3. schôdza

19.6.2012 - 3.7.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2012 o 10:19 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 9:45

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Pán poslanec Mičovský, nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

27.6.2012 o 9:45 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:45

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Neviem, či sa, Tóno, na mňa nenahneváš, ja teraz zverejním jeden náš nedávny rozhovor, myslím, že úmysel ma vedie dobrý. Zavolal som ťa na kávu s tým, že sa ti mám ospravedlniť. A ty ani nevieš, za čo to malo byť. Ja som ti to povedal. Ty si ma pred tromi rokmi, keď som ťa teda vôbec osobne nepoznal, raz oslovil telefonicky, aby som prišiel do Bratislavy a aby som skúsil tú lesnícku rebéliu preniesť aj tu na námestie, lebo bolo by dobre, keby takíto ľudia sa stretávali. Ja som to tak akože voľajako zamotkal, že asi nemám čas, ale skutočný dôvod bol ten, že som si povedal, čo ja budem robiť nejaké cirkusy s nejakým šašom Hlinom, veď ja proste mám svoju úroveň a ja to riešim inakšie. Takže som sa ti ospravedlnil, pretože medzitým sa stalo to, že som ťa stretol osobne a že ťa spoznávam tu v tejto sále zákonnosti a že čím ťa viac počúvam, tým menej si myslím, že vedľa mňa sedí nejaký šašo, niekto, kto by tu dokonca ani nemal byť, ale že tu vedľa mňa sedí človek, si myslím, ktorý má svoju hĺbku a ktorý všetko to, čo robí, robil a čo hovorí, myslí veľmi, veľmi vážne, ja to cítim. A ja si myslím, že to je vec, ktorá je senzačná a ktorá možno nie všetkým, ktorí tu sedia, je blízka, resp. nie každý disponuje tým, že to, čo hovorí, si aj myslí a to, čo si myslí, aj hovorí, a preto ak dneska zaznieva teraz diskusia o tom, či podpredseda má byť alebo nemá byť, tak si dovolím povedať, že je to možno trocha zbytočné. Oveľa dôležitejšie je, aby tu boli takí ľudia ako si ty, pretože sú svedomím nielen tejto snemovne, ale aj tohto národa. A potom už nebude dôležité, aké budú formálne, ale aké budú skutočné hodnoty. A ty ich predstavuješ. Ďakujem ti. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2012 o 9:45 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:47

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Tak poteší to. A naozaj si spomínam na tú situáciu, pán Mičovský, ja som aj vtedy písal taký blog, že lesníci sú tí prví, ktorí sa už na to nemôžu pozerať, lebo ostatní majú miesto žalúdka trojku plech a lesníci sú čisté duše, lebo však chodia po lesoch, po horách, nemôžu byť až tak zlí, že oni to musia začať. Tak to som tak vtedy vnímal, že niekde to začať musí.
K tým nejakým príspevkom dovoľte povedať len také faktické veci.
Bolo to v budove Rady Európy, bola to Rada Európy, priamo to, čo sa dialo, sa dialo v budove Justus Lipsius, teda veľmi to váženej budove a napriek tomu sa tam dialo, čo sa dialo. Prípadne ak máte hlbší záujem, pani Nachtmannová, si to naštudovať, môžete si to pozrieť, ja som sa tej téme dosť venoval na mojom blogu. Ale, samozrejme, koho by to zaujímalo? Ale ak teda teraz ste prejavili záujem, tak sa prípadne na to pozrite.
Čo sa týka toho, čo hovoril pán Érsek, v zásade, áno, ja som to nehovoril preto, aby som tu zaťažoval nejako toxicky plénum mojimi nejakými výčinmi, ja som to len hovoril na dokumentovanie toho, prečo si to myslím. A že Maďari by prskali? Verím, že sa tu pochopíme, však máme už spolu rozohranú jednu partiu, že vlastne sme nejakí v tých výrazoch takí expresívnejší. Už aj mňa čiastočne poznáte, že tiež veci sa snažím hyperbolizovať niekedy a nemyslím to úplne až tak. Čiže len aby som tomu dal dôraz a takú expresiu, tak som to myslel. A to je, myslím, všetko. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2012 o 9:47 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:49

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh zákona o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladám na rokovanie Národnej rady v mene ministra hospodárstva s cieľom odstrániť transpozičný deficit Slovenskej republiky súvisiaci s transpozíciou tzv. 3. energetického balíčka.
Predloženým návrhom sa zabezpečuje transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/72/ES o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/73/ES o spoločných pravidlách pre vnútorný trh so zemným plynom. Zároveň sa zabezpečuje súlad s nariadeniami 3. energetického balíčka a s nariadením Európskeho parlamentu a Rady 994/2010 o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávok plynu.
Návrhom sa stanovuje nový režim možností, ako oddeliť výrobné a dodávateľské činnosti od prevádzky prenosovej sústavy resp. od prevádzky prepravnej siete. Model zabezpečenia nezávislosti prevádzkovateľa prepravnej siete je navrhnutý tak, že ak je prevádzkovateľ súčasťou vertikálne integrovaného plynárenského podniku, môže vláda do 1. októbra 2012 na návrh ministra hospodárstva určiť, že sa vlastnícke oddelenie prevádzkovateľa prepravnej siete nepoužije. V prípade, že vláda uvedené určí, budú sa na prevádzkovateľa prepravnej siete vzťahovať podmienky nezávislosti prevádzkovateľa prepravnej siete podľa modelu ITO. Týmto však v súlade so smernicami nebude ani nemôže byť dotknuté právo vertikálne integrovaného plynárenského podniku uskutočniť vlastnícke oddelenie prevádzkovateľa prepravnej siete, ak sa tak podnik sám rozhodne. S takýmto oddelením by však musel súhlasiť aj štát ako majoritný akcionár SPP.
Predložený návrh zvyšuje transparentnosť vzťahov medzi účastníkmi trhu s elektrinou a s plynom, pričom sa ním výrazne posilňujú práva odberateľa elektriny a odberateľa plynu s dôrazom na ochranu zraniteľných odberateľov. Návrh zákona túto kategóriu rozširuje. A tiež zaručuje, že okrem odberateľov elektriny a plynu v domácnosti aj malé podniky môžu využívať univerzálnu službu, t. j. právo na dodávku elektriny v určitej kvalite za primerané, transparentné, porovnateľné a nediskriminačné ceny.
V tejto súvislosti by som chcel zdôrazniť, že pri príprave tohto návrhu zákona boli pre ministerstvo najvyššou prioritou riešenia v prospech koncového odberateľa energie, ako aj snaha o skvalitnenie energetických služieb a dodávaných tovarov.
Čo sa týka odberateľov elektriny a plynu, títo budú predloženým návrhom viac chránení proti praktikám nečestných dodávateľov elektriny a plynu tým, že všetci dodávatelia budú musieť mať obchodné podmienky vrátane spôsobu predaja a reklamačného poriadku schválené regulačným úradom. Tieto podmienky musia byť formulované jasne a zrozumiteľne a nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré neprimeraným spôsobom sťažujú alebo znemožňujú výkon práv odberateľa elektriny. Za porušenie týchto podmienok a zistené nedostatky môže regulačný úrad uložiť opatrenia, ktorých nevykonanie môže viesť až k zrušeniu povolenia na podnikanie.
Odberatelia budú mať tiež právo bezplatne odstúpiť od zmluvy pri neodôvodnenom náraste ceny za dodávku elektriny alebo plynu, resp. nedohodnutej zmene iných podmienok. Návrhom zákona sa okrem väčšej ochrany odberateľov elektriny a plynu v domácnosti a malých podnikov zvyšuje aj miera ich informovanosti a navrhuje sa urýchlená a podrobnejšia úprava procesu zmeny dodávateľa.
Na záver by som ešte chcel uviesť, že navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie, očakáva sa pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého návrhu zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.6.2012 o 9:49 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:54

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Dobré ráno. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 31 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Máme to ako tlač 66. Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o cieli predloženého návrhu zákona, o jeho súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a o tom, že predkladaný návrh nebude mať dopad na štátny rozpočet, nebude mať finančný, ekonomický, environmentálny vplyv ani vplyv na zamestnanosť a životné prostredie.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení zákona.
Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie. Podľa tejto doložky je problematika návrhu zákona upravená v práve Európskej únie a nie je obsiahnuté v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 1. júna 2012 č. 62 a podľa § 71 rokovacieho poriadku navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet, výbor pre hospodárske záležitosti a výbor pre verejnú správu a regionálny a rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republike pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

27.6.2012 o 9:54 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:57

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Príjemný dobrý deň. Vážené dámy, vážení páni poslanci, vážená pani predsedajúca, život prináša kopec absurdností a dnes sme svedkami jednej z týchto absurdností. Dnes máme na rokovaní pod tlačou číslo 66 „nový“ zákon o energetike. Úvodzovky spomínam zámerne preto, pretože v takmer identickom znení som počas ministrovania predkladal tento zákon aj ja. Preto mám také malé déjá vu, som sedel tu na mieste predkladateľa a pán minister Jahnátek stál tu na mieste, na ktorom stojím teraz ja, a kritizoval mnou predkladaný návrh zákona. No a najvtipnejšie na tom celom je jedna vec, že prakticky ide o jeden a ten istý zákon. Na tomto je možné vidieť, vážené dámy a páni, kto rieši podstatu a kto iba politikárči. Mne je osobne veľmi ľúto pán Jahnátka, pretože mám taký pocit, že kolegovia naňho pripravujú samé mission impossible, neriešiteľné úlohy. Najprv ho pošlete hľadať pokazené vajíčka po celom Slovensku a teraz ho posadíte na miesto predkladateľa a nútite ho obhajovať zákon, ktorý on sám kritizoval. Ja mu v tom veľmi držím palce úprimne, pán kolega, je mi to fakt ľúto, že s vami takto vybabrali.
Pred necelým pol rokom bola celá strana SMER proti tomuto návrhu, čo patrične dávala najavo rôznymi návrhmi na nepokračovanie rokovania o mojom návrhu zákona o energetike, prípadne o jeho vrátení na dopracovanie. Nuž ani nie po šiestich mesiacoch strana, ktorá vyjadrovala zásadný nesúhlas s predkladaným návrhom, predkladá cez svojho ministra jeho takmer identické znenie. Ústava síce hovorí, že poslanci hlasujú podľa svojho vedomia a svedomia, ale poslanci a poslankyne strany SMER – sociálna demokracia zrejme hlasujú iba podľa pokynov, ktoré dostávajú.
Gro pripomienok k nášmu zákonu o energetike od poslancov za stranu SMER – sociálna demokracia sa týkalo zabetónovania jednej osoby na čele Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Ale tomu sa budem venovať až pri druhom návrhu zákona, o regulácii sieťových odvetví, ktorý je dvojičkou k tomuto zákonu o energetike.
Veľmi vehementne ste nám predostierali krátkosť a spôsob vykonávania pripomienkového konania k nášmu návrhu, ako aj počet výstupov z neho. Nuž len pre informáciu pre túto snemovňu strana SMER – sociálna demokracia, ako sme si už pomaly na to zvykli, vidí smietku v oku druhého, ale brvno vo svojom oku nevidí, sa zrejme zámerne vyhla celému pripomienkovému konaniu. Žiadne pripomienkové konanie, žiadna možnosť dotknutých orgánov vyjadriť sa k energetickým zákonom roka nie je. Možno si povedali, veď na čo to hnať cez pripomienkové konanie zákona, ktorý už prešiel pripomienkovým konaním v Radičovej vláde. Pred pár mesiacmi ste ho síce chceli roztrhať na kúsky a dnes ho pravdepodobne 83 hlasmi posuniete do druhého čítania.
Po ďalšie. Jeden z veľkých problémov, ktorý ste mali s našim návrhom zákona, bol § 11, kde sa mala riešiť náhrada za obmedzenie vlastníckeho práva pri užívaní nehnuteľností. To je jednorazová náhrada za zriadenie vecného bremena. Mávali ste nám tu stanoviskami legislatívy Národnej rady Slovenskej republiky, aké je to protiústavné, že je zlé a škodlivé určiť len jednorazovú náhradu, a to v prekluzívnej lehote. A, milé dámy a páni, viete, čo ste tam zmenili? Nič, nulu, zéro. Toto podľa vás protiústavné ustanovenie z 5. volebného obdobia je už v období vašej jednofarebnej vlády úplne v poriadku. Takže, milé dámy a páni zo strany SMER – sociálna demokracia, nabudúce si dávajte oveľa väčší pozor na to, čo kritizujete, pretože po čase nám to možno predstavíte ako svoj návrh.
Pán kolega Jahnátek nám v minulom období vyčítal, že sme neuviedli definíciu štandardu bezpečnosti dodávok alebo že bola uvedená nedostatočne, § 22 nášho návrhu, kde sme zadefinovali, čo je štandard bezpečnosti dodávok, sa vo vašom návrhu ani o čiarku nezmenil, ani o čiarku, vážení. To znamená, že všetko, čo bolo v našom návrhu zlé a čo ste tak veľmi kritizovali, je teraz vo vašom návrhu.
Tomu, že sa vám naše návrhy páčia, sme veľmi radi, takisto sme radi, že ich od nás preberáte, ale potom si nabudúce dávajte oveľa väčší pozor na to, čo budete kritizovať.
Teraz by som však rád prešiel k vecnej podstate tohto návrhu, a to, že ide implementáciu takzvaného 3. energetického balíčka a aj vďaka poslancom za stranu SMER – sociálna demokracia Slovenská republika výrazne mešká s transpozíciou tohto balíčka do slovenskej legislatívy.
Keďže tento návrh som už ako minister predkladal a obhajoval v pléne, chcel by som sa v mojom príspevku predovšetkým zamerať na ustanovenia, ktoré sa v našom návrhu nenachádzali.
Tak po prvé. Zavádza sa nová definícia malého podniku, kde je stanovený malý podnik ako chránený odberateľ plynu. Pevne verím, že táto zmena bola vykonaná len v súvislosti s právom členského štátu upraviť rozsah chránených odberateľov v zmysle čl. 2 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 994/2010 z 20. októbra 2010 o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávky plynu, kde sa za chráneného odberateľa okrem odberateľov plynu v domácnosti považujú aj podniky, a že toto doplnenie definície neposlúži len na skrytú možnosť regulácie malých podnikov v budúcnosti.
V § 29 sa zavádza desaťročný plán rozvoja sústavy. Návrh ustanovenia upravuje postup prípravy, prijímania a monitorovania desaťročného plánu rozvoja siete spolu s právomocami úradu nariadiť zmeny desaťročného plánu rozvoja siete a zabezpečiť realizáciu plánovaných investícií. Ide o ustanovenie nad rámce prijímaných smerníc, ale vzhľadom na afinitu súdruhov k päťročniciam sa naň pozerám s ľahkou zhovievavosťou. Z môjho pohľadu toto ustanovenie nedelí ani nenásobí.
Po tretie. Zavádza sa nová povinnosť pre prevádzkovateľa distribučnej sústavy, ktorý je povinný vykonať fyzický odpočet určeného meradla na odbernom mieste, ktoré nie je vybavené priebehovým meraním, a to každoročne.
Po štvrté. V návrhu sa však zvyšuje administratívna záťaž na prevádzkovateľov, po novom bude musieť napr. informovať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví o zabezpečení zdrojov potrebných na prevádzku, údržbu a rozvoj prepravnej siete.
Veľmi ma však zaskočilo znenie § 49 ods. 7 písm. q), podľa ktorého bude prevádzkovateľ prepravnej siete povinný umožniť úradu sa zúčastňovať na všetkých úkonoch týkajúcich sa obchodných, verejných súťaží a aukcií a poskytovať o tom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví kompletné informácie. Je to zvláštne, že strana SMER – sociálna demokracia chce mať cez svojho nominanta pán Holjenčíka dohľad už takmer nad všetkými činnosťami, ktoré bude vykonávať prevádzkovateľ prepravnej siete.
No a napokon som veľmi zvedavý aj na to, ako na návrh ministerstva vláda určí postup a spôsob zabezpečenia nezávislosti prevádzkovateľa prepravnej siete, takzvaný unbundling. Budeme to veľmi, veľmi pozorne sledovať.
Ako som už uviedol, predložený vládny návrh zákona o energetike je takmer identický s návrhom, ktorý som predkladal začiatkom tohto roka, a zmeny vykonané stranou SMER – sociálna demokracia a vládou SMER – sociálna demokracia do predmetného zákona majú skôr len kozmetický charakter.
O zmenách, ktoré som tu uviedol, už mohli sme spoločne rokovať pri našom návrhu a nemeškali by sme tak s implementáciou tohto 3. energetického balíčka. Ale to by ste, vážené dámy a páni zo strany SMER – sociálna demokracia, museli uprednostniť národno-štátne záujmy Slovenska pred vytĺkaním politického kapitálu za každú cenu.
My v strane Sloboda a Solidarita sme po voľbách hovorili, že budeme tvrdou, ale konštruktívnou opozíciou a podporíme každú iniciatívu, ktorá bude na prospech občanov Slovenska. Preto za poslanecký klub SaS tu vyhlasujem, že podporíme predkladaný návrh zákona o energetike a posunieme ho do druhého čítania. Ďakujem za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.6.2012 o 9:57 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:07

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán poslanec, som skutočne rád, že ste uviedli na správnu mieru situáciu okolo tohto energetického zákona v súvislosti s tým, že celý ten proces sa zbytočne oddialil hádam o pol roka, pričom my sme potrebovali ten 3. energetický balíček transformovať čo najrýchlejšie. A teraz sme vlastne v procese takzvaného infríčmentu, čo vlastne len zneisťuje tú situáciu okolo realizácie, resp. implementácie potom celej tejto smernice Európskej komisie.
Ja vítam tento zákon vzhľadom na to, že jednak som pracoval v Európskom parlamente na tom 3. energetickom balíčku, takže tá podstata je aj naplnená v tomto zákone. Aj preto sa čudujem, že bývalá opozícia, teda terajšia vládna strana SMER ostro kritizovala celý tento návrh. Dá sa povedať, že v tomto návrhu vidím všetky tie nevyhnutné veci, boli zapracované a vytvárajú dobrý legislatívny priestor vlastne pre liberalizáciu energetického sektora.
Tento zákon skutočne potrebujeme vzhľadom na to, aby sme jednak vylepšili situáciu na tomto trhu, dostali väčšiu možnosť pre malé energetické subjekty, podniky, ktoré môžu participovať na zvýšení konkurencieschopnosti a koniec koncov, aj na tlak na konečné ceny pre spotrebiteľov. Vytvára sa tým lepší priestor pre samotných spotrebiteľov. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2012 o 10:07 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Juraj, nebudem ti ďakovať za tvoje vystúpenie trápne, ako to robia niektorí kolegovia, hlavne aj preto, že naozaj sme túto rozpravu mohli mať už pred piatimi mesiacmi za sebou a v podstate nič by sa nebolo zmenilo.
Mne pri tom vystúpení prišli na myseľ len dva pojmy, z nich jeden je morfická rezonancia , čo je také prenášanie informácie z jednej skupiny ľudí úplne inej nesúvisiacej skupine ľudí, v podstate ako keď niekto skopíruje zákon, a druhý pojem, oveľa dôležitejší, je kognitívna disonancia, to je, dovolím si zacitovať, ľudská reakcia na nepríjemné novozískané informácie alebo skúsenosti protirečiace predchádzajúcej predstave alebo znalosti, ktorá vyvoláva pocit napätia a následne túžbu po jeho znížení čiže odstránení. Presne takto sa musia teraz cítiť kolegovia z vládnej strany, ktorí presne identický zákon, takmer doslova rovnaký, skritizovali a hlasovali proti nemu pred pár mesiacmi v tejto miestnosti a dnes ho naozaj musia obhajovať a predkladajú.
Ale teraz vážne. Ja celkom chápem, že pred tými pár mesiacmi SMER politicky musel zahlasovať proti vládnemu zákonu. Taká je politická logika. Ale dovolím si pripomenúť, že to neboli len poslanci strany SMER, ktorí potopili tento zákon pred približne piatimi mesiacmi, boli medzi nimi aj tí, ktorí v tom čase mali naozaj plné ústa rečí o spolupráci a potom tento odborný zákon potopili ako pomstu za odvolanie Anny Bubeníkovej z postu predsedníčky Fondu národného majetku. A zvíťazili vtedy gorilie záujmy. A naozaj, keď sa pozerám, nikto z nich z tej konkrétnej strany tu dnes ani nesedí. Asi by tiež trpeli pocitom kognitívnej disonancie. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2012 o 10:10 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 10:19

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Priznám sa, pôvodne som nechcel vôbec vystupovať k tomuto zákonu, lebo už nepatrí do mojej kompetencie, ale musím, pán kolega Miškov, pán exminister ma vyzval a snažil sa opísať moje pocity, asi ako sa môžem cítiť pri predkladaní tohto zákona.
Pán exminister, keď ste začali s tými úvodzovkami, že v úvodzovkách je to váš zákon, tak ste zabudli ešte jedny úvodzovky tam dať, to, čo som vám ja pri vašom vládnutí povedal, že vy beriete zákon, ktorý som ja pripravil v decembri 2009 a išiel na prvú diskusiu v januári 2010. Zároveň som pri tej kritike pre kolegov, ktorí nesedeli vtedy v parlamente, povedal, v tom zákone je 60 % vecí prebraných z príslušných európskych smerníc, pričom to je jedno, či to predkladáte vy, či som to predkladal ja alebo to dnes predkladá kolega Tomáš Malatinský, tie tam jednoducho musia byť, 40 % z toho zákona, lebo robíte alebo teda je predložený nový zákon, ja som v roku 2010 mal dve alternatívy, novelu šesťstopäťdesiatšestky, kde sa len implementovali tie veci, ktoré bolo potrebné posunúť z 3. energetického balíka, resp. návrh nového zákona, to, čo sa uplatnilo ako forma u vás, a teraz to, čo si osvojil aj nový pán minister hospodárstva. Čiže sa predkladá nový zákon. Z tohto titulu je tam minimálne 20 – 25 % vecí prebratých zo starej šesťstopäťdesiatšestky. Čiže jednoducho tieto veci sa nemenia. Potom je tam priestor na nejakých 10 – 15 %, kde viete dať esenciu do toho zákona a filozofiu do toho zákona. A v tomto, pán exminister, sa tento zákon líši. To je ten základný rozdiel medzi vami predkladaným zákonom a zákonom, ktorý je dnes predložený.
Viete, vy ste nevyužili priestor, neviem, či nebol čas alebo aký dôvod bol na to, to je jedno, aby ste si dali podrobne zanalyzovať tri možné varianty, ako sa bude riešiť vlastníctvo vo vertikálnych integrovaných podnikoch a ktorý variant vzhľadom na špecifikum privatizácie veľkých energetických podnikov na Slovensku je najvýhodnejší pre slovenského odberateľa a slovenskú ekonomiku. Tento proces som ja odštartoval ešte začiatkom roku 2010, keď prostredníctvom Transpetrolu, lebo nezmyselný zákon o verejnom obstarávaní blokuje mnohé aktivity, sme riešili cez poradenskú firmu možnosť implementácie z troch možných variantov, ktorý by bol najvhodnejší pre Slovensko. A tam sa veľmi vážne začal rozpracovávať aj vlastnícky unbundling. Vaša alternatíva pokračovala ITO, lebo bola aj v mojom variante, v pôvodnom, lebo sme nemali tieto analýzy ešte ukončené. Tie analýzy mali skončiť niekedy koncom roku 2010. Čiže ja už som nebol vo vláde, už som to nevedel ovplyvniť a nevedel som tam nič iné v podstate dať, lebo tieto analýzy som nemal k dispozícii. Dnes už viem, že je to možné, dokonca aj odhadnutá cena, za ktorú sa dá prepravná sieť SPP kúpiť do vlastníctva Slovenskej republiky. Čiže dnes tieto informácie mám a dnes je ten môj postoj už viac usmernený na pôvodný zámer vlastníckeho unbundlingu.
To, čo je, nepôjdem teraz po detailoch, základný rozdiel medzi vami navrhovaným zákonom a týmto navrhovaným zákonom, je, vo vašom zákone bola jediná alternatíva ITO. Tento zákon hovorí, alternatíva, ktorá platí, keď sa niečo nezmení, je vlastnícky unbundling. To je zásadný rozdiel, zásadný. To je tá esencia celá v tej implementácii 3. energetického balíka, ale sa pripúšťa variant, že môže, pokiaľ dôjde k dohode so zahraničnými akcionármi, zostať vertikálny integrovaný podnik a môže prísť aj k alternatíve ITO. Len alternatíva ITO nemôže ísť za podmienok, ako ste to chceli realizovať vy. Veď váš štátny tajomník Takáč jasne povedal, nemôžeme predložiť 3. energetický balík, lebo nemáme dohodnuté rokovania s EPH, s českým holdingom, ktorý chce kúpiť prepravnú sieť zo Slovenska. Veď ste to povedali na plnú hubu, tak čo sa čudujete, že my aj vtedy KDH vyskočili sme proti vám, že vlastne čo to tam stvárate pod pokrievkou. To bol dôvod, prečo sa ten zákon odpálil, lebo ste nedali informáciu. A náhodou váš pán štátny tajomník, mimochodom, stále pracuje na ministerstve hospodárstva, ale to nie je môj problém, jednoducho vyzvonil do verejnosti, že však vy pripravujete ten odpredaj. A keby sa to bolo urobilo v takej polohe, ako bol zákon, a v tom čase, keď ste to navrhovali, Slovensko by nebolo prizvané pri odpredaji rúr, štyroch tranzitných rúr plynovodu s priemerom 1 200 mm s prepravnou kapacitou 90 mld. kubíkov plynu ročne, a by nebolo prizvané ani na kávu, lebo ste nemali jednoducho argument v rukách, na základe ktorého by s vami ten zahraničný akcionár jednal, lebo tá nehoráznosť, ktorá z toho vyplývala o presune rúr do Eustreamu, čo musí byť zo zákona, ja to uznávam, musí byť zo zákona, tá zrada je v tom, že v inej polohe by už rozhodovalo len predstavenstvo matky SPP, a. s., kde sú zastúpení štyria zahraniční akcionári a traja slovenskí. A preto bolo treba filozoficky otočiť celý ten zákon o energetike. A toto je to nóvum. Ale to je zásadná zmena oproti tomu, čo ste spravili vy.
Takže, prosím vás, žiadne takéto rečičky, že sme to opísali, prepísali, odkopírovali a ja sa tu mám červenať. Nie, tento zákon je filozoficky kvalitatívne absolútne iný a to, čo bolo treba prevziať z európskej smernice, je tam, to, čo bolo treba prevziať zo šesťstopäťdesiatšestky, je tam, ale filozofia sa otočila o 180stupňov. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

27.6.2012 o 10:19 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán kolega, ja som vás nechcel vyprovokovať, ja som naozaj hovoril o tom, že mne je vás úprimne ľúto, skôr som chcel poukázať na to, aké nezmyselné je politikárčiť alebo vytĺkať politický kapitál v týchto odborných záležitostiach. Čiže v tomto my sa určite zhodneme.
Ja by som si len dovolil možno poukázať na niektoré nepresnosti, ktoré ste uviedli a ktoré sa týkajú unbundlingu. V našom návrhu zákona boli uvedené všetky tri možnosti unbundlingu, či to bolo úplné vlastnícke oddelenie, ITO alebo ISO, rovnako ako je to v tomto návrhu zákona. Ten rozdiel spočíva v tom, že my sme ponechali výber alternatívy na prevádzkovateľa siete a vo vašom prípade vy ste si uplatnili právo, že o tom rozhodne vláda. Preto som povedal, že my budeme veľmi pozorne sledovať, ako vláda v tomto prípade rozhodne.
Chcel by som povedať možno ešte jednu poznámku k tomu vlastníckemu unbundlingu. Ono to tak krásne znie, že v podstate urobíme úplný vlastnícky unbundling. Ale, pán kolega, možno je potrebné povedať aj ostatným poslancom, čo to vlastne znamená. Vlastnícky unbundling je de facto privatizácia rúry, to znamená, že vy jednoducho donútite momentálneho vlastníka rúry, to znamená SPP, predať rúru vo výberovom konaní, ktoré bude otvorené pre všetkých. A jednoducho vy neviete zabezpečiť, že tú rúru kúpi opäť štát. Jasné, v prípade, že ponúkne najvyššiu cenu, tak určite áno, ale kde beriete istotu, že jednoducho štát ponúkne najvyššiu cenu momentálne v situácii, keď potrebuje konsolidovať verejné financie.
A ešte veľmi krátko k tomu štátnemu tajomníkovi. Nuž keby bol pán štátny tajomník Kristián Takáč naozaj taký, ako hovoríte, tak pán minister Malatinský si z neho neurobí hlavného poradcu a nie je s ním momentálne na pracovnej ceste v Japonsku. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2012 o 10:19 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video