19. schôdza

14.5.2013 - 5.6.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

15.5.2013 o 11:42 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:02

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca predniesol informáciu Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania Programu stability Slovenskej republiky na roky 2013 - 2016.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto informáciu výboru pri prerokovaní vyššie uvedenej problematiky. Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 458 z 26. apríla 2013 pridelil Program stability Slovenskej republiky na roky 2013 - 2016 výboru pre financie a rozpočet, výboru pre európske záležitosti. Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania k programu stability iné stanoviská poslancov Národnej rady. K predmetnému programu zaujali výbory stanovisko. Odporúčanie pre Národnú radu: program zobrať na vedomie (výbor pre financie a rozpočet uznesenie č. 161 z 9. mája 2013, výbor pre európske záležitosti uznesenie č. 74 zo dňa 13. mája 2013). Gestorský výbor na základe stanoviska k programu stability vyjadreného pod bodom 3 tejto informácie a stanoviska poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade Program stability Slovenskej republiky na roky 2013 - 2016 zobrať na vedomie. Informácia výboru bola schválená uznesením gestorského výboru č. 167 zo dňa 13. mája 2013. Návrh na uznesenie Národnej rady je prílohou tejto informácie.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

15.5.2013 o 11:02 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:42

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Chcem iba poinformovať, že dnes členovia výboru pre kontrolu činnosti NBÚ zasadáme o 12.15 v miestnosti 71. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

15.5.2013 o 11:42 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:42

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Ďakujem. Takisto by som chcel pripomenúť zasadnutie finančného výboru o 12.00 hodine v miestnosti č. 30. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

15.5.2013 o 11:42 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:42

František Šebej
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predseda. Kolegovia a kolegyne zo zahraničného výboru, prosím, pripomínam, že o 12.00 máme zasadnutie výboru v miestnosti č. 183.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

15.5.2013 o 11:42 hod.

PhDr. CSc.

František Šebej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
19. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 14:02

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani podpredsedníčka, dámy a páni, pán minister, vážení hostia, všetkých pekne pozdravujem. Dovoľte mi, aby, tak ako bolo povedané, za klub SDKÚ - DS som sa vyjadril k predloženému materiálu Programu stability na roky 2013 - 2016. Na Slovensku žijeme v súčasnej dobe, kedy sa žije ľuďom stále ťažšie. Žije sa stále ťažšie zamestnancom, ale aj tým, ktorí tvoria pracovné miesta. Podľa porovnateľných rebríčkov sa podniká najhoršie za 12 rokov, ako to ukazuje index podnikateľského prostredia, ktorý má najhoršiu hodnotu v histórii tohto merania od roku 2001. Máme najvyššie priame dane pre právnické osoby z postkomunistických krajín a nie je zrejme náhodou, že máme aj, nie je náhoda, že máme aj najvyššiu nezamestnanosť z týchto krajín. Dokonca priame dane sa dostali už nad priemer všetkých krajín Európskej únie. Máme aj jedny z najvyšších cien elektrickej energie pre zamestnávateľov a dôsledkom, samozrejme, je rastúca nezamestnanosť. Vieme, že je štvrtá najvyššia z Únie po Grécku, Španielsku, Portugalsku. Za minulý rok reálne platy ľuďom klesli a čo nás tiež neteší a viem, že pán minister má s tým stále viac a viac starostí, sú to diery v štátnej kase, pretože daňové príjmy štátu sú nižšie ako pred rokom. Daňové výbery sú nižšie. Osobitne sa to týka najdôležitejšej dane, ktorá tvorí najpodstatnejšiu zložku štátneho rozpočtu, a to je daň z pridanej hodnoty. Táto efektívnosť výberu dane z pridanej hodnoty začala klesať od roku 2006, teda od prvej vlády Roberta Fica. Kým v roku 2005 sme mali ešte efektívnosť takmer 75-percentnú, presne povedané 74,8 percenta, v roku 2010 to už bolo na úrovni 56,7 percenta. Čiže výrazne nám klesol výber nepriamych daní. Trošku sa to zlepšilo za vlády Ivety Radičovej a dnešok vidíme, že nie je radostný. Klesá výber DPH nielen oproti minulému roku, ale aj oproti stavu spred dvoch rokov. Čo ma ale vôbec neteší, vláda si nekladie ambiciózne ciele. Aj keď treba povedať, že pán minister deklaruje boj proti daňovým únikom, snaží sa predkladať opatrenia v tejto snemovni, tak celkove stále daň z pridanej hodnoty sa nevyberá tak, ako by mala, a v štátnom rozpočte to podstatne chýba. Podľa môjho názoru tie ciele sú veľmi málo ambiciózne, pretože v roku 2020 podľa vládnych materiálov by sa mala efektívnosť výberu DPH zlepšiť na úroveň 72 percent, čo je nižšia efektívnosť, mimochodom, než sme mali v roku 2005. Čiže toto je jedna z podstatných oblastí, na ktorú je potrebné sa zamerať.
Vláda konsoliduje, ale treba povedať takisto, prečo sme sa dostali do súčasnej situácie. Pretože ešte v roku 2010 nám deficit medziročne stúpol z takmer dvoch percent, presne z 2,1 percenta na 8 percent. Čiže za prvej vlády Roberta Fica nám neúmerne vyskočil deficit, ktorý sa musel konsolidovať potom ďalšími vládami. Čiže dá sa povedať, že vládu Roberta Fica dobehli jej vlastné chyby. Vidíme to aj z mnohých čísiel v tomto programe stability, ako sa vláda snaží konsolidovať, ale už nevidíme, akým spôsobom chce dosiahnuť tie čísla v budúcnosti. To považujem za najzávažnejší nedostatok tohto materiálu. Ani nie čísla, ktoré vyzerajú relatívne pekne z hľadiska dodržiavania potrebných kritérií na budúce roky, ale už nevieme, akým spôsobom to vláda chce dosiahnuť. Osobne mi najviac chýba zmienka o potrebných štrukturálnych zmenách, pretože Slovensko kleslo v rebríčkoch konkurencieschopnosti za posledné roky veľmi výrazne z 37. priečky až na miesto číslo 71 podľa rebríčka Svetového ekonomického fóra a v súčasnej situácii súťaží o kapitál, pracovnú silu, by mala vláda sa snažiť urobiť všetko najlepšie, aby sa zlepšila pozícia Slovenska, aby sa získavali nové investície. Bohužiaľ, tie zmeny, ktoré boli robené za posledný rok, tak ešte zhoršili našu pozíciu v konkurencieschopnosti. Vidíme to nielen v oblasti priamych daní, odvodov, v oblasti pracovného práva. Tie zmeny, ktoré zhoršili našu situáciu, ale vidíme to aj v nečinnosti v oblastiach, ktoré si žiadajú zmenu. V oblasti ako školstvo, zdravotníctvo, súdnictvo, ktoré takisto výrazne ovplyvňujú verejné financie, výrazne ovplyvňujú pracovné prostredie a celkové podnikateľské prostredie. V materiáli sme sa dočítali, že prioritou vlády v ďalšom období by malo byť vzdelanie, zamestnanosť, zlepšenie podnikateľského prostredia. S tým sa dá len súhlasiť. Ale keď si to rozmeníme na drobné, tak vidíme, že čo sa týka oblasti vzdelávania, tak doteraz jednak sme nezaznamenali žiadne podstatné zmeny a ani z tohto materiálu nevidíme, aké zmeny čaká školstvo v budúcnosti. Čo chce urobiť vláda preto, aby sa zlepšila úroveň vzdelania a vzdelávania pre občanov na Slovensku?
V oblasti zamestnanosti je stav veľmi neutešený. Vláda uvádza dokonca stále nižšie čísla na budúci rok, ako uvádza Štatistický úrad. Priamo z toho materiálu sa dá dočítať, že na budúci rok Štatistický úrad vykazuje číslo nezamestnanosti na úrovni 14,5 percenta. Stále sa vláda drží prognózy o jedno percento nižšie, na úrovni 13,5 percenta. Tú disproporciu vidieť aj práve z tohto programu stability, je tu zjavný nesúlad. Mimochodom, chcem upozorniť, že aj v materiáloch Európskej komisie, ktorá zverejnila svoju jarnú prognózu, sa objavilo číslo už 14,5 percenta, ktoré očakáva Komisia v oblasti nezamestnanosti na Slovensku už tento rok. Vláda pritom na tento rok v rozpočte počítala s úrovňou nižšou ako 14 percent, presne 13,9 percenta. Ale už tento rok hovorí Európska komisia niečo iné a na budúci rok hovorí Štatistický úrad slovenský niečo iné, ako hovorí číslo v materiáli, o ktoré sa opiera vláda. Je to podstatný nesúlad, pretože zvýšený počet nezamestnaných bude tlačiť na ďalšie nároky na štátnu kasu, ktorá evidentne má problémy. Za problém považujem aj skutočnosť, že vláda konsoliduje predovšetkým v oblasti príjmov štátneho rozpočtu a celú tú konsolidáciu hádže na plecia občanov cez vyššie dane, odvody, poplatky. Stačí sa pozrieť na čísla z tohto materiálu, kde sa uvádza, že konsolidácia v oblasti 126 miliónov eur sa dosiahne cez sociálne a zdravotné poistenie, teda cez odvody zamestnancov, cez odvody samostatne zárobkovo činných osôb sa má dosiahnuť 69 miliónov eur, cez odvodové povinnosti na dohody ďalších 132 miliónov eur. Najpodstatnejšiu položku tvoria zmeny v druhom pilieri, dokonca až 737 miliónov eur, ktoré vláda zobrala sporiteľom, ktorí si šetria na svoje dôchodky v druhom pilieri. Ďalej osobitný odvod v bankovom sektore 85 miliónov, dočasný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach 77 miliónov, daň z príjmu dokonca 351 miliónov, aj keď tie očakávania vieme, že boli viackrát prehodnocované. Koncesionárske poplatky alebo inými slovami úhrady za služby verejnosti poskytované rozhlasom a televíziou 74 miliónov, ostatné daňové zmeny 69 miliónov a tak ďalej. Podstatná časť konsolidácie ide na ťarchu občanov cez ich zhoršenie situácie, to považujem za kľúčové. Je to zlé aj z toho dôvodu, že na jednej strane síce to vylepšuje bilanciu vlády v jednom roku, ale zhoršuje to podnikateľské prostredie a zhoršuje to konkurencieschopnosť už zo strednodobého pohľadu na Slovensku. Zhoršuje to našu pozíciu v súťaži o nové miesta, zhoršuje to pozíciu nielen tým, čo tvoria pracovné miesta, ale aj tým, čo poctivo pracujú, živia seba a svoje rodiny.
Mimochodom, zhodou okolností dnes máme Svetový deň rodiny a nedávno my sme prišli práve s návrhom určitého paktu solidarity medzi štátom a rodinou, založenom na tom princípe, že práve konsolidácia by nemala z väčšiny prebiehať práve na ťarchu občanov a nemala by prebiehať tak, ako to robí súčasná vláda, že hádže to ťažisko najmä na pracujúce rodiny. Presadzujeme princíp pracovať sa oplatí. Jednoducho, tí ľudia, tie rodiny, ktoré poctivo pracujú, nemôžu byť ukrátené na úkor tých, ktorí zo subjektívnych dôvodov nepracujú. No a do tretice, presadzujeme princíp, že výdavky štátu by nemali rásť rýchlejšie ako výdavky na podporu rodiny. Rodina by mala zostať základnou bunkou spoločnosti, ktorá je kľúčová a ktorú je potrebné chrániť. V súčasnej situácii ale pozícia rodiny vieme, že sa podstatne, podstatne sťažuje. Čo sa dá urobiť, pretože veľakrát sme konfrontovaní s názormi, že ináč to nejde a neexistujú alternatívne návrhy. Ja som presvedčený, že z každej situácie existuje riešenie, aj zo súčasnej situácie, aj na ďalšie roky a je potrebné tieto opatrenia konkretizovať, je potrebné tieto opatrenia aj realizovať.
Dovoľte mi uviesť len 10 námetov, ktoré považujem za dôležité a ktoré, podľa môjho hlbokého presvedčenia, sú užitočné pre to, aby sa táto situácia zlepšila.
Po prvé je to zníženie priamych daní a zlepšenie výberu daní, pretože, ako som už spomínal, vláda len sleduje pokles daňového výberu oproti minulému roku a najmä nerobí dostatočné opatrenia pre zlepšenie efektívnosti výberu DPH. Minimálne sa to neprejavuje pri súčasnom, súčasných číslach štátneho rozpočtu. Je potrebné okamžite zlepšiť tento trend, inými slovami, keby vláda vyberala tie dane, čo má, tak by nemusela zvyšovať dane a zavádzať ďalšie.
Po druhé, je potrebné znížiť odvody pre nízkopríjmových zamestnancov, aby sme im dali väčšiu šancu zamestnať sa, a treba aj zjednodušiť odvodový systém. Vieme, že z tej armády nezamestnaných máme najväčší problém práve s dlhodobo nezamestnanými, tými, čo sú najmenej kvalifikovaní. Je potrebné venovať sa tejto oblasti.
Zákonník práce, po tretie. Kľúčová oblasť, je potrebné spružniť pracovné právo tak, aby sa umožnili aj kratšie pracovné úväzky, ale aj zlepšiť práce nadčas pri sezónnych zákazkách a nezvyšovať cenu práce. Bohužiaľ, tá sa aj zvýšením daní a odvodov, ale aj znepružnením pracovného práva na Slovensku zvýšila.
Po štvrté. Je nutné zefektívniť systém sociálnych dávok tak, aby sa pracovať oplatilo, a je dôležité zaviesť možnosť aj kombinácie dávok a práce. Práve pre tú skupinu nízkokvalifikovaných ľudí, pretože takpovediac lacná práca na Slovensku je príliš drahá. Máme stále veľké daňové odvodové zaťaženie práve na nízkopríjmové skupiny zamestnancov.
Po piate. Zmeniť regulačnú politiku tak, aby jej výsledkom neboli najvyššie ceny elektrickej energie pre zamestnávateľov v Únii.
Po šieste. Zjednodušiť administratívu, napríklad zavedením licencií pre živnostníkov a ďalšími opatreniami, ktoré pomôžu znížiť administratívne zaťaženie.
Po siedme, je nutné zlepšiť služby štátu na úradoch práce a zlepšiť aj elektronickú komunikáciu so štátnymi orgánmi pre ušetrenie času a peňazí, pre tých, čo komunikujú, ale aj pre štátnu a verejnú správu.
Po ôsme. V oblasti súdnictva je nutné urýchliť trvanie súdnych sporov, ktoré stále zaťažuje občanov aj podnikateľov.
Po deviate. V školstve zabezpečiť informovanosť o uplatnení absolventov stredných a vysokých škôl.
A v neposlednom rade, po desiate, spolutvoriť európsku legislatívu tak, aby neznižovala konkurencieschopnosť krajín Únie a presadiť moratórium, aby sa tvorcom pracovných miest nezvyšovali náklady z dôvodu európskych nariadení a smerníc. Lebo treba povedať, že do istej miery to prostredie je tvorené aj pravidlami na spoločnom európskom trhu, teda musíme prijímať nariadenia a smernice, ktoré ovplyvňujú všetkých hráčov na spoločnom európskom trhu. Do veľkej miery teda je nutné lobovať, aj spoločne s inými krajinami vytvárať aliancie preto, aby sa nezvyšovali tieto náklady a nezhoršovala pozícia tvorcov pracovných miest na celom európskom trhu.
Toľko k návrhom, ktoré môžu byť alternatívnymi a ktoré správa neobsahuje. Ale problémom je, že správa neobsahuje žiadne konkrétne návrhy na štrukturálne zmeny, ktoré sú potrebné. Sú nevyhnutné, a preto aj z týchto uvedených dôvodov klub SDKÚ - Demokratickej strany nepodporí predkladaný program stability.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.5.2013 o 14:02 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:18

Daniel Duchoň

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:20

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega Štefanec, musím povedať, že po tom, čo človek prečíta tento dokument, naozaj kdesi nadobudne dojem, že je to zbožným želaním vlády Roberta Fica, aby sa všetky tie opatrenia, ktoré tam sú napísané, aby sa naplnili. Len realita je v skutočnosti pravý opak. Tam, kde sa pojednáva o nezamestnanosti, sú napísané opatrenia, ktoré by vláda mala prijímať. Znižovať daňovo-odvodové zaťaženie, zvýšiť flexibilitu na trhu práce. A to, čo urobí vláda? Zvýši daňovo-odvodové zaťaženie, zruší dohodárov, ruší všetky výhody flexibility Zákonníka práce a výsledok je rast extrémnej nezamestnanosti. Rast nezamestnanosti znamená z hľadiska verejných financií aj zaťaženie štátnej kasy. Lebo čím viac ľudí robí, tým menej ľudí potrebuje zo spoločnej kasy peniaze na to, aby sme ich držali v sociálnej dávke. Práve preto je treba povedať, že to, čo vláda Roberta Fica v tomto dokumente napísala, je len a len jeho zbožným želaním. V skutočnosti je pravým opakom toho, čo robí. A pán minister Kažimír vie, o čom hovorím.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.5.2013 o 14:20 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:21

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Ďakujem kolegom takisto za faktické.
Pán poslanec Simon, áno, súhlasím. Bohužiaľ, vláda ide proti tým odporúčaniam, ktoré idú aj z Európskej komisie, napríklad odporúčanie znížiť daňovo-odvodové zaťaženie. Vláda ho zvýšila. Odporúčanie bolo skôr neísť cez konsolidáciu zvýšením priamych daní, vláda ich zvýšila, odporúčanie bolo zlepšiť pružnosť na trhu práce. Vláda zhoršila pružnosť. Áno, podstata je ozaj v tom, v tom, čo ste hovorili a v tom, čo som spomínal aj v príspevku.
Pán poslanec Duchoň. Ja nespochybňujem, že sa snažíte zlepšiť výber daní, to som povedal aj v hlavnom slove, a ja si myslím dokonca, že pán minister má úprimnú snahu to riešiť. Problém ale je, že to nefunguje. Problém je, že máme nižšie daňové príjmy v štátnej kase a najmä výber DPH klesá. To je jednoducho fakt, nikoho z nás to neteší. Realita je taká, že ten pokles začal od roku 2006. Evidentne treba zefektívniť boj proti daňovým únikom, ale podľa môjho názoru je potrebné aj čo najskôr dotiahnuť do konca zjednotenie daní, odvodov, ciel. A realizovať také opatrenia, s ktorými hlboko súhlasím, napríklad daňovú lotériu, ale aj napríklad elektronickú fakturáciu. Treba nielen zvýšiť počet kontrolórov, ale treba sprehľadniť celý systém. Je množstvo opatrení, ktoré sa dajú ešte urobiť a ktoré podľa mňa treba riešiť urgentne, pretože ten výber dane z pridanej hodnoty začína byť kritický a stále je horší a horší. To považujem za jednu z potrebných priorít nielen v tomto programe stability, ale vôbec aj za potrebnú prioritu celej vlády.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.5.2013 o 14:21 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:24

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia. Zdá sa mi, že som nejako rýchlo skočil na to prvé miesto a možno, že to je dobré. Aspoň budem mať potom viac kľudu.

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec Beblavy sa odhlásil, takže preto nás požiadal vzhľadom na to, že nie je tu poobede, takže preto ste vyskočili vyššie.

Mikloško, Jozef, poslanec NR SR
Chcem upozorniť, toto už bolo na európskom výbore a myslím, že zajtra ešte sa má o mnohých týchto témach debatovať znova na európskom výbore. Takže troška snáď predbiehame, ale ja to, čo snáď zajtra im tam poviem, tak to poviem aj tu už dnes, keď máme tu možnosť, plénum a počúva pán minister. Prvá je taká ideologická otázka. Či naozaj to musí byť tak ako za socializmu, že dnes musí byť lepšie ako včera a horšie ako zajtra, že potrebujeme stály rast a k tomu, aby sme dobiehali európske štáty, potrebujeme rast, rast, rast.
Podľa včerajšej či predvčerajšej štatistiky som videl, že Slovensko už má 73 percent zo životnej úrovne európskych krajín. Čiže to už je pomerne dobrá životná úroveň, v čase krízy, šetrenia, možno ten rast by som nazval taký, aby bol udržateľný, ale proste nie za každú cenu rast. Napríklad Amerika tam je daná ako príklad s dvojpercentným rastom, ale na druhej strane všetci vieme, že je to krajina hlboko zadlžená, že si tlačí peňazí, koľko potrebuje, že má obrovské obraty s derivátmi, s peniazmi, ktoré prakticky neexistujú, s bublinami a tak ďalej. Čiže nielen rast je najdôležitejší, skôr stabilita, o ktorej je reč. Vieme, že v Amerike svojho času dovolili nakupovať aj vlastné akcie, vlastné deriváty, aby obrat bol, aby to všetko stúpalo, aby všetko bolo happy. Aj keď sa tým tá priepasť odďaľuje vždy o kúsok. Čo sa týka nášho dlhu, tak v tomto smere bude ešte možno iný materiál. Iste, že sa hrozivo blíži, kde už bude treba zatiahnuť brzdu, iste tie pôžičky na euroval nám v tomto neprispejú, aj keď sa hovorilo, že sa to nebude do toho rátať. Neviem, ako je to teraz. Ale to by si, samozrejme, vyžiadalo väčšiu diskusiu tuná, ako to je s naším dlhom a či naozaj neúmerne nezadlžujeme budúce generácie. Isteže, do istej miery rásť potrebujeme, ale nie za každú cenu. Tak by som povedal, že riešenie krízy vidíme ako krízu. Najmä morálnu, ale určite aj životom na pol plynu a šetrením, nenakupovaním zbytočných vecí, nestať sa otrokom umelo vyvolaných potrieb. A toto na nás zo všetkých televízií doslova srší. Nikdy v živote som toľko reklám na lieky nevidel ako teraz. Aj na rýchle pôžičky, ktoré dostanete hneď, bez toho, že by vás skontrolovali, a potom vás za mesiac chytia do pazúrov a tak ďalej. Určite je treba sa zamyslieť aj nad reklamou najmä v čase, keď mládež na to pozerá, ktorej je nejako príliš veľa a vlastne film sa už ani nedá pozerať, lebo je tam samá reklama. Čiže napriek kríze Slováci chcú stále viac potrebovať, vidno to aj z obratu v herniach, vidno to aj z obratu vo veľkých obchodných domoch, vidno to aj v nákupných centrách v Rakúsku, kde vlastne znie len slovenčina. Mne sa zdá, že tento životný štýl je na úkor budúcnosti. Pomocou spotrebiteľských a hypotekárnych úverov, ktoré sa veľmi často dotýkajú napríklad seniorov, ktorých je 41 000 dnes exekvovaných s penziou 116 eur. Je to už téma asi trocha iná, povedal by som, že v  tom materiáli mi chýba troška hlbšia analýza toho, čo sa vlastne vo svete deje.
Cyprus je malá krajina, naozaj malá krajina, nedávno sme tam boli. Naraz potrebuje miliardy eur. Naraz potrebuje sanovať choré banky. Je zvláštne, že naraz siahne na úspory možno aj serióznych ľudí, možno len špekulantov. To je tiež zvláštne. A určité záruky, že u nás k tomu nedôjde, by, samozrejme, občania radi počuli. To, že hlavný zdroj našich kríz je, myslím, zhubný vplyv finančných derivátov, má to veľmi zlý vplyv na vývoj finančného systému. Existuje veľa špekulantov na finančných trhoch, ktorí sú vlastne neobmedzení, majú neobmedzené možnosti. Akosi sa prestalo hovoriť o zdanení týchto finančných transakcií. Mne sa zdá aj 0,1, 0,01 málo na to, aby sme zdanili tieto transakcie, ktoré možno komputery stotisíckrát urobia. Alebo aj viac za noc. Konštatujem, že súčasný finančný systém je odtrhnutý od produktívnej ekonomiky, je zameraný na špekulácie, burzové operácie, obchody s derivátmi, niekde som čítal, že je to 1,3 trilióna dolárov denne. Že táto bublina je 25-krát väčšia, ako je HDP celého sveta. To sú čísla katastrofálne. Myslím si, že toto treba nejakým spôsobom obmedziť. Niekto to nazval 24-hodinovú elektroniku, bankovníctvo, šírenie  finančného AIDS, alebo kasíno ekonomiku, mne sa zdá, že to je dobrý názov. Zaujímavý bol návrh, a to som ešte od nikoho nepočul, či by tieto obchody s derivátmi nemali prebiehať v nejakej paralelnej mene, ktorú sa bude dať zameniť na reálne peniaze v určitom kurze. To nie je zlý nápad, lebo tým pádom špekulujte si, chlapci, ale kurz k euru bude tak nízky, že no. To je snáď ideálny stav, finančníci o tom vedia, ale čo keby sme ho my zaviedli? Peniaze treba získať prácou, nie špekuláciami. Dnes iba 2 percentá obchodov z derivátov slúži na nákupy tovarov a služieb. A 98 percent slúži na to, aby sa znovu investovali do špekulatívnych obchodov. Tak, vážení, tento záver bol skôr šitý na zajtrajší európsky výbor, kde budú odborníci v oblasti finančníctva z jedného ministerstva, druhého, tretieho hovoriť na túto tému. Ale keď sme tu už mali pána ministra, tak som si dovolil povedať týchto pár slov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.5.2013 o 14:24 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:31

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán poslanec Mikloško, ja si skutočne vážim vaše vystúpenia a rád si ich vypočujem. Mal by som len také nejaké dve poznámky k tomu, čo ste spomínali. Spomínali ste, že nepotrebujeme rast hospodársky, lebo je to niečo prežité a podobne. No práve v predchádzajúcom vystúpení sme počuli aj z úst v podstate pána Štefanca to, že potrebujeme, aby klesla nezamestnanosť. Skutočne medzi rastom hospodárskym a nezamestnanosťou je priama závislosť. Ak ten hospodársky rast nedosiahnete, tak, tak nezamestnanosť nám klesať proste nebude. To je realita. Čiže my ten hospodársky rast skutočne potrebujeme na to, aby sme riešili najzákladnejší problém alebo ten hlavný problém momentálny. Znížiť nezamestnanosť na Slovensku. To je prvá poznámka.
Druhá poznámka. Spomínali ste, áno, máte pravdu, že kríza prináša tlaky na podnikateľov. Na ich profitabilitu, stupňujú sa tlaky na špekulatívne obchody, každý sa snaží nejakým spôsobom buď využiť, alebo zneužiť krízu. Skutočne daň z finančných transakcií v určitom zmysle, to, čo ste spomínali, existuje. To je high frequency trading, ktorý zabezpečuje to, že, že niekto spustí počítačové programy a uzatvára, otvára, uzatvára pozície na akciových trhoch. Práve zavedenie dane z finančných transakcií môže zabrániť takýmto špekuláciám, kedy v podstate to zdanenie je natoľko vysoké, že sa takéto operácie nebudú oplácať týmto finančným inštitúciám.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.5.2013 o 14:31 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video