uzávierku kedykoľvek raz za deň.".
Ako odôvodnenie môžem uviesť to, že existuje veľa prevádzok, kde ide častokrát o nočnú službu, nie sú to len bary, reštaurácie, ale sú to povedzme i lekárne. To ma tak napadlo. Sú to možno nejaké iné prevádzkarne, ktoré bežia v rôznych režimoch, o ktorých v danom momente ani netreba hovoriť. Ide o to, aby im bolo umožnené, vtedy urobiť tú uzávierku, keď budú mať najviac času na to. Keď sa nestane to, že o polnoci má lekárnik povedzme päť ľudí pri pokladnici, ale musí ich poslať preč, lebo treba urobiť uzávierku. Takže, to je ten dôvod, pre ktorý navrhujem túto zmenu.
Doterajšie body bude samozrejme potrebné prečíslovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

2.12.2010 o 10:28 hod.

Ing.

Ľudovít Jurčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:28

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Veľmi vítam tento pozmeňovací návrh vzhľadom na to, že nielen lekárne, ale aj nonstop prevádzky, napríklad internetové kaviarne, tak isto fungujú, zabezpečujú službu, ktorá môže byť dostupná 24 hodín denne.
Myslím si, že aj u nás v klube sme dospeli k tomu názoru, že nemá nejaký systém otravovať podnikateľa, má im pomáhať. A k tomu, k tomu gastro problému, ktorý tu bol naznačený. Myslím si, že počul som tu ako keby argumentáciu neobíditeľnosti systému fiškálu, ak niekto chce kreatívne účtovníctvo robiť, tak ho proste robiť bude, či tam ten fiškál bude alebo nie. Myslím si, že je to len z hľadiska možného odhalenia znepríjemnenia tej situácie do budúcna, aby k tomuto neprichádzalo.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2010 o 10:28 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:29

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Tiež chcem podporiť tento pozmeňovací návrh, pretože jeho zmyslom je zjednodušenie života podnikateľom a som presvedčený, že práve oddialenie zavedenia povinností fiškálnych modulov do registračných pokladníc znamená zníženie nákladov, najmä malým podnikateľom a živnostníkom. Práve títo ľudia znášali nemalé náklady pri zavedení spoločnej európskej meny na Slovensku.
Nie je to tak dávno pred dvoma rokmi, kedy si museli zavádzať nové registračné pokladne a teraz povinnosťou zaviesť fiškálne moduly im vznikajú náklady ďalšie. Takže, to je fakt, na ktorý chcem upozorniť a ktorý je podľa mňa kľúčový preto, aby sme nezhoršovali podnikateľské prostredie, ale práve, aby sme uľahčili čo možno najviac život tým, ktorí sú kľúčoví pre slovenskú ekonomiku, a to sú malí podnikatelia a živnostníci.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2010 o 10:29 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:29

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ? Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2010 o 10:29 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 10:30

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, so záujmom som si vypočul pomerne bohatú diskusiu a musím povedať, že keď počúvam tie oduševnené vystúpenia poslancov opozície o tom, ako im ide o verejné financie, ako im ide o podnikateľské prostredie, tak sa dojatím až tlačí slza do oka. Akurát, páni, by som sa rád opýtal, kde ste boli štyri roky? Za štyri roky verejné financie ste dostali do katastrofálneho stavu.
Verejný dlh na jedného obyvateľa za dva roky, za posledné dva roky vášho vládnutia vzrástol z 3 400 EUR na 5 300 EUR, za púhe dva roky. Kde bola tá starostlivosť o verejné financie? Plytvanie, rozhadzovanie, kšefty na každom kroku.
Dnes máte obrovskú starosť o zdravie verejných financií. Je to falošné. Je to falošná póza, vôbec vám nejde o zdravé verejné financie, ide vám len a len o vytĺkanie politického kapitálu, veľmi nekorektnou, nepravdivou argumentáciou.
Dotknem sa niektorých vecí, ktoré tu zazneli a poviem svoj pohľad na ne. Pán poslanec Burian nás informoval, že registračné pokladne sú tak úžasná vec, že to spasí ekonomiku, a že to vyrieši šedú ekonomiku. Myslím, že pán predseda výboru Kollár, to veľmi jasne vysvetlil. V Českej republike neexistujú pokladne a určite sa zhodneme na tom, že šedá ekonomika je možno zhruba porovnateľná. Tým nehovorím, že pokladne nemajú zmysel. Ak by som si myslel, že vôbec nemajú zmysel, bol by som proti nim. Hovorím len a myslím, že tento argument o tom jasne svedčí, že pokladne môžu síce zúžiť priestor pre šedú ekonomiku, ale určite nie výrazne. A my pokladne máme. O čom diskutujeme dnes, je len prechod od jedného typu zaznamenávania údajov k inému, ja uznávam že lepšiemu. Preto nemám ani problém s tým, keď k tej zmene dôjde, len práve kvôli tomu, aby sme nezaťažovali zbytočne podnikateľov a ide o desaťtisíce ľudí, príliš rýchlou zmenou aj v súvislosti s tým, že museli robiť zmeny v pokladniach v súvislosti s prechodom na euro. Navrhujeme predĺženie toho procesu, to je všetko.
Ak hovoríme o lobingu, je naozaj smiešne počúvať, že vy nás obviňujete z toho, že máme lobovať, pričom už ten samotný argument, ktorý zase použil predseda výboru Kollár, je myslím zjavný. Vy lobujete za pár firiem, ktoré to robia, my chránime záujem desaťtisícov podnikateľov, kde jednoducho im predlžujeme termín, aby neboli zbytočne zaťažovaní zase, keď boli zaťažení pred krátkym časom.
Ak by ste neverili tomu, že je to tak, tak vám prečítam jednu vec, ktorá ma zarazila. Vyslovene ma zarazila, súvisí s tým, ako bol pripravovaný tento zákon za bývalého ministra Počiatka a štátneho tajomníka Kažimíra. Teraz počúvajte.
Pri vypracovaní návrhu zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice ministerstvo financií vychádzalo z analýzy technického stavu elektronických registračných pokladníc o vypracovanie, ktorých bola požiadaná spoločnosť Elkom s. r. o. Prešov, ktorá má na slovenskom trhu rozhodujúce postavenie v oblasti výroby a predaja elektronických registračných pokladníc. Tak, kto páni, bol a je pod vplyvom lobistov, vy alebo my? Vy, ktorí chránite záujmy a rozhodujete sa na základe analýzy firmy, ktorá má najväčší záujem, aby tie pokladnice boli vymenené hneď a čo v najväčšom rozsahu, alebo my? Ďalšia vec zákonom o elektronickej registračnej pokladni sa povinnosť vykonávania povinnej údržby pokladníc servisnými organizáciami stanovila tak, že periodicita týchto prác bola ponechaná na rozhodnutí výrobcov a je súčasne stanovené raz za rok alebo raz za dva roky. Zase, kto ochraňuje lobistické záujmy pár firiem dodávateľov a kto ochraňuje záujmy desaťtisícov, státisícov podnikateľov a živnostníkov, páni? Takže, musím povedať, že tu jasne platí: "Zlodej kričí, chyťte zlodeja", ak vy nás obviňujete z toho, že sme pod vplyvom nejakých lobistov.
No a silné slová o tom, že vraj chceme predlžovať akúsi agóniu a zhoršovať podnikateľské prostredie, to znie naozaj úsmevne, starostlivosť o podnikateľské prostredie od vás, od predstaviteľov vládnej koalície, teda koalície, ktorá, keď vládla, tak sa podnikateľské prostredie na Slovensku zhoršilo takým spôsobom, ako v žiadnej inej krajine. Podľa všetkých, všetkých možných zahraničných aj domácich rebríčkov došlo k zásadnému zhoršeniu podnikateľského prostredia. V najkomplexnejšom rebríčku Svetového ekonomického fóra sme sa prepadli celkovo z 36. miesta v roku 2006 na 60. miesto v roku 2010. Z 36. miesta na 60. Tam ste dostali podnikateľské prostredie. A dnes máte takú dojemnú starosť a starostlivosť o to, aby sa nezhoršovalo. Môžem vás ubezpečiť, že sa bude zlepšovať, bude sa zlepšovať tak, ako sa výrazne zlepšovalo počas dvoch vlád Mikuláša Dzurindu. Podnikateľské prostredie sa bude zlepšovať aj počas vlády Ivety Radičovej.
A korupcia, tak ako klesala počas vlád Mikuláša Dzurindu, rástla počas vlády Roberta Fica, tak ako nikdy predtým sa opäť bude znižovať, pretože táto vláda, táto vládna koalícia je aj v tejto oblasti zásadne odlišná od vašej.
Ešte, čo sa týka toho, lebo pán poslanec Pelegrini sa ma opýtal, že keď som hovoril o tom, že naša koalícia funguje inak ako fungovala vaša, kde sa stretli Fico, Mečiar a Slota v trojici, koaličné rady boli v trojici pripomeňte si to. Dohodli sa na všetkom a vy, ako poslušná mašinéria, ste všetko odhlasovali a dnes, keď u nás dochádza aj k diskusiám, aj k zmenám v parlamente, tak to nazývate chaos.
A vy ste sa ma opýtali, že či teda včerajšie hlasovanie poslancov KDH nie je popretím toho, že som hovoril, že u nás poslanci diskutujú a slobodne diskutujeme o tom, aké bude to konečné riešenie. Nie pán poslanec Pelegrini, nie je v tom žiaden zásadný rozpor, ja vám to veľmi rád vysvetlím a ďakujem vám za tú otázku vo faktickej poznámke, lebo mám príležitosť vysvetliť, v čom je ten rozdiel.
Áno, my diskutujeme v parlamente, keď vláda prijme nejaký návrh a ste tu toho svedkami. Vláda prijala vládny návrh štátneho rozpočtu a vládne návrhy zákonov, ktoré s ním súvisia a potom v priebehu týždňov sme diskutovali medzi poslancami, medzi stranami, v poslaneckých kluboch na koaličnej rade o tom, ako tie veci dolaďovať a prípadne aj meniť. A došlo k desiatkam zmien, na ktorých sme sa dohodli, ale tu je ten zásadný rozdiel. Včerajšie hlasovanie štyroch poslancov za KDH považujem z ich strany za porušenie koaličnej dohody, pretože ... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

2.12.2010 o 10:30 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:30

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
... pretože na takéto hlasovanie neupozornili, nepovedali na fórach, ktoré boli k dispozícii. Rokovali sme spoločné poslanecké kluby, jednotlivé poslanecké kluby, dohodli sme sa na koaličnej rade, a toto ich hlasovanie bolo v rozpore s konečnou dohodou koalície a koaličnej rady o štátnom rozpočte a zákonoch, ktoré s tým súviselo.
Takže, vôbec tam nie je žiadny rozpor, pán poslanec Pelegrini a ubezpečujem vás, že vládna koalícia funguje zásadne inak ako fungovala vaša a zároveň pravidlá, ktoré máme, budú platiť aj do budúcna. Ja verím, že budú platiť tak, aby sa neopakovalo to, čo sa včera stalo.
No, a ešte by som na záver uviedol ďalšiu vec, ktorá sa týka a ešte zareagujem na pána poslanca Kažimíra, ktorý tu mal veľmi silné slová. Povedal, že je to hnusný biznis a nechutný lobing a poučil nás o tom, ako sa podvádza. Nepochybujem, že pán poslanec Kažimír je odborník v tom ako podvádzať, na ministerstve financií to vidíme dennodenne, na čo siahneme, tam kšeftovanie, plytvanie, rozhadzovanie za štyri roky. Naozaj od kávových lyžičiek až po Tipos, vrátane informatizácie od malých súm po obrovské, kde siahla ich ruka, tam kšefty, rozhadzovanie, plytvanie.
Takže nepochybujem, že pán poslanec Kažimír je odborníkom na to, ako sa podvádza, ale musím mu povedať, že tu nejde o žiaden ani hnusný biznis, ani lobing. A myslím si, že jasne na argumentoch to vysvetlili aj moji kolegovia, aj ja, čo nás vedie k tomu, že predlžujeme o rok záťaž pre desaťtisíce, státisíce živnostníkov a podnikateľov, pretože už boli zaťažení v minulosti významne a skôr išlo o lobing pri presadení zákona, ktorý ste presadili a mal platiť od 1. januára budúceho roka. Išlo o lobing zopár firiem.
A nakoniec by som chcel povedať, že tá úporná snaha o to, aby to platilo hneď od začiatku roka je dokonca už nad rámec dohody, ku ktorej došlo, lebo my sme rokovali. Samozrejme rokovali sme aj s výrobcami a distribútormi týchto pokladní, rokoval dokonca osobne aj predseda parlamentu, rokoval môj štátny tajomník, a aj po rokovaniach s nimi sme sa nakoniec dohodli na tom predĺžení o jeden rok. Takže dokonca aj oni uznali argumenty, ktoré sme hovorili v prospech toho predĺženia o jeden rok, v prospech kompromisného riešenia, že to nebude teda o dva roky, ale bude to o rok jeden.
Takže naozaj si myslím, že jediný, kto už nechce prijať a vidieť tieto argumenty, že toto riešenie predĺženie o rok je dobrým kompromisom, pretože na jednej strane vytvára časový priestor na to, aby sa živnostníci, podnikatelia prispôsobili, na druhej strane vedie k tomu, že pristúpime k týmto novým pokladniam, ktoré sú lepšie. Ja som to nikdy nespochybňoval a nespochybňujem, že by mali zúžiť priestor, avšak v žiadnom prípade nie v tej miere, ktorú tu opisoval pán poslanec Burian alebo niektorý ďalší.
Aj preto si myslím, že to riešenie ročného posunutia je dobré a je také, na ktorom nakoniec panuje všeobecná zhoda okrem poslancov SMER-u v celej krajine a ekonomike.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.12.2010 o 10:30 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video