36. schôdza

24.6.2014 - 11.7.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.6.2014 o 11:37 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

10:42

Zuzana Zvolenská

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:51

Vladimír Baláž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážené dámy a páni, podávam správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo o výsledku prerokovania návrhu na zvolenie členov Dozornej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Vláda Slovenskej republiky uznesením č. 216 z roku 2014 schválila návrh na zvolenie člena Dozornej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a v zmysle § 26 ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predložila návrh Národnej rade Slovenskej republiky.
Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 1040 z 27. mája 2014 pridelil návrh na zvolenie člena dozornej rady Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo na prerokovanie v termíne do 20. júna 2014.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval alebo rokoval o predloženom návrhu na svojej 30. schôdzi výboru. Návrh na zvolenie člena Dozornej rady predložil štátny tajomník ministerstva zdravotníctva. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo sa oboznámil s návrhom a konštatoval, že navrhnutý kandidát spĺňa požiadavky podľa § 22 ods. 4 písm. a), d) a e), § 26 ods. 5 zákona č. 581/2004 Z. z.
Doktor Illéš sa písomne vzdal funkcie člena dozornej rady úradu dňom 6. mája 2014 a písomné oznámenie doručil Národnej rade. V súlade s § 26 ods. 8 písm. a) zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov mu zanikol výkon funkcie.
Výbor súhlasil s návrhom vlády na zvolenie člena Dozornej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a doporučil Národnej rade:
1. zobrať na vedomie zánik výkonu funkcie člena Dozornej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Róbertovi Illéšovi,
2. podľa § 26 ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. zvoliť Martina Huorku do funkcie člena Dozornej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,
3. podľa § 39 ods. 2 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov voľbu člena Dozornej rady vykonať verejným hlasovaním.
Skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.6.2014 o 10:51 hod.

MUDr. PhD.

Vladimír Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:54

Tomáš Malatinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, poslanci, cieľom návrhu zákona je upraviť pôsobnosť orgánov štátnej správy vo veciach sprístupňovania dovozu, vlastníctva a používania obmedzených prekurzorov výbušnín v podmienkach Slovenskej republiky a súčasne stanoviť opatrenia súvisiace s látkami a zmesami uvedenými v prílohách nariadenia Európskej únie 98/2013, ktoré by sa mohli zneužiť na nedovolenú výrobu výbušnín.
Za príslušné orgány štátnej správy a kontroly vo veciach obmedzených prekurzorov výbušnín sa predloženým návrhom zákonov ustanovujú ministerstvo hospodárstva, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, colné úrady a Slovenská obchodná inšpekcia.
V snahe obmedziť širšej verejnosti dostupnosť látok, zmesí uvedených v prílohách už spomínaného nariadenia a zabezpečiť tak určitú mieru bezpečnosti návrhu zákona zavádza vytvorenie kontaktného miesta pre nahlasovanie podozrivých transakcií, zamietnutých podozrivých transakcií, strát a krádeží v rámci celého dodávateľského reťazca a súčasne upravuje systém kontrol a sankčné opatrenia.
V súvislosti s uvedeným sa v článku 2 návrhu zákona dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ktorým sa upravuje výška správneho poplatku za vydanie povolenia a článkom 3 sa mení zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh.
Návrh zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské ani životné prostredie a bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s ústavou a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vážené pani poslankyne, poslanci, žiadam vás o podporu predloženého návrhu. Ďakujem.
Skryt prepis

25.6.2014 o 10:54 hod.

Ing.

Tomáš Malatinský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:54

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, pán minister, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 320 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o pôsobnosti orgánov štátnej správy vo veciach prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1038).
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z opatrení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 4. septembra 2014 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2014 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som.
Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

25.6.2014 o 10:54 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 10:54

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán predseda, kolegyne, kolegovia, chcel by som vás požiadať o preloženie bodu 26, čo je tlač 793, z rokovania dnešnej schôdze na rokovanie budúci týždeň.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

25.6.2014 o 10:54 hod.

JUDr.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:10

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Ja by som taktiež chcel v mene skupiny poslancov, ktorí predkladajú tlač 987, požiadať o preloženie prerokovania tohto bodu na budúci týždeň vzhľadom na to, že je potrebné ešte, aby zasadol gestorský výbor.

Paška, Pavol, predseda NR SR
Viete termín konkrétny, pán poslanec?

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
Podľa, podľa uváženia, na utorok môže byť.

Paška, Pavol, predseda NR SR
Musíme dať, povedzte, ktorý bod to je, a dajte termín.

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
Je to bod, je to bod 29 (tlač 987).

Paška, Pavol, predseda NR SR
A na kedy?

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
Na utorok.

Paška, Pavol, predseda NR SR
Utorok.

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
Tak bod 28, (tlač 987).

Paška, Pavol, predseda NR SR
Dobre. Ráno, 9.00 hod.?

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
Môže byť.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

25.6.2014 o 11:10 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:28

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Ďakujem. Dovoľte mi pripomenúť kolegom z eurovýboru, že o 13.00 hod. máme v miestnosti č. 30 zasadnutie výboru, o 13.00 hod. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

25.6.2014 o 11:28 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:35

Tomáš Malatinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, poslanci, vládny návrh zákona predkladám za účelom vytvoriť zákonné predpoklady pre možnosť realizácie predaja akcií štátu a Fondu národného majetku formou verejnej ponuky na kapitálovom trhu, tzv. IPO, nakoľko aktuálne platný zákon navrhovaný postup neupravuje a existujúce formy privatizácie pri predaji akcií cez IPO sú neaplikovateľné. Najpreferovanejšou alternatívou predaja majetkových účastí štátu a Fondu národného majetku v spoločnosti Slovak Telekom je predaj akcií prostredníctvom kapitálových trhov a subsidiárne v závislosti od viacerých faktorov ovplyvňujúcich vyhliadky na úspech IPO, priamy predaj, prípadne ich kombinácia.
Z hľadiska verejného záujmu pri nakladaní s majetkovými účasťami štátu, resp. aj Fondu národného majetku, sa predaj majetkových účastí prostredníctvom kapitálových trhov formou IPO javí ako najtransparentnejší postup a vytvára predpoklady na naštartovanie fungovania kapitálového trhu, ktorého absenciou slovenská ekonomika dlhodobo trpí.
Potreba prijatia navrhovanej legislatívnej úpravy vyplynula z jednotlivých úloh, ku ktorým bolo ministerstvo hospodárstva v spolupráci s Fondom národného majetku zaviazané vládou Slovenskej republiky. Predložený vládny návrh zákona je v súlade s ústavou aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami aj medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie. Predložený materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, poslanci, dovoľujem si vás požiadať o schválenie predloženého návrhu zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.6.2014 o 11:35 hod.

Ing.

Tomáš Malatinský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:37

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, máme to ako tlač 974, v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1144 zo 14. mája 2014 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 rokovacieho poriadku.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 433 z 20. júna 2014, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením č. 295 zo 14. júna 2014 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 327 z 24. júna 2014.
V časti IV spoločnej správy sú tri body, ktoré, gestorský výbor odporúča o nich hlasovať spoločne a o všetkých pozmeňujúcich návrhoch a s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, schváliť, schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, v ktorej gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 327 z 24. júna 2014.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4 a § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.6.2014 o 11:37 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:40

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, prítomní poslanci, dovoľte mi, aby som sa aj v druhom čítaní v podobnom duchu a s podobným obsahom vyjadrila k predloženému a prerokovávanému zákonu o prevode majetku štátu.
Opätovne ten úvod bude patriť tomu, že tento zákon označím za účelový, líšiť sa tento úvod bude hádam oproti prvému čítaniu v tom, že dávam návrh na stiahnutie tohto zákona, pretože ani po prvom čítaní, ani po následnom rokovaní v hospodárskom výbore, keď som nastolila konkrétne otázky, ktoré boli obsahom aj interpelácie, mi neboli zodpovedané pádne argumenty, prečo by sa mala uskutočniť doprivatizácia Slovak Telekomu a telekomunikačného priestoru spoločnosti, ktorá má výhradné a dominantné postavenie na telekomunikačnom trhu. Rovnako mi neboli zodpovedané vecné a pádne opodstatnené argumenty, ktoré by svedčili o tom, že, a dali by mi dôkaz, že vláda pod vedením Roberta Fica, sociálnodemokratická strana, ktorá pred voľbami zdôrazňovala potrebu posilňovania vplyvu štátu v strategických odvetviach, učinila konkrétne opatrenia, aby tento svoj vplyv formou posilnenej manažérskej a kontrolnej funkcie posilnila. Takéto dôkazy mi neboli predložené. Až teraz som sa dostala k odpovedi k mojej interpelácii, kde sa len úvodom, ako som mala možnosť si to predtým načítať, spomína snaha štátu a ministerstva o zvyšovanie rentability štátnych aktív a skvalitňovanie podnikateľskej funkcii štátu. Avšak v tejto zahmlenej netransparentnej atmosfére pripravovaného prevodu majetku štátu nejakým spôsobom dostratena unikajú zásadné informácie, ktoré by sa týkali predbežne stanovenej ceny, ktorú bude štát inkasovať za tento prevod, a už vôbec sa to nespája, nejakým spôsobom nie sú zverejnené, sprístupnené informácie o účelovom využití takto získaných nemalých zdrojov.
Takže nerozumiem tomu, na základe čoho, akých informácií alebo konkrétnych dôkazov pri tak zásadnom kroku, ku ktorému sa chystá štát, ministerstvo a Fond národného majetku, aký z týchto krokov ma má presvedčiť o tom, čo sa uvádza aj v úvode odpovede na interpeláciu o snahe zvyšovať rentabilitu štátnych aktív a skvalitňovať podnikateľskú funkciu štátu. Ja som aj na hospodárskom výbore v druhom čítaní zdôrazňovala význam posilňovania štátu v strategických odvetviach. A to sa spájalo aj s očakávaním, myslím si, voličov sociálnej demokracie - strany SMER a naozaj mňa veľmi prekvapuje, že po 6 rokoch vládnutia strana SMER pod vedením Roberta Fica nebola schopná učiniť tak vážne rokovania, ktoré by smerovali k zvýšeniu a zrovnoprávneniu pozícií, či už právnych, alebo aj ekonomických, štátu, v zastúpení štátu v tejto spoločnosti.
Naopak, ako som mala možnosť vidieť, ak bolo potrebné sústrediť všetku pozornosť na predaj, zrazu bola vláda pripravená rokovať a pripraviť memorandum o vzájomnom porozumení, ktoré sa dotýkalo podrobne prípravy a postupnosti všetkých krokov, ktoré treba zabezpečiť pre kombinovanú metódu predaja podielu štátu, či už formou ponuky na kapitálovom trhu, alebo potom aj priamym predajom. Toto mne v súbehu tohto pozorovania a tejto komparácie svedčí o tom, že ak vláda chce, tak vie obhájiť hospodárske záujmy a hospodárske záujmy štátu alebo vybraných skupín, ktoré na tomto prevode majú interes, ale v prípade, že treba obhájiť a posilniť, ochrániť ekonomický, hospodársky a finančný záujem štátu zvýšením podielu v tejto spoločnosti, zrazu vláda sa tvári ako bezmocná, nečinná, poukazuje a uchyľuje sa len k argumentácii toho, čo robila vláda pod vedením Mikuláša Dzurindu, keď spustila privatizáciu Slovenských telekomunikácií.
Ja som na základe vyhodnocovania týchto všetkých informácií a všetkých súvislostí dospela k tomu záveru, že takýmto spôsobom dochádza k nekalej činnosti vlády, ktorá podvádza vlastne a klame svojich voličov, klame občanov tohto štátu, zaliečajúc sa im tým, že nič iné, ako doprivatizovať a predať podiel, ktorý ostal štátu v spoločnosti Slovak Telekom, nemôže. Samozrejme, v takýchto podmienkach zahmlenej privatizácie, privatizácie, dokonca v ktorej procese aj poslanec Miškov poukázal na konflikt záujmu poradcu, privatizačného poradcu a zároveň aj človeka, s ktorým sa spája pracovná minulosť konkrétnych bankových subjektov, cez ktoré má byť uskutočnená ponuka akcií, v takejto zahmlenej atmosfére pri nedostatku informácií o použití verejných zdrojov, o neoznačení, neurčení predpokladanej výšky, ktorú bude štát inkasovať za predaj tohto podielu, ja, samozrejme, nemôžem tento návrh zákona vôbec podporiť.
Práve naopak, dávam návrh na jeho stiahnutie, pretože ho vnímam ako účelový zákon, zákon, ktorý vlastne tak ako privatizácia nekoreluje s politicky vydanými prísľubmi o tom, že vláda SMER-u nebude privatizovať štátny majetok. Rovnako nekoreluje s tým, o čo sa má štát a vláda usilovať, a to je ochrane ekonomických, hospodárskych záujmov. A rovnako tak nekoreluje s tým, aby boli prijaté opatrenia na to, že spotrebitelia na telekomunikačnom trhu budú chránení pred posilnenou a zvýšenou dominanciou, majoritou subjektu, akým je Slovak Telekom, nadnárodná spoločnosť Deutsche Telekom.
Takže toto tu všetko svedčí o tom, že naša republika, náš štát a vláda je čoraz viac v područí nadnárodných spoločností, nadnárodných monopolov, ktorým takýmto spôsobom slúži, a ja s týmto spájam vážne hrozby aj riziká, že naši spotrebitelia, a to už je jedno, teraz to už spojím nielen s telekomunikačným trhom, ale aj energetickým trhom, budú na týchto trhoch prostredníctvom štátu málo chránení. Nestačia ani odkazy na to, že však to bude ochraňovať Telekomunikačný úrad, prípadne Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, lebo ja z aplikačnej praxe veľmi dobre viem, aká je činnosť týchto kontrolných úradov alebo mimosúdnych úradov formálna, a nakoľko vedia tieto kompetentné orgány pomôcť spotrebiteľom v relevantných oprávnených podnetoch a požiadavkách.
Takže opäť len zopakujem, dávam návrh na stiahnutie tohto zákona, pretože je v príkrom protirečení a v príkrom rozpore s tým, čo sa od vlády zastúpenej sociálno-demokratickou stranou očakávalo. Je to v rozpore s verejným záujmom. Ja otvorene kriticky budem sa vždy vyjadrovať k privatizácii strategických odvetví, strategických podnikov, prírodných zdrojov, akými sú voda, pôda, a verím, že aj na základe tohto môjho vystúpenia sa konečne tí, ktorí majú hlasovaciu väčšinu, spamätajú a zastavia tento proces tunelovania štátnych zdrojov a štátneho majetku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.6.2014 o 11:40 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video