33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 12:35 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Štefan, áno, si to pekne povedal na úvod, že sa ti páči, že som vyznal svoju vieru a nemám s tým problém nikdy, ani v pléne Národnej rady. Ale tam si povedal trošku nepresne, že obhajujem vnútromaternicové teliesko. Ja ho vôbec neobhajujem, vnútromaternicové teliesko, naopak, ako veriaci človek mám veľký problém s tým, ako funguje, a ty si to znovu zopakoval. Preto v tomto prípade si uplatním svoju výhradu vo svedomí.
A uvažoval som, či vôbec mám byť spravodajcom k tomuto návrhu zákona. Ale potom som si povedal, že nebudem sa predsa pred tým skrývať aj preto, lebo to, čo som vo svojom vystúpení urobil, o čom si hovoril aj ty, je, že som popísal - a myslím si, že to nie je zlé - snahu niektorých mojich kolegov z Národnej rady, opakovanú snahu, nájsť riešenie, ako regulovať pôrodnosť v rómskych osadách. Pomenujem to veľmi otvorene, lebo tento problém tu máme. A ten problém je obrovský a ty to veľmi dobre vieš.
Len som o tom presvedčený, že to riešenie musí byť komplexné, že do rómskych osád potrebujeme dať pracovné príležitosti a lepšie vzdelanie, ale aj motivátory, prečo by sa vlastne mali vzdelávať a prečo by vlastne mali vyhľadávať takú formu správania, že treba chodiť do práce a nie žiť zo sociálnych dávok.
A povedal som aj to, že si viem prestaviť, a ty si o tom hovoril, aby bola voľne dostupnejšia antikoncepcia, o tom sa dá diskutovať, ale na dobrovoľnej báze. Je to každého individuálne rozhodnutie.
Ale to, čo je najdôležitejšie, a ty si o tom hovoril vo vzťahu k Lomničke, a to by som chcel podčiarknuť, je osveta. Je osveta a veľmi náročná práca, ktorá nás v týchto rómskych osadách čaká, ktorú vie urobiť cirkev, vie urobiť tretí sektor. My tam potrebujeme normálne posielať misionárov, tak ako do rozvojových štátov. Normálnych misionárov.
Neautorizovaný
Vystúpenia
11:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54
Eva HorváthováÁno, iste, všetko sa dá zneužiť, aj táto forma antikoncepcie, avšak je dôležité pripomenúť, že uvádzame aj v tomto zákone, že sú potrebné pravidelné kontroly po zavedení vnútromaternicového telieska. A dokonca pri zavádzaní takéhoto telieska lege artis pacientka musí...
Áno, iste, všetko sa dá zneužiť, aj táto forma antikoncepcie, avšak je dôležité pripomenúť, že uvádzame aj v tomto zákone, že sú potrebné pravidelné kontroly po zavedení vnútromaternicového telieska. A dokonca pri zavádzaní takéhoto telieska lege artis pacientka musí prísť do jedného mesiaca raz na kontrolu, potom eventuálne do troch mesiacov a všetky tieto teda stretnutia sú hradené poisťovňou a potom musí prísť každý rok na kontrolu ku svojmu gynekológovi.
Čiže týmto by som zdôraznila možno ešte jeden aspekt, ktorý by sa dotýkal týchto žien, ktoré by mali možnosť tejto antikoncepcie, a to síce pravidelné kontroly a zúčastňovania sa aj preventívnych prehliadok, keď majú túto antikoncepciu, čo v určitých komunitách býva dosť veľký problém.
Čiže týmto by sa ušetrili určite prostriedky aj z hľadiska prevencie mnohých iných vážnejších ochorení, samozrejme, aj teda tej "neželateľnej" plodnosti. Ja si myslím, že pán poslanec to myslel v tom zmysle, že neželateľnej u tých žien, ktoré možno nechcú mať už viacej detí, ale nemôžu si dovoliť akúkoľvek formu antikoncepcie, pretože nemajú na to peniaze, alebo nie sú schopné užívať, ja neviem, antikoncepčnú tabletku každý deň, v tomto zmysle to myslel.
Samozrejme, že tá pôrodnosť je nízka a treba ju zvyšovať, ale tak, aby spoločnosť bola pripravená postarať sa o všetky tieto deti adekvátne, tak ako si to zaslúžia, aby nekončili v detských domovoch. Myslím si, že je nefér, keď žena má 10 detí a z toho 4 skončia aj proti jej vôli v detskom domove, pretože nemá prostriedky na to, ani tá spoločnosť nemá prostriedky na to, aby sme sa o tieto deti postarali, tak ako sa patrí, v rodine, čiže to dieťa by malo byť tam, kde patrí, a tá matka by mala byť schopná sa o ne postarať.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 11:54 hod.
prof. MUDr. PhD. MPH
Eva Horváthová
Videokanál poslanca
Ja by som sa ešte chcela raz vrátiť k tej zneužiteľnosti tohto spôsobu antikoncepcie, ktorú spomínal aj pán poslanec Hlina, aj teraz pán poslanec Kaník v svojom príhovore.
Áno, iste, všetko sa dá zneužiť, aj táto forma antikoncepcie, avšak je dôležité pripomenúť, že uvádzame aj v tomto zákone, že sú potrebné pravidelné kontroly po zavedení vnútromaternicového telieska. A dokonca pri zavádzaní takéhoto telieska lege artis pacientka musí prísť do jedného mesiaca raz na kontrolu, potom eventuálne do troch mesiacov a všetky tieto teda stretnutia sú hradené poisťovňou a potom musí prísť každý rok na kontrolu ku svojmu gynekológovi.
Čiže týmto by som zdôraznila možno ešte jeden aspekt, ktorý by sa dotýkal týchto žien, ktoré by mali možnosť tejto antikoncepcie, a to síce pravidelné kontroly a zúčastňovania sa aj preventívnych prehliadok, keď majú túto antikoncepciu, čo v určitých komunitách býva dosť veľký problém.
Čiže týmto by sa ušetrili určite prostriedky aj z hľadiska prevencie mnohých iných vážnejších ochorení, samozrejme, aj teda tej "neželateľnej" plodnosti. Ja si myslím, že pán poslanec to myslel v tom zmysle, že neželateľnej u tých žien, ktoré možno nechcú mať už viacej detí, ale nemôžu si dovoliť akúkoľvek formu antikoncepcie, pretože nemajú na to peniaze, alebo nie sú schopné užívať, ja neviem, antikoncepčnú tabletku každý deň, v tomto zmysle to myslel.
Samozrejme, že tá pôrodnosť je nízka a treba ju zvyšovať, ale tak, aby spoločnosť bola pripravená postarať sa o všetky tieto deti adekvátne, tak ako si to zaslúžia, aby nekončili v detských domovoch. Myslím si, že je nefér, keď žena má 10 detí a z toho 4 skončia aj proti jej vôli v detskom domove, pretože nemá prostriedky na to, ani tá spoločnosť nemá prostriedky na to, aby sme sa o tieto deti postarali, tak ako sa patrí, v rodine, čiže to dieťa by malo byť tam, kde patrí, a tá matka by mala byť schopná sa o ne postarať.
Ďakujem.
Neautorizovaný
11:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56
Ľudovít KaníkA ešte k tej želanej a neželanej, alebo teda klesla pôrodnosť. Pán poslanec Uhliarik, no, klesla. Ale teraz o čo nám ide? O štatistiky? Lebo keby sme očistili túto štatistiku, napríklad tie oblasti, ako spomínal pán poslanec Hlina, Lomnička a ďalšie segregované spoločenstvá, tak by tá pôrodnosť bola dramaticky horšia. A teraz nám ide zachraňovať štatistiky alebo zachraňovať krajinu? Pretože krajina sa nám potápa. Keď sa nám ten pomer obyvateľstva, ktorý považuje prácu za zdroj obživy, a pomer obyvateľstva, kde považuje sociálny príjem bez práce za zdroj obživy, negatívne mení v prospech tých, ktorí žijú len zo sociálnych dávok a ktorí takto sú naučení žiť už generácie.
Ja si myslím, že treba podporiť pôrodnosť a rast a veľkosť rodín u pracujúcich rodín. U pracujúcich rodín, pretože to je základ zdravej spoločnosti, vždy to budem tvrdiť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 11:56 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Zaujímavé je, že túto debatu vedú muži prevažne, s výnimkou pani predkladateľky. A to je aj veľká chyba tejto debaty. Pretože keby sme to nechali na ženy, tak myslím, že by sa rozhodli správne a bolo by to dobré, ale aj, žiaľbohu, veľmi popisné a ukazujúce, aká forma je tejto debaty, že ju vedú muži. Ale pritom ženy sú predmetom a ženy nesú to bremeno, ktoré sa s tým spája. A to je veľmi zlé. Veľmi zlé. Mali by sa vyjadrovať ženy a mali by sme to nechať omnoho viac na nich. Muži by mali počúvať a nechať to rozhodnutie na nich.
A ešte k tej želanej a neželanej, alebo teda klesla pôrodnosť. Pán poslanec Uhliarik, no, klesla. Ale teraz o čo nám ide? O štatistiky? Lebo keby sme očistili túto štatistiku, napríklad tie oblasti, ako spomínal pán poslanec Hlina, Lomnička a ďalšie segregované spoločenstvá, tak by tá pôrodnosť bola dramaticky horšia. A teraz nám ide zachraňovať štatistiky alebo zachraňovať krajinu? Pretože krajina sa nám potápa. Keď sa nám ten pomer obyvateľstva, ktorý považuje prácu za zdroj obživy, a pomer obyvateľstva, kde považuje sociálny príjem bez práce za zdroj obživy, negatívne mení v prospech tých, ktorí žijú len zo sociálnych dávok a ktorí takto sú naučení žiť už generácie.
Ja si myslím, že treba podporiť pôrodnosť a rast a veľkosť rodín u pracujúcich rodín. U pracujúcich rodín, pretože to je základ zdravej spoločnosti, vždy to budem tvrdiť.
Neautorizovaný
11:58
Vystúpenie v rozprave 11:58
Jozef MikloškoDruhá poznámka je troška vážnejšia. Včera som dostal mail, kde pán Max Kašparů, psychiater, neviem, či to poznáte, povedal mladým ľuďom, je to trošička nie celkom k tejto téme, ale je to k tejto téme. Povedal: "Vážení, máte perfektnú antikoncepciu, mladí ľudia, máte dostupnosť sexuálneho vyžitia, máte striedavú starostlivosť po rozvode, máte možnosť likvidácie tehotenstiev, máte garantované ľudské práva a občianske slobody, máte domov v zjednotenej Európe, máte možnosť registrovaného partnerstva", a to sa týka Čiech, je to z Čiech písané, "máte šancu voľného cestovania, neobmedzenú voľbu zábavy, mäkké tresty za delikty, 100 televíznych kanálov" a tak ďalej a tak ďalej. "Vaši predkovia nič z toho nemali. Tak prečo mi plníte psychiatrickú ordináciu, utekáte k drogám a páchate sebevraždy?" To povedal Max Kašparů, iste ho poznáte, psychiater, spisovateľ.
K téme. Nechcem nijako bagatelizovať snahu navrhovateľov, je to vážna téma a chápem aj, prečo to dali. Samozrejme, aj v zákone vidím niektoré nedotiahnutosti, napríklad od ktorého veku to môže platiť. U Rómov, viete, že sa rodí veľmi, veľmi skoro. Možnože aj horná hranica nejaká nutná bola povedať, pretože by z toho možno naozaj bol by len biznis. Nutnosť pravidelných lekárskych vyšetrení je práve v tejto skupine obyvateľstva dosť zložitá, prídu, neprídu a, samozrejme, to sú ďalšie náklady. Hovorili ste, že to platia poisťovne, no ale sú to ďalšie náklady, ktoré sa tam asi nespomínajú. Hovorí sa, že to štátny rozpočet zaťaží.
Nepáči sa mi celkom poznámka pána poslanca Kaníka, že rodiny poslancov si to môžu dovoliť. Toto je trošička také naozaj nekorektné tvrdenie. Sú aj metódy, ktoré nesúvisia s chémiou, Ogino-Knaus, hlienová metóda, teplotná metóda a tak ďalej a tak ďalej. Ja mám päť detí a v podstate neviem, čo to je antikoncepcia, no a keby bolo šieste, nič by sa tiež nestalo.
Poisťovňa platí veľa zbytočných vecí, to si myslím, a zas neplatí dosť aj dôležitých úkonov, mal by tam byť aj poriadok, nie čo sa týka v zmluvných dohadovaniach, vždy sa s tým zdržuje, otáľa. Idete k lekárovi, povie, nemám zmluvu a tak ďalej, čiže v tom je veľký neporiadok a myslím si, že práve pri privátnych poisťovniach, ale to tiež sem asi nepatrí.
No a teraz to, čo ma tak podráždilo a začo nebudem za tento zákon, prepáčte, že to poviem, no, podráždila ma dôvodová správa. Keby sa sústredila len na tému, vysvetlenie nejakých štatistík a tak ďalej, tak v poriadku, neni sú tu len veriaci v tejto krajine, ale pletú do toho niečo celkom iné a to už je tzv. gender filozofia, ktorú proste nechcem teraz ani spochybňovať, ani nič. Ale odvolávajúc sa napríklad na čl. 21 Všeobecného odporučenia Výboru pre odstránenie diskriminácie žien, kde sa pod plánovaním rodiny rozumie, to je presne citované z dôvodovej správy, "zaručená sexuálna výchova," no. Tak aj my sme za to, ale nie podľa pani Pietruchovej, ktorá stále ešte na tom ministerstve sedí.
Ďalej sa požaduje "dostupnosť služieb pre plánovanie rodiny". Tak tiež vieme, že jak sa takéto služby zabezpečujú a čo sa pod tým myslí.
"Dostupnosť bezpečných a spoľahlivých antikoncepčných metód." Tak lekári neraz hovoria, že hormonálna antikoncepcia pre mladých je svinstvo, že chemická antikoncepcia tiež je neprebádaná, prináša toto, toto, nechcem o tom hovoriť, ale je o tom veľa dokumentácie.
Ďalej "požaduje voľné a dostupné a primerané opatrenia pre dobrovoľnú reguláciu fertility v záujme zdravia a kvality života všetkých členov rodiny". Tak takéto zdôvodnenie podľa čl. 21 a tak ďalej je, sa mi zdá, tam platí všetko proste, tam patrí všetko. Čiže nemuseli sa zakrývať Všeobecnou deklaráciou OSN, čl. 21.
Tam ďalej sa zakrývajú odvolania na Káhiru. Pamätáte sa, je dneska, tento rok je 20 rokov, čo tu bola Káhira, kde sa to slovo reprodukčné zdravie a zdravie neviem aké ešte veľa spomínalo, nie celkom tam prešlo, potom došiel Peking o ženách, zase sa k tomu vracalo a stále sa k tomuto tieto skupiny vracajú a nie s veľkým úspechom, našťastie.
Treba vedieť, že OSN program naozaj vydiera Afriku, nedá jej rozvojovú pomoc, ak neprijmú ich antikoncepčný program aj s nakupovaním chémie a tak ďalej a tak ďalej. Je zaujímavé, že práve Slovensko vtedy bolo proti káhirským záverom s arabskými štátmi, ak sa pamätáte, ale to tiež nechcem sem pliesť.
Veta, ktorá tam je, v dôvodovej správe, že "reprodukčné zdravie prispieva k celkovému zdraviu populácie", to naozaj nazvem demagógiou, hlúposťou, pretože reprodukčným zdravím sa rozumie naozaj veľa vecí, nechcem to tu spomínať, ale prečítajte si to, a že by to prispievalo k celkovému zdraviu populácie, to naozaj vám seriózny gynekológ povie, že to nie je pravda.
No, ďalej sa odvolávajú na Európsky parlament. Rezolúcia, neviem, či z roku 2002, odvtedy tých rezolúcií bolo veľa, tak, samozrejme, Európsky parlament nemá do toho čo hovoriť, pretože je to vec kompetencie národných štátov. A je tam taká veta z Európskeho parlamentu, že "interrupcie v strednej a východnej Európe sú základným prostriedkom na reguláciu pôrodnosti". Tak to, myslím, že je pre nás už úplná hovadina, pretože našťastie tie potraty u nás silno klesajú, tak stúpajú prostriedky day after, ale o tom tiež nechcem hovoriť, ale u nás naozaj neni už dneska metódou regulácia pôrodnosti potrat, tak ako to Európsky parlament v 2002 snáď mohol tvrdiť.
No však z týchto dôvodov, ale tam by som vám mohol ešte aj viacej hovoriť, nevhodne sformulovaná dôvodová správa, lebo nie preto, zato, že to hovorí OSN alebo Európsky parlament, alebo Peking, alebo Káhira, nie preto by sme takéto opatrenia, mohli o nich diskutovať, ale pre niečo iné. A toto tam celkom neni napísané.
Pamätám sa na nedávnu Estrela a Lunacek Report, kde sa hrubo porušila kompetencia národných štátov v týchto oblastiach a kde teda aj niektorí naši boli za to.
Ja ešte záverom upozorňujem, že naozaj je tu ten film, kde sa navrhuje a rieši aspoň trocha tá problematika Rómov, tak neni to propagácia tohto pána poslanca Kuffu, ale jeho brata, film sa volá "Všetky moje deti", je to najsledovanejší film na Slovensku, má 22-tisíc divákov teraz, choďte naňho, je dobrý. Ukazuje, že aj Rómovia, ktorí majú 9-10 detí, sa môžu o nich starať a tak ďalej atď. a čo tým Rómom môže pomôcť. Je to zaujímavý film, profesne urobený a vďaka za to autorom, že ho urobili.
Ďakujem vám pekne.
Vystúpenie v rozprave
28.3.2014 o 11:58 hod.
Doc. RNDr. DrSc.
Jozef Mikloško
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán predseda, kolegyne, kolegovia, dovoľte pár prevzaných slov k tejto téme. Začnem snáď troška nie celkom politicky korektným vtipom, ktorý koloval tu za totality, by som povedal, tak nešírte ho ďalej, aby ma veľmi nekritizovali. Ale na zápalkách bolo raz napísané, ak sa pamätáte, že "požiare často zapríčiňujú deti, ktoré obyčajne vzniknú nedopatrením". No, neviem, či to je vtipné, ale také zápalky som raz doma mal, dávno, dávno.
Druhá poznámka je troška vážnejšia. Včera som dostal mail, kde pán Max Kašparů, psychiater, neviem, či to poznáte, povedal mladým ľuďom, je to trošička nie celkom k tejto téme, ale je to k tejto téme. Povedal: "Vážení, máte perfektnú antikoncepciu, mladí ľudia, máte dostupnosť sexuálneho vyžitia, máte striedavú starostlivosť po rozvode, máte možnosť likvidácie tehotenstiev, máte garantované ľudské práva a občianske slobody, máte domov v zjednotenej Európe, máte možnosť registrovaného partnerstva", a to sa týka Čiech, je to z Čiech písané, "máte šancu voľného cestovania, neobmedzenú voľbu zábavy, mäkké tresty za delikty, 100 televíznych kanálov" a tak ďalej a tak ďalej. "Vaši predkovia nič z toho nemali. Tak prečo mi plníte psychiatrickú ordináciu, utekáte k drogám a páchate sebevraždy?" To povedal Max Kašparů, iste ho poznáte, psychiater, spisovateľ.
K téme. Nechcem nijako bagatelizovať snahu navrhovateľov, je to vážna téma a chápem aj, prečo to dali. Samozrejme, aj v zákone vidím niektoré nedotiahnutosti, napríklad od ktorého veku to môže platiť. U Rómov, viete, že sa rodí veľmi, veľmi skoro. Možnože aj horná hranica nejaká nutná bola povedať, pretože by z toho možno naozaj bol by len biznis. Nutnosť pravidelných lekárskych vyšetrení je práve v tejto skupine obyvateľstva dosť zložitá, prídu, neprídu a, samozrejme, to sú ďalšie náklady. Hovorili ste, že to platia poisťovne, no ale sú to ďalšie náklady, ktoré sa tam asi nespomínajú. Hovorí sa, že to štátny rozpočet zaťaží.
Nepáči sa mi celkom poznámka pána poslanca Kaníka, že rodiny poslancov si to môžu dovoliť. Toto je trošička také naozaj nekorektné tvrdenie. Sú aj metódy, ktoré nesúvisia s chémiou, Ogino-Knaus, hlienová metóda, teplotná metóda a tak ďalej a tak ďalej. Ja mám päť detí a v podstate neviem, čo to je antikoncepcia, no a keby bolo šieste, nič by sa tiež nestalo.
Poisťovňa platí veľa zbytočných vecí, to si myslím, a zas neplatí dosť aj dôležitých úkonov, mal by tam byť aj poriadok, nie čo sa týka v zmluvných dohadovaniach, vždy sa s tým zdržuje, otáľa. Idete k lekárovi, povie, nemám zmluvu a tak ďalej, čiže v tom je veľký neporiadok a myslím si, že práve pri privátnych poisťovniach, ale to tiež sem asi nepatrí.
No a teraz to, čo ma tak podráždilo a začo nebudem za tento zákon, prepáčte, že to poviem, no, podráždila ma dôvodová správa. Keby sa sústredila len na tému, vysvetlenie nejakých štatistík a tak ďalej, tak v poriadku, neni sú tu len veriaci v tejto krajine, ale pletú do toho niečo celkom iné a to už je tzv. gender filozofia, ktorú proste nechcem teraz ani spochybňovať, ani nič. Ale odvolávajúc sa napríklad na čl. 21 Všeobecného odporučenia Výboru pre odstránenie diskriminácie žien, kde sa pod plánovaním rodiny rozumie, to je presne citované z dôvodovej správy, "zaručená sexuálna výchova," no. Tak aj my sme za to, ale nie podľa pani Pietruchovej, ktorá stále ešte na tom ministerstve sedí.
Ďalej sa požaduje "dostupnosť služieb pre plánovanie rodiny". Tak tiež vieme, že jak sa takéto služby zabezpečujú a čo sa pod tým myslí.
"Dostupnosť bezpečných a spoľahlivých antikoncepčných metód." Tak lekári neraz hovoria, že hormonálna antikoncepcia pre mladých je svinstvo, že chemická antikoncepcia tiež je neprebádaná, prináša toto, toto, nechcem o tom hovoriť, ale je o tom veľa dokumentácie.
Ďalej "požaduje voľné a dostupné a primerané opatrenia pre dobrovoľnú reguláciu fertility v záujme zdravia a kvality života všetkých členov rodiny". Tak takéto zdôvodnenie podľa čl. 21 a tak ďalej je, sa mi zdá, tam platí všetko proste, tam patrí všetko. Čiže nemuseli sa zakrývať Všeobecnou deklaráciou OSN, čl. 21.
Tam ďalej sa zakrývajú odvolania na Káhiru. Pamätáte sa, je dneska, tento rok je 20 rokov, čo tu bola Káhira, kde sa to slovo reprodukčné zdravie a zdravie neviem aké ešte veľa spomínalo, nie celkom tam prešlo, potom došiel Peking o ženách, zase sa k tomu vracalo a stále sa k tomuto tieto skupiny vracajú a nie s veľkým úspechom, našťastie.
Treba vedieť, že OSN program naozaj vydiera Afriku, nedá jej rozvojovú pomoc, ak neprijmú ich antikoncepčný program aj s nakupovaním chémie a tak ďalej a tak ďalej. Je zaujímavé, že práve Slovensko vtedy bolo proti káhirským záverom s arabskými štátmi, ak sa pamätáte, ale to tiež nechcem sem pliesť.
Veta, ktorá tam je, v dôvodovej správe, že "reprodukčné zdravie prispieva k celkovému zdraviu populácie", to naozaj nazvem demagógiou, hlúposťou, pretože reprodukčným zdravím sa rozumie naozaj veľa vecí, nechcem to tu spomínať, ale prečítajte si to, a že by to prispievalo k celkovému zdraviu populácie, to naozaj vám seriózny gynekológ povie, že to nie je pravda.
No, ďalej sa odvolávajú na Európsky parlament. Rezolúcia, neviem, či z roku 2002, odvtedy tých rezolúcií bolo veľa, tak, samozrejme, Európsky parlament nemá do toho čo hovoriť, pretože je to vec kompetencie národných štátov. A je tam taká veta z Európskeho parlamentu, že "interrupcie v strednej a východnej Európe sú základným prostriedkom na reguláciu pôrodnosti". Tak to, myslím, že je pre nás už úplná hovadina, pretože našťastie tie potraty u nás silno klesajú, tak stúpajú prostriedky day after, ale o tom tiež nechcem hovoriť, ale u nás naozaj neni už dneska metódou regulácia pôrodnosti potrat, tak ako to Európsky parlament v 2002 snáď mohol tvrdiť.
No však z týchto dôvodov, ale tam by som vám mohol ešte aj viacej hovoriť, nevhodne sformulovaná dôvodová správa, lebo nie preto, zato, že to hovorí OSN alebo Európsky parlament, alebo Peking, alebo Káhira, nie preto by sme takéto opatrenia, mohli o nich diskutovať, ale pre niečo iné. A toto tam celkom neni napísané.
Pamätám sa na nedávnu Estrela a Lunacek Report, kde sa hrubo porušila kompetencia národných štátov v týchto oblastiach a kde teda aj niektorí naši boli za to.
Ja ešte záverom upozorňujem, že naozaj je tu ten film, kde sa navrhuje a rieši aspoň trocha tá problematika Rómov, tak neni to propagácia tohto pána poslanca Kuffu, ale jeho brata, film sa volá "Všetky moje deti", je to najsledovanejší film na Slovensku, má 22-tisíc divákov teraz, choďte naňho, je dobrý. Ukazuje, že aj Rómovia, ktorí majú 9-10 detí, sa môžu o nich starať a tak ďalej atď. a čo tým Rómom môže pomôcť. Je to zaujímavý film, profesne urobený a vďaka za to autorom, že ho urobili.
Ďakujem vám pekne.
Neautorizovaný
12:07
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:07
Eva HorváthováA čo sa týka definície reprodukčného zdravia, máme ho tam aj zadefinované, že sa rozumie tým "stav úplnej fyzickej, mentálnej a sociálnej pohody a nielen chýbanie ochorenia alebo poruchy vo všetkých prípadoch, ktoré sa vzťahujú k reprodukčnému systému, k jeho funkciám a procesom".
Chcela by som vás tu trošku upozorniť na to, že reprodukčné zdravie, to nie je len sexuálne zdravie, schopnosť viesť uspokojivý, a teda pravidelný sexuálny styk a schopnosť plánovať si rodinu, tak ako si želajú tí partneri, mať deti vtedy, kedy chcú, ale sú to bazálne veci, ako je ochrana reprodukčných funkcií, ochrana pred infekciami, ochrana pred HIV, pred inými sexuálne prenosnými ochoreniami. A tu teda vám chcem pripomenúť, že toto veľmi vplýva na celkové zdravie v populácii. Čiže to reprodukčné zdravie má širší význam. A medzi jednu z týchto vecí patrí aj to, čomu sa venujeme v tejto novele zákona. Takže nie je to čisto obmedzenie len na... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 12:07 hod.
prof. MUDr. PhD. MPH
Eva Horváthová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán poslanec, za váš príspevok. S viacerými vecami, trošku ma prekvapilo, že ste smutný z toho, že sme tam dali aj niektoré medzinárodné dohovory. Táto dôvodová správa vôbec nemala za cieľ ideologicky sa venovať určitým veciam, ktoré ste tu spomenuli. Všeobecné odporúčania Výboru pre odstránenie diskriminácie žien č. 21 je tu spomenutý, tieto všeobecné odporúčania sú spomenuté len preto, že medzi nimi je ukotvené a my sme sa zaviazali, že sa budeme snažiť o dosiahnutie týchto cieľov a odporúčaní. Okrem iného je tu ukotvené aj dostupnosť bezpečných a spoľahlivých antikoncepčných metód. A my práve napádame dostupnosť pre určité skupiny žien, ktoré si nemôžu dovoliť isté formy antikoncepcie. Pre nič iné, nič viacej za týmto sme nevideli, ani preto sme to nespomínali, aby sme otvárali niektoré ďalšie témy. Chápem vaše obavy, ale myslím si, že v tomto prípade nie sú namieste.
A čo sa týka definície reprodukčného zdravia, máme ho tam aj zadefinované, že sa rozumie tým "stav úplnej fyzickej, mentálnej a sociálnej pohody a nielen chýbanie ochorenia alebo poruchy vo všetkých prípadoch, ktoré sa vzťahujú k reprodukčnému systému, k jeho funkciám a procesom".
Chcela by som vás tu trošku upozorniť na to, že reprodukčné zdravie, to nie je len sexuálne zdravie, schopnosť viesť uspokojivý, a teda pravidelný sexuálny styk a schopnosť plánovať si rodinu, tak ako si želajú tí partneri, mať deti vtedy, kedy chcú, ale sú to bazálne veci, ako je ochrana reprodukčných funkcií, ochrana pred infekciami, ochrana pred HIV, pred inými sexuálne prenosnými ochoreniami. A tu teda vám chcem pripomenúť, že toto veľmi vplýva na celkové zdravie v populácii. Čiže to reprodukčné zdravie má širší význam. A medzi jednu z týchto vecí patrí aj to, čomu sa venujeme v tejto novele zákona. Takže nie je to čisto obmedzenie len na... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
12:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:09
Jozef MikloškoReprodukčné zdravie je naozaj v tých dokumentoch a všelikde...
Reprodukčné zdravie je naozaj v tých dokumentoch a všelikde inde krycí názov pre všetko možné, aj pre potraty, aj pre - všetko, no. Čiže to slovo reprodukčné zdravie, naozaj, tak jak ho oni chápu, tak ja ho nikdy nebudem chápať, normálny človek to nemôže takto chápať. Treba to povedať inými slovami a treba to nie generalizovať pre sto prípadov, ale treba to špecifikovať pre jeden konkrétny prípad a nemusí sa to vtedy nazývať reprodukčné zdravie.
Ale chápem to, ste lekárka, máte o to záujem a oceňujem vašu aktivitu v tomto smere. A prepáčte mi, že ja ako nelekár, ale praktik troška, som pár slov k téme povedal z môjho laického postoja.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 12:09 hod.
Doc. RNDr. DrSc.
Jozef Mikloško
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Moja poznámka bola tá, že nebolo sa treba odvolať na veľmi pochybné rozhodnutia medzinárodných organizácií, aj slávnych, keď kompetencie v tomto smere sú naozaj kompetencie národných štátov. Dostupnosť antikoncepčných prostriedkov, na to sa netreba odvolávať na OSN ani na Európsky parlament, ani ja neviem čo. To sa dá troma slovenskými vetami pekne vysvetliť.
Reprodukčné zdravie je naozaj v tých dokumentoch a všelikde inde krycí názov pre všetko možné, aj pre potraty, aj pre - všetko, no. Čiže to slovo reprodukčné zdravie, naozaj, tak jak ho oni chápu, tak ja ho nikdy nebudem chápať, normálny človek to nemôže takto chápať. Treba to povedať inými slovami a treba to nie generalizovať pre sto prípadov, ale treba to špecifikovať pre jeden konkrétny prípad a nemusí sa to vtedy nazývať reprodukčné zdravie.
Ale chápem to, ste lekárka, máte o to záujem a oceňujem vašu aktivitu v tomto smere. A prepáčte mi, že ja ako nelekár, ale praktik troška, som pár slov k téme povedal z môjho laického postoja.
Ďakujem.
Neautorizovaný
12:11
Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:11
Viliam NovotnýPrvé, čo by som chcel skonštatovať, dámy a páni, je, že, a budem hovoriť veľmi slovensky a veľmi zrozumiteľne aj preto, lebo je tu taká komorná atmosféra. To, čo si musíme otvorene povedať, je, že v našich rómskych osadách, ktoré máme na Slovensku, od 90. rokov prebieha populačná explózia. Sa nám to páči alebo nepáči, môžme používať opatrnejšie výrazy, znevýhodnené prostredie, marginalizované skupiny. My máme problém v rómskych osadách, dámy a páni, a od 90. rokov tam prebieha populačná explózia, ktorá prebieha preto, lebo za pána Mečiara veľmi známa pani ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny nastavila systém sociálnych dávok tak, že - pani Keltošová - nastavila systém sociálnych dávok tak, že jednoducho bolo veľmi výhodné mať veľa detí a podľa toho sa táto rómska komunita, ktorá vždy vie veľmi dobre špekulovať v rómskych osadách, ako získať čo najviac výhod, veď ktorí tam chodíme, vieme, o čom hovoríme, že, ktorí nie, nech sa tam idú pozrieť. Potom najprv nech prečítajú nejakú odbornú literatúru a potom nech sa tam idú pozrieť, sa jednoducho podľa toho, ako bol nastavený sociálny systém, aj začali správať. To je fakt.
Faktom je aj to, čo tu už povedal povedzme Lojzo Hlina, ale aj Ľudo Kaník, že tá situácia v tých rómskych osadách je tristná, dámy a páni. Alkoholizmus, drogová závislosť, fetovanie maloletých, neuveriteľná chudoba, ale neuveriteľná chudoba, ktorú nájdete možno len v treťom svete. Hlad, úplne bežný fakt, trošku po sociálnych dávkach chvíľu je čo jesť a potom sa hladuje.
Matky mnohokrát v zúfalstve dajú decku radšej fetovať, ako by mu dali rožok, lebo rožok nie je. Leda keď ho nájdu v smetnej bedni. Toto je realita našich rómskych osád, dámy a páni.
Choroby, jednu tu spomenul, tuberkulózu a jej šírenie, Ľudo Kaník, ale aj úplne choroby, ktoré my sa vlastne stretávame už len v treťom svete, infekčné choroby šírené hmyzom a šírené hlodavcami. Toto je realita v našich rómskych osadách. Nízky hygienický štandard, kanalizácia a pitná voda sú neznáme pojmy mnohokrát. O splachovacom záchode a o umývaní rúk mydlom ani nebudem rozprávať, to neexistuje.
Nevzdelanosť, neuveriteľná nevzdelanosť. Na prstoch jednej ruky by ste možno spočívali v tej rómskej osade, kto má skončenú základnú školu. Skončených deväť ročníkov základnej školy, hoci v dvadsiatom roku života, ale skončených.
Skoro stopercentná nezamestnanosť, jednoducho sa im neoplatí pracovať, lebo jediná možnosť, ako pracovať, je za minimálnu mzdu. A keď spočítajú všetky sociálne výhody od príspevku na bývanie, príspevku za návštevu školy, korunový obed a neviem čo všetko, jednoducho sa im neoplatí ísť pracovať, tie príbehy som tu mnohokrát hovoril, ani keby náhodou tá práca bola, a ona nie je, lebo tie rómske osady máme na Slovensku v tých oblastiach, kde je obrovská miera nezamestnanosti aj majoritného obyvateľstva, jednoducho nie sú tam pracovné príležitosti pre túto nízkokvalifikovanú, nevzdelanú skupinu obyvateľov.
Život zo sociálnych dávok a mnohokrát ani nie zo sociálnych dávok, lebo tie v okamihu, ako prídu, odchádzajú úžerníkovi, ktorý funguje v danej osade. Život z požičaných peňazí, kde sa len viac a viac zadlžujú títo ľudia, a situácia, kde deti rodia deti. Takto vyzerajú naše rómske osady, môžme ešte chvíľu rozprávať, že nie a zle to vidíme a zlý uhol pohľadu, ale toto je realita, a preto som ju takto trošku naturalisticky v piatok poobede pomenoval.
Moja tretia poznámka k tomu je, ako to budeme riešiť. Nevyriešime to už veľmi rozprávaním, ale jednotlivé politické garnitúry, vlády prichádzajú s nejakými riešeniami, s nejakými riešeniami prichádzali vlády Mikuláša Dzurindu, vláda Ivety Radičovej, ale aj obe vlády Roberta Fica. Prichádzajú s nejakými riešeniami situácie, ktorá sa tu začala takýmto spôsobom tvoriť v 90. rokoch. Niektoré riešenia sú komplexné a také sú potrebné, niektoré riešenia sú alibistické a niektoré riešenia sú len populistické. A my budeme potrebovať, dámy a páni, komplexné riešenia tejto problematiky.
Moja ďalšia poznámka je, že nie prvýkrát v parlamente hovoríme o skutočnosti, ktorú vám pomenuje každý príslušník majoritného obyvateľstva, je jedno, či je to Slovák, Rusín alebo Maďar, ktorý žije v bezprostrednom kontakte s rómskou komunitou. Každý vám povie to isté. Ja to tu teraz poviem, aj keď mi niekto zas na Facebook zase napíše, že mám asi hnedý jazyk. Povie, Pane Bože, veď robte už niečo s tým, aby toľko nerodili! Robte s tým niečo, veď vy to nevidíte z tej Bratislavy? Veď oni majú 10, 11 detí, o ktoré sa vôbec nestarajú. Veď robte niečo s tým.
A preto prichádzajú mnohí kolegovia, ja som nikdy takýto návrh nepodpísal, priznám sa, lebo riešenia vidím, priznám sa, niekde inde a na záver ich aj poviem. Ale mnohokrát prichádzajú kolegovia s riešeniami typu sterilizácia od štyroch detí, od troch detí, od nejakého veku plne hradená z verejného zdravotného poistenia. Antikoncepcia voľnejšie dostupná, antikoncepcia bezplatná. V tomto prípade prichádzajú s vnútromaternicovým telieskom, ktoré by malo byť hradené z verejného zdravotného poistenia. Čiže prichádzajú s určitými riešeniami, ktoré by mali tejto najchudobnejšej skupine obyvateľov, ktorých na Slovensku máme, sprístupniť a do určitej miery aj dať do pozornosti možnosti, ktoré antikoncepcia a regulovanie počatia dnes k dispozícii má.
Jedným dychom ale chcem povedať, a budem veľmi vecný, že tu máme etický problém. Vždy, keď chcete regulovať počatie, máme etický problém. A je jedno, či hovoríme o interrupcii, je jedno, či hovoríme o kondóme, je jedno, či hovoríme o vnútromaternicovom teliesku, je jedno, či hovoríme o chemickej antikoncepcii, máme vždy etický problém. (Reakcia z pléna.) Hovorím o etike, budem sa tešiť na faktické poznámky.
Ten problém máme aj preto, lebo táto spoločnosť sa hlási ku kresťanským hodnotám, som tiež kresťan a praktizujúci katolík a mám s tým problém. Je to pochopiteľné, je to vysvetliteľné, nejdem vám tu teraz robiť hlbokú prednášku, Štefan to možno bude vysvetľovať ďalej. Poviem, že vždy mám s takýmto riešením problém. Riešením, aby sme regulovali pôrodnosť, riešením, aby sme povedali a prižmúrili oči nad tým, že je to potrebné vnútromaternicové teliesko dať do pozornosti nejakej skupine obyvateľov, je dôležité voľne sprístupniť antikoncepciu. Čiže sme v určitom etickom probléme.
Čo sa týka tejto metodiky, tento môj etický problém je ešte väčší ako veriaceho človeka a poviem prečo. Máte rôzne možnosti antikoncepcie, som lekár, nejdem tu robiť prednášku osvetovú, ale tu mám ten problém, že vnútromaternicové teliesko pôsobí tak, že oplodnenému vajíčku bráni v nidácii, čiže bráni v zachytení sa v sliznici maternice pripravenej na zachytenie tohto vajíčka v určitej fáze samotného menštruačného cyklu. A v tejto chvíli je ten problém o to väčší, pretože pre nás kresťanov život začína počatím. Počatie je, keď vznikne zigota, keď vznikne oplodnené vajíčko. V okamihu, keď mu bránime nidovať, tak sme v tej istej situácii, ako keby sme vykonali interrupciu. Trošku to možno zjednodušujem, možno by sa o tom dalo viacej diskutovať, ale tu tento problém vidím v tomto návrhu zákona.
Idem k záveru. Problém, ktorý ale máme, potrebujeme riešiť. A keď chceme nájsť riešenia, musíme nájsť riešenia komplexné.
To prvé riešenie je určite, že sa musí zvýšiť životná úroveň v týchto rómskych osadách. Musia mať lepšie vzdelanie, lepšiu výchovu a hlavne pracovné príležitosti.
To druhé riešenie je to, čo robíme s Ľudom Kaníkom na každej, skoro už na každej, schôdzi, že potrebujeme nastaviť motivátory, že vy darmo dáte pracovné príležitosti ľuďom z rómskej osady a darmo im dáte možnosť sa vzdelávať na vynikajúcej škole, ktorú z európskych fondov vybudujete, keď im nedáte motiváciu, prečo sa vlastne majú učiť, prečo vlastne majú chodiť do roboty. My musíme nastaviť systém sociálnych dávok motivačne, aby sa pracovať oplatilo viac, ako špekulovať, koľko treba mať detí a koľko, ako treba rozložiť tieto deti medzi jednotlivých príslušníkov v rodine. Vedel by som vám rozprávať zaujímavé príbehy o kupovaní rokov a podobných praktikách, ktoré prebiehajú v rómskych osadách, aby ten záber zo sociálneho systému bol pre danú komunitu, skupinu čo najvýhodnejší. Čiže určite potrebujeme nastaviť motivátory a ja sa nebránim tomu, a znovu podčiarknem, že som praktizujúci katolík, nebránim tomu, aby sme rozprávali prostredníctvom osvety o prístupnej antikoncepcii. Riešme prístupnú antikoncepciu, ktorú si každý vie zvoliť dobrovoľne, ale len, som o tom presvedčený, že len v tejto konštelácii, v tomto komplexnom riešení to môže fungovať.
Takže toľko som chcel moje myšlienky, moje pohľady na túto problematiku k tomuto návrhu zákona. A chcem povedať na záver možno len toľko, že nezjednodušujme tú situáciu. Viete, to zjednodušene, Ľudo ho naznačil, Kaník, z jeho pohľadu, možno ho naznačili niektorí kolegovia z KDH a by bolo veľmi také jednoduché. Viete, že ja som kresťan, som proti antikoncepcii. To podľa mňa neobstojí. Neobstojí, že ja som kresťan a nesúhlasím so žiadnym takýmto zákonom.
Ako poďme sa rozprávať o tom, akú máme rovnakú šancu sa dostať k antikoncepcii, keď sa tak človek dobrovoľne rozhodne. Veď my ho nenúťme k tomu. Veď tento zákon nie je o tom, že niekoho nútite, dáva možnosť. Možnosť. A teraz si zoberme, že napríklad máme možnosť my ako občania Slovenskej republiky študovať aj na univerzite v Cambridgei. Čo myslíte, kto má väčšiu možnosť študovať na univerzite v Cambridgei, môj syn alebo syn Róma z osady v Kecerovciach? Čo myslíte? A o tom by sme mali skôr diskutovať, že teda ak v tejto krajine je antikoncepcia, ak v tejto krajine je osveta, a mala by byť osveta, tak by mala byť tá antikoncepcia aj dostupná. O tom som ochotný diskutovať ako veriaci človek, ale stále v rovine, že má to byť dobrovoľná voľba.
Takže toľko z mojej strany k tomuto návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
28.3.2014 o 12:11 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán podpredseda, vážený pán navrhovateľ, dámy a páni, keď sa počet poslancov v piatok popoludní začína blížiť k číslu 10, tak treba pomaličky túto tému ukončiť, lebo zjavne už diskutujeme len sami medzi sebou a môžme si to možno povedať aj mimo tohto pléna, ale napriek tomu mi dovoľte veľmi krátko povedať niekoľko poznámok k tomuto návrhu zákona, budem sa snažiť držať faktov, budem sa snažiť byť veľmi presný.
Prvé, čo by som chcel skonštatovať, dámy a páni, je, že, a budem hovoriť veľmi slovensky a veľmi zrozumiteľne aj preto, lebo je tu taká komorná atmosféra. To, čo si musíme otvorene povedať, je, že v našich rómskych osadách, ktoré máme na Slovensku, od 90. rokov prebieha populačná explózia. Sa nám to páči alebo nepáči, môžme používať opatrnejšie výrazy, znevýhodnené prostredie, marginalizované skupiny. My máme problém v rómskych osadách, dámy a páni, a od 90. rokov tam prebieha populačná explózia, ktorá prebieha preto, lebo za pána Mečiara veľmi známa pani ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny nastavila systém sociálnych dávok tak, že - pani Keltošová - nastavila systém sociálnych dávok tak, že jednoducho bolo veľmi výhodné mať veľa detí a podľa toho sa táto rómska komunita, ktorá vždy vie veľmi dobre špekulovať v rómskych osadách, ako získať čo najviac výhod, veď ktorí tam chodíme, vieme, o čom hovoríme, že, ktorí nie, nech sa tam idú pozrieť. Potom najprv nech prečítajú nejakú odbornú literatúru a potom nech sa tam idú pozrieť, sa jednoducho podľa toho, ako bol nastavený sociálny systém, aj začali správať. To je fakt.
Faktom je aj to, čo tu už povedal povedzme Lojzo Hlina, ale aj Ľudo Kaník, že tá situácia v tých rómskych osadách je tristná, dámy a páni. Alkoholizmus, drogová závislosť, fetovanie maloletých, neuveriteľná chudoba, ale neuveriteľná chudoba, ktorú nájdete možno len v treťom svete. Hlad, úplne bežný fakt, trošku po sociálnych dávkach chvíľu je čo jesť a potom sa hladuje.
Matky mnohokrát v zúfalstve dajú decku radšej fetovať, ako by mu dali rožok, lebo rožok nie je. Leda keď ho nájdu v smetnej bedni. Toto je realita našich rómskych osád, dámy a páni.
Choroby, jednu tu spomenul, tuberkulózu a jej šírenie, Ľudo Kaník, ale aj úplne choroby, ktoré my sa vlastne stretávame už len v treťom svete, infekčné choroby šírené hmyzom a šírené hlodavcami. Toto je realita v našich rómskych osadách. Nízky hygienický štandard, kanalizácia a pitná voda sú neznáme pojmy mnohokrát. O splachovacom záchode a o umývaní rúk mydlom ani nebudem rozprávať, to neexistuje.
Nevzdelanosť, neuveriteľná nevzdelanosť. Na prstoch jednej ruky by ste možno spočívali v tej rómskej osade, kto má skončenú základnú školu. Skončených deväť ročníkov základnej školy, hoci v dvadsiatom roku života, ale skončených.
Skoro stopercentná nezamestnanosť, jednoducho sa im neoplatí pracovať, lebo jediná možnosť, ako pracovať, je za minimálnu mzdu. A keď spočítajú všetky sociálne výhody od príspevku na bývanie, príspevku za návštevu školy, korunový obed a neviem čo všetko, jednoducho sa im neoplatí ísť pracovať, tie príbehy som tu mnohokrát hovoril, ani keby náhodou tá práca bola, a ona nie je, lebo tie rómske osady máme na Slovensku v tých oblastiach, kde je obrovská miera nezamestnanosti aj majoritného obyvateľstva, jednoducho nie sú tam pracovné príležitosti pre túto nízkokvalifikovanú, nevzdelanú skupinu obyvateľov.
Život zo sociálnych dávok a mnohokrát ani nie zo sociálnych dávok, lebo tie v okamihu, ako prídu, odchádzajú úžerníkovi, ktorý funguje v danej osade. Život z požičaných peňazí, kde sa len viac a viac zadlžujú títo ľudia, a situácia, kde deti rodia deti. Takto vyzerajú naše rómske osady, môžme ešte chvíľu rozprávať, že nie a zle to vidíme a zlý uhol pohľadu, ale toto je realita, a preto som ju takto trošku naturalisticky v piatok poobede pomenoval.
Moja tretia poznámka k tomu je, ako to budeme riešiť. Nevyriešime to už veľmi rozprávaním, ale jednotlivé politické garnitúry, vlády prichádzajú s nejakými riešeniami, s nejakými riešeniami prichádzali vlády Mikuláša Dzurindu, vláda Ivety Radičovej, ale aj obe vlády Roberta Fica. Prichádzajú s nejakými riešeniami situácie, ktorá sa tu začala takýmto spôsobom tvoriť v 90. rokoch. Niektoré riešenia sú komplexné a také sú potrebné, niektoré riešenia sú alibistické a niektoré riešenia sú len populistické. A my budeme potrebovať, dámy a páni, komplexné riešenia tejto problematiky.
Moja ďalšia poznámka je, že nie prvýkrát v parlamente hovoríme o skutočnosti, ktorú vám pomenuje každý príslušník majoritného obyvateľstva, je jedno, či je to Slovák, Rusín alebo Maďar, ktorý žije v bezprostrednom kontakte s rómskou komunitou. Každý vám povie to isté. Ja to tu teraz poviem, aj keď mi niekto zas na Facebook zase napíše, že mám asi hnedý jazyk. Povie, Pane Bože, veď robte už niečo s tým, aby toľko nerodili! Robte s tým niečo, veď vy to nevidíte z tej Bratislavy? Veď oni majú 10, 11 detí, o ktoré sa vôbec nestarajú. Veď robte niečo s tým.
A preto prichádzajú mnohí kolegovia, ja som nikdy takýto návrh nepodpísal, priznám sa, lebo riešenia vidím, priznám sa, niekde inde a na záver ich aj poviem. Ale mnohokrát prichádzajú kolegovia s riešeniami typu sterilizácia od štyroch detí, od troch detí, od nejakého veku plne hradená z verejného zdravotného poistenia. Antikoncepcia voľnejšie dostupná, antikoncepcia bezplatná. V tomto prípade prichádzajú s vnútromaternicovým telieskom, ktoré by malo byť hradené z verejného zdravotného poistenia. Čiže prichádzajú s určitými riešeniami, ktoré by mali tejto najchudobnejšej skupine obyvateľov, ktorých na Slovensku máme, sprístupniť a do určitej miery aj dať do pozornosti možnosti, ktoré antikoncepcia a regulovanie počatia dnes k dispozícii má.
Jedným dychom ale chcem povedať, a budem veľmi vecný, že tu máme etický problém. Vždy, keď chcete regulovať počatie, máme etický problém. A je jedno, či hovoríme o interrupcii, je jedno, či hovoríme o kondóme, je jedno, či hovoríme o vnútromaternicovom teliesku, je jedno, či hovoríme o chemickej antikoncepcii, máme vždy etický problém. (Reakcia z pléna.) Hovorím o etike, budem sa tešiť na faktické poznámky.
Ten problém máme aj preto, lebo táto spoločnosť sa hlási ku kresťanským hodnotám, som tiež kresťan a praktizujúci katolík a mám s tým problém. Je to pochopiteľné, je to vysvetliteľné, nejdem vám tu teraz robiť hlbokú prednášku, Štefan to možno bude vysvetľovať ďalej. Poviem, že vždy mám s takýmto riešením problém. Riešením, aby sme regulovali pôrodnosť, riešením, aby sme povedali a prižmúrili oči nad tým, že je to potrebné vnútromaternicové teliesko dať do pozornosti nejakej skupine obyvateľov, je dôležité voľne sprístupniť antikoncepciu. Čiže sme v určitom etickom probléme.
Čo sa týka tejto metodiky, tento môj etický problém je ešte väčší ako veriaceho človeka a poviem prečo. Máte rôzne možnosti antikoncepcie, som lekár, nejdem tu robiť prednášku osvetovú, ale tu mám ten problém, že vnútromaternicové teliesko pôsobí tak, že oplodnenému vajíčku bráni v nidácii, čiže bráni v zachytení sa v sliznici maternice pripravenej na zachytenie tohto vajíčka v určitej fáze samotného menštruačného cyklu. A v tejto chvíli je ten problém o to väčší, pretože pre nás kresťanov život začína počatím. Počatie je, keď vznikne zigota, keď vznikne oplodnené vajíčko. V okamihu, keď mu bránime nidovať, tak sme v tej istej situácii, ako keby sme vykonali interrupciu. Trošku to možno zjednodušujem, možno by sa o tom dalo viacej diskutovať, ale tu tento problém vidím v tomto návrhu zákona.
Idem k záveru. Problém, ktorý ale máme, potrebujeme riešiť. A keď chceme nájsť riešenia, musíme nájsť riešenia komplexné.
To prvé riešenie je určite, že sa musí zvýšiť životná úroveň v týchto rómskych osadách. Musia mať lepšie vzdelanie, lepšiu výchovu a hlavne pracovné príležitosti.
To druhé riešenie je to, čo robíme s Ľudom Kaníkom na každej, skoro už na každej, schôdzi, že potrebujeme nastaviť motivátory, že vy darmo dáte pracovné príležitosti ľuďom z rómskej osady a darmo im dáte možnosť sa vzdelávať na vynikajúcej škole, ktorú z európskych fondov vybudujete, keď im nedáte motiváciu, prečo sa vlastne majú učiť, prečo vlastne majú chodiť do roboty. My musíme nastaviť systém sociálnych dávok motivačne, aby sa pracovať oplatilo viac, ako špekulovať, koľko treba mať detí a koľko, ako treba rozložiť tieto deti medzi jednotlivých príslušníkov v rodine. Vedel by som vám rozprávať zaujímavé príbehy o kupovaní rokov a podobných praktikách, ktoré prebiehajú v rómskych osadách, aby ten záber zo sociálneho systému bol pre danú komunitu, skupinu čo najvýhodnejší. Čiže určite potrebujeme nastaviť motivátory a ja sa nebránim tomu, a znovu podčiarknem, že som praktizujúci katolík, nebránim tomu, aby sme rozprávali prostredníctvom osvety o prístupnej antikoncepcii. Riešme prístupnú antikoncepciu, ktorú si každý vie zvoliť dobrovoľne, ale len, som o tom presvedčený, že len v tejto konštelácii, v tomto komplexnom riešení to môže fungovať.
Takže toľko som chcel moje myšlienky, moje pohľady na túto problematiku k tomuto návrhu zákona. A chcem povedať na záver možno len toľko, že nezjednodušujme tú situáciu. Viete, to zjednodušene, Ľudo ho naznačil, Kaník, z jeho pohľadu, možno ho naznačili niektorí kolegovia z KDH a by bolo veľmi také jednoduché. Viete, že ja som kresťan, som proti antikoncepcii. To podľa mňa neobstojí. Neobstojí, že ja som kresťan a nesúhlasím so žiadnym takýmto zákonom.
Ako poďme sa rozprávať o tom, akú máme rovnakú šancu sa dostať k antikoncepcii, keď sa tak človek dobrovoľne rozhodne. Veď my ho nenúťme k tomu. Veď tento zákon nie je o tom, že niekoho nútite, dáva možnosť. Možnosť. A teraz si zoberme, že napríklad máme možnosť my ako občania Slovenskej republiky študovať aj na univerzite v Cambridgei. Čo myslíte, kto má väčšiu možnosť študovať na univerzite v Cambridgei, môj syn alebo syn Róma z osady v Kecerovciach? Čo myslíte? A o tom by sme mali skôr diskutovať, že teda ak v tejto krajine je antikoncepcia, ak v tejto krajine je osveta, a mala by byť osveta, tak by mala byť tá antikoncepcia aj dostupná. O tom som ochotný diskutovať ako veriaci človek, ale stále v rovine, že má to byť dobrovoľná voľba.
Takže toľko z mojej strany k tomuto návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
12:24
Vystúpenie v rozprave 12:24
Štefan KuffaPekne si to povedal, aj pekne si to zhrnul. Aj to tvoje vyznanie oceňujem a je to aj také obdivuhodné, jak jedným dychom dodávaš, že praktizujúci katolík, zároveň aj obhajuješ vnútromaternicové teliesko, antikoncepciu. Ale dával som pozor a pekne si to, kolega, rozprával, tá...
Pekne si to povedal, aj pekne si to zhrnul. Aj to tvoje vyznanie oceňujem a je to aj také obdivuhodné, jak jedným dychom dodávaš, že praktizujúci katolík, zároveň aj obhajuješ vnútromaternicové teliesko, antikoncepciu. Ale dával som pozor a pekne si to, kolega, rozprával, tá nidácia je pre teba problémom vo svedomí. Áno, to je pravda, ja som to tak spomínal, ty si to tak trošku odbornejšie ako pomenoval, ale tá zygota, ktorá je oplodnená už práve vo vajcovode, a ty, pán doktor, to vieš veľmi dobre, o čom hovorím, a to je v podstate niekoľko dní pred tým, a to je nejaký proces, keď to vajíčko prichádza do tej maternice a v podstate to vnútromaternicové teliesko pôsobí tak, že už oplodnenému vajíčku, teda tej zygote, to vajíčko je delené, samozrejme, tie bunky sa delia, teda je to počatý nový život, je tam človek a to vnútromaternicové teliesko pôsobí miniaborčne, teda bráni uhniezdeniu toho oplodneného vajíčka, teda toho, možno to tak, aby to ľudia pochopili, dieťatka, počatého nového života, bráni uhniezdeniu, tej nidácii, v maternici a toto je ten vážny problém. Toto je naozaj vážny etický problém.
To, že niekto má tú antikoncepciu a rozhodol sa pre ňu, prosím, je to jeho slobodná voľba. Ak má to vedomie a ide touto cestou, ale my to nepredkladajme ako zákon, že my tuná teraz budeme to predkladať, že to je čosi dobré, čosi pozitívne a dokonca že to budeme hradiť z verejného zdravotníctva.
Znova zopakujem, plodnosť nie je chorobou. Ak je ktosi neplodný, či už muž, alebo žena, a hradí sa takýto zákrok z verejných zdrojov zo systému zdravotníctva, je to namieste. Ale niekoho o tú plodnosť v podstate oberať. Koľkokrát sa stáva v živote tak, že práve dôsledkom užívania antikoncepcie, nechcem nikomu do svedomia tuná vstupovať, ani tým ženám, jak možno kolega Kaník to tu spomínal, išiel, odbehol vonku, že jakí sme to kresťania, lebo odsudzujeme tieto ženy. No, ja to vám poviem takto, aby ste to tak pochopili, ja neodsudzujem a neodsúdim ani prostitútku. Tá, ktorá, hej, predáva svoje vlastné telo. Neodsudzujem ju. Ale nepoviem, že robí správne. A v tom je ten zásadný problém. To, že to robí, robí čosi, s čím ja nesúhlasím, a je to nesprávne a dovolím si to povedať. No skús ty slúžiť so svojím telom niekomu druhému. Tuná kolega Novotný, kolega Kaník, že či by to robil, alebo kolegyňa Horváthová. Je to ťažké. A teraz odsúdiť toho druhého, lebo to robí a sa dal na tú prostitúciu, tak to je naozaj čosi, čo nie je v poriadku, ale neodsudzujem toho človeka, hej. Niekedy človek môže akurát tak vzbudiť si nejak tak možno tú ľútosť a poľutovať toho človeka. Ale nepoviem mu, že si na správnej ceste.
A my sa bojíme tuná práve aj mladých ľudí vychovávať a viesť k tomu, aby v podstate viedli aj ten predmanželský život, aby bol zdržanlivý. Dneska je to staromódne a možno to vyznieva veľmi smiešne. Ale vidíte, takí Afričania to pochopili. Z tých, z ktorých sa smejeme a hovoríme, že to sú také rozvojové krajiny a koľkokrát tu dehonestujúco boli označené tieto krajiny, lebo majú vysokú pôrodnosť a tak ďalej, ale v boji proti AIDS, a to je svedkom tá Uganda, zopakujem to tretíkrát, tak sú úspešní, úspešní sú v boji proti chorobe AIDS, kde vlastne za 20 rokov bol pokles viac ako, no teda približne tie dve tretiny. Neni to vďaka tej antikoncepcii, lebo používali sa na to nízkoprahové, nízkoprahové programy, kde vychovávali tých mladých ľudí a deti, a teda aj manželov, aby žili v podstate zdržanlivo predmanželsky, ale aby nežili promiskuitným spôsobom života, to je problém tej Afriky. Tam je aj mnohoženstvo, je to veľmi ťažké, je to veľmi náročné.
Ale James Dobson to hovorí, nebojme sa týmto mladých ľuďom toto predostrieť, to je ten ideál. Ja viem, že sa ťažko dosahuje. Tak ako aj kolega Novotný to povedal, že ako kresťan a má s tým ako problém, však aj ten etický a zas na jednej strane obhajovať aj jedno, aj druhé, tak potom tí ľudia sú naozaj veľmi pomýlení z toho, že vlastne čo obhajujeme tuná.
Ja som sa prihlásil ešte raz do tej rozpravy, lebo ja som v tom prvom vystúpení, ja som, a dávam taký návrh v podstate v zmysle zákona o rokovacom poriadku, § 73 ods. 3 písm. b), aby sme nepokračovali v tomto rokovaní, pretože je si myslím, že je to, práve tento zákon by bol diskriminačný, diskriminačný voči tým všetkým ľuďom, ktorí platia do verejného zdravotného poistenia a z našich peňazí teda, aj z mojich peňazí majú byť platené v podstate antikoncepcia, ktorá veľakrát neraz spôsobuje aj trvalú neplodnosť, ale spôsobuje zdravotné problémy a zas len zaťažuje tento systém.
Kto sa, ešte raz hovorím, zopakujem, ak sa niekto rozhodne pre takýto spôsobom antikoncepcie, prosím, je to jeho slobodná voľba. Ale predostierať to tuná, že koľko kolegýň by tu zdvihlo v tejto sále a používa antikoncepciu ako vnútromaternicové teliesko a možnože by sa priblížilo k polovici, ako to kolega Kaník povedal, no ja si myslím, že toľko rúk by tuná sa nezodvihlo. A teraz že poslanci na to majú a manželky poslancov na to majú, parafrázujem kolegu Kaníka, a tí chudobní ľudia na to nemajú.
No ja som si položil takúto otázku. No to je, to sú také paradoxy, hej, že teda na poslancov poukážeme, tí na to majú finančne, ale tí chudobní na to nemajú, preto im to hraďme vo výške 200 eur z verejného zdravotníctva. Ale tí istí chudobní, a to viete veľmi dobre, kolegovia, aj keď ste spomínali tie rómske osady a ako Rómovia žijú a to je ich životný štýl, a ja sa pýtam - odkiaľ majú na alkohol, odkiaľ majú na drogy, odkiaľ majú na hráčstvo? A tu nie je ten problém. Áno, aj mne je to veľmi ľúto, že sa tieto deti rodia do blata. Ale my vylievame špinavú vodu z tej vaničky aj s tým dieťaťom. A to je problém. Treba sa zamyslieť nad tým, ako to blato z tej ulice odstrániť, teda odstrániť tú chudobu, tú biedu. A toto je cesta.
Spomínaná Lomnička, Rakúsy, však ja som z východného Slovenska a sú mi to blízke ako obce. Ale choďte sa pozrieť do tej Lomničky. Tam sa začal taký projekt veľmi nenápadnou formou, sú to rehoľné sestry, ktoré priamo v misijnej službe slúžia ako týmto ľuďom, a sú tam zapálení kňazi, ktorí sa stávajú jedni z nich a slúžia týmto ľuďom. Ale ten proces sa neukáže zajtra, o týždeň, o mesiac, ale je to proces ako dlhodobý. Dlhodobý. Ja viem, že je veľmi náročný, ale toto je spôsob, toto je cesta. To nie sú menejcenní občania, Rómovia, nie sú menejcenní. Treba ich vychovávať aj vzdelávať, aby boli naozaj užitoční a potrební pre túto krajinu. Je ponižujúce pre každého človeka, nielen Róma, pre každého toho, kto nemá prácu. Tá práca, to nie je len mať peniaze, ale pozdvihuje tvojho ducha. Napĺňa ťa vnútornou aj silou, aj uspokojením. A to je to, že ja som užitočný aj pre tých druhých. Čím? Svojou prácou a prikladám v podstate ruku k dielu.
Zareagujem tuná aj na kolegu Hlinu. Nakoľko Dodo to tu opakuje, tak aj ja sa vrátim ako k tomu, maternica ako výrobný prostriedok. No ja to poviem a dám, skúsim to dať na správnu mieru. Ja si dovolím povedať, že, chvalabohu, maternica u nás na Slovensku stále nie je, nie je tým výrobným prostriedkom. Výrobným prostriedkom maternica je vo svete. A to je to, kedy sa už prenajímajú maternice a kupujú sa, hej, že vynosia to dieťa, objednám si ženu a tú maternicu a donosí a porodí dieťa úplne iná žena. Je to výrobný prostriedok a to je biznis. To je naozaj hnusný biznis.
Ale tak jak som to povedal, znova to zopakujem, ak si myslí, že toto je biznis, no tak prijmi nejakých sedem, osem detí. Máš na to odvahu? Však dostaneš aj ty tie peniaze, prijmi ich. Urobíš to kvôli peniazom? To je veľký omyl. To je určite veľký omyl, že len kvôli peniazom, aby títo ľudia prijímali tieto deti. Treba, aby títo ľudia mali naozaj prácu, dať im zmysel života. Toto je vážny problém a nad tým sa máme poslanci Národnej rady tuná zamýšľať a nepredkladať tuná takého návrhy zákona, ako je zákon tuná o vnútromaternicovom teliesku. Myslím si, že sme na omyle.
Mnohodetnosť že je prejavom chudoby, mám tu takú poznámku, no. Áno, môže byť, ale nemusí to byť. To neplatí to stále, hej. Ak máme na mysli, a to väčšinou máme na mysli, keď tu poslanci Národnej rady vystupujeme od toho rečníckeho pultu, tak to hneď mnohodetné rodiny sú rómske rodiny. To je ako také synonymum, to rovná sa, hej. Ale neni to stále tak. A to nemusí byť stále ako chudoba. Aj tam, kde je viac ako detí, naopak, to môže byť veľké, obrovské požehnanie pre danú tú rodinu. Je jednoducho, aj skúsenosť to ukazuje, že mnohopočetné rodiny, ktoré boli, tak skvelí, jedineční ľudia, práve z týchto početných rodín vyšli vynálezci, hudobníci a podobne. Myslím si, že nemusím tu byť taký, úplne ako prechádzať do detailov.
A to pochlebovanie, odpusť mi teraz, kolega, keď si to tak Dodovi Hlinovi povedal, že máš absolútnu pravdu. Nemá. Ani ja ju nemám, absolútnu pravdu. Absolútna pravda de facto neexistuje, absolútnou pravdou je len Boh.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
28.3.2014 o 12:24 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážení kolegovia, kolegyne, vážený pán podpredseda, dovoľte mi ešte niekoľko slov. Neboli faktické, no som myslel, že budú nejaké na kolegu.
Pekne si to povedal, aj pekne si to zhrnul. Aj to tvoje vyznanie oceňujem a je to aj také obdivuhodné, jak jedným dychom dodávaš, že praktizujúci katolík, zároveň aj obhajuješ vnútromaternicové teliesko, antikoncepciu. Ale dával som pozor a pekne si to, kolega, rozprával, tá nidácia je pre teba problémom vo svedomí. Áno, to je pravda, ja som to tak spomínal, ty si to tak trošku odbornejšie ako pomenoval, ale tá zygota, ktorá je oplodnená už práve vo vajcovode, a ty, pán doktor, to vieš veľmi dobre, o čom hovorím, a to je v podstate niekoľko dní pred tým, a to je nejaký proces, keď to vajíčko prichádza do tej maternice a v podstate to vnútromaternicové teliesko pôsobí tak, že už oplodnenému vajíčku, teda tej zygote, to vajíčko je delené, samozrejme, tie bunky sa delia, teda je to počatý nový život, je tam človek a to vnútromaternicové teliesko pôsobí miniaborčne, teda bráni uhniezdeniu toho oplodneného vajíčka, teda toho, možno to tak, aby to ľudia pochopili, dieťatka, počatého nového života, bráni uhniezdeniu, tej nidácii, v maternici a toto je ten vážny problém. Toto je naozaj vážny etický problém.
To, že niekto má tú antikoncepciu a rozhodol sa pre ňu, prosím, je to jeho slobodná voľba. Ak má to vedomie a ide touto cestou, ale my to nepredkladajme ako zákon, že my tuná teraz budeme to predkladať, že to je čosi dobré, čosi pozitívne a dokonca že to budeme hradiť z verejného zdravotníctva.
Znova zopakujem, plodnosť nie je chorobou. Ak je ktosi neplodný, či už muž, alebo žena, a hradí sa takýto zákrok z verejných zdrojov zo systému zdravotníctva, je to namieste. Ale niekoho o tú plodnosť v podstate oberať. Koľkokrát sa stáva v živote tak, že práve dôsledkom užívania antikoncepcie, nechcem nikomu do svedomia tuná vstupovať, ani tým ženám, jak možno kolega Kaník to tu spomínal, išiel, odbehol vonku, že jakí sme to kresťania, lebo odsudzujeme tieto ženy. No, ja to vám poviem takto, aby ste to tak pochopili, ja neodsudzujem a neodsúdim ani prostitútku. Tá, ktorá, hej, predáva svoje vlastné telo. Neodsudzujem ju. Ale nepoviem, že robí správne. A v tom je ten zásadný problém. To, že to robí, robí čosi, s čím ja nesúhlasím, a je to nesprávne a dovolím si to povedať. No skús ty slúžiť so svojím telom niekomu druhému. Tuná kolega Novotný, kolega Kaník, že či by to robil, alebo kolegyňa Horváthová. Je to ťažké. A teraz odsúdiť toho druhého, lebo to robí a sa dal na tú prostitúciu, tak to je naozaj čosi, čo nie je v poriadku, ale neodsudzujem toho človeka, hej. Niekedy človek môže akurát tak vzbudiť si nejak tak možno tú ľútosť a poľutovať toho človeka. Ale nepoviem mu, že si na správnej ceste.
A my sa bojíme tuná práve aj mladých ľudí vychovávať a viesť k tomu, aby v podstate viedli aj ten predmanželský život, aby bol zdržanlivý. Dneska je to staromódne a možno to vyznieva veľmi smiešne. Ale vidíte, takí Afričania to pochopili. Z tých, z ktorých sa smejeme a hovoríme, že to sú také rozvojové krajiny a koľkokrát tu dehonestujúco boli označené tieto krajiny, lebo majú vysokú pôrodnosť a tak ďalej, ale v boji proti AIDS, a to je svedkom tá Uganda, zopakujem to tretíkrát, tak sú úspešní, úspešní sú v boji proti chorobe AIDS, kde vlastne za 20 rokov bol pokles viac ako, no teda približne tie dve tretiny. Neni to vďaka tej antikoncepcii, lebo používali sa na to nízkoprahové, nízkoprahové programy, kde vychovávali tých mladých ľudí a deti, a teda aj manželov, aby žili v podstate zdržanlivo predmanželsky, ale aby nežili promiskuitným spôsobom života, to je problém tej Afriky. Tam je aj mnohoženstvo, je to veľmi ťažké, je to veľmi náročné.
Ale James Dobson to hovorí, nebojme sa týmto mladých ľuďom toto predostrieť, to je ten ideál. Ja viem, že sa ťažko dosahuje. Tak ako aj kolega Novotný to povedal, že ako kresťan a má s tým ako problém, však aj ten etický a zas na jednej strane obhajovať aj jedno, aj druhé, tak potom tí ľudia sú naozaj veľmi pomýlení z toho, že vlastne čo obhajujeme tuná.
Ja som sa prihlásil ešte raz do tej rozpravy, lebo ja som v tom prvom vystúpení, ja som, a dávam taký návrh v podstate v zmysle zákona o rokovacom poriadku, § 73 ods. 3 písm. b), aby sme nepokračovali v tomto rokovaní, pretože je si myslím, že je to, práve tento zákon by bol diskriminačný, diskriminačný voči tým všetkým ľuďom, ktorí platia do verejného zdravotného poistenia a z našich peňazí teda, aj z mojich peňazí majú byť platené v podstate antikoncepcia, ktorá veľakrát neraz spôsobuje aj trvalú neplodnosť, ale spôsobuje zdravotné problémy a zas len zaťažuje tento systém.
Kto sa, ešte raz hovorím, zopakujem, ak sa niekto rozhodne pre takýto spôsobom antikoncepcie, prosím, je to jeho slobodná voľba. Ale predostierať to tuná, že koľko kolegýň by tu zdvihlo v tejto sále a používa antikoncepciu ako vnútromaternicové teliesko a možnože by sa priblížilo k polovici, ako to kolega Kaník povedal, no ja si myslím, že toľko rúk by tuná sa nezodvihlo. A teraz že poslanci na to majú a manželky poslancov na to majú, parafrázujem kolegu Kaníka, a tí chudobní ľudia na to nemajú.
No ja som si položil takúto otázku. No to je, to sú také paradoxy, hej, že teda na poslancov poukážeme, tí na to majú finančne, ale tí chudobní na to nemajú, preto im to hraďme vo výške 200 eur z verejného zdravotníctva. Ale tí istí chudobní, a to viete veľmi dobre, kolegovia, aj keď ste spomínali tie rómske osady a ako Rómovia žijú a to je ich životný štýl, a ja sa pýtam - odkiaľ majú na alkohol, odkiaľ majú na drogy, odkiaľ majú na hráčstvo? A tu nie je ten problém. Áno, aj mne je to veľmi ľúto, že sa tieto deti rodia do blata. Ale my vylievame špinavú vodu z tej vaničky aj s tým dieťaťom. A to je problém. Treba sa zamyslieť nad tým, ako to blato z tej ulice odstrániť, teda odstrániť tú chudobu, tú biedu. A toto je cesta.
Spomínaná Lomnička, Rakúsy, však ja som z východného Slovenska a sú mi to blízke ako obce. Ale choďte sa pozrieť do tej Lomničky. Tam sa začal taký projekt veľmi nenápadnou formou, sú to rehoľné sestry, ktoré priamo v misijnej službe slúžia ako týmto ľuďom, a sú tam zapálení kňazi, ktorí sa stávajú jedni z nich a slúžia týmto ľuďom. Ale ten proces sa neukáže zajtra, o týždeň, o mesiac, ale je to proces ako dlhodobý. Dlhodobý. Ja viem, že je veľmi náročný, ale toto je spôsob, toto je cesta. To nie sú menejcenní občania, Rómovia, nie sú menejcenní. Treba ich vychovávať aj vzdelávať, aby boli naozaj užitoční a potrební pre túto krajinu. Je ponižujúce pre každého človeka, nielen Róma, pre každého toho, kto nemá prácu. Tá práca, to nie je len mať peniaze, ale pozdvihuje tvojho ducha. Napĺňa ťa vnútornou aj silou, aj uspokojením. A to je to, že ja som užitočný aj pre tých druhých. Čím? Svojou prácou a prikladám v podstate ruku k dielu.
Zareagujem tuná aj na kolegu Hlinu. Nakoľko Dodo to tu opakuje, tak aj ja sa vrátim ako k tomu, maternica ako výrobný prostriedok. No ja to poviem a dám, skúsim to dať na správnu mieru. Ja si dovolím povedať, že, chvalabohu, maternica u nás na Slovensku stále nie je, nie je tým výrobným prostriedkom. Výrobným prostriedkom maternica je vo svete. A to je to, kedy sa už prenajímajú maternice a kupujú sa, hej, že vynosia to dieťa, objednám si ženu a tú maternicu a donosí a porodí dieťa úplne iná žena. Je to výrobný prostriedok a to je biznis. To je naozaj hnusný biznis.
Ale tak jak som to povedal, znova to zopakujem, ak si myslí, že toto je biznis, no tak prijmi nejakých sedem, osem detí. Máš na to odvahu? Však dostaneš aj ty tie peniaze, prijmi ich. Urobíš to kvôli peniazom? To je veľký omyl. To je určite veľký omyl, že len kvôli peniazom, aby títo ľudia prijímali tieto deti. Treba, aby títo ľudia mali naozaj prácu, dať im zmysel života. Toto je vážny problém a nad tým sa máme poslanci Národnej rady tuná zamýšľať a nepredkladať tuná takého návrhy zákona, ako je zákon tuná o vnútromaternicovom teliesku. Myslím si, že sme na omyle.
Mnohodetnosť že je prejavom chudoby, mám tu takú poznámku, no. Áno, môže byť, ale nemusí to byť. To neplatí to stále, hej. Ak máme na mysli, a to väčšinou máme na mysli, keď tu poslanci Národnej rady vystupujeme od toho rečníckeho pultu, tak to hneď mnohodetné rodiny sú rómske rodiny. To je ako také synonymum, to rovná sa, hej. Ale neni to stále tak. A to nemusí byť stále ako chudoba. Aj tam, kde je viac ako detí, naopak, to môže byť veľké, obrovské požehnanie pre danú tú rodinu. Je jednoducho, aj skúsenosť to ukazuje, že mnohopočetné rodiny, ktoré boli, tak skvelí, jedineční ľudia, práve z týchto početných rodín vyšli vynálezci, hudobníci a podobne. Myslím si, že nemusím tu byť taký, úplne ako prechádzať do detailov.
A to pochlebovanie, odpusť mi teraz, kolega, keď si to tak Dodovi Hlinovi povedal, že máš absolútnu pravdu. Nemá. Ani ja ju nemám, absolútnu pravdu. Absolútna pravda de facto neexistuje, absolútnou pravdou je len Boh.
Ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
12:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:35
Viliam NovotnýA...
A uvažoval som, či vôbec mám byť spravodajcom k tomuto návrhu zákona. Ale potom som si povedal, že nebudem sa predsa pred tým skrývať aj preto, lebo to, čo som vo svojom vystúpení urobil, o čom si hovoril aj ty, je, že som popísal - a myslím si, že to nie je zlé - snahu niektorých mojich kolegov z Národnej rady, opakovanú snahu, nájsť riešenie, ako regulovať pôrodnosť v rómskych osadách. Pomenujem to veľmi otvorene, lebo tento problém tu máme. A ten problém je obrovský a ty to veľmi dobre vieš.
Len som o tom presvedčený, že to riešenie musí byť komplexné, že do rómskych osád potrebujeme dať pracovné príležitosti a lepšie vzdelanie, ale aj motivátory, prečo by sa vlastne mali vzdelávať a prečo by vlastne mali vyhľadávať takú formu správania, že treba chodiť do práce a nie žiť zo sociálnych dávok.
A povedal som aj to, že si viem prestaviť, a ty si o tom hovoril, aby bola voľne dostupnejšia antikoncepcia, o tom sa dá diskutovať, ale na dobrovoľnej báze. Je to každého individuálne rozhodnutie.
Ale to, čo je najdôležitejšie, a ty si o tom hovoril vo vzťahu k Lomničke, a to by som chcel podčiarknuť, je osveta. Je osveta a veľmi náročná práca, ktorá nás v týchto rómskych osadách čaká, ktorú vie urobiť cirkev, vie urobiť tretí sektor. My tam potrebujeme normálne posielať misionárov, tak ako do rozvojových štátov. Normálnych misionárov.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 12:35 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Štefan, áno, si to pekne povedal na úvod, že sa ti páči, že som vyznal svoju vieru a nemám s tým problém nikdy, ani v pléne Národnej rady. Ale tam si povedal trošku nepresne, že obhajujem vnútromaternicové teliesko. Ja ho vôbec neobhajujem, vnútromaternicové teliesko, naopak, ako veriaci človek mám veľký problém s tým, ako funguje, a ty si to znovu zopakoval. Preto v tomto prípade si uplatním svoju výhradu vo svedomí.
A uvažoval som, či vôbec mám byť spravodajcom k tomuto návrhu zákona. Ale potom som si povedal, že nebudem sa predsa pred tým skrývať aj preto, lebo to, čo som vo svojom vystúpení urobil, o čom si hovoril aj ty, je, že som popísal - a myslím si, že to nie je zlé - snahu niektorých mojich kolegov z Národnej rady, opakovanú snahu, nájsť riešenie, ako regulovať pôrodnosť v rómskych osadách. Pomenujem to veľmi otvorene, lebo tento problém tu máme. A ten problém je obrovský a ty to veľmi dobre vieš.
Len som o tom presvedčený, že to riešenie musí byť komplexné, že do rómskych osád potrebujeme dať pracovné príležitosti a lepšie vzdelanie, ale aj motivátory, prečo by sa vlastne mali vzdelávať a prečo by vlastne mali vyhľadávať takú formu správania, že treba chodiť do práce a nie žiť zo sociálnych dávok.
A povedal som aj to, že si viem prestaviť, a ty si o tom hovoril, aby bola voľne dostupnejšia antikoncepcia, o tom sa dá diskutovať, ale na dobrovoľnej báze. Je to každého individuálne rozhodnutie.
Ale to, čo je najdôležitejšie, a ty si o tom hovoril vo vzťahu k Lomničke, a to by som chcel podčiarknuť, je osveta. Je osveta a veľmi náročná práca, ktorá nás v týchto rómskych osadách čaká, ktorú vie urobiť cirkev, vie urobiť tretí sektor. My tam potrebujeme normálne posielať misionárov, tak ako do rozvojových štátov. Normálnych misionárov.
Neautorizovaný
12:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:37
Štefan KuffaAle vráťme dôstojnosť týmto ľuďom. A my im túto dôstojnosť nevrátime tým, že im budeme ponúkať tuná vnútromaternicové teliesko a takýto spôsob antikoncepcie. Ale dôstojnosť im vrátime skrze prácu. Dajme im prácu. A ona klesne, tá pôrodnosť tam. Ja som o tom...
Ale vráťme dôstojnosť týmto ľuďom. A my im túto dôstojnosť nevrátime tým, že im budeme ponúkať tuná vnútromaternicové teliesko a takýto spôsob antikoncepcie. Ale dôstojnosť im vrátime skrze prácu. Dajme im prácu. A ona klesne, tá pôrodnosť tam. Ja som o tom presvedčený, že aj to klesne. Lebo keď ten muž príde taký zmordovaný, urobený z tej práce a naozaj bude ako viac vyťažený, lebo ničnerobenie, no tak. Viete, ja som sa tak usmial, že k tomuto reprodukčnému zdraviu patrí pravidelný sexuálny styk. Ty si sa, pán doktor, usmieval tuná popod nos. Ale k tomu zdraviu patrí, ja si dovolím tak povedať, a to patrí aj opak, aj to je zdravé, a mať nepravidelný sexuálny styk. Je či nie?
Viete, ono to nie je len tak, že, prepáčte, keď teraz takto poviem, že kedy si zmyslím, vtedy môžem sexovať. Nie je to tak. Ani v manželstve to tak nie je, ani nikde to tak nie je. Lebo to potom by sme redukovali sex len na niečo živočíšne a pudové. Ale to je čosi, no, to by som musel ako dlho o tom rozprávať. Sexualita je jedinečná, neopakovateľná a túto nie je možné vidieť ani v inom živočíšnom druhu. Živočíšny druh sa správa naozaj pudovo, kdežto človek, tu to má byť sprevádzané predovšetkým láskou. A manželstvo, to je spoločenstvo lásky. Ak niet spoločenstva lásky, tak potom v podstate neprichádza ani to druhé. Neprichádzajú ani deti, lebo som egoista. Ale keď je spoločenstvo, tam, kde je spoločenstvo lásky, manželia sú otvorení aj pre prijatie detí. A plodom tohto ovocia, plodom lásky sú deti. A toto treba mať na pamäti, nie živočíšne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
28.3.2014 o 12:37 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za reakciou. V podstate ty si mi dal aj otázku, aj si si na ňu zodpovedal, bolo to úplne super. Áno, toto je jedna z ciest, pôsobiť aj ako na misiách v rómskych komunitách.
Ale vráťme dôstojnosť týmto ľuďom. A my im túto dôstojnosť nevrátime tým, že im budeme ponúkať tuná vnútromaternicové teliesko a takýto spôsob antikoncepcie. Ale dôstojnosť im vrátime skrze prácu. Dajme im prácu. A ona klesne, tá pôrodnosť tam. Ja som o tom presvedčený, že aj to klesne. Lebo keď ten muž príde taký zmordovaný, urobený z tej práce a naozaj bude ako viac vyťažený, lebo ničnerobenie, no tak. Viete, ja som sa tak usmial, že k tomuto reprodukčnému zdraviu patrí pravidelný sexuálny styk. Ty si sa, pán doktor, usmieval tuná popod nos. Ale k tomu zdraviu patrí, ja si dovolím tak povedať, a to patrí aj opak, aj to je zdravé, a mať nepravidelný sexuálny styk. Je či nie?
Viete, ono to nie je len tak, že, prepáčte, keď teraz takto poviem, že kedy si zmyslím, vtedy môžem sexovať. Nie je to tak. Ani v manželstve to tak nie je, ani nikde to tak nie je. Lebo to potom by sme redukovali sex len na niečo živočíšne a pudové. Ale to je čosi, no, to by som musel ako dlho o tom rozprávať. Sexualita je jedinečná, neopakovateľná a túto nie je možné vidieť ani v inom živočíšnom druhu. Živočíšny druh sa správa naozaj pudovo, kdežto človek, tu to má byť sprevádzané predovšetkým láskou. A manželstvo, to je spoločenstvo lásky. Ak niet spoločenstva lásky, tak potom v podstate neprichádza ani to druhé. Neprichádzajú ani deti, lebo som egoista. Ale keď je spoločenstvo, tam, kde je spoločenstvo lásky, manželia sú otvorení aj pre prijatie detí. A plodom tohto ovocia, plodom lásky sú deti. A toto treba mať na pamäti, nie živočíšne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
12:39
Nie je zameraná proti rodine, ale proti rastu chudoby v mnohopočetných rodinách, ktoré si nevedia alebo nechcú zabezpečovať zdroj svojich príjmov prácou, pretože sociálny systém je nastavený tak, že ich k tomu nemotivuje. Je to jednoducho tak. Nízkokvalifikovaná, nekvalifikovaná pracovná sila dosahuje rovnakú úroveň príjmu tým, že nepracuje a má, zabezpečuje si výraznú časť zo sociálnych príjmov cez príjmy viazané na počet detí.
Stačí si naštudovať danú problematiku a všetci poslanci, ktorí vyzývajú ku komplexnosti a k tomu, že treba zmeniť tieto nastavenia, verím, že budú hlasovať na budúci týždeň, keď sa bude hovoriť o zmenách v tých zákonoch, ktoré tento sociálny systém opravujú tak, aby bol opravený. Alebo znova vystúpia a budú hovoriť o komplexnosti z iného pohľadu. Však komplexnosť v tomto kontexte je tu zaklínadlo, ktoré znamená, ako zdôvodniť, že nebudem hlasovať "za", nech sa hovorí o čomkoľvek.
Na záver zopakujem len to jedno, tú jednu myšlienku, ktorú som tu už spomenul. Toto je vec, ktorá sa dotýka hlavne žien, pretože na nich leží najväčšie bremeno tehotenstva aj starostlivosti o deti v rodinách. A preto by bolo veľmi dobré, keby sa to technicky dalo, bolo by dokonca jediné správne, keby ani jeden muž sa nezúčastnil hlasovania o tejto otázke. Ale, žiaľbohu, máme tu príliš málo žien a takýmto spôsobom by Národná rada nebola uznášaniaschopná. Ale rozhodovanie o takýchto veciach by sme mali nechať plne v rukách žien.
Ani v tejto debate, okrem predkladateľky, nevystúpila ani jedna žena. Chcú o nich rozhodovať opäť len muži. Ja nemám rád to slovo, že mužský šovinizmus, ale toto bol taký dokonalý príklad takéhoto prístupu, že my budeme ženám hovoriť, čo je pre nich dobré. Nie. Toto by malo byť plne v rukách žien, aby ony povedali, čo je správne, čo nie, čo áno a čo nie. Žiaľbohu, nemôžme to zabezpečiť hlasovaním, ale možno by nebolo zlé, keby sa tak neformálne a keby sa to dalo, že stranícky neovplyvnene a neriadene cez stranícke centrály a opozično-vládne, normálne aj ženy v tomto parlamente stretli v jednej miestnosti bez mužov a povedali si aj o tomto, čo si myslia, a povedali svoje stanovisko. A my by sme ho mali potom rešpektovať. Viem, že to je nereálne, že tento nápad sa nedá uskutočniť pre rôzne vplyvy a obmedzenia, ale takýto prístup by bol správny.
A len na záver môžem tak vyzvať, že počúvajme tie ženy. Počúvajme, čo si o tom myslia, a v takýchto otázkach im nediktujme. Im nediktujme, čo majú robiť, ale my počúvajme a uskutočnime to, čo si želajú ony, teda ony správne po slovensky.
Ďakujem. Vážená dáma, jedna, vážení páni, tento návrh zákona je postavený na čisto dobrovoľnej báze. Navrhuje akurát znížiť finančnú bariéru, ktorá znemožňuje ľuďom, ktorí nemajú finančné prostriedky, aby antikoncepcia bola pre nich dostupná. A tým im napomáha regulovať a upravovať svoje reprodukčné správanie, ktoré môže robiť problém pri tom, keď táto možnosť im nie je dopriata. Nemá žiaden rasistický podtext, aj keď, otvorene povedané, viac ako štvordetné rodiny sú zastúpené dominantne v rómskej populácii, žijúce v rómskych segregovaných osadách. Napriek tomu nemá žiadny rasistický podtext, pretože sa týka všetkých občanov tejto krajiny rovnako bez akýchkoľvek rozdielov.
Nie je zameraná proti rodine, ale proti rastu chudoby v mnohopočetných rodinách, ktoré si nevedia alebo nechcú zabezpečovať zdroj svojich príjmov prácou, pretože sociálny systém je nastavený tak, že ich k tomu nemotivuje. Je to jednoducho tak. Nízkokvalifikovaná, nekvalifikovaná pracovná sila dosahuje rovnakú úroveň príjmu tým, že nepracuje a má, zabezpečuje si výraznú časť zo sociálnych príjmov cez príjmy viazané na počet detí.
Stačí si naštudovať danú problematiku a všetci poslanci, ktorí vyzývajú ku komplexnosti a k tomu, že treba zmeniť tieto nastavenia, verím, že budú hlasovať na budúci týždeň, keď sa bude hovoriť o zmenách v tých zákonoch, ktoré tento sociálny systém opravujú tak, aby bol opravený. Alebo znova vystúpia a budú hovoriť o komplexnosti z iného pohľadu. Však komplexnosť v tomto kontexte je tu zaklínadlo, ktoré znamená, ako zdôvodniť, že nebudem hlasovať "za", nech sa hovorí o čomkoľvek.
Na záver zopakujem len to jedno, tú jednu myšlienku, ktorú som tu už spomenul. Toto je vec, ktorá sa dotýka hlavne žien, pretože na nich leží najväčšie bremeno tehotenstva aj starostlivosti o deti v rodinách. A preto by bolo veľmi dobré, keby sa to technicky dalo, bolo by dokonca jediné správne, keby ani jeden muž sa nezúčastnil hlasovania o tejto otázke. Ale, žiaľbohu, máme tu príliš málo žien a takýmto spôsobom by Národná rada nebola uznášaniaschopná. Ale rozhodovanie o takýchto veciach by sme mali nechať plne v rukách žien.
Ani v tejto debate, okrem predkladateľky, nevystúpila ani jedna žena. Chcú o nich rozhodovať opäť len muži. Ja nemám rád to slovo, že mužský šovinizmus, ale toto bol taký dokonalý príklad takéhoto prístupu, že my budeme ženám hovoriť, čo je pre nich dobré. Nie. Toto by malo byť plne v rukách žien, aby ony povedali, čo je správne, čo nie, čo áno a čo nie. Žiaľbohu, nemôžme to zabezpečiť hlasovaním, ale možno by nebolo zlé, keby sa tak neformálne a keby sa to dalo, že stranícky neovplyvnene a neriadene cez stranícke centrály a opozično-vládne, normálne aj ženy v tomto parlamente stretli v jednej miestnosti bez mužov a povedali si aj o tomto, čo si myslia, a povedali svoje stanovisko. A my by sme ho mali potom rešpektovať. Viem, že to je nereálne, že tento nápad sa nedá uskutočniť pre rôzne vplyvy a obmedzenia, ale takýto prístup by bol správny.
A len na záver môžem tak vyzvať, že počúvajme tie ženy. Počúvajme, čo si o tom myslia, a v takýchto otázkach im nediktujme. Im nediktujme, čo majú robiť, ale my počúvajme a uskutočnime to, čo si želajú ony, teda ony správne po slovensky.
Neautorizovaný