21. schôdza

18.6.2013 - 2.7.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

20.6.2013 o 15:51 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:32

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja sa chcem poďakovať kolegovi Zajacovi, lebo áno, presne sem smerujeme a toto je ten problém, ktorý môžme riešiť. Máme to v rukách a netreba váhať a treba to robiť. Toto naozaj nie je vec, ktorá má stranícke pozadie, ani stranícke krytie. A tisíce ľudí, to je jedno, že sú to ľudia možno nie tak vzdelaní, ale nechávajú sa namotávať, pretože o tom nevedia a sú v núdzi, na rôzne lákavo vyzerajúce, ale pre nich zničujúce ponuky, pretože podmienky, za ktorých je možné takto fungovať, nie sú nijako regulované, nijako upravené. V druhom čítaní toto môžme všetko odstrániť. Volám opäť k tomu, aby sme tak spoločne urobili.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.6.2013 o 15:32 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:33

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, poslanci, ďakujem veľmi pekne za podnetnú diskusiu, ktorá dnes prebehla, lebo zjavne presahuje rámec samotnej predkladanej novely zákona, ale vzhľadom na tú tému, ktorú tu máme, tak je mimoriadne citlivá a zároveň aj dôležitá. A preto som aj počas rozpravy vystúpil s tým, že som zľahka načrtol, čo všetko chceme urobiť, akým spôsobom to chceme riešiť, a to nielen v tejto novele, ale aj v iných predpisoch. V podstate, keď som reagoval na pani poslankyňu Žitňanskú, tak som to uviedol.
Napriek tomu chcem povedať, že všetky tie veci, ktoré tu odzneli, tak išiel by som možno jednotlivo, k poslancom jednotlivým, ktorí spomínali niektoré veci.
Pokiaľ si spomínam správne a mám to poznačené, tak poslanec Hlina spomínal, že je tu, a myslím, že toho istého sa dotkol aj pán poslanec Muňko, že čo sa týka dôchodcov, tak vzhľadom na ich životnú situáciu a ich príjem je neúnosné, aby tie čiastky, ktoré musia platiť, a hlavne tie, ktoré im potom zostávajú potom na prežitie, to je tých 116 eur, je naozaj veľmi, veľmi nízka čiastka. Myslím si, že nikto z nás si ani nevie predstaviť, ako málo to je peňazí na to, aby vôbec človek vyžil. Z tohto pohľadu a z tohto miesta zároveň chcem povedať, že túto vec upravuje nariadenie vlády a môj tím pracuje na tom, aby v krátkom čase pripravil novelu tohto nariadenia vlády. Predpokladám, že vo veľmi krátkom čase naozaj predstaví zmenu. V akej výške, samozrejme nechcem predbiehať, pretože je to aj predmetom určitej analýzy, aby nedošlo k tomu, že jednoducho nebudú vymožiteľné tie pohľadávky. Ale určité spomalenie jednoducho vymáhania je prijateľné podľa môjho názoru, tak aby sa zvýšila životná úroveň týchto najslabšie sociálne fungujúcich ľudí, to jest dôchodcov. V tomto smere samozrejme je aj otázka, že ako sa vysporiadať so zvýšením príplatkov za ďalšiu vyživovanú osobu v spoločnej domácnosti. Čiže toto je vec, ktorú riešime.
Čo sa týka otázky, ktorá tu bola spomínaná viackrát, a to je napríklad úžera v civilnom práve. To momentálne neexistuje. Pripravujeme novelu Občianskeho zákonníka, ktorý bude obsahovať viaceré zmeny, ktoré sa budú dotýkať práve týchto vecí. Konkrétne poviem, pôjde o úpravy odplaty pri úveroch a pôžičkách poskytovaných spotrebiteľom. Ďalej pôjde o úpravu katalógu neprijateľných zmluvných podmienok smerom k rozšíreniu. Ďalej pôjde o úpravu a zavedenie inštitútu úžery v civilnom práve, to znamená, sa nastavia hranice úrokov a taktiež sa zakážu zmenky v spotrebiteľských zmluvných vzťahoch, čo je momentálne tiež vážny problém. A v neposlednom rade taktiež bude predmetom úpravy aj preventívna súdna kontrola pri výkone záložného práva zabezpečujúca pohľadávky zo spotrebiteľských zmlúv.
Tiež sme mali debatu s ministerstvom financií a s Národnou bankou ohľadom licencovania nebankových subjektov, ktoré poskytujú pôžičky, a mám pomerne pozitívnu informáciu, ak sa to tak dá nazvať, že prebehne licencovanie týchto subjektov na základe kritérií, aby vypadli tie subjekty, ktoré neplnia svoje povinnosti, respektíve robia hanbu tým nebankovým subjektom, lebo aj také existujú, ktoré poskytujú pôžičky na primeranej úrovni, za primeraných podmienok a trhovo sa správajú korektne.
Samozrejme, pán poslanec Hlina, potom rád budem, keď mi dáte aj vedieť, že kedy chcete prísť k nám na ministerstvo. Rád vás privítam a prípadne poskytnem aj nejaké občerstvenie. Ale tie informácie, ktoré som vám dal, tak predpokladám, že už viac sa nedozviete, pretože som vám všetko povedal. Tak dúfam, že tie informácie vás zaujali.
Ohľadom vystúpenia pána poslanca Poliačika, chcel nejaké vysvetlenie, tak veľmi rád ho poskytnem. Naozaj ani exekútori, ani notári nie sú podnikatelia v tom zmysle, ako sa, to ste mysleli alebo prezentovali. Ústavný súd vyslovil vo svojom rozhodnutí, že tieto osoby, hoci vykonávajú činnosť, ktorá je v podstate podobná podnikaniu, tak sú to osoby, ktoré vykonávajú prenesený výkon štátnej moci, a tým pádom sa za podnikateľov nepovažujú. To znamená, nie sú v klasickom trhovom prostredí, preto aj u notárov existuje numerus clausus, ale nie v tom zmysle, ako ste to vymysleli, ale skôr ide o to, že minister spravodlivosti vykonáva výberové konania alebo ministerstvo spravodlivosti a určuje miesta notárov. Tento inštitút v podstate, keďže ide o rovnaký princíp aj u exekútorov, sa zavádza momentálne aj u exekútorov, pričom nejde o nabúranie trhového prostredia, pretože tu nejde o trhové poskytovanie služby. A tým pádom myslím, že tá odpoveď je presne v tom zmysle, ako ste očakávali, že teda nie je možné považovať túto otázku za obmedzovanie trhového prostredia.
S ohľadom na ďalšie otázky... Aha, pán poslanec Kaník, teraz ste v podstate spomínali niektoré otázky. No musím povedať, že ma trošku prekvapili niektoré veci, lebo mám pocit, že trošku ste poplietli hrušky s jablkami, ak môžem teda, alebo respektíve možno v dobrom ste nie celkom vnímali tú otázku, že ak niekto dlží povedzme 6 eur, že musí potom zaplatiť exekútorovi potom 80 eur. No, samozrejme, len tých 80 eur nie je príjem čistý exekútora, tam samozrejme celý rad ďalších poplatkov do toho vstupuje. Po prvé, sú to súdne trovy, ktoré je potrebné uhradiť. Po druhé, ak sú tam trovy právneho zastúpenia, nakoniec odmena a náklady exekútora, čiže tá sumu sa postupne vyskladá z viacerých položiek. Ale čo ma prekvapilo a trošku sa čudujem, keď ste hovorili, že treba odpúšťať drobné dlžoby. (Hlas v sále.) No, ja som to tak zachytil, ak ste to nepovedali, tak potom pardon. Ale vy ste spomínal, že načo vymáhať drobné dlžoby vo výške pár eur alebo centov (Reakcia osloveného: Cez exekútorov!). A ako inak? Ako inak? Ja nepoznám v právnom systéme, akým iným spôsobom sa dá vykonať vykonateľné rozhodnutie, než cez exekútora. Ak máte iný návrh, tak budem veľmi rád, ale iný spôsob neexistuje, pričom veľké podniky, veľké firmy, Sociálna poisťovňa a tak ďalej má takých dlžníkov vo výške pár centov stovky, tisíce, desaťtisíce, ktoré sa skladajú do obrovských súm. Tak ak by sme toto odpustili, alebo povedali, že to netreba platiť, tak by som sa veľmi čudoval. Ale možno som vás zle pochopil, takže sa ospravedlňujem.
Čiže v skratke, ak môžem teda uzavrieť, chceme naozaj v tejto veci postupovať konzekventne a chceme urobiť všetko pre to, aby sa postupne to prostredie, ktoré je momentálne značne deformované... A to som sa ešte nedotkol otázky rozhodcovských konaní, ale spomínal som to dnes dopoludnia. Tu takisto pripravujeme úplne novú právnu úpravu, ktorá tú deformáciu, ktorá dnes vlastne spôsobuje tie vážne problémy, kde títo poskytovatelia rôznych pôžičiek si veľmi jednoduchým a až doslova by som povedal protiprávnym spôsobom zabezpečujú vykonateľné právne tituly a potom exekučne vymáhajú, tak aby sme tomu zamedzili. A to bude jedna z vážnych vecí, ktorú tiež chceme urobiť.
Ale ak sa vrátim k tomuto návrhu, tak ešte raz chcem zopakovať, že toto je prvá časť novelizácie exekučného zákona alebo práva, pričom my to nazývame ako statusovú novelu, a čo sa týka procesnej časti, tak tou sa budeme zaoberať, respektíve zaoberáme, ale prinesieme ju na jeseň tohto roka.
Takže veľmi pekne ďakujem za diskusiu a žiadam vás o podporu, aby to prešlo do ďalšieho čítania.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.6.2013 o 15:33 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:42

Róbert Madej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené dámy a páni, ja by som sa tiež veľmi rád vyjadril v krátkosti. Čo najviac oceňujem na tejto novele, je, že rieši jednu základnú vec, ktorá sa týka vymožiteľnosti práva, zavádza lehotu exekútorovi, v akej je povinný oprávnenému vyplatiť vymožené plnenie. Totižto mali sme na Slovensku mnohé prípady, bohužiaľ, keď exekútori nevyplácali oprávneným plnenia, a samozrejme nedostatok legislatívy bol v tom, že neuvádzal žiadnu lehotu na to a v akej lehote majú plnenie poukázať na účet oprávnenému.
Hovorím k tomu preto, lebo už sme tu diskutovali o tom, že exekučné konanie je druhý stupeň občianskeho súdneho konania, pretože nielen, nielen rozhodnutie súdu je pre vás dôležité a každého občana, ale je dôležité aj to, aby rozhodnutie súdu sa plnilo. A, bohužiaľ, či je to tvrdohlavosť človeka ako ľudskej bytosti, či je to naozaj naša nezodpovednosť, ale z podstaty človeka vyplýva, že keď aj je proti nemu rozsudok, ktorým je zaviazaný právoplatne plniť, tento človek neplní. A práve preto je exekútor veľmi dôležitou osobou, ktorá keď dostane poverenie súdu, tak vymáha plnenie pre toho, kto je v práve, dámy a páni, pre toho, kto je v práve, pretože ten, kto má exekučný titul, je nepochybne už právoplatne v práve. Je mu priznaný ten nárok. V tomto je podstata exekútorov. A ja chápem, že exekútor je ten nenávidený, lebo niekomu berie peniaze. Ale pokiaľ sa zamyslíme nad vymožiteľnosťou práva v Slovenskej republike, vymožiteľnosť práva spočíva práve v tom, že máme mať čo najskôr rozhodnuté spory vo veciach, ale následne rozhodnutia súdov musia byť aj plnené. A práve preto je dôležitý exekútor v tejto veci.
Druhá vec je, druhá vec je tá, že pokiaľ sa, pokiaľ sa na to pozeráme z inej oblasti, a to je práve oblasť sociálna. Stáva sa, že pri globálnom pohľade máme obrovské množstvo exekúcií voči ľuďom. Pýtam sa, čím to je? Iste, je to aj nezodpovednosťou, iste, je to aj tým, že si myslíme, že niečo podpíšeme a nič sa nám nestane. Je to možno individuálnym zlyhaním, ale súhlasím s vami, je to v mnohých prípadoch aj zneužitím možno ľahkovážnosti, ľahkomyseľnosti toho človeka, už aj s prihliadnutím na možno vek alebo iné sociálne a iné okolnosti. Exekútor, ale exekútorovi túto časť, hoci sa ňou v tejto rozprave veľmi intenzívne zaoberáme, myslím, že nemôžem klásť za vinu, že vymáha právoplatné rozhodnutia súdov alebo iné právoplatné exekučné tituly. Musíme sa pýtať inde. A samozrejme môžme sa baviť, ako to riešiť inde, či prílepkami v zákone, alebo či budeme očakávať od ministerstva prípravu legislatívy aj ďalej, ktorá na to nadväzuje a súvisí, ale musíme sa pýtať skutočne inde, ako riešiť tieto fenomény.
Ochrana spotrebiteľa si myslím je prvá, jedna najzákladnejšia vec. Rozhodcovské konanie, kde nemôžme pripustiť, dámy a páni, kde nemôžme pripustiť, aby rozhodcovské súdy, častokrát nekvalifikované, chrlili obrovské množstvo rozhodcovských rozsudkov, rozhodnutí, ktoré sa stávajú exekučnými titulmi, a bez toho, aby čo do, čo do skutkového stavu aj právneho posúdenia spĺňali všetky zákonom dané kritériá sa stali exekučnými titulmi voči spotrebiteľom.
Myslím si, že toto je ďalšia oblasť, ktorá ale priamo s Exekučným poriadkom nesúvisí, hoci je pravdou, že také rozhodcovské rozhodnutie je exekučným titulom.
Dobré poznámky som si všimol aj v oblasti úrokov z omeškania, možnosti ich limitácie. Dokonca si myslím, že diskutovať o tom, za aké obdobie úrok z omeškania a limitovať nielen obdobie, ale aj ich výšku napríklad pri spotrebiteľských úveroch, je skutočne v momentálnej situácii na mieste.
Jedna vec, ktorú som zabudol povedať pánovi poslancovi Hlinovi, je, že nielenže sa stávajú nebankovky problémom pre ľudí, ale pokiaľ ste si všimli, tak tieto nebankovky už dokonca začínajú šikanovať aj štát. Máme 50 tisíc podaní na súdy, ktoré neobsahujú všetky formálne náležitosti, respektíve sú podané na nepríslušné súdy, máme 10 000 sťažností na Ústavný súd Slovenskej republiky v tej istej veci, hoci Ústavný súd už judikatúrou rozhodol v týchto veciach a nevyhovel navrhovateľom. Nič to ale nebráni tomu, aby, aby tieto spoločnosti doslova šikanovali štát, zaťažovali súdy a celý systém, a štát sa momentálne nevie brániť. A vzniknú nám prieťahy vo veciach, vzniknú nám prieťahy vo veciach tam, kde by súdy mali rozhodovať v individuálnych veciach, podaniach občanov, pretože súdy musia vybavovať hromadné podania, ktoré šikanóznym spôsobom sú dokonca nekvalifikovane na súdy, možno v mnohých prípadoch úmyselne, podané.
Chcem tým povedať toľko, že táto novela, predpokladám, že v tomto snažení nie je prvou novelou, ale tie ďalšie návrhy právnych predpisov budú nasledovať. Nie sú vecne totožné s týmto, ale sú vecne samozrejme súvisiace. Avšak podľa môjho názoru je potrebné nechať ministerstvu spravodlivosti čas, aby, aby v primeranej lehote dokázalo pripraviť také návrhy právnych predpisov, ktoré, ktoré budú chrániť aj občanov v Slovenskej republike pred šikanou, možno aj z hľadiska uplatňovania práva, ale na druhej strane, dámy a páni, v žiadnom prípade nemôžme nadmerným zvýhodňovaním jedného z účastníkov znížiť vymožiteľnosť práva na Slovensku, pretože právoplatné rozhodnutie súdu sa musí plniť.
Pokiaľ ide o, pokiaľ ide o rozhodnutia, respektíve vymáhania pohľadávok v nižších sumách, ja som už započul, že samozrejme nemôžme zlúčiť pohľadávky voči jednému povinnému a podať jeden exekučný návrh. To je vecou riešenia aj v rámci interných nariadení, či už Sociálnej poisťovne, zdravotnej a ďalších, aby hotové výdavky boli limitované a zlúčili sa pri viacerých pohľadávkach. Ale to je samozrejme na riešení konkrétnom a individuálnom.
Ja osobne musím povedať, že oceňujem túto novelu, najmä, najmä a práve kvôli tomu, že je prvým stupňom k tomu, aby sme zvýšili vymožiteľnosť práva. Pokiaľ tu minister spravodlivosti ohlásil, že z hľadiska určitých sociálnych skupín obyvateľstva v rámci nariadenia vlády sa uvažuje o zvýšení sumy, ktorú nie je možné postihnúť exekúciou, je treba, a som tomu rád, a je treba nájsť primeraný konsenzus medzi snahou o zabezpečenie vymožiteľnosti práva, ale do istej miery aj ochranou sociálnych skupín a zabezpečením ich, ich životného minima.
Toľko asi k rozprave. Ďakujem veľmi pekne všetkým diskutujúcim a teším sa na podnetnú diskusiu v ústavnoprávnom výbore.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.6.2013 o 15:42 hod.

JUDr.

Róbert Madej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:51

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, z poverenia vlády Slovenskej republiky predkladám na dnešné rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2011 Z. z. o zrušení Protidrogového fondu v znení zákona č. 287/2012 Z. z.
Protidrogový fond bol zrušený zákonom č. 121/2011 Z. z. o zrušení Protidrogového fondu k 1. máju 2011. Zároveň k tomuto dátumu vstúpil do likvidácie. V priebehu likvidácie samotnej však bolo zistené, že fond je predĺžený a likvidátor by mal podať návrh na vyhlásenie konkurzu na Protidrogový fond v likvidácii. Uvedený zákon však ustanovením § 1 ods. 3 výslovne uvádza, že ustanovenia zákona č. 7/2055 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov sa nepoužijú. Na výmaz z Obchodného registra je potrebný súhlas správcu dane, ktorý správca dane vydá, ak voči daňovému subjektu nemá žiadnu daňovú pohľadávku. Keďže voči Protidrogovému fondu registruje určité daňové nedoplatky, nie je príslušný daňový úrad oprávnený udeliť súhlas s návrhom na výmaz z Obchodného registra.
Protidrogový fond je tak v situácii, kedy nie je možný jeho zánik ani likvidácia a výmaz(om) z Obchodného registra ani prostredníctvom konkurzného konania.
Riešením vzniknutej situácie je zmena zákona o zrušení Protidrogového fondu, ktorou sa umožní použitie ustanovení zákona o konkurze a reštrukturalizácii, teda vyhlásenie konkurzu, následné zastavenie konkurzného konania pre nedostatok majetku a výmaz Protidrogového fondu z Obchodného registra.
Prijatie zákona predpokladá minimálny vplyv na verejné financie. Náklady spojené s odmenou a výdavkami predbežného správcu budú uhradené z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády Slovenskej republiky.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, poslanci, dovoľte mi, aby som vás požiadal o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.6.2013 o 15:51 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:53

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som vás informoval o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2011 Z. z. o zrušení Protidrogového fondu v znení zákona č. 287/2012 Z. z., vo výboroch Národnej rady.
Národná rada uznesením č. 595 z 21. mája 2013 pridelila uvedený vládny návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre zdravotníctvo. Určila zároveň lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch do tridsať dní a v gestorskom výbore do tridsať dva dní odo dňa jeho pridelenia. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Vládny návrh zákona odporúčali schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 238 z 11. júna 2013 a výbor pre zdravotníctvo uznesením č. 70 z 28. mája 2013. Z uznesenia ústavnoprávneho výboru vyplýva jeden pozmeňujúci návrh týkajúci sa zmeny účinnosti návrhu zákona. Gestorský výbor odporúča tento pozmeňujúci návrh schváliť. Gestorský výbor zároveň podľa § 79 ods. 4 písm. f) rokovacieho poriadku odporúča Národnej rade vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúceho návrhu uvedeného v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona (tlač 447a) bola schválená uznesením ústavnoprávneho výboru č. 256 z 11. júna 2013. Týmto uznesením výbor zároveň poveril mňa ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady pri prerokovaní, pri rokovaní o návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pani podpredsedníčka, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.6.2013 o 15:53 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:56

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (tzv. geologický zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, má za cieľ najmä odstrániť niektoré nedostatky geologického zákona vyplývajúce z aplikačnej praxe. Popri problémoch z aplikačnej praxe návrh zákona reaguje aj na aktuálnu surovinovú politiku Európskej únie a Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na roky 2012 až 2016 časť III, tzv. trvalo udržateľný hospodársky rozvoj.
Predkladaný návrh zákona je v súlade v Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Návrh zákona nezakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Ďakujem za priestor, pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.6.2013 o 15:56 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:58

Ľuboš Martinák

Vystúpenie v rozprave 16:02

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, spravodajca, dámy a páni, úvodom by som chcel oceniť, že v porovnaní s prvotnými návrhmi tohto zákona, ktoré sme mali možnosť vidieť a čítať začiatkom tohto roku, je tento návrh voči samosprávam, občanom a v konečnom dôsledku aj voči prírode a životnému prostrediu ústretovejší. Je to aj - alebo najmä? - vďaka kritike toho prvotného návrhu zo strany samosprávy, mimovládnych organizácií, časti odborníkov i médií, ale aj širokej dotknutej verejnosti. Vďaka tomuto tlaku, ale aj vďaka pozitívnemu rozhodnutiu ministerstva, nie sú práva samospráv v tomto smere v predloženom aktuálnom návrhu spochybnené a zachovávajú sa viac-menej v doterajšej podobe platnej od poslednej novelizácie geologického zákona v roku 2010 a v súčasnom návrhu novely zákona sa riešia v novelizačných bodoch 52 až 56.
Otvorenou otázkou zostáva, prečo sa toto právo samospráv má týkať len ťažby rádioaktívnych nerastných surovín, keď potenciálne nebezpečná môže byť aj ťažba iných surovín a najmä metódy, ktoré sa pri tom, metódy a technológie, ktoré sa pri tom zvyknú používať. Malo by sa teda podľa mňa podobne ako pri rádioaktívnych surovinách rešpektovať stanovisko obcí a veľkých územných celkov, vrátane práva veta, v prípade akejkoľvek významnej ťažby nerastných surovín na území toho-ktorého administratívneho samosprávneho celku.
Navrhujem preto rozšíriť kompetencie obcí a krajov na všetky kategórie ťažby nerastov. Môžme sa baviť, od akého rozsahu a akej potenciálnej nebezpečnosti, ale to všetko sa dá doladiť aj v tom medziobdobí pred druhým čítaním, prípadne v druhom čítaní, ak sa príjme táto filozofia.
Za problematické považujem aj niektoré novelizačné body predmetného návrhu novely zákona, ktorými sa zároveň mení aj banský zákon. Ide o to, že dotknuté zákony, teda geologický a banský, po ukončení geologického prieskumu, teda po schválení záverečnej správy o geologickom prieskume, určujú mimoriadne krátku lehotu pre držiteľa prieskumného územia. Doteraz to bolo šesť mesiacov, teraz sa tá lehota predlžuje na jeden rok, ale stále je to ešte veľmi krátka lehota podľa nášho názoru. Problém je v tom, že touto pomerne krátkou lehotou sa vytvára tlak na toho, kto toto oprávnenie dostal, na to, že sa musí rozhodnúť a urobiť ďalšie zásadné kroky smerom k ťažbe, inak to jeho prednostné právo na ťažbu zaniká, a ďalej sa pokračuje tak, že sa vlastne organizuje výberové konanie za účasti ďalších subjektov.
Práve pre túto mimoriadne krátku lehotu, ktorú má držiteľ prieskumného územia, na ktorú má teda prednostné právo, na dobývací priestor, je geologický prieskum zásadným predpokladom budúcej ťažby v krátkej budúcnosti. A z tohto dôvodu sú podľa nás zľahčujúce argumenty, že prieskum ešte neznamená ťažbu, značne zavádzajúce. A je to aj dôvod, prečo odporcovia ťažby nerastných surovín hroziacej mimoriadne negatívnymi dôsledkami voči životnému prostrediu, týka sa to najmä uránu a zlata v súčasnosti na Slovensku, ale nielen ich, vyvíjajú aktivity aj proti tejto vyššie opísanej praxi, ktorú máme teraz možnosť týmto zákonom zmeniť. A tá situácia by sa dala zásadne zmeniť, keby si štát po ukončení geologického prieskumu nechával niektoré preskúmané ložiská takpovediac v rezerve pre budúcnosť. Týka sa to najmä tých nerastných surovín, kde súčasné technológie ťažby a úpravy nedokážu dostatočne eliminovať negatívne dôsledky na životné prostredie a kvalitu života dotknutých obyvateľov. Je preto žiaduce, aby štát nevytváral legislatívne predpoklady pre urýchlenie budúcej ťažby príliš krátkou lehotou zachovania prednostného práva na dobývací priestor.
Vychádzame pri tom z predpokladu, že cena atraktívnych nerastných surovín má skôr tendenciu rásť ako klesať, ako aj z predpokladu, že sa dá očakávať, celkom logicky, pokrok vo vývoji príslušných technológií. A zároveň si myslíme, že by takéto konanie bolo ústretové voči súčasným i budúcim generáciám.
Navrhujem preto, aby predkladatelia tohto návrhu prehodnotili a dopracovali návrh zákona v zmysle týchto mojich pripomienok.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.6.2013 o 16:02 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:08

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážení kolegovia, ja veľmi krátko, naozaj, lebo toto je pre mňa nie celkom, som v tejto oblasti doma, ale čomu rozumiem, tak rozumiem obavám ľudí, ktorí sa boja, že či im za dverami, alebo za záhradkou budú lúhovať kopec. To je úplne logické, že toho sa ľudia boja, obzvlášť keď všeličo sme počuli a všeličo sa stalo. Takže toto je jeden zo zákonov, ktorý keď sa otvára, tak treba byť na pozore.
Ale ja nie som konšpirátor a že teda hneď vidím za tým niečo zlé, ja môžem a chcem veriť, že úmysel je dobrý. Za ten mesiac, predpokladám, sa veľa vecí dozvieme a ja sa, budem sa snažiť s niekým stretnúť, kto tomu rozumie viac a aby mi vysvetlil, že cui prodest, v čí prospech sa mení ten zákon. To znamená, keď sa mení, čiže niečo sa udialo a niekto potrebuje zmenu. A otázka stojí, že kde sa póluje, hej? Či sa póluje voči obyvateľom, alebo sa póluje práve naopak, aby ho prípadne bolo možné nejakým spôsobom vykrútiť, prekrútiť, čo tu, žiaľ, býva úplne bežné. V dobe a v krajine, v ktorej je niekto schopný sa spýtať, či mu predajú Chopok, viete, tak sa nemôžme báť, že, že niekto napriek tomu, že v Detve už bol aj Kotleba medzi demonštrantami, tak napriek tomu sa to pokúsia pretlačiť. Alebo v Kremnici už aj starostku si, primátorku si zvolili, napriek tomu sa niekto pokúsi to pretlačiť.
Čiže toto len avizujem, že z tohto pohľadu ma to zaujíma. A aj nabudzujem ľudí, aby prípadne boli chvíľku v strehu do septembra, kým to príde do druhého čítania, že sa otvára jeden zo zákonov, ktorý môže byť potencionálne nebezpečný v tom vyjadrení v praxi, že keď mali za záhradkami kľud, tak zrazu im tam príde nejaké rýpadlo a začne lúhovať. My už tu lúhujeme v tejto krajine dlho, lúhujeme teda tak obrazne, a už teda není čo. Tak mám pocit, že tá chuť lúhovať aj reálne, aj možnosť bude niekoho trápiť a pokúšať dlho, hej?
A ja som to aj minule tu spomínal pri inej diskusii, ten náš prístup, že tu k nám ľudia pristupujú ako k primitívnym amazonským národom, ma uráža, hej. Že teda prídeme lúhovať na Slovensko, dajte im tam nejaký počítač, jak v tej Detve, hej? V Detve prišiel investor a dal, môžte prísť zadarmo na internet. Viete, to je presne to akože indiánom sklíčka. Takže to je presne, že ktovie, čo im kto povedal, že kde idete a že jak k tým ľuďom sa treba správať. Takže to je fakt výrazom takej urážky. Nuž, ale možno niekto im podal informácie, že jak to tam všetko vedia zabezpečiť a kde už inde sa lúhovať nedá, tak na Slovensku, si predstav, by si neveril, že sú tam ľudia, cez ktorých sa to dá vybaviť.
Ja verím, že toto nie je, pán minister, zákon, cez ktorý sa to bude dať vybaviť, hej, alebo cez, pomôže tomu, aby v konečnom dôsledku sa to dalo vybaviť, a práve naopak, že toto je zákon, ktorý to póluje tak, aby tá moc tých ľudí, ktorí nechcú za záhradkou kyanid, aby sa cítili bezpečnejšie, lebo teraz musia byť v strehu.
Tam to ustanovenie v § 23 je dosť významné a vy tam mimo existujúceho znenia, kde sa hovorilo nesúhlasí, ale iba o rádioaktívnom, to sa stotožňujem s pánom Hubom, tak teraz dopĺňate, ale to je tiež, otázka stojí, že načo je to tam potrebné doplniť, že tí, čo nesúhlasia, tak to treba vytýčiť tak mimo tých, ktorí nesúhlasia. Čiže keď v Očovej nesúhlasia, ale Detvanci by súhlasili, alebo naopak, tak možno. A potom ten presah. Ono, viete, že kade ide ten kataster. Ja neviem, to je naozaj vec, ale keď niekto si považoval za potrebné toto ustanovenie zmeniť, tam tá aplikačná prax bude dôležitá, že čo ukáže aplikačná prax, že cui bono. Niektorí vaši kolegovia to volajú inak, cui prodest, alebo opačne, to je jedno, proste vždycky je nejaký zámer a záujem, že prečo je potrebné, aby ste si tu sadli a nás presviedčali, že je nevyhnutné sa k tomuto zákonu vrátiť. On má asi aj nejakú bradu a teraz ju ideme meniť, tak bude naozaj zaujímavé zistiť, že prečo.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.6.2013 o 16:08 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:14

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené pani poslankyne, páni poslanci, účelom vládneho návrhu zákona je zabezpečiť efektívne fungovanie Environmentálneho fondu, sprehľadniť a zefektívniť postup poskytovania podpory prostredníctvom Environmentálneho fondu a umožniť operatívne reagovať na požiadavky zo strany spoločnosti a obcí a ako aj zefektívniť prijímanie potrebných opatrení.
Návrh zákona rozširuje príjmy Environmentálneho fondu, rozširuje spôsoby použitia prostriedkov Environmentálneho fondu, dopĺňa nové náležitosti zmluvy o poskytnutí podpory o podmienky spôsobu vrátenia nepoužitých finančných prostriedkov a o podmienky vrátenia finančných prostriedkov pri nedodržaní podmienok zmluvy, upravuje postup poskytovania podpory a v záujme lepšej aplikácie upravuje aj niektoré používané pojmy. Návrh zákona zohľadňuje viacročné skúsenosti s poskytovaním podpory z Environmentálneho fondu.
Návrhom zákona sa novelizuje aj zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny. Zo zdrojov Environmentálneho fondu sa vypustilo vstupné do chráneného územia. Vyberanie tohto vstupného bude vykonávať Štátna ochrana prírody a krajiny Slovenskej republiky. Požiadam vás o podporu tohto vládneho návrhu zákona.
Pani predsedajúca, skončil som, ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.6.2013 o 16:14 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video