14. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.2.2013 o 15:58 hod.
MUDr.
Tibor Bastrnák
Videokanál poslanca
Vážený pán poslanec, ja si myslím, že veľmi pekne si vysvetlil, že prečo je to dobrý návrh pána poslanca Novotného. Kvôli tomu, ako si povedal, lebo čakacie doby determinujú spokojnosť pacientov. A predstavte si to, keď nejaký pacient, alebo my, alebo vy, alebo naši príbuzní, keď dostanú dnes termín na rok 2017, tak isteže nemôžu byť spokojní.
A je to pravda, že financie iste tiež determinujú možnosti, ale to ešte neznamená, že to nemusí byť transparentná metóda. A práve to je ďalším pozitívom tohto návrhu, že stransparentní celý tento proces.
Takže preto ja si myslím, že jednoznačne my musíme to podporiť, ktorí robíme v zdravotníctve, ale tiež si myslím, že každý, kto chce urobiť niečo pozitívne pre slovenské zdravotníctvo, musí podporiť tento návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
15:28
Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:28
Jozef KollárOsvojujem si stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-technickej stránke všetky náležitosti zákona. Rieši závažnú problematiku a z predloženého návrhu je zrejmý aj jeho účel. Konštatujem, že všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ako aj ostatnými právnymi predpismi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení zákona.
Na záver konštatujem, že po rozprave odporučím, aby po prvé bol predmetný predložený návrh novely zákona prerokovaný v druhom čítaní a aby bol prerokovaný aj Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávnym výborom a výborom pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet a zároveň odporučím, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážená pani predsedajúca, poprosím, otvorte rozpravu k tomuto návrhu. Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
13.2.2013 o 15:28 hod.
Ing. PhD.
Jozef Kollár
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán predkladateľ, dámy a páni, dovoľte mi, aby som uviedol ako spravodajca k predloženému predmetnému návrhu, ktorý máte pod tlačou 364, že uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené všetky podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku. Konštatujem, že predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh a zaradil ho na rokovanie dnešnej schôdze.
Osvojujem si stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-technickej stránke všetky náležitosti zákona. Rieši závažnú problematiku a z predloženého návrhu je zrejmý aj jeho účel. Konštatujem, že všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ako aj ostatnými právnymi predpismi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení zákona.
Na záver konštatujem, že po rozprave odporučím, aby po prvé bol predmetný predložený návrh novely zákona prerokovaný v druhom čítaní a aby bol prerokovaný aj Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávnym výborom a výborom pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet a zároveň odporučím, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážená pani predsedajúca, poprosím, otvorte rozpravu k tomuto návrhu. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
15:31
Uvádzajúci uvádza bod 15:31
Jozef MihálEšte raz si dovolím vám pripomenúť. V roku 2008 počas vašej prvej vlády ste v rámci balíčka opatrení nielen brali, ale aj dávali. Dávali ste ľuďom, ktorí majú...
Ešte raz si dovolím vám pripomenúť. V roku 2008 počas vašej prvej vlády ste v rámci balíčka opatrení nielen brali, ale aj dávali. Dávali ste ľuďom, ktorí majú nízke príjmy. Ešte raz si dovolím zopakovať. Zaviedli ste zamestnaneckú prémiu. To je vaše dieťa, o ktoré by ste sa mali, obrazne povedané, starať a mali by ste tú kvetinku zalievať. Zaviedli ste to, že ste zvýšili nezdaniteľnú časť na daňovníka, to znamená, týmto ste pomohli tým, ktorí majú príjmy nízke.
A ešte pripomeniem jednu vec, pokiaľ ide o živnostníkov. Tak ako ste v tomto roku zvýšili odvody živnostníkom o tých najmenej 300 euro ročne, tak v roku 2008, 2009 ste, naopak, znížili, pripomeniem tým, ktorí majú krátku pamäť. Vtedy ste znížili na prechodnú dobu dvoch rokov odvody živnostníkov do rezervného fondu na púhe 2 %, čiže tam ste im dali nižšie odvody. Aj to, hoci je to možno symbolická, ale bola to pomoc pre 300-tisíc podnikajúcich ľudí.
Za desať alebo jedenásť mesiacov druhej vlády Roberta Fica som žiadne opatrenie tohto typu jednoducho nezaznamenal. Pýtam sa vás - prečo?
Ďakujem, pani predsedajúca. Je to pre mňa trošku sklamanie, že sa do rozpravy neprihlásil nikto z pánov poslancov, či už z radov vládnej strany, alebo z radov opozície. Dovoľte mi ešte raz na záver vás požiadať, a apelujem najmä na poslancov za stranu SMER, o podporu tohto návrhu.
Ešte raz si dovolím vám pripomenúť. V roku 2008 počas vašej prvej vlády ste v rámci balíčka opatrení nielen brali, ale aj dávali. Dávali ste ľuďom, ktorí majú nízke príjmy. Ešte raz si dovolím zopakovať. Zaviedli ste zamestnaneckú prémiu. To je vaše dieťa, o ktoré by ste sa mali, obrazne povedané, starať a mali by ste tú kvetinku zalievať. Zaviedli ste to, že ste zvýšili nezdaniteľnú časť na daňovníka, to znamená, týmto ste pomohli tým, ktorí majú príjmy nízke.
A ešte pripomeniem jednu vec, pokiaľ ide o živnostníkov. Tak ako ste v tomto roku zvýšili odvody živnostníkom o tých najmenej 300 euro ročne, tak v roku 2008, 2009 ste, naopak, znížili, pripomeniem tým, ktorí majú krátku pamäť. Vtedy ste znížili na prechodnú dobu dvoch rokov odvody živnostníkov do rezervného fondu na púhe 2 %, čiže tam ste im dali nižšie odvody. Aj to, hoci je to možno symbolická, ale bola to pomoc pre 300-tisíc podnikajúcich ľudí.
Za desať alebo jedenásť mesiacov druhej vlády Roberta Fica som žiadne opatrenie tohto typu jednoducho nezaznamenal. Pýtam sa vás - prečo?
Neautorizovaný
15:33
Uvádzajúci uvádza bod 15:33
Viliam NovotnýTouto poslaneckou novelou zákona o zdravotných poisťovniach navrhujem zaviesť maximálnu čakaciu lehotu na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach 12 mesiacov a dosť. Navrhujem zaviesť jasné a kontrolovateľné pravidlá na čakanie na plánovanú...
Touto poslaneckou novelou zákona o zdravotných poisťovniach navrhujem zaviesť maximálnu čakaciu lehotu na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach 12 mesiacov a dosť. Navrhujem zaviesť jasné a kontrolovateľné pravidlá na čakanie na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Novelou sa navrhuje stanoviť už spomínanú maximálnu hranicu čakania pre pacientov na 12 mesiacov. Ak zdravotná poisťovňa nezabezpečí pacientovi zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov, musí pacientovi preplatiť túto zdravotnú starostlivosť kdekoľvek v Európskej únii, čo je v súlade s právom Európskej únie.
Cieľom novely je riešiť neuspokojivý stav s čakaním pacientov na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Ako ukázal prieskum nezávislej inštitúcie v lete minulého roku, čakanie na niektoré operácie sa na Slovensku neraz pohybuje rádovo v rokoch. Sú nemocnice, kde sa čaká až 3-4 roky na operáciu bedrových kĺbov.
V súčasnosti sú zdravotné poisťovne povinné viesť čakacie zoznamy iba na šesť skupín diagnóz a výkonov. Sú to operácie bedrových kĺbov, srdca, umelej šošovky, rázštepu pery a podnebia, mamografické vyšetrenie a liečba rádioaktívnym jódom.
Pacienti však dnes čakajú mesiace až roky na množstvo ďalších plánovaných operácií v nemocniciach, ktoré evidujú len nemocnice a neplatia pre nich žiadne pravidlá.
Cieľom zákona je zlepšenie definovania nároku poistenca v oblasti plánovanej zdravotnej starostlivosti. V snahe sprehľadniť proces tvorby a vedenia zoznamov poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť sa navrhujú tieto legislatívne zmeny:
- Povinnosť zdravotných poisťovní viesť čakacie zoznamy na celé portfólio ústavnej zdravotnej starostlivosti, t. j. nielen pre šesť okruhov diagnóz.
- Transparentné a flexibilné informovanie poistencov o ich poradí v zozname, o termíne plánovanej hospitalizácie, o možnostiach čerpania starostlivosti u iných poskytovateľov.
- Povinnosť poskytovateľov bezodkladne po indikácii plánovanej starostlivosti nahlásiť poistenca zdravotnej poisťovni do čakacieho zoznamu.
- Jednotný formulár pre zaradenie alebo vyradenie poistenca do/zo zoznamu na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
- Predĺženie lehoty, dokedy poskytovateľ musí informovať poistenca o termíne nástupu na plánovanú zdravotnú starostlivosť z terajších 10 kalendárnych dní na 15 pracovných dní pred nástupom.
Rozšírením povinného vedenia čakacích zoznamov na celé spektrum nemocničných výkonov sa zvýši transparentnosť pri plánovaní a poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zvýši sa zodpovednosť zdravotnej poisťovne za zabezpečenie nároku poistencov.
Povinnosť zdravotnej poisťovne účtovať technické rezervy na zdravotnú starostlivosť o pacientov na čakacích zoznamoch bude po rozšírení povinnosti viesť čakacie zoznamy viesť k zníženiu hospodárskeho výsledku zdravotných poisťovní, k lepšej a prísnejšej regulácii zisku zdravotných poisťovní a k efektívnejšiemu využitiu zdrojov verejného zdravotného poistenia v prospech poistencov.
V prípade, ak zdravotná poisťovňa nie je schopná zabezpečiť poistencovi plánovanú ústavnú zdravotnú starostlivosť do dvanástich mesiacov od indikácie, poistenec môže zdravotnú starostlivosť čerpať aj u nezmluvného poskytovateľa, resp. v členských krajinách Európskej únie, s právom na plnú refundáciu nákladov zo strany zdravotnej poisťovne.
Čakacie zoznamy sa budú viesť podľa diagnosticko-terapeutických skupín, teda DRG skupín, hoci zavedenie DRG ako prostriedku k spravodlivejšiemu ohodnoteniu výkonu nemocníc je nateraz odložené do roku 2016, DRG je vo svojej podstate klasifikačný mechanizmus.
Ak sa nevyžaduje väzba na platobný mechanizmus, môže byť využitý aj skôr. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou už dnes disponuje zoznamom DRG skupín, ktoré obstaralo po preberaní nemeckého DRG systému. Využitím klasifikácie DRG sa vyrieši metodický problém súčasného vedenia čakacích zoznamov, pri ktorom sa kombinujú diagnózy a výkony.
V tomto poslaneckom návrhu zákona navrhujem aj to, aby Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vždy k 1. júlu aktualizoval zoznam kódov pre jednotlivé DRG skupiny a podľa nich sa potom budú viesť čakacie zoznamy.
Predložený poslanecký návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, resp. tento vplyv je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právnymi predpismi Európskej únie.
Dámy a páni, keď to mám na záver veľmi jednoducho skrátiť, o čom je tento poslanecký návrh zákona. Tento poslanecký návrh zákona je o tom, že rieši dlhé čakanie pacientov na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Navrhuje zaviesť jasné a kontrolovateľné pravidlá na čakanie na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Novela navrhuje zaviesť čakacie zoznamy na všetky plánované zdravotnícke výkony v nemocniciach, na ktoré sa dnes čaká. Určuje maximálnu hranicu čakania na 12 mesiacov s tým, že pacient bude mať nárok na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti v nemocnici do 12 mesiacov. Ak zdravotná poisťovňa nezabezpečí pacientovi zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov, musí pacientovi preplatiť túto zdravotnú starostlivosť kdekoľvek v Európskej únii, čo je aj v súlade s právom Európskej únie.
Novela prispeje k využitiu kladného hospodárskeho výsledku zdravotných poisťovní v prospech pacientov skrátením ich čakania na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Dámy a páni, tento poslanecký návrh zákona predkladám s nádejou, že si získa podporu poslancov naľavo aj napravo v našej snemovni, pretože nejedná sa o politický návrh zákona, ale o návrh zákona, ktorým sa pokúšam ponúknuť riešenie na pridlhé čakanie pacientov na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Skutočne, ktorí ste mali možnosť sa oboznámiť s výsledkami toho prieskumu, ktorý bol urobený v lete minulého roka, v niektorých nemocniciach sa tu čaká na plánovanú zdravotnú starostlivosť, týkalo sa to predovšetkým operácií bedrového kĺba, 3-4 roky. Myslím si, že nemusím ďalej diskutovať o tom, že tento problém je pálčivý. A aj vzhľadom na to, že všetky tri zdravotné poisťovne uzatvárali minulý kalendárny rok s kladným hospodárskym výsledkom, a ja poviem, že chválapánubohu, je priestor na to, aby sme tento kladný hospodársky výsledok vedeli využiť v prospech pacientov, ktorí čakajú na plánovanú zdravotnú starostlivosť, tým, že na tých, ktorým nebude poskytnutá táto plánovaná zdravotná starostlivosť v príslušnom kalendárnom roku, budú musieť zdravotné poisťovne tvoriť technické rezervy. Čiže využije sa tento kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní v prospech pacientov. V prospech toho, aby kratšie čakali na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Dámy a páni, poprosím vás o podporu tohto poslaneckého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Uvádzajúci uvádza bod
13.2.2013 o 15:33 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky, dovoľte mi, aby som teda uviedol poslanecký návrh zákona o zdravotných poisťovniach č. 581/2004.
Touto poslaneckou novelou zákona o zdravotných poisťovniach navrhujem zaviesť maximálnu čakaciu lehotu na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach 12 mesiacov a dosť. Navrhujem zaviesť jasné a kontrolovateľné pravidlá na čakanie na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Novelou sa navrhuje stanoviť už spomínanú maximálnu hranicu čakania pre pacientov na 12 mesiacov. Ak zdravotná poisťovňa nezabezpečí pacientovi zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov, musí pacientovi preplatiť túto zdravotnú starostlivosť kdekoľvek v Európskej únii, čo je v súlade s právom Európskej únie.
Cieľom novely je riešiť neuspokojivý stav s čakaním pacientov na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Ako ukázal prieskum nezávislej inštitúcie v lete minulého roku, čakanie na niektoré operácie sa na Slovensku neraz pohybuje rádovo v rokoch. Sú nemocnice, kde sa čaká až 3-4 roky na operáciu bedrových kĺbov.
V súčasnosti sú zdravotné poisťovne povinné viesť čakacie zoznamy iba na šesť skupín diagnóz a výkonov. Sú to operácie bedrových kĺbov, srdca, umelej šošovky, rázštepu pery a podnebia, mamografické vyšetrenie a liečba rádioaktívnym jódom.
Pacienti však dnes čakajú mesiace až roky na množstvo ďalších plánovaných operácií v nemocniciach, ktoré evidujú len nemocnice a neplatia pre nich žiadne pravidlá.
Cieľom zákona je zlepšenie definovania nároku poistenca v oblasti plánovanej zdravotnej starostlivosti. V snahe sprehľadniť proces tvorby a vedenia zoznamov poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť sa navrhujú tieto legislatívne zmeny:
- Povinnosť zdravotných poisťovní viesť čakacie zoznamy na celé portfólio ústavnej zdravotnej starostlivosti, t. j. nielen pre šesť okruhov diagnóz.
- Transparentné a flexibilné informovanie poistencov o ich poradí v zozname, o termíne plánovanej hospitalizácie, o možnostiach čerpania starostlivosti u iných poskytovateľov.
- Povinnosť poskytovateľov bezodkladne po indikácii plánovanej starostlivosti nahlásiť poistenca zdravotnej poisťovni do čakacieho zoznamu.
- Jednotný formulár pre zaradenie alebo vyradenie poistenca do/zo zoznamu na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
- Predĺženie lehoty, dokedy poskytovateľ musí informovať poistenca o termíne nástupu na plánovanú zdravotnú starostlivosť z terajších 10 kalendárnych dní na 15 pracovných dní pred nástupom.
Rozšírením povinného vedenia čakacích zoznamov na celé spektrum nemocničných výkonov sa zvýši transparentnosť pri plánovaní a poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zvýši sa zodpovednosť zdravotnej poisťovne za zabezpečenie nároku poistencov.
Povinnosť zdravotnej poisťovne účtovať technické rezervy na zdravotnú starostlivosť o pacientov na čakacích zoznamoch bude po rozšírení povinnosti viesť čakacie zoznamy viesť k zníženiu hospodárskeho výsledku zdravotných poisťovní, k lepšej a prísnejšej regulácii zisku zdravotných poisťovní a k efektívnejšiemu využitiu zdrojov verejného zdravotného poistenia v prospech poistencov.
V prípade, ak zdravotná poisťovňa nie je schopná zabezpečiť poistencovi plánovanú ústavnú zdravotnú starostlivosť do dvanástich mesiacov od indikácie, poistenec môže zdravotnú starostlivosť čerpať aj u nezmluvného poskytovateľa, resp. v členských krajinách Európskej únie, s právom na plnú refundáciu nákladov zo strany zdravotnej poisťovne.
Čakacie zoznamy sa budú viesť podľa diagnosticko-terapeutických skupín, teda DRG skupín, hoci zavedenie DRG ako prostriedku k spravodlivejšiemu ohodnoteniu výkonu nemocníc je nateraz odložené do roku 2016, DRG je vo svojej podstate klasifikačný mechanizmus.
Ak sa nevyžaduje väzba na platobný mechanizmus, môže byť využitý aj skôr. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou už dnes disponuje zoznamom DRG skupín, ktoré obstaralo po preberaní nemeckého DRG systému. Využitím klasifikácie DRG sa vyrieši metodický problém súčasného vedenia čakacích zoznamov, pri ktorom sa kombinujú diagnózy a výkony.
V tomto poslaneckom návrhu zákona navrhujem aj to, aby Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vždy k 1. júlu aktualizoval zoznam kódov pre jednotlivé DRG skupiny a podľa nich sa potom budú viesť čakacie zoznamy.
Predložený poslanecký návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, resp. tento vplyv je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právnymi predpismi Európskej únie.
Dámy a páni, keď to mám na záver veľmi jednoducho skrátiť, o čom je tento poslanecký návrh zákona. Tento poslanecký návrh zákona je o tom, že rieši dlhé čakanie pacientov na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Navrhuje zaviesť jasné a kontrolovateľné pravidlá na čakanie na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Novela navrhuje zaviesť čakacie zoznamy na všetky plánované zdravotnícke výkony v nemocniciach, na ktoré sa dnes čaká. Určuje maximálnu hranicu čakania na 12 mesiacov s tým, že pacient bude mať nárok na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti v nemocnici do 12 mesiacov. Ak zdravotná poisťovňa nezabezpečí pacientovi zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov, musí pacientovi preplatiť túto zdravotnú starostlivosť kdekoľvek v Európskej únii, čo je aj v súlade s právom Európskej únie.
Novela prispeje k využitiu kladného hospodárskeho výsledku zdravotných poisťovní v prospech pacientov skrátením ich čakania na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Dámy a páni, tento poslanecký návrh zákona predkladám s nádejou, že si získa podporu poslancov naľavo aj napravo v našej snemovni, pretože nejedná sa o politický návrh zákona, ale o návrh zákona, ktorým sa pokúšam ponúknuť riešenie na pridlhé čakanie pacientov na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Skutočne, ktorí ste mali možnosť sa oboznámiť s výsledkami toho prieskumu, ktorý bol urobený v lete minulého roka, v niektorých nemocniciach sa tu čaká na plánovanú zdravotnú starostlivosť, týkalo sa to predovšetkým operácií bedrového kĺba, 3-4 roky. Myslím si, že nemusím ďalej diskutovať o tom, že tento problém je pálčivý. A aj vzhľadom na to, že všetky tri zdravotné poisťovne uzatvárali minulý kalendárny rok s kladným hospodárskym výsledkom, a ja poviem, že chválapánubohu, je priestor na to, aby sme tento kladný hospodársky výsledok vedeli využiť v prospech pacientov, ktorí čakajú na plánovanú zdravotnú starostlivosť, tým, že na tých, ktorým nebude poskytnutá táto plánovaná zdravotná starostlivosť v príslušnom kalendárnom roku, budú musieť zdravotné poisťovne tvoriť technické rezervy. Čiže využije sa tento kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní v prospech pacientov. V prospech toho, aby kratšie čakali na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Dámy a páni, poprosím vás o podporu tohto poslaneckého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
15:42
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom EÚ. Ako sa uvádza v dôvodovej správe, návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právnymi predpismi Európskej únie.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, na životné prostredie a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona obsahuje stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 343 z 11. januára 2013 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani podpredsedníčka, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v tlači 365. Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom EÚ. Ako sa uvádza v dôvodovej správe, návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právnymi predpismi Európskej únie.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, na životné prostredie a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona obsahuje stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 343 z 11. januára 2013 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani podpredsedníčka, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Neautorizovaný
15:45
Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:45
Ivan UhliarikTento návrh zákona, ktorý predložil môj kolega...
Tento návrh zákona, ktorý predložil môj kolega poslanec Novotný, hovorí o niečom inom. Hovorí o bežných problémoch ľudí z mäsa a kostí, ľudí v konečnom dôsledku takých, ako sedia v tejto sále, ľudí, ktorí bez ohľadu na to, či sú príslušníci vládnej väčšiny, alebo príslušníci opozície, alebo sympatizanti opozície, sa môžu dožiť vo svojom živote niekedy nepríjemných diagnóz a tieto nepríjemné diagnózy by v ideálnom svete mali byť vyriešené do relatívne dostatočne, do dostatočne dlhej doby tak, aby títo ľudia netrpeli.
Bohužiaľ, na Slovensku tomu tak nie je a na Slovensku, tak ako sme tu dnes počuli, čakacie doby na rôzne výkony sú niekedy 3-4 alebo aj viac rokov.
Pre možno nelekárov alebo nezdravotníkov v tejto sále poviem a skúsim predstaviť niektoré diagnózy, ktoré čakacie doby obsahujú, a sú to tzv. diagnózy, ktoré možno neohrozujú priamo život, napríklad výmena kolenného kĺbu alebo výmena bedrového kĺbu, ktoré vás, samozrejme, môžu invalidizovať, ktoré môžu bolestivo predĺžiť nejaké utrpenie jednotlivých nositeľov tejto diagnózy alebo tejto choroby, ale v konečnom dôsledku vás neohrozujú na živote.
Problémom je, že na Slovensku sa čaká aj na diagnózy alebo na výkony, ktoré vás alebo tých nositeľov ohroziť na živote môžu. A pre nich sú skutočne otázkou života a smrti. Sú to niektoré kardiologické operácie, niektoré náhrady, či už bypassy, alebo stenty, skrátka, niektoré operácie, ktoré môžu ohroziť na živote pacientov, vašich blízkych, prípadne v budúcnosti vás.
Čakacie lehoty na rôzne výkony sú jedným z hlavných parametrov, na základe čoho aj pacienti sami vnímajú spokojnosť so zdravotníckymi službami. Pacient si ťažko uvedomí, že do žily mu tečie tisíceurová infúzia, ale veľmi, veľmi si uvedomuje to, že nie je vyriešená jeho, nie je vyriešený jeho bolestivý stav. A práve o tom hovorí aj neriešenie týchto problémov na Slovensku.
Spokojnosť pacientov nielen na Slovensku je výrazne determinovaná práve čakacími dobami. Kapacita poskytovateľov všade na svete, či už v Európe, alebo v Spojených štátoch, a možnosti úhrady zdrojov na plánovanú zdravotnú starostlivosť je v jednotlivých krajinách viac či menej obmedzená a, samozrejme, podľa toho jednotlivé poisťovne určia v jednotlivých krajinách zoznam poistencov čakajúcich na zdravotnícky výkon.
Samozrejme, musíme povedať korektne aj to B, že nielen na Slovensku sa čaká, čaká sa aj vo vyspelých krajinách západnej Európy, ale problém je, že v týchto vyspelých krajinách západnej Európy majú čakacie listiny jednoznačné a jasné pravidlá, ktoré na Slovenku chýbajú.
Navyše na Slovensku je situácia neuspokojivá aj tým, že čakacie doby sa neustále predlžujú a spokojnosť pacientov sa tým pádom nelepší. Čo je ale závažnejšie, nelepší sa ani zdravotný stav a niektoré diagnózy, ako som povedal, kardiologické napríklad, obsahujú život zachraňujúce výkony a práve toto je problém pre týchto pacientov, pretože pre nich to znamená otázku života a smrti.
Čakacie listiny, len pre vašu informáciu, sú ukotvené v zákone 581/2004, pričom ich bližšiu podobu ustanovuje vyhláška ministerstva zdravotníctva č. 412/2009, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti, a jej novela vyhláška 151/2011, ktorou bol rozšírený počet diagnóz, na ktoré môžu byť čakacie listiny vedené.
Problémom je, že na Slovensku sú nemocnice, kde sa čaká viac ako 3-4 roky a manažovanie pacienta poisťovňami, predovšetkým poisťovňami, je minimálne.
V súčasnosti, pre vašu informáciu, lekári zaradia pacienta na čakaciu listinu vtedy, ak to jeho zdravotný stav, samozrejme, dovolí a odklad mu neohrozí zdravie a život. Zdravotné poisťovne sú po tej novele v roku 2000, po vyhláške 2011 povinné viesť čakacie zoznamy na šesť skupín diagnóz a výkonov: po prvé operáciu bedrových kĺbov, srdca, umelej šošovky, rázštepu pery a podnebia, ďalej mamografického vyšetrenia a liečbu rádioaktívnym jódom.
V júli 2011 som ako minister zdravotníctva predložil zákon, ktorý zaviazal poisťovne tým, že ak majú čo i len jedného pacienta na čakacej listine na niektorú z týchto diagnóz, nemôžu si v danom roku vyplatiť zisk. Tento zákon vstúpil do platnosti 1. 8. 2011 a dal základ tomu, aby sa začal zmierňovať dopad čakacích dôb na pacientov. V septembri 2011 boli navyše spustené dva rozvojové projekty, tzv. TEP a KARDIO, ktoré mali za následok zásadné zvýšenie počtu operovaných pacientov a zníženie čakacích dôb.
Pri operáciách bedrového a kolenného kĺbu sa podrobilo zákroku mesačne vo vybraných zariadeniach o 30 % viacej pacientov, bolo to 283 operácií mesačne, a pri operáciách srdca bol nárast 50-percentný, predstavovalo to 113 operácií mesačne, čo často znamenalo pre týchto pacientov skutočne otázku prežitia.
Dnes ale situácia sa zhoršila a nie je dobrá. Na operáciu čakalo ku koncu roka 2012 vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni viac pacientov ako v septembri 2012. A to aj napriek verejnému prísľubu, preto hovorím v septembri 2012, pretože jej súčasný šéf Všeobecnej zdravotnej poisťovne vyslovil v septembri, že nemocniciam poskytne financie na to, aby jej poistenci čakať nemuseli.
Budem citovať, aby som bol korektný: "Všeobecná zdravotná poisťovňa dáva týmto verejný prísľub zdravotníckym zariadeniam, že im nad rámec zmluvne dohodnutého finančného objemu uhradí všetky operačné zákroky poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ktorí sú aktuálne zaradení na čakacích listinách. Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytovateľom zdravotnej starostlivosti garantuje, že im uhradí náklady na poskytnutú zdravotnú starostlivosť vo výške potrebnej na to, aby na čakacej listine do konca roka nezostal ani jeden jej poistenec, ktorý je ku dňu dania verejného prísľubu zaradený na čakacej listine."
Počujete dobre, ani jeden jej poistenec. V decembri sa tento počet poistencov zvýšil. Prečo september roku 2012? Ako viete, na Slovensku v septembri sa pacienti, alebo do konca septembra sa pacienti môžu prepoistiť medzi jednotlivými poisťovňami. Ani toto, ani tento verejný prísľub nepomohol Všeobecnej zdravotnej poisťovni, ktorá zaznamenala úbytok poistencov.
Problém je ten, že riaditeľ štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne reagoval týmto vyhlásením na článok v médiách, že má Všeobecná zdravotná poisťovňa najdlhšie čakacie listiny. To znamená ale, aj napriek tomu prísľubu poistenci všeobecnej čakali dlhšie a bolo ich viac.
Problém je ale aj to, že pacienti dnes nečakajú niekoľko rokov na oficiálnych zoznamoch, problém je aj to, že pacienti čakajú na zoznamoch, ktoré si vedú jednotlivé nemocnice a ktoré nie sú verejné, ktoré nie sú verejne publikované. A toto, si myslím, že je veľký problém. Vnáša to moment korupcie medzi týchto pacientov, prípadne medzi tento systém vedenia čakacích listín. A tento návrh, ktorý pán poslanec Novotný dal, myslím, že zásadným spôsobom môže práve stransparentniť zoznam, vedenie a zoznam poistencov, ktorí sú na čakacích listinách.
Stovky pacientov sa už dnes objednávajú na operácie na roky 2015, ale aj - počujete dobre, dnes máme 13. február 2013 - pacienti sa už objednávajú na roky 2017. Ministerstvo zdravotníctva aj po výzvach zatiaľ nemá plán, ako bude riešiť čakacie listiny a čakacie zoznamy, ak sa zlúčia tri poisťovne do jednej.
Preto tento návrh, ktorý ste dnes počuli a ktorý je predložený, keď si ho prečítate, jednoduchým spôsobom definuje maximálnu čakaciu dobu, ktorá by mala byť maximálne dvanásť mesiacov, a definuje transparentné a flexibilné informovanie jednotlivých pacientov a poistencov o ich poradí v zozname, o termíne plánovanej hospitalizácie, prípadne o možnostiach čerpania starostlivosti u iných poistencov.
To, čo je výhoda tohoto návrhu, je, že je to zrozumiteľné pre laikov, nielen pre zdravotníkov. Je to zrozumiteľné pre akýchkoľvek pacientov, ktorí naozaj majú aj základné vzdelanie, pretože vedia, že nebudú čakať dlhšie ako jeden rok. Vedia, že môžu si verejne pozrieť svoje číslo, v prípade, že by sa to schválilo, na čakacej listine, ktorá by bola verejne na internete dostupná, a takýmto spôsobom môžu sledovať aj predpokladaný čas v rámci týchto 12 mesiacov, kedy asi na operáciu pôjdu. A, samozrejme, keďže sú to plánované operácie, môžu si takto prispôsobiť aj svoj život, prípadne iný program.
Podporujem preto tento návrh zákona, ktorý môže zásadným spôsobom zlepšiť zdravotnú starostlivosť a spokojnosť pacientov s našimi zdravotnými službami. Verím, že rovnako podporíte tento návrh aj vy, pretože - ako som na začiatku spomenul - čakacie doby sa môžu týkať každého z nás, bez ohľadu na to, či sme z opozície, alebo z vládnej strany.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
13.2.2013 o 15:45 hod.
MUDr.
Ivan Uhliarik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážené dámy, vážení páni, dnes sme rokovali o závažných problémoch, ktoré trápia občanov Slovenskej republiky, ktoré trápia firmy. Počuli sme tu rôzne návrhy na zlepšenie verejného obstarávania, akým spôsobom zlepšiť podnikateľské prostredie či akým spôsobom ušetriť peniaze na to, aby sa znížila nezamestnanosť a aby hospodársky rast na Slovensku bol vyšší, ako sú predpovede.
Tento návrh zákona, ktorý predložil môj kolega poslanec Novotný, hovorí o niečom inom. Hovorí o bežných problémoch ľudí z mäsa a kostí, ľudí v konečnom dôsledku takých, ako sedia v tejto sále, ľudí, ktorí bez ohľadu na to, či sú príslušníci vládnej väčšiny, alebo príslušníci opozície, alebo sympatizanti opozície, sa môžu dožiť vo svojom živote niekedy nepríjemných diagnóz a tieto nepríjemné diagnózy by v ideálnom svete mali byť vyriešené do relatívne dostatočne, do dostatočne dlhej doby tak, aby títo ľudia netrpeli.
Bohužiaľ, na Slovensku tomu tak nie je a na Slovensku, tak ako sme tu dnes počuli, čakacie doby na rôzne výkony sú niekedy 3-4 alebo aj viac rokov.
Pre možno nelekárov alebo nezdravotníkov v tejto sále poviem a skúsim predstaviť niektoré diagnózy, ktoré čakacie doby obsahujú, a sú to tzv. diagnózy, ktoré možno neohrozujú priamo život, napríklad výmena kolenného kĺbu alebo výmena bedrového kĺbu, ktoré vás, samozrejme, môžu invalidizovať, ktoré môžu bolestivo predĺžiť nejaké utrpenie jednotlivých nositeľov tejto diagnózy alebo tejto choroby, ale v konečnom dôsledku vás neohrozujú na živote.
Problémom je, že na Slovensku sa čaká aj na diagnózy alebo na výkony, ktoré vás alebo tých nositeľov ohroziť na živote môžu. A pre nich sú skutočne otázkou života a smrti. Sú to niektoré kardiologické operácie, niektoré náhrady, či už bypassy, alebo stenty, skrátka, niektoré operácie, ktoré môžu ohroziť na živote pacientov, vašich blízkych, prípadne v budúcnosti vás.
Čakacie lehoty na rôzne výkony sú jedným z hlavných parametrov, na základe čoho aj pacienti sami vnímajú spokojnosť so zdravotníckymi službami. Pacient si ťažko uvedomí, že do žily mu tečie tisíceurová infúzia, ale veľmi, veľmi si uvedomuje to, že nie je vyriešená jeho, nie je vyriešený jeho bolestivý stav. A práve o tom hovorí aj neriešenie týchto problémov na Slovensku.
Spokojnosť pacientov nielen na Slovensku je výrazne determinovaná práve čakacími dobami. Kapacita poskytovateľov všade na svete, či už v Európe, alebo v Spojených štátoch, a možnosti úhrady zdrojov na plánovanú zdravotnú starostlivosť je v jednotlivých krajinách viac či menej obmedzená a, samozrejme, podľa toho jednotlivé poisťovne určia v jednotlivých krajinách zoznam poistencov čakajúcich na zdravotnícky výkon.
Samozrejme, musíme povedať korektne aj to B, že nielen na Slovensku sa čaká, čaká sa aj vo vyspelých krajinách západnej Európy, ale problém je, že v týchto vyspelých krajinách západnej Európy majú čakacie listiny jednoznačné a jasné pravidlá, ktoré na Slovenku chýbajú.
Navyše na Slovensku je situácia neuspokojivá aj tým, že čakacie doby sa neustále predlžujú a spokojnosť pacientov sa tým pádom nelepší. Čo je ale závažnejšie, nelepší sa ani zdravotný stav a niektoré diagnózy, ako som povedal, kardiologické napríklad, obsahujú život zachraňujúce výkony a práve toto je problém pre týchto pacientov, pretože pre nich to znamená otázku života a smrti.
Čakacie listiny, len pre vašu informáciu, sú ukotvené v zákone 581/2004, pričom ich bližšiu podobu ustanovuje vyhláška ministerstva zdravotníctva č. 412/2009, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti, a jej novela vyhláška 151/2011, ktorou bol rozšírený počet diagnóz, na ktoré môžu byť čakacie listiny vedené.
Problémom je, že na Slovensku sú nemocnice, kde sa čaká viac ako 3-4 roky a manažovanie pacienta poisťovňami, predovšetkým poisťovňami, je minimálne.
V súčasnosti, pre vašu informáciu, lekári zaradia pacienta na čakaciu listinu vtedy, ak to jeho zdravotný stav, samozrejme, dovolí a odklad mu neohrozí zdravie a život. Zdravotné poisťovne sú po tej novele v roku 2000, po vyhláške 2011 povinné viesť čakacie zoznamy na šesť skupín diagnóz a výkonov: po prvé operáciu bedrových kĺbov, srdca, umelej šošovky, rázštepu pery a podnebia, ďalej mamografického vyšetrenia a liečbu rádioaktívnym jódom.
V júli 2011 som ako minister zdravotníctva predložil zákon, ktorý zaviazal poisťovne tým, že ak majú čo i len jedného pacienta na čakacej listine na niektorú z týchto diagnóz, nemôžu si v danom roku vyplatiť zisk. Tento zákon vstúpil do platnosti 1. 8. 2011 a dal základ tomu, aby sa začal zmierňovať dopad čakacích dôb na pacientov. V septembri 2011 boli navyše spustené dva rozvojové projekty, tzv. TEP a KARDIO, ktoré mali za následok zásadné zvýšenie počtu operovaných pacientov a zníženie čakacích dôb.
Pri operáciách bedrového a kolenného kĺbu sa podrobilo zákroku mesačne vo vybraných zariadeniach o 30 % viacej pacientov, bolo to 283 operácií mesačne, a pri operáciách srdca bol nárast 50-percentný, predstavovalo to 113 operácií mesačne, čo často znamenalo pre týchto pacientov skutočne otázku prežitia.
Dnes ale situácia sa zhoršila a nie je dobrá. Na operáciu čakalo ku koncu roka 2012 vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni viac pacientov ako v septembri 2012. A to aj napriek verejnému prísľubu, preto hovorím v septembri 2012, pretože jej súčasný šéf Všeobecnej zdravotnej poisťovne vyslovil v septembri, že nemocniciam poskytne financie na to, aby jej poistenci čakať nemuseli.
Budem citovať, aby som bol korektný: "Všeobecná zdravotná poisťovňa dáva týmto verejný prísľub zdravotníckym zariadeniam, že im nad rámec zmluvne dohodnutého finančného objemu uhradí všetky operačné zákroky poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ktorí sú aktuálne zaradení na čakacích listinách. Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytovateľom zdravotnej starostlivosti garantuje, že im uhradí náklady na poskytnutú zdravotnú starostlivosť vo výške potrebnej na to, aby na čakacej listine do konca roka nezostal ani jeden jej poistenec, ktorý je ku dňu dania verejného prísľubu zaradený na čakacej listine."
Počujete dobre, ani jeden jej poistenec. V decembri sa tento počet poistencov zvýšil. Prečo september roku 2012? Ako viete, na Slovensku v septembri sa pacienti, alebo do konca septembra sa pacienti môžu prepoistiť medzi jednotlivými poisťovňami. Ani toto, ani tento verejný prísľub nepomohol Všeobecnej zdravotnej poisťovni, ktorá zaznamenala úbytok poistencov.
Problém je ten, že riaditeľ štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne reagoval týmto vyhlásením na článok v médiách, že má Všeobecná zdravotná poisťovňa najdlhšie čakacie listiny. To znamená ale, aj napriek tomu prísľubu poistenci všeobecnej čakali dlhšie a bolo ich viac.
Problém je ale aj to, že pacienti dnes nečakajú niekoľko rokov na oficiálnych zoznamoch, problém je aj to, že pacienti čakajú na zoznamoch, ktoré si vedú jednotlivé nemocnice a ktoré nie sú verejné, ktoré nie sú verejne publikované. A toto, si myslím, že je veľký problém. Vnáša to moment korupcie medzi týchto pacientov, prípadne medzi tento systém vedenia čakacích listín. A tento návrh, ktorý pán poslanec Novotný dal, myslím, že zásadným spôsobom môže práve stransparentniť zoznam, vedenie a zoznam poistencov, ktorí sú na čakacích listinách.
Stovky pacientov sa už dnes objednávajú na operácie na roky 2015, ale aj - počujete dobre, dnes máme 13. február 2013 - pacienti sa už objednávajú na roky 2017. Ministerstvo zdravotníctva aj po výzvach zatiaľ nemá plán, ako bude riešiť čakacie listiny a čakacie zoznamy, ak sa zlúčia tri poisťovne do jednej.
Preto tento návrh, ktorý ste dnes počuli a ktorý je predložený, keď si ho prečítate, jednoduchým spôsobom definuje maximálnu čakaciu dobu, ktorá by mala byť maximálne dvanásť mesiacov, a definuje transparentné a flexibilné informovanie jednotlivých pacientov a poistencov o ich poradí v zozname, o termíne plánovanej hospitalizácie, prípadne o možnostiach čerpania starostlivosti u iných poistencov.
To, čo je výhoda tohoto návrhu, je, že je to zrozumiteľné pre laikov, nielen pre zdravotníkov. Je to zrozumiteľné pre akýchkoľvek pacientov, ktorí naozaj majú aj základné vzdelanie, pretože vedia, že nebudú čakať dlhšie ako jeden rok. Vedia, že môžu si verejne pozrieť svoje číslo, v prípade, že by sa to schválilo, na čakacej listine, ktorá by bola verejne na internete dostupná, a takýmto spôsobom môžu sledovať aj predpokladaný čas v rámci týchto 12 mesiacov, kedy asi na operáciu pôjdu. A, samozrejme, keďže sú to plánované operácie, môžu si takto prispôsobiť aj svoj život, prípadne iný program.
Podporujem preto tento návrh zákona, ktorý môže zásadným spôsobom zlepšiť zdravotnú starostlivosť a spokojnosť pacientov s našimi zdravotnými službami. Verím, že rovnako podporíte tento návrh aj vy, pretože - ako som na začiatku spomenul - čakacie doby sa môžu týkať každého z nás, bez ohľadu na to, či sme z opozície, alebo z vládnej strany.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Neautorizovaný
15:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:58
Tibor BastrnákA je to pravda, že financie iste tiež determinujú možnosti, ale to ešte neznamená, že to...
A je to pravda, že financie iste tiež determinujú možnosti, ale to ešte neznamená, že to nemusí byť transparentná metóda. A práve to je ďalším pozitívom tohto návrhu, že stransparentní celý tento proces.
Takže preto ja si myslím, že jednoznačne my musíme to podporiť, ktorí robíme v zdravotníctve, ale tiež si myslím, že každý, kto chce urobiť niečo pozitívne pre slovenské zdravotníctvo, musí podporiť tento návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.2.2013 o 15:58 hod.
MUDr.
Tibor Bastrnák
Videokanál poslanca
Vážený pán poslanec, ja si myslím, že veľmi pekne si vysvetlil, že prečo je to dobrý návrh pána poslanca Novotného. Kvôli tomu, ako si povedal, lebo čakacie doby determinujú spokojnosť pacientov. A predstavte si to, keď nejaký pacient, alebo my, alebo vy, alebo naši príbuzní, keď dostanú dnes termín na rok 2017, tak isteže nemôžu byť spokojní.
A je to pravda, že financie iste tiež determinujú možnosti, ale to ešte neznamená, že to nemusí byť transparentná metóda. A práve to je ďalším pozitívom tohto návrhu, že stransparentní celý tento proces.
Takže preto ja si myslím, že jednoznačne my musíme to podporiť, ktorí robíme v zdravotníctve, ale tiež si myslím, že každý, kto chce urobiť niečo pozitívne pre slovenské zdravotníctvo, musí podporiť tento návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
15:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:59
Eva HorváthováTakže moja otázka znie, že či tie peniaze potom nebudú chýbať, či nebude v podstate nejaká iná zdravotná starostlivosť týmto trpieť alebo či nehrozí to, že by sa nám zrútil ten zdravotnícky systém. Čiže to by som chcela tak dovysvetľovať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.2.2013 o 15:59 hod.
prof. MUDr. PhD. MPH
Eva Horváthová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja by som chcela tiež podporiť tento návrh. Veľmi teda chválim prepracovanosť toho návrhu, tú ideu. A teda pokiaľ to, ja nie som moc taký nejaký veľký ekonóm, čiže tým ekonomickým veciam nerozumiem, a tam smeruje aj moja otázka, keby ste mi to dovysvetľovali, takú teoretickú, že čo sa stane vlastne, my teraz rušíme spektrum diagnóz, ktoré budú v tom zozname, a bude teda nutnosť, aby tie diagnózy, aby teda ten zákrok bol vykonaný do jedného roka. Čo sa stane, keď bude tam veľmi veľa tých diagnóz, bude teda tá poisťovňa potrebovať veľmi veľa peňazí, aby to do roka spravila, a teraz nebude mať na to peniaze a bude musieť ten pacient - podľa toho, čo navrhujete - ísť do zahraničia na ten zákrok.
Takže moja otázka znie, že či tie peniaze potom nebudú chýbať, či nebude v podstate nejaká iná zdravotná starostlivosť týmto trpieť alebo či nehrozí to, že by sa nám zrútil ten zdravotnícky systém. Čiže to by som chcela tak dovysvetľovať.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
16:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:00
Ivan UhliarikPani poslankyňa, pani doktorka, práve sa môže ten systém zrútiť vtedy, keď sa nič nebude robiť. Pretože myslím, že za rok by mala Slovenská republika prijať transpozíciu európskej smernice, ktorá hovorí, že v prípade, že pacient nedostane starostlivosť vo svojej materskej krajine do určitého času, práve tam je 12 mesiacov, môže požiadať akúkoľvek členskú krajinu, aby ten výkon alebo ten zákrok bol urobený...
Pani poslankyňa, pani doktorka, práve sa môže ten systém zrútiť vtedy, keď sa nič nebude robiť. Pretože myslím, že za rok by mala Slovenská republika prijať transpozíciu európskej smernice, ktorá hovorí, že v prípade, že pacient nedostane starostlivosť vo svojej materskej krajine do určitého času, práve tam je 12 mesiacov, môže požiadať akúkoľvek členskú krajinu, aby ten výkon alebo ten zákrok bol urobený povedzme v Čechách alebo v Rakúsku, alebo v Maďarsku, a materská zdravotná poisťovňa ho musí preplatiť. Musí preplatiť. To je práve ten problém, že v okolitých krajinách sú oveľa drahšie výkony a môže toto ohroziť finančne stabilitu našich zdravotných poisťovní. To je prvá vec.
A druhá vec je tá, že mnohokrát v jednej nemocnici sú čakacie doby povedzme dlhšie, je tam možno 200, 300 pacientov, ale v druhej nemocnici, keď napríklad zoberieme Košice, Prešov, relatívne dve blízke mestá, a pre vás ako pacienta, ktorý býva niekde na pomedzí, je relatívne jedno, či sa kvalitne vaša diagnóza vyrieši v jednej nemocnici alebo v druhej. Vy potrebujete mať radšej vyriešenú diagnózu, ako čakať 3-4 roky. A práve toto by mala robiť poisťovňa, aby vám povedala v rámci týchto 12 mesiacov, milá pani pacientka, nie je voľné v Košiciach v rámci týchto 12 mesiacov, napríklad, ale je voľné v Prešove alebo ja neviem v Poprade a vy si vyberte, aká nemocnica by to mohla urobiť.
Čiže toto je zmysel tohto zákona alebo toto je zmysel práve poriadku v čakacích listinách.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.2.2013 o 16:00 hod.
MUDr.
Ivan Uhliarik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za vaše reakcie.
Pani poslankyňa, pani doktorka, práve sa môže ten systém zrútiť vtedy, keď sa nič nebude robiť. Pretože myslím, že za rok by mala Slovenská republika prijať transpozíciu európskej smernice, ktorá hovorí, že v prípade, že pacient nedostane starostlivosť vo svojej materskej krajine do určitého času, práve tam je 12 mesiacov, môže požiadať akúkoľvek členskú krajinu, aby ten výkon alebo ten zákrok bol urobený povedzme v Čechách alebo v Rakúsku, alebo v Maďarsku, a materská zdravotná poisťovňa ho musí preplatiť. Musí preplatiť. To je práve ten problém, že v okolitých krajinách sú oveľa drahšie výkony a môže toto ohroziť finančne stabilitu našich zdravotných poisťovní. To je prvá vec.
A druhá vec je tá, že mnohokrát v jednej nemocnici sú čakacie doby povedzme dlhšie, je tam možno 200, 300 pacientov, ale v druhej nemocnici, keď napríklad zoberieme Košice, Prešov, relatívne dve blízke mestá, a pre vás ako pacienta, ktorý býva niekde na pomedzí, je relatívne jedno, či sa kvalitne vaša diagnóza vyrieši v jednej nemocnici alebo v druhej. Vy potrebujete mať radšej vyriešenú diagnózu, ako čakať 3-4 roky. A práve toto by mala robiť poisťovňa, aby vám povedala v rámci týchto 12 mesiacov, milá pani pacientka, nie je voľné v Košiciach v rámci týchto 12 mesiacov, napríklad, ale je voľné v Prešove alebo ja neviem v Poprade a vy si vyberte, aká nemocnica by to mohla urobiť.
Čiže toto je zmysel tohto zákona alebo toto je zmysel práve poriadku v čakacích listinách.
Ďakujem.
Neautorizovaný
16:02
Uvádzajúci uvádza bod 16:02
Viliam NovotnýChcel by som preto povedať, že ten problém s čakaním na Slovensku je taký, ako povedal aj pán poslanec Bastrnák, že zvyšuje to nespokojnosť pacientov. Pacienti čakajú a sú nespokojní. Samozrejme, že keď ste chorý, chcete zdravotnú starostlivosť hneď. Je ale úplne jasné, že v systéme, kde fungujete s uzavretým koncom, to znamená, že vopred viete, koľko peňazí môžte z verejného zdravotného poistenia minúť na zdravotnú starostlivosť v kalendárnom roku, sa čaká. Čaká sa aj v západnej Európe, čaká sa aj vo Veľkej Británii, čaká sa aj v Spojených štátoch. Čiže čakáte. Ide len o to, ako čakáte a za akých pravidiel čakáte. Či sú tie pravidlá jasné, ako v prípade dnes na Slovensku v šiestich diagnosticko-výkonových skupín, o ktorých sme tu opakovane hovorili, aj pán poslanec Uhliarik ich spomínal, alebo je to čakanie nejasné, keď chcete, neoficiálne.
Lebo dnes, keď prídete na operáciu kolenného kĺbu alebo hoci len žlčníka, alebo medzistavcovej platničky a budete čakať, lebo ide o plánovanú zdravotnú starostlivosť, viete, akým spôsobom čakáte? V písanke pána primára v jeho šuflíku. On vás zapíše a povie, že teda o dva mesiace, o mesiac, budúci týždeň, o pol roka, neviem kedy, zavolám vám. Vy neviete, či by ste mohli v inej nemocnici čakať kratšie, vy neviete, či niekto vás už medzitým štyrikrát nepredbehol. Vy neviete, skrátka, nič. Ale nevie to ani zdravotná poisťovňa.
Preto trošku ideme do neistého terénu a na neistú pôdu, ale ísť musíme. Navrhujem preto, aby sme zaviedli jasné kontrolovateľné pravidlá prostredníctvom čakacích zoznamov, ktoré sa budú viesť na všetky plánované zdravotnícke výkony. No ale nejak to viesť musíte, nejak to vykáže jedna nemocnica, nejak to vykáže druhá nemocnica, preto navrhujem, aby sa viedla na jednotlivé kódy v DRG systéme. Jasné, porovnateľné.
Jeden rok. Jeden rok aj preto, lebo platí právo Európskej únie. Dneska som to vysvetľoval aj v médiách. To nie je preto, ako ma niekto obvinil, že teda chcem vyháňať slovenských pacientov do rúk rakúskych, nemeckých, švajčiarskych, českých či maďarských lekárov. Vôbec nie. Ale občan Európskej únie, teda aj občan Slovenskej republiky, má naozaj podľa platného práva Európskej únie nárok na to, aby zdravotnú starostlivosť čerpal kdekoľvek v členských krajinách Európskej únie. My to budeme musieť implementovať.
Ja len chcem znovu zaviesť pravidlo, pravidlo 12 mesiacov. Do 12 mesiacov má zdravotná poisťovňa povinnosť zmanažovať tohto pacienta na Slovensku. To znamená, pacient príde k lekárovi, lekár povie, áno, potrebujete plánovanú zdravotnú starostlivosť, operáciu driekovej medzistavcovej platničky alebo kolena. Pacient povie, áno, chcem ju absolvovať v tejto nemocnici. Lekár sa spojí so zdravotnou poisťovňou pacienta a navrhne tohto pacienta do čakacieho zoznamu. Vznikne komunikácia medzi zdravotnou, nejdem do detailov návrhu, samozrejme, môžu byť námietky a tak ďalej, treba upraviť návrh, to už si vyrieši nemocnica s poisťovňou, a poisťovňa oznámi pacientovi, že čakáte v Košiciach na operáciu kolenného kĺbu, predbežný termín 15. jún. Pacient bude vedieť, koľko čaká, kedy mu bude poskytnutá zdravotná starostlivosť. Bude vedieť skontrolovať, ako stojí v poradí a kedy príde na rad. Teraz môže sa 15. júna, 15 dní vopred nemocnica pozve pacienta na operáciu, ale môže sa niečo stať. Pacient má chrípku, pacient má úmrtie v rodine, operatér je chorý, nevedia to urobiť, lebo práve prebieha rekonštrukcia na operačných sálach, pacient nestráca poradie, ale v najbližšom voľnom termíne prichádza, čiže ako keby sa mu držalo poradie, aj keď sa trošku posunie. Zase komunikácia medzi poskytovateľom, poisťovňou a pacientom.
Len dôležité je, ten moment, že poisťovňa bude nútená týmto zákonom do 12 mesiacov vám zabezpečiť zdravotnú starostlivosť. To znamená, ona keď bude vidieť, že to nestíha v danom zdravotníckom zariadení, jej povinnosť začať hľadať, píšem to v zákone, hľadať iné zmluvné, ale aj nezmluvné zdravotnícke zariadenie, kde ten výkon vedia urobiť a núkať vám ho. Povedať, že, žiaľ, v tých Košiciach to nejde, ale máme tam Prešov, máme tam nemocnicu Šaca, v Michalovciach vám to vedia urobiť. Ale aj ten Ružomberok, ten by tam bol najskôr.
A teraz znovu záleží na pacientovi, že povie, nie, nie, ja počkám na Košice, môže čakať aj, to neznamená, že musí do 12 mesiacov to dostať v Košiciach. Môže čakať aj rok a pol, len úlohou poisťovne je zabezpečiť túto zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov, čiže poisťovňa mu to musí ponúknuť dovtedy. Nieže čaká a nevie dokedy, do nekonečna, tri roky, štyri roky možno niekedy.
Čiže naozaj to posilňuje nárok a trošku pacienta robí pánom v tomto systéme. On platí zdravotné poistenie, zdravotná poisťovňa sa musí oňho postarať a musí hľadať riešenie vyriešiť jeho zdravotný problém na Slovensku do 12 mesiacov.
A poviem to úprimne, trošku nech je to pre tú poisťovňu aj trest, že keď do 12 mesiacov neráči pacientovi zabezpečiť na Slovensku zdravotnú starostlivosť, tak nech ten pacient teda ide do zahraničia, ak chce, a príde s trikrát väčšou faktúrou, aká by bola na Slovensku. No je to trest pre tú zdravotnú poisťovňu. Musí lepšie manažovať pacientov.
Počul som dneska aj námietku, že je to nevýhodné pre slovenských poskytovateľov. Práve naopak, je to výhodné pre slovenské nemocnice. Viete, čo je mnohokrát problém v nemocnici? Že vy viete omnoho viacej výkonov urobiť, len zdravotná poisťovňa vám dá limit a povie, viac nezaplatím; 28 ukončených hospitalizácií na tomto oddelení tento mesiac. Vy darmo by ste vedeli urobiť 45, nezaplatí. V tejto chvíli ale bude loptička na strane zdravotnej poisťovne. Ona potrebuje odoperovať plánovanú zdravotnú starostlivosť. Tak nech sa snaží, nech to manažuje.
Správna otázka od pani doktorky Horváthovej, od pani poslankyne Horváthovej bola, že či ich to nezruinuje, či na to majú dosť peňazí. Začnem tým, áno, počul som tú námietku, prečo sme s tým neprišli skôr. Pán poslanec Uhliarik vo svojom vystúpení to vysvetlil veľmi dobre, aká bola situácia, ale ja to vysvetlím ešte jednoduchšie.
No, ja som v 2010, aj v 2011 opakovane otvoril tému čakacích zoznamov na výbore pre zdravotníctvo, ktorí tam boli poslanci tohto výboru, to veľmi dobre vedia. Viete, aký problém sme mali? No problém sme mali, že v 2010 končila Všeobecná zdravotná poisťovňa rok v strate 110 mil. eur. Keby sme im ešte zaviedli povinnosť viesť technické rezervy na všetkých, ktorí čakajú, je v cross defaulte. Nedalo sa. Proste nebola na to situácia. No ale dnes počúvame, a ja sa tomu veľmi teším na rozdiel od iných kolegov, že všetky tri zdravotné poisťovne sú v kladnom hospodárskom výsledku. Hurá! No ale využime tento kladný hospodársky výsledok v prospech pacientov. Nie protiústavný zákaz zisku, nie znárodňovať a vyplácať finančné skupiny. Na pacientov, ktorým neposkytnete zdravotnú starostlivosť v danom kalendárnom roku, musíte vytvoriť, ak bude poskytnutá len v budúcom roku a sú na čakacom zozname, technické rezervy. Teda kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní bude nižší o technické rezervy pacientov, ktorí čakajú na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Keď dnes, a budem hovoriť veľmi v hrubých číslach, je kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní v jednom roku 30 mil. eur, tak je tu priestor na to, aby vytvárali technické rezervy pre čakajúcich pacientov. Bude to málo alebo veľa? Korektná otázka. A ja korektne odpovedám, uvidíme, keď začne systém fungovať, ako sa bude napĺňať a či to bude dosť, alebo málo. Ja si myslím, že by to malo bohato stačiť, lebo sa to bude týkať len pacientov, ktorí prechádzajú z roka na rok.
Len náš problém je, že dneska, keď sa ma opýtate na štatistické číslo, koľko pacientov dneska čaká s výnimkou tých šiestich diagnosticko-terapeutických skupín na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach, viete, čo je moja odpoveď? Neviem. Nievie to ani Štatistický úrad, ani zdravotná poisťovňa. Leží to v písankách primárov, v ich šuflíkoch. Nevieme, koľko čaká pacientov. (Reakcia z pléna.)
No, ale musíme sa do toho pustiť alebo ich necháme čakať, no, nechcem používať škaredé slovo, ale minimálne za netransparentných podmienok? Neviete. Vy neviete nič, či vás niekto predbehol, či prídete na rad 15. júna, vtedy vám zavolajú a v nemocnici povedia, že už to nevychádza, až v júli, ale pán primár je vtedy na dovolenke, neprišli by ste radšej v septembri. Medzitým vás už ale ďalších desať pacientov predbehlo, ktorí neboli v písanke. O ničom neviete. Teraz to bude transparentné. Zdravotná poisťovňa na to sa bude musieť pripravovať.
Druhá vec je, že veľmi nevymyslíme nič tým, keď sa budeme tváriť, že nech sa na to nepripravuje, pretože keď implementujeme európske právo a smernicu, tak tí pacienti po dvanástich mesiacoch sa zdvihnú a odídu niekde inde. Ja si myslím, že robme všetko pre to predtým, aby peniaze z nášho zdravotného poistenia plynuli do našich nemocníc, pre našich lekárov, sestry a zdravotníkov, aby pacienti boli operovaní na Slovensku. To by mala byť naša ambícia. Tento zákon tomu napomáha.
Dámy a páni, myslím si, že som odpovedal na všetky otázky, ktoré boli vznesené či už tu v pléne, alebo v diskusii v médiách. Som rád, že táto diskusia začala aj na pléne Národnej rady Slovenskej republiky.
Chcem vás poprosiť o podporu tohto poslaneckého návrhu zákona v prvom čítaní. Znovu zopakujem len, že tento zákon nie je ani ľavicový, ani pravicový, ani červený, ani modrý. Je to zákon, ktorý posilňuje nárok pacientov a plánovanú zdravotnú starostlivosť a využíva kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní v prospech skrátenia čakania našich pacientov.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Uvádzajúci uvádza bod
13.2.2013 o 16:02 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Dámy a páni, ďakujem vám veľmi pekne, že ste sa do diskusie, myslím, o pálčivej téme slovenského zdravotníctva zapojili. Ja nechcem zbytočne ťahať čas, ale niektoré námietky, ktoré boli pri predkladaní tohto návrhu zákona nielen tu v pléne dnes povedané, ale ktoré zazneli aj vo verejnosti, alebo v médiách by som možno niekoľkými vetami okomentoval a vysvetlil, lebo naozaj ten návrh zákona nie je jednoduchý, a ďakujem aj za pochvalu. Je značne prepracovaný, by som povedal, ale niekedy, keď ho človek číta, nie celkom rozumie tomu, ako to bude v praxi fungovať. Nie je to jednoduchý návrh zákona.
Chcel by som preto povedať, že ten problém s čakaním na Slovensku je taký, ako povedal aj pán poslanec Bastrnák, že zvyšuje to nespokojnosť pacientov. Pacienti čakajú a sú nespokojní. Samozrejme, že keď ste chorý, chcete zdravotnú starostlivosť hneď. Je ale úplne jasné, že v systéme, kde fungujete s uzavretým koncom, to znamená, že vopred viete, koľko peňazí môžte z verejného zdravotného poistenia minúť na zdravotnú starostlivosť v kalendárnom roku, sa čaká. Čaká sa aj v západnej Európe, čaká sa aj vo Veľkej Británii, čaká sa aj v Spojených štátoch. Čiže čakáte. Ide len o to, ako čakáte a za akých pravidiel čakáte. Či sú tie pravidlá jasné, ako v prípade dnes na Slovensku v šiestich diagnosticko-výkonových skupín, o ktorých sme tu opakovane hovorili, aj pán poslanec Uhliarik ich spomínal, alebo je to čakanie nejasné, keď chcete, neoficiálne.
Lebo dnes, keď prídete na operáciu kolenného kĺbu alebo hoci len žlčníka, alebo medzistavcovej platničky a budete čakať, lebo ide o plánovanú zdravotnú starostlivosť, viete, akým spôsobom čakáte? V písanke pána primára v jeho šuflíku. On vás zapíše a povie, že teda o dva mesiace, o mesiac, budúci týždeň, o pol roka, neviem kedy, zavolám vám. Vy neviete, či by ste mohli v inej nemocnici čakať kratšie, vy neviete, či niekto vás už medzitým štyrikrát nepredbehol. Vy neviete, skrátka, nič. Ale nevie to ani zdravotná poisťovňa.
Preto trošku ideme do neistého terénu a na neistú pôdu, ale ísť musíme. Navrhujem preto, aby sme zaviedli jasné kontrolovateľné pravidlá prostredníctvom čakacích zoznamov, ktoré sa budú viesť na všetky plánované zdravotnícke výkony. No ale nejak to viesť musíte, nejak to vykáže jedna nemocnica, nejak to vykáže druhá nemocnica, preto navrhujem, aby sa viedla na jednotlivé kódy v DRG systéme. Jasné, porovnateľné.
Jeden rok. Jeden rok aj preto, lebo platí právo Európskej únie. Dneska som to vysvetľoval aj v médiách. To nie je preto, ako ma niekto obvinil, že teda chcem vyháňať slovenských pacientov do rúk rakúskych, nemeckých, švajčiarskych, českých či maďarských lekárov. Vôbec nie. Ale občan Európskej únie, teda aj občan Slovenskej republiky, má naozaj podľa platného práva Európskej únie nárok na to, aby zdravotnú starostlivosť čerpal kdekoľvek v členských krajinách Európskej únie. My to budeme musieť implementovať.
Ja len chcem znovu zaviesť pravidlo, pravidlo 12 mesiacov. Do 12 mesiacov má zdravotná poisťovňa povinnosť zmanažovať tohto pacienta na Slovensku. To znamená, pacient príde k lekárovi, lekár povie, áno, potrebujete plánovanú zdravotnú starostlivosť, operáciu driekovej medzistavcovej platničky alebo kolena. Pacient povie, áno, chcem ju absolvovať v tejto nemocnici. Lekár sa spojí so zdravotnou poisťovňou pacienta a navrhne tohto pacienta do čakacieho zoznamu. Vznikne komunikácia medzi zdravotnou, nejdem do detailov návrhu, samozrejme, môžu byť námietky a tak ďalej, treba upraviť návrh, to už si vyrieši nemocnica s poisťovňou, a poisťovňa oznámi pacientovi, že čakáte v Košiciach na operáciu kolenného kĺbu, predbežný termín 15. jún. Pacient bude vedieť, koľko čaká, kedy mu bude poskytnutá zdravotná starostlivosť. Bude vedieť skontrolovať, ako stojí v poradí a kedy príde na rad. Teraz môže sa 15. júna, 15 dní vopred nemocnica pozve pacienta na operáciu, ale môže sa niečo stať. Pacient má chrípku, pacient má úmrtie v rodine, operatér je chorý, nevedia to urobiť, lebo práve prebieha rekonštrukcia na operačných sálach, pacient nestráca poradie, ale v najbližšom voľnom termíne prichádza, čiže ako keby sa mu držalo poradie, aj keď sa trošku posunie. Zase komunikácia medzi poskytovateľom, poisťovňou a pacientom.
Len dôležité je, ten moment, že poisťovňa bude nútená týmto zákonom do 12 mesiacov vám zabezpečiť zdravotnú starostlivosť. To znamená, ona keď bude vidieť, že to nestíha v danom zdravotníckom zariadení, jej povinnosť začať hľadať, píšem to v zákone, hľadať iné zmluvné, ale aj nezmluvné zdravotnícke zariadenie, kde ten výkon vedia urobiť a núkať vám ho. Povedať, že, žiaľ, v tých Košiciach to nejde, ale máme tam Prešov, máme tam nemocnicu Šaca, v Michalovciach vám to vedia urobiť. Ale aj ten Ružomberok, ten by tam bol najskôr.
A teraz znovu záleží na pacientovi, že povie, nie, nie, ja počkám na Košice, môže čakať aj, to neznamená, že musí do 12 mesiacov to dostať v Košiciach. Môže čakať aj rok a pol, len úlohou poisťovne je zabezpečiť túto zdravotnú starostlivosť do 12 mesiacov, čiže poisťovňa mu to musí ponúknuť dovtedy. Nieže čaká a nevie dokedy, do nekonečna, tri roky, štyri roky možno niekedy.
Čiže naozaj to posilňuje nárok a trošku pacienta robí pánom v tomto systéme. On platí zdravotné poistenie, zdravotná poisťovňa sa musí oňho postarať a musí hľadať riešenie vyriešiť jeho zdravotný problém na Slovensku do 12 mesiacov.
A poviem to úprimne, trošku nech je to pre tú poisťovňu aj trest, že keď do 12 mesiacov neráči pacientovi zabezpečiť na Slovensku zdravotnú starostlivosť, tak nech ten pacient teda ide do zahraničia, ak chce, a príde s trikrát väčšou faktúrou, aká by bola na Slovensku. No je to trest pre tú zdravotnú poisťovňu. Musí lepšie manažovať pacientov.
Počul som dneska aj námietku, že je to nevýhodné pre slovenských poskytovateľov. Práve naopak, je to výhodné pre slovenské nemocnice. Viete, čo je mnohokrát problém v nemocnici? Že vy viete omnoho viacej výkonov urobiť, len zdravotná poisťovňa vám dá limit a povie, viac nezaplatím; 28 ukončených hospitalizácií na tomto oddelení tento mesiac. Vy darmo by ste vedeli urobiť 45, nezaplatí. V tejto chvíli ale bude loptička na strane zdravotnej poisťovne. Ona potrebuje odoperovať plánovanú zdravotnú starostlivosť. Tak nech sa snaží, nech to manažuje.
Správna otázka od pani doktorky Horváthovej, od pani poslankyne Horváthovej bola, že či ich to nezruinuje, či na to majú dosť peňazí. Začnem tým, áno, počul som tú námietku, prečo sme s tým neprišli skôr. Pán poslanec Uhliarik vo svojom vystúpení to vysvetlil veľmi dobre, aká bola situácia, ale ja to vysvetlím ešte jednoduchšie.
No, ja som v 2010, aj v 2011 opakovane otvoril tému čakacích zoznamov na výbore pre zdravotníctvo, ktorí tam boli poslanci tohto výboru, to veľmi dobre vedia. Viete, aký problém sme mali? No problém sme mali, že v 2010 končila Všeobecná zdravotná poisťovňa rok v strate 110 mil. eur. Keby sme im ešte zaviedli povinnosť viesť technické rezervy na všetkých, ktorí čakajú, je v cross defaulte. Nedalo sa. Proste nebola na to situácia. No ale dnes počúvame, a ja sa tomu veľmi teším na rozdiel od iných kolegov, že všetky tri zdravotné poisťovne sú v kladnom hospodárskom výsledku. Hurá! No ale využime tento kladný hospodársky výsledok v prospech pacientov. Nie protiústavný zákaz zisku, nie znárodňovať a vyplácať finančné skupiny. Na pacientov, ktorým neposkytnete zdravotnú starostlivosť v danom kalendárnom roku, musíte vytvoriť, ak bude poskytnutá len v budúcom roku a sú na čakacom zozname, technické rezervy. Teda kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní bude nižší o technické rezervy pacientov, ktorí čakajú na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Keď dnes, a budem hovoriť veľmi v hrubých číslach, je kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní v jednom roku 30 mil. eur, tak je tu priestor na to, aby vytvárali technické rezervy pre čakajúcich pacientov. Bude to málo alebo veľa? Korektná otázka. A ja korektne odpovedám, uvidíme, keď začne systém fungovať, ako sa bude napĺňať a či to bude dosť, alebo málo. Ja si myslím, že by to malo bohato stačiť, lebo sa to bude týkať len pacientov, ktorí prechádzajú z roka na rok.
Len náš problém je, že dneska, keď sa ma opýtate na štatistické číslo, koľko pacientov dneska čaká s výnimkou tých šiestich diagnosticko-terapeutických skupín na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach, viete, čo je moja odpoveď? Neviem. Nievie to ani Štatistický úrad, ani zdravotná poisťovňa. Leží to v písankách primárov, v ich šuflíkoch. Nevieme, koľko čaká pacientov. (Reakcia z pléna.)
No, ale musíme sa do toho pustiť alebo ich necháme čakať, no, nechcem používať škaredé slovo, ale minimálne za netransparentných podmienok? Neviete. Vy neviete nič, či vás niekto predbehol, či prídete na rad 15. júna, vtedy vám zavolajú a v nemocnici povedia, že už to nevychádza, až v júli, ale pán primár je vtedy na dovolenke, neprišli by ste radšej v septembri. Medzitým vás už ale ďalších desať pacientov predbehlo, ktorí neboli v písanke. O ničom neviete. Teraz to bude transparentné. Zdravotná poisťovňa na to sa bude musieť pripravovať.
Druhá vec je, že veľmi nevymyslíme nič tým, keď sa budeme tváriť, že nech sa na to nepripravuje, pretože keď implementujeme európske právo a smernicu, tak tí pacienti po dvanástich mesiacoch sa zdvihnú a odídu niekde inde. Ja si myslím, že robme všetko pre to predtým, aby peniaze z nášho zdravotného poistenia plynuli do našich nemocníc, pre našich lekárov, sestry a zdravotníkov, aby pacienti boli operovaní na Slovensku. To by mala byť naša ambícia. Tento zákon tomu napomáha.
Dámy a páni, myslím si, že som odpovedal na všetky otázky, ktoré boli vznesené či už tu v pléne, alebo v diskusii v médiách. Som rád, že táto diskusia začala aj na pléne Národnej rady Slovenskej republiky.
Chcem vás poprosiť o podporu tohto poslaneckého návrhu zákona v prvom čítaní. Znovu zopakujem len, že tento zákon nie je ani ľavicový, ani pravicový, ani červený, ani modrý. Je to zákon, ktorý posilňuje nárok pacientov a plánovanú zdravotnú starostlivosť a využíva kladný hospodársky výsledok zdravotných poisťovní v prospech skrátenia čakania našich pacientov.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Neautorizovaný
16:13
Rozpracované