23. schôdza

3.9.2013 - 25.9.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

6.9.2013 o 10:03 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Viera Šedivcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dovolím si zareagovať na vystúpenie môjho kolegu pána Muňka, ktorý hovoril, že táto novela podporuje znižovanie administratívnej záťaže v sociálnom podnikaní. Upriamila by som pozornosť iba na jednu skutočnosť. A to je automatické zaniknutie poistenia, keď poistenec nezaplatí poistné dva mesiace za sebou. Je to veľmi správny krok, pretože vieme a v praxi sa veľmi často stretávame s tým, že občania z dôvodu neznalosti neodhlásili formálne v Sociálnej poisťovni svoje poistenie a takto im neustále narastali dlhy na poistnom. Sociálna poisťovňa v zmysle doterajšieho zákona musela automaticky účtovať penále týmto poistencom. A často sa tak dostávali do situácie, keď už nastúpil exekútor a dlh narástol do enormnej výšky a poistenci sa dostali naozaj do veľmi zlej sociálnej situácie aj z tohto titulu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2013 o 9:42 hod.

Mgr.

Viera Šedivcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:43

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Veľmi stručne, chcem poďakovať za vecnú diskusiu aj k tomuto zákonu, ktorým v podstate završujeme tú štvoricu sociálnych zákonov, ktoré prerokovávame v pléne Národnej rady.
Sme v prvom čítaní, znova, nebudem reagovať na niektoré konkrétne doplňujúce návrhy, tak ako pri predchádzajúcich troch zákonoch znova vyjadrujem pripravenosť. Ja aj moji kolegovia zhodnotíme niektoré návrhy konkrétne, ktoré tu už padli, ktoré sa týkajú nejakého doplnenia. A vyjadrujem pripravenosť sa nimi objektívne zaoberať. Ak vecne majú vylepšiť tú novelu, celkom iste ich privítame.
K tej vecnej novele chcem zvýrazniť tú skutočnosť, že vychádzame v maximálnej miere v ústrety vzhľadom na aplikačnú prax viacerým sociálnym skupinám, podnikateľským skupinám. Ide hlavne o zníženie tej administratívnej záťaže živnostníkov, samostatne zárobkovo činných osôb.
Rokoval som, pán Mihál tu momentálne nie je, a rokujem pravidelne aj vlani, aj teraz, aj v tomto týždni, no len chcem sa popýtať, kto má byť pre mňa relevantnejší partner, ako je predseda komory živnostníkov, ako je predseda zväzu živnostníkov? A tento týždeň som rokoval aj s pánom Sirotkom, ktorý reprezentuje malé a stredné podniky. Chcem sa popýtať, mám si volať tie tisíce živnostníkov a s každým z nich hovoriť? To znamená, že to sú relevantní partneri, to znamená, rokujem s tými, ktorí majú na to oprávnenie, ktorí reprezentujú tento stav. Samozrejme, mojou úlohou nie je zisťovať, koľko je kde ako členov, ale som presvedčený a vyplýva to aj z tých rokovaní, že sú to fundovaní ľudia, ktorí stav, ktorý reprezentujú, jednoznačne aj obhajujú.
Z titulu funkcie ministra práce a sociálnych vecí zároveň zastávam aj funkciu predsedu Dozornej rady Sociálnej poisťovne. Zhodou okolností včera v tlači vyšli informácie o novej výške priemerného dôchodku na Slovensku. Je to 390 eur. Je mi veľmi ľúto, ale na každej dozornej rade v podstate hodnotíme tieto veci. (Použijem výraz v úvodzovkách.) „Kazia" tento priemer najmä ľudia, ktorí prichádzajú do dôchodku zo stavu bývalých samostatne zárobkovo činných osôb. To sú momentálne tí najnižší z hľadiska príjmu dôchodcovia. Preto je objektívne, že sa tým problémom zaoberáme, a je objektívne, že samotní živnostníci pochopili a podporili ten návrh, ktorý som vlani dal. Opakujem to často, ale neviem, čo k tomu viacej v súvislosti s týmto povedať.
Čo sa týka vyjdenia v ústrety matkám na materskej a rodičovskej dovolenke, myslím, že táto otázka je a bude len ocenená.
No a to, že upravujeme niektoré postupy z hľadiska vymáhania a postúpenia pohľadávok a že ideme v maximálnej miere podporiť, aby akékoľvek postúpenia pohľadávok zo Sociálnej poisťovne prechádzali iba na právnické osoby so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, je úplne logické a pochopiteľné. Ja som prekvapený, prečo takáto zmena už možno aj v minulosti doteraz nebola aplikovaná.
Ďalšie veci, ktoré sa týkajú presunu jednotlivých fondov. Chcem upriamiť pozornosť na dátum, ktorý sme dali. Je tam rok 2017. To znamená, nebol tu záujem posunúť niečo len na obdobie funkčného obdobia tejto vlády. Naopak, na rok sme vytvorili podmienky pre to, aby nebola potrebná okamžitá novela aj pre vládu, ktorá vzíde z tých nasledujúcich parlamentných volieb. To znamená, že je to veľmi objektívne a, myslím, aj pragmatické z hľadiska toho dátumu, ktorý sme prijali. Som presvedčený, že ak v tom čase bude fungovať UNITAS a veci okolo toho, tak sa asi komplexne prehodnotí celý tento systém a prijme nové systémové opatrenie, pretože bude bežať ročné zúčtovanie a vlastne výber do jedného centra. Sociálna poisťovňa v tom čase, už predpokladám, bude realizovať len výplatu dôchodkov a bude v úplne inom postavení.
Ďakujem pekne ešte raz za všetky pripomienky a uchádzam sa o podporu novely tohto zákona v prvom čítaní. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.9.2013 o 9:43 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:49

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekný deň vám prajem, vážená pani predsedajúca, vážené dámy podpredsedníčky, dámy poslankyne, páni poslanci, pekný deň.
Hlavnými cieľmi návrhu zákona je legislatívna úprava zavedenia Národnej evidencie vozidiel a transpozícia smernice Európskeho parlamentu.
Prijatím návrhu zákona sa predovšetkým umožní vykonávanie elektronických podaní na úseku evidovania vozidiel pre verejnosť. Evidenčné úkony, ktoré majú vplyv na vlastníctvo vozidla, bude možné vykonávať prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu a úkony, pri ktorých sa vlastníctvo vozidla nemení, bude možné vykonávať prostredníctvom pripravovaného občianskeho preukazu s implementovaným čipom. V samotnom návrhu zákona je použité označenie „bezpečnostný osobný kód“. A tieto občianske preukazy bude potom možné používať, samozrejme, ako práve vstupenku do týchto elektronických služieb.
Predkladaný návrh zákona umožňuje vykonávanie nasledovných evidenčných úkonov za použitia inštitútu zaručeného elektronického podpisu prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel: prihlásenie dosiaľ neevidovaného dokončeného vozidla, prihlásenie vozidla do evidencie, ktorému obvodný úrad uznal typové schválenie Európskych spoločenstiev, zmenu vlastníckeho práva k vozidlu na základe žiadosti vlastníka, prevod držby vozidla na inú osobu, ohlásenie vozidla do cudziny a vyradenie vozidla z evidencie, ktoré nepodlieha spracovaniu.
Obdobne predkladaný návrh zákona umožňuje vykonávanie najmä nasledovných evidenčných úkonov za použitia občianskeho preukazu s elektronickým čipom, a to na účel trvalej zmeny farby vozidla, straty, odcudzenia alebo výmeny osvedčenia o evidencii časti I alebo II, zmenu pobytu alebo sídla držiteľa vozidla, zápis nového držiteľa vozidla po predchádzajúcom vykonaní oznámenia prevodu vozidla.
Vykonanie úkonu prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel bude možné iba v prípade, ak bolo vozidlu vydané osvedčenie o evidencii časti I po 31. máji 2010 alebo bol vykonaný evidenčný úkon, v dôsledku ktorého bude takéto osvedčenie vydané. Takéto opatrenie je nutné z dôvodu, že pred začatím vydávania elektronických osvedčení o evidencii časti I technické údaje vozidiel a údaje o vlastníkoch a držiteľoch vozidiel neprešli poslednou revidáciou.
Po požiadaní o vykonanie uvedených zmien prostredníctvom príslušnej elektronickej služby, ak je potrebné vydanie nových dokladov od vozidla alebo tabuliek s evidenčným číslom, orgán Policajného zboru automatizovane oznámi žiadateľovi vykonané zmeny, pričom žiadateľ bude povinný osobne prevziať vyhotovené doklady a tabuľky s evidenčným číslom a odovzdať pôvodné a taktiež preukázať prípadné oslobodenie alebo zníženie správneho poplatku. Evidenčné úkony pre niektoré skupiny osôb sú oslobodené od platenia správneho poplatku, resp. majú zníženú výšku poplatku a tieto skutočnosti nebolo možné zapracovať do elektronickej služby napríklad z dôvodu neexistencie použiteľnej databázy osôb, ktorým bol vydaný preukaz zdravotne ťažko spôsobilej osoby.
Rád by som vám ešte spomenul v tejto súvislosti aj niektoré konkrétne príbehy alebo prípady, ktoré budú vyplývať z bežného života.
Tento zákon predovšetkým umožní prihlásenie nového vozidla zakúpeného u predajcu. To znamená, predajcovi vozidla sa umožňuje prostredníctvom elektronickej služby uviesť držiteľa vlastníka vozidla, ktorý následne zapíše orgán Policajného zboru do evidencie vozidiel, a zároveň predajca vozidla určí rozmer a druh tabuľky s evidenčným číslom, ako aj osobu, ktorá si príde na dopravný inšpektorát vyzdvihnúť doklady k vozidlu a tabuľky s evidenčným číslom. To znamená, z nášho pohľadu bude možné, aby pri zakúpení nového vozidla už nebolo potrebné ísť na dopravný inšpektorát, ale vedel celú túto službu elektronicky vykonať predajca s adekvátnymi splnomocneniami, ktoré pravdepodobne kupujúci podpíše už pri kúpe vozidla, a tým pádom si vlastne preberie vlastne auto aj so značkami, aj so všetkým, čím odstránime veľkú časť potreby pre občanov Slovenskej republiky chodiť na dopravný inšpektorát po tom, čo si zakúpil nové vozidlo u predajcu.
Tú istú možnosť sa snažíme a budeme vlastne uplatňovať aj v prípade druhotných predajcov, čiže, ľudovo povedané, bazárov alebo dovozcov áut zo zahraničia, predovšetkým z Európskej únie, kde vlastne ten schvaľovací proces je totožný. A tým pádom si myslím, že sme schopní takmer 50 % všetkých zápisov vlastne dostať mimo dopravných inšpektorátov a tým pádom zbaviť ľudí tých hodín, ktoré strávili na dopravnom inšpektoráte v dlhých radoch.
Oznámenie prevodu držby vozidla. Už som to uviedol na úvod. Zákon napríklad umožňuje vlastníkovi alebo držiteľovi vozidla elektronicky oznámiť prevod držby vozidla pri predaji za použitia zaručeného elektronického podpisu a takýto úkon nepodlieha správnemu poplatku. Dopravný inšpektorát po vykonanej zmene žiadateľovi automatizovane oznámi, že prevod držby bol vykonaný. My sme začali už tú komunikáciu s občanom v roku 2008, keď sme o zmenách v dokladoch alebo v technických preukazoch oznamovali cestou SMS-iek občanom Slovenskej republiky a žiadateľom. A rovnako tak sme niektoré z týchto dokladov mohli posielať aj poštou priamo domov. Čiže sme sa snažili odbúrať ten častý kontakt, ktorý smeruje k dopravným inšpektorátom.
Tieto opatrenia sú za určitých okolností, samozrejme, súčasťou aj samotnej reformy ESO, pretože ten trend toho, aby sme dokázali vybavovať veci buď na jednom mieste, alebo elektronicky, súvisí so všetkými službami štátu. A dopravné inšpektoráty a situácia, ktorá súvisí s evidenciou vozidiel patrí medzi najčastejšie využívané služby občanmi. Aj preto, samozrejme, zavádzame časové limity, keď je možné sa na dopravnom inšpektoráte objednať práve preto, aby sme obišli dlhotrvajúce rady, ktorých sme pravidelne svedkami na jednotlivých dopravných inšpektorátoch.
Čo je pre nás dôležité. V poslednom období sa veľmi pozitívne vyvíja aj situácia na samotných cestách Slovenskej republiky a myslíme si, že ten hlavný vplyv na vývoj nehodovosti, ale predovšetkým na vývoj úmrtí na slovenských cestách sú štyri základné dôvody.
V pomere vychádza, že približne 20 % z tých čísiel, ktoré je možné v poslednej dobe dosahovať, je spôsobených najmä pozitívnym vývojom dopravnej infraštruktúry na Slovensku, teda novými cestami, novými rýchlostnými komunikáciami, ktoré samy osebe prinášajú výrazne nižšiu nehodovosť, a ak aj sú nehody, tak sú s výrazne nižšími následkami.
Ďalším vplyvom je, samozrejme, obnova vozového parku. Tým najzásadnejším vplyvom bolo šrotovné, ktoré bolo prijaté ešte v roku 2009 na počiatku krízy, keď sa zásadným spôsobom posunul život, ale aj bezpečnosť vozidiel dopredu, pretože nové autá spĺňajú ďaleko iné bezpečnostné kritériá ako autá vyrábané pred rokmi 2000 a pred rokmi 2004. Čiže to je tak isto veľkým podielom.
Veľmi silným podielom a pre nás pomerne prekvapivým bol aj vplyv výstroja a výcviku záchranárskych, najmä hasičských zložiek. Roku 2007 napríklad ešte boli prevažne vystrojené starou technikou a na našich cestách zomrelo 627 ľudí. Oproti tomu od minulého roku, keď na našich cestách zomrelo 295 ľudí, čo je zásadný rozdiel, dokážu odovzdať do starostlivosti lekárov zranené osoby z vozidiel o 17 minút skôr v priemere. To je veľmi zásadné, lebo to je život zachraňujúci čas.
A, samozrejme, na tú hlavnú časť podľa môjho názoru mal vplyv aj samotný zákon o bezpečnosti cestnej premávky, kde sme upravili jednotlivé pravidlá, zvýšili plynulosť, ale zároveň aj zvýšili bezpečnosť niektorými úpravami aj oblasti rýchlosti, ale aj zavedením prísnych sankcií za niektoré vážne porušenia dopravných predpisov a, samozrejme, práce polície na cestách. To všetko malo za následok, že v priebehu piatich rokov sme znížili úmrtie na cestách o viac ako 50 %, čo, si myslím, je zásadný úspech. Som rád, že nemá vplyv na to ani zmena v politickom systéme, pretože ten trend pokračoval bez rozdielu vlád. To je veľmi dôležité.
Práve preto, že aj zo strany polície napriek tomu, že minulý rok sme vybrali na pokutách menej, čo je podľa mňa veľmi dôležité, že na jednej strane sme znížili počet usmrtených, na druhej strane sme aj znížili výber pokút, chceme vlastne, aby aj týmto spôsobom sme motivovali vodičov, a tak trochu možno odmenili, že tá disciplína je na slovenských cestách výrazne vyššia. A tak aj základnú sadzbu pokuty, ktorá platí pre všetky dopravné priestupky ako základná sadzba, zo 60 eur navrhujeme v tomto zákone znížiť na 50.
To si, myslím, je k tomuto zákonu asi všetko v prvom čítaní. Najpodstatnejšie veci sú teda dve. Jedna z nich je umožnenie elektronickej komunikácie, ktorá bude pomerne veľmi jednoduchá. A predpokladáme a budeme to môcť aj vyhodnotiť veľmi rýchlo, že drvivú väčšinu služieb preberú na seba samotní predajcovia áut, či už samotní díleri nových áut alebo predajcovia áut ojazdených, čo je pomerne veľká časť z tých prevodov, ktoré sa vykonávajú. A tým pádom bude ďaleko väčší priestor pre individuálne prevody, ktoré tiež bude možné urobiť elektronicky. Ale aj pre tých, ktorí sa rozhodnú fyzicky vykonať tieto úkony bude ten priestor na dopravných inšpektorátoch ďaleko väčší, s menším počtom ľudí, s menším počtom čakania a s ušetrením času viac pre svoju rodinu, prípadne prácu. Ďakujem pekne za podporu tohto zákona.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.9.2013 o 9:49 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:00

Marián Kovačócy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 601). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 12. augusta 2013 č. 609 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.9.2013 o 10:00 hod.

Ing.

Marián Kovačócy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:03

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážení kolegovia, dovoľte mi uviesť k predkladanému návrhu zákona niekoľko poznámok, mimoriadne oceňujem, že tu je. Aj poviem pravdu. To celkom zapadá do aktuálnych situácií, ktoré sa nám zjavili aj na cestách. Takže možno to tak malo byť. Možno je to znamenie.
Najskôr mi dovoľte uviesť teda, že oceňujem v tomto návrhu, že sa niečo zlepší. Teda uvidíme aj v aplikačnej praxi, nakoľko to bude. Dúfam, že to nebude stáť miliardy, ale tak primerane. A oceňujem aj to, čo pán minister spomínal. Len priznám sa, že na pol ucha som počúval, lebo som si robil prípravu, že sa podarilo, čo sa podarilo. Každý ľudský život má obrovskú cenu. Čiže ak sa nejakými opatreniami to podarilo, tak vám gratulujem. Naozaj to treba oceniť. A moje predkladané v tomto prípade nie návrhy, lebo v prvom čítaní ich nemôžem dať, ale podnety by vás mali inšpirovať, aby sme do druhého čítania vyladili naozaj tento zákon tak, aby sekundárne pomohol ešte zlepšiť to, čo sa vám darí.
Upozorním na § 40, ktorý hovorí o vozidlách so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami, myslím si, že v novele sa o tom nerozpráva. Žiaľ, musím povedať, pán minister, u nás na výbore vaši vás tak chránia, že nedovolili ani, aby prešla úplne nevinná správa, kto vlastne môže mať výnimku na používanie týchto výstražných znamení. Vieme už o Majského synovi. A vieme o nejakom pánovi. Tak možno ja verím, že verejnosť by zaujímalo, kto vlastne a prečo to môže používať. Ja som si to pozrel, naozaj teda, uvediem to k tej problematike. Samozrejme, logicky ich môžu používať policajti, hasiči, zdravotníci. Nikto to ani náznakom nespochybňuje. Mierne mi tam vadia niektorí iní, pri prevoze predsedu, ale dobre. Ale pozná tento § odsek 3, pán minister, aj vy, ministerstvo vnútra to udeľuje v osobitných prípadoch, citujem, najmä ak je potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku vydať povolenie pre iné osoby, asi aj pre Majského syna. Ja si dovolím navrhnúť, teda keď neprešla tá správa, aby verejnosť vedela, kto vlastne si potrebuje chrániť majetok, zdravie. Aj ja si to potrebujem chrániť. Koniec koncov týka sa to každého. Však kto by si nechcel chrániť zdravie a majetok? Viete, tak to by ste mohli dať asi každému. Tak keď teda tá správa neprešla, môžete byť teraz za veľkého a povedať, že to dáte bez toho, že to výbor chce. To by som, ináč, mimochodom, mimoriadne ocenil, že by ste takýto nejaký listing ľuďom dali. V opačnom prípade by som navrhoval, či by ste nezvážili, aby sa to nezneužívalo, ustanoviť to tam od nejakého majetku. Viete, ak Majského syn si potrebuje chrániť majetok a na to potrebuje mať modré svetlo, potom si aj niekto iný spomenie, však sa bohatne rýchlo v tejto krajine, keď to vedia, viete, aby sa dalo jazdiť po tých cestách, lebo môže sa nám stať, že budeme jazdiť po cestách a zrazu toľko majákov tam bude, že budete mať pocit, že je vojna. Čiže aby sa nestalo, že tá cestná premávka zostane neprehľadná, tak navrhujem, aby ste do toho ustanovenia dali nejaký limit. Keď teda si potrebuje niekto chrániť majetok a vybaví si u vás to povolenie, tak to stanovte ja neviem nad 30 miliónov eur, viete kvôli prehľadnosti. To je prvý podnet. Podľa mňa vzhľadom na okolnosti, ktoré sú v tejto krajine, môže vyznieť absurdne, ale má opodstatnenie.
Pán minister, a teraz k druhému okruhu, čím chcem pomôcť, aby sa veci aspoň minimálne nazvali pravým menom. Tento paragraf sa týka aj toho, že teda čo kde ako môže jazdiť a či to môže jazdiť a keď to jazdí, kto to môže povedať, aby to nejazdilo. Je to veľmi dobrý zákon pre aktuálne informácie, ktoré sú. By ste neverili, ja som sa venoval jednej téme. A ono to je aj jeden zo smrteľných hriechov, pažravosť alebo chamtivosť. Na trolejbusoch sú reklamy na SMS, kredit. To sú úžerníci par excellence. A oni to lepia ľuďom na tie trolejbusy. Tomu sa hovorí dokonalý biznis, takže dobre. Ja som to namietal, samozrejme, nič sa nedeje, reklamy sú tam stále. Ale by ste neverili, že prišla za mnou pomaly delegácia z Dopravného podniku mesta Bratislavy. A hovorili mi, čo sa tam deje. Okrem iného mi spomenuli, ako po večeroch, po nociach zvárajú konštrukcie nových autobusov. A ja sa ich pýtam: To nemyslíte vážne? Odpoveď bola, áno, však to zvárajú už dlho, však to jazdí, večer to odstavia, dozvarujú nejaké pomocné konštrukcie a ráno to ide znova. No tak my sme teda vykonali nejaké úkony, teda ja som vyzval aj políciu s tým, že ja mám podozrenie, že dochádza k páchaniu trestného činu všeobecného ohrozenia, niekto tomu vystavuje tých cestujúcich, ale aj iných účastníkov cestnej premávky. Polícia teda nevykonala, o čom ja som si myslel na tú chvíľu, že by bolo záhodno, to znamená zaistiť ten autobus, ktorý bol pripravený na dozvarovanie. Tam určite existoval nejaký zápis o tom, že ho treba stiahnuť, čo sa ide na ňom vykonávať. To sa nevykonalo. Podľa mňa to bol jedinečný neopakovateľný úkon. Ale to nevadí. Existuje trestné oznámenie, nepodal som ho ja, ale bol som pri tom, o týchto skutočnostiach, že existuje podozrenie zo všeobecného ohrozenia účastníkov cestnej premávky. No čo chcem tým povedať? Ja viem, že v tejto krajine sú možnosti pre niekoho neobmedzené. Stojí na zváženie, či je to až tak, že svojou bezbrehou mocou môže niekto ohroziť tisíce ľudí, ktoré chodia tým autobusom do Petržalky. Moja dcéra začína teraz študovať na jednom gymnáziu. A myslím, že bude chodiť aj tým. Ale to sú tisíce ľudí, ktorí chodia tým autobusom. Niekto ich vídal, lebo o tom vedel dopravný podnik, vedenie mesta. Včera som pána Počiatka interpeloval, neboli ste tu, to máte ešte aj v interpelácii, či vedelo alebo nevedelo ministerstvo dopravy o týchto skutočnostiach. No takže ja budem mimoriadne zvedavý teda, samozrejme, ako to bude pokračovať, ale pre potreby tohto zákona ja si dovolím dať návrh. A poznáme § 69. Sú to všeobecné oprávnenia. A odsek 1 písm. g) hovorí, že je oprávnenie kontrolovať technickú spôsobilosť vozidla. A pri tejto príležitosti chcem povedať, pomaly slávobrány stavali pre vášho kandidáta na župana, ak povolil traktorom, že môžu jazdiť. Prečo ste im to vôbec zakázali? Alebo kto im to vlastne zakázal? Ale čo chcem povedať? Zakázať a potom povoliť a to povolenie ohlásiť je tiež jedna z možností. Ale, pán minister, čo chcem povedať? Koľko chudákov, ktorí vytiahnu, iba keď idú na dušičky svoju škodovku, buzeruje vládna moc, ale hovorme, oprávnene STK-čkami a neviem čím. Chudáci sú to, viete, raz za rok idú na hroby alebo potom na Vianoce a na Veľkú noc ešte, ale idú. Tam taxikári pomaly každý rok majú chodiť, po piatich rokoch si majú meniť autá len kvôli tomu, aby to niekto ovládol. Dobre, ale s autobusmi, ktoré vyrába J&T, nemusia nič také robiť? Viete, normálne povedzte ľuďom, vážení, vy musíte, ale pokiaľ sa dohodnete s J&T alebo s niekým, čo to vyrába, tak nemusíte to robiť. No a to, si myslím, teda by ste mali dať do toho ustanovenia ako nový bod, že tieto všeobecné oprávnenia sa netýkajú vozidiel, ktoré patria do portfólia firmy J&T. Ja viem znova, že to znie možno čiastočne absurdne, ale to je úplne... (Reakcia navrhovateľa.) Ale to je zákon o cestnej premávke. Pán kolega, prosím vás... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
... takto, či sa vyjadrujete skutočne k predkladanej novele, pán poslanec. (Reakcia navrhovateľa.) Prosím bez diskusie.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Doplňte tam to ustanovenie.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2013 o 10:03 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 10:12

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja hovorím o tomto zákone, ktorý prejednávame. Nechápem, však to ustanovenie § 69 je z toho zákona, ktorý prejednávame. (Reakcia navrhovateľa.) Ja nehovorím o technickej spôsobilosti, ja hovorím o tom, že ak je niekto podľa § 69 oprávnený kontrolovať technický stav vozidla, tak dajte výnimku, pokiaľ sa to týka vozidiel J&T a hotovo. Veď však to hovorím. (Reakcia navrhovateľa.) Nie, hovorím veľmi dobre.
Pokračujem, ďalej je tam ustanovenie § 72, že policajt je oprávnený zobrať ten techničák, čo sa teda toľkokrát deje. Znova navrhujem, pán minister: Doplňte tam, že to neplatí pre vozidlá J&T.
Paragraf 112 hovorí, že ministerstvo dopravy posiela polícii pri udelení typového schválenia vozidla údaje. To je presne to, čo ja namietam. Viete, prostriedok verejnej hromadnej dopravy nie je bránička na maštali, ktorú keď vám ju kravička ohne, tak si ju večer dozvarujete, poniektorí aj sami. Bolek Polívka bez prilby dokonca to urobí. Prosím vás, to je prostriedok verejnej hromadnej prepravy, vozí ľudí. Čiže musí prejsť niečím. To nemôžete dozvarovať večer, to znamená, musí to mať nejakú certifikáciu, musí to mať nejaký prototyp, musí to mať nejakú typovú skúšku, vidíte, tu som sa dočítal, musí to ministerstvo dopravy mať, musí to poslať vám, aby sme vedeli, čo nám po tých cestách jazdí a vozí ľudí. Znova navrhujem, nech to neplatí pre J&T.
Potom je tam § 137, ja sa teda pokúšam, však ma prípadne opravte, o tie zákony, aby obsiahli skutočnosti. Paragraf 137 hovorí o zodpovednosti za porušenie povinnosti podľa tohto zákona (ods. 2 písm. n) vedenie vozidla, ktoré nebolo schválené na prevádzku cestnej premávky). To bude mimoriadne zaujímavé, pokiaľ sa to bude riešiť, pokiaľ sa to bude šetriť, či tie autobusy mohli jazdiť, či sa mohli večer dozvarovať do nosných konštrukcií, či sa mohla točňa, to je to, čo keď má 18 metrov, v strede to má točňu, ktorá praskala, na kolene zvárať, v dielni zvárať. Na to treba nejakú dokumentáciu, to nemôžete urobiť tak, že idete to tam dozvarovať, to nie je bránička. To sa opakujem. Tak to bude možno v tom šetrení zaujímavé zistiť.
A budem končiť, vážení, však hovorím, robím, pomáham vám, však koniec koncov to schválite vy, hej?
Paragraf 140 Výnimky. To milujú slabé štáty, ktoré dokážu ovládnuť niektorí ľudia. Tak oni milujú výnimky. To je úplne radosť. Tam by bolo potrebné teda povedať, že niekto môže všetko. A tam je uvedené, udeliť ich možno v mimoriadnych a odôvodnených prípadoch. No a sa tuná zastavím a potom skončím. Dobre? Výnimka môže teda aj na tú cestnú premávku, aj na niektoré tie ustanovenia byť v odôvodnených prípadoch, tak tam si dajte, pre J&T v hocijakých prípadoch, za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Viete, toto tým chcem povedať. Čiže možno autobusy z J&T môžu zvárať večer. Ja neviem, čo všetko môžu robiť. Môžu jazdiť na euro, jednotkový motor, ja neviem, čo všetko môžu robiť, aby chlapcom to vyšlo. To je úplne v poriadku, keď teda máte ten pocit, ale nedovoľuje vám ten zákon obísť predpoklad, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. A toto bude možno zlomový bod, či sa aj do toho pustíte alebo nie, či prípadne pre potreby niekoho vyradíte túto dosť, by som povedal, silnú podmienku, že niekto môže všetko, aj keby sa tým ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, lebo, a tým končím, dochádza v súčasnej dobe ku konaniu, kde sa ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky ľudí, ktorí cestujú prostriedkami verejnej hromadnej dopravy, prípadne pánov poslancov k tomu vyzvem. Viete, to je tak mŕtva vec, o ktorej sa nepíše, nehovorí, ja ťažkú robotu robím, že do megafónu na Zochovej to hlásim ľuďom, lebo ja cítim takú povinnosť vnútornú tých ľudí informovať o tom, že sú vystavení riziku. Tak ich chodím informovať. Prípadne, keď dneska skončím, idem tiež, môžete sa pridať, prípadne na Zochovu. Naozaj je potrebné, aby ľudia vedeli, že ich niekto vystavil tomu riziku, tak vás poprosím, prípadne ak by niekto chcel, tak sa pridajte, aby sme ľudom povedali, že sú tu ľudia, existujú tu ľudia, ktorí boli schopní pre potreby niekoho ich vydať do rizika. Ďakujem.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

6.9.2013 o 10:12 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:18

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážení kolegovia, vážená pani podpredsedníčka, no už som sa potešil a chcel som to oceniť, že dneska títo dvaja páni si tak dobre rozumejú a sa na seba usmievajú, no ku koncu trošička tento dojem sa mi pokazil. Ale sľubujem, že teda vo svojom prejave písmená J and T nespomeniem, aby som nikoho nepodráždil. Oceňujem tento zákon, ktorý sa mi zdá dobrý, naozaj vylepší situáciu, zníži korupciu a ľudia nedôstojne nebudú musieť čakať v radoch tam v tých malých miestnostiach. Oceňujem aj príspevok pána Hlinu, ktorý sa mi zdal až na tie vracania sa k tým autobusom a k tým písmenám byť bez emócií. Moja otázka teda skôr znie, či aj včera to nemohlo byť takto, že obidvaja zúčastnení, to je otázka, na ktorú nechcem odpoveď, mohli si pekne, vecne podiskutovať, nemuseli sme tu dve a pol hodiny čakať, ja na svoju interpeláciu ako na Godota, ktorej som sa nedočkal. Neviem, kedy sa jej dočkám, lebo bola aktuálna. No ale dúfam, že toho dvanásteho sa k tomu vrátime. Čiže nečakám, že mi niekto na moju poznámku, trošku "jízlivú", odpovie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2013 o 10:18 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:18

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Kanec fiľma. (Smiech v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2013 o 10:18 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, aj za reakciu. Aj beriem na vedomie určitú výčitku, ale mám pocit, že aj o tom je práca opozičného poslanca, okrem toho, že má vôľu zlepšovať zákony, tak aj upozorňovať. Tak neviem. Ale o to by som sa nerád sporil. Možno pripúšťam, že forma sa môže niekomu nepozdávať. A komu sa nepozdáva, tomu sa ospravedlňujem. Ale neviem, čo s tým mám robiť.
Doplním len jednu vec. Som zabudol, že vlastne treba upozorniť Bratislavčanov, ja neviem v akom je to statuse, aj Košičanov, lebo by ste neverili, aj tam vyhrali zase tieto autobusy. Takže tam predpokladám, že asi keď pôjdem na ten pochod pre život, tak možno to tiež uvidím. Tam dokonca spravili takú chybu, že keď zadávali podmienky súťaže, tomu by ste tiež neverili, to vám musím povedať, niektorí nečítate Trend, keď robili podmienky pre súťaže, tak opisovali z webovej stránky výrobcu toho českého. A v Čechách sa asynchrónny motor píše s mäkkým i. A oni do tých podmienok súťaže tu, čo robili, to upravili, to učesali presne na nich. A oni to ešte opísali aj s tou chybou. Čiže viete, v slovenčine sa povie asynchrónny s tvrdým y. No je to úplne úžasné. Viete, to je normálne sen, hej, čiže tam, viete, znova, niekto sa usmial. Ale bojím sa, že výsledok bude taký, že v Košiciach budú jazdiť autobusy, ktoré znova možno po večeroch budú zvárať, a nič sa nebude diať. No však viete, tak už niekto vystavil tomu riziku Bratislavčanov. A ide to, ako po šupe, hej, vyhrávame, kde môžeme, s piatimi dverami. Piate dvere, no to je to, čomu som sa venoval včera. Ale tak to vyzerá, že aj Košičanov sa to týka. Tak to som chcel doplniť, že prípadne ak to už aj celé prebehlo, tak je potrebné aj Košičanov informovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2013 o 10:19 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:22

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pozdravujem všetkých kolegov, kolegyne. Vážený pán minister, vážený pán spravodajca, dovoľte mi niekoľko slov povedať. Tak keď som aj počúval pozorne pána ministra, chcem doceniť to, keď ste to tak medzi rečou spomenuli, že tá základná sadzba pokuty sa znižuje zo 60 na 50 eur. Ale ja by som vás chcel ešte viac povzbudiť, pán minister, aby ste boli ešte odvážnejší. Znížte to na 30, to je tisíc korún, čo je, myslím si, pokuta nie nízka. Tisíc korún, to bol veľký peniaz, keď ste ho z peňaženky mali dať. A hocikto to v hotovosti nemal. Prešli sme na tie eurá, aj na to zdražovanie, na ktoré sa sťažujú ľudia. Ale, prepáčte mi taký len kúsok, maličkú takú odbočku, na tie eurá keď sme prešli, tak sa to všetko zaokrúhlilo smerom nahor, strašne vysoko. A rovnako je to aj na tých cestách. Na tých cestách, si myslím, tie pokuty sú neprimerané, dovolím si povedať, za tie priestupky, ktoré sa robia. Na druhej strane často sa stretávam aj s vodičmi a šoférmi, ktorí sú veľmi agresívni na diaľnicach alebo na tých rýchlostných komunikáciách, dokonca aj na obyčajných cestách. A veľakrát mi chýba zase tá polícia, že si tak toľkokrát poviem, kde sú práve teraz tí policajti, keď takýto agresívny šofér tam je. Nechcem povedať to, že ja som ten perfektný, dokonalý muž a šofér, ktorý stále všetko na tej ceste dodrží. Ono veľakrát sa nám stane, že sa pozabudneme na tom plynovom pedáli. Tak myslím si, že tie pokuty chcem doceniť, že sa teda znižuje tá základná sadzba. Ale malo by to byť ešte nižšie. Veľakrát aj medzi policajtmi, dovolím si povedať, niektorí sú takí, že aj zneužívajú túto situáciu. A tých šoférov ohúria najprv tou vysokou pokutou. A proste aj veľa ľudí sa mi sťažovalo, že z tých stretov, ktoré majú, tak majú veľmi nepríjemné tieto skúsenosti. Cez prázdniny som prešiel asi tak osemtisíc kilometrov Európou. Nebol som šofér, pasívne som sedel v aute, ale môžem povedať, za tých osemtisíc kilometrov úplne kdesi na severe Európy tak sme jedno policajné auto stretli. Ale akonáhle sme sa vrátili do našej krajiny, tak za každým rohom človek vidí policajtov na cestách. Ja sa pýtam, činnosť polície, to je len na tých cestách našich a diaľnicach? Vo svete stále všade to majú tak, že to zabezpečuje technik. A vo Švajčiarsku prejdete, pán minister, na červenú, odfotí vás jednoducho automat a príde vám pozdrav domov. Nemusí tam stáť policajt. Veľakrát si myslím zase, keď sú tie zápchy a rôzne situácie, keď sa opravujú mosty diaľničné, sú rekonštrukcie a tak ďalej, dlhé, dlhokánske kolóny sú, tam, kde sú tie lieviky teraz, hej, tie diaľničné úseky máme na východe Slovenska, tie cesty máme otrasné, chýbajú mi veľakrát tam tí dopravní policajti, ktorí by koordinovali viac tú dopravu. A mohli by ju tak zrýchliť. Musím to tak doceniť, na tej R1 pred Nitrou teraz ten policajt stále tam stojí a zrýchľuje tú dopravu. Myslím si, že viac sa treba orientovať na tú techniku v dnešnej dobe. A myslím si, že aj tých policajtov, ktorí odídu do dôchodku z vášho zboru, nebudete musieť dopĺňať personálne, ale stačí to technikou naozaj vyskladať.
K tým pokutám ešte znova to tak chcem zdôrazniť, myslím si, že sú naozaj tie pokuty vzhľadom na tie príjmy, ktoré sú, veľmi vysoké. Neviem si to ani predstaviť a vo svete že by to bolo, že policajt na ceste zastaví za dopravný priestupok šoféra a vypýta si od neho pokutu vo výške jeho mesačného platu, čo je u nás realitou. Tak to je neprimerané. Myslím si, že tie pokuty sú naozaj veľmi vysoké.
Na druhej strane je aj tá skutočnosť, ktorú ste spomínali, tiež znížená tá úmrtnosť na tých cestách. Tak je to naozaj aj v tom technickom vybavení tých záchranárov, záchranných zložiek. Potom je tu aj, samozrejme, hasičský zbor, ktorý zasahuje. A zasahujú naozaj odborne. A sú veľmi promptní a rýchli pri tých dopravných kolíziách na cestách.
Tak tú prítomnosť polície, pán minister, keď už vás tu tak mám, rád by som ju videl aj kdesi inde ako na cestách, hej. Najviac v našej krajine naozaj tých policajtov je práve na tých cestách, čo vo svete je, myslím si, presne pravý opak.
Ďakujem. Ja len toľko som chcel k tomu povedať. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2013 o 10:22 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video