36. schôdza

24.6.2014 - 11.7.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

3.7.2014 o 14:32 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:08

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, vážený pán poslanec, úvodom chcem zdôrazniť, že sa nejedná len o diskutovaných 15 opatrení, ale ide o záväzky komplexného a systémového charakteru, ktoré sú zasadené do širšieho politického rámca, a takto treba navrhované opatrenia aj vnímať.
Svedčí to o tom, že vláda pristupuje veľmi zodpovedne k naplneniu silného mandátu z parlamentných volieb. Počas uplynulých dvoch rokov sme ukázali, že vieme byť dobrým hospodárom. Podarilo sa znížiť deficit verejných financií pod 3 % hrubého domáceho produktu a Slovensko bolo vyradené z trestnej lavice, z tzv. procedúry nadmerného deficitu. Zlepšil sa výber daní a vláda prijala opatrenia na boj proti daňovým únikom a podvodom, ktoré prinášajú zásadný úspech. Badať aj postupný pokles nezamestnanosti, navyše medzinárodné organizácie našej krajine v tomto a nasledujúcom roku predpovedajú jeden z najvyšších hospodárskych rastov spomedzi krajín Európskej únie.
Dobré hospodárske výsledky nás oprávňujú správať sa sociálnodemokraticky viac ako inokedy. Uvedomujeme si, že nemôžeme nikdy merať výsledky svojho vládnutia len hrubými makroekonomickými ukazovateľmi, ale vždy až reálnymi životnými podmienkami ľudí s nižšími a strednými príjmami.
Do konca volebného obdobia v marci 2016 sa budeme správať tak, aby sme po prvé ucelenou hospodárskou politikou podporili hospodársky rast nad 3 % hrubého domáceho produktu, čo bude pozitívne vplývať na vytváranie nových pracovných miest. Viete, že už od 2,5 % sa tá dynamika tvorby nových pracovných miest v zásadne zvyšuje.
Podporíme ďalší rast reálnych miest s osobitnou pozornosťou na nízkopríjmové skupiny. Tu svoju úlohu zohral aj zákon o kolektívnom vyjednávaní, ktorý bol predmetom veľkej kritiky, ale dnes môžme konštatovať nárast reálnych miezd, najmä vo výrobnej sfére.
Po tretie. Vyváženou environmentálnou politikou nenarušíme konkurencieschopnosť slovenského hospodárstva. O dva-tri mesiace nás čaká v Európskej únii vážna diskusia o klimaticko-energetickom balíčku Únie do roku 2030. Musíme presadiť svoje predstavy. Slovensko nemôže podporiť záväzný ukazovateľ podielu obnoviteľných zdrojov na výrobe elektrickej energie, na druhej strane sme pripravení hovoriť o redukcii emisií skleníkových plynov, ale nie o 40 %. Musíme nájsť číslo, ktoré bude zodpovedať európskej realite.
Po štvrté. Našou nemenej dôležitou úlohou je znížiť nezamestnanosť na úroveň priemeru krajín eurozóny, to je záväzok, ktorý sme si dali približne pred rokom, a verím, že sa nám ho podarí splniť a že to je absolútne reálny cieľ. Zo 14,4 %, ktoré boli na Slovensku v čase, kedy sme preberali vládu, v roku 2012, sme sa dostali v poslednom mesiaci na 12,8 a veríme, že príde ďalší pokles, keď naštartujeme iniciatívu pre mladých ľudí, do ktorej pôjde značné množstvo finančných prostriedkov.
Po piate. Ofenzívnou energetickou a cenovou politikou v energetických podnikoch a spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu budeme ďalej výrazne podporovať cenovú stabilitu energií pre občanov a priemysel. Po konzultáciách s úradom pre reguláciu sieťových odvetví chceme predložiť návrh, aby sme naplnili ambíciu znížiť cenu plynu pre domácnosti o dvojciferné číslo. Ľudia potrebujú od sociálnodemokratickej vlády ešte viac a konkrétnejšie. Po rokoch úspor a uťahovania opaskov súvisiacich so svetovou hospodárskou krízou vláda pripravila pre občanov pozitívny finančný ekonomický a sociálny balíček.
Od roku 2015 dôjde k percentuálne historicky najvyššiemu rastu minimálnej mzdy. Pre ľudí s najnižším príjmom to bude prakticky znamenať trinásty plat. Pracujúci so strednými a nízkymi príjmami budú platiť nižšie odvody, toto opatrenie sa dotkne približne 800-tisíc zamestnancov. Výsledkom bude, že ľudia na jednej strane budú mať v čistom viac peňazí, na druhej strane zamestnávatelia nebudú mať zvýšené náklady, ktoré sú spojené s rastom minimálnej mzdy.
Od budúceho roka zavedieme minimálny dôchodok a aj teraz prispejeme jednorazovou sumou na zvýšenie vianočného príspevku, ktorý bude vyplatený v decembri 2014. Aby sme motivovali ľudí pracovať, zavádzame dočasný súbeh mzdy a dávky v hmotnej núdzi, a kto si nájde prácu, bude mať mzdu do určitej výšky, popritom bude mať aj nárok na dávku v hmotnej núdzi počas obdobia, ktoré stanovíme, buď to bude 12, alebo 6 mesiacov.
Tak ako som už uviedol, na roky 2015 až 2016 vláda pripravuje súhrnné zníženie ceny plynu pre domácnosti o dvojciferné číslo.
Programom, ktorý je typický pre sociálnu demokraciu, pomôcť mladým rodinám s deťmi. Prichádzame s rozširovaním kapacít jaslí a škôlok. Mestá a obce sa budú môcť obrátiť na vládu so žiadosťou o finančné prostriedky na rekonštrukciu alebo na výstavbu nových kapacít pre deti. Pokiaľ ide o ľudí, ktorí chodia do práce vlakom, chceme zvýšiť zľavu pri cestovaní z terajších 35 na 50 % a umožniť ešte väčšiu mieru pružnosti pracovného trhu. Symbolicky - od 17. novembra 2014 - zavedieme bezplatnú vlakovú dopravu pre študentov základných, stredných, vysokých škôl, ako aj pre dôchodcov.
Študentov sa týka aj ďalšie z opatrení, od 1. 1. 2015 budú rozšírené študentské odvodové úľavy pri práci na dohodu a pri dohodách o brigádnickej práci študentov chceme zvýšiť mzdový limit zo 159 eur na 200 eur.
Ďalej - a to je tiež typické sociálnodemokratické rozhodnutie - chceme zvýšiť príspevok asistentom zdravotne postihnutých žiakov na školách. Rátame s vytvorením až 1 000 pracovných miest pre absolventov vysokých škôl.
Ďalej a to je, vláda ďalej plánuje podporiť praktické odborné vzdelávanie, od 1. 1. 2016 budú môcť zamestnávatelia získať daňové zvýhodnenie v prípade, ak poskytnú prax žiakom odborných škôl. Rovnako budeme podporovať aj firmy, ktoré sa rozhodnú investovať do výskumu a vývoja. Aj tu je aj novinka - podpora technologických startupov. Umožníme mladým podnikateľom, ktorí majú dobré nápady, aby ich rozbehli, aj keď im chýba úvodný finančne, úvodné finančné prostriedky na založenie takejto firmy.
Pre podnikateľov - vo firmách do určitého obratu zavedieme opatrenie, ktoré sme vnímali počas našich stretnutí v regiónoch ako veľmi dôležité, a to je možnosť úhrady DPH až po prijatí platby za faktúru. Vyhnú sa tak druhotnej platobnej neschopnosti, ktorá, bohužiaľ, v čase ekonomickej krízy zabila mnoho dobrých malých rozvíjajúcich sa podnikov.
Vážený pán poslanec, uvedený sociálno-ekonomický a finančný balíček je pre nás záväzný a na jeho realizáciu vynaložíme približne štvrť miliardy eur. Prijatie a postupné uvádzanie jednotlivých opatrení do praxe v žiadnom prípade neohrozí naše fiškálne ciele. To znamená, nebude to na úkor vyššieho vyššieho deficitu ani na úkor zvyšovania dlhu. Nikdy by sme si nedovolili prijať niečo, čo by ohrozilo kredit, ktorý Slovensko v Európe za posledné roky získalo.
Záverom by som chcel zdôrazniť, že prezentované opatrenia sú len výberom z veľkého počtu úloh smerujúcich k naplneniu Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky. V zmysle tohto dokumentu sa pripravuje audit každodenných problémov ľudí, na ktoré vláda nie je schopná reagovať svojou legislatívnou činnosťou. Predpokladáme, že dostaneme súbor návrhov na zmenu zákonov, vyhlášok a vládnych nariadení, ktoré komplikujú život občanov. Navrhované legislatívne úpravy by sme chceli zrealizovať už na jeseň na septembrovej alebo októbrovej schôdzi parlamentu.
Legislatíva už začína pracovať napríklad na príprave zákona, aby sa verejným a ústavným činiteľom, ktorí majú viacero funkcií, obmedzil príjem na jeden plat. Prejdeme na mechanizmus zavedený v minulosti, to znamená, že za ďalšiu prácu budú mať nárok iba, v ďalšej práci budú mať nárok iba na minimálnu mzdu alebo zavedieme režim úplne bezplatného vykonávať ďalšie práce. Tá minimálna mzda v minulosti fungovala hlavne preto, lebo pojem minimálna znamená, že nemôžete pracovať zadarmo, ale môžete pracovať teda minimálne za minimálnu mzdu. Tento pomer sa podľa mňa dosť osvedčil, pretože nie je možné obmedzovať prístup k funkciám, to znamená, nemôžete brániť to, aby sa poslanec Národnej rady uchádzal o starostu alebo uchádzal sa o prípadne župana, ale je dôležité, aby si vybral jeden plat, a za ten jeden plat, keď má záujem a toľko času a môže vykonávať kvalitne viacero, viacero funkcií, tak, samozrejme, mal k tomu adekvátny priestor.
Každý, kto chce kandidovať za primátora, starostu alebo poslanca mestského či obecného zastupiteľstva v komunálnych voľbách na konci roku 2014, musí rátať s tým, že príjem z viacerých verejných funkcií bude teda obmedzený. Toto rozhodnutie vláda považuje za správne a vítame, že našlo pochopenie u ľudí, ktorí v súčasnosti kumulované funkcie zastávajú.
Vážená pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

3.7.2014 o 14:08 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:10

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nie, myslím si, že všetky tieto otázky naznačujú predovšetkým to, že konsolidácia, ktorú sme úspešne podstúpili v posledných dvoch rokoch, a naozaj zásadný súboj s daňovými únikmi, na ktoré sa tu chystalo mnoho vlád pred nami, donieslo svoje ovocie, a slovenský štátny rozpočet, čo predovšetkým asi ťažko ocenia niektorí opoziční poslanci, ale podľa môjho názoru to rozhodne ocenia investori, ktorí poskytujú Slovensku najnižšie pôžičky, z čoho vyplývajú veľmi nízke hypotéky. Iste viete, že sme opäť prelomili rekord v bankách v počte mladých, ktorí si zobrali hypotekárne úvery, tak toto všetko sa musí prejaviť aj na reálnej životnej úrovni občanov. A práve preto existuje tento nový sociálno-ekonomický balíček.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.7.2014 o 14:10 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 14:23

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, prajem vám dobrý deň a ďakujem zároveň za otázku od pána poslanca.
Keďže som vás tu videl aj včera, takže som si vedomý, že asi ste boli a zúčastnili ste sa rokovania o novele zákona o vodách, kde som sa už snažil túto problematiku vysvetliť, ale ešte raz sa k nej vrátim a vysvetlím, prečo sme museli zaviesť alebo prečo budeme musieť zaviesť spoplatňovanie zavlažovania pre našich farmárov a poľnohospodárov.
Ako isto viete, Slovenská republika sa uchádza v rámci programovacieho obdobia v rokoch 2014 až 2020 v rámci partnerskej dohody o 15,3 mld. eur z európskych fondov. Európska únia, aby nám poskytla tieto zdroje, si dala podmienky tzv. ex ante kondicionality a jednou z tých ex ante kondicionalít je, aby sme zaviedli spoplatnenie zavlažovania. Návrh na spoplatnenie odberov na zavlažovanie poľnohospodárskej pôdy sa však nebude riešiť už teraz a v rámci tohto zákona, v rámci tohto zákona sa spoplatnenie odobratej vody na závlahy sa vypustí iba zo súčasne platných výnimiek zo spoplatnenia. Celé toto budeme riešiť nariadením vlády č. 755/2004, v ktorom bude stanovená sadzba poplatku za jeden kubický meter, to znamená za tisíc litrov a ten navrhovaný poplatok bude 0,1 cent za kubický meter a platný by myl byť ten zákon od 1. 1. 2017 s tým, že my sme najprv pôvodne navrhovali jeden cent, bude to až, bude to 0,1 centa a diskutovali sme na túto tému aj s poľnohospodármi posledné dva týždne, dohodli sme sa, že takýmto spôsobom to upravíme. Musíme vyjsť v ústrety Európskej komisii, pretože ani program rozvoja vidieka by sa nedal podporiť potom z európskych fondov, takže je to také, by som povedal, win-win positio.
Chcem povedať ešte toľko, že liečivé vody ani termálne pramene nebudú spoplatňované na Slovensku. Včera sme o tom dlho diskutovali a v nariadení vlády, o ktorom som pred chvíľou hovoril, sa spoplatňovanie bude týkať len vody, ktorá bude vyvezená za hranice v cisternách alebo potrubím.
Skončil som. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

3.7.2014 o 14:23 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:23

Gabriel Csicsai
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobre, ďakujem za odpoveď. Osobne stále si myslím, že nakoľko som mal to šťastie alebo tú možnosť zoznámiť sa so spôsobom negociácií v Európskej únii, stále si myslím, že možnosť vynegociovať alebo vynechať tieto poplatky úplne zo zákona, bola taká možnosť. Nechcem sa hádať, či nejak sa to prepáslo, alebo nie, skrátka akonáhle je to v zákone, otázka ďalšej vlády alebo hociktorej vlády, zo dňa na deň zmení tento poplatok z 0,01; hoci aj zo dňa na deň; na 1, 2, 3, 4; nehovoriac, ešte o tom budem rozprávať v tom zákone, výšku týchto poplatkov navrhujete, aby určil, určil ÚRSO. Takže stále je tam tá hrozba, že to spoplatnené bude.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.7.2014 o 14:23 hod.

MVDr. PhD.

Gabriel Csicsai

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 14:23

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Neviem, či to bolo konštatovanie alebo otázka, pán poslanec, ale v žiadnom prípade to nebude určovať ÚRSO. Je to určené nariadením vlády ako fixná suma. Ako fixný, fixná sadzba. Nie ÚRSO, ÚRSO určuje cenu vody pre domácnosti, pitnej vody. To je, to je, čo má v kompetencii ÚRSO, a to, či sa to dalo vyjednať alebo nedalo, určite, keď ste hovorili, že ste sa zúčastňovali takýchto rokovaní, isto viete, ako prebiehajú rokovania s Európskou komisiou, a keď vám to dá ako podmienku, ako jednu z ex ante kondicionalít pre schválenie partnerskej dohody, tak určite nemala vláda záujem spoplatniť vodu pre poľnohospodárov a si, si nemyslite, že toto mala vláda záujem, keď je to jej jedna z podmienok Európskej komisie pre schválenie 15,3 mld. eur, tak sme pristúpili k tejto dohode a budú to musieť urobiť všetky okolité krajiny, ktoré budú čerpať prostriedky z európskych fondov.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

3.7.2014 o 14:23 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:25

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, keď počúvam slová "radosti a hojnosti", cítim z toho z vašej strany takú jemnú iróniu. Balíček opatrení, ktoré boli počas uplynulého víkendu ohlásené, majú za cieľ zlepšiť ťažkú životnú situáciu tých najohrozenejších skupín, teda študentov a dôchodcov vrátane. Títo ľudia potrebujú cestovať do školy, k lekárom alebo za príbuznými a aktuálne cestovné náklady im to veľakrát nedovoľujú. Preto sme sa rozhodli prijať sociálne opatrenia, ktoré im pomôžu. A nielen im. Rovnako sme rozhodli zvýhodniť aj cestovanie do práce, čo ma podľa mňa pozitívny vplyv na rast zamestnanosti a hľadanie si práce v regiónoch, ktoré sú od miesta bydliska vzdialenejšie. Ak máte proti týmto opatreniam výhrady alebo k nim pristupujete ironicky a raz v budúcnosti vám ľudia zveria zodpovednosť za túto krajinu, môžte ich kľudne zrušiť. Ale bolo by veľmi fér, keby ste to teraz povedali a jasne deklarovali, čo plánujete urobiť. Povedzte, či zrušíte tieto opatrenia, keď ich kritizujete. Nemáte pravdu, že benefity zo zníženia cestovného na železniciach pocíti iba časť obyvateľov. Vlaky zadarmo budú jazdiť pre každého študenta aj dôchodcu bez ohľadu na to, či má trvalé bydlisko v Bratislave, Banskej Bystrici alebo v Sedliskách. Železničné výkony vo verejnom záujme dotuje štát prostredníctvom ministerstva dopravy a ceny cestovného určuje na rozdiel od autobusovej dopravy Regulačný dopravný úrad. Je ale určite dôležité povedať aj to, prečo tomu tak je.
Privatizácia podnikov autobusovej dopravy je projektom pravicových vlád medzi rokmi '98 až 2006. Bohužiaľ, toto nesprávne rozhodnutie bolo ešte vystupňované faktom, že ste odčlenili objednávanie výkonov vo verejnom sektore v železničnej a autobusovej doprave. Od 1. januára 2005 si výšku cien vo verejnej autobusovej doprave určujú samosprávne kraje, nie teda centrálna autorita. V ich kompetencii je rozhodnúť o cene cestovného pre študentov, dôchodcov či iné sociálne slabšie skupiny cestujúcich. Vláda na tieto rozhodnutia nemá priamy dosah. Iste viete, že dlhodobo neriešeným problém tejto krajiny je, a ktorý pretrváva už od spomínaného rozhodnutia vašej vlády, sú súbehy. Často sa stáva, že prakticky v jednom čase vyráža jedným smerom poloprázdny vlak, ale aj autobus, pričom si navzájom konkurujú namiesto toho, aby sa navzájom dopĺňali a poskytovali tak ľuďom vyšší komfort z cestovania. Preto našou dlhodobou snahou nájsť také riešenie spolu s predstaviteľmi samospráv, ako aj jednotlivých dopravcov, aby železničné a autobusové výkony vo verejnom záujme boli objednávané jednou centrálnou dopravnou autoritou. Až po úspešnom nastavení takéhoto systému bude môcť štát výraznejšie pomôcť aj cestujúcim v autobusovej doprave.
Zároveň by som vás chcel poprosiť o vysvetlenie, čo ste mysleli tým, že zrušené vlaky, pretože v roku 1998, keď sa vaša materská strana dostala k moci, si štát objednával 37,1 mil. vlakokilometrov ako výkony vo verejnom záujme. V roku 2006, keď ste povalili druhú Dzurindovu vládu, po slovenských koľajniciach už najazdili vlaky iba 31,9 mil. vlakokilometrov, teda o vyše 5 mil. menej. Len pre vašu lepšiu predstavu, to je ekvivalent viac ako 11 523 vlakov z Bratislavy do Košíc a naopak. A tieto zmizli počas vašich vlád. Naša vláda razí opačnú stratégiu a vlaky postupne pridávame, aby výhody moderného a ekologickejšieho cestovania malo k dispozícii čoraz viac ľudí. Aj preto súčasná vláda nepristúpila k zásadnej redukcii vlakokilometrov, ale, naopak, vlaky sa snaží pridávať alebo v podobe vlakokilometrov. Naposledy sme tak urobili v minulom roku, kedy pribudlo viac ako pol milióna vlakových kilometrov, a počet vlakov porastie určite aj v novom grafikone aj v súvislosti s balíčkom opatrení. Tento náš prístup je aj plne v súlade s politikou Európskej únie, ktorá vlaky podporuje ako moderný, ekologický a efektný spôsob dopravy.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

3.7.2014 o 14:25 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:30

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, no tu je to tak, že poslanci sa pýtajú vlády a jednotlivých ministrov, nie ministri poslancov. To po prvé.
Po ďalšie. Viete, ak táto spoločnosť má na to, aby dotovala, aby dôchodcovia a študenti mali cestovanie vlakmi zadarmo, tak prosím. Ale pokiaľ viem, Železnice Slovenskej republiky sú stratový podnik. Ja by som bol nerád, aby tento rozdiel potom museli doplatiť ostatní cestujúci vyšším cestovným. Alebo vláda spoločnými, našimi spoločnými peniazmi bude dotovať ešte viacej Železnice Slovenskej republiky ako doteraz. A naozaj mám pocit aj ja a aj, myslím si, že Európska komisia bude s tým, mať s tým problém, aby boli diskriminovaní tí, ktorí nemajú možnosť cestovať železnicou, lebo tam buď nie je železnica, alebo už vlaky nejazdia na týchto tratiach. Takže to je môj, môj názor, že jedná sa o diskrimináciu, hlavne viacerých okresných miest na východe Slovenska, ktoré nemajú železnicu, alebo už tam vlaky nejazdia. Ale moja doplňujúca otázka znie a poprosil by som na ňu odpoveď:
"Bude sa toto cestovanie zadarmo pre dôchodcov a študentov týkať aj IC vlakov?"
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

3.7.2014 o 14:30 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:32

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja môžem klásť tiež otázky, kedy ja chcem, a v tom ma nemôžete obmedziť. Po prvé.
Po druhé. Vrátim sa opäť k tomu. Asi ste ma úplne pozorne nepočúvali, ako ste nastavovali celý systém súbehov vlakov a autobusovej dopravy, v tom vašom komentári, mám na mysli.
Čo sa týka vašej otázky, podľa môjho názoru sa to IC vlakov týkať nebude, pretože sú postavené na komerčnej báze, ale v najbližšej dobe budeme určite viesť sadu rokovaní aj so všetkými autoritami na to, aby sme implementovali tieto opatrenia konzistentným a určite správnym spôsobom.
Skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

3.7.2014 o 14:32 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:32

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekný deň prajem. Vážený pán poslanec, áno, mohlo.
Mohol by som takto skončiť, ale naozaj táto otázka zasahuje naozaj širší problém spoločenský, ktorý ministerstvo obrany nemôže riešiť, pretože môže pracovať len s občanmi, ktorí si v dobe mieru, sa rozhodli dobrovoľne vstúpiť do ozbrojených síl, a v dobe vojny alebo vojnového stavu s občanmi, ktorí podliehajú brannej povinnosti alebo ju prijali dobrovoľne až po dosiahnutí veku brannej povinnosti, to znamená 18 rokov veku, a spĺňajú podmienky zdravotného stavu.
Táto otázka však predbieha dobu, pretože ja som avizoval asi pred rokom naše snahy o zavedenie tzv. dobrovoľnej vojenskej služby s následným pokračovaním v aktívnych zálohách. Takéto zavedenie, takéto zavedenie tohto inštitútu a ľudia, ktorí by absolvovali dobrovoľnú vojenskú službu, by dostali od štátu určité zvýhodnenie. Rátalo by sa predbežne s tromi až štyrmi mesiacmi základného výcviku a my by sme ako rezort získali a tým pádom štát absolútny obraz o tom, s kým môžme počítať pre prípad krízových situácií, či už domáceho krízového manažmentu, alebo nejakého vojnového stavu, pretože dnes tieto informácie absentujú.
Keď sme ohlásili tento projekt, ani sme netušili, koľko, by som povedal, desiatok zákonov sa to dotýka, koľko je legislatívnych, legislatívnych problémov, ktoré musíme vyriešiť. A, samozrejme, v prvom rade sme si dali ambíciu uskutočniť novelu zákona 346 o stálej službe profesionálneho vojaka, ktorú som z tejto schôdze stiahol a predložím ju až, až v septembri, a následne máme ambíciu o zavedenie tých našich tzv. aktívnych, aktívnych záloh. Súhlasím s vami, že dnešná mládež je na tom fyzicky veľmi zle, ale môžme potom polemizovať i o tom, či niektoré predmety, čo sa v minulosti vyučovali na školách, či už sa jednalo o brannú výchovu, kde si všetci pamätáme 5T - ticho, teplo, tíšivé prostriedky, tekutiny - a kto si nespomenie na poslednú, si možno povie - truhla, ale nie, bol to transport. Naučili sme sa obväzovať. Dnes nám to absentuje a niektoré takéto procesy sa nedajú, nedajú naozaj naštartovať zo dňa na deň. Preto som rád, že táto téma je živá, že aj vy ako poslanec sa o takúto tému zaujímate, a vám garantujem, pretože to nie je téma pre jedno volebné obdobie, vám garantujem, že keď budeme s našimi legislatívnymi návrhmi hotoví, určite oslovíme širšiu skupinu poslancov bez ohľadu na politickú príslušnosť, aby sa vyjadrili, aby prejavili svoj, svoj návrh na danú tému a možno prispeli i svojou radou.
Takže každú diskusiu o takýchto legislatívnych zmenách vítam a určite budete prizvaný k tejto téme diskutovať. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.7.2014 o 14:32 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:38

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ďakujem za odpoveď. V podstate som s ňou spokojný. Vidím, že sa v tom niečo bude diať. Len všetci cítime, že niečo v tomto smere treba robiť. Proste mladí sú zvyknutí, že im stále niekto odhadzuje polienka z cesty. Očakávajú, že tak to bude vždy a že niekto vždy niečo vybaví, a nie oni sami si to vybavia, no. To, že sú fyzicky aj morálno-vôľovo často nepripravení, je tiež pravda.
Fyzická príprava, to je šport, sústavný šport bez alkoholu, bez drog, bez fajčenia. A morálna úloha, zdatnosť, to znamená, že je nie je tu bezbrehá sloboda, že musíš občas niekoho poslúchať, že musíš mať prosociálne postoje, že nie si tu iba sám ty, ale niekto iný a tak ďalej. Samozrejme, na toto je rodina a škola prvoradá, a keď tí už či zlyhajú, alebo to nestihnú, ťažko je potom všetko hádzať na armádu, ktorá to, samozrejme, nemôže za tri-štyri mesiace stihnúť. Ale proste veľmi vás nabádam k tomu. Ja som sám prežil na vojne 760 dní, nie ľahkých, v bojových podmienkach, ale veľmi som, bolo to tvrdé, ale voľačo mi to do života dalo. Takže túto skúsenosť by mohli mať aj tí, ktorí si myslia, že proste to im netreba a že teda všetko to zvládnu vždycky metódou najmenšieho odporu, jak sa to hovorí, s modrou knižkou. Takže ďakujem a ja veľmi rád sa na tom zúčastním nejakým spôsobom, aj keď som iba desiatnik v zálohe.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.7.2014 o 14:38 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video