27. schôdza

26.11.2013 - 18.12.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2013 o 18:58 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 18:29

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Kolegyne, kolegovia, pán minister, vážení hostia, dovoľte mi, aby som sa vyjadril teraz v druhom čítaní k zákonu o podpore cestovného ruchu, pretože som sa na túto tému viackrát vyjadroval a musím povedať, že keď som si prečítal spoločnú správu, tak mi odľahlo. Odľahlo mi, pretože viem, že ten nezmysel, kvôli ktorému vlastne bol zákon predložený, tak odtiaľ vypadol. Tento zákon bol predložený najmä z dôvodu vytvorenia novej účelovej dotácie, osobitne zameraný pre určitú skupinu ľudí. Len pre tých, ktorí ste sa nezúčastnili rozpravy v prvom čítaní, tá absurdnosť bola v tom, že pán minister mal rozhodovať o pridelení tejto dotácie, ktorá mala presiahnuť dva milióny eur ročne, pre tých, ktorí zabezpečia ubytovanie viac než na päť nocí na Slovensku pre turistov mimo schengenského priestoru. Úplne absurdné, úplne zvrátené. Len pre porovnanie, priemerná doba prenocovaní na Slovensku nedosahuje ani tri noci pre zahraničných turistov a najviac ich máme z Česka, Nemecka, Poľska. Čiže úplne zvrátené, úplne zamerané pre, len pre určitých ľudí. Vieme všetci pre ktorých.
Zaujímavá bola ale genéza, s akou sa vyvíjala postupnosť názorov vládnej strany na tento názor, na tento zákon. Keď bol zákon uverejnený a keď sme sa o ňom dozvedeli v Národnej rade, tak som usporiadal tlačovú konferenciu, po ktorej ministerstvo dopravy pod vedením pána ministra Počiatka reagovalo, že asi to nepôjde, že oni to vlastne teraz stiahnu, že vlastne to nechceli. Napriek tomu ten zákon pristál v Národnej rade. Vyzval som predsedu parlamentu, aby to stiahol. Nič sa nedialo. Mali sme prvé čítanie a treba povedať, že pán minister uviedol vtedy v prvom čítaní zákon v tom, že ono to možno ani nepôjde. Čiže dal tam akúsi možnosť, že vlastne, vlastne ten zákon ani nemusí byť. Takže celkom dobre nerozumiem, prečo sa tu objavil, keď stále tá presvedčivosť z vládnej strany nebola, ale jasne; myslím presvedčivosť v argumentácii; ale zas na druhej strane ten zákon tu bol veľmi jasný, čierny na bielom, a to, že nakoniec po jednaní vo výboroch tá nezmyselná dotácia z toho vypadla, považujem za úspech, dámy a páni. Považujem za úspech zdravého rozumu, za úspech aj našej aktivity a tlaku, ktorý spôsobil, že jednoducho nakoniec viac ako dva milióny eur nebudú použité pre jednu finančnú skupinu.
Myslím si, že je to dôkaz toho, že ozaj tá skúška trpezlivosti, ostražitosti a citlivosti stála za to a že sme ju nakoniec vyhrali. Aj keď som sa v dôvodovej správe dočítal, že zámer zavedenia účelovej dotácie sa odkladá vzhľadom na možnosti štátneho rozpočtu, tak ja chcem len zdôrazniť, že naša trpezlivosť a sledovanie vládnych zákonov sa tým neodkladá a budeme si svoju opozičnú prácu robiť tak ako aj doteraz, pretože príbeh tohto zákona je toho dôkazom, že sa to oplatí. Oplatí sa sledovať nezmyselné návrhy, aby sme ušetrili ľuďom peniaze.
No a poznámku na záver. Pán minister, keďže nakoniec tá podstatná dotácia, kvôli ktorej bol zákon predložený do parlamentu, vypadla, ja si vám dovoľujem navrhnúť, aby ste ten zákon stiahli, pretože naozaj v takomto znení nič podstatného nemení, keďže sa to nepodarilo - zaviesť novú dotáciu - naozaj tento zákon nemá význam.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2013 o 18:29 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja som sa tiež čudoval, keď to pôvodné znenie tam bolo a hlavne z toho dôvodu, že tá filozofia zákona je úplne iná. Nerozumiem tomu, prečo tu bol pokus úplne sa vybrať opačným smerom. Filozofia zákona je postavená na tom, že oblastné organizácie cestovného ruchu vyberú nejaké peniaze cez daň z ubytovania a cez mestské rozpočty to prebehne do tohto systému. Štát im dá k tomu rovnakú čiastku a táto suma sa má prioritne využiť na propagáciu daného regiónu. Takže to, čo cestovný ruch na Slovensku potrebuje na 99 %, je dobrá propagácia, noví klienti, zahraniční klienti. Tí prinášajú na Slovensko a do cestovného ruchu peniaze. To je, to by mal byť cieľ, o ktorý sa máme snažiť, a o ostatné sa postarajú ľudia, ktorí v cestovnom ruchu pracujú, a prinesie to spústu nových pracovných miest. To nikdy nemalo slúžiť na nejaké dotácie, nech by boli zdôvodnené čímkoľvek. Keby radšej sme sa zamýšľali na to, ako prípadne posilniť tieto toky.
Ja mám jednu myšlienku, jeden nápad, ako by sa to dalo úplne iným spôsobom a dobrým spôsobom, ktorý by posilnil zdroje týchto oblastných organizácií, aby bolo viac možné využiť na lepšiu a silnejšiu propagáciu, keďže štát trestuhodne zanedbáva túto funkciu, a pritom sú to najlepšie investované peniaze, ktoré sa najrýchlejšie vrátia. To nie sú minuté peniaze, ale investované peniaze s vysokou návratnosťou. Takže až sa dostanem aj k prihláseniu v ústnom prihlásení, tak by som aj viacej povedal o tomto zámere, ako posilniť finančné zdroje organizáciou, oblastných organizácií cestovného ruchu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2013 o 18:33 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:35

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja chcem len potvrdiť, čo tu vyjadril pán Štefanec. Skutočne tento návrh zákona, resp. novela zákona o podpore cestovného ruchu je vcelku zbytočná. Je zrejmé, že bola účelovo pripravená len práve pre tzv. účelové dotácie. Myslím si, že tak ako je teraz povedzme upravená alebo môže byť upravená, dúfam, že sa tak aj stane, vlastne len potvrdzuje jej zbytočnosť. Na druhej strane sú tam ešte niektoré ďalšie veci, o ktorých bude hovoriť môj kolega Zajac, ktorý príde aj s pozmeňovacím návrhom. Takže povedzme môžeme tam nájsť aj niektoré pozitívne veci, ako spájanie tých oblastných organizácií cestovného ruchu, ale skutočne toto nemôže byť to dominantné, pre ktoré vlastne tá novela bola pripravovaná. Takže som rád, že to dopadlo, ako dopadlo, a že ten zákon bude naďalej pravdepodobne v tom pôvodnom znení, ktoré naozaj pomáha skutočne rozvoju cestovného ruchu cez podporu oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2013 o 18:35 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja sa chcem podporne vyjadriť k tej snahe a obozretnosti opozičných poslancov, ktorí upozornili na tento problém aj nás, možno povedať, nováčikov v parlamente, ale chcem oceniť aj tú snahu ministra a vlády, že pod vplyvom týchto okolností a kritiky, upozornení opozície bola prístupná k tomu, aby sa tento zákon očistil od takéhoto lobistického zámeru, ktorý mal byť pretavený a premietnutý do zákona.
Čo však chcem ale pri tejto príležitosti zdôrazniť, je to, že cestovný ruch potrebuje podporu ako morálnu, tak aj finančnú. A ja si nemyslím, že stavať veci do takej kategorickej polohy, do takého kategorického zamietnutia poskytnutia podpory je správne. Veď predsa podpora môže byť aj transparentná. Udeľovanie dotácií v atmosfére verejnej prezentácie, verejnej súťaže, skutočnej verejnej súťaže môže byť aj prospešné. Takže považujem za potrebné zamyslieť sa nad systémovou, morálnou aj finančnou podporou pre malé, stredné a mikrosubjekty, ktoré v oblasti cestovného ruchu pôsobia a podnikajú. Určite to tieto subjekty potrebujú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2013 o 18:36 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:38

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem, pani podpredsedníčka. Ďakujem aj kolegyni a kolegom za komentáre a podporu v týchto ich stanoviskách. Naozaj je dobré, že tá účelová dotácia odtiaľ vypadla. Je to evidentne výsledok našej opozičnej snahy a súhlasím aj s tými komentármi, ktoré hovoria o potrebe podpory cestovného ruchu. Mimochodom, to bol zákon, ktorý bol pripravený za minulej vlády Ivety Radičovej, kde vznikla podstata z tých organizácií cestovného ruchu, ktoré momentálne fungujú. Takže nie je nutné tú štruktúru zásadne meniť.
Cestovný ruch naozaj si zaslúži podporu a evidentne tam, kde fungujú tieto regionálne napríklad organizácie cestovného ruchu, mimochodom v štyroch z ôsmich samosprávnych krajov, tak dokazujú, že majú tieto kraje jasne lepšie výsledky v prilákaní počtu zahraničných turistov. Takže táto organizácia má svoju logiku, má svoj význam, má svoju opodstatnenosť a aj to nakoniec funguje. O to, o to je väčším výkričníkom skutočnosť, že svojho času chcelo ministerstvo - a nie je tomu dávno, bolo to cez pána štátneho tajomníka Palka -, zobrať až 70 % dotácie týmto organizáciám cestovného ruchu. Ja sa obávam, že to bolo práve preto, aby bola, boli zdroje na túto účelovú dotáciu. Že sa to nepodarilo, je dobrou správou, a osobne si myslím, že nie je ani dôležité meniť a nemá ani logiku meniť tú štruktúru, ktorá v súčasnosti funguje. Takže ten návrh zákona v tej podobe, v akej je momentálne predložený, skutočne nemá žiadny význam.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2013 o 18:38 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:40

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani podpredsedníčka. Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, ja veľmi telegraficky a odborne k tomuto návrhu novely zákona. Jednoducho chceme len vylepšiť fungovanie oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu. Tento podnet prišiel z ich prostredia. Tak veľmi rýchlo to prečítam, ten pozmeňujúci návrh, ktorý navrhujeme.
V čl. I sa za bod 17 vkladá nový bod 18, ktorý znie:
"18. V § 12 ods. 1 znie:
"(1) Krajská organizácia môže byť zrušená s likvidáciou alebo bez likvidácie, ak jej imanie prechádza na právneho nástupcu. Krajská organizácia sa zrušuje rozhodnutím orgánu určeného stanovami alebo zamietnutím návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku, zrušením konkurzu po splnení rozvrhového uznesenia alebo zrušením konkurzu z dôvodu, že majetok úpadcu nepostačuje na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty, alebo zastavením konkurzného konania pre nedostatok majetku, alebo zrušením konkurzu pre nedostatok majetku, alebo zrušením konkurzu po splnení konečného rozvrhu výťažku."."
Nasledujúce body sa potom primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Ide o odstránenie legislatívnej nepresnosti aj nejednotnosti spôsobu, spôsobov zrušenia krajskej organizácie. Hoci navrhovateľ do § 24, ktorý sa týka oblastnej organizácie, doplnil nový odsek 3 o tom, že oblastná organizácia zaniká výmazom z registra po zrušení s likvidáciou alebo bez likvidácie, pri krajskej organizácii už toto doplnenie nevykonal. Súčasné znenie prvej vety odseku 1 budí dojem, akoby krajská organizácia mohla byť zrušená len s likvidáciou.
Z ustanovenia druhej vety odseku 1 vyplýva, že krajská organizácia môže byť zrušená dobrovoľne rozhodnutím orgánu určeného stanovami, alebo ak nastanú skutočnosti, ktoré majú podľa zákona za následok aj jej zrušenie. Medzi takéto skutočnosti zákon zaraďuje vyhlásenie konkurzu alebo zamietnutie návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku. Ak sú však medzi dôvody zrušenia zaradené tieto dve skutočnosti, mali by tam byť zaradené i ďalšie skutočnosti, ktoré by mali mať za následok zrušenie krajskej organizácie, obdobne ako je tomu v § 68 ods. 3 písm. d) Obchodného zákonníka. Tieto skutočnosti sú týmto návrhom do druhej vety odseku 1 doplnené, pričom vyhlásenie konkurzu nie je skutočnosťou odôvodňujúcou zrušenie krajskej organizácie.
2. V čl. I sa za bod 18 vkladá nový bod 19, ktorý znie:
"19. V § 18 odsek 1 znie:
(1) Predstavenstvo je štatutárnym orgánom oblastnej organizácie, ktorý riadi činnosť organizácie a koná v jej mene. Predstavenstvo zabezpečuje činnosť a fungovanie oblastnej organizácie v období medzi zasadnutiami valného zhromaždenia."
3. V čl. III (pozn. red.: správne má byť "v čl. I") sa za bod 19 vkladajú nové body 20 až 25, ktoré znejú:
"20. V § 18 odsek 5 sa na konci pripája táto veta: "Ak predseda nemôže vykonávať svoju funkciu alebo je odvolaný, do zvolenia nového predsedu vykonáva jeho funkciu podpredseda."
21. V § 18 sa vypúšťa odsek 6.
Doterajšie odseky 7 až 10 sa označujú ako odseky 6 až 9.
V bode 22. V § 18 odsek 8 znie:
"Pokiaľ stanovy neurčia inak, je oprávnený konať v mene oblastnej organizácie a zastupovať jej záujmy predseda. Členovia predstavenstva, ktorí konajú v mene oblastnej organizácie, sú viazaní uzneseniami valného zhromaždenia a predstavenstva."
Bod 23. V § 18 sa vypúšťa odsek 9.
Bod 24. Za § 19 sa vkladá nový § 19a, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 19a Výkonný riaditeľ
Výkonný riaditeľ je výkonným orgánom oblastnej organizácie.
Výkonného riaditeľa volí a odvoláva valné zhromaždenie na návrh predstavenstva.
Výkonný riaditeľ je oprávnený konať v mene oblastnej organizácie vo veciach určených stanovami, pričom je viazaný uzneseniami valného zhromaždenia a predstavenstva."
25. V § 20 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) V prípade, ak sa člen, predseda alebo podpredseda predstavenstva alebo dozornej rady alebo výkonný riaditeľ oblastnej organizácie vzdá svojej funkcie v priebehu svojho funkčného obdobia, je vzdanie sa funkcie účinné odo dňa prvého zasadnutia valného zhromaždenia nasledujúceho po doručení vzdania sa funkcie; ak sa člen, predseda alebo podpredseda predstavenstva alebo dozornej rady alebo výkonný riaditeľ vzdá svojej funkcie na zasadnutí valného zhromaždenia, je vzdanie sa funkcie účinné okamžite. Ak valné zhromaždenie nezasadne ani do troch mesiacov od doručenia vzdania sa funkcie, je vzdanie sa funkcie účinné od prvého dňa nasledujúceho po uplynutí tejto lehoty."
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k týmto bodom: Samotný zákon v § 18 odsek 2 predpokladá v oblastných organizáciách kreovanie viacčlenného predstavenstva, v ktorom budú zastúpené záujmy tak obce, ako aj ostatných členov. Vzhľadom k tomu je potrebné, aby v záujme plynulého a bezproblémového fungovania organizácie nebol jej štatutárnym orgánom len jeden človek, ako je to teraz, predseda alebo, ale aj ostatní členovia predstavenstva, že aby to bol kolektívny orgán. Dôležité je i z hľadiska kontrolného, aby mohla byť zabezpečená kontrola, aby celé fungovanie neležalo na pleci jedného človeka. S tým súvisí i oprávnenie konať v mene oblastnej organizácie. Napokon samotná prax ukázala, že vzniknuté oblastné organizácie si konanie v ich mene upravujú tak, že okrem predsedu, prípadne podpredsedu sú v mene organizácie oprávnení konať i ďalší členovia predstavenstva, či už samotne, alebo spoločne. Navrhuje sa túto otázku upraviť analogicky ako v prípade akciovej spoločnosti podľa § 191 Obchodného zákonníka, čo znamená, že oblastné organizácie si budú môcť samy určiť v stanovách, kto z členov predstavenstva je oprávnený konať v ich mene a akým spôsobom. Ak stanovy neurčia inak, v mene oblastnej organizácie bude oprávnený konať jej predseda.
Z hľadiska koncepčného navrhujeme v bode 20 doplniť do ustanovenia § 18 odsek 5 druhú vetu z vypusteného odseku 6.
V bode 21 navrhujeme v § 18 vypustiť odsek 6 vzhľadom k navrhovanej zmene štatutárneho orgánu uvedenej v bode 2.
V bode 23 navrhujeme v § 18 vypustiť odsek 9 a presunúť ho z hľadiska koncepčného do § 19a.
K bodu 24: Na rozdiel od ostatných orgánov oblastnej organizácie (valné zhromaždenie, predstavenstvo, dozorná rada) v zákone absentuje ustanovenie týkajúce sa postavenia jej výkonného riaditeľa. Z hľadiska prehľadnosti a ucelenosti zákona bolo do nového § 19a prevzaté ustanovenie § 18 odsek 9, týkajúce sa oprávnenia výkonného riaditeľa konať v mene oblastnej organizácie.
Odôvodnenie k bodu 25: V zákone úplne absentuje úprava možnosti skončenia funkcie členov predstavenstva dozornej rady a výkonného riaditeľa inak ako uplynutím štvorročného funkčného obdobia. Pretože aplikačná prax priniesla i prípady, keď člen voleného orgánu oblastnej organizácie chcel z vlastnej vôle ukončiť svoju funkciu v tomto orgáne, je potrebné tieto prípady zániku funkcie jednoznačne upraviť i v texte zákona. Skončenie funkcie je upravené obdobne ako v Obchodnom zákonníku. Dopĺňa sa odsek 2 a pôvodný odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
4. V čl. I sa mení a dopĺňa bod 20 nasledovne:
V § 21 ods. 2 písm. a) sa za slovo "dňom" vkladajú slová "doručenia písomného" a v § 21 ods. 3 prvá veta znie: "Oblastná organizácia vyškrtne člena zo zoznamu členov do 30 dní odo dňa zániku jeho členstva podľa odseku 2."
Odôvodnenie: V § 21 ods. 2 písm. a) ide o legislatívne upresnenie okamihu zániku členstva. Aby oblastná organizácia mohla vykonať vyškrtnutie člena zo zoznamu členov, musí jej byť oznámené, oznámenie o vystúpení doručené z hľadiska právnej istoty v písomnej forme.
Po zániku členstva podľa odseku 2 zákon stanovuje oblastnej organizácii v odseku 3 povinnosť vyškrtnúť člena zo zoznamu členov v lehote 30 dní od rozhodnutia valného zhromaždenia o vylúčení člena. Túto povinnosť vyškrtnutia už však nestanovuje v prípadoch zániku členstva podľa odseku 2 písm. a) a b). Ak po zániku členstva má dôjsť ešte k úkonu - vyškrtnutiu člena zo zoznamu členov - malo by sa to tak logicky stať vo všetkých prípadoch zániku členstva.
5. V čl. I bod 22 znie:
"§ 24 vrátane nadpisu znie:
"Vznik, zrušenie a zánik oblastnej organizácie
(1) Na vznik, zrušenie a zánik oblastnej organizácie sa primerane vzťahujú § 10 a 12.
(2) Pri registrácii oblastnej organizácie sa vyžaduje doklad o počte prenocovaní v ubytovacích zariadeniach na území zakladajúcich obcí, za ktoré bola vybratá daň za ubytovanie za rok, ktorý predchádza roku, v ktorom je oblastná organizácia registrovaná."."
Bod 23 sa vypúšťa a nasledujúce body sa potom primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Ide o legislatívne upresnenie v súvislosti s tým, že zániku oblastnej organizácie predchádza jej zrušenie. Pretože odsek 1 odkazuje na primerané použitie § 10 a 12, je navrhované doplnenie odseku 3 (bodom 23) nadbytočné a duplicitné. Takisto je nadbytočné ustanovenie odseku 4. Z tohto dôvodu navrhujeme odseky 3 a 4 vypustiť.
6. V čl. I bode 24 v nadpise pod § 24a sa slovo "zánik" nahrádza slovom "zrušenie".
Ide o legislatívno-technické spresnenie.
7. V čl. I sa dopĺňa bod 25 nasledovne: V § 26 odsek 1 písm. f) sa na konci pripájajú slová: "a spôsobu konania v mene organizácie cestovného ruchu".
Odôvodnenie: Z hľadiska transparentnosti a informovanosti je potrebné, aby v registri bol uvedený i spôsob, akým člen, resp. členovia štatutárneho orgánu konajú v mene organizácie cestovného ruchu.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ďakujem za, vám za pozornosť. Odovzdávam toto spravodajcovi a dúfam, že tento legislatívno-technický návrh podporíte.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2013 o 18:40 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:52

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, pán minister, vážená dáma a páni, už v prvom čítaní som kritizoval účelovú dotáciu pre vybranú skupinu podnikateľov v cestovnom ruchu, a preto som rád, že túto účelovú dotáciu pre takto úzko, úzku skupinu podnikateľov v cestovnom ruchu, teda vypadla z tohto návrhu zákona. Som presvedčený o tom, že cestovný ruch na Slovensku potrebujeme podporovať, ale potrebujeme to podporovať systematicky tak, ako to urobila vláda Ivety Radičovej, keď systematicky tým združeniam, ktoré preukázali 50-tisíc prenocovaní za rok, tieto mohli potom následne dostať dotáciu na propagáciu svojho regiónu. Takéto systémové opatrenia, ktoré dajú možnosť všetkým prevádzkovateľom v cestovnom ruchu získať takúto dotáciu, budeme podporovať, ale nie úzko vybraným podnikateľom v cestovnom ruchu.
Dovoľte mi, aby som predniesol pozmeňujúci návrh, ktorý predkladám spolu s kolegom Hudackým a ktorý sa dotýka procesu výberu generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. V doteraz platnej legislatíve to bolo tak, že pán minister navrhol Rade SACR-u generálneho riaditeľa a Rada SACR-u ho musela schváliť a až následne ho minister mohol vymenovať alebo odvolať. Novelou vládneho zákona sa odoberajú tieto kompetencie rade agentúry SACR-u. Musím pripomenúť, že rada agentúry má jedenásť členov a členmi tejto rady sú zástupcovia akademickej obce, ktoré majú katedru cestovného ruchu, takisto krajské oblastné organizácie cestovného ruchu, ZMOS a profesné zväzy cestovného ruchu na Slovensku. Takisto predsedom a členom rady je aj zástupca ministerstva dopravy. Navrhujeme, aby bola ponechaná doterajšia platná legislatíva, keď Rada Slovenskej agentúry pre cestovný ruch musela preschváliť príslušného ministra alebo muselo jeho odvolanie prejsť cez Radu SACR-u. Rada je kontrolným a poradným orgánom ministerstva dopravy.
Takže prečítam pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pavla Zajaca a Jána Hudackého k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač 725.
1. V článku I sa vypúšťajú body 8, 10 a 11.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Pozmeňujúci návrh vypúšťa body 8, 10, 11, ktoré súvisia s odobratím kompetencií Rade Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (ďalej len "rada agentúry") pri procese výberu generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (ďalej len "agentúra"), jeho funkčným obdobím a takisto so znefunkčnením rady agentúry pri kontrolnej právomoci voči agentúre v otázkach činnosti a hospodárenia. Rada agentúry má 11 členov a zo zákona je zložená zo zástupcov akademických obcí vysokých škôl s katedrou cestovného ruchu, krajských a oblastných organizácií cestovného ruchu, ZMOS-u a profesných organizácií cestovného ruchu na Slovensku. Predsedom a členom rady je aj zástupca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Existencia rady agentúry ako kontrolného a poradného orgánu ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pre otázky činnosti hospodárenia je veľmi dôležitá. Slovenská agentúra pre cestovný ruch využíva na svoju činnosť okrem prostriedkov štátneho rozpočtu aj prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Je sprostredkovateľným orgánom pod riadiacim orgánom pre Prioritnú os 3 Cestovný ruch a zároveň sama využíva európske prostriedky na svoju činnosť.
Novela vládneho zákona odoberá kompetencie rade agentúry v procese ustanovenia jej štatutárneho orgánu a tieto prostriedky sústreďuje do rúk ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Podľa návrhu bude generálneho riaditeľa agentúry vymenovávať a odvolávať výhradne minister a jeho výber nebude podmienený súhlasom rady agentúry. Táto doteraz platná úprava zabezpečovala odborný a profesionálny charakter spôsobom menovania a odvolania generálneho riaditeľa agentúry. Vládna novela takisto ruší klauzulu, podľa ktorej funkčné obdobie generálneho riaditeľa agentúry je päť rokov, a taktiež to, že tá istá osoba môže vykonávať funkciu generálneho riaditeľa agentúry najviac dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
Dámy a páni, prosím vás o podporu takto, takéhoto pozmeňujúceho návrhu zákona, ktorým by naozaj bol zabezpečený odborný a kvalitný výber generálneho riaditeľa, a určite by, takto by sme mohli predísť aj syndrómu Komjatíc, ktorý sa nám objavil na ministerstve poľnohospodárstva. Vystríham pred tým, aby takáto rada, ktorá má kontrolnú a poradnú činnosť, bola takto obídená a generálny riaditeľ bol vymenovaný len ministrom dopravy.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2013 o 18:52 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:58

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. No samozrejme, chcem podporiť môjho kolegu Pavla Zajaca aj s tým, že sme spolu predkladali tento pozmeňujúci návrh. Je to len dôkazom toho, pán minister, že chcete centralizovať moc do vlastných rúk v tejto dôležitej oblasti rozvoja cestovného ruchu. Veď tých jedenásť členov rady v podstate garantuje kvalitu a, samozrejme, že aj odborný nejaký dohľad prostredníctvom generálneho riaditeľa SACR tak, aby sa aj tá samotná agentúra rozvíjala spôsobom, respektíve aby v podstate pripravovala ten nevyhnutný servis pre organizácie v oblasti cestovného ruchu.
Zrejme vám nejde o to, aby sme podchytili tú kvalitu, zrejme vám nejde o to, aby na mieste generálneho riaditeľa bol odborne zdatný človek, profesionálne orientovaný na túto oblasť. Veď všetkých tých jedenásť členov, ktorí reprezentujú významné inštitúcie, keď môžem spomenúť na margo toho ZMOS oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu, veď títo môžu len tým pozitívnym spôsobom participovať na výbere generálneho riaditeľa tak, aby vlastne bol akceptovaný širokou podnikateľskou, ale aj odbornou verejnosťou teda v tejto oblasti.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2013 o 18:58 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
27. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:00

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť niekoľko poznámok k tomuto návrhu zákona. Ako začať? Nedovolím si takú, predsa len jednu uštipačnú poznámku, že keď..., alebo v iných krajinách cestovný ruch, sa hovorí, jak si považujú, a tvorí významnú časť aj hospodárstva, aj že podieľa sa, nie, na niektorých viac, menej, ale nikto ho nepodceňuje, nikto nikdy si nedovolí povedať, že nemá význam. Tak ani u nás, hej, že aj tu všetci vedia spievať, aký to má význam, ale poviem vám, aké sú praktické výstupy toho významu alebo toho, že si to uvedomujeme.
Sála je prázdna. To znova nemá význam hovoriť poslancom SMER-u, to je úplne zbytočné. Koniec koncov tu ani nie sú, alebo minimum a, samozrejme, primerane platí pre opozíciu, sála je prázdna. Nikto tu nie je, čiže, vážení občania, ak hovoríme o oblasti, ktorá môže významným spôsobom sa podieľať na HDP našej krajiny, na tom, že teda, že sú z čoho peniaze, aby nezatekalo do škôl, kde vaše deti chodia, keď to poviem takto zjednodušene, tak sa to stretlo naozaj s enormným záujmom poslaneckého zboru. Tu sú nastúpení v rade s tridsiatimi, každý tu drží v ruke, teda teraz ironizujem, pozmeňujúci návrh, že ako to zlepšiť, a je tu ohnivá, búrlivá diskusia a na konci tejto búrlivej diskusie vám predloží tento parlament návrh zákona, ktorý to zlepší. No už takto to by mohlo vyzerať, ale to by sa nevolalo Slovensko a slovenský parlament. Čiže čo sa týka slovenského parlamentu, prebieha to tu naozaj v komornej atmosfére bez akéhokoľvek záujmu. Však koho by niečo zaujímalo, však?
To je z pohľadu nás ako parlamentu, ale z pohľadu tých, čo to vytvárajú, nuž, tak vám poviem, že je to aj výrazom tej biedy, ktorú žijeme, hej, alebo, alebo to je tej krajiny, v ktorej vlastne žijeme, hej, že pokiaľ je tu nejaký návrh zákona, ktorý hovorí o podpore cestovného ruchu, myslím, tak sa volá, áno, presne tak, aj v preambule má napísané jeho predmet, tak za to obdobie, čo je platný, to znamená od 2010., čoho sme sa dožili? Toť návrhu zákona, myslím, že tam boli jedna novela, ktorú robil pán Figeľ, tam precizoval niektoré ustanovenia, toho sa zľahka neskôr dotknem a bol tu pokus, pokus prepašovať dotáciu pre Dom Pérignon alebo cigary pre ruských turistov, ktorí pôjdu do Vysokých Tatier, nuž ale teda vzhľadom na to, že opozícia si to všimla a už to teda akože bolo moc, no tak sa to tak ako potupne stiahlo, ale zákon tu zostal. Hej? Ale, čiže ale bolo to tam a ja chcem ešte jednu vec uviesť, aj pri predstavovaní toho návrhu bolo povedané, že ten návrh zákona prešiel vládou. Čiže, vážení občania, to si vás dovolím upozorniť, postup je asi taký, že niekde na tých oddeleniach, ktorých sa tiež zľahka dotknem, neviem, čo tam robia na tom oddelení cestovného ruchu, keď boli schopní toto vyprodukovať, a čo inšie poviem, tak to oddelenie to nejako pripraví na základe pokynov, už nevieme koho, ale tušíme, pán minister to takto odcupitá na vládu a vláda mu to schváli. Čiže, vážení, ten, to drahé šampanské a cigary pre ruských turistov do Vysokých Tatier, ktoré ste vy mali dotovať, hej, tak prešlo vládou, čiže pozor, aby sme si boli na čistom, to nie je len že pán Počiatek, pán minister, hej, to, vážení, ja ich nejdem menovať, to aj pán Richter, predpokladám, ja neviem, kde sa dajú nájsť hlasovania vo vláde, to si pozriem, preto to, tento zákon, si to naozaj pozriem, že kto hlasoval za drahé víno a cigary pre ruských turistov, aby sa im naša bieda na ne skladala, to si pozriem, ale len menujem zľahka, čiže predpokladám, že aj pán Richter hlasoval za tento zákon.
My sme mali tesne pred tým, to by ste neverili, pán minister, to vy, čo viete tiež plus-mínus, že hodnoty nerastú na stromoch, tak by ste neverili, čo sem doniesol. To je jeden, ale trebárs aj pán Fico, predpokladám, že hlasoval. Neviem, to naozaj, to len ľudia nech si uvedomia, že to prešlo schválením vo vláde. Až na základe toho prišiel pán minister sem a tu teda sa očakávalo, že to pôjde zľahka, lebo však vaši zahlasujú aj, že, že Zem je rovná, však prečo nie? No už sa to aj trošku žvejklo, tak sa to tak potupne stiahlo. V existujúcej podobe, ako to tu je, je naozaj, to tu odznelo, úplne zbytočné, aby sme sa o tom bavili. V zásade úplne zbytočne a len poviem niektoré veci, ktoré je dôležité povedať pri podpore cestovného ruchu, že čoho, že ako to teda prebieha tá podpora cestovného ruchu u nás prostredníctvom zákonov, prostredníctvom vlády, prostredníctvom poslancov, ktorí zahlasujú, že zem je rovná, ako to celé zvykne dopadnúť.
Viete, filozoficky je to tak, že furt sa tu na niečo hráme, furt. Pardon za výraz, není je spisovný, a tak stále. To je presne to, ale raz to dobehne, raz to dobehne aj tých, ktorí si myslia, že sa to dá udržať, lebo tie ploty, nie som si celkom istý, či vám dovolia stavať. To je krásny príklad, je Veľká Lomnica, hej, že cez cestu máte osadu a na druhej strane golfové ihrisko. Aj toto je tiež len výrazom toho, že ako my pristupujeme k podpore cestovného ruchu. Ja by som to, keby som to, teraz som bol nedávno, preto to hovorím, v jednej krajine, kde teda majú kopu iných svojich starostí, ale ako-tak tomu rozumejú a vďačíme im za veľa a koniec koncov im vďačíme aj za to, že sú jedni z tých, pre..., kvôli ktorým aj parlamenty vznikli, že keby si oni spravili zákon na podporu Paríža, tak to poviem, hej, alebo to je, viete, filozoficky ten zákon je nastavený tak, že podporuje tých, ktorí mali to šťastie, že sa im urodilo. Hej? To znamená, mali to šťastie, že sú buď vo veľkom meste, kde teda plus-mínus niečo je, alebo sú na veľkých kopcoch, kde aj historicky sa, aj boľševik investoval proste už tam, a tých, tým dáva ešte viac. Tak viete, keď vravíte, že to je dobrá filozofia, ja len naznačujem, že nie som si celkom, moje hlboké presvedčenie týmto smerom naozaj nejde, že je to správne. Poviem prečo. Lebo existujúce nastavenie toho, tých oblastných centier a krajských centier dopadlo v zásade tak, ako to niekto možno chcel, že tá dotácia, ak čerpám z tých údajov, pán minister, ktoré som si našiel, prípadne ma niekto môže opraviť, tak vám to dopadlo asi nasledovne.
Dotáciu za minulý rok ste dali niekde vo výške 2,9 do oblastných, nie krajských, do oblastných 2,9 miliónov, no ak by ste neverili, že do tých oblastných, v ktorých má nejakým spôsobom ingredienciu J&T a Tatra Mountain Resorts, tak šla 60 % z tej sumy. Čiže väčšia polka z tých 2,9 milióna, ktoré sa dali ako na podporu, tak šlo na, do tých oblastných organizácií cestovného ruchu, kde nejakým spôsobom je J&T. A ďalej potom Košice a Bratislava zobrala ďalšiu časť a dokopy J&T, Košice a Bratislava má dve tretiny z tej dotácie. Viete, takže ak by to prípadne niekoho zaujímalo, tak toto hovorím, tak to celé nejakým spôsobom vám dopadlo. Môžte povedať, že majú, majú dosť, ale aj to ešte neznamená, že im nemôžu pridať. No tak nech sa páči, ale ja nezdieľam to presvedčenie, že je to správne. Takže tak vám to dopadlo, že ste dotácie, cirka dve tretiny išli do veľkých stredísk alebo do veľkých miest. Dávam na zváženie, či si myslíte, že je to správne.
Tam treba povedať ešte jednu vec, že vy by ste mali, ale tiež treba sa tešiť, že vôbec niečo, ja neviem, koľkí ľudia robia na tej sekcií cestovného ruchu, že vôbec niečo, hej, teda dobre, ale by mali potom asi sekundárne vyhodnocovať, že ako to dopadlo a že či to, ako to je teraz, že či to je správne. No tak asi niekde je chyba, lebo keď máte nejakých tých 32 či koľko tých oblastných centier a zľahka keď som si pozrel, tak vám z tých 30 cirka 13, to znamená, niekde na úrovni väčšej tretiny, využilo to, čo mohli využiť. To znamená, využili to, že ak mali počet prenocovaní, mali nejaké členské príspevky, tak tá dotácia mohla dostávať 90 % z výšky členských príspevkov. Čiže z tých 30 to cirka tretina využila a z tej tretiny bola polka J&T, no teda skupiny, tie oblastné centrá, kde sú oni. No čiže oni presne vedeli, že prečo to robia, za chvíľku to poviem. Hej, no, viete, čiže asi to až nie je taká sláva, hej, že aj keď mali tú možnosť, že to nevyužili, proste niekde inde je chyba. Neviem, či to na tom odbore niekto vyhodnocuje, poprípade sa nad tým zamyslite, lebo naozaj aby sme nedopadli tak, že vy poviete, že teda dáte 3 milióny na podporu, z toho 1,5 milióna tým, ktorí to v zásade nepotrebujú. A tých, tých, ostávajúcu sumu rozdelíte, to jak rozhádžete, jak keď, jak keď zasneží nad Slovenskom. Lebo minule tú oblasť, nech sa na mňa nikto nehnevá, niektoré tu oblastné kancelárie majú nejakých 30 subjektov, sa ledva vyzbierali na niečo, teraz niečo dostanú. Neviem si celkom prakticky predstaviť, že ako prebieha tá, tá činnosť v tej oblastnej, v čom? Aby sme neskončili náhodou tak, a to je aj predmetom mojej interpelácie, že tie peniaze skončia, lebo máte predsedu predstavenstva, podpredsedu predstavenstva, dozornú radu. Viete, to zas by som bol nerád a v tejto krajine to býva veľmi dobrým zvykom, že veľká časť tých peňazí sa nakoniec rozpustí pre predsedu predstavenstva, podpredsedu predstavenstva, členov dozornej rady a spravia jednu webovú stranu, no. Viete, toto je naozaj tiež ešte veľmi dôležité, aby sme, ak vy máte odfajknuté, jak podporujete cestovný ruch. Toto s podporou cestovného ruchu, uznajte sami, až tak teda veľa nemá. Čiže to bude, keď to nebudú vaši robiť, tak ja si dám tu prácu, že sa prípadne na to spýtam, jak to dopadlo, a že čo sa podporilo a že ako, ako to prebieha a koľko z toho išlo na platy. Viete, aby ste nevytvorili zamestnanosť tým, že máte, keď máte 32 tých centier, tak máte 32 predsedov, podpredsedov predstavenstva (povedané so smiechom) a tí berú, ja neviem, tisíc euro alebo pod tisíc euro nejdú, neviem, to treba zistiť. Bojím sa trošku, keďže viem, kde žijem, že to možno aj takým spôsobom v konečnom dôsledku dopadlo. Čiže dávam na zváženie, ja nehovorím, že to nie je cesta. Ale je to, filozoficky podľa mňa to nie je správna cesta, že máme, máte podporovať cestovný ruch v takej podobe, že si niekto, kto vlastne, komu by malo záležať, ja to poviem na príklade Jasnej, lebo tá je účelová novela, ktorá hovorila o tom, že keď má niekto nad 150-tisíc prenocovaní, tak môže založiť oblastnú kanceláriu aj menej ako päť osôb. No presne Jasná, to bolo ušité na Jasnú.
Čiže Jasná, jej oblastná kancelária je jasná a tam je to úplne exemplárny prípad, hej. Jasná je exemplárny prípad v tom, že tam sú účastníci - teda Demänovská dolina, tá dala 5-tisíc euro -, a potom je tam J&T Tatra Mountain Resorts a Tatranská. A tí doložili presne toľko, tých 300-tisíc, aby mohli, 290 či koľko, aby mohli od štátu dostať.
Ja nechcem prejudikovať, ono viete, oni tak či tak musia investovať, aby promovali, čiže takto im ešte štát v tom pomohol. Otázka stojí, že či je toto filozoficky správne? A už nehovorím o tom, že, a nechcem byť teraz, že maľujem furt len čerta na stenu, ale počkám si, keď teraz definujete, že turistické centrá a neviem čo, aby to náhodou nedopadlo tak, že vytvoríte nejaké turistické centrum v Jasnej v hoteli, ktorý patrí pod Tatra Mountain Resorts, ktoré si vyberie na nájomnom presne toľko, koľko tam tá skupina dala, a všetko ostatné, to je len taký, už platí štát. No neviem, ale nevylučujem, že to takto v tejto krajine môže dopadnúť. Bude to stáť za to si to neskôr odsledovať. Jasná je úplne exemplárnym príkladom toho.
Dávam na zváženie, či si myslíte, že toto je správne, či toto je podpora cestovného ruchu? Ja by som celkom v úspechu, s úspechom v tom pochyboval, lebo neverím, keď zostanem v tom príklade, že Francúzi majú zákon na podporu Paríža v tom, že teda podporujú takto vybrané. Oni sa teda, predpokladám, niekto sa snaží, predpokladám, to by malo byť aj našim cieľom, pomôcť tým, ktorí teda aj, aj podporu potrebujú, hej. Dávam na zváženie, nechám to na vás, viete, v mojej moci to nie je, ja to môžem len navrhovať a môžem to prípadne sa na to spýtať, ak ma vôbec pustíte cez vrátnicu, lebo už aj to sa mi stáva, že so mnou na vrátnici jedná nejaká šéfka marketingu a rozpráva so mnou jak..., to, to je ináč normálne nonsens. Šéfka marketingu na Dopravnom podniku v Bratislave, to je capo di tutti capo, či jak sa povie. To ona proste všetko vybaví cez vrátnicu, poslanca pošle kade ľahšie a hotovo, vybavené. Neviem, či už táto kultúra neprešla aj ku vám, lebo poväčšine títo šéfovia marketingu zvyknú mať veľkú moc, tak uvidím, skúsim sa na to opýtať u vás, že ako to je, že či je toto správne.
Ešte si dovolím povedať, skôr ako skončím, že čo aj dokazuje, že sme taká čudná krajina a tak čudne k tomu pristupujeme a vlastne sa zakryjeme pod podporu cestovného ruchu a v zásade to je o niečom úplne inom. To tam, pán minister, máte, lebo okrem toho, že je to zbytočné, že to sem teraz ste doniesli, tam len definujete tie turistické centrá, tak tam máte to, že posilňuje sa tu vaše postavenie v podobe vymenovania SACR, riaditeľa SACR. Tak ju odvolajte, tú pani Kučerovú tam, ja si myslím, Kučerová sa volá, podpísala teraz nejaký dodatok k zmluve.
Prosím vás, toto chcem hovoriť na dokumentáciu toho. To SACR, to je Slovenská agentúra pre rozvoj cestovného ruchu. Tam tiež by za to stálo sa pozrieť, že jak teda vlastne podporuje, a prečo zrovna tie stánky furt stavia roky rokúce jedna a tá istá firma, že ako keby na tom Slovensku nevedel nikto iný informačný stánok postaviť a možno aj lacnejšie jak za cenu, cenu bytu v centre mesta.
By ste neverili, čo sa stalo tejto agentúre, ktorá to má podporovať a má zdroje, teda na to fokuso, aby podporovala, tak si prenajíma priestory niekde v Ružinove v nejakej, viete, že keby, no, ale v Ružinove na nejakom poschodí a platí, to ma zarazilo, platí 23-tisíc euro za tie priestory. Vychádza to niekde na úrovni 26 euro za meter štvorcový. Vy, čo tomu trošku rozumiete, alebo tak viete všetci dávno, to stačí povedať, že je to strašne veľa, hej. A čo čert nechcel, a to už je, že dokumentuje tú úbohosť, naozaj tú úbohosť, to zdôrazním. Hej? Tak bol podpísaný nejaký dodatok teraz v júni, prenajímajú si cirka, ungefähr, za 26 euro meter štvorcový, agentúra, ktorá zo štátnych zdrojov podporuje, aby ľudia, aby cestovný ruch, aby HDP, všetko, no jak som to s tým začal, a by ste neverili, že na internete máte teraz v ponuke realitných kancelárií v tej iste budove (povedané so smiechom) o jedno poschodie vyššie tiež prenájom toho jedného podlažia a za 10 euro meter štvorcový. Viete, to je a to je ešte vlastne akože nástrelová cena. To znamená, že keby ste ho zobrali, tak vám garantujem, že vám dajú nižšie. Čiže je to niekde na úrovni tretiny. No povedzte mi, povedzte mi niekto, a to budem interpelovať, povedzte mi, prosím vás, niekto, dokedy sa chcete takýmto spôsobom týmto ľudí vysmievať do očí?! Dokedy?! Dokedy chcete mať v sebe tú drzosť všetci, ktorí tam okolo toho sa motáte, a poviete: "To tak je." Prečo je to tak? Ja tomu nerozumiem. Ja tomu fakt nerozumiem! Ja sa ráno zobudím, pozriem, či svieti slnko, všetko v poriadku, ideme do roboty, robíme, rozmýšľame normálne. Ja nerozumiem, nad čím vy rozmýšľate, ja nechápem. Prečo si štát prenajíma za 26 eur meter štvorcový a o poschodie vyššie v tej istej budove ten majiteľ budovy prenajíma za 10 eur meter štvorcový?! Povedzte mi niekto, povedzte mi, prečo je tam tá prirážka pre ten štát? Prosím vás, fakt mi pomôžte, pomôžte mi vyriešiť tento môj vnútorný rozpor, aby som sa už nečudoval. Možno, ja neviem, možno tam je nejaký, čo to je, bezpečnostný príplatok alebo aký? Ja neviem, za čo je ten príplatok. Pomôžte mi, pán minister. Povedzte mi, v čom to je? Prečo je to tak? Niekedy mi je na vracanie z toho. Normálne mi je z toho zle. Bez hanby, bez akejkoľvek hanby, tu nikto sa, tu ombudsmanka, chúďa, sedí niekde tam, to ste vytvorili, ten úrad bol vytvorený na to, aby Móricovi to zaplatilo budovu, a zisťujeme, že SACR funguje. Prosím vás, veď to sú obrovskú peniaze za tie nájmy! Veď to som si to tu niekde vypočítal. Teraz, čo platí, to je 300-tisíc euro ročne, to znamená 9 miliónov. Povedzme mi, koľko korún, koľko vecí sa dá podporiť za tie peniaze? Koľkých chudákov niekde v penziónoch v Zuberci, v Lomnici, ja neviem, kde sa trápia, čakajú pomaly, nemajú, viete, nejakú tabuľku alebo sa do katalógu a ešte vám príde, že do katalógu musíte si zaplatiť. Viete, nie je to zmyslom tohto, tej ustanovizne, na ktorou vy máte...? Tú vyhoďte, normálne ju, pán minister, teraz od vás očakávam, že teraz prídete do úradu, zavoláte si Kučerovú a poviete: "Dovidenia." Lebo toto vám prejde, dneska vám to prejde, to vám ohlasujú. To znamená, to máte plné právo. Ale to vám vysvetlí, že prečo platiť trikrát toľko? Smiešne (povedané so smiechom), som zvedavý, že ako tým ľuďom chcete donekonečna, a potom sa čudujeme, ja sa nečudujem. Potom sa, vy sa čudujte, ale ja si nedovolím alebo nechcem, nechcem sa toho zúčastňovať, že ja, mne niekto dá diel zodpovednosti za to, jak to dopadlo. S tým nič nechcem mať.
Prosím vás, ja si myslím, že to podceňujeme, nevenujeme sa tomu a ešte to, čo z toho tam je, ešte to sa rozkradne alebo takto však to prelumpačí. Cestovný ruch je cestovný ruch. Cestovný ruch má významný podiel na HDP akejkoľvek krajiny aj, aj Toboga, aj, aj, aj Burkina Fasu. Tak a prosím vás, ak vy nechcete úplne to využiť len na to, aby ste si podporili, tak sa k tomu vráťte. Ja neviem, koľko ľudí vám tam robí na tej sekcii. A doneste niečo, čo za niečo stojí. Teraz tu máte niečo, na základe ktorého vznikne niekde niekoľko informačných turistických centier, ktoré keby si možno dal niekto tú prácu, tak zistí, že peniaze za nájom idú niekde a robí tam sesternica starostu a neter, neter neviem koho. Ale už dobre, no už aspoň niečo. Ale ja som není presvedčený o tom, že je potrebné natlačiť toľko letákov, že potom ich na rok vyhodíte, lebo treba minúť tie peniaze, ktoré ste dostali. Ja si myslím, že sú podľa mňa lepšie modely na to, ako podporiť tie, skutočne podporiť tie nejaké cez to, inšpirujte sa. Prečo hľadáte cestu len,len, že ako to, ono to bude všetko asi sedieť. Asi to bude všetko bude podľa zákona, zákon porušený nebol, však to už poznáme. Je to z toho na vracanie, ale zákon porušený nebol. Tak je to pripravené argumentačne.
Ja si myslím, že takto nemôžme ďalej fungovať. A špeciálne ja som citlivý, lebo tomu trošku rozumiem, trošku tomu rozumiem. Ja som v Bratislave vytvoril priestory, kde, od tohto, ani by som nechcel, tak to poviem, ani vindru by som nechcel, lebo by som nevedel, že čo mám s tým robiť, ale dá sa to. Ale cítim to, že kde sú chyby, kde sú slabiny, a po tých vašich všetkých podporách, prečo chodia ku nám tí ľudia. Kde inde ich, oni nemajú kam ísť. Prečo chodia ku nám (povedané so smiechom) bez podpory, bez ničoho? Čo ste im vytvorili, čo ste im ukázali, kde? Ja viem, že všetko, čo všetko treba zaplatiť pod akože pláštikom podpory cestovného ruchu. Ale už to nerobte, už sa to nedá, už to povedzte aj Kučerovej, už to povedzte neviem komu, že už sa to proste takto ďalej nedá, že to už moc kole oči! Tak povedzte tomu majiteľovi tej budovy v SACR, že nech neblbne, že nech to aspoň stiahne z internetu, že nemôže dať tretinovú cenu oproti tomu, za čo si to prenajíma štát. Povedzte aj chlapcom z J&T, ktorí, áno, však oni využili to, čo ste im urobili, však to teraz zase ich, to je prirodzenosť, že oni to urobili. Však ja sa v tomto ich treba ako pre túto chvíľu oceniť, že áno, však z toho dostali, čo chceli. Ale vy musíte chápať ten rozmer toho, že čo je vašou úlohou. Vašou úlohou nie je pomôcť tým, ktorí si, ktorí majú dosť na to, aby si pomohli sami, keď to takto poviem. Vašou úlohou je pomôcť ľuďom, ktorí proste potrebujú pomoc. Niekto nepotrebuje a dostane. Niekto potrebuje a nedostane. Čo ešte treba povedať? Pardon, ospravedlňujem sa, nechcel som byť taký dlhý.
Zákon, ktorý chcem, bol pokus pokútne, neviem tam, tam hore niekto sedí, pán minister. To sú z tej sekcie? Ja sa tam prípadne u vás ohlásim, aby som mal potom, vedel, pána Palku jediného poznám tam, že čo teda plánujete, aby ste to podporili. To si naozaj, keď vám nevyšlo, keď nevyšlo (povedané so smiechom), tento zákon na podporu drahého šampanského pre ruských turistov. Dúfam, že niekde v tých kuticiach, v tých kanceláriách sa nepripravuje nejaké iné skvostné dielo na nejakú podporu homárov. Viete, homáre, to málokto vie, to sú také tie veľké kraby, čo to je strašne drahé, no teda to chcem povedať tým, že tak, že možno teraz robíte (povedané so smiechom), skúsite to ináč, zboku, že, že, teda že na homáre to šupnete. Viete, že teda neprešlo to, tak, neviem, nevylučujem, že proste to je tá firemná kultúra, je tam tak zatavená, že komu treba pomáhať. Netreba tým pomáhať. Treba pomáhať tam, kde sa trápia, tých príbehov je veľa, tých ľudí, ktorí proste to z peňazí, ktoré ledva našetrili, ledva si požičali, niečo vytvorili a, a, a trápia sa a chcú prežiť a koniec koncov tento štát im nieže nepomôže, ale ešte im škodí a tým, ktorí nepotrebujú tak, tak sa ide roztrhať v tom, že ak im uteká oproti, že ešte toto by ste nechceli. No takže dúfam, že nepríde nejaký zákon o homároch, to sú, veľkých kraboch a, pán minister, teda verím, že by vám to na vláde prešlo, a, hej, a s tým skončím.
Naozaj vláda, ktorá bola schopná zahlasovať za zákon, aby ruskí turisti mohli piť drahé šampanské a aby sme sa my na to skladali, aby sa chudobní, tak vláda za to zahlasovala, nie, predpokladám, že aj za takýto nejaký ďalší skvostný návrh z dielne ministerstva dopravy, kde sú utrhnutí od reality, by predpokladám, že tiež asi zahlasovali. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.11.2013 o 9:00 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:25

Peter Šuca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Vážený poslanec Hlina, ten váš diskusný príspevok - tak ako vždy - znôžka bludov, poloprávd, demagógie. Vo vašom diskusným príspevkom ste nakopali obrovské množstvo ľudí do tej pomyselnej zadnej časti tela bez toho, aby ste zvažovali, čo rozprávate, ako rozprávate. Začnem postupne.
Položili ste si otázku a povedali ste si, odpovedali ste si na ňu sám, že pôjdete sa pozrieť na ministerstvo ku pánovi Počiatkovi a k jeho ľuďom, ako bola tá dotácia použitá, či nebola, vulgárne povedané, prejedená, či nebola minutá na platy. Môžem vám s istotou povedať, teraz som telefonoval so starostom obce Nová Lesná, ktorý je združený v oblastnom združení cestovného ruchu, a on mi povedal toto. Nikto z predstavenstva peniaze neberie, nikto z členov peniaze neberie, jedine platená funkcia je výkonný riaditeľ. Takže nabudúce, poprosím, keď s niečím vystúpite, preverte si nejaké konkrétne veci. Tárate tu hlúposti o podpore ruských turistov, majú drahé cigary a Dom Perignon. Chcem sa vás spýtať, pán poslanec, za posledný rok ste boli ako často vo Vysokých Tatrách? Keď ste boli, ako ste tam boli dlho, v akom penzióne ste spali?
Možno ste mali skočiť na popradské letisko, mali ste sa spýtať na názor zamestnancov letiska, kto im prináša peniaze, akí turisti, ktorí pristanú na popradskom letisku. Možno by ste mali ísť nie do hotelov J&T, ale do bežných ľudí, ktorí majú penzióny v podhorí, akí ľudia tam chodia, koho čakajú a prosia ako neviem čo, aby prišli do ich penziónov. Robia všetko preto, aby tí turisti tam prišli. Sú to aj ruskí turisti, sú to aj ukrajinskí turisti. Takže demagógia a polopravdy. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.11.2013 o 9:25 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video